Na temelju članka 41. stavak 6. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine« broj: 67/08, 48/2010, 74/2011, 80/2013, 158/2013, 92/2014, 64/2015, 108/2017, 70/2019, 42/2020, 85/2022, 114/2022, 133/2023 i 145/2024) ministar mora, prometa i infrastrukture u suglasnosti s ministrom unutarnjih poslova i ministrom znanosti, obrazovanja i mladih, donosi:
PRAVILNIK
O UVJETIMA KOJE MORAJU ISPUNJAVATI AUTOBUSI KOJIMA SE ORGANIZIRANO PREVOZE DJECA
Zagreb, srpanj 2025.
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom propisuju se posebni uvjeti koje moraju ispunjavati autobusi kojima se organizirano prevoze djeca.
(2) Autobusi u smislu ovog Pravilnika mogu biti samo vozila kategorije M2 i M3 (razred A, B, II, III) (u daljnjem tekstu: autobusi), sukladno posebnom propisu o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama.
(3) Organizirani prijevoz djece ne može se obavljati vozilima kategorije M2 i M3 razreda I.
(4) Organizirani prijevoz djece, u smislu ovog Pravilnika, je prijevoz skupine djece pri čemu se u autobusu prevoze isključivo djeca ili djeca u pratnji roditelja, nastavnika, trenera i sl.
(5) Djeca u smislu ovog Pravilnika su osobe do navršene 18. godine života.
Članak 2.
(1) Autobusi moraju ispunjavati sljedeće posebne uvjete:
- moraju biti najmanje EURO VI/Euro 6 emisijskog razreda ili višeg emisijskog razreda
- moraju biti obilježena znakom koji se postavlja na vanjsku prednju i vanjsku stražnju lijevu stranu autobusa
- unutrašnjost mora biti čista i neoštećena (sjedala, podovi, bočne stranice, rasvjetna tijela i sl.)
- moraju biti opremljeni osnovnim priborom za interventno čišćenje (metla, lopatica, posuda, spužva i sl.)
- moraju imati ispravan uređaj za ventilaciju, zagrijavanje, klimatizaciju i prozračivanje
- vanjske površine moraju biti neoštećene, a ukoliko su sanirane, sanacija mora biti izvedena uredno
- svi znakovi obavijesti i natpisi unutar autobusa (ulaz, izlaz, izlaz u slučaju opasnosti i sl.) moraju biti napisani najmanje na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu ili prikazani grafičkom oznakom (piktogramom)
- sva sjedala moraju biti tapecirana
- sva sjedala moraju imati tvornički ugrađen naslon za glavu
- sigurnosni pojasevi moraju biti tvornički ugrađeni na svim sjedalima
- na svim sjedalima moraju biti tvornički ugrađeni nasloni za ruke
- ukoliko postoje mjesta za stajanje, ista se ne smiju koristiti prilikom organiziranog prijevoza djece.
(2) Znak iz stavka 1. podstavka 2. ovog članka mora imati oblik kvadrata dimenzije 400 mm x 400 mm, izrađen od retro reflektirajućeg materijala narančaste boje s crnim rubom i ucrtanim simbolom koji predstavlja figuru dvoje djece u odgovarajućem omjeru (Prilog 2), u skladu s važećim standardima za takvu vrstu znakova. Simbol koji predstavlja figuru dvoje djece crne je boje Umjesto navedenog znaka mogu se koristiti elektronske svjetleće ploče istovjetnih boja i dimenzijskih karakteristika ili druge ploče koje označavaju isti znak koji je izveden u skladu s naprednijim, novim tehnološkim rješenjem koje mogu biti postavljene i s unutarnje prednje i stražnje lijeve strane, koji imaju odgovarajuću vidljivosti u svim uvjetima okolnog osvjetljenja
(3) Uz znak iz stavka 1. podstavka 2. ovog članka može se dodati i natpis »Prijevoz djece« crne boje na bijeloj podlozi (Prilog 1).
(4) Znak iz stavka 1. podstavka 2. ovog članka ne smije se koristiti kada se autobusom ne prevoze djeca.
(5) Prilozi 1. i 2. tiskani su uz ovaj Pravilnik i njegov su sastavni dio.
Članak 3.
(1) Kočni sustav autobusa mora biti opremljen najmanje ABS uređajem.
(2) Na autobusima opremljenima zračnom kočnom instalacijom kočni sustav mora biti opremljen EBS uređajem.
Članak 4.
Instalacija za napajanje bilo kojeg sustava gorivom mora biti izvedena na način da, u slučaju bilo kakvog propuštanja goriva iz instalacije i spojnih elemenata, gorivo ne dolazi u dodir s dijelovima ispušnog sustava i ostalim dijelovima motora i motornog prostora koji bi mogli izazvati zapaljenje tog goriva, već slobodnim padom istječe na kolnik.
Članak 5.
(1) Autobusi moraju imati ugrađenu sigurnosnu sklopku namijenjenu za smanjenje opasnosti od požara nakon zaustavljanja, sa sljedećim značajkama:
- mora biti postavljena na način da je rukovanje dostupno vozaču koji sjedi u vozačkom sjedalu
- mora biti jasno označena i opremljena zaštitnim poklopcem ili prikladnom zaštitom, radi onemogućavanja nenamjernog uključivanja
- mora imati jasno ispisane upute o postupku rukovanja (npr. »skinuti poklopac i povući ručicu prema dolje«).
(2) Uključivanje sklopke iz stavka 1. ovog članka mora omogućavati izvršenje sljedećih funkcija:
-brzo zaustavljanje motora
- uključivanje svih pokazivača smjera
- kod aktiviranja sklopke, ne smiju se isključiti tahograf i uređaji čije bi naglo isključivanje iz rada moglo prouzročiti veću opasnost od one koja se izbjegava (unutarnja sigurnosna rasvjeta, dovod svježeg zraka u pomoćne grijače, otvaranje svih vrata i sl.)
Članak 6.
(1) Na udaljenosti od najmanje 100 mm od ispušnog sustava, ili nekog drugog značajnog izvora topline autobusa, nije dopušteno korištenje zapaljivih materijala, kao niti u blizini bilo kakve električne opreme koja koristi visoki napon za rad, osim ukoliko ti materijali nisu učinkovito zaštićeni ili namijenjeni za takvo korištenje.
(2) Naprava za grijanje koja kao izvor topline ne koristi toplu vodu može se nalaziti u prostoru za putnike ukoliko je oklopljena materijalom otpornim na temperature koje može proizvesti ta naprava, ukoliko je tako konstruirana da ne ispušta štetne plinove u prostor putnika i vozača i ukoliko je ugrađena na način da putnik ne može doći u kontakt s bilo kojom vrućom površinom.
(3) Svi kabeli moraju biti zaštićeni i sigurno pričvršćeni u položaju u kojem ne mogu biti oštećeni rezanjem, abrazijom, visokim temperaturama ili guljenjem.
Članak 7.
(1) Autobusi moraju biti opremljeni vatrogasnim aparatom, ili više njih, u skladu sa zahtjevima propisa koji definiraju minimalne tehničke uvjete za vozila u prometu na cestama.
(2) U autobusima mora biti predviđen prostor za smještaj jednog ili više vatrogasnih aparata, od kojih jedan vatrogasni aparat mora biti u blizini vozačeva sjedala.
(3) Prostor za smještaj vatrogasnih aparata mora biti vidljivo i jasno označen.
Članak 8.
(1) Autobusi moraju biti opremljeni s najmanje dvije kutije prve pomoći, a izvedba kutija treba biti u skladu sa zahtjevima propisa koji definiraju minimalne tehničke uvjeta za vozila u prometu na cestama.
(2) U autobusima mora biti predviđen prostor za smještaj najmanje dvije kutije prve pomoći, od kojih jedna mora biti u blizini vozačeva sjedala.
(3) Prostor za smještaj kutija prve pomoći mora biti vidljivo i jasno označen.
Članak 9.
(a) Autobusi moraju imati izlaze u slučaju opasnosti koji mogu biti:
-bočni prozori
-krovni otvori
-bočna vrata
-stražnji prozori
-stražnja vrata za izlaz u slučaju opasnosti
(b)Svi izlazi u slučaju opasnosti iz stavka 1. ovog članka moraju biti označeni natpisom »Izlaz u slučaju opasnosti« ili sličnim, na unutrašnjoj i vanjskoj strani autobusa, ili grafičkom oznakom (piktogramom).
(c)Postupak upravljanja vratima za slučaj opasnosti i svim ostalim izlazima u slučaju opasnosti mora biti označen na unutrašnjoj i vanjskoj strani autobusa, ekvivalentnim tekstom ili grafičkom oznakom (piktogram) na samom izlazu ili u njegovoj blizini.
(d)Svi izlazi iz stavka 1. ovog članka moraju biti izvedeni na način da omogućavaju slobodno kretanje, ulazak i izlazak iz autobusa.
Članak 10.
(1) Autobusi moraju imati izlaz u slučaju opasnosti na svojoj stražnjoj strani.
(2) Izlaz u slučaju opasnosti na stražnjoj strani autobusa mora imati površinu od najmanje 400000 mm2 , u koju površinu je moguće upisati pravokutnik dimenzija 500 mm x 700 mm.
(3) Ukoliko izlaz u slučaju opasnosti ne ispunjava uvjet iz stavka 2. ovog članka, isti mora imati dovoljnu površinu u koju je moguće upisati pravokutnik dimenzija visine 350 mm i širine 1550 mm, čiji kutovi mogu biti zaobljeni polumjerom zakrivljenosti do najviše 250 mm.
(4) Uređaj za ručno otvaranje izlaza u slučaju opasnosti iz stavka 1. ovog članka mora:
- biti lako uočljiv u trenutku približavanja vratima i stajanja izravno ispred njih,
- biti jasno označen i imati vidljivu jasnu uputu za korištenje,
- uzrokovati otvaranje izlaza u slučaju opasnosti ili omogućiti lako ručno otvaranje izlaza u slučaju opasnosti.
Članak 11.
(1) Autobusi moraju imati bočne prozore kao izlaze u slučaju opasnosti.
(2) Bočni prozori iz stavka 1. ovog članka moraju biti površine od najmanje 400000 mm2, u koju površinu je moguće upisati pravokutnik dimenzija 500 mm x 700 mm.
Članak 12.
(1) Krovni otvori, kao izlazi u slučaju opasnosti, moraju biti ugrađeni, a kod autobusa na kat ovaj uvjet se odnosi samo na gornju razinu.
(2) Najmanji broj krovnih otvora iz stavka 1. ovog članka, ovisno o broju putničkih mjesta, mora biti:
Broj putničkih mjesta
(kod autobusa na kat broj putničkih mjesta na gornjoj razini)
Najmanji broj krovnih otvora
do 50
1
više od 50
2
(3) Krovni otvori iz stavka 1. ovog članka moraju biti postavljeni na sljedeći način:
- ukoliko postoji samo jedan, mora biti postavljen u srednjoj trećini putničkog prostora
- ukoliko postoje dva, razmak između njih mora biti najmanje 2 m, mjereno između najbližih rubova otvora paralelno s uzdužnom osi autobusa
- krovni otvori mogu biti izbacivi, sa šarkama ili izrađeni od lako lomljivog sigurnosnog stakla.
(4) Krovni otvor iz stavka 1. ovog članka mora imati površinu od najmanje 400000 mm2 , u koju površinu je moguće upisati pravokutnik dimenzija 500 mm x 700 mm.
Članak 13.
(1) U svakom zasebnom prostoru (razini, katu) autobusi moraju imati sljedeći najmanji broj izlaza u slučaju opasnosti:
(2) Svaki se krovni otvor uračunava kao jedan izlaz u slučaju opasnosti.
(3) Dvostruka vrata za putnike uračunavaju se kao dva izlaza u slučaju opasnosti.
(4) Dvostruki ili višestruki prozor uračunava se kao dva izlaza u slučaju opasnosti.
(5) Prolaz do izlaza u slučaju opasnosti mora biti slobodan za brzi izlazak.
Članak 14.
Ukoliko su autobusi opremljeni uvlačnim stubama, iste moraju ispunjavati sljedeće uvjete:
- djelovanjeuvlačnih stuba sa servo pokretanjem mora biti usklađeno s djelovanjem odgovarajućih vrata za putnike ili vrata u slučaju opasnosti,
- dok su vrata zatvorena, niti jedan diouvlačnih stuba ne smije izlaziti više od 10 mm izvan obrisa karoserije koja ih okružuje,
- zvučni signal mora upozoriti vozača da stube nisu potpuno uvučene,
- dok se autobus kreće, stuba sa servo pokretanjem ne smije se moći izvući,
- dok putnik stoji na uvlačnoj stubi sa servo upravljanjem, vrata ispred kojih je smještena ne smiju se moći zatvoriti. Ovaj uvjet se ne primjenjuje na vrata koja su u izravnom vozačevom vidnom polju.
Članak 15.
Autobusi moraju imati ugrađene optičke ili druge naprave (zrcalo, kamera i sl.) koje omogućavaju vozaču da sa svoga mjesta provjeri prisutnost putnika u izravnoj unutarnjoj ili vanjskoj blizini svih vrata za putnike.
Članak 16.
(1) Kad autobusi nisu u pokretu sva vrata za putnike moraju se lako otvoriti iznutra i izvan autobusa.
(2) Sva vrata za putnike moraju imati uređaj ili napravu za ručno otvaranje, koja premošćuje sve druge uređaje za upravljanje vratima.
(3) Uređaj za ručno otvaranje vrata iz stavka 2. ovog članka mora:
- biti lako uočljiv u trenutku približavanja vratima i stajanja izravno ispred njih,
- biti jasno označen i imati vidljivu jasnu uputu za korištenje,
- uzrokovati otvaranje vrata ili omogućiti lako ručno otvaranje vrata.
Članak 17.
Ukoliko su vrata za putnike s ručnim otvaranjem opremljena bravom sa zaključavanjem na udar, ta brava mora biti dvostupanjskog tipa (zatvaranje vrata u dva stupnja).
Članak 18.
(1) Autobusi moraju imati najmanje dvoja vrata u svakom zasebnom prostoru za putnike,a kod autobusa na kat ovaj uvjet se odnosi samo na donju razinu.
(2) Utvrđuje se sljedeći najmanji broj vrata za putnike:
Brojputničkih mjesta
Najmanji broj vrata za putnike
Razred II
Razred III
9 – 45
1
1
46 – 70
1
1
71 – 100
2
1
> 100
3
1
Broj putničkih mjesta
Najmanji broj vrata za putnike
Razred A
Razred B
9 – 22
1
1
Članak 19.
Vrata za putnike sa servo upravljanjem moraju ispunjavati sljedeće uvjete:
- moraju imati uključeno pokazno svjetlo radi signaliziranja da neka vrata nisu potpuno zatvorena, koje mora biti u cijelosti vidljivo vozaču kada sjedi u položaju za vožnju, u svim uvjetima okolnog osvjetljenja,
- moraju biti izvedena na način da vozač može u svakom trenutku promijeniti smjer kretanja vrata u fazi njihova zatvaranja ili otvaranja,
- moraju biti izvedena na način da prilikom nailaska na prepreku mijenjaju smjer kretanja te
da se prilikom otvaranja otvore do krajnjeg otvorenog položaja
Članak 20.
(1) Hodnik i stube autobusa moraju biti pokriveni protukliznim materijalom.
(2) Rubovi stuba moraju biti svijetle kontrastne boje u odnosu na okolinu te izvedeni na način da se opasnost od spoticanja svede na najmanju moguću mjeru.
Članak 21.
Najmanje dva sjedala namijenjena osobama s invaliditetom, i označena kao takva, moraju biti smještena u djelu autobusa koji je najpogodniji za ulaženje ili najbliži sjedalu vozača.
Članak 22.
Unutarnja električna rasvjeta autobusa mora biti predviđena za osvjetljenje:
- svih prostora za putnike,
- svih stuba odnosno prilaza svakom izlazu,
- svih mjesta gdje ima prepreka.
Članak 23.
(1) Prečke i rukohvati na stubama i vratima za putnike moraju biti izrađeni na način da olakšavaju ulazak i izlazak iz autobusa.
(2) Prečke i rukohvati na stubama i vratima za putnike moraju biti čvrsti, odgovarajućih dimenzija i položaja za sigurno korištenje te kontrastno obojeni i protuklizni.
Članak 24.
Na mjestima na kojima postoji opasnost od pada putnika u otvor stubišta, kao posljedica naglog kočenja, moraju biti ugrađene zaštitne ograde oko otvora stubišta ili sjedala u odnosu na koja postoji opasnost od pada moraju biti opremljena pojasom u tri točke.
Članak 25.
(1) Za autobuse koji ispunjavaju uvjete iz Pravilnika ECE R107.06 ili njegovih kasnijih dopuna, smatra se da ispunjavaju uvjete iz članka 4., 5., 14. i 18. ovog Pravilnika.
(2) Ispunjavanje uvjeta iz Pravilnika ECE R107.06 ili njegovih kasnijih dopuna se dokazuje potvrdom proizvođača ili COC dokumentom ili potvrdom o ispitivanju vozila.
Članak 26.
(1) Ispunjavanje uvjeta iz ovoga Pravilnika dokazuje se Potvrdom o ispunjavanju uvjeta za autobus kojim se organizirano prevoze djeca (u daljnjem tekstu: Potvrda).
(2) Potvrdu izdaje stručna organizacija koja je sukladno propisima o sigurnosti prometa na cestama ovlaštena za poslove ispitivanja vozila, na osnovi izvršenog pregleda autobusa registriranih u Republici Hrvatskoj, u kojem se utvrđuje ispunjava li autobus uvjete iz ovoga Pravilnika.
(3) Potvrda se izdaje s rokom važenja od 12 mjeseci.
(4) Visinu naknade za izdavanje Potvrde iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje ovlaštena stručna organizacija iz stavka 2. ovog članka, uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za poslove prometa.
(5) Evidenciju izdanih Potvrda vodi ovlaštena stručna organizacija iz st. 2. ovog Pravilnika u elektroničkom obliku.
(6) Ukoliko je na autobusu izvršena preinaka ili promjena na elementima koji utječu na uvjete
koje moraju ispunjavati autobusi kojima se organizirano prevoze djeca, autobus mora, ovisno o vrsti preinake ili promjene, pristupiti novom pregledu za izdavanje Potvrde ili postupku ispitivanja, sukladno posebnom propisu o ispitivanju vozila.
(7) Obrazac Potvrde tiskan je uz ovaj Pravilnik i njegov je sastavni dio (Prilog 3.).
Članak 27.
Na autobusima kojima je nakon prvog pregleda izdana Potvrda iz članka 26. stavka 1. ovog Pravilnika, na svakom sljedećem pregledu neće se ponovno provjeravati sljedeći uvjeti:
- mjerenje površine izlaza za opasnost,
- mjerenje razmaka između otvora za spašavanje,
- mjerenje površina krovnih otvora.
Članak 28.
(1) Potvrde koje su izdane sukladno Pravilniku o uvjetima koje moraju ispunjavati autobusi kojima se organizirano prevoze djeca („Narodne novine“, broj 100/08 i 20/09) ili propisima koji su bili na snazi prije tog Pravilnika, vrijede 12 mjeseci od stupanja na snagu ovog Pravilnika.
(2) Autobusima kojima su izdane potvrde sukladno Pravilniku o uvjetima koje moraju ispunjavati autobusi kojima se organizirano prevoze djeca („Narodne novine“, broj 100/08 i 20/09) ili propisima koji su bili na snazi prije tog Pravilnika, svaki sljedeći pregled za izdavanje Potvrde iz članka 26. stavka 1. ovog Pravilnika obavit će se uz odgovarajuću primjenu članka 27. ovog Pravilnika.
Članak 29.
Danom stupanja na snagu ovog Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o uvjetima koje moraju ispunjavati autobusi kojima se organizirano prevoze djeca („Narodne novine“, broj 100/08 i 20/09).
Članak 30.
Ovaj Pravilnik stupa snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
MINISTAR
Oleg Butković
PRILOG 1.
PRILOG 2.
PRILOG 3
»NAZIV I ADRESA STRUČNE ORGANIZACIJE OVLAŠTENE ZA ISPITIVANJE VOZILA«
izdaje sljedeću
POTVRDU O ISPUNJAVANJU UVJETA ZA AUTOBUS KOJIM SE ORGANIZIRANO PREVOZE DJECA
Temeljem članka xx. Pravilnika o uvjetima koje moraju ispunjavati autobusi kojima se organizirano prevoze djeca (»Narodne novine« broj: xx/xx), ovlaštena stručna organizacija za ispitivanje vozila izdaje potvrđuje da predmetni autobus ispunjava zahtjeve Pravilnika o uvjetima koje moraju ispunjavati autobusi kojima se organizirano prevoze djeca (»Narodne novine« broj: xx/xx)
MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
NACRT
Na temelju članka 41. stavak 6. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine« broj: 67/08, 48/2010, 74/2011, 80/2013, 158/2013, 92/2014, 64/2015, 108/2017, 70/2019, 42/2020, 85/2022, 114/2022, 133/2023 i 145/2024) ministar mora, prometa i infrastrukture u suglasnosti s ministrom unutarnjih poslova i ministrom znanosti, obrazovanja i mladih, donosi:
PRAVILNIK
O UVJETIMA KOJE MORAJU ISPUNJAVATI AUTOBUSI KOJIMA SE ORGANIZIRANO PREVOZE DJECA
Zagreb, srpanj 2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom propisuju se posebni uvjeti koje moraju ispunjavati autobusi kojima se organizirano prevoze djeca.
(2) Autobusi u smislu ovog Pravilnika mogu biti samo vozila kategorije M2 i M3 (razred A, B, II, III) (u daljnjem tekstu: autobusi), sukladno posebnom propisu o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama.
(3) Organizirani prijevoz djece ne može se obavljati vozilima kategorije M2 i M3 razreda I.
(4) Organizirani prijevoz djece, u smislu ovog Pravilnika, je prijevoz skupine djece pri čemu se u autobusu prevoze isključivo djeca ili djeca u pratnji roditelja, nastavnika, trenera i sl.
(5) Djeca u smislu ovog Pravilnika su osobe do navršene 18. godine života.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 2.
(1) Autobusi moraju ispunjavati sljedeće posebne uvjete:
- moraju biti najmanje EURO VI/Euro 6 emisijskog razreda ili višeg emisijskog razreda
- moraju biti obilježena znakom koji se postavlja na vanjsku prednju i vanjsku stražnju lijevu stranu autobusa
- unutrašnjost mora biti čista i neoštećena (sjedala, podovi, bočne stranice, rasvjetna tijela i sl.)
- moraju biti opremljeni osnovnim priborom za interventno čišćenje (metla, lopatica, posuda, spužva i sl.)
- moraju imati ispravan uređaj za ventilaciju, zagrijavanje, klimatizaciju i prozračivanje
- vanjske površine moraju biti neoštećene, a ukoliko su sanirane, sanacija mora biti izvedena uredno
- svi znakovi obavijesti i natpisi unutar autobusa (ulaz, izlaz, izlaz u slučaju opasnosti i sl.) moraju biti napisani najmanje na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu ili prikazani grafičkom oznakom (piktogramom)
- sva sjedala moraju biti tapecirana
- sva sjedala moraju imati tvornički ugrađen naslon za glavu
- sigurnosni pojasevi moraju biti tvornički ugrađeni na svim sjedalima
- na svim sjedalima moraju biti tvornički ugrađeni nasloni za ruke
- ukoliko postoje mjesta za stajanje, ista se ne smiju koristiti prilikom organiziranog prijevoza djece.
(2) Znak iz stavka 1. podstavka 2. ovog članka mora imati oblik kvadrata dimenzije 400 mm x 400 mm, izrađen od retro reflektirajućeg materijala narančaste boje s crnim rubom i ucrtanim simbolom koji predstavlja figuru dvoje djece u odgovarajućem omjeru (Prilog 2), u skladu s važećim standardima za takvu vrstu znakova. Simbol koji predstavlja figuru dvoje djece crne je boje Umjesto navedenog znaka mogu se koristiti elektronske svjetleće ploče istovjetnih boja i dimenzijskih karakteristika ili druge ploče koje označavaju isti znak koji je izveden u skladu s naprednijim, novim tehnološkim rješenjem koje mogu biti postavljene i s unutarnje prednje i stražnje lijeve strane, koji imaju odgovarajuću vidljivosti u svim uvjetima okolnog osvjetljenja
(3) Uz znak iz stavka 1. podstavka 2. ovog članka može se dodati i natpis »Prijevoz djece« crne boje na bijeloj podlozi (Prilog 1).
(4) Znak iz stavka 1. podstavka 2. ovog članka ne smije se koristiti kada se autobusom ne prevoze djeca.
(5) Prilozi 1. i 2. tiskani su uz ovaj Pravilnik i njegov su sastavni dio.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 3.
(1) Kočni sustav autobusa mora biti opremljen najmanje ABS uređajem.
(2) Na autobusima opremljenima zračnom kočnom instalacijom kočni sustav mora biti opremljen EBS uređajem.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 4.
Instalacija za napajanje bilo kojeg sustava gorivom mora biti izvedena na način da, u slučaju bilo kakvog propuštanja goriva iz instalacije i spojnih elemenata, gorivo ne dolazi u dodir s dijelovima ispušnog sustava i ostalim dijelovima motora i motornog prostora koji bi mogli izazvati zapaljenje tog goriva, već slobodnim padom istječe na kolnik.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 5.
(1) Autobusi moraju imati ugrađenu sigurnosnu sklopku namijenjenu za smanjenje opasnosti od požara nakon zaustavljanja, sa sljedećim značajkama:
- mora biti postavljena na način da je rukovanje dostupno vozaču koji sjedi u vozačkom sjedalu
- mora biti jasno označena i opremljena zaštitnim poklopcem ili prikladnom zaštitom, radi onemogućavanja nenamjernog uključivanja
- mora imati jasno ispisane upute o postupku rukovanja (npr. »skinuti poklopac i povući ručicu prema dolje«).
(2) Uključivanje sklopke iz stavka 1. ovog članka mora omogućavati izvršenje sljedećih funkcija:
-brzo zaustavljanje motora
- uključivanje svih pokazivača smjera
- kod aktiviranja sklopke, ne smiju se isključiti tahograf i uređaji čije bi naglo isključivanje iz rada moglo prouzročiti veću opasnost od one koja se izbjegava (unutarnja sigurnosna rasvjeta, dovod svježeg zraka u pomoćne grijače, otvaranje svih vrata i sl.)
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 6.
(1) Na udaljenosti od najmanje 100 mm od ispušnog sustava, ili nekog drugog značajnog izvora topline autobusa, nije dopušteno korištenje zapaljivih materijala, kao niti u blizini bilo kakve električne opreme koja koristi visoki napon za rad, osim ukoliko ti materijali nisu učinkovito zaštićeni ili namijenjeni za takvo korištenje.
(2) Naprava za grijanje koja kao izvor topline ne koristi toplu vodu može se nalaziti u prostoru za putnike ukoliko je oklopljena materijalom otpornim na temperature koje može proizvesti ta naprava, ukoliko je tako konstruirana da ne ispušta štetne plinove u prostor putnika i vozača i ukoliko je ugrađena na način da putnik ne može doći u kontakt s bilo kojom vrućom površinom.
(3) Svi kabeli moraju biti zaštićeni i sigurno pričvršćeni u položaju u kojem ne mogu biti oštećeni rezanjem, abrazijom, visokim temperaturama ili guljenjem.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 7.
(1) Autobusi moraju biti opremljeni vatrogasnim aparatom, ili više njih, u skladu sa zahtjevima propisa koji definiraju minimalne tehničke uvjete za vozila u prometu na cestama.
(2) U autobusima mora biti predviđen prostor za smještaj jednog ili više vatrogasnih aparata, od kojih jedan vatrogasni aparat mora biti u blizini vozačeva sjedala.
(3) Prostor za smještaj vatrogasnih aparata mora biti vidljivo i jasno označen.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 8.
(1) Autobusi moraju biti opremljeni s najmanje dvije kutije prve pomoći, a izvedba kutija treba biti u skladu sa zahtjevima propisa koji definiraju minimalne tehničke uvjeta za vozila u prometu na cestama.
(2) U autobusima mora biti predviđen prostor za smještaj najmanje dvije kutije prve pomoći, od kojih jedna mora biti u blizini vozačeva sjedala.
(3) Prostor za smještaj kutija prve pomoći mora biti vidljivo i jasno označen.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 9.
(a) Autobusi moraju imati izlaze u slučaju opasnosti koji mogu biti:
- bočni prozori
- krovni otvori
- bočna vrata
- stražnji prozori
- stražnja vrata za izlaz u slučaju opasnosti
(b) Svi izlazi u slučaju opasnosti iz stavka 1. ovog članka moraju biti označeni natpisom »Izlaz u slučaju opasnosti« ili sličnim, na unutrašnjoj i vanjskoj strani autobusa, ili grafičkom oznakom (piktogramom).
(c) Postupak upravljanja vratima za slučaj opasnosti i svim ostalim izlazima u slučaju opasnosti mora biti označen na unutrašnjoj i vanjskoj strani autobusa, ekvivalentnim tekstom ili grafičkom oznakom (piktogram) na samom izlazu ili u njegovoj blizini.
(d) Svi izlazi iz stavka 1. ovog članka moraju biti izvedeni na način da omogućavaju slobodno kretanje, ulazak i izlazak iz autobusa.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 10.
(1) Autobusi moraju imati izlaz u slučaju opasnosti na svojoj stražnjoj strani.
(2) Izlaz u slučaju opasnosti na stražnjoj strani autobusa mora imati površinu od najmanje 400000 mm 2 , u koju površinu je moguće upisati pravokutnik dimenzija 500 mm x 700 mm .
(3) Ukoliko izlaz u slučaju opasnosti ne ispunjava uvjet iz stavka 2. ovog članka, isti mora imati dovoljnu površinu u koju je moguće upisati pravokutnik dimenzija visine 350 mm i širine 1550 mm, čiji kutovi mogu biti zaobljeni polumjerom zakrivljenosti do najviše 250 mm.
(4) Uređaj za ručno otvaranje izlaza u slučaju opasnosti iz stavka 1. ovog članka mora:
- biti lako uočljiv u trenutku približavanja vratima i stajanja izravno ispred njih,
- biti jasno označen i imati vidljivu jasnu uputu za korištenje,
- uzrokovati otvaranje izlaza u slučaju opasnosti ili omogućiti lako ručno otvaranje izlaza u slučaju opasnosti .
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 11.
(1) Autobusi moraju imati bočne prozore kao izlaze u slučaju opasnosti.
(2) Bočni prozori iz stavka 1. ovog članka moraju biti površine od najmanje 400000 mm2, u koju površinu je moguće upisati pravokutnik dimenzija 500 mm x 700 mm.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 12.
(1) Krovni otvori, kao izlazi u slučaju opasnosti, moraju biti ugrađeni, a kod autobusa na kat ovaj uvjet se odnosi samo na gornju razinu.
(2) Najmanji broj krovnih otvora iz stavka 1. ovog članka, ovisno o broju putničkih mjesta, mora biti:
Broj putničkih mjesta
(kod autobusa na kat broj putničkih mjesta na gornjoj razini)
Najmanji broj krovnih otvora
do 50
1
više od 50
2
(3) Krovni otvori iz stavka 1. ovog članka moraju biti postavljeni na sljedeći način:
- ukoliko postoji samo jedan, mora biti postavljen u srednjoj trećini putničkog prostora
- ukoliko postoje dva, razmak između njih mora biti najmanje 2 m, mjereno između najbližih rubova otvora paralelno s uzdužnom osi autobusa
- krovni otvori mogu biti izbacivi, sa šarkama ili izrađeni od lako lomljivog sigurnosnog stakla.
(4) Krovni otvor iz stavka 1. ovog članka mora imati površinu od najmanje 400000 mm 2 , u koju površinu je moguće upisati pravokutnik dimenzija 500 mm x 700 mm.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 13.
(1) U svakom zasebnom prostoru (razini, katu) autobusi moraju imati sljedeći najmanji broj izlaza u slučaju opasnosti:
(2) Svaki se krovni otvor uračunava kao jedan izlaz u slučaju opasnosti.
(3) Dvostruka vrata za putnike uračunavaju se kao dva izlaza u slučaju opasnosti.
(4) Dvostruki ili višestruki prozor uračunava se kao dva izlaza u slučaju opasnosti.
(5) Prolaz do izlaza u slučaju opasnosti mora biti slobodan za brzi izlazak.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 14.
Ukoliko su autobusi opremljeni uvlačnim stubama, iste moraju ispunjavati sljedeće uvjete:
- djelovanje uvlačnih stuba sa servo pokretanjem mora biti usklađeno s djelovanjem odgovarajućih vrata za putnike ili vrata u slučaju opasnosti,
- dok su vrata zatvorena, niti jedan dio uvlačnih stuba ne smije izlaziti više od 10 mm izvan obrisa karoserije koja ih okružuje,
- zvučni signal mora upozoriti vozača da stube nisu potpuno uvučene,
- dok se autobus kreće, stuba sa servo pokretanjem ne smije se moći izvući,
- dok putnik stoji na uvlačnoj stubi sa servo upravljanjem, vrata ispred kojih je smještena ne smiju se moći zatvoriti. Ovaj uvjet se ne primjenjuje na vrata koja su u izravnom vozačevom vidnom polju.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 15.
Autobusi moraju imati ugrađene optičke ili druge naprave (zrcalo, kamera i sl.) koje omogućavaju vozaču da sa svoga mjesta provjeri prisutnost putnika u izravnoj unutarnjoj ili vanjskoj blizini svih vrata za putnike.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 16.
(1) Kad autobusi nisu u pokretu sva vrata za putnike moraju se lako otvoriti iznutra i izvan autobusa .
(2) Sva vrata za putnike moraju imati uređaj ili napravu za ručno otvaranje, koja premošćuje sve druge uređaje za upravljanje vratima.
(3) Uređaj za ručno otvaranje vrata iz stavka 2. ovog članka mora:
- biti lako uočljiv u trenutku približavanja vratima i stajanja izravno ispred njih,
- biti jasno označen i imati vidljivu jasnu uputu za korištenje,
- uzrokovati otvaranje vrata ili omogućiti lako ručno otvaranje vrata.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 17.
Ukoliko su vrata za putnike s ručnim otvaranjem opremljena bravom sa zaključavanjem na udar, ta brava mora biti dvostupanjskog tipa (zatvaranje vrata u dva stupnja).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 18.
(1) Autobusi moraju imati najmanje dvoja vrata u svakom zasebnom prostoru za putnike, a kod autobusa na kat ovaj uvjet se odnosi samo na donju razinu.
(2) Utvrđuje se sljedeći najmanji broj vrata za putnike:
Broj putničkih mjesta
Najmanji broj vrata za putnike
Razred II
Razred III
9 – 45
1
1
46 – 70
1
1
71 – 100
2
1
> 100
3
1
Broj putničkih mjesta
Najmanji broj vrata za putnike
Razred A
Razred B
9 – 22
1
1
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 19.
Vrata za putnike sa servo upravljanjem moraju ispunjavati sljedeće uvjete:
- moraju imati uključeno pokazno svjetlo radi signaliziranja da neka vrata nisu potpuno zatvorena, koje mora biti u cijelosti vidljivo vozaču kada sjedi u položaju za vožnju, u svim uvjetima okolnog osvjetljenja,
- moraju biti izvedena na način da vozač može u svakom trenutku promijeniti smjer kretanja vrata u fazi njihova zatvaranja ili otvaranja,
- moraju biti izvedena na način da prilikom nailaska na prepreku mijenjaju smjer kretanja te
da se prilikom otvaranja otvore do krajnjeg otvorenog položaja
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 20.
(1) Hodnik i stube autobusa moraju biti pokriveni protukliznim materijalom.
(2) Rubovi stuba moraju biti svijetle kontrastne boje u odnosu na okolinu te izvedeni na način da se opasnost od spoticanja svede na najmanju moguću mjeru.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 21.
Najmanje dva sjedala namijenjena osobama s invaliditetom, i označena kao takva, moraju biti smještena u djelu autobusa koji je najpogodniji za ulaženje ili najbliži sjedalu vozača.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 22.
Unutarnja električna rasvjeta autobusa mora biti predviđena za osvjetljenje:
- svih prostora za putnike,
- svih stuba odnosno prilaza svakom izlazu,
- svih mjesta gdje ima prepreka.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 23.
(1) Prečke i rukohvati na stubama i vratima za putnike moraju biti izrađeni na način da olakšavaju ulazak i izlazak iz autobusa.
(2) Prečke i rukohvati na stubama i vratima za putnike moraju biti čvrsti, odgovarajućih dimenzija i položaja za sigurno korištenje te kontrastno obojeni i protuklizni.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 24.
Na mjestima na kojima postoji opasnost od pada putnika u otvor stubišta, kao posljedica naglog kočenja, moraju biti ugrađene zaštitne ograde oko otvora stubišta ili sjedala u odnosu na koja postoji opasnost od pada moraju biti opremljena pojasom u tri točke.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 25.
(1) Za autobuse koji ispunjavaju uvjete iz Pravilnika ECE R107.06 ili njegovih kasnijih dopuna, smatra se da ispunjavaju uvjete iz članka 4., 5., 14. i 18. ovog Pravilnika.
(2) Ispunjavanje uvjeta iz Pravilnika ECE R107.06 ili njegovih kasnijih dopuna se dokazuje potvrdom proizvođača ili COC dokumentom ili potvrdom o ispitivanju vozila.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 26.
(1) Ispunjavanje uvjeta iz ovoga Pravilnika dokazuje se Potvrdom o ispunjavanju uvjeta za autobus kojim se organizirano prevoze djeca (u daljnjem tekstu: Potvrda).
(2) Potvrdu izdaje stručna organizacija koja je sukladno propisima o sigurnosti prometa na cestama ovlaštena za poslove ispitivanja vozila, na osnovi izvršenog pregleda autobusa registriranih u Republici Hrvatskoj, u kojem se utvrđuje ispunjava li autobus uvjete iz ovoga Pravilnika.
(3) Potvrda se izdaje s rokom važenja od 12 mjeseci.
(4) Visinu naknade za izdavanje Potvrde iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje ovlaštena stručna organizacija iz stavka 2. ovog članka, uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za poslove prometa.
(5) Evidenciju izdanih Potvrda vodi ovlaštena stručna organizacija iz st. 2. ovog Pravilnika u elektroničkom obliku.
(6) Ukoliko je na autobusu izvršena preinaka ili promjena na elementima koji utječu na uvjete
koje moraju ispunjavati autobusi kojima se organizirano prevoze djeca, autobus mora, ovisno o vrsti preinake ili promjene, pristupiti novom pregledu za izdavanje Potvrde ili postupku ispitivanja, sukladno posebnom propisu o ispitivanju vozila.
(7) Obrazac Potvrde tiskan je uz ovaj Pravilnik i njegov je sastavni dio (Prilog 3.).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 27.
Na autobusima kojima je nakon prvog pregleda izdana Potvrda iz članka 26. stavka 1. ovog Pravilnika, na svakom sljedećem pregledu neće se ponovno provjeravati sljedeći uvjeti:
- mjerenje površine izlaza za opasnost,
- mjerenje razmaka između otvora za spašavanje,
- mjerenje površina krovnih otvora.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 28.
(1) Potvrde koje su izdane sukladno Pravilniku o uvjetima koje moraju ispunjavati autobusi kojima se organizirano prevoze djeca („Narodne novine“, broj 100/08 i 20/09) ili propisima koji su bili na snazi prije tog Pravilnika , vrijede 12 mjeseci od stupanja na snagu ovog Pravilnika.
(2) Autobusima kojima su izdane potvrde sukladno Pravilniku o uvjetima koje moraju ispunjavati autobusi kojima se organizirano prevoze djeca („Narodne novine“, broj 100/08 i 20/09) ili propisima koji su bili na snazi prije tog Pravilnika, svaki sljedeći pregled za izdavanje Potvrde iz članka 26. stavka 1. ovog Pravilnika obavit će se uz odgovarajuću primjenu članka 27. ovog Pravilnika.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 29.
Danom stupanja na snagu ovog Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o uvjetima koje moraju ispunjavati autobusi kojima se organizirano prevoze djeca („Narodne novine“, broj 100/08 i 20/09).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 30.
Ovaj Pravilnik stupa snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
MINISTAR
Oleg Butković
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
PRILOG 1.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
PRILOG 2.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
PRILOG 3
»NAZIV I ADRESA STRUČNE ORGANIZACIJE OVLAŠTENE ZA ISPITIVANJE VOZILA«
izdaje sljedeću
POTVRDU
O ISPUNJAVANJU UVJETA ZA AUTOBUS KOJIM SE ORGANIZIRANO PREVOZE DJECA
broj potvrde:___xx/xxxx___
OSNOVNI IDENTIFIKACIJSKI PODACI O AUTOBUSU
Vrsta vozila:
Marka vozila:
Tip / model vozila:
VIN oznaka:
Oblik karoserije:
Broj sjedala:
Godina puštanja u promet:
__________________________________________________
OCJENA OVLAŠTENE STRUČNE ORGANIZACIJE ZA ISPITIVANJE VOZILA :
Autobus zadovoljava zahtjeve Pravilnika ECE R107.06
Temeljem članka xx. Pravilnika o uvjetima koje moraju ispunjavati autobusi kojima se organizirano prevoze djeca (»Narodne novine« broj: xx/xx), ovlaštena stručna organizacija za ispitivanje vozila izdaje potvrđuje da predmetni autobus ispunjava zahtjeve Pravilnika o uvjetima koje moraju ispunjavati autobusi kojima se organizirano prevoze djeca (»Narodne novine« broj: xx/xx)
__________________________________________________
Datum izdavanja: Potvrda vrijedi do:
U _________, xxxx/xx/xx RUKOVODITELJ ODJELA ZA
ISPITIVANJE VOZILA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE