Ažurirani Obrazac zakonodavnih aktivnosti Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije za 2026. godinu
AŽURIRANI OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
PRILOG 1.:
AŽURIRANI OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
1.
STRUČNI NOSITELJ:
MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
2.
POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
2.1.
Zakon o zaštiti okoliša (EU)
II. kvartal 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Direktiva (EU) 2024/1785 Europskog Parlamenta i Vijeća od 24. travnja 2024. o izmjeni Direktive 2010/75/EU Europskog parlamenta i Vijeća o industrijskim emisijama (integrirano sprječavanje i kontrola onečišćenja) i Direktive Vijeća 1999/31/EZ o odlagalištima otpada (tzy. IED 2.0) stupila je na snagu 4. kolovoza 2024. godine.
Republika Hrvatska je u obvezi do 1. srpnja 2026. godine prenijeti navedenu Direktivu u nacionalne propise te je razlog predlaganje ovog Zakona usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije.
Cilj donošenja zakona je usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije kojom se nastoji smanjiti utjecaj onečišćenja na zdravlje ljudi i okoliša smanjenjem štetnih industrijskih i intenzivnih emisija stoke kroz sljedeće: promicanje inovacija i transformaciju kroz najučinkovitije održive tehnike smanjenja emisija, postrožavanje pravila o smanjenju emisija sa strožim graničnim vrijednostima emisija i strožim uvjetima za odobravanje odstupanja od istih, dinamičnije izdavanje/preispitivanje dozvola velikih industrijskih postrojenja; pružanje novih i jačih alata za kružno gospodarstvo i učinkovitost resursa, kao i smanjenje upotrebe opasnih kemikalija. Nadalje, cilj je obuhvatiti i više aktivnosti za smanjenje nereguliranih emisija kao što je aktivnost vađenja metala, proizvodnja baterija te intenzivnije farme svinja i peradi, poboljšati pristup informacijama i pravosuđu u vezi s izdavanjem dozvola, radom i kontrolom reguliranih postrojenja te povećanjem sudjelovanja javnosti u odlučivanju kao i mogućnost traženja naknade štete za zdravlje ljudi uzrokovane nezakonitim onečišćenjem okoliša.
Također, cilj je unaprijediti postojeći pravni okvir, uskladiti sa promjenama posebnih propisa u proteklom razdoblju, dodatno precizirati i nadopuniti važeće odredbe, poboljšati jasnoću pojedinih odredbi radi neometane primjene Zakona u praksi.
2.2.
Zakon o zaštiti zraka (EU)
II. kvartal 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Usklađivanje s pravnom stečevinom EU - prijenos odredbi Direktive (EU) 2024/2881 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2024. o kvaliteti zraka i čišćem zraku za Europu (preinaka)
Prijedlogom Zakona se uspostavlja zakonodavni okvir za prijenos odredbi Direktive (EU) 2024/2881 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2024. o kvaliteti zraka i čišćem zraku za Europu (preinaka) te propisuje i osigurava podzakonski okvir za njihovu pravilnu daljnju provedbu kako bi se postigli propisani ciljevi kvalitete zraka.
Osigurava se i unapređuje sustav praćenja kvalitete zraka, odnosno mehanizmi praćenja, modeliranja i planiranja: teritorijalna pokrivenost, mjerenje, modeliranje, prikaz i razmjena informacija, donošenje i provedba akcijskih planova i dr..
Definiraju se stroži standardi kvalitete zraka za zaštitu zdravlja ljudi i okoliša, usklađujući se sa smjernicama Svjetske zdravstvene organizacije.
Osigurava se da se procjenjivanje kvalitete zraka temelji na zajedničkim metodama i kriterijima za praćenje i modeliranje kvalitete zraka.
Osigurava se pristup građana pravosuđu, odnosno osigurava da osobe koje pate od zdravstvenih problema uslijed onečišćenja zraka imaju pravo na naknadu u slučaju kršenja pravila EU o kvaliteti zraka.
2.3.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona vodnim uslugama
III. kvartal 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Dodatno normiranje postupanja tijela i dionika provedbe Zakona o vodnim uslugama.
Operativnom provedbom reforme vodnoga gospodarstva, odnosno okrupnjavanjem javnih isporučitelja vodnih usluga uvidjelo se da je potrebno dodatno normirati postupanja tijela i dionika provedbe Zakona o vodnim uslugama.
Tijekom provedbe Zakona uočeni su određeni nomotehnički nedostaci te je cilj izmjena Zakona unaprijediti postojeći pravni okvir, dodatno precizirati i nadopuniti važeće odredbe, poboljšati jasnoću pojedinih odredbi radi neometane primjene Zakona u praksi.
Kako bi se osigurala prilagodba hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, propisati će se iznosi u eurima za prekršajne odredbe.
2.4.
Zakon o zaštiti prirode
IV. kvartal 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Nakon 11 godina primjene uočeni su određeni nedostaci i problemi u primjeni zakona koji je na snazi i koji je četiri puta izmijenjen i dopunjen. Potrebno je donijeti novi Zakon koji će bolje i učinkovitije uređivati područje zaštite prirode i ostvarivanje ciljeva EU, kao što su:
-nedostatna definiranost pojedinih pojmova i nepostojanje definicije upravljanja zaštićenim područjem/područjem ekološke mreže
-zahtjevnost postupka donošenja Strategije zaštite prirode zajedno s Akcijskim planom provedbe
-obveza proglašenja područja stroge zaštite kojom Republika Hrvatska treba doprinijeti EU cilju od 10% stroge zaštite EU kopna i 10% EU mora
-nepotrebno izdavanje dopuštenja za uzgoj strogo zaštićene zavičajne divlje vrste kad se radi o umjetno razmnoženim biljkama (npr. tisa, božikovina)
-ukidanje obveze i ostavljanje mogućnosti donošenja pravilnika o zaštiti i očuvanju za posebne rezervate
-uređenje postupka izdavanja dopuštenja za zahvate unutar zaštićenog područja za koje se ne izdaje akt za građenje, , te detaljnija određenost za koje se zahvate izdaje dopuštenje (za radove izvođenja ili za zadržavanje zahvata u prostoru)
- uvođenje odredbi o obnovi prirode nakon usvajanja EU-Uredbe o obnovi prirode
-uređenje prava prvokupa
-bolje uređenje odredbi o naknadi štete koju počine strogo zaštićene životinje koje su ujedno i na popisu lovnih vrsta
-nemogućnost davanja koncesijskih odobrenja na šumama i šumskom zemljištu kada je to u skladu sa zakonom/posebnim propisima o šumama
-odredbe o neposrednom nadzoru kojeg provode čuvari prirode vremenski su vezane su za trenutak zaticanja osobe da obavlja radnje za koje je predviđena prekršajna odgovornost, što se u praksi rjeđe dešava, a ne za trenutak utvrđivanja obavljanja takve radnje
-bolje uređenje prekršajnih odredbi
-potreba uvođenje EUR-a zbog prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj
Osnovni cilj Zakona je bolje i učinkovitije urediti područje zaštite prirode i ostvariti ciljeve EU. Zakonom će se uvesti definicija upravljanja zaštićenim područjem/ekološkom mrežom.. Definiranjem upravljanja javne ustanove koje su nadležne za upravljanje zaštićenim područjima i područjima ekološke mreže i u svezi s tim su u obvezi donijeti Planove upravljanja zaštićenim područjima i/ili područjima ekološke mreže, jasnije bi određivale svoje upravljačke ovlasti u tim planovima.. Također, definicije pojedinih pojmova iz postojećeg zakona potrebno je izmijeniti, a potrebno je definirati i neke nove pojmove, kao npr. pojam divlje vrste, ex-situ izvori i dr.
Pored navedenoga, cilj je izmjenama zakona:
-odvojiti postupak donošenja Strategije zaštite prirode od donošenja Akcijskog plana provedbe
-omogućiti da se područja zaštićena prema posebnim propisima (npr. iz područja šumarstva, ribarstva i dr.) mogu odgovarajućim aktom potvrditi kao područja stroge zaštite prema Zakonu o zaštiti prirode. Ovime bi se olakšalo i ubrzalo ispunjavanje obveze proglašenja područja stroge zaštite kojom Republika Hrvatska treba doprinijeti EU cilju od 10% stroge zaštite EU kopna i 10% EU mora.
-izostaviti izdavanje dopuštenja za uzgoj strogo zaštićene zavičajne divlje vrste kad se radi o umjetno razmnoženim biljkama (npr. tisa, božikovina), kao i sankcioniranje pravnih subjekata koji se bave uzgojem takvih vrsta, što se pokazao nepotrebnim.
-ukinuti obvezu, ali ostaviti mogućnost, donošenja pravilnika o zaštiti i očuvanju za posebne rezervate.
- normirati za koje se zahvate izdaje dopuštenje - za radove izvođenja ili za zadržavanje zahvata u prostoru
- učinkovito provoditi obnovu prirode
-u slučaju korištenja prava prvokupa uvesti obvezu da vlasnik nekretnine unutar nacionalnog parka, kada nekretninu namjerava prodati, najprije ju ponudi na prodaju javnoj ustanovi koja upravlja nacionalnim parkom.
-detaljnije i preciznije urediti odredbe o naknadi štete koju počine strogo zaštićene životinje koje su ujedno i na popisu lovnih vrsta
-omogućiti javnim ustanovama koje upravljaju zaštićenim područjem koje gotovo potpuno obuhvaća šume i šumsko zemljište davanje koncesijskih odobrenja na šumama i šumskom zemljištu ukoliko je to u skladu s propisima i planskim dokumentima o šumama.
-prava i obveze čuvara prirode vezati za trenutak utvrđivanja obavljanja nedopuštene radnje, a ne za trenutak zaticanja prekršitelja u obavljanju takve radnje.
-detaljnije urediti prekršajne odredbe-uvesti EUR-o zbog prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj
3.
IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Zakon o potvrđivanju Amandmana UNECE konvencije o pristupu informacijama, sudjelovanju javnosti u odlučivanju i pristupu pravosuđu u pitanjima okoliša (Aarhuške konvencije)
I. kvartal 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Republika Hrvatska kao stranka Konvencije o pristupu informacijama, sudjelovanju javnosti u odlučivanju i pristupu pravosuđu u pitanjima okoliša (Aarhuške konvencije) ima obvezu ratificirati amandman o sudjelovanju javnosti u odlukama o namjernom uvođenju u okoliš i stavljanju na tržište genetski modificiranih organizama pri istoj Konvenciji. Navedeni amandman stupio je na snagu 20. travnja 2025. godine.Donošenje Zakona i njegovo stupanje na snagu pretpostavka je kako bi Republika Hrvatska, polaganjem svoje isprave o pristupu kod glavnog tajnika Ujedinjenih naroda, kao depozitara, izrazila svoj pristanak biti vezana Amandmanom Aarhuške konvencije te kako bi navedeni amandman za Republiku Hrvatsku stupio na snagu.
Donošenjem zakona potvrđuje se pitanje prava javnosti na pristup informacijama o genetski modificiranim organizmima kao i pravo sudjelovanja javnosti u donošenju odluka o namjernom uvođenju u okoliš i stavljanju na tržište genetski modificiranih organizama,
Donošenje Zakona ne postavlja nikakve dodatne zahtjeve u smislu promjene ili dopune postojećeg zakonodavnog okvira i neće prouzročiti nikakve posljedice. Navedene odredbe novog međunarodnog sporazuma, odnosno Amandmana Aarhuške konvencije već su u cijelosti pokrivena odredbama Zakona o genetski modificiranim organizmima (Narodne novine, br. 126/19).
3.2.
Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2024/1157 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. travnja 2024. o pošiljkama otpada, izmjeni uredbi (EU) br. 1257/2013 i (EU) 2020/1056 te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1013/2006 (EU)
II. kvartal 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Provedba Uredbe (EU) 2024/1157 od 11. travnja 2024. o pošiljkama otpada, izmjeni uredbi (EU) br. 1257/2013 i (EU) 2020/1056 te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1013/2006 (EU).
Osiguranje pravnog okvira za primjenu Uredbe (EU) 2024/1157 te provedbenih i delegiranih akata Komisije (EU) u svezi provedbe te Uredbe određivanjem nadležnih tijela i definiranje njihovih ovlasti i propisivanjem prekršajnih odredbi u slučajevima kršenja ili nepoštivanja Uredbe kako bi se mogli provoditi postupci i režimi kontrole za pošiljke otpada, ovisno o podrijetlu, odredištu i putu otpreme, vrsti otpada i vrsti obrade koja se na otpad primjenjuje na odredištu propisani Uredbom (EU) 2024/1157 u svrhu provedbe mjera zaštite okoliša i zdravlja ljudi i doprinosa klimatskoj neutralnosti te postizanja kružnog gospodarstva i nulte stope onečišćenja sprečavanjem ili smanjenjem štetnih učinaka koji mogu proizaći iz pošiljaka otpada i obrade otpada na njegovu odredištu.
3.3.
Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2025/40 Europskog parlamenta i Vijeća od 19. prosinca 2024. o ambalaži i ambalažnom otpadu, izmjeni Uredbe (EU) 2019/1020 i Direktive (EU) 2019/904 te stavljanju izvan snage Direktive 94/62/EZ (EU)
III. kvartal 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Provedba Uredbe (EU) 2025/40Europskog parlamenta i Vijeća od 19. prosinca 2024. o ambalaži i ambalažnom otpadu, izmjeni Uredbe (EU) 2019/1020 i Direktive (EU) 2019/904 te stavljanju izvan snage Direktive 94/62/EZ (EU)
Osiguranje pravnog okvira za primjenu Uredbe (EU) 2025/40 te provedbenih i delegiranih akata Komisije (EU) u svezi provedbe te Uredbe, kroz:.
‒ određivanje nadležnih tijela i definiranje njihovih ovlasti,
‒ propisivanje prekršajnih odredbi u slučajevima kršenja ili nepoštivanja Uredbe,
‒ donošenje prijelaznih i završnih odredbi kojima se osigurava kontinuitet i olakšava prijelaz s postojećih odredbi Pravilnika o ambalaži i otpadnoj ambalaži kojim je, između ostalog, prenesena Direktiva 94/62/EZ o ambalaži i ambalažnom otpadu.
3.4.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike Protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u Uniji (EU)
IV. kvartal 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Tijekom provedbe Zakona koji je na snazi ukazala se potreba za doradom pojedinih odredbi kako bi se Zakon uskladio s obvezama koje proizlaze iz Uredbe (EU) br. 511/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 16. travnja 2014. o mjerama usklađivanja za korisnike Protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u Uniji i Provedbene Uredbe Komisije (EU) 2015/1866 d 13. listopada 2015. o utvrđivanju detaljnih pravila za provedbu Uredbe (EU) br. 511/2014 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu registra zbirki, praćenja usklađenosti korisnika i najboljih praksi. Nedorečenosti, nedosljednosti i nejasnoće u tekstu Zakona zbog kojih se predlažu izmjene i dopune su:
- nedosljednost referiranja na tradicionalno znanje povezano s genetskim resursima kroz tekst Zakona;
- nadležnost tijela za provedbu nije usklađena s nadležnostima tijela državne uprave, posebno u dijelu nadležnosti Državnog inspektorata i Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva;
- neusklađenost opisa primjene odredbi Zakona s prekršajnim odredbama;
- izostanak navođenja pojedinih zadaća nadležnih tijela koja su određena Uredbom (EU) br. 511/2014;
- neusklađenost teksta Zakona vezano uz izjavu o postupanju s dužnom pažnjom u fazi financiranja istraživanja genetskih resursa s tekstom predmetnih Uredbi.
Donošenjem Zakona žele se postići sljedeći ciljevi:
- dosljedna primjena odredbi Zakona kako na genetske resurse tako i na tradicionalno znanje povezano s genetskim resursima, u skladu s obuhvatom predmetnih Uredbi;
- jasnije definiranje nadležnih tijela za provedbu Zakona i predmetnih Uredbi u skladu s nadležnostima tijela državne uprave;
- usklađenost opisa primjene odredbi Zakona s prekršajnim odredbama;
- usklađenost zadaća nadležnih tijela sa zadaćama nadležnih tijela definiranim predmetnim Uredbama;
- usklađenost teksta Zakona vezanog uz izjavu o postupanju s dužnom pažnjom u fazi financiranja istraživanja genetskih resursa s relevantnim tekstom u predmetnim Uredbama.
3.5.
Zakon o provedbi Uredbe(EU) 2023/956 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o uspostavi mehanizma za ugljičnu prilagodbu na granicama (EU)
II. kvartal 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Osiguravanje okvira za provedbu Uredbe (EU) 2023/956 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o uspostavi mehanizma za ugljičnu prilagodbu na granicama, utvrđivanjem nadležnih tijela i njihovih zadaća, upravni i inspekcijski nadzor te prekršajne odredbe.
Cilj donošenja zakona je usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije kojom se uspostavlja mehanizam za ugljičnu prilagodbu na granicama (u daljnjem tekstu: CBAM):S obzirom na to da je CBAM instrument za sprečavanje izmještanja emisija ugljika i smanjenje emisija stakleničkih plinova, njime se osigurava da uvezena roba ili proizvodi (aluminij, cement, željezo i čelik, gnojivo, električna energije i vodik) podliježu regulatornom sustavu u kojem se primjenjuju troškovi ugljika istovjetni onima u okviru EU sustava trgovanja emisijama, te će cijena ugljika biti istovjetna za uvezene i domaće proizvode.
Iako je cilj CBAM-a spriječiti rizik od izmještanja proizvodnje iz EU u treće zemlje, CBAM mehanizmom se istodobno potiču proizvođači iz trećih zemalja da upotrebljavaju tehnologije koje su učinkovitije u pogledu emisija stakleničkih plinova kako bi nastajalo manje emisija.
Ažurirani Obrazac zakonodavnih aktivnosti Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije za 2026. godinu
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
AŽURIRANI OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
PRILOG 1.:
AŽURIRANI OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
1.
STRUČNI NOSITELJ:
MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
2.
POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
2.1.
Zakon o zaštiti okoliša (EU)
II. kvartal 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Direktiva (EU) 2024/1785 Europskog Parlamenta i Vijeća od 24. travnja 2024. o izmjeni Direktive 2010/75/EU Europskog parlamenta i Vijeća o industrijskim emisijama (integrirano sprječavanje i kontrola onečišćenja) i Direktive Vijeća 1999/31/EZ o odlagalištima otpada (tzy. IED 2.0) stupila je na snagu 4. kolovoza 2024. godine.
Republika Hrvatska je u obvezi do 1. srpnja 2026. godine prenijeti navedenu Direktivu u nacionalne propise te je razlog predlaganje ovog Zakona usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije.
Cilj donošenja zakona je usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije kojom se nastoji smanjiti utjecaj onečišćenja na zdravlje ljudi i okoliša smanjenjem štetnih industrijskih i intenzivnih emisija stoke kroz sljedeće: promicanje inovacija i transformaciju kroz najučinkovitije održive tehnike smanjenja emisija, postrožavanje pravila o smanjenju emisija sa strožim graničnim vrijednostima emisija i strožim uvjetima za odobravanje odstupanja od istih, dinamičnije izdavanje/preispitivanje dozvola velikih industrijskih postrojenja; pružanje novih i jačih alata za kružno gospodarstvo i učinkovitost resursa, kao i smanjenje upotrebe opasnih kemikalija. Nadalje, cilj je obuhvatiti i više aktivnosti za smanjenje nereguliranih emisija kao što je aktivnost vađenja metala, proizvodnja baterija te intenzivnije farme svinja i peradi, poboljšati pristup informacijama i pravosuđu u vezi s izdavanjem dozvola, radom i kontrolom reguliranih postrojenja te povećanjem sudjelovanja javnosti u odlučivanju kao i mogućnost traženja naknade štete za zdravlje ljudi uzrokovane nezakonitim onečišćenjem okoliša.
Također, cilj je unaprijediti postojeći pravni okvir, uskladiti sa promjenama posebnih propisa u proteklom razdoblju, dodatno precizirati i nadopuniti važeće odredbe, poboljšati jasnoću pojedinih odredbi radi neometane primjene Zakona u praksi.
2.2.
Zakon o zaštiti zraka (EU)
II. kvartal 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Usklađivanje s pravnom stečevinom EU - prijenos odredbi Direktive (EU) 2024/2881 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2024. o kvaliteti zraka i čišćem zraku za Europu (preinaka)
Prijedlogom Zakona se uspostavlja zakonodavni okvir za prijenos odredbi Direktive (EU) 2024/2881 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2024. o kvaliteti zraka i čišćem zraku za Europu (preinaka) te propisuje i osigurava podzakonski okvir za njihovu pravilnu daljnju provedbu kako bi se postigli propisani ciljevi kvalitete zraka.
Osigurava se i unapređuje sustav praćenja kvalitete zraka, odnosno mehanizmi praćenja, modeliranja i planiranja: teritorijalna pokrivenost, mjerenje, modeliranje, prikaz i razmjena informacija, donošenje i provedba akcijskih planova i dr..
Definiraju se stroži standardi kvalitete zraka za zaštitu zdravlja ljudi i okoliša, usklađujući se sa smjernicama Svjetske zdravstvene organizacije.
Osigurava se da se procjenjivanje kvalitete zraka temelji na zajedničkim metodama i kriterijima za praćenje i modeliranje kvalitete zraka.
Osigurava se pristup građana pravosuđu, odnosno osigurava da osobe koje pate od zdravstvenih problema uslijed onečišćenja zraka imaju pravo na naknadu u slučaju kršenja pravila EU o kvaliteti zraka.
2.3.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona vodnim uslugama
III. kvartal 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Dodatno normiranje postupanja tijela i dionika provedbe Zakona o vodnim uslugama.
Operativnom provedbom reforme vodnoga gospodarstva, odnosno okrupnjavanjem javnih isporučitelja vodnih usluga uvidjelo se da je potrebno dodatno normirati postupanja tijela i dionika provedbe Zakona o vodnim uslugama.
Tijekom provedbe Zakona uočeni su određeni nomotehnički nedostaci te je cilj izmjena Zakona unaprijediti postojeći pravni okvir, dodatno precizirati i nadopuniti važeće odredbe, poboljšati jasnoću pojedinih odredbi radi neometane primjene Zakona u praksi.
Kako bi se osigurala prilagodba hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, propisati će se iznosi u eurima za prekršajne odredbe.
2.4.
Zakon o zaštiti prirode
IV. kvartal 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Nakon 11 godina primjene uočeni su određeni nedostaci i problemi u primjeni zakona koji je na snazi i koji je četiri puta izmijenjen i dopunjen. Potrebno je donijeti novi Zakon koji će bolje i učinkovitije uređivati područje zaštite prirode i ostvarivanje ciljeva EU, kao što su:
-nedostatna definiranost pojedinih pojmova i nepostojanje definicije upravljanja zaštićenim područjem/područjem ekološke mreže
-zahtjevnost postupka donošenja Strategije zaštite prirode zajedno s Akcijskim planom provedbe
-obveza proglašenja područja stroge zaštite kojom Republika Hrvatska treba doprinijeti EU cilju od 10% stroge zaštite EU kopna i 10% EU mora
-nepotrebno izdavanje dopuštenja za uzgoj strogo zaštićene zavičajne divlje vrste kad se radi o umjetno razmnoženim biljkama (npr. tisa, božikovina)
-ukidanje obveze i ostavljanje mogućnosti donošenja pravilnika o zaštiti i očuvanju za posebne rezervate
-uređenje postupka izdavanja dopuštenja za zahvate unutar zaštićenog područja za koje se ne izdaje akt za građenje, , te detaljnija određenost za koje se zahvate izdaje dopuštenje (za radove izvođenja ili za zadržavanje zahvata u prostoru)
- uvođenje odredbi o obnovi prirode nakon usvajanja EU-Uredbe o obnovi prirode
-uređenje prava prvokupa
-bolje uređenje odredbi o naknadi štete koju počine strogo zaštićene životinje koje su ujedno i na popisu lovnih vrsta
-nemogućnost davanja koncesijskih odobrenja na šumama i šumskom zemljištu kada je to u skladu sa zakonom/posebnim propisima o šumama
-odredbe o neposrednom nadzoru kojeg provode čuvari prirode vremenski su vezane su za trenutak zaticanja osobe da obavlja radnje za koje je predviđena prekršajna odgovornost, što se u praksi rjeđe dešava, a ne za trenutak utvrđivanja obavljanja takve radnje
-bolje uređenje prekršajnih odredbi
-potreba uvođenje EUR-a zbog prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj
Osnovni cilj Zakona je bolje i učinkovitije urediti područje zaštite prirode i ostvariti ciljeve EU. Zakonom će se uvesti definicija upravljanja zaštićenim područjem/ekološkom mrežom.. Definiranjem upravljanja javne ustanove koje su nadležne za upravljanje zaštićenim područjima i područjima ekološke mreže i u svezi s tim su u obvezi donijeti Planove upravljanja zaštićenim područjima i/ili područjima ekološke mreže, jasnije bi određivale svoje upravljačke ovlasti u tim planovima.. Također, definicije pojedinih pojmova iz postojećeg zakona potrebno je izmijeniti, a potrebno je definirati i neke nove pojmove, kao npr. pojam divlje vrste, ex-situ izvori i dr.
Pored navedenoga, cilj je izmjenama zakona:
-odvojiti postupak donošenja Strategije zaštite prirode od donošenja Akcijskog plana provedbe
-omogućiti da se područja zaštićena prema posebnim propisima (npr. iz područja šumarstva, ribarstva i dr.) mogu odgovarajućim aktom potvrditi kao područja stroge zaštite prema Zakonu o zaštiti prirode. Ovime bi se olakšalo i ubrzalo ispunjavanje obveze proglašenja područja stroge zaštite kojom Republika Hrvatska treba doprinijeti EU cilju od 10% stroge zaštite EU kopna i 10% EU mora.
-izostaviti izdavanje dopuštenja za uzgoj strogo zaštićene zavičajne divlje vrste kad se radi o umjetno razmnoženim biljkama (npr. tisa, božikovina), kao i sankcioniranje pravnih subjekata koji se bave uzgojem takvih vrsta, što se pokazao nepotrebnim.
-ukinuti obvezu, ali ostaviti mogućnost, donošenja pravilnika o zaštiti i očuvanju za posebne rezervate.
- normirati za koje se zahvate izdaje dopuštenje - za radove izvođenja ili za zadržavanje zahvata u prostoru
- učinkovito provoditi obnovu prirode
-u slučaju korištenja prava prvokupa uvesti obvezu da vlasnik nekretnine unutar nacionalnog parka, kada nekretninu namjerava prodati, najprije ju ponudi na prodaju javnoj ustanovi koja upravlja nacionalnim parkom.
-detaljnije i preciznije urediti odredbe o naknadi štete koju počine strogo zaštićene životinje koje su ujedno i na popisu lovnih vrsta
-omogućiti javnim ustanovama koje upravljaju zaštićenim područjem koje gotovo potpuno obuhvaća šume i šumsko zemljište davanje koncesijskih odobrenja na šumama i šumskom zemljištu ukoliko je to u skladu s propisima i planskim dokumentima o šumama.
-prava i obveze čuvara prirode vezati za trenutak utvrđivanja obavljanja nedopuštene radnje, a ne za trenutak zaticanja prekršitelja u obavljanju takve radnje.
-detaljnije urediti prekršajne odredbe-uvesti EUR-o zbog prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj
3.
IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Zakon o potvrđivanju Amandmana UNECE konvencije o pristupu informacijama, sudjelovanju javnosti u odlučivanju i pristupu pravosuđu u pitanjima okoliša (Aarhuške konvencije)
I. kvartal 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Republika Hrvatska kao stranka Konvencije o pristupu informacijama, sudjelovanju javnosti u odlučivanju i pristupu pravosuđu u pitanjima okoliša (Aarhuške konvencije) ima obvezu ratificirati amandman o sudjelovanju javnosti u odlukama o namjernom uvođenju u okoliš i stavljanju na tržište genetski modificiranih organizama pri istoj Konvenciji. Navedeni amandman stupio je na snagu 20. travnja 2025. godine. Donošenje Zakona i njegovo stupanje na snagu pretpostavka je kako bi Republika Hrvatska, polaganjem svoje isprave o pristupu kod glavnog tajnika Ujedinjenih naroda, kao depozitara, izrazila svoj pristanak biti vezana Amandmanom Aarhuške konvencije te kako bi navedeni amandman za Republiku Hrvatsku stupio na snagu.
Donošenjem zakona potvrđuje se pitanje prava javnosti na pristup informacijama o genetski modificiranim organizmima kao i pravo sudjelovanja javnosti u donošenju odluka o namjernom uvođenju u okoliš i stavljanju na tržište genetski modificiranih organizama,
Donošenje Zakona ne postavlja nikakve dodatne zahtjeve u smislu promjene ili dopune postojećeg zakonodavnog okvira i neće prouzročiti nikakve posljedice. Navedene odredbe novog međunarodnog sporazuma, odnosno Amandmana Aarhuške konvencije već su u cijelosti pokrivena odredbama Zakona o genetski modificiranim organizmima (Narodne novine, br. 126/19).
3.2.
Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2024/1157 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. travnja 2024. o pošiljkama otpada, izmjeni uredbi (EU) br. 1257/2013 i (EU) 2020/1056 te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1013/2006 (EU)
II. kvartal 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Provedba Uredbe (EU) 2024/1157 od 11. travnja 2024. o pošiljkama otpada, izmjeni uredbi (EU) br. 1257/2013 i (EU) 2020/1056 te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1013/2006 (EU).
Osiguranje pravnog okvira za primjenu Uredbe (EU) 2024/1157 te provedbenih i delegiranih akata Komisije (EU) u svezi provedbe te Uredbe određivanjem nadležnih tijela i definiranje njihovih ovlasti i propisivanjem prekršajnih odredbi u slučajevima kršenja ili nepoštivanja Uredbe kako bi se mogli provoditi postupci i režimi kontrole za pošiljke otpada, ovisno o podrijetlu, odredištu i putu otpreme, vrsti otpada i vrsti obrade koja se na otpad primjenjuje na odredištu propisani Uredbom (EU) 2024/1157 u svrhu provedbe mjera zaštite okoliša i zdravlja ljudi i doprinosa klimatskoj neutralnosti te postizanja kružnog gospodarstva i nulte stope onečišćenja sprečavanjem ili smanjenjem štetnih učinaka koji mogu proizaći iz pošiljaka otpada i obrade otpada na njegovu odredištu.
3.3.
Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2025/40 Europskog parlamenta i Vijeća od 19. prosinca 2024. o ambalaži i ambalažnom otpadu, izmjeni Uredbe (EU) 2019/1020 i Direktive (EU) 2019/904 te stavljanju izvan snage Direktive 94/62/EZ (EU)
III. kvartal 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Provedba Uredbe (EU) 2025/40 Europskog parlamenta i Vijeća od 19. prosinca 2024. o ambalaži i ambalažnom otpadu, izmjeni Uredbe (EU) 2019/1020 i Direktive (EU) 2019/904 te stavljanju izvan snage Direktive 94/62/EZ (EU)
Osiguranje pravnog okvira za primjenu Uredbe (EU) 2025/40 te provedbenih i delegiranih akata Komisije (EU) u svezi provedbe te Uredbe, kroz:.
‒ određivanje nadležnih tijela i definiranje njihovih ovlasti,
‒ propisivanje prekršajnih odredbi u slučajevima kršenja ili nepoštivanja Uredbe,
‒ donošenje prijelaznih i završnih odredbi kojima se osigurava kontinuitet i olakšava prijelaz s postojećih odredbi Pravilnika o ambalaži i otpadnoj ambalaži kojim je, između ostalog, prenesena Direktiva 94/62/EZ o ambalaži i ambalažnom otpadu.
3.4.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike Protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u Uniji (EU)
IV. kvartal 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Tijekom provedbe Zakona koji je na snazi ukazala se potreba za doradom pojedinih odredbi kako bi se Zakon uskladio s obvezama koje proizlaze iz Uredbe (EU) br. 511/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 16. travnja 2014. o mjerama usklađivanja za korisnike Protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u Uniji i Provedbene Uredbe Komisije (EU) 2015/1866 d 13. listopada 2015. o utvrđivanju detaljnih pravila za provedbu Uredbe (EU) br. 511/2014 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu registra zbirki, praćenja usklađenosti korisnika i najboljih praksi. Nedorečenosti, nedosljednosti i nejasnoće u tekstu Zakona zbog kojih se predlažu izmjene i dopune su:
- nedosljednost referiranja na tradicionalno znanje povezano s genetskim resursima kroz tekst Zakona;
- nadležnost tijela za provedbu nije usklađena s nadležnostima tijela državne uprave, posebno u dijelu nadležnosti Državnog inspektorata i Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva;
- neusklađenost opisa primjene odredbi Zakona s prekršajnim odredbama;
- izostanak navođenja pojedinih zadaća nadležnih tijela koja su određena Uredbom (EU) br. 511/2014;
- neusklađenost teksta Zakona vezano uz izjavu o postupanju s dužnom pažnjom u fazi financiranja istraživanja genetskih resursa s tekstom predmetnih Uredbi.
Donošenjem Zakona žele se postići sljedeći ciljevi:
- dosljedna primjena odredbi Zakona kako na genetske resurse tako i na tradicionalno znanje povezano s genetskim resursima, u skladu s obuhvatom predmetnih Uredbi;
- jasnije definiranje nadležnih tijela za provedbu Zakona i predmetnih Uredbi u skladu s nadležnostima tijela državne uprave;
- usklađenost opisa primjene odredbi Zakona s prekršajnim odredbama;
- usklađenost zadaća nadležnih tijela sa zadaćama nadležnih tijela definiranim predmetnim Uredbama;
- usklađenost teksta Zakona vezanog uz izjavu o postupanju s dužnom pažnjom u fazi financiranja istraživanja genetskih resursa s relevantnim tekstom u predmetnim Uredbama.
3.5.
Zakon o provedbi Uredbe(EU) 2023/956 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o uspostavi mehanizma za ugljičnu prilagodbu na granicama (EU)
II. kvartal 2026.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Osiguravanje okvira za provedbu Uredbe (EU) 2023/956 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o uspostavi mehanizma za ugljičnu prilagodbu na granicama, utvrđivanjem nadležnih tijela i njihovih zadaća, upravni i inspekcijski nadzor te prekršajne odredbe.
Cilj donošenja zakona je usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije kojom se uspostavlja mehanizam za ugljičnu prilagodbu na granicama (u daljnjem tekstu: CBAM): S obzirom na to da je CBAM instrument za sprečavanje izmještanja emisija ugljika i smanjenje emisija stakleničkih plinova, njime se osigurava da uvezena roba ili proizvodi (aluminij, cement, željezo i čelik, gnojivo, električna energije i vodik) podliježu regulatornom sustavu u kojem se primjenjuju troškovi ugljika istovjetni onima u okviru EU sustava trgovanja emisijama, te će cijena ugljika biti istovjetna za uvezene i domaće proizvode.
Iako je cilj CBAM-a spriječiti rizik od izmještanja proizvodnje iz EU u treće zemlje, CBAM mehanizmom se istodobno potiču proizvođači iz trećih zemalja da upotrebljavaju tehnologije koje su učinkovitije u pogledu emisija stakleničkih plinova kako bi nastajalo manje emisija.
4.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Marija Vučković, ministrica
Datum: 4. prosinca 2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE