E-SAVJETOVANJA

Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt
Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt

Preuzmi Word dokumentOstali dokumenti


  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2024/1991 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 24. LIPNJA 2024. O OBNOVI PRIRODE I IZMJENI UREDBE (EU) 2022/869

 

 

Komentara na članku: 1 Općih komentara: 1 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA

Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 2. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI

Strategijom EU-a za bioraznolikost do 2030. godine nastoji se osigurati da će se do 2030. godine bioraznolikost u Europi usmjeriti prema oporavku, od čega će korist imati ljudi, naš planet, klima i gospodarstvo. Njome se utvrđuje ambiciozan plan EU-a za obnovu prirode s nizom ključnih obveza, uključujući obvezu da se iznese prijedlog pravno obvezujućih ciljeva EU-a za obnovu prirode kako bi se obnovili degradirani ekosustavi, posebno oni koji imaju najveći potencijal za hvatanje i skladištenje ugljika, te za sprečavanje i ublažavanje posljedica prirodnih katastrofa.

U svojoj rezoluciji od 9. lipnja 2021. o Strategiji EU-a za bioraznolikost do 2030. godine Europski parlament pozdravio je posvećenost izradi zakonodavnog prijedloga s obvezujućim ciljevima obnove prirode te je osim toga smatrao da bi zakonodavni prijedlog, uz opći cilj obnove, trebao uključivati ciljeve obnove usmjerene na ekosustave, staništa i vrste, čime bi se obuhvatile šume, travnjaci, močvarna područja, tresetišta, oprašivači, rijeke slobodnog toka, obalna područja i morski ekosustavi.

U svojim zaključcima od 23. listopada 2020. Vijeće je potvrdilo da će sprečavanje daljnjeg pogoršanja postojećeg stanja bioraznolikosti i prirode biti ključno, ali ne i dostatno za vraćanje prirode u naš život. Vijeće je ponovno potvrdilo da je u vezi s obnovom prirode potrebna veća ambicioznost, koja uključuje mjere za zaštitu i obnovu bioraznolikosti i izvan zaštićenih područja. Vijeće je navelo i da očekuje prijedlog pravno obvezujućih ciljeva u području obnove prirode.

Europska komisija (u daljnjem tekstu: Komisija) je 22. lipnja 2022. usvojila prijedlog Uredbe o obnovi prirode te ju uputila u proceduru usvajanja. Nakon rasprava u Vijeću i Europskom parlamentu, Uredba (EU) 2024/1991 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. lipnja 2024. o obnovi prirode i izmjeni Uredbe (EU) 2022/869 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2024/1991) stupila je na snagu 18. kolovoza 2024. Temeljni propis kojim se u Republici Hrvatskoj uređuje pitanje zaštite i očuvanja prirode je Zakon o zaštiti prirode (Narodne novine, br. 80/13, 15/18, 14/19 i 127/19 i 155/23; u daljnjem tekstu: Zakon). Zakonom i pripadajućim provedbenim propisima prenesene su odredbe Direktive Vijeća 92/43/EEZ od 21. svibnja 1992. o očuvanju prirodnih staništa i divlje faune i flore (u daljnjem tekstu: Direktiva o staništima) i Direktive 2009/147/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 30. studenoga 2009. o očuvanju divljih ptica (u daljnjem tekstu: Direktiva o pticama).

Direktivom o staništima i Direktivom o pticama osigurava se dugoročna zaštita, očuvanje i opstanak najvrjednijih i najugroženijih vrsta i staništa u Europi, kao i ekosustava čiji su oni dio. Ekološka mreža Natura 2000, koja je uspostavljena 1992. godine i najveća je koordinirana mreža zaštićenih područja na svijetu, ključan je instrument za provedbu ciljeva tih dviju direktiva. Temeljem Direktive o staništima, Komisija je razvila okvir i smjernice za utvrđivanje dobrog stanja stanišnih tipova zaštićenih na temelju Direktive o staništima i za utvrđivanje dostatne kvalitete i količine staništa vrsta koja su obuhvaćena područjem primjene te direktive. Na temelju tog okvira i smjernica mogu se odrediti ciljevi obnove za te stanišne tipove i staništa vrsta. Međutim, takva obnova nije dovoljna za zaustavljanje trenda gubitka bioraznolikosti i za oporavak svih ekosustava. Stoga, kako bi se povećala bioraznolikost na razini ekosustava, Uredbom (EU) 2024/1991 utvrđuju se dodatne obveze koje se temelje na specifičnim pokazateljima.

Nadovezujući se na Direktivu o staništima i Direktivu o pticama da bi podržale postizanje ciljeva utvrđenih u tim direktivama, države članice obvezuju se, temeljem Uredbe (EU) 2024/1991, uspostaviti mjere obnove kako bi osigurale oporavak zaštićenih staništa i vrsta, uključujući divlje ptice, na svim područjima u EU, pa i na područjima izvan ekološke mreže Natura 2000.

Direktivom o staništima nastoje se u povoljno stanje očuvanosti vratiti i u tom stanju održati prirodna staništa i vrste životinja i biljaka koji su od interesa za EU. Međutim, njome se ne utvrđuje rok za postizanje tog cilja. Slično tomu, Direktivom o pticama ne utvrđuje se rok za obnovu populacija ptica u EU. Stoga se Uredbom (EU) 2024/1991 utvrđuju rokovi za uspostavljanje mjera obnove na područjima ekološke mreže Natura 2000 i na područjima izvan mreže Natura 2000 radi postupnog poboljšanja stanja zaštićenih stanišnih tipova u cijeloj Uniji te radi njihove ponovne uspostave dok se ne postigne povoljna referentna površina koja je potrebna za postizanje povoljnog stanja očuvanosti tih stanišnih tipova u EU.

Uredba (EU) 2024/1991 kombinira opći cilj obnove za dugoročnu obnovu prirode u kopnenim i morskim područjima EU-a s obvezujućim ciljevima obnove za specifična staništa i vrste. Ove mjere trebale bi obuhvatiti najmanje 20 % kopnenih i morskih područja EU-a do 2030. godine, a na kraju sve ekosustave koji trebaju obnovu do 2050. godine.

Uredba (EU) 2024/1991 sadrži sljedeće specifične ciljeve:

- ciljeve temeljene na postojećem zakonodavstvu - obalna i kontinentalna močvarna područja,  ravnjaci i druga pastoralna staništa, rijeke, jezera, aluvijalna i obalna staništa, šume, stepe, vrištine i makija, stjenovita staništa i sipine

- za poboljšanje i ponovnu uspostavu biološki raznolikih staništa te obnavljanje populacija vrsta poboljšanjem i proširenjem njihovih staništa

- za oprašivače – preokretanje trenda smanjenja populacija oprašivača do 2030. godine te postizanje rastućeg trenda za populacije oprašivača, uz metodologiju za redovito praćenje oprašivača

- za šumske ekosustave - povećanje količine mrtvog drveta, udjela šuma raznodobne strukture,  povezanosti šuma, povećanje broja čestih vrsta ptica šumskih staništa i zaliha organskog ugljika

- za urbane ekosustave – osiguravanje da ne dođe do neto gubitka urbanih zelenih površina i prekrivenosti gradova krošnjama stabala do 2030. godine te stalni porast njihove ukupne površine od 2030. godine

- za poljoprivredne ekosustave - povećanje broja travnjačkih leptira i čestih vrsta ptica poljoprivrednih staništa, zaliha organskog ugljika u mineralnim tlima zemljišta pod usjevima i udjela poljoprivrednih zemljišta s obilježjima krajobraza visoke raznolikosti te obnova organskog tla koja čine isušena tresetišta i upotrebljavaju se u poljoprivredne svrhe

- za morske ekosustave - obnova morskih staništa (naselja morskih cvjetnica, naselja makroalgi, dna prekrivena školjkašima, dna prekrivena maerlom, dna prekrivena spužvama i koraljima  e koraligenska dna, hidrotermalni i difuzni izvori te meka dna) koja donosi brojne koristi  uključujući i ublažavanje klimatskih promjena te obnova staništa morskih vrsta poput dupina, morskih kornjača, morskih pasa i morskih ptica

- za povezanost rijeka - identificiranje i uklanjanje umjetnih pregrada koje sprječavaju povezanost površinskih voda, tako da se do 2030. godine najmanje 25 000 km rijeka ponovno pretvori u rijeke slobodnog toka u Uniji.

Države članice pa tako i Republika Hrvatska dužne su do 1. rujna 2026. podnijeti Komisiji nacrt nacionalnog plana obnove kojim će pokazati kako će Uredbom (EU) 2024/1991 ostvariti propisane ciljeve. Nacionalni plan obnove obuhvaća razdoblje do 2050. godine i uključuje prijelazne rokove za 2030. i 2040. godinu. Pored toga, obaveza država članica je i praćenje stanja i trendova stanja stanišnih tipova te trenda kvalitete staništa vrsta, kao i niza pokazatelja bioraznolikosti poljoprivrednih i šumskih ekosustava i dr. te izvješćivanje o napretku u provedbi nacionalnih planova obnove koje započinje od lipnja 2031. godine, provodi se svakih 6 godina i sinkronizirano je sa provođenjem izvješćivanja temeljem članka 17. Direktive o staništima i članka 12. Direktive o pticama. Europska agencija za okoliš zadužena je izrađivati redovita tehnička izvješća o napretku u postizanju ciljeva, a  Komisija je zadužena izvještavati Europski parlament i Vijeće o provedbi Uredbe (EU) 2024/1991.

Ovim Zakonom utvrđuju se nadležna tijela za provedbu Uredbe (EU) 2024/1991, uključujući izradu i donošenje nacionalnog plana obnove, praćenje stanja i utvrđivanje zadovoljavajućih razina pojedinih pokazatelja te za izvješćivanje o provedbi. Za nadležna tijela za provedbu Uredbe (EU) 2024/1991 i ovoga Zakona utvrđuju se:

-tijelo državne uprave nadležno za poslove zaštite prirode i upravljanje vodama

-tijelo državne uprave nadležno za poslove poljoprivrede, šumarstva, ribarstva i akvakulture

- tijelo državne uprave nadležno za poslove prostornoga uređenja.

 

Komentara na članku: 3 Općih komentara: 2 Nadopuna teksta: 1
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA

Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.

 

 

Komentara na članku: 4 Općih komentara: 4 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2024/1991 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 24. LIPNJA 2024. O OBNOVI PRIRODE I IZMJENI UREDBE (EU) 2022/869

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

I. OPĆE ODREDBE

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Predmet Zakona

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 1.

Ovim se Zakonom utvrđuju nadležna tijela i poslovi nadležnih tijela za provedbu uredbe iz članka 2. ovoga Zakona, uključujući izradu i donošenje nacionalnog plana obnove, praćenje stanja i utvrđivanje zadovoljavajućih razina pojedinih pokazatelja te  izvješćivanje o provedbi.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Pravo Europske unije

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 2.

Ovim se Zakonom osigurava provedba Uredbe (EU) 2024/1991 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. lipnja 2024. o obnovi prirode i izmjeni Uredbe (EU) 2022/869 (Tekst značajan za EGP) (SL L  2024/1991, 29. 7. 2024.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2024/1991).

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Pojmovi

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 3.

(1) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:

- Komisija je Europska komisija

- Ministar je ministar nadležan za poslove zaštite prirode

(2) Ostali pojmovi u ovom Zakonu imaju jednako značenje kao pojmovi definirani u Uredbi (EU) 2024/1991.

(3) Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

II. NADLEŽNA TIJELA I NJIHOVI POSLOVI

 

Komentara na članku: 1 Općih komentara: 1 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Nadležna tijela

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 4.

Nadležna tijela za provedbu Uredbe (EU) 2024/1991 i ovoga Zakona su:

- tijelo državne uprave nadležno za poslove zaštite prirode i upravljanje vodama

- tijelo državne uprave nadležno za poslove poljoprivrede, šumarstva, ribarstva i akvakulture

- tijelo državne uprave nadležno za poslove prostornoga uređenja.

 

Poslovi nadležnih tijela u vezi s obnovom ekosustava, prirodne povezanosti rijeka i oprašivača

Komentara na članku: 4 Općih komentara: 3 Nadopuna teksta: 1
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 5.

(1) Tijelo državne uprave nadležno za poslove zaštite prirode i upravljanje vodama u okviru svoga djelokruga obavlja sljedeće poslove:

- koordinira uspostavu mjera obnove kopnenih, obalnih i slatkovodnih ekosustava sukladno članku 4. stavcima 1.-8. i 10. Uredbe (EU) 2024/1991

- osigurava, sukladno članku 4. stavku 8. Uredbe (EU) 2024/1991, da je stanje stanišnih tipova iz Priloga I. Uredbe (EU) 2024/1991 poznato, poštujući dinamiku i rokove propisane člankom 4. stavkom 9. Uredbe (EU) 2024/1991

- dostavlja obavijest Komisiji ukoliko država planira koristiti odstupanje iz članka 4. stavaka 2. i 13. Uredbe (EU) 2024/1991

- koordinira i potiče uspostavu mjera kojima se nastoji osigurati da se stanje stanišnih tipova iz Priloga I. Uredbe (EU) 2024/1991 na područjima koja podliježu mjerama obnove kontinuirano poboljšava sukladno članku 4. stavku 11. podstavku 1. Uredbe (EU) 2024/1991, odnosno uspostavu mjera kojima se nastoji osigurati da na površinama na kojima su postignuti dobro stanje stanišnog tipa i dostatna kvaliteta staništa vrsta, ne dođe do znatnog pogoršanja sukladno članku 4. stavku 11. podstavku 2. Uredbe (EU) 2024/1991 , uzimajući u obzir izuzeća od primjene članka 4. stavka 11. propisana člankom 4. stavcima 14. i 16. Uredbe (EU) 2024/1991

- koordinira i nastoji osigurati uspostavu mjera sukladno članku 4. stavku 12. Uredbe (EU) 2024/1991 s ciljem sprečavanja znatnog pogoršanja površina na kojima se pojavljuju stanišni tipovi navedeni u Prilogu I. Uredbe (EU) 2024/1991 i koje su u dobrom stanju ili su potrebne za postizanje ciljeva obnove utvrđenih u članku 4. stavku 17. Uredbe (EU) 2024/1991, uzimajući u obzir izuzeća od primjene članka 4. stavka 12. propisana člankom 4. stavcima 15. i 16. Uredbe (EU) 2024/1991

- koordinira i prati postizanje ciljeva obnove iz članka 4. stavka 17. Uredbe (EU) 2024/1991

- koordinira uspostavu mjera obnove morskih ekosustava sukladno članku 5. stavcima 1.-6. i 8. Uredbe (EU) 2024/1991

- osigurava, sukladno članku 5. stavku 6. Uredbe (EU) 2024/1991, da je stanje stanišnih tipova iz Priloga II. Uredbe (EU) 2024/1991 poznato, poštujući dinamiku i rokove propisanim člankom 5. stavkom 7. Uredbe (EU) 2024/1991

- koordinira uspostavu mjera kojima se nastoji osigurati da na površinama na kojima su postignuti dobro stanje stanišnog tipa i dostatna kvaliteta staništa vrsta ne dođe do znatnog pogoršanja sukladno članku 5. stavku 9. podstavku 2. Uredbe (EU) 2024/1991

- koordinira i potiče uspostavu mjera kojima se nastoji osigurati da se stanje stanišnih tipova iz Priloga II. na područjima koja podliježu mjerama obnove kontinuirano poboljšava sukladno članku 5. stavku 9. podstavku 1. Uredbe (EU) 2024/1991, odnosno uspostavu mjera kojima se nastoji osigurati da na površinama na kojima su postignuti dobro stanje stanišnog tipa i dostatna kvaliteta staništa vrsta, ne dođe do znatnog pogoršanja sukladno članku 5. stavku 9. podstavku 2. Uredbe (EU) 2024/1991, uzimajući u obzir izuzeća od primjene članka 5. stavka 9. propisana člankom 5. stavcima 11. i 13. Uredbe (EU) 2024/1991

- koordinira i nastoji osigurati uspostavu mjera sukladno članku 5. stavku 10. Uredbe (EU) 2024/1991 s ciljem sprečavanja znatnog pogoršanja površina na kojima se pojavljuju stanišni tipovi navedeni u Prilogu II. Uredbe (EU) 2024/1991 i koje su u dobrom stanju ili su potrebne za postizanje ciljeva obnove utvrđenih u članku 5. stavku 14. Uredbe (EU) 2024/1991, uzimajući u obzir izuzeća od primjene članka 5. stavka 10. propisana člankom 5. stavcima 12. i 13. Uredbe (EU) 2024/1991

- koordinira i prati postizanje ciljeva obnove iz članka 5. stavka 14. Uredbe (EU) 2024/1991

- obavješćuje Komisiju o ograničenjima u primjeni članka 6. stavka 1. Uredbe (EU) 2024/1991 sukladno članku 6. stavku 2. Uredbe (EU) 2024/1991

- utvrđuje izuzeće od zahtjeva za dostupnošću manje štetnih alternativnih rješenja za planove i projekte čija je isključiva svrha nacionalna obrana te koordinira i potiče uspostavu  mjera, koliko je to razumno i izvedivo, kojima se nastoji ublažiti utjecaj tih planova i projekata na stanišne tipove sukladno članka 7. stavka 2. podstavka 2. Uredbe (EU) 2024/1991

- izrađuje popis umjetnih pregrada povezanosti površinskih voda iz članka 9. stavka 1. Uredbe (EU) 2024/1991

- koordinira uklanjanje umjetnih pregrada povezanosti površinskih voda te provedbu mjera koje su potrebne kako bi se poboljšale prirodne funkcije povezanih poplavnih područja sukladno članku 9. stavcima 2. i 3. Uredbe (EU) 2024/1991

- koordinira provedbu mjera kojima se osigurava održavanje prirodne povezanosti rijeka i prirodnih funkcija povezanih poplavnih područja sukladno članku 9. stavku 4. Uredbe (EU) 2024/1991

- s tijelom državne uprave nadležnim za poslove poljoprivrede sukoordinira uspostavu mjera za poboljšanje raznolikosti oprašivača te mjeri njihov trend sukladno članku 10. stavku 1. Uredbe (EU) 2024/1991

- nastoji doprinijeti ispunjenju obveze sadnje najmanje tri milijarde dodatnih stabala na razini Europske unije sukladno članku 13. Uredbe (EU) 2024/1991.

(2) Tijelo državne uprave nadležno za poslove poljoprivrede, šumarstva,  ribarstva i akvakulture u okviru svoga djelokruga obavlja sljedeće poslove:

- s tijelom državne uprave nadležnim za poslove zaštite prirode sukoordinira uspostavu mjera za poboljšanje raznolikosti oprašivača te osigurava poboljšanje trenda sukladno članku 10. stavku 1. Uredbe (EU) 2024/1991

- koordinira uspostavu mjera obnove potrebnih za poboljšanje bioraznolikost poljoprivrednih ekosustava sukladno članku 11. stavku 1. Uredbe (EU) 2024/1991

- s tijelom državne uprave nadležnim za poslove zaštite prirode sukoordinira uspostavu mjera kojima se nastoji ostvariti trend povećanja na nacionalnoj razini za barem dva od tri pokazatelja za poljoprivredne ekosustave sukladno članku 11. stavku 2. Uredbe (EU) 2024/1991

- s tijelom državne uprave nadležnim za poslove zaštite prirode sukoordinira uspostavu mjera obnove kojima se nastoji osigurati da indeks čestih vrsta ptica poljoprivrednih staništa na nacionalnoj razini postigne razine iz članka 11. stavka 3. Uredbe (EU) 2024/1991

- koordinira uspostavu mjera obnove potrebnih za povećanje bioraznolikosti šumskih ekosustava, uzimajući pritom u obzir rizik od šumskih požara sukladno članku 12. stavku 1. Uredbe (EU) 2024/1991

- koordinira uspostavu mjera obnove potrebnih za ostvarivanje trenda povećanja indeksa čestih vrsta ptica šumskih staništa sukladno članku 12. stavku 2. Uredbe (EU) 2024/1991

- koordinira ostvarenje trenda povećanja za barem šest od sedam pokazatelja koji dokazuju povećanje bioraznolikosti šumskih ekosustava sukladno članku 12. stavku 3. Uredbe (EU) 2024/1991

- nastoji doprinijeti ispunjenju obveze sadnje najmanje tri milijarde dodatnih stabala na razini Europske unije sukladno članku 13. Uredbe (EU) 2024/1991.

(3) Tijelo državne uprave nadležno za poslove prostornoga uređenja u okviru svoga djelokruga  obavlja sljedeće poslove:

- unapređuje zakonodavni okvir na području prostornog uređenja s ciljem da na ukupnom nacionalnom području ne dođe do neto gubitka urbanih zelenih površina i prekrivenosti gradova krošnjama stabala na područjima urbanih ekosustava sukladno članku 8. stavku 1. Uredbe (EU) 2024/1991

- potiče trend povećanja ukupnog nacionalnog područja urbanih zelenih površina iz članka 8. stavka 2. Uredbe (EU) 2024/1991 i trend povećanja prekrivenosti gradova krošnjama stabala iz članka 8. stavka 3. Uredbe (EU) 2024/1991, dok se ne postigne zadovoljavajuća razina te mjeri navedene trendove

- nastoji doprinijeti ispunjenju obveze sadnje najmanje tri milijarde dodatnih stabala na razini Europske unije sukladno članku 13. Uredbe (EU) 2024/1991.

 

Komentara na članku: 10 Općih komentara: 4 Nadopuna teksta: 6
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

III. DONOŠENJE I REVIZIJA NACIONALNOG PLANA OBNOVE

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Izrada i donošenje nacionalnog plane obnove

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 6.

(1) Izradu nacionalnog plana obnove koordinira i vodi nadležno tijelo iz članka 4. točke 1.  ovoga Zakona.  

(2) U izradi nacionalnog plana obnove sudjeluje nadležno tijelo iz članka 4. točke 1. ovoga Zakona i nadležna tijela iz članka 4. točaka 2. i 3. ovoga Zakona u skladu s obvezama propisanim u članku 5. ovoga Zakona.

(3) Za potrebe izrade nacionalnog plana obnove:

- nadležno tijelo iz članka 4. točke 1. ovoga Zakona:

a) kvantificira površine koje je potrebno obnoviti kako bi se ispunili ciljevi obnove utvrđeni u člancima 4. i 5. Uredbe (EU) 2024/1991, sukladno članku 14. stavku 2. Uredbe (EU) 2024/1991

b) određuje postotak iz članka 5. stavka 1. točke (d) Uredbe (EU) 2024/1991 sukladno članku 14. stavku 3. Uredbe (EU) 2024/1991

c) koordinira, u suradnji s nadležnim tijelom iz članka 4. točke 2. ovoga Zakona, postupak savjetovanja s drugim državama članicama koje imaju izravan upravljački interes te s relevantnim savjetodavnim vijećem u postupku utvrđivanja zajedničkih preporuka, za mjere obnove morskih ekosustava iz nacionalnog plana obnove, sukladno članku 18. Uredbe (EU) 2024/1991.

- nadležno tijelo iz članka 4. točke 2. ovoga Zakona:

a) utvrđuje poljoprivredna i šumska područja koja je potrebno obnoviti i izrađuju karte tih područja sukladno članku 14. stavku 6. Uredbe (EU) 2024/1991

b) po potrebi, može razviti metodologiju za dopunu metodologije iz Priloga IV. vezano uz obilježja krajobraza velike vrijednosti sukladno članku 14. stavku 7. Uredbe (EU) 2024/1991.

- nadležno tijelo iz članka 4. točke 3. ovoga Zakona utvrđuje područja urbanih ekosustava iz članka 8. Uredbe (EU) 2024/1991 i koordinira izradu karata tih područja za sve gradove i manje gradove i predgrađa, sukladno članku 14. stavku 4. Uredbe (EU) 2024/1991

(4) Pri izradi nacionalnog plana obnove razmatraju se sinergije iz članka 14. stavaka 9., 10. i 13. Uredbe (EU) 2024/1991 , a posebno se uzimaju u obzir odredbe članka 14. stavaka 14. i 15., kao i mogućnosti iz članka 14. stavaka 12. i 16.-19. Uredbe (EU) 2024/1991.

(5) Nacionalni plan obnove izrađuje se u formatu kojeg utvrđuje Komisija sukladno članku 15. stavku 7. Uredbe (EU) 2024/1991, a sadrži elemente iz članka 15. stavka 3. Uredbe (EU) 2024/1191 te mjere očuvanja i upravljanja koje se donose u okviru Zajedničke ribarstvene politike, uključujući i mjere očuvanja u zajedničkim preporukama, kao i pregled međudjelovanja između mjera uključenih u nacionalni plan obnove i nacionalnog strateškog plana u okviru Zajedničke poljoprivredne politike sukladno članku 15. stavku 4. Uredbe (EU) 2014/1991.

(6) Nacionalni plan obnove izrađuje se na otvoren, transparentan, uključiv i djelotvoran način koji omogućava uključivanje javnosti sukladno odredbama posebnog propisa koji uređuje pitanje informiranja i sudjelovanja javnosti i zainteresirane javnosti u pitanjima zaštite okoliša sukladno članku 14. stavku 20. Uredbe (EU) 2024/1991 .

(7) Nacrt nacionalnog plana obnove nadležno tijelo iz članka 4. točke 1. ovoga Zakona podnosi Komisiji na ocjenu do 1. rujna 2026. godine sukladno članku 16. Uredbe (EU) 2024/1991.

(8) Nadležno tijelo iz članka 4. točke 1. ovoga Zakona po zaprimanju primjedbi Komisije razmatra  primjedbe te u suradnji s nadležnim tijelima iz članka 4. točaka 2. i 3. ovoga Zakona izrađuje konačni nacionalni plan obnove i podnosi ga Vladi Republike Hrvatske na usvajanje.

(9) Nacionalni plan obnove Vlada Republike Hrvatske usvaja odlukom.

(10) Nacionalni plan obnove objavljuje se na mrežnoj stranici nadležnog tijela iz članka 4. točke 1. ovoga Zakona koje ga podnosi Komisiji najkasnije u roku od 6 mjeseci od datuma primitka primjedbi Komisije, u skladu s člankom 17. stavkom 6. Uredbe (EU) 2024/1991.

 

Komentara na članku: 6 Općih komentara: 3 Nadopuna teksta: 3
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 7.

(1) U svrhu definiranja zadovoljavajućih razina iz članka 14. stavka 5. Uredbe (EU) 2024/1991 za populacije oprašivača, odabrane pokazatelje bioraznolikosti poljoprivrednih i šumskih ekosustava, urbanih zelenih površina te prekrivenosti gradova krošnjama, ministar donosi pravilnik.

(2) Pravilnik iz stavka 1. ovoga članka ministar donosi uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za poljoprivredu, šumarstvo, ribarstvo i akvakulturu, ministra nadležnog za prostorno uređenje i ministra nadležnog za europske poslove.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Revizija nacionalnog plana obnove

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 8.

(1) Reviziju nacionalnog plana obnove koordinira i provodi nadležno tijelo iz članka 4. točke 1. ovoga Zakona prema odredbama članka 19. Uredbe (EU) 2024/1991.

(2) Revidirani nacionalni plan obnove odlukom usvaja Vlada Republike Hrvatske.

(3) Usvojeni revidirani nacionalni plan obnove nadležno tijelo iz članka 4. točke 1. ovoga Zakona objavljuje na svojim mrežnim stranicama i dostavlja ga Komisiji.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

IV. PRAĆENJE I IZVJEŠĆIVANJE

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Praćenje

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 9.

(1) Praćenje pokazatelja iz članka 20. stavka 1. podstavaka (a), (e), (g), (h), (i) i (j) Uredbe (EU) 2024/1991 osigurava nadležno tijelo iz članka 4. točke 1. ovoga Zakona .

(2) Praćenje pokazatelja iz članka 20. stavka 1. podstavka (c), (d) i (f) Uredbe (EU) 2024/1991 osigurava nadležno tijelo iz članka 4. točke 2. ovoga Zakona.

(3) Praćenje pokazatelja iz članka 20. stavka 1. podstavka (b) Uredbe (EU) 2024/1991 osigurava nadležno tijelo iz članka 4. točke 3. ovoga Zakona.

(4) Nadležna tijela iz članka 4. ovoga Zakona započinju s praćenjem pokazatelja prema odredbama članka 20. stavaka 2.-5. Uredbe (EU) 2024/1991.

(5) Nadležna tijela iz članka 4. ovoga Zakona provode praćenje pokazatelja u vremenskim intervalima utvrđenim u članku 20. stavku 6. Uredbe (EU) 2024/1991 , koristeći pri tome elektroničke baze podataka i geografski informacijski sustav sukladno članku 20. stavku 9. Uredbe (EU) 2024/1991 te osiguravaju objavu podataka praćenja sukladno propisu kojim se uređuje uspostava, održavanje i razvoj Nacionalne infrastrukture prostornih podataka u Republici Hrvatskoj u skladu s člankom 20. stavkom 8. Uredbe (EU) 2024/1991.

(6) Nadležno tijelo iz članka 4. točke 2. ovoga Zakona osigurava da se pokazatelji za poljoprivredne ekosustave iz članka 11. stavka 2. točke (b) i pokazatelji za šumske ekosustave iz članka 12. stavka 3. točaka (a), (b) i (e) Uredbe (EU) 2024/1991 prate na način usklađen s praćenjem propisanim Uredbom (EU) 2018/841 u pogledu područja primjene, pojednostavnjenja pravila o izvješćivanju i usklađenosti te utvrđivanja ciljeva država članica za 2030. i Uredbom (EU) 2018/1999 u pogledu poboljšanja praćenja, izvješćivanja, praćenja napretka i preispitivanja, sukladno članku 20. stavku 7. Uredbe (EU) 2024/1991.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Izvješćivanje

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 10.

(1) Izvješćivanje sukladno članku 21. stavcima 1. i 2. Uredbe (EU) 2024/1991 koordinira nadležno tijelo iz članka 4. točke 1. ovoga Zakona , te dostavlja Komisiji potrebne podatke i informacije u propisanim rokovima i formatu koji, sukladno članku 21. stavku 3. Uredbe (EU) 2024/1991, utvrđuje Komisija .  

(2) U prikupljanju podataka za izradu izvješća nadležno tijelo iz članka 4. točke 1. ovoga Zakona, zatražit će podatke i od nadležnih tijela iz članka 4. točaka 2. i 3.  ovoga Zakona, kao i drugih tijela državne uprave, javnih ustanova i drugih institucija, ovisno o potrebama.

(3) Nadležna tijela iz članka 4. ovoga Zakona osiguravaju da su informacije iz stavaka 1. i 2. ovog članka prikladne, ažurirane i dostupne javnosti u skladu s odredbama propisa kojim se uređuje zaštita okoliša, posebnog propisa kojim se uređuju pravila za uspostavu, održavanje i razvoj Nacionalne infrastrukture prostornih podataka u Republici Hrvatskoj te posebnog propisa kojim se uređuje pravo na pristup informacijama, sukladno članku 21. stavku 8. Uredbe (EU) 2024/1991.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

V. PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 11.

Ministar će donijeti pravilnik iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona najkasnije do 31. prosinca 2029. godine.

 

Komentara na članku: 1 Općih komentara: 1 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 12.

Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.

 

 


 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

OBRAZLOŽENJE

Uz članak 1.

Ovim se člankom utvrđuje sadržaj ovoga Zakona.

Uz članak 2.

Ovim se člankom utvrđuje ovaj Zakon kao okvir za provedbu Uredbe (EU) 2024/1991 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. lipnja 2024. o obnovi prirode i izmjeni Uredbe (EU) 2022/869.

Uz članak 3.

Ovim se člankom propisuje značenje pojedinih pojmova te rodno značenje izraza koji se koriste u ovome Zakonu.

Uz članak 4.

Ovim se člankom utvrđuju nadležna tijela za provedbu ovoga Zakona i Uredbe (EU) 2024/1991.

Uz članak 5.

Ovim se člankom utvrđuju poslovi nadležnih tijela u vezi s obnovom ekosustava, prirodne povezanosti rijeka i oprašivača.

Uz članak 6.

Ovim se člankom utvrđuje nadležno tijelo koje vodi i koordinira izradu nacionalnog plana obnove te tijela koja sudjeluju u njegovoj izradi, kao i specifični zadaci nadležnih tijela bitni za izradu nacionalnog plana obnove. Ovim se člankom utvrđuje da se Nacionalni plan obnove donosi u formatu kojeg utvrđuje Komisija te da ga Vlada Republike Hrvatske donosi odlukom.

Uz članak 7.

Ovim se člankom propisuje obaveza donošenja pravilnika u svrhu definiranja zadovoljavajućih razina iz članka 14. stavka 5. Uredbe (EU) 2024/1991 za populacije oprašivača, odabrane pokazatelje bioraznolikosti poljoprivrednih i šumskih ekosustava, urbanih zelenih površina te prekrivenosti gradova krošnjama. Pravilnik donosi ministar tijela nadležnog za poslove zaštite prirode uz suglasnost ostalih nadležnih tijela i tijela nadležnog za europske poslove.

Uz članak 8.

Ovim se člankom utvrđuje da nadležno tijelo za zaštitu prirode koordinira i provodi reviziju nacionalnog plana obnove te da revidirani Nacionalni plan obnove odlukom donosi Vlada Republike Hrvatske.

Uz članak 9.

Ovim se člankom utvrđuju nadležna tijela za praćenje pokazatelja iz članka 20. stavka 1. Uredbe (EU) 2024/1991, početak praćenja te vremenski intervali praćenja.

Uz članak 10.

Ovim se člankom utvrđuje izvješćivanje koje sukladno članku 21. stavcima 1. i 2. Uredbe (EU) 2024/1991 koordinira nadležno tijelo za zaštitu prirode te Komisiji dostavlja potrebne podatke i informaciji u propisanim rokovima i u formatu kojeg sukladno članku 21. stavku 3. Uredbe (EU) 2024/1991 utvrđuje Komisija.

Uz članak 11.

Ovim člankom propisano je da ministar donosi pravilnik iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona najkasnije do 31. prosinca 2029. godine. Rok je utvrđen uzimajući u obzir da je člankom 14. stavkom 5. Uredbe (EU) 2024/1991 propisano da države članice utvrđuju zadovoljavajuće  razine pokazatelja do 2030. godine temeljem orijentacijskog okvira kojeg uspostavlja Komisija provedbenim aktima iz članak 20. stavka 10. Uredbe (EU) 2024/1991, a člankom 20. stavkom 10. je propisano da Komisija uspostavlja orijentacijski okvir za određivanje zadovoljavajućih razina do 31. prosinca 2028. godine.

Uz članak12.

Ovim člankom propisano je stupanje na snagu Zakona.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor





Copyright © 2025 Ministarsto pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, Ured za zakonodavstvo. Izjava o pristupačnosti.