NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O IZVLAŠTENJU I ODREĐIVANJU NAKNADE
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a) Ocjena stanja
Nepovredivost vlasništva jedna je od temeljnih vrednota ustavnoga poretka Republike Hrvatske (članak 3. Ustava Republike Hrvatske, u daljnjem tekstu: Ustav). Pravo vlasništva zajamčeno je Ustavom (članak 48.), ali su nositelji vlasničkoga prava i njihovi korisnici dužni pridonositi općem dobru s tim da se to pravo može zakonom oduzeti ili ograničiti uz naknadu tržišne vrijednosti ukoliko je to u interesu Republike Hrvatske (članak 50.).
Od donošenja, Zakon o izvlaštenju („Narodne novine“, br. 9/94. i 35/94. – ispravak) izmijenjen je i dopunjen četiri puta – Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o izvlaštenju („Narodne novine“, br. 114/01.), Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o izvlaštenju („Narodne novine“, br. 79/06.), Zakonom o izmjenama Zakona o izvlaštenju („Narodne novine“, broj 45/11.) i Zakonom o izmjenama i dopuni Zakona o izvlaštenju („Narodne novine“, broj 34/12.).
Kao posljedica gospodarskog previranja, uz uvažavanje poduzetničke i tržišne slobode, kao temelja gospodarskog ustroja Republike Hrvatske (članak 49. Ustava) i potrebe hitnog pokretanja investicijskog ciklusa u Republici Hrvatskoj, kao glavnog pokretača rasta i razvoja hrvatskog gospodarstva i stvaranja pretpostavki za povećanje investicija u hrvatsko gospodarstvo i unaprjeđenje uvjeta za gospodarenje dobrima od interesa za Republiku Hrvatsku, pojavila se potreba donošenja novog Zakona o izvlaštenju i određivanju naknade. Zakon je stupio na snagu 26. lipnja 2014., osim pojedinih odredbi koje su stupile na snagu 1. siječnja 2016.
U tijeku kratke primjene novog Zakona praksa je pokazala da postupci izvlaštenja i dalje predugo traju, osobito zbog složenog postupka osiguranja vrijednosti nekretnine kao jednog od pretpostavki za podnošenje prijedloga za izvlaštenje i zbog neusklađenih nalaza o visini naknade za izvlaštenu nekretninu. Složenost postupka koja uvjetuje njegovo neprimjereno trajanje sprječava investitore u provedbi projekata, osobito ostvarivanju prava na poticaje, potpore, onemogućava kreditna zaduženja i korištenje sredstava iz fondova Europske unije. Zbog navedenog, predlažu se izmjene i dopune Zakona kojima će se uočeni problemi otkloniti.
b) Osnovna pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Pojednostavljuje se postupak osiguranja vrijednosti nekretnine na način da obveznu usmenu raspravu zamjenjuje obveza korisnika izvlaštenja da već u zahtjevu za osiguranje vrijednosti nekretnine predloži tri vještaka ili procjenitelja odgovarajuće struke, o kojima se prijašnji vlasnik mora očitovati u zadanom roku, suglasiti se s ponuđenim ili predložiti tri vještaka ili procjenitelja odgovarajuće struke. Ako u ostavljenom roku prijašnji vlasnik svoje pravo ne iskoristi, smatrat će se da je suglasan da se procjena vrijednosti povjeri bilo kojem od predloženih vještaka ili procjenitelja. Javnopravno tijelo koje vodi neupravni postupak će bez odgode procjenu vrijednosti povjeriti jednom od predloženih vještaka ili procjenitelja i istovremeno odrediti vrijeme obavljanja očevida.
Oblik naknade usklađuje se s najzastupljenijim oblikom naknade, a to je novčana naknada te se naknada u obliku zamjenskog zemljišta određuje kao iznimka.
U svrhu ubrzanja postupaka sudske zaštite određuje se nadležnost Visokog upravnog suda Republike Hrvatske.
Produljuje se rok važenja Odluke Vlade Republike Hrvatske kojom je utvrđen interes Republike Hrvatske za konkretno izvlaštenje s dvije na pet godina.
Određuje se da nalaz o procjeni vrijednosti ne smije biti stariji od godine dana.
Uvodi se privremeno rješenje o izvlaštenju kojim, uz uvjet da je naknada utvrđena nalazom o procjeni vrijednosti, korisnik izvlaštenja stječe pravo vlasništva nekretnine za koju je podnesen prijedlog za izvlaštenje. Određuje se krajnji rok u kojem javnopravno tijelo koje vodi postupak mora nastaviti postupanje radi donošenja rješenja o izvlaštenju u kojem će utvrditi konačan iznos ili oblik naknade za izvlaštenu nekretninu i ukinuti privremeno rješenje o izvlaštenju.
Radi osiguranja hitnosti postupanja nadležnog tijela u postupcima izvlaštenja uvodi se nadzor i mjere Ministarstva pravosuđa.
c) Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Postupak koji prethodi podnošenju prijedloga za izvlaštenje bitno će se ubrzati. Ograničavanjem važenja nalaza o vrijednosti nekretnine na vrijeme od najviše godine dana osigurava se da predmetna vrijednost bude u najvećoj mjeri u skladu s njezinom tržišnom vrijednosti u vrijeme donošenja rješenja o izvlaštenju. Privremenim rješenjem o izvlaštenju omogućava se prijašnjem vlasniku dobivanje novčane naknade u približno realnoj tržišnoj vrijednosti te nekretnine odmah, a ako potražuje razliku omogućen mu je brzi nastavak postupka u kojem će se naknada utvrditi u punom iznosu, dok s druge strane korisnik izvlaštenja stječe stvarnopravni naslov za realiziranje svoje investicije.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA
Članak 1.
U Zakonu o izvlaštenju i određivanju naknade („Narodne novine“, br. 74/14.) iza članka 3. dodaju se naslov i novi članak 3.a koji glase:
„Prijašnji vlasnik
Članak 3.a
Prijašnji vlasnik je vlasnik nekretnine za koju je podnesen prijedlog za izvlaštenje, a u odnosu na kojeg je doneseno rješenje iz članka 36.a ili članka 37. ovog Zakona.“.
Članak 2.
U članku 11. iza riječi: “pripada“ dodaje se riječ: “novčana“, a iza riječi: “nekretnine“ umjesto točke stavlja se zarez i dodaju riječi: “a iznimno druga odgovarajuća nekretnina.“.
Članak 3.
U članku 17. stavku 1. riječi: “o prijedlogu za izvlaštenje“ brišu se.
U stavku 3. iza riječi: “upravni spor“ dodaju se riječi: “pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske“.
Članak 4.
U članku 18. iza riječi: “upravni spor“ dodaju se riječi: “pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske“.
Članak 5.
U članku 26. iza riječi: “lokacijsku dozvolu“ dodaju se riječi: “i predložiti tri vještaka s liste sudskih vještaka ili procjenitelja odgovarajuće struke“.
Članak 6.
U članku 27. stavci 1., 2. i 3. mijenjaju se i glase:
“(1) Ministarstvo odnosno nadležno tijelo će bez odgode, a najkasnije u roku od osam dana od dana zaprimanja urednog zahtjeva za osiguranje dokaza o stanju i vrijednosti nekretnine, pozvati vlasnika nekretnine odnosno posjednika nekretnine da se u roku od osam dana suglasi s jednim od predloženih vještaka ili procjenitelja ili predloži do tri vještaka ili procjenitelja s liste sudskih vještaka ili procjenitelja odgovarajuće struke.
(2) Ako vlasnik nekretnine odnosno posjednik nekretnine u ostavljenom roku ne izabere ni jednog predloženog vještaka ili procjenitelja ili ne predloži vještaka ili procjenitelja s liste sudskih vještaka ili procjenitelja, smatrat će se da je suglasan da se procjena vrijednosti povjeri bilo kojem od predloženih vještaka ili procjenitelja.
(3) Ministarstvo odnosno nadležno tijelo će bez odgode procjenu vrijednosti povjeriti jednom od predloženih vještaka ili procjenitelja i istovremeno odrediti vrijeme obavljanja očevida i o tome obavijestiti vlasnika odnosno posjednika nekretnine i korisnika izvlaštenja.“.
Članak 7.
U članku 28. stavku 2. riječi: “dvije godine“ zamjenjuju se riječima: “pet godina“.
Članak 8.
U članku 30. stavku 1. podstavku 3. iza riječi: “predlaže izvlaštenje“ dodaju se riječi: “ne stariji od godine dana“.
Članak 9.
Članak 35. mijenja se i glasi:
„U postupku izvlaštenja Ministarstvo odnosno nadležno tijelo obavlja očevid, provodi usmenu raspravu i izvodi dokaze radi utvrđivanja svih bitnih činjenica i okolnosti potrebnih za određivanje naknade za izvlaštenu nekretninu.“.
Članak 10.
Iza članka 36. dodaju se naslov i novi članci 36.a, 36.b i 36.c koji glase:
„Privremeno rješenje o izvlaštenju
Članak 36.a
(1) Kada je u postupku vlasništvo utvrđeno kao neprijeporno, ali se vlasnik nekretnine protivi izvlaštenju, odnosno visini naknade utvrđene nalazom o vrijednosti nekretnine iz članka 25. stavka 2. ovog Zakona, Ministarstvo odnosno nadležno tijelo će na zahtjev korisnika izvlaštenja, nakon održane usmene rasprave donijeti privremeno rješenje o izvlaštenju kojim će potvrditi da je interes Republike Hrvatske utvrđen odlukom ili zakonom iz članka 13. ovog Zakona te naložiti upis prava vlasništva korisnika izvlaštenja u javnim knjigama.
(2) Rješenje iz stavka 1. ovog članka može se donijeti nakon što korisnik izvlaštenja dokaže da je prijašnjem vlasniku stavio na raspolaganje iznos naknade koji je utvrđen nalazom o vrijednosti nekretnine iz članka 25. stavku 2. ovog Zakona.
(3) Ispunjenje obveze iz stavka 2. ovog članka korisnik izvlaštenja dokazuje osobito:
potvrdom kojom prijašnji vlasnik potvrđuje primitak iznosa naknade koji je utvrđen nalazom o vrijednosti nekretnine iz članka 25. stavka 2. ovog Zakona
potvrdom da je iznos naknade iz točke 1. ovog stavka položen za korist prijašnjeg vlasnika.
(4) Radi uplate naknade iz stavka 2. ovog članka Ministarstvo odnosno nadležno tijelo će na zahtjev korisnika izvlaštenja otvoriti poseban račun.
Članak 36.b
(1) Izreka privremenog rješenja o izvlaštenju sadrži:
-naznaku akta ili propisa iz članka 13. ovog Zakona
-iznos naknade za nekretninu iz nalaza o procjeni vrijednosti nekretnine iz članka 25. stavka 2. ovog Zakona
-naznaku dokaza da je iznos naknade za nekretninu iz nalaza o procjeni vrijednosti nekretnine iz članka 25. stavka 2. ovog Zakona stavljen na raspolaganje prijašnjem vlasniku
-naznaku korisnika izvlaštenja
-naznaku nekretnine koja se izvlašćuje, uz navođenje zemljišnoknjižnih i katastarskih podataka
-naznaku utvrđenog vlasnika i posjednika izvlaštene nekretnine i njegovo prebivalište ili sjedište (adresa)
-naznaku građevine ili radova radi čije se izgradnje, odnosno izvođenja radova nekretnina izvlašćuje
-nalog za provedbu privremenog rješenja o izvlaštenju u zemljišnim knjigama.
(2) Zabilježba postupka izvlaštenja u zemljišnim ili drugim javnim knjigama neće se brisati do pravomoćnosti rješenja kojim se rješava o prijedlogu za izvlaštenje.
(3) Privremeno rješenje o izvlaštenju može se provesti u javnim knjigama i nakon što je nekretninom koja je predmet izvlaštenja raspolagano.
(4) Žalba izjavljena protiv prvostupanjskog rješenja nadležnog tijela iz stavka 1. ovog članka, ne odgađa izvršenje rješenja.
(5) Odgoda izvršenja rješenja povodom upravnog spora nije u javnom interesu.
Članak 36.c
(1) Postupak izvlaštenja nastavit će se na zahtjev korisnika izvlaštenja odnosno prijašnjeg vlasnika, bez odgode.
(2) Žalba izjavljena protiv rješenja iz članka 36.a ovog Zakona smatrat će se prijedlogom za nastavak postupka.
(3) U roku od godine dana od dana donošenja rješenja iz članka 36.a ovog Zakona, postupak se mora nastaviti po službenoj dužnosti.
(4) Ako u nastavku postupka korisnik izvlaštenja ili prijašnji vlasnik ospore procjenu vrijednosti iz nalaza i mišljenja vještaka ili procjenitelja iz članka 25. stavka 2. ovog Zakona, Ministarstvo odnosno nadležno tijelo će na usmenoj raspravi uz sudjelovanje tog vještaka ili procjenitelja pokušati otkloniti prigovore, a ako prigovori ne budu otklonjeni odredit će vještaka ili procjenitelja s liste sudskih vještaka ili procjenitelja radi nove procjene vrijednosti nekretnine koja je izvlaštena privremenim rješenjem o izvlaštenju.
(5) Nakon izvođenja dokaza radi utvrđivanja činjenica i okolnosti potrebnih za određivanje konačnog iznosa ili oblika naknade za izvlaštenu nekretninu Ministarstvo odnosno nadležno tijelo donijet će rješenje o izvlaštenju kojim će privremeno rješenje o izvlaštenju ukinuti.“.
Članak 11.
U članku 37. stavku 2. riječi: “kojim se prihvaća prijedlog za izvlaštenje“ brišu se.
U stavku 2. podstavku 1. riječi: “akta kojim je utvrđen interes Republike Hrvatske“ zamjenjuju se riječima: “akta ili propisa iz članka 13. ovog Zakona“.
U podstavku 6. iza riječi: “predati u posjed“ dodaju se riječi: “slobodnu od osoba i stvari“.
U podstavku 10. iza riječi: “u zemljišnim knjigama“ dodaju se riječi: “i brisanje zabilježbe pokrenutog postupka izvlaštenja“.
U stavku 3. riječi: “kojim se prihvaća“ brišu se.
Iza stavka 3. dodaju se novi stavci 4., 5.i 6. koji glase:
„(4) Kada je u postupku izvlaštenja doneseno rješenje iz članka 36.a ovog Zakona, rješenjem o izvlaštenju to rješenje mora se ukinuti i navesti iznos naknade koja je rješenjem iz članka 36.a ovog Zakona dan na raspolaganje prijašnjem vlasniku te utvrditi točan iznos koji je korisnik izvlaštenja odnosno prijašnji vlasnik dužan platiti na ime razlike do iznosa tržišne naknade utvrđene rješenjem o izvlaštenju, ako takva razlika postoji, s rokom isplate koji ne može biti duži od 15 dana od pravomoćnosti rješenja o izvlaštenju.
(5) Zatezna kamata na razliku iz stavka 4. ovog članka teče od tridesetog dana od dana donošenja prvostupanjskog rješenja o izvlaštenju do isplate.
(6) Posjednik izvlaštene nekretnine dužan je izvlaštenu nekretninu predati slobodnu od osoba i stvari.“.
Članak 12.
Naslov iznad članka 41. mijenja se i glasi: “Stupanje u posjed izvlaštene nekretnine u tijeku postupka izvlaštenja“.
U članku 41. stavku 3. riječi: “članka 47. stavka 2.“ zamjenjuju se riječima: “članka 25. stavka 2.“.
Članak 13.
U članku 42. stavku 2. podstavku 1. riječi: “naknade utvrđene rješenjem o izvlaštenju (kao predujma)“ zamjenjuju se riječima: “iznosa naknade utvrđene nalazom o vrijednosti nekretnine iz članka 25. stavka 2. ovog Zakona“.
Stavak 5. mijenja se i glasi:
“(5) Žalba protiv rješenja kojim se dopušta stupanje u posjed nekretnine u tijeku postupka izvlaštenja ne odgađa izvršenje rješenja.“
Iza stavka 5. dodaje se novi stavak 6. koji glasi:
“(6) Upravni spor pokrenut protiv prvostupanjskog rješenja Ministarstva iz stavka 1. ovog članka ne odgađa izvršenje tog rješenja.“.
Članak 14.
U članku 43. stavku 1. riječi: “prije pravomoćnosti rješenja o izvlaštenju“ zamjenjuju se riječima: “u tijeku postupka izvlaštenja“.
Članak 15.
Članak 46. mijenja se i glasi:
„(1) Naknada za potpuno izvlaštenu nekretninu određuje se, u pravilu, kao tržišna vrijednost nekretnine koja se izvlašćuje u vrijeme donošenja prvostupanjskog rješenja o izvlaštenju ili u vrijeme sklapanja nagodbe prema ovom Zakonu, uzimanjem u obzir uporabnog svojstva nekretnine koju je imala prije promjene namjene koja je povod izvlaštenja.
(2) Iznimno naknada za potpuno izvlaštenu nekretninu određuje se davanjem u vlasništvo druge odgovarajuće nekretnine čija vrijednost odgovara visini tržišne vrijednosti nekretnine koja se izvlašćuje, u istoj općini ili gradu, kojom se vlasniku nekretnine koja se izvlašćuje omogućavaju isti životni uvjeti i uvjeti korištenja kakve je imao koristeći tu nekretninu.“.
Članak 16.
Iza Glave VIII. dodaje se glava VIII.a, naslov i članak 60.a koji glase:
„NADZOR RADI OSIGURANJA HITNOSTI POSTUPANJA
Članak 60.a
(1) Nadzor radi osiguranja hitnosti postupanja nadležnog tijela provodi Ministarstvo.
(2) Ako se u postupanju nadležnog tijela nadzorom radi osiguranja hitnosti postupanja utvrde nezakonitosti, Ministarstvo će rješenjem naložiti nadležnom tijelu otklanjanje nezakonitosti i rok za otklanjanje.
(3) Ako nadležno tijelo ne postupi po nalogu iz stavka 3. ovog članka, Ministarstvo će čelniku nadležnog tijela izreći novčanu kaznu do visine mjesečne prosječne neto plaće u Republici Hrvatskoj.“.
Članak 17.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
V. OBRAZLOŽENJE ČLANAKA
Uz članak 1.
Odredbom ovog članka se u osnovne pojmove uvodi i pojam prijašnjeg vlasnika, riječ je o vlasniku nekretnine koja je predmetom privremenog rješenja o izvlaštenju odnosno rješenja o izvlaštenju. Naslov i odredba je dodana jer se pojam prijašnjeg vlasnika koristi u važećem Zakonu, a nije određen u osnovnim odredbama.
Uz članak 2.
Odredbom ovog članka mijenja se članak 11. važećeg Zakona i kao primarni oblik naknade za izvlaštenu nekretninu određuje novčana naknada, a iznimno i dodjela odgovarajućeg zamjenskog zemljišta. Izmjena ove odredbe se predlaže jer se u praksi kao primarni oblik naknade određuje novčana naknada, dok davanje odgovarajuće zamjenske nekretnine dodatno opterećuje i produžuje postupak.
Uz članke 3. i 4.
Odredbe članaka 17. i 18. važećeg Zakona su izmijenjene radi ubrzavanja postupaka sudske zaštite pa je određeno da će se upravni sporovi protiv drugostupanjskog rješenja Ministarstva pravosuđa i protiv rješenja Ministarstva kao prvostupanjskog tijela voditi pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske.
Uz članke 5. i 6.
Predloženim odredbama pojednostavnjuje se postupak osiguranja vrijednosti nekretnine obvezujući korisnika izvlaštenja da već u zahtjevu uz pravomoćnu lokacijsku dozvolu predloži tri vještaka odgovarajuće struke čiji izbor će u kratkom roku prijašnji vlasnik ili potvrditi ili predložiti do tri nova vještaka ili procjenitelja odgovarajuće struke, nakon čega javnopravno tijelo koje vodi postupak između predloženih vještaka odabire onog koji će procjenu obaviti.
Uz članke 7. i 8.
Odredbe se odnose na članak 28. i 30. važećeg Zakona. Prva produžuje rok važenja Odluke Vlade Republike Hrvatske kojom se utvrđuje interes Republike Hrvatske za izvlaštenje na vrijeme od pet godina, jer se u praksi pokazalo da vrijeme važenja te odluke od dvije godine nije dostatno zbog dugotrajnosti postupaka po pravnim lijekovima. Druga odredba određuje da nalaz o procjeni vrijednosti nekretnine iz postupka osiguranja njezine vrijednosti ne smije biti stariji od godine dana, jer se time omogućuje da vrijednost nekretnine koja se namjerava izvlastiti bude najbliža njezinoj stvarnoj tržišnoj vrijednosti u trenutku izvlaštenja.
Uz članak 9.
Odredba se odnosi na članak 35. važećeg Zakona koji se mijenja i sada određuje koji dokazi se moraju izvoditi radi utvrđivanja svih bitnih činjenica i okolnosti potrebnih za određivanje naknade za izvlaštenu nekretninu. Prijašnja odredba određivala je primjerice obvezu provođenja očevida i onda kada se o prijedlogu za izvlaštenje ne odlučuje meritorno.
Uz članak 10.
Odredom se u važeći tekst Zakona uvode nove odredbe koje reguliraju uvjete pod kojima se može donijeti privremeno rješenje o izvlaštenju, pravne posljedice i sadržaj tog rješenja i nastavak postupka do donošenja rješenja o izvlaštenju.
Tako se odredbom članka 36.a određuje da će se privremeno rješenje o izvlaštenju donijeti kada je utvrđen interes Republike Hrvatske, a vlasnik je utvrđen, ali se protivi izvlaštenju ili nije zadovoljan visinom naknade koja je utvrđena u postupku osiguranja dokaza o vrijednosti nekretnine. U takvom slučaju će Ministarstvo odnosno nadležno tijelo na zahtjev korisnika izvlaštenja, nakon održane usmene rasprave donijeti privremeno rješenje o izvlaštenju kojim će potvrditi da je interes Republike Hrvatske utvrđen odlukom ili zakonom iz članka 13. ovog Zakona te naložiti upis vlasništva korisnika izvlaštenja u javnim knjigama. Privremeno rješenje o izvlaštenju se može donijeti tek nakon što korisnik izvlaštenja dokaže da je prijašnjem vlasniku stavio na raspolaganje iznos naknade koji je utvrđen nalazom o vrijednosti nekretnine u postupku osiguranja te vrijednosti, s time da se ispunjenje obveze dokazuje naročito potvrdom kojom prijašnji vlasnik potvrđuje primitak iznosa naknade koji je utvrđen nalazom o vrijednosti nekretnine iz članka 25. stavka 2. ovog Zakona ili potvrdom da je iznos naknade iz točke 1. položen za korist prijašnjeg vlasnika.
Određeno je i da radi uplate naknade Ministarstvo odnosno nadležno tijelo na zahtjev korisnika izvlaštenja otvara poseban račun.
Novim člankom 36.b propisano je što sve mora sadržavati privremeno rješenje o izvlaštenju i njegove pravne posljedice pa je tako propisano da se zabilježba postupka izvlaštenja u zemljišnim ili drugim javnim knjigama neće brisati do pravomoćnosti rješenja kojim se rješava o prijedlogu za izvlaštenje, da se privremeno rješenje o izvlaštenju može provesti u javnim knjigama i nakon što je nekretninom koja je predmet izvlaštenja raspolagano, da žalba izjavljena protiv prvostupanjskog rješenja nadležnog tijela iz stavka 1. ovog članka, ne zadržava izvršenje rješenja i da odgoda izvršenja privremenog rješenja o izvlaštenju povodom tužbe u upravnom sporu nije u javnom interesu.
Novim člankom 36.c regulira se nastavak postupka izvlaštenja, koji će se nastaviti na prijedlog korisnika izvlaštenja odnosno prijašnjeg vlasnika, bez odgode, s time da se presumira da izjavljena žalba predstavlja prijedlog za nastavak, a ako prijedlog izostane postupak će se nastaviti po službenoj dužnosti najkasnije u roku od godine dana od dana donošenja privremenog rješenja o izvlaštenju.
Predloženom odredbom je određen i postupak otklanjanja prigovora vezanih za nalaz o vrijednosti nekretnine pa će se tako prvo pokušati otkloniti prigovori, a tek potom za slučaj neuspjeha odredit će se nova vještačenja. Odredba bi trebala ubrzati postupak. Propisuje se i da se nakon utvrđivanja činjenica potrebnih za utvrđivanje konačnog iznosa naknade mora donijeti rješenje o izvlaštenju kojim će se privremeno rješenje ukinuti.
Uz članak 11.
Odredba se odnosi na članak 37. važećeg Zakona koji se mijenja radi jasnoće i preciznosti i dopunjuje odredbama o sadržaju rješenja o izvlaštenju kada je u postupku doneseno privremeno rješenje o izvlaštenju.
Uz članke 12. do 14.
Predloženom odredbom članka 12. se odredba članka 41. važećeg Zakona precizira te se izmjenom naslova iznad te odredbe usklađuju odredbe članka 41. i 42. važećeg Zakona jer se institut prijevremene predaje u posjed treba tretirati kao privremena mjera koja se može zahtijevati pod propisanim uvjetima i prije donošenja rješenja kojim se nekretnina izvlašćuje te se ujedno ispravlja greška u stavku 3. članka 41. važećeg Zakona.
Odredbama članaka 13. i 14. nacrta Prijedloga se članci 42. i 43. važećeg Zakona usklađuju s navedenom izmjenom u članku 41. važećeg Zakona.
Uz članak 15.
Odredbom se članak 46. važećeg Zakona usklađuje s izmjenom članka 11. važećeg Zakona jer se prijedlogom novčana naknada određuje primarnom naknadom u postupku izvlaštenja.
Uz članak 16.
Iza Glave VIII. dodaje se glava VIII.a kojom se uređuje osiguranje hitnosti postupanja nadležnog tijela u postupcima izvlaštenja te se određuje novčano kažnjavanje čelnika tijela za neopravdano neotklanjanje uočenih nezakonitosti.
Uz članak 17.
Odredbom se određuje stupanje na snagu zakona.
VI. ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 11.
Za izvlaštenu nekretninu vlasniku pripada naknada u visini tržišne vrijednosti nekretnine.
Članak 17.
(1) Protiv prvostupanjskog rješenja nadležnog tijela o prijedlogu za izvlaštenje može se izjaviti žalba.
(2) O žalbi iz stavka 1. ovog članka odlučuje Ministarstvo.
(3) Protiv rješenja Ministarstva iz stavka 2. ovog članka može se pokrenuti upravni spor.
Članak 18.
Protiv prvostupanjskog rješenja Ministarstva nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
Članak 26.
Uz zahtjev za osiguranje dokaza o stanju i vrijednosti nekretnine korisnik izvlaštenja mora podnijeti pravomoćnu lokacijsku dozvolu.
Članak 27.
(1) Ministarstvo odnosno nadležno tijelo odredit će usmenu raspravu radi određivanja vještačenja ili procjene, bez odgode, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaprimanja urednog zahtjeva za osiguranje dokaza o stanju i vrijednosti nekretnine.
(2) Ako se vlasnik nekretnine odnosno posjednik nekretnine i korisnik izvlaštenja na usmenoj raspravi ne suglase o izboru vještaka ili procjenitelja, Ministarstvo odnosno nadležno tijelo na istoj raspravi određuje vještaka ili procjenitelja i vrijeme obavljanja očevida.
(3) Ako osoba iz stavka 1. ovog članka nije prisustvovala usmenoj raspravi, Ministarstvo odnosno nadležno tijelo će je pismeno obavijestiti o vremenu obavljanja očevida.
Članak 28.
(1) Prijedlog za izvlaštenje može podnijeti korisnik izvlaštenja nakon što je po odredbama ovog ili posebnoga zakona utvrđen interes Republike Hrvatske za izgradnju građevine ili za izvođenje radova.
(2) Ako je interes Republike Hrvatske utvrđen odlukom iz članka 13. ovog Zakona, prijedlog za izvlaštenje može se podnijeti u roku od dvije godine.
Članak 30.
Uz prijedlog za izvlaštenje mora se podnijeti:
– dokaz da je korisnik izvlaštenja prethodno s vlasnikom nekretnine pokušao sporazumno riješiti pitanje stjecanja prava vlasništva određene nekretnine, ustanovljenja služnosti odnosno ustanovljenja zakupa na određenoj nekretnini
– dokaz o utvrđenom interesu Republike Hrvatske za izgradnju građevine ili izvođenje radova na toj nekretnini
– nalaz i mišljenje vještaka ili procjena procjenitelja o stanju i vrijednosti nekretnine za koju predlaže izvlaštenje.
– dokaz da korisnik izvlaštenja ima osigurana posebna sredstva položena u banci, u visini približno potrebnoj za davanje naknade za izvlaštenu nekretninu odnosno dokaz o osiguranoj drugoj odgovarajućoj nekretnini
– dokaz da korisnik izvlaštenja ima osigurana posebna sredstva položena u banci, u visini približno potrebnoj za snošenje svog dijela troška postupka
– pravomoćna lokacijska dozvola za izgradnju građevine ili izvođenje radova na nekretnini za koju se predlaže izvlaštenje
– parcelacijski elaborat ako on nije sastavni dio lokacijske dozvole, a predmet potpunog izvlaštenja je manji od obuhvata zahvata u prostoru koji je određen tom lokacijskom dozvolom.
Odlučivanje o prijedlogu za izvlaštenje
Članak 35.
Nakon obavljenog očevida, provedene usmene rasprave i izvođenja dokaza radi utvrđivanja činjenica i okolnosti potrebnih za određivanje naknade za izvlaštenu nekretninu Ministarstvo odnosno nadležno tijelo odlučit će o prijedlogu za izvlaštenje.
Rješenje o izvlaštenju
Članak 37.
(1) Rješenje o izvlaštenju donosi Ministarstvo odnosno nadležno tijelo.
(2) Izreka rješenja o izvlaštenju kojim se prihvaća prijedlog za izvlaštenje sadrži:
– naznaku akta kojim je utvrđen interes Republike Hrvatske
– naznaku korisnika izvlaštenja
– naznaku nekretnine koja se izvlašćuje, uz navođenje zemljišnoknjižnih i katastarskih podataka
– naznaku utvrđenog vlasnika i posjednika izvlaštene nekretnine i njegovo prebivalište ili sjedište (adresa)
– naznaku građevine ili radova radi čije se izgradnje, odnosno izvođenja radova nekretnina izvlašćuje
– obvezu vlasnika nekretnine da ju je dužan predati u posjed korisniku izvlaštenja, kao i rok predaje u posjed
– obvezu korisnika izvlaštenja glede naknade za izvlaštenu nekretninu: oznaku odgovarajuće zamjenske nekretnine s određivanjem roka predaje u posjed odnosno novčani iznos tržišne vrijednosti izvlaštene nekretnine, s rokom isplate koji ne može biti duži od 15 dana od pravomoćnosti rješenja o izvlaštenju, ili naznaku nagodbe ako je sklopljena sukladno članku 39. stavku 1. ovog Zakona
– obvezu korisnika izvlaštenja na isplatu zakonske zatezne kamate, tekuću od 30 dana od dana donošenja prvostupanjskog rješenja o izvlaštenju do isplate
– nalog za upis zabilježbe zabrane raspolaganja izvlaštenom nekretninom unutar roka od sedam godina od dana pravomoćnosti rješenja o izvlaštenju
– nalog za provedbu rješenja o izvlaštenju u zemljišnim knjigama
– nalog za brisanje hipoteke, služnosti i drugih stvarnih prava u zemljišnim knjigama
– odluku o troškovima postupka.
(3) Rješenje kojim se prihvaća prijedlog za nepotpuno izvlaštenje ustanovljenjem služnosti odnosno zakupa sadrži i naznaku dijela nekretnine na kojem se ustanovljava služnost odnosno zakup.
Stupanje u posjed izvlaštene nekretnine prije pravomoćnosti rješenja o izvlaštenju
Članak 41.
(1) Korisnik izvlaštenja koji dokaže postojanje pravnog i opravdanog interesa odnosno vjerojatnost nastupa znatne štete može, u tijeku postupka izvlaštenja, podnijeti zahtjev za stupanje u posjed nekretnine za koju je podnesen prijedlog za izvlaštenje.
(2) Zahtjev se podnosi Ministarstvu odnosno nadležnom tijelu koje vodi postupak izvlaštenja.
(3) Uz zahtjev korisnik izvlaštenja mora dostaviti dokaz da je vlasniku nekretnine isplaćena sporazumno utvrđena naknada ili naknada u visini utvrđenoj nalazom i mišljenjem vještaka ili procjenom procjenitelja iz članka 47. stavka 2. ovog Zakona, odnosno da je taj iznos naknade uplaćen na poseban račun koji će, na zahtjev korisnika izvlaštenja, otvoriti javnopravno tijelo koje vodi postupak.
(4) Ministarstvo odnosno nadležno tijelo odlučit će o zahtjevu iz stavka 1. ovog članka bez odgode.
(5) Odredba stavka 1. ovog članka ne primjenjuje se u slučajevima kada je predmet izvlaštenja stambena ili poslovna zgrada za koju korisnik izvlaštenja nije osigurao drugu odgovarajuću nekretninu.
(6) Iznimno korisnik izvlaštenja ne mora dokazivati postojanje pretpostavki iz stavka 1. ovog članka ako se radi o izgradnji građevine ili izvođenju radova javne infrastrukture, (kao što su javne ceste, željeznička infrastruktura te vodnogospodarska infrastruktura).
Članak 42.
(1) Ministarstvo odnosno nadležno tijelo dužno je bez odgode, nakon provedene usmene rasprave, donijeti rješenje o zahtjevu za stupanje u posjed izvlaštene nekretnine prije pravomoćnosti rješenja o izvlaštenju.
(2) Ministarstvo odnosno nadležno tijelo dužno je, na usmenoj raspravi, poučiti vlasnika nekretnine da:
– u slučaju odbijanja primanja naknade utvrđene rješenjem o izvlaštenju (kao predujma), danom održavanja usmene rasprave, prestaju teći kamate na utvrđenu naknadu
– da će se isplaćena naknada uračunati u naknadu za izvlaštenu nekretninu.
(3) Pouke iz stavka 2. ovog članka obvezno se navode u zapisniku o usmenoj raspravi.
(4) Rješenjem iz stavka 1. ovog članka nalaže se vlasniku nekretnine obveza predaje izvlaštene nekretnine u posjed korisniku izvlaštenja i rok predaje u posjed.
(5) Žalba protiv rješenja kojim se dopušta stupanje u posjed izvlaštene nekretnine prije pravomoćnosti rješenja o izvlaštenju ne odgađa izvršenje rješenja.
Članak 43.
(1) Ako je korisnik izvlaštenja stupio u posjed izvlaštene nekretnine prije pravomoćnosti rješenja o izvlaštenju, a prijedlog za izvlaštenje bude odbijen, vlasnik nekretnine ima pravo na naknadu štete koju mu je korisnik izvlaštenja nanio stupanjem u posjed nekretnine.
(2) Rješenje o odbijanju prijedloga za izvlaštenje iz stavka 1. ovog članka sadrži i obvezu korisnika izvlaštenja za vraćanje nekretnine u posjed vlasniku nekretnine u roku od 15 dana od dana pravomoćnosti rješenja.
(3) Ako vlasnik nekretnine i korisnik izvlaštenja sporazumno ne riješe pitanje vraćanja isplaćene naknade, kao i naknade štete koja je nastala vlasniku nekretnine stupanjem u posjed, vlasnik nekretnine ili korisnik izvlaštenja mogu pokrenuti postupak pred redovnim sudom.
Članak 46.
(1) Naknada za potpuno izvlaštenu nekretninu određuje se, u pravilu, davanjem u vlasništvo druge odgovarajuće nekretnine čija vrijednost odgovara visini tržišne vrijednosti nekretnine koja se izvlašćuje, u istoj općini ili gradu, kojom se vlasniku nekretnine koja se izvlašćuje omogućavaju isti životni uvjeti i uvjeti korištenja kakve je imao koristeći tu nekretninu.
(2) Ako vlasnik nekretnine ne prihvati drugu odgovarajuću nekretninu ili korisnik izvlaštenja ne može osigurati takvu nekretninu, naknada se određuje u novcu u visini tržišne vrijednosti nekretnine.
(3) Naknada se utvrđuje kao tržišna vrijednost nekretnine koja se izvlašćuje u vrijeme donošenja prvostupanjskog rješenja o izvlaštenju ili u vrijeme sklapanja nagodbe prema ovom Zakonu, uzimanjem u obzir uporabnog svojstva nekretnine koju je imala prije promjene namjene koja je povod izvlaštenja.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O IZVLAŠTENJU I ODREĐIVANJU NAKNADE
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
a) Ocjena stanja
Nepovredivost vlasništva jedna je od temeljnih vrednota ustavnoga poretka Republike Hrvatske (članak 3. Ustava Republike Hrvatske, u daljnjem tekstu: Ustav). Pravo vlasništva zajamčeno je Ustavom (članak 48.), ali su nositelji vlasničkoga prava i njihovi korisnici dužni pridonositi općem dobru s tim da se to pravo može zakonom oduzeti ili ograničiti uz naknadu tržišne vrijednosti ukoliko je to u interesu Republike Hrvatske (članak 50.).
Od donošenja, Zakon o izvlaštenju („Narodne novine“, br. 9/94. i 35/94. – ispravak) izmijenjen je i dopunjen četiri puta – Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o izvlaštenju („Narodne novine“, br. 114/01.), Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o izvlaštenju („Narodne novine“, br. 79/06.), Zakonom o izmjenama Zakona o izvlaštenju („Narodne novine“, broj 45/11.) i Zakonom o izmjenama i dopuni Zakona o izvlaštenju („Narodne novine“, broj 34/12.).
Kao posljedica gospodarskog previranja, uz uvažavanje poduzetničke i tržišne slobode, kao temelja gospodarskog ustroja Republike Hrvatske (članak 49. Ustava) i potrebe hitnog pokretanja investicijskog ciklusa u Republici Hrvatskoj, kao glavnog pokretača rasta i razvoja hrvatskog gospodarstva i stvaranja pretpostavki za povećanje investicija u hrvatsko gospodarstvo i unaprjeđenje uvjeta za gospodarenje dobrima od interesa za Republiku Hrvatsku, pojavila se potreba donošenja novog Zakona o izvlaštenju i određivanju naknade. Zakon je stupio na snagu 26. lipnja 2014., osim pojedinih odredbi koje su stupile na snagu 1. siječnja 2016.
U tijeku kratke primjene novog Zakona praksa je pokazala da postupci izvlaštenja i dalje predugo traju, osobito zbog složenog postupka osiguranja vrijednosti nekretnine kao jednog od pretpostavki za podnošenje prijedloga za izvlaštenje i zbog neusklađenih nalaza o visini naknade za izvlaštenu nekretninu. Složenost postupka koja uvjetuje njegovo neprimjereno trajanje sprječava investitore u provedbi projekata, osobito ostvarivanju prava na poticaje, potpore, onemogućava kreditna zaduženja i korištenje sredstava iz fondova Europske unije. Zbog navedenog, predlažu se izmjene i dopune Zakona kojima će se uočeni problemi otkloniti.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
b) Osnovna pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Pojednostavljuje se postupak osiguranja vrijednosti nekretnine na način da obveznu usmenu raspravu zamjenjuje obveza korisnika izvlaštenja da već u zahtjevu za osiguranje vrijednosti nekretnine predloži tri vještaka ili procjenitelja odgovarajuće struke, o kojima se prijašnji vlasnik mora očitovati u zadanom roku, suglasiti se s ponuđenim ili predložiti tri vještaka ili procjenitelja odgovarajuće struke. Ako u ostavljenom roku prijašnji vlasnik svoje pravo ne iskoristi, smatrat će se da je suglasan da se procjena vrijednosti povjeri bilo kojem od predloženih vještaka ili procjenitelja. Javnopravno tijelo koje vodi neupravni postupak će bez odgode procjenu vrijednosti povjeriti jednom od predloženih vještaka ili procjenitelja i istovremeno odrediti vrijeme obavljanja očevida.
Oblik naknade usklađuje se s najzastupljenijim oblikom naknade, a to je novčana naknada te se naknada u obliku zamjenskog zemljišta određuje kao iznimka.
U svrhu ubrzanja postupaka sudske zaštite određuje se nadležnost Visokog upravnog suda Republike Hrvatske.
Produljuje se rok važenja Odluke Vlade Republike Hrvatske kojom je utvrđen interes Republike Hrvatske za konkretno izvlaštenje s dvije na pet godina.
Određuje se da nalaz o procjeni vrijednosti ne smije biti stariji od godine dana.
Uvodi se privremeno rješenje o izvlaštenju kojim, uz uvjet da je naknada utvrđena nalazom o procjeni vrijednosti, korisnik izvlaštenja stječe pravo vlasništva nekretnine za koju je podnesen prijedlog za izvlaštenje. Određuje se krajnji rok u kojem javnopravno tijelo koje vodi postupak mora nastaviti postupanje radi donošenja rješenja o izvlaštenju u kojem će utvrditi konačan iznos ili oblik naknade za izvlaštenu nekretninu i ukinuti privremeno rješenje o izvlaštenju.
Radi osiguranja hitnosti postupanja nadležnog tijela u postupcima izvlaštenja uvodi se nadzor i mjere Ministarstva pravosuđa.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
c) Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Postupak koji prethodi podnošenju prijedloga za izvlaštenje bitno će se ubrzati. Ograničavanjem važenja nalaza o vrijednosti nekretnine na vrijeme od najviše godine dana osigurava se da predmetna vrijednost bude u najvećoj mjeri u skladu s njezinom tržišnom vrijednosti u vrijeme donošenja rješenja o izvlaštenju. Privremenim rješenjem o izvlaštenju omogućava se prijašnjem vlasniku dobivanje novčane naknade u približno realnoj tržišnoj vrijednosti te nekretnine odmah, a ako potražuje razliku omogućen mu je brzi nastavak postupka u kojem će se naknada utvrditi u punom iznosu, dok s druge strane korisnik izvlaštenja stječe stvarnopravni naslov za realiziranje svoje investicije.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 1.
U Zakonu o izvlaštenju i određivanju naknade („Narodne novine“, br. 74/14.) iza članka 3. dodaju se naslov i novi članak 3.a koji glase:
„Prijašnji vlasnik
Članak 3.a
Prijašnji vlasnik je vlasnik nekretnine za koju je podnesen prijedlog za izvlaštenje, a u odnosu na kojeg je doneseno rješenje iz članka 36.a ili članka 37. ovog Zakona.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 2.
U članku 11. iza riječi: “pripada“ dodaje se riječ: “novčana“, a iza riječi: “nekretnine“ umjesto točke stavlja se zarez i dodaju riječi: “a iznimno druga odgovarajuća nekretnina.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 3.
U članku 17. stavku 1. riječi: “o prijedlogu za izvlaštenje“ brišu se.
U stavku 3. iza riječi: “upravni spor“ dodaju se riječi: “pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 4.
U članku 18. iza riječi: “upravni spor“ dodaju se riječi: “pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 5.
U članku 26. iza riječi: “lokacijsku dozvolu“ dodaju se riječi: “i predložiti tri vještaka s liste sudskih vještaka ili procjenitelja odgovarajuće struke“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 6.
U članku 27. stavci 1., 2. i 3. mijenjaju se i glase:
“(1) Ministarstvo odnosno nadležno tijelo će bez odgode, a najkasnije u roku od osam dana od dana zaprimanja urednog zahtjeva za osiguranje dokaza o stanju i vrijednosti nekretnine, pozvati vlasnika nekretnine odnosno posjednika nekretnine da se u roku od osam dana suglasi s jednim od predloženih vještaka ili procjenitelja ili predloži do tri vještaka ili procjenitelja s liste sudskih vještaka ili procjenitelja odgovarajuće struke.
(2) Ako vlasnik nekretnine odnosno posjednik nekretnine u ostavljenom roku ne izabere ni jednog predloženog vještaka ili procjenitelja ili ne predloži vještaka ili procjenitelja s liste sudskih vještaka ili procjenitelja, smatrat će se da je suglasan da se procjena vrijednosti povjeri bilo kojem od predloženih vještaka ili procjenitelja.
(3) Ministarstvo odnosno nadležno tijelo će bez odgode procjenu vrijednosti povjeriti jednom od predloženih vještaka ili procjenitelja i istovremeno odrediti vrijeme obavljanja očevida i o tome obavijestiti vlasnika odnosno posjednika nekretnine i korisnika izvlaštenja.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 7.
U članku 28. stavku 2. riječi: “dvije godine“ zamjenjuju se riječima: “pet godina“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 8.
U članku 30. stavku 1. podstavku 3. iza riječi: “predlaže izvlaštenje“ dodaju se riječi: “ne stariji od godine dana“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 9.
Članak 35. mijenja se i glasi:
„U postupku izvlaštenja Ministarstvo odnosno nadležno tijelo obavlja očevid, provodi usmenu raspravu i izvodi dokaze radi utvrđivanja svih bitnih činjenica i okolnosti potrebnih za određivanje naknade za izvlaštenu nekretninu.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 10.
Iza članka 36. dodaju se naslov i novi članci 36.a, 36.b i 36.c koji glase:
„Privremeno rješenje o izvlaštenju
Članak 36.a
(1) Kada je u postupku vlasništvo utvrđeno kao neprijeporno, ali se vlasnik nekretnine protivi izvlaštenju, odnosno visini naknade utvrđene nalazom o vrijednosti nekretnine iz članka 25. stavka 2. ovog Zakona, Ministarstvo odnosno nadležno tijelo će na zahtjev korisnika izvlaštenja, nakon održane usmene rasprave donijeti privremeno rješenje o izvlaštenju kojim će potvrditi da je interes Republike Hrvatske utvrđen odlukom ili zakonom iz članka 13. ovog Zakona te naložiti upis prava vlasništva korisnika izvlaštenja u javnim knjigama.
(2) Rješenje iz stavka 1. ovog članka može se donijeti nakon što korisnik izvlaštenja dokaže da je prijašnjem vlasniku stavio na raspolaganje iznos naknade koji je utvrđen nalazom o vrijednosti nekretnine iz članka 25. stavku 2. ovog Zakona.
(3) Ispunjenje obveze iz stavka 2. ovog članka korisnik izvlaštenja dokazuje osobito:
potvrdom kojom prijašnji vlasnik potvrđuje primitak iznosa naknade koji je utvrđen nalazom o vrijednosti nekretnine iz članka 25. stavka 2. ovog Zakona
potvrdom da je iznos naknade iz točke 1. ovog stavka položen za korist prijašnjeg vlasnika.
(4) Radi uplate naknade iz stavka 2. ovog članka Ministarstvo odnosno nadležno tijelo će na zahtjev korisnika izvlaštenja otvoriti poseban račun.
Članak 36.b
(1) Izreka privremenog rješenja o izvlaštenju sadrži:
- naznaku akta ili propisa iz članka 13. ovog Zakona
- iznos naknade za nekretninu iz nalaza o procjeni vrijednosti nekretnine iz članka 25. stavka 2. ovog Zakona
- naznaku dokaza da je iznos naknade za nekretninu iz nalaza o procjeni vrijednosti nekretnine iz članka 25. stavka 2. ovog Zakona stavljen na raspolaganje prijašnjem vlasniku
- naznaku korisnika izvlaštenja
- naznaku nekretnine koja se izvlašćuje, uz navođenje zemljišnoknjižnih i katastarskih podataka
- naznaku utvrđenog vlasnika i posjednika izvlaštene nekretnine i njegovo prebivalište ili sjedište (adresa)
- naznaku građevine ili radova radi čije se izgradnje, odnosno izvođenja radova nekretnina izvlašćuje
- nalog za provedbu privremenog rješenja o izvlaštenju u zemljišnim knjigama.
(2) Zabilježba postupka izvlaštenja u zemljišnim ili drugim javnim knjigama neće se brisati do pravomoćnosti rješenja kojim se rješava o prijedlogu za izvlaštenje.
(3) Privremeno rješenje o izvlaštenju može se provesti u javnim knjigama i nakon što je nekretninom koja je predmet izvlaštenja raspolagano.
(4) Žalba izjavljena protiv prvostupanjskog rješenja nadležnog tijela iz stavka 1. ovog članka, ne odgađa izvršenje rješenja.
(5) Odgoda izvršenja rješenja povodom upravnog spora nije u javnom interesu.
Članak 36.c
(1) Postupak izvlaštenja nastavit će se na zahtjev korisnika izvlaštenja odnosno prijašnjeg vlasnika, bez odgode.
(2) Žalba izjavljena protiv rješenja iz članka 36.a ovog Zakona smatrat će se prijedlogom za nastavak postupka.
(3) U roku od godine dana od dana donošenja rješenja iz članka 36.a ovog Zakona, postupak se mora nastaviti po službenoj dužnosti.
(4) Ako u nastavku postupka korisnik izvlaštenja ili prijašnji vlasnik ospore procjenu vrijednosti iz nalaza i mišljenja vještaka ili procjenitelja iz članka 25. stavka 2. ovog Zakona, Ministarstvo odnosno nadležno tijelo će na usmenoj raspravi uz sudjelovanje tog vještaka ili procjenitelja pokušati otkloniti prigovore, a ako prigovori ne budu otklonjeni odredit će vještaka ili procjenitelja s liste sudskih vještaka ili procjenitelja radi nove procjene vrijednosti nekretnine koja je izvlaštena privremenim rješenjem o izvlaštenju.
(5) Nakon izvođenja dokaza radi utvrđivanja činjenica i okolnosti potrebnih za određivanje konačnog iznosa ili oblika naknade za izvlaštenu nekretninu Ministarstvo odnosno nadležno tijelo donijet će rješenje o izvlaštenju kojim će privremeno rješenje o izvlaštenju ukinuti.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 11.
U članku 37. stavku 2. riječi: “kojim se prihvaća prijedlog za izvlaštenje“ brišu se.
U stavku 2. podstavku 1. riječi: “akta kojim je utvrđen interes Republike Hrvatske“ zamjenjuju se riječima: “akta ili propisa iz članka 13. ovog Zakona“.
U podstavku 6. iza riječi: “predati u posjed“ dodaju se riječi: “slobodnu od osoba i stvari“.
U podstavku 10. iza riječi: “u zemljišnim knjigama“ dodaju se riječi: “i brisanje zabilježbe pokrenutog postupka izvlaštenja“.
U stavku 3. riječi: “kojim se prihvaća“ brišu se.
Iza stavka 3. dodaju se novi stavci 4., 5.i 6. koji glase:
„(4) Kada je u postupku izvlaštenja doneseno rješenje iz članka 36.a ovog Zakona, rješenjem o izvlaštenju to rješenje mora se ukinuti i navesti iznos naknade koja je rješenjem iz članka 36.a ovog Zakona dan na raspolaganje prijašnjem vlasniku te utvrditi točan iznos koji je korisnik izvlaštenja odnosno prijašnji vlasnik dužan platiti na ime razlike do iznosa tržišne naknade utvrđene rješenjem o izvlaštenju, ako takva razlika postoji, s rokom isplate koji ne može biti duži od 15 dana od pravomoćnosti rješenja o izvlaštenju.
(5) Zatezna kamata na razliku iz stavka 4. ovog članka teče od tridesetog dana od dana donošenja prvostupanjskog rješenja o izvlaštenju do isplate.
(6) Posjednik izvlaštene nekretnine dužan je izvlaštenu nekretninu predati slobodnu od osoba i stvari.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 12.
Naslov iznad članka 41. mijenja se i glasi: “Stupanje u posjed izvlaštene nekretnine u tijeku postupka izvlaštenja“.
U članku 41. stavku 3. riječi: “članka 47. stavka 2.“ zamjenjuju se riječima: “članka 25. stavka 2.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 13.
U članku 42. stavku 2. podstavku 1. riječi: “naknade utvrđene rješenjem o izvlaštenju (kao predujma)“ zamjenjuju se riječima: “iznosa naknade utvrđene nalazom o vrijednosti nekretnine iz članka 25. stavka 2. ovog Zakona“.
Stavak 5. mijenja se i glasi:
“(5) Žalba protiv rješenja kojim se dopušta stupanje u posjed nekretnine u tijeku postupka izvlaštenja ne odgađa izvršenje rješenja.“
Iza stavka 5. dodaje se novi stavak 6. koji glasi:
“(6) Upravni spor pokrenut protiv prvostupanjskog rješenja Ministarstva iz stavka 1. ovog članka ne odgađa izvršenje tog rješenja.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 14.
U članku 43. stavku 1. riječi: “prije pravomoćnosti rješenja o izvlaštenju“ zamjenjuju se riječima: “u tijeku postupka izvlaštenja“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 15.
Članak 46. mijenja se i glasi:
„(1) Naknada za potpuno izvlaštenu nekretninu određuje se, u pravilu, kao tržišna vrijednost nekretnine koja se izvlašćuje u vrijeme donošenja prvostupanjskog rješenja o izvlaštenju ili u vrijeme sklapanja nagodbe prema ovom Zakonu, uzimanjem u obzir uporabnog svojstva nekretnine koju je imala prije promjene namjene koja je povod izvlaštenja.
(2) Iznimno naknada za potpuno izvlaštenu nekretninu određuje se davanjem u vlasništvo druge odgovarajuće nekretnine čija vrijednost odgovara visini tržišne vrijednosti nekretnine koja se izvlašćuje, u istoj općini ili gradu, kojom se vlasniku nekretnine koja se izvlašćuje omogućavaju isti životni uvjeti i uvjeti korištenja kakve je imao koristeći tu nekretninu.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 16.
Iza Glave VIII. dodaje se glava VIII.a, naslov i članak 60.a koji glase:
„NADZOR RADI OSIGURANJA HITNOSTI POSTUPANJA
Članak 60.a
(1) Nadzor radi osiguranja hitnosti postupanja nadležnog tijela provodi Ministarstvo.
(2) Ako se u postupanju nadležnog tijela nadzorom radi osiguranja hitnosti postupanja utvrde nezakonitosti, Ministarstvo će rješenjem naložiti nadležnom tijelu otklanjanje nezakonitosti i rok za otklanjanje.
(3) Ako nadležno tijelo ne postupi po nalogu iz stavka 3. ovog članka, Ministarstvo će čelniku nadležnog tijela izreći novčanu kaznu do visine mjesečne prosječne neto plaće u Republici Hrvatskoj.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 17.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
V. OBRAZLOŽENJE ČLANAKA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Uz članak 1.
Odredbom ovog članka se u osnovne pojmove uvodi i pojam prijašnjeg vlasnika, riječ je o vlasniku nekretnine koja je predmetom privremenog rješenja o izvlaštenju odnosno rješenja o izvlaštenju. Naslov i odredba je dodana jer se pojam prijašnjeg vlasnika koristi u važećem Zakonu, a nije određen u osnovnim odredbama.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Uz članak 2.
Odredbom ovog članka mijenja se članak 11. važećeg Zakona i kao primarni oblik naknade za izvlaštenu nekretninu određuje novčana naknada, a iznimno i dodjela odgovarajućeg zamjenskog zemljišta. Izmjena ove odredbe se predlaže jer se u praksi kao primarni oblik naknade određuje novčana naknada, dok davanje odgovarajuće zamjenske nekretnine dodatno opterećuje i produžuje postupak.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Uz članke 3. i 4.
Odredbe članaka 17. i 18. važećeg Zakona su izmijenjene radi ubrzavanja postupaka sudske zaštite pa je određeno da će se upravni sporovi protiv drugostupanjskog rješenja Ministarstva pravosuđa i protiv rješenja Ministarstva kao prvostupanjskog tijela voditi pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Uz članke 5. i 6.
Predloženim odredbama pojednostavnjuje se postupak osiguranja vrijednosti nekretnine obvezujući korisnika izvlaštenja da već u zahtjevu uz pravomoćnu lokacijsku dozvolu predloži tri vještaka odgovarajuće struke čiji izbor će u kratkom roku prijašnji vlasnik ili potvrditi ili predložiti do tri nova vještaka ili procjenitelja odgovarajuće struke, nakon čega javnopravno tijelo koje vodi postupak između predloženih vještaka odabire onog koji će procjenu obaviti.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Uz članke 7. i 8.
Odredbe se odnose na članak 28. i 30. važećeg Zakona. Prva produžuje rok važenja Odluke Vlade Republike Hrvatske kojom se utvrđuje interes Republike Hrvatske za izvlaštenje na vrijeme od pet godina, jer se u praksi pokazalo da vrijeme važenja te odluke od dvije godine nije dostatno zbog dugotrajnosti postupaka po pravnim lijekovima. Druga odredba određuje da nalaz o procjeni vrijednosti nekretnine iz postupka osiguranja njezine vrijednosti ne smije biti stariji od godine dana, jer se time omogućuje da vrijednost nekretnine koja se namjerava izvlastiti bude najbliža njezinoj stvarnoj tržišnoj vrijednosti u trenutku izvlaštenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Uz članak 9.
Odredba se odnosi na članak 35. važećeg Zakona koji se mijenja i sada određuje koji dokazi se moraju izvoditi radi utvrđivanja svih bitnih činjenica i okolnosti potrebnih za određivanje naknade za izvlaštenu nekretninu. Prijašnja odredba određivala je primjerice obvezu provođenja očevida i onda kada se o prijedlogu za izvlaštenje ne odlučuje meritorno.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Uz članak 10.
Odredom se u važeći tekst Zakona uvode nove odredbe koje reguliraju uvjete pod kojima se može donijeti privremeno rješenje o izvlaštenju, pravne posljedice i sadržaj tog rješenja i nastavak postupka do donošenja rješenja o izvlaštenju.
Tako se odredbom članka 36.a određuje da će se privremeno rješenje o izvlaštenju donijeti kada je utvrđen interes Republike Hrvatske, a vlasnik je utvrđen, ali se protivi izvlaštenju ili nije zadovoljan visinom naknade koja je utvrđena u postupku osiguranja dokaza o vrijednosti nekretnine. U takvom slučaju će Ministarstvo odnosno nadležno tijelo na zahtjev korisnika izvlaštenja, nakon održane usmene rasprave donijeti privremeno rješenje o izvlaštenju kojim će potvrditi da je interes Republike Hrvatske utvrđen odlukom ili zakonom iz članka 13. ovog Zakona te naložiti upis vlasništva korisnika izvlaštenja u javnim knjigama. Privremeno rješenje o izvlaštenju se može donijeti tek nakon što korisnik izvlaštenja dokaže da je prijašnjem vlasniku stavio na raspolaganje iznos naknade koji je utvrđen nalazom o vrijednosti nekretnine u postupku osiguranja te vrijednosti, s time da se ispunjenje obveze dokazuje naročito potvrdom kojom prijašnji vlasnik potvrđuje primitak iznosa naknade koji je utvrđen nalazom o vrijednosti nekretnine iz članka 25. stavka 2. ovog Zakona ili potvrdom da je iznos naknade iz točke 1. položen za korist prijašnjeg vlasnika.
Određeno je i da radi uplate naknade Ministarstvo odnosno nadležno tijelo na zahtjev korisnika izvlaštenja otvara poseban račun.
Novim člankom 36.b propisano je što sve mora sadržavati privremeno rješenje o izvlaštenju i njegove pravne posljedice pa je tako propisano da se zabilježba postupka izvlaštenja u zemljišnim ili drugim javnim knjigama neće brisati do pravomoćnosti rješenja kojim se rješava o prijedlogu za izvlaštenje, da se privremeno rješenje o izvlaštenju može provesti u javnim knjigama i nakon što je nekretninom koja je predmet izvlaštenja raspolagano, da žalba izjavljena protiv prvostupanjskog rješenja nadležnog tijela iz stavka 1. ovog članka, ne zadržava izvršenje rješenja i da odgoda izvršenja privremenog rješenja o izvlaštenju povodom tužbe u upravnom sporu nije u javnom interesu.
Novim člankom 36.c regulira se nastavak postupka izvlaštenja, koji će se nastaviti na prijedlog korisnika izvlaštenja odnosno prijašnjeg vlasnika, bez odgode, s time da se presumira da izjavljena žalba predstavlja prijedlog za nastavak, a ako prijedlog izostane postupak će se nastaviti po službenoj dužnosti najkasnije u roku od godine dana od dana donošenja privremenog rješenja o izvlaštenju.
Predloženom odredbom je određen i postupak otklanjanja prigovora vezanih za nalaz o vrijednosti nekretnine pa će se tako prvo pokušati otkloniti prigovori, a tek potom za slučaj neuspjeha odredit će se nova vještačenja. Odredba bi trebala ubrzati postupak. Propisuje se i da se nakon utvrđivanja činjenica potrebnih za utvrđivanje konačnog iznosa naknade mora donijeti rješenje o izvlaštenju kojim će se privremeno rješenje ukinuti.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Uz članak 11.
Odredba se odnosi na članak 37. važećeg Zakona koji se mijenja radi jasnoće i preciznosti i dopunjuje odredbama o sadržaju rješenja o izvlaštenju kada je u postupku doneseno privremeno rješenje o izvlaštenju.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Uz članke 12. do 14.
Predloženom odredbom članka 12. se odredba članka 41. važećeg Zakona precizira te se izmjenom naslova iznad te odredbe usklađuju odredbe članka 41. i 42. važećeg Zakona jer se institut prijevremene predaje u posjed treba tretirati kao privremena mjera koja se može zahtijevati pod propisanim uvjetima i prije donošenja rješenja kojim se nekretnina izvlašćuje te se ujedno ispravlja greška u stavku 3. članka 41. važećeg Zakona.
Odredbama članaka 13. i 14. nacrta Prijedloga se članci 42. i 43. važećeg Zakona usklađuju s navedenom izmjenom u članku 41. važećeg Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Uz članak 15.
Odredbom se članak 46. važećeg Zakona usklađuje s izmjenom članka 11. važećeg Zakona jer se prijedlogom novčana naknada određuje primarnom naknadom u postupku izvlaštenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Uz članak 16.
Iza Glave VIII. dodaje se glava VIII.a kojom se uređuje osiguranje hitnosti postupanja nadležnog tijela u postupcima izvlaštenja te se određuje novčano kažnjavanje čelnika tijela za neopravdano neotklanjanje uočenih nezakonitosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Uz članak 17.
Odredbom se određuje stupanje na snagu zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
VI. ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 11.
Za izvlaštenu nekretninu vlasniku pripada naknada u visini tržišne vrijednosti nekretnine.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 17.
(1) Protiv prvostupanjskog rješenja nadležnog tijela o prijedlogu za izvlaštenje može se izjaviti žalba.
(2) O žalbi iz stavka 1. ovog članka odlučuje Ministarstvo.
(3) Protiv rješenja Ministarstva iz stavka 2. ovog članka može se pokrenuti upravni spor.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 18.
Protiv prvostupanjskog rješenja Ministarstva nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 26.
Uz zahtjev za osiguranje dokaza o stanju i vrijednosti nekretnine korisnik izvlaštenja mora podnijeti pravomoćnu lokacijsku dozvolu.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 27.
(1) Ministarstvo odnosno nadležno tijelo odredit će usmenu raspravu radi određivanja vještačenja ili procjene, bez odgode, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaprimanja urednog zahtjeva za osiguranje dokaza o stanju i vrijednosti nekretnine.
(2) Ako se vlasnik nekretnine odnosno posjednik nekretnine i korisnik izvlaštenja na usmenoj raspravi ne suglase o izboru vještaka ili procjenitelja, Ministarstvo odnosno nadležno tijelo na istoj raspravi određuje vještaka ili procjenitelja i vrijeme obavljanja očevida.
(3) Ako osoba iz stavka 1. ovog članka nije prisustvovala usmenoj raspravi, Ministarstvo odnosno nadležno tijelo će je pismeno obavijestiti o vremenu obavljanja očevida.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 28.
(1) Prijedlog za izvlaštenje može podnijeti korisnik izvlaštenja nakon što je po odredbama ovog ili posebnoga zakona utvrđen interes Republike Hrvatske za izgradnju građevine ili za izvođenje radova.
(2) Ako je interes Republike Hrvatske utvrđen odlukom iz članka 13. ovog Zakona, prijedlog za izvlaštenje može se podnijeti u roku od dvije godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 30.
Uz prijedlog za izvlaštenje mora se podnijeti:
– dokaz da je korisnik izvlaštenja prethodno s vlasnikom nekretnine pokušao sporazumno riješiti pitanje stjecanja prava vlasništva određene nekretnine, ustanovljenja služnosti odnosno ustanovljenja zakupa na određenoj nekretnini
– dokaz o utvrđenom interesu Republike Hrvatske za izgradnju građevine ili izvođenje radova na toj nekretnini
– nalaz i mišljenje vještaka ili procjena procjenitelja o stanju i vrijednosti nekretnine za koju predlaže izvlaštenje.
– dokaz da korisnik izvlaštenja ima osigurana posebna sredstva položena u banci, u visini približno potrebnoj za davanje naknade za izvlaštenu nekretninu odnosno dokaz o osiguranoj drugoj odgovarajućoj nekretnini
– dokaz da korisnik izvlaštenja ima osigurana posebna sredstva položena u banci, u visini približno potrebnoj za snošenje svog dijela troška postupka
– pravomoćna lokacijska dozvola za izgradnju građevine ili izvođenje radova na nekretnini za koju se predlaže izvlaštenje
– parcelacijski elaborat ako on nije sastavni dio lokacijske dozvole, a predmet potpunog izvlaštenja je manji od obuhvata zahvata u prostoru koji je određen tom lokacijskom dozvolom.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Odlučivanje o prijedlogu za izvlaštenje
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 35.
Nakon obavljenog očevida, provedene usmene rasprave i izvođenja dokaza radi utvrđivanja činjenica i okolnosti potrebnih za određivanje naknade za izvlaštenu nekretninu Ministarstvo odnosno nadležno tijelo odlučit će o prijedlogu za izvlaštenje.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Rješenje o izvlaštenju
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 37.
(1) Rješenje o izvlaštenju donosi Ministarstvo odnosno nadležno tijelo.
(2) Izreka rješenja o izvlaštenju kojim se prihvaća prijedlog za izvlaštenje sadrži:
– naznaku akta kojim je utvrđen interes Republike Hrvatske
– naznaku korisnika izvlaštenja
– naznaku nekretnine koja se izvlašćuje, uz navođenje zemljišnoknjižnih i katastarskih podataka
– naznaku utvrđenog vlasnika i posjednika izvlaštene nekretnine i njegovo prebivalište ili sjedište (adresa)
– naznaku građevine ili radova radi čije se izgradnje, odnosno izvođenja radova nekretnina izvlašćuje
– obvezu vlasnika nekretnine da ju je dužan predati u posjed korisniku izvlaštenja, kao i rok predaje u posjed
– obvezu korisnika izvlaštenja glede naknade za izvlaštenu nekretninu: oznaku odgovarajuće zamjenske nekretnine s određivanjem roka predaje u posjed odnosno novčani iznos tržišne vrijednosti izvlaštene nekretnine, s rokom isplate koji ne može biti duži od 15 dana od pravomoćnosti rješenja o izvlaštenju, ili naznaku nagodbe ako je sklopljena sukladno članku 39. stavku 1. ovog Zakona
– obvezu korisnika izvlaštenja na isplatu zakonske zatezne kamate, tekuću od 30 dana od dana donošenja prvostupanjskog rješenja o izvlaštenju do isplate
– nalog za upis zabilježbe zabrane raspolaganja izvlaštenom nekretninom unutar roka od sedam godina od dana pravomoćnosti rješenja o izvlaštenju
– nalog za provedbu rješenja o izvlaštenju u zemljišnim knjigama
– nalog za brisanje hipoteke, služnosti i drugih stvarnih prava u zemljišnim knjigama
– odluku o troškovima postupka.
(3) Rješenje kojim se prihvaća prijedlog za nepotpuno izvlaštenje ustanovljenjem služnosti odnosno zakupa sadrži i naznaku dijela nekretnine na kojem se ustanovljava služnost odnosno zakup.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Stupanje u posjed izvlaštene nekretnine prije pravomoćnosti rješenja o izvlaštenju
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 41.
(1) Korisnik izvlaštenja koji dokaže postojanje pravnog i opravdanog interesa odnosno vjerojatnost nastupa znatne štete može, u tijeku postupka izvlaštenja, podnijeti zahtjev za stupanje u posjed nekretnine za koju je podnesen prijedlog za izvlaštenje.
(2) Zahtjev se podnosi Ministarstvu odnosno nadležnom tijelu koje vodi postupak izvlaštenja.
(3) Uz zahtjev korisnik izvlaštenja mora dostaviti dokaz da je vlasniku nekretnine isplaćena sporazumno utvrđena naknada ili naknada u visini utvrđenoj nalazom i mišljenjem vještaka ili procjenom procjenitelja iz članka 47. stavka 2. ovog Zakona, odnosno da je taj iznos naknade uplaćen na poseban račun koji će, na zahtjev korisnika izvlaštenja, otvoriti javnopravno tijelo koje vodi postupak.
(4) Ministarstvo odnosno nadležno tijelo odlučit će o zahtjevu iz stavka 1. ovog članka bez odgode.
(5) Odredba stavka 1. ovog članka ne primjenjuje se u slučajevima kada je predmet izvlaštenja stambena ili poslovna zgrada za koju korisnik izvlaštenja nije osigurao drugu odgovarajuću nekretninu.
(6) Iznimno korisnik izvlaštenja ne mora dokazivati postojanje pretpostavki iz stavka 1. ovog članka ako se radi o izgradnji građevine ili izvođenju radova javne infrastrukture, (kao što su javne ceste, željeznička infrastruktura te vodnogospodarska infrastruktura).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 42.
(1) Ministarstvo odnosno nadležno tijelo dužno je bez odgode, nakon provedene usmene rasprave, donijeti rješenje o zahtjevu za stupanje u posjed izvlaštene nekretnine prije pravomoćnosti rješenja o izvlaštenju.
(2) Ministarstvo odnosno nadležno tijelo dužno je, na usmenoj raspravi, poučiti vlasnika nekretnine da:
– u slučaju odbijanja primanja naknade utvrđene rješenjem o izvlaštenju (kao predujma), danom održavanja usmene rasprave, prestaju teći kamate na utvrđenu naknadu
– da će se isplaćena naknada uračunati u naknadu za izvlaštenu nekretninu.
(3) Pouke iz stavka 2. ovog članka obvezno se navode u zapisniku o usmenoj raspravi.
(4) Rješenjem iz stavka 1. ovog članka nalaže se vlasniku nekretnine obveza predaje izvlaštene nekretnine u posjed korisniku izvlaštenja i rok predaje u posjed.
(5) Žalba protiv rješenja kojim se dopušta stupanje u posjed izvlaštene nekretnine prije pravomoćnosti rješenja o izvlaštenju ne odgađa izvršenje rješenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 43.
(1) Ako je korisnik izvlaštenja stupio u posjed izvlaštene nekretnine prije pravomoćnosti rješenja o izvlaštenju, a prijedlog za izvlaštenje bude odbijen, vlasnik nekretnine ima pravo na naknadu štete koju mu je korisnik izvlaštenja nanio stupanjem u posjed nekretnine.
(2) Rješenje o odbijanju prijedloga za izvlaštenje iz stavka 1. ovog članka sadrži i obvezu korisnika izvlaštenja za vraćanje nekretnine u posjed vlasniku nekretnine u roku od 15 dana od dana pravomoćnosti rješenja.
(3) Ako vlasnik nekretnine i korisnik izvlaštenja sporazumno ne riješe pitanje vraćanja isplaćene naknade, kao i naknade štete koja je nastala vlasniku nekretnine stupanjem u posjed, vlasnik nekretnine ili korisnik izvlaštenja mogu pokrenuti postupak pred redovnim sudom.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 46.
(1) Naknada za potpuno izvlaštenu nekretninu određuje se, u pravilu, davanjem u vlasništvo druge odgovarajuće nekretnine čija vrijednost odgovara visini tržišne vrijednosti nekretnine koja se izvlašćuje, u istoj općini ili gradu, kojom se vlasniku nekretnine koja se izvlašćuje omogućavaju isti životni uvjeti i uvjeti korištenja kakve je imao koristeći tu nekretninu.
(2) Ako vlasnik nekretnine ne prihvati drugu odgovarajuću nekretninu ili korisnik izvlaštenja ne može osigurati takvu nekretninu, naknada se određuje u novcu u visini tržišne vrijednosti nekretnine.
(3) Naknada se utvrđuje kao tržišna vrijednost nekretnine koja se izvlašćuje u vrijeme donošenja prvostupanjskog rješenja o izvlaštenju ili u vrijeme sklapanja nagodbe prema ovom Zakonu, uzimanjem u obzir uporabnog svojstva nekretnine koju je imala prije promjene namjene koja je povod izvlaštenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa