Obrazac iskaza o procjeni učinaka propisa za Nacrt prijedloga Zakona o naplati cestarine
Obrazac iskaza o procjeni učinaka propisa
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt Prijedloga Zakona o naplati cestarine
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
DA
Naziv akta:
Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021. – 2026.
Opis mjere:
C1.4. Razvoj konkurentnog, energetski održivog i učinkovitog prometnog sustava
C1.4. R1 Reforma cestovnog sektora
C1.4. R1-I1 Elektronički sustav naplate cestarine
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
DA
Naziv pravne stečevine:
Direktiva (EU) 2022/362 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. veljače 2022. o izmjeni Direktiva 1999/62/EZ, 1999/37/EZ i (EU) 2019/520 u pogledu naknada koje se naplaćuju za korištenje određenih infrastruktura za vozila
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Vlada Republike Hrvatske je u srpnju 2021. donijela Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021. – 2026., u kojem je u okviru komponente C1 „Gospodarstvo“, pod komponente C1.4. „Razvoj konkurentnog, energetski održivog i učinkovitog prometnog sustava“ za financiranje predviđen projekt C1.4.R1.I1 „Elektronički sustav naplate cestarine“.
Navedeni novi elektronički sustav naplate cestarine temelji se na odabranim tehnologijama (a ne na svim tehnologijama koje su Direktivom 2019/520 i Zakonom o cestama dozvoljene), isključuje mogućnost plaćanja cestarine u gotovini i za sva teretna vozila i motocikle uvodi obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine, a što će omogućiti slobodan prometni tok, bez zaustavljanja vozila zbog naplate cestarine. Zbog slobodnog prometnog toka nužno je urediti pitanje nadzora plaćanja cestarine.
Sada je područje naplate cestarine uređeno Zakonom o cestama, koji uz navedeno područje uređuje pravni status javnih cesta i nerazvrstanih cesta, način korištenja javnih cesta i nerazvrstanih cesta, razvrstavanje javnih cesta, planiranje građenja i održavanja javnih cesta, upravljanje javnim cestama, mjere za zaštitu javnih i nerazvrstanih cesta i prometa na njima, koncesije, financiranje i nadzor javnih cesta. Po uzoru na države EU u okruženju (Slovenija, Austrija), zbog značajnih promjena u naplati cestarine koje je sada potrebno urediti, nužno je uspostaviti novi zakonski okvir koji uređuje prava i obveze upravitelja autocesta te prava i obveze korisnika autocesta i urediti pitanja koja do sada nisu uređena trenutno važećim propisima. Zakonom o naplati cestarine uspostavlja se jedinstveni sustav elektroničke naplate cestarine na cjelokupnoj mreži autocesta u Republici Hrvatskoj.
2.2.
Izvor podataka:
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Novim Zakonom o naplati cestarine postići će se usklađivanje nacionalnog zakonodavstva s Direktivom 2022/362 i stvoriti pravni okvir za uvođenje novog elektroničkog sustava naplate cestarine u Republici Hrvatskoj. Predloženim Zakonom po prvi puta se u Republici Hrvatskoj uspostavlja cjeloviti normativni okvir za naplatu cestarine i implementaciju jedinstvenog elektroničkog sustava naplate cestarine, u slobodnom prometnom toku, na svim autocestama u Republici Hrvatskoj.
3.2.
Opis svrhe propisa
Promjena koja se postiže je novi elektronički sustav naplate cestarine u Republici Hrvatskoj, temeljen na slobodnom prometnom toku, s mikrovalnom tehnologijom na frekvenciji 5,8 GHz i tehnologijom automatskog prepoznavanja registarskih pločica.
Zakonom će se isključiti mogućnost da se korištenje autoceste plati u gotovini, što će posljedično smanjiti operativne troškove naplate cestarine.
Sva teretna vozila i motocikli imat će obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine.
Laka vozila do 3,5 t nosivosti imat će mogućnost odabrati između korištenja uređaja u vozilu za elektroničku naplatu cestarine i prijave u sustav naplate cestarine za automatske prepoznavanje registarskih pločica.
Koncesionari će, u slučaju uvođenja elektroničke naplate cestarine ili znatne promjene postojećeg sustava elektroničke naplate cestarine, imati obvezu implementacije sustava u skladu s ovim Zakonom.
Predloženim Zakonom uređuje se naplata cestarine kao skup aktivnosti za ispunjavanje obveze plaćanja cestarine i nadzor nad plaćanjem iste, što uključuje sljedeća temeljna pitanja:
uvođenje i ukidanje naplate cestarine
obveznici plaćanja cestarine
cestarina kao naknada za korištenje autoceste na temelju duljine korištene naplatne dionice
postupak određivanja autocesta i cestovnih objekata za korištenje kojih se može uvesti naplata cestarine
naplatne skupine u koje se vozila razvrstavaju za potrebe naplate cestarine
obveza uspostave novog sustava elektroničke naplate cestarine na svim autocestama u Republici Hrvatskoj i propisivanje obvezne tehnologije
sustav elektroničke naplate cestarine u Republici Hrvatskoj
pretpostavke stjecanja prava na upotrebu autoceste
naplata za bespravnu upotrebu autoceste
pružanje usluge europske elektroničke naplate cestarine
interoperabilnost naplate cestarine u slobodnom prometnom toku
obrada podataka i razmjena informacija o neplaćanju cestarine
odredbe o cestarini za vozila posebnih skupina korisnika
nadzor naplate cestarine
inspekcijski nadzor naplate cestarine
prekršajna odgovornost za kršenje propisanih obveza.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Kao drugo moguće normativno rješenje bile su izmjene i dopune Zakona o cestama. Međutim, Zakon o cestama je temeljni propis koji uređuje pravni položaj javnih i nerazvrstanih cesta, građenje, održavanje i upravljanje istima kao i zaštitu cesta, tako da je ocijenjeno da specifično područje naplate cestarine treba urediti posebnim propisom. Na isti je način naplata cestarine uređena u EU državama iz okruženja.
Kao moguće nenormativno rješenje bilo bi prepustiti područje naplate cestarine internom uređenju svakog upravitelja autoceste (Hrvatskih autocesta d.o.o. i koncesionara), što ne bi osiguralo uspostavu jedinstvenog sustava niti bi dalo punu pravnu zaštitu prihoda od naplate cestarine.
3.4.
Izvor podataka:
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Novim Zakonom o naplati cestarine postići će se usklađivanje nacionalnog zakonodavstva s Direktivom 2022/362 i stvoriti pravni okvir za uvođenje novog elektroničkog sustava naplate cestarine u Republici Hrvatskoj. Predloženim Zakonom po prvi puta se u Republici Hrvatskoj uspostavlja cjeloviti normativni okvir za naplatu cestarine i implementaciju jedinstvenog elektroničkog sustava naplate cestarine, u slobodnom prometnom toku, na svim autocestama u Republici Hrvatskoj.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na gospodarstvo.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Nisu utvrđeni niti učinci niti adresati u području gospodarstva.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni niti učinci niti adresati u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni niti učinci niti adresati u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni niti učinci niti adresati u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni niti učinci niti adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje će se provesti zajedno sa Nacrtom prijedloga Zakona o naplati cestarine u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja), kao dva odvojena savjetovanja.
6.2.
Konzultacije:
Tijekom provedbe postupka savjetovanja, Obrazac iskaza dostavit će se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo.
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Predloženim Zakonom o naplati cestarine po prvi puta se u Republici Hrvatskoj uspostavlja cjeloviti normativni okvir za naplatu cestarine.
Donošenjem predloženog Zakona omogućit će se implementacija jedinstvenog elektroničkog sustava naplate cestarine, u slobodnom prometnom toku, na svim autocestama u Republici Hrvatskoj.
Negativni učinci:
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Predloženim Zakonom po prvi puta se u Republici Hrvatskoj uspostavlja cjeloviti normativni okvir za naplatu cestarine i implementaciju jedinstvenog elektroničkog sustava naplate cestarine, u slobodnom prometnom toku, na svim autocestama u Republici Hrvatskoj, te se očekuju pretežito pozitivni učinci provedbom ovog zakona.
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu: Nema Priloga
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: potpredsjednik Vlade i ministar, Oleg Butković
Obrazac iskaza o procjeni učinaka propisa za Nacrt prijedloga Zakona o naplati cestarine
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Obrazac iskaza o procjeni učinaka propisa
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt Prijedloga Zakona o naplati cestarine
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
DA
Naziv akta:
Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021. – 2026.
Opis mjere:
C1.4. Razvoj konkurentnog, energetski održivog i učinkovitog prometnog sustava
C1.4. R1 Reforma cestovnog sektora
C1.4. R1-I1 Elektronički sustav naplate cestarine
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
DA
Naziv pravne stečevine:
Direktiva (EU) 2022/362 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. veljače 2022. o izmjeni Direktiva 1999/62/EZ, 1999/37/EZ i (EU) 2019/520 u pogledu naknada koje se naplaćuju za korištenje određenih infrastruktura za vozila
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Vl ada Republike Hrvatske je u srpnju 2021. donijela Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021. – 2026., u kojem je u okviru komponente C1 „Gospodarstvo“, pod komponente C1.4. „Razvoj konkurentnog, energetski održivog i učinkovitog prometnog sustava“ za financiranje predviđen projekt C1.4.R1.I1 „Elektronički sustav naplate cestarine“.
Navedeni novi elektronički sustav naplate cestarine temelji se na odabranim tehnologijama (a ne na svim tehnologijama koje su Direktivom 2019/520 i Zakonom o cestama dozvoljene), isključuje mogućnost plaćanja cestarine u gotovini i za sva teretna vozila i motocikle uvodi obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine, a što će omogućiti slobodan prometni tok, bez zaustavljanja vozila zbog naplate cestarine. Zbog slobodnog prometnog toka nužno je urediti pitanje nadzora plaćanja cestarine.
Sada je područje naplate cestarine uređeno Zakonom o cestama, koji uz navedeno područje uređuje pravni status javnih cesta i nerazvrstanih cesta, način korištenja javnih cesta i nerazvrstanih cesta, razvrstavanje javnih cesta, planiranje građenja i održavanja javnih cesta, upravljanje javnim cestama, mjere za zaštitu javnih i nerazvrstanih cesta i prometa na njima, koncesije, financiranje i nadzor javnih cesta. Po uzoru na države EU u okruženju (Slovenija, Austrija), zbog značajnih promjena u naplati cestarine koje je sada potrebno urediti, nužno je uspostaviti novi zakonski okvir koji uređuje prava i obveze upravitelja autocesta te prava i obveze korisnika autocesta i urediti pitanja koja do sada nisu uređena trenutno važećim propisima . Zakonom o naplati cestarine uspostavlja se jedinstveni sustav elektroničke naplate cestarine na cjelokupnoj mreži autocesta u Republici Hrvatskoj.
2.2.
Izvor podataka:
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Novim Zakonom o naplati cestarine postići će se usklađivanje nacionalnog zakonodavstva s Direktivom 2022/362 i stvoriti pravni okvir za uvođenje novog elektroničkog sustava naplate cestarine u Republici Hrvatskoj. Predloženim Zakonom po prvi puta se u Republici Hrvatskoj uspostavlja cjeloviti normativni okvir za naplatu cestarine i implementaciju jedinstvenog elektroničkog sustava naplate cestarine, u slobodnom prometnom toku, na svim autocestama u Republici Hrvatskoj.
3.2.
Opis svrhe propisa
Promjena koja se postiže je novi elektronički sustav naplate cestarine u Republici Hrvatskoj, temeljen na slobodnom prometnom toku, s mikrovalnom tehnologijom na frekvenciji 5,8 GHz i tehnologijom automatskog prepoznavanja registarskih pločica.
Zakonom će se isključiti mogućnost da se korištenje autoceste plati u gotovini, što će posljedično smanjiti operativne troškove naplate cestarine.
Sva teretna vozila i motocikli imat će obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine.
Laka vozila do 3,5 t nosivosti imat će mogućnost odabrati između korištenja uređaja u vozilu za elektroničku naplatu cestarine i prijave u sustav naplate cestarine za automatske prepoznavanje registarskih pločica.
Koncesionari će, u slučaju uvođenja elektroničke naplate cestarine ili znatne promjene postojećeg sustava elektroničke naplate cestarine, imati obvezu implementacije sustava u skladu s ovim Zakonom.
Predloženim Zakonom uređuje se naplata cestarine kao skup aktivnosti za ispunjavanje obveze plaćanja cestarine i nadzor nad plaćanjem iste, što uključuje sljedeća temeljna pitanja:
uvođenje i ukidanje naplate cestarine
obveznici plaćanja cestarine
cestarina kao naknada za korištenje autoceste na temelju duljine korištene naplatne dionice
postupak određivanja autocesta i cestovnih objekata za korištenje kojih se može uvesti naplata cestarine
naplatne skupine u koje se vozila razvrstavaju za potrebe naplate cestarine
obveza uspostave novog sustava elektroničke naplate cestarine na svim autocestama u Republici Hrvatskoj i propisivanje obvezne tehnologije
sustav elektroničke naplate cestarine u Republici Hrvatskoj
pretpostavke stjecanja prava na upotrebu autoceste
naplata za bespravnu upotrebu autoceste
pružanje usluge europske elektroničke naplate cestarine
interoperabilnost naplate cestarine u slobodnom prometnom toku
obrada podataka i razmjena informacija o neplaćanju cestarine
odredbe o cestarini za vozila posebnih skupina korisnika
nadzor naplate cestarine
inspekcijski nadzor naplate cestarine
prekršajna odgovornost za kršenje propisanih obveza.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Kao drugo moguće normativno rješenje bile su izmjene i dopune Zakona o cestama. Međutim, Zakon o cestama je temeljni propis koji uređuje pravni položaj javnih i nerazvrstanih cesta, građenje, održavanje i upravljanje istima kao i zaštitu cesta, tako da je ocijenjeno da specifično područje naplate cestarine treba urediti posebnim propisom. Na isti je način naplata cestarine uređena u EU državama iz okruženja.
Kao moguće nenormativno rješenje bilo bi prepustiti područje naplate cestarine internom uređenju svakog upravitelja autoceste (Hrvatskih autocesta d.o.o. i koncesionara), što ne bi osiguralo uspostavu jedinstvenog sustava niti bi dalo punu pravnu zaštitu prihoda od naplate cestarine.
3.4.
Izvor podataka:
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Novim Zakonom o naplati cestarine postići će se usklađivanje nacionalnog zakonodavstva s Direktivom 2022/362 i stvoriti pravni okvir za uvođenje novog elektroničkog sustava naplate cestarine u Republici Hrvatskoj . Predloženim Zakonom po prvi puta se u Republici Hrvatskoj uspostavlja cjeloviti normativni okvir za naplatu cestarine i implementaciju jedinstvenog elektroničkog sustava naplate cestarine, u slobodnom prometnom toku, na svim autocestama u Republici Hrvatskoj.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na gospodarstvo.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Nisu utvrđeni niti učinci niti adresati u području gospodarstva.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni niti učinci niti adresati u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni niti učinci niti adresati u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni niti učinci niti adresati u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni niti učinci niti adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje će se provesti zajedno sa Nacrtom prijedloga Zakona o naplati cestarine u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja), kao dva odvojena savjetovanja.
6.2.
Konzultacije:
Tijekom provedbe postupka savjetovanja, Obrazac iskaza dostavit će se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo.
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Predloženim Zakonom o naplati cestarine po prvi puta se u Republici Hrvatskoj uspostavlja cjeloviti normativni okvir za naplatu cestarine.
Donošenjem predloženog Zakona omogućit će se implementacija jedinstvenog elektroničkog sustava naplate cestarine, u slobodnom prometnom toku, na svim autocestama u Republici Hrvatskoj.
Negativni učinci:
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Predloženim Zakonom po prvi puta se u Republici Hrvatskoj uspostavlja cjeloviti normativni okvir za naplatu cestarine i implementaciju jedinstvenog elektroničkog sustava naplate cestarine, u slobodnom prometnom toku, na svim autocestama u Republici Hrvatskoj, te se očekuju pretežito pozitivni učinci provedbom ovog zakona.
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu: Nema Priloga
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: potpredsjednik Vlade i ministar, Oleg Butković
Datum: 12. rujna 2025. godine
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE