UREDBA O IZMJENAMA I DOPUNAMA UREDBE O STANDARDU KAKVOĆE VODA
Članak 1.
U Uredbi o standardu kakvoće voda (Narodne novine, br. 73/13, 151/14 i 78/15) u članku 2. točki 9. riječ: »i« na kraju rečenice zamjenjuje se točkom-zarezom.
U točki 10. točka na kraju rečenice zamjenjuje se riječju: »i«.
Iza točke 10. dodaje se točka 11. koja glasi:
„11. Direktiva Komisije 2014/80/EU оd 20. lipnja 2014. o izmjeni Priloga II. Direktivi 2006/118/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o zaštiti podzemnih voda od onečišćenja i pogoršanja stanja (Tekst značajan za EGP) (SL L 182, 21.6.2014).“.
Članak 2.
Članak 5. mijenja se i glasi:
„Rokovi za postizanje ciljeva zaštite voda iz članka 4. ove Uredbe mogu se za određena vodna tijela produžiti radi postupnog postizanja ciljeva, uz uvjet da ne dolazi do daljnjeg pogoršanja stanja tih vodnih tijela te kada su ispunjeni svi sljedeći uvjeti:
1. kada se utvrdi da se potrebna poboljšanja stanja vodnih tijela na vodnom području ne mogu razumno postići u zadanom vremenskom okviru iz najmanje jednog od sljedećih razloga:
– poboljšanje se iz tehničkih razloga može postići samo u fazama čije trajanje ukupno prelazi zadani vremenski okvir
– postizanje poboljšanja u zadanom vremenskom okviru bilo bi nesrazmjerno skupo i/ili
– prirodni uvjeti ne dozvoljavaju pravovremeno poboljšanje stanja tih vodnih tijela
2. produženje rokova i razlozi za to produženje posebno su navedeni i objašnjeni u Planu upravljanja vodnim područjima;
3. produženje rokova iz točke 2. ovoga članka ograničeno je na najviše dva naredna planska ciklusa Plana upravljanja vodnim područjima, osim u slučajevima kada su prirodni uvjeti takvi da ciljevi ne mogu biti postignuti u tom razdoblju;
4. Plan upravljanja vodnim područjima sadrži sažetak neophodnih mjera i aktivnosti kojima se vodna tijela postupno dovode u dobro stanje do produženog roka, razloge za svako odgađanje provođenja tih mjera i očekivani vremenski plan njihove provedbe, kao i sažetak eventualnih dopunskih mjera.“.
Članak 3.
Članak 6. mijenja se i glasi:
„Ako se utvrdi da je stanje određenih vodnih tijela koja su pod utjecajem ljudskih aktivnosti ili je njihovo prirodno stanje takvo da bi postizanje ciljeva njihove zaštite bilo tehnički neizvedivo i/ili nesrazmjerno skupo dopušteno je postići manje stroge ciljeve zaštite voda od onih propisanih člankom 4. ove Uredbe, kada su ispunjeni svi sljedeći uvjeti:
– okolišne i društveno-ekonomske potrebe kojima ta ljudska aktivnost služi se ne mogu zadovoljiti na drugi način koji predstavlja znatno bolju ekološku opciju, a koja bi zahtijevala nesrazmjerne troškove
– osigurano je najviše moguće ekološko i kemijsko stanje površinskih voda, odnosno najmanje moguće promjene dobrog stanja podzemnih voda
– ne dolazi do daljnjeg pogoršanja stanja tijela površinske, odnosno podzemne vode i
– uspostavljanje i razlozi za uspostavljanje manje strogih ciljeva zaštite okoliša navedeni su u Planu upravljanja vodnim područjima i preispituju se svakih šest godina.“.
Članak 4.
Članak 7. mijenja se i glasi:
„Privremeno pogoršanje stanja voda neće se smatrati odstupanjem od postizanja ciljeva iz članka 4. ove Uredbe ako je to pogoršanje posljedica prirodno uzrokovanih okolnosti ili zbog više sile, koje su iznimne i nisu mogle biti razumno predviđene, naročito velike poplave ili dugotrajne suše ili je posljedica okolnosti izazvanih nezgodama koje se nisu mogle razumno predvidjeti, ako su ispunjeni sljedeći uvjeti:
1. poduzeti su svi mogući koraci za sprječavanje daljnjeg pogoršanja stanja voda te se ne dovodi u pitanje postizanje ciljeva njihove zaštite na drugim vodnim tijelima koja nisu izložena navedenim okolnostima;
2. u Planu upravljanja vodnim područjima navedeni su uvjeti pod kojima se mogu proglasiti navedene okolnosti, uključujući i odabir odgovarajućih pokazatelja;
3. u program mjera iz Plana upravljanja vodnim područjima uključene su mjere koje treba poduzeti u takvim izuzetnim okolnostima i koje ne dovode u pitanje poboljšanje kakvoće vode nakon što navedene okolnosti prestanu;
4.posljedice navedenih iznimnih nepredviđenih okolnosti preispituju se i navode u godišnjem izvješću iz članka 44. Zakona o vodama te su poduzete sve moguće mjere u cilju vraćanja voda u stanje prije nastanka navedenih okolnosti čim to bude moguće;
5. sažetak izviješća o posljedicama nastalih okolnosti i poduzetim mjerama iz točaka 1. i 4. ovoga članka uključuje se u naredni Plan upravljanja vodnim područjima.“.
Članak 5.
U članku 43. stavku 3. točke 2. i 3. mijenjaju se i glase:
„2. porijeklo onečišćujućih tvari, njihovo moguće prirodno pojavljivanje, njihovu toksičnost i sklonost disperziji, njihovu postojanost i bioakumulacijski potencijal,
3. pri određivanju pozadinskih vrijednosti razina tvari ili iona ili njihovih pokazatelja koje se u određenom tijelu podzemne vode javljaju zbog prirodnih hidrogeoloških razloga, a uzimaju se u obzir pri određivanju graničnih vrijednosti onečišćujućih tvari, moraju se uzeti u obzir sljedeća načela:
– utvrđivanje pozadinskih razina mora se temeljiti na analizi značajki vodnih tijela podzemne vode sukladno propisu iz članka 36.a Zakona o vodama te na rezultatima praćenja stanja podzemnih voda u skladu s odredbama ove Uredbe. Metodologija praćenja stanja podzemnih voda i tumačenja podataka mora uzeti u obzir činjenicu da se uvjeti toka i kemija podzemnih voda razlikuju uzdužno i okomito
– ako su dostupni samo ograničeni podaci o praćenju stanja podzemnih voda, treba prikupiti još podataka, a vrijednosti pozadinskih razina u tom slučaju utvrditi na temelju ograničenih podataka, gdje je to prikladno, upotrebom pojednostavnjenog pristupa s podskupom uzoraka za koje pokazatelji ne ukazuju na utjecaj ljudskih aktivnosti. Ako su dostupne, u obzir se uzimaju i informacije o geokemijskim promjenama i procesima i
– ako je dostupna količina podataka o praćenju stanja podzemnih voda nedovoljna te postoji malo informacija o geokemijskim promjenama i procesima, u međuvremenu dok se ne prikupi više podataka i informacija, pozadinske razine se procjenjuju, gdje je to prikladno, na temelju referentnih statističkih rezultata za istu vrstu vodonosnika sa drugih područja gdje je dostupno dovoljno podataka o praćenju.“.
Članak 6.
U Prilogu 6. STANDARDI KAKVOĆE ZA OCJENU KEMIJSKOG STANJA PODZEMNIH VODA Tablica 3. GRANIČNE VRIJEDNOSTI SPECIFIČNIH ONEČIŠĆUJUĆIH TVARI mijenja se i glasi:
„Tablica 3. GRANIČNE VRIJEDNOSTI SPECIFIČNIH ONEČIŠĆUJUĆIH TVARI
Pokazatelj
Mjerna jedinica
Granična vrijednost
1. koji se može pojaviti prirodno i/ili kao rezultat ljudske djelatnosti
arsen (As )*
μg/l
10
kadmij (Cd)
μg/l
5
olovo (Pb)*
μg/l
10
živa (Hg)
μg/l
1
amonij (NH4)*
mg/l
0,5
kloridi (Cl)
mg/l
250
sulfati (SO4)*
mg/l
250
ortofosfati (PO4)
mg/l
0,2
nitriti (NO2)
mg/l
0,5
ukupni fosfor **
mg/l
0,35
2. umjetne sintetičke tvari
suma trikloretilena i tetrakloretilena
μg/l
10
3. koji upućuje na prodore slane vode ili druge prodore
vodljivost***
μS/cm
2 500
* granična vrijednost se ne odnosi na sljedeća tijela podzemne vode koja zbog geološkog podrijetla sadrže više koncentracije arsena, olova, sulfata i amonija:
tijelo podzemne vode Istočna Slavonija sliv Drave i Dunava – arsen, olovo, amonij
tijelo podzemne vode Ilova – Lonja – Pakra – amonij
tijelo podzemne vode Lekenik – Lužani – arsen, amonij
tijelo podzemne vode Istočna Slavonija sliv Save – arsen, amonij
tijelo podzemne vode Neretva (Butina i Prud), Krka (okolica Knina i Drniša) – sulfati
** granična vrijednost će se izmijeniti/potvrditi do kraja 2018. godine
*** granična vrijednost se ne odnosi na tijelo podzemne vode Krka (okolica Knina i Drniša)“.
Članak 7.
Ova Uredba stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
UREDBA O IZMJENAMA I DOPUNAMA UREDBE O STANDARDU KAKVOĆE VODA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 1.
U Uredbi o standardu kakvoće voda (Narodne novine, br. 73/13, 151/14 i 78/15) u članku 2. točki 9. riječ: »i« na kraju rečenice zamjenjuje se točkom-zarezom.
U točki 10. točka na kraju rečenice zamjenjuje se riječju: »i«.
Iza točke 10. dodaje se točka 11. koja glasi:
„11. Direktiva Komisije 2014/80/EU оd 20. lipnja 2014. o izmjeni Priloga II. Direktivi 2006/118/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o zaštiti podzemnih voda od onečišćenja i pogoršanja stanja (Tekst značajan za EGP) (SL L 182, 21.6.2014).“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 2.
Članak 5. mijenja se i glasi:
„ Rokovi za postizanje ciljeva zaštite voda iz članka 4. ove Uredbe mogu se za određena vodna tijela produžiti radi postupnog postizanja ciljeva, uz uvjet da ne dolazi do daljnjeg pogoršanja stanja tih vodnih tijela te kada su ispunjeni svi sljedeći uvjeti:
1. kada se utvrdi da se potrebna poboljšanja stanja vodnih tijela na vodnom području ne mogu razumno postići u zadanom vremenskom okviru iz najmanje jednog od sljedećih razloga:
– poboljšanje se iz tehničkih razloga može postići samo u fazama čije trajanje ukupno prelazi zadani vremenski okvir
– postizanje poboljšanja u zadanom vremenskom okviru bilo bi nesrazmjerno skupo i/ili
– prirodni uvjeti ne dozvoljavaju pravovremeno poboljšanje stanja tih vodnih tijela
2. produženje rokova i razlozi za to produženje posebno su navedeni i objašnjeni u Planu upravljanja vodnim područjima;
3. produženje rokova iz točke 2. ovoga članka ograničeno je na najviše dva naredna planska ciklusa Plana upravljanja vodnim područjima, osim u slučajevima kada su prirodni uvjeti takvi da ciljevi ne mogu biti postignuti u tom razdoblju;
4. Plan upravljanja vodnim područjima sadrži sažetak neophodnih mjera i aktivnosti kojima se vodna tijela postupno dovode u dobro stanje do produženog roka, razloge za svako odgađanje provođenja tih mjera i očekivani vremenski plan njihove provedbe, kao i sažetak eventualnih dopunskih mjera. “.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 3.
Članak 6. mijenja se i glasi:
„ Ako se utvrdi da je stanje određenih vodnih tijela koja su pod utjecajem ljudskih aktivnosti ili je njihovo prirodno stanje takvo da bi postizanje ciljeva njihove zaštite bilo tehnički neizvedivo i/ili nesrazmjerno skupo dopušteno je postići manje stroge ciljeve zaštite voda od onih propisanih člankom 4. ove Uredbe, kada su ispunjeni svi sljedeći uvjeti:
– okolišne i društveno-ekonomske potrebe kojima ta ljudska aktivnost služi se ne mogu zadovoljiti na drugi način koji predstavlja znatno bolju ekološku opciju, a koja bi zahtijevala nesrazmjerne troškove
– osigurano je najviše moguće ekološko i kemijsko stanje površinskih voda, odnosno najmanje moguće promjene dobrog stanja podzemnih voda
– ne dolazi do daljnjeg pogoršanja stanja tijela površinske, odnosno podzemne vode i
– uspostavljanje i razlozi za uspostavljanje manje strogih ciljeva zaštite okoliša navedeni su u Planu upravljanja vodnim područjima i preispituju se svakih šest godina. “.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 4.
Članak 7. mijenja se i glasi:
„ Privremeno pogoršanje stanja voda neće se smatrati odstupanjem od postizanja ciljeva iz članka 4. ove Uredbe ako je to pogoršanje posljedica prirodno uzrokovanih okolnosti ili zbog više sile, koje su iznimne i nisu mogle biti razumno predviđene, naročito velike poplave ili dugotrajne suše ili je posljedica okolnosti izazvanih nezgodama koje se nisu mogle razumno predvidjeti, ako su ispunjeni sljedeći uvjeti:
1. poduzeti su svi mogući koraci za sprječavanje daljnjeg pogoršanja stanja voda te se ne dovodi u pitanje postizanje ciljeva njihove zaštite na drugim vodnim tijelima koja nisu izložena navedenim okolnostima;
2. u Planu upravljanja vodnim područjima navedeni su uvjeti pod kojima se mogu proglasiti navedene okolnosti, uključujući i odabir odgovarajućih pokazatelja;
3. u program mjera iz Plana upravljanja vodnim područjima uključene su mjere koje treba poduzeti u takvim izuzetnim okolnostima i koje ne dovode u pitanje poboljšanje kakvoće vode nakon što navedene okolnosti prestanu;
4. posljedice navedenih iznimnih nepredviđenih okolnosti preispituju se i navode u godišnjem izvješću iz članka 44. Zakona o vodama te su poduzete sve moguće mjere u cilju vraćanja voda u stanje prije nastanka navedenih okolnosti čim to bude moguće;
5. sažetak izviješća o posljedicama nastalih okolnosti i poduzetim mjerama iz točaka 1. i 4. ovoga članka uključuje se u naredni Plan upravljanja vodnim područjima. “.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 5.
U članku 43. stavku 3. točke 2. i 3. mijenjaju se i glase:
„ 2. porijeklo onečišćujućih tvari, njihovo moguće prirodno pojavljivanje, njihovu toksičnost i sklonost disperziji, njihovu postojanost i bioakumulacijski potencijal,
3. pri određivanju pozadinskih vrijednosti razina tvari ili iona ili njihovih pokazatelja koje se u određenom tijelu podzemne vode javljaju zbog prirodnih hidrogeoloških razloga, a uzimaju se u obzir pri određivanju graničnih vrijednosti onečišćujućih tvari, moraju se uzeti u obzir sljedeća načela:
– utvrđivanje pozadinskih razina mora se temeljiti na analizi značajki vodnih tijela podzemne vode sukladno propisu iz članka 36.a Zakona o vodama te na rezultatima praćenja stanja podzemnih voda u skladu s odredbama ove Uredbe. Metodologija praćenja stanja podzemnih voda i tumačenja podataka mora uzeti u obzir činjenicu da se uvjeti toka i kemija podzemnih voda razlikuju uzdužno i okomito
– ako su dostupni samo ograničeni podaci o praćenju stanja podzemnih voda, treba prikupiti još podataka, a vrijednosti pozadinskih razina u tom slučaju utvrditi na temelju ograničenih podataka, gdje je to prikladno, upotrebom pojednostavnjenog pristupa s podskupom uzoraka za koje pokazatelji ne ukazuju na utjecaj ljudskih aktivnosti. Ako su dostupne, u obzir se uzimaju i informacije o geokemijskim promjenama i procesima i
– ako je dostupna količina podataka o praćenju stanja podzemnih voda nedovoljna te postoji malo informacija o geokemijskim promjenama i procesima, u međuvremenu dok se ne prikupi više podataka i informacija, pozadinske razine se procjenjuju, gdje je to prikladno, na temelju referentnih statističkih rezultata za istu vrstu vodonosnika sa drugih područja gdje je dostupno dovoljno podataka o praćenju. “.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 6.
U Prilogu 6. STANDARDI KAKVOĆE ZA OCJENU KEMIJSKOG STANJA PODZEMNIH VODA Tablica 3. GRANIČNE VRIJEDNOSTI SPECIFIČNIH ONEČIŠĆUJUĆIH TVARI mijenja se i glasi:
„Tablica 3. GRANIČNE VRIJEDNOSTI SPECIFIČNIH ONEČIŠĆUJUĆIH TVARI
Pokazatelj
Mjerna jedinica
Granična vrijednost
1. koji se može pojaviti prirodno i/ili kao rezultat ljudske djelatnosti
arsen (As )*
μg/l
10
kadmij (Cd)
μg/l
5
olovo (Pb)*
μg/l
10
živa (Hg)
μg/l
1
amonij (NH 4 )*
mg/l
0,5
kloridi (Cl)
mg/l
250
sulfati (SO 4 )*
mg/l
250
ortofosfati (PO 4 )
mg/l
0,2
nitriti (NO 2 )
mg/l
0,5
ukupni fosfor **
mg/l
0,35
2. umjetne sintetičke tvari
suma trikloretilena i tetrakloretilena
μg/l
10
3. koji upućuje na prodore slane vode ili druge prodore
vodljivost***
μS/cm
2 500
* granična vrijednost se ne odnosi na sljedeća tijela podzemne vode koja zbog geološkog podrijetla sadrže više koncentracije arsena, olova, sulfata i amonija:
tijelo podzemne vode Istočna Slavonija sliv Drave i Dunava – arsen, olovo, amonij
tijelo podzemne vode Ilova – Lonja – Pakra – amonij
tijelo podzemne vode Lekenik – Lužani – arsen, amonij
tijelo podzemne vode Istočna Slavonija sliv Save – arsen, amonij
tijelo podzemne vode Neretva (Butina i Prud), Krka (okolica Knina i Drniša) – sulfati
** granična vrijednost će se izmijeniti/potvrditi do kraja 2018. godine
*** granična vrijednost se ne odnosi na tijelo podzemne vode Krka (okolica Knina i Drniša)“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 7.
Ova Uredba stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede