NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PRIMIJENI SPORAZUMA IZMEĐU VLADE REPUBLIKE HRVATSKE I VLADE SJEDINJENIH AMERIČKIH DRŽAVA U CILJU UNAPRJEĐENJA IZVRŠENJA POREZNIH OBVEZA NA MEĐUNARODNOJ RAZINI I PROVEDBE FATCA-E, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
PRIJEDLOG ZAKONA O PRIMIJENI SPORAZUMA IZMEĐU VLADE REPUBLIKE HRVATSKE I VLADE SJEDINJENIH AMERIČKIH DRŽAVA U CILJU UNAPRJEĐENJA IZVRŠENJA POREZNIH OBVEZA NA MEĐUNARODNOJ RAZINI I PROVEDBE FATCA-E
USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda RepublikeHrvatske).
OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA TREBA UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o primijeni Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država u cilju unaprjeđenja izvršenja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbe FATCA-e propisuje se i razrađuje primjena Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država u cilju unaprjeđenja izvršenja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbe FATCA-e (u daljnjem tekstu: Sporazum), koji je potpisan u Zagrebu 20. ožujka 2015. godine. Sporazum je naknadno izmijenjen Dodatnim sporazumom Sporazumu između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država o unaprjeđenju ispunjavanja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbi FATCA-e (u daljnjem tekstu: Dodatni sporazum), sklapanje kojega je dogovoreno razmjenom diplomatskih nota, te je uzvratna nota Republike Hrvatske 29. rujna 2015. godine uručena američkoj strani čime je Dodatni sporazum sklopljen.
Republika Hrvatska i Sjedinjene Američke Države su stranke Konvencije o uzajamnoj administrativnoj pomoći u poreznim stvarima, kako je izmijenjena i dopunjena protokolom kojim se mijenja i dopunjuje Konvencija o uzajamnoj administrativnoj pomoći u poreznim stvarima (Narodne novine - Međunarodni ugovori, br. 1/14, u daljnjem tekstu: Konvencija), a koja u svojim odredbama omogućava sklapanje dvostranih međudržavnih ugovora kojima se uređuje automatska razmjena informacija u poreznim stvarima. Na pravnim temeljima odnosne Konvencije dvije države su u želji promoviranja gospodarske suradnje i produbljivanja odnosa potpisale Sporazum (uključujući i Dodatni sporazum) koji nije još na snazi. Međutim, radi nužnosti postojanja pravnog temelja prikupljanja informacija o financijskim računima, obavljanja dubinske analize i utvrđivanja računa o kojima se izvješćuje te izvješćivanje Ministarstvu financija, Poreznoj upravi nužno je propisati odnosne odredbe ovim Zakonom. Potpuna provedba Sporazuma ostvariti će se tek slanjem podataka američkom nadležnom tijelu od strane Ministarstva financija, Porezne uprave. U protivnom hrvatske financijske institucije bile bi izložene znatnoj financijskoj šteti u obliku naplate poreza po odbitku od 30% za određene transakcije koje imaju izvor u SAD-u.
Sporazum propisuje pravila za prepoznavanje i razmjenu informacija o računima rezidenata dviju država koji se nalaze u financijskim institucijama tih država. Osnovni cilj Sporazuma je prepoznavanje financijskih računa, prijava oporezivih prihoda u državi rezidentnosti odnosno izbjegavanje porezne utaje.
Kako sam Sporazum ne propisuje sve što je potrebno za primjenu istoga, nego to ostavlja za uređenje svakoj državi ugovornici zasebno, nužno je odnosne odredbe propisati u domaćem poreznom zakonodavstvu. To se odnosi na obvezu i način provedbe dubinske analize te utvrđivanja računa o kojima se izvješćuje kao i dostavljanja informacija sukladno Sporazumu od strane hrvatskih izvještajnih financijskih institucija Ministarstvu financija Republike Hrvatske, Poreznoj upravi, koja potom te informacije dostavlja američkom nadležnom tijelu. Isto tako američko nadležno tijelo dostavljat će Hrvatskoj recipročno istovrsne informacije. Također se to odnosi na propisivanje prekršajnih odredbi za ne postupanje sukladno Sporazumu.
OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Sukladno odredbi članka 204. i 206. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13) predlaže se da Zakon bude donesen po hitnom postupku.
TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA
Tekst predloženoga Zakona dan je u obliku Nacrta prijedloga Zakona o primijeni Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država u cilju unaprjeđenja izvršenja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbe FATCA-e, s Konačnim prijedlogom Zakona.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O PRIMIJENI SPORAZUMA IZMEĐU VLADE REPUBLIKE HRVATSKE I VLADE SJEDINJENIH AMERIČKIH DRŽAVA U CILJU UNAPRJEĐENJA IZVRŠENJA POREZNIH OBVEZA NA MEĐUNARODNOJ RAZINI I PROVEDBE FATCA-E
1. OPĆE ODREDBE
Svrha odredaba
Članak 1.
Svrha odredaba ovoga Zakona je primjenaSporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država u cilju unaprjeđenja izvršenja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbe FATCA-e (u daljnjem tekstu: Sporazum), kao i svih njegovih izmjena i dopuna.
Primjena Sporazuma
Članak 2.
(1) Odredbe ovoga Zakona primjenjuju se sukladno odredbama Sporazuma.
(2) Ukoliko u ovome Zakonu nije nešto propisano, primjenjuju se odredbe Sporazuma.
Značenje izraza
Članak 3.
(1) Izrazi i definicije ovoga Zakona imaju značenje sukladno odredbama Sporazuma.
(2) Ministar financija može umjesto definicija iz Sporazuma odlukom dopustiti upotrebu odgovarajućih definicija iz relevantnih propisa Sjedinjenih Američkih Država pod uvjetom da takva primjena ne narušava odredbe Sporazuma.
Obveza registracije
Članak 4.
Hrvatske izvještajne i druge financijske institucije te drugi subjekti, kojima obveza registracije proizlazi iz Sporazuma, dužni su registrirati se na internetskoj stranici porezne uprave Sjedinjenih Američkih Država sukladno odredbama o registraciji iz Sporazuma.
Nadležnost
Članak 5.
Ministarstvo financija, Porezna uprava je tijelo nadležno za prikupljanje informacija iz članaka 10 i nadzor izvršavanja obveza iz članka 11. ovoga Zakona.
Vanjski pružatelji usluga
Članak 6.
Hrvatske izvještajne financijske institucije mogu koristiti vanjske pružatelje usluga radi izvršavanja obveza iz Sporazuma i ovoga Zakona ali su te obveze i nadalje odgovornost hrvatskih izvještajnih financijskih institucija.
Sprječavanje izbjegavanja obveza iz Sporazuma
Članak 7.
Kada su poduzete radnje kojima je glavna svrha izbjegavanje obveza iz Sporazuma i propisa o njegovoj primijeni, Sporazum i propisi o njegovoj primijeni primjenjuju se kao da te radnje nisu poduzete.
Naknadno priznavanje povoljnijih uvjeta
Članak 8.
Ministarstvo financija, Porezna uprava će na svojim internetskim stranicama objavljivati primjenu povoljnijih uvjeta sukladno članku 7. Sporazuma.
2. AUTOMATSKA RAZMJENA INFORMACIJA
Dostavljanje informacija
Članak 9.
Ministarstvo financija, Porezna uprava automatskom razmjenom dostavlja informacije iz članka 10. stavaka 1., 2. i 3. ovoga Zakona nadležnom tijeluSjedinjenih Američkih Država.
Informacije o kojima se izvješćuje
Članak 10.
(1) Hrvatske izvještajne financijske institucije obvezne su Ministarstvu financija, Poreznoj upravi dostaviti sljedeće informacije u odnosu na sve račune o kojima se izvješćuje sukladno odredbama Sporazuma, uključujući svoj globalni identifikacijski broj (GIIN) dobiven prilikom registracije sukladno članku 4. ovoga Zakona;
1.ime i prezime/naziv, adresa, osobni identifikacijski broj (OIB) i američki porezni identifikacijski broj (PIB) svake određene osobe iz Sjedinjenih Američkih Državakoja je imatelj računa i u slučaju subjekta koji nije iz Sjedinjenih Američkih Državaza koji se nakon primjene pravila dubinske analize utvrđenih u Dodatku I. Sporazuma utvrdi da je pod kontrolom jedne određene osobe iz Sjedinjenih Američkih Državaili više njih, ime i prezime/naziv, adresa, osobni identifikacijski broj (OIB) i američki porezni identifikacijski broj (PIB) (ako ga ima) takvog subjekta i svake određene osobe iz Sjedinjenih Američkih Država,
2.broj računa (ili, ako nema broja računa, funkcionalno istovjetna oznaka),
3.naziv i identifikacijski broj hrvatske izvještajne financijske institucije,
4.stanje računa ili vrijednost (uključujući, u slučaju ugovora o osiguranju ili ugovora o rentnom osiguranju uz mogućnost isplate otkupne vrijednosti police, novčanu ili otkupnu vrijednost) na kraju relevantne kalendarske godine ili drugog odgovarajućeg izvještajnog razdoblja ili, ako je tijekom te godine račun zatvoren, neposredno prije zatvaranja;
5.u slučaju skrbničkog računa:
-ukupan bruto iznos kamata, ukupan bruto iznos dividendi i ukupan bruto iznos drugog prihoda ostvarenog od imovine na računu, u svakom slučaju ono što je plaćeno ili pripisano na račun (ili u vezi s računom) tijekom kalendarske godine ili drugog odgovarajućega izvještajnog razdoblja i
-ukupni bruto primici od prodaje ili otkupa imovine, plaćeni ili pripisani na račun tijekom kalendarske godine ili drugog odgovarajućeg izvještajnog razdoblja u kojem je hrvatska izvještajna financijska institucija djelovala kao skrbnik, broker, opunomoćenik ili zastupnik imatelja računa po nekoj drugoj osnovi,
6.u slučaju depozitnog računa, ukupan bruto iznos kamata plaćenih ili pripisanih na račun tijekom kalendarske godine ili drugog odgovarajućeg izvještajnog razdoblja i
7.u slučaju računa koji nije naveden u točkama 5. ili 6. ovoga stavka, ukupan bruto iznos plaćen ili pripisan na račun imatelja računa tijekom kalendarske godine ili drugog odgovarajućeg izvještajnog razdoblja u kojoj je hrvatska izvještajna financijska institucija obveznik ili dužnik, uključujući zbirni iznos isplata po osnovi otkupa imatelju računa tijekom kalendarske godine ili drugog odgovarajućega izvještajnog razdoblja.
(2) Uz informacije iz stavka 1. ovoga članka navodi se valuta u kojoj je iskazan svaki relevantni iznos.
(3) Uz informacije iz stavka 1. ovoga članka hrvatske izvještajne financijske institucije obvezne su Ministarstvu financija Poreznoj upravi dostaviti osobni identifikacijski broj (OIB) osobe o čijem se računu izvješćuje.
(4) Informacije iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka dostavljaju se elektroničkim putem na način i u formatu objavljenom na internetskim stranicama Ministarstva financija, Porezne uprave.
(5) Hrvatske izvještajne financijske institucije obvezne su Ministarstvu financija, Poreznoj upravi dostaviti informacije iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka do 30. lipnja tekuće godine za prethodnu kalendarsku godinu.
(6) Ako hrvatske izvještajne financijske institucije u kalendarskoj godini za koju se izvještava nisu identificirale račune o kojima se izvješćuje, moraju o tome obavijestiti Ministarstvo financija, Poreznu upravu u roku iz stavka 5. ovoga članka.
(7) Ministarstvo financija, Porezna uprava može zahtijevati od hrvatskih izvještajnih financijskih institucija da sve ili određene informacije iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka dostave u roku različitom od roka iz stavka 5. ovoga članka i u obliku različitom od oblika za dostavu informacija iz stavka 4. ovoga članka.
(8) Hrvatske izvještajne financijske institucije dužne su za izvještajne godine 2015. i 2016., u roku iz stavka 5. ovog članka izvješćivati o nazivu svake nesudjelujuće financijske institucije kojoj su izvršile uplate i zbirni iznos takvih uplata.
3. DUBINSKA ANALIZA
Utvrđivanje i izvješćivanje
Članak 11.
(1) Hrvatske izvještajne financijske institucije i hrvatske neizvještajne financijske institucije, kada je to Sporazumom predviđeno, prikupljaju informacije, primjenjuju pravila dubinske analize određene Sporazumom i utvrđuju račune o kojima se izvješćuju Sjedinjene Američke Države te o njima izvješćuju Ministarstvo financija, Poreznu upravu.
(2) Obveze dubinske analize za pravne oblike bez pravne osobnosti izvršavat će osobe koje njima upravljaju.
(3) Ministar financija možehrvatskim izvještajnim financijskim institucijama, u svrhu razlikovanja računa o kojemu se izvješćuju Sjedinjene Američke Države i računa nesudjelujućih financijskih institucija, odlukom dopustiti primjenu pravila dubinske analize opisanih u relevantnim propisima Ministarstva financija Sjedinjenih Američkih Država.
(4) Hrvatske izvještajne financijske institucije provode dubinsku analizu, utvrđuju i izvješćuju o svim računima o kojima se izvješćuje, osim ako odluče koristiti iznimku u odnosu na sve račune osoba ili zasebno u odnosu na svaku jasno utvrđenu skupinu računa osoba kada je takva mogućnost za određene račune predviđena Sporazumom. Hrvatske izvještajne financijske institucije moraju obavijestiti Ministarstvo financija, Poreznu upravu da su odlučile koristiti takvu mogućnost u roku iz članka 10. stavka 5. ovoga Zakona.
(5) Hrvatske izvještajne financijske institucije mogu prikupljati informacije iz ovoga Zakona za sve svoje stranke.
4. PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 12.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 200.000,00 kuna kaznit će se hrvatska izvještajna i druga financijska institucija ako ne prikuplja propisane informacije, ne provodi dubinsku analizu, ne utvrđuje račune o kojima se izvješćuje i ne izvješćuje o njima, ili ne izvješćuje u roku, u propisanom obliku, Ministarstvo financija, Poreznu upravu (članci 10. stavci 1.-8. i 11. stavci 1.,2. i 4.).
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će se i odgovorna osoba u hrvatskoj izvještajnoj i drugoj financijskoj instituciji za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
Prijelazne i završne odredbe
Članak 13.
Neovisno o odredbama članka 10. stavka 5. ovoga Zakona rok za dostavu informacija za 2014. i 2015. godinu je 31. kolovoza 2016. godine.
Članak 14.
(1) Neovisno o članku 10. ovoga Zakona hrvatske izvještajne financijske institucije će prikupljati i dostavljati informacije iz članka 10. stavka 1. ovoga Zakona u odnosu na sljedeće godine:
- za 2014. godinu sukladno članku 2. stavku 2. točkama 1. do 4. Sporazuma,
- za 2015. godinu, sukladno članku 2. stavku 2. točkama 1. do 7., osim točke 5. podtočke B), Sporazuma.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, u odnosu na svaki račun o kojem se izvješćuje, a koji vode na dan 30. lipnja 2014. godine, hrvatske izvještajne financijske institucije nisu obvezne prikupiti, utvrditi i izvješćivati o američkom poreznom identifikacijskom broju (PIB-u) za izvještajne godine 2014., 2015. i 2016. ako ti brojevi nisu u njihovoj evidenciji. U tom slučaju hrvatske izvještajne financijske institucije će prikupiti, utvrditi i izvještavati o datumu rođenja, ako takav podatak imaju u svojoj evidenciji.
Članak 15.
Iznimno od odredaba članka 11. ovoga Zakona hrvatske izvještajne financijske institucije mogu primjenjivati alternativne postupke za nove račune otvorene prije stupanja na snagu Sporazuma koji su propisani u stavku G odjeljka VI. Dodatka I. Sporazuma.
Članak 16.
Ovaj Zakon stupa na snagu stupanjem na snagu Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država u cilju unaprjeđenja izvršenja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbe FATCA-e.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Propisuje se svrha odredaba ovoga zakona.
Uz članak 2.
Propisuje se način primjene odredaba ovoga zakona.
Uz članak 3.
Propisuje se značenje izraza i definicija odredaba ovoga zakona. te mogućnost da ministar financija može umjesto definicija iz Sporazuma odlukom dopustiti upotrebu odgovarajućih definicija iz relevantnih propisa Sjedinjenih Američkih Država pod uvjetom da takva primjena ne narušava odredbe Sporazuma.
Uz članak 4.
Propisuje se obveza registracije financijskih institucija na Internet stranicama porezne uprave Sjedinjenih Američkih Država.
Uz članak 5.
Propisuje se da je Ministarstvo financija, Porezna uprava tijelo nadležno za prikupljanje informacija i nadzor izvršavanja obveza iz ovoga zakona.
Uz članak 6.
Propisuje se mogućnost da hrvatske izvještajne financijske institucije koriste vanjske pružatelje usluga radi izvršavanja obveza iz Sporazuma i ovoga zakona.
Uz članak 7.
Propisuje se odredba za sprječavanje zlouporabe Sporazuma i propisa o njegovoj primjeni.
Uz članak 8.
Propisuje se način primjene povoljnijih uvjeta koje je druga država dobila u svom bilateralnom sporazumu sa Sjedinjenim Američkim Državama a kojim ta druga država preuzima iste obveze kao i Republika Hrvatska u Sporazumu.
Uz članak 9.
Propisuje se način na koji Republika Hrvatska dostavlja Sjedinjenim Američkim Državama informacije iz članka 10. ovoga zakona.
Uz članak 10.
Propisuje se obuhvat informacija pozivanjem na odredbe Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država i način izvješćivanja od strane hrvatske izvještajne institucije Ministarstvu financija, Poreznoj upravi.
Uz članak 11.
Propisuje se postupak dubinske analize utvrđivanja računa o kojima hrvatska izvještajna financijska institucija izvješćuje Ministarstvo financija, Poreznu upravu.
Uz članak 12.
Propisuju se prekršajne odredbe za ne prikupljanje informacija, ne provođenje dubinske analize, ne utvrđivanja računa o kojima se izvješćuje i ne izvješćivanje o njima u propisanom roku i obliku Ministarstvu financija, Poreznoj upravi sukladno člancima 10. i 11. ovoga zakona.
Uz članak 13.
Propisuje se odgoda obveze izvješćivanja za 2014. i 2015. godinu do 31. kolovoza 2016. godine.
Uz članak 14.
Propisuje se primjena umanjenih obveza za prikupljanje i dostavljanje informacija propisanih Sporazumom u odnosu na prijelazne godine.
Uz članak 15.
Propisuje se mogućnost primjene alternativnih postupaka na nove račune o kojima se izvješćuje sukladno odredbama Sporazuma.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PRIMIJENI SPORAZUMA IZMEĐU VLADE REPUBLIKE HRVATSKE I VLADE SJEDINJENIH AMERIČKIH DRŽAVA U CILJU UNAPRJEĐENJA IZVRŠENJA POREZNIH OBVEZA NA MEĐUNARODNOJ RAZINI I PROVEDBE FATCA-E , S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRIJEDLOG ZAKONA O PRIMIJENI SPORAZUMA IZMEĐU VLADE REPUBLIKE HRVATSKE I VLADE SJEDINJENIH AMERIČKIH DRŽAVA U CILJU UNAPRJEĐENJA IZVRŠENJA POREZNIH OBVEZA NA MEĐUNARODNOJ RAZINI I PROVEDBE FATCA-E
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA TREBA UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o primijeni Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država u cilju unaprjeđenja izvršenja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbe FATCA-e propisuje se i razrađuje primjena Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država u cilju unaprjeđenja izvršenja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbe FATCA-e (u daljnjem tekstu: Sporazum), koji je potpisan u Zagrebu 20. ožujka 2015. godine. Sporazum je naknadno izmijenjen Dodatnim sporazumom Sporazumu između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država o unaprjeđenju ispunjavanja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbi FATCA-e (u daljnjem tekstu: Dodatni sporazum), sklapanje kojega je dogovoreno razmjenom diplomatskih nota, te je uzvratna nota Republike Hrvatske 29. rujna 2015. godine uručena američkoj strani čime je Dodatni sporazum sklopljen .
Republika Hrvatska i Sjedinjene Američke Države su stranke Konvencije o uzajamnoj administrativnoj pomoći u poreznim stvarima, kako je izmijenjena i dopunjena protokolom kojim se mijenja i dopunjuje Konvencija o uzajamnoj administrativnoj pomoći u poreznim stvarima (Narodne novine - Međunarodni ugovori, br. 1/14, u daljnjem tekstu: Konvencija) , a koja u svojim odredbama omogućava sklapanje dvostranih međudržavnih ugovora kojima se uređuje automatska razmjena informacija u poreznim stvarima. Na pravnim temeljima odnosne Konvencije dvije države su u želji promoviranja gospodarske suradnje i produbljivanja odnosa potpisale Sporazum (uključujući i Dodatni sporazum) koji nije još na snazi. Međutim, radi nužnosti postojanja pravnog temelja prikupljanja informacija o financijskim računima, obavljanja dubinske analize i utvrđivanja računa o kojima se izvješćuje te izvješćivanje Ministarstvu financija, Poreznoj upravi nužno je propisati odnosne odredbe ovim Zakonom. Potpuna provedba Sporazuma ostvariti će se tek slanjem podataka američkom nadležnom tijelu od strane Ministarstva financija, Porezne uprave. U protivnom hrvatske financijske institucije bile bi izložene znatnoj financijskoj šteti u obliku naplate poreza po odbitku od 30% za određene transakcije koje imaju izvor u SAD-u.
Sporazum propisuje pravila za prepoznavanje i razmjenu informacija o računima rezidenata dviju država koji se nalaze u financijskim institucijama tih država. Osnovni cilj Sporazuma je prepoznavanje financijskih računa, prijava oporezivih prihoda u državi rezidentnosti odnosno izbjegavanje porezne utaje.
Kako sam Sporazum ne propisuje sve što je potrebno za primjenu istoga, nego to ostavlja za uređenje svakoj državi ugovornici zasebno, nužno je odnosne odredbe propisati u domaćem poreznom zakonodavstvu. To se odnosi na obvezu i način provedbe dubinske analize te utvrđivanja računa o kojima se izvješćuje kao i dostavljanja informacija sukladno Sporazumu od strane hrvatskih izvještajnih financijskih institucija Ministarstvu financija Republike Hrvatske, Poreznoj upravi, koja potom te informacije dostavlja američkom nadležnom tijelu. Isto tako američko nadležno tijelo dostavljat će Hrvatskoj recipročno istovrsne informacije. Također se to odnosi na propisivanje prekršajnih odredbi za ne postupanje sukladno Sporazumu.
OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Sukladno odredbi članka 204. i 206. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13) predlaže se da Zakon bude donesen po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA
Tekst predloženoga Zakona dan je u obliku Nacrta prijedloga Zakona o primijeni Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država u cilju unaprjeđenja izvršenja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbe FATCA-e, s Konačnim prijedlogom Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O PRIMIJENI SPORAZUMA IZMEĐU VLADE REPUBLIKE HRVATSKE I VLADE SJEDINJENIH AMERIČKIH DRŽAVA U CILJU UNAPRJEĐENJA IZVRŠENJA POREZNIH OBVEZA NA MEĐUNARODNOJ RAZINI I PROVEDBE FATCA-E
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
1. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Svrha odredaba
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
Svrha odredaba ovoga Zakona je primjena Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država u cilju unaprjeđenja izvršenja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbe FATCA-e (u daljnjem tekstu: Sporazum), kao i svih njegovih izmjena i dopuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Primjena Sporazuma
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
(1) Odredbe ovoga Zakona primjenjuju se sukladno odredbama Sporazuma.
(2) Ukoliko u ovome Zakonu nije nešto propisano, primjenjuju se odredbe Sporazuma.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Značenje izraza
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
(1) Izrazi i definicije ovoga Zakona imaju značenje sukladno odredbama Sporazuma.
(2) Ministar financija može umjesto definicija iz Sporazuma odlukom dopustiti upotrebu odgovarajućih definicija iz relevantnih propisa Sjedinjenih Američkih Država pod uvjetom da takva primjena ne narušava odredbe Sporazuma.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Obveza registracije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
Hrvatske izvještajne i druge financijske institucije te drugi subjekti, kojima obveza registracije proizlazi iz Sporazuma, dužni su registrirati se na internetskoj stranici porezne uprave Sjedinjenih Američkih Država sukladno odredbama o registraciji iz Sporazuma.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Nadležnost
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
Ministarstvo financija, Porezna uprava je tijelo nadležno za prikupljanje informacija iz članaka 10 i nadzor izvršavanja obveza iz članka 11. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Vanjski pružatelji usluga
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
Hrvatske izvještajne financijske institucije mogu koristiti vanjske pružatelje usluga radi izvršavanja obveza iz Sporazuma i ovoga Zakona ali su te obveze i nadalje odgovornost hrvatskih izvještajnih financijskih institucija .
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Sprječavanje izbjegavanja obveza iz Sporazuma
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
Kada su poduzete radnje kojima je glavna svrha izbjegavanje obveza iz Sporazuma i propisa o njegovoj primijeni, Sporazum i propisi o njegovoj primijeni primjenjuju se kao da te radnje nisu poduzete.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Naknadno priznavanje povoljnijih uvjeta
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 8.
Ministarstvo financija, Porezna uprava će na svojim internetskim stranicama objavljivati primjenu povoljnijih uvjeta sukladno članku 7. Sporazuma.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
2. AUTOMATSKA RAZMJENA INFORMACIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Dostavljanje informacija
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 9.
Ministarstvo financija, Porezna uprava automatskom razmjenom dostavlja informacije iz članka 10. stavaka 1., 2. i 3. ovoga Zakona nadležnom tijelu Sjedinjenih Američkih Država.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Informacije o kojima se izvješćuje
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 10.
(1) Hrvatske izvještajne financijske institucije obvezne su Ministarstvu financija, Poreznoj upravi dostaviti sljedeće informacije u odnosu na sve račune o kojima se izvješćuje sukladno odredbama Sporazuma, uključujući svoj globalni identifikacijski broj (GIIN) dobiven prilikom registracije sukladno članku 4. ovoga Zakona;
1. ime i prezime/naziv, adresa, osobni identifikacijski broj (OIB) i američki porezni identifikacijski broj (PIB) svake određene osobe iz Sjedinjenih Američkih Država koja je imatelj računa i u slučaju subjekta koji nije iz Sjedinjenih Američkih Država za koji se nakon primjene pravila dubinske analize utvrđenih u Dodatku I. Sporazuma utvrdi da je pod kontrolom jedne određene osobe iz Sjedinjenih Američkih Država ili više njih, ime i prezime/naziv, adresa, osobni identifikacijski broj (OIB) i američki porezni identifikacijski broj (PIB) (ako ga ima) takvog subjekta i svake određene osobe iz Sjedinjenih Američkih Država,
2. broj računa (ili, ako nema broja računa, funkcionalno istovjetna oznaka),
3. naziv i identifikacijski broj hrvatske izvještajne financijske institucije,
4. stanje računa ili vrijednost (uključujući, u slučaju ugovora o osiguranju ili ugovora o rentnom osiguranju uz mogućnost isplate otkupne vrijednosti police, novčanu ili otkupnu vrijednost) na kraju relevantne kalendarske godine ili drugog odgovarajućeg izvještajnog razdoblja ili, ako je tijekom te godine račun zatvoren, neposredno prije zatvaranja;
5. u slučaju skrbničkog računa:
- ukupan bruto iznos kamata, ukupan bruto iznos dividendi i ukupan bruto iznos drugog prihoda ostvarenog od imovine na računu, u svakom slučaju ono što je plaćeno ili pripisano na račun (ili u vezi s računom) tijekom kalendarske godine ili drugog odgovarajućega izvještajnog razdoblja i
- ukupni bruto primici od prodaje ili otkupa imovine, plaćeni ili pripisani na račun tijekom kalendarske godine ili drugog odgovarajućeg izvještajnog razdoblja u kojem je hrvatska izvještajna financijska institucija djelovala kao skrbnik, broker, opunomoćenik ili zastupnik imatelja računa po nekoj drugoj osnovi,
6. u slučaju depozitnog računa, ukupan bruto iznos kamata plaćenih ili pripisanih na račun tijekom kalendarske godine ili drugog odgovarajućeg izvještajnog razdoblja i
7. u slučaju računa koji nije naveden u točkama 5. ili 6. ovoga stavka, ukupan bruto iznos plaćen ili pripisan na račun imatelja računa tijekom kalendarske godine ili drugog odgovarajućeg izvještajnog razdoblja u kojoj je hrvatska izvještajna financijska institucija obveznik ili dužnik, uključujući zbirni iznos isplata po osnovi otkupa imatelju računa tijekom kalendarske godine ili drugog odgovarajućega izvještajnog razdoblja.
(2) Uz informacije iz stavka 1. ovoga članka navodi se valuta u kojoj je iskazan svaki relevantni iznos.
(3) Uz informacije iz stavka 1. ovoga članka hrvatske izvještajne financijske institucije obvezne su Ministarstvu financija Poreznoj upravi dostaviti osobni identifikacijski broj (OIB) osobe o čijem se računu izvješćuje.
(4) Informacije iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka dostavljaju se elektroničkim putem na način i u formatu objavljenom na internetskim stranicama Ministarstva financija, Porezne uprave.
(5) Hrvatske i zvještajne financijske institucije obvezne su Ministarstvu financija, Poreznoj upravi dostaviti informacije iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka do 30. lipnja tekuće godine za prethodnu kalendarsku godinu.
(6) Ako hrvatske izvještajne financijske institucije u kalendarskoj godini za koju se izvještava nisu identificirale račune o kojima se izvješćuje, moraju o tome obavijestiti Ministarstvo financija, Poreznu upravu u roku iz stavka 5. ovoga članka.
(7) Ministarstvo financija, Porezna uprava može zahtijevati od hrvatskih izvještajnih financijskih institucija da sve ili određene informacije iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka dostave u roku različitom od roka iz stavka 5. ovoga članka i u obliku različitom od oblika za dostavu informacija iz stavka 4. ovoga članka.
(8) Hrvatske izvještajne financijske institucije dužne su za izvještajne godine 2015. i 2016., u roku iz stavka 5. ovog članka izvješćivati o nazivu svake nesudjelujuće financijske institucije kojoj su izvršile uplate i zbirni iznos takvih uplata.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
3. DUBINSKA ANALIZA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Utvrđivanje i izvješćivanje
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 11.
(1) Hrvatske izvještajne financijske institucije i hrvatske neizvještajne financijske institucije, kada je to Sporazumom predviđeno, prikupljaju informacije, primjenjuju pravila dubinske analize određene Sporazumom i utvrđuju račune o kojima se izvješćuju Sjedinjene Američke Države te o njima izvješćuju Ministarstvo financija, Poreznu upravu.
(2) Obveze dubinske analize za pravne oblike bez pravne osobnosti izvršavat će osobe koje njima upravljaju.
(3) Ministar financija može hrvatskim izvještajnim financijskim institucijama , u svrhu razlikovanja računa o kojemu se izvješćuju Sjedinjene Američke Države i računa nesudjelujućih financijskih institucija, odlukom dopustiti primjenu pravila dubinske analize opisanih u relevantnim propisima Ministarstva financija Sjedinjenih Američkih Država.
(4) Hrvatske izvještajne financijske institucije provode dubinsku analizu, utvrđuju i izvješćuju o svim računima o kojima se izvješćuje, osim ako odluče koristiti iznimku u odnosu na sve račune osoba ili zasebno u odnosu na svaku jasno utvrđenu skupinu računa osoba kada je takva mogućnost za određene račune predviđena Sporazumom. Hrvatske izvještajne financijske institucije moraju obavijestiti Ministarstvo financija, Poreznu upravu da su odlučile koristiti takvu mogućnost u roku iz članka 10. stavka 5. ovoga Zakona.
(5) Hrvatske izvještajne financijske institucije mogu prikupljati informacije iz ovoga Zakona za sve svoje stranke.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
4. PREKRŠAJNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 12.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 200.000,00 kuna kaznit će se hrvatska izvještajna i druga financijska institucija ako ne prikuplja propisane informacije, ne provodi dubinsku analizu, ne utvrđuje račune o kojima se izvješćuje i ne izvješćuje o njima, ili ne izvješćuje u roku, u propisanom obliku, Ministarstvo financija, Poreznu upravu (članci 10. stavci 1.-8. i 11. stavci 1.,2. i 4.).
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će se i odgovorna osoba u hrvatskoj izvještajnoj i drugoj financijskoj instituciji za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Prijelazne i završne odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 13.
Neovisno o odredbama članka 10. stavka 5. ovoga Zakona rok za dostavu informacija za 2014. i 2015. godinu je 31. kolovoza 2016. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 14.
(1) Neovisno o članku 10. ovoga Zakona hrvatske izvještajne financijske institucije će prikupljati i dostavljati informacije iz članka 10. stavka 1. ovoga Zakona u odnosu na sljedeće godine:
- za 2014. godinu sukladno članku 2. stavku 2. točkama 1. do 4. Sporazuma,
- za 2015. godinu, sukladno članku 2. stavku 2. točkama 1. do 7., osim točke 5. podtočke B), Sporazuma.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, u odnosu na svaki račun o kojem se izvješćuje, a koji vode na dan 30. lipnja 2014. godine, hrvatske izvještajne financijske institucije nisu obvezne prikupiti, utvrditi i izvješćivati o američkom poreznom identifikacijskom broju (PIB-u) za izvještajne godine 2014., 2015. i 2016. ako ti brojevi nisu u njihovoj evidenciji. U tom slučaju hrvatske izvještajne financijske institucije će prikupiti, utvrditi i izvještavati o datumu rođenja, ako takav podatak imaju u svojoj evidenciji.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 15.
Iznimno od odredaba članka 11. ovoga Zakona hrvatske izvještajne financijske institucije mogu primjenjivati alternativne postupke za nove račune otvorene prije stupanja na snagu Sporazuma koji su propisani u stavku G odjeljka VI. Dodatka I. Sporazuma.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 16.
Ovaj Zakon stupa na snagu stupanjem na snagu Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država u cilju unaprjeđenja izvršenja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbe FATCA-e.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 1.
Propisuje se svrha odredaba ovoga zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 2.
Propisuje se način primjene odredaba ovoga zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 3.
Propisuje se značenje izraza i definicija odredaba ovoga zakona. te mogućnost da ministar financija može umjesto definicija iz Sporazuma odlukom dopustiti upotrebu odgovarajućih definicija iz relevantnih propisa Sjedinjenih Američkih Država pod uvjetom da takva primjena ne narušava odredbe Sporazuma.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 4.
Propisuje se obveza registracije financijskih institucija na Internet stranicama porezne uprave Sjedinjenih Američkih Država.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 5.
Propisuje se da je Ministarstvo financija, Porezna uprava tijelo nadležno za prikupljanje informacija i nadzor izvršavanja obveza iz ovoga zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 6.
Propisuje se mogućnost da hrvatske izvještajne financijske institucije koriste vanjske pružatelje usluga radi izvršavanja obveza iz Sporazuma i ovoga zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 7.
Propisuje se odredba za sprječavanje zlouporabe Sporazuma i propisa o njegovoj primjeni.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 8.
Propisuje se način primjene povoljnijih uvjeta koje je druga država dobila u svom bilateralnom sporazumu sa Sjedinjenim Američkim Državama a kojim ta druga država preuzima iste obveze kao i Republika Hrvatska u Sporazumu.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 9.
Propisuje se način na koji Republika Hrvatska dostavlja Sjedinjenim Američkim Državama informacije iz članka 10. ovoga zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 10.
Propisuje se obuhvat informacija pozivanjem na odredbe Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država i način izvješćivanja od strane hrvatske izvještajne institucije Ministarstvu financija, Poreznoj upravi.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 11.
Propisuje se postupak dubinske analize utvrđivanja računa o kojima hrvatska izvještajna financijska institucija izvješćuje Ministarstvo financija, Poreznu upravu.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 12.
Propisuju se prekršajne odredbe za ne prikupljanje informacija, ne provođenje dubinske analize, ne utvrđivanja računa o kojima se izvješćuje i ne izvješćivanje o njima u propisanom roku i obliku Ministarstvu financija, Poreznoj upravi sukladno člancima 10. i 11. ovoga zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 13.
Propisuje se odgoda obveze izvješćivanja za 2014. i 2015. godinu do 31. kolovoza 2016. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 14.
Propisuje se primjena umanjenih obveza za prikupljanje i dostavljanje informacija propisanih Sporazumom u odnosu na prijelazne godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 15.
Propisuje se mogućnost primjene alternativnih postupaka na nove račune o kojima se izvješćuje sukladno odredbama Sporazuma.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 16.
Propisuje se stupanje na snagu ovoga zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija