MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE BR. 2024/900 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA O TRANSPARENTNOSTI I CILJANJU U POLITIČKOM OGLAŠAVANJU
Zagreb, srpanj 2025.
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Uredba (EU) 2024/900 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. ožujka 2024. o transparentnosti i ciljanju u političkom oglašavanju (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2024/900) stupila je na snagu 9. travnja 2024. godine, a glavnina njezinih odredbi primjenjuje se od 10. listopada 2025. godine. Uredba (EU) 2024/900 sadrži opće materijalne odredbe o transparentnost i povezanim obvezama dužne pažnje u obavljanju usluga političkog oglašavanja i povezanih usluga na unutarnjem tržištu Europske unije, što se odgovarajuće primjenjuje i na naručitelje političkih oglasa, a u pogledu prikupljanja, zadržavanja, otkrivanja i objavljivanja informacija povezanih s pružanjem usluga političkog oglašavanja. Uz navedeno, Uredba (EU) 2024/900 sadrži odredbe o primjeni tehnika ciljanja i tehnika isporuke (objave i raspačavanja) oglasa koje uključuju obradu osobnih podataka pri pružanja predmetnih usluga na internetu, opće odredbe o nadzoru ispunjavanja naprijed navedenih obveza pružatelja predmetnih usluga, odredbe o nadležnosti određenih tijela Europske unije te odredbe o suradnji i koordinaciji među nadležnim tijelima država članica.
Uredba (EU) 2024/900 primjenjuje se u prvom redu na usluge političkog oglašavanja koje se obavljaju uz naplatu na unutarnjem tržištu Europske unije, neovisno o tome je li takvo oglašavanje usmjereno na građane Europske unije uopće, ili je u teritorijalnom smislu ograničeno na područje jedne ili više država članica te bez obzira na domicil pružatelja takvih usluga. Među ostalim, pružateljima usluga političkog oglašavanja koji imaju svojstvo izdavača političkog oglasa propisana je dužnost u svakom takvom oglasu jasno naznačiti da je riječ o političkom oglasu te navesti podatke sponzora i druge podatke koje omogućuju bolje razumijevanje konteksta oglasa i njegovih ciljeva. U pogledu dopuštenih tehnika ciljanja ili isporuka takvih oglasa na Internetu propisana su posebna pravila u skladu pravnom stečevinom Unije u području zaštite osobnih podataka. Detaljniji kriteriji za prepoznavanje svojstva političkog oglasa i njegovo pravilno označavanje nisu propisani Uredbom (EU) 2024/900 nego će ih razraditi Europska komisija provedbenim aktom.
Ovim Zakonom nije potrebno prenositi gore opisane materijalne odredbe Uredbe (EU) 2024/900, s obzirom na to da su one u cijelosti obvezujuće te da će kao takve od 10. listopada 2025. godine biti izravno primjenjive i u Republici Hrvatskoj. Potrebno je, međutim, propisati stvarnu nadležnost odnosno odrediti nadležna tijela, nacionalnu kontaktnu točku, uspostaviti upisnik pravnih zastupnika kao službenu i javno dostupnu evidenciju, propisati ili uputiti na odgovarajuće odredbe o ovlastima i postupanju ovlaštenih službenih osoba u neposrednom nadzoru, uputiti na mjerodavna postupovna pravila, uključujuće takva pravila za pritužbe te propisati prekršajnopravne sankcije. U tu svrhu, imajući u vidu da će među nadležnim tijelima biti i pravne osobe, ovim Zakonom je potrebno tim pravnim osobama povjeriti određene poslove državne uprave, propisati odgovarajuća normativna ovlaštenja te odrediti tijelo državne uprave koje će biti nadležno za provedbu upravnog nadzora nad povjerenim poslovima i za izradu i dostavu Europskoj komisiji godišnjeg izvješća o pravomoćno izrečenim sankcijama za povrede Uredbe (EU) 2024/900.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Sredstva potrebna za provedbu ovog Zakona osigurana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske, u okviru redovnog poslovanja razdjela 012, glave 01205 Državno izborno povjerenstvo Republike Hrvatske, razdjela 065, glave 06565 Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti i razdjela 055 Ministarstvo kulture i medija. Sredstva u iznosu 20.000 eura (IF 43 Ostali prihodi za posebne namjene), potrebna za uspostavu upisnika pravnih zastupnika kao elektroničke baze podataka, izradu obrasca upisnika i pratećeg pravilnika, su osigurana u okviru razdjela 055, glave 05565, RKP-a 49075 Agencija za elektroničke medije (AEM) i nije potrebno osigurati dodatna sredstva. Sredstva u iznosu 60.400 eura za 2026. i 92.717 eura za 2027. potrebna za zapošljavanje 3 nova službenika od 1. svibnja 2026. (2 savjetnika i 1 višeg savjetnika) i nabavu opreme za njih, nisu planirana u važećim projekcijama za 2026. i 2027. godinu, međutim, sredstva će se osigurati u okviru limita ukupnih rashoda razdjela 250, glave 25005 Agencija za zaštitu osobnih podataka (AZOP), koje je Vlada RH utvrdila Odlukom o proračunskom okviru za razdoblje 2026. - 2028., usvojenoj na sjednici održanoj 27. lipnja 2025. i bit će planirana prilikom izrade prijedloga proračuna za 2026. i projekcija za 2027. i 2028. godinu u okviru limita ukupnih rashoda utvrđenih navedenom Odlukom za AZOP.
PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE BR. 2024/900 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA O TRANSPARENTNOSTI I CILJANJU U POLITIČKOM OGLAŠAVANJU
I. OPĆE ODREDBE
Predmet Zakona
Članak 1.
Ovim Zakonom određuju se nadležna tijela te se propisuju njihove ovlasti, normativna ovlaštenja, mjerodavna pravila za pritužbe, prekršajne odredbe i druga pitanja od značaja za provedbu Uredbe Europske unije iz članka 2. ovoga Zakona.
Pravo Europske unije
Članak 2.
Ovim se Zakonom osigurava provedba Uredbe (EU) 2024/900 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. ožujka 2024. o transparentnosti i ciljanju u političkom oglašavanju (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2024/900, 20.3.2024.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2024/900).
Primjena drugih propisa
Članak 3.
(1) Na pravne poslove u vezi s političkim oglašavanjem u smislu Uredbe (EU) 2024/ 900 i građanskopravne zahtjeve u vezi s tim poslovima i takvim oglašavanjem, u dijelu u kojem nisu uređeni tom Uredbom, primjenjuju se propisi kojima se uređuju obvezni odnosi.
(2) Na obveze izdavača političkog oglasa iz članka 14. Uredbe (EU) 2024/900 primjenjuju se odredbe propisa kojima se uređuje računovodstvo poduzetnika.
(3) Upute u vezi s primjenom članka 16. stavka 4. Uredbe (EU) 2024/900 daje Državno izborno povjerenstvo Republike Hrvatske prema propisima o financijskom izvještavanju o financiranju izborne promidžbe i referendumske aktivnosti.
Pojmovi
Članak 4.
(1) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. izvješće o sankcijama je izvješće o pravomoćno izrečenim sankcijama iz članka 25. stavka 8. Uredbe (EU) 2024/900
2. nadležno tijelo je državno tijelo ili pravna osoba s javnim ovlastima koja prema ovome Zakonu obavlja određene poslove nadležnog tijela u smislu Uredbe (EU) 2024/900
3. nadzor provedbe Uredbe (EU) 2024/900 je nadzorni postupak koji provodi nadležno tijelo radi utvrđivanja činjenica i poduzimanja propisanih radnji kako bi se utvrđeno stanje i poslovanje nadziranih osoba uskladilo s odredbama Uredbe (EU) 2024/900
4. ovlaštena osoba je ovlašteni državni službenik ili ovlašteni radnik nadležnog tijela koji neposredno obavlja poslove nadzora provedbe Uredbe (EU) 2024/900
5. pritužba je podnesak koji sadrži određene navode o povredama u smislu članka 24. Uredbe (EU) 2024/900
6. upisnik pravnih zastupnika je službena evidencija pravnih zastupnika iz članka 21. Uredbe (EU) 2024/900.
(2) Ostali pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu imaju značenje kao u Uredbi (EU) 2024/900, zakonu kojim se osigurava provedba prava Europske unije o jedinstvenom tržištu digitalnih usluga i zakonu kojim su uređeni elektronički mediji.
(3) Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
II. PROVEDBENE ODREDBE
Nadležna tijela
Članak 5.
(1) Poslove nadležnog tijela u smislu članka 22. stavka 1. Uredbe (EU) 2024/900 obavlja Agencija za zaštitu osobnih podataka.
(2) Poslove nadležnog tijela u smislu članka 22. stavka 3. Uredbe (EU) 2024/900 obavlja Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti kao javnu ovlast.
(3) Poslove nadležnog tijela u smislu članka 22. stavka 4. Uredbe (EU) 2024/900 obavlja Agencija za elektroničke medije kao javnu ovlast.
Suradnja nadležnih tijela
Članak 6.
(1) U ostvarivanju međusobne suradnje iz članka 22. stavka 7. Uredbe (EU) 2024/900 nadležna tijela dužna su jedno drugome pružati pravnu i stručnu pomoć.
(2) Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti ovlaštena je zatražiti i u za to određenom roku dobiti mišljenje Agencije za elektroničke medije kad god ocijeni da je to potrebno radi primjene odredbi članka 7. stavka 5. i članka 8. Uredbe (EU) 2024/900 i obavljanja drugih poslova koji su joj povjereni ovim Zakonom.
(3) Nadležna tijela mogu sporazumom urediti sva pitanja međusobne suradnje o kojima se ne donosi propis, a osobito način i rokove pružanja pravne i stručne pomoći i zajedničko korištenje informacijskog sustava i druge opreme.
Nacionalna kontaktna točka
Članak 7.
Nacionalna kontaktna točka u smislu članka 22. stavka 9. Uredbe (EU) 2024/900 je Agencija za elektroničke medije.
Upisnik pravnih zastupnika
Članak 8.
(1) Upisnik pravnih zastupnika vodi Agencija za elektroničke medije kao elektroničku bazu podataka.
(2) Obrazac upisnika i pretpostavke za upis pobliže propisuje Vijeće za elektroničke medije pravilnikom.
Postupanje ovlaštenih osoba
Članak 9.
(1) U nadzoru provedbe Uredbe (EU) 2024/900 u odnosu na obveze sponzora i pružatelja usluga političkog oglašavanja postupaju ovlaštene osobe Agencije za elektroničke medije.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovog članka, u odnosu na obveze sponzora i pružatelja usluga političkog oglašavanja koji su internetski posrednici postupaju ovlaštene osobe Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti, a u odnosu na obveze bilo koje od tih osoba kao voditelja obrade postupaju ovlaštene osobe Agencije za zaštitu osobnih podataka.
(3) Na postupanje ovlaštenih osoba koje nije uređeno Uredbom (EU) 2024/900 i ovim Zakonom odgovarajuće se primjenjuju propisi kojima su uređene nadzorne ovlasti nadležnih tijela.
(4) Protiv rješenja ovlaštene osobe nije dopuštena žalba ali se može pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
(5) Ako ovlaštena osoba utvrdi povredu Uredbe (EU) 2024/900 za koju je ovim Zakonom propisana prekršajna odgovornost, ovlašteni tužitelj će podnijeti optužni prijedlog za pokretanje prekršajnog postupka.
(6) Iznimno od odredbe stavka 5. ovog članka, ovlašteni tužitelj može ne pokrenuti prekršajni postupak ako nadzirana osoba nije ranije počinila isti prekršaj i ako posljedice prekršaja već tijekom nadzora otkloni ili se obveže da će to učiniti u određenom roku sukladno zakonu kojim se uređuje prekršajni postupak.
(7) Tijela državne uprave i pravne osobe s javnim ovlastima dužna su ovlaštenoj osobi u obavljaju poslova nadzora pružiti pravnu i stručnu pomoć te u granicama svog djelokruga, a na traženje nadležnog tijela, neposredno obaviti dio službenih radnji kad god je to nužno prema okolnostima slučaja.
Mjerodavna pravila za pritužbe
Članak 10.
(1) Nadležno tijelo u vezi s određenim i osnovanim pritužbama postupa po službenoj dužnosti prema članku 9. ovoga Zakona, uz obavijest podnositelju o utvrđenom činjeničnom stanju i poduzetim radnjama, a s ostalim pritužbama prema pravilima o postupanju s predstavkama propisanima zakonom kojim se uređuje opći upravni postupak.
(2) Pritužba je određena ako sadrži sve što mora sadržavati podnesak prema zakonu kojim se uređuje opći upravni postupak i ako je podnositelj činjeničnim navodima, priloženim dokazima ili na drugi način učinio vjerojatnom povredu Uredbe (EU) 2024/900.
(3) Osnovanost pritužbe ocjenjuje nadležno tijelo s obzirom na okolnosti slučaja.
(4) Ako ponovljena pritužba ne sadrži nove činjenične navode niti nove dokaze uzima se da je po pritužbi postupljeno.
Izvješće o sankcijama
Članak 11.
Izvješće o sankcijama izrađuje i podnosi Agencija za elektroničke medije, a za potrebe njegove izrade ovlaštena je zatražiti i u za to određenom roku dobiti odgovarajuće podatke od drugih nadležnih tijela i suda.
Godišnje izvješće o obavljanju poslova nadležnih tijela
Članak 12.
Godišnje izvješće o obavljanju poslova stavljenih u nadležnost i povjerenih ovim Zakonom dio je godišnjeg izvješća o radu nadležnih tijela sukladno posebnim propisima.
Upravni nadzor
Članak 13.
Upravni nadzor nad poslovima povjerenima ovim Zakonom obavlja ministarstvo nadležno za medije, pri čemu može poduzeti sve mjere i radnje prema općim propisima osim neposrednog obavljanja povjerenih poslova, a upute može dati samo uz njihovu prethodnu objavu u „Narodnim novinama“.
III. PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 14.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 13.270,00 do 132.720,00 eura ili od 1 % do 6 % godišnjeg prihoda ili proračuna u prethodnoj financijskoj godini, ovisno o tome koji je iznos veći, kaznit će se za prekršaj pravna osoba koja:
1. kao pružatelj usluga političkog oglašavanja uvjetuje pružanje te usluge protivno odredbama članka 5. stavka 1. Uredbe (EU) 2024/900
2. kao pružatelj usluga političkog oglašavanja uskrati tu uslugu europskoj političkoj stranci ili klubu zastupnika u Europskom parlamentu sukladno članku 5. stavku 1. podtočki 2. Uredbe (EU) 2024/900
3. kao pružatelj usluga političkog oglašavanja putem internetskog sučelja ne uredi to sučelje sukladno odredbi članka 7. stavka 5. Uredbe (EU) 2024/900
4. kao pružatelj usluge političkog oglašavanja ne vodi evidenciju iz članka 9. Uredbe (EU) 2024/900
5. kao izdavač političkog oglasa ne označi politički oglas sukladno članku 11. stavcima 1. do 3. Uredbe (EU) 2024/900
6. kao izdavač političkog oglasa ne ispuni obveze u pogledu sadržaja i oblika obavijesti o transparentnosti sukladno odredbama članka 12. stavaka 1. i 3. Uredbe (EU) 2024/900
7. kao izdavač političkog oglasa ne unese podatke o takvom oglasu u Europski repozitorij političkih oglasa na internetu sukladno odredbamačlanka 13. stavaka 2. i 4. Uredbe (EU) 2024/900
8. kao izdavač političkog oglasa ne poduzme mjere potrebne za upućivanje na potencijalno neusklađene političke oglasesukladno odredbama članka 15. stavaka 1. do 8. Uredbe (EU) 2024/900
9. kao pružatelj usluge političkog oglašavanja ne prenese zatražene informacije nadležnom tijelu sukladno odredbama članka 16. Uredbe (EU) 2024/900
10. kao pružatelj usluge političkog oglašavanja ne prenese zatražene informacije zainteresiranoj osobi sukladno odredbama članka 17. Uredbe (EU) 2024/900
11. kao voditelj obrade ne ispunjava obveze u pogledu posebnih zahtjeva povezanih s tehnikama ciljanja i tehnikama isporuke oglasa u kontekstu političkog oglašavanja na internetu sukladno odredbama članka 18. Uredbe (EU) 2024/900
12. kao voditelj obrade ne ispunjava obveze u pogledu dodatnih zahtjeva u pogledu transparentnosti povezani s tehnikama ciljanja i tehnikama isporuke oglasa u kontekstu političkog oglašavanja na internetu sukladno odredbama članka 19. Uredbe (EU) 2024/900
13. kao voditelj obrade ne ispunjava obveze u pogledu prijenosa informacija o ciljanju ili isporuci političkih oglasa na internetu drugim zainteresiranim subjektima sukladno odredbi članka 20. Uredbe (EU) 2024/900
14. pruža usluge političkog oglašavanja u Republici Hrvatskoj bez poslovnog nastana u Europskoj uniji, a ne imenuje pravnog zastupnika sukladno odredbama članka 21. stavka 1. Uredbe (EU) 2024/900.
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 1320,00 do 6,630,00 eura.
(3) Ako prekršaj iz stavka 1. ovoga članka počini fizička osoba, kaznit će se novčanom kaznom u iznosu od 663,00 do 6,630,00 eura, a ako je počinitelj obrtnik ili osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost, kaznit će se novčanom kaznom u iznosu od 6,630,00 do 66.360,00 eura ili od 1 % do 6 % godišnjeg prihoda u prethodnoj financijskoj godini, ovisno o tome koji je iznos viši.
(4) Za prekršaje iz stavka 1. točki 1. do 10. i točke 14. ovoga članka ovlašteni tužitelj je Agencija za elektroničke medije.
(5) Iznimno od stavka 4. ovog članka, za prekršaje iz stavka 1. točki 1. do 10. i točke 14. ovoga članka koje u svojstvu sponzora i pružatelja usluga političkog oglašavanja počini internetski posrednik, ovlašteni tužitelj je Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti.
(6) Za prekršaje iz stavka 1. točki 11. do 13. ovoga članka ovlašteni tužitelj je Agencija za zaštitu osobnih podataka.
(7) Za prekršaje propisane ovim Zakonom stvarno je i mjesno nadležan Općinski prekršajni sud u Zagrebu.
IV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 15.
(1) Ministarstvo kulture i medija obavijestit će Europsku komisiju o nacionalnoj kontaktnoj točki u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona.
(2) Ministarstvo kulture i medija, Državno izborno povjerenstvo Republike Hrvatske i nadležna tijela će podatke o nacionalnoj kontaktnoj točki objaviti na svojim mrežnim stranicama u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona.
Članak 16.
Vijeće za elektroničke medije će u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti pravilnik iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona.
Članak 17.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 10. listopada 2025.
O B R A Z L O Ž E NJ E
Uz članke 1. do 2.
Odredbama ovih članaka određuje se predmet Zakona i potreba za njegovim donošenjem s obzirom na Uredbu (EU) 2024/900.
Uz članak 3.
Ovim člankom propisuje se primjena Zakona o obveznim odnosima na imovinskopravne zahtjeve iz pravnih poslova poduzetih u vezi s političkim oglašavanjem u smislu Uredbe (EU) 2024/900 i odgovornost za štetu prouzročenu takvih oglašavanjem. To se u prvom redu odnosi na međusobne obveze primatelja i pružatelja usluge političkog oglašavanja (neovisno o tome javljaju li se te osobe u svojstvu sponzora, naručitelja, posrednika, oglašivača, izdavača ili pak pravnog zastupnika) u zasnivanju i ostvarivanju prava i obveza iz pravnih poslova prema članku 7. stavcima 1. i 2. Uredbe (EU) 2024/900 te drugim njezinim odredbama gdje te osobe već po Uredbi imaju ili mogu jedne prema drugima imati neke zahtjeve privatnopravne naravi. Nadalje se propisuje primjena propisa kojima se uređuje računovodstvo poduzetnika na obveze izdavača političkog oglasa iz članka 14. Uredbe (EU) 2024/900) gdje se navode financijski podaci koje su ti izdavači dužni priložiti izvješću poslovodstva u smislu članka 19. Direktive 2013/34/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. lipnja 2013. o godišnjim financijskim izvještajima, konsolidiranim financijskim izvještajima i povezanim izvješćima za određene vrste poduzeća (koja je preuzeta Zakonom o računovodstvu, vidi čl. 2. st. 1. toga Zakona). Također, propisuje se da upute u vezi s primjenom članka 16. stavka 4. Uredbe (EU) 2024/900 daje Državno izborno povjerenstvo sukladno propisima o financijskom izvještavanju o financiranju izborne promidžbe.
Uz članak 4.
Ovim člankom određuje se značenje pojmova koji su u ovome Zakonu koriste.
Uz članak 5.
Odredbama ovoga članka određuju se nadležna tijela za (državno tijelo ili pravna osoba s javnim ovlastima) koja prema ovome Zakonu obavljaju određene poslove nadležnog tijela u smislu Uredbe (EU) 2024/900. U tom pogledu, propisuje se da poslove nadležnog tijela u smislu članka 22. stavka 1. Uredbe (EU) 2024/900, koji se odnosi na poslove nadzornog tijela u smislu Uredbe (EU) 2018/1725 (GDPR), obavlja Agencija za zaštitu osobnih podataka prema propisima o zaštiti osobnih podataka. Poslove nadležnog tijela u smislu članka 22. stavka 3. Uredbe (EU) 2024/900, što se odnosi na pružatelje posredničkih usluga odnosno internetske posrednike u smislu Uredbe (EU) 2022/2065 (Akt o digitalnim uslugama), obavlja Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti kao javnu ovlast, dok poslove nadležnog tijela u smislu članka 22. stavka 4. Uredbe (EU) 2024/900, što se odnosi na sponzore, izdavače političkih oglasa i druge pružatelje usluga političkog oglašavanja na bilo kojem mediju, obavlja Agencija za elektroničke medije kao javnu ovlast.
Uz članak 6.
Odredbama ovoga članka razrađuje se obveza međusobne suradnje nadležnih tijela iz članka 22. stavka 7. Uredbe (EU) 2024/900, tako da se, pored pitanja koja su tamo već propisana, izrijekom utvrđuje dužnost pružanja pravne i stručne pomoći, a Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti se ovlašćuje zatražiti (i u za to određenom roku dobiti) mišljenje Agencije za elektroničke medije kad god ocijeni da je to potrebno radi primjene odredbi članka 7. stavka 5. i članka 8. Uredbe (EU) 2024/9008 i drugih poslova koji su joj povjereni ovim Zakonom. Kako detaljnije propisivanje obveza ove vrste ne bi dovelo u pitanje njihovu neovisnost, nadležnim tijelima je prepušteno sporazumom (dvostranim ili višestranim) pobliže urediti sva pitanja međusobne suradnje o kojima se ne donosi propis, što se osobito odnosi na način i rokove pružanja pravne i stručne pomoći u postupanju po pritužbama, provedbi nadzora i drugim službenim radnjama u provedbi Uredbe (EU) 2024/900 te na zajedničko korištenje informacijskog sustava i druge opreme.
Uz članak 7.
Ovim člankom određuje se Agencija za elektroničke medije kao Nacionalna kontaktna točka u smislu članka 22. stavka 9. Uredbe (EU) 2024/900.
Uz članak 8.
Odredbama ovoga članka propisuje se da upisnik pravnih zastupnika odnosno službenu evidenciju pravnih zastupnika iz članka 21. Uredbe (EU) 2024/900 vodi Agencija za elektroničke medije kao elektroničku bazu podataka te se Vijeće za elektroničke medije ovlašćuje pravilnikom pobliže propisati obrazac toga upisnika i pretpostavke za upis. Imajući u vidu da Uredbom (EU) 2024/900 nisu propisana nikakva posebna ograničenja u pogledu osoba koje mogu biti pravni zastupnici te da upis u upisnik nije konstitutivan (u smislu da poslove zastupanja ne bi bilo dopušteno obavljati prije upisa) nego je publicitetne naravi, ocijenjeno je da o upisu (tako i o promjeni i brisanju) nije potrebno odlučivati u upravnom postupku, nego bi upisati trebalo svakoga tko to izričito zatraži, a poslovno je sposoban i legitimira se odgovarajućom ispravom (npr. valjanom punomoći). Slijedom toga, brisanje bi se moglo urediti tako da se upisana osoba briše iz upisnika ako na pisani poziv ovlaštenog radnika Agencije (u primjerenom roku) ne potvrdi da i dalje obavlja poslove zastupanja ili ne ažurira upisane podatke.
Uz članak 9.
Odredbama ovoga članka propisuje se postupanje ovlaštenih državnih službenika ili ovlaštenih radnika nadležnog tijela koji neposredno obavljaju poslove utvrđivanja činjenica i poduzimanja propisanih radnji kako bi se utvrđeno stanje i poslovanje nadziranih osoba uskladilo s odredbama Uredbe (EU) 2024/900. U tom pogledu propisuje se da u dijelu koji se odnosi na obveze sponzora i pružatelja usluga političkog oglašavanja postupaju ovlaštene osobe Agencije za elektroničke medije, odnosno da iznimno, u odnosu na obveze sponzora i pružatelja usluga političkog oglašavanja koji su internetski posrednici, postupaju ovlaštene osobe Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti, a u odnosu na obveze bilo koje od tih osoba kao voditelja obrade postupaju ovlaštene osobe Agencije za zaštitu osobnih podataka. Na postupanje ovlaštenih osoba koje nije uređeno Uredbom (EU) 2024/900 i ovim Zakonom odgovarajuće se primjenjuju propisi kojima su uređene nadzorne ovlasti nadležnih tijela, što konkretno znači odgovarajuću primjenu propisa kojima su uređene ovlasti inspektora elektroničkih komunikacija na postupanje ovlaštenih osoba Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti, a propisa o zaštiti osobnih podataka na postupanje ovlaštenih osoba Agencije za zaštitu osobnih podataka. Budući da ovlaštene osobe u svakom slučaju postupaju ili u upravnom postupku ili prekršajnom postupku, propisuje se i to da protiv rješenja ovlaštene osobe (u upravnom postupku) nije dopuštena žalba ali se može pokrenuti upravni spor, kao i posebne materijalne pretpostavke za primjenu instituta uvjetnog odustanka od pokretanja prekršajnog postupka. Ujedno se propisuje da su tijela državne uprave (primjerice Državni inspektorat) i pravne osobe s javnim ovlastima dužna ovlaštenoj osobi u obavljaju poslova neposrednog nadzora pružiti pravnu i stručnu pomoć te u granicama svog djelokruga, a na traženje nadležnog tijela, neposredno obaviti dio službenih radnji kad god je to nužno prema okolnostima slučaja.
Uz članak 10.
Odredbama ovoga članka propisuju se mjerodavna pravila za postupanje s pritužbama koje sadrže određene navode o povredama u smislu članka 24. Uredbe (EU) 2024/900. U vezi s određenim i osnovanim pritužbama nadležno tijela postupa tako da po službenoj pokreće nadzorni postupak uređen člankom 8. ovoga Zakona, uz obavijest podnositelju o utvrđenom činjeničnom stanju i poduzetim radnjama, a s ostalim pritužbama (koje nisu određene ili su određene ali nisu osnovane) postupa prema pravilima o postupanju s predstavkama propisanima Zakonom o općem upravnom postupku. U potonjem slučaju, nadležno tijelo obavijestit će podnositelja da ne postoje uvjeti za pokretanje postupka po službenoj dužnosti što je prije moguće, a najkasnije u roku od 30 dana od dana podnošenja pritužbe, na što podnositelj ima pravo izjaviti prigovor u roku od osam dana od dana primanja obavijesti, kao i u slučaju da u propisanom roku nije dobio odgovor.
U pogledu određenosti pritužbe, propisuje se da je pritužba određena ako sadrži sve što mora sadržavati podnesak prema Zakonu o općem upravnom postupku i ako je podnositelj činjeničnim navodima, priloženim ispravama ili na drugi način učinio vjerojatnom povredu Uredbe (EU) 2024/900. Osnovanost pritužbe ovlašteno je ocijeniti nadležno tijelo s obzirom na okolnosti slučaja, s tim da, ako ponovljena pritužba ne sadrži nove činjenične navode niti isprave uzima se da je po pritužbi postupljeno. Potonje je propisano kako bi se osujetila zlouporaba prava na pritužbu.
Uz članak 11.
Ovim člankom propisuje se da izvješće o pravomoćno izrečenim prekršajnopravnim sankcijama iz članka 25. stavka 8. Uredbe (EU) 2024/900 izrađuje i podnosi Agencija za elektroničke medije te da je za potrebe njegove izrade ovlaštena zatražiti odgovarajuće podatke od drugih nadležnih tijela i suda (drugih ovlaštenih tužitelja prema ovome Zakonu i suda koji je stvarno nadležan za prekršaje propisane ovim Zakonom).
Uz članak 12.
Ovim člankom se u pogledu godišnjeg izvješća o obavljanju poslova stavljenih u nadležnost i povjerenih ovim Zakonom upućuje na posebne propise kojima je uređeno podnošenje godišnjih izvješća o radu nadležnih tijela.
Uz članak 13.
Ovim člankom propisuje se nadležnost za provedbu upravnog nadzora nad poslovima povjerenima ovim Zakonom, uz ograničenje u poduzimanju određenih nadzornih mjera čiju je primjenu prema Zakonu o sustavu državne uprave dopušteno i opravdano isključiti kada je to nužno za provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije u području regulacije i nadzora zakonom određenih tržišta javnih usluga. To u prvom redu znači da ministarstvo koje obavlja upravni nadzor nije ovlašteno neposredno obaviti poslove koji su predmet nadzora na trošak nadziranog tijela niti smije nadziranom tijelu davati upute kojim se određuje način rješavanja pojedinačne upravne stvari, a ako i daje upute radi otklanjanja utvrđene nezakonitosti ili nepravilnosti u obavljanju povjerenih poslova, iste mora objaviti u „Narodnim novinama“ da bi obvezivale nadzirano tijelo. Odredbe ovoga članka se po prirodi stvari ne odnose na Agenciju za zaštitu osobnih podataka koja nije pravna osoba niti nositelj povjerenih poslova.
Uz članak 14.
Odredbama ovoga članka propisuju se novčane kazne za prekršaje koje počini pravna ili fizička osoba kao sponzor, ili kao pružatelj usluga političkog oglašavanja odnosno izdavač političkog oglasa, ili kao voditelj obrade. Uvažavajući odredbe članka 25. stavka 2. Uredbe (EU) 2024/900, za slučaj kada je počinitelj pravna osoba ili je obrtnik odnosno osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost, najviši iznos novčane kazne određen je u postotku od godišnjeg prihoda u prethodnoj financijskoj godini. Ujedno se određuju nadležna tijela kao ovlašteni tužitelji (svako u granicama svog djelokruga s obzirom na svojstvo počinitelja) te se propisuje stvarna i mjesna nadležnost Općinskog prekršajnog suda u Zagrebu.
Uz članak 15.
Ovim člankom propisuje se rok u kojem Ministarstvo kulture i medija treba obavijestiti Europsku komisiju o nacionalnoj kontaktnoj točki i rok u kojem to Ministarstvo te Državno izborno povjerenstvo i nadležna tijela trebaju objaviti podatke o nacionalnoj kontaktnoj točki na svojim mrežnim stranicama.
Uz članak 16.
Ovom se člankom propisuje rok za donošenje pravilnika sukladno ovlaštenju iz članka 7. stavka 2. ovoga Zakona.
Uz članak 17.
Ovom odredbom utvrđuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE BR. 2024/900 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA O TRANSPARENTNOSTI I CILJANJU U POLITIČKOM OGLAŠAVANJU
Zagreb, srpanj 2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Uredba (EU) 2024/900 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. ožujka 2024. o transparentnosti i ciljanju u političkom oglašavanju (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2024/900) stupila je na snagu 9. travnja 2024. godine, a glavnina njezinih odredbi primjenjuje se od 10. listopada 2025. godine. Uredba (EU) 2024/900 sadrži opće materijalne odredbe o transparentnost i povezanim obvezama dužne pažnje u obavljanju usluga političkog oglašavanja i povezanih usluga na unutarnjem tržištu Europske unije, što se odgovarajuće primjenjuje i na naručitelje političkih oglasa, a u pogledu prikupljanja, zadržavanja, otkrivanja i objavljivanja informacija povezanih s pružanjem usluga političkog oglašavanja. Uz navedeno, Uredba (EU) 2024/900 sadrži odredbe o primjeni tehnika ciljanja i tehnika isporuke (objave i raspačavanja) oglasa koje uključuju obradu osobnih podataka pri pružanja predmetnih usluga na internetu, opće odredbe o nadzoru ispunjavanja naprijed navedenih obveza pružatelja predmetnih usluga, odredbe o nadležnosti određenih tijela Europske unije te odredbe o suradnji i koordinaciji među nadležnim tijelima država članica.
Uredba (EU) 2024/900 primjenjuje se u prvom redu na usluge političkog oglašavanja koje se obavljaju uz naplatu na unutarnjem tržištu Europske unije, neovisno o tome je li takvo oglašavanje usmjereno na građane Europske unije uopće, ili je u teritorijalnom smislu ograničeno na područje jedne ili više država članica te bez obzira na domicil pružatelja takvih usluga. Među ostalim, pružateljima usluga političkog oglašavanja koji imaju svojstvo izdavača političkog oglasa propisana je dužnost u svakom takvom oglasu jasno naznačiti da je riječ o političkom oglasu te navesti podatke sponzora i druge podatke koje omogućuju bolje razumijevanje konteksta oglasa i njegovih ciljeva. U pogledu dopuštenih tehnika ciljanja ili isporuka takvih oglasa na Internetu propisana su posebna pravila u skladu pravnom stečevinom Unije u području zaštite osobnih podataka. Detaljniji kriteriji za prepoznavanje svojstva političkog oglasa i njegovo pravilno označavanje nisu propisani Uredbom (EU) 2024/900 nego će ih razraditi Europska komisija provedbenim aktom.
Ovim Zakonom nije potrebno prenositi gore opisane materijalne odredbe Uredbe (EU) 2024/900, s obzirom na to da su one u cijelosti obvezujuće te da će kao takve od 10. listopada 2025. godine biti izravno primjenjive i u Republici Hrvatskoj. Potrebno je, međutim, propisati stvarnu nadležnost odnosno odrediti nadležna tijela, nacionalnu kontaktnu točku, uspostaviti upisnik pravnih zastupnika kao službenu i javno dostupnu evidenciju, propisati ili uputiti na odgovarajuće odredbe o ovlastima i postupanju ovlaštenih službenih osoba u neposrednom nadzoru, uputiti na mjerodavna postupovna pravila, uključujuće takva pravila za pritužbe te propisati prekršajnopravne sankcije. U tu svrhu, imajući u vidu da će među nadležnim tijelima biti i pravne osobe, ovim Zakonom je potrebno tim pravnim osobama povjeriti određene poslove državne uprave, propisati odgovarajuća normativna ovlaštenja te odrediti tijelo državne uprave koje će biti nadležno za provedbu upravnog nadzora nad povjerenim poslovima i za izradu i dostavu Europskoj komisiji godišnjeg izvješća o pravomoćno izrečenim sankcijama za povrede Uredbe (EU) 2024/900.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Sredstva potrebna za provedbu ovog Zakona osigurana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske, u okviru redovnog poslovanja razdjela 012, glave 01205 Državno izborno povjerenstvo Republike Hrvatske, razdjela 065, glave 06565 Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti i razdjela 055 Ministarstvo kulture i medija. Sredstva u iznosu 20.000 eura (IF 43 Ostali prihodi za posebne namjene), potrebna za uspostavu upisnika pravnih zastupnika kao elektroničke baze podataka, izradu obrasca upisnika i pratećeg pravilnika, su osigurana u okviru razdjela 055, glave 05565, RKP-a 49075 Agencija za elektroničke medije (AEM) i nije potrebno osigurati dodatna sredstva. Sredstva u iznosu 60.400 eura za 2026. i 92.717 eura za 2027. potrebna za zapošljavanje 3 nova službenika od 1. svibnja 2026. (2 savjetnika i 1 višeg savjetnika) i nabavu opreme za njih, nisu planirana u važećim projekcijama za 2026. i 2027. godinu, međutim, sredstva će se osigurati u okviru limita ukupnih rashoda razdjela 250, glave 25005 Agencija za zaštitu osobnih podataka (AZOP), koje je Vlada RH utvrdila Odlukom o proračunskom okviru za razdoblje 2026. - 2028., usvojenoj na sjednici održanoj 27. lipnja 2025. i bit će planirana prilikom izrade prijedloga proračuna za 2026. i projekcija za 2027. i 2028. godinu u okviru limita ukupnih rashoda utvrđenih navedenom Odlukom za AZOP.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE BR. 2024/900 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA O TRANSPARENTNOSTI I CILJANJU U POLITIČKOM OGLAŠAVANJU
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Predmet Zakona
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Članak 1.
Ovim Zakonom određuju se nadležna tijela te se propisuju njihove ovlasti, normativna ovlaštenja, mjerodavna pravila za pritužbe, prekršajne odredbe i druga pitanja od značaja za provedbu Uredbe Europske unije iz članka 2. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Pravo Europske unije
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Članak 2.
Ovim se Zakonom osigurava provedba Uredbe (EU) 2024/900 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. ožujka 2024. o transparentnosti i ciljanju u političkom oglašavanju (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2024/900, 20.3.2024.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2024/900).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Primjena drugih propisa
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Članak 3.
(1) Na pravne poslove u vezi s političkim oglašavanjem u smislu Uredbe (EU) 2024/ 900 i građanskopravne zahtjeve u vezi s tim poslovima i takvim oglašavanjem, u dijelu u kojem nisu uređeni tom Uredbom, primjenjuju se propisi kojima se uređuju obvezni odnosi.
(2) Na obveze izdavača političkog oglasa iz članka 14. Uredbe (EU) 2024/900 primjenjuju se odredbe propisa kojima se uređuje računovodstvo poduzetnika.
(3) Upute u vezi s primjenom članka 16. stavka 4. Uredbe (EU) 2024/900 daje Državno izborno povjerenstvo Republike Hrvatske prema propisima o financijskom izvještavanju o financiranju izborne promidžbe i referendumske aktivnosti.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Pojmovi
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Članak 4.
(1) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. izvješće o sankcijama je izvješće o pravomoćno izrečenim sankcijama iz članka 25. stavka 8. Uredbe (EU) 2024/900
2. nadležno tijelo je državno tijelo ili pravna osoba s javnim ovlastima koja prema ovome Zakonu obavlja određene poslove nadležnog tijela u smislu Uredbe (EU) 2024/900
3. nadzor provedbe Uredbe (EU) 2024/900 je nadzorni postupak koji provodi nadležno tijelo radi utvrđivanja činjenica i poduzimanja propisanih radnji kako bi se utvrđeno stanje i poslovanje nadziranih osoba uskladilo s odredbama Uredbe (EU) 2024/900
4. ovlaštena osoba je ovlašteni državni službenik ili ovlašteni radnik nadležnog tijela koji neposredno obavlja poslove nadzora provedbe Uredbe (EU) 2024/900
5. pritužba je podnesak koji sadrži određene navode o povredama u smislu članka 24. Uredbe (EU) 2024/900
6. upisnik pravnih zastupnika je službena evidencija pravnih zastupnika iz članka 21. Uredbe (EU) 2024/900.
(2) Ostali pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu imaju značenje kao u Uredbi (EU) 2024/900, zakonu kojim se osigurava provedba prava Europske unije o jedinstvenom tržištu digitalnih usluga i zakonu kojim su uređeni elektronički mediji.
(3) Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
II. PROVEDBENE ODREDBE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Nadležna tijela
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Članak 5.
(1) Poslove nadležnog tijela u smislu članka 22. stavka 1. Uredbe (EU) 2024/900 obavlja Agencija za zaštitu osobnih podataka.
(2) Poslove nadležnog tijela u smislu članka 22. stavka 3. Uredbe (EU) 2024/900 obavlja Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti kao javnu ovlast.
(3) Poslove nadležnog tijela u smislu članka 22. stavka 4. Uredbe (EU) 2024/900 obavlja Agencija za elektroničke medije kao javnu ovlast.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Suradnja nadležnih tijela
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Članak 6.
(1) U ostvarivanju međusobne suradnje iz članka 22. stavka 7. Uredbe (EU) 2024/900 nadležna tijela dužna su jedno drugome pružati pravnu i stručnu pomoć.
(2) Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti ovlaštena je zatražiti i u za to određenom roku dobiti mišljenje Agencije za elektroničke medije kad god ocijeni da je to potrebno radi primjene odredbi članka 7. stavka 5. i članka 8. Uredbe (EU) 2024/900 i obavljanja drugih poslova koji su joj povjereni ovim Zakonom.
(3) Nadležna tijela mogu sporazumom urediti sva pitanja međusobne suradnje o kojima se ne donosi propis, a osobito način i rokove pružanja pravne i stručne pomoći i zajedničko korištenje informacijskog sustava i druge opreme.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Nacionalna kontaktna točka
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Članak 7.
Nacionalna kontaktna točka u smislu članka 22. stavka 9. Uredbe (EU) 2024/900 je Agencija za elektroničke medije.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Upisnik pravnih zastupnika
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Članak 8.
(1) Upisnik pravnih zastupnika vodi Agencija za elektroničke medije kao elektroničku bazu podataka.
(2) Obrazac upisnika i pretpostavke za upis pobliže propisuje Vijeće za elektroničke medije pravilnikom.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Postupanje ovlaštenih osoba
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Članak 9.
(1) U nadzoru provedbe Uredbe (EU) 2024/900 u odnosu na obveze sponzora i pružatelja usluga političkog oglašavanja postupaju ovlaštene osobe Agencije za elektroničke medije.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovog članka, u odnosu na obveze sponzora i pružatelja usluga političkog oglašavanja koji su internetski posrednici postupaju ovlaštene osobe Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti, a u odnosu na obveze bilo koje od tih osoba kao voditelja obrade postupaju ovlaštene osobe Agencije za zaštitu osobnih podataka.
(3) Na postupanje ovlaštenih osoba koje nije uređeno Uredbom (EU) 2024/900 i ovim Zakonom odgovarajuće se primjenjuju propisi kojima su uređene nadzorne ovlasti nadležnih tijela.
(4) Protiv rješenja ovlaštene osobe nije dopuštena žalba ali se može pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
(5) Ako ovlaštena osoba utvrdi povredu Uredbe (EU) 2024/900 za koju je ovim Zakonom propisana prekršajna odgovornost, ovlašteni tužitelj će podnijeti optužni prijedlog za pokretanje prekršajnog postupka.
(6) Iznimno od odredbe stavka 5. ovog članka, ovlašteni tužitelj može ne pokrenuti prekršajni postupak ako nadzirana osoba nije ranije počinila isti prekršaj i ako posljedice prekršaja već tijekom nadzora otkloni ili se obveže da će to učiniti u određenom roku sukladno zakonu kojim se uređuje prekršajni postupak.
(7) Tijela državne uprave i pravne osobe s javnim ovlastima dužna su ovlaštenoj osobi u obavljaju poslova nadzora pružiti pravnu i stručnu pomoć te u granicama svog djelokruga, a na traženje nadležnog tijela, neposredno obaviti dio službenih radnji kad god je to nužno prema okolnostima slučaja.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Mjerodavna pravila za pritužbe
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Članak 10.
(1) Nadležno tijelo u vezi s određenim i osnovanim pritužbama postupa po službenoj dužnosti prema članku 9. ovoga Zakona, uz obavijest podnositelju o utvrđenom činjeničnom stanju i poduzetim radnjama, a s ostalim pritužbama prema pravilima o postupanju s predstavkama propisanima zakonom kojim se uređuje opći upravni postupak.
(2) Pritužba je određena ako sadrži sve što mora sadržavati podnesak prema zakonu kojim se uređuje opći upravni postupak i ako je podnositelj činjeničnim navodima, priloženim dokazima ili na drugi način učinio vjerojatnom povredu Uredbe (EU) 2024/900.
(3) Osnovanost pritužbe ocjenjuje nadležno tijelo s obzirom na okolnosti slučaja.
(4) Ako ponovljena pritužba ne sadrži nove činjenične navode niti nove dokaze uzima se da je po pritužbi postupljeno.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Izvješće o sankcijama
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Članak 11.
Izvješće o sankcijama izrađuje i podnosi Agencija za elektroničke medije, a za potrebe njegove izrade ovlaštena je zatražiti i u za to određenom roku dobiti odgovarajuće podatke od drugih nadležnih tijela i suda.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Godišnje izvješće o obavljanju poslova nadležnih tijela
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Članak 12.
Godišnje izvješće o obavljanju poslova stavljenih u nadležnost i povjerenih ovim Zakonom dio je godišnjeg izvješća o radu nadležnih tijela sukladno posebnim propisima.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Upravni nadzor
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Članak 13.
Upravni nadzor nad poslovima povjerenima ovim Zakonom obavlja ministarstvo nadležno za medije, pri čemu može poduzeti sve mjere i radnje prema općim propisima osim neposrednog obavljanja povjerenih poslova, a upute može dati samo uz njihovu prethodnu objavu u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
III. PREKRŠAJNE ODREDBE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Članak 14.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 13.270,00 do 132.720,00 eura ili od 1 % do 6 % godišnjeg prihoda ili proračuna u prethodnoj financijskoj godini, ovisno o tome koji je iznos veći, kaznit će se za prekršaj pravna osoba koja:
1. kao pružatelj usluga političkog oglašavanja uvjetuje pružanje te usluge protivno odredbama članka 5. stavka 1. Uredbe (EU) 2024/900
2. kao pružatelj usluga političkog oglašavanja uskrati tu uslugu europskoj političkoj stranci ili klubu zastupnika u Europskom parlamentu sukladno članku 5. stavku 1. podtočki 2. Uredbe (EU) 2024/900
3. kao pružatelj usluga političkog oglašavanja putem internetskog sučelja ne uredi to sučelje sukladno odredbi članka 7. stavka 5. Uredbe (EU) 2024/900
4. kao pružatelj usluge političkog oglašavanja ne vodi evidenciju iz članka 9. Uredbe (EU) 2024/900
5. kao izdavač političkog oglasa ne označi politički oglas sukladno članku 11. stavcima 1. do 3. Uredbe (EU) 2024/900
6. kao izdavač političkog oglasa ne ispuni obveze u pogledu sadržaja i oblika obavijesti o transparentnosti sukladno odredbama članka 12. stavaka 1. i 3. Uredbe (EU) 2024/900
7. kao izdavač političkog oglasa ne unese podatke o takvom oglasu u Europski repozitorij političkih oglasa na internetu sukladno odredbama članka 13. stavaka 2. i 4. Uredbe (EU) 2024/900
8. kao izdavač političkog oglasa ne poduzme mjere potrebne za upućivanje na potencijalno neusklađene političke oglase sukladno odredbama članka 15. stavaka 1. do 8. Uredbe (EU) 2024/900
9. kao pružatelj usluge političkog oglašavanja ne prenese zatražene informacije nadležnom tijelu sukladno odredbama članka 16. Uredbe (EU) 2024/900
10. kao pružatelj usluge političkog oglašavanja ne prenese zatražene informacije zainteresiranoj osobi sukladno odredbama članka 17. Uredbe (EU) 2024/900
11. kao voditelj obrade ne ispunjava obveze u pogledu posebnih zahtjeva povezanih s tehnikama ciljanja i tehnikama isporuke oglasa u kontekstu političkog oglašavanja na internetu sukladno odredbama članka 18. Uredbe (EU) 2024/900
12. kao voditelj obrade ne ispunjava obveze u pogledu dodatnih zahtjeva u pogledu transparentnosti povezani s tehnikama ciljanja i tehnikama isporuke oglasa u kontekstu političkog oglašavanja na internetu sukladno odredbama članka 19. Uredbe (EU) 2024/900
13. kao voditelj obrade ne ispunjava obveze u pogledu prijenosa informacija o ciljanju ili isporuci političkih oglasa na internetu drugim zainteresiranim subjektima sukladno odredbi članka 20. Uredbe (EU) 2024/900
14. pruža usluge političkog oglašavanja u Republici Hrvatskoj bez poslovnog nastana u Europskoj uniji, a ne imenuje pravnog zastupnika sukladno odredbama članka 21. stavka 1. Uredbe (EU) 2024/900.
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 1320,00 do 6,630,00 eura.
(3) Ako prekršaj iz stavka 1. ovoga članka počini fizička osoba, kaznit će se novčanom kaznom u iznosu od 663,00 do 6,630,00 eura, a ako je počinitelj obrtnik ili osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost, kaznit će se novčanom kaznom u iznosu od 6,630,00 do 66.360,00 eura ili od 1 % do 6 % godišnjeg prihoda u prethodnoj financijskoj godini, ovisno o tome koji je iznos viši.
(4) Za prekršaje iz stavka 1. točki 1. do 10. i točke 14. ovoga članka ovlašteni tužitelj je Agencija za elektroničke medije.
(5) Iznimno od stavka 4. ovog članka, za prekršaje iz stavka 1. točki 1. do 10. i točke 14. ovoga članka koje u svojstvu sponzora i pružatelja usluga političkog oglašavanja počini internetski posrednik, ovlašteni tužitelj je Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti.
(6) Za prekršaje iz stavka 1. točki 11. do 13. ovoga članka ovlašteni tužitelj je Agencija za zaštitu osobnih podataka.
(7) Za prekršaje propisane ovim Zakonom stvarno je i mjesno nadležan Općinski prekršajni sud u Zagrebu.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
IV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Članak 15.
(1) Ministarstvo kulture i medija obavijestit će Europsku komisiju o nacionalnoj kontaktnoj točki u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona.
(2) Ministarstvo kulture i medija, Državno izborno povjerenstvo Republike Hrvatske i nadležna tijela će podatke o nacionalnoj kontaktnoj točki objaviti na svojim mrežnim stranicama u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Članak 16.
Vijeće za elektroničke medije će u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti pravilnik iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Članak 17.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 10. listopada 2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
O B R A Z L O Ž E NJ E
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Uz članke 1. do 2.
Odredbama ovih članaka određuje se predmet Zakona i potreba za njegovim donošenjem s obzirom na Uredbu (EU) 2024/900.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Uz članak 3.
Ovim člankom propisuje se primjena Zakona o obveznim odnosima na imovinskopravne zahtjeve iz pravnih poslova poduzetih u vezi s političkim oglašavanjem u smislu Uredbe (EU) 2024/900 i odgovornost za štetu prouzročenu takvih oglašavanjem. To se u prvom redu odnosi na međusobne obveze primatelja i pružatelja usluge političkog oglašavanja (neovisno o tome javljaju li se te osobe u svojstvu sponzora, naručitelja, posrednika, oglašivača, izdavača ili pak pravnog zastupnika) u zasnivanju i ostvarivanju prava i obveza iz pravnih poslova prema članku 7. stavcima 1. i 2. Uredbe (EU) 2024/900 te drugim njezinim odredbama gdje te osobe već po Uredbi imaju ili mogu jedne prema drugima imati neke zahtjeve privatnopravne naravi. Nadalje se propisuje primjena propisa kojima se uređuje računovodstvo poduzetnika na obveze izdavača političkog oglasa iz članka 14. Uredbe (EU) 2024/900) gdje se navode financijski podaci koje su ti izdavači dužni priložiti izvješću poslovodstva u smislu članka 19. Direktive 2013/34/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. lipnja 2013. o godišnjim financijskim izvještajima, konsolidiranim financijskim izvještajima i povezanim izvješćima za određene vrste poduzeća (koja je preuzeta Zakonom o računovodstvu, vidi čl. 2. st. 1. toga Zakona). Također, propisuje se da upute u vezi s primjenom članka 16. stavka 4. Uredbe (EU) 2024/900 daje Državno izborno povjerenstvo sukladno propisima o financijskom izvještavanju o financiranju izborne promidžbe.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Uz članak 4.
Ovim člankom određuje se značenje pojmova koji su u ovome Zakonu koriste.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Uz članak 5.
Odredbama ovoga članka određuju se nadležna tijela za (državno tijelo ili pravna osoba s javnim ovlastima) koja prema ovome Zakonu obavljaju određene poslove nadležnog tijela u smislu Uredbe (EU) 2024/900. U tom pogledu, propisuje se da poslove nadležnog tijela u smislu članka 22. stavka 1. Uredbe (EU) 2024/900, koji se odnosi na poslove nadzornog tijela u smislu Uredbe (EU) 2018/1725 (GDPR), obavlja Agencija za zaštitu osobnih podataka prema propisima o zaštiti osobnih podataka. Poslove nadležnog tijela u smislu članka 22. stavka 3. Uredbe (EU) 2024/900, što se odnosi na pružatelje posredničkih usluga odnosno internetske posrednike u smislu Uredbe (EU) 2022/2065 (Akt o digitalnim uslugama), obavlja Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti kao javnu ovlast, dok poslove nadležnog tijela u smislu članka 22. stavka 4. Uredbe (EU) 2024/900, što se odnosi na sponzore, izdavače političkih oglasa i druge pružatelje usluga političkog oglašavanja na bilo kojem mediju, obavlja Agencija za elektroničke medije kao javnu ovlast.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Uz članak 6.
Odredbama ovoga članka razrađuje se obveza međusobne suradnje nadležnih tijela iz članka 22. stavka 7. Uredbe (EU) 2024/900, tako da se, pored pitanja koja su tamo već propisana, izrijekom utvrđuje dužnost pružanja pravne i stručne pomoći, a Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti se ovlašćuje zatražiti (i u za to određenom roku dobiti) mišljenje Agencije za elektroničke medije kad god ocijeni da je to potrebno radi primjene odredbi članka 7. stavka 5. i članka 8. Uredbe (EU) 2024/9008 i drugih poslova koji su joj povjereni ovim Zakonom. Kako detaljnije propisivanje obveza ove vrste ne bi dovelo u pitanje njihovu neovisnost, nadležnim tijelima je prepušteno sporazumom (dvostranim ili višestranim) pobliže urediti sva pitanja međusobne suradnje o kojima se ne donosi propis, što se osobito odnosi na način i rokove pružanja pravne i stručne pomoći u postupanju po pritužbama, provedbi nadzora i drugim službenim radnjama u provedbi Uredbe (EU) 2024/900 te na zajedničko korištenje informacijskog sustava i druge opreme.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Uz članak 7.
Ovim člankom određuje se Agencija za elektroničke medije kao Nacionalna kontaktna točka u smislu članka 22. stavka 9. Uredbe (EU) 2024/900.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Uz članak 8.
Odredbama ovoga članka propisuje se da upisnik pravnih zastupnika odnosno službenu evidenciju pravnih zastupnika iz članka 21. Uredbe (EU) 2024/900 vodi Agencija za elektroničke medije kao elektroničku bazu podataka te se Vijeće za elektroničke medije ovlašćuje pravilnikom pobliže propisati obrazac toga upisnika i pretpostavke za upis. Imajući u vidu da Uredbom (EU) 2024/900 nisu propisana nikakva posebna ograničenja u pogledu osoba koje mogu biti pravni zastupnici te da upis u upisnik nije konstitutivan (u smislu da poslove zastupanja ne bi bilo dopušteno obavljati prije upisa) nego je publicitetne naravi, ocijenjeno je da o upisu (tako i o promjeni i brisanju) nije potrebno odlučivati u upravnom postupku, nego bi upisati trebalo svakoga tko to izričito zatraži, a poslovno je sposoban i legitimira se odgovarajućom ispravom (npr. valjanom punomoći). Slijedom toga, brisanje bi se moglo urediti tako da se upisana osoba briše iz upisnika ako na pisani poziv ovlaštenog radnika Agencije (u primjerenom roku) ne potvrdi da i dalje obavlja poslove zastupanja ili ne ažurira upisane podatke.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Uz članak 9.
Odredbama ovoga članka propisuje se postupanje ovlaštenih državnih službenika ili ovlaštenih radnika nadležnog tijela koji neposredno obavljaju poslove utvrđivanja činjenica i poduzimanja propisanih radnji kako bi se utvrđeno stanje i poslovanje nadziranih osoba uskladilo s odredbama Uredbe (EU) 2024/900. U tom pogledu propisuje se da u dijelu koji se odnosi na obveze sponzora i pružatelja usluga političkog oglašavanja postupaju ovlaštene osobe Agencije za elektroničke medije, odnosno da iznimno, u odnosu na obveze sponzora i pružatelja usluga političkog oglašavanja koji su internetski posrednici, postupaju ovlaštene osobe Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti, a u odnosu na obveze bilo koje od tih osoba kao voditelja obrade postupaju ovlaštene osobe Agencije za zaštitu osobnih podataka. Na postupanje ovlaštenih osoba koje nije uređeno Uredbom (EU) 2024/900 i ovim Zakonom odgovarajuće se primjenjuju propisi kojima su uređene nadzorne ovlasti nadležnih tijela, što konkretno znači odgovarajuću primjenu propisa kojima su uređene ovlasti inspektora elektroničkih komunikacija na postupanje ovlaštenih osoba Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti, a propisa o zaštiti osobnih podataka na postupanje ovlaštenih osoba Agencije za zaštitu osobnih podataka. Budući da ovlaštene osobe u svakom slučaju postupaju ili u upravnom postupku ili prekršajnom postupku, propisuje se i to da protiv rješenja ovlaštene osobe (u upravnom postupku) nije dopuštena žalba ali se može pokrenuti upravni spor, kao i posebne materijalne pretpostavke za primjenu instituta uvjetnog odustanka od pokretanja prekršajnog postupka. Ujedno se propisuje da su tijela državne uprave (primjerice Državni inspektorat) i pravne osobe s javnim ovlastima dužna ovlaštenoj osobi u obavljaju poslova neposrednog nadzora pružiti pravnu i stručnu pomoć te u granicama svog djelokruga, a na traženje nadležnog tijela, neposredno obaviti dio službenih radnji kad god je to nužno prema okolnostima slučaja.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Uz članak 10.
Odredbama ovoga članka propisuju se mjerodavna pravila za postupanje s pritužbama koje sadrže određene navode o povredama u smislu članka 24. Uredbe (EU) 2024/900. U vezi s određenim i osnovanim pritužbama nadležno tijela postupa tako da po službenoj pokreće nadzorni postupak uređen člankom 8. ovoga Zakona , uz obavijest podnositelju o utvrđenom činjeničnom stanju i poduzetim radnjama, a s ostalim pritužbama (koje nisu određene ili su određene ali nisu osnovane) postupa prema pravilima o postupanju s predstavkama propisanima Zakonom o općem upravnom postupku. U potonjem slučaju, nadležno tijelo obavijestit će podnositelja da ne postoje uvjeti za pokretanje postupka po službenoj dužnosti što je prije moguće, a najkasnije u roku od 30 dana od dana podnošenja pritužbe, na što podnositelj ima pravo izjaviti prigovor u roku od osam dana od dana primanja obavijesti, kao i u slučaju da u propisanom roku nije dobio odgovor.
U pogledu određenosti pritužbe, propisuje se da je pritužba određena ako sadrži sve što mora sadržavati podnesak prema Zakonu o općem upravnom postupku i ako je podnositelj činjeničnim navodima, priloženim ispravama ili na drugi način učinio vjerojatnom povredu Uredbe (EU) 2024/900. Osnovanost pritužbe ovlašteno je ocijeniti nadležno tijelo s obzirom na okolnosti slučaja, s tim da, ako ponovljena pritužba ne sadrži nove činjenične navode niti isprave uzima se da je po pritužbi postupljeno. Potonje je propisano kako bi se osujetila zlouporaba prava na pritužbu.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Uz članak 11.
Ovim člankom propisuje se da izvješće o pravomoćno izrečenim prekršajnopravnim sankcijama iz članka 25. stavka 8. Uredbe (EU) 2024/900 izrađuje i podnosi Agencija za elektroničke medije te da je za potrebe njegove izrade ovlaštena zatražiti odgovarajuće podatke od drugih nadležnih tijela i suda (drugih ovlaštenih tužitelja prema ovome Zakonu i suda koji je stvarno nadležan za prekršaje propisane ovim Zakonom).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Uz članak 12.
Ovim člankom se u pogledu godišnjeg izvješća o obavljanju poslova stavljenih u nadležnost i povjerenih ovim Zakonom upućuje na posebne propise kojima je uređeno podnošenje godišnjih izvješća o radu nadležnih tijela.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Uz članak 13.
Ovim člankom propisuje se nadležnost za provedbu upravnog nadzora nad poslovima povjerenima ovim Zakonom, uz ograničenje u poduzimanju određenih nadzornih mjera čiju je primjenu prema Zakonu o sustavu državne uprave dopušteno i opravdano isključiti kada je to nužno za provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije u području regulacije i nadzora zakonom određenih tržišta javnih usluga. To u prvom redu znači da ministarstvo koje obavlja upravni nadzor nije ovlašteno neposredno obaviti poslove koji su predmet nadzora na trošak nadziranog tijela niti smije nadziranom tijelu davati upute kojim se određuje način rješavanja pojedinačne upravne stvari, a ako i daje upute radi otklanjanja utvrđene nezakonitosti ili nepravilnosti u obavljanju povjerenih poslova, iste mora objaviti u „Narodnim novinama“ da bi obvezivale nadzirano tijelo. Odredbe ovoga članka se po prirodi stvari ne odnose na Agenciju za zaštitu osobnih podataka koja nije pravna osoba niti nositelj povjerenih poslova.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Uz članak 14.
Odredbama ovoga članka propisuju se novčane kazne za prekršaje koje počini pravna ili fizička osoba kao sponzor, ili kao pružatelj usluga političkog oglašavanja odnosno izdavač političkog oglasa, ili kao voditelj obrade. Uvažavajući odredbe članka 25. stavka 2. Uredbe (EU) 2024/900, za slučaj kada je počinitelj pravna osoba ili je obrtnik odnosno osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost, najviši iznos novčane kazne određen je u postotku od godišnjeg prihoda u prethodnoj financijskoj godini. Ujedno se određuju nadležna tijela kao ovlašteni tužitelji (svako u granicama svog djelokruga s obzirom na svojstvo počinitelja) te se propisuje stvarna i mjesna nadležnost Općinskog prekršajnog suda u Zagrebu.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Uz članak 15.
Ovim člankom propisuje se rok u kojem Ministarstvo kulture i medija treba obavijestiti Europsku komisiju o nacionalnoj kontaktnoj točki i rok u kojem to Ministarstvo te Državno izborno povjerenstvo i nadležna tijela trebaju objaviti podatke o nacionalnoj kontaktnoj točki na svojim mrežnim stranicama.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Uz članak 16.
Ovom se člankom propisuje rok za donošenje pravilnika sukladno ovlaštenju iz članka 7. stavka 2. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
Uz članak 17.
Ovom odredbom utvrđuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE