Nacrt prijedloga Iskaza o procjeni učinaka propisa za Zakon o geološkoj djelatnosti
Lipanj 2016. godine
1. PROBLEM
Poznavanje geološke građe jedne zemlje osnovni je preduvjet za održivo gospodarenje i iskorištavanje prirodnih geoloških resursa, a što uvelike doprinosi njenom općem gospodarskom razvoju. Sustavna i kontinuirana geološka istraživanja stvaraju preduvjete za investicije i utječu na smanjenje troškova u graditeljstvu, posebno kod velikih infrastrukturnih radova, pri eksploataciji mineralnih sirovina, vodoprivredi, zaštiti od prirodnih katastrofa i zaštiti okoliša i prirode. Premda su geološka istraživanja prvenstveno znanstvene prirode imaju neposrednu gospodarsku primjenu kroz spomenute djelatnosti.
Postojeći pravni okvir ne regulira u dovoljnoj mjeri geološku djelatnost, a Zakon o geološkim istraživanjima iz 1986. godine (Narodne novine, broj: 34/1986) nije usklađen sa važećim zakonodavstvom Republike Hrvatske. Nastavno, postojeći Zakon potrebno je unaprijediti i u skladu s napretkom geološke znanosti. Primjerice, nisu definirane vrste geoloških istraživanja, niti je regulirano koja geološka djelatnost je od strateškog interesa za Republiku Hrvatsku. Potrebno je regulirati izvođenje geoloških istraživanja, kao i rukovođenje istraživanjima te izradu elaborata, studija i drugih radova temeljenih na geološkim istraživanjima radi ujednačavanja njihove kvalitete te izjednačavanja s europskim standardima. Nadalje, potrebno je osigurati uređeni pristup geološkoj djelatnosti radi upoznavanja građe i dinamike geoloških sustava na teritoriju Republike Hrvatske kako slijedi:
‒pronalaženja i utvrđivanja rezervi mineralnih sirovina, podzemnih voda i geotermalne energije te djelotvornog korištenja ovih potencijala, kao i mogućnosti trajnog skladištenja plinova u geološke strukture;
‒zaštite podzemnih voda;
‒utvrđivanja stanja i inženjersko geoloških svojstava stijena i tla za prostorno i urbanističko planiranje, istraživanje, projektiranje i izgradnju građevina, zaštitu prostora od egzogeodinamičkih i endogeodinamičkih pojava i procesa i drugih prirodnih nepogoda;
‒zaštite okoliša i prirode te utvrđivanja geoloških opasnosti.
Izrada geoloških karata predstavlja posebno značajan oblik geološke djelatnosti. Geološka karta je sinteza svih znanstvenih geoloških istraživanja na način direktno upotrebljiv u gospodarstvu, državnim i javnim službama, znanosti i javnosti. Međutim, izrada osnovnih geoloških karata, kao posebno značajan oblik geološke djelatnosti, nije zakonski regulirana, kao ni njeno financiranje. Nepostojanje modernih litostratigrafskih geoloških karata Republike Hrvatske onemogućava kvalitetno strateško planiranje korištenja geoloških prirodnih resursa, provedbu infrastrukturnih projekata, davanje koncesija, zaštitu okoliša i prirode, i dr. Osim toga, navedeno znatno poskupljuje mnoge građevinske, rudarske, hidrološke i druge radove za koja se moraju načiniti temeljna geološka istraživanja u fazi projektiranja.
Nadalje, u Republici Hrvatskoj nije na adekvatan način regulirano sustavno prikupljanje geološke materijalne dokumentacije (uzorci stijena i tala, bušaćih jezgara i dr.) te pisane materijalne dokumentacije (elaborati, studije, izviješća, ekspertize) čime nastaje velika, kako materijalna tako i kulturološka šteta za državu u cjelini. Geološki podaci se ne prikupljaju sustavno i nisu dostupni gospodarstvu i javnosti. Iznimka su geološki podaci vezani za mineralne sirovine koji se prikupljaju temeljem novog Zakona o rudarstvu (Narodne novine, broj: 56/2013, 14/2014). Nedostatak javno dostupne dokumentacije u znatnoj mjeri poskupljuje planiranje i izvođenje različitih poslova i istraživanja u javnom, državnom i gospodarskom sektoru.
2. CILJEVI
Donošenjem novog Zakona o geološkoj djelatnosti postići će se sljedeći ciljevi:
‒definirat će se geološka djelatnost kroz znanstveni i gospodarski doprinos te temeljna i primijenjena geološka istraživanja;
‒regulirat će se izvođenje geoloških istraživanja, kao i rukovođenje istraživanjima te izrada izvješća i ostalih radova temeljenih na geološkim istraživanjima;
‒uredit će se izrada osnovnih geoloških karata kao djelatnost od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku te izdvojiti kao poseban program financiran direktno iz proračuna Republike Hrvatske. Time će se postići kontinuitet izrade osnovnih geoloških karata i znatno povećati teritorij koji će biti pokriven geološkim kartiranjem, što će doprinijeti kvalitetnijem i financijski povoljnijem održivom gospodarenju prostorom Republike Hrvatske;
‒regulirat će se prikupljanje, pohranjivanje, vrednovanje, čuvanje i distribucija geoloških podataka i geoloških informacija, također kao djelatnost od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, a koja će se financirati direktno iz proračuna Republike Hrvatske. Na taj način geološki podaci i informacije bit će dostupni gospodarstvu te državnom i javnom sektoru.
3. MOGUĆE OPCIJE
3.1. OPCIJA 1: ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
Opcija ne poduzimati ništa ne rješava uočene probleme koji su nastali iz činjenice da je na snazi zakonski propis donesen prije 30 godina. Problematika osnovnih geoloških karata i geoloških podataka ostala bi neriješena s obzirom da isto nije propisano postojećim pravnim okvirom.
3.2. OPCIJA 2: (nenormativno rješenje)
Samoregulacijom bi se kroz dobrovoljne sporazume gospodarskih subjekata, državnih i javnih službi te znanstvene zajednice te poštivanjem ugovornih obveza bi se reguliranje geoloških istraživanja rješavalo od slučaja do slučaja. Međutim, navedeno rješenje potencijalno bi dovelo do zastoja prilikom regulacije geološke djelatnosti, a pogotovo u gospodarskom sektoru, budući da ispitivanje od slučaja do slučaja zahtijeva više vremena.
3.3. OPCIJA 3 (normativno rješenje)
Ministarstvo bi moglo pristupiti izmjeni i dopuni Zakona o geološkim istraživanjima iz 1986. godine (Narodne novine, broj: 34/1986), međutim to normativno rješenje nije adekvatno, s obzirom da je važeći Zakon zastario i nije u skladu sa ostalim propisima u području, ni s razvojem geološke djelatnosti.
3.4. OPCIJA 4: (normativno rješenje)
Novim Zakonom o geološkoj djelatnosti uredila bi se geološka djelatnost od interesa za Republiku Hrvatsku, tako što bi se definirala sva geološka istraživanja na području Republike Hrvatske. Posebno bi se riješile strateški najvažnije odrednice, a to su izrada osnovnih geoloških karata i prikupljanje, pohranjivanje, valorizacija, čuvanje i distribucija geoloških podataka.
4. USPOREDBA OPCIJA
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1:
ne poduzimati ništa
Cilj nije moguće postići opcijom ne poduzimati ništa.
Nema predvidljivih troškova.
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
Cilj nije moguće u potpunosti postići na odgovarajući način ovim ne normativnim rješenjem. Sporazumi o suradnji bi sporadično riješili pojedine slučajeve provedbe geoloških istraživanja.
Nema predvidljivih troškova.
Opcija 3:
(normativno rješenje)
Cilj nije moguće postići na odgovarajući način ovim normativnim rješenjem. Izmjene postojećeg propisa ne bi omogućile zaštitu interesa Republike Hrvatske, a u svezi provedbi geoloških istraživanja.
Potrebno je osigurati sredstva financiranja direktno iz proračuna Republike Hrvatske za izradu osnovnih geoloških karata i za prikupljanje, pohranjivanje, valorizaciju, čuvanje i distribuciju geoloških podataka.
Opcija 4:
(normativno rješenje)
Donošenjem novoga Zakona o geološkoj djelatnosti osigurava se potpuno uređivanje geološke djelatnosti u Republici Hrvatskoj.
Potrebno je osigurati sredstva financiranja direktno iz proračuna Republike Hrvatske za izradu osnovnih geoloških karata i za prikupljanje, pohranjivanje, valorizaciju, čuvanje i distribuciju geoloških podataka.
Provedenom mjerom se očekuje dodatni izdatak u Državnom proračunu u iznosu od oko 3 milijuna kuna, ali će se isto višestruko nadoknaditi s kvalitetnijim i financijski povoljnijim održivim gospodarenjem prostorom Republike Hrvatske.
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta
Nacrt prijedloga Iskaza o procjeni učinaka propisa za Zakon o geološkoj djelatnosti
Lipanj 2016. godine
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
1. PROBLEM
Poznavanje geološke građe jedne zemlje osnovni je preduvjet za održivo gospodarenje i iskorištavanje prirodnih geoloških resursa, a što uvelike doprinosi njenom općem gospodarskom razvoju. Sustavna i kontinuirana geološka istraživanja stvaraju preduvjete za investicije i utječu na smanjenje troškova u graditeljstvu, posebno kod velikih infrastrukturnih radova, pri eksploataciji mineralnih sirovina, vodoprivredi, zaštiti od prirodnih katastrofa i zaštiti okoliša i prirode. Premda su geološka istraživanja prvenstveno znanstvene prirode imaju neposrednu gospodarsku primjenu kroz spomenute djelatnosti.
Postojeći pravni okvir ne regulira u dovoljnoj mjeri geološku djelatnost, a Zakon o geološkim istraživanjima iz 1986. godine (Narodne novine, broj: 34/1986) nije usklađen sa važećim zakonodavstvom Republike Hrvatske. Nastavno, postojeći Zakon potrebno je unaprijediti i u skladu s napretkom geološke znanosti. Primjerice, nisu definirane vrste geoloških istraživanja, niti je regulirano koja geološka djelatnost je od strateškog interesa za Republiku Hrvatsku. Potrebno je regulirati izvođenje geoloških istraživanja, kao i rukovođenje istraživanjima te izradu elaborata, studija i drugih radova temeljenih na geološkim istraživanjima radi ujednačavanja njihove kvalitete te izjednačavanja s europskim standardima. Nadalje, potrebno je osigurati uređeni pristup geološkoj djelatnosti radi upoznavanja građe i dinamike geoloških sustava na teritoriju Republike Hrvatske kako slijedi:
‒pronalaženja i utvrđivanja rezervi mineralnih sirovina, podzemnih voda i geotermalne energije te djelotvornog korištenja ovih potencijala, kao i mogućnosti trajnog skladištenja plinova u geološke strukture;
‒zaštite podzemnih voda;
‒utvrđivanja stanja i inženjersko geoloških svojstava stijena i tla za prostorno i urbanističko planiranje, istraživanje, projektiranje i izgradnju građevina, zaštitu prostora od egzogeodinamičkih i endogeodinamičkih pojava i procesa i drugih prirodnih nepogoda;
‒zaštite okoliša i prirode te utvrđivanja geoloških opasnosti.
Izrada geoloških karata predstavlja posebno značajan oblik geološke djelatnosti. Geološka karta je sinteza svih znanstvenih geoloških istraživanja na način direktno upotrebljiv u gospodarstvu, državnim i javnim službama, znanosti i javnosti. Međutim, izrada osnovnih geoloških karata, kao posebno značajan oblik geološke djelatnosti, nije zakonski regulirana, kao ni njeno financiranje. Nepostojanje modernih litostratigrafskih geoloških karata Republike Hrvatske onemogućava kvalitetno strateško planiranje korištenja geoloških prirodnih resursa, provedbu infrastrukturnih projekata, davanje koncesija, zaštitu okoliša i prirode, i dr. Osim toga, navedeno znatno poskupljuje mnoge građevinske, rudarske, hidrološke i druge radove za koja se moraju načiniti temeljna geološka istraživanja u fazi projektiranja.
Nadalje, u Republici Hrvatskoj nije na adekvatan način regulirano sustavno prikupljanje geološke materijalne dokumentacije (uzorci stijena i tala, bušaćih jezgara i dr.) te pisane materijalne dokumentacije (elaborati, studije, izviješća, ekspertize) čime nastaje velika, kako materijalna tako i kulturološka šteta za državu u cjelini. Geološki podaci se ne prikupljaju sustavno i nisu dostupni gospodarstvu i javnosti. Iznimka su geološki podaci vezani za mineralne sirovine koji se prikupljaju temeljem novog Zakona o rudarstvu (Narodne novine, broj: 56/2013, 14/2014). Nedostatak javno dostupne dokumentacije u znatnoj mjeri poskupljuje planiranje i izvođenje različitih poslova i istraživanja u javnom, državnom i gospodarskom sektoru.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
2. CILJEVI
Donošenjem novog Zakona o geološkoj djelatnosti postići će se sljedeći ciljevi:
‒definirat će se geološka djelatnost kroz znanstveni i gospodarski doprinos te temeljna i primijenjena geološka istraživanja;
‒regulirat će se izvođenje geoloških istraživanja, kao i rukovođenje istraživanjima te izrada izvješća i ostalih radova temeljenih na geološkim istraživanjima;
‒uredit će se izrada osnovnih geoloških karata kao djelatnost od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku te izdvojiti kao poseban program financiran direktno iz proračuna Republike Hrvatske. Time će se postići kontinuitet izrade osnovnih geoloških karata i znatno povećati teritorij koji će biti pokriven geološkim kartiranjem, što će doprinijeti kvalitetnijem i financijski povoljnijem održivom gospodarenju prostorom Republike Hrvatske;
‒regulirat će se prikupljanje, pohranjivanje, vrednovanje, čuvanje i distribucija geoloških podataka i geoloških informacija, također kao djelatnost od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, a koja će se financirati direktno iz proračuna Republike Hrvatske. Na taj način geološki podaci i informacije bit će dostupni gospodarstvu te državnom i javnom sektoru.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
3. MOGUĆE OPCIJE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
3.1. OPCIJA 1: ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
Opcija ne poduzimati ništa ne rješava uočene probleme koji su nastali iz činjenice da je na snazi zakonski propis donesen prije 30 godina. Problematika osnovnih geoloških karata i geoloških podataka ostala bi neriješena s obzirom da isto nije propisano postojećim pravnim okvirom.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
3.2. OPCIJA 2: (nenormativno rješenje)
Samoregulacijom bi se kroz dobrovoljne sporazume gospodarskih subjekata, državnih i javnih službi te znanstvene zajednice te poštivanjem ugovornih obveza bi se reguliranje geoloških istraživanja rješavalo od slučaja do slučaja. Međutim, navedeno rješenje potencijalno bi dovelo do zastoja prilikom regulacije geološke djelatnosti, a pogotovo u gospodarskom sektoru, budući da ispitivanje od slučaja do slučaja zahtijeva više vremena.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
3.3. OPCIJA 3 (normativno rješenje)
Ministarstvo bi moglo pristupiti izmjeni i dopuni Zakona o geološkim istraživanjima iz 1986. godine (Narodne novine, broj: 34/1986), međutim to normativno rješenje nije adekvatno, s obzirom da je važeći Zakon zastario i nije u skladu sa ostalim propisima u području, ni s razvojem geološke djelatnosti.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
3.4. OPCIJA 4: (normativno rješenje)
Novim Zakonom o geološkoj djelatnosti uredila bi se geološka djelatnost od interesa za Republiku Hrvatsku, tako što bi se definirala sva geološka istraživanja na području Republike Hrvatske. Posebno bi se riješile strateški najvažnije odrednice, a to su izrada osnovnih geoloških karata i prikupljanje, pohranjivanje, valorizacija, čuvanje i distribucija geoloških podataka.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
4. USPOREDBA OPCIJA
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1:
ne poduzimati ništa
Cilj nije moguće postići opcijom ne poduzimati ništa.
Nema predvidljivih troškova.
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
Cilj nije moguće u potpunosti postići na odgovarajući način ovim ne normativnim rješenjem. Sporazumi o suradnji bi sporadično riješili pojedine slučajeve provedbe geoloških istraživanja.
Nema predvidljivih troškova.
Opcija 3:
(normativno rješenje)
Cilj nije moguće postići na odgovarajući način ovim normativnim rješenjem. Izmjene postojećeg propisa ne bi omogućile zaštitu interesa Republike Hrvatske, a u svezi provedbi geoloških istraživanja.
Potrebno je osigurati sredstva financiranja direktno iz proračuna Republike Hrvatske za izradu osnovnih geoloških karata i za prikupljanje, pohranjivanje, valorizaciju, čuvanje i distribuciju geoloških podataka.
Opcija 4:
(normativno rješenje)
Donošenjem novoga Zakona o geološkoj djelatnosti osigurava se potpuno uređivanje geološke djelatnosti u Republici Hrvatskoj.
Potrebno je osigurati sredstva financiranja direktno iz proračuna Republike Hrvatske za izradu osnovnih geoloških karata i za prikupljanje, pohranjivanje, valorizaciju, čuvanje i distribuciju geoloških podataka.
Provedenom mjerom se očekuje dodatni izdatak u Državnom proračunu u iznosu od oko 3 milijuna kuna, ali će se isto višestruko nadoknaditi s kvalitetnijim i financijski povoljnijim održivim gospodarenjem prostorom Republike Hrvatske.
5. SAVJETOVANJE
6. PREPORUČENA OPCIJA
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
8. PRILOZI
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH