1. STRUČNI NOSITELJ: Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva
2. POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
2.1.
Zakon o poljoprivrednom zemljištu
1.tromjesečje 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Zakon o poljoprivrednom zemljištu („Narodne novine“, br. 20/18, 115/18, 98/20 i 57/22) donesen je u ožujku 2018. godine, a stupio je na snagu 9. ožujka 2018. Zakonom se uređuje održavanje, zaštita, korištenje, promjena namjene i raspolaganje poljoprivrednim zemljištem u Republici Hrvatskoj.
Provedba važećeg Zakona pokazala je da postoje poteškoće koje usporavaju proces raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske, uslijed nesređenog stanje na terenu, sve manjeg korištenja poljoprivrednog zemljišta, kao i smanjenja površina i plodnosti ovog ograničenog i teško obnovljivog resursa. Slijedom navedenoga nužno je usklađenje zakonodavne regulative i otklanjanje uočenih nedostataka ili nedorečenosti pojedinih odredbi Zakona, a koje u provedbi dovode do nedoumica i usporavaju učinkovitu provedbu Zakona o poljoprivrednom zemljištu.
Cilj izrade i donošenja Zakona o poljoprivrednom zemljištu je učinkovita provedba Zakona u svrhu efikasnije provedbe postupaka raspolaganja poljoprivrednim zemljištem, učinkovitije zaštite tla i kontrole korištenja poljoprivrednog zemljišta.
-učinkovitija kontrolu korisnika poljoprivrednog zemljišta.
-veća transparentnost kroz digitalni proces kreiranja natječaja i elektroničke prijave prijavitelja na natječaj
-stavljanje u funkciju zapuštenog poljoprivrednog zemljišta koje nije u funkciji poljoprivredne proizvodnje
-okrupnjavanje poljoprivrednog zemljišta
-povećanje ukupne površine obradivog poljoprivrednog zemljišta
-stvaranje boljih mogućnosti i preduvjeta za ekonomičniju i racionalniju poljoprivrednu proizvodnju
-stvaranje povoljnijih preduvjeta za ostanak stanovništva, pogotovo mlađe populacije u ruralnim područjima
-uspostavljanje učinkovitijih mehanizama kontrole provedbe Gospodarskih programa i korištenja poljoprivrednog zemljišta.
2.2.
Zakon o morskom ribarstvu (EU)
IV. tromjesečje 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Ribarstvena politika je na međunarodnoj razini izuzetno dinamično područje koje se nadograđuje na godišnjoj razini, kako na razini Regionalnih organizacija za upravljanje ribarstvom tako i na razini Europske unije. Dodatno, međunarodni zakonodavni okvir koji se odnosi na zaštitu prirode, i općenito, zelenu tranziciju, kao i sve izraženija potreba za prilagodbom na posljedice klimatskih promjena, također u sve većoj mjeri imaju utjecaj na ribarstvo zahtijevajući prilagodbu nacionalnog zakonodavnog okvira i primjenu odgovarajućih mjera. Prateći te procese, obvezujuće odluke se moraju redovito integrirati u nacionalno zakonodavstvo.
Dodatno, postoji potreba za donošenjem planskih okvira za pojedine oblike ribolova za koje trenutno ne postoji obaveza koja proizlazi iz međunarodnih propisa, a za što ne postoji odgovarajuća pravna osnova u važećem Zakonu. Istovremeno za pojedine planske dokumente koji predstavljaju obvezu koja proizlazi iz međunarodnog pravnog okvira potrebno je dodatno razraditi odredbe zakona u pogledu definiranja procedura.
Sustav gospodarskog ribolova na moru zasniva se na povlasticama i autorizacijama. Radi modernizacije sustava upravljanja i pojednostavnjenja potrebno je stvoriti pretpostavke za reviziju povlastica u smislu usklađivanja popisa alata s važećim propisima.
Segment negospodarskog ribolova koji obuhvaća sportski i rekreacijski ribolov predmet je sve većeg interesa u smislu ujednačavanja na široj regionalnoj razini, no isto tako i predmet sve većeg interesa od strane dionika, što nalaže potrebu preispitivanja i dodatnog osnaživanja odredbi o uspostavi cjelovitog upravljačkog okvira za odgovorno i održivo upravljanje resursima.
Važan element odgovornog i održivog upravljanja predstavlja i sustav promatrača kojeg je potrebno dodatno unaprijediti, posebno s aspekta jasnije definicije njihovih odgovornosti i procedura imenovanja i trajanja ovlaštenja.
Obzirom da se sustav upravljanja oslanja na podatke, potrebno je odredbe o bilježenju i dostavi podataka kao i one o praćenju aktivnosti flote dodatno unaprijediti u odnosu na međunarodne obaveze te na odgovarajući način uključiti raznovrsnost novih tehnologija i mogućnosti te razraditi u dijelu svrsishodnosti i raspolaganja podacima.
Tržište je također važan aspekt koji zahtijeva dodatnu pažnju gdje je zbog unaprjeđenja sljedivosti potrebno revidirati sustav prvih kupaca te dodatno precizirati uvjete stavljanja proizvoda ribarstva na tržište.
Nakon osam godina provedbe važećeg Zakona uočeni su određeni nedostaci i problemi te je isti potrebno dodatno unaprijediti donošenjem novog Zakona koji će bolje uređivati područje ribarstva i osigurati učinkovitu provedbu obveza i ostvarivanje ciljeva zajedničke ribarstvene politike.
Osnovni cilj Zakona je bolje i učinkovitije regulirati ribarstvo na način da se osigura učinkovita provedba Zajedničke ribarstvene politike, bolja integracija zaštite prirode, uz doprinos ostvarenju ciljeva EU u oba ova segmenta.
Novim Zakonom o morskom ribarstvu postići će se sljedeći ciljevi:
-usklađenost s važećim međunarodnim pravnim okvirom i osiguravanje mehanizama za učinkovitu provedbu, prije svega Uredbe (EU) br. 1244/2009 koja je posljednji put izmijenjena Uredbom 2023/2842, te obvezujućih akata koji su usvojeni od strane Regionalnih međunarodnih organizacija za upravljanje ribarstvom.
-jasnija i preciznija definicija pojmova koji se propisuju u Zakonu
-propisivanje pravne osnove za donošenje nacionalnih planova upravljanja ribolovom koji nemaju temelj u Uredbi (EU) br. 1967/2006
-jasnije propisivanje pravne osnove za donošenje godišnjih planova upravljanja ribolovnim kapacitetom i godišnjih planova praćenja, kontrole i inspekcije koji proizlaze iz međunarodnih propisa i pravne stečevine Europske unije
-revizija ribolovnih alata upisanih u povlastice za gospodarski ribolov
-usklađenost odredbi koje se odnose na negospodarski ribolov na moru sa Preporukom GFCM/45/2022/12 te dodatno jasnije propisivanje odredbi koje reguliraju ovaj segment posebno u dijelu koji se odnosi na važenje, obuhvat i prodaju dozvola i odobravanja natjecanja
-propisivanje pravne osnove za provedbu mjera suzbijanja invazivnih vrsta
-unaprjeđenje odredbi usmjerenih na zaštitu osjetljivih vrsta
-unaprjeđenje odredbi koje se odnose na proceduru imenovanja, trajanja ovlaštenja i definiciju odgovornosti ovlaštenih promatrača u ribarstvu
-unaprjeđenje odredbi koje se odnose na elektroničko bilježenje podataka o ulovu kako bi se obuhvatilo bilježenje i dostavljanje podataka putem mobilnih aplikacija
-jasnije propisivanje odredbi koje se odnose na dostavu podataka o ribarstvu i akvakulturi zainteresiranim strankama, nacionalnim, međunarodnim i EU tijelima
-usklađenost prekršajnih odredbi s materijalnim odredbama Zakona i pravnom stečevinom Europske unije
-revidiranje odredbi o tome tko se može registrirati kao prvi kupac
-jasnije propisivanje odredbi o vrsti podataka koji se prikupljaju i u koju svrhu
-jasnije propisivanje uvjeta stavljanja proizvoda ribarstva na tržište
-definiranje uvjeta postavljanja i korištenja uređaja za praćenje i evidenciju u ribolovu.
2.3.
Zakon o slatkovodnom ribarstvu (EU)
IV. tromjesečje 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Zakonski okvir koji regulira slatkovodno ribarstvo donesen 2019. godine potrebno je u značajnoj mjeri unaprijediti obzirom na protok vremena i poteškoće u provedbi samog Zakona. Obzirom da se procjenjuje da će izmjene biti opsežne, prikladno je predvidjeti donošenje novog Zakona umjesto izmjena i dopuna.
Važeći Zakon je potrebno mijenjati u pogledu odredbi o pretvorbi novčanih iznosa u kaznenim odredbama za prekršaje iz hrvatskih kuna u eure zbog prelaska na novu valutu, a također je potrebno jasnije definirati iznose novčanih kazni te uskladiti iznose s težinom prekršaja. Osim toga potrebno je propisati i dodatne kaznene odredbe koje nisu obuhvaćene Zakonom.
K tome važeći Zakon ne uređuje ribolov na vodama koje nisu obuhvaćene ribolovnim pravom kao niti ribolov na vodama koje se nalaze na zemljištu u privatnom vlasništvu ili posjedu, kao niti onim vodama kod kojih je došlo do prodaje ili promjena uslijed promjene administrativnih granica.
Osim toga važeći Zakon ne uređuje spajanje dvaju ili više ribolovnih prava istog ovlaštenika radi racionalizacije troškova ili olakšavanja obavljanja sportskog ribolova i proširenja područja važenja ribičkih dozvola, a ne obuhvaća niti uvođenje mogućnosti oduzimanja ribolovnog prava u slučaju promjene namjene ribolovne zone ili dijela ribolovne zone.
Također, Zakon je potrebno unaprijediti u dijelu koji se odnosi na znanstveni ribolov obzirom da isti ne propisuje mogućnost obavljanja znanstvenog ribolova od strane pravnih osoba koje obavljaju monitoring i istraživanja na temelju posebnih zakona koji uređuju zaštitu prirode i okoliša.
Osim navedenog potrebno je jasnije urediti provođenje programa praćenja stanja ribljeg fonda.
Radi zaštite ribljeg fonda potrebno je zakonom omogućiti brza rješenja po pitanju prostorno-vremenskih ograničenja ribolova, a u svjetlu brzih i naglih klimatskih promjena i njihovih posljedica te uvesti mjere zabrane ribolova u određenom razdoblju nakon poribljavanja.
Također, potrebno je i poboljšati odredbe o postupku premještanja ribe, jasnije definirati primjenu odredbi o lovostaju i jasnije definirati ovlasti osoba ovlaštenih za inspekcijski nadzor.
Ciljevi su:
-uređenost zakonskih odredbi
-usklađivanje iznosa kaznenih odredbi s uvođenjem Eura,
-jasnije definiranje iznosa novčanih kazni za koje je utvrđeno da nisu u skladu s težinom prekršaja
-propisivanje dodatnih kaznenih odredbi radi olakšavanja provedbe zakona
-jasnije definiranje odredbi zakona u dijelu znanstveno-nastavnog ribolova
-unaprjeđenje odredbi o provođenju ribolovnog prava
-unaprjeđenje odredbi kojima se regulira obavljanje gospodarskog ribolova
-unaprjeđenje učinkovitosti ribarske inspekcije.
2.4.
Zakon o održivoj uporabi pesticida (EU)
IV. tromjesečje 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Nadogradnjom Fitosanitarnog informacijskog sustava (FIS) unaprijeđene su funkcionalnosti FIS-a te je omogućeno strankama dostavljanje svih zahtjeva putem e-Obrazaca, što dodatno unaprjeđuje sam sustav održive uporabe pesticida te je Zakon potrebno uskladiti s novim funkcionalnostima.
Vođenje evidencije primjene sredstava za zaštitu bilja od strane svih profesionalnih korisnika, obveza je temeljem EU propisa, no potrebno je zakonski urediti način vođenja evidencije.
Dodatno, potrebno je uskladiti dio terminologije u važećem Zakonu sa terminologijom koja se koristi u FIS-u. Nadalje, vezano za smanjenje uporabe pesticida ili rizika u određenim područjima, uočena je nemogućnost adekvatne zaštite bilja uslijed smanjenja dostupnosti sredstva niskog rizika i biopesticida te njihovog učinka na štetne organizme. Također, potrebno je imenovati drugo stručno tijelo za provedbu stručne kontrole redovitih pregleda uređaja za primjenu pesticida. Navedenim će se osigurati stručna kontrola rada ispitnih stanica. Korigiranjem uvjeta koje moraju ispunjavati zaposlenici za rad u skladištima pesticida, omogućiti će se zapošljavanje djelatnika koji imaju potrebne kvalifikacije iz drugih sektora osim onih koje su propisane važećim Zakonom.
Cilj koji se želi postići je usklađivanje odredbi Zakona sa funkcionalnostima FIS-a, poboljšati odredbe koje se odnose na smanjenje uporabe pesticida ili rizika u određenim područjima kako bi se omogućilo suzbijanje štetnika i bolesti u definiranim osjetljivim područjima te uređenje specifičnosti u sustavu održive uporabe pesticida.
3. IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Zakon o potvrđivanju ugovora između Republike Hrvatske i Organizacije za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih naroda o uspostavi sub-regionalnog tehničkog ureda Opće komisije za ribarstvo Sredozemlja za jadransku subregiju u Republici Hrvatskoj u Splitu
II. tromjesečje 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Republika Hrvatska pokrenula je postupak za sklapanje ugovora između Republike Hrvatske i Organizacije za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih naroda o uspostavi Subregionalnog tehničkog ureda Opće komisije za ribarstvo Sredozemlja za jadransku subregiju u Republici Hrvatskoj u Splitu koji će se sklopiti razmjenom pisama između Republike Hrvatske i Organizacije za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih naroda. Sklapanje ugovora predlaže se s ciljem osnaživanja uloge Republike Hrvatske u upravljanju ribarstvom na međunarodnoj razini, s posebnim fokusom na Jadransko more.
Osnovni cilj Zakona je potvrđivanje ugovora, u skladu s člankom 18. Zakona o sklapanju i izvršavanju međunarodnih ugovora („Narodne novine, br. 28/96.).
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
4. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Potpredsjednik Vlade
i ministar
David Vlajčić
Datum: 19. rujna 2025.
Uputa:
.Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
.Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
.Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
.Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
.Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom "(EU)"
.Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom "(RM)"
.Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
PRILOG 1.: OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
1. STRUČNI NOSITELJ: Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
2. POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
2.1.
Zakon o poljoprivrednom zemljištu
1.tromjesečje 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Zakon o poljoprivrednom zemljištu („Narodne novine“, br. 20/18, 115/18, 98/20 i 57/22) donesen je u ožujku 2018. godine, a stupio je na snagu 9. ožujka 2018. Zakonom se uređuje održavanje, zaštita, korištenje, promjena namjene i raspolaganje poljoprivrednim zemljištem u Republici Hrvatskoj.
Provedba važećeg Zakona pokazala je da postoje poteškoće koje usporavaju proces raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske , uslijed nesređenog stanje na terenu, sve manjeg korištenja poljoprivrednog zemljišta, kao i smanjenja površina i plodnosti ovog ograničenog i teško obnovljivog resursa. Slijedom navedenoga nužno je usklađenje zakonodavne regulative i otklanjanje uočenih nedostataka ili nedorečenosti pojedinih odredbi Zakona, a koje u provedbi dovode do nedoumica i usporavaju učinkovitu provedbu Zakona o poljoprivrednom zemljištu.
Cilj izrade i donošenja Zakona o poljoprivrednom zemljištu je učinkovita provedba Zakona u svrhu efikasnije provedbe postupaka raspolaganja poljoprivrednim zemljištem, učinkovitije zaštite tla i kontrole korištenja poljoprivrednog zemljišta.
Donošenjem Zakona planira se:
- smanjenje administrativnih zapreka
- učinkovitije raspolaganje poljoprivrednim zemljištem
- pojednostavljenje postupaka raspisivanja natječaja za državno poljoprivredno zemljište
- uspostavljanje učinkovitijih mehanizama raspolaganja
- transparentna evidencija korisnika poljoprivrednog zemljišta
- učinkovitija kontrolu korisnika poljoprivrednog zemljišta.
- veća transparentnost kroz digitalni proces kreiranja natječaja i elektroničke prijave prijavitelja na natječaj
- stavljanje u funkciju zapuštenog poljoprivrednog zemljišta koje nije u funkciji poljoprivredne proizvodnje
- okrupnjavanje poljoprivrednog zemljišta
- povećanje ukupne površine obradivog poljoprivrednog zemljišta
- stvaranje boljih mogućnosti i preduvjeta za ekonomičniju i racionalniju poljoprivrednu proizvodnju
- stvaranje povoljnijih preduvjeta za ostanak stanovništva, pogotovo mlađe populacije u ruralnim područjima
- uspostavljanje učinkovitijih mehanizama kontrole provedbe Gospodarskih programa i korištenja poljoprivrednog zemljišta.
2.2.
Zakon o morskom ribarstvu (EU)
IV. tromjesečje 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Ribarstvena politika je na međunarodnoj razini izuzetno dinamično područje koje se nadograđuje na godišnjoj razini, kako na razini Regionalnih organizacija za upravljanje ribarstvom tako i na razini Europske unije. Dodatno, međunarodni zakonodavni okvir koji se odnosi na zaštitu prirode, i općenito, zelenu tranziciju, kao i sve izraženija potreba za prilagodbom na posljedice klimatskih promjena, također u sve većoj mjeri imaju utjecaj na ribarstvo zahtijevajući prilagodbu nacionalnog zakonodavnog okvira i primjenu odgovarajućih mjera. Prateći te procese, obvezujuće odluke se moraju redovito integrirati u nacionalno zakonodavstvo.
Dodatno, postoji potreba za donošenjem planskih okvira za pojedine oblike ribolova za koje trenutno ne postoji obaveza koja proizlazi iz međunarodnih propisa, a za što ne postoji odgovarajuća pravna osnova u važećem Zakonu. Istovremeno za pojedine planske dokumente koji predstavljaju obvezu koja proizlazi iz međunarodnog pravnog okvira potrebno je dodatno razraditi odredbe zakona u pogledu definiranja procedura.
Sustav gospodarskog ribolova na moru zasniva se na povlasticama i autorizacijama. Radi modernizacije sustava upravljanja i pojednostavnjenja potrebno je stvoriti pretpostavke za reviziju povlastica u smislu usklađivanja popisa alata s važećim propisima.
Segment negospodarskog ribolova koji obuhvaća sportski i rekreacijski ribolov predmet je sve većeg interesa u smislu ujednačavanja na široj regionalnoj razini, no isto tako i predmet sve većeg interesa od strane dionika, što nalaže potrebu preispitivanja i dodatnog osnaživanja odredbi o uspostavi cjelovitog upravljačkog okvira za odgovorno i održivo upravljanje resursima.
Važan element odgovornog i održivog upravljanja predstavlja i sustav promatrača kojeg je potrebno dodatno unaprijediti, posebno s aspekta jasnije definicije njihovih odgovornosti i procedura imenovanja i trajanja ovlaštenja.
Obzirom da se sustav upravljanja oslanja na podatke, potrebno je odredbe o bilježenju i dostavi podataka kao i one o praćenju aktivnosti flote dodatno unaprijediti u odnosu na međunarodne obaveze te na odgovarajući način uključiti raznovrsnost novih tehnologija i mogućnosti te razraditi u dijelu svrsishodnosti i raspolaganja podacima.
Tržište je također važan aspekt koji zahtijeva dodatnu pažnju gdje je zbog unaprjeđenja sljedivosti potrebno revidirati sustav prvih kupaca te dodatno precizirati uvjete stavljanja proizvoda ribarstva na tržište.
Nakon osam godina provedbe važećeg Zakona uočeni su određeni nedostaci i problemi te je isti potrebno dodatno unaprijediti donošenjem novog Zakona koji će bolje uređivati područje ribarstva i osigurati učinkovitu provedbu obveza i ostvarivanje ciljeva zajedničke ribarstvene politike.
Osnovni cilj Zakona je bolje i učinkovitije regulirati ribarstvo na način da se osigura učinkovita provedba Zajedničke ribarstvene politike, bolja integracija zaštite prirode, uz doprinos ostvarenju ciljeva EU u oba ova segmenta.
Novim Zakonom o morskom ribarstvu postići će se sljedeći ciljevi:
- usklađenost s važećim međunarodnim pravnim okvirom i osiguravanje mehanizama za učinkovitu provedbu, prije svega Uredbe (EU) br. 1244/2009 koja je posljednji put izmijenjena Uredbom 2023/2842, te obvezujućih akata koji su usvojeni od strane Regionalnih međunarodnih organizacija za upravljanje ribarstvom.
- jasnija i preciznija definicija pojmova koji se propisuju u Zakonu
- propisivanje pravne osnove za donošenje nacionalnih planova upravljanja ribolovom koji nemaju temelj u Uredbi (EU) br. 1967/2006
- jasnije propisivanje pravne osnove za donošenje godišnjih planova upravljanja ribolovnim kapacitetom i godišnjih planova praćenja, kontrole i inspekcije koji proizlaze iz međunarodnih propisa i pravne stečevine Europske unije
- revizija ribolovnih alata upisanih u povlastice za gospodarski ribolov
- usklađenost odredbi koje se odnose na negospodarski ribolov na moru sa Preporukom GFCM/45/2022/12 te dodatno jasnije propisivanje odredbi koje reguliraju ovaj segment posebno u dijelu koji se odnosi na važenje, obuhvat i prodaju dozvola i odobravanja natjecanja
- propisivanje pravne osnove za provedbu mjera suzbijanja invazivnih vrsta
- unaprjeđenje odredbi usmjerenih na zaštitu osjetljivih vrsta
- unaprjeđenje odredbi koje se odnose na proceduru imenovanja, trajanja ovlaštenja i definiciju odgovornosti ovlaštenih promatrača u ribarstvu
- unaprjeđenje odredbi koje se odnose na elektroničko bilježenje podataka o ulovu kako bi se obuhvatilo bilježenje i dostavljanje podataka putem mobilnih aplikacija
- jasnije propisivanje odredbi koje se odnose na dostavu podataka o ribarstvu i akvakulturi zainteresiranim strankama, nacionalnim, međunarodnim i EU tijelima
- usklađenost prekršajnih odredbi s materijalnim odredbama Zakona i pravnom stečevinom Europske unije
- revidiranje odredbi o tome tko se može registrirati kao prvi kupac
- jasnije propisivanje odredbi o vrsti podataka koji se prikupljaju i u koju svrhu
- jasnije propisivanje uvjeta stavljanja proizvoda ribarstva na tržište
- definiranje uvjeta postavljanja i korištenja uređaja za praćenje i evidenciju u ribolovu.
2.3.
Zakon o slatkovodnom ribarstvu (EU)
IV. tromjesečje 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Zakonski okvir koji regulira slatkovodno ribarstvo donesen 2019. godine potrebno je u značajnoj mjeri unaprijediti obzirom na protok vremena i poteškoće u provedbi samog Zakona. Obzirom da se procjenjuje da će izmjene biti opsežne, prikladno je predvidjeti donošenje novog Zakona umjesto izmjena i dopuna.
Važeći Zakon je potrebno mijenjati u pogledu odredbi o pretvorbi novčanih iznosa u kaznenim odredbama za prekršaje iz hrvatskih kuna u eure zbog prelaska na novu valutu, a također je potrebno jasnije definirati iznose novčanih kazni te uskladiti iznose s težinom prekršaja. Osim toga potrebno je propisati i dodatne kaznene odredbe koje nisu obuhvaćene Zakonom.
K tome važeći Zakon ne uređuje ribolov na vodama koje nisu obuhvaćene ribolovnim pravom kao niti ribolov na vodama koje se nalaze na zemljištu u privatnom vlasništvu ili posjedu, kao niti onim vodama kod kojih je došlo do prodaje ili promjena uslijed promjene administrativnih granica.
Osim toga važeći Zakon ne uređuje spajanje dvaju ili više ribolovnih prava istog ovlaštenika radi racionalizacije troškova ili olakšavanja obavljanja sportskog ribolova i proširenja područja važenja ribičkih dozvola, a ne obuhvaća niti uvođenje mogućnosti oduzimanja ribolovnog prava u slučaju promjene namjene ribolovne zone ili dijela ribolovne zone.
Također, Zakon je potrebno unaprijediti u dijelu koji se odnosi na znanstveni ribolov obzirom da isti ne propisuje mogućnost obavljanja znanstvenog ribolova od strane pravnih osoba koje obavljaju monitoring i istraživanja na temelju posebnih zakona koji uređuju zaštitu prirode i okoliša.
Osim navedenog potrebno je jasnije urediti provođenje programa praćenja stanja ribljeg fonda.
Radi zaštite ribljeg fonda potrebno je zakonom omogućiti brza rješenja po pitanju prostorno-vremenskih ograničenja ribolova, a u svjetlu brzih i naglih klimatskih promjena i njihovih posljedica te uvesti mjere zabrane ribolova u određenom razdoblju nakon poribljavanja.
Također, potrebno je i poboljšati odredbe o postupku premještanja ribe, jasnije definirati primjenu odredbi o lovostaju i jasnije definirati ovlasti osoba ovlaštenih za inspekcijski nadzor.
Ciljevi su:
- uređenost zakonskih odredbi
- usklađivanje iznosa kaznenih odredbi s uvođenjem Eura,
- jasnije definiranje iznosa novčanih kazni za koje je utvrđeno da nisu u skladu s težinom prekršaja
- propisivanje dodatnih kaznenih odredbi radi olakšavanja provedbe zakona
- jasnije definiranje odredbi zakona u dijelu znanstveno-nastavnog ribolova
- unaprjeđenje odredbi o provođenju ribolovnog prava
- unaprjeđenje odredbi kojima se regulira obavljanje gospodarskog ribolova
- unaprjeđenje učinkovitosti ribarske inspekcije .
2.4.
Zakon o održivoj uporabi pesticida (EU)
IV. tromjesečje 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Nadogradnjom Fitosanitarnog informacijskog sustava (FIS) unaprijeđene su funkcionalnosti FIS-a te je omogućeno strankama dostavljanje svih zahtjeva putem e-Obrazaca, što dodatno unaprjeđuje sam sustav održive uporabe pesticida te je Zakon potrebno uskladiti s novim funkcionalnostima.
Vođenje evidencije primjene sredstava za zaštitu bilja od strane svih profesionalnih korisnika, obveza je temeljem EU propisa, no potrebno je zakonski urediti način vođenja evidencije.
Dodatno, potrebno je uskladiti dio terminologije u važećem Zakonu sa terminologijom koja se koristi u FIS-u. Nadalje, vezano za smanjenje uporabe pesticida ili rizika u određenim područjima, uočena je nemogućnost adekvatne zaštite bilja uslijed smanjenja dostupnosti sredstva niskog rizika i biopesticida te njihovog učinka na štetne organizme. Također, potrebno je imenovati drugo stručno tijelo za provedbu stručne kontrole redovitih pregleda uređaja za primjenu pesticida. Navedenim će se osigurati stručna kontrola rada ispitnih stanica. Korigiranjem uvjeta koje moraju ispunjavati zaposlenici za rad u skladištima pesticida, omogućiti će se zapošljavanje djelatnika koji imaju potrebne kvalifikacije iz drugih sektora osim onih koje su propisane važećim Zakonom.
Cilj koji se želi postići je usklađivanje odredbi Zakona sa funkcionalnostima FIS-a, poboljšati odredbe koje se odnose na smanjenje uporabe pesticida ili rizika u određenim područjima kako bi se omogućilo suzbijanje štetnika i bolesti u definiranim osjetljivim područjima te uređenje specifičnosti u sustavu održive uporabe pesticida.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
3. IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Zakon o potvrđivanju ugovora između Republike Hrvatske i Organizacije za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih naroda o uspostavi sub-regionalnog tehničkog ureda Opće komisije za ribarstvo Sredozemlja za jadransku subregiju u Republici Hrvatskoj u Splitu
II. tromjesečje 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Republika Hrvatska pokrenula je postupak za sklapanje ugovora između Republike Hrvatske i Organizacije za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih naroda o uspostavi Subregionalnog tehničkog ureda Opće komisije za ribarstvo Sredozemlja za jadransku subregiju u Republici Hrvatskoj u Splitu koji će se sklopiti razmjenom pisama između Republike Hrvatske i Organizacije za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih naroda. Sklapanje ugovora predlaže se s ciljem osnaživanja uloge Republike Hrvatske u upravljanju ribarstvom na međunarodnoj razini, s posebnim fokusom na Jadransko more.
Osnovni cilj Zakona je potvrđivanje ugovora, u skladu s člankom 18. Zakona o sklapanju i izvršavanju međunarodnih ugovora („Narodne novine, br. 28/96.).
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
4. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Potpredsjednik Vlade
i ministar
David Vlajčić
Datum: 19. rujna 2025.
Uputa:
. Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
. Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
. Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
. Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
. Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom " (EU) "
. Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom " (RM) "
. Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA