Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta:Akcijski plan za razdoblje od 2025. do 2027. godine uz Strategiju sprječavanja korupcije za razdoblje od 2021. do 2030. godine
Opis mjere:Mjera 4.1.20. Unaprjeđenje normativnog okvira za procesuiranje kaznenih djela korupcije u svrhu ubrzanja postupka, Aktivnost 67.Donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Uredu za suzbijanju korupcije i organiziranog kriminaliteta (s ciljem poboljšanja operativnosti i efikasnosti USKOK-a u progonu kaznenih djela korupcije i organiziranog kriminaliteta)
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Izvješće druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama 13. prosinca 2024. godine, u okviru pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD), sadrži preporuke Republici Hrvatskoj da poduzme korake kako bi se osiguralo da Ured za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta (dalje: USKOK) djeluje brzo i proaktivno u predmetima podmićivanja stranih javnih službenika te poduzme daljnje mjere za smanjenje odugovlačenja u postupcima podmićivanja stranih javnih službenika i povezanih kaznenih djela. Ispunjavanje navedenih preporuka preduvjet je za pozitivnu ocjenu o spremnosti i sposobnosti Republike Hrvatske za provedbu instrumenata OECD-a iz nadležnosti Radne skupineza suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama.
Nastavno, potrebno je pristupiti preciznijem uređenju pojedinih ustrojstvenih i organizacijskih pitanja te njihovom usklađenju sa Zakonom o državnom odvjetništvu („Narodne novine“, br. 67/18. i 21/22.) i Zakonom o Državnoodvjetničkom vijeću („Narodne novine“, br. 67/18., 126/19., 80/22. i 155/23.).
Također, potrebno je dopuniti katalog kaznenih djela za koje je stvarno nadležan USKOK, na način da se njegova nadležnost proširuje i u odnosu na kaznena djela vezana uz terorizam, zbog karakterističnog visokog stupnja planiranja, djelovanja te organiziranosti i povezanosti sudionika, učestalo s međunarodnim elementom, po kojim posebnostima ulaze u tipologiju kaznenih djela organiziranog kriminaliteta.
2.2.
Izvor podataka:
1. Izvješće druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama 13. prosinca 2024. godine, u okviru pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD).
2. Zakono državnom odvjetništvu („Narodne novine“, br. 67/18. i 21/22.)
3. Zakon o Državnoodvjetničkom vijeću („Narodne novine“, br. 67/18., 126/19., 80/22. i 155/23.).
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
S ciljem ispunjenja preporuka iz Izvješće druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama 13. prosinca 2024. godine, u okviru pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD), nadležnost županijskih sudova za postupanje u predmetima iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta širi se i na Županijski sud u Varaždinu, prvenstveno radi veće učinkovitosti u rješavanju ovih predmeta na nacionalnoj razini odnosno radi rasterećenja Županijskog suda u Zagrebu. Iz istih razloga, predloženim se izmjenama USKOK-u daje mogućnost da predmete u kojima postoje isključivo naznake počinjenja kaznenih djela iz njegove nadležnosti, radi provođenja izvida, može dostaviti na postupanje mjesno nadležnom državnom odvjetništvu, uz zakonom propisane iznimke koje se odnose na slučajeve gdje je počinitelj ili objekt počinjenja kaznenog djela državni dužnosnik, dužnosnik u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i osoba koja u Europskoj uniji, stranoj državi ili međunarodnoj organizaciji koje je Republika Hrvatska član obavlja dužnosti povjerene državnom dužnosniku ili dužnosniku u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, ili ako je počinitelj ili objekt počinjenja kaznenog djela iz članka 21. ovoga Zakona strani javni službenik, zastupnik u Europskom parlamentu, zakonodavnom ili predstavničkom tijelu strane države ili međunarodne javne organizacije. Zaključno, s ciljem ubrzanja sudskih postupaka u složenim i koruptivnim predmetima, predložena je posebna dužnost predsjednika vijeća da skrbi i omogući koncentrirano vođenje rasprave.
Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta postići će se preciznije uređenje ustrojstvenih i organizacijskih pitanja te njihovo usklađenje s propisima koji se primjenjuju ili odnose na Ured i njegove zaposlenike, posebno sa Zakonom o državnom odvjetništvu (obzirom na to da je Ured posebno državno odvjetništvo na čije se ustrojstvo i rad, ako Zakonom o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta nije što drukčije propisano, primjenjuju odredbe Zakona o državnom odvjetništvu), kao i sa Zakonom o Državnoodvjetničkom vijeću u koji su od 2018. iz Zakona o državnom odvjetništvu izdvojene odredbe koje se odnose na statusna pitanja državnoodvjetničkih dužnosnika iz nadležnosti Državnoodvjetničkog vijeća.
Također, ovim izmjenama i dopunama dopunit će se katalog kaznenih djela za koje je stvarno nadležan USKOK, na način da se njegova nadležnost proširuje i u odnosu na kaznena djela terorizma (članak 97. Kaznenog zakona), financiranja terorizma (članak 98. Kaznenog zakona) i terorističkog udruženja (članak 102. Kaznenog zakona). Naime, za navedena kaznena djela karakterističan je visok stupanj planiranja, djelovanja te organiziranost i povezanosti sudionika, učestalo s međunarodnim elementom, po kojim posebnostima ulaze u tipologiju kaznenih djela organiziranog kriminaliteta. Navedene okolnosti u tim slučajevima opravdavaju postupanje posebnog državnog odvjetništva, koje posjeduje resurse nužne za otkrivanje i procesuiranje takve vrste kaznenih djela.
3.2.
Opis svrhe propisa
Svrha propisa je ispuniti preporuke Radne skupine OECD-a za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama, na način da se nadležnost županijskih sudova za postupanje u predmetima iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta širi i na Županijski sud u Varaždinu, propisivanjem mogućnosti dostavljanja predmeta u kojima postoje samo naznake počinjenja kaznenih djela iz nadležnosti USKOK-a, radi provođenja izvida, na postupanje mjesno nadležnom državnom odvjetništvu, uz zakonom propisane iznimke te propisivanjem posebne dužnosti predsjednika vijeća da skrbi i omogući koncentrirano vođenje rasprave.
Također, svrha propisa je postići preciznije uređenje ustrojstvenih i organizacijskih pitanja te njihovo usklađenje sa Zakonom o državnom odvjetništvu i Zakonom o Državnoodvjetničkom vijeću.
Zaključno, svrha propisa je dopuniti katalog kaznenih djela za koje je stvarno nadležan USKOK kaznenim djelima terorizma (članak 97. Kaznenog zakona), financiranja terorizma (članak 98. Kaznenog zakona) i terorističkog udruženja (članak 102. Kaznenog zakona).
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Cilj koji se želi postići ostvaruje se isključivo normativnim rješenjem.
3.4.
Izvor podataka:
1. Izvješće druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama 13. prosinca 2024. godine, u okviru pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD).
2. Zakon o državnom odvjetništvu („Narodne novine“, br. 67/18. i 21/22.)
3. Zakon o Državnoodvjetničkom vijeću („Narodne novine“, br. 67/18., 126/19., 80/22. i 155/23.).
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
S ciljem ispunjenja preporuka iz Izvješće druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama 13. prosinca 2024. godine, u okviru pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD), nadležnost županijskih sudova za postupanje u predmetima iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta širi se i na Županijski sud u Varaždinu, prvenstveno radi veće učinkovitosti u rješavanju ovih predmeta na nacionalnoj razini odnosno radi rasterećenja Županijskog suda u Zagrebu.Iz istih razloga, predloženim se izmjenama USKOK-u daje mogućnost da predmete u kojima postoje isključivo naznake počinjenja kaznenih djela iz njegove nadležnosti, radi provođenja izvida, može dostaviti na postupanje mjesno nadležnom državnom odvjetništvu, uz zakonom propisane iznimke koje se odnose na slučajeve gdje je počinitelj ili objekt počinjenja kaznenog djela državni dužnosnik, dužnosnik u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i osoba koja u Europskoj uniji, stranoj državi ili međunarodnoj organizaciji koje je Republika Hrvatska član obavlja dužnosti povjerene državnom dužnosniku ili dužnosniku u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, ili ako je počinitelj ili objekt počinjenja kaznenog djela iz članka 21. ovoga Zakona strani javni službenik, zastupnik u Europskom parlamentu, zakonodavnom ili predstavničkom tijelu strane države ili međunarodne javne organizacije. Zaključno, s ciljem ubrzanja sudskih postupaka u složenim i koruptivnim predmetima, predložena je posebna dužnost predsjednika vijeća da skrbi i omogući koncentrirano vođenje rasprave.
Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta postići će se preciznije uređenje ustrojstvenih i organizacijskih pitanja te njihovo usklađenje s propisima koji se primjenjuju ili odnose na Ured i njegove zaposlenike, posebno sa Zakonom o državnom odvjetništvu (obzirom na to da je Ured posebno državno odvjetništvo na čije se ustrojstvo i rad, ako Zakonom o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta nije što drukčije propisano, primjenjuju odredbe Zakona o državnom odvjetništvu), kao i sa Zakonom o Državnoodvjetničkom vijeću u koji su od 2018. iz Zakona o državnom odvjetništvu izdvojene odredbe koje se odnose na statusna pitanja državnoodvjetničkih dužnosnika iz nadležnosti Državnoodvjetničkog vijeća.
Također, ovim izmjenama i dopunama dopunit će se katalog kaznenih djela za koje je stvarno nadležan USKOK, na način da se njegova nadležnost proširuje i u odnosu na kaznena djela terorizma (članak 97. Kaznenog zakona), financiranja terorizma (članak 98. Kaznenog zakona) i terorističkog udruženja (članak 102. Kaznenog zakona). Naime, za navedena kaznena djela karakterističan je visok stupanj planiranja, djelovanja te organiziranost i povezanosti sudionika, učestalo s međunarodnim elementom, po kojim posebnostima ulaze u tipologiju kaznenih djela organiziranog kriminaliteta. Navedene okolnosti u tim slučajevima opravdavaju postupanje posebnog državnog odvjetništva, koje posjeduje resurse nužne za otkrivanje i procesuiranje takve vrste kaznenih djela.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na gospodarstvo.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Postići će se veća učinkovitost u rješavanju predmeta iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta na nacionalnoj razini odnosno rasteretiti Županijski sud u Zagrebu proširenjem nadležnosti županijskih sudova za postupanje u navedenim predmetima i na Županijski sud u Varaždinu. Ovaj će sud biti nadležan za kaznena djela iz nadležnosti USKOK-a počinjena nakon stupanja ovog Zakona na snagu.
Omogućit će se učinkovitiji rad USKOK-a u složenim koruptivnim kaznenim predmetima propisivanjem mogućnosti da USKOK predmete u kojima postoje isključivo naznake počinjenja kaznenih djela iz njegove nadležnosti, radi provođenja izvida, dostavi na postupanje mjesno nadležnom državnom odvjetništvu, uz zakonom propisane iznimke, i to ako je počinitelj ili objekt počinjenja kaznenog djela državni dužnosnik, dužnosnik u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i osoba koja u Europskoj uniji, stranoj državi ili međunarodnoj organizaciji koje je Republika Hrvatska član obavlja dužnosti povjerene državnom dužnosniku ili dužnosniku u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i ako je počinitelj ili objekt počinjenja kaznenog djela iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta strani javni službenik, zastupnik u Europskom parlamentu, zakonodavnom ili predstavničkom tijelu strane države ili međunarodne javne organizacije.
Postići će se ubrzanje sudskih postupaka u složenim ikoruptivnim predmetima, propisivanjem da se u postupku za kaznena djela iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta sjednice, ročišta i rasprave održavaju u kontinuitetu, bez odugovlačenja i uz pravodobnu najavu, pri čemu je predsjednik vijeća dužan poduzeti sve potrebne mjere za sprječavanje neopravdanih odgoda kako bi se postupak završio u najkraćem mogućem roku.
Predloženim izmjenama i dopunama omogućit će se postupanje USKOK-a, kao posebnog državnog odvjetništva koje posjeduje resurse nužne za otkrivanje i procesuiranje takve vrste kaznenih djela, u predmetima kaznenih djela terorizma (članak 97. Kaznenog zakona), financiranja terorizma (članak 98. Kaznenog zakona) i terorističkog udruženja (članak 102. Kaznenog zakona), s obzirom da je za navedena kaznena djela karakterističan visok stupanj planiranja, djelovanja te organiziranosti i povezanosti sudionika, učestalo s međunarodnim elementom, po kojim posebnostima ulaze u tipologiju kaznenih djela organiziranog kriminaliteta. Nadležnost USKOK-a za navedena kaznena djela primjenjivat će se za ova kaznena djela počinjena nakon stupanja Zakona na snagu.
Građani
Sudovi
Ured za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području gospodarstva.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Postići će se veća učinkovitost u rješavanju predmeta iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta na nacionalnoj razini odnosno rasteretiti Županijski sud u Zagrebu proširenjem nadležnosti županijskih sudova za postupanje u navedenim predmetima i na Županijski sud u Varaždinu.
Omogućit će se učinkovitiji rad USKOK-a u složenim koruptivnim kaznenim predmetima propisivanjem mogućnosti da USKOK predmete u kojima postoje isključivo naznake počinjenja kaznenih djela iz njegove nadležnosti, radi provođenja izvida, dostavi na postupanje mjesno nadležnom državnom odvjetništvu, uzzakonom propisane iznimke, i to ako je počinitelj ili objekt počinjenja kaznenog djela državni dužnosnik, dužnosnik u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i osoba koja u Europskoj uniji, stranoj državi ili međunarodnoj organizaciji koje je Republika Hrvatska član obavlja dužnosti povjerene državnom dužnosniku ili dužnosniku u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i ako je počinitelj ili objekt počinjenja kaznenog djela iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta strani javni službenik, zastupnik u Europskom parlamentu, zakonodavnom ili predstavničkom tijelu strane države ili međunarodne javne organizacije.
Postići će se ubrzanje sudskih postupaka u složenim i koruptivnim predmetima, propisivanjem da se u postupku za kaznena djela iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta sjednice, ročišta i rasprave održavaju u kontinuitetu, bez odugovlačenja i uz pravodobnu najavu, pri čemu je predsjednik vijeća dužan poduzeti sve potrebne mjere za sprječavanje neopravdanih odgoda kako bi se postupak završio u najkraćem mogućem roku.
Predloženim izmjenama i dopunama omogućit će se postupanje USKOK-a, kao posebnog državnog odvjetništva u predmetima kaznenih djela terorizma (članak 97. Kaznenog zakona), financiranja terorizma (članak 98. Kaznenog zakona) i terorističkog udruženja (članak 102. Kaznenog zakona), s obzirom da isto posjeduje resurse nužne za otkrivanje i procesuiranje kaznenih djela za koja je karakterističan visok stupanj planiranja, djelovanja te organiziranosti i povezanosti sudionika, učestalo s međunarodnim elementom.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
1. Izvješće druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama 13. prosinca 2024. godine, u okviru pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD).
2. Zakon o državnom odvjetništvu („Narodne novine“, br. 67/18. i 21/22.)
3. Zakon o Državnoodvjetničkom vijeću („Narodne novine“, br. 67/18., 126/19., 80/22. i 155/23.).
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Postići će se veća učinkovitost u rješavanju predmeta iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta na nacionalnoj razini odnosno rasteretiti Županijski sud u Zagrebu proširenjem nadležnosti županijskih sudova za postupanje u navedenim predmetima i na Županijski sud u Varaždinu.
Omogućit će se učinkovitiji rad USKOK-a u složenim koruptivnim kaznenim predmetima propisivanjem mogućnosti da USKOK predmete u kojima postoje isključivo naznake počinjenja kaznenih djela iz njegove nadležnosti, radi provođenja izvida, dostavi na postupanje mjesno nadležnom državnom odvjetništvu, uzzakonom propisane iznimke.
Postići će se ubrzanje sudskih postupaka u složenim i koruptivnim predmetima, propisivanjem posebne dužnosti predsjednika vijeća da skrbi i omogući koncentrirano vođenje rasprave u postupku za kaznena djela iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta.
Postići će se preciznije uređenje ustrojstvenih i organizacijskih pitanja te njihovo usklađenje s propisima koji se primjenjuju ili odnose na Ured i njegove zaposlenike, posebno sa Zakonom o državnom odvjetništvu kao i sa Zakonom o Državnoodvjetničkom vijeću.
Predloženim izmjenama i dopunama omogućit će se postupanje USKOK-a, kao posebnog državnog odvjetništva u predmetima kaznenih djela terorizma (članak 97. Kaznenog zakona), financiranja terorizma (članak 98. Kaznenog zakona) i terorističkog udruženja (članak 102. Kaznenog zakona), s obzirom da isto posjeduje resurse nužne za otkrivanje i procesuiranje kaznenih djela za koja je karakterističan visok stupanjplaniranja, djelovanja te organiziranosti i povezanosti sudionika, učestalo s međunarodnim elementom.
Negativni učinci:
Nisu utvrđeni negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Stupanjem na snagu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta, s ciljem ispunjenja preporuka Radne skupine OECD-a za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama, postići će se veća učinkovitost u rješavanju predmeta iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta na nacionalnoj razini, odnosno rasteretiti Županijski sud u Zagrebu proširenjem nadležnosti županijskih sudova za postupanje u navedenim predmetima i na Županijski sud u Varaždinu.
Nadalje, omogućit će se učinkovitiji rad USKOK-a u složenim koruptivnim kaznenim predmetima propisivanjem mogućnosti da USKOK predmete u kojima postoje isključivo naznake počinjenja kaznenih djela iz njegove nadležnosti, radi provođenja izvida, dostavi na postupanje mjesno nadležnom državnom odvjetništvu, uz zakonom propisane iznimke.
Postići će se ubrzanje sudskih postupaka u složenim i koruptivnim predmetima, propisivanjem posebne dužnosti predsjednika vijeća da skrbi i omogući koncentrirano vođenje rasprave u postupku za kaznena djela iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta.
Također će se postići preciznije uređenje ustrojstvenih i organizacijskih pitanja te njihovo usklađenje s propisima koji se primjenjuju ili odnose na Ured i njegove zaposlenike, posebno sa Zakonom o državnom odvjetništvu kao i sa Zakonom o Državnoodvjetničkom vijeću.
Predloženim izmjenama i dopunama omogućit će se postupanje USKOK-a, kao posebnog državnog odvjetništva u predmetima kaznenih djela terorizma (članak 97. Kaznenog zakona), financiranja terorizma (članak 98. Kaznenog zakona) i terorističkog udruženja (članak 102. Kaznenog zakona), s obzirom da isto posjeduje resurse nužne za otkrivanje i procesuiranje kaznenih djela za koja je karakterističan visok stupanj planiranja, djelovanja te organiziranosti i povezanosti sudionika, učestalo s međunarodnim elementom.
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu: Nema priloga
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Damir Habijan, ministar pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta: Akcijski plan za razdoblje od 2025. do 2027. godine uz Strategiju sprječavanja korupcije za razdoblje od 2021. do 2030. godine
Opis mjere: Mjera 4.1.20. Unaprjeđenje normativnog okvira za procesuiranje kaznenih djela korupcije u svrhu ubrzanja postupka, Aktivnost 67. Donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Uredu za suzbijanju korupcije i organiziranog kriminaliteta (s ciljem poboljšanja operativnosti i efikasnosti USKOK-a u progonu kaznenih djela korupcije i organiziranog kriminaliteta)
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Izvješće druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama 13. prosinca 2024. godine, u okviru pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD), sadrži preporuke Republici Hrvatskoj da poduzme korake kako bi se osiguralo da Ured za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta (dalje: USKOK) djeluje brzo i proaktivno u predmetima podmićivanja stranih javnih službenika te poduzme daljnje mjere za smanjenje odugovlačenja u postupcima podmićivanja stranih javnih službenika i povezanih kaznenih djela. Ispunjavanje navedenih preporuka preduvjet je za pozitivnu ocjenu o spremnosti i sposobnosti Republike Hrvatske za provedbu instrumenata OECD-a iz nadležnosti Radne skupine za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama.
Nastavno, potrebno je pristupiti preciznijem uređenju pojedinih ustrojstvenih i organizacijskih pitanja te njihovom usklađenju sa Zakonom o državnom odvjetništvu („Narodne novine“, br. 67/18. i 21/22.) i Zakonom o Državnoodvjetničkom vijeću („Narodne novine“, br. 67/18., 126/19., 80/22. i 155/23.).
Također, potrebno je dopuniti katalog kaznenih djela za koje je stvarno nadležan USKOK, na način da se njegova nadležnost proširuje i u odnosu na kaznena djela vezana uz terorizam, zbog karakterističnog visokog stupnja planiranja, djelovanja te organiziranosti i povezanosti sudionika, učestalo s međunarodnim elementom, po kojim posebnostima ulaze u tipologiju kaznenih djela organiziranog kriminaliteta.
2.2.
Izvor podataka:
1. Izvješće druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama 13. prosinca 2024. godine, u okviru pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD).
2. Zakon o državnom odvjetništvu („Narodne novine“, br. 67/18. i 21/22.)
3. Zakon o Državnoodvjetničkom vijeću („Narodne novine“, br. 67/18., 126/19., 80/22. i 155/23.).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
S ciljem ispunjenja preporuka iz Izvješće druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama 13. prosinca 2024. godine, u okviru pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD), nadležnost županijskih sudova za postupanje u predmetima iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta širi se i na Županijski sud u Varaždinu, prvenstveno radi veće učinkovitosti u rješavanju ovih predmeta na nacionalnoj razini odnosno radi rasterećenja Županijskog suda u Zagrebu. Iz istih razloga, predloženim se izmjenama USKOK-u daje mogućnost da predmete u kojima postoje isključivo naznake počinjenja kaznenih djela iz njegove nadležnosti, radi provođenja izvida, može dostaviti na postupanje mjesno nadležnom državnom odvjetništvu, uz zakonom propisane iznimke koje se odnose na slučajeve gdje je počinitelj ili objekt počinjenja kaznenog djela državni dužnosnik, dužnosnik u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i osoba koja u Europskoj uniji, stranoj državi ili međunarodnoj organizaciji koje je Republika Hrvatska član obavlja dužnosti povjerene državnom dužnosniku ili dužnosniku u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, ili ako je počinitelj ili objekt počinjenja kaznenog djela iz članka 21. ovoga Zakona strani javni službenik, zastupnik u Europskom parlamentu, zakonodavnom ili predstavničkom tijelu strane države ili međunarodne javne organizacije. Zaključno, s ciljem ubrzanja sudskih postupaka u složenim i koruptivnim predmetima, predložena je posebna dužnost predsjednika vijeća da skrbi i omogući koncentrirano vođenje rasprave.
Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta postići će se preciznije uređenje ustrojstvenih i organizacijskih pitanja te njihovo usklađenje s propisima koji se primjenjuju ili odnose na Ured i njegove zaposlenike, posebno sa Zakonom o državnom odvjetništvu (obzirom na to da je Ured posebno državno odvjetništvo na čije se ustrojstvo i rad, ako Zakonom o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta nije što drukčije propisano, primjenjuju odredbe Zakona o državnom odvjetništvu), kao i sa Zakonom o Državnoodvjetničkom vijeću u koji su od 2018. iz Zakona o državnom odvjetništvu izdvojene odredbe koje se odnose na statusna pitanja državnoodvjetničkih dužnosnika iz nadležnosti Državnoodvjetničkog vijeća.
Također, ovim izmjenama i dopunama dopunit će se katalog kaznenih djela za koje je stvarno nadležan USKOK, na način da se njegova nadležnost proširuje i u odnosu na kaznena djela terorizma (članak 97. Kaznenog zakona), financiranja terorizma (članak 98. Kaznenog zakona) i terorističkog udruženja (članak 102. Kaznenog zakona). Naime, za navedena kaznena djela karakterističan je visok stupanj planiranja, djelovanja te organiziranost i povezanosti sudionika, učestalo s međunarodnim elementom, po kojim posebnostima ulaze u tipologiju kaznenih djela organiziranog kriminaliteta. Navedene okolnosti u tim slučajevima opravdavaju postupanje posebnog državnog odvjetništva, koje posjeduje resurse nužne za otkrivanje i procesuiranje takve vrste kaznenih djela.
3.2.
Opis svrhe propisa
Svrha propisa je ispuniti preporuke Radne skupine OECD-a za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama, na način da se nadležnost županijskih sudova za postupanje u predmetima iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta širi i na Županijski sud u Varaždinu, propisivanjem mogućnosti dostavljanja predmeta u kojima postoje samo naznake počinjenja kaznenih djela iz nadležnosti USKOK-a, radi provođenja izvida, na postupanje mjesno nadležnom državnom odvjetništvu, uz zakonom propisane iznimke te propisivanjem posebne dužnosti predsjednika vijeća da skrbi i omogući koncentrirano vođenje rasprave.
Također, svrha propisa je postići preciznije uređenje ustrojstvenih i organizacijskih pitanja te njihovo usklađenje sa Zakonom o državnom odvjetništvu i Zakonom o Državnoodvjetničkom vijeću.
Zaključno, svrha propisa je dopuniti katalog kaznenih djela za koje je stvarno nadležan USKOK kaznenim djelima terorizma (članak 97. Kaznenog zakona), financiranja terorizma (članak 98. Kaznenog zakona) i terorističkog udruženja (članak 102. Kaznenog zakona).
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Cilj koji se želi postići ostvaruje se isključivo normativnim rješenjem.
3.4.
Izvor podataka:
1. Izvješće druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama 13. prosinca 2024. godine, u okviru pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD).
2. Zakon o državnom odvjetništvu („Narodne novine“, br. 67/18. i 21/22.)
3. Zakon o Državnoodvjetničkom vijeću („Narodne novine“, br. 67/18., 126/19., 80/22. i 155/23.).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
S ciljem ispunjenja preporuka iz Izvješće druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama 13. prosinca 2024. godine, u okviru pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD), nadležnost županijskih sudova za postupanje u predmetima iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta širi se i na Županijski sud u Varaždinu, prvenstveno radi veće učinkovitosti u rješavanju ovih predmeta na nacionalnoj razini odnosno radi rasterećenja Županijskog suda u Zagrebu. Iz istih razloga, predloženim se izmjenama USKOK-u daje mogućnost da predmete u kojima postoje isključivo naznake počinjenja kaznenih djela iz njegove nadležnosti, radi provođenja izvida, može dostaviti na postupanje mjesno nadležnom državnom odvjetništvu, uz zakonom propisane iznimke koje se odnose na slučajeve gdje je počinitelj ili objekt počinjenja kaznenog djela državni dužnosnik, dužnosnik u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i osoba koja u Europskoj uniji, stranoj državi ili međunarodnoj organizaciji koje je Republika Hrvatska član obavlja dužnosti povjerene državnom dužnosniku ili dužnosniku u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, ili ako je počinitelj ili objekt počinjenja kaznenog djela iz članka 21. ovoga Zakona strani javni službenik, zastupnik u Europskom parlamentu, zakonodavnom ili predstavničkom tijelu strane države ili međunarodne javne organizacije. Zaključno, s ciljem ubrzanja sudskih postupaka u složenim i koruptivnim predmetima, predložena je posebna dužnost predsjednika vijeća da skrbi i omogući koncentrirano vođenje rasprave.
Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta postići će se preciznije uređenje ustrojstvenih i organizacijskih pitanja te njihovo usklađenje s propisima koji se primjenjuju ili odnose na Ured i njegove zaposlenike, posebno sa Zakonom o državnom odvjetništvu (obzirom na to da je Ured posebno državno odvjetništvo na čije se ustrojstvo i rad, ako Zakonom o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta nije što drukčije propisano, primjenjuju odredbe Zakona o državnom odvjetništvu), kao i sa Zakonom o Državnoodvjetničkom vijeću u koji su od 2018. iz Zakona o državnom odvjetništvu izdvojene odredbe koje se odnose na statusna pitanja državnoodvjetničkih dužnosnika iz nadležnosti Državnoodvjetničkog vijeća.
Također, ovim izmjenama i dopunama dopunit će se katalog kaznenih djela za koje je stvarno nadležan USKOK, na način da se njegova nadležnost proširuje i u odnosu na kaznena djela terorizma (članak 97. Kaznenog zakona), financiranja terorizma (članak 98. Kaznenog zakona) i terorističkog udruženja (članak 102. Kaznenog zakona). Naime, za navedena kaznena djela karakterističan je visok stupanj planiranja, djelovanja te organiziranost i povezanosti sudionika, učestalo s međunarodnim elementom, po kojim posebnostima ulaze u tipologiju kaznenih djela organiziranog kriminaliteta. Navedene okolnosti u tim slučajevima opravdavaju postupanje posebnog državnog odvjetništva, koje posjeduje resurse nužne za otkrivanje i procesuiranje takve vrste kaznenih djela.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na gospodarstvo.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Postići će se veća učinkovitost u rješavanju predmeta iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta na nacionalnoj razini odnosno rasteretiti Županijski sud u Zagrebu proširenjem nadležnosti županijskih sudova za postupanje u navedenim predmetima i na Županijski sud u Varaždinu. Ovaj će sud biti nadležan za kaznena djela iz nadležnosti USKOK-a počinjena nakon stupanja ovog Zakona na snagu.
Omogućit će se učinkovitiji rad USKOK-a u složenim koruptivnim kaznenim predmetima propisivanjem mogućnosti da USKOK predmete u kojima postoje isključivo naznake počinjenja kaznenih djela iz njegove nadležnosti, radi provođenja izvida, dostavi na postupanje mjesno nadležnom državnom odvjetništvu, uz zakonom propisane iznimke, i to ako je počinitelj ili objekt počinjenja kaznenog djela državni dužnosnik, dužnosnik u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i osoba koja u Europskoj uniji, stranoj državi ili međunarodnoj organizaciji koje je Republika Hrvatska član obavlja dužnosti povjerene državnom dužnosniku ili dužnosniku u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i ako je počinitelj ili objekt počinjenja kaznenog djela iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta strani javni službenik, zastupnik u Europskom parlamentu, zakonodavnom ili predstavničkom tijelu strane države ili međunarodne javne organizacije.
Postići će se ubrzanje sudskih postupaka u složenim i koruptivnim predmetima, propisivanjem da se u postupku za kaznena djela iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta sjednice, ročišta i rasprave održavaju u kontinuitetu, bez odugovlačenja i uz pravodobnu najavu, pri čemu je predsjednik vijeća dužan poduzeti sve potrebne mjere za sprječavanje neopravdanih odgoda kako bi se postupak završio u najkraćem mogućem roku.
Predloženim izmjenama i dopunama omogućit će se postupanje USKOK-a, kao posebnog državnog odvjetništva koje posjeduje resurse nužne za otkrivanje i procesuiranje takve vrste kaznenih djela, u predmetima kaznenih djela terorizma (članak 97. Kaznenog zakona), financiranja terorizma (članak 98. Kaznenog zakona) i terorističkog udruženja (članak 102. Kaznenog zakona), s obzirom da je za navedena kaznena djela karakterističan visok stupanj planiranja, djelovanja te organiziranosti i povezanosti sudionika, učestalo s međunarodnim elementom, po kojim posebnostima ulaze u tipologiju kaznenih djela organiziranog kriminaliteta. Nadležnost USKOK-a za navedena kaznena djela primjenjivat će se za ova kaznena djela počinjena nakon stupanja Zakona na snagu.
Građani
Sudovi
Ured za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području gospodarstva.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Postići će se veća učinkovitost u rješavanju predmeta iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta na nacionalnoj razini odnosno rasteretiti Županijski sud u Zagrebu proširenjem nadležnosti županijskih sudova za postupanje u navedenim predmetima i na Županijski sud u Varaždinu.
Omogućit će se učinkovitiji rad USKOK-a u složenim koruptivnim kaznenim predmetima propisivanjem mogućnosti da USKOK predmete u kojima postoje isključivo naznake počinjenja kaznenih djela iz njegove nadležnosti, radi provođenja izvida, dostavi na postupanje mjesno nadležnom državnom odvjetništvu, uz zakonom propisane iznimke, i to ako je počinitelj ili objekt počinjenja kaznenog djela državni dužnosnik, dužnosnik u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i osoba koja u Europskoj uniji, stranoj državi ili međunarodnoj organizaciji koje je Republika Hrvatska član obavlja dužnosti povjerene državnom dužnosniku ili dužnosniku u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i ako je počinitelj ili objekt počinjenja kaznenog djela iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta strani javni službenik, zastupnik u Europskom parlamentu, zakonodavnom ili predstavničkom tijelu strane države ili međunarodne javne organizacije.
Postići će se ubrzanje sudskih postupaka u složenim i koruptivnim predmetima, propisivanjem da se u postupku za kaznena djela iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta sjednice, ročišta i rasprave održavaju u kontinuitetu, bez odugovlačenja i uz pravodobnu najavu, pri čemu je predsjednik vijeća dužan poduzeti sve potrebne mjere za sprječavanje neopravdanih odgoda kako bi se postupak završio u najkraćem mogućem roku.
Predloženim izmjenama i dopunama omogućit će se postupanje USKOK-a, kao posebnog državnog odvjetništva u predmetima kaznenih djela terorizma (članak 97. Kaznenog zakona), financiranja terorizma (članak 98. Kaznenog zakona) i terorističkog udruženja (članak 102. Kaznenog zakona), s obzirom da isto posjeduje resurse nužne za otkrivanje i procesuiranje kaznenih djela za koja je karakterističan visok stupanj planiranja, djelovanja te organiziranosti i povezanosti sudionika, učestalo s međunarodnim elementom.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
1. Izvješće druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama 13. prosinca 2024. godine, u okviru pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD).
2. Zakon o državnom odvjetništvu („Narodne novine“, br. 67/18. i 21/22.)
3. Zakon o Državnoodvjetničkom vijeću („Narodne novine“, br. 67/18., 126/19., 80/22. i 155/23.).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Postići će se veća učinkovitost u rješavanju predmeta iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta na nacionalnoj razini odnosno rasteretiti Županijski sud u Zagrebu proširenjem nadležnosti županijskih sudova za postupanje u navedenim predmetima i na Županijski sud u Varaždinu.
Omogućit će se učinkovitiji rad USKOK-a u složenim koruptivnim kaznenim predmetima propisivanjem mogućnosti da USKOK predmete u kojima postoje isključivo naznake počinjenja kaznenih djela iz njegove nadležnosti, radi provođenja izvida, dostavi na postupanje mjesno nadležnom državnom odvjetništvu, uz zakonom propisane iznimke.
Postići će se ubrzanje sudskih postupaka u složenim i koruptivnim predmetima, propisivanjem posebne dužnosti predsjednika vijeća da skrbi i omogući koncentrirano vođenje rasprave u postupku za kaznena djela iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta.
Postići će se preciznije uređenje ustrojstvenih i organizacijskih pitanja te njihovo usklađenje s propisima koji se primjenjuju ili odnose na Ured i njegove zaposlenike, posebno sa Zakonom o državnom odvjetništvu kao i sa Zakonom o Državnoodvjetničkom vijeću.
Predloženim izmjenama i dopunama omogućit će se postupanje USKOK-a, kao posebnog državnog odvjetništva u predmetima kaznenih djela terorizma (članak 97. Kaznenog zakona), financiranja terorizma (članak 98. Kaznenog zakona) i terorističkog udruženja (članak 102. Kaznenog zakona), s obzirom da isto posjeduje resurse nužne za otkrivanje i procesuiranje kaznenih djela za koja je karakterističan visok stupanj planiranja, djelovanja te organiziranosti i povezanosti sudionika, učestalo s međunarodnim elementom.
Negativni učinci:
Nisu utvrđeni negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Stupanjem na snagu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta, s ciljem ispunjenja preporuka Radne skupine OECD-a za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama, postići će se veća učinkovitost u rješavanju predmeta iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta na nacionalnoj razini, odnosno rasteretiti Županijski sud u Zagrebu proširenjem nadležnosti županijskih sudova za postupanje u navedenim predmetima i na Županijski sud u Varaždinu.
Nadalje, omogućit će se učinkovitiji rad USKOK-a u složenim koruptivnim kaznenim predmetima propisivanjem mogućnosti da USKOK predmete u kojima postoje isključivo naznake počinjenja kaznenih djela iz njegove nadležnosti, radi provođenja izvida, dostavi na postupanje mjesno nadležnom državnom odvjetništvu, uz zakonom propisane iznimke.
Postići će se ubrzanje sudskih postupaka u složenim i koruptivnim predmetima, propisivanjem posebne dužnosti predsjednika vijeća da skrbi i omogući koncentrirano vođenje rasprave u postupku za kaznena djela iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta.
Također će se postići preciznije uređenje ustrojstvenih i organizacijskih pitanja te njihovo usklađenje s propisima koji se primjenjuju ili odnose na Ured i njegove zaposlenike, posebno sa Zakonom o državnom odvjetništvu kao i sa Zakonom o Državnoodvjetničkom vijeću.
Predloženim izmjenama i dopunama omogućit će se postupanje USKOK-a, kao posebnog državnog odvjetništva u predmetima kaznenih djela terorizma (članak 97. Kaznenog zakona), financiranja terorizma (članak 98. Kaznenog zakona) i terorističkog udruženja (članak 102. Kaznenog zakona), s obzirom da isto posjeduje resurse nužne za otkrivanje i procesuiranje kaznenih djela za koja je karakterističan visok stupanj planiranja, djelovanja te organiziranosti i povezanosti sudionika, učestalo s međunarodnim elementom.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu: Nema priloga
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Damir Habijan, ministar pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
Datum: 22. srpnja 2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE