Na temelju članka 178. stavka 10. Zakona o tržištu kapitala (»Narodne novine«, broj 65/18, 17/20, 83/21, 151/22, 85/24 i 126/25), Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga na sjednici Upravnog vijeća održanoj ____ donosi
PRAVILNIK O PLANOVIMA OPORAVKA INVESTICIJSKIH DRUŠTAVA
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1)Ovim Pravilnikom pobliže se propisuju način i opseg primjene zahtjeva vezanih uz izradu plana oporavka investicijskog društva, sadržaj i rokovi njegove dostave Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga (dalje u tekstu: Hanfa) te kriteriji za utvrđivanje manjeg opsega plana oporavka i učestalost njegova ažuriranja.
(2)Odredbe ovoga Pravilnika primjenjuju se na investicijska društva sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koja su od Hanfe dobila odobrenje za rad.
(3)Odredbe ovoga Pravilnika na odgovarajući način primjenjuju se na podružnice investicijskih društava iz trećih zemalja koje su od Hanfe dobile odobrenje za pružanje usluga u Republici Hrvatskoj.
Definicije
Članak 2.
Pojmovi koji se koriste u ovom Pravilniku imaju sljedeće značenje:
1.Hanfa je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2.Zakon je Zakon o tržištu kapitala (»Narodne novine«, broj 65/18, 17/20, 83/21, 151/22, 85/24 i 126/25)
3.ZOSI je Zakon o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava (»Narodne novine«, broj 146/20, 21/22, 27/24 i 145/24)
4.Delegirana Uredba (EU) 2016/1075 je Delegirana Uredba Komisije (EU) 2016/1075 оd 23. ožujka 2016. o dopuni Direktive 2014/59/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu regulatornih tehničkih standarda kojima se pobliže određuju sadržaj planova oporavka, planova sanacije i planova sanacije grupe, minimalni kriteriji koje nadležno tijelo treba procijeniti u pogledu planova oporavka i planova oporavka grupe, uvjeti za financijsku potporu grupe, zahtjevi za neovisne procjenitelje, ugovorno priznavanje ovlasti otpisa i konverzije, postupci i sadržaj zahtjeva u pogledu obavješćivanja i obavijesti o suspenziji te operativno funkcioniranje sanacijskih kolegija
5.Investicijsko društvo je investicijsko društvo koje je dužno izraditi i primjenjivati plan oporavka iz članka 178. stavka 2. Zakona odnosno:
a)koje je obvezno imati inicijalni kapital u skladu s člankom 10. stavkom 1. Zakona i koje ne podliježe konsolidiranom nadzoru iz članaka 220. i 223. Zakona
b)koje je matično investicijsko društvo u Europskoj uniji sa sjedištem u Republici Hrvatskoj, za svoju grupu
c)kojem je Hanfa posebnim rješenjem naložila izradu plana oporavka, ako je utvrdila da su nastupile okolnosti za izricanje dodatnih nadzornih mjera za upravljanje rizicima iz članka 205. Zakona.
6.Izvanredna javna financijska potpora je izvanredna javna financijska potpora kako je definirano člankom 4. stavkom 2. točkom 35. ZOSI-a
7.Bitna promjena je bitna promjena kako je propisano člankom 4. stavkom 2. Delegirane Uredbe (EU) 2016/1075
8.Temeljne poslovne linije jesu temeljne poslovne linije kako je definirano člankom 4. stavkom 2. točkom 120. ZOSI-a
9.Ključne funkcije jesu ključne funkcije kako je definirano člankom 4. stavkom 2. točkom 42. ZOSI-a
10.Mogućnosti oporavka su aktivnosti, sporazumi, mjere ili strategije investicijskog društva ili grupe obuhvaćene planom oporavka i predviđene za ponovnu uspostavu financijske stabilnosti u situacijama financijskog stresa
11.Situacija financijskog stresa je situacija u kojoj je ugrožena funkcija financijskog posredovanja investicijskog društva do točke njegova opstanka na tržištu, odnosno daljnjega neometanog pružanja usluga za koje ima odobrenje, a može biti uzrokovana eksternim ili internim događajem
12.U smislu ovoga Pravilnika značajna podružnica ili pravni subjekt je podružnica ili društvo koje znatno pridonosi dobiti investicijskog društva za koje se izrađuje plan oporavka ili njegovu financiranju ili čini važan udjel u njegovoj imovini, obvezama ili kapitalu te ispunjava neki od sljedećih uvjeta:
1.obavlja ključne funkcije
2.unutar grupe obavlja ključne operativne funkcije, funkciju upravljanja rizicima ili administrativne funkcije
3.nosi znatan rizik, koji u najgorem scenariju može ugroziti održivost investicijskog društva ili grupe
4.ne može prestati poslovati, a da ne pridonese nastanku značajnog rizika za investicijsko društvo ili grupu
5.podružnica ili društvo važni su za financijsku stabilnost u barem jednoj državi članici u kojoj imaju sjedište ili u kojoj posluju.
13.Pokazatelji ranog upozorenja određene su referentne vrijednosti (engl. benchmarks) koje su dio internog postupka upravljanja rizicima investicijskog društva ili grupe investicijskih društava te se primjenjuju za nadziranje njegove financijske situacije
14.Pojedinačni plan oporavka je pojedinačni plan oporavka kako je definirano člankom 2. točkom 1. Delegirane Uredbe (EU) 2016/1075.
Područje primjene
Članak 3.
(1) Investicijsko društvo koje ne podliježe konsolidiranom nadzoru iz članaka 220., 221.,223. i 224. Zakona dužno je primjenjivati odredbe ovoga Pravilnika na pojedinačnoj osnovi.
(2) Matično investicijsko društvo u Europskoj uniji sa sjedištem u Republici Hrvatskoj dužno je primjenjivati odredbe ovoga Pravilnika na konsolidiranoj osnovi za svoju grupu.
(3) Plan oporavka koji matično investicijsko društvo u Europskoj uniji sa sjedištem u Republici Hrvatskoj izrađuje za svoju grupu odnosi se na sve članice grupe, a sadržava mjere čija se provedba zahtijeva na razini matičnog investicijskog društva, ali i svakog društva kćeri pojedinačno i, prema potrebi, na razini značajnih podružnica (dalje u tekstu: plan oporavka za grupu).
(4) Odredbe iz stavaka 1. i 2. ovoga članka ne primjenjuju se u slučajevima kada je donesena zajednička odluka iz članaka 180. i 181. Zakona da investicijsko društvo sa sjedištem u Republici Hrvatskoj, koje je dio grupe, nije dužno izrađivati pojedinačni plan oporavka.
II. IZRADA I NADZOR PLANA OPORAVKA
Postupak izrade plana oporavka
Članak 4.
(1) Investicijsko društvo dužno je izraditi i primjenjivati plan oporavka iz članka 178. stavka 1. Zakona kojim se utvrđuju mjere koje je potrebno poduzeti radi poboljšanja financijskog položaja društva u slučaju značajnog pogoršanja.
(2) Investicijsko društvo dužno je osigurati da plan oporavka kumulativno ispunjava sljedeće uvjete:
1. provedba mjera predloženih u planu oporavka osigurava i ponovno uspostavlja održivost redovnog poslovanja i stabilnost financijskog položaja investicijskog društva ili grupe za koju se plan izrađuje, u slučajevima znatnog pogoršanja poslovanja ili stabilnosti financijskog položaja, uzimajući u obzir pripremne mjere koje je investicijsko društvo poduzelo ili planira poduzeti i
2. plan oporavka i njime predviđene mjere moraju biti takvi da se mogu u situacijama znatnog pogoršanja poslovanja ili stabilnosti financijskog položaja brzo i učinkovito provesti, a kako bi se izbjegle značajne štetne posljedice na financijski sustav, uključujući i slučajeve istodobnog provođenja planova oporavka u drugim investicijskim društvima.
(3) Plan oporavka ne smije sadržavati pretpostavku dostupnosti izvanredne javne financijske potpore ili primitak te potpore niti pretpostavku dostupnosti likvidnosne pomoći središnje banke odnosno njezinog primitka.
(4) Cilj plana oporavka grupe je postizanje stabilnosti grupe kao cjeline ili bilo koje članice grupe u situacijama znatnog pogoršanja poslovanja ili stabilnosti financijskog položaja, radi rješavanja ili uklanjanja uzroka poremećaja ili poboljšanja financijskog položaja grupe ili tog investicijskog društva, pri čemu treba istodobno voditi računa o financijskom položaju drugih društava u grupi.
(5) Investicijsko društvo dužno je donijeti i provoditi interni akt kojom će pobliže propisati postupak izrade, provedbe i ažuriranja plana oporavka.
(6) Investicijsko društvo dužno je propisati, dokumentirati i redovito nadzirati postupak izrade, provedbe i ažuriranja plana oporavka.
(7) Unutarnja revizija investicijskog društva dužna je provesti ocjenu primjene i djelotvornosti postupaka izrade, donošenja i praćenja izvršenja plana oporavka.
(8) Investicijsko društvo dužno je osigurati Hanfi uvid u potpune i detaljne informacije o postupku izrade, provedbe i ažuriranja plana oporavka.
III. SADRŽAJ PLANA OPORAVKA
Osnovne informacije i sažetak u planu oporavka
Članak 5.
(1) Investicijsko društvo dužno je u plan oporavka uključiti sljedeće informacije iz članka 3. Delegirane Uredbe (EU) 2016/1075:
1. sažetak ključnih elemenata plana oporavka
2. informacije o upravljanju
3. stratešku analizu
4. plan komuniciranja i objave i
5. analizu pripremnih mjera.
(2) Sažetak ključnih elemenata plana oporavka iz stavka 1. točke 1. ovoga članka, u skladu s člankom 4. Delegirane Uredbe (EU) 2016/1075, mora sadržavati sljedeće informacije:
1. sažetak informacija o upravljanju, uključujući odabrane pokazatelje plana oporavka i razine utvrđene za razmatranje poduzimanja opcija plana oporavka
2. sažetak strateške analize, uključujući sažetak ukupne mogućnosti oporavka te identificirane ključne funkcije i temeljne poslovne aktivnosti, pri čemu mora navesti scenarije i opcije prikladne za oporavak u tim scenarijima
3. sažetak svih bitnih promjena u investicijskom društvu, njegovoj grupi ili planu oporavka koja je nastupila nakon dostave posljednjeg plana oporavka Hanfi, posebice promjena koje bi mogle utjecati na sposobnost investicijskog društva, matičnog investicijskog društva u Europskoj uniji sa sjedištem u Republici Hrvatskoj ili jednog ili više njegovih društava kćeri da provedu plan oporavka ili jednu ili više mogućnosti oporavka sadržanih u planu oporavka.
4. sažetak plana komuniciranja i objave i
5. sažetak pripremnih mjera utvrđenih u planu oporavka.
Upravljanje
Članak 6.
Plan oporavka, u skladu s člankom 5. Delegirane Uredbe (EU) 2016/1075, u dijelu koji se odnosi na upravljanje mora uključiti detaljan opis sljedećih informacija:
- o načinu izrade plana oporavka, uključujući najmanje sljedeće:
a) ulogu i funkcije osoba odgovornih za izradu, provedbu i ažuriranje svakog dijela plana i plana u cjelini
b) identitet osobe koja je ukupno odgovorna za ažuriranje plana oporavka i opis postupaka koje je potrebno primijeniti za ažuriranje plana oporavka u situacijama kada je plan oporavka potrebno izmijeniti zbog bitnih promjena koje utječu na investicijsko društvo, njegovu grupu ili okruženje u kojem posluju
c) opis načina uključivanja plana oporavka u sustav korporativnog upravljanja i u cjelokupan sustav upravljanja rizicima investicijskog društva ili grupe kojoj pripada, osobito s obzirom na njegov profil rizičnosti i povezanost plana oporavka s testiranjem otpornosti na stres u postupku procjene adekvatnosti kapitala
d) ako se plan oporavka izrađuje za grupu, opis poduzetih mjera i sklopljenih sporazuma na razini grupe kojima se osigurava koordinacija i dosljednost mogućnosti oporavka na razini grupe i pojedinačnih društava kćeri
- o politikama i postupcima odobrenja plana oporavka, uključujući informaciju o tome je li plan oporavka ocijenio unutarnji revizor, vanjski revizor odnosno odbor za rizike, kao i potvrdu je li plan oporavka procijenilo i odobrilo upravljačko tijelo investicijskog društva ili matičnog investicijskog društva u Europskoj uniji koje ima sjedište u Republici Hrvatskoj, a koje je odgovorno za podnošenje plana oporavka
- o postupcima i uvjetima potrebnim za osiguranje pravovremene provedbe mogućnosti oporavka, uključujući:
a) detaljan opis pokazatelja iz članka 7. ovoga Pravilnika
b) opis unutarnjeg postupka eskalacije i postupka donošenja odluke o mogućoj primjeni određene mogućnosti oporavka kao odgovora na situaciju financijskog stresa koji je nastupio, kada pojedini pokazatelji postignu planom oporavka definiranu vrijednost za razmatranje poduzimanja mjera iz plana oporavka uključujući:
1. ulogu i funkcije osoba koje su uključene u taj postupak, uključujući opis njihovih odgovornosti odnosno u slučaju u kojem je uključen odbor, ulogu, odgovornosti i funkciju članova odbora
2. postupke koje je potrebno slijediti te
3. rok za donošenje odluke o poduzimanju mogućnosti oporavka te vrijeme i način obavještavanja Hanfe da su pokazatelji postignuli utvrđene vrijednosti
- o usklađenosti plana oporavka s općim okvirom upravljanja rizicima investicijskog društva ili grupe, uključujući opis relevantnih referentnih vrijednosti (pokazatelja ranog upozorenja) i razina poduzimanja aktivnosti u dijelu redovitog unutarnjeg postupka upravljanja rizicima investicijskog društva ili grupe te obavještavanje uprave da bi utvrđene razine pokazatelja u planu oporavka mogle biti dosegnute i
- o upravljačkom informacijskom sustavu, uključujući opis sporazuma uspostavljenih kako bi se osigurala dostupnost pouzdanih informacija koje su potrebne za pravovremeno i pouzdano donošenje odluka o primjeni mogućnosti oporavka u stresnim uvjetima.
Pokazatelji u planu oporavka
Članak 7.
(1) Plan oporavka sadržava pokazatelje koji otkrivaju moguće ranjivosti, slabosti ili ugroženosti različitih područja poslovanja, a osobito:
1. kapitala,
2. likvidnosti,
3. profitabilnosti i
4. profila rizičnosti.
(2) Pokazatelji iz stavka 1. ovoga članka odnose se na financijski položaj investicijskog društva ako je riječ o individualnom planu oporavka ili na financijski položaj grupe ako je riječ o planu oporavka za grupu. Pokazatelji moraju biti kvalitativni i kvantitativni te jednostavni za praćenje.
(3) Pokazatelji iz stavka 1. ovog članka moraju biti konzistentni s pokazateljima kojima se investicijsko društvo ili grupa za koju se izrađuje plan oporavka koristi u postupku upravljanja rizicima, a moraju uključivati barem:
1. pokazatelje kapitala, i to stopu redovnog osnovnog kapitala, stopu ukupnog kapitala i omjer financijske poluge,
2. pokazatelje likvidnosti,
3. pokazatelje profitabilnosti (npr. profitabilnost imovine – ROA, i/ili profitabilnost kapitala – ROE i značajne gubitke s osnove operativnog rizika) i
4. ostale pokazatelje (npr. tržišne pokazatelje kao npr. promjenu tečaja, cijena dionica, kamata, makroekonomske pokazatelje kao npr. promjene bruto društvenog proizvoda ili kreditnog rejtinga države i slično).
(4) Iznimno, investicijsko društvo može izostaviti neki od pokazatelja navedenih u stavku 1., ako u planu oporavka detaljno i na zadovoljavajući način obrazloži zašto ti pokazatelji nisu prikladni za investicijsko društvo s obzirom na njegovu pravnu strukturu, profil rizičnosti, veličinu i složenost poslova koje obavlja.
(5) Plan oporavka mora sadržavati obrazloženje odabira pojedinog pokazatelja i odabrane razine tog pokazatelja. Razine pojedinog pokazatelja na kojima se razmatra poduzimanje opcije iz plana oporavka trebaju biti postavljene tako da osiguravaju pravodobno poduzimanje opcija iz plana oporavka, pri čemu se u analizi mora voditi računa o snazi i brzini dosezanja postavljenih razina.
(6) Pokazatelji u planu oporavka i njihove razine utvrđene za poduzimanje opcije oporavka moraju biti:
1. prikladni za poslovni model, strategiju i rizični profil investicijskog društva
2. primjereni veličini i složenosti poslova koje investicijsko društvo obavlja
3. u mogućnosti upozoriti na situacije znatnog pogoršanja poslovanja ili stabilnosti financijskog položaja
4. usklađeni s postojećim okvirom upravljanja rizicima te pokazateljima u planu kapitala odnosno likvidnosti i planovima kontinuiteta poslovanja
5. uključeni u sustave upravljanja investicijskim društvom i
6. trebaju uključivati i anticipativne pokazatelje (engl. forward looking indicators).
(7) Investicijsko društvo dužno je najmanje jednom godišnje, a po potrebi i češće, preispitati učinkovitost odabranih pokazatelja i odabranih razina njihovih vrijednosti.
(8) Investicijsko društvo dužno je uspostaviti odgovarajući sustav redovitog praćenja odabranih pokazatelja te internim aktima urediti barem dinamiku i način praćenja te postupak izvješćivanja.
(9) Ako redovitim praćenjem odabranih pokazatelja investicijsko društvo utvrdi da su oni dosegnuli razinu utvrđenu za poduzimanje opcija iz plana oporavka, uprava investicijskog društva dužna je u roku od najviše pet radnih dana donijeti odluku o poduzimanju ili suzdržavanju od poduzimanja opcija iz plana oporavka i o tome bez odgađanja obavijestiti Hanfu. Ako je investicijsko društvo donijelo odluku o suzdržavanju od poduzimanja opcija iz plana oporavka, dužno je takvu odluku detaljno obrazložiti.
(10) Uprava investicijskog društva može donijeti odluku o poduzimanju opcija predviđenih planom oporavka, iako utvrđeni pokazatelji nisu dosegnuli razinu predviđenu za poduzimanje mjera te je o njoj bez odgađanja dužno obavijestiti Hanfu.
Strateška analiza
Članak 8.
(1) Investicijsko društvo dužno je, u skladu s člankom 6. Delegirane Uredbe (EU) 2016/1075, u strateškoj analizi utvrditi temeljne poslovne aktivnosti i ključne funkcije te odrediti postupke koji su potrebni za održavanje njihova funkcioniranja u situacijama financijskog stresa.
(2) Ključne funkcije i temeljne poslovne aktivnosti moraju biti utvrđene na dostatnoj razini granularnosti.
(3) Pri utvrđivanju činjenice je li pojedina funkcija ključna, investicijsko društvo dužno je analizirati barem sljedeće:
1. utjecaj prekida pružanja te usluge na treće strane i financijski sustav u cjelini
2. tržište predmetne usluge barem s aspekta koncentracije tog tržišta i
3. mogućnost da pružanje predmetne usluge u usporedivom obujmu i kvaliteti, uz prihvatljivi trošak za klijenta, u razumnom roku preuzme drugi pružatelj usluga.
(4) Strateška analiza u planu oporavka mora uključivati sljedeće:
1. informacije o investicijskom društvu i članicama grupe na koje se plan oporavka odnosi i
2. opis mogućnosti oporavka.
(5) Plan oporavka mora uključivati i scenarije znatnog pogoršanja poslovanja ili stabilnosti makroekonomskog i financijskog položaja koji su relevantni za investicijsko društvo, uključujući događaje na razini cijelog sustava i poseban stres povezan s pojedinačnim pravnim osobama i grupama.
Informacije o investicijskom društvu i članicama grupe iz plana oporavka
Članak 9.
Informacije iz članka 8. stavka 4. točke 1. ovoga Pravilnika moraju, u skladu s člankom 7. Delegirane Uredbe (EU) 2016/1075, uključivati sljedeće:
1. opće informacije o investicijskom društvu i članicama grupe obuhvaćenima planom oporavka uključujući:
a) opis njihove opće poslovne strategije i strategije upravljanja rizicima
b) poslovni model i poslovni plan, uključujući popis država u kojima posluju, preko značajnih podružnica ili drugih pravnih subjekata
c) temeljne poslovne linije i ključne funkcije
d) opis postupaka i parametara za utvrđivanje temeljnih poslovnih linija i ključnih funkcija
2. raspored temeljnih poslovnih linija i ključnih funkcija na značajne podružnice i pravne subjekte u grupi
3. opis unutargrupnih povezanosti svih povezanih pravnih subjekata te detaljan opis pravne i financijske strukture investicijskog društva i/ili članica grupe na koje se plan oporavka odnosi, a posebno opis sljedećeg:
a) svih postojećih značajnih unutargrupnih izloženosti, financiranja i tokova kapitala unutar investicijskog društva ili grupe, postojećih jamstava unutar grupe ili jamstava čije je sklapanje, prema potrebi, predviđeno planom oporavka
b) pravnih povezanosti, uključujući sve značajne pravno obvezujuće unutargrupne sporazume koji su važni poput ugovora o prevladavajućem utjecaju (engl. domination agreement) ili ugovora o prijenosu dobiti i gubitka
c) operativne povezanosti odnosno postojanje centralizacije funkcija koje su važne za poslovanje ostalih pravnih subjekata, podružnica ili grupe u cjelini, u jednom pravnom subjektu ili podružnici, a osobito funkcije informacijske tehnologije, funkcije riznice, funkcije upravljanja rizicima ili administrativnih funkcija
d) svih postojećih sporazuma o unutargrupnoj financijskoj potpori, pri čemu je potrebno navesti pojedinosti takvih sporazuma poput naziva članica grupe potpisnica sporazuma te oblika i uvjeta povezanih s pružanjem financijske potpore
4. opis vanjskih povezanosti uključujući:
a) opis značajnih izloženosti i obveza prema značajnim drugim ugovornim stranama
b) opis važnih financijskih proizvoda i usluga koje investicijsko društvo ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka pružaju ostalim sudionicima na financijskim tržištima i
c) opis važnih usluga koje druge ugovorne strane pružaju investicijskom društvu ili članici grupe obuhvaćenih planom oporavka.
Mogućnosti oporavka
Članak 10.
(1) Plan oporavka mora sadržavati širok izbor mogućnosti oporavka koje će biti odgovor na scenarije financijskog stresa. Mogućnosti oporavka trebaju biti takve da se može očekivati da će njihova primjena pridonijeti investicijskom društvu ili grupi za koju se plan izrađuje u očuvanju ili ponovnoj uspostavi održivosti njihova poslovanja i financijskog položaja.
(2) Mogućnosti oporavka trebaju biti opisane tako da je moguće procijeniti učinak i provedivost svake opcije oporavka.
(3) Mogućnosti oporavka trebaju uključivati redovne mjere, uobičajene u poslovanju investicijskog društva ili članice grupe obuhvaćene planom oporavka te izvanredne mjere. Određena mjera iz mogućnosti oporavka može predvidjeti promjene u poslovanju investicijskog društva ili članice grupe, i u tom slučaju takva činjenica ne može biti razlog za njezino isključenje iz mogućnosti oporavka.
(4) Plan oporavka također uključuje mjere koje bi investicijsko društvo moglo poduzeti ako je Hanfa rješenjem utvrdila da su ispunjeni uvjeti za ranu intervenciju iz Zakona. Investicijsko društvo dužno je u planu oporavka jasno navesti koje će opcije razmatrati u fazi rane intervencije.
Sadržaj mogućnosti oporavka
Članak 11.
(1) Investicijsko društvo dužno je u dijelu koji se odnosi na mogućnosti oporavka navesti popis svih mogućnosti oporavka s njihovim detaljnim opisom i analizom svake mogućnosti te odrediti na kojoj je razini odabranog pokazatelja predviđeno razmatranje poduzimanja svake mogućnosti.
(2) Mogućnosti oporavka moraju sadržavati prikaz sljedećih predviđenih aktivnosti, aranžmana i mjera:
1. raspon aktivnosti povezanih s kapitalom i likvidnošću potrebnih za očuvanje ili ponovnu uspostavu održivosti poslovanja i financijskog položaja investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka, a čiji je glavni cilj osigurati održivost ključnih funkcija i temeljnih poslovnih linija
2. aranžmana i mjera čiji je glavni cilj očuvati ili ponovno osigurati potreban regulatorni kapital investicijskog društva ili regulatorni kapital na konsolidiranoj razini grupe putem vanjske dokapitalizacije i drugih internih mjera povećanja regulatornog kapitala, a kako bi se poboljšala pozicija kapitala investicijskog društva ili grupe za koju se izrađuje plan oporavka
3. aranžmana i mjera iz područja likvidnosti, uključujući sporazume i mjere za osiguravanje pristupa izvorima financiranja u kriznim situacijama zbog osiguranja nastavka pružanja usluga i ispunjavanja obveza po dospijeću. Navedene mjere moraju sadržavati vanjske mjere ili mjere reorganizacije raspoložive likvidnosti unutar grupe. Izvori financiranja u kriznim situacijama trebaju uključivati potencijalne izvore likvidnosti, procjenu raspoloživih instrumenata osiguranja i procjenu mogućnosti prijenosa likvidnosti unutar grupe i između pojedinih linija poslovanja, uključujući ako je primjenjivo, analizu mogućnosti kako i kada institucija može, pod uvjetima predviđenih planom, zatražiti uporabu instrumenata središnje banke uz navođenje one imovine koja bi se mogla koristiti kao instrument osiguranja
4. aranžmana i mjera usmjerenih prema smanjivanju izloženosti rizicima i razine financijske poluge, odnosno restrukturiranju linija poslovanja, uključujući, prema potrebi, analizu moguće značajne prodaje imovine, pravnih subjekata ili linija poslovanja
5. aranžmana i mjera s ciljem postizanja dobrovoljnog restrukturiranja obveza, pod uvjetom da to ne dovede do događaja poput neispunjenja ugovornih obveza, raskida ugovora, smanjenja vrijednosti imovine investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka, smanjenja kreditnog rejtinga ili slično i
6. drugih mjera i aranžmana kojima se osigurava i ponovno uspostavlja održivost redovnog poslovanja i stabilnost financijskog položaja investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, investicijsko društvo koje nije značajno može pri izradi plana oporavka izostaviti neku od navedenih aktivnosti, aranžmana ili mjera te je dužno obrazložiti njihovo izostavljanje.
(4) Mogućnosti oporavka moraju sadržavati procjenu učinka svake pojedinačne opcije oporavka, što uključuje sljedeće:
1. procjenu financijskog i operativnog učinka s navođenjem očekivanog učinka na solventnost, likvidnost, izvore financiranja, profitabilnost i poslovanje investicijskog društva ili članice grupe za koju se izrađuje plan oporavka, a na koju pojedina mogućnost oporavka ima učinak
2. procjenu vanjskog učinka i procjenu sistemskih posljedica s navođenjem očekivanog učinka na ključne funkcije investicijskog društva i članica grupe obuhvaćenih planom oporavka te njihov učinak na dioničare odnosno članove društva, klijente, a posebno male ulagatelje, druge ugovorne strane i prema potrebi na ostatak grupe
3. pretpostavke za vrednovanje i sve ostale pretpostavke potrebne za procjenu točaka 1. i 2. ovoga stavka, uključujući pretpostavku utrživosti imovine i/ili ponašanje ostalih subjekata na financijskom tržištu.
(5) Procjena učinka iz stavka 4. ovoga članka mora uključivati detaljan opis postupaka određivanja vrijednosti i utrživosti temeljnih poslovnih linija, dijela poslovanja i imovine investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka.
(6) Mogućnosti oporavka moraju sadržavati procjenu provedivosti svake pojedinačne mogućnosti oporavka, što uključuje sljedeće:
1. procjenu rizika povezanog s određenom mogućnosti oporavka, polazeći od iskustva u provedbi takve mogućnosti oporavka ili sličnih mjera
2. detaljnu analizu i opis značajnih prepreka djelotvornoj i pravodobnoj provedbi plana te opis načina na koji se navedene prepreke mogu otkloniti
3. analizu mogućih prepreka učinkovitoj provedbi svake pojedinačne mogućnosti oporavka koja proizlazi iz strukture grupe ili unutargrupnih aranžmana, uključujući analizu postojanja značajnih praktičnih ili pravnih prepreka brzom prijenosu regulatornoga kapitala ili isplati obveza ili unovčenju imovine unutar grupe (ako je riječ o planu oporavka za grupu) i opis načina na koji se navedene prepreke mogu otkloniti i
4. procjenu načina osiguranja kontinuiteta poslovanja pri primjeni svake pojedinačne opcije oporavka.
(7) Procjena kontinuiteta poslovanja iz stavka 6. točke 4. ovoga članka uključuje analizu:
1. internih aktivnosti (npr. sustava informacijske tehnologije, odnosa s dobavljačima i upravljanja ljudskim resursima)
2. pristupa investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka tržišnoj infrastrukturi, poput pristupa sustavu poravnanja i namire i pristupa platnim sustavima
3. svih aranžmana i mjera koji su potrebni za održavanje stalnog pristupa relevantnoj infrastrukturi financijskih tržišta
4. svih aranžmana i mjera koji su potrebni za održavanje stalnog funkcioniranja operativnih procesa investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka, uključujući infrastrukturu i informatičke usluge,
5. očekivanog vremenskog okvira potrebnog za provedbu i učinkovitost svake pojedinačne mogućnosti oporavka i
6. učinkovitosti mogućnosti oporavka i adekvatnosti pokazatelja u odabranim situacijama financijskog stresa u kojima se mora utvrditi koja je od mogućnosti oporavka prikladna za određeni scenarij, mogući učinak pojedine mogućnosti oporavka na investicijsko društvo ili članice grupe obuhvaćene planom oporavka, a posebno na njihov kapital, likvidnost, profitabilnost, profil rizičnosti i poslovanje.
(8) U procjeni učinkovitosti mogućnosti oporavka i adekvatnosti pokazatelja u odabranim situacijama financijskog stresa mora se utvrditi koja je od mogućnost oporavka prikladna za određeni scenarij, mogući učinak pojedine mogućnosti oporavka, njihova provedivost te značajne prepreke njihovoj provedbi i vremenski okvir za njihovu provedbu.
(9) Procjenom se mora utvrditi ukupna mogućnost oporavka investicijskog društva i članica grupe obuhvaćenih planom oporavka, uključujući i njihovu mogućnost oporavka u uvjetima znatnog pogoršanja poslovanja ili stabilnosti makroekonomskog i financijskog položaja.
(10) Plan oporavka grupe uključuje mehanizme kojima se osigurava koordinacija i dosljedna primjena mogućnosti oporavka na razini matičnog društva, na razini društva kćeri i, prema potrebi, na razini značajnih podružnica.
Plan komuniciranja i objave
Članak 12.
(1) Plan komuniciranja i objave iz članka 5. stavka 1. točke 4. ovoga Pravilnika, kao sastavni dio plana oporavka, mora sadržavati:
1. plan interne komunikacije, a osobito komunikacije sa zaposlenicima, sindikatima, radničkim vijećima ili ostalim predstavnicima zaposlenika
2. plan vanjske komunikacije, a osobito komunikacije s dioničarima odnosno članovima društva i ostalim ulagateljima, nadležnim i sanacijskim tijelima, drugim ugovornim stranama, financijskim tržištima, infrastrukturom financijskih tržišta, klijentima i ako je to potrebno s javnosti i
3. prijedloge za učinkovito upravljanje mogućim negativnim reakcijama tržišta.
(2) Plan oporavka mora uključiti i analizu načina primjene plana komuniciranja i objave u slučaju provedbe jedne ili više mjera ili aranžmana iz plana oporavka.
(3) Planom komuniciranja i objave moraju se predvidjeti i posebne komunikacijske potrebe vezane uz pojedinu mogućnost oporavka.
Pripremne mjere
Članak 13.
(1) Plan oporavka mora uključivati analizu pripremnih mjera koje je investicijsko društvo ili grupa za koju se plan izrađuje provela, planira provesti ili je njihova provedba nužna zbog olakšanja provedbe ili poboljšanja učinkovitosti plana oporavka, osobito kod mogućnosti oporavka koje zahtijevaju duži vremenski okvir ili veći broj radnji za primjenu ili kod kojih je važna pravodobna primjena da bi mogućnost oporavka bila učinkovita, primjerice kod različitih mogućnosti povećanja regulatornoga kapitala ili prodaje različitih oblika imovine.
(2) Planom oporavka mora biti definiran vremenski okvir za provedbu pripremnih mjera iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Osim pripremnih mjera iz stavka 1. ovoga članka, plan oporavka mora sadržavati i mjere za uklanjanje prepreka utvrđenih u planu oporavka, a koje su neophodne za djelotvornu provedbu mogućnosti oporavka.
IV. SADRŽAJ PLANA OPORAVKA U SMANJENOM OPSEGU
Primjena plana oporavka u smanjenom opsegu
Članak 14.
(1) Investicijsko društvo koje nije prihvatljivo za primjenu plana oporavka u smanjenom opsegu dužno je primjenjivati sve odredbe ovoga Pravilnika.
(2) U smislu ovoga Pravilnika, investicijskim društvom koje je prihvatljivo za primjenu plana oporavka u smanjenom opsegu smatra se svako investicijsko društvo kojem prosječni iznos imovine na kraju prethodnih triju poslovnih godina iskazanih u revidiranim financijskim izvještajima ne prelazi iznos od 50.000.000 EUR.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, Hanfa može investicijskom društvu rješenjem naložiti izradu plana oporavka u punom ili proširenom opsegu u slučaju u kojem investicijsko društvo prestane ispunjavati uvjete za primjenu plana oporavka u smanjenom opsegu, ili u slučaju kada se utvrdi da bi njegova propast i likvidacija u redovnom postupku zbog insolventnosti vjerojatno imala značajan negativan učinak na financijska tržišta, na druge institucije ili na uvjete financiranja.
Sadržaj plana oporavka u smanjenom opsegu
Članak 15.
Plan oporavka u smanjenom opsegu mora sadržavati sljedeće pokazatelje:
1. sažetak ključnih elemenata plana oporavka
2. podatke o upravljanju investicijskim društvom, uključujući i:
a) podroban opis kako je planiranje oporavka uključeno u sustav korporativnog upravljanja te politike i postupke kojima se određuje odobravanje plana oporavka te utvrđivanje osoba koje su u organizaciji odgovorne za pripremu i provedbu plana
b) profil rizičnosti institucije i okvira ukupnog rizika investicijskog društva
3. informacije o investicijskom društvu, uključujući:
a) utvrđivanje temeljnih poslovnih linija te utrživosti temeljnih poslovnih linija i imovine investicijskog društva
b) identificiranje ključnih funkcija
4. mogućnosti oporavka, uključujući:
a) raspon mjera u vezi s kapitalom i likvidnošću za očuvanjem/ponovnom uspostavom održivosti poslovanja i financijske situacije investicijskog društva
b) aranžmane i mjere čiji je glavni cilj očuvati ili ponovno osigurati potreban regulatorni kapital investicijskog društva ili regulatorni kapital na konsolidiranoj razini grupe
5. procjenu očekivanoga vremenskog okvira potrebnog za provedbu i učinkovitost svake pojedinačne mogućnosti oporavka
6. sažetak ukupne mogućnosti oporavka, uključujući:
a) procjenu rizika povezanog s određenom mogućnosti oporavka
b) detaljnu analizu i opis značajnih prepreka djelotvornoj i pravodobnoj provedbi plana
c) opis načina na koji se navedene prepreke mogu otkloniti
7. sažetak bitnih promjena u investicijskom društvu od podnošenja posljednjeg plana oporavka
8. pripremne mjere koje je investicijsko društvo poduzelo ili planove koje je potrebno poduzeti radi olakšavanja provedbe plana oporavka, uključujući one koji su nužni da bi se omogućila pravovremena dokapitalizacija investicijskog društva
9. opis svih bitnih prepreka učinkovitoj i pravovremenoj provedbi plana oporavka, uključujući utjecaj na ostatak grupe, potrošače i druge ugovorne strane
10. plan komuniciranja i objave u skladu s člankom 5. stavkom 1. točkom 4. ovoga Pravilnika.
Obveze investicijskog društva u slučaju primjene plana oporavka u smanjenom opsegu
Članak 16.
Investicijsko društvo dužno je obavijestiti Hanfu o svim promjenama poslovanja ili njegove strukture koje su relevantne za odluku o primjerenosti daljnje primjene obveza iz plana oporavka u smanjenom opsegu.
V. STRESNI SCENARIJI ZA PLAN OPORAVKA
Stresni scenariji
Članak 17.
(1) Investicijsko društvo dužno je, uzimajući u obzir vrstu, opseg i složenost poslova koje obavlja, izraditi stresni scenarij znatnog pogoršanja poslovanja ili stabilnosti financijskog položaja kako bi odredilo razne hipotetične događaje na kojima će testirati učinkovitost mogućnosti i prikladnost pokazatelja i njihovih razina utvrđenih planom oporavka.
(2) Investicijsko društvo dužno je pri izradi stresnog scenarija iz stavka 1. ovog članka voditi računa da scenarij odgovara sljedećim zahtjevima:
1. scenarij se temelji na događajima koji su najrelevantniji za investicijsko društvo ili grupu, pri čemu potrebno voditi računa o poslovnom modelu i modelu financiranja, aktivnostima i strukturi, veličini ili povezanosti s drugim subjektima financijskog sustava ili financijskim sustavom u cjelini, te posebno o identificiranim slabostima investicijskog društva ili grupe,
2. događaji predviđeni u scenariju doveli bi do propasti investicijskog društva ili grupe, ako mjere oporavka ne bi pravodobno bile primijenjene i
3. scenarij se temelji na izvanrednim, ali mogućim događajima.
(3) Investicijsko društvo dužno je u stresni scenarij, tamo gdje je to moguće, uključiti procjenu utjecaja tih događaja na svaki od sljedećih aspekata poslovanja investicijskog društva ili grupe:
1. raspoloživi kapital,
2. raspoloživu likvidnost,
3. poslovni model,
4. profitabilnost,
5. reputaciju.
(4) Investicijsko društvo dužno je najmanje jednom godišnje provesti testiranje otpornosti na stres svojeg plana oporavka.
(5) Investicijsko društvo dužno je broj stresnih scenarija prilagoditi vrsti, opsegu i složenosti poslova koje obavlja to investicijsko društvo ili grupa za koju se izrađuje plan oporavka, povezanosti s drugim institucijama i financijskim sustavom općenito i njegovim modelima financiranja.
Scenarij koji obuhvaća sistemske događaje na razini cijelog sustava
Članak 18.
(1) Pri izradi stresnog scenarija za sistemske događaje na razini cijelog sustava investicijsko društvo koje je značajno, dužno je uzeti u obzir utjecaj barem sljedećih događaja:
1. propasti značajnih ugovornih strana koje utječu na financijsku stabilnost cijelog sustava,
2. smanjenja raspoložive likvidnosti,
3. makroekonomske krize.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, investicijsko društvo može nakon što provede detaljnu analizu odlučiti da pojedini događaj iz stavka 1. ovoga članka nije za društvo bitan, ali u tom slučaju takvu odluku mora detaljno obrazložiti u planu oporavka.
Scenarij specifičan za investicijsko društvo
Članak 19.
(1) Pri izradi stresnog scenarija za događaje specifične za investicijsko društvo ili grupu, investicijsko društvo koje je značajno, dužno je uzeti u obzir utjecaj barem sljedećih događaja:
1. propast značajnih ugovornih strana
2. narušen ugled investicijskog društva ili grupe
3. značajan odljev likvidnosti
4. značajne gubitke po operativnom riziku.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, investicijsko društvo može nakon što provede detaljnu analizu odlučiti da pojedini događaj iz stavka 1. ovoga članka nije za društvo bitan, ali u tom slučaju takvu odluku mora detaljno obrazložiti u planu oporavka.
VI. IZVJEŠTAVANJE HANFE
Članak 20.
(1) Investicijsko društvo dužno je jednom godišnje, a najkasnije do 31. prosinca tekuće godine, ažurirati postojeći plan oporavka.
(2) U slučaju da ažuriranje postojećeg plana oporavka ne dovede do izmjene plana oporavka, o tome je potrebno do datuma iz stavka 1. ovoga članka obavijestiti Hanfu. U slučaju da dođe do promjene postojećeg plana oporavka, njega je potrebno bez odgode dostaviti Hanfi.
(3) Investicijsko društvo dužno je ažurirati plan oporavka i o svakoj promjeni u poslovnoj ili financijskoj situaciji ili pravnoj ili organizacijskoj strukturi investicijskog društva ili članice grupe za koju se plan oporavka izrađuje, a koja promjena bi mogla bitno utjecati na sam plan oporavka ili uzrokovati potrebu za njegovom promjenom.
PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 21.
Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o planovima oporavka investicijskih društava (»Narodne novine«, broj 110/18).
Članak 22.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Na temelju članka 178. stavka 10. Zakona o tržištu kapitala (»Narodne novine«, broj 65/18, 17/20, 83/21, 151/22 , 85/24 i 126/25 ), Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga na sjednici Upravnog vijeća održanoj ____ donosi
PRAVILNIK O PLANOVIMA OPORAVKA INVESTICIJSKIH DRUŠTAVA
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom pobliže se propisuju način i opseg primjene zahtjeva vezanih uz izradu plana oporavka investicijskog društva, sadržaj i rokovi njegove dostave Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga (dalje u tekstu: Hanfa) te kriteriji za utvrđivanje manjeg opsega plana oporavka i učestalost njegova ažuriranja.
(2) Odredbe ovoga Pravilnika primjenjuju se na investicijska društva sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koja su od Hanfe dobila odobrenje za rad.
(3) Odredbe ovoga Pravilnika na odgovarajući način primjenjuju se na podružnice investicijskih društava iz trećih zemalja koje su od Hanfe dobile odobrenje za pružanje usluga u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Definicije
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 2.
Pojmovi koji se koriste u ovom Pravilniku imaju sljedeće značenje:
1. Hanfa je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Zakon je Zakon o tržištu kapitala (»Narodne novine«, broj 65/18, 17/20, 83/21, 151/22 , 85/24 i 126/25 )
3. ZOSI je Zakon o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava (»Narodne novine«, broj 146/20, 21/22, 27/24 i 145/24)
4. Delegirana Uredba (EU) 2016/1075 je Delegirana Uredba Komisije (EU) 2016/1075 оd 23. ožujka 2016. o dopuni Direktive 2014/59/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu regulatornih tehničkih standarda kojima se pobliže određuju sadržaj planova oporavka, planova sanacije i planova sanacije grupe, minimalni kriteriji koje nadležno tijelo treba procijeniti u pogledu planova oporavka i planova oporavka grupe, uvjeti za financijsku potporu grupe, zahtjevi za neovisne procjenitelje, ugovorno priznavanje ovlasti otpisa i konverzije, postupci i sadržaj zahtjeva u pogledu obavješćivanja i obavijesti o suspenziji te operativno funkcioniranje sanacijskih kolegija
5. Investicijsko društvo je investicijsko društvo koje je dužno izraditi i primjenjivati plan oporavka iz članka 178. stavka 2. Zakona odnosno:
a) koje je obvezno imati inicijalni kapital u skladu s člankom 10. stavkom 1. Zakona i koje ne podliježe konsolidiranom nadzoru iz članaka 220. i 223. Zakona
b) koje je matično investicijsko društvo u Europskoj uniji sa sjedištem u Republici Hrvatskoj, za svoju grupu
c) kojem je Hanfa posebnim rješenjem naložila izradu plana oporavka, ako je utvrdila da su nastupile okolnosti za izricanje dodatnih nadzornih mjera za upravljanje rizicima iz članka 205. Zakona.
6. Izvanredna javna financijska potpora je izvanredna javna financijska potpora kako je definirano člankom 4. stavkom 2. točkom 35. ZOSI-a
7. Bitna promjena je bitna promjena kako je propisano člankom 4. stavkom 2. Delegirane Uredbe (EU) 2016/1075
8. Temeljne poslovne linije jesu temeljne poslovne linije kako je definirano člankom 4. stavkom 2. točkom 120. ZOSI-a
9. Ključne funkcije jesu ključne funkcije kako je definirano člankom 4. stavkom 2. točkom 42. ZOSI-a
10. Mogućnosti oporavka su aktivnosti, sporazumi, mjere ili strategije investicijskog društva ili grupe obuhvaćene planom oporavka i predviđene za ponovnu uspostavu financijske stabilnosti u situacijama financijskog stresa
11. Situacija financijskog stresa je situacija u kojoj je ugrožena funkcija financijskog posredovanja investicijskog društva do točke njegova opstanka na tržištu, odnosno daljnjega neometanog pružanja usluga za koje ima odobrenje, a može biti uzrokovana eksternim ili internim događajem
12. U smislu ovoga Pravilnika značajna podružnica ili pravni subjekt je podružnica ili društvo koje znatno pridonosi dobiti investicijskog društva za koje se izrađuje plan oporavka ili njegovu financiranju ili čini važan udjel u njegovoj imovini, obvezama ili kapitalu te ispunjava neki od sljedećih uvjeta:
1. obavlja ključne funkcije
2. unutar grupe obavlja ključne operativne funkcije, funkciju upravljanja rizicima ili administrativne funkcije
3. nosi znatan rizik, koji u najgorem scenariju može ugroziti održivost investicijskog društva ili grupe
4. ne može prestati poslovati, a da ne pridonese nastanku značajnog rizika za investicijsko društvo ili grupu
5. podružnica ili društvo važni su za financijsku stabilnost u barem jednoj državi članici u kojoj imaju sjedište ili u kojoj posluju.
13. Pokazatelji ranog upozorenja određene su referentne vrijednosti (engl. benchmarks) koje su dio internog postupka upravljanja rizicima investicijskog društva ili grupe investicijskih društava te se primjenjuju za nadziranje njegove financijske situacije
14. Pojedinačni plan oporavka je pojedinačni plan oporavka kako je definirano člankom 2. točkom 1. Delegirane Uredbe (EU) 2016/1075 .
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Područje primjene
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 3.
(1) Investicijsko društvo koje ne podliježe konsolidiranom nadzoru iz članaka 220., 221.,223. i 224. Zakona dužno je primjenjivati odredbe ovoga Pravilnika na pojedinačnoj osnovi.
(2) Matično investicijsko društvo u Europskoj uniji sa sjedištem u Republici Hrvatskoj dužno je primjenjivati odredbe ovoga Pravilnika na konsolidiranoj osnovi za svoju grupu.
(3) Plan oporavka koji matično investicijsko društvo u Europskoj uniji sa sjedištem u Republici Hrvatskoj izrađuje za svoju grupu odnosi se na sve članice grupe, a sadržava mjere čija se provedba zahtijeva na razini matičnog investicijskog društva, ali i svakog društva kćeri pojedinačno i, prema potrebi, na razini značajnih podružnica (dalje u tekstu: plan oporavka za grupu).
(4) Odredbe iz stavaka 1. i 2. ovoga članka ne primjenjuju se u slučajevima kada je donesena zajednička odluka iz članaka 180. i 181. Zakona da investicijsko društvo sa sjedištem u Republici Hrvatskoj, koje je dio grupe, nije dužno izrađivati pojedinačni plan oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
II. IZRADA I NADZOR PLANA OPORAVKA
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Postupak izrade plana oporavka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 4.
(1) Investicijsko društvo dužno je izraditi i primjenjivati plan oporavka iz članka 178. stavka 1. Zakona kojim se utvrđuju mjere koje je potrebno poduzeti radi poboljšanja financijskog položaja društva u slučaju značajnog pogoršanja.
(2) Investicijsko društvo dužno je osigurati da plan oporavka kumulativno ispunjava sljedeće uvjete:
1. provedba mjera predloženih u planu oporavka osigurava i ponovno uspostavlja održivost redovnog poslovanja i stabilnost financijskog položaja investicijskog društva ili grupe za koju se plan izrađuje, u slučajevima znatnog pogoršanja poslovanja ili stabilnosti financijskog položaja, uzimajući u obzir pripremne mjere koje je investicijsko društvo poduzelo ili planira poduzeti i
2. plan oporavka i njime predviđene mjere moraju biti takvi da se mogu u situacijama znatnog pogoršanja poslovanja ili stabilnosti financijskog položaja brzo i učinkovito provesti, a kako bi se izbjegle značajne štetne posljedice na financijski sustav, uključujući i slučajeve istodobnog provođenja planova oporavka u drugim investicijskim društvima.
(3) Plan oporavka ne smije sadržavati pretpostavku dostupnosti izvanredne javne financijske potpore ili primitak te potpore niti pretpostavku dostupnosti likvidnosne pomoći središnje banke odnosno njezinog primitka.
(4) Cilj plana oporavka grupe je postizanje stabilnosti grupe kao cjeline ili bilo koje članice grupe u situacijama znatnog pogoršanja poslovanja ili stabilnosti financijskog položaja, radi rješavanja ili uklanjanja uzroka poremećaja ili poboljšanja financijskog položaja grupe ili tog investicijskog društva, pri čemu treba istodobno voditi računa o financijskom položaju drugih društava u grupi.
(5) Investicijsko društvo dužno je donijeti i provoditi interni akt kojom će pobliže propisati postupak izrade, provedbe i ažuriranja plana oporavka.
(6) Investicijsko društvo dužno je propisati, dokumentirati i redovito nadzirati postupak izrade, provedbe i ažuriranja plana oporavka.
(7) Unutarnja revizija investicijskog društva dužna je provesti ocjenu primjene i djelotvornosti postupaka izrade, donošenja i praćenja izvršenja plana oporavka.
(8) Investicijsko društvo dužno je osigurati Hanfi uvid u potpune i detaljne informacije o postupku izrade, provedbe i ažuriranja plana oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
III. SADRŽAJ PLANA OPORAVKA
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Osnovne informacije i sažetak u planu oporavka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 5.
(1) Investicijsko društvo dužno je u plan oporavka uključiti sljedeće informacije iz članka 3. Delegirane Uredbe (EU) 2016/1075 :
1. sažetak ključnih elemenata plana oporavka
2. informacije o upravljanju
3. stratešku analizu
4. plan komuniciranja i objave i
5. analizu pripremnih mjera.
(2) Sažetak ključnih elemenata plana oporavka iz stavka 1. točke 1. ovoga članka, u skladu s člankom 4. Delegirane Uredbe (EU) 2016/1075 , mora sadržavati sljedeće informacije:
1. sažetak informacija o upravljanju, uključujući odabrane pokazatelje plana oporavka i razine utvrđene za razmatranje poduzimanja opcija plana oporavka
2. sažetak strateške analize, uključujući sažetak ukupne mogućnosti oporavka te identificirane ključne funkcije i temeljne poslovne aktivnosti, pri čemu mora navesti scenarije i opcije prikladne za oporavak u tim scenarijima
3. sažetak svih bitnih promjena u investicijskom društvu, njegovoj grupi ili planu oporavka koja je nastupila nakon dostave posljednjeg plana oporavka Hanfi, posebice promjena koje bi mogle utjecati na sposobnost investicijskog društva, matičnog investicijskog društva u Europskoj uniji sa sjedištem u Republici Hrvatskoj ili jednog ili više njegovih društava kćeri da provedu plan oporavka ili jednu ili više mogućnosti oporavka sadržanih u planu oporavka.
4. sažetak plana komuniciranja i objave i
5. sažetak pripremnih mjera utvrđenih u planu oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Upravljanje
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 6.
Plan oporavka, u skladu s člankom 5. Delegirane Uredbe (EU) 2016/1075, u dijelu koji se odnosi na upravljanje mora uključiti detaljan opis sljedećih informacija:
- o načinu izrade plana oporavka, uključujući najmanje sljedeće:
a) ulogu i funkcije osoba odgovornih za izradu, provedbu i ažuriranje svakog dijela plana i plana u cjelini
b) identitet osobe koja je ukupno odgovorna za ažuriranje plana oporavka i opis postupaka koje je potrebno primijeniti za ažuriranje plana oporavka u situacijama kada je plan oporavka potrebno izmijeniti zbog bitnih promjena koje utječu na investicijsko društvo, njegovu grupu ili okruženje u kojem posluju
c) opis načina uključivanja plana oporavka u sustav korporativnog upravljanja i u cjelokupan sustav upravljanja rizicima investicijskog društva ili grupe kojoj pripada, osobito s obzirom na njegov profil rizičnosti i povezanost plana oporavka s testiranjem otpornosti na stres u postupku procjene adekvatnosti kapitala
d) ako se plan oporavka izrađuje za grupu, opis poduzetih mjera i sklopljenih sporazuma na razini grupe kojima se osigurava koordinacija i dosljednost mogućnosti oporavka na razini grupe i pojedinačnih društava kćeri
- o politikama i postupcima odobrenja plana oporavka, uključujući informaciju o tome je li plan oporavka ocijenio unutarnji revizor, vanjski revizor odnosno odbor za rizike, kao i potvrdu je li plan oporavka procijenilo i odobrilo upravljačko tijelo investicijskog društva ili matičnog investicijskog društva u Europskoj uniji koje ima sjedište u Republici Hrvatskoj, a koje je odgovorno za podnošenje plana oporavka
- o postupcima i uvjetima potrebnim za osiguranje pravovremene provedbe mogućnosti oporavka, uključujući:
a) detaljan opis pokazatelja iz članka 7. ovoga Pravilnika
b) opis unutarnjeg postupka eskalacije i postupka donošenja odluke o mogućoj primjeni određene mogućnosti oporavka kao odgovora na situaciju financijskog stresa koji je nastupio, kada pojedini pokazatelji postignu planom oporavka definiranu vrijednost za razmatranje poduzimanja mjera iz plana oporavka uključujući:
1. ulogu i funkcije osoba koje su uključene u taj postupak, uključujući opis njihovih odgovornosti odnosno u slučaju u kojem je uključen odbor, ulogu, odgovornosti i funkciju članova odbora
2. postupke koje je potrebno slijediti te
3. rok za donošenje odluke o poduzimanju mogućnosti oporavka te vrijeme i način obavještavanja Hanfe da su pokazatelji postignuli utvrđene vrijednosti
- o usklađenosti plana oporavka s općim okvirom upravljanja rizicima investicijskog društva ili grupe, uključujući opis relevantnih referentnih vrijednosti (pokazatelja ranog upozorenja) i razina poduzimanja aktivnosti u dijelu redovitog unutarnjeg postupka upravljanja rizicima investicijskog društva ili grupe te obavještavanje uprave da bi utvrđene razine pokazatelja u planu oporavka mogle biti dosegnute i
- o upravljačkom informacijskom sustavu, uključujući opis sporazuma uspostavljenih kako bi se osigurala dostupnost pouzdanih informacija koje su potrebne za pravovremeno i pouzdano donošenje odluka o primjeni mogućnosti oporavka u stresnim uvjetima.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Pokazatelji u planu oporavka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 7.
(1) Plan oporavka sadržava pokazatelje koji otkrivaju moguće ranjivosti, slabosti ili ugroženosti različitih područja poslovanja, a osobito:
1. kapitala,
2. likvidnosti,
3. profitabilnosti i
4. profila rizičnosti.
(2) Pokazatelji iz stavka 1. ovoga članka odnose se na financijski položaj investicijskog društva ako je riječ o individualnom planu oporavka ili na financijski položaj grupe ako je riječ o planu oporavka za grupu. Pokazatelji moraju biti kvalitativni i kvantitativni te jednostavni za praćenje.
(3) Pokazatelji iz stavka 1. ovog članka moraju biti konzistentni s pokazateljima kojima se investicijsko društvo ili grupa za koju se izrađuje plan oporavka koristi u postupku upravljanja rizicima, a moraju uključivati barem:
1. pokazatelje kapitala, i to stopu redovnog osnovnog kapitala, stopu ukupnog kapitala i omjer financijske poluge,
2. pokazatelje likvidnosti,
3. pokazatelje profitabilnosti (npr. profitabilnost imovine – ROA, i/ili profitabilnost kapitala – ROE i značajne gubitke s osnove operativnog rizika) i
4. ostale pokazatelje (npr. tržišne pokazatelje kao npr. promjenu tečaja, cijena dionica, kamata, makroekonomske pokazatelje kao npr. promjene bruto društvenog proizvoda ili kreditnog rejtinga države i slično).
(4) Iznimno, investicijsko društvo može izostaviti neki od pokazatelja navedenih u stavku 1., ako u planu oporavka detaljno i na zadovoljavajući način obrazloži zašto ti pokazatelji nisu prikladni za investicijsko društvo s obzirom na njegovu pravnu strukturu, profil rizičnosti, veličinu i složenost poslova koje obavlja.
(5) Plan oporavka mora sadržavati obrazloženje odabira pojedinog pokazatelja i odabrane razine tog pokazatelja. Razine pojedinog pokazatelja na kojima se razmatra poduzimanje opcije iz plana oporavka trebaju biti postavljene tako da osiguravaju pravodobno poduzimanje opcija iz plana oporavka, pri čemu se u analizi mora voditi računa o snazi i brzini dosezanja postavljenih razina.
(6) Pokazatelji u planu oporavka i njihove razine utvrđene za poduzimanje opcije oporavka moraju biti:
1. prikladni za poslovni model, strategiju i rizični profil investicijskog društva
2. primjereni veličini i složenosti poslova koje investicijsko društvo obavlja
3. u mogućnosti upozoriti na situacije znatnog pogoršanja poslovanja ili stabilnosti financijskog položaja
4. usklađeni s postojećim okvirom upravljanja rizicima te pokazateljima u planu kapitala odnosno likvidnosti i planovima kontinuiteta poslovanja
5. uključeni u sustave upravljanja investicijskim društvom i
6. trebaju uključivati i anticipativne pokazatelje (engl. forward looking indicators ).
(7) Investicijsko društvo dužno je najmanje jednom godišnje, a po potrebi i češće, preispitati učinkovitost odabranih pokazatelja i odabranih razina njihovih vrijednosti.
(8) Investicijsko društvo dužno je uspostaviti odgovarajući sustav redovitog praćenja odabranih pokazatelja te internim aktima urediti barem dinamiku i način praćenja te postupak izvješćivanja.
(9) Ako redovitim praćenjem odabranih pokazatelja investicijsko društvo utvrdi da su oni dosegnuli razinu utvrđenu za poduzimanje opcija iz plana oporavka, uprava investicijskog društva dužna je u roku od najviše pet radnih dana donijeti odluku o poduzimanju ili suzdržavanju od poduzimanja opcija iz plana oporavka i o tome bez odgađanja obavijestiti Hanfu. Ako je investicijsko društvo donijelo odluku o suzdržavanju od poduzimanja opcija iz plana oporavka, dužno je takvu odluku detaljno obrazložiti.
(10) Uprava investicijskog društva može donijeti odluku o poduzimanju opcija predviđenih planom oporavka, iako utvrđeni pokazatelji nisu dosegnuli razinu predviđenu za poduzimanje mjera te je o njoj bez odgađanja dužno obavijestiti Hanfu.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Strateška analiza
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 8.
(1) Investicijsko društvo dužno je, u skladu s člankom 6. Delegirane Uredbe (EU) 2016/1075, u strateškoj analizi utvrditi temeljne poslovne aktivnosti i ključne funkcije te odrediti postupke koji su potrebni za održavanje njihova funkcioniranja u situacijama financijskog stresa.
(2) Ključne funkcije i temeljne poslovne aktivnosti moraju biti utvrđene na dostatnoj razini granularnosti.
(3) Pri utvrđivanju činjenice je li pojedina funkcija ključna, investicijsko društvo dužno je analizirati barem sljedeće:
1. utjecaj prekida pružanja te usluge na treće strane i financijski sustav u cjelini
2. tržište predmetne usluge barem s aspekta koncentracije tog tržišta i
3. mogućnost da pružanje predmetne usluge u usporedivom obujmu i kvaliteti, uz prihvatljivi trošak za klijenta, u razumnom roku preuzme drugi pružatelj usluga.
(4) Strateška analiza u planu oporavka mora uključivati sljedeće:
1. informacije o investicijskom društvu i članicama grupe na koje se plan oporavka odnosi i
2. opis mogućnosti oporavka.
(5) Plan oporavka mora uključivati i scenarije znatnog pogoršanja poslovanja ili stabilnosti makroekonomskog i financijskog položaja koji su relevantni za investicijsko društvo, uključujući događaje na razini cijelog sustava i poseban stres povezan s pojedinačnim pravnim osobama i grupama.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Informacije o investicijskom društvu i članicama grupe iz plana oporavka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 9.
Informacije iz članka 8. stavka 4. točke 1. ovoga Pravilnika moraju, u skladu s člankom 7. Delegirane Uredbe (EU) 2016/1075, uključivati sljedeće:
1. opće informacije o investicijskom društvu i članicama grupe obuhvaćenima planom oporavka uključujući:
a) opis njihove opće poslovne strategije i strategije upravljanja rizicima
b) poslovni model i poslovni plan, uključujući popis država u kojima posluju, preko značajnih podružnica ili drugih pravnih subjekata
c) temeljne poslovne linije i ključne funkcije
d) opis postupaka i parametara za utvrđivanje temeljnih poslovnih linija i ključnih funkcija
2. raspored temeljnih poslovnih linija i ključnih funkcija na značajne podružnice i pravne subjekte u grupi
3. opis unutargrupnih povezanosti svih povezanih pravnih subjekata te detaljan opis pravne i financijske strukture investicijskog društva i/ili članica grupe na koje se plan oporavka odnosi, a posebno opis sljedećeg:
a) svih postojećih značajnih unutargrupnih izloženosti, financiranja i tokova kapitala unutar investicijskog društva ili grupe, postojećih jamstava unutar grupe ili jamstava čije je sklapanje, prema potrebi, predviđeno planom oporavka
b) pravnih povezanosti, uključujući sve značajne pravno obvezujuće unutargrupne sporazume koji su važni poput ugovora o prevladavajućem utjecaju (engl. domination agreement ) ili ugovora o prijenosu dobiti i gubitka
c) operativne povezanosti odnosno postojanje centralizacije funkcija koje su važne za poslovanje ostalih pravnih subjekata, podružnica ili grupe u cjelini, u jednom pravnom subjektu ili podružnici, a osobito funkcije informacijske tehnologije, funkcije riznice, funkcije upravljanja rizicima ili administrativnih funkcija
d) svih postojećih sporazuma o unutargrupnoj financijskoj potpori, pri čemu je potrebno navesti pojedinosti takvih sporazuma poput naziva članica grupe potpisnica sporazuma te oblika i uvjeta povezanih s pružanjem financijske potpore
4. opis vanjskih povezanosti uključujući:
a) opis značajnih izloženosti i obveza prema značajnim drugim ugovornim stranama
b) opis važnih financijskih proizvoda i usluga koje investicijsko društvo ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka pružaju ostalim sudionicima na financijskim tržištima i
c) opis važnih usluga koje druge ugovorne strane pružaju investicijskom društvu ili članici grupe obuhvaćenih planom oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Mogućnosti oporavka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 10.
(1) Plan oporavka mora sadržavati širok izbor mogućnosti oporavka koje će biti odgovor na scenarije financijskog stresa. Mogućnosti oporavka trebaju biti takve da se može očekivati da će njihova primjena pridonijeti investicijskom društvu ili grupi za koju se plan izrađuje u očuvanju ili ponovnoj uspostavi održivosti njihova poslovanja i financijskog položaja.
(2) Mogućnosti oporavka trebaju biti opisane tako da je moguće procijeniti učinak i provedivost svake opcije oporavka.
(3) Mogućnosti oporavka trebaju uključivati redovne mjere, uobičajene u poslovanju investicijskog društva ili članice grupe obuhvaćene planom oporavka te izvanredne mjere. Određena mjera iz mogućnosti oporavka može predvidjeti promjene u poslovanju investicijskog društva ili članice grupe, i u tom slučaju takva činjenica ne može biti razlog za njezino isključenje iz mogućnosti oporavka.
(4) Plan oporavka također uključuje mjere koje bi investicijsko društvo moglo poduzeti ako je Hanfa rješenjem utvrdila da su ispunjeni uvjeti za ranu intervenciju iz Zakona. Investicijsko društvo dužno je u planu oporavka jasno navesti koje će opcije razmatrati u fazi rane intervencije.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Sadržaj mogućnosti oporavka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 11.
(1) Investicijsko društvo dužno je u dijelu koji se odnosi na mogućnosti oporavka navesti popis svih mogućnosti oporavka s njihovim detaljnim opisom i analizom svake mogućnosti te odrediti na kojoj je razini odabranog pokazatelja predviđeno razmatranje poduzimanja svake mogućnosti.
(2) Mogućnosti oporavka moraju sadržavati prikaz sljedećih predviđenih aktivnosti, aranžmana i mjera:
1. raspon aktivnosti povezanih s kapitalom i likvidnošću potrebnih za očuvanje ili ponovnu uspostavu održivosti poslovanja i financijskog položaja investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka, a čiji je glavni cilj osigurati održivost ključnih funkcija i temeljnih poslovnih linija
2. aranžmana i mjera čiji je glavni cilj očuvati ili ponovno osigurati potreban regulatorni kapital investicijskog društva ili regulatorni kapital na konsolidiranoj razini grupe putem vanjske dokapitalizacije i drugih internih mjera povećanja regulatornog kapitala, a kako bi se poboljšala pozicija kapitala investicijskog društva ili grupe za koju se izrađuje plan oporavka
3. aranžmana i mjera iz područja likvidnosti, uključujući sporazume i mjere za osiguravanje pristupa izvorima financiranja u kriznim situacijama zbog osiguranja nastavka pružanja usluga i ispunjavanja obveza po dospijeću. Navedene mjere moraju sadržavati vanjske mjere ili mjere reorganizacije raspoložive likvidnosti unutar grupe. Izvori financiranja u kriznim situacijama trebaju uključivati potencijalne izvore likvidnosti, procjenu raspoloživih instrumenata osiguranja i procjenu mogućnosti prijenosa likvidnosti unutar grupe i između pojedinih linija poslovanja, uključujući ako je primjenjivo, analizu mogućnosti kako i kada institucija može, pod uvjetima predviđenih planom, zatražiti uporabu instrumenata središnje banke uz navođenje one imovine koja bi se mogla koristiti kao instrument osiguranja
4. aranžmana i mjera usmjerenih prema smanjivanju izloženosti rizicima i razine financijske poluge, odnosno restrukturiranju linija poslovanja, uključujući, prema potrebi, analizu moguće značajne prodaje imovine, pravnih subjekata ili linija poslovanja
5. aranžmana i mjera s ciljem postizanja dobrovoljnog restrukturiranja obveza, pod uvjetom da to ne dovede do događaja poput neispunjenja ugovornih obveza, raskida ugovora, smanjenja vrijednosti imovine investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka, smanjenja kreditnog rejtinga ili slično i
6. drugih mjera i aranžmana kojima se osigurava i ponovno uspostavlja održivost redovnog poslovanja i stabilnost financijskog položaja investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, investicijsko društvo koje nije značajno može pri izradi plana oporavka izostaviti neku od navedenih aktivnosti, aranžmana ili mjera te je dužno obrazložiti njihovo izostavljanje.
(4) Mogućnosti oporavka moraju sadržavati procjenu učinka svake pojedinačne opcije oporavka, što uključuje sljedeće:
1. procjenu financijskog i operativnog učinka s navođenjem očekivanog učinka na solventnost, likvidnost, izvore financiranja, profitabilnost i poslovanje investicijskog društva ili članice grupe za koju se izrađuje plan oporavka, a na koju pojedina mogućnost oporavka ima učinak
2. procjenu vanjskog učinka i procjenu sistemskih posljedica s navođenjem očekivanog učinka na ključne funkcije investicijskog društva i članica grupe obuhvaćenih planom oporavka te njihov učinak na dioničare odnosno članove društva, klijente, a posebno male ulagatelje, druge ugovorne strane i prema potrebi na ostatak grupe
3. pretpostavke za vrednovanje i sve ostale pretpostavke potrebne za procjenu točaka 1. i 2. ovoga stavka, uključujući pretpostavku utrživosti imovine i/ili ponašanje ostalih subjekata na financijskom tržištu.
(5) Procjena učinka iz stavka 4. ovoga članka mora uključivati detaljan opis postupaka određivanja vrijednosti i utrživosti temeljnih poslovnih linija, dijela poslovanja i imovine investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka.
(6) Mogućnosti oporavka moraju sadržavati procjenu provedivosti svake pojedinačne mogućnosti oporavka, što uključuje sljedeće:
1. procjenu rizika povezanog s određenom mogućnosti oporavka, polazeći od iskustva u provedbi takve mogućnosti oporavka ili sličnih mjera
2. detaljnu analizu i opis značajnih prepreka djelotvornoj i pravodobnoj provedbi plana te opis načina na koji se navedene prepreke mogu otkloniti
3. analizu mogućih prepreka učinkovitoj provedbi svake pojedinačne mogućnosti oporavka koja proizlazi iz strukture grupe ili unutargrupnih aranžmana, uključujući analizu postojanja značajnih praktičnih ili pravnih prepreka brzom prijenosu regulatornoga kapitala ili isplati obveza ili unovčenju imovine unutar grupe (ako je riječ o planu oporavka za grupu) i opis načina na koji se navedene prepreke mogu otkloniti i
4. procjenu načina osiguranja kontinuiteta poslovanja pri primjeni svake pojedinačne opcije oporavka.
(7) Procjena kontinuiteta poslovanja iz stavka 6. točke 4. ovoga članka uključuje analizu:
1. internih aktivnosti (npr. sustava informacijske tehnologije, odnosa s dobavljačima i upravljanja ljudskim resursima)
2. pristupa investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka tržišnoj infrastrukturi, poput pristupa sustavu poravnanja i namire i pristupa platnim sustavima
3. svih aranžmana i mjera koji su potrebni za održavanje stalnog pristupa relevantnoj infrastrukturi financijskih tržišta
4. svih aranžmana i mjera koji su potrebni za održavanje stalnog funkcioniranja operativnih procesa investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka, uključujući infrastrukturu i informatičke usluge,
5. očekivanog vremenskog okvira potrebnog za provedbu i učinkovitost svake pojedinačne mogućnosti oporavka i
6. učinkovitosti mogućnosti oporavka i adekvatnosti pokazatelja u odabranim situacijama financijskog stresa u kojima se mora utvrditi koja je od mogućnosti oporavka prikladna za određeni scenarij, mogući učinak pojedine mogućnosti oporavka na investicijsko društvo ili članice grupe obuhvaćene planom oporavka, a posebno na njihov kapital, likvidnost, profitabilnost, profil rizičnosti i poslovanje.
(8) U procjeni učinkovitosti mogućnosti oporavka i adekvatnosti pokazatelja u odabranim situacijama financijskog stresa mora se utvrditi koja je od mogućnost oporavka prikladna za određeni scenarij, mogući učinak pojedine mogućnosti oporavka, njihova provedivost te značajne prepreke njihovoj provedbi i vremenski okvir za njihovu provedbu.
(9) Procjenom se mora utvrditi ukupna mogućnost oporavka investicijskog društva i članica grupe obuhvaćenih planom oporavka, uključujući i njihovu mogućnost oporavka u uvjetima znatnog pogoršanja poslovanja ili stabilnosti makroekonomskog i financijskog položaja.
(10) Plan oporavka grupe uključuje mehanizme kojima se osigurava koordinacija i dosljedna primjena mogućnosti oporavka na razini matičnog društva, na razini društva kćeri i, prema potrebi, na razini značajnih podružnica.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Plan komuniciranja i objave
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 12.
(1) Plan komuniciranja i objave iz članka 5. stavka 1. točke 4. ovoga Pravilnika, kao sastavni dio plana oporavka, mora sadržavati:
1. plan interne komunikacije, a osobito komunikacije sa zaposlenicima, sindikatima, radničkim vijećima ili ostalim predstavnicima zaposlenika
2. plan vanjske komunikacije, a osobito komunikacije s dioničarima odnosno članovima društva i ostalim ulagateljima, nadležnim i sanacijskim tijelima, drugim ugovornim stranama, financijskim tržištima, infrastrukturom financijskih tržišta, klijentima i ako je to potrebno s javnosti i
3. prijedloge za učinkovito upravljanje mogućim negativnim reakcijama tržišta.
(2) Plan oporavka mora uključiti i analizu načina primjene plana komuniciranja i objave u slučaju provedbe jedne ili više mjera ili aranžmana iz plana oporavka.
(3) Planom komuniciranja i objave moraju se predvidjeti i posebne komunikacijske potrebe vezane uz pojedinu mogućnost oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Pripremne mjere
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 13.
(1) Plan oporavka mora uključivati analizu pripremnih mjera koje je investicijsko društvo ili grupa za koju se plan izrađuje provela, planira provesti ili je njihova provedba nužna zbog olakšanja provedbe ili poboljšanja učinkovitosti plana oporavka, osobito kod mogućnosti oporavka koje zahtijevaju duži vremenski okvir ili veći broj radnji za primjenu ili kod kojih je važna pravodobna primjena da bi mogućnost oporavka bila učinkovita, primjerice kod različitih mogućnosti povećanja regulatornoga kapitala ili prodaje različitih oblika imovine.
(2) Planom oporavka mora biti definiran vremenski okvir za provedbu pripremnih mjera iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Osim pripremnih mjera iz stavka 1. ovoga članka, plan oporavka mora sadržavati i mjere za uklanjanje prepreka utvrđenih u planu oporavka, a koje su neophodne za djelotvornu provedbu mogućnosti oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
IV. SADRŽAJ PLANA OPORAVKA U SMANJENOM OPSEGU
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Primjena plana oporavka u smanjenom opsegu
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 14.
(1) Investicijsko društvo koje nije prihvatljivo za primjenu plana oporavka u smanjenom opsegu dužno je primjenjivati sve odredbe ovoga Pravilnika.
(2) U smislu ovoga Pravilnika, investicijskim društvom koje je prihvatljivo za primjenu plana oporavka u smanjenom opsegu smatra se svako investicijsko društvo kojem prosječni iznos imovine na kraju prethodnih triju poslovnih godina iskazanih u revidiranim financijskim izvještajima ne prelazi iznos od 50.000.000 EUR.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, Hanfa može investicijskom društvu rješenjem naložiti izradu plana oporavka u punom ili proširenom opsegu u slučaju u kojem investicijsko društvo prestane ispunjavati uvjete za primjenu plana oporavka u smanjenom opsegu, ili u slučaju kada se utvrdi da bi njegova propast i likvidacija u redovnom postupku zbog insolventnosti vjerojatno imala značajan negativan učinak na financijska tržišta, na druge institucije ili na uvjete financiranja.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Sadržaj plana oporavka u smanjenom opsegu
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 15.
Plan oporavka u smanjenom opsegu mora sadržavati sljedeće pokazatelje:
1. sažetak ključnih elemenata plana oporavka
2. podatke o upravljanju investicijskim društvom, uključujući i:
a) podroban opis kako je planiranje oporavka uključeno u sustav korporativnog upravljanja te politike i postupke kojima se određuje odobravanje plana oporavka te utvrđivanje osoba koje su u organizaciji odgovorne za pripremu i provedbu plana
b) profil rizičnosti institucije i okvira ukupnog rizika investicijskog društva
3. informacije o investicijskom društvu, uključujući:
a) utvrđivanje temeljnih poslovnih linija te utrživosti temeljnih poslovnih linija i imovine investicijskog društva
b) identificiranje ključnih funkcija
4. mogućnosti oporavka, uključujući:
a) raspon mjera u vezi s kapitalom i likvidnošću za očuvanjem/ponovnom uspostavom održivosti poslovanja i financijske situacije investicijskog društva
b) aranžmane i mjere čiji je glavni cilj očuvati ili ponovno osigurati potreban regulatorni kapital investicijskog društva ili regulatorni kapital na konsolidiranoj razini grupe
5. procjenu očekivanoga vremenskog okvira potrebnog za provedbu i učinkovitost svake pojedinačne mogućnosti oporavka
6. sažetak ukupne mogućnosti oporavka, uključujući:
a) procjenu rizika povezanog s određenom mogućnosti oporavka
b) detaljnu analizu i opis značajnih prepreka djelotvornoj i pravodobnoj provedbi plana
c) opis načina na koji se navedene prepreke mogu otkloniti
7. sažetak bitnih promjena u investicijskom društvu od podnošenja posljednjeg plana oporavka
8. pripremne mjere koje je investicijsko društvo poduzelo ili planove koje je potrebno poduzeti radi olakšavanja provedbe plana oporavka, uključujući one koji su nužni da bi se omogućila pravovremena dokapitalizacija investicijskog društva
9. opis svih bitnih prepreka učinkovitoj i pravovremenoj provedbi plana oporavka, uključujući utjecaj na ostatak grupe, potrošače i druge ugovorne strane
10. plan komuniciranja i objave u skladu s člankom 5. stavkom 1. točkom 4. ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Obveze investicijskog društva u slučaju primjene plana oporavka u smanjenom opsegu
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 16.
Investicijsko društvo dužno je obavijestiti Hanfu o svim promjenama poslovanja ili njegove strukture koje su relevantne za odluku o primjerenosti daljnje primjene obveza iz plana oporavka u smanjenom opsegu.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
V. STRESNI SCENARIJI ZA PLAN OPORAVKA
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Stresni scenariji
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 17.
(1) Investicijsko društvo dužno je, uzimajući u obzir vrstu, opseg i složenost poslova koje obavlja, izraditi stresni scenarij znatnog pogoršanja poslovanja ili stabilnosti financijskog položaja kako bi odredilo razne hipotetične događaje na kojima će testirati učinkovitost mogućnosti i prikladnost pokazatelja i njihovih razina utvrđenih planom oporavka.
(2) Investicijsko društvo dužno je pri izradi stresnog scenarija iz stavka 1. ovog članka voditi računa da scenarij odgovara sljedećim zahtjevima:
1. scenarij se temelji na događajima koji su najrelevantniji za investicijsko društvo ili grupu, pri čemu potrebno voditi računa o poslovnom modelu i modelu financiranja, aktivnostima i strukturi, veličini ili povezanosti s drugim subjektima financijskog sustava ili financijskim sustavom u cjelini, te posebno o identificiranim slabostima investicijskog društva ili grupe,
2. događaji predviđeni u scenariju doveli bi do propasti investicijskog društva ili grupe, ako mjere oporavka ne bi pravodobno bile primijenjene i
3. scenarij se temelji na izvanrednim, ali mogućim događajima.
(3) Investicijsko društvo dužno je u stresni scenarij, tamo gdje je to moguće, uključiti procjenu utjecaja tih događaja na svaki od sljedećih aspekata poslovanja investicijskog društva ili grupe:
1. raspoloživi kapital,
2. raspoloživu likvidnost,
3. poslovni model,
4. profitabilnost,
5. reputaciju.
(4) Investicijsko društvo dužno je najmanje jednom godišnje provesti testiranje otpornosti na stres svojeg plana oporavka.
(5) Investicijsko društvo dužno je broj stresnih scenarija prilagoditi vrsti, opsegu i složenosti poslova koje obavlja to investicijsko društvo ili grupa za koju se izrađuje plan oporavka, povezanosti s drugim institucijama i financijskim sustavom općenito i njegovim modelima financiranja.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Scenarij koji obuhvaća sistemske događaje na razini cijelog sustava
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 18.
(1) Pri izradi stresnog scenarija za sistemske događaje na razini cijelog sustava investicijsko društvo koje je značajno, dužno je uzeti u obzir utjecaj barem sljedećih događaja:
1. propasti značajnih ugovornih strana koje utječu na financijsku stabilnost cijelog sustava,
2. smanjenja raspoložive likvidnosti,
3. makroekonomske krize.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, investicijsko društvo može nakon što provede detaljnu analizu odlučiti da pojedini događaj iz stavka 1. ovoga članka nije za društvo bitan, ali u tom slučaju takvu odluku mora detaljno obrazložiti u planu oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Scenarij specifičan za investicijsko društvo
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 19.
(1) Pri izradi stresnog scenarija za događaje specifične za investicijsko društvo ili grupu, investicijsko društvo koje je značajno, dužno je uzeti u obzir utjecaj barem sljedećih događaja:
1. propast značajnih ugovornih strana
2. narušen ugled investicijskog društva ili grupe
3. značajan odljev likvidnosti
4. značajne gubitke po operativnom riziku.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, investicijsko društvo može nakon što provede detaljnu analizu odlučiti da pojedini događaj iz stavka 1. ovoga članka nije za društvo bitan, ali u tom slučaju takvu odluku mora detaljno obrazložiti u planu oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
VI. IZVJEŠTAVANJE HANFE
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 20.
(1) Investicijsko društvo dužno je jednom godišnje, a najkasnije do 31. prosinca tekuće godine, ažurirati postojeći plan oporavka.
(2) U slučaju da ažuriranje postojećeg plana oporavka ne dovede do izmjene plana oporavka, o tome je potrebno do datuma iz stavka 1. ovoga članka obavijestiti Hanfu. U slučaju da dođe do promjene postojećeg plana oporavka, njega je potrebno bez odgode dostaviti Hanfi.
(3) Investicijsko društvo dužno je ažurirati plan oporavka i o svakoj promjeni u poslovnoj ili financijskoj situaciji ili pravnoj ili organizacijskoj strukturi investicijskog društva ili članice grupe za koju se plan oporavka izrađuje, a koja promjena bi mogla bitno utjecati na sam plan oporavka ili uzrokovati potrebu za njegovom promjenom.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 21.
Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o planovima oporavka investicijskih društava (»Narodne novine«, broj 110/18).
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 22.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb, __ 2025.
PREDSJEDNIK UPRAVNOG VIJEĆA
dr. sc. Ante Žigman
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga