Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine
1.2.
Naziv propisa:
Prijedlog zakona priuštivom stanovanju
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta: Nacionalni plan stambene politike Republike Hrvatske do 2030.
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Zakon o društveno poticanoj stanogradnji („Narodne novine“, br. 109/01., 82/04., 76/07., 38/09., 86/12., 07/13., 26/15., 57/18., 66/19., 58/21. i 72/25) donesen je 2001. godine i do danas je mijenjan i dopunjavan više puta.
Zakon o društveno poticanoj stanogradnji više ne omogućava intenzivniju gradnju stanova po cijenama koje bi bile niže od tržišnih za kupnju i najam, te treba omogućiti novi model financiranja i novu metodologiju određivanja regionalno priuštivih cjenovnih pragova. S obzirom na brojne dosadašnje izmjene toga Zakona i potrebu suštinske promjene u konceptu financiranja gradnje te potrebu za omogućavanjem novih modela rješavanja priuštivog stanovanja, prepoznata je potreba za izradom novog, sveobuhvatnog Zakona o priuštivom stanovanju.
Prema sveobuhvatnim analizama stambenog fonda Republike Hrvatske koje je proveo Ekonomski institut iz Zagreba 2024. godine za potrebe izrade Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske do 2030. godine (NPSP), pokazalo se da u RH postoji nedostatak od 236.731 stambenih jedinica. Navedeni podatak je tijekom 2024. godine potvrđen i iz dva neovisna izvora i to PricewaterhouseCoopers (nedostatak od 286.005 stanova) i Međunarodnog monetarnog fonda (nedostatak od 232.750 stambenih jedinica). Iz navedenih analiza proizlazi i da se 40 % stambenog fonda (958.000) koristi u nestambene svrhe. Od tog broja, prema popisu stanovništva iz 2021. godine, Državni zavod za statistiku je objavio da u RH postoji 595.280 stambenih nekretnina koje se ne koriste (25 % stambenog fonda) što je potvrđeno i od strane Hrvatske Elektroprivrede s podacima o potrošnji električne energije u stambenim jedinicama po gradovima. Prema svakom popisu stanovništva taj broj je rastao za oko 200.000. Pretežiti dio tih stambenih jedinica se nalazi u privatnom vlasništvu. Jedna od mjera NPSP-a je i aktiviranje postojećih praznih stambenih jedinica i uključivanje u Program priuštivog najma stambenih nekretnina.
2.2.
Izvor podataka:
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine -podaci dobiveni dosadašnjim iskustvom u primjeni Zakona o društveno poticanoj stanogradnji te u svakodnevnom kontaktu sa građanima, kao i podaci od Ekonomskog instituta za potrebe izrade Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske do 2030. godine
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Ciljevi Prijedloga zakona o priuštivom stanovanju:
-usklađuju se  roškovi gradnje za stanove koje gradi Agencija za pravni promet i posredovanje nekretninama (APN), odnosno javne ustanove s realnim stanjem u graditeljstvu i na taj način omogućiti realizaciju pripremljenih i budućih projekata priuštive stanogradnje te se omogućava teritorijalna cjenovna prilagodba prema indeksu razvijenosti
-proširuju se nositelji gradnje novih priuštivih stambenih jedinica osim APN-a i javnih ustanova u vlasništvu jedinica lokalne samouprave, na županije kako bi se priuštivo stanovanje omogućilo u svim dijelovima RH i pomoglo onim jedinice lokalne samouprave koje same nemaju dovoljno stručnih i financijskih kapaciteta
-uvode se obveze izrade Programa priuštivog stanovanja za JLS i županije kako bi se potaklo sve jedinice lokalne samouprave i županije na aktivno sudjelovanje u rješavanju problematike nedostupnih priuštivih stanova prema stambenom jazu koji je u analizi za potrebe izrade NPSP-a iskazan po svim jedinicama lokalne samouprave
-jedinice lokalne samouprave i županije koje očekuju poticaje države za rješavanje stambenih pitanja građana imaju obvezu i same doprinositi smanjenju troškova građenja prema svojim mogućnostima
-osniva se povjerenstvo za ocjenu Programa priuštivog stanovanja i raspodjelu raspoloživih sredstava za njihovu realizaciju
-zgrade koje će se graditi za priuštivo stanovanje imat će 50 % stanova za najam a 50 % za prodaju po cijenama formiranima na troškovnoj osnovi, tako da se izbjegne socijalna segregacija stanovnika, osim zgrada koje nemaju više od 10 stanova i gdje će biti svi stanovi u priuštivom najmu
-produljuje se mogućnost korištenja posebne kreditne linije s 30 na 35 godina i smanjuje se kamatna stopa zajma APN-a i javnih ustanova u vlasništvu jedinice lokalne samouprave s 2 % na 1 % godišnje
-omogućava se građanima RH koji na tržištu ne mogu riješiti svoje stambeno pitanje, priuštiv najam stanova u kojem se najamnine određuju prema prihodima uže obitelji, na način da ukupni troškovi stanovanja ne prelaze 30 % prihoda uže obitelji
-novo izgrađeni stanovi za priuštivi najam ne mogu se otkupiti, čime se zadržava veći broj stanova u priuštivom najmu za one kojima je to najpotrebnije
-novo izgrađeni stanovi za priuštivu kupnju ne mogu se prodavati niti im se može mijenjati namjena 35 godina od kupnje, osim iznimno i uz pravo prvokupa Jedinica lokalne samouprave ili APN-a u tom periodu, a sve kako bi se izbjeglo špekulativno korištenje poticajnih mjera
-omogućava se građanima RH koji su mlađi od 45 godina gradnja ili rekonstrukcija jednoobiteljskih kuća u gradskim, prigradskim i ruralnim naseljima, uz pomoć isplate potpore u visini polovice iznosa PDV-a za gradnju i povoljnije kreditne linije i povoljnije cijene zemljišta za gradnju
-omogućava se nastavak programa s kojim se olakšava građanima RH koji su mlađi od 45 godina kupnja prve stambene nekretnine uz pomoć isplata potpore u visini polovice iznosa PDV-a ili cijelog iznosa poreza na promet nekretninama za primjerenu veličinu stana i lokalnu prosječnu cijenu stana
-omogućava se nastavak programa priuštivog najma s kojim se aktiviraju brojni postojeći prazni stanovi, i koji u konačnici doprinosi bržem rješavanju stambenog pitanja građana po priuštivim cijenama najma stanova
-omogućava se donošenje posebnog programa za obnovu nacionalnog fonda zgrada koji bi osigurao povoljnu kreditnu liniju iz priuštivog stanovanja za obnovu zgrada te time osigurao provedbu strateškog dokumenta o obnovi nacionalnog fonda zgrada po tri elementa: protupožarnost, protupotresno ojačanje i energetska obnova
-donijet će se novi pravilnik s kojim se uređuje kvaliteta novih stanova za priuštivo stanovanje i uvode se načela u gradnji za priuštivo stanovanje: za racionalno projektiranje, za ubrzanje gradnje i primjenu načela zelene infrastrukture
3.2.
Opis svrhe propisa
Donošenjem izmjena i dopuna Zakona namjerava se omogućiti priuštivo stanovanje građanima Republike Hrvatske.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Moguće je samo normativno rješenje s obzirom na to da se radi o pitanjima koja se mogu uređivati samo zakonom.
3.4.
Izvor podataka:
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine -podaci dobiveni dosadašnjim iskustvom u primjeni Zakona o društveno poticanoj stanogradnji te u svakodnevnom kontaktu sa građanima, kao i podaci od Ekonomskog instituta za potrebe izrade Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske do 2030. godine
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj 1: uspostava novog modela gradnje stanova za priuštivo stanovanje prema načelu 50 % za prodaju po priuštivim cijenama, 50 % za priuštivi najam
Posebni cilj 2: uvođenje novog modela potpora i zajmova za gradnju obiteljskih kuća kako bi se potaknulo naseljavanje manje urbaniziranih područja
Posebni cilj 3: omogućavanje djelovanja neprofitnih stambenih zadruga
Posebni cilj 4: ubrzanje gradnje zgrada za priuštivo stanovanja kroz usklađivanje troškova gradnje sa stanjem na tržištu
Posebni cilj 5: zadržavanje izgrađenog stambenog fonda kroz ograničenu mogućnost prodaje stanova koji se izgrade na temelju Zakona o priuštivom stanovanju
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Pozitivni učinci na gospodarstvo očituju se u ubrzanju gradnje zgrada za priuštivo stanovanje i potpore za građane koji grade ili kupuju prvu nekretninu.
Građani koji ne mogu riješiti stambeno pitanje na tržištu.
Građani koji dobivaju potpore za stjecanje prve stambene nekretnine.
Građevinska operativa uslijed ubrzane gradnje za priuštivo stanovanje.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nije utvrđen učinak na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Korisnici socijalne skrbi bi mogli biti zahvaćeni određenim odredbama ovoga zakona na način da
budu stambeno zbrinuti u provedbi ovoga Zakona.
Korisnici socijalne skrbi.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni.
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Izravan pozitivan učinak u području gospodarstva očituje se u ubrzanju izgradnje zgrada za priuštivo stanovanje kroz uklanjanje trenutno postojećih prepreka, prvenstveno ograničenja koja proizlaze iz najviše prodajne cijene stanova u programu društveno poticane stanogradnje.
Investitori gradnje zgrada za priuštivo stanovanje prema odredbama ovog Prijedloga Zakona su APN, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave te neprofitne stambene zadruge kojima se prvi put omogućuje djelovanje ovim Prijedlogom Zakona.
S obzirom na to da je u tijeku donošenje Europskog plana za priuštivo stanovanje, očekuje se i proširenje postojećih kohezijskih programa na priuštivo stanovanje te programi u okviru novoga Višegodišnjeg financijskog okvira kojima će se moći (su)financirati gradnja zgrada za priuštivo stanovanje, a sredstva su predviđena i u državnom proračunu.
Prijedlog Zakona predviđa donošenje podzakonskog akta kojima će se omogućiti pristup zajmovima APN-a građanima za gradnju ili rekonstrukciju jednoobiteljskih kuća, stoga se omogućuje sudjelovanje i manjim tvrtkama i obrtnicima u sustavu priuštivog stanovanja koji ranije zbog ograničenih kapaciteta nisu sudjelovali u gradnji zgrada.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati na održivi razvoj.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Korisnici u sustavu socijalne skrbi koji nemaju riješeno stambeno pitanja moći će koristiti mjere za priuštivi najam na način da najamnina ne prelazi 30 % njihovih prihoda kućanstva, a ne može biti manja od 2 eura/m2.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine - podaci dobiveni dosadašnjim iskustvom u primjeni Zakona o društveno poticanoj stanogradnji te u svakodnevnom kontaktu sa građanima, kao i podaci od Ekonomskog instituta za potrebe izrade Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske do 2030. godine.
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje se provodi u trajanju u pravilu u roku od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja) objavom nacrta prijedloga zakona i Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa, kao dva odvojena savjetovanja. Navodi se točno razdoblje trajanja savjetovanja, broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga te broj prihvaćenih komentara na Obrazac iskaza. Uz provedbu savjetovanja putem portala e-Savjetovanja stručni nositelj može provesti savjetovanje s javnošću putem javnog predstavljanja, anketa i fokus-skupina ili korištenja drugih metoda savjetovanja s javnošću. Iste je potrebno navesti i sažeti njihove rezultate.
6.2.
Konzultacije:
Istovremeno s provedbom postupka savjetovanja, Obrazac iskaza dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo. Potrebno je ukratko navesti kojim nadležnim tijelima je dostavljen Obrazac iskaza i sažeti dana očitovanja.
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
a.Brža realizacija projekata priuštivog stanovanja zbog usklađivanja troškovagradnje zgrada s realnim stanjem u graditeljstvu te regionalnom cjenovnom prilagodbom prema indeksu razvijenosti.
b.Provedba više projekata istodobno zbog uključenja u sustav jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave kao investitora projekata priuštivog stanovanja.
c.Zadržavanje postojećeg stambenog fonda u državnom vlasništvu ili vlasništvu jedinca lokalne i područne (regionalne) samouprave uslijed novog modela gradnje po principu 50 % stanova za najam a 50 % za prodaju.
d.Olakšavanje pristupa priuštivim stanovima kroz produljenje mogućnosti korištenja kreditne linije s 30 na 35 godina i smanjenje kamatnih stopa zajma APN-a i javnih ustanova u vlasništvu JLS s 2 % na 1 % godišnje
e.Omogućavanje pravno sigurnog i priuštivog najma za građane na način da se najamnina računa tako da ukupni troškovi stanovanja ne prelaze 30 % prihoda uže obitelji.
f.Aktivacija stambenih nekretnina koje se ne koriste kroz uključenje u Program priuštivog najma.
g.Obnova zgrada kroz povoljnu kreditnu liniju kako bi se zadovoljili elementi protupožanosti, potresnog ojačanja i energetske učinkovitosti.
Negativni učinci:
Nema negativnih učinaka.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Omogućava se realizacija pripremljenih i budućih projekata priuštive stanogradnje te se omogućava teritorijalna cjenovna prilagodba prema indeksu razvijenosti, proširuju se nositelji gradnje novih priuštivih stambenih jedinica osim APN-a i javnih ustanova u vlasništvu jedinica lokalne samouprave, na županije kako bi se priuštivo stanovanje omogućilo u svim dijelovima RH i pomoglo onim jedinicama lokalne samouprave koje same nemaju dovoljno stručnih i financijskih kapaciteta.
Omogućit će se građanima RH koji na tržištu ne mogu riješiti svoje stambeno pitanje, priuštiv najam stanova u kojem se najamnine određuju prema prihodima uže obitelji, na način da ukupni troškovi stanovanja ne prelaze 30 % prihoda uže obitelji.
Uvest će se obveza Programa priuštivog stanovanja za jedinice lokalne samouprave i županije kako bi se potaklo sve jedinice lokalne samouprave i županije na aktivno sudjelovanje u rješavanju problematike nedostupnih priuštivih stanova prema stambenom jazu koji je u analizi za potrebe izrade NPSP-a iskazan po svim jedinicama lokalne samouprave.
Zgrade koje će se graditi za priuštivo stanovanje imat će 50 % stanova za najam a 50 % za prodaju po cijenama formiranim na troškovnoj osnovi, tako da se izbjegne socijalna segregacija stanovnika, osim zgrada koje nemaju više od 10 stanova i gdje će biti svi stanovi u priuštivom najmu. Novo izgrađeni stanovi za priuštivi najam ne mogu se otkupiti, čime se zadržava veći broj stanova u priuštivom najmu za one kojima je to najpotrebnije. S druge strane,novoizgrađeni stanovi za priuštivu kupnju neće se prodavati niti im se može mijenjati namjena 35 godina od kupnje, osim iznimno i uz pravo prvokupa jedinica lokalne samouprave ili APN-a u tom periodu, a sve kako bi se izbjeglo špekulativno korištenje poticajnih mjera.
Produljuje se mogućnost korištenja posebne kreditne linije s 30 na 35 godina i smanjuje se kamatna stopa zajma APN-a i javnih ustanova u vlasništvu jedinica lokalne samouprave s 2 % na 1 % godišnje.
Građani RH koji su mlađi od 45 godina moći će graditi ili rekonstruirati jednoobiteljske kuće u gradskim, prigradskim i ruralnim naseljima, uz pomoć isplate potpore u visini polovice iznosa PDV-a za gradnju i povoljnije kreditne linije i povoljnije cijene zemljišta za gradnju . Također, omogućava se nastavak programa s kojim se olakšava građanima RH koji su mlađi od 45 godina kupnja prve stambene nekretnine uz pomoć isplata potpore u visini polovice iznosa PDV-a ili cijelog iznosa poreza na promet nekretninama za primjerenu veličinu stana i lokalnu prosječnu cijenu stana
Također, program priuštivog najma s kojim se aktiviraju brojni postojeći prazni stanovi, i koji u konačnici doprinosi bržem rješavanju stambenog pitanja građana po priuštivim cijenama najma stanova će se nastaviti.
Omogućit će se donošenje posebnog programa za obnovu nacionalnog fonda zgrada koji bi osigurao povoljnu kreditnu liniju iz priuštivog stanovanja za obnovu zgrada te time osigurao provedbu strateškog dokumenta o obnovi nacionalnog fonda zgrada po tri elementa: protupožarnost, protupotresno ojačanje i energetska obnova.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine
1.2.
Naziv propisa:
Prijedlog zakona priuštivom stanovanju
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta: Nacionalni plan stambene politike Republike Hrvatske do 2030.
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Zakon o društveno poticanoj stanogradnji („Narodne novine“, br. 109/01., 82/04., 76/07., 38/09., 86/12., 07/13., 26/15., 57/18., 66/19., 58/21. i 72/25) donesen je 2001. godine i do danas je mijenjan i dopunjavan više puta.
Zakon o društveno poticanoj stanogradnji više ne omogućava intenzivniju gradnju stanova po cijenama koje bi bile niže od tržišnih za kupnju i najam, te treba omogućiti novi model financiranja i novu metodologiju određivanja regionalno priuštivih cjenovnih pragova. S obzirom na brojne dosadašnje izmjene toga Zakona i potrebu suštinske promjene u konceptu financiranja gradnje te potrebu za omogućavanjem novih modela rješavanja priuštivog stanovanja, prepoznata je potreba za izradom novog, sveobuhvatnog Zakona o priuštivom stanovanju.
Prema sveobuhvatnim analizama stambenog fonda Republike Hrvatske koje je proveo Ekonomski institut iz Zagreba 2024. godine za potrebe izrade Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske do 2030. godine (NPSP), pokazalo se da u RH postoji nedostatak od 236.731 stambenih jedinica. Navedeni podatak je tijekom 2024. godine potvrđen i iz dva neovisna izvora i to PricewaterhouseCoopers (nedostatak od 286.005 stanova) i Međunarodnog monetarnog fonda (nedostatak od 232.750 stambenih jedinica). Iz navedenih analiza proizlazi i da se 40 % stambenog fonda (958.000) koristi u nestambene svrhe. Od tog broja, prema popisu stanovništva iz 2021. godine, Državni zavod za statistiku je objavio da u RH postoji 595.280 stambenih nekretnina koje se ne koriste (25 % stambenog fonda) što je potvrđeno i od strane Hrvatske Elektroprivrede s podacima o potrošnji električne energije u stambenim jedinicama po gradovima. Prema svakom popisu stanovništva taj broj je rastao za oko 200.000. Pretežiti dio tih stambenih jedinica se nalazi u privatnom vlasništvu. Jedna od mjera NPSP-a je i aktiviranje postojećih praznih stambenih jedinica i uključivanje u Program priuštivog najma stambenih nekretnina.
2.2.
Izvor podataka:
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine - podaci dobiveni dosadašnjim iskustvom u primjeni Zakona o društveno poticanoj stanogradnji te u svakodnevnom kontaktu sa građanima, kao i podaci od Ekonomskog instituta za potrebe izrade Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske do 2030. godine
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Ciljevi Prijedloga zakona o priuštivom stanovanju:
- usklađuju se  roškovi gradnje za stanove koje gradi Agencija za pravni promet i posredovanje nekretninama (APN), odnosno javne ustanove s realnim stanjem u graditeljstvu i na taj način omogućiti realizaciju pripremljenih i budućih projekata priuštive stanogradnje te se omogućava teritorijalna cjenovna prilagodba prema indeksu razvijenosti
- proširuju se nositelji gradnje novih priuštivih stambenih jedinica osim APN-a i javnih ustanova u vlasništvu jedinica lokalne samouprave, na županije kako bi se priuštivo stanovanje omogućilo u svim dijelovima RH i pomoglo onim jedinice lokalne samouprave koje same nemaju dovoljno stručnih i financijskih kapaciteta
- uvode se obveze izrade Programa priuštivog stanovanja za JLS i županije kako bi se potaklo sve jedinice lokalne samouprave i županije na aktivno sudjelovanje u rješavanju problematike nedostupnih priuštivih stanova prema stambenom jazu koji je u analizi za potrebe izrade NPSP-a iskazan po svim jedinicama lokalne samouprave
- jedinice lokalne samouprave i županije koje očekuju poticaje države za rješavanje stambenih pitanja građana imaju obvezu i same doprinositi smanjenju troškova građenja prema svojim mogućnostima
- osniva se povjerenstvo za ocjenu Programa priuštivog stanovanja i raspodjelu raspoloživih sredstava za njihovu realizaciju
- zgrade koje će se graditi za priuštivo stanovanje imat će 50 % stanova za najam a 50 % za prodaju po cijenama formiranima na troškovnoj osnovi, tako da se izbjegne socijalna segregacija stanovnika, osim zgrada koje nemaju više od 10 stanova i gdje će biti svi stanovi u priuštivom najmu
- produljuje se mogućnost korištenja posebne kreditne linije s 30 na 35 godina i smanjuje se kamatna stopa zajma APN-a i javnih ustanova u vlasništvu jedinice lokalne samouprave s 2 % na 1 % godišnje
- omogućava se građanima RH koji na tržištu ne mogu riješiti svoje stambeno pitanje, priuštiv najam stanova u kojem se najamnine određuju prema prihodima uže obitelji, na način da ukupni troškovi stanovanja ne prelaze 30 % prihoda uže obitelji
- novo izgrađeni stanovi za priuštivi najam ne mogu se otkupiti, čime se zadržava veći broj stanova u priuštivom najmu za one kojima je to najpotrebnije
- novo izgrađeni stanovi za priuštivu kupnju ne mogu se prodavati niti im se može mijenjati namjena 35 godina od kupnje, osim iznimno i uz pravo prvokupa Jedinica lokalne samouprave ili APN-a u tom periodu, a sve kako bi se izbjeglo špekulativno korištenje poticajnih mjera
- omogućava se građanima RH koji su mlađi od 45 godina gradnja ili rekonstrukcija jednoobiteljskih kuća u gradskim, prigradskim i ruralnim naseljima, uz pomoć isplate potpore u visini polovice iznosa PDV-a za gradnju i povoljnije kreditne linije i povoljnije cijene zemljišta za gradnju
- omogućava se nastavak programa s kojim se olakšava građanima RH koji su mlađi od 45 godina kupnja prve stambene nekretnine uz pomoć isplata potpore u visini polovice iznosa PDV-a ili cijelog iznosa poreza na promet nekretninama za primjerenu veličinu stana i lokalnu prosječnu cijenu stana
- omogućava se nastavak programa priuštivog najma s kojim se aktiviraju brojni postojeći prazni stanovi, i koji u konačnici doprinosi bržem rješavanju stambenog pitanja građana po priuštivim cijenama najma stanova
- omogućava se donošenje posebnog programa za obnovu nacionalnog fonda zgrada koji bi osigurao povoljnu kreditnu liniju iz priuštivog stanovanja za obnovu zgrada te time osigurao provedbu strateškog dokumenta o obnovi nacionalnog fonda zgrada po tri elementa: protupožarnost, protupotresno ojačanje i energetska obnova
- donijet će se novi pravilnik s kojim se uređuje kvaliteta novih stanova za priuštivo stanovanje i uvode se načela u gradnji za priuštivo stanovanje: za racionalno projektiranje, za ubrzanje gradnje i primjenu načela zelene infrastrukture
3.2.
Opis svrhe propisa
Donošenjem izmjena i dopuna Zakona namjerava se omogućiti priuštivo stanovanje građanima Republike Hrvatske.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Moguće je samo normativno rješenje s obzirom na to da se radi o pitanjima koja se mogu uređivati samo zakonom.
3.4.
Izvor podataka:
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine - podaci dobiveni dosadašnjim iskustvom u primjeni Zakona o društveno poticanoj stanogradnji te u svakodnevnom kontaktu sa građanima, kao i podaci od Ekonomskog instituta za potrebe izrade Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske do 2030. godine
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj 1: uspostava novog modela gradnje stanova za priuštivo stanovanje prema načelu 50 % za prodaju po priuštivim cijenama, 50 % za priuštivi najam
Posebni cilj 2: uvođenje novog modela potpora i zajmova za gradnju obiteljskih kuća kako bi se potaknulo naseljavanje manje urbaniziranih područja
Posebni cilj 3: omogućavanje djelovanja neprofitnih stambenih zadruga
Posebni cilj 4: ubrzanje gradnje zgrada za priuštivo stanovanja kroz usklađivanje troškova gradnje sa stanjem na tržištu
Posebni cilj 5: zadržavanje izgrađenog stambenog fonda kroz ograničenu mogućnost prodaje stanova koji se izgrade na temelju Zakona o priuštivom stanovanju
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Pozitivni učinci na gospodarstvo očituju se u ubrzanju gradnje zgrada za priuštivo stanovanje i potpore za građane koji grade ili kupuju prvu nekretninu.
Građani koji ne mogu riješiti stambeno pitanje na tržištu.
Građani koji dobivaju potpore za stjecanje prve stambene nekretnine.
Građevinska operativa uslijed ubrzane gradnje za priuštivo stanovanje.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nije utvrđen učinak na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Korisnici socijalne skrbi bi mogli biti zahvaćeni određenim odredbama ovoga zakona na način da
budu stambeno zbrinuti u provedbi ovoga Zakona.
Korisnici socijalne skrbi.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Izravan pozitivan učinak u području gospodarstva očituje se u ubrzanju izgradnje zgrada za priuštivo stanovanje kroz uklanjanje trenutno postojećih prepreka, prvenstveno ograničenja koja proizlaze iz najviše prodajne cijene stanova u programu društveno poticane stanogradnje.
Investitori gradnje zgrada za priuštivo stanovanje prema odredbama ovog Prijedloga Zakona su APN, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave te neprofitne stambene zadruge kojima se prvi put omogućuje djelovanje ovim Prijedlogom Zakona.
S obzirom na to da je u tijeku donošenje Europskog plana za priuštivo stanovanje, očekuje se i proširenje postojećih kohezijskih programa na priuštivo stanovanje te programi u okviru novoga Višegodišnjeg financijskog okvira kojima će se moći (su)financirati gradnja zgrada za priuštivo stanovanje, a sredstva su predviđena i u državnom proračunu.
Prijedlog Zakona predviđa donošenje podzakonskog akta kojima će se omogućiti pristup zajmovima APN-a građanima za gradnju ili rekonstrukciju jednoobiteljskih kuća, stoga se omogućuje sudjelovanje i manjim tvrtkama i obrtnicima u sustavu priuštivog stanovanja koji ranije zbog ograničenih kapaciteta nisu sudjelovali u gradnji zgrada.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati na održivi razvoj.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Korisnici u sustavu socijalne skrbi koji nemaju riješeno stambeno pitanja moći će koristiti mjere za priuštivi najam na način da najamnina ne prelazi 30 % njihovih prihoda kućanstva, a ne može biti manja od 2 eura/m 2 .
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine - podaci dobiveni dosadašnjim iskustvom u primjeni Zakona o društveno poticanoj stanogradnji te u svakodnevnom kontaktu sa građanima, kao i podaci od Ekonomskog instituta za potrebe izrade Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske do 2030. godine.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje se provodi u trajanju u pravilu u roku od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja) objavom nacrta prijedloga zakona i Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa, kao dva odvojena savjetovanja. Navodi se točno razdoblje trajanja savjetovanja, broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga te broj prihvaćenih komentara na Obrazac iskaza. Uz provedbu savjetovanja putem portala e-Savjetovanja stručni nositelj može provesti savjetovanje s javnošću putem javnog predstavljanja, anketa i fokus-skupina ili korištenja drugih metoda savjetovanja s javnošću. Iste je potrebno navesti i sažeti njihove rezultate.
6.2.
Konzultacije:
Istovremeno s provedbom postupka savjetovanja, Obrazac iskaza dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo. Potrebno je ukratko navesti kojim nadležnim tijelima je dostavljen Obrazac iskaza i sažeti dana očitovanja.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
a. Brža realizacija projekata priuštivog stanovanja zbog usklađivanja troškovagradnje zgrada s realnim stanjem u graditeljstvu te regionalnom cjenovnom prilagodbom prema indeksu razvijenosti.
b. Provedba više projekata istodobno zbog uključenja u sustav jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave kao investitora projekata priuštivog stanovanja.
c. Zadržavanje postojećeg stambenog fonda u državnom vlasništvu ili vlasništvu jedinca lokalne i područne (regionalne) samouprave uslijed novog modela gradnje po principu 50 % stanova za najam a 50 % za prodaju.
d. Olakšavanje pristupa priuštivim stanovima kroz produljenje mogućnosti korištenja kreditne linije s 30 na 35 godina i smanjenje kamatnih stopa zajma APN-a i javnih ustanova u vlasništvu JLS s 2 % na 1 % godišnje
e. Omogućavanje pravno sigurnog i priuštivog najma za građane na način da se najamnina računa tako da ukupni troškovi stanovanja ne prelaze 30 % prihoda uže obitelji.
f. Aktivacija stambenih nekretnina koje se ne koriste kroz uključenje u Program priuštivog najma.
g. Obnova zgrada kroz povoljnu kreditnu liniju kako bi se zadovoljili elementi protupožanosti, potresnog ojačanja i energetske učinkovitosti.
Negativni učinci:
Nema negativnih učinaka.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Omogućava se realizacija pripremljenih i budućih projekata priuštive stanogradnje te se omogućava teritorijalna cjenovna prilagodba prema indeksu razvijenosti, proširuju se nositelji gradnje novih priuštivih stambenih jedinica osim APN-a i javnih ustanova u vlasništvu jedinica lokalne samouprave, na županije kako bi se priuštivo stanovanje omogućilo u svim dijelovima RH i pomoglo onim jedinicama lokalne samouprave koje same nemaju dovoljno stručnih i financijskih kapaciteta.
Omogućit će se građanima RH koji na tržištu ne mogu riješiti svoje stambeno pitanje, priuštiv najam stanova u kojem se najamnine određuju prema prihodima uže obitelji, na način da ukupni troškovi stanovanja ne prelaze 30 % prihoda uže obitelji.
Uvest će se obveza Programa priuštivog stanovanja za jedinice lokalne samouprave i županije kako bi se potaklo sve jedinice lokalne samouprave i županije na aktivno sudjelovanje u rješavanju problematike nedostupnih priuštivih stanova prema stambenom jazu koji je u analizi za potrebe izrade NPSP-a iskazan po svim jedinicama lokalne samouprave.
Zgrade koje će se graditi za priuštivo stanovanje imat će 50 % stanova za najam a 50 % za prodaju po cijenama formiranim na troškovnoj osnovi, tako da se izbjegne socijalna segregacija stanovnika, osim zgrada koje nemaju više od 10 stanova i gdje će biti svi stanovi u priuštivom najmu. Novo izgrađeni stanovi za priuštivi najam ne mogu se otkupiti, čime se zadržava veći broj stanova u priuštivom najmu za one kojima je to najpotrebnije. S druge strane,novoizgrađeni stanovi za priuštivu kupnju neće se prodavati niti im se može mijenjati namjena 35 godina od kupnje, osim iznimno i uz pravo prvokupa jedinica lokalne samouprave ili APN-a u tom periodu, a sve kako bi se izbjeglo špekulativno korištenje poticajnih mjera.
Produljuje se mogućnost korištenja posebne kreditne linije s 30 na 35 godina i smanjuje se kamatna stopa zajma APN-a i javnih ustanova u vlasništvu jedinica lokalne samouprave s 2 % na 1 % godišnje.
Građani RH koji su mlađi od 45 godina moći će graditi ili rekonstruirati jednoobiteljske kuće u gradskim, prigradskim i ruralnim naseljima, uz pomoć isplate potpore u visini polovice iznosa PDV-a za gradnju i povoljnije kreditne linije i povoljnije cijene zemljišta za gradnju . Također, omogućava se nastavak programa s kojim se olakšava građanima RH koji su mlađi od 45 godina kupnja prve stambene nekretnine uz pomoć isplata potpore u visini polovice iznosa PDV-a ili cijelog iznosa poreza na promet nekretninama za primjerenu veličinu stana i lokalnu prosječnu cijenu stana
Također, program priuštivog najma s kojim se aktiviraju brojni postojeći prazni stanovi, i koji u konačnici doprinosi bržem rješavanju stambenog pitanja građana po priuštivim cijenama najma stanova će se nastaviti.
Omogućit će se donošenje posebnog programa za obnovu nacionalnog fonda zgrada koji bi osigurao povoljnu kreditnu liniju iz priuštivog stanovanja za obnovu zgrada te time osigurao provedbu strateškog dokumenta o obnovi nacionalnog fonda zgrada po tri elementa: protupožarnost, protupotresno ojačanje i energetska obnova.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Nema priloga.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis:
Datum: 02. prosinca 2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE