PRILOG 4.: OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt prijedloga zakona o dopuni Zakona o poljoprivrednom zemljištu, s konačnim prijedlogom Zakona
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Naziv pravne stečevine:
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Republika Hrvatska je u siječnju 2017. podnijela službeni zahtjev za članstvo u Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD).
U okviru pristupanja, Republika Hrvatska treba pristupiti u 25 OECD-ovih odbora. U okviru Odbora za ulaganja Republika Hrvatska treba pristupiti Kodeksima o liberalizaciji. Kako bi se RH uskladila s pravnom stečevinom OECD-a u ovom slučaju, potrebno je brisati uvjet o reciprocitetu. Navedeno se prvenstveno odnosi na Zakon o vlasništvu i drugim stvarnim pravima.
Budući da uvjet o reciprocitetu treba horizontalno brisati i iz drugih zakona, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva pokrenulo je izmjene i dopune Zakona o poljoprivrednom zemljištu s ciljem ukidanja uvjeta reciprociteta.
U važećem Zakonu o poljoprivrednom zemljištu propisano je da strane fizičke i pravne osobe ne mogu steći pravo vlasništva na poljoprivrednom zemljištu u Republici Hrvatskoj osim samo iznimno nasljeđivanjem i to u slučaju reciprociteta odnosno pod uvjetom da u slučajevima kada Republika Hrvatska ima dogovor/sporazum s drugim zemljama da i državljani Republike Hrvatske mogu u toj državi steći pravo vlasništva nasljeđivanjem.
2.2.
Izvor podataka:
Plan pristupanja Republike Hrvatske vode članstvo u Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD)iz lipnja 2022.
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj Nacrta prijedloga zakona je usklađivanje s obvezama koje Republika Hrvatska preuzima u okviru pristupanja OECD-u na način da se uvjet reciprociteta neće primjenjivati na strane fizičke i pravne osobe iz država članica pristupnica Kodeksa o liberalizaciji OECD-a
3.2.
Opis svrhe propisa
Zakon o poljoprivrednom zemljištu izmijenit će se na način da se izuzetak za stjecanje prava vlasništva nad poljoprivrednim zemljištu u Republici Hrvatskoj, u odnosu na pitanje reciprociteta u nasljeđivanju, ne primjenjuje na države pristupnice OECD Kodeksa o liberalizaciji, čime će se otkloniti trenutna prepreka pristupanju RH OECD-ovom Odboru za ulaganja.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Nisu moguća druga normativna i nenormativna rješenja budući se usklađivanje institucionalnog okvira za pristupanje u članstvo OECD-a može provesti jedino izmjenama odnosno dopunama Zakona o poljoprivrednom zemljištu.
3.4.
Izvor podataka:
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Pristupanje Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) je jedan od ključnih prioriteta vanjske politike zemlje. Ulazak u OECD predstavlja važan korak prema jačanju ekonomske stabilnosti, međunarodne pozicije i kvalitete života u Hrvatskoj. To je prilika za integraciju s najrazvijenijim zemljama svijeta i korištenje njihovih iskustava za vlastiti napredak.
Cilj izrade i donošenja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivrednom zemljištu je usklađivanje s obvezama koje Republika Hrvatska preuzima u okviru pristupanja Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD).
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Zakon o poljoprivrednom zemljištu izmijenit će se na način da se izuzetak za stjecanje prava vlasništva nad poljoprivrednim zemljištu u Republici Hrvatskoj, u odnosu na pitanje reciprociteta u nasljeđivanju, ne primjenjuje na države pristupnice OECD Kodeksa o liberalizaciji koje nisu članice Europske unije.
Pravne i fizičke osobe iz država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji OECD-a.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj
Pravne i fizičke osobe iz država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji OECD-a
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb
Pravne i fizičke osobe iz država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji OECD-a
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava
Pravne i fizičke osobe iz država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji OECD-a
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja
Nisu utvrđeni adresati
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Prema dostupnim saznanjima ne očekuje se konkretni učinak na adresate s obzirom da u dosadašnjem razdoblju nije bilo aktiviranja uvjeta reciprociteta za Države pristupnice OECD Kodeksa o liberalizaciji. Pored navedenog učinka primjena zakona odrazit će se na funkcioniranje tržišta koje uključuje ukidanje reciprociteta kao diskriminatornog uvjeta.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nije utvrđen izravan učinak u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nije utvrđen izravan učinak u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nije utvrđen izravan učinak u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nije utvrđen izravan učinak u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka
-
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje: Savjetovanje s javnošću provodi se objavom Nacrta prijedloga zakona i ovog Obrasca iskaza putem portala e-Savjetovanja u trajanju od 15 dana.
6.2.
Konzultacije: Obrazac iskaza dostavljen je na mišljenje Uredu za zakonodavstvo, Ministarstvu vanjskih i europskih poslova, Ministarstvu financija i Ministarstvupravosuđa, uprave i digitalne transformacije
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivrednom zemljištu stvorit će se normativni okvir kojim će se Republika Hrvatska uskladiti s pravnim instrumentima OECD-a što će omogućiti ispunjavanja uvjeta za pristupanje Republike Hrvatske u članstvo OECD-a.
Negativni učinci:
Nisu utvrđeni značajniji negativni učinci
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:Donošenjem Zakona o dopuni Zakona o poljoprivrednom zemljištu stvorit će se normativni okvir kojim će se Republika Hrvatska uskladiti s pravnim instrumentima OECD-a što će omogućiti ispunjavanja uvjeta za pristupanje Republike Hrvatske u članstvo OECD-a.
PRILOG 4.: OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt prijedloga zakona o dopuni Zakona o poljoprivrednom zemljištu, s konačnim prijedlogom Zakona
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/ Ne:
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/ Ne:
Naziv pravne stečevine:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Republika Hrvatska je u siječnju 2017. podnijela službeni zahtjev za članstvo u Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD).
U okviru pristupanja, Republika Hrvatska treba pristupiti u 25 OECD-ovih odbora. U okviru Odbora za ulaganja Republika Hrvatska treba pristupiti Kodeksima o liberalizaciji. Kako bi se RH uskladila s pravnom stečevinom OECD-a u ovom slučaju, potrebno je brisati uvjet o reciprocitetu. Navedeno se prvenstveno odnosi na Zakon o vlasništvu i drugim stvarnim pravima.
Budući da uvjet o reciprocitetu treba horizontalno brisati i iz drugih zakona, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva pokrenulo je izmjene i dopune Zakona o poljoprivrednom zemljištu s ciljem ukidanja uvjeta reciprociteta.
U važećem Zakonu o poljoprivrednom zemljištu propisano je da strane fizičke i pravne osobe ne mogu steći pravo vlasništva na poljoprivrednom zemljištu u Republici Hrvatskoj osim samo iznimno nasljeđivanjem i to u slučaju reciprociteta odnosno pod uvjetom da u slučajevima kada Republika Hrvatska ima dogovor/sporazum s drugim zemljama da i državljani Republike Hrvatske mogu u toj državi steći pravo vlasništva nasljeđivanjem.
2.2.
Izvor podataka:
Plan pristupanja Republike Hrvatske vode članstvo u Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) iz lipnja 2022.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj Nacrta prijedloga zakona je usklađivanje s obvezama koje Republika Hrvatska preuzima u okviru pristupanja OECD-u na način da se uvjet reciprociteta neće primjenjivati na strane fizičke i pravne osobe iz država članica pristupnica Kodeksa o liberalizaciji OECD-a
3.2.
Opis svrhe propisa
Zakon o poljoprivrednom zemljištu izmijenit će se na način da se izuzetak za stjecanje prava vlasništva nad poljoprivrednim zemljištu u Republici Hrvatskoj, u odnosu na pitanje reciprociteta u nasljeđivanju, ne primjenjuje na države pristupnice OECD Kodeksa o liberalizaciji, čime će se otkloniti trenutna prepreka pristupanju RH OECD-ovom Odboru za ulaganja.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Nisu moguća druga normativna i nenormativna rješenja budući se usklađivanje institucionalnog okvira za pristupanje u članstvo OECD-a može provesti jedino izmjenama odnosno dopunama Zakona o poljoprivrednom zemljištu.
3.4.
Izvor podataka:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Pristupanje Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) je jedan od ključnih prioriteta vanjske politike zemlje. Ulazak u OECD predstavlja važan korak prema jačanju ekonomske stabilnosti, međunarodne pozicije i kvalitete života u Hrvatskoj. To je prilika za integraciju s najrazvijenijim zemljama svijeta i korištenje njihovih iskustava za vlastiti napredak.
Cilj izrade i donošenja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivrednom zemljištu je usklađivanje s obvezama koje Republika Hrvatska preuzima u okviru pristupanja Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD).
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Zakon o poljoprivrednom zemljištu izmijenit će se na način da se izuzetak za stjecanje prava vlasništva nad poljoprivrednim zemljištu u Republici Hrvatskoj, u odnosu na pitanje reciprociteta u nasljeđivanju, ne primjenjuje na države pristupnice OECD Kodeksa o liberalizaciji koje nisu članice Europske unije.
Pravne i fizičke osobe iz država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji OECD-a.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj
Pravne i fizičke osobe iz država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji OECD-a
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb
Pravne i fizičke osobe iz država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji OECD-a
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava
Pravne i fizičke osobe iz država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji OECD-a
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja
Nisu utvrđeni adresati
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Prema dostupnim saznanjima ne očekuje se konkretni učinak na adresate s obzirom da u dosadašnjem razdoblju nije bilo aktiviranja uvjeta reciprociteta za Države pristupnice OECD Kodeksa o liberalizaciji. Pored navedenog učinka primjena zakona odrazit će se na funkcioniranje tržišta koje uključuje ukidanje reciprociteta kao diskriminatornog uvjeta.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nije utvrđen izravan učinak u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nije utvrđen izravan učinak u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nije utvrđen izravan učinak u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nije utvrđen izravan učinak u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka
-
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje: Savjetovanje s javnošću provodi se objavom Nacrta prijedloga zakona i ovog Obrasca iskaza putem portala e-Savjetovanja u trajanju od 15 dana.
6.2.
Konzultacije: Obrazac iskaza dostavljen je na mišljenje Uredu za zakonodavstvo, Ministarstvu vanjskih i europskih poslova, Ministarstvu financija i Ministarstvu pravosuđa , uprave i digitalne transformacije
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivrednom zemljištu stvorit će se normativni okvir kojim će se Republika Hrvatska uskladiti s pravnim instrumentima OECD-a što će omogućiti ispunjavanja uvjeta za pristupanje Republike Hrvatske u članstvo OECD-a.
Negativni učinci:
Nisu utvrđeni značajniji negativni učinci
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe: Donošenjem Zakona o dopuni Zakona o poljoprivrednom zemljištu stvorit će se normativni okvir kojim će se Republika Hrvatska uskladiti s pravnim instrumentima OECD-a što će omogućiti ispunjavanja uvjeta za pristupanje Republike Hrvatske u članstvo OECD-a.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
-
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: POTPREDSJEDNIK VLADE
I MINISTAR
David Vlajčić
Datum: ----------2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA