PRIJEDLOG NACIONALNOGa KURIKULUMA ZA UMJETNIČKO OBRAZOVANJE
Ukupno komentara:
Ukupno općih komentara:
Ukupno nadopuna teksta:
3
Komentiraj
1. UVOD
Nacionalni kurikulum za umjetničko obrazovanje* (u daljnjem tekstu: NKUO) sastavni je dio hrvatskoga sustava nacionalnih kurikulumskih dokumenata razvijenih temeljem Okvira nacionalnoga kurikuluma. Njime se određuje i usustavljuje umjetničko obrazovanje kao vrijedan i poseban dio obrazovnoga sustava Republike Hrvatske. Dokument je nastao na temeljima dosadašnje pozitivne prakse umjetničkoga obrazovanja u Republici Hrvatskoj i spoznajama o nužnim promjenama koje nalažu suvremeni standardi umjetničkoga obrazovanja.
*Naziv obrazovanje podrazumijeva odgoj i obrazovanje.
NKUO omogućava visoku razinu koherentnosti, otvorenosti, diferenciranosti i prilagodljivosti sustava umjetničkoga obrazovanja na predškolskoj, osnovnoškolskoj i srednjoškolskoj razini, uz prepoznavanje i poštivanje posebnosti različitih umjetničkih disciplina. NKUO-om se uređuju odrednice, načini i uvjeti rada predtercijarnoga umjetničkog obrazovanja te se usklađuju sve njegove vrste i razine.
Umjetnička školajeodgojno-obrazovna ustanova u kojoj se provode isključivo umjetnički programi i omogućuje cjelovito i zaokruženo umjetničko obrazovanje u određenome umjetničkom području, koje se zaključuje stjecanjem umjetničke svjedodžbe.
Umjetnički programomogućuje djetetu i mladoj osobi profiliranje u određenome umjetničkom polju, dajući mu zaokruženo obrazovanje s umjetničkim i općeobrazovnim sadržajima.
Umjetničko obrazovanjeposeban je, institucionalni oblik odgoja i obrazovanja u umjetnosti i ostvaruje se umjetničkim programima umjetničkih i drugih škola.
Umjetničko obrazovanje namijenjeno je djeci i mladim osobama s izraženim interesom i sposobnostima za izražavanje u nekom od oblika umjetnosti: vizualnoj umjetnosti i dizajnu, glazbenoj umjetnosti, filmskoj i medijskoj umjetnosti, dramskoj umjetnosti te umjetnosti pokreta i plesa.
NKUO prikazuje sljedeće odrednice umjetničkoga obrazovanja:
▪svrhu, vrijednosti, ciljeve i načela umjetničkoga obrazovanja
▪učenje i poučavanje u umjetničkome obrazovanju
▪sadržaje učenja i poučavanja umjetničkoga obrazovanja
▪organizaciju umjetničkoga obrazovanja
▪način vrednovanja, ocjenjivanja i izvješćivanja o učeničkim postignućima u umjetničkome obrazovanju.
NKUO usklađen je s:
▪Okvirom nacionalnoga kurikuluma – krovnim dokumentom sustava odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj
▪Okvirom za vrednovanje, ocjenjivanje i izvješćivanje o učeničkim postignućima
▪Okvirom za poticanje iskustava učenja i vrednovanja postignuća darovitih učenika
▪Okvirom za poticanje iskustava učenja i vrednovanja postignuća učenika s teškoćama u razvoju
▪Nacionalnim kurikulumom za rani i predškolski odgoj i obrazovanje
▪Nacionalnim kurikulumom za osnovnoškolski odgoj i obrazovanje
▪Nacionalnim kurikulumom za gimnazijsko obrazovanje
▪Nacionalnim kurikulumom za strukovno obrazovanje
▪Kurikulumima područja i međupredmetnih tema.
Izrada svih kurikulumskih dokumenata na području umjetničkoga obrazovanja počiva na sljedećim načelima:
▪unutarnjoj konzistentnosti i usklađenosti s ostalim relevantnim kurikulumskim dokumentima
▪znanstvenoj utemeljenosti kurikuluma
▪razvojnome karakteru kurikuluma
▪otvorenosti kurikuluma koja omogućuje razinu fleksibilnosti, autonomije i slobode izbora koja je primjerena prirodi/svrsi umjetničkoga obrazovanja
▪omogućiti samoostvarenje s pomoću umjetnosti, tj. razvoj umjetničkih potencijala djeteta i mlade osobe umjetničkim izražavanjem i samoizražavanjem
▪omogućiti razvoj umjetničkih znanja i vještina potrebnih za osobni razvoj, nastavak umjetničkoga obrazovanja i profesionalno bavljenje umjetnošću
▪prenijeti djeci i mladim osobama nacionalne i internacionalne kulturne vrijednosti te razviti kritički odnos prema njima.
0
Komentiraj
2.2. Vrijednosti umjetničkog obrazovanja
Umjetničko obrazovanje počiva na općim vrijednostima određenim Okvirom nacionalnoga kurikuluma.
Znanje. Uvažavajući važnost i vrijednost individualne darovitosti, umjetničko obrazovanje promiče usvajanje umjetničkih znanja i znanja o umjetnosti kao osnovnu pretpostavku kvalitetnoga umjetničkog izražavanja i samoizražavanja. Umjetničko znanje integrira i visoku razinu vještina i umijeća potrebnih za umjetničko izražavanje i samoizražavanje. Osnovni je pokretač usvajanja znanja o umjetnosti znatiželja, koja proizlazi iz potrebe za osobnim kreativnim iskazom.
Identitet. Izgradnja osobnoga, autentičnoga umjetničkog identiteta temelj je umjetničkoga izraza i prvenstvena zadaća umjetničkoga obrazovanja. U vremenu intenzivne globalizacije umjetničko obrazovanje bitno doprinosi umjetničkoj samoidentifikaciji, razvoju samopoštovanja, samopouzdanja i kreativnosti pojedinca te uvažavanju umjetničkoga identiteta drugih. Uz osobni identitet za umjetnički je izraz važna refleksivna izgradnja zavičajnoga, nacionalnoga i globalnoga identiteta.
Solidarnost. Promičući ideju povezanosti i međuovisnosti subjekata društvene zajednice, djeca i mlade osobe sustavom se umjetničkoga obrazovanja senzibiliziraju za potrebe drugih i za cjelokupno životno okružje. Potiču se na dijeljenje svoje umjetnosti, pogotovo s onima kojima nije dostupna.
Odgovornost. Kao osobna i društvena vrijednost odgovornost u umjetnosti podrazumijeva odgovornost prema sebi i svojemu umjetničkom talentu, prema drugima i prema cjelokupnome umjetničkom nasljeđu. Očituje se kao kontinuirana skrb za očuvanje i nadogradnju umjetničkoga nasljeđa te očuvanje dostojanstva i ugleda umjetničkoga poziva. Preduvjet je za umjetnički suživot i ostvarenje svojih umjetničkih potencijala u odnosu na druge.
Umjetnički integritet. Skrbeći o razvitku svijesti djeteta i mlade osobe o svojoj i tuđoj umjetničkoj vrijednosti i posebnosti, umjetničko obrazovanje doprinosi razvoju njegova umjetničkog integriteta. Također, umjetničko obrazovanje promiče stav da umjetnički artefakti budu nadahnuti humanošću i slobodoljubivošću bez obzira na društveni kontekst u kojem nastaju.
Poštovanje. Umjetničko obrazovanje mjesto je posredovanja, prenošenja i razvijanja temeljnih moralnih i estetskih kriterija, načela i vrijednosti. U pluralnosti suvremenoga društva ono promiče poštovanje potreba, vrijednosti, ideja i stavova svakoga čovjeka, pravo na umjetničku različitost te suživot u odnosima suradnje, dostojanstva i ravnopravnosti utemeljenih na etičnosti i empatiji.
Poduzetnost. Suvremeno umjetničko obrazovanje doprinosi stvaranju kulture poduzetnosti afirmirajući njezine temeljne atribute: samoinicijativnost, fleksibilnost, kreativnost, neovisnost, marljivost, sposobnost rješavanjaproblema i preuzimanja rizika. Poduzetnost se u umjetnosti očituje na osobnome planu, učinkovitim iskazivanjem svojega umjetničkog rada te na društvenome planu, ustrajnim promicanjem umjetnosti i umjetničkih vrijednosti drugima.
Uz promicanje navedenih općih vrijednosti za umjetničko su obrazovanje osobito važne i sljedeće vrijednosti.
Umjetnička sloboda i pluralizam. Umjetničko obrazovanje promiče slobodu umjetničkoga izražavanja, pluralitet jednakovrijednih umjetničkih jezika, pristupa i ishoda te razvija svijest o svojoj i tuđoj umjetničkoj posebnosti.
Individualnost.Individualnim oblicima rada i individualiziranim pristupom pojedincu, umjetničko obrazovanje omogućuje djetetu i mladoj osobi razvijanje i njegovanje jedinstvene umjetničke osobnosti i izraza.
Kreativnost i inovativnost.Umjetničko obrazovanje potiče i razvija osjetljivost na probleme te originalnost i ingenioznost u učenju, stvaranju i istraživanju te umjetničkoj produkciji, kao temelju osobnoga i socijalnoga razvoja. Ono razvija kulturu stvaranja u kojoj se kreativnost i inovativnost podržavaju, razvijaju i nagrađuju.
Interkulturalnost.Neposrednim kontaktom s umjetnošću različitih kultura, interkulturalnom komunikacijom, umjetničko obrazovanje promiče uvažavanje svih kultura.
Jedinstvenost umjetničkoga iskustva. U umjetničkome obrazovanju odvijaju se procesi koji u djeteta i mlade osobe dovode do razvoja posebne sposobnosti umjetničkoga doživljaja, umjetničke transformacije i/ili produkcije različitih formi umjetničkoga izraza.
Estetska i umjetnička vrijednost.Umjetničko obrazovanje promiče i njeguje trajne vrijednosti i kvalitetu umjetničkoga izražavanja uspostavljajući jasne kriterije estetskoga vrednovanja.
0
Komentiraj
2.3. Ciljevi umjetničkog obrazovanja
Ciljevi su umjetničkoga obrazovanja:
▪osposobiti dijete i mladu osobu za umjetničko izražavanje i samoizražavanje u skladu s individualnim sposobnostima i sklonostima
▪poticati i razvijati inovativnost i kreativnost
▪osposobiti učenike za razumijevanje umjetnosti te za aktivan odgovor na umjetnički poticaj osobnim sudjelovanjem
▪osposobiti dijete i mladu osobu za analizu, vrednovanje i samovrednovanje umjetničkoga djela te kompetentnu recepciju umjetničkih sadržaja
▪osposobiti dijete i mladu osobu za nastavak umjetničkoga obrazovanja i profesionalno bavljenje umjetnošću u promjenjivu društveno-kulturnom kontekstu
▪razviti svijest o potrebi očuvanja materijalne i duhovne povijesno-kulturne baštine Republike Hrvatske i nacionalnoga kulturnog identiteta
▪osposobiti za život i djelovanje u višekulturnome svijetu
▪senzibilizirati dijete i mladu osobu za razumijevanje i uvažavanje umjetničke različitosti
▪poticati i razvijati samostalnost, samopouzdanje, odgovornost, istraživačko-umjetničku odvažnost i spremnost rješavanja umjetničkih problema
▪osposobiti dijete i mladu osobu za cjeloživotno učenje u umjetnosti i razvoj s pomoću umjetnosti.
0
Komentiraj
2.4. Načela umjetničkog obrazovanja
Umjetničko se obrazovanje temelji na općim načelima obrazovanja određenima Okvirom nacionalnoga kurikuluma te na sljedećim načelima posebnim za umjetničko obrazovanje.
Jednaka mogućnost umjetničkoga obrazovanja za sves obzirom na njihove sposobnosti i interese. Razvoj umjetničkih kompetencija primarnim umjetničkim obrazovanjem u umjetničkim školama i umjetničkim programima pravo je svakog djeteta s izraženim interesom i sposobnostima za izražavanje u nekome od oblika umjetnosti. Odgovarajući oblik umjetničkoga obrazovanja određuje se s obzirom na djetetova znanja, vještine, sposobnosti i aspiracije.
Upis u osnovnu umjetničku školu stoga treba biti omogućen svakom djetetu, bez selekcije. Škole koje zbog ograničenih kadrovskih i materijalnih preduvjeta ipak moraju provoditi selekciju, školskim će kurikulumom razraditi kriterije upisa, uvažavajući određenja Konvencije o pravima djeteta u kojoj se navodi sljedeće: Države stranke poštivat će i promicati pravo djeteta na puno sudjelovanje u kulturnom i umjetničkom životu te će poticati ostvarenje primjerenih i jednakih uvjeta za provođenje kulturnih, umjetničkih, rekreativnih i slobodnih aktivnosti (UN, 1989, čl. 31).
Dobrovoljnost umjetničkoga obrazovanja.Uključivanje u neki od oblika umjetničkoga obrazovanja temelji se na slobodnome izboru djeteta i mlade osobe.
0
Komentiraj
2.5. Kompetencije učenika na završetku umjetničkog obrazovanja
Okvir generičkih kompetencija NKUO preuzima iz Okvira nacionalnoga kurikuluma, usmjeravajući umjetničko obrazovanje prema razvijanju oblika mišljenja, oblika rada i korištenja alata i kompetencija za osobni i socijalni razvoj (1. slika).
PRIJEDLOG NACIONALNOGa KURIKULUMA ZA UMJETNIČKO OBRAZOVANJE
1. UVOD
Nacionalni kurikulum za umjetničko obrazovanje * (u daljnjem tekstu: NKUO) sastavni je dio hrvatskoga sustava nacionalnih kurikulumskih dokumenata razvijenih temeljem Okvira nacionalnoga kurikuluma. Njime se određuje i usustavljuje umjetničko obrazovanje kao vrijedan i poseban dio obrazovnoga sustava Republike Hrvatske. Dokument je nastao na temeljima dosadašnje pozitivne prakse umjetničkoga obrazovanja u Republici Hrvatskoj i spoznajama o nužnim promjenama koje nalažu suvremeni standardi umjetničkoga obrazovanja.
* Naziv obrazovanje podrazumijeva odgoj i obrazovanje.
NKUO omogućava visoku razinu koherentnosti, otvorenosti, diferenciranosti i prilagodljivosti sustava umjetničkoga obrazovanja na predškolskoj, osnovnoškolskoj i srednjoškolskoj razini, uz prepoznavanje i poštivanje posebnosti različitih umjetničkih disciplina. NKUO-om se uređuju odrednice, načini i uvjeti rada predtercijarnoga umjetničkog obrazovanja te se usklađuju sve njegove vrste i razine.
Umjetnička škola je odgojno-obrazovna ustanova u kojoj se provode isključivo umjetnički programi i omogućuje cjelovito i zaokruženo umjetničko obrazovanje u određenome umjetničkom području, koje se zaključuje stjecanjem umjetničke svjedodžbe.
Umjetnički program omogućuje djetetu i mladoj osobi profiliranje u određenome umjetničkom polju, dajući mu zaokruženo obrazovanje s umjetničkim i općeobrazovnim sadržajima.
Umjetničko obrazovanje poseban je, institucionalni oblik odgoja i obrazovanja u umjetnosti i ostvaruje se umjetničkim programima umjetničkih i drugih škola.
Umjetničko obrazovanje namijenjeno je djeci i mladim osobama s izraženim interesom i sposobnostima za izražavanje u nekom od oblika umjetnosti: vizualnoj umjetnosti i dizajnu, glazbenoj umjetnosti, filmskoj i medijskoj umjetnosti, dramskoj umjetnosti te umjetnosti pokreta i plesa.
NKUO prikazuje sljedeće odrednice umjetničkoga obrazovanja:
▪ svrhu, vrijednosti, ciljeve i načela umjetničkoga obrazovanja
▪ učenje i poučavanje u umjetničkome obrazovanju
▪ sadržaje učenja i poučavanja umjetničkoga obrazovanja
▪ organizaciju umjetničkoga obrazovanja
▪ način vrednovanja, ocjenjivanja i izvješćivanja o učeničkim postignućima u umjetničkome obrazovanju.
NKUO usklađen je s:
▪ Okvirom nacionalnoga kurikuluma – krovnim dokumentom sustava odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj
▪ Okvirom za vrednovanje, ocjenjivanje i izvješćivanje o učeničkim postignućima
▪ Okvirom za poticanje iskustava učenja i vrednovanja postignuća darovitih učenika
▪ Okvirom za poticanje iskustava učenja i vrednovanja postignuća učenika s teškoćama u razvoju
▪ Nacionalnim kurikulumom za rani i predškolski odgoj i obrazovanje
▪ Nacionalnim kurikulumom za osnovnoškolski odgoj i obrazovanje
▪ Nacionalnim kurikulumom za gimnazijsko obrazovanje
▪ Nacionalnim kurikulumom za strukovno obrazovanje
▪ Kurikulumima područja i međupredmetnih tema.
Izrada svih kurikulumskih dokumenata na području umjetničkoga obrazovanja počiva na sljedećim načelima:
▪ unutarnjoj konzistentnosti i usklađenosti s ostalim relevantnim kurikulumskim dokumentima
▪ znanstvenoj utemeljenosti kurikuluma
▪ razvojnome karakteru kurikuluma
▪ otvorenosti kurikuluma koja omogućuje razinu fleksibilnosti, autonomije i slobode izbora koja je primjerena prirodi/svrsi umjetničkoga obrazovanja
▪ usmjerenosti na ishode učenja
▪ kontinuiranome vrednovanju kurikulumskih dokumenata.
2. SVRHA, VRIJEDNOSTI I CILJEVI
2.1. Svrha umjetničkog obrazovanja
Svrha je umjetničkoga obrazovanja:
▪ omogućiti samoostvarenje s pomoću umjetnosti, tj. razvoj umjetničkih potencijala djeteta i mlade osobe umjetničkim izražavanjem i samoizražavanjem
▪ omogućiti razvoj umjetničkih znanja i vještina potrebnih za osobni razvoj, nastavak umjetničkoga obrazovanja i profesionalno bavljenje umjetnošću
▪ prenijeti djeci i mladim osobama nacionalne i internacionalne kulturne vrijednosti te razviti kritički odnos prema njima.
2.2. Vrijednosti umjetničkog obrazovanja
Umjetničko obrazovanje počiva na općim vrijednostima određenim Okvirom nacionalnoga kurikuluma.
Znanje . Uvažavajući važnost i vrijednost individualne darovitosti, umjetničko obrazovanje promiče usvajanje umjetničkih znanja i znanja o umjetnosti kao osnovnu pretpostavku kvalitetnoga umjetničkog izražavanja i samoizražavanja. Umjetničko znanje integrira i visoku razinu vještina i umijeća potrebnih za umjetničko izražavanje i samoizražavanje. Osnovni je pokretač usvajanja znanja o umjetnosti znatiželja, koja proizlazi iz potrebe za osobnim kreativnim iskazom.
Identitet . Izgradnja osobnoga, autentičnoga umjetničkog identiteta temelj je umjetničkoga izraza i prvenstvena zadaća umjetničkoga obrazovanja. U vremenu intenzivne globalizacije umjetničko obrazovanje bitno doprinosi umjetničkoj samoidentifikaciji, razvoju samopoštovanja, samopouzdanja i kreativnosti pojedinca te uvažavanju umjetničkoga identiteta drugih. Uz osobni identitet za umjetnički je izraz važna refleksivna izgradnja zavičajnoga, nacionalnoga i globalnoga identiteta.
Solidarnost . Promičući ideju povezanosti i međuovisnosti subjekata društvene zajednice, djeca i mlade osobe sustavom se umjetničkoga obrazovanja senzibiliziraju za potrebe drugih i za cjelokupno životno okružje. Potiču se na dijeljenje svoje umjetnosti, pogotovo s onima kojima nije dostupna.
Odgovornost . Kao osobna i društvena vrijednost odgovornost u umjetnosti podrazumijeva odgovornost prema sebi i svojemu umjetničkom talentu, prema drugima i prema cjelokupnome umjetničkom nasljeđu. Očituje se kao kontinuirana skrb za očuvanje i nadogradnju umjetničkoga nasljeđa te očuvanje dostojanstva i ugleda umjetničkoga poziva. Preduvjet je za umjetnički suživot i ostvarenje svojih umjetničkih potencijala u odnosu na druge.
Umjetnički integritet . Skrbeći o razvitku svijesti djeteta i mlade osobe o svojoj i tuđoj umjetničkoj vrijednosti i posebnosti, umjetničko obrazovanje doprinosi razvoju njegova umjetničkog integriteta. Također, umjetničko obrazovanje promiče stav da umjetnički artefakti budu nadahnuti humanošću i slobodoljubivošću bez obzira na društveni kontekst u kojem nastaju.
Poštovanje . Umjetničko obrazovanje mjesto je posredovanja, prenošenja i razvijanja temeljnih moralnih i estetskih kriterija, načela i vrijednosti. U pluralnosti suvremenoga društva ono promiče poštovanje potreba, vrijednosti, ideja i stavova svakoga čovjeka, pravo na umjetničku različitost te suživot u odnosima suradnje, dostojanstva i ravnopravnosti utemeljenih na etičnosti i empatiji.
Poduzetnost . Suvremeno umjetničko obrazovanje doprinosi stvaranju kulture poduzetnosti afirmirajući njezine temeljne atribute: samoinicijativnost, fleksibilnost, kreativnost, neovisnost, marljivost, sposobnost rješavanja problema i preuzimanja rizika. Poduzetnost se u umjetnosti očituje na osobnome planu, učinkovitim iskazivanjem svojega umjetničkog rada te na društvenome planu, ustrajnim promicanjem umjetnosti i umjetničkih vrijednosti drugima.
Uz promicanje navedenih općih vrijednosti za umjetničko su obrazovanje osobito važne i sljedeće vrijednosti.
Umjetnička sloboda i pluralizam . Umjetničko obrazovanje promiče slobodu umjetničkoga izražavanja, pluralitet jednakovrijednih umjetničkih jezika, pristupa i ishoda te razvija svijest o svojoj i tuđoj umjetničkoj posebnosti .
Individualnost. Individualnim oblicima rada i individualiziranim pristupom pojedincu, umjetničko obrazovanje omogućuje djetetu i mladoj osobi razvijanje i njegovanje jedinstvene umjetničke osobnosti i izraza.
Kreativnost i inovativnost . Umjetničko obrazovanje potiče i razvija osjetljivost na probleme te originalnost i ingenioznost u učenju, stvaranju i istraživanju te umjetničkoj produkciji, kao temelju osobnoga i socijalnoga razvoja. Ono razvija kulturu stvaranja u kojoj se kreativnost i inovativnost podržavaju, razvijaju i nagrađuju.
Interkulturalnost. Neposrednim kontaktom s umjetnošću različitih kultura, interkulturalnom komunikacijom, umjetničko obrazovanje promiče uvažavanje svih kultura.
Jedinstvenost umjetničkoga iskustva . U umjetničkome obrazovanju odvijaju se procesi koji u djeteta i mlade osobe dovode do razvoja posebne sposobnosti umjetničkoga doživljaja, umjetničke transformacije i/ili produkcije različitih formi umjetničkoga izraza.
Estetska i umjetnička vrijednost. Umjetničko obrazovanje promiče i njeguje trajne vrijednosti i kvalitetu umjetničkoga izražavanja uspostavljajući jasne kriterije estetskoga vrednovanja.
2.3. Ciljevi umjetničkog obrazovanja
Ciljevi su umjetničkoga obrazovanja:
▪ osposobiti dijete i mladu osobu za umjetničko izražavanje i samoizražavanje u skladu s individualnim sposobnostima i sklonostima
▪ poticati i razvijati inovativnost i kreativnost
▪ osposobiti učenike za razumijevanje umjetnosti te za aktivan odgovor na umjetnički poticaj osobnim sudjelovanjem
▪ osposobiti dijete i mladu osobu za analizu, vrednovanje i samovrednovanje umjetničkoga djela te kompetentnu recepciju umjetničkih sadržaja
▪ osposobiti dijete i mladu osobu za nastavak umjetničkoga obrazovanja i profesionalno bavljenje umjetnošću u promjenjivu društveno-kulturnom kontekstu
▪ razviti svijest o potrebi očuvanja materijalne i duhovne povijesno-kulturne baštine Republike Hrvatske i nacionalnoga kulturnog identiteta
▪ osposobiti za život i djelovanje u višekulturnome svijetu
▪ senzibilizirati dijete i mladu osobu za razumijevanje i uvažavanje umjetničke različitosti
▪ poticati i razvijati samostalnost, samopouzdanje, odgovornost, istraživačko-umjetničku odvažnost i spremnost rješavanja umjetničkih problema
▪ osposobiti dijete i mladu osobu za cjeloživotno učenje u umjetnosti i razvoj s pomoću umjetnosti.
2.4. Načela umjetničkog obrazovanja
Umjetničko se obrazovanje temelji na općim načelima obrazovanja određenima Okvirom nacionalnoga kurikuluma te na sljedećim načelima posebnim za umjetničko obrazovanje .
Jednaka mogućnost umjetničkoga obrazovanja za sve s obzirom na njihove sposobnosti i interese. Razvoj umjetničkih kompetencija primarnim umjetničkim obrazovanjem u umjetničkim školama i umjetničkim programima pravo je svakog djeteta s izraženim interesom i sposobnostima za izražavanje u nekome od oblika umjetnosti. Odgovarajući oblik umjetničkoga obrazovanja određuje se s obzirom na djetetova znanja, vještine, sposobnosti i aspiracije.
Upis u osnovnu umjetničku školu stoga treba biti omogućen svakom djetetu, bez selekcije. Škole koje zbog ograničenih kadrovskih i materijalnih preduvjeta ipak moraju provoditi selekciju, školskim će kurikulumom razraditi kriterije upisa, uvažavajući određenja Konvencije o pravima djeteta u kojoj se navodi sljedeće: Države stranke poštivat će i promicati pravo djeteta na puno sudjelovanje u kulturnom i umjetničkom životu te će poticati ostvarenje primjerenih i jednakih uvjeta za provođenje kulturnih, umjetničkih, rekreativnih i slobodnih aktivnosti (UN, 1989, čl. 31).
Dobrovoljnost umjetničkoga obrazovanja. Uključivanje u neki od oblika umjetničkoga obrazovanja temelji se na slobodnome izboru djeteta i mlade osobe.
2.5. Kompetencije učenika na završetku umjetničkog obrazovanja
Okvir generičkih kompetencija NKUO preuzima iz Okvira nacionalnoga kurikuluma , usmjeravajući umjetničko obrazovanje prema razvijanju oblika mišljenja, oblika rada i korištenja alata i kompetencija za osobni i socijalni razvoj (1. slika).