Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt prijedloga Zakona o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Naziv pravne stečevine:
-Direktiva 2010/31/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 19. svibnja 2010. o energetskoj učinkovitosti zgrada (preinaka) (SL L 153, 18.6.2010.),
-Direktiva (EU) 2018/844 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. o izmjeni Direktive o energetskim svojstvima zgrada i Direktive 2012/27/EU o energetskoj učinkovitosti (Tekst značajan za EGP) (SL L 156, 19.6.2018.),
-Direktiva 2024/1275 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. travnja 2024. o energetskim svojstvima zgrada (preinaka) u dijelu koji se odnosi na nemogućnost davanja financijskih poticaja za ugradnju samostalnih kotlova na fosilna goriva i izradu Nacionalnog plana obnove zgrada,
-Direktiva 2012/27/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2012. o energetskoj učinkovitosti, izmjeni direktiva 2009/125/EZ, i 2010/30/EU i stavljanju izvan snage direktiva 2004/8/EZ i 2006/32/EZ (SL L 315, 14.11.2012.) kako je posljednji put izmijenjena Direktivom (EU) 2019/944 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o zajedničkim pravilima za unutarnje tržište električne energije i izmjeni direktive 2012/27/EU (SL L 158, 14.6.2019.) u dijelu koji se odnosi na energetsku učinkovitost u zgradarstvu,
-Direktiva (EU) 2018/2001 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (preinaka) kojom se mijenja Direktiva 2009/28/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 23. travnja 2009. o poticanju uporabe energije iz obnovljivih izvora te o izmjeni i kasnijem stavljanju izvan snage direktiva 2001/77/EZ i 2003/30/EZ u dijelu koji se odnosi na program certificiranja instalatera obnovljivih izvora energije.
Uredba (EU) 2018/1999 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o upravljanju energetskom unijom i djelovanjem u području klime, izmjeni uredaba (EZ) br. 663/2009 i (EZ) br. 715/2009 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 94/22/EZ, 98/70/EZ, 2009/31/EZ, 2009/73/EZ, 2010/31/EU, 2012/27/EU i 2013/30/EU Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 2009/119/EZ i (EU) 2015/652 te stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 525/2013 Europskog parlamenta i Vijeća (Tekst značajan za EGP) (SL L 328, 21.12.2018.).
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Republika Hrvatska nastoji ostvariti jedan od najvažnijih ciljeva Europske unije, neovisnost po pitanju energije, kao i ublažavanje i prilagodba klimatskim promjenama.
Jedan od ključnih sektora za reduciranje emisije štetnih plinova i usporavanja klimatskih promjena je sektor zgradarstva.
Područje energetske učinkovitosti u zgradarstvu, danas je uređeno Zakonom o gradnji („Narodne novine“, br. 153/13, 20/17, 39/19, 125/19 i 145/24) i Zakonom o energetskoj učinkovitosti („Narodne novine“, br. 127/14, 116/18, 25/20, 32/21, 41/21 i 40/25), te nizom posebnih zakona kojim se uređuju različita druga posebna područja i velikim brojem podzakonskih propisa donesenih na temelju tih zakona.
Velik dio odredbi danas važećeg Zakona o gradnji bavi se propisivanjem uvjeta i zahtjeva za ispunjavanje temeljnog zahtjeva za građevinu – energetske učinkovitosti i toplinskih svojstava građevine.
Zbog definiranja odredbi vezanih za ovo područje u više zakona i propisa dolazilo je do nejasnoća prilikom projektiranja i izvedbe zgrada.
U okviru projekta "Jačanje provedbe vrednovanja propisa u Republici Hrvatskoj", financiranog sredstvima Instrumenta tehničke pomoći Europske komisije i njemačkog Saveznog ministarstva za gospodarstvo i energiju, Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine sudjelovalo je u provedbi vrednovanja propisa za Zakon o energetskoj učinkovitosti ("Narodne novine", broj 127/14, 116/18, 25/20, 32/21, 41/21). Na temelju provedenog vrednovanja propisa izrađene su preporuke za unapređenje zakonodavnog okvira o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu, koje će se provesti ovim Nacrtom prijedloga zakona te novim zakonom koji uređuje energetsku učinkovitost.
2.2.
Izvor podataka:
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine -podaci dobiveni dosadašnjim iskustvom u primjeni Zakona o gradnji („Narodne novine“, br. 153/13, 20/17, 39/19, 125/19 i 145/24) i Zakonom o energetskoj učinkovitosti („Narodne novine“, br. 127/14, 116/18, 25/20, 32/21, 41/21 i 40/25), te nizom posebnih zakona kojim se uređuju različita druga posebna područja i velikim brojem podzakonskih propisa donesenih na temelju tih zakona, a u svakodnevnom kontaktu sa građanima i poslovnim subjektima.
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Zakonom o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu će se:
-transponirati:
- Direktiva 2010/31/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 19. svibnja 2010. o energetskoj učinkovitosti zgrada (preinaka) (SL L 153, 18.6.2010.),
-Direktiva (EU) 2018/844 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. o izmjeni Direktive o energetskim svojstvima zgrada i Direktive 2012/27/EU o energetskoj učinkovitosti (Tekst značajan za EGP) (SL L 156, 19.6.2018.),
-Direktiva 2024/1275 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. travnja 2024. o energetskim svojstvima zgrada (preinaka) u dijelu koji se odnosi na nemogućnost davanja financijskih poticaja za ugradnju samostalnih kotlova na fosilna goriva i izradu Nacionalnog plana obnove zgrada,
-omogućiti provedba dijela odredbi:
- Direktive 2012/27/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2012. o energetskoj učinkovitosti, izmjeni direktiva 2009/125/EZ, i 2010/30/EU i stavljanju izvan snage direktiva 2004/8/EZ i 2006/32/EZ (SL L 315, 14.11.2012.) kako je posljednji put izmijenjena Direktivom (EU) 2019/944 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o zajedničkim pravilima za unutarnje tržište električne energije i izmjeni direktive 2012/27/EU (SL L 158, 14.6.2019.) u dijelu koji se odnosi na energetsku učinkovitost u zgradarstvu,
- Direktive (EU) 2018/2001 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (preinaka) kojom se mijenja Direktiva 2009/28/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 23. travnja 2009. o poticanju uporabe energije iz obnovljivih izvora te o izmjeni i kasnijem stavljanju izvan snage direktiva 2001/77/EZ i 2003/30/EZ u dijelu koji se odnosi na program certificiranja instalatera obnovljivih izvora energije.
- osigurava se provedba Uredbe (EU) 2018/1999 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o upravljanju energetskom unijom i djelovanjem u području klime, izmjeni uredaba (EZ) br. 663/2009 i (EZ) br. 715/2009 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 94/22/EZ, 98/70/EZ, 2009/31/EZ, 2009/73/EZ, 2010/31/EU, 2012/27/EU i 2013/30/EU Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 2009/119/EZ i (EU) 2015/652 te stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 525/2013 Europskog parlamenta i Vijeća (Tekst značajan za EGP) (SL L 328, 21.12.2018.)
-povećati korištenje energije iz obnovljivih izvora kroz poticanje mjera energetske učinkovitosti u zgradarstvu s ciljem da se do 2050. u Republici Hrvatskoj uspostavi fond zgrada s nultim emisijama.
3.2.
Opis svrhe propisa
Zakonom o energetskoj učinkovitost u zgradarstvu uređuje se područje energetske učinkovitosti u zgradarstvu, energetska obnova i dekarbonizacija zgrada, smanjenje emisija u zgradarstvu i povećanje klimatske otpornosti, provođenje mjera energetske učinkovitosti, djelatnost energetske usluge u sektoru zgradarstva, utvrđivanje ušteda energije u sektoru zgradarstva, sustav energetskog certificiranja zgrada, ispunjavanje temeljnog zahtjeva energetske učinkovitosti i toplinskih svojstava građevine, dijelom uređuje: ispunjavanje temeljnih zahtjeva zaštite od štetnih učinaka na higijenu i zdravlje povezanih s građevinama u odnosu na kvalitetu unutarnjeg okoliša, emisija u vanjsko okruženje građevine te održive uporabe prirodnih izvora u građevinama.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Nenormativna rješenja nisu moguća budući da se transpozicija direktiva Europske unije, utvrđivanje obveza za adresate može najsvrsishodnije urediti zakonom.
3.4.
Izvor podataka:
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine -podaci dobiveni dosadašnjim iskustvom u primjeni Zakona o gradnji („Narodne novine“, br. 153/13, 20/17, 39/19, 125/19 i 145/24) i Zakonom o energetskoj učinkovitosti („Narodne novine“, br. 127/14, 116/18, 25/20, 32/21, 41/21 i 40/25), te nizom posebnih zakona kojim se uređuju različita druga posebna područja i velikim brojem podzakonskih propisa donesenih na temelju tih zakona, a u svakodnevnom kontaktu sa građanima i poslovnim subjektima.
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj 1: usklađenost s pravnom stečevinom EU
Posebni cilj 2: unapređenje energetske učinkovitosti i korištenje obnovljivih izvora energije
Posebni cilj 3: smanjenje emisija iz sektora zgradarstva
Posebni cilj 4: smanjenje energetskog siromaštva
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Potiče se obnova i dekarbonizacija zgrada, unapređuje se energetska učinkovitosti i korištenje obnovljivih izvora energije, jača nadzor, certificiranje i tržište energetskih usluga, jačanju otpornosti gospodarstva na energetske i klimatske izazove, smanjenje troškova energije za građane, povećanje kvalitete života u zgradama, smanjenje energetskog siromaštva, povećanje broja investicija i radnih mjesta.
- Poslovni subjekti: (trgovačka društva i obrti u području graditeljstva) vezano za poslove energetske obnove zgrada te dekarbonizaciju istih
-Građani (vlasnici i korisnici nekretnina)
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Dekarbonizacija zgrada i unapređenje energetske učinkovitosti i korištenje obnovljivih izvora energije.
-Građani (vlasnici i korisnici nekretnina te ostali građani)
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Smanjenje troškova energije za građane, povećanje kvalitete života u zgradama, smanjenje energetskog siromaštva
-Građani
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati na zaštitu ljudskih prava.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja
Nisu utvrđeni adresati na drugim područjima.
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Potiče se obnova i dekarbonizacija zgrada, unapređuje energetska učinkovitost i korištenje obnovljivih izvora energije, jača nadzor, certificiranje i tržište energetskih usluga, čime se pridonosi klimatskim ciljevima i smanjenju emisija iz sektora zgradarstva.
Doprinijet će se smanjenju troškova energije za građane, povećanju kvalitete života u zgradama, smanjenju energetskog siromaštva, otvaranju povećanju broja investicija i radnih mjesta i u konačnici jačanju otpornosti gospodarstva na energetske i klimatske izazove.
Obnova i dekarbonizacija zgrada poticat će se kroz kombinaciju zakonskih obveza, poticajnih mjera i financijskih instrumenata. To uključuje sufinanciranje iz nacionalnih fondova i fondova EU, porezne olakšice, povoljnije i zelene kredite, uz dostupnost ESCO modela koji omogućuje obnovu bez početnih ulaganja vlasnika.
Energetska učinkovitost unaprijedit će se primjenom naprednih tehnologija i obnovom postojećih zgrada i izgradnjom novih energetski učinkovitijih zgrada kojima će se ostvariti veće uštede energije, smanjiti negativni utjecaj na okoliš te osigurati sigurnost opskrbe energijom. Energetsko certificiranje osigurava transparentnost o stanju zgrade te vlasnicima i korisnicima pruža jasnu informaciju o potrošnji energije i vrijednosti nekretnine. Time se stvara konkurentnije tržište, povećavaju standardi gradnje i potiče investitore. Tržište energetskih usluga omogućit će privatnim tvrtkama da preuzmu ključnu ulogu u provedbi energetske obnove, što znači rast sektora i otvaranje novih radnih mjesta.
Za poslovne subjekte u području graditeljstva kao i za investitore stvara se stabilno i predvidivo područje ulaganja, uz potporu fondova. Vlasnici nekretnina imaju koristi kroz rast vrijednosti nekretnine, a korisnici/stanari imaju bolju kvalitetu života uz niže režijske troškove. Općenito gospodarstvo postaje otpornije i manje ovisno o uvoznim energentima.
Troškovi obnove će se raspodijeliti između privatnih ulaganja (vlasnici, investitori), javnih sredstava (država, lokalne jedinice) te EU fondova ,a modeli financiranja poput ESCO-a ili javno-privatnih partnerstava omogućuju da korisnici postupno vraćaju ulaganja kroz uštede na računima za energiju.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Donošenjem predloženog Zakona osigurava se usklađenost s EU propisima, potiče se obnova i dekarbonizacija zgrada, unapređuje energetska učinkovitost i korištenje obnovljivih izvora energiječime se pridonosi klimatskim ciljevima i smanjenju emisija.
Obnova i dekarbonizacija zgrada doprinosi smanjenju emisija CO₂ i doprinosi nacionalnim klimatskim ciljevima, poticanju obnovljivih izvora energije (sunčeva, geotermalna, biomasa) smanjuje ovisnost o fosilnim gorivima, tržište energetskih usluga stvara novu gospodarsku granu koja integrira održivi razvoj s inovacijama i digitalizacijom.
Građani tj. društvo u cjelini dobiva čišći okoliš i veću otpornost na klimatske promjene.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Provedba ovog prijedloga Zakona doprinijet će smanjenju troškova energije za građane, povećanju kvalitete života u zgradama, smanjenju energetskog siromaštva.
Energetska obnova izravno doprinosi smanjenju energetskog siromaštva, budući da građani u lošijim stambenim uvjetima najviše osjete visoke troškove energije. Energetskom obnovom se građanima smanjuju računi za grijanje/hlađenje uz istodobno povećanje kvalitete života (zdraviji uvjeti stanovanja i dr.).
Fokus će biti na najranjivijim skupinama, kojima će se kroz nacionalne i EU fondove omogućiti povoljnije ili potpuno subvencionirane obnove.
Dugoročno, to znači manje socijalnih transfera za pokrivanje troškova energije, čime se oslobađa proračunski prostor za druge mjere socijalne politike.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine -podaci dobiveni dosadašnjim iskustvom u primjeni Zakona o gradnji („Narodne novine“, br. 153/13, 20/17, 39/19, 125/19 i 145/24) i Zakonom o energetskoj učinkovitosti („Narodne novine“, br. 127/14, 116/18, 25/20, 32/21, 41/21 i 40/25), te nizom posebnih zakona kojim se uređuju različita druga posebna područja i velikim brojem podzakonskih propisa donesenih na temelju tih zakona, a u svakodnevnom kontaktu sa građanima i poslovnim subjektima.
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje se provodi u trajanju u pravilu u roku od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja) objavom nacrta prijedloga zakona i Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa, kao dva odvojena savjetovanja. Navodi se točno razdoblje trajanja savjetovanja, broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga te broj prihvaćenih komentara na Obrazac iskaza. Uz provedbu savjetovanja putem portala e-Savjetovanja stručni nositelj može provesti savjetovanje s javnošću putem javnog predstavljanja, anketa i fokus-skupina ili korištenja drugih metoda savjetovanja s javnošću. Iste je potrebno navesti i sažeti njihove rezultate.
6.2.
Konzultacije:
Istovremeno s provedbom postupka savjetovanja, Obrazac iskaza dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo. Potrebno je ukratko navesti kojim nadležnim tijelima je dostavljen Obrazac iskaza i sažeti dana očitovanja.
7. ZAKLJUČAK
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
-usklađenost s EU propisima
-potiče se obnova i dekarbonizacija zgrada
-unapređuje energetska učinkovitost i korištenje obnovljivih izvora energije
-uklanjaju se pravne nejasnoće te se jača nadzor, certificiranje i tržište energetskih usluga
-pridonosi se klimatskim ciljevima i smanjenju emisija
-smanjenjee troškova energije za građane
-povećanju kvalitete života u zgradama
-smanjenju energetskog siromaštva
-otvaranje povećanju broja investicija
-povećanje radnih mjesta
-jačanju otpornosti gospodarstva na energetske i klimatske izazove.
Negativni učinci:
Ovim Nacrtom prijedloga zakona neće se ograničiti rast cijena nekretnina i energenata, ali će se ravnomjernije rasporediti teret povećanja cijena.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Provedba ovog zakona donijet će značajne gospodarske, ekološke i socijalne koristi. Sustavno poticanje obnove i dekarbonizacije zgrada, uz unapređenje energetske učinkovitosti i širu primjenu obnovljivih izvora energije, pridonijet će smanjenju emisija stakleničkih plinova, usklađivanju s europskim propisima i jačanju otpornosti gospodarstva na energetske i klimatske izazove.
Jačanjem certificiranja i tržišta energetskih usluga povećat će se transparentnost i konkurentnost, čime će se otvoriti nova područja ulaganja, omogućiti rast vrijednosti nekretnina, potaknuti inovacije te otvoriti nova radna mjesta. Investitorima će se osigurati stabilno i predvidivo tržište, vlasnicima i korisnicima smanjenje troškova za režije i veća kvaliteta stanovanja, dok će društvo u cjelini dobiti čišći okoliš i smanjenu ovisnost o fosilnim gorivima.
Istodobno, zakon ima snažan socijalni učinak jer doprinosi smanjenju energetskog siromaštva, osobito kod najranjivijih skupina stanovništva, kroz subvencionirane obnove i niže troškove energije. Dugoročno, to znači povećanje životnog standarda, zdravije uvjete stanovanja i rasterećenje socijalnog sustava.
U konačnici, provedba zakona donosi modernizaciju stambenog fonda, stabilnije gospodarstvo, sigurnije investicije, kvalitetnije i priuštivije stanovanje za građane te doprinos ispunjenju klimatskih ciljeva.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
1. OPĆE INFORMACIJE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt prijedloga Zakona o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Naziv pravne stečevine:
-Direktiva 2010/31/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 19. svibnja 2010. o energetskoj učinkovitosti zgrada (preinaka) (SL L 153, 18.6.2010.),
-Direktiva (EU) 2018/844 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. o izmjeni Direktive o energetskim svojstvima zgrada i Direktive 2012/27/EU o energetskoj učinkovitosti (Tekst značajan za EGP) (SL L 156, 19.6.2018.),
-Direktiva 2024/1275 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. travnja 2024. o energetskim svojstvima zgrada (preinaka) u dijelu koji se odnosi na nemogućnost davanja financijskih poticaja za ugradnju samostalnih kotlova na fosilna goriva i izradu Nacionalnog plana obnove zgrada,
-Direktiva 2012/27/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2012. o energetskoj učinkovitosti, izmjeni direktiva 2009/125/EZ, i 2010/30/EU i stavljanju izvan snage direktiva 2004/8/EZ i 2006/32/EZ (SL L 315, 14.11.2012.) kako je posljednji put izmijenjena Direktivom (EU) 2019/944 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o zajedničkim pravilima za unutarnje tržište električne energije i izmjeni direktive 2012/27/EU (SL L 158, 14.6.2019.) u dijelu koji se odnosi na energetsku učinkovitost u zgradarstvu,
-Direktiva (EU) 2018/2001 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (preinaka) kojom se mijenja Direktiva 2009/28/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 23. travnja 2009. o poticanju uporabe energije iz obnovljivih izvora te o izmjeni i kasnijem stavljanju izvan snage direktiva 2001/77/EZ i 2003/30/EZ u dijelu koji se odnosi na program certificiranja instalatera obnovljivih izvora energije.
Uredba (EU) 2018/1999 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o upravljanju energetskom unijom i djelovanjem u području klime, izmjeni uredaba (EZ) br. 663/2009 i (EZ) br. 715/2009 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 94/22/EZ, 98/70/EZ, 2009/31/EZ, 2009/73/EZ, 2010/31/EU, 2012/27/EU i 2013/30/EU Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 2009/119/EZ i (EU) 2015/652 te stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 525/2013 Europskog parlamenta i Vijeća (Tekst značajan za EGP) (SL L 328, 21.12.2018.).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Republika Hrvatska nastoji ostvariti jedan od najvažnijih ciljeva Europske unije, neovisnost po pitanju energije, kao i ublažavanje i prilagodba klimatskim promjenama.
Jedan od ključnih sektora za reduciranje emisije štetnih plinova i usporavanja klimatskih promjena je sektor zgradarstva.
Područje energetske učinkovitosti u zgradarstvu, danas je uređeno Zakonom o gradnji („Narodne novine“, br. 153/13, 20/17, 39/19, 125/19 i 145/24) i Zakonom o energetskoj učinkovitosti („Narodne novine“, br. 127/14, 116/18, 25/20, 32/21, 41/21 i 40/25) , te nizom posebnih zakona kojim se uređuju različita druga posebna područja i velikim brojem podzakonskih propisa donesenih na temelju tih zakona.
Velik dio odredbi danas važećeg Zakona o gradnji bavi se propisivanjem uvjeta i zahtjeva za ispunjavanje temeljnog zahtjeva za građevinu – energetske učinkovitosti i toplinskih svojstava građevine.
Zbog definiranja odredbi vezanih za ovo područje u više zakona i propisa dolazilo je do nejasnoća prilikom projektiranja i izvedbe zgrada.
U okviru projekta "Jačanje provedbe vrednovanja propisa u Republici Hrvatskoj", financiranog sredstvima Instrumenta tehničke pomoći Europske komisije i njemačkog Saveznog ministarstva za gospodarstvo i energiju, Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine sudjelovalo je u provedbi vrednovanja propisa za Zakon o energetskoj učinkovitosti ("Narodne novine", broj 127/14, 116/18, 25/20, 32/21, 41/21). Na temelju provedenog vrednovanja propisa izrađene su preporuke za unapređenje zakonodavnog okvira o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu, koje će se provesti ovim Nacrtom prijedloga zakona te novim zakonom koji uređuje energetsku učinkovitost.
2.2.
Izvor podataka:
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine - podaci dobiveni dosadašnjim iskustvom u primjeni Zakona o gradnji („Narodne novine“, br. 153/13, 20/17, 39/19, 125/19 i 145/24) i Zakonom o energetskoj učinkovitosti („Narodne novine“, br. 127/14, 116/18, 25/20, 32/21, 41/21 i 40/25) , te nizom posebnih zakona kojim se uređuju različita druga posebna područja i velikim brojem podzakonskih propisa donesenih na temelju tih zakona, a u svakodnevnom kontaktu sa građanima i poslovnim subjektima.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Zakonom o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu će se:
- transponirati:
- Direktiva 2010/31/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 19. svibnja 2010. o energetskoj učinkovitosti zgrada (preinaka) (SL L 153, 18.6.2010.),
-Direktiva (EU) 2018/844 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. o izmjeni Direktive o energetskim svojstvima zgrada i Direktive 2012/27/EU o energetskoj učinkovitosti (Tekst značajan za EGP) (SL L 156, 19.6.2018.),
-Direktiva 2024/1275 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. travnja 2024. o energetskim svojstvima zgrada (preinaka) u dijelu koji se odnosi na nemogućnost davanja financijskih poticaja za ugradnju samostalnih kotlova na fosilna goriva i izradu Nacionalnog plana obnove zgrada,
- omogućiti provedba dijela odredbi:
- Direktive 2012/27/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2012. o energetskoj učinkovitosti, izmjeni direktiva 2009/125/EZ, i 2010/30/EU i stavljanju izvan snage direktiva 2004/8/EZ i 2006/32/EZ (SL L 315, 14.11.2012.) kako je posljednji put izmijenjena Direktivom (EU) 2019/944 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o zajedničkim pravilima za unutarnje tržište električne energije i izmjeni direktive 2012/27/EU (SL L 158, 14.6.2019.) u dijelu koji se odnosi na energetsku učinkovitost u zgradarstvu,
- Direktive (EU) 2018/2001 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (preinaka) kojom se mijenja Direktiva 2009/28/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 23. travnja 2009. o poticanju uporabe energije iz obnovljivih izvora te o izmjeni i kasnijem stavljanju izvan snage direktiva 2001/77/EZ i 2003/30/EZ u dijelu koji se odnosi na program certificiranja instalatera obnovljivih izvora energije.
- osigurava se provedba Uredbe (EU) 2018/1999 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o upravljanju energetskom unijom i djelovanjem u području klime, izmjeni uredaba (EZ) br. 663/2009 i (EZ) br. 715/2009 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 94/22/EZ, 98/70/EZ, 2009/31/EZ, 2009/73/EZ, 2010/31/EU, 2012/27/EU i 2013/30/EU Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 2009/119/EZ i (EU) 2015/652 te stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 525/2013 Europskog parlamenta i Vijeća (Tekst značajan za EGP) (SL L 328, 21.12.2018.)
- promicati poboljšavanje energetskih svojstava zgrada,
- smanjiti emisija stakleničkih plinova,
- smanjiti potrošnja energije i
- povećati korištenje energije iz obnovljivih izvora kroz poticanje mjera energetske učinkovitosti u zgradarstvu s ciljem da se do 2050. u Republici Hrvatskoj uspostavi fond zgrada s nultim emisijama.
3.2.
Opis svrhe propisa
Zakonom o energetskoj učinkovitost u zgradarstvu uređuje se područje energetske učinkovitosti u zgradarstvu, energetska obnova i dekarbonizacija zgrada, smanjenje emisija u zgradarstvu i povećanje klimatske otpornosti, provođenje mjera energetske učinkovitosti, djelatnost energetske usluge u sektoru zgradarstva, utvrđivanje ušteda energije u sektoru zgradarstva, sustav energetskog certificiranja zgrada, ispunjavanje temeljnog zahtjeva energetske učinkovitosti i toplinskih svojstava građevine, dijelom uređuje: ispunjavanje temeljnih zahtjeva zaštite od štetnih učinaka na higijenu i zdravlje povezanih s građevinama u odnosu na kvalitetu unutarnjeg okoliša, emisija u vanjsko okruženje građevine te održive uporabe prirodnih izvora u građevinama.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Nenormativna rješenja nisu moguća budući da se transpozicija direktiva Europske unije, utvrđivanje obveza za adresate može najsvrsishodnije urediti zakonom.
3.4.
Izvor podataka:
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine - podaci dobiveni dosadašnjim iskustvom u primjeni Zakona o gradnji („Narodne novine“, br. 153/13, 20/17, 39/19, 125/19 i 145/24) i Zakonom o energetskoj učinkovitosti („Narodne novine“, br. 127/14, 116/18, 25/20, 32/21, 41/21 i 40/25) , te nizom posebnih zakona kojim se uređuju različita druga posebna područja i velikim brojem podzakonskih propisa donesenih na temelju tih zakona, a u svakodnevnom kontaktu sa građanima i poslovnim subjektima.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj 1: usklađenost s pravnom stečevinom EU
Posebni cilj 2: unapređenje energetske učinkovitosti i korištenje obnovljivih izvora energije
Posebni cilj 3: smanjenje emisija iz sektora zgradarstva
Posebni cilj 4: smanjenje energetskog siromaštva
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Potiče se obnova i dekarbonizacija zgrada, unapređuje se energetska učinkovitosti i korištenje obnovljivih izvora energije, jača nadzor, certificiranje i tržište energetskih usluga, jačanju otpornosti gospodarstva na energetske i klimatske izazove, smanjenje troškova energije za građane, povećanje kvalitete života u zgradama, smanjenje energetskog siromaštva, povećanje broja investicija i radnih mjesta.
- Poslovni subjekti: (trgovačka društva i obrti u području graditeljstva) vezano za poslove energetske obnove zgrada te dekarbonizaciju istih
- Građani (vlasnici i korisnici nekretnina)
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Dekarbonizacija zgrada i unapređenje energetske učinkovitosti i korištenje obnovljivih izvora energije.
- Građani (vlasnici i korisnici nekretnina te ostali građani)
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Smanjenje troškova energije za građane, povećanje kvalitete života u zgradama, smanjenje energetskog siromaštva
- Građani
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati na zaštitu ljudskih prava.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja
Nisu utvrđeni adresati na drugim područjima .
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Potiče se obnova i dekarbonizacija zgrada, unapređuje energetska učinkovitost i korištenje obnovljivih izvora energije, jača nadzor, certificiranje i tržište energetskih usluga, čime se pridonosi klimatskim ciljevima i smanjenju emisija iz sektora zgradarstva.
Doprinijet će se smanjenju troškova energije za građane, povećanju kvalitete života u zgradama, smanjenju energetskog siromaštva, otvaranju povećanju broja investicija i radnih mjesta i u konačnici jačanju otpornosti gospodarstva na energetske i klimatske izazove.
Obnova i dekarbonizacija zgrada poticat će se kroz kombinaciju zakonskih obveza, poticajnih mjera i financijskih instrumenata. To uključuje sufinanciranje iz nacionalnih fondova i fondova EU, porezne olakšice, povoljnije i zelene kredite, uz dostupnost ESCO modela koji omogućuje obnovu bez početnih ulaganja vlasnika.
Energetska učinkovitost unaprijedit će se primjenom naprednih tehnologija i obnovom postojećih zgrada i izgradnjom novih energetski učinkovitijih zgrada kojima će se ostvariti veće uštede energije, smanjiti negativni utjecaj na okoliš te osigurati sigurnost opskrbe energijom. Energetsko certificiranje osigurava transparentnost o stanju zgrade te vlasnicima i korisnicima pruža jasnu informaciju o potrošnji energije i vrijednosti nekretnine. Time se stvara konkurentnije tržište, povećavaju standardi gradnje i potiče investitore. Tržište energetskih usluga omogućit će privatnim tvrtkama da preuzmu ključnu ulogu u provedbi energetske obnove, što znači rast sektora i otvaranje novih radnih mjesta.
Za poslovne subjekte u području graditeljstva kao i za investitore stvara se stabilno i predvidivo područje ulaganja, uz potporu fondova. Vlasnici nekretnina imaju koristi kroz rast vrijednosti nekretnine, a korisnici/stanari imaju bolju kvalitetu života uz niže režijske troškove. Općenito gospodarstvo postaje otpornije i manje ovisno o uvoznim energentima.
Troškovi obnove će se raspodijeliti između privatnih ulaganja (vlasnici, investitori), javnih sredstava (država, lokalne jedinice) te EU fondova ,a modeli financiranja poput ESCO-a ili javno-privatnih partnerstava omogućuju da korisnici postupno vraćaju ulaganja kroz uštede na računima za energiju.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Donošenjem predloženog Zakona osigurava se usklađenost s EU propisima, potiče se obnova i dekarbonizacija zgrada, unapređuje energetska učinkovitost i korištenje obnovljivih izvora energiječime se pridonosi klimatskim ciljevima i smanjenju emisija.
Obnova i dekarbonizacija zgrada doprinosi smanjenju emisija CO₂ i doprinosi nacionalnim klimatskim ciljevima, poticanju obnovljivih izvora energije (sunčeva, geotermalna, biomasa) smanjuje ovisnost o fosilnim gorivima, tržište energetskih usluga stvara novu gospodarsku granu koja integrira održivi razvoj s inovacijama i digitalizacijom.
Građani tj. društvo u cjelini dobiva čišći okoliš i veću otpornost na klimatske promjene.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Provedba ovog prijedloga Zakona doprinijet će smanjenju troškova energije za građane, povećanju kvalitete života u zgradama, smanjenju energetskog siromaštva.
Energetska obnova izravno doprinosi smanjenju energetskog siromaštva, budući da građani u lošijim stambenim uvjetima najviše osjete visoke troškove energije. Energetskom obnovom se građanima smanjuju računi za grijanje/hlađenje uz istodobno povećanje kvalitete života (zdraviji uvjeti stanovanja i dr.).
Fokus će biti na najranjivijim skupinama, kojima će se kroz nacionalne i EU fondove omogućiti povoljnije ili potpuno subvencionirane obnove.
Dugoročno, to znači manje socijalnih transfera za pokrivanje troškova energije, čime se oslobađa proračunski prostor za druge mjere socijalne politike.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine - podaci dobiveni dosadašnjim iskustvom u primjeni Zakona o gradnji („Narodne novine“, br. 153/13, 20/17, 39/19, 125/19 i 145/24) i Zakonom o energetskoj učinkovitosti („Narodne novine“, br. 127/14, 116/18, 25/20, 32/21, 41/21 i 40/25) , te nizom posebnih zakona kojim se uređuju različita druga posebna područja i velikim brojem podzakonskih propisa donesenih na temelju tih zakona, a u svakodnevnom kontaktu sa građanima i poslovnim subjektima.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje se provodi u trajanju u pravilu u roku od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja) objavom nacrta prijedloga zakona i Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa, kao dva odvojena savjetovanja. Navodi se točno razdoblje trajanja savjetovanja, broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga te broj prihvaćenih komentara na Obrazac iskaza. Uz provedbu savjetovanja putem portala e-Savjetovanja stručni nositelj može provesti savjetovanje s javnošću putem javnog predstavljanja, anketa i fokus-skupina ili korištenja drugih metoda savjetovanja s javnošću. Iste je potrebno navesti i sažeti njihove rezultate.
6.2.
Konzultacije:
Istovremeno s provedbom postupka savjetovanja, Obrazac iskaza dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo. Potrebno je ukratko navesti kojim nadležnim tijelima je dostavljen Obrazac iskaza i sažeti dana očitovanja.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
7. ZAKLJUČAK
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
- usklađenost s EU propisima
- potiče se obnova i dekarbonizacija zgrada
- unapređuje energetska učinkovitost i korištenje obnovljivih izvora energije
- uklanjaju se pravne nejasnoće te se jača nadzor, certificiranje i tržište energetskih usluga
- pridonosi se klimatskim ciljevima i smanjenju emisija
- smanjenjee troškova energije za građane
- povećanju kvalitete života u zgradama
- smanjenju energetskog siromaštva
- otvaranje povećanju broja investicija
- povećanje radnih mjesta
- jačanju otpornosti gospodarstva na energetske i klimatske izazove.
Negativni učinci:
Ovim Nacrtom prijedloga zakona neće se ograničiti rast cijena nekretnina i energenata, ali će se ravnomjernije rasporediti teret povećanja cijena.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Provedba ovog zakona donijet će značajne gospodarske, ekološke i socijalne koristi. Sustavno poticanje obnove i dekarbonizacije zgrada, uz unapređenje energetske učinkovitosti i širu primjenu obnovljivih izvora energije, pridonijet će smanjenju emisija stakleničkih plinova, usklađivanju s europskim propisima i jačanju otpornosti gospodarstva na energetske i klimatske izazove.
Jačanjem certificiranja i tržišta energetskih usluga povećat će se transparentnost i konkurentnost, čime će se otvoriti nova područja ulaganja, omogućiti rast vrijednosti nekretnina, potaknuti inovacije te otvoriti nova radna mjesta. Investitorima će se osigurati stabilno i predvidivo tržište, vlasnicima i korisnicima smanjenje troškova za režije i veća kvaliteta stanovanja, dok će društvo u cjelini dobiti čišći okoliš i smanjenu ovisnost o fosilnim gorivima.
Istodobno, zakon ima snažan socijalni učinak jer doprinosi smanjenju energetskog siromaštva, osobito kod najranjivijih skupina stanovništva, kroz subvencionirane obnove i niže troškove energije. Dugoročno, to znači povećanje životnog standarda, zdravije uvjete stanovanja i rasterećenje socijalnog sustava.
U konačnici, provedba zakona donosi modernizaciju stambenog fonda, stabilnije gospodarstvo, sigurnije investicije, kvalitetnije i priuštivije stanovanje za građane te doprinos ispunjenju klimatskih ciljeva.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
8. PRILOZI
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Nema priloga
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
POTPREDSJEDNIK VLADE I MINISTAR
Branko Bačić
Datum: 4. rujna 2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE