Banski dvori | Trg Sv. Marka 2 | 10000 Zagreb | tel. 01 4569 222 | vlada.gov.hr
PRIJEDLOG
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O POLJOPRIVREDNOM ZEMLJIŠTU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, rujan 2025.
PRIJEDLOG ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O POLJOPRIVREDNOM ZEMLJIŠTU
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbama članka 2. stavka 4. te članka 52. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja i osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom
Na snazi je Zakon o poljoprivrednom zemljištu („Narodne novine“, br. 20/2018, 115/2018, 98/2019 i 57/2022).
Pristupanje Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) je jedan od ključnih prioriteta vanjske politike zemlje. Ulazak u OECD predstavlja važan korak prema jačanju ekonomske stabilnosti, međunarodne pozicije i kvalitete života u Hrvatskoj. To je prilika za integraciju s najrazvijenijim zemljama svijeta i korištenje njihovih iskustava za vlastiti napredak.
Republika Hrvatska je u siječnju 2017. podnijela službeni zahtjev za članstvo u OECD-u, a 25. siječnja 2022. od Vijeća OECD-a je zaprimila pozivnicu za otvaranje pregovora. Republika Hrvatska je primila Plan pristupanja OECD-u u lipnju 2022. te je izradila Inicijalni memorandum u kojem je opisana usklađenost Republike Hrvatske s približno 230 pravnih instrumenata OECD-a.
U okviru pristupanja, Republika Hrvatska treba pristupiti 25 OECD-ovih odbora. U okviru Odbora za ulaganja Republika Hrvatska treba pristupiti Kodeksima o liberalizaciji. Kako bi se RH uskladila s pravnom stečevinom OECD-a u ovom slučaju, OECD je tražio da se iz relevantnog zakonodavstva ukloni uvjet reciprociteta. Navedeno se prvenstveno odnosi na Zakon o vlasništvu i drugim stvarnim pravima.
Budući da uvjet reciprociteta treba horizontalno ukloniti i iz drugih zakona, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva pokrenulo je izmjene i dopune Zakona o poljoprivrednom zemljištu s ciljem ukidanja uvjeta reciprociteta.
Predviđena rješenja i posljedice donošenja Zakona
Zakon o poljoprivrednom zemljištu izmijenit će se na način da se stjecanje prava vlasništva nad poljoprivrednim zemljištu u Republici Hrvatskoj od strane državljana OECD-a, u odnosu na pitanje reciprociteta u nasljeđivanju ne primjenjuje na države pristupnice OECD Kodeksa o liberalizaciji koje nisu članice Europske unije. Na sve ostale zemlje koje nisu pristupnice OECD Kodeksa o liberalizaciji uvjet reciprociteta bi se i dalje odnosio.
Posljedice donošenja Zakona
Zakonom o dopuni Zakona o poljoprivrednom zemljištu stvorit će se normativni okvir kojim će se Republika Hrvatska uskladiti s pravnim instrumentima OECD-a te će se time otkloniti trenutna prepreka pristupanju RH OECD-ovom Odboru za ulaganja.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona neće biti potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje Zakona po hitnom postupku predlaže se sukladno odredbi članka 204. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 81/2013, 113/2016, 69/2017, 29/2018, 53/2020, 119/2020 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 123/2020 i 86/2023 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske) kojim je propisano da se zakon može donijeti po hitnom postupku kada to zahtijevaju opravdani razlozi.
Nacrt konačnog prijedloga zakona o poljoprivrednom zemljištu predlaže se donijeti po hitnom postupku iz razloga pristupanja Republike Hrvatske OECD-u.
Nacrtom konačnog prijedloga zakona uređuje se pitanje reciprociteta u nasljeđivanju u odnosu na države pristupnice OECD-a i Kodeksa o liberalizaciji, čime se Republika Hrvatska usklađuje s pravnim instrumentima OECD-a, Odnosno odbora za ulaganje.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O POLJOPRIVREDNOM ZEMLJIŠTU
Članak 1.
U Zakonu o poljoprivrednom zemljištu („Narodne novine“, br. 20/2018, 115/2018, 98/2019 i 57/2022) u članku 2. iza stavka 3. dodaje se stavak 4. koji glasi:
„(4) Uvjet reciprociteta iz stavka 3. ovoga članka ne primjenjuje se na strane pravne i fizičke osobe iz država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj.“
Članak 2.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama”, a stupa na snagu s danom pristupanja Republike Hrvatske u članstvo Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
U važećem Zakonu o poljoprivrednom zemljištu, odredbom članka 2. propisano je da strane fizičke i pravne osobe ne mogu steći pravo vlasništva na poljoprivrednom zemljištu u Republici Hrvatskoj.
U članku 2., stavku 3. važećeg Zakona o poljoprivrednom zemljištu propisano je da strane fizičke i pravne osobe mogu steći vlasništvo na poljoprivrednom zemljištu u Republici Hrvatskoj samo iznimno nasljeđivanjem i to u uz uvjet reciprociteta.
Ovim se člankom propisuje da se uvjet reciprociteta u stjecanju vlasništva poljoprivrednog zemljišta nasljeđivanjem ne primjenjuje na države pristupnice OECD Kodeksa o liberalizaciji.
Uz članak 2.
Ovim se člankom propisuje stupanje na snagu Zakona.
VI. TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 2.
(1) Poljoprivredno zemljište je dobro od interesa za Republiku Hrvatsku i ima njezinu osobitu zaštitu.
(2) Nositeljima prava vlasništva na zemljištu iz stavka 1. ovoga članka ne mogu biti strane pravne i fizičke osobe, osim ako međunarodnim ugovorom i posebnim propisom nije drukčije određeno.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, strane pravne i fizičke osobe mogu stjecati pravo vlasništva na poljoprivrednom zemljištu iz stavka 1. ovoga članka nasljeđivanjem uz uvjet reciprociteta.
VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
Zagreb, __________ 2025.
__________________________________________________________________________
Predlagatelj :
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva
__________________________________________________________________________
Predmet :
Nacrt prijedloga zakona o dopuni Zakona o poljoprivrednom zemljištu, s Konačnim prijedlogom zakona
__________________________________________________________________________
Banski dvori | Trg Sv. Marka 2 | 10000 Zagreb | tel. 01 4569 222 | vlada.gov.hr
PRIJEDLOG
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O POLJOPRIVREDNOM ZEMLJIŠTU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb , rujan 2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
PRIJEDLOG ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O POLJOPRIVREDNOM ZEMLJIŠTU
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbama članka 2. stavka 4. te članka 52. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske ).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja i osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom
Na snazi je Zakon o poljoprivrednom zemljištu („Narodne novine“, br. 20/2018, 115/2018, 98/2019 i 57/2022).
Pristupanje Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) je jedan od ključnih prioriteta vanjske politike zemlje. Ulazak u OECD predstavlja važan korak prema jačanju ekonomske stabilnosti, međunarodne pozicije i kvalitete života u Hrvatskoj. To je prilika za integraciju s najrazvijenijim zemljama svijeta i korištenje njihovih iskustava za vlastiti napredak.
Republika Hrvatska je u siječnju 2017. podnijela službeni zahtjev za članstvo u OECD-u, a 25. siječnja 2022. od Vijeća OECD-a je zaprimila pozivnicu za otvaranje pregovora. Republika Hrvatska je primila Plan pristupanja OECD-u u lipnju 2022. te je izradila Inicijalni memorandum u kojem je opisana usklađenost Republike Hrvatske s približno 230 pravnih instrumenata OECD-a.
U okviru pristupanja, Republika Hrvatska treba pristupiti 25 OECD-ovih odbora. U okviru Odbora za ulaganja Republika Hrvatska treba pristupiti Kodeksima o liberalizaciji. Kako bi se RH uskladila s pravnom stečevinom OECD-a u ovom slučaju, OECD je tražio da se iz relevantnog zakonodavstva ukloni uvjet reciprociteta. Navedeno se prvenstveno odnosi na Zakon o vlasništvu i drugim stvarnim pravima.
Budući da uvjet reciprociteta treba horizontalno ukloniti i iz drugih zakona, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva pokrenulo je izmjene i dopune Zakona o poljoprivrednom zemljištu s ciljem ukidanja uvjeta reciprociteta.
Predviđena rješenja i posljedice donošenja Zakona
Zakon o poljoprivrednom zemljištu izmijenit će se na način da se stjecanje prava vlasništva nad poljoprivrednim zemljištu u Republici Hrvatskoj od strane državljana OECD-a, u odnosu na pitanje reciprociteta u nasljeđivanju ne primjenjuje na države pristupnice OECD Kodeksa o liberalizaciji koje nisu članice Europske unije. Na sve ostale zemlje koje nisu pristupnice OECD Kodeksa o liberalizaciji uvjet reciprociteta bi se i dalje odnosio.
Posljedice donošenja Zakona
Zakonom o dopuni Zakona o poljoprivrednom zemljištu stvorit će se normativni okvir kojim će se Republika Hrvatska uskladiti s pravnim instrumentima OECD-a te će se time otkloniti trenutna prepreka pristupanju RH OECD-ovom Odboru za ulaganja.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona neće biti potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje Zakona po hitnom postupku predlaže se sukladno odredbi članka 204. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 81/2013, 113/2016, 69/2017, 29/2018, 53/2020, 119/2020 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 123/2020 i 86/2023 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske) kojim je propisano da se zakon može donijeti po hitnom postupku kada to zahtijevaju opravdani razlozi.
Nacrt konačnog prijedloga zakona o poljoprivrednom zemljištu predlaže se donijeti po hitnom postupku iz razloga pristupanja Republike Hrvatske OECD-u.
Nacrtom konačnog prijedloga zakona uređuje se pitanje reciprociteta u nasljeđivanju u odnosu na države pristupnice OECD-a i Kodeksa o liberalizaciji, čime se Republika Hrvatska usklađuje s pravnim instrumentima OECD-a, Odnosno odbora za ulaganje.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O POLJOPRIVREDNOM ZEMLJIŠTU
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
Članak 1.
U Zakonu o poljoprivrednom zemljištu („Narodne novine“, br. 20/2018, 115/2018, 98/2019 i 57/2022) u članku 2. iza stavka 3. dodaje se stavak 4. koji glasi:
„(4) Uvjet reciprociteta iz stavka 3. ovoga članka ne primjenjuje se na strane pravne i fizičke osobe iz država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj.“
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
Članak 2.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama”, a stupa na snagu s danom pristupanja Republike Hrvatske u članstvo Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
U važećem Zakonu o poljoprivrednom zemljištu, odredbom članka 2. propisano je da strane fizičke i pravne osobe ne mogu steći pravo vlasništva na poljoprivrednom zemljištu u Republici Hrvatskoj.
U članku 2., stavku 3. važećeg Zakona o poljoprivrednom zemljištu propisano je da strane fizičke i pravne osobe mogu steći vlasništvo na poljoprivrednom zemljištu u Republici Hrvatskoj samo iznimno nasljeđivanjem i to u uz uvjet reciprociteta.
Ovim se člankom propisuje da se uvjet reciprociteta u stjecanju vlasništva poljoprivrednog zemljišta nasljeđivanjem ne primjenjuje na države pristupnice OECD Kodeksa o liberalizaciji.
Uz članak 2.
Ovim se člankom propisuje stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
VI. TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 2.
(1) Poljoprivredno zemljište je dobro od interesa za Republiku Hrvatsku i ima njezinu osobitu zaštitu.
(2) Nositeljima prava vlasništva na zemljištu iz stavka 1. ovoga članka ne mogu biti strane pravne i fizičke osobe, osim ako međunarodnim ugovorom i posebnim propisom nije drukčije određeno.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, strane pravne i fizičke osobe mogu stjecati pravo vlasništva na poljoprivrednom zemljištu iz stavka 1. ovoga članka nasljeđivanjem uz uvjet reciprociteta.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA