Republika Hrvatska suočava se s demografskim izazovima – kontinuiranim padom broja stanovnika, niskim stopama nataliteta, negativnim migracijskim saldom i ubrzanim starenjem stanovništva. Između 2011. i 2021. populacija je smanjena za 9,6%, dok se do 2050. očekuje daljnji pad od 13,3%, uz nepovoljan omjer između radno sposobnog i starijeg stanovništva. Odlazak mladih obitelji iz Hrvatske, posebno nakon pristupanja Hrvatske u Europsku uniju dodatno je pogoršao demografsku sliku što je dovelo do još većeg smanjenja broja rođene djece u brojnim lokalnim zajednicama. Posljedice negativnih demografskih trendova uključuju manjak radne snage i kvalificiranih radnika, odljev mladih i visokoobrazovanih osoba, povećane fiskalne pritiske na mirovinski i zdravstveni sustav, eroziju socijalne kohezije te smanjenu održivost lokalnih zajednica.
Iako je u ožujku 2024. usvojena Strategija demografske revitalizacije Republike Hrvatske do 2033., nedostaje sveobuhvatan zakonodavni okvir koji bi omogućio koordinirano djelovanje svih razina vlasti, osigurao integraciju demografske dimenzije u sektorske javne politike te uspostavio sustav praćenja i vrednovanja učinaka demografskih mjera.
-uspostava sveobuhvatnog zakonodavnog okvira za provedbu mjera demografske revitalizacije
-uspostava institucionalnog okvira za upravljanje i provedbu demografskih politika
-razvoj demografskih pokazatelja s ciljem koordinacije, praćenja, usmjeravanje i donošenja učinkovitih demografskih politika na nacionalnoj, regionalnoj i lokalnoj razini
-uključivanje demografske perspektive u sektorske javne politike (u području obrazovanja, zdravlja, zapošljavanja, mirovinskog sustava, regionalnog razvoja, fiskalne politike i dr.).
2.2. Zakon o doplatku za djecu
2.2.
Zakon o doplatku za djecu
IV. tromjesečje 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Nastavno na ranije izmjene u sustavu doplatka za djecu, ocjenjuje se potrebnim i nadalje povećavati razine novčanih potpora s ciljem zadovoljavanja materijalnih potreba obitelji s djecom.
U skladu s Programom Vlade 2024.-2028. predložit će se mjere usmjerene osnaživanju obitelji kroz podizanje iznosa doplatka za djecu te proširenje broja korisnika i veći obuhvat djece za koju se pravo ostvaruje.
Važeći sustav doplatka za djecu više ne odgovara potrebama suvremenih društveno-ekonomskih i demografskih izazova. Postojeći dohodovni cenzusi dovode do isključenosti dijela djece iz sustava te ne osiguravaju ravnomjernu i pravednu raspodjelu sredstava.
Reforma je nužna radi:
-jačanja demografske politike i podrške obiteljima s djecom,
-smanjenja dječjeg siromaštva i socijalne isključenosti,
-prilagodba sustava doplatka na način da visine doplatka za djecu budu usklađene sa stvarnim životnim troškovima te budu primjerenije osjetljivim korisničkim skupinama.
◊osigurati širi obuhvat djece i pravedniju raspodjelu sredstava;
◊ojačati demografsku funkciju sustava i omogućiti obuhvat sve djece u Hrvatskoj;
◊osigurati financijski održiv sustav i model doplataka u kojem se pravo ostvaruje za svu djecu;
◊navedene mjere ujedno predstavljaju nastavak rada na ublažavanju negativnih demografskih trendova te utječu na održavanje i jačanje materijalnog standarda i kvalitete života obitelji.
3. IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
4. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis:
Datum:
Uputa:
.Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
.Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
.Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
.Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
.Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom "(EU)"
.Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom "(RM)"
.Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
PRILOG 1.:
OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
1.
STRUČNI NOSITELJ:
Ministarstvo demografije i useljeništva
2.
POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO DEMOGRAFIJE I USELJENIŠTVA
2.1. Zakon o demografskoj obnovi
2.1.
Zakon o demografskoj obnovi
IV. tromjesečje 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Republika Hrvatska suočava se s demografskim izazovima – kontinuiranim padom broja stanovnika, niskim stopama nataliteta, negativnim migracijskim saldom i ubrzanim starenjem stanovništva. Između 2011. i 2021. populacija je smanjena za 9,6%, dok se do 2050. očekuje daljnji pad od 13,3%, uz nepovoljan omjer između radno sposobnog i starijeg stanovništva. Odlazak mladih obitelji iz Hrvatske, posebno nakon pristupanja Hrvatske u Europsku uniju dodatno je pogoršao demografsku sliku što je dovelo do još većeg smanjenja broja rođene djece u brojnim lokalnim zajednicama. Posljedice negativnih demografskih trendova uključuju manjak radne snage i kvalificiranih radnika, odljev mladih i visokoobrazovanih osoba, povećane fiskalne pritiske na mirovinski i zdravstveni sustav, eroziju socijalne kohezije te smanjenu održivost lokalnih zajednica.
Iako je u ožujku 2024. usvojena Strategija demografske revitalizacije Republike Hrvatske do 2033., nedostaje sveobuhvatan zakonodavni okvir koji bi omogućio koordinirano djelovanje svih razina vlasti, osigurao integraciju demografske dimenzije u sektorske javne politike te uspostavio sustav praćenja i vrednovanja učinaka demografskih mjera.
- uspostava sveobuhvatnog zakonodavnog okvira za provedbu mjera demografske revitalizacije
- uspostava institucionalnog okvira za upravljanje i provedbu demografskih politika
- razvoj demografskih pokazatelja s ciljem koordinacije, praćenja, usmjeravanje i donošenja učinkovitih demografskih politika na nacionalnoj, regionalnoj i lokalnoj razini
- uključivanje demografske perspektive u sektorske javne politike (u području obrazovanja, zdravlja, zapošljavanja, mirovinskog sustava, regionalnog razvoja, fiskalne politike i dr.).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO DEMOGRAFIJE I USELJENIŠTVA
2.2. Zakon o doplatku za djecu
2.2.
Zakon o doplatku za djecu
IV. tromjesečje 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Nastavno na ranije izmjene u sustavu doplatka za djecu, ocjenjuje se potrebnim i nadalje povećavati razine novčanih potpora s ciljem zadovoljavanja materijalnih potreba obitelji s djecom.
U skladu s Programom Vlade 2024.-2028. predložit će se mjere usmjerene osnaživanju obitelji kroz podizanje iznosa doplatka za djecu te proširenje broja korisnika i veći obuhvat djece za koju se pravo ostvaruje.
Važeći sustav doplatka za djecu više ne odgovara potrebama suvremenih društveno-ekonomskih i demografskih izazova. Postojeći dohodovni cenzusi dovode do isključenosti dijela djece iz sustava te ne osiguravaju ravnomjernu i pravednu raspodjelu sredstava.
Reforma je nužna radi:
- jačanja demografske politike i podrške obiteljima s djecom,
- smanjenja dječjeg siromaštva i socijalne isključenosti,
- prilagodba sustava doplatka na način da visine doplatka za djecu budu usklađene sa stvarnim životnim troškovima te budu primjerenije osjetljivim korisničkim skupinama.
◊ osigurati širi obuhvat djece i pravedniju raspodjelu sredstava;
◊ ojačati demografsku funkciju sustava i omogućiti obuhvat sve djece u Hrvatskoj;
◊ osigurati financijski održiv sustav i model doplataka u kojem se pravo ostvaruje za svu djecu;
◊ navedene mjere ujedno predstavljaju nastavak rada na ublažavanju negativnih demografskih trendova te utječu na održavanje i jačanje materijalnog standarda i kvalitete života obitelji.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO DEMOGRAFIJE I USELJENIŠTVA
3. IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO DEMOGRAFIJE I USELJENIŠTVA
4. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis:
Datum:
Uputa:
. Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
. Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
. Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
. Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
. Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom " (EU) "
. Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom " (RM) "
. Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
Komentirate u ime: MINISTARSTVO DEMOGRAFIJE I USELJENIŠTVA