E-SAVJETOVANJA

Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt
Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt

Preuzmi Word dokumentOstali dokumenti


  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA OPĆEG POREZNOG ZAKONA, S NACRTOM KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA

 

 

Komentara na članku: 19 Općih komentara: 17 Nadopuna teksta: 2
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA

 

Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI

 

Opći porezni zakon („Narodne novine“, br. 115/16., 106/18., 121/19., 32/20., 42/20., 114/22. i 152/24 ; u daljnjem tekstu: OPZ) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2017., predstavlja zajedničku osnovicu sustava poreznog prava Republike Hrvatske. OPZ je pravni instrument kojim su uređene sve bitne značajke porezno-pravnog odnosa, tj. prava i obveza sudionika u tome odnosu (poreznih tijela i poreznih obveznika) i postupovnih odredbi u pogledu njihova provođenja. OPZ na jedinstven način uređuje opća pitanja u području poreza i javnih davanja i čini zajedničku osnovicu za sve posebne zakone toga područja.

 

Općim poreznim zakonom („Narodne novine“, br. 115/16) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2017. g. provedena je reforma instituta porezne zastare propisivanjem jedinstvenog roka zastare od šest godina te je propisano da se na nastup zastare pazi po službenoj dužnosti. Nadalje, zakonskim odredbama uveden je godišnji sistemski otpis duga, za potrebe postupanja po poreznim propisima izjednačena je bračna i izvanbračna zajednica, a posljedično tome i životno partnerstvo ili neformalno životno partnerstvo, precizirana je dostava akata elektroničkim putem, uveden je poseban status poreznog obveznika u svrhu promicanja dobrovoljnog ispunjenja poreznih obveza te je omogućen dulji rok za podnošenje ispravka porezne prijave.

 

Zakonom o izmjenama i dopunama Općeg poreznog zakona („Narodne novine“, br. 106/18.) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2019. godine u bitnome smanjen je opseg prijave činjenica bitnih za oporezivanje, omogućena je elektronička komunikacija s Poreznom upravom, smanjena je dinamika izvješćivanja putem statističkog izvješća o dospjelim, a nenaplaćenim tražbinama (Obrazac OPZ-STAT-1) te su ukinuta ograničenja u temama za koje se može izdati obvezujuće mišljenje.  

 

Zakonom o izmjenama i dopunama Općeg poreznog zakona („Narodne novine“, br. 121/19.) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2020. godine proširene su odredbe o prividnim pravnim poslovima, uvedena je promjena utvrđivanja poreza i doprinosa prilikom prijave inozemnog primitka kroz institut dobrovoljne prijave, uvedena je promjena u utvrđivanju zastare propisivanjem odredbe prema kojoj zastara ne teče za dug ostavitelja za razdoblje od dana smrti poreznog obveznika do izvršnosti rješenja o pravnim sljednicima, uvedena je odredba o korištenju poreznih pogodnosti suprotno svrsi zakona.

 

Radi ublažavanja negativnog utjecaja epidemija koronavirusa na gospodarsku aktivnost u Republici Hrvatskoj,  Zakonom o dopuni Općeg poreznog zakona („Narodne novine“, br. 32/2020.) te Zakonom o dopuni Općeg poreznog zakona („Narodne novine“, br. 42/2020.) iz 2020. godine propisana je mogućnost odgode i/ili obročne otplate nastalih, dospjelih poreznih obveza u slučaju nastupa posebnih okolnosti te oslobođenja od plaćanja poreznih obveza odnosno javnih davanja pod propisanim uvjetima.

 

Zakonom o izmjenama Općeg poreznog zakona („Narodne novine“, br. 114/2022.) krajem 2022. godine provedena je prilagodba zakonskih odredbi zbog uvođenja eura kao službene valute plaćanja u Republici Hrvatskoj.

 

Zakonom o izmjenama i dopunama Općeg poreznog zakona („Narodne novine“, br. 152/24.) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2025. godine, propisana je odgovornost članova društva u slučaju nepodnošenja mjesečne ili godišnje porezne prijave od strane poreznog obveznika,  osim odredbe o uvođenju obveze izdavanja računa u maloprodaji dnevnog tiska, duhana i duhanskih prerađevina, maraka te drugih poštanskih vrijednosnica koja stupa na snagu od 1. siječnja 2026. godine, uvedena je mjera zabrane izvršenja platnih transakcija u korist poslovnih subjekata koji nedozvoljeno obavljaju gospodarsku djelatnost putem interneta, digitalnih platformi ili drugih virtualnih oblika poslovanja, proširene su odredbe o elektroničkoj komunikaciji poreznog tijela i poreznih obveznika, proširen je krug obveznika koji su dužni podnositi porezne prijave i druge podatke elektroničkim putem, propisana je automatizacija postupka sklapanja upravnog ugovora za dospjela dugovanja poreznih obveznika do visine od 10.000,00 eura, proširene su iznimke započinjanja poreznog nadzora u roku 6 godina od početka tijeka zastare prava na u postupcima koji se odnose na poslovanja obveznika s inozemstvom ili osnovane sumnja na počinjenje kaznenih djela davanja ili primanja mita, kaznenog djela podmićivanja zastupnika, kaznenog djela trgovanja utjecajem i kaznenog djela davanja mita radi trgovanja utjecajem, predviđenih Kaznenim zakonom.

 

Nacionalnim planom oporavka i otpornosti Vlade Republike Hrvatske 2021.-2026. između ostaloga utvrđeni su ciljevi koji se odnose na smanjenje administrativnog opterećenja i osiguranje jednakih uvjeta poslovanja za sve poduzetnike i podmirivanje obveza u skladu s gospodarskom snagom poreznog obveznika, a u vezi s čime je na 6. sjednici Hrvatskog sabora 6. lipnja 2025. donesen Zakon o fiskalizaciji ('Narodne novine', br. 89/2025., dalje: Zakon o fiskalizaciji).

 

Ovim Prijedlogom zakona predlažu se izmjene i dopune prvenstveno zbog uvođenja obveze izdavanja, primanja i fiskalizacije elektroničkih računa u B2B segment poslovanja što je postignuto donošenjem Zakona o fiskalizaciji. Radi se o potrebi da se postojeće odredbe OPZ-a u najvećoj mogućoj mjeri usklade s odredbama Zakona o fiskalizaciji.

 

Zakonom o fiskalizaciji propisan je jedinstveni porezni i pravni okvir za fiskalizaciju svih računa u krajnjoj potrošnji odnosno B2C segmentu, izdavanje i fiskalizaciju elektroničkih računa između poreznih obveznika u B2B segmentu te fiskalizaciju računa izdanih u poslovanju između poreznih obveznika i javnih tijela u B2G segmentu.

 

Zakonom o fiskalizaciji uveden je sustav eIzvještavanja. Planiranom zamjenom podnošenja statističkog izvješća o dospjelim, a nenaplaćenim tražbinama (Obrazac OPZ-STAT-1) novim izvještajnim sustavom u kojemu se između ostaloga dostavljaju podaci o naplati elektroničkih računa, a kako je to propisano Zakonom o fiskalizaciji doći će do značajnog administrativnog rasterećenja za obveznike podnošenja Obrasca OPZ-STAT-1.

 

Odredbu  OPZ-a o obvezi čuvanja porezne tajne potrebno je dopuniti iznimkom za slučaj razmjene analitičkih podataka o naplati lokalnih poreza između Porezne uprave i jedinica lokalne odnosno područne samouprave čiji su prihod. Dopunom se osigurava djelotvorno ispunjavanje obveza te odgovornosti jedinice lokalne ili područne samouprave sukladno Zakonu o proračunu ('Narodne novine', br. 144/21., dalje Zakon o proračunu), Zakonu o fiskalnoj odgovornosti ( 'Narodne novine', br. 111/18. i 83/23. , dalje: Zakon o fiskalnoj odgovornosti) te podzakonskim propisima.

 

Evaluacijom pojedinih odredbi OPZ-a kroz njihovu primjenu u praksi poreznih tijela utvrđena je potreba dopune pojedinih odredbi vezanih za dostavu elektroničkih podataka tijekom provođenja poreznog nadzora te propisivanja ovlaštenja Porezne uprave za prikupljanje podataka od nadležnih tijela i pravnih osoba koje te podatke prikupljaju i čuvaju sukladno posebnom propisu koji uređuje prikupljanje i čuvanje podataka kad se tijekom postupanja utvrdi sumnja na postojanje poreznih kaznenih djela.  

 

Kako bi se ostvarili ciljevi Zakona o fiskalizaciji ovim Prijedlogom zakona usklađuju se postojeće odredbe OPZ-a, ponajviše u dijelu ukidanja obveze podnošenja statističkog izvješća o dospjelim, a nenaplaćenim tražbinama (Obrazac OPZ-STAT-1). Navedenim izmjenama postići će se administrativno rasterećenje poreznih obveznika uslijed prelaska na eIzvještavanje sukladno odredbama Zakona o fiskalizaciji.

 

Predloženim izmjenama Zakona glede elektroničke obrade podataka od strane poreznih tijela (eForenzika) osigurat će se učinkovitije postupanje ovlaštenih osoba poreznog tijela, a propisivanjem ovlaštenja Poreznoj upravi za pribavljanje informacija i podataka koji su potrebni za utvrđivanje sumnje na kazneno djelo u području oporezivanja omogućilo bi se djelotvornije postupanje.

 

Komentara na članku: 1 Općih komentara: 1 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

III.OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA

 

Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.

 

Komentara na članku: 1 Općih komentara: 1 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

IV.PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU

 

U skladu s člankom 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske , 123/20. i 86/23. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske) predlaže se donošenje Prijedloga zakona po hitnom postupku, radi osobito opravdanih državnih razloga. Naime, Prijedlog zakona mora stupiti na snagu 1. siječnja 2026. kad stupa na snagu i Zakon o fiskalizaciji („Narodne novine“, broj 89/25.) u dijelu obveze izdavanja i fiskalizacije eRačuna. Ujedno stupanjem na snagu Prijedloga zakona 1. siječnja 2026. ispunjavaju se ciljevi utvrđeni u projektu Fiskalizacija 2.0, koji se odnose na administrativno rasterećenje kroz ukidanje obrasca OPZ-STAT-1 kojeg su bili obvezni predavati porezni obveznici za nenaplaćene tražbine.  

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA OPĆEG POREZNOG ZAKONA

 

 

Komentara na članku: 1 Općih komentara: 1 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 1.

 

U članku 8. Općeg poreznog zakona („Narodne novine“, br. 115/16., 106/18., 121/19., 32/20., 42/20., 114/22. i 152/24 ) iza stavka 14. dodaju se  stavci 15., 16. i 17. koji glase:

 

„ (15) Obveza čuvanja porezne tajne nije povrijeđena ako Ministarstvo financija, Porezna uprava jednom godišnje daje izvršnom tijelu jedinice lokalne samouprave ili područne (regionalne) samouprave analitičke podatke o naplati lokalnih poreza koji pripadaju toj jedinici lokalne samouprave ili područne (regionalne) samouprave, a čija je naplata povjerena Poreznoj upravi sukladno propisu koji uređuje lokalne poreze.

 

(16) Podaci iz stavka 15. ovoga članka daju se u svrhu praćenja naplate prihoda i primitaka iz nadležnosti jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave, uplate u proračun i evidentiranja u proračunu sukladno propisu kojim se uređuje planiranje, izrada, donošenje i izvršavanje proračuna te se u druge svrhe ne mogu koristiti.

 

(17) Podaci iz stavka 15. ovoga članka odnose se na: OIB, ime i prezime ili naziv poreznog obveznika, te dugovanje po pojedinoj vrsti lokalnog poreza.“

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 2.

 

U članku 64. stavku 1. iza riječi: „zabavu,“ dodaju se riječi: „ za usluge oslobođene od poreza na dodanu vrijednost za koje nije propisana obveza izdavanja računa prema posebnom propisu o porezu na dodanu vrijednost,“.

 

Komentara na članku: 1 Općih komentara: 1 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 3.

 

U članku 67. stavak 1. mijenja se i glasi:

 

„(1) Porezni obveznici, osobe koje za poreznog obveznika vode poslovne knjige, a koji vode podatke u elektroničkom obliku kao i druge osobe koje raspolažu dokumentima, drugim evidencijama odnosno podacima koji izravno ili neizravno utječu na utvrđivanje porezne osnovice na zahtjev poreznog tijela moraju:

 

1. uručiti u elektroničkom obliku poslovne knjige, evidencije, izvješća i druge podatke koji izravno ili neizravno utječu na utvrđivanje porezne osnovice, a koji su vođeni i organizirani u računalnim datotekama u standardnom obliku, omogućujući jednostavnu daljnju elektroničku obradu podataka


2. omogućiti pristup i nadzor podataka elektronički vođenih poslovnih knjiga, evidencija i izvješća


3. omogućiti pristup drugim podacima koji izravno ili neizravno utječu na utvrđivanje porezne osnovice, kao što su mrežni podaci, podaci na internetu te pohranjeni računalni podaci, bez obzira gdje se nalaze


4. omogućiti pristup i nadzor softveru i hardveru i bazama podataka koji se koriste kao dio sustava za elektronički vođene poslovne knjige, evidencije, izvješća i druge podatke koji izravno ili neizravno utječu na utvrđivanje porezne osnovice te provjeru primjerenosti elektroničkih programa i elektroničke obrade podataka
. “

 

Iza stavka 3. dodaju se novi stavci 4. i 5. koji glase:

„( 4) Porezno tijelo može kopirati podatke u elektroničkom obliku i izvršiti ili zatražiti izradu vjerodostojne kopije cijelog medija i zatražiti ključeve za šifriranje ili lozinke za šifriranje ako su potrebni za pristup podacima ili čitljivost podataka, ali samo ako podaci izravno ili neizravno utječu na utvrđivanje porezne osnovice.

(5) Porezno tijelo može kopirati podatke, dokumente i druge evidencije. Ako se službeno kopiraju podaci, dokumenti i evidencije, svaki primjerak mora biti vidljivo označen i datiran datumom kopiranja.“

Dosadašnji stavci 4. do 11. postaju stavci 6. do 13.

 

Komentara na članku: 34 Općih komentara: 32 Nadopuna teksta: 2
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 4.

 

           U članku 79. stavci 9. i 10. brišu se.

 

 

Komentara na članku: 1 Općih komentara: 1 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 5.

 

Članak 123. mijenja se i glasi:

 

 

„(1) Ako se tijekom poreznog nadzora pojavi sumnja da je porezni obveznik počinio kazneno djelo ili prekršaj, porezno tijelo obvezno je podnijeti prijavu nadležnom tijelu.

 

(2) U slučaju sumnje na porezno kazneno djelo, Porezna uprava je ovlaštena zatražiti i prikupljati podatke, dokumentaciju i evidencije koje su nužne za utvrđivanje kaznenog djela, te navedene podatke, dokumentaciju i evidencije tražiti od drugih nadležnih tijela i društava ovlaštenih za držanje i/ili čuvanje tih podataka, dokumentacije i evidencija sukladno posebnim zakonima koji uređuju držanje i/ili čuvanje tih podataka.“

 

Komentara na članku: 4 Općih komentara: 4 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 6.

 

U članku 191. stavku 2. riječi: „ nadležnog područnog ureda Porezne uprave, odnosno Carinske uprave.“  zamjenjuju se riječima: „ u Poreznoj upravi, odnosno u nadležnom područnom uredu Carinske uprave. “.

 

U stavku 3. riječi: „područnim uredima“ zamjenjuju se riječima: „ Poreznoj upravi.“.

 

Komentara na članku: 2 Općih komentara: 2 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 7.

U članku 192. stavku 1. točka 6. mijenja se i glasi:

„6. ako ne uruči ispis elektronički vođenih poslovnih knjiga, evidencija i izvješća i drugih podataka koji izravno ili neizravno utječu na utvrđivanje porezne osnovice, ili ne omogući pristup i nadzor podataka elektronički vođenih poslovnih knjiga, evidencija i izvješća, ili ne omogući pristup podacima koji izravno ili neizravno utječu na utvrđivanje porezne osnovice ili ne omogući pristup i nadzor računalnog ili drugog elektroničkog sustava i baza podataka, odnosno ako ne osigura podatke na propisani način, ili ne osigura odgovarajuću zaštitu, tajnost i cjelovitost podataka te ukoliko ne omogući poreznom tijelu poduzimanje mjera radi osiguranja dokaza kao što su popisivanje ili zapljena računala i druge opreme na kojoj se nalaze podaci, kao i kopiranje mrežnih podataka, podataka na internetu i podataka s računala i druge opreme (članak 67. stavak 1., 2., 3., 4. i 5.)“

U točki 7. riječi: „(članak 67. stavak 5.)“ zamjenjuju se riječima: „(članak 67. stavak 7.)“.

Iza točke 12. dodaje se točka 13. koja glasi:

„13. ako ne dostavi na traženje poreznog tijela podatke, dokumentaciju i evidencije u slučaju sumnje na porezno kazneno djelo (članak 123.)“.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 8.

 

U članku 194. stavku 1. točki 4. riječi: „(članak 67. stavak 7.)“ zamjenjuju se riječima: „(članak 67. stavak 9.)“.

 

Briše se točka 12.

 

Dosadašnje točke 13. do 15. postaju točke 12. do 14.

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

 

Komentara na članku: 1 Općih komentara: 1 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 9.

 

Ministar financija uskladit će Pravilnik o provedbi Općeg poreznog zakona („Narodne novine“, br. 45/19., 35/20., 43/20., 5​0/20., 70/20., 74/20., 103/20., 114/20., 144/20., 2/21., 26/21., 43/21., 106/21., 144/21., 156/22. i 152/24.) s odredbama ovoga Zakona u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

 

 

 

Komentara na članku: 1 Općih komentara: 1 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 10.

 

Obveza sastavljanja statističkog izvješća iz članka 79. stavka 9. Općeg poreznog zakona („Narodne novine“, br. 115/16., 106/18., 121/19., 32/20., 42/20., 114/22. i 152/24 ) za 2025. godinu o dospjelim, a nenaplaćenim tražbinama  reba se izvršiti do 28. veljače 2026. za obveznike poreza na dohodak od samostalne djelatnosti prema propisu kojim se uređuje porez na dohodak ili do 30. travnja 2026. za obveznike poreza na dobit prema propisu kojim se uređuje porez na dobit odnosno drugog roka, ako je poreznom obvezniku odobreno drugačije porezno razdoblje sukladno propisu kojim se uređuje porez na dobit.

 

Komentara na članku: 5 Općih komentara: 5 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 11.

 

Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2026.

 

 


 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

O B R A Z L O Ž E N J E

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Uz članak 1.

 

U članku 8. OPZ-a dodaju se novi stavci 15. do 17. kojima se uvodi iznimka od obveze čuvanja porezne tajne. Potrebno je između Porezne uprave i jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave (JLPRS) uspostaviti godišnju razmjenu analitičkih podatka o naplati lokalnih poreza koja pripadaju JLPRS.

 

Prenošenje ovlasti za utvrđivanje i naplatu lokalnih poreza na Poreznu upravu sukladno Zakonu o lokalnim porezima, ne isključuje odgovornost izvršnog čelnika jedinice koja je prenijela ovlast utvrđivanja i naplate prihoda za potpunu i pravodobnu naplatu prihoda i primitaka, odnosno analitičko evidentiranje potraživanja i obveza.

 

Dopuna se predlaže kako bi se osiguralo djelotvorno ispunjavanje obveza te odgovornosti JLPRS sukladno Zakonu o proračunu, Zakonu o fiskalnoj odgovornosti te podzakonskim propisima.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Uz članak 2.

 

U članku 64. OPZ-a uvodi se izuzeće od obveze izdavanja računa   za usluge oslobođene od poreza na dodanu vrijednost za koje nije propisana obveza izdavanja računa prema posebnom propisu o porezu na dodanu vrijednost .

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Uz članak 3.

 

Dopuna članka 67. stavka 1. OPZ-a propisivanjem novog subjekta primjene odredbe potrebna je iz razloga što se u praksi pojavljuju slučajevi da se određeni podaci ili evidencije nalaze kod osoba koje ne vode poslovne knjige, primjerice evidencije o dobavljačima, kupcima, klijentima, podaci o prometu kriptovaluta za pojedine korisnike, podaci o korisnicima usluga na web stranicama. Navedeno se može odnositi na rezidente Republike Hrvatske, ali i na nerezidente (uz međunarodnu razmjenu) te će se novom odredbom ojačati postupanje Porezne uprave.

 

Dopuna članka 67. OPZ-a stavkom 4. i 5. predlaže se iz razloga što je dosadašnja odredba članka 67. stavka 3. OPZ-a preopćenita. Navedeni stavak 3. članka 67. OPZ-a, odnosi se na postupke e-forenzike, odnosno preuzimanje podataka i / ili računala od poreznih obveznika u cijelosti, uključujući i šifre i ključeva za pristup računalima i aplikacijama. Ovim odredbama detaljnije se propisuje sam postupak izuzimanja i kopiranja podataka, uz navođenje formulacije prema kojoj se mogu koristiti samo podaci koji izravno ili neizravno utječu na poreznu obvezu.

Prilikom kopiranja podataka primjenjuju se važeći standardi o označavanju kopija iz Uredbe eIDAS (EU 910/2014) i njegovoj izmjeni EU 2024/1183).

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Uz članak 4.

 

Odredbe članka 79. stavka 9. i 10. OPZ-a propisuje obveza podnošenja statističkog izvješća o dospjelim, a nenaplaćenim tražbinama (Obrazac OPZ-STAT-1). Statističko izvješće o dospjelim, a nenaplaćenim tražbinama po računima za isporuku dobara i usluga podnose obveznici poreza na dodanu vrijednost koji u poslovnim knjigama imaju evidentirane dospjele, a nenaplaćene tražbine, a podnosi se sa stanjem duga na dan 31. prosinca prethodne godine. Izvješće se dostavlja Poreznoj upravi putem ePorezne u rokovima za podnošenje poreznih prijava. Predloženim izmjenama članka 79. OPZ-a brišu se odredbe koje se odnose na obvezu podnošenja Obrasca OPZ-STAT-1. Obrazac OPZ-STAT-1 planira se zamijeniti novim sustavom izvještavanja propisanim Zakonom o fiskalizaciji.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Uz članak 5.

 

Članku 123. OPZ-a koji propisuje postupanje poreznog tijela za slučaj sumnje na porezno kazneno djelo i prekršaj, dodaju se stavci 2. i 3. Navedene odredbe predlažu se radi omogućavanja pribavljanja informacija i podataka koji su potrebni za utvrđivanje sumnje na kazneno djelo u području oporezivanja, kao što je primjerice, prodaja robe ili obavljanje usluga ili obavljanje druge gospodarske djelatnosti bez njezine registracije u registar poreznih obveznika i neprijavljivanje poreznih obveza, krivotvorenje računa radi neprijavljivanja poreznih obveza, fiktivne isporuke u kružnim prijevarama. Navedeno iz stavka 2. se odnosi na postupke iz članka 6., 11., 12., 12.a, 27., 28., 29., 30., 31., 32., 32.a., 34., 37., 44., 44.a., 62., 63., 63.a., 66., 67., 69., 71., 79., 81, 82., 83., 89., 92., 113., 114., 121., 122., 124., te Poglavlja IV. i V. Općeg poreznog zakona.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Uz članak 6.

 

Provodi se nomotehničko usklađenje članka 191. stavka 2. OPZ-a u skladu s odredbama Zakona o Poreznoj upravi koji razrađuju unutarnje ustrojstvo Porezne uprave.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Uz članak 7.

 

Zbog predložene izmjene odredbe članka 66. stavka OPZ-a, provodi se nužno usklađenje prekršajne odredbe članka 192. stavka 1. točke 6. OPZ-a.  Dodan je novi prekršaj radi proširenja članka 123.OPZ-a, a koji se odnosi na nedostavljanje tražene dokumentacije, podataka i evidencija.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Uz članak 8.

 

Briše se prekršajna odredba članka 194. stavka 1. točke 12. OPZ-a, odnosno opis bića djela prekršaja budući da se odredbama ovoga Zakona briše i obveza pravovremenog podnošenja statističkih izvješća Poreznoj upravi za potrebe utvrđivanja činjenica bitnih za oporezivanje.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Uz članak 9.

 

Ministru financija daje se ovlast radi donošenja provedbenog propisa u roku od 60 dana od donošenja ovoga Zakona.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Uz članak 10.

 

U prijelaznim odredbama ovoga Zakona propisuje se obveza podnošenja statističkog izvješća o dospjelim, a nenaplaćenim tražbinama (Obrazac OPZ-STAT-1) u prijelaznom razdoblju, do stupanja na snagu odredbi o novom sustavu izvještavanja propisanih Zakonom o fiskalizaciji.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Uz članak 11.

 

Propisuje se način objave i dan stupanja na snagu Zakona.

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU

 

Obveza čuvanja porezne tajne

 

Članak 8.

 

​(1) Porezno tijelo dužno je kao poreznu tajnu čuvati sve podatke koje porezni obveznik iznosi u poreznom postupku te sve druge podatke u vezi s poreznim postupkom kojima raspolaže, kao i podatke koje razmjenjuje s drugim državama u poreznim stvarima.

 

(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, ne smatra se poreznom tajnom:

1. podatak o datumu upisa u sustav poreza na dodanu vrijednost ili ispisa iz sustava poreza na dodanu vrijednost

2. podatak o poreznim obveznicima koji su davali lažne podatke s namjerom umanjenja svoje ili tuđe obveze poreza na dodanu vrijednost (kružne prijevare poreza na dodanu vrijednost) ako je to utvrđeno u porezno-pravnom postupku.

 

(3) Obveza čuvanja porezne tajne iz stavka 1. ovoga članka odnosi se na sve službene osobe poreznog tijela, vještake i druge osobe koje su uključene u porezni postupak.

 

(4) Obveza čuvanja porezne tajne je povrijeđena ako se činjenice navedene u stavku 1. ovoga članka neovlašteno koriste ili objave.

 

(5) Obveza čuvanja porezne tajne nije povrijeđena:

1. ako se poreznom jamcu omogući uvid u podatke o poreznom obvezniku bitne za njegov odnos prema poreznom obvezniku

2. ako se članove društva osoba upozna s činjenicama bitnima za oporezivanje društva

3. ako se iznose podaci tijekom poreznog, prekršajnog, kaznenog​ ili sudskog postupka

4. ako se iznose podaci uz pisani pristanak osobe na koju se ti podaci odnose

5. ako se iznose podaci za potrebe naplate poreznog duga

6. ako se podaci daju na zahtjev drugog javnopravnog tijela koje po službenoj dužnosti traži podatke nužne za ostvarivanje prava pred tim tijelom povodom zahtjeva stranke u postupku, a koje bi inače stranka trebala sama pribaviti

7. ako ustrojstvene jedinice Ministarstva financija međusobno dostavljaju podatke koji mogu biti od utjecaja na utvrđivanje prava i obveza poreznih obveznika

8. ako se podaci daju u skladu s postupcima propisanim ugovorima o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja i drugim međunarodnim ugovorima u poreznim stvarima koji su u primjeni u Republici Hrvatskoj

9. ako se podaci daju u skladu s postupkom propisanim ovim Zakonom za pružanje i dobivanje pravne pomoći i

10. ako se podaci daju sukladno zakonu kojim se uređuje administrativna suradnja u području poreza.

(6) Obveza čuvanja porezne tajne nije povrijeđena u slučaju kada porezno tijelo bez posebnog zahtjeva dostavlja drugom javnopravnom tijelu podatke za koje je saznalo tijekom vođenja poreznog postupka, ako postoji sumnja u postojanje kaznenog djela, kršenje zakona ili drugog propisa za čije je provođenje nadležno neko drugo javnopravno tijelo.

 

(7) Obveza čuvanja porezne tajne nije povrijeđena ako Ministarstvo financija – Porezna uprava bez pristanka poreznog obveznika objavi na svojim mrežnim stranicama popis dospjelih i neplaćenih dugova po osnovi poreza na dodanu vrijednost, poreza na dobit, poreza na dohodak i prireza, doprinosa za obvezna osiguranja, trošarina, posebnih poreza, poreza na promet nekretnina, iznosa na ime naknade za koncesiju te carina, ako je ukupni iznos duga:

1. veći od iznosa 13.272,28 eura za fizičke osobe koje obavljaju djelatnost

2. veći od iznosa 39.816,84 eura za pravne osobe i

3. veći od iznosa 1990,84 eura​ za sve ostale porezne obveznike.

 

(8) Popis dospjelih, a neplaćenih dugova iz stavka 7. ovoga članka objavit će se 31. listopada svake godine.

 

(9) Popis iz stavka 7. ovoga članka sadržava: ime i prezime ili naziv poreznog obveznika, godinu rođenja fizičke osobe, mjesto prebivališta ili boravišta fizičke osobe ili sjedišta pravne osobe, iznos duga po vrsti poreza te ukupni iznos duga. Na zahtjev osobe koja dokaže pravni interes, Porezna uprava popis može dopuniti i drugim podacima potrebnim radi nespornog utvrđivanja identiteta pojedinačnog poreznog obveznika s ovoga popisa, kao što su: datum i mjesec rođenja fizičke osobe i ime roditelja fizičke osobe. Pregled poreznih obveznika za koje je utvrđeno da nisu porezni obveznici koji se nalaze na popisu objavljuje se na mrežnim stranicama Porezne uprave.​ Porezna uprava može za porezne obveznike s popisa iz stavka 7. ovoga članka iznijeti podatke o poduzetim mjerama ovršnog postupka.

(10) Iznimno od stavaka 7. i 9. ovoga članka, popis neće sadržavati podatke o dugovima poreznih obveznika kojima je porezno tijelo odobrilo odgodu ili obročno plaćanje duga ili reprogramiranje naplate poreznog duga, ili je pravomoćnim rješenjem o sklopljenoj predstečajnoj nagodbi utvrđeno da se dug reprogramira ili je potvrđen plan restrukturiranja u predstečajnom postupku, ili je sukladno posebnom propisu o stečaju potrošača sklopljen izvansudski sporazum, odnosno sudska nagodba na pripremnom ročištu.

 

(11) Iznimno, obveza čuvanja porezne tajne nije povrijeđena ako Ministarstvo financija – Porezna uprava i Carinska uprava bez pristanka poreznog obveznika objavljuje u sredstvima javnog priopćavanja i na svojim mrežnim stranicama podatke potrebne radi ispravljanja netočnih ili nepotpunih informacija u slučaju ako je netočne ili nepotpune informacije porezni obveznik izravno ili neizravno dostavio sredstvima javnog priopćavanja.

 

(12) U izračun visine duga iz stavka 7. ovoga članka uzima se stanje duga po osnovama za koje je propisana objava dospjelih i neplaćenih dugova na zadnji dan u mjesecu koji prethodi mjesecu objave popisa dospjelih i neplaćenih dugova, umanjen za uplate i preplate​ do dana obrade podataka. Ako zadnji dan u mjesecu koji prethodi mjesecu objave popisa dospjelih i neplaćenih dugova pada na neradni dan ili dane blagdana, u izračun se uzima stanje duga na prvi sljedeći radni dan.

 

(13) Porezni obveznici koji nakon objave popisa u cijelosti podmire dugovanja s osnova dugova iz stavka 7. ovoga članka brišu se s popisa. Na popisu dospjelih i neplaćenih dugova posebnim oznakama i porukama obilježavaju se porezni obveznici koji nakon objave popisa ne podmire dugovanja iz stavka 7. ovoga članka u cijelosti, već je nakon podmirenja dijela dugovanja njegov nepodmireni iznos manji od iznosa koji je kriterij za objavu popisa.​

 

 

(14) Na popisu dospjelih i neplaćenih dugova dužnika navodi se kao napomena da su u odnosu na dužnika od strane Porezne uprave provedene dodatne mjere radi provjere mogućih elemenata prikrivanja imovine i izbjegavanja plaćanja poreznog duga.

 

Izuzeće od obveze izdavanja računa

 

Članak 64.

 

(a) Iznimno od članka 62. stavka 1. ovoga Zakona, računi se ne moraju ispostavljati ako se promet ostvaruje od priređivanja lutrijskih igara, igara klađenja, igara u casinima te na automatima za igre na sreću i zabavu, ako se pretežni dio vrijednosti prometa odnosi na maloprodaju dnevnog tiska, duhana i duhanskih prerađevina, maraka i drugih poštanskih vrijednosnica, ako se prodaja obavlja putem automata, ako se vlastiti poljoprivredni proizvodi proizvedeni na vlastitom obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu izravno prodaju krajnjem potrošaču u proizvodnim objektima seljačkih ili obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava, ako se prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda obavlja na tržnicama i otvorenim prostorima.

 

(b) Prodajom na tržnicama i otvorenim prostorima iz stavka 1. ovoga članka smatra se isključivo prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda krajnjem potrošaču koja se obavlja na neki od sljedećih načina:


– na štandovima i klupama na tržnicama na malo


– na štandovima i klupama izvan tržnica na malo.

 

Elektronička obrada podataka

 

Članak 67.

 

(a) ​Porezni obveznici i osobe koje za poreznog obveznika vode poslovne knjige, a koji vode podatke u elektroničkom obliku moraju na zahtjev poreznog tijela:

(b)
1. uručiti u elektroničkom obliku poslovne knjige, evidencije, izvješća i druge podatke koji izravno ili neizravno utječu na utvrđivanje porezne osnovice, a koji su vođeni i organizirani u računalnim datotekama u standardnom obliku, omogućujući jednostavnu daljnju elektroničku obradu podataka


2. omogućiti pristup i nadzor podataka elektronički vođenih poslovnih knjiga, evidencija i izvješća
3. omogućiti pristup drugim podacima koji izravno ili neizravno utječu na utvrđivanje porezne osnovice, kao što su mrežni podaci, podaci na internetu te pohranjeni računalni podaci, bez obzira gdje se nalaze


4. omogućiti pristup i nadzor softveru i hardveru i bazama podataka koji se koriste kao dio sustava za elektronički vođene poslovne knjige, evidencije, izvješća i druge podatke koji izravno ili neizravno utječu na utvrđivanje porezne osnovice te provjeru primjerenosti elektroničkih programa i elektroničke obrade podataka.

(2) Podaci iz stavka 1. ovoga članka moraju biti osigurani na jedan od sljedećih načina:

1. putem elektroničkih medija

2. korištenjem modernih telekomunikacijskih usluga

3. izravnim spajanjem poreznog tijela na sustav poreznog obveznika (lokalna veza) ili
4. neizravnim spajanjem poreznog tijela na sustav poreznog obveznika preko telekomunikacijskih linija (daljinska veza).


(3) Porezno tijelo može poduzimati mjere radi osiguranja dokaza kao što su popisivanje ili zaplijena računala i druge opreme na kojoj se nalaze podaci, kao i kopiranje mrežnih podataka, podataka na internetu i podataka s računala i druge opreme.


(4) U slučajevima iz stavka 2. ovoga članka mora biti osigurana odgovarajuća zaštita, tajnost i cjelovitost podataka.


(5) Porezni obveznici koji poslovne knjige, evidencije, izvješća i druge podatke koji izravno ili neizravno utječu na utvrđivanje porezne osnovice vode u elektroničkom obliku za svrhe oporezivanja moraju:

1. čuvati podatke u elektroničkom obliku

2. dopustiti pristup tim podacima u elektroničkom obliku

3. osigurati čitljivost izvornih podataka bez obzira na okolnosti promjene opreme korištenih sustava ili programa

4. osigurati pravilno spremanje i čuvanje podataka za propisano razdoblje u skladu sa člankom 66. stavkom 17. ovoga Zakona

5. omogućiti pristup elektronički vođenim poslovnim knjigama, evidencijama, izvješćima i drugim podacima koji izravno ili neizravno utječu na utvrđivanje porezne osnovice i u slučajevima kada se čuvaju u elektroničkom obliku kod drugih osoba ili u drugim zemljama

6. pohraniti i čuvati podatke u obliku koji dopušta nadzor u razumnom vremenu

7. omogućiti kopiranje podataka s mrežnih podataka, podataka na internetu i podataka s računala i druge opreme.

(6) Ako porezni obveznici obavljaju svoje poslovanje elektroničkim putem, moraju osigurati izvornost primljenih i izdanih isprava i drugih podataka te cjelovitost njihova sadržaja.

(7) Na zahtjev poreznog tijela porezni obveznici moraju staviti na raspolaganje dokumentaciju o elektroničkom sustavu korištenom za vođenje poslovnih knjiga, evidencija, izvješća i druge podatke koji izravno ili neizravno utječu na utvrđivanje porezne osnovice.
Dokumentacija mora sadržavati opis:

1. elektroničkog sustava (dizajn, konstrukcija i rad)

2. podsustava i datoteka (sadržaj, struktura, linije za komunikaciju)

3. funkcionalnih procedura koje su dio elektroničkog sustava

4. kontrole koja osigurava točnost i pouzdanost postupaka i funkcioniranja elektroničkoga

Sustava

5. kontrole koja sprječava neovlaštene dopune, izmjene ili brisanja elektronički pohranjenih podataka.

(8) Svaka izmjena u elektroničkom sustavu (elektronički programi, procedure i datoteke) mora biti dokumentirana u vremenskom redoslijedu izmjena, s datumom izmjene i obrazloženjem razloga, tipa i posljedica izmjene.

(9) Porezni obveznik i osobe koje za poreznog obveznika vode poslovne knjige ne mogu ni u kojem slučaju dostaviti podatke u papirnatom obliku.

(10) Podaci moraju biti dostavljeni u formatu prilagođenom standardima koji se objavljuju na mrežnim stranicama Ministarstva financija – Porezne uprave.

(11) Ministar financija pravilnikom će propisati oblik, sadržaj, rok i način dostave poslovnih knjiga, evidencija, izvješća i druge podatke koji izravno ili neizravno utječu na utvrđivanje porezne osnovice koji se čuvaju u elektroničkom obliku .

 

 

Davanje obavijesti

 

Članak 79.

 

(a) ​Porezni obveznik i druge osobe koje raspolažu podacima bitnima za oporezivanje, primjenu međunarodnih ugovora ili vode vlasničke pozicije vrijednosnih papira te upisnike o imovini i pravima poreznih obveznika dužni su na zahtjev poreznog tijela dostaviti podatke potrebne za utvrđivanje porezne obveze, primjenu međunarodnih ugovora, provedbu ovrhe i mjera osiguranja.

(b) Osobe iz stavka 1. ovoga članka koje podatke vode u elektroničkom obliku dužne su ih na zahtjev poreznog tijela dostaviti u elektroničkom obliku.


(3) U vođenju poreznog postupka porezno tijelo ovlašteno je od poreznog obveznika tražiti obavijesti o njegovu poslovanju u tuzemstvu i inozemstvu, o njegovim pojedinim poslovima te o izvorima sredstava za nabavu poslovne i osobne imovine.


(4) Porezno tijelo može zatražiti usmeno davanje obavijesti iz stavka 1. i 3. ovoga članaka i o tome sastaviti zabilješku, a porezni obveznik i druge osobe su dužne pružiti traženu obavijest.

(c) O usmenoj obavijesti sastavit će se zabilješka koja mora sadržavati imena i prezimena nazočnih osoba, mjesto, dan i bitan sadržaj obavijesti, a potpisuju je službena osoba i osoba koja daje obavijest. Osobi koja je dala usmenu obavijest može se na njezin zahtjev dati prijepis zabilješke.

(6) Na traženje osobe koja je dužna dati obavijest zahtjev se mora podnijeti u pisanom obliku. U zahtjevu za davanje obavijesti treba navesti na koga se i na što se ona odnosi.

(7) Na traženje poreznog tijela, osoba iz stavka 1. ovoga članka dužna je dati obavijest u pisanom obliku u roku od osam dana od primitka zahtjeva za davanje obavijesti.

(8) U poreznom postupku porezno tijelo može koristiti obavijesti o činjenicama utvrđenima u jednom poreznom postupku, a koje mogu utjecati na utvrđivanje činjenica i okolnosti bitnih za oporezivanje drugoga poreznog obveznika.

(9) Porezni obveznici upisani u registar obveznika poreza na dodanu vrijednost koji imaju u svojim poslovnim knjigama evidentirane dospjele, a nenaplaćene tražbine, koje su dospjele sukladno rokovima ispunjenja novčanih obveza propisanim posebnim propisom, dužni su sastaviti statističko izvješće o dospjelim, a nenaplaćenim tražbinama u rokovima za podnošenje poreznih prijava poreza na dohodak ili poreza na dobit sukladno posebnom propisu u tekućoj godini za sve dospjele, a neplaćene račune sa stanjem na dan 31. prosinca prethodne godine.​

(10) Ministar financija pravilnikom će propisati način podnošenja statističkih izvješća Poreznoj upravi za potrebe utvrđivanja činjenica bitnih za oporezivanje.

 

 

Postupak u slučaju sumnje na porezno kazneno djelo i prekršaj

 

Članak 123.


Ako se tijekom poreznog nadzora pojavi sumnja da je porezni obveznik počinio kazneno djelo ili prekršaj, porezno tijelo obvezno je podnijeti prijavu nadležnom tijelu.

 

 

 

Porezni prekršaj

 

Članak 191.

(a) ​Porezni prekršaj je povreda poreznog propisa koja je kao prekršaj propisana ovim Zakonom i posebnim zakonima o pojedinim vrstama poreza.


(2) Prekršajni postupak u prvom stupnju vodi i rješenje o prekršaju donosi vijeće za prekršajni postupak nadležnog područnog ureda Porezne uprave, odnosno Carinske uprave.

(3) Ministar financija, na prijedlog ravnatelja Porezne uprave, može imenovati više vijeća za prekršajni postupak u područnim uredima.

(4) Vijeće za prekršajni postupak ima predsjednika i dva člana koje na prijedlog ravnatelja Porezne uprave imenuje ministar financija.

(5) Predsjednik vijeća za prekršajni postupak predsjeda i rukovodi radom vijeća.

(6) Za predsjednika vijeća za prekršajni postupak može se imenovati osoba koja je diplomirani pravnik s položenim pravosudnim ispitom.

(7) Vijeće za prekršajni postupak može ovlastiti člana vijeća za vođenje postupka i donošenje odluka tijekom postupka, osim donošenja odluke o prekršaju.

(8) O žalbi na rješenje doneseno u prvostupanjskom prekršajnom postupku rješava Visoki prekršajni sud, osim ako Prekršajnim zakonom nije propisano drugačije.

(9) Na prekršajni postupak koji vodi porezno tijelo primjenjuju se odredbe Prekršajnog zakona.

 

Najteži porezni prekršaji

 

Članak 192.


(1) Novčanom kaznom u iznosu u iznosu od 2650,00 do 66.360,00 eura kaznit će se pravna osoba:

1. ako ne izdaje račune (članak 62. stavak 1. i 5.)
2. ako ne iskazuje isporuke dobara i usluga preko naplatnog uređaja ili na drugi odgovarajući način, a naplaćuje ih gotovinom ili ne iskazuje ili ne iskazuje potpuno i/ili točno i/ili pravodobno i/ili uredno (članak 62. stavak 4.)

3. ako ne vodi poslovne knjige i evidencije radi oporezivanja prema poreznim propisima koji se primjenjuju u Republici Hrvatskoj (članak 62. stavak 5.)
4. ako knjiženja i druga evidentiranja u poslovnim knjigama ne obavlja potpuno ili točno ili pravodobno ili uredno (članak 66. stavak 1.)
5. ako poslovne knjige, druge evidencije i knjigovodstvene isprave ne čuva u rokovima propisanim zakonom (članak 66. stavak 18.)
6. ako ne uruči ispis elektronički vođenih poslovnih knjiga, evidencija i izvješća i drugih podataka koji izravno ili neizravno utječu na utvrđivanje porezne osnovice, ili ne omogući pristup i nadzor podataka elektronički vođenih poslovnih knjiga, evidencija i izvješća, ili ne omogući pristup podacima koji izravno ili neizravno utječu na utvrđivanje porezne osnovice ili ne omogući pristup i nadzor računalnog ili drugog elektroničkog sustava i baza podataka, odnosno ako ne osigura podatke na propisani način, ili ne osigura odgovarajuću zaštitu, tajnost i cjelovitost podataka (članak 67. stavak 1., 2.i 4.)
7. ako ne osigura čuvanje podataka u elektroničkom obliku, ako ne dopusti pristup podacima u elektroničkom obliku, ako ne osigura čitljivost izvornih podataka bez obzira na okolnosti promjene opreme korištenih sustava ili programa, ako ne osigura njihovo pravilno spremanje i čuvanje za propisano razdoblje, ako ne omogući pristup elektronički vođenim poslovnim knjigama, evidencijama, izvješćima i drugim podacima koji izravno ili neizravno utječu na utvrđivanje porezne osnovice i u slučajevima kada se čuvaju u elektroničkom obliku kod drugih osoba ili u drugim zemljama, ako ne pohrani i čuva podatke u obliku koji dopušta nadzor u razumnom vremenu ili ako ne omogući kopiranje mrežnih podataka, podataka na internetu i podataka sa računala i druge opreme (članak 67. stavak 5.)
8. ako odbije sudjelovati u poreznom postupku (članak 69. i članak 71.)
9. ako se ne odazove na poziv poreznog tijela (članak 78.)
10. ako ne predoči poslovne knjige, evidencije, poslovnu dokumentaciju i druge isprave na zahtjev poreznog tijela (članak 81. stavak 1.)
11. ako ne dostavi Poreznoj upravi u zakonom propisanom roku ili na njezin zahtjev podatke o prometu računa u eurima i deviznih računa pravnih osoba, fizičkih osoba koje obavljaju registriranu djelatnost obrta, slobodnih zanimanja i građana, uključivo i podatke o prometu tekućih računa i štednih uloga (članak 114. stavak 1. i 2.)
12. ako ne dopusti obavljanje poreznog nadzora (članak 117. stavak 1.).

(2) Novčanom kaznom od 1320,00 do 39.810,00 eura za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba obrtnik i fizička osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost.

(3) Novčanom kaznom od 130,00 do 5300,00 eura za prekršaj iz stavka 1. točke 8. i 9. ovoga članka kaznit će se fizička osoba.

(4) Novčanom kaznom u iznosu od 660,00 do 5300,00 eura kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka.

(5) Za ponovljeni prekršaj iz stavka 1. ovog članka, kaznit će se za prekršaj pravna osoba novčanom kaznom u iznosu od 3980,00 do 92.900,00 eura, fizička osoba obrtnik i fizička osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom u iznosu od 2650,00 do 53.080,00 eura, fizička osoba novčanom kaznom u iznosu od 260,00 do 5300,00 eura a odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 1060,00 do 6630,00 eura​.​

(6) Utvrđeni višak gotovine koji nije iskazan preko naplatnog uređaja oduzet će se kao imovinska korist, a povodom prekršaja opisanog u stavku 1. točki 2. ovoga članka.​

 

 

Lakši porezni prekršaji

 

Članak 194.


 

​(1) Novčanom kaznom u iznosu u iznosu od 260,00 do 26.540,00 eura kaznit će se pravna osoba:
1. ako poslovne knjige i druge evidencije s pripadajućom dokumentacijom ne čuva na mjestu propisanom zakonom (članak 66. stavak 9.)

2. ako na početku poslovanja i krajem svake poslovne godine ne popiše svu imovinu i obveze (članak 66. stavak 14.)

3. ako ne popiše imovinu i obveze pri promjenama cijena dobara ili prilikom statusnih promjena ili prestanka obavljanja djelatnosti ili prilikom otvaranja postupka stečaja ili likvidacije (članak 66. stavak 15.)

4. ako na zahtjev poreznog tijela ne stavi na raspolaganje dokumentaciju o elektroničkom sustavu korištenom za vođenje poslovnih knjiga, evidencija i izvješća na propisani način (članak 67. stavak 7.)
5. ako ne prijavi činjenicu stjecanja većinskog udjela ili činjenicu da je u sustavu povezanih društava, u propisanom roku (članak 68. stavak 2. i 4.)
6. ako ne prijavi činjenicu promjene većinskog vlasnika u propisanom roku (članak 68. stavak 3. i 4.)
7. ako ne dostavi poreznom tijelu podatke o osobi i ovlašteniku za koje vodi račun, čuva ili kao zalog uzima vrijednosti ili ustupa pretinac (članak 72.)
8. ako u poreznoj prijavi iskaže netočne ili neistinite podatke (članak 74. stavak 2.)
9. ako ne izda poreznom obvezniku dokumentaciju potrebnu za poreznu prijavu (članak 74. stavak 4.)
10. ako se ne odazove na poziv poreznog tijela radi davanja obavijesti usmeno na službenom mjestu poreznog tijela (članak 79. stavak 4.)
11. ako na traženje poreznog tijela ne dostavi obavijest u pisanom obliku ili obavijest ne dostavi pravodobno (članak 79. stavak 7.)
12. ako ne podnese pravovremeno statistička izvješća Poreznoj upravi za potrebe utvrđivanja činjenica bitnih za oporezivanje (članak 79. stavak 9.)
13. ako ometa očevid (članak 82. stavak 1.)
14. ako kao ovršenik koji na zahtjev poreznog tijela ne da podatke ili da netočne i nepotpune podatke o svojoj imovini i dohotku (članak 139.)
15. Financijska agencija, ako ne postupi u skladu s člankom 153. ovoga Zakona.

(2) Novčanom kaznom od 130,00 do 13.270,00 eura za prekršaj iz stavka 1. točke 1. do 5. i 7. do 14. ovoga članka kaznit će se fizička osoba obrtnik i fizička osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost.

(3) Novčanom kaznom od 20,00 do 2650,00 eura za prekršaj iz stavka 1. točke 8., 10., 11. i 12. ovoga članka kaznit će se fizička osoba.

(4) Novčanom kaznom od 260,00 do 2650,00 eura kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka.

(5) Za ponovljeni prekršaj iz stavka 1. ovog članka kaznit će se za prekršaj pravna osoba novčanom kaznom u iznosu od 530,00 do 39.810,00 eura, fizička osoba obrtnik i fizička osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom u iznosu od 260,00 do 26.540,00 eura, fizička osoba novčanom kaznom u iznosu od 50,00 do 3980,00 eura, a odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu 530,00 do 3980,00 eura​.

 

Komentara na članku: 2 Općih komentara: 2 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor





Copyright © 2025 Ministarsto pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, Ured za zakonodavstvo. Izjava o pristupačnosti.