Spomenuta legislativa propisuje da će se, u skladu sa odredbama Uredbe i Direktive, elektronički dokazi koji su jednoj državi članici potrebni u kaznenom postupku moći pribavljati izravno od pružatelja usluga koji te usluge pruža u nekoj drugoj državi članici, za razliku od sadašnjeg sustava gdje se dokazi u prekograničnim slučajevima između država članica Europske unije uvijek pribavljaju putem nadležnih pravosudnih tijela. Nakon što Uredba i Direktiva stupe na snagu, tijelo koje je sukladno nacionalnom zakonodavstvu ovlašteno voditi istragu, pribavljati dokaze te voditi postupak, moći će se izravno, putem sigurnog i pouzdanog decentraliziranog IT sustava, obraćati pružateljima usluga koji će biti u obvezi pružati podate koji su traženi.
Primjena ovih instrumenata stupa na snagu 18. veljače 2026. godine, odnosno 18. kolovoza 2026. godine a do tada nacionalni sustavi moraju biti pravno i tehnički spremni za primjenu istih te je potrebno izraditi zakon kojim će se implementirati zakonodavni paket o prekograničnom pristupu elektroničkim dokazima.
Cilj je uspostaviti zakonodavni okvir koji će biti usklađen sa europskom legislativom, kako u pravnom, tako i u tehničkom smislu.
3.2.
Opis svrhe propisa
Do sada je pribavljanje elektroničkih dokaza unutar Europske unije za potrebe kaznenih postupaka pribavljano putem pravosudnih tijela država članica, njihovom izravnom komunikacijom, dok je sada propisano da je takve dokaze moguće tražiti od strane pružatelja usluga koji imaju potrebne elektroničke dokaze, a nalaze se u drugoj državi članici. Za potrebe toga, biti će potrebno uspostaviti i siguran decentralizirani IT sustav kojem će imati pristup pravosudna tijela i pružatelji usluga.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Nije moguće riješiti ovo pitanje nenormativnih rješenjem.
Pružatelji usluga koji nude usluge u Europskoj uniji imaju obvezu imenovati najmanje jednog adresata za primanje odluka i naloga obuhvaćenih područjem primjene utvrđenim ovim Zakonom, a koje naloge izdaju nadležna tijela država članica u svrhu prikupljanja dokaza u kaznenim postupcima, za postupanje u skladu s tim odlukama i nalozima te za prisilnu provedbu tih odluka i naloga. Adresati moraju imati imaju poslovni nastan ili boravište u Republici Hrvatskoj. Pružatelji usluga imaju obvezu o tim, kao i drugim podacima izvijestiti Hrvatsku regulatornu agenciju za mrežne djelatnosti. U slučaju nepostupanja po odredbama ovog Prijedloga zakona, pružatelji usluga biti će kažnjeni u prekršajnom postupku.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Adresati su temeljem odredaba ovog Prijedloga zakona pružatelji određenih usluga kako su navedeni u Direktivi (EU) 2023/1544 o utvrđivanju usklađenih pravila za imenovanje imenovanih subjekata koji imaju poslovni nastan i za imenovanje pravnih zastupnika za potrebe prikupljanja elektroničkih dokaza u kaznenim postupcima te preneseni u ovaj Prijedlog zakona. Oni će biti u obvezi imenovati najmanje jednog adresata za primanje odluka i naloga obuhvaćenih područjem primjene utvrđenim ovim Zakonom, a koje naloge izdaju nadležna tijela država članica u svrhu prikupljanja dokaza u kaznenim postupcima, za postupanje u skladu s tim odlukama i nalozima te za prisilnu provedbu tih odluka i naloga. Adresati moraju imati imaju poslovni nastan ili boravište u Republici Hrvatskoj. Pružatelji usluga imaju obvezu o tim, kao i drugim podacima izvijestiti Hrvatsku regulatornu agenciju za mrežne djelatnosti. U slučaju nepostupanja po odredbama ovog Prijedloga zakona, pružatelji usluga biti će kažnjeni u prekršajnom postupku.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
-
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
-
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o prekograničnom pribavljanju elektroničkih dokaza u kaznenim postupcima
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da
Direktiva (EU) 2023/1544 o utvrđivanju usklađenih pravila za imenovanje imenovanih subjekata koji imaju poslovni nastan i za imenovanje pravnih zastupnika za potrebe prikupljanja elektroničkih dokaza u kaznenim postupcima
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Vijeće Europske unije je u lipnju 2023. godine donijelo zakonodavni paket o prekograničnom pristupu elektroničkim dokazima - Uredbu (EU) 2023/1543 o europskim nalozima za dostavljanje i nalozima za čuvanje elektroničkih dokaza u kaznenim postupcima i za izvršenje kazni zatvora nakon kaznenog postupka (dalje u tekstu: „Uredba“) i Direktivu (EU) 2023/1544 o utvrđivanju usklađenih pravila za imenovanje imenovanih subjekata koji imaju poslovni nastan i za imenovanje pravnih zastupnika za potrebe prikupljanja elektroničkih dokaza u kaznenim postupcima (dalje u tekstu „Direktiva“).
Spomenuta legislativa propisuje da će se, u skladu sa odredbama Uredbe i Direktive, elektronički dokazi koji su jednoj državi članici potrebni u kaznenom postupku moći pribavljati izravno od pružatelja usluga koji te usluge pruža u nekoj drugoj državi članici, za razliku od sadašnjeg sustava gdje se dokazi u prekograničnim slučajevima između država članica Europske unije uvijek pribavljaju putem nadležnih pravosudnih tijela. Nakon što Uredba i Direktiva stupe na snagu, tijelo koje je sukladno nacionalnom zakonodavstvu ovlašteno voditi istragu, pribavljati dokaze te voditi postupak, moći će se izravno, putem sigurnog i pouzdanog decentraliziranog IT sustava, obraćati pružateljima usluga koji će biti u obvezi pružati podate koji su traženi.
Primjena ovih instrumenata stupa na snagu 18. veljače 2026. godine, odnosno 18. kolovoza 2026. godine a do tada nacionalni sustavi moraju biti pravno i tehnički spremni za primjenu istih te je potrebno izraditi zakon kojim će se implementirati zakonodavni paket o prekograničnom pristupu elektroničkim dokazima.
2.2.
Izvor podataka:
Uredba (EU) 2023/1543 o europskim nalozima za dostavljanje i nalozima za čuvanje elektroničkih dokaza u kaznenim postupcima i za izvršenje kazni zatvora nakon kaznenog postupka i Direktiva (EU) 2023/1544 o utvrđivanju usklađenih pravila za imenovanje imenovanih subjekata koji imaju poslovni nastan i za imenovanje pravnih zastupnika za potrebe prikupljanja elektroničkih dokaza u kaznenim postupcima .
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj je uspostaviti zakonodavni okvir koji će biti usklađen sa europskom legislativom, kako u pravnom, tako i u tehničkom smislu.
3.2.
Opis svrhe propisa
Do sada je pribavljanje elektroničkih dokaza unutar Europske unije za potrebe kaznenih postupaka pribavljano putem pravosudnih tijela država članica, njihovom izravnom komunikacijom, dok je sada propisano da je takve dokaze moguće tražiti od strane pružatelja usluga koji imaju potrebne elektroničke dokaze, a nalaze se u drugoj državi članici. Za potrebe toga, biti će potrebno uspostaviti i siguran decentralizirani IT sustav kojem će imati pristup pravosudna tijela i pružatelji usluga.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Nije moguće riješiti ovo pitanje nenormativnih rješenjem.
3.4.
Izvor podataka:
Uredba (EU) 2023/1543 o europskim nalozima za dostavljanje i nalozima za čuvanje elektroničkih dokaza u kaznenim postupcima i za izvršenje kazni zatvora nakon kaznenog postupka i Direktiva (EU) 2023/1544 o utvrđivanju usklađenih pravila za imenovanje imenovanih subjekata koji imaju poslovni nastan i za imenovanje pravnih zastupnika za potrebe prikupljanja elektroničkih dokaza u kaznenim postupcima .
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Pružatelji usluga koji nude usluge u Europskoj uniji imaju obvezu imenovati najmanje jednog adresata za primanje odluka i naloga obuhvaćenih područjem primjene utvrđenim ovim Zakonom, a koje naloge izdaju nadležna tijela država članica u svrhu prikupljanja dokaza u kaznenim postupcima, za postupanje u skladu s tim odlukama i nalozima te za prisilnu provedbu tih odluka i naloga. Adresati moraju imati imaju poslovni nastan ili boravište u Republici Hrvatskoj. Pružatelji usluga imaju obvezu o tim, kao i drugim podacima izvijestiti Hrvatsku regulatornu agenciju za mrežne djelatnosti. U slučaju nepostupanja po odredbama ovog Prijedloga zakona, pružatelji usluga biti će kažnjeni u prekršajnom postupku.
Pružatelji određenih usluga kako su oni za potrebe ovog Prijedloga zakona navedeni u Direktivi (EU) 2023/1544 o utvrđivanju usklađenih pravila za imenovanje imenovanih subjekata koji imaju poslovni nastan i za imenovanje pravnih zastupnika za potrebe prikupljanja elektroničkih dokaza u kaznenim postupcima te preneseni u ovaj Prijedlog zakona.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja
Nisu utvrđeni adresati
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Adresati su temeljem odredaba ovog Prijedloga zakona pružatelji određenih usluga kako su navedeni u Direktivi (EU) 2023/1544 o utvrđivanju usklađenih pravila za imenovanje imenovanih subjekata koji imaju poslovni nastan i za imenovanje pravnih zastupnika za potrebe prikupljanja elektroničkih dokaza u kaznenim postupcima te preneseni u ovaj Prijedlog zakona. Oni će biti u obvezi imenovati najmanje jednog adresata za primanje odluka i naloga obuhvaćenih područjem primjene utvrđenim ovim Zakonom, a koje naloge izdaju nadležna tijela država članica u svrhu prikupljanja dokaza u kaznenim postupcima, za postupanje u skladu s tim odlukama i nalozima te za prisilnu provedbu tih odluka i naloga. Adresati moraju imati imaju poslovni nastan ili boravište u Republici Hrvatskoj. Pružatelji usluga imaju obvezu o tim, kao i drugim podacima izvijestiti Hrvatsku regulatornu agenciju za mrežne djelatnosti. U slučaju nepostupanja po odredbama ovog Prijedloga zakona, pružatelji usluga biti će kažnjeni u prekršajnom postupku.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
-
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
-
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
-
5.6.
Izvor podataka:
Uredba (EU) 2023/1543 o europskim nalozima za dostavljanje i nalozima za čuvanje elektroničkih dokaza u kaznenim postupcima i za izvršenje kazni zatvora nakon kaznenog postupka i Direktiva (EU) 2023/1544 o utvrđivanju usklađenih pravila za imenovanje imenovanih subjekata koji imaju poslovni nastan i za imenovanje pravnih zastupnika za potrebe prikupljanja elektroničkih dokaza u kaznenim postupcima .
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Usklađivanje sa EU legislativom.
Negativni učinci:
Ne očekuju se negativni učinci predloženih odredbi.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Usklađenje sa EU legislativom
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
8. PRILOZI
8.1
Nema priloga
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Damir Habijan
Datum: 23. srpnja 2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE