E-SAVJETOVANJA

Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt
Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt

Preuzmi Word dokumentOstali dokumenti


  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

PRILOG 4.:

OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA

 

Komentara na članku: 11 Općih komentara: 10 Nadopuna teksta: 1
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

1. OPĆE INFORMACIJE

1.1.

Stručni nositelj:

Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije

1.2.

Naziv propisa:

Zakon o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona

1.3.

Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:

Da/Ne:

 

Ne

Naziv akta:

 

Opis mjere:

1.4.

Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije

Da/Ne:

Ne nalazi se u Planu usklađivanja zakonodavstva

Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije za 2025. godinu („Narodne Novine“ br. 25/2025).

Naziv pravne stečevine:

Zakonom o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona prenosi se Direktiva (EU) 2024/1712 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o izmjeni Direktive 2011/36/EU o sprečavanju i suzbijanju trgovanja ljudima i zaštiti njegovih žrtava.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA

2.1.

Izvješće druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama 13. prosinca 2024. godine, u okviru pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD), ukazalo je na potrebu revizije kaznenog djela podmićivanja zastupnika iz članka 339. Kaznenog zakona („Narodne novine“, br.125/11, 144/12, 56/15, 61/15- Ispravak, 101/17, 118/18, 126/19, 84/21, 114/22, 114/23 i 36/24, dalje u tekstu: KZ), koje kazneno djelo inkriminira aktivno i pasivno podmićivanje zastupnika u Hrvatskom saboru, Europskom parlamentu, zakonodavnom tijelu ili predstavničkom tijelu strane države ili međunarodne javne organizacije te vijećnika u predstavničkom tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave. Predmetno Izvješće sadrži preporuku Republici Hrvatskoj da izmjeni i dopuni Kazneni zakon kako bi kazneno djelo podmićivanja zastupnika (članak 339. KZ) izrijekom inkriminiralo davanje mita stranom zastupniku radi obavljanja radnji različitih od glasovanja, uključujući suzdržavanje i odsustvo s glasovanja, kao i davanje i suzdržavanje od davanja određenih izjava u zakonodavnim raspravama.

 

Druga preporuka iz predmetnog Izvješća odnosi se na potrebu izričitog propisivanja pravila o prostornom važenju kaznenog zakonodavstva Republike Hrvatske u odnosu na načelo aktivnog personaliteta za kaznena djela počinjena izvan područja Republike Hrvatske od strane pravnih osoba. Posebno se naglašava potreba osigurati primjenu navedenog pravila za kazneno djelo pravne osobe počinjeno izvan područja Republike Hrvatske, neovisno o mogućnosti uspostave jurisdikcije nad odgovornom osobom u pravnoj osobi koja je neposredno ostvarila obilježja kaznenog djela.

 

Ispunjavanje navedenih preporuka preduvjet je za pozitivnu ocjenu o spremnosti i sposobnosti Republike Hrvatske za provedbu instrumenata OECD-a iz nadležnosti Radne skupine za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama.

 

Nadalje, Republika Hrvatska je do 15. srpnja 2026. u obvezi prenijeti Direktivu (EU) 2024/1712 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o izmjeni Direktive 2011/36/EU o sprečavanju i suzbijanju trgovanja ljudima i zaštiti njegovih žrtava. Kazneni zakon je u većoj mjeri usklađen sa zahtjevima predmetne Direktive, međutim potrebne su određene dopune zakonskog opisa kaznenog djela trgovanja ljudima iz članka 106. KZ-a.

 

Zaključno, vodeći računa o oblicima ugroze uvjetovanima razvojem sustava umjetne inteligencije i automatiziranih vozila, potrebno je urediti pitanje kaznene odgovornosti fizičkih i pravnih osoba u slučajevima izazivanja opasnosti za život ili tijelo ljudi ili za imovinu većeg opsega u razvoju, testiranju, provjeri, nadzoru, upravljanju, uporabi sustava umjetne inteligencije ili na drugi način, kao i u slučajevima nastupa težih posljedica, u vidu teške tjelesne ozljede neke osobe, imovinske štete velikih razmjera ili smrti jedne ili više osoba. Također je potrebno definirati značenje izraza ,,sustav umjetne inteligencije“.

 

2.2.

Izvor podataka:

 

1. Izvješće druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama 13. prosinca 2024. godine, u okviru pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD).

2. Direktiva (EU) 2024/1712 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o izmjeni Direktive 2011/36/EU o sprečavanju i suzbijanju trgovanja ljudima i zaštiti njegovih žrtava

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA

3.1.

Opis posebnog cilja

 

Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona postići će se daljnja usklađenost kaznenog zakonodavstva sa standardima OECD-a u području suzbijanja podmićivanja stranih javnih službenika u međunarodnim poslovnim transakcijama. Ujedno će se ispuniti dvije preporuke iz Izvješća druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina OECD-a za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama, čije ispunjavanje je preduvjet za pozitivnu ocjenu o spremnosti i sposobnosti Republike Hrvatske za provedbu instrumenata OECD-a iz nadležnosti Radne skupine za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama.

 

Također će se postići usklađenost Kaznenog zakona sa zahtjevima Direktive (EU) 2024/1712 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o izmjeni Direktive 2011/36/EU o sprečavanju i suzbijanju trgovanja ljudima i zaštiti njegovih žrtava, kao i unaprijediti postojeći kaznenopravni okvir u području trgovanja ljudima.

 

Zaključno, uvažavajući činjenicu razvoja tehnologije umjetne inteligencije i automatiziranih vozila i s njom povezanih ugroza za život i tijelo te imovinu, uvest će se novo kazneno djelo dovođenja u opasnost života i imovine sustavom umjetne inteligencije (članak 215.a KZ) te će se definirati značenje izraza ,,sustav umjetne inteligencije“.

 

 

3.2.

Opis svrhe propisa

 

Svrha propisa je izmjenom zakonskog opisa kaznenog djela podmićivanja zastupnika iz članka 339. KZ i izričitim propisivanjem pravila o prostornom važenju kaznenog zakonodavstva Republike Hrvatske u odnosu na načelo aktivnog personaliteta za kaznena djela počinjena izvan područja Republike Hrvatske od strane pravnih osoba ispuniti preporuke Radne skupine OECD-a za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama koje se odnose na Kazneni zakon, a čije ispunjenje je preduvjet za pozitivnu ocjenu o spremnosti i sposobnosti Republike Hrvatske za provedbu instrumenata OECD-a iz nadležnosti te Radne skupine.

 

Također, svrha propisa je prenošenje odredbi Direktive (EU) 2024/1712 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o izmjeni Direktive 2011/36/EU o sprečavanju i suzbijanju trgovanja ljudima i zaštiti njegovih žrtava u nacionalni pravni poredak, kroz dopunu zakonskog opisa kaznenog djela trgovanja ljudima iz članka 106. KZ te ujedno unaprijediti postojeći kaznenopravni okvir na području trgovanja ljudima.

 

Vodeći računa o oblicima ugroze uvjetovanima razvojem sustava umjetne inteligencije, svrha propisa je i urediti pitanje kaznene odgovornosti u slučajevima izazivanja opasnosti za život ili tijelo ljudi ili za imovinu većeg opsega u razvoju, testiranju, provjeri, nadzoru, upravljanju, uporabi sustava umjetne inteligencije ili na drugi način, kao i u slučajevima nastupa težih posljedica, u vidu teške tjelesne ozljede neke osobe, imovinske štete velikih razmjera ili smrti jedne ili više osoba. S tim u vezi, predložit će se i propisivanje značenja izraza ,,sustav umjetne inteligencije“.

3.3.

Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja

 

Cilj koji se želi postići ostvaruje se isključivo normativnim rješenjem.

 

 

3.4.

Izvor podataka:

 

1. Izvješće druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama 13. prosinca 2024. godine, u okviru pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD).

2. Direktiva (EU) 2024/1712 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o izmjeni Direktive 2011/36/EU o sprečavanju i suzbijanju trgovanja ljudima i zaštiti njegovih žrtava

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA

4.1.

Posebni cilj:

Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona postići će se daljnja usklađenost kaznenog zakonodavstva sa standardima OECD-a u području suzbijanja podmićivanja stranih javnih službenika u međunarodnim poslovnim transakcijama. Ujedno će se ispuniti dvije preporuke iz Izvješća druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina OECD-a za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama, čije ispunjavanje je preduvjet za pozitivnu ocjenu o spremnosti i sposobnosti Republike Hrvatske za provedbu instrumenata OECD-a iz nadležnosti Radne skupine za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama.

 

Također će se postići usklađenost Kaznenog zakona sa zahtjevima Direktive (EU) 2024/1712 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o izmjeni Direktive 2011/36/EU o sprečavanju i suzbijanju trgovanja ljudima i zaštiti njegovih žrtava, kao i unaprijediti postojeći kaznenopravni okvir na području trgovanja ljudima.

 

Uvažavajući činjenicu razvoja tehnologije umjetne inteligencije i automatiziranih vozila i s njom povezanih ugroza za život i tijelo te imovinu, uvest će se novo kazneno djelo dovođenja u opasnost života i imovine sustavom umjetne inteligencije (članak 215.a KZ) te će se definirati značenje izraza ,,sustav umjetne inteligencije“.

 

4.1.1.

Učinci na gospodarstvo:

Adresati:

 

Nisu utvrđeni učinci na gospodarstvo.

Nisu utvrđeni adresati.

4.1.2.

Učinci na održivi razvoj:

Adresati:

 

Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.

Nisu utvrđeni adresati.

4.1.3.

Učinci na socijalnu skrb:

Adresati:

 

Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.

Nisu utvrđeni adresati.

4.1.4.

Učinci na zaštitu ljudskih prava:

Adresati:

 

Osnažit će se kaznenopravna zaštita od koruptivnih postupanja, izmjenom zakonskog opisa kaznenog djela podmićivanja zastupnika iz članka 339. KZ (koje kazneno djelo inkriminira aktivno i pasivno podmićivanje zastupnika u Hrvatskom saboru, Europskom parlamentu, zakonodavnom tijelu ili predstavničkom tijelu strane države ili međunarodne javne organizacije te vijećnika u predstavničkom tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave), koji se usklađuje s tekstom članka 1. Konvencije o borbi protiv podmićivanja stranih javnih službenika u međunarodnim poslovnim transakcijama, a obuhvaća sve oblike radnji glasovanja, kao i radnje različite od glasovanja.  

 

Pravila o prostornom važenju kaznenog zakonodavstva Republike Hrvatske u odnosu na načelo aktivnog personaliteta za kaznena djela počinjena izvan područja Republike Hrvatske od strane pravnih osoba, propisivanjem kriterija registracije pravne osobe,  bit će izričito propisana, što će pridonijeti pravnoj sigurnosti i ujednačenoj primjeni propisa. Ujedno će se omogućiti primjena načela aktivnog personaliteta za pravne osobe neovisno o tome da li će se aktivni personalitet ili neko drugo načelo o prostornom važenju kaznenog zakonodavstva primijeniti prema odgovornoj osobi. Također će se omogućiti uspostava kaznene vlasti nad stranom pravnom osobom u slučajevima kada je kazneno djelo počinjeno izvan teritorija Republike Hrvatske, putem njene podružnice registrirane u Republici Hrvatskoj.

 

Također će se ojačati kaznenopravna zaštita od trgovanja ljudima, dopunjavanjem inkriminacije trgovanja ljudima iz članka 106. KZ-a novim ciljem počinjenja kaznenog djela (iskorištavanje za zamjensko majčinstvo) i novim kvalificiranim oblicima kaznenog djela, te njegovim uvrštavanjem u katalog kaznenih djela za koja identitet norme nije uvjet za uspostavu kaznene vlasti prema načelu aktivnog personaliteta. Također će se propisati nezastarijevanje kaznenog progona i izvršenja kazne za novi kvalificirani oblik trgovanja ljudima koji propisuje nehajno prouzročenje smrtne posljedice za dijete žrtvu trgovanja ljudima (članak 106. stavak 5. KZ).

 

Zaključno, uredit će se pitanje kaznene odgovornosti fizičkih i pravnih osoba u slučajevima izazivanja opasnosti za život ili tijelo ljudi ili za imovinu većeg opsega u razvoju, testiranju, provjeri, nadzoru, upravljanju, uporabi sustava umjetne inteligencije ili na drugi način, kao i u slučajevima nastupa težih posljedica, u vidu teške tjelesne ozljede neke osobe, imovinske štete velikih razmjera ili smrti jedne ili više osoba, kroz uvođenje novog kaznenog djela dovođenja u opasnost života i imovine sustavom umjetne inteligencije (članak 215.a KZ). S tim u vezi, predložit će se i propisivanje značenja izraza ,,sustav umjetne inteligencije“.

Građani

 

 

 

 

 

4.1.5.

Učinci na druga područja:

Adresati:

 

Nisu utvrđeni učinci na druga područja.

Nisu utvrđeni adresati.

 

Komentara na članku: 1 Općih komentara: 1 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA

5.1.

Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:

 

Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području gospodarstva.

5.2.

Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:

 

Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području održivog razvoja.

5.3.

Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:

 

Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području socijalne skrbi.

5.4.

Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:

 

Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona osnažit će se kaznenopravna zaštita od koruptivnih postupanja, izmjenom zakonskog opisa kaznenog djela podmićivanja zastupnika iz članka 339. KZ, koji se usklađuje s tekstom članka 1. Konvencije o borbi protiv podmićivanja stranih javnih službenika u međunarodnim poslovnim transakcijama, a obuhvaća sve oblike radnji glasovanja, kao i radnje različite od glasovanja.  

 

Pravila o prostornom važenju kaznenog zakonodavstva Republike Hrvatske u odnosu na načelo aktivnog personaliteta za kaznena djela počinjena izvan područja Republike Hrvatske od strane pravnih osoba, propisivanjem kriterija registracije pravne osobe,  bit će izričito propisana, što će pridonijeti pravnoj sigurnosti i ujednačenoj primjeni propisa. Ujedno će se omogućiti primjena načela aktivnog personaliteta za pravne osobe neovisno o tome da li će se aktivni personalitet ili neko drugo načelo o prostornom važenju kaznenog zakonodavstva primijeniti prema odgovornoj osobi. Također će se omogućiti uspostava kaznene vlasti nad stranom pravnom osobom u slučajevima kada je kazneno djelo počinjeno izvan teritorija Republike Hrvatske, putem njene podružnice registrirane u Republici Hrvatskoj.

 

Također će se ojačati kaznenopravna zaštita od trgovanja ljudima, dopunjavanjem inkriminacije trgovanja ljudima iz članka 106. KZ-a novim ciljem počinjenja kaznenog djela (iskorištavanje za zamjensko majčinstvo) i novim kvalificiranim oblicima kaznenog djela, te njegovim uvrštavanjem u katalog kaznenih djela za koja identitet norme nije uvjet za uspostavu kaznene vlasti prema načelu aktivnog personaliteta. Također će se propisati nezastarijevanje kaznenog progona i izvršenja kazne za novi kvalificirani oblik trgovanja ljudima koji propisuje nehajno prouzročenje smrtne posljedice za dijete žrtvu trgovanja ljudima (članak 106. stavak 5. KZ).

 

Zaključno, uredit će se pitanje kaznene odgovornosti fizičkih i pravnih osoba u slučajevima izazivanja opasnosti za život ili tijelo ljudi ili za imovinu većeg opsega u razvoju, testiranju, provjeri, nadzoru, upravljanju, uporabi sustava umjetne inteligencije ili na drugi način, kao i u slučajevima nastupa težih posljedica, u vidu teške tjelesne ozljede neke osobe, imovinske štete velikih razmjera ili smrti jedne ili više osoba, kroz uvođenje novog kaznenog djela dovođenja u opasnost života i imovine sustavom umjetne inteligencije (članak 215.a KZ). S tim u vezi, predložit će se i propisivanje značenja izraza ,,sustav umjetne inteligencije“.

 

5.5.

Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:

 

Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima.

5.6.

Izvor podataka:

 

1. Izvješće druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama 13. prosinca 2024. godine, u okviru pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD).

2. Direktiva (EU) 2024/1712 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o izmjeni Direktive 2011/36/EU o sprečavanju i suzbijanju trgovanja ljudima i zaštiti njegovih žrtava

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE

6.1.

Savjetovanje:

 

6.2.

Konzultacije:

 

7.

ZAKLJUČAK

7.1.

Pozitivni učinci:

Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona postići će se daljnja usklađenost kaznenog zakonodavstva sa standardima OECD-a u području suzbijanja podmićivanja stranih javnih službenika u međunarodnim poslovnim transakcijama. Ujedno će se ispuniti dvije preporuke iz Izvješća druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina OECD-a za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama. Osnažit će se kaznenopravna zaštita od koruptivnih postupanja, izmjenom zakonskog opisa kaznenog djela podmićivanja zastupnika iz članka 339. KZ, koji se usklađuje s tekstom članka 1. Konvencije o borbi protiv podmićivanja stranih javnih službenika u međunarodnim poslovnim transakcijama, a obuhvaća sve oblike radnji glasovanja, kao i radnje različite od glasovanja.  

 

Također, pravila o prostornom važenju kaznenog zakonodavstva Republike Hrvatske u odnosu na načelo aktivnog personaliteta za kaznena djela počinjena izvan područja Republike Hrvatske od strane pravnih osoba, propisivanjem kriterija registracije pravne osobe,  bit će izričito propisana, što će pridonijeti pravnoj sigurnosti i ujednačenoj primjeni propisa. Ujedno će se omogućiti primjena načela aktivnog personaliteta za pravne osobe neovisno o tome da li će se aktivni personalitet ili neko drugo načelo o prostornom važenju kaznenog zakonodavstva primijeniti prema odgovornoj osobi. Također će se omogućiti uspostava kaznene vlasti nad stranom pravnom osobom u slučajevima kada je kazneno djelo počinjeno izvan teritorija Republike Hrvatske, putem njene podružnice registrirane u Republici Hrvatskoj.

 

Također će se ojačati kaznenopravna zaštita od trgovanja ljudima, dopunjavanjem inkriminacije trgovanja ljudima iz članka 106. KZ-a novim ciljem počinjenja kaznenog djela (iskorištavanje za zamjensko majčinstvo) i novim kvalificiranim oblicima kaznenog djela, te njegovim uvrštavanjem u katalog kaznenih djela za koja identitet norme nije uvjet za uspostavu kaznene vlasti prema načelu aktivnog personaliteta. Također će se propisati nezastarijevanje kaznenog progona i izvršenja kazne za novi kvalificirani oblik trgovanja ljudima koji propisuje nehajno prouzročenje smrtne posljedice za dijete žrtvu trgovanja ljudima (članak 106. stavak 5. KZ).

 

Ujedno će se urediti pitanje kaznene odgovornosti fizičkih i pravnih osoba u slučajevima izazivanja opasnosti za život ili tijelo ljudi ili za imovinu većeg opsega u razvoju, testiranju, provjeri, nadzoru, upravljanju, uporabi sustava umjetne inteligencije ili na drugi način, kao i u slučajevima nastupa težih posljedica, u vidu teške tjelesne ozljede neke osobe, imovinske štete velikih razmjera ili smrti jedne ili više osoba, kroz uvođenje novog kaznenog djela dovođenja u opasnost života i imovine sustavom umjetne inteligencije (članak 215.a KZ). S tim u vezi, predložit će se i propisivanje značenja izraza ,,sustav umjetne inteligencije“.

Negativni učinci:

Nisu utvrđeni negativni učinci.

7.2.

Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:

 

Stupanjem na snagu zakona o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona osigurat će se daljnja usklađenost kaznenog zakonodavstva sa standardima OECD-a u području suzbijanja podmićivanja stranih javnih službenika u međunarodnim poslovnim transakcijama radi dobivanja pozitivne ocjene o spremnosti i sposobnosti Republike Hrvatske za provedbu instrumenata OECD-a iz nadležnosti Radne skupine za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama.

 

Osnažit će se kaznenopravna zaštita od koruptivnih postupanja, izmjenom zakonskog opisa kaznenog djela podmićivanja zastupnika iz članka 339. KZ, koji se usklađuje s tekstom članka 1. Konvencije o borbi protiv podmićivanja stranih javnih službenika u međunarodnim poslovnim transakcijama, a obuhvaća sve oblike radnji glasovanja, kao i radnje različite od glasovanja.  

 

Pravila o prostornom važenju kaznenog zakonodavstva Republike Hrvatske u odnosu na načelo aktivnog personaliteta za kaznena djela počinjena izvan područja Republike Hrvatske od strane pravnih osoba, propisivanjem kriterija registracije pravne osobe,  bit će izričito propisana, što će pridonijeti pravnoj sigurnosti i ujednačenoj primjeni propisa. Ujedno će se omogućiti primjena načela aktivnog personaliteta za pravne osobe neovisno o tome da li će se aktivni personalitet ili neko drugo načelo o prostornom važenju kaznenog zakonodavstva primijeniti prema odgovornoj osobi. Također će se omogućiti uspostava kaznene vlasti nad stranom pravnom osobom u slučajevima kada je kazneno djelo počinjeno izvan teritorija Republike Hrvatske, putem njene podružnice registrirane u Republici Hrvatskoj.

 

Nadalje, osigurat će se transpozicija Direktive (EU) 2024/1712 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o izmjeni Direktive 2011/36/EU o sprečavanju i suzbijanju trgovanja ljudima i zaštiti njegovih žrtava te će se ojačati kaznenopravna zaštita od trgovanja ljudima. Propisat će se novi cilj počinjenja kaznenog djela (iskorištavanje za zamjensko majčinstvo) i novi kvalificirani oblici počinjenja kaznenog djela, te će se ovo kazneno djelo uvrstiti u katalog kaznenih djela za koja identitet norme nije uvjet za uspostavu kaznene vlasti prema načelu aktivnog personaliteta. Također će se propisati nezastarijevanje kaznenog progona i izvršenja kazne za novi kvalificirani oblik trgovanja ljudima koji propisuje nehajno prouzročenje smrtne posljedice za dijete žrtvu trgovanja ljudima (članak 106. stavak 5. KZ).

 

Zaključno, uredit će se pitanje kaznene odgovornosti fizičkih i pravnih osoba u slučajevima izazivanja opasnosti za život ili tijelo ljudi ili za imovinu većeg opsega u razvoju, testiranju, provjeri, nadzoru, upravljanju, uporabi sustava umjetne inteligencije ili na drugi način, kao i u slučajevima nastupa težih posljedica, u vidu teške tjelesne ozljede neke osobe, imovinske štete velikih razmjera ili smrti jedne ili više osoba, kroz uvođenje novog kaznenog djela dovođenja u opasnost života i imovine sustavom umjetne inteligencije (članak 215.a KZ). S tim u vezi, predložit će se i propisivanje značenja izraza ,,sustav umjetne inteligencije“.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

8. PRILOZI

8.1

Dokumenti u prilogu: Nema priloga

 

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA

 

Potpis: Damir Habijan, ministar pravosuđa, uprave i digitalne transformacije

 

 

Datum: 17. srpnja 2025.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor





Copyright © 2025 Ministarsto pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, Ured za zakonodavstvo. Izjava o pristupačnosti.