E-SAVJETOVANJA

Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt
Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt

Preuzmi Word dokumentOstali dokumenti


  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O  IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O CIVILNIM STRADALNICIMA IZ DOMOVINSKOG RATA

 

Komentara na članku: 8 Općih komentara: 8 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA

 

Ustavna osnova za donošenje Zakona o  civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata (u daljem tekstu: Zakon) sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 — pročišćeni tekst i 5/14 Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI

 

Ocjena stanja

2021. godine donesen je Zakon o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata („Narodne novine“, br. 84/21) kojim se omogućilo ostvarivanje statusa i prava onim civilnim stradalnicima Domovinskog rata koji to nisu mogli po do tada važećem zakonu te su uvedena nova prava, odnosno postojeća prava dodatno su prilagođena potrebama korisnika.

Zakonom iz 2021. je:

◊ Definirano tko je   civilni stradalnik  iz Domovinskog rata .

◊ Članovima obitelji nestalih civila u Domovinskom ratu omogućeno je ostvarivanje prava po ovom Zakonu  i prije proglašenja nestale osobe umrlom.

◊ Otvoren je rok za priznavanje statusa civilnog invalida iz Domovinskog rata po osnovi bolesti  

◊ Ublaženi su uvjeti za ostvarivanje prava na obiteljsku invalidninu

o Mirovina, radni odnos, samostalna djelatnost više nisu zapreke

o Snižena je dobna granice za ostvarivanje prava na obiteljsku invalidninu

◊ Poboljšan je socio-ekonomski položaj korisnika uvođenjem novih prava:

o Umjesto opskrbnine koja je ukinuta 2013. godine, uvedena je novčana naknada za civilne stradalnike iz Domovinskog rata  pod sličnim uvjetima i iznosu kao nekadašnja opskrbnina

o uvedena se jednokratna novčana pomoć koja iznosi do najviše jedne proračunske osnovice, a ovisno o situaciji po osnovi koje se traži

o Predviđen je posebni dodatak u višem iznosu za civilne invalide koji su bili maloljetni u trenutku stradavanja (1912 kn/253,83 eur)

o za civilne invalide I. do IV. skupine predviđena je naknada za trošak prilagodbe osobnog automobila kojeg imaju u svom vlasništvu

o uvedena je mogućnost korištenja usluga  veteranskih centara

o Zakonom je predviđeno i pružanje primarne pravna pomoć za potrebe ostvarivanja prava iz ovoga Zakona koju pružaju Ministarstvo, područne jedinice i prvostupanjska tijela) te  psihosocijalne pomoći koja se organizira se na lokalnoj odnosno županijskoj razini, stacionarno (u prostorijama područnih jedinica i centara za psihosocijalnu pomoć) i mobilno (putem organiziranih posjeta domu i obitelji)

 

Osnovica je za određivanje iznosa i uvjeta za ostvarivanje većine prava predviđenih Zakonom ovisi o proračunskoj osnovici utvrđenoj u Republici Hrvatskoj. Proračunska osnovica za svaku godinu određuje se Zakonom o izvršavanju državnog proračuna, a ona se od uvođenja 2001. godine pa sve do danas nije se mijenjala i iznosila je 3.326,00 kuna, odnosno 441,44 eura.

 

Osnovna pitanja koja treba urediti Zakonom:

S obzirom na prethodno navedeno, nužne su izmjene koje će iznos osnovnih prava po osnovi oštećenja organizma, odnosno gubitka člana obitelji u Domovinskom ratu prilagoditi potrebama korisnika i trenutačnom ekonomskom stanju u Republici Hrvatskoj.

Osim toga, s obzirom  na oštećenje organizma nastalo kao posljedica Domovinskog rata, a koje se dodatno pogoršava s obzirom  na starosnu dob korisnika, nužno je opseg prava iz ovoga Zakona proširiti i na područje zdravstvene zaštite.

 

Također jedno od pitanja koje potrebno urediti je i proširenje prava na troškove ukopa za posmrtne ostatke civilnih stradalnika iz Domovinskog rata te propisivanje ukopa po službenoj dužnosti za one civilne stradalnike iz Domovinskog rata koje nema tko ukopati.

 

Posljedice donošenja Zakona

◊ Iznos osobne invalidnine, posebnog dodatka, dodatka za njegu i pomoć druge osobe, ortopedskog dodatka, obiteljske invalidnine, povećane i uvećane obiteljske invalidnine, novačene naknade u iznosu obiteljske invalidnine, novčane naknade u iznosu povećane i uvećane obiteljske invalidnine i novčane naknade za civilne stradalnike iz Domovinskog rata svake godine će se određivati prema osnovici koju Vlada Republike Hrvatske određuje odlukom. Time će se osigurati rast prava, odnosno pravovremeno prilagođavanje iznosa prava potrebama korisnika i ekonomskom stanju u Republici Hrvatskoj.

◊ Za korisnike osobne invalidnine VI. do X. skupine povećan postotak od osnovice jednako kao i kod korisnika prema Zakonu o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji.

◊ Minimalni postotak oštećenja organizma za ostvarivanje statusa civilnog invalida iz Domovinskog rata po osnovi bolesti snižen sa 60% na 20%.

◊ Uvedeno poglavlje kojim se uređuje zdravstvena zaštita

o Ostvarivanje statusa osiguranika u obveznom zdravstvenom osiguranju prema ovome Zakonu, ako to ne može ostvariti po drugoj osnovi

o Pravo na oslobođenje od sudjelovanja u pokriću dijela troškova zdravstvene zaštite iz obveznoga zdravstvenog osiguranja

o Uređeno ostvarivanje medicinske rehabilitacije

o Uređeno ostvarivanje prava na ortopedska pomagala.

◊ Prošireno i detaljnije uređeno ostvarivanje prava na troškove ukopa.

◊ Dodatno, s obzirom da je riječ o prvim izmjenama Zakona nakon promjene nacionalne valute, izmijenit će se prekršajne odredbe na način da se novčane kazne iskažu u eurima.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU OVOG ZAKONA

 

Sredstva za provedbu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata osigurat će se u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2026. godinu i projekcijama za 2027. i 2028. godinu u sklopu razdjela 041 - Ministarstvo hrvatskih branitelja, glave 04105 - Ministarstvo hrvatskih branitelja, na aktivnosti A583008 - Civilni invalidi iz Domovinskog rata, na računu 3721 -Naknade građanima i kućanstvima u novcu.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

IV. TEKST NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA S  OBRAZLOŽENJEM

Prilaže se tekst Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

NACRT PRIJEDLOGA  ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O CIVILNIM STRADALNICIMA IZ DOMOVINSKOG RATA

 

Komentara na članku: 1 Općih komentara: 1 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 1.

U Zakonu o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata („Narodne novine, br. 84/21) u članku 3. stavku 1. točki c) iza podtočke 10. dodaju se nove podtočke 11. do 14. koje glase:

„ 1 1.  status osiguranika u obveznom zdravstvenom osiguranju

 12. pravo na oslobađanje od sudjelovanja u troškovima zdravstvene zaštite iz obveznoga zdravstvenog osiguranja

 13. pravo na medicinsku rehabilitaciju

 14. pravo na ortopedska pomagala.“.

Dosadašnje podtočke 11. do 14. postaju podtočke 15. do 18.

Dosadašnja podtočka 15. postaje podtočka 19. mijenja se i glasi: „ 19. osiguravanje grobnog mjesta i troškova ukopa.“.

Stavak 2. mijenja se i glasi:

„(2) Primanja iz stavka 1. točke a) podtočaka 1. do 5., točke b), točke c) podtočaka 1. do 5., podtočaka 1. do 5., podtočke 14. i podtočke 19. ovoga članka izuzimaju se od ovrhe.“.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 2.

U  članku 9. stavku 2. riječi. „60%“ zamjenjuju se riječima „20%“.

Stavak 3. briše se.

Dosadašnji stavak 4. postaje stavak 3.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 3.

U članku 13. stavak 2. mijenja se i glasi:

„(2) Mjesečni iznos osobne invalidnine invalida I. skupine određuje se u iznosu od 115 % od osnovice koju odlukom određuje Vlada Republike Hrvatske.“

Stavak 3. mijenja se i glasi:

„(3) Mjesečni iznos osobne invalidnine invalida od II. do X. skupine određuje se u postotku od osobne invalidnine invalida I. skupine, i to:

Skupina

Postotak

II.

73

III.

55

IV.

41

V.

29

VI.

19

VII.

13

VIII.

7

IX.

5

X.

4

.“.

 

Komentara na članku: 1 Općih komentara: 1 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 4.

U članku 15. stavak 1. mijenja se i glasi:

„(1) Osnovica za određivanje dodatka za njegu i pomoć druge osobe je mjesečni iznos osobne invalidnine invalida I. skupine.“.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 5.

U članku 17. stavak 1. mijenja se i glasi:

„ (1) Osnovica za određivanje ortopedskog dodatka je mjesečni iznos osobne invalidnine invalida I. skupine.“.

U stavku 3. riječi: „25%“ zamjenjuju se riječima: „50 %“.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 6.

U članku 25. stavak 1. mijenja se i glasi:

„ (1) Osnovica za određivanje visine obiteljske invalidnine je mjesečni iznos osobne invalidnine invalida I. skupine.“

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 7.

U članku 36. stavku 2. točki 3. riječi: „odnosno zbog nezaposlenosti“ zamjenjuju se riječima: „ili novčane naknade na temelju osiguranja za slučaj nezaposlenosti“.

Točka 6. mijenja se i glasi:

„ 6. oni i članovi njihova kućanstva u prethodnoj kalendarskoj godini ne ostvaruju prihode više od iznosa potrebnog za podmirenje osnovnih životnih potreba“.

Komentara na članku: 1 Općih komentara: 1 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 8.

Članak 37. mijenja se i glasi:

„(1) Novčana naknada iznosi 30 % od osnovice koju odlukom određuje Vlada Republike Hrvatske.

(2) Iznos novčane naknade određen sukladno stavku 1. ovoga članka umanjuje se ovisno o ostvarenim prihodima, sukladno pravilniku iz članka 39. ovoga Zakona.“.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 9.

U članku 40. stavku 2. točki 4. iza riječi: „uže“ dodaju se riječi: „i šire“.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 10.

U članku 41. točki 3. iza riječi: „potreba“ dodaje se veznik: „i“.

Na kraju točke 4. briše se veznik: „i“ i stavlja točka.

Točka 5. briše se.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 11.

U članku 43. stavku 1. točka c) mijenja se i glasi:

„c) ne koristi dodatak za njegu i pomoć druge osobe po ovom Zakonu ili inkluzivni dodatak prema propisu kojim se uređuje inkluzivni dodatak.“.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 12.

Iza članka 53. dodaju se Odjeljci R i S s nazivima i članci 53.a do 53.e koji glase:

„ODJELJAK R

STATUS U OBVEZNOM ZDRAVSTVENOM OSIGURANJU

Članak 53.a

(1) Status osiguranika u obveznom zdravstvenom osiguranju, ako isti ne mogu ostvariti prema drugoj osnovi osiguranja utvrđenoj zakonom kojim se uređuje obvezno zdravstveno osiguranje, temeljem svoga statusa imaju:

a) članovi obitelji civilne osobe poginule, umrle ili nestale u Domovinskom ratu dok su korisnici prava na obiteljsku invalidninu i

b) civilni invalidi iz Domovinskog rata.

(2) Osobe iz stavka 1. ovoga članka pravo na zdravstvenu zaštitu i novčane naknade iz obveznoga zdravstvenog osiguranja ostvaruju u opsegu, na način i prema uvjetima utvrđenim zakonom kojim se uređuje obvezno zdravstveno osiguranje.

ODJELJAK S

PRAVA IZVAN STANDARDA PRAVA IZ OBVEZNOGA ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA

Članak 53.b

(1) Od sudjelovanja u pokriću dijela troškova zdravstvene zaštite iz obveznoga zdravstvenog osiguranja oslobađaju se:

a) članovi obitelji civilne osobe poginule, umrle ili nestale u Domovinskom ratu dok su korisnici prava na obiteljsku invalidninu i

b) civilni invalidi iz Domovinskog rata.

(2) Iznimno od stavka 1. točke a) ovoga članka, djeca civilne osobe poginule, umrle ili nestale u Domovinskom ratu oslobađaju se od sudjelovanja u pokriću dijela troškova zdravstvene zaštite iz obveznoga zdravstvenog osiguranja i nakon što im prestane pravo na obiteljsku invalidninu ili novčanu naknadu u iznosu obiteljske invalidnine, odnosno ako nisu korisnici prava na obiteljsku invalidninu odnosno novčanu naknadu u iznosu obiteljske invalidnine:

a) ako su nezaposleni i ako su za vrijeme korištenja obiteljske invalidnine odnosno novčane naknade u iznosu obiteljske invalidnine ostali bez roditeljske skrbi drugog roditelja ili je nastupila smrt drugog roditelja ili

b) dok su korisnici prava iz članka 36. ovoga Zakona.

Članak 53.c

(1) Civilni invalid iz Domovinskog rata može ostvariti pravo na bolničku medicinsku rehabilitaciju u svezi oštećenja organizma nastalog pod okolnostima iz članka 9. ovoga Zakona ako su ispunjeni sljedeći uvjeti:

a) postoji funkcionalno oštećenje organizma nastalo pod okolnostima iz članka 9. ovoga  Zakona

b) nemogućnost provođenja ambulantne rehabilitacije u specijalističko-konzilijarnoj zdravstvenoj ustanovi

c) postoji medicinska opravdanost za provođenje bolničke medicinske rehabilitacije i

d) ne postoje kontraindikacije za provođenje bolničke medicinske rehabilitacije i drugi medicinski razlozi za uskratu bolničke medicinske rehabilitacije.

(2) Pravo na bolničku medicinsku rehabilitaciju prema ovom Zakonu po istoj bolesti, ozljedi ili ranjavanju može se ostvariti svakih 12 mjeseci.

(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, civilni invalidi iz Domovinskog rata I. i II. skupine oštećenja organizma mogu ostvariti pravo na bolničku medicinsku rehabilitaciju zbog iste bolesti, iste ozljede ili istog ranjavanja prema odredbama ovoga Zakona dvaput godišnje ako postoji medicinska opravdanost za provođenje bolničke medicinske rehabilitacije.

(4) Prednost pri ostvarivanju prava na bolničku medicinsku rehabilitaciju pod jednakim uvjetima imaju civilni invalidi iz Domovinskog rata od I. do IV. skupine oštećenja organizma.

Članak 53.d

(1) Civilni invalid iz Domovinskog rata može ostvariti pravo na ortopedska i druga pomagala koja nisu utvrđena kao standard prava na zdravstvenu zaštitu prema propisima o obveznom zdravstvenom osiguranju za oštećenje organizma nastalo pod okolnostima iz članka 9. ovoga Zakona.

(2) Prednost pri ostvarivanju prava iz stavka 1. ovoga članka imaju civilni invalidi iz Domovinskog rata 100% I. skupine.

Članak 53.e

Odredbe o načinu ostvarivanja prava iz članka 53.c i 53.d ovoga Zakona razradit će se pravilnikom kojeg donosi ministar, uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za zdravstvo.“.

Komentara na članku: 1 Općih komentara: 1 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 13.

Članak 57.  mijenja se i glasi:

(1) Ministarstvo snosi troškove prijevoza i ukopa, uključujući i grobno mjesto,  posmrtnih ostataka ekshumiranih i identificiranih civilnih osoba nestalih u Domovinskom ratu.

(2) Ministarstvo snosi troškove prijevoza i ukopa, uključujući i dio troška grobnog mjesta, posmrtnih ostataka umrloga civilnog invalida iz Domovinskog rata.

(3) Ministarstvo snosi troškove prijevoza i ukopa iz stavaka 1. i 2. ovoga članka na području Republike Hrvatske.

(4) Jedinice lokalne samouprave i drugi vlasnici groblja dužni su  dati na korištenje grobna mjesta uz podmirenje polovice predviđenog iznosa o svom trošku za umrle civilne invalide iz Domovinskog rata ako oni ili članovi njihove uže i šire obitelji nemaju na korištenju grobno mjesto i ako ga nisu ustupili na korištenje trećoj osobi nakon stupanja na snagu ovoga Zakona.

(5) Pravo iz stavka 4. ovoga članka ne obuhvaća i oslobođenje od plaćanja godišnje grobne naknade, osim ako to oslobođenje nije predviđeno drugim propisom.

(6) Ukop posmrtnih ostataka ekshumiranih i identificiranih civilnih osoba nestalih u Domovinskom ratu i umrlih civilnih invalida iz Domovinskog rata koje nema tko ukopati po službenoj dužnosti će organizirati prvostupanjsko tijelo iz članka 71. stavka 1. i 2. ovoga Zakona.

(7) U slučaju iz stavka 6. ovoga članka, Ministarstvo će za ukop civilnog invalida iz Domovinskog rata koji je imao prihod odnosno imovinu zatražiti povrat troškova od nasljednika.

(h8 Pravo iz ovoga članka ostvaruje se sukladno pravilniku koji donosi ministar.“

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 14.

U članku 60. ispred riječi: „Proračunska“ dodaje se oznaka stavka: »(1)«.

Iza stavka 1. dodaju se stavci 2. do 4. koji glase:

„(2) Osnovice za određivanje prava iz članaka 13. i 37. ovoga Zakona određuju se svake godine odlukom Vlade Republike Hrvatske.

(3) Odluka iz stavka 2. ovoga članka donosi se jednom godišnje, najkasnije u lipnju tekuće godine za narednu godinu.

(4) Iznos osnovice za narednu godinu određen odlukom iz stavka 2. ovoga članka ne može biti niži od iznosa određenog za prethodnu godinu.“.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 15.

Iza članka 61. dodaje se članak 61.a koji glasi:

 

„Članak 61.a

Ministar pravilnikom propisuje:

a) način obračuna i isplate novčanih primanja i drugih troškova iz nadležnosti Ministarstva po ovom Zakonu i

b) način vođenja evidencije o obavljenim isplatama,  kontrolu obračuna i isplata ostvarenih prava te uvjeta za ostvarivanje prava iz ovoga Zakona.“

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 16.

U članku 71. stavak 4. mijenja se i glasi:

„(4) Prvostupanjsko tijelo nadležno za rješavanje o pravu na naknadu troškova prilagodbe osobnog automobila iz članka 19. ovoga Zakona, o pravu na bolničku medicinsku rehabilitaciju iz članka 53.c ovoga Zakona i o pravu na ortopedska i druga pomagala iz članka 53.d ovoga Zakona je Ministarstvo.“

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 17.

U članku 77. stavak 2. mijenja se i glasi:

„(2) Nalaz i mišljenje prvostupanjskog vijeća, kojim su utvrđene činjenice za stjecanje prava prema ovom Zakonu ili kojim je utvrđeno oštećenje organizma u vezi s okolnostima iz Domovinskog rata manje od 20 %, prije donošenja prvostupanjskog rješenja, podliježe reviziji liječničkog vijeća sastavljenog od pet liječnika specijalista (u daljnjem tekstu: revizijsko vijeće).“

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 18.

U članku 87. stavku 1. riječi: „od 10.000,00 do 300.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.320,00 do 39.810,00 eura“.

U stavku 2. riječi: „od 5000,00 do 50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „660,00 do 6630,00 eura“.

U stavku 3. riječi: „od 10.000,00 do 50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1320,00 do 6630,00 eura“.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 19.

U članku 88. stavku 1. riječi: „od 5000,00 do 50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „660,00 do 6630,00 eura“.

U stavku 2. riječi: „od 10.000,00 do 50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1320,00 do 6630,00 eura“.

PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 20.

(1) Odluku iz članka 14. ovoga Zakona za 2026. godinu Vlada Republike Hrvatske donijet će u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

(2) Ministar nadležan za hrvatske branitelje pravilnike iz članaka 12. i 15. ovoga Zakona donijet će u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

(3) Ministar nadležan za hrvatske branitelje uskladit će pravilnike donesene sukladno člancima 39., 42. i 57. Zakona o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata (»Narodne novine«, br. 84/21.) s odredbama ovoga Zakona u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 21.

(1) Korisnicima koji su na dan stupanja na snagu ovoga Zakona korisnici prava na osobnu invalidninu, posebnog dodatka, dodatka za njegu i pomoć druge osobe, ortopedskog dodatka, obiteljske invalidnine, povećane i uvećane obiteljske invalidnine, novčane naknade u iznosu obiteljske invalidnine, novčane naknade u iznosu povećane i uvećane obiteljske invalidnine, i novčane naknade za civilne stradalnike prema Zakonu o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata (»Narodne novine«, br. 84/21.), po službenoj dužnosti iznos prava uskladit će se s odredbama ovoga Zakona.

(2) Prevođenje iz stavka 1. ovoga članka izvršit će po službenoj dužnosti nadležno upravno tijelo županije odnosno Grada Zagreba.

(3) Kada se nakon prevođenja iz stavka 1. ovoga članka priznato pravo određuje u većem iznosu, pravo se priznaje od prvoga dana sljedećeg mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

(4) Prevođenje iz stavka 1. ovoga članka izvršit će se u roku od godine dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 22.

(1) Za osobe  koje su  sukladno članku 9. stavku 2. Zakona o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata („Narodne novine, br. 84/21) podnijele zahtjev za ostvarivanje statusa civilnog invalida iz Domovinskog rata, a nisu ostvarile status civilnog invalida iz Domovinskog rata po osnovi bolesti jer im je u postupku vještačenja utvrđen postotak oštećenja organizma između 20% i od 60%, po službenoj dužnosti će se pokrenuti postupak radi priznavanja statusa civilnog invalida iz Domovinskog rata sukladno članku 2. ovoga Zakona.

(2) U postupku pokrenutom sukladno stavku 1. ovoga članka , nije potrebno ponovno pribavljati nalaz i mišljenje prvostupanjskog liječničkog vijeća, već se predmet šalje na revizijsko liječničko vijeće.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 23.

Postupci započeti po Zakonu o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata (»Narodne novine«, br. 84/21.) u povodu kojih do stupanja na snagu ovoga Zakona nije donijeto izvršno rješenje, riješit će se prema ovom Zakonu, ako je to za korisnika povoljnije.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 24.

Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.


 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

OBRAZLOŽENJE ODREDBI:

 

Članak 1.

Ovim se člankom mijenja članak 3. Zakona u kojem se nabrajaju prava koja se uređuju ovim Zakonom. Tako se dodaju nove podtočke 11. do 14. kako bi se u ovom članku obuhvatila i prava koja se ovim Zakonom uvode odnosno proširuju.

Članak 2.

Mijenja se članak 9. stavak 2. Zakona. Ova izmjena ima za cilj sniziti minimalni postotak oštećenja organizma kao uvjet za ostvarivanje statusa civilnog invalida iz Domovinskog rata po osnovi bolesti sa 60% na 20%.

Članak 3.

Članak 13. stavak 2. i 3. se mijenjaju. Mjesečni iznos osobne invalidnine invalida I. skupine sada se određuje u iznosu od 115% od osnovice koju odlukom određuje Vlada Republike Hrvatske, umjesto dosadašnje proračunske osnovice. Također, mjesečni iznos osobne invalidnine invalida od II. do X. skupine određuje se u postotku od osobne invalidnine invalida I. skupine, pri čemu su postoci za VI. do X. skupinu povećani u odnosu na dosadašnje. Cilj je osigurati rast prava i pravovremeno prilagođavanje iznosa prava potrebama korisnika i ekonomskom stanju u Republici Hrvatskoj, te izjednačiti postotke s onima kod hrvatskih ratnih vojnih invalida iz Domovinskog rata sukladno Zakonu o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji.

Članak 4.

Mijenja se članak 15. stavak 1. Određuje se da je osnovica za određivanje dodatka za njegu i pomoć druge osobe mjesečni iznos osobne invalidnine invalida I. skupine, umjesto dosadašnjih 115% proračunske osnovice.

Članak 5.

Mijenja se članak 17. stavak 1. Određuje se da je osnovica za određivanje ortopedskog dodatka mjesečni iznos osobne invalidnine invalida I. skupine, umjesto dosadašnjih 115% proračunske osnovice.

U članku 17. stavku 3. postotak povećanja ortopedskog dodatka za invalide s kombinacijom dvaju ili više oštećenja I. stupnja povećava se s 25% na 50%.

Članak 6.

Mijenja se članak 25. stavak 1. Određuje se da je osnovica za određivanje visine obiteljske invalidnine mjesečni iznos osobne invalidnine invalida I. skupine, umjesto dosadašnjih 115% proračunske osnovice.

Članak 7.

U članku 36. stavku 2. točki 3. mijenja se uvjet za ostvarivanje novčane naknade kako bi se preciznije definiralo da korisnici ne smiju biti korisnici novčane naknade na temelju osiguranja za slučaj nezaposlenosti. Točka 6. se mijenja i glasi da oni i članovi njihova kućanstva u prethodnoj kalendarskoj godini ne ostvaruju prihode više od iznosa potrebnog za podmirenje osnovnih životnih potreba, a taj će se izraz razraditi pravilnikom.

Članak 8.

Članak 37. se mijenja. Novčana naknada iznosi 30% od osnovice koju odlukom određuje Vlada Republike Hrvatske, a njezin iznos se umanjuje ovisno o ostvarenim prihodima, sukladno pravilniku.

Članak 9.

U članku 40. stavku 2. točki 4. dodaju se riječi "i šire" iza riječi "uže", čime se  mogućnost ostvarivanja jednokratne novčane pomoći za slučaj smrti proširuje i na člana šire obitelji, odnosno roditelja  koji je u trenutku smrti živio u zajedničkom kućanstvu.

Članak 10.

Člankom  se uređuju uvjeti za ostvarivanje prava na jednokratnu novčanu pomoć.

Članak 11.

Članak 43.  usklađuje se sa Zakonom o inkluzivnom dodatku.

Članak 12.

Iza članka 53. dodaju se novi Odjeljci R i S s člancima 53.a do 53.e, koji detaljnije uređuju prava iz obveznog zdravstvenog osiguranja i prava izvan standarda obveznog zdravstvenog osiguranja za civilne stradalnike . Člankom 7. stavkom 1. točkom 18. Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju propisano je da se na obvezno zdravstveno osiguranje, prema tom Zakonu, obvezno  osiguravaju i stječu status osiguranika  osobe kojima je priznat civilnog invalida rata, odnosno status korisnika obiteljske invalidnine prema  Zakonu civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata, ako obvezno zdravstveno osiguranje ne mogu ostvariti po drugoj osnovi. Radi jedinstvenosti pregleda uređenja prava iz zdravstvenog osiguranja, ta se odredba navodi i u ovom Zakonu.

Kao prava izvan standarda obveznog zdravstvenog osiguranja za civilne stradalnike ovim Zakonom uvodi se oslobađanje od sudjelovanja u pokriću dijela troškova zdravstvene zaštite iz obveznoga zdravstvenog osiguranja, pravo na bolničku medicinsku rehabilitaciju i pravo na ortopedska pomagala. Način ostvarivanja ovih prava razradit će se pravilnikom.

Članak 13.

Ovom odredbom  uređuje pravo na troškove prijevoza, ukopa i grobnog mjesta za ekshumirane i identificirane civilne osobe nestale u Domovinskom ratu, te za umrle civilne invalide iz Domovinskog rata. Propisuje se obveza jedinica lokalne samouprave i drugih vlasnika groblja da daju na korištenje grobna mjesta uz podmirenje polovice troška, pod određenim uvjetima. Također se definira postupanje u slučajevima kada nema tko ukopati posmrtne ostatke, te povrata troškova od nasljednika.

Članak 14.

Odredbom se uređuje novi način određivanja iznosa prava iz ovoga Zakona. Predviđeno je donošenje Odluke Vlade kojom će odrediti osnovica o kojoj ovisi iznos osobne invalidnine (a time i posebnog dodatka, dodatka za njegu i pomoć druge osobe, ortopedskog dodatka, obiteljske invalidnine) i novčane naknade za civilne stradalnike iz Domovinskog rata. Odluka će se donositi jednom godišnje, najkasnije u lipnju tekuće godine za narednu godinu, a iznos osnovice za narednu godinu ne može biti niži od iznosa određenog za prethodnu godinu. Ovo osigurava fleksibilnost i pravovremeno prilagođavanje iznosa prava potrebama korisnika.

Članak 15.

Dodaje se članak 61.a, kojim se propisuje da će ministar pravilnicima detaljnije propisati način obračuna i isplate novčanih primanja i drugih troškova te način vođenja evidencije o isplatama, kontrolu obračuna i isplata te uvjeta za ostvarivanje prava.

Članak 16.

Članak 71. stavak 4. se mijenja kako bi se propisalo da je Ministarstvo prvostupanjsko tijelo nadležno za rješavanje o pravu na bolničku medicinsku rehabilitaciju i ortopedska i druga pomagala, koja je uvode ovim izmjenama Zakona.

Članak 17.

Člankom se propisuje da nalaz i mišljenje prvostupanjskog vijeća, kojim su utvrđene činjenice za stjecanje prava prema ovom Zakonu ili kojim je utvrđeno oštećenje organizma pod okolnostima iz ovoga Zakona manje od 20%, prije donošenja prvostupanjskog rješenja,  podliježe reviziji liječničkog vijeća sastavljenog od pet liječnika specijalista.

Članak 18.

U članku 87. mijenjaju se iznosi novčanih kazni za prekršaje iz kuna u eure, sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj (NN, br. 57/22, 88/22).

Članak 19.

U članku 88. mijenjaju se iznosi novčanih kazni iz kuna u eure, sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj (NN, br. 57/22, 88/22).

Članak 20.

U ovoj prijelaznoj odredbi propisuju se rokovi za donošenje provedbenih propisa.

Članak 21.

Prijelazna odredba kojom propisuje da će se iznosi prava korisnicima po važećem Zakonu po službenoj dužnosti uskladiti s novim iznosima sukladno ovom Zakonu.

Članak 22.

Ovaj članak također spada u prijelazne odredbe. Propisuje da će se po službenoj dužnosti pokrenuti postupak radi priznavanja statusa civilnog invalida iz Domovinskog rata osobama koje su ranije podnijele zahtjev, a nisu ostvarile status jer im je utvrđen postotak oštećenja organizma između 20% i 60%. U tim postupcima nije potrebno ponovno pribavljati nalaz i mišljenje prvostupanjskog liječničkog vijeća, već se predmet šalje na revizijsko liječničko vijeće.

Članak 23.

Propisuje da će se postupci započeti po starom Zakonu, a za koje do stupanja na snagu ovog Zakona nije donijeto izvršno rješenje, riješiti prema ovom Zakonu ako je to za korisnika povoljnije.

Članak 24.

Ovaj članak određuje stupanje na snagu Zakona osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.


 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA  KOJE SE MIJENJAJU:

 

Članak 3.

(1) Civilni stradalnici iz Domovinskog rata pod uvjetima određenim ovim Zakonom mogu ostvariti sljedeća prava:

a) Prava invalida po osnovi oštećenja organizma:

1. osobna invalidnina

2. dodatak za njegu i pomoć druge osobe

3. ortopedski dodatak

4. posebni dodatak

5. pravo na naknadu troška prilagodbe osobnog automobila i

6. profesionalna rehabilitacija.

b) Prava po osnovi gubitka ili nestanka člana obitelji:

1. obiteljska invalidnina

2. povećana obiteljska invalidnina

3. uvećana obiteljska invalidnina

4. obiteljska invalidnina nakon smrti civilnog invalida iz Domovinskog rata I. do IV. skupine i

5. novčana naknada u iznosu obiteljske invalidnine, povećane i uvećane obiteljske invalidnine.

c) Ostala prava:

1. novčana naknada za civilne stradalnike iz Domovinskog rata

2. pravo na jednokratnu novčanu pomoć

3. dodatak za pripomoć u kući

4. pravo na besplatne udžbenike

5. pravo na stipendiju

6. prednost pri smještaju u učeničke odnosno studentske domove

7. pravo na prednost pri zapošljavanju i popunjavanju radnog mjesta

8. prednost pri smještaju u ustanove socijalne skrbi

9. pravo na korištenje usluga veteranskih centara

10. pravo na psihosocijalnu pomoć

11. pravo na pravnu pomoć

12. posebni staž

13. oslobađanje plaćanja naknade za prenamjenu poljoprivrednog zemljišta

14. oslobođenje od plaćanja sudskih, upravnih i javnobilježničkih pristojbi i

15. pravo na troškove prijevoza i ukopa posmrtnih ostataka ekshumiranih i identificiranih civilnih osoba nestalih u Domovinskom ratu na području Republike Hrvatske.

(2) Primanja ostvarena na temelju prava iz točke a) podtočaka 1. do 5., točke b), točke c) podtočaka 1. do 5. i podtočke 15. ovoga članka izuzimaju se od ovrhe.

Članak 9.

(1) Civilni invalid iz Domovinskog rata je osoba kojoj je organizam oštećen za najmanje 20% zbog rane ili ozljede koju je dobila:

a) zbog zatočenja u logoru, zatvoru ili drugom neprijateljskom objektu od strane pripadnika, pomagača, suradnika neprijateljskih vojnih i paravojnih formacija u razdoblju od 17. kolovoza 1990. do 30. lipnja 1996. odnosno drugih događaja lišenja slobode u vezi s okolnostima iz Domovinskog rata

b) u vezi s ratnim događajima iz Domovinskog rata (zbog korištenja sredstava i metoda kojima se izvode ratne operacije kao što su bombardiranje, eksplozija minsko-eksplozivnih sredstava, zalutali metak i sl.) u razdoblju od 17. kolovoza 1990. do 30. lipnja 1996.

c) od eksplozije minsko-eksplozivnih sredstava zaostalih nakon završetka ratnih operacija u Domovinskom ratu ili

d) zbog eksplozije minsko-eksplozivnih sredstava ili uporabe vatrenog oružja, u razdoblju od 17. kolovoza 1990. do 30. lipnja 1996., izvan ratnih operacija, ali u vezi s okolnostima iz Domovinskog rata.

(2) Civilni invalid iz Domovinskog rata je i osoba kojoj je organizam oštećen najmanje 60% zbog bolesti, a bolest je, pogoršanje bolesti odnosno pojava bolesti neposredna posljedica zatočenja u logoru, zatvoru ili drugom neprijateljskom objektu od strane pripadnika, pomagača, suradnika neprijateljskih vojnih i paravojnih formacija u razdoblju od 17. kolovoza 1990. do 30. lipnja 1996. odnosno drugih događaja lišenja slobode u vezi s okolnostima iz Domovinskog rata.

(3) Civilni invalid iz Domovinskog rata koji po osnovi bolesti stekne i koristi prava po ovom Zakonu ili prijašnjim propisima najmanje pet godina, zadržava status civilnog invalida iz Domovinskog rata ako mu se oštećenje organizma smanji ispod 60%, ali ne niže od 20%.

(4) Prava iz ovoga Zakona mogu ostvariti civilni invalidi iz Domovinskog rata kojima je priznat status civilnog invalida iz Domovinskog rata.

ODJELJAK A
OSOBNA INVALIDNINA

Članak 13.

(1) Osobna invalidnina određuje se civilnom invalidu iz Domovinskog rata prema skupini oštećenja organizma u koju je razvrstan i pripada mu u mjesečnom iznosu.

(2) Osnovica za određivanje osobne invalidnine određuje se u iznosu od 115% proračunske osnovice u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: proračunska osnovica).

(3) Mjesečni iznos osobne invalidnine invalida I. do X. skupine određuje se u postotku od osnovice iz stavka 2. ovoga članka, i to:

SKUPINA

POSTOTAK

I.

100,00

II.

73,00

III.

55,00

IV.

41,00

V.

29,00

VI.

18,00

VII.

12,00

VIII.

6,00

IX.

4,00

X.

3,00

Članak 15.

(1) Osnovica za određivanje dodatka za njegu i pomoć druge osobe određuje se u iznosu od 115% proračunske osnovice.

(2) Dodatak za njegu i pomoć druge osobe iznosi mjesečno:

a) za I. stupanj 100% od osnovice

b) za II. stupanj 66% od osnovice.

Članak 17.

(1) Osnovica za određivanje ortopedskog dodatka određuje se u iznosu od 115% proračunske osnovice.

(2) Ortopedski dodatak iznosi mjesečno:

a) za I. stupanj 29% od osnovice

b) za II. stupanj 22% od osnovice

c) za III. stupanj 14% od osnovice i

d) za IV. stupanj 7% od osnovice.

(3) Ortopedski dodatak iz stavka 2. točke a) ovoga članka povećava se za 25% invalidu kod kojega postoji kombinacija dvaju ili više oštećenja I. stupnja.

Članak 25.

(1) Osnovica za određivanje visine obiteljske invalidnine određuje se u iznosu od 115% proračunske osnovice.

(2) Obiteljska invalidnina za jednog člana obitelji iz članaka 22. i 24. ovoga Zakona iznosi 40% mjesečno od osnovice iz stavka 1. ovoga članka.

(3) Ako pravo na obiteljsku invalidninu ostvaruje više članova obitelji, za svakog sukorisnika iznos obiteljske invalidnine iz stavka 2. ovoga članka povećava se za 50%.

POGLAVLJE III.
OSTALA PRAVA

ODJELJAK A
NOVČANA NAKNADA ZA CIVILNE STRADALNIKE IZ DOMOVINSKOG RATA

Članak 36.

(1) Pravo na novčanu naknadu za civilne stradalnike iz Domovinskog rata (u daljnjem tekstu: novčana naknada) mogu ostvariti:

1. civilni invalidi iz Domovinskog rata

2. djeca kojima je priznat status člana obitelji poginule, umrle ili nestale osobe u Domovinskom ratu i

3. korisnici obiteljske invalidnine ili novčane naknade u iznosu obiteljske invalidnine iz ovoga Zakona.

(2) Osobe iz stavka 1. ovoga članka novčanu naknadu mogu ostvariti pod uvjetom da:

1. nisu zaposlene

2. one i članovi njihova kućanstva nisu korisnici zajamčene minimalne naknade

3. nisu korisnici novčanog primanja u vezi s profesionalnom rehabilitacijom odnosno zbog nezaposlenosti

4. one i članovi njihova kućanstva nisu vlasnici ili korisnici motornog vozila koje ne služi podmirenju osnovnih životnih potreba

5. one i članovi njihova kućanstva nisu vlasnici ili suvlasnici ili korisnici ili sukorisnici nekretnina koje im ne služe za podmirenje osnovnih životnih potreba

6. one i članovi njihova kućanstva u prethodnoj kalendarskoj godini nemaju ukupno novčane prihode mjesečno po članu kućanstva veće od 30% od proračunske osnovice

7. nisu temeljem rješenja nadležnog tijela smještene u zdravstvenu ustanovu

8. nisu na teret državnog proračuna Republike Hrvatske korisnici usluge smještaja ili organiziranog stanovanja sukladno odredbama propisa o socijalnoj skrbi ili drugih posebnih propisa, osim beskućnika koji je korisnik usluge smještaja u prenoćištu i

9. nisu na izdržavanju kazne zatvora, osim ako su prije upućivanja na izvršenje kazne zatvora živjele u zajedničkom kućanstvu s osobama koje su uzdržavale, a iste osobe obvezne su uzdržavati i tijekom izvršenja kazne zatvora.

(3) Iznimno od stavka 2. točke 6. ovoga članka, za osobe iz stavka 1. ovoga članka koje podnose zahtjev nakon prestanka radnog odnosa ili prestanka drugog redovitog izvora primanja, a u prethodnoj kalendarskoj godini su bile zaposlene ili imale drugi redoviti izvor primanja, u obzir se ne uzimaju novčani prihodi ostvareni temeljem tog radnog odnosa odnosno tog drugog redovitog izvora primanja u prethodnoj kalendarskoj godini.

(4) Uvjeti iz stavka 2. ovoga članka moraju biti ispunjeni u trenutku podnošenja zahtjeva i za cijelo vrijeme korištenja novčane naknade.

(5) Promjene uvjeta o kojima ovisi pravo na novčanu naknadu ili iznos novčane naknade utječu na ostvarivanje novčane naknade tako da se te promjene uzimaju u obzir od prvog dana sljedećeg mjeseca poslije nastanka.

Članak 37.

(1) Osnovica za određivanje novčane naknade iznosi 33% proračunske osnovice.

(2) Korisnicima koji u kućanstvu nemaju prihode od utjecaja na naknadu za nezaposlene, novčana naknada određuje se u visini osnovice.

(3) Korisnicima koji u kućanstvu imaju prihod od utjecaja na novčanu naknadu, novčana naknada određuje se u iznosu razlike između dijela prihoda koji mjesečno otpada na korisnika i osnovice za određivanje novčane naknade.

Članak 40.

(1) Pravo na jednokratnu novčanu pomoć zbog nemogućnosti podmirenja osnovnih životnih potreba (u daljnjem tekstu: jednokratna novčana pomoć) mogu ostvariti:

a) civilni invalidi iz Domovinskog rata i

b) članovi obitelji civilne osobe poginule, umrle ili nestale u Domovinskom ratu.

(2) Pravo na jednokratnu novčanu pomoć mogu ostvariti osobe iz stavka 1. ovoga članka ako se nalaze u jednoj od sljedećih situacija:

1. teške akutne, teške kronične, maligne bolesti korisnika ili teške ozljede korisnika nastale zbog nesretnog slučaja

2. teške akutne, teške kronične, maligne bolesti članova uže obitelji korisnika koji žive u zajedničkom kućanstvu ili teške ozljede članova uže obitelji korisnika koji žive u zajedničkom kućanstvu nastale zbog nesretnog slučaja

3. prirodne nepogode ili katastrofe koje su prouzročile štetne posljedice za korisnika i članove njegova zajedničkog kućanstva

4. smrt člana uže obitelji korisnika koji je s njim živio u zajedničkom kućanstvu ili

5. novčani prihodi u prethodnoj kalendarskoj godini ili u razdoblju od tri mjeseca prije podnošenja zahtjeva mjesečno po članu zajedničkog kućanstva iznose manje od 25% proračunske osnovice.

(3) Pravo na jednokratnu novčanu pomoć korisnici mogu ostvariti jedanput u jednoj kalendarskoj godini.

(4) Iznimno od stavka 3. ovoga članka, korisnici iz stavka 1. ovoga članka u jednoj kalendarskoj godini mogu ostvariti pravo na jednokratnu novčanu pomoć više puta samo za situaciju iz stavka 2. točke 4. ovoga članka iako su već ostvarili pravo na jednokratnu novčanu pomoć iz stavka 2. točaka 1., 2., 3. i 5. ovoga članka tijekom jedne kalendarske godine.

(5) Ukupni iznos jednokratnih novčanih pomoći po svim situacijama iz stavka 2. ovoga članka koji korisnici mogu ostvariti u jednoj kalendarskoj godini ne može biti veći od iznosa jedne proračunske osnovice.

Članak 41.

Osobe iz članka 40. stavka 1. ovoga Zakona koje se nalaze u situaciji iz članka 40. stavka 2. ovoga Zakona ne mogu ostvariti pravo na jednokratnu novčanu pomoć ako su:

1. one ili članovi njihova zajedničkog kućanstva ostvarili ukupno novčane prihode u prethodnoj kalendarskoj godini ili u razdoblju od tri mjeseca prije podnošenja zahtjeva mjesečno po članu kućanstva veće od 25% proračunske osnovice

2. one ili članovi njihova zajedničkog kućanstva vlasnici ili korisnici motornog vozila koje im ne služi za podmirenje osnovnih životnih potreba

3. one ili članovi njihova zajedničkog kućanstva vlasnici ili suvlasnici, korisnici ili sukorisnici nekretnina koje im ne služe za podmirenje osnovnih životnih potreba

4. na izdržavanju kazne zatvora, osim ako su prije upućivanja na izvršenje kazne zatvora živjele u zajedničkom kućanstvu s osobama koje su uzdržavale, a iste osobe obvezne su uzdržavati i tijekom izvršenja kazne zatvora i

5. one ili članovi njihova zajedničkog kućanstva po istoj situaciji već ostvarili pravo na jednokratnu novčanu pomoć po osnovi drugog propisa.

ODJELJAK C
DODATAK ZA PRIPOMOĆ U KUĆI

Članak 43.

(1) Civilni invalid iz Domovinskog rata ili korisnik obiteljske invalidnine može ostvariti pravo na dodatak za pripomoć u kući ako:

a) je korisnik novčane naknade iz članka 36. ovoga Zakona ili zajamčene minimalne naknade

b) zbog trajnih promjena u zdravstvenom stanju ne može ispunjavati osnovne životne zahtjeve i

c) ne koristi dodatak za njegu i pomoć druge osobe po ovom Zakonu ili drugim propisima.

(2) Dodatak za pripomoć u kući iznosi mjesečno 23% proračunske osnovice.

ODJELJAK N
PRAVO NA TROŠKOVE PRIJEVOZA I UKOPA POSMRTNIH OSTATAKA

Članak 57.

(1) Ministarstvo snosi troškove prijevoza i ukopa posmrtnih ostataka ekshumiranih i identificiranih civilnih osoba nestalih u Domovinskom ratu na području Republike Hrvatske.

(2) Odredbe o načinu ostvarivanja prava iz stavka 1. ovoga članka razradit će se pravilnikom koji donosi ministar.

Članak 60.

Proračunska osnovica kao osnovica za utvrđivanje prava iz ovoga Zakona utvrđuje se svake godine zakonom kojim se uređuje izvršavanje državnog proračuna za tekuću godinu.

DIO ŠESTI
POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA

Članak 71.

(1) Nadležno upravno tijelo županije odnosno Grada Zagreba u čijem je djelokrugu obavljanje povjerenih poslova državne uprave koji se odnose na ostvarivanje prava civilnih stradalnika iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji je prvostupanjsko tijelo koje po zahtjevu stranke postupa u upravnim stvarima i rješava o pravima iz ovoga Zakona, ako prema ovom Zakonu ili drugim posebnim propisima nisu u nadležnosti drugih javnopravnih tijela.

(2) Prvostupanjsko tijelo koje rješava o statusima i pravima iz ovoga Zakona za osobe koje nemaju prebivalište na državnom području Republike Hrvatske je nadležno upravno tijelo Grada Zagreba, ako prema ovom Zakonu ili drugim posebnim propisima nisu u nadležnosti drugih javnopravnih tijela.

(3) Drugostupanjsko tijelo nadležno za postupanje po žalbama na rješenja javnopravnih tijela iz stavaka 1. i 2. ovoga članka je Ministarstvo, ako prema ovom Zakonu ili drugim posebnim propisima nisu u nadležnosti drugih javnopravnih tijela.

(4) Prvostupanjsko tijelo nadležno za rješavanje o pravu na naknadu troškova prilagodbe osobnog automobila iz članka 19. ovoga Zakona je Ministarstvo.

(5) Protiv rješenja iz stavka 4. ovoga članka žalba nije dopuštena, ali se može tužbom pokrenuti upravni spor.

Članak 77.

(1) Nalaz i mišljenje u prvostupanjskom postupku daje prvostupanjsko liječničko vijeće sastavljeno od triju liječnika specijalista (u daljnjem tekstu: prvostupanjsko vijeće).

(2) Nalaz i mišljenje prvostupanjskog vijeća, kojim su utvrđene činjenice za stjecanje prava prema ovom Zakonu, prije donošenja prvostupanjskog rješenja kojim se priznaje pravo iz ovoga Zakona, podliježe reviziji liječničkog vijeća sastavljenog od pet liječnika specijalista (u daljnjem tekstu: revizijsko vijeće).

(3) Nalaz i mišljenje u drugostupanjskom postupku, povodom izjavljene žalbe na prvostupanjsko rješenje koja se odnosi na nalaz i mišljenje u prvostupanjskom postupku, daje drugostupanjsko liječničko vijeće sastavljeno od pet liječnika specijalista (u daljnjem tekstu: žalbeno vijeće).

(4) Predsjednike i članove liječničkih vijeća iz stavaka 1. do 3. ovoga članka imenuje odlukom ministar i određuje sjedište i područje rada vijeća.

(5) Ministar može imenovati više liječničkih vijeća iz stavaka 1. do 3. ovoga članka.

(6) Sastav liječničkih vijeća iz stavaka 1. do 3. ovoga članka ovisi o vrsti stradavanja, ranjavanju, ozljedi ili bolesti.

(7) U sastavu žalbenog vijeća ne smiju biti osobe koje su bile u sastavu prvostupanjskog vijeća i revizijskog vijeća koje je dalo nalaz i mišljenje u postupku donošenja prvostupanjskog rješenja.

(8) Način imenovanja i metodologiju rada liječničkih vijeća iz stavaka 1. do 3. ovoga članka propisuje ministar pravilnikom.

Članak 87.

(1) Novčanom kaznom od 10.000,00 do 300.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj:

1. učenički i studentski domovi koji postupaju protivno članku 46. stavku 3. ovoga Zakona

2. javne službe i javne ustanove kojima je osnivač ili jedan od osnivača Republika Hrvatska, općina, grad, županija, izvanproračunski i proračunski fondovi, pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Republike Hrvatske, kao i pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima ako pri zapošljavanju putem javnog natječaja, oglasa ili u postupku zapošljavanja provedenom na drugi način sukladno članku 48. stavcima 1. i 2. ovoga Zakona ne daju prednost osobama iz članka 48. stavka 1. ovoga Zakona

3. javne službe i javne ustanove kojima je osnivač ili jedan od osnivača Republika Hrvatska, općina, grad, županija, izvanproračunski i proračunski fondovi, pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Republike Hrvatske, kao i pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima ako prilikom popunjavanja radnog mjesta temeljem internog oglasa sukladno članku 48. stavku 3. ovoga Zakona ne daju prednost osobama iz članka 48. stavka 1. ovoga Zakona

4. javne službe i javne ustanove kojima je osnivač ili jedan od osnivača Republika Hrvatska, općina, grad, županija, izvanproračunski i proračunski fondovi, pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Republike Hrvatske, kao i pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima ako sukladno članku 48. stavku 6. ovoga Zakona u roku od 15 dana od sklapanja ugovora s izabranim kandidatom o tome ne obavijeste osobu iz članka 48. stavaka 1. do 3. ovoga Zakona

5. javne službe i javne ustanove kojima je osnivač ili jedan od osnivača Republika Hrvatska, općina, grad, županija, izvanproračunski i proračunski fondovi, pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Republike Hrvatske, kao i pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima ako sukladno članku 48. stavku 11. ovoga Zakona u roku od osam dana od otkaza ugovora ne sklope ugovor o radu s osobom iz članka 48. stavaka 1. do 3. ovoga Zakona u slučaju kada nadležna inspekcija utvrdi da je sklapanjem ugovora o radu s drugim kandidatom povrijeđeno pravo prednosti pri zapošljavanju osoba iz članka 48. stavaka 1. do 3. ovoga Zakona

6. javne službe i javne ustanove kojima je osnivač ili jedan od osnivača Republika Hrvatska, općina, grad, županija, izvanproračunski i proračunski fondovi, pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Republike Hrvatske, kao i pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima ako prilikom raspisivanja javnog natječaja, oglasa za zapošljavanje, popunjavanja radnog mjesta temeljem internog oglasa ili u postupku zapošljavanja provedenom na drugi način ne pozovu osobe iz članka 48. stavaka 1. do 3. ovoga Zakona da sukladno članku 49. stavku 2. ovoga Zakona dostave dokaze iz članka 49. stavka 1. ovoga Zakona u svrhu ostvarivanja prava prednosti pri zapošljavanju i popunjavanju radnog mjesta

7. javne službe i javne ustanove kojima je osnivač ili jedan od osnivača Republika Hrvatska, općina, grad, županija, izvanproračunski i proračunski fondovi, pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Republike Hrvatske, kao i pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima ako prilikom raspisivanja javnog natječaja ili oglasa za zapošljavanje, popunjavanja radnog mjesta temeljem internog oglasa ili u postupku zapošljavanja provedenog na drugi način, objavljenog putem mrežnih stranica, sukladno članku 49. stavku 3. ovoga Zakona ne objave poveznicu na mrežnu stranicu Ministarstva na kojoj su navedeni dokazi potrebni za ostvarivanje prava prednosti pri zapošljavanju i

8. ustanove socijalne skrbi ako sukladno članku 51. ovoga Zakona pri smještaju ne daju prednost osobama iz članka 51. ovoga Zakona.

(2) Za prekršaj iz stavka 1. točaka 1. i 4. do 8. ovoga članka kaznit će se novčanom kaznom od 5000,00 do 50.000,00 kuna i odgovorna osoba u pravnoj osobi.

(3) Za prekršaj iz stavka 1. točaka 2. i 3. ovoga članka kaznit će se novčanom kaznom od 10.000,00 do 50.000,00 kuna i odgovorna osoba u pravnoj osobi.

Članak 88.

(1) Novčanom kaznom od 5000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj odgovorna osoba u:

1. tijelu državne uprave, tijelu sudbene vlasti i drugom državnom tijelu, upravnom tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ako prilikom raspisivanja javnog natječaja ili oglasa za zapošljavanje ne pozove osobe iz članka 47. stavaka 1. do 3. ovoga Zakona da, sukladno članku 49. stavku 2. ovoga Zakona, dostave dokaze iz članka 49. stavka 1. ovoga Zakona u svrhu ostvarivanja prava prednosti pri zapošljavanju

2. tijelu državne uprave, tijelu sudbene vlasti i drugom državnom tijelu, upravnom tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ako prilikom raspisivanja javnog natječaja ili oglasa za zapošljavanje, objavljenog putem mrežnih stranica sukladno članku 49. stavku 3. ovoga Zakona, ne objavi poveznicu na mrežnu stranicu Ministarstva na kojoj su navedeni dokazi potrebni za ostvarivanje prava prednosti pri zapošljavanju.

(2) Novčanom kaznom od 10.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj odgovorna osoba u tijelu državne uprave, tijelu sudbene vlasti i drugom državnom tijelu, upravnom tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ako prilikom:

1. zapošljavanja na neodređeno vrijeme službenika i namještenika temeljem javnog natječaja ili prilikom zapošljavanja na određeno vrijeme temeljem oglasa sukladno članku 47. stavcima 1. i 2. ovoga Zakona ne daje prednost pod jednakim uvjetima osobama iz članka 47. stavka 1. ovoga Zakona

2. popunjavanja radnog mjesta temeljem internog oglasa, sukladno članku 47. stavku 3. ovoga Zakona, ne daje prednost pod jednakim uvjetima osobama iz članka 47. stavka 1. ovoga Zakona.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor





Copyright © 2025 Ministarsto pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, Ured za zakonodavstvo. Izjava o pristupačnosti.