Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine
1.2.
Naziv propisa:
Prijedlog Zakona o prostornom uređenju
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske za 2025. godinu
Programa razvoja zelene infrastrukture u urbanim područjima za razdoblje od 2021. do 2030. godine (»Narodne novine«, broj 147/21.)
Program razvoja kružnog gospodarenja prostorom i zgradama za razdoblje od 2021. do 2030. godine (»Narodne novine«, broj 143/21.)
Opis mjere: -
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Naziv pravne stečevine:
Direktiva 2014/89/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o uspostavi okvira za prostorno planiranje morskog područja (SL L 257, 28. 8. 2014.)
Direktiva 2012/18/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 4. srpnja 2012. o kontroli opasnosti od velikih nesreća koje uključuju opasne tvari, o izmjeni i kasnijem stavljanju izvan snage Direktive Vijeća 96/82/EZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 197, 24. 7. 2012.)
Direktiva 2001/42/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 27. lipnja 2001. o procjeni učinka određenih planova i programa na okoliš (SL L 197/30, 27.6.2001.)
Uredba (EU) 2024/1991 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. lipnja 2024. o obnovi prirode i izmjeni Uredbe (EU) 2022/869 (Tekst značajan za EGP) (SL L 2024/1991, 29.7.2024.)
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Upravno područje prostornog uređenja do sada je bilo uređeno Zakonom o prostornom uređenju (NN 153/13, 65/17, 114/18, 39/19, 98/19 i 67/23), koji unatoč brojnim izmjenama nije osigurao punu provedbu ciljeva prostornog uređenja. Uočeni su problemi poput:
- složenih i nedovoljno dinamičnih postupaka donošenja i provedbe prostornih planova zbog dosadašnjega analognog načina donošenja te nedostatnih alata za njihovu provedbu
- slabe prilagodbe na naslijeđena nepovoljna stanja u prostoru
- potrebe za usklađenjem zakonodavnog okvira s novim strateškim dokumentima stambene politike (Nacionalni plan stambene politike Republike Hrvatske do 2030. i Akcijski plan za provedbu Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske za razdoblje od 2025. do 2027. godine (»Narodne novine«, broj 56/2025.))
- nedovoljno jasnih odredbi o javnim arhitektonskim natječajima
- ograničenih i neučinkovitih mogućnosti planiranja na pomorskom dobru u smislu očuvanja prostora jer dosadašnji Zakon nije dovoljno detaljno propisivao sadržaj prostornih planova na tom području
- propisani sadržaj prostornih planova nije uključivao obvezu planiranja niza ključnih tema za prostor poput gospodarenja otpadom, zbrinjavanja viška iskopa, postavljanja i gradnje elektroničke komunikacijske infrastrukture i sl.
- infrastrukturne neopremljenosti građevinskih područja koja onemogućuje gradnju i razvoj područja.
2.2.
Izvor podataka:
Koristitili su se izvori podataka koji su dostupni putem odgovarajućih nadležnih tijela u Republici Hrvatskoj te članova Radne skupine za izradu Prijedloga zakona o prostornom uređenju (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona), osobito preko stručnih komora, fakulteta i udruga gradova i županija, kao i dokumenti: – Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske do 2030. i Akcijskog plana za provedbu Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske za razdoblje od 2025. do 2027. godine (»Narodne novine«, broj 56/25.) – Program razvoja zelene infrastrukture u urbanim područjima 2021.–2030. (»Narodne novine«, broj 147/21.) – Program razvoja kružnog gospodarenja prostorom i zgradama 2021.–2030. (»Narodne novine«, broj 143/21.).
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Provedbom ovog Prijedloga zakona očekuje se ostvarenje ciljeva u području prostornog uređenja:
1.osiguranje učinkovitog i suvremenog sustava prostornog uređenja
2.pojednostavnjenje i digitalizacija postupka donošenja i provedbe prostornih planova
3.povećanje pravne sigurnosti za korisnike prostora kroz jednoznačne i transparentne digitalne alate
4.omogućavanje provedbe Nacionalnog plana stambene politike i poticanje priuštivog stanovanja
5.unaprjeđenje zaštite prostora i prirodnih resursa u skladu s s pravnom stečevinom Europske unije iz točke 1.4.
6.jačanje gospodarskog i društvenog razvoja kroz kvalitetnije planiranje i provedbene alate (urbanistički i infrastrukturni projekt).
3.2.
Opis svrhe propisa
Svrha Prijedloga zakona jest osigurati učinkovit, digitaliziran i transparentan sustav prostornog planiranja i uređenja, usklađen s aktualnim potrebama društva, gospodarstva i zaštite okoliša.
Također, Prijedlogom zakona jača se pravna sigurnost i poboljšava investicijska klima. Novim provedbenim institutima poput urbanističkog projekta omogućuje se brza i učinkovita realizacija projekata priuštivog stanovanja i javno-društvenih građevina (škole, vrtići, bolnice i dr.) čime se izravno utječe na demografske čimbenike i društvene standarde građana, kao i na prometna rješenja većih urbanih sredina. Nadalje, infrastrukturni projekt kroz objedinjenu proceduru prostornog uređenja i zaštite okoliša osigurava mogućnost učinkovitog planiranja državne infrastrukture kao odgovor na međunarodne energetske i političke izazove i krize, uz uvažavanje svih sastavnica zaštite prostora, okoliša i prirode. Zakonom se uređuju ciljevi, načela, subjekti, uvjeti planiranja prostora, dokumenti prostornog uređenja, postupci donošenja planova, provedbeni alati (urbanistički i infrastrukturni projekti), urbana komasacija, uređenje građevinskog zemljišta, imovinski instituti te nadzor nad provedbom.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Razmatrane su izmjene postojećeg Zakona, no ocijenjeno je da zbog brojnih nedostataka i potrebe za uvođenjem novih instituta (urbana komasacija, urbanistički i infrastrukturni projekti, digitalizacija postupaka, priuštivo stanovanje) nije moguće postići ciljeve parcijalnim izmjenama, već je potrebno donijeti novi zakon. Nenormativna rješenja (poput informiranja javnosti ili samoregulacije) nisu dovoljna jer se radi o sustavnom pitanju koje zahtijeva zakonski okvir.
3.4.
Izvor podataka:
Koristitili su se izvori podataka koji su dostupni putem odgovarajućih nadležnih tijela u Republici Hrvatskoj te članova Radne skupine za izradu Prijedloga zakona o prostornom uređenju (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona), osobito preko stručnih komora, fakulteta i udruga gradova i županija, kao i dokumenti: – Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske do 2030. i Akcijskog plana za provedbu Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske za razdoblje od 2025. do 2027. godine (»Narodne novine«, broj 56/25.) – Program razvoja zelene infrastrukture u urbanim područjima 2021.–2030. (»Narodne novine«, broj 147/21.) – Program razvoja kružnog gospodarenja prostorom i zgradama 2021.–2030. (»Narodne novine«, broj 143/21.).
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
1.osiguranje učinkovitog i suvremenog sustava prostornog uređenja
2.pojednostavnjenje i digitalizacija postupka donošenja i provedbe prostornih planova
3.povećanje pravne sigurnosti za korisnike prostora kroz jednoznačne i transparentne digitalne alate
4.omogućavanje provedbe Nacionalnog plana stambene politike i poticanje priuštivog stanovanja
5.unaprjeđenje zaštite prostora i prirodnih resursa u skladu s s pravnom stečevinom Europske unije iz točke 1.4.
6.jačanje gospodarskog i društvenog razvoja kroz kvalitetnije planiranje i provedbene alate (urbanistički i infrastrukturni projekt).
S obzirom na naprijed navedene posebne ciljeve, učinci na područja i adresati sagledavat će se objedinjeno za Prijedlog zakona.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
– povećanje pravne sigurnosti i povjerenja investitora
– ubrzanje postupaka izdavanja akata i donošenja prostornih planova
– smanjenje troškova izrade planova i provedbe postupaka
– poticanje ulaganja u građevinarstvo, energetiku, turizam i druge sektore
– omogućavanje priuštivog stanovanja i time povećanje mobilnosti radne snage.
– investitori i gospodarski subjekti u građevinarstvu i srodnim djelatnostima
– ukupno 576 jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
– državno tijelo nadležno za prostorno uređenje
– građani kao krajnji korisnici.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
– jačanje zaštite prostora i prirodnih resursa – provedba Uredbe o obnovi prirode i Direktive 2001/42/EZ – smanjenje negativnog utjecaja na okoliš kroz bolju integraciju zelene infrastrukture
– poticanje kružnog gospodarstva i održive gradnje
– tijela nadležna za zaštitu okoliša i prirode – ukupno 576 jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave – građani i udruge za zaštitu okoliša.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
– osiguravanje priuštivog stanovanja za mlade, obitelji i ranjive skupine – doprinos demografskoj revitalizaciji i smanjenju iseljavanja – povećanje kvalitete života kroz svrsishodnije planirane i uređene prostore i infrastrukturu.
– mlade obitelji i ranjive skupine – ukupno 576 jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
– veća transparentnost postupaka i sudjelovanje javnosti u donošenju prostornih planova – bolji pristup informacijama o prostoru – osiguravanje jednakog pristupa građevinama i uslugama različitim skupinama (djeca, stariji, osobe s invaliditetom).
– svi građani RH, – organizacije civilnog društva – djeca, stariji, osobe s invaliditetom.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
– unaprjeđenje nacionalne sigurnosti i zaštite od prirodnih i drugih nesreća – razvoj prometne i energetske infrastrukture – očuvanje kulturnih dobara i prostorne baštine.
– nadležna državna tijela za obranu i unutarnje poslove – javne komunalne i infrastrukturne tvrtke – stručne institucije za zaštitu kulturnih dobara.
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Pozitivni učinci: veća pravna sigurnost, brži postupci, smanjenje troškova, povećana ulaganja. Negativni učinci: početni troškovi prilagodbe i edukacije.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Pozitivni učinci: očuvanje prirode, integracija zelene infrastrukture, održiva gradnja. Negativni učinci: potreba dodatnih stručnih kapaciteta i suradnje više sektora.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Pozitivni učinci: poticanje priuštivog stanovanja, bolja kvaliteta života, demografska revitalizacija. Negativni učinci: kratkoročna ovisnost o financiranju projekata i raspoloživosti zemljišta.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Pozitivni učinci: veća participacija građana, dostupnost informacija, uključivost. Negativni učinci: nema značajnijih negativnih učinaka, osim potrebe za dodatnim resursima u provedbi savjetovanja.
Koristitili su se izvori podataka koji su dostupni putem odgovarajućih nadležnih tijela u Republici Hrvatskoj te članova Radne skupine za izradu Prijedloga zakona o prostornom uređenju (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona), osobito preko stručnih komora, fakulteta i udruga gradova i županija, kao i dokumenti: – Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske do 2030. i Akcijskog plana za provedbu Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske za razdoblje od 2025. do 2027. godine (»Narodne novine«, broj 56/25.) – Program razvoja zelene infrastrukture u urbanim područjima 2021.–2030. (»Narodne novine«, broj 147/21.) – Program razvoja kružnog gospodarenja prostorom i zgradama 2021.–2030. (»Narodne novine«, broj 143/21.).
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
– povećana pravna sigurnost i transparentnost postupaka – brži i jeftiniji postupci donošenja prostornih planova – digitalizacija sustava i bolja dostupnost podataka – učinkovitija provedba stambene politike i poticanje priuštivog stanovanja – jačanje gospodarskih ulaganja i društvenog razvoja – bolja zaštita prostora, okoliša i prirode.
Negativni učinci:
– inicijalno prilagođavanje nadležnih tijela i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave na novi sustav – potreba edukacije i osposobljavanja stručnih dionika i službenika upravnih tijela – kratkoročni troškovi digitalizacije i implementacije novih alata.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Provedbom Zakona očekuju se pretežito pozitivni učinci – modernizacija i učinkovitost sustava prostornog uređenja, bolja zaštita prostora i okoliša, provedba stambene politike i veća gospodarska sigurnost. Negativni učinci odnose se uglavnom na prijelazno razdoblje prilagodbe.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine
1.2.
Naziv propisa:
Prijedlog Zakona o prostornom uređenju
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske za 2025. godinu
Programa razvoja zelene infrastrukture u urbanim područjima za razdoblje od 2021. do 2030. godine ( »Narodne novine« , broj 147/21.)
Program razvoja kružnog gospodarenja prostorom i zgradama za razdoblje od 2021. do 2030. godine ( »Narodne novine« , broj 143/21.)
Opis mjere: -
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Naziv pravne stečevine:
Direktiva 2014/89/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o uspostavi okvira za prostorno planiranje morskog područja (SL L 257, 28. 8. 2014.)
Direktiva 2012/18/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 4. srpnja 2012. o kontroli opasnosti od velikih nesreća koje uključuju opasne tvari, o izmjeni i kasnijem stavljanju izvan snage Direktive Vijeća 96/82/EZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 197, 24. 7. 2012.)
Direktiva 2001/42/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 27. lipnja 2001. o procjeni učinka određenih planova i programa na okoliš (SL L 197/30, 27.6.2001.)
Uredba (EU) 2024/1991 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. lipnja 2024. o obnovi prirode i izmjeni Uredbe (EU) 2022/869 (Tekst značajan za EGP) (SL L 2024/1991, 29.7.2024.)
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Upravno područje prostornog uređenja do sada je bilo uređeno Zakonom o prostornom uređenju (NN 153/13, 65/17, 114/18, 39/19, 98/19 i 67/23), koji unatoč brojnim izmjenama nije osigurao punu provedbu ciljeva prostornog uređenja. Uočeni su problemi poput:
- složenih i nedovoljno dinamičnih postupaka donošenja i provedbe prostornih planova zbog dosadašnjega analognog načina donošenja te nedostatnih alata za njihovu provedbu
- slabe prilagodbe na naslijeđena nepovoljna stanja u prostoru
- potrebe za usklađenjem zakonodavnog okvira s novim strateškim dokumentima stambene politike (Nacionalni plan stambene politike Republike Hrvatske do 2030. i Akcijski plan za provedbu Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske za razdoblje od 2025. do 2027. godine (»Narodne novine«, broj 56/2025.))
- nedovoljno jasnih odredbi o javnim arhitektonskim natječajima
- ograničenih i neučinkovitih mogućnosti planiranja na pomorskom dobru u smislu očuvanja prostora jer dosadašnji Zakon nije dovoljno detaljno propisivao sadržaj prostornih planova na tom području
- propisani sadržaj prostornih planova nije uključivao obvezu planiranja niza ključnih tema za prostor poput gospodarenja otpadom, zbrinjavanja viška iskopa, postavljanja i gradnje elektroničke komunikacijske infrastrukture i sl.
- infrastrukturne neopremljenosti građevinskih područja koja onemogućuje gradnju i razvoj područja.
2.2.
Izvor podataka:
Koristitili su se izvori podataka koji su dostupni putem odgovarajućih nadležnih tijela u Republici Hrvatskoj te članova Radne skupine za izradu Prijedloga zakona o prostornom uređenju (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona), osobito preko stručnih komora, fakulteta i udruga gradova i županija, kao i dokumenti:
– Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske do 2030. i Akcijskog plana za provedbu Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske za razdoblje od 2025. do 2027. godine (»Narodne novine«, broj 56/25.)
– Program razvoja zelene infrastrukture u urbanim područjima 2021.–2030. (»Narodne novine«, broj 147/21.)
– Program razvoja kružnog gospodarenja prostorom i zgradama 2021.–2030. (»Narodne novine«, broj 143/21.).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Provedbom ovog Prijedloga zakona očekuje se ostvarenje ciljeva u području prostornog uređenja:
1. osiguranje učinkovitog i suvremenog sustava prostornog uređenja
2. pojednostavnjenje i digitalizacija postupka donošenja i provedbe prostornih planova
3. povećanje pravne sigurnosti za korisnike prostora kroz jednoznačne i transparentne digitalne alate
4. omogućavanje provedbe Nacionalnog plana stambene politike i poticanje priuštivog stanovanja
5. unaprjeđenje zaštite prostora i prirodnih resursa u skladu s s pravnom stečevinom Europske unije iz točke 1.4.
6. jačanje gospodarskog i društvenog razvoja kroz kvalitetnije planiranje i provedbene alate (urbanistički i infrastrukturni projekt).
3.2.
Opis svrhe propisa
Svrha Prijedloga zakona jest osigurati učinkovit, digitaliziran i transparentan sustav prostornog planiranja i uređenja, usklađen s aktualnim potrebama društva, gospodarstva i zaštite okoliša.
Također, Prijedlogom zakona jača se pravna sigurnost i poboljšava investicijska klima. Novim provedbenim institutima poput urbanističkog projekta omogućuje se brza i učinkovita realizacija projekata priuštivog stanovanja i javno-društvenih građevina (škole, vrtići, bolnice i dr.) čime se izravno utječe na demografske čimbenike i društvene standarde građana, kao i na prometna rješenja većih urbanih sredina. Nadalje, infrastrukturni projekt kroz objedinjenu proceduru prostornog uređenja i zaštite okoliša osigurava mogućnost učinkovitog planiranja državne infrastrukture kao odgovor na međunarodne energetske i političke izazove i krize, uz uvažavanje svih sastavnica zaštite prostora, okoliša i prirode. Zakonom se uređuju ciljevi, načela, subjekti, uvjeti planiranja prostora, dokumenti prostornog uređenja, postupci donošenja planova, provedbeni alati (urbanistički i infrastrukturni projekti), urbana komasacija, uređenje građevinskog zemljišta, imovinski instituti te nadzor nad provedbom.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Razmatrane su izmjene postojećeg Zakona, no ocijenjeno je da zbog brojnih nedostataka i potrebe za uvođenjem novih instituta (urbana komasacija, urbanistički i infrastrukturni projekti, digitalizacija postupaka, priuštivo stanovanje) nije moguće postići ciljeve parcijalnim izmjenama, već je potrebno donijeti novi zakon. Nenormativna rješenja (poput informiranja javnosti ili samoregulacije) nisu dovoljna jer se radi o sustavnom pitanju koje zahtijeva zakonski okvir.
3.4.
Izvor podataka:
Koristitili su se izvori podataka koji su dostupni putem odgovarajućih nadležnih tijela u Republici Hrvatskoj te članova Radne skupine za izradu Prijedloga zakona o prostornom uređenju (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona), osobito preko stručnih komora, fakulteta i udruga gradova i županija, kao i dokumenti:
– Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske do 2030. i Akcijskog plana za provedbu Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske za razdoblje od 2025. do 2027. godine (»Narodne novine«, broj 56/25.)
– Program razvoja zelene infrastrukture u urbanim područjima 2021.–2030. (»Narodne novine«, broj 147/21.)
– Program razvoja kružnog gospodarenja prostorom i zgradama 2021.–2030. (»Narodne novine«, broj 143/21.).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
1. osiguranje učinkovitog i suvremenog sustava prostornog uređenja
2. pojednostavnjenje i digitalizacija postupka donošenja i provedbe prostornih planova
3. povećanje pravne sigurnosti za korisnike prostora kroz jednoznačne i transparentne digitalne alate
4. omogućavanje provedbe Nacionalnog plana stambene politike i poticanje priuštivog stanovanja
5. unaprjeđenje zaštite prostora i prirodnih resursa u skladu s s pravnom stečevinom Europske unije iz točke 1.4.
6. jačanje gospodarskog i društvenog razvoja kroz kvalitetnije planiranje i provedbene alate (urbanistički i infrastrukturni projekt).
S obzirom na naprijed navedene posebne ciljeve, učinci na područja i adresati sagledavat će se objedinjeno za Prijedlog zakona.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
– povećanje pravne sigurnosti i povjerenja investitora
– ubrzanje postupaka izdavanja akata i donošenja prostornih planova
– smanjenje troškova izrade planova i provedbe postupaka
– poticanje ulaganja u građevinarstvo, energetiku, turizam i druge sektore
– omogućavanje priuštivog stanovanja i time povećanje mobilnosti radne snage.
– investitori i gospodarski subjekti u građevinarstvu i srodnim djelatnostima
– ukupno 576 jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
– državno tijelo nadležno za prostorno uređenje
– građani kao krajnji korisnici.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
– jačanje zaštite prostora i prirodnih resursa
– provedba Uredbe o obnovi prirode i Direktive 2001/42/EZ
– smanjenje negativnog utjecaja na okoliš kroz bolju integraciju zelene infrastrukture
– poticanje kružnog gospodarstva i održive gradnje
– učinkovito gospodarenje prirodnim resursima propisivanjem dodatnog obveznog sadržaja prostornih planova.
– tijela nadležna za zaštitu okoliša i prirode
– ukupno 576 jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
– građani i udruge za zaštitu okoliša.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
– osiguravanje priuštivog stanovanja za mlade, obitelji i ranjive skupine
– doprinos demografskoj revitalizaciji i smanjenju iseljavanja
– povećanje kvalitete života kroz svrsishodnije planirane i uređene prostore i infrastrukturu.
– mlade obitelji i ranjive skupine
– ukupno 576 jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
– veća transparentnost postupaka i sudjelovanje javnosti u donošenju prostornih planova
– bolji pristup informacijama o prostoru
– osiguravanje jednakog pristupa građevinama i uslugama različitim skupinama (djeca, stariji, osobe s invaliditetom).
– svi građani RH,
– organizacije civilnog društva
– djeca, stariji, osobe s invaliditetom.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
– unaprjeđenje nacionalne sigurnosti i zaštite od prirodnih i drugih nesreća
– razvoj prometne i energetske infrastrukture
– očuvanje kulturnih dobara i prostorne baštine.
– nadležna državna tijela za obranu i unutarnje poslove
– javne komunalne i infrastrukturne tvrtke
– stručne institucije za zaštitu kulturnih dobara.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Pozitivni učinci: veća pravna sigurnost, brži postupci, smanjenje troškova, povećana ulaganja.
Negativni učinci: početni troškovi prilagodbe i edukacije.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Pozitivni učinci: očuvanje prirode, integracija zelene infrastrukture, održiva gradnja.
Negativni učinci: potreba dodatnih stručnih kapaciteta i suradnje više sektora.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Pozitivni učinci: poticanje priuštivog stanovanja, bolja kvaliteta života, demografska revitalizacija.
Negativni učinci: kratkoročna ovisnost o financiranju projekata i raspoloživosti zemljišta.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Pozitivni učinci: veća participacija građana, dostupnost informacija, uključivost.
Negativni učinci: nema značajnijih negativnih učinaka, osim potrebe za dodatnim resursima u provedbi savjetovanja.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Pozitivni učinci: bolja sigurnost, učinkovitija infrastruktura, očuvanje kulturnih dobara.
Negativni učinci: troškovi održavanja i financiranja infrastrukturnih projekata.
5.6.
Izvor podataka:
Koristitili su se izvori podataka koji su dostupni putem odgovarajućih nadležnih tijela u Republici Hrvatskoj te članova Radne skupine za izradu Prijedloga zakona o prostornom uređenju (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona), osobito preko stručnih komora, fakulteta i udruga gradova i županija, kao i dokumenti:
– Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske do 2030. i Akcijskog plana za provedbu Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske za razdoblje od 2025. do 2027. godine (»Narodne novine«, broj 56/25.)
– Program razvoja zelene infrastrukture u urbanim područjima 2021.–2030. (»Narodne novine«, broj 147/21.)
– Program razvoja kružnog gospodarenja prostorom i zgradama 2021.–2030. (»Narodne novine«, broj 143/21.).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
– povećana pravna sigurnost i transparentnost postupaka
– brži i jeftiniji postupci donošenja prostornih planova
– digitalizacija sustava i bolja dostupnost podataka
– učinkovitija provedba stambene politike i poticanje priuštivog stanovanja
– jačanje gospodarskih ulaganja i društvenog razvoja
– bolja zaštita prostora, okoliša i prirode.
Negativni učinci:
– inicijalno prilagođavanje nadležnih tijela i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave na novi sustav
– potreba edukacije i osposobljavanja stručnih dionika i službenika upravnih tijela
– kratkoročni troškovi digitalizacije i implementacije novih alata.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Provedbom Zakona očekuju se pretežito pozitivni učinci – modernizacija i učinkovitost sustava prostornog uređenja, bolja zaštita prostora i okoliša, provedba stambene politike i veća gospodarska sigurnost. Negativni učinci odnose se uglavnom na prijelazno razdoblje prilagodbe.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Nema priloga
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
POTPREDSJEDNIK VLADE I MINISTAR
Branko Bačić
Datum: 1. rujna 2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE