O PROVEDBI UREDBE (EU) 2015/757 O PRAĆENJU EMISIJA UGLJIKOVA DIOKSIDA IZ POMORSKOG PROMETA, IZVJEŠĆIVANJU O NJIMA I NJIHOVOJ VERIFIKACIJI TE O IZMJENI DIREKTIVE 2009/16/EZ
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 2015/757 o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji te o izmjeni Direktive 2009/16/EZ, sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 2., članka 52. i 70. stavaka 2. i 3. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/2010 - pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJ EĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
Republika Hrvatska, kao stranka Okvirne konvencije Ujedinjenih naroda o promjeni klime („Narodne novine – Međunarodni ugovori“, broj 2/96, u daljnjem tekstu: UNFCCC) i Kyotskog protokola uz Okvirnu konvenciju Ujedinjenih naroda o promjeni klime („Narodne novine – Međunarodni ugovori“, broj 5/07), preuzela je obvezu provedbe mjera koje će, zajedno s mjerama ostalih stranaka UNFCCC i Kyotskog protokola, doprinijeti postupnom smanjenju emisija stakleničkih plinova u atmosferu. Pariškim sporazumom se utvrđuju obveze smanjenja, odnosno ograničenja emisija stakleničkih plinova za sve države svijeta i primjenjuju se od 2020. godine.
Pomorski promet utječe na globalnu klimu i kvalitetu zraka, kao rezultat emisija ugljikova dioksida (CO2) te ostalih, njime uzrokovanih emisija, uključujući dušikove okside (NOx), sumporne okside (SOx), metan (CH4), čestice i crni ugljik (BC). Međunarodni pomorski promet ostaje jedina vrsta prijevoza koja nije obuhvaćena obvezom Europske unije za smanjenje emisija stakleničkih plinova. Emisije CO2 iz međunarodnog pomorskog prometa unutar Europske unije od 1990. do 2007. godine povećale su se za 48 % stoga je potrebno smanjiti navedene emisije u skladu s Rezolucijom Europskog parlamenta od 5. veljače 2014. Godine u okviru klimatske i energetske politike do 2030. godine. Europsko vijeće je Zaključkom od 23. i 24. listopada 2014. godine podržalo obvezujući cilj EU-a u smislu domaćeg smanjenja emisija stakleničkih plinova za najmanje 40 % do 2030. godine u odnosu na 1990. godinu.Glavni pokretač rasta emisija stakleničkih plinova je povećana potražnja za pomorskim transportom potaknuta rastom svjetske trgovine.
Međunarodna pomorska organizacija (International Maritime Organisation; IMO) je 20111. godine usvojila tehničke i operativne mjere, posebno indeks energetske učinkovitosti za nove brodove i plan za upravljanje energetskom učinkovitosti broda, koje će dovesti do poboljšanja u vezi sa smanjenjem očekivanog porasta emisija stakleničkih plinova.
Međutim, samo tim navedenim mjerama ne može doći do potpunog smanjenja emisija stakleničkih plinova u međunarodnom pomorskom prometu kako bi se povećanje globalne temperature ograničilo na 2 °C. U skladu s podacima IMO-a, primjenom operativnih mjera i postojećih tehnologija potrošnja energije emisije CO2 brodova mogle bi se smanjiti do 75 %, a za znatan dio tih mjera može se smatrati da su isplative i da bi kao takve mogle donijeti neto korist sektoru jer se zbog smanjenih troškova za gorivo osigurava povrat svih operativnih troškova ili troškova ulaganja.
Kako bi se u budućnosti smanjile emisije CO2 iz pomorskog prometa na razini Europske unije, kao jedan od preduvjeta, uspostava sustava za praćenje emisija CO2, izvješćivanje o njima i njihovu verifikaciju na temelju potrošnje goriva brodova kao prvog koraka u sklopu postupnog uključivanja emisija stakleničkih plinova iz pomorskog prometa u obvezu Europske unije za smanjenje emisija stakleničkih plinova uz emisije iz drugih sektora koje su već uključene u tu obvezu.
Veliki dio obveza koje propisuje Uredba (EU) 2015/757 već je uključen u tzv. SEEMP (Ship Energy Efficiency Management Plan) te provođenje ove Uredbe ne bi administrativno dodatno opterećivao brodare. SEEMP je obvezan od 01. siječnja 2013. godine i odnosi se na sve brodove iznad 400 GT, što znači da su uključeni i brodovi obuhvaćeni Uredbom (EU) 2015/757. Hrvatski brodari su već u velikoj mjeri spremni na odredbe MARPOL konvencije i njenih priloga2. Odluka MEPC.203(62) Dodatka VI MARPOL konvencije3 već propisuje i smanjenja emisija CO2 koja su u prvoj fazi 10%, a zatim će se svakih 5 godina postavljati sve stroži zahtjevi, te je očito je da su manje više zahtjevi koji su predviđeni Uredbom (EU) 2015/757 već u primjeni kroz SEEMP.
Prema članku 115. Zakona o zaštiti zraka („Narodne novine“, br. 130/11, 47/14) koji regulira izvršenje obveze Republike Hrvatske u odnosu na zadržavanje emisija stakleničkih plinova u okviru godišnje nacionalne kvote za sektore izvan sustava trgovanja, propisana je nadležnost nad sektorskim emisijama stakleničkih plinova nadležnim tijelima državne uprave. Ministarstvo zaštite okoliša i prirode prema istom članku kontrolira izvršavanje obveza po sektorima te predlaže dodatne mjere, u slučaju prekomjernog rasta emisija stakleničkih plinova.
Pored zakonodavnog okvira, provedba mjera za smanjenje emisija stakleničkih plinova utvrđena je i Planom zaštite zraka, ozonskog sloja i ublaženja klimatskih promjena u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2013. do 2017. godine („Narodne novine“, broj 139/2013).
Uredba (EU) br. 2015/757 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2015. godine o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji te o izmjeni Direktive 2009/16/EZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 123/55, 19. 05. 2015.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2015/757) primjenjuje se od 01. srpnja 2015. godine u državama članicama Europske unije.
Zakonom o provedbi Uredbe (EU) 2015/757 utvrđuju se pravila za točno praćenje emisija ugljikova dioksida (CO2) i druge relevantne informacije o brodovima većim od 5 000 bruto tona (BT), koji dolaze u luke Europske unije, polaze iz tih luka ili se u njima nalaze te za izvješćivanje o emisijama i njihovu verifikaciju, radi promicanja smanjenja emisija CO2 iz pomorskog prometa na troškovno učinkovit način. Brodovi iznad 5 000 BT čine oko 55 % brodova koji pristaju u luke Europske unije i odgovorni su za oko 90 % povezanih emisija CO2. Iz ove obveze bili bi isključeni brodovi manji od 5 000 BT koji čine oko 40% flote, a doprinose sa svega 10% emisija.
1MEPC.203(62): Amendments to the Annex of Protocol of 1997 to amend the International convention for the prevention of pollution from ships, 1973, as modified by the Protocol of 1978 relating thereto (Inclusion of regulations on energy efficiency for ships in MARPOL Annex VI), 2011.
2MARPOL is the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships, 1973 as modified by the Protocol of 1978.
3MEPC.203(62): Amendments to the Annex of Protocol of 1997 to amend the International convention for the prevention of pollution from ships, 1973, as modified by the Protocol of 1978 relating thereto (Inclusion of regulations on energy efficiency for ships in MARPOL Annex VI), 2011.
Praćenje i izvješćivanje provoditi će se prvenstveno na način da brodari (kompanije) za svako putovanje (ukoliko ima manje od 300 putovanja tijekom izvještajnog razdoblja) izračuna količinu ispuštenog CO2, odnosno skupno za sva putovanja ako ima više od 300 putovanja tijekom izvještajnog razdoblja, kao izravnu korelaciju odnosa potrošenog goriva i ispuštenih stakleničkih plinova. Brodari će biti dužni jednom godišnje izvijestiti Europsku Komisiju, Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture te Hrvatsku agenciju za okoliš i prirodu o količini ispuštenog CO2.
Verifikaciju izvješća o emisijamaCO2te ocjenjivanje sukladnosti plana praćenja s Uredbom (EU) 2015/757 obavljat će verifikacijsko tijelo akreditirano od strane nadležnog akreditacijskog tijela država članica, a to je u Republici Hrvatskoj Hrvatska akreditacijska agencija.
Dokument o usklađenosti - izdaje verifikacijsko tijelo ako izvješće o emisijama CO2 zadovoljava zahtjeve određene Uredbom (EU) 2015/757 a spomenuta isprava će morati biti na brodu do 30. lipnja godine koja slijedi nakon kraja razdoblja izvješćivanja.
Vremenski rokovi - u Uredbi (EU) 2015/757 su rokovi postupni kako bi se brodari mogli pripremiti za provedbu premda brodari imaju iskustva prema obvezama iz propisa donesenih od strane Međunarodne pomorske organizacije (IMO) kao npr. izrada Plana za upravljanje energetskom učinkovitosti broda (SEEMP).
Stupanje Uredbe (EU) 2015/757 na snagu: 01. srpnja 2015. godine.
Dostava prvog Plana praćenja: 31. kolovoza 2017. godine.
Početak praćenja emisija: 01. siječnja 2018. godine.
Dostava prvog verificiranog izvješća: 30. travnja 2019. godine.
Prilikom donošenja Uredbe (EU) br. 2015/757 Ministarstvo zaštite okoliša i prirode je u siječnju 2014. godine osnovalo Radnu skupinu u kojoj su bili zastupljeni predstavnici Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, Ministarstva gospodarstva, Hrvatske gospodarske komore, te Udruge hrvatskih poslodavaca – brodara „Mare Nostrum“ kada su formirana stajališta Republike Hrvatske na navedenu Uredbu. Također, prilikom izrade ovog prijedloga Zakona osnovna je nova Radna skupina u kojoj su bili uključeni uz sve prije navedene sudionike i predstavnici Društva za oblikovanje održivog razvoja(DOOR).
-članci 1. - 3. propisuju predmet, područje Uredbe (EU) br. 2015/757 te definicije;
-članak 4. propisuje obveze brodarskim kompanijama da za svaki brod potpuno i sustavno prate i izvješćuju o emisijama CO2 u svim lukama pod nadležnošću države članice i za sva putovanja u luku ili iz luke u nadležnošću države članice;
-članak 5. propisuje metode praćenja emisija CO2;
-članak 6. propisuje sadržaj Plana praćenja te rok za podnošenje Plana praćenja verifikatoru. Također propisuje da će Europska komisija provedbenim aktom propisati obrasce za planove praćenja;
-članak 7. propisuje u kojim slučajevima se izmjenjuju planovi praćenja i koga brodarske kompanije o istome obavještavaju;
-članak 8. propisuje rokove i obvezu brodarskim kompanijama da prate emisije CO2 za svaki brod po putovanju i na godišnjoj osnovi;
-članak 9. propisuje koji se pokazatelji prate za svaki brodna osnovi pojedinačnog putovanja, te u kojim slučajevima se za brod pokazatelji prate na godišnjoj osnovi;
-članak 10. propisuje koji se pokazatelji prate za svaki brod i za svaku kalendarsku godinu;
-članak 11. propisuje rok do kojeg brodarske kompanije dostavljaju Europskoj komisiji verificirano izvješće o emisijama te propisuje sadržaj izvješća o emisijama CO2;
-članak 12. propisuje obvezu dostavljanja izvješća o emisijama CO2 uz pomoć automatiziranih sustava i formatima, koje će provedbenim aktima odrediti Europska komisija;
-članak 13. propisuje na koji način verifikator ocjenjuje u usklađenost Plana praćenja s odredbama ove Uredbe, sadrži li izvješće o emisijama CO2 netočnosti ili neusklađenosti sa zahtjevima ove Uredbe te postupanje u takvim slučajevima;
-članak 14. propisuje opće obveze i opća načela za verifikatore te njegovu neovisnost;
-članak 15. propisuje postupke verifikatora kod verifikacije izvješća o emisijama CO2 te propisuje da je Europska komisija ovlaštena donositi delegirane akte s ciljem daljnjeg određivanja pravila za aktivnosti verifikacije iz ove Uredbe;
-članak 16. propisuje postupke akreditiranja verifikatora te da je Europska komisija ovlaštena donositi delegirane akte radi daljnjeg određivanja metoda akreditacije verifikatora;
-članak 17. propisuje sadržaj dokumenta o usklađenosti, propisuje da verifikator bez odgode obavješćuje Europsku komisiju i nadležno tijelo države zastave o izdavanju svakog dokumenta o usklađenosti te da će Europska komisija provedbenim aktima utvrditi tehnička pravila o formatima razmjene podataka, uključujući elektroničke obrasce;
-članak 18. propisuje obvezu i rok držanja valjanog dokumenta o usklađenosti na brodu;
-članak 19. propisuje da svaka država članica poduzima sve potrebne mjere kako bi se osigurala usklađenost s obvezama praćenja i izvješćivanja za brodove koji plove pod njezinom zastavom;
-članak 20. propisuje da države članice uspostavljaju sustav sankcija zbog neusklađenosti s obvezama praćenja i izvješćivanja, koje se primjenjuju u slučaju povreda odredbi ove Uredbe i poduzimaju sve potrebne mjere kako bi osigurale nametanje tih sankcija;
-članak 21. propisuje da do 30. lipnja svake godine Europska komisija javno obznanjuje informacije o emisijama CO2, te da Europska komisija ostale podatke koje se ne odnose na CO2 neće javno obznaniti ukoliko nije moguće objedinjavanje podataka. Ovaj članak propisuje i da će Europska komisija svake dvije godine ocjenjivati ukupni učinak sektora pomorskog prometa na globalnu klimu;
-članak 22. propisuje da Europska Komisija redovito obavještava Međunarodnu pomorsku organizaciju (IMO) o provedi Uredbe (EU) br. 2015/757 te propisuje razmjenu informacija Europske komisije i država članica s trećim zemljama;
-članak 23. propisuje da Europska komisija ima ovlast za donošenje delegiranih akata i vremenski period na kojoj joj se daje ovlast te tko može i na koji način opozvati delegiranje ovlasti Europskoj komisiji te savjetovanje sa stručnjacima država članica;
-članak 24. propisuje da Europskoj komisiji pomaže Odbor osnovan u smislu odbora Uredbe (EU) br. 182/2011 i način postupanja Odbora;
-članak 25. propisuje da se u Prilogu IV. Direktive 2009/16/EZ dodaje točka 50;
-člankom 26. propisano je stupanje na snagu Uredbe (EU) br. 2015/757;
-prilog I propisuje metode praćenja emisija CO2;
-prilog II propisuje praćenje drugih relevantnih informacija.
Prijedlogom Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 2015/757 o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji te o izmjeni Direktive 2009/16/EZ utvrđuju se nadležna tijela i zadaće nadležnih tijela za provedbu Uredbe(EU) br. 2015/757, inspekcijski i upravni nadzor te prekršajne odredbe.
III.OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u proračunu Republike Hrvatske.
IV.OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Zbog potrebe omogućavanja neposredne primjene uredbi Europske unije u Republici Hrvatskoj u području zaštite okoliša i zdravlja ljudi te u skladu s članku 206. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, broj 81/2013), predlaže se donošenje Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 2015/757 o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji te o izmjeni direktive 2009/16/EZ po hitnom postupku, objedinjavajući prvo i drugo čitanje.
V.TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) BR. 2015/757 O PRAĆENJU EMISIJA UGLJIKOVA DIOKSIDA IZ POMORSKOG PROMETA, IZVJEŠĆIVANJU O NJIMA I NJIHOVOJ VERIFIKACIJI TE O IZMJENI DIREKTIVE 2009/16/EZ
I. OPĆE ODREDBE
Svrha Zakona
Članak 1.
Ovim se Zakonom utvrđuju nadležna tijela i zadaće nadležnih tijela, inspekcijski nadzor te prekršajne odredbe za provedbu Uredbe (EU) br. 2015/757 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2015. o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji te o izmjeni Direktive 2009/16/EZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 123/55, 19. 05. 2015.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2015/757).
Pojmovi
Članak 2.
(1) Pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju jednako značenje kao pojmovi uporabljeni u Uredbi (EU) br. 2015/757.
(2) Izrazi koji se koriste u ovom propisu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
II. NADLEŽNA TIJELA I NJIHOVE NADLEŽNOSTI
Nadležna tijela
Članak 3.
(1) Za provedbu Uredbe (EU) br. 2015/757 i ovoga Zakona nadležni su Ministarstvo zaštite okoliša i prirode, Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture, Hrvatska akreditacijska agencija i Hrvatska agencija za okoliš i prirodu, svaki u okviru svoga propisanog djelokruga.
(2) U svrhu provedbe Uredbe (EU) br. 2015/757 i ovoga Zakona ministarstva iz stavka 1. surađuju sa središnjim tijelima državne uprave nadležnim za poslove gospodarstva, poduzetništva, unutarnjih poslova i drugim institucijama.
Zadaće nadležnih tijela
Članak 4.
U svrhu provedbe Uredbe (EU) br. 2015/757 i ovoga Zakona Ministarstvo zaštite okoliša i prirode obavlja sljedeće poslove:
1. u okviru svoga propisanog djelokruga održava tehničku razmjenu s trećim zemljama u skladu s člankom 22. stavkom 2. Uredbe (EU) br. 2015/757;
2. sudjeluje u savjetovanju s Europskom komisijom u skladu s člankom 23. stavkom 1. Uredbe (EU) br. 2015/757;
3. na temelju prikupljenih podataka o emisijama CO2 iz pomorstva izrađuje izvješća za potrebe razmjene podataka s međunarodnim organizacijama u skladu s potvrđenim međunarodnim ugovorima te za potrebe razmjene podataka s nadležnim tijelima Europske unije.
Članak 5.
U svrhu provedbe Uredbe (EU) br. 2015/757 i ovoga Zakona Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture obavlja sljedeće poslove:
1. zaprima obavijesti verifikatora u skladu s člankom 17. stavkom 4. Uredbe (EU) br. 2015/757;
2. osigurava usklađenost s obvezama ove Uredbe za brodove koji plove pod zastavom Republike Hrvatske u skladu s člankom 19. stavkom 1. Uredbe (EU) br. 2015/757;
3. inspekcijski nadzor brodova provodi se u skladu sa propisima kojima se uređuje obavljanje inspekcijskog nadzora sigurnosti plovidbe i u skladu s člankom 19. stavkom 2. i 3. Uredbe (EU) br. 2015/757;
4. provodi sankcije zbog neusklađenosti s obvezama i obavještava Europsku komisiju; u skladu s člankom 20. stavkom 1. Uredbe (EU) br. 2015/757;
5. uspostavlja razmjenu informacija i suradnju nadležnih tijela te dostavlja informacije u skladu s člankom 20. stavkom 2. Uredbe (EU) br. 2015/757;
6. u okviru svoga propisanog djelokruga održava tehničku razmjenu s trećim zemljama u skladu s člankom 22. stavkom 2. Uredbe (EU) br. 2015/757;
7. sudjeluje u savjetovanju s Europskom komisijom u skladu s člankom 23. stavkom 1. Uredbe (EU) br. 2015/757.
Članak 6.
U svrhu provedbe Uredbe (EU) br. 2015/757 i ovoga Zakona Hrvatska agencija za okoliš i prirodu obavlja sljedeće poslove:
1. zaprima izvješća društva o emisijama u skladu s člankom 11. stavkom 1., u formatu u skladu s člankom 12. Uredbe (EU) br. 2015/757;
2. zaprima obavijesti verifikatora u skladu s člankom 17. stavkom 4. Uredbe (EU) br. 2015/757.
Članak 7.
U svrhu provedbe Uredbe (EU) br. 2015/757 Hrvatska akreditacijska agencija obavlja poslove akreditacije verifikatora u skladu s članku 16. Uredbe (EU) br. 2015/757.
III. INSPEKCIJSKI NADZOR
Članak 8.
(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) br. 2015/757 i ovoga Zakona provodi Inspekcija sigurnosti plovidbe.
(2) Inspekcijski nadzor iz stavka 1. ovoga članka provodi se u skladu sa propisima kojima se uređuje obavljanje inspekcijskog nadzora sigurnosti plovidbe.
Članak 9.
(1) Ako se u inspekcijskom nadzoru utvrdi da je povrijeđen ovaj Zakon, inspektorsigurnosti plovidbeće nadležnom tijelu podnijeti optužni prijedlog zbog prekršajnog djela.
(2) Inspektor sigurnosti plovidbe izdaje rješenje kojim se odbija uplovljavanje broda i dostavlja informacije u skladu s člankom 20. stavkom 3. Uredbe (EU) br. 2015/757.
(3) Inspektor sigurnosti plovidbe odbit će uplovljavanje broda u luke u Republici Hrvatskoj brodovima kojima je izdana zabrana uplovljavanja u luke drugih država članica u skladu s člankom 20. stavkom 3. Uredbe (EU) br. 2015/757.
(4) Ako se u inspekcijskom nadzoru utvrdi da je povrijeđen ovaj Zakon, inspektor ima pravo i obvezu poduzeti druge mjere i izvršiti druge radnje za koje je ovlašten na temelju ovoga Zakona i posebnog propisa.
IV. PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 10.
(1) Povrede odredaba ovoga Zakona smatraju se pomorskim prekršajima.
(2) Na postupak i tijela za vođenje prekršajnog postupka po prekršajima iz stavka 1. ovoga članka primjenjuju se odredbe članka 989. stavka 2. i članaka 990. do 992. Pomorskog zakonika.
Članak 11.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 30.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj društvo ako se na brodu koji uplovljava u luku u Republici Hrvatskoj ne nalazi valjani dokument o usklađenosti.
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u društvu novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 5.000,00 kuna.
V. ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 12.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Odredbama ovog članka daje se svrha Zakona utvrđivanjem nadležnih tijela i zadaća nadležnih tijela i inspekcijski nadzor te prekršajne odredbe za provedbu Uredbe (EU) br. 2015/757.
Uz članak 2.
Odredbama ovog članka određuju se pojmovi u smislu ovoga Zakona i imaju jednako značenje kao pojmovi uporabljeni u Uredbi (EU) br. 2015/757.
Uz članak 3.
Odredbama ovog članka određena su nadležna tijela za provedbu Uredbe (EU) br. 2015/757 i ovoga Zakona.
Uz članak 4.
Odredbama ovog članka propisane su zadaće Ministarstva zaštite okoliša i prirode za provedbu Uredbe (EU) 2015/757.
Uz članak 5.
Odredbama ovog članka propisane su zadaće Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture za provedbu Uredbe (EU) 2015/757.
Uz članak 6.
Odredbama ovog članka propisane su zadaće Hrvatske agencije za okoliš i prirodu za provedbu Uredbe (EU) 2015/757.
Uz članak 7.
Odredbama ovog članka propisane su zadaće Hrvatske akreditacijske agencije za provedbu Uredbe (EU) 2015/757.
Uz članke 8. i 9.
Odredbama ovih članaka propisan je inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) br. 2015/757 koji obavlja Inspekcija sigurnosti plovidbe.
Uz članke 10. i 11.
Odredbama ovih članaka propisuju se prekršajne odredbe za provedbu Uredbe (EU) br. 2015/757 i ovoga Zakona.
Uz članak 12.
Propisuje se datum stupanja na snagu ovoga Zakona.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I PRIRODE
________________________________________________________
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA
O PROVEDBI UREDBE (EU) 2015/757 O PRAĆENJU EMISIJA UGLJIKOVA DIOKSIDA IZ POMORSKOG PROMETA, IZVJEŠĆIVANJU O NJIMA I NJIHOVOJ VERIFIKACIJI TE O IZMJENI DIREKTIVE 2009/16/EZ
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 2015/757 o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji te o izmjeni Direktive 2009/16/EZ, sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 2., članka 52. i 70. stavaka 2. i 3. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/2010 - pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJ EĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
Republika Hrvatska, kao stranka Okvirne konvencije Ujedinjenih naroda o promjeni klime („Narodne novine – Međunarodni ugovori“, broj 2/96, u daljnjem tekstu: UNFCCC) i Kyotskog protokola uz Okvirnu konvenciju Ujedinjenih naroda o promjeni klime („Narodne novine – Međunarodni ugovori“, broj 5/07), preuzela je obvezu provedbe mjera koje će, zajedno s mjerama ostalih stranaka UNFCCC i Kyotskog protokola, doprinijeti postupnom smanjenju emisija stakleničkih plinova u atmosferu. Pariškim sporazumom se utvrđuju obveze smanjenja, odnosno ograničenja emisija stakleničkih plinova za sve države svijeta i primjenjuju se od 2020. godine.
Pomorski promet utječe na globalnu klimu i kvalitetu zraka, kao rezultat emisija ugljikova dioksida (CO 2 ) te ostalih, njime uzrokovanih emisija, uključujući dušikove okside (NO x ), sumporne okside (SO x ), metan (CH 4 ), čestice i crni ugljik (BC). Međunarodni pomorski promet ostaje jedina vrsta prijevoza koja nije obuhvaćena obvezom Europske unije za smanjenje emisija stakleničkih plinova. Emisije CO 2 iz međunarodnog pomorskog prometa unutar Europske unije od 1990. do 2007. godine povećale su se za 48 % stoga je potrebno smanjiti navedene emisije u skladu s Rezolucijom Europskog parlamenta od 5. veljače 2014. Godine u okviru klimatske i energetske politike do 2030. godine. Europsko vijeće je Zaključkom od 23. i 24. listopada 2014. godine podržalo obvezujući cilj EU-a u smislu domaćeg smanjenja emisija stakleničkih plinova za najmanje 40 % do 2030. godine u odnosu na 1990. godinu. Glavni pokretač rasta emisija stakleničkih plinova je povećana potražnja za pomorskim transportom potaknuta rastom svjetske trgovine .
Međunarodna pomorska organizacija ( International Maritime Organisation ; IMO) je 2011 1 . godine usvojila tehničke i operativne mjere, posebno indeks energetske učinkovitosti za nove brodove i plan za upravljanje energetskom učinkovitosti broda, koje će dovesti do poboljšanja u vezi sa smanjenjem očekivanog porasta emisija stakleničkih plinova.
Međutim, samo tim navedenim mjerama ne može doći do potpunog smanjenja emisija stakleničkih plinova u međunarodnom pomorskom prometu kako bi se povećanje globalne temperature ograničilo na 2 °C. U skladu s podacima IMO-a, primjenom operativnih mjera i postojećih tehnologija potrošnja energije emisije CO 2 brodova mogle bi se smanjiti do 75 %, a za znatan dio tih mjera može se smatrati da su isplative i da bi kao takve mogle donijeti neto korist sektoru jer se zbog smanjenih troškova za gorivo osigurava povrat svih operativnih troškova ili troškova ulaganja.
Kako bi se u budućnosti smanjile emisije CO 2 iz pomorskog prometa na razini Europske unije, kao jedan od preduvjeta, uspostava sustava za praćenje emisija CO 2 , izvješćivanje o njima i njihovu verifikaciju na temelju potrošnje goriva brodova kao prvog koraka u sklopu postupnog uključivanja emisija stakleničkih plinova iz pomorskog prometa u obvezu Europske unije za smanjenje emisija stakleničkih plinova uz emisije iz drugih sektora koje su već uključene u tu obvezu.
Veliki dio obveza koje propisuje Uredba (EU) 2015/757 već je uključen u tzv. SEEMP ( Ship Energy Efficiency Management Plan ) te provođenje ove Uredbe ne bi administrativno dodatno opterećivao brodare. SEEMP je obvezan od 01. siječnja 2013. godine i odnosi se na sve brodove iznad 400 GT, što znači da su uključeni i brodovi obuhvaćeni Uredbom (EU) 2015/757. Hrvatski brodari su već u velikoj mjeri spremni na odredbe MARPOL konvencije i njenih priloga 2 . Odluka MEPC.203(62) Dodatka VI MARPOL konvencije 3 već propisuje i smanjenja emisija CO 2 koja su u prvoj fazi 10%, a zatim će se svakih 5 godina postavljati sve stroži zahtjevi, te je očito je da su manje više zahtjevi koji su predviđeni Uredbom (EU) 2015/757 već u primjeni kroz SEEMP.
Prema članku 115. Zakona o zaštiti zraka („Narodne novine“, br. 130/11, 47/14) koji regulira izvršenje obveze Republike Hrvatske u odnosu na zadržavanje emisija stakleničkih plinova u okviru godišnje nacionalne kvote za sektore izvan sustava trgovanja, propisana je nadležnost nad sektorskim emisijama stakleničkih plinova nadležnim tijelima državne uprave. Ministarstvo zaštite okoliša i prirode prema istom članku kontrolira izvršavanje obveza po sektorima te predlaže dodatne mjere, u slučaju prekomjernog rasta emisija stakleničkih plinova.
Pored zakonodavnog okvira, provedba mjera za smanjenje emisija stakleničkih plinova utvrđena je i Planom zaštite zraka, ozonskog sloja i ublaženja klimatskih promjena u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2013. do 2017. godine („Narodne novine“, broj 139/2013).
Uredba (EU) br. 2015/757 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2015. godine o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji te o izmjeni Direktive 2009/16/EZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 123/55, 19. 05. 2015.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2015/757) primjenjuje se od 01. srpnja 2015. godine u državama članicama Europske unije.
Zakonom o provedbi Uredbe (EU) 2015/757 utvrđuju se pravila za točno praćenje emisija ugljikova dioksida (CO 2 ) i druge relevantne informacije o brodovima većim od 5 000 bruto tona (BT), koji dolaze u luke Europske unije, polaze iz tih luka ili se u njima nalaze te za izvješćivanje o emisijama i njihovu verifikaciju, radi promicanja smanjenja emisija CO 2 iz pomorskog prometa na troškovno učinkovit način. Brodovi iznad 5 000 BT čine oko 55 % brodova koji pristaju u luke Europske unije i odgovorni su za oko 90 % povezanih emisija CO 2 . Iz ove obveze bili bi isključeni brodovi manji od 5 000 BT koji čine oko 40% flote, a doprinose sa svega 10% emisija.
1 MEPC.203(62): Amendments to the Annex of Protocol of 1997 to amend the International convention for the prevention of pollution from ships, 1973, as modified by the Protocol of 1978 relating thereto (Inclusion of regulations on energy efficiency for ships in MARPOL Annex VI), 2011.
2 MARPOL is the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships, 1973 as modified by the Protocol of 1978.
3 MEPC.203(62): Amendments to the Annex of Protocol of 1997 to amend the International convention for the prevention of pollution from ships, 1973, as modified by the Protocol of 1978 relating thereto (Inclusion of regulations on energy efficiency for ships in MARPOL Annex VI), 2011.
Praćenje i izvješćivanje provoditi će se prvenstveno na način da brodari (kompanije) za svako putovanje (ukoliko ima manje od 300 putovanja tijekom izvještajnog razdoblja) izračuna količinu ispuštenog CO 2 , odnosno skupno za sva putovanja ako ima više od 300 putovanja tijekom izvještajnog razdoblja, kao izravnu korelaciju odnosa potrošenog goriva i ispuštenih stakleničkih plinova. Brodari će biti dužni jednom godišnje izvijestiti Europsku Komisiju, Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture te Hrvatsku agenciju za okoliš i prirodu o količini ispuštenog CO 2 .
Verifikaciju izvješća o emisijama CO 2 te ocjenjivanje sukladnosti plana praćenja s Uredbom (EU) 2015/757 obavljat će verifikacijsko tijelo akreditirano od strane nadležnog akreditacijskog tijela država članica, a to je u Republici Hrvatskoj Hrvatska akreditacijska agencija.
Dokument o usklađenosti - izdaje verifikacijsko tijelo ako izvješće o emisijama CO 2 zadovoljava zahtjeve određene Uredbom (EU) 2015/757 a spomenuta isprava će morati biti na brodu do 30. lipnja godine koja slijedi nakon kraja razdoblja izvješćivanja.
Vremenski rokovi - u Uredbi (EU) 2015/757 su rokovi postupni kako bi se brodari mogli pripremiti za provedbu premda brodari imaju iskustva prema obvezama iz propisa donesenih od strane Međunarodne pomorske organizacije (IMO) kao npr. izrada Plana za upravljanje energetskom učinkovitosti broda (SEEMP).
Stupanje Uredbe (EU) 2015/757 na snagu : 01. srpnja 2015. godine.
Dostava prvog Plana praćenja: 31. kolovoza 2017. godine.
Početak praćenja emisija: 01. siječnja 2018. godine.
Dostava prvog verificiranog izvješća: 30. travnja 2019. godine.
Prilikom donošenja Uredbe (EU) br. 2015/757 Ministarstvo zaštite okoliša i prirode je u siječnju 2014. godine osnovalo Radnu skupinu u kojoj su bili zastupljeni predstavnici Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, Ministarstva gospodarstva, Hrvatske gospodarske komore, te Udruge hrvatskih poslodavaca – brodara „Mare Nostrum“ kada su formirana stajališta Republike Hrvatske na navedenu Uredbu. Također, prilikom izrade ovog prijedloga Zakona osnovna je nova Radna skupina u kojoj su bili uključeni uz sve prije navedene sudionike i predstavnici Društva za oblikovanje održivog razvoja (DOOR).
Odredbe Uredbe (EU) br. 2015/757 detaljnije uređuju:
-članci 1. - 3. propisuju predmet, područje Uredbe (EU) br. 2015/757 te definicije;
-članak 4. propisuje obveze brodarskim kompanijama da za svaki brod potpuno i sustavno prate i izvješćuju o emisijama CO 2 u svim lukama pod nadležnošću države članice i za sva putovanja u luku ili iz luke u nadležnošću države članice;
-članak 5. propisuje metode praćenja emisija CO 2 ;
-članak 6. propisuje sadržaj Plana praćenja te rok za podnošenje Plana praćenja verifikatoru. Također propisuje da će Europska komisija provedbenim aktom propisati obrasce za planove praćenja;
-članak 7. propisuje u kojim slučajevima se izmjenjuju planovi praćenja i koga brodarske kompanije o istome obavještavaju;
-članak 8. propisuje rokove i obvezu brodarskim kompanijama da prate emisije CO 2 za svaki brod po putovanju i na godišnjoj osnovi;
-članak 9. propisuje koji se pokazatelji prate za svaki brod na osnovi pojedinačnog putovanja, te u kojim slučajevima se za brod pokazatelji prate na godišnjoj osnovi;
-članak 10. propisuje koji se pokazatelji prate za svaki brod i za svaku kalendarsku godinu;
-članak 11. propisuje rok do kojeg brodarske kompanije dostavljaju Europskoj komisiji verificirano izvješće o emisijama te propisuje sadržaj izvješća o emisijama CO 2 ;
-članak 12. propisuje obvezu dostavljanja izvješća o emisijama CO 2 uz pomoć automatiziranih sustava i formatima, koje će provedbenim aktima odrediti Europska komisija;
-članak 13. propisuje na koji način verifikator ocjenjuje u usklađenost Plana praćenja s odredbama ove Uredbe, sadrži li izvješće o emisijama CO 2 netočnosti ili neusklađenosti sa zahtjevima ove Uredbe te postupanje u takvim slučajevima;
-članak 14. propisuje opće obveze i opća načela za verifikatore te njegovu neovisnost;
-članak 15. propisuje postupke verifikatora kod verifikacije izvješća o emisijama CO 2 te propisuje da je Europska komisija ovlaštena donositi delegirane akte s ciljem daljnjeg određivanja pravila za aktivnosti verifikacije iz ove Uredbe;
-članak 16. propisuje postupke akreditiranja verifikatora te da je Europska komisija ovlaštena donositi delegirane akte radi daljnjeg određivanja metoda akreditacije verifikatora;
-članak 17. propisuje sadržaj dokumenta o usklađenosti, propisuje da verifikator bez odgode obavješćuje Europsku komisiju i nadležno tijelo države zastave o izdavanju svakog dokumenta o usklađenosti te da će Europska komisija provedbenim aktima utvrditi tehnička pravila o formatima razmjene podataka, uključujući elektroničke obrasce;
-članak 18. propisuje obvezu i rok držanja valjanog dokumenta o usklađenosti na brodu;
-članak 19. propisuje da svaka država članica poduzima sve potrebne mjere kako bi se osigurala usklađenost s obvezama praćenja i izvješćivanja za brodove koji plove pod njezinom zastavom;
-članak 20. propisuje da države članice uspostavljaju sustav sankcija zbog neusklađenosti s obvezama praćenja i izvješćivanja, koje se primjenjuju u slučaju povreda odredbi ove Uredbe i poduzimaju sve potrebne mjere kako bi osigurale nametanje tih sankcija;
-članak 21. propisuje da do 30. lipnja svake godine Europska komisija javno obznanjuje informacije o emisijama CO 2 , te da Europska komisija ostale podatke koje se ne odnose na CO 2 neće javno obznaniti ukoliko nije moguće objedinjavanje podataka. Ovaj članak propisuje i da će Europska komisija svake dvije godine ocjenjivati ukupni učinak sektora pomorskog prometa na globalnu klimu;
-članak 22. propisuje da Europska Komisija redovito obavještava Međunarodnu pomorsku organizaciju (IMO) o provedi Uredbe (EU) br. 2015/757 te propisuje razmjenu informacija Europske komisije i država članica s trećim zemljama;
- članak 23. propisuje da Europska komisija ima ovlast za donošenje delegiranih akata i vremenski period na kojoj joj se daje ovlast te tko može i na koji način opozvati delegiranje ovlasti Europskoj komisiji te savjetovanje sa stručnjacima država članica;
-članak 24. propisuje da Europskoj komisiji pomaže Odbor osnovan u smislu odbora Uredbe (EU) br. 182/2011 i način postupanja Odbora;
-članak 25. propisuje da se u Prilogu IV. Direktive 2009/16/EZ dodaje točka 50;
-člankom 26. propisano je stupanje na snagu Uredbe (EU) br. 2015/757;
-prilog I propisuje metode praćenja emisija CO 2 ;
-prilog II propisuje praćenje drugih relevantnih informacija.
Prijedlogom Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 2015/757 o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji te o izmjeni Direktive 2009/16/EZ utvrđuju se nadležna tijela i zadaće nadležnih tijela za provedbu Uredbe(EU) br. 2015/757, inspekcijski i upravni nadzor te prekršajne odredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
III.OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
IV.OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Zbog potrebe omogućavanja neposredne primjene uredbi Europske unije u Republici Hrvatskoj u području zaštite okoliša i zdravlja ljudi te u skladu s članku 206. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, broj 81/2013), predlaže se donošenje Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 2015/757 o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji te o izmjeni direktive 2009/16/EZ po hitnom postupku, objedinjavajući prvo i drugo čitanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
V.TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) BR. 2015/757 O PRAĆENJU EMISIJA UGLJIKOVA DIOKSIDA IZ POMORSKOG PROMETA, IZVJEŠĆIVANJU O NJIMA I NJIHOVOJ VERIFIKACIJI TE O IZMJENI DIREKTIVE 2009/16/EZ
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
I. OPĆE ODREDBE
Svrha Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 1.
Ovim se Zakonom utvrđuju nadležna tijela i zadaće nadležnih tijela, inspekcijski nadzor te prekršajne odredbe za provedbu Uredbe (EU) br. 2015/757 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2015. o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji te o izmjeni Direktive 2009/16/EZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 123/55, 19. 05. 2015.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2015/757).
Pojmovi
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 2.
(1) Pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju jednako značenje kao pojmovi uporabljeni u Uredbi (EU) br. 2015/757.
(2) Izrazi koji se koriste u ovom propisu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
II. NADLEŽNA TIJELA I NJIHOVE NADLEŽNOSTI
Nadležna tijela
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 3.
(1) Za provedbu Uredbe (EU) br. 2015/757 i ovoga Zakona nadležni su Ministarstvo zaštite okoliša i prirode, Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture , Hrvatska akreditacijska agencija i Hrvatska agencija za okoliš i prirodu, svaki u okviru svoga propisanog djelokruga.
(2) U svrhu provedbe Uredbe (EU) br. 2015/757 i ovoga Zakona ministarstva iz stavka 1. surađuju sa središnjim tijelima državne uprave nadležnim za poslove gospodarstva, poduzetništva, unutarnjih poslova i drugim institucijama.
Zadaće nadležnih tijela
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 4.
U svrhu provedbe Uredbe (EU) br. 2015/757 i ovoga Zakona Ministarstvo zaštite okoliša i prirode obavlja sljedeće poslove:
1. u okviru svoga propisanog djelokruga održava tehničku razmjenu s trećim zemljama u skladu s člankom 22. stavkom 2. Uredbe (EU) br. 2015/757;
2. sudjeluje u savjetovanju s Europskom komisijom u skladu s člankom 23. stavkom 1. Uredbe (EU) br. 2015/757;
3. na temelju prikupljenih podataka o emisijama CO 2 iz pomorstva izrađuje izvješća za potrebe razmjene podataka s međunarodnim organizacijama u skladu s potvrđenim međunarodnim ugovorima te za potrebe razmjene podataka s nadležnim tijelima Europske unije.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 5.
U svrhu provedbe Uredbe (EU) br. 2015/757 i ovoga Zakona Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture obavlja sljedeće poslove:
1. zaprima obavijesti verifikatora u skladu s člankom 17. stavkom 4. Uredbe (EU) br. 2015/757;
2. osigurava usklađenost s obvezama ove Uredbe za brodove koji plove pod zastavom Republike Hrvatske u skladu s člankom 19. stavkom 1. Uredbe (EU) br. 2015/757;
3. inspekcijski nadzor brodova provodi se u skladu sa propisima kojima se uređuje obavljanje inspekcijskog nadzora sigurnosti plovidbe i u skladu s člankom 19. stavkom 2. i 3. Uredbe (EU) br. 2015/757;
4. provodi sankcije zbog neusklađenosti s obvezama i obavještava Europsku komisiju ; u skladu s člankom 20. stavkom 1. Uredbe (EU) br. 2015/757;
5. uspostavlja razmjenu informacija i suradnju nadležnih tijela te dostavlja informacije u skladu s člankom 20. stavkom 2. Uredbe (EU) br. 2015/757;
6. u okviru svoga propisanog djelokruga održava tehničku razmjenu s trećim zemljama u skladu s člankom 22. stavkom 2. Uredbe (EU) br. 2015/757;
7. sudjeluje u savjetovanju s Europskom komisijom u skladu s člankom 23. stavkom 1. Uredbe (EU) br. 2015/757.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 6.
U svrhu provedbe Uredbe (EU) br. 2015/757 i ovoga Zakona Hrvatska agencija za okoliš i prirodu obavlja sljedeće poslove:
1. zaprima izvješća društva o emisijama u skladu s člankom 11. stavkom 1., u formatu u skladu s člankom 12. Uredbe (EU) br. 2015/757;
2. zaprima obavijesti verifikatora u skladu s člankom 17. stavkom 4. Uredbe (EU) br. 2015/757.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 7.
U svrhu provedbe Uredbe (EU) br. 2015/757 Hrvatska akreditacijska agencija obavlja poslove akreditacije verifikatora u skladu s članku 16. Uredbe (EU) br. 2015/757.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
III. INSPEKCIJSKI NADZOR
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 8.
(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) br. 2015/757 i ovoga Zakona provodi Inspekcija sigurnosti plovidbe.
(2) Inspekcijski nadzor iz stavka 1. ovoga članka provodi se u skladu sa propisima kojima se uređuje obavljanje inspekcijskog nadzora sigurnosti plovidbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 9.
(1) Ako se u inspekcijskom nadzoru utvrdi da je povrijeđen ovaj Zakon, inspektor sigurnosti plovidbe će nadležnom tijelu podnijeti optužni prijedlog zbog prekršajnog djela.
(2) Inspektor sigurnosti plovidbe izdaje rješenje kojim se odbija uplovljavanje broda i dostavlja informacije u skladu s člankom 20. stavkom 3. Uredbe (EU) br. 2015/757.
(3) Inspektor sigurnosti plovidbe odbit će uplovljavanje broda u luke u Republici Hrvatskoj brodovima kojima je izdana zabrana uplovljavanja u luke drugih država članica u skladu s člankom 20. stavkom 3. Uredbe (EU) br. 2015/757.
(4) Ako se u inspekcijskom nadzoru utvrdi da je povrijeđen ovaj Zakon, inspektor ima pravo i obvezu poduzeti druge mjere i izvršiti druge radnje za koje je ovlašten na temelju ovoga Zakona i posebnog propisa.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
IV. PREKRŠAJNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 10.
(1) Povrede odredaba ovoga Zakona smatraju se pomorskim prekršajima.
(2) Na postupak i tijela za vođenje prekršajnog postupka po prekršajima iz stavka 1. ovoga članka primjenjuju se odredbe članka 989. stavka 2. i članaka 990. do 992. Pomorskog zakonika.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 11.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 30.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj društvo ako se na brodu koji uplovljava u luku u Republici Hrvatskoj ne nalazi valjani dokument o usklađenosti.
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u društvu novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 5.000,00 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
V. ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 12.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Odredbama ovog članka daje se svrha Zakona utvrđivanjem nadležnih tijela i zadaća nadležnih tijela i inspekcijski nadzor te prekršajne odredbe za provedbu Uredbe (EU) br. 2015/757.
Uz članak 2.
Odredbama ovog članka određuju se pojmovi u smislu ovoga Zakona i imaju jednako značenje kao pojmovi uporabljeni u Uredbi (EU) br. 2015/757 .
Uz članak 3.
Odredbama ovog članka određena su nadležna tijela za provedbu Uredbe (EU) br. 2015/757 i ovoga Zakona.
Uz članak 4.
Odredbama ovog članka propisane su zadaće Ministarstva zaštite okoliša i prirode za provedbu Uredbe (EU) 2015/757.
Uz članak 5.
Odredbama ovog članka propisane su zadaće Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture za provedbu Uredbe (EU) 2015/757.
Uz članak 6.
Odredbama ovog članka propisane su zadaće Hrvatske agencije za okoliš i prirodu za provedbu Uredbe (EU) 2015/757.
Uz članak 7.
Odredbama ovog članka propisane su zadaće Hrvatske akreditacijske agencije za provedbu Uredbe (EU) 2015/757.
Uz članke 8. i 9.
Odredbama ovih članaka propisan je inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) br. 2015/757 koji obavlja Inspekcija sigurnosti plovidbe.
Uz članke 10. i 11.
Odredbama ovih članaka propisuju se prekršajne odredbe za provedbu Uredbe (EU) br. 2015/757 i ovoga Zakona.
Uz članak 12.
Propisuje se datum stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike