Na temelju članka 33. stavka 3. Zakona o sustavu civilne zaštite (»Narodne novine«, broj 82/15) ravnatelj Državne uprave za zaštitu i spašavanje donosi
PRAVILNIK O MOBILIZACIJI, UVJETIMA I NAČINU RADA OPERATIVNIH SNAGA SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE
I.OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom uređuje se mobilizacija, aktiviranje operativnih snaga sustava civilne zaštite i način rada tijekom njihovog djelovanja u slučaju neposredne prijetnje, velike nesreće i katastrofe na području Republike Hrvatske, i to: stožera civilne zaštite, operativnih snaga vatrogastva, operativnih snaga Hrvatskog Crvenog križa, operativnih snaga Hrvatske gorske službe spašavanja, drugih udruga, koordinatora na lokaciji i pravnih osoba u sustavu civilne zaštite (u daljnjem tekstu: operativne snage).
(2) Ovim Pravilnikom uređuje se i postupak popunjavanja postrojbi civilne zaštite koje osnivaju jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i raspoređivanje obveznika civilne zaštite na dužnosti povjerenika i zamjenika povjerenika u jedinicama lokalne samouprave te njihovo mobiliziranje i aktiviranje.
Članak 2.
Mobilizacijom se obavlja pozivanje, prihvat i opremanje profesionalnih i pričuvnih pripadnika operativnih snaga sustava civilne zaštite i dovodi ih se u stanje spremnosti za provođenje mjera i aktivnosti u velikim nesrećama i katastrofama samostalno ili u suradnji s drugim operativnim snagama, odnosno za sudjelovanje u osposobljavanju i vježbama sustava civilne zaštite.
Članak 3.
(1) Operativne snage nalogom mobilizira središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove civilne zaštite i izvršno tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave (dalje u tekstu: nadležno tijelo) na temelju relevantnih podataka sustava ranog upozoravanja, kada izvanredni događaj ima tendenciju razvoja u veliku nesreću i katastrofu ili kada je proglašena velika nesreća i katastrofa.
(2) Nadležno tijelo operativne snage može mobilizirati i zbog sudjelovanja u vježbama i drugim aktivnostima sustava civilne zaštite.
(3) Za potrebe provođenja mobiliziranja i aktiviranja operativnih snaga - ljudstva, sredstava i opreme, nadležno tijelo koristi se planom mobilizacije, kao sastavnim dijelom plana djelovanja civilne zaštite određene hijerarhijske razine sustava civilne zaštite.
(4) Nadležno tijelo koje je naložilo provođenje mobilizacije, kada prestane potreba za operativnim djelovanjem mobiliziranih kapaciteta operativnih snaga, posebnim aktom nalaže provođenje demobilizacije ljudstva, sredstava i opreme.
II. MOBILIZACIJA, AKTIVIRANJE I NAČIN RADA OPERATIVNIH SNAGA
1. Stožeri civilne zaštite
Članak 4.
(1) Stožer civilne zaštite, zbog sastava i načina imenovanja članova, u pravilu se aktivira na način da se članovi pozivaju na mjesto i u vrijeme navedeno u nalogu nadležnog tijela koje je naložilo aktiviranje stožera.
(2) Pozivanje i aktiviranje stožera iz stavka 1.ovog članka nalaže čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove civilne zaštite, općinski načelnik, gradonačelnik, gradonačelnik Grada Zagreba, župan ili osoba koju on ovlasti.
(3) Članovi Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske pozivaju se putem Državnog centra zaštite i spašavanja.
(4) Članovi stožera civilne zaštite jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave pozivaju se vlastitim kapacitetima nadležnih tijela, sukladno planu pozivanja kojeg donosi općinski načelnik, gradonačelnik, gradonačelnik Grada Zagreba i župan i dio je plana djelovanja civilne zaštite, dok se samo iznimno i to kao pričuvni kapacitet za pozivanje koristi županijski centar 112.
Članak 5.
(1) Kako bi se u iznimnim situacijama iz članka 4. stavka 5. ovog Pravilnika osiguralo pravovremeno pozivanje članova stožera civilne zaštite, izvršna tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave jedan primjerak plana pozivanja stožera civilne zaštite dostavljaju nadležnom područnom uredu središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove civilne zaštite.
(2) Izvršna tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave dužna su redovito evidentirati svaku promjenu u sastavu stožera civilne zaštite, te ažurirane podatke o eventualnim promjenama u sastavu stožera ili promjenu podataka kod članova stožera odmah dostaviti tijelu iz stavka 1. ovog članka.
Članak 6.
(1) Svaki član stožera civilne zaštite sudjeluju u radu stožera na način da predstavlja operativnu snagu koja ga je za člana predložila, sudjeluje u koordiniranju operativnih aktivnosti između različitih operativnih snaga i sudionika sustava civilne zaštite, zapovjednog ili rukovodnog tijela vlastite operativne snage i koordinatora na lokaciji, sukladno specifičnostima na mjestu izvanrednog događaja, uputama i zahtjevima načelnika stožera i pravilima struke u području nadležnosti.
(2) U slučaju velike nesreće, stožer civilne zaštite jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave predlaže organiziranje volontera i način njihovog uključivanja u provođenje određenih mjera i aktivnosti u velikim nesrećama i katastrofama, u suradnji sa središnjim tijelom državne uprave nadležnim za organiziranje volontera.
2. Operativne snage vatrogastva
Članak 7.
Zapovjedništva i postrojbe vatrogastva, kada u velikim nesrećama i katastrofama djeluju kao operativna snaga sustava civilne zaštite, mobiliziraju se i aktiviraju sukladno odredbama posebnih propisa kojima se uređuje područje vatrogastva, planovima djelovanja civilne zaštite jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i Državnim planom djelovanje civilne zaštite, Zakona o sustavu civilne zaštite, vlastitih operativnih planova civilne zaštite, te nalogu stožera civilne zaštite jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, načelnika Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske i glavnog vatrogasnog zapovjednika.
3. Operativne snage Hrvatskog Crvenog križa
Članak 8.
(1) Društva Crvenog križa, općinska, gradska i županijska te Hrvatski Crveni križ, kao operativna snaga sustava civilne zaštite u provođenju mjera i aktivnosti sustava civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama djeluju u skladu sa zahtjevima stožera civilne zaštite jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove civilne zaštite i koordinatora na lokaciji na temelju planova djelovanja civilne zaštite (za određenu razinu) te sukladno vlastitim operativnim planovima civilne zaštite.
(2) Sastavni dio planova iz stavka 1. ovog članka su planovi mobilizacije na temelju kojih se planira mobiliziranje kapaciteta Crvenog križa za sudjelovanje u provođenju mjera i aktivnosti sustava civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama po nalogu načelnika stožera civilne zaštite određene (nadležne) razine koji im se u pravilu dostavlja putem nadležnog županijskog centra 112.
(3) Djelovanje vlastitih kapaciteta Hrvatski Crveni križ usklađuje s ostalim operativnim snagama sukladno vlastitim operativnim planovima civilne zaštite, nalozima, zahtjevima i uputama stožera civilne zaštite određene razine i koordinatora na lokaciji.
4. Operativne snage Hrvatske gorske službe spašavanja
Članak 9.
(1) Operativne snage Hrvatske gorske službe spašavanja, kao operativne snage sustava civilne zaštite, u provođenje mjera i aktivnosti sustava civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama djeluju u skladu sa zahtjevima stožera civilne zaštite jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove civilne zaštite i koordinatora na lokaciji na temelju planova djelovanja civilne zaštite (za određenu razinu) te sukladno vlastitim operativnim planovima civilne zaštite.
(2) Sastavni dio planova iz stavka 1. ovog članka su planovi mobilizacije na temelju kojih se planira mobiliziranje kapaciteta Hrvatske gorske službe spašavanja za sudjelovanje u provođenju mjera i aktivnosti sustava civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama po nalogu načelnika stožera civilne zaštite određene (nadležne) razine koji im se u pravilu dostavlja putem nadležnog ŽC 112.
(3) Djelovanje vlastitih kapaciteta Hrvatska gorska služba spašavanja usklađuje s ostalim operativnim snagama sukladno vlastitim operativnim planovima civilne zaštite, nalozima, zahtjevima i uputama stožera civilne zaštite određene razine i koordinatora na lokaciji.
5. Udruge
Članak 10.
(1) Udruge su dio operativnih snaga sustava civilne zaštite i svojim sposobnostima nadopunjuju sposobnosti temeljnih operativnih snaga sustava civilne zaštite te specijalističkih i intervencijskih postrojbi civilne zaštite na razini jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i Republike Hrvatske.
(2) Predstavničko tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, sukladno procjeni rizika od velikih nesreća i planu djelovanja civilne zaštite, donosi odluku o određivanju pravnih osoba od interesa za sustav civilne zaštite kojom se na temelju plana djelovanja civilne zaštite utvrđuju zadaće tih kapaciteta u sustavu civilne zaštite i na temelju koje jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave međusobne odnose s udrugama uređuju sporazumom.
(3) Državnim planom djelovanja civilne zaštite utvrđuje se uporaba i područje operativnog djelovanja kapaciteta udruga, dok njihovo operativno djelovanje u provođenju mjera i aktivnosti sustava civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama koordinira središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove civilne zaštite.
(4) Članovi udruga, pozivaju se i aktiviraju sukladno vlastitim operativnim planovima civilne zaštite - planovima mobilizacije prema nalozima, zahtjevima i uputama stožera civilne zaštite određene razine i koordinatora na lokaciji koji su usklađeni sa planovima djelovanja civilne zaštite svih razina.
Članak 11.
(1) Članovi udruga ne mogu se istovremeno raspoređivati u više operativnih snaga na svim razinama ustrojavanja sustava civilne zaštite.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka pripadnici udruga sa specijalističkim vještinama (npr. vodiči potražnih pasa, radioamateri) rasporedit će se postrojbe civilne zaštite sukladno potrebama njihovih ustrojstava.
(3) Odgovorna osoba udruge odredit će članove koji se predlažu za raspoređivanje u specijalističke ili interventne postrojbe civilne zaštite.
6. Postrojbe i povjerenici civilne zaštite
a. Popuna, raspoređivanje i mobiliziranje obveznika u postrojbe civilne zaštite
Članak 12.
Popuna postrojbi civilne zaštite obveznicima provodi se sukladno članku 44. Zakona o sustavu civilne zaštite uz ispunjenje uvjeta propisanih Pravilnikom o kriterijima zdravstvenih sposobnosti koje moraju ispunjavati pripadnici postrojbi civilne zaštite te kriterijima za raspoređivanje i uvjetima za imenovanje povjerenika civilne zaštite i njegovog zamjenika.
Članak 13.
(1) Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, sukladno procjeni rizika od velikih nesreća, planu djelovanja civilne zaštite i analizi stanja spremnosti sustava civilne zaštite, utvrđuju spremnost i dostatnost kapaciteta operativnih snaga sustava civilne zaštite na svom području te, u slučaju da istima ne mogu u dovoljnoj mjeri samostalno učinkovito reagirati na otklanjanju posljedica od prijetećih opasnosti, osnivaju postrojbe civilne zaštite.
(2) Postrojbe civilne zaštite iz stavka 1. ovog članka popunjavaju se postupkom odabira najboljih kandidata iz kategorija građana koje su Zakonom o sustavu civilne zaštite utvrđene kao potencijalne baze obveznika za popunu snaga civilne zaštite.
(3) Postrojbe civilne zaštite ustrojavaju se na temelju odredbi Uredbe o sastavu i strukturi postrojbi civilne zaštite, koju donosi Vlada Republike Hrvatske.
Članak 14.
(1) Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave za popunu postrojbi civilne zaštite koristite dostupne baze s podatcima o građanima koji prebivaju na području njihove nadležnosti, a koje vode druga javna tijela i sadrže podatke koji se mogu koristiti kao baze o obveznicima civilne zaštite iz kojih će se potreban broj obveznika odabirom rasporediti u postrojbe civilne zaštite, kao što su:
-evidencije boravišta i prebivališta građana
-vojne evidencije
-birački popisi
-evidencije korisnika komunalnih i drugih usluga i
-druge odgovarajuće raspoložive baze podataka
(2) Pored baza podataka iz stavka 1. ovog članka, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave za potrebe popunjavanja postrojbi civilne zaštite mogu:
-ustrojiti vlastite evidencije obveznika civilne zaštite
-kroz suradnju s pojedinim udrugama građana dio njihovih članova, sukladno odredbama Zakona o sustavu civilne zaštite, raspoređivati u postrojbe civilne zaštite
-koristiti javne pozive, putem kojih će pozvati sve zainteresirane građane da sudjeluju u sustavu civilne zaštite i da ih nadležna tijela formalno rasporede u postrojbe civilne zaštite
-kroz suradnju s volonterskim centrima, iz njihovih evidencija odabrati potencijalne obveznike za raspoređivanje u postrojbe civilne zaštite.
Članak 15.
(1) Provođenjem postupka odabira, potencijalni kandidati se kroz popunu i raspoređivanje, iz statusa obveznika civilne zaštite prevode u status pripadnika postrojbe civilne zaštite.
Članak 16.
(1) Popuna postrojbi civilne zaštite jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave provodi se na način da se svi potencijalni kandidati pozovu na intervju, obavijeste o pravima i obvezama u vezi rasporeda u postrojbe civilne zaštite, utvrdi im se raspored i utemelji evidencijski karton pripadnika postrojbe civilne zaštite.
(2) Intervju iz stavka 1. ovog članka obvezno obuhvaća pitanja o motiviranosti, zainteresiranosti, dragovoljnosti, stručnim znanjima i posebnim vještinama od interesa za djelovanje u postrojbama civilne zaštite.
(3) Obavijest o pravima pripadnika postrojbi civilne zaštite iz stavka 1. ovog članka obvezno mora sadržavati informacije o načinu zaštite i osiguranja od posljedica nesreća tijekom provođenja mjera i aktivnosti civilne zaštite, informacije o refundaciji plaće poslodavcima kao i o eventualnim pravima pripadnika na druge naknade i/ili određene povlastice koje im se posebnom odlukom nadležnog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave mogu dodijeliti, odnosno o određenim povlasticama povezanim s rasporedom u postrojbu civilne zaštite, kao npr. smanjenom prirezu ili komunalnim doprinosima, besplatnom parkiranju, nižim cijenama usluga vrtića kojih je lokalna samouprava utemeljitelj, prednostima u dodjeli stipendija ili na neki drugi pogodan način vrednovati njihovo angažiranje u postrojbama civilne zaštite.
(4) Obavijest o obvezama pripadnika postrojbi civilne zaštite iz stavka 1. ovog članka obvezno mora sadržavati informacije o obvezi odazivanja na mobilizacijski poziv kao i razlozima i načinu odgađanja/oslobađanja od izvršavanja obveza, obvezama osposobljavanja, obvezama sudjelovanja na vježbama te čuvanja zadužene i povjerene im opreme i sredstava civilne zaštite.
(5) Raspoređeni pripadnici u postrojbe civilne zaštite uvode se u evidenciju obveznika civilne zaštite koja se sukladno Pravilniku o vođenju evidencija pripadnika snaga civilne zaštite vodi u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Članak 17.
Jedinice lokalne i područne samouprave dužne su prije sudjelovanja postrojbe civilne zaštite u programima osposobljavanja, vježbama ili sudjelovanju u provođenju mjera civilne zaštite provesti:
-imenovanje zapovjednika, upravljačke skupine i svih pripadnika postrojbe
-opremanje zaštitnom radnom odorom, specijalističkom i skupnom opremom
-osigurati pripadnike od posljedica nesretnog slučaja
-osigurati samodostatnost neophodnu za provođenje mjera i aktivnosti civilne zaštite.
Članak 18.
(1) Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave u postrojbe civilne zaštite u pravilu raspoređuju 20% više pripadnika od broja utvrđenog planom popune postrojbe koji se donosi na temelju Uredbe o sastavu i strukturi postrojbi civilne zaštite.
(2) Popuna specijalističkih postrojbi civilne zaštite u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave ima prioritet u odnosu na popunu postrojbi civilne zaštite opće namjene.
Članak 19.
(1) Izvršno tijelo jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave određuje/osigurava administrativne kapacitete za vođenje procesa raspoređivanja obveznika u postrojbe civilne zaštite, vođenje evidencije, obavljanja svih poslova u svezi provođenja obveza povezanih s rješavanjem prava pripadnika postrojbi u svezi sudjelovanja u saniranju posljedica velikih nesreća na koje su pozvani službenim mobilizacijskim pozivom, prava i naknada volontera, kao i drugih obveza povezanih s rasporedom u postrojbe civilne zaštite, kao što su pohađanja osposobljavanja, sudjelovanje u vježbama civilne zaštite i slično.
(2) Kada sukladno odredbama Zakona o sustavu civilne zaštite više jedinica lokalne samouprave zajednički organizira obavljanje poslova civilne zaštite, poslove iz stavka 1. ovog članka provodi zajedničko tijelo.
(3) Prednost u raspoređivanju u postrojbe civilne zaštite imaju kandidati koji istaknu interes za dragovoljnim sudjelovanjem u postrojbama civilne zaštite te ispunjavaju uvjete propisane zakonom.
(4) Administrativni kapaciteti iz stavka 1. ovog članka, osim za pripadnike postrojbi civilne zaštite, iste poslove obavljaju i za povjerenike civilne zaštite i njihove zamjenike.
Članak 20.
Mobilizacija zajedničkih postrojbi civilne zaštite jedinica lokalne samouprave provodi se sukladno odredbama sklopljenog sporazuma kojima se obvezno utvrđuje način financiranja zajedničke postrojbe (oprema, osposobljavanja, vježbe, djelovanje…), upravljačku skupinu zajedničke postrojbe, tko i pod kojim uvjetima može naložiti mobilizaciju zajedničkih postrojbi, ustroj i način popune zajedničke postrojbe civilne zaštite.
b. Popuna i raspored obveznika na dužnosti povjerenika civilne zaštite i njihovih zamjenika
Članak 21.
(1) Povjerenike i zamjenike povjerenika civilne zaštite (dalje u tekstu: povjerenik civilne zaštite) imenuje izvršno tijelo jedinice lokalne samouprave iz redova obveznika civilne zaštite koji žive u zgradi, ulici ili naselju (za maksimalno 50 stanova ili obiteljskih kuća) za koje područje će se rasporediti na dužnosti povjerenika civilne zaštite.
(2) Povjerenici civilne zaštite uvode se u evidenciju obveznika civilne zaštite koja se sukladno Pravilniku o vođenju evidencija pripadnika snaga civilne zaštite vodi u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(3) Povlastice za pripadnike postrojbi civilne zaštite iz članka 16. stavka 3. ovog Pravilnika primjenjuju se i za povjerenike civilne zaštite.
Članak 22.
(1) Postupak odabira povjerenika civilne zaštite jedinica lokalne samouprave provodi se na način da se svi potencijalni kandidati iz evidencije obveznika civilne zaštite pozovu na intervju, obavijesti ih se o pravima i obvezama u svezi rasporeda na dužnosti, utvrdi im se raspored te utemelji evidencijski karton povjerenika civilne zaštite.
(2) U postupku odabira povjerenika civilne zaštite, osim o općim psihofizičkim sposobnostima, treba voditi računa da se kao kandidati predlože stanari koji imaju ugled koji pretpostavlja i autoritet te posebno osobne kapacitete za primjenu položajnog autoriteta u specifičnim uvjetima kada se stvarno provode mjere civilne zaštite u velikoj nesreći i katastrofi.
(3) U postupku odabira povjerenika civilne zaštite potrebno je osigurati da predloženi kandidat osobno izrazi spremnost te potpiše suglasnost kako će provoditi zadaće povjerenika civilne zaštite.
(4) Intervju iz stavka 1. ovog članka obvezno obuhvaća pitanja o motiviranosti, zainteresiranosti, dragovoljnosti i stručnim znanjima i posebnim vještinama od interesa za obavljanje poslova povjerenika civilne zaštite.
(5) Obavijest o pravima povjerenika civilne zaštite iz stavka 1. ovog članka obvezno mora sadržavati informacije o načinu zaštite i osiguranja od posljedica nesreća tijekom provođenja mjera i aktivnosti civilne zaštite te informacije o pravu na refundiranje isplaćenih troškova plaće poslodavcima za vrijeme u kojem su bili mobilizirani za potrebe djelovanja u sustavu civilne zaštite.
Članak 23.
Obavijest o obvezama povjerenika civilne zaštite obvezno mora sadržavati informacije o obvezi odazivanja na mobilizacijski poziv kao i razlozima i načinu odgađanja/oslobađanja od izvršavanja obveza, obvezama osposobljavanja, obvezama sudjelovanja na vježbama sustava civilne zaštite, ulozi u provođenju preventivnih mjera i podizanju svijesti građana u sustavu civilne zaštite, obvezama u pripremanju i osposobljavanju građana za osobnu i uzajamnu zaštitu te usklađivanje provođenja osobne i uzajamne zaštite, obavješćivanju građana o poduzimanja mjera i postupaka civilne zaštite te u mobilizaciji svih raspoloživih kapaciteta lokalne zajednice za sudjelovanje u otklanjanju nastalih posljedica, sudjelovanja građana u organiziranju i provođenju evakuacije, sklanjanja i zbrinjavanja, obvezi vođenja evidencije stanara i osoba koje borave na području nadležnosti za koje su imenovani povjerenikom civilne zaštite kao i u obavljanju poslova i zadaća prema nalozima općinskog načelnika i/ili stožera civilne zaštite jedinice lokalne samouprave u velikoj nesreći i katastrofi.
c. Popuna i mobilizacija državne intervencijske postrojbe civilne zaštite
Članak 24.
(1) Popunu državne intervencijske postrojbe civilne zaštite provodi središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove civilne zaštite na temelju odluke o njenom osnivanju koju donosi čelnik tijela.
(2) Popuna postrojbi u pravilu se provodi na temelju sporazuma o suradnji potpisanih između središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove civilne zaštite i drugih udruga uz adekvatan postupak propisan odredbama članaka 12. do 20. ovog Pravilnika.
(3) Djelovanje državne intervencijske postrojbe civilne zaštite uređuje se Državnim planom djelovanja civilne zaštite, dio kojeg je i plan mobilizacije postrojbi.
(4) Mobilizaciju državne intervencijske postrojbe civilne zaštite nalaže načelnik Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske, a provode je zapovjednik državne intervencijske postrojbe civilne zaštite za sve postrojbe, zapovjednici državne intervencijske postrojbe civilne zaštite – za postrojbe odjela koje se sukladno odluci čelnika središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove civilne zaštite utemeljuju zonski, neposredno ili putem nadležnih županijskih centara 112.
(5) Za potrebe mobilizacije iz stavka 4. ovog članka provoditelji mobilizacije izrađuju vlastite mobilizacijske planove.
Članak 25.
Državne intervencijske postrojbe civilne zaštite Republike Hrvatske mogu se mobilizirati i uputiti u inozemstvo radi pružanja pomoći državi pogođenoj katastrofom uz osobno potpisanu suglasnost pripadnika postrojbi, sukladno posebnim propisima.
7. Koordinator na lokaciji
Članak 26.
(1) Koordinatora na lokaciji određuje nadležni stožer civilne zaštite, ovisno o specifičnostima izvanrednog događaja u otklanjanju posljedica kojeg se angažiraju kapaciteti više operativnih snaga, u pravilu iz sastava operativnih snaga vatrogastva koje imaju vodeću ulogu u provedbi intervencije.
(2) Koordinatora na lokaciji nadležni stožer civilne zaštite, nakon zaprimanja obavijesti o velikoj nesreći ili katastrofi, mobilizira/aktivira odmah po saznanju i upućuje ga na mjesto incidenta prije dolaska operativnih snaga.
8. Pravne osobe
Članak 27.
(1) Pravne osobe za potrebe sustava civilne zaštite aktiviraju se na temelju naloga/zahtjeva načelnika nadležnog stožera civilne zaštite, a sukladno planu djelovanja civilne zaštite Republike Hrvatske ili JLP(R)S, odluci o određivanju pravnih osoba od interesa za sustav civilne zaštite te operativnim planovima civilne zaštite pravnih osoba.
(2) Zahtjev iz stavka 1. ovog članka sadrži mjesto i zadaće na kojima će pravne osobe biti angažirani i predviđeno vrijeme angažiranja i druge informacije od značaja za suradnju s drugim operativnim snagama na mjestu djelovanja.
(3) Čelnik pravne osobe iz stavka 1. ovog članka dužan je podnositelja naloga/zahtjeva odmah izvijestiti o mogućnostima za stavljanje na raspolaganje operativnih ljudskih i materijalno-tehničkih sredstava za provođenje mjera iz plana djelovanja civilne zaštite određene razine.
9. Poziv, evidencija i raspored obveznika pripadnika civilne zaštite
Članak 28.
(1) Pisani poziv za mobilizaciju pripadnika postrojbi civilne zaštite i povjerenika civilne zaštite i njihovih zamjenika, mora sadržavati sljedeće:
-ime i prezime
-mjesto i adresu prebivališta
-mobilizacijsko zborište
-vrijeme odaziva
-potpis pozivatelja
(2) Ukoliko se poziv uručuje osobnom dostavom mora sadržavati i potvrdu primitka poziva.
(3) Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave za potrebe mobilizacije postrojbi civilne zaštite i povjerenika civilne zaštite i njihovih zamjenika dužni su propisati više načina pozivanja istih (poštom, telefonom, SMS-om, sredstvima javnog priopćavanja, teklićem i dr.) kako bi se ovisno o potrebama i mogućnostima mobilizacija mogla provesti na najbrži način.
Članak 29.
Postupak raspoređivanja obveznika u postrojbu civilne zaštite i na dužnosti povjerenika civilne zaštite završava upisom u evidenciju pripadnika civilne zaštite, popunjavanjem evidencijskog kartona pripadnika civilne zaštite i izdavanjem iskaznica civilne zaštite za sve pripadnike raspoređene u postrojbe civilne zaštite i na dužnosti povjerenika civilne zaštite, kada mu se priopći dužnost i kada to potvrdi svojim potpisom.
Članak 30.
Obveznici raspoređeni u postrojbe civilne zaštite i na dužnosti povjerenika civilne zaštite i njihovih zamjenika brišu se iz evidencije pripadnika na sljedeći način:
-po službenoj dužnosti u slučajevima ponovljenih neopravdanih neodazivanja na izvršavanje obveza u sustavu civilne zaštite na koje su pozvani od strane nadležnih tijela ili starosne dobi
-na njihov osobni zahtjev u slučaju promjene zdravstvene sposobnosti, promjene mjesta stanovanja (boravišta), gubitka motivacije ili drugih razloga osobne prirode.
Članak 31.
Provjera mobilizacijskih priprema i planova provodi se inspekcijskim i upravnim nadzorom te vježbama.
Članak 32.
Središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove civilne zaštite i područni uredi tog tijela, dužni su jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave na njihov zahtjev pružati stručnu pomoć pri organizaciji i provođenju mobilizacije operativnih snaga.
Članak 33.
Za obračun materijalnih prava mobiliziranih pripadnika civilne zaštite primjenjuju se odredbe Uredbe o načinu i uvjetima za ostvarivanje materijalnih prava mobiliziranih pripadnika postrojbi civilne zaštite za vrijeme sudjelovanja u aktivnostima u sustavu civilne zaštite.
III. PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 34.
Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o pozivanju, mobilizaciji i aktiviranju operativnih snaga zaštite i spašavanja (»Narodne novine«, broj 40/08 i 44/08).
Članak 35.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Na temelju članka 33. stavka 3. Zakona o sustavu civilne zaštite (»Narodne novine«, broj 82/15) ravnatelj Državne uprave za zaštitu i spašavanje donosi
PRAVILNIK O MOBILIZACIJI, UVJETIMA I NAČINU RADA OPERATIVNIH SNAGA SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
I.OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom uređuje se mobilizacija, aktiviranje operativnih snaga sustava civilne zaštite i način rada tijekom njihovog djelovanja u slučaju neposredne prijetnje, velike nesreće i katastrofe na području Republike Hrvatske, i to: stožera civilne zaštite, operativnih snaga vatrogastva, operativnih snaga Hrvatskog Crvenog križa, operativnih snaga Hrvatske gorske službe spašavanja, drugih udruga, koordinatora na lokaciji i pravnih osoba u sustavu civilne zaštite (u daljnjem tekstu: operativne snage).
(2) Ovim Pravilnikom uređuje se i postupak popunjavanja postrojbi civilne zaštite koje osnivaju jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i raspoređivanje obveznika civilne zaštite na dužnosti povjerenika i zamjenika povjerenika u jedinicama lokalne samouprave te njihovo mobiliziranje i aktiviranje.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 2.
Mobilizacijom se obavlja pozivanje, prihvat i opremanje profesionalnih i pričuvnih pripadnika operativnih snaga sustava civilne zaštite i dovodi ih se u stanje spremnosti za provođenje mjera i aktivnosti u velikim nesrećama i katastrofama samostalno ili u suradnji s drugim operativnim snagama, odnosno za sudjelovanje u osposobljavanju i vježbama sustava civilne zaštite.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 3.
(1) Operativne snage nalogom mobilizira središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove civilne zaštite i izvršno tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave (dalje u tekstu: nadležno tijelo) na temelju relevantnih podataka sustava ranog upozoravanja, kada izvanredni događaj ima tendenciju razvoja u veliku nesreću i katastrofu ili kada je proglašena velika nesreća i katastrofa.
(2) Nadležno tijelo operativne snage može mobilizirati i zbog sudjelovanja u vježbama i drugim aktivnostima sustava civilne zaštite.
(3) Za potrebe provođenja mobiliziranja i aktiviranja operativnih snaga - ljudstva, sredstava i opreme, nadležno tijelo koristi se planom mobilizacije, kao sastavnim dijelom plana djelovanja civilne zaštite određene hijerarhijske razine sustava civilne zaštite.
(4) Nadležno tijelo koje je naložilo provođenje mobilizacije, kada prestane potreba za operativnim djelovanjem mobiliziranih kapaciteta operativnih snaga, posebnim aktom nalaže provođenje demobilizacije ljudstva, sredstava i opreme.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
II. MOBILIZACIJA, AKTIVIRANJE I NAČIN RADA OPERATIVNIH SNAGA
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
1. Stožeri civilne zaštite
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 4.
(1) Stožer civilne zaštite, zbog sastava i načina imenovanja članova, u pravilu se aktivira na način da se članovi pozivaju na mjesto i u vrijeme navedeno u nalogu nadležnog tijela koje je naložilo aktiviranje stožera.
(2) Pozivanje i aktiviranje stožera iz stavka 1.ovog članka nalaže čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove civilne zaštite, općinski načelnik, gradonačelnik, gradonačelnik Grada Zagreba, župan ili osoba koju on ovlasti.
(3) Članovi Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske pozivaju se putem Državnog centra zaštite i spašavanja.
(4) Članovi stožera civilne zaštite jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave pozivaju se vlastitim kapacitetima nadležnih tijela, sukladno planu pozivanja kojeg donosi općinski načelnik, gradonačelnik, gradonačelnik Grada Zagreba i župan i dio je plana djelovanja civilne zaštite, dok se samo iznimno i to kao pričuvni kapacitet za pozivanje koristi županijski centar 112.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 5.
(1) Kako bi se u iznimnim situacijama iz članka 4. stavka 5. ovog Pravilnika osiguralo pravovremeno pozivanje članova stožera civilne zaštite, izvršna tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave jedan primjerak plana pozivanja stožera civilne zaštite dostavljaju nadležnom područnom uredu središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove civilne zaštite.
(2) Izvršna tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave dužna su redovito evidentirati svaku promjenu u sastavu stožera civilne zaštite, te ažurirane podatke o eventualnim promjenama u sastavu stožera ili promjenu podataka kod članova stožera odmah dostaviti tijelu iz stavka 1. ovog članka.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 6.
(1) Svaki član stožera civilne zaštite sudjeluju u radu stožera na način da predstavlja operativnu snagu koja ga je za člana predložila, sudjeluje u koordiniranju operativnih aktivnosti između različitih operativnih snaga i sudionika sustava civilne zaštite, zapovjednog ili rukovodnog tijela vlastite operativne snage i koordinatora na lokaciji, sukladno specifičnostima na mjestu izvanrednog događaja, uputama i zahtjevima načelnika stožera i pravilima struke u području nadležnosti.
(2) U slučaju velike nesreće, stožer civilne zaštite jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave predlaže organiziranje volontera i način njihovog uključivanja u provođenje određenih mjera i aktivnosti u velikim nesrećama i katastrofama, u suradnji sa središnjim tijelom državne uprave nadležnim za organiziranje volontera.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
2. Operativne snage vatrogastva
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 7.
Zapovjedništva i postrojbe vatrogastva, kada u velikim nesrećama i katastrofama djeluju kao operativna snaga sustava civilne zaštite, mobiliziraju se i aktiviraju sukladno odredbama posebnih propisa kojima se uređuje područje vatrogastva, planovima djelovanja civilne zaštite jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i Državnim planom djelovanje civilne zaštite, Zakona o sustavu civilne zaštite, vlastitih operativnih planova civilne zaštite, te nalogu stožera civilne zaštite jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, načelnika Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske i glavnog vatrogasnog zapovjednika.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
3. Operativne snage Hrvatskog Crvenog križa
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 8.
(1) Društva Crvenog križa, općinska, gradska i županijska te Hrvatski Crveni križ, kao operativna snaga sustava civilne zaštite u provođenju mjera i aktivnosti sustava civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama djeluju u skladu sa zahtjevima stožera civilne zaštite jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove civilne zaštite i koordinatora na lokaciji na temelju planova djelovanja civilne zaštite (za određenu razinu) te sukladno vlastitim operativnim planovima civilne zaštite.
(2) Sastavni dio planova iz stavka 1. ovog članka su planovi mobilizacije na temelju kojih se planira mobiliziranje kapaciteta Crvenog križa za sudjelovanje u provođenju mjera i aktivnosti sustava civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama po nalogu načelnika stožera civilne zaštite određene (nadležne) razine koji im se u pravilu dostavlja putem nadležnog županijskog centra 112.
(3) Djelovanje vlastitih kapaciteta Hrvatski Crveni križ usklađuje s ostalim operativnim snagama sukladno vlastitim operativnim planovima civilne zaštite, nalozima, zahtjevima i uputama stožera civilne zaštite određene razine i koordinatora na lokaciji.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
4. Operativne snage Hrvatske gorske službe spašavanja
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 9.
(1) Operativne snage Hrvatske gorske službe spašavanja, kao operativne snage sustava civilne zaštite, u provođenje mjera i aktivnosti sustava civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama djeluju u skladu sa zahtjevima stožera civilne zaštite jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove civilne zaštite i koordinatora na lokaciji na temelju planova djelovanja civilne zaštite (za određenu razinu) te sukladno vlastitim operativnim planovima civilne zaštite.
(2) Sastavni dio planova iz stavka 1. ovog članka su planovi mobilizacije na temelju kojih se planira mobiliziranje kapaciteta Hrvatske gorske službe spašavanja za sudjelovanje u provođenju mjera i aktivnosti sustava civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama po nalogu načelnika stožera civilne zaštite određene (nadležne) razine koji im se u pravilu dostavlja putem nadležnog ŽC 112.
(3) Djelovanje vlastitih kapaciteta Hrvatska gorska služba spašavanja usklađuje s ostalim operativnim snagama sukladno vlastitim operativnim planovima civilne zaštite, nalozima, zahtjevima i uputama stožera civilne zaštite određene razine i koordinatora na lokaciji.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
5. Udruge
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 10.
(1) Udruge su dio operativnih snaga sustava civilne zaštite i svojim sposobnostima nadopunjuju sposobnosti temeljnih operativnih snaga sustava civilne zaštite te specijalističkih i intervencijskih postrojbi civilne zaštite na razini jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i Republike Hrvatske.
(2) Predstavničko tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, sukladno procjeni rizika od velikih nesreća i planu djelovanja civilne zaštite, donosi odluku o određivanju pravnih osoba od interesa za sustav civilne zaštite kojom se na temelju plana djelovanja civilne zaštite utvrđuju zadaće tih kapaciteta u sustavu civilne zaštite i na temelju koje jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave međusobne odnose s udrugama uređuju sporazumom.
(3) Državnim planom djelovanja civilne zaštite utvrđuje se uporaba i područje operativnog djelovanja kapaciteta udruga, dok njihovo operativno djelovanje u provođenju mjera i aktivnosti sustava civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama koordinira središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove civilne zaštite.
(4) Članovi udruga, pozivaju se i aktiviraju sukladno vlastitim operativnim planovima civilne zaštite - planovima mobilizacije prema nalozima, zahtjevima i uputama stožera civilne zaštite određene razine i koordinatora na lokaciji koji su usklađeni sa planovima djelovanja civilne zaštite svih razina.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 11.
(1) Članovi udruga ne mogu se istovremeno raspoređivati u više operativnih snaga na svim razinama ustrojavanja sustava civilne zaštite.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka pripadnici udruga sa specijalističkim vještinama (npr. vodiči potražnih pasa, radioamateri) rasporedit će se postrojbe civilne zaštite sukladno potrebama njihovih ustrojstava.
(3) Odgovorna osoba udruge odredit će članove koji se predlažu za raspoređivanje u specijalističke ili interventne postrojbe civilne zaštite.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
6. Postrojbe i povjerenici civilne zaštite
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
a. Popuna, raspoređivanje i mobiliziranje obveznika u postrojbe civilne zaštite
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 12.
Popuna postrojbi civilne zaštite obveznicima provodi se sukladno članku 44. Zakona o sustavu civilne zaštite uz ispunjenje uvjeta propisanih Pravilnikom o kriterijima zdravstvenih sposobnosti koje moraju ispunjavati pripadnici postrojbi civilne zaštite te kriterijima za raspoređivanje i uvjetima za imenovanje povjerenika civilne zaštite i njegovog zamjenika.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 13.
(1) Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, sukladno procjeni rizika od velikih nesreća, planu djelovanja civilne zaštite i analizi stanja spremnosti sustava civilne zaštite, utvrđuju spremnost i dostatnost kapaciteta operativnih snaga sustava civilne zaštite na svom području te, u slučaju da istima ne mogu u dovoljnoj mjeri samostalno učinkovito reagirati na otklanjanju posljedica od prijetećih opasnosti, osnivaju postrojbe civilne zaštite.
(2) Postrojbe civilne zaštite iz stavka 1. ovog članka popunjavaju se postupkom odabira najboljih kandidata iz kategorija građana koje su Zakonom o sustavu civilne zaštite utvrđene kao potencijalne baze obveznika za popunu snaga civilne zaštite.
(3) Postrojbe civilne zaštite ustrojavaju se na temelju odredbi Uredbe o sastavu i strukturi postrojbi civilne zaštite, koju donosi Vlada Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 14.
(1) Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave za popunu postrojbi civilne zaštite koristite dostupne baze s podatcima o građanima koji prebivaju na području njihove nadležnosti, a koje vode druga javna tijela i sadrže podatke koji se mogu koristiti kao baze o obveznicima civilne zaštite iz kojih će se potreban broj obveznika odabirom rasporediti u postrojbe civilne zaštite, kao što su:
- evidencije boravišta i prebivališta građana
- vojne evidencije
- birački popisi
- evidencije korisnika komunalnih i drugih usluga i
- druge odgovarajuće raspoložive baze podataka
(2) Pored baza podataka iz stavka 1. ovog članka, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave za potrebe popunjavanja postrojbi civilne zaštite mogu:
- ustrojiti vlastite evidencije obveznika civilne zaštite
- kroz suradnju s pojedinim udrugama građana dio njihovih članova, sukladno odredbama Zakona o sustavu civilne zaštite, raspoređivati u postrojbe civilne zaštite
- koristiti javne pozive, putem kojih će pozvati sve zainteresirane građane da sudjeluju u sustavu civilne zaštite i da ih nadležna tijela formalno rasporede u postrojbe civilne zaštite
- kroz suradnju s volonterskim centrima, iz njihovih evidencija odabrati potencijalne obveznike za raspoređivanje u postrojbe civilne zaštite.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 15.
(1) Provođenjem postupka odabira, potencijalni kandidati se kroz popunu i raspoređivanje, iz statusa obveznika civilne zaštite prevode u status pripadnika postrojbe civilne zaštite.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 16.
(1) Popuna postrojbi civilne zaštite jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave provodi se na način da se svi potencijalni kandidati pozovu na intervju, obavijeste o pravima i obvezama u vezi rasporeda u postrojbe civilne zaštite, utvrdi im se raspored i utemelji evidencijski karton pripadnika postrojbe civilne zaštite.
(2) Intervju iz stavka 1. ovog članka obvezno obuhvaća pitanja o motiviranosti, zainteresiranosti, dragovoljnosti, stručnim znanjima i posebnim vještinama od interesa za djelovanje u postrojbama civilne zaštite.
(3) Obavijest o pravima pripadnika postrojbi civilne zaštite iz stavka 1. ovog članka obvezno mora sadržavati informacije o načinu zaštite i osiguranja od posljedica nesreća tijekom provođenja mjera i aktivnosti civilne zaštite, informacije o refundaciji plaće poslodavcima kao i o eventualnim pravima pripadnika na druge naknade i/ili određene povlastice koje im se posebnom odlukom nadležnog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave mogu dodijeliti, odnosno o određenim povlasticama povezanim s rasporedom u postrojbu civilne zaštite, kao npr. smanjenom prirezu ili komunalnim doprinosima, besplatnom parkiranju, nižim cijenama usluga vrtića kojih je lokalna samouprava utemeljitelj, prednostima u dodjeli stipendija ili na neki drugi pogodan način vrednovati njihovo angažiranje u postrojbama civilne zaštite.
(4) Obavijest o obvezama pripadnika postrojbi civilne zaštite iz stavka 1. ovog članka obvezno mora sadržavati informacije o obvezi odazivanja na mobilizacijski poziv kao i razlozima i načinu odgađanja/oslobađanja od izvršavanja obveza, obvezama osposobljavanja, obvezama sudjelovanja na vježbama te čuvanja zadužene i povjerene im opreme i sredstava civilne zaštite.
(5) Raspoređeni pripadnici u postrojbe civilne zaštite uvode se u evidenciju obveznika civilne zaštite koja se sukladno Pravilniku o vođenju evidencija pripadnika snaga civilne zaštite vodi u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 17.
Jedinice lokalne i područne samouprave dužne su prije sudjelovanja postrojbe civilne zaštite u programima osposobljavanja, vježbama ili sudjelovanju u provođenju mjera civilne zaštite provesti:
- imenovanje zapovjednika, upravljačke skupine i svih pripadnika postrojbe
- opremanje zaštitnom radnom odorom, specijalističkom i skupnom opremom
- osigurati pripadnike od posljedica nesretnog slučaja
- osigurati samodostatnost neophodnu za provođenje mjera i aktivnosti civilne zaštite.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 18.
(1) Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave u postrojbe civilne zaštite u pravilu raspoređuju 20% više pripadnika od broja utvrđenog planom popune postrojbe koji se donosi na temelju Uredbe o sastavu i strukturi postrojbi civilne zaštite.
(2) Popuna specijalističkih postrojbi civilne zaštite u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave ima prioritet u odnosu na popunu postrojbi civilne zaštite opće namjene.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 19.
(1) Izvršno tijelo jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave određuje/osigurava administrativne kapacitete za vođenje procesa raspoređivanja obveznika u postrojbe civilne zaštite, vođenje evidencije, obavljanja svih poslova u svezi provođenja obveza povezanih s rješavanjem prava pripadnika postrojbi u svezi sudjelovanja u saniranju posljedica velikih nesreća na koje su pozvani službenim mobilizacijskim pozivom, prava i naknada volontera, kao i drugih obveza povezanih s rasporedom u postrojbe civilne zaštite, kao što su pohađanja osposobljavanja, sudjelovanje u vježbama civilne zaštite i slično.
(2) Kada sukladno odredbama Zakona o sustavu civilne zaštite više jedinica lokalne samouprave zajednički organizira obavljanje poslova civilne zaštite, poslove iz stavka 1. ovog članka provodi zajedničko tijelo.
(3) Prednost u raspoređivanju u postrojbe civilne zaštite imaju kandidati koji istaknu interes za dragovoljnim sudjelovanjem u postrojbama civilne zaštite te ispunjavaju uvjete propisane zakonom.
(4) Administrativni kapaciteti iz stavka 1. ovog članka, osim za pripadnike postrojbi civilne zaštite, iste poslove obavljaju i za povjerenike civilne zaštite i njihove zamjenike.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 20.
Mobilizacija zajedničkih postrojbi civilne zaštite jedinica lokalne samouprave provodi se sukladno odredbama sklopljenog sporazuma kojima se obvezno utvrđuje način financiranja zajedničke postrojbe (oprema, osposobljavanja, vježbe, djelovanje…), upravljačku skupinu zajedničke postrojbe, tko i pod kojim uvjetima može naložiti mobilizaciju zajedničkih postrojbi, ustroj i način popune zajedničke postrojbe civilne zaštite.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
b. Popuna i raspored obveznika na dužnosti povjerenika civilne zaštite i njihovih zamjenika
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 21.
(1) Povjerenike i zamjenike povjerenika civilne zaštite (dalje u tekstu: povjerenik civilne zaštite) imenuje izvršno tijelo jedinice lokalne samouprave iz redova obveznika civilne zaštite koji žive u zgradi, ulici ili naselju (za maksimalno 50 stanova ili obiteljskih kuća) za koje područje će se rasporediti na dužnosti povjerenika civilne zaštite.
(2) Povjerenici civilne zaštite uvode se u evidenciju obveznika civilne zaštite koja se sukladno Pravilniku o vođenju evidencija pripadnika snaga civilne zaštite vodi u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(3) Povlastice za pripadnike postrojbi civilne zaštite iz članka 16. stavka 3. ovog Pravilnika primjenjuju se i za povjerenike civilne zaštite.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 22.
(1) Postupak odabira povjerenika civilne zaštite jedinica lokalne samouprave provodi se na način da se svi potencijalni kandidati iz evidencije obveznika civilne zaštite pozovu na intervju, obavijesti ih se o pravima i obvezama u svezi rasporeda na dužnosti, utvrdi im se raspored te utemelji evidencijski karton povjerenika civilne zaštite.
(2) U postupku odabira povjerenika civilne zaštite, osim o općim psihofizičkim sposobnostima, treba voditi računa da se kao kandidati predlože stanari koji imaju ugled koji pretpostavlja i autoritet te posebno osobne kapacitete za primjenu položajnog autoriteta u specifičnim uvjetima kada se stvarno provode mjere civilne zaštite u velikoj nesreći i katastrofi.
(3) U postupku odabira povjerenika civilne zaštite potrebno je osigurati da predloženi kandidat osobno izrazi spremnost te potpiše suglasnost kako će provoditi zadaće povjerenika civilne zaštite.
(4) Intervju iz stavka 1. ovog članka obvezno obuhvaća pitanja o motiviranosti, zainteresiranosti, dragovoljnosti i stručnim znanjima i posebnim vještinama od interesa za obavljanje poslova povjerenika civilne zaštite.
(5) Obavijest o pravima povjerenika civilne zaštite iz stavka 1. ovog članka obvezno mora sadržavati informacije o načinu zaštite i osiguranja od posljedica nesreća tijekom provođenja mjera i aktivnosti civilne zaštite te informacije o pravu na refundiranje isplaćenih troškova plaće poslodavcima za vrijeme u kojem su bili mobilizirani za potrebe djelovanja u sustavu civilne zaštite.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 23.
Obavijest o obvezama povjerenika civilne zaštite obvezno mora sadržavati informacije o obvezi odazivanja na mobilizacijski poziv kao i razlozima i načinu odgađanja/oslobađanja od izvršavanja obveza, obvezama osposobljavanja, obvezama sudjelovanja na vježbama sustava civilne zaštite, ulozi u provođenju preventivnih mjera i podizanju svijesti građana u sustavu civilne zaštite, obvezama u pripremanju i osposobljavanju građana za osobnu i uzajamnu zaštitu te usklađivanje provođenja osobne i uzajamne zaštite, obavješćivanju građana o poduzimanja mjera i postupaka civilne zaštite te u mobilizaciji svih raspoloživih kapaciteta lokalne zajednice za sudjelovanje u otklanjanju nastalih posljedica, sudjelovanja građana u organiziranju i provođenju evakuacije, sklanjanja i zbrinjavanja, obvezi vođenja evidencije stanara i osoba koje borave na području nadležnosti za koje su imenovani povjerenikom civilne zaštite kao i u obavljanju poslova i zadaća prema nalozima općinskog načelnika i/ili stožera civilne zaštite jedinice lokalne samouprave u velikoj nesreći i katastrofi.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
c. Popuna i mobilizacija državne intervencijske postrojbe civilne zaštite
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 24.
(1) Popunu državne intervencijske postrojbe civilne zaštite provodi središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove civilne zaštite na temelju odluke o njenom osnivanju koju donosi čelnik tijela.
(2) Popuna postrojbi u pravilu se provodi na temelju sporazuma o suradnji potpisanih između središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove civilne zaštite i drugih udruga uz adekvatan postupak propisan odredbama članaka 12. do 20. ovog Pravilnika.
(3) Djelovanje državne intervencijske postrojbe civilne zaštite uređuje se Državnim planom djelovanja civilne zaštite, dio kojeg je i plan mobilizacije postrojbi.
(4) Mobilizaciju državne intervencijske postrojbe civilne zaštite nalaže načelnik Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske, a provode je zapovjednik državne intervencijske postrojbe civilne zaštite za sve postrojbe, zapovjednici državne intervencijske postrojbe civilne zaštite – za postrojbe odjela koje se sukladno odluci čelnika središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove civilne zaštite utemeljuju zonski, neposredno ili putem nadležnih županijskih centara 112.
(5) Za potrebe mobilizacije iz stavka 4. ovog članka provoditelji mobilizacije izrađuju vlastite mobilizacijske planove.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 25.
Državne intervencijske postrojbe civilne zaštite Republike Hrvatske mogu se mobilizirati i uputiti u inozemstvo radi pružanja pomoći državi pogođenoj katastrofom uz osobno potpisanu suglasnost pripadnika postrojbi, sukladno posebnim propisima.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
7. Koordinator na lokaciji
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 26.
(1) Koordinatora na lokaciji određuje nadležni stožer civilne zaštite, ovisno o specifičnostima izvanrednog događaja u otklanjanju posljedica kojeg se angažiraju kapaciteti više operativnih snaga, u pravilu iz sastava operativnih snaga vatrogastva koje imaju vodeću ulogu u provedbi intervencije.
(2) Koordinatora na lokaciji nadležni stožer civilne zaštite, nakon zaprimanja obavijesti o velikoj nesreći ili katastrofi, mobilizira/aktivira odmah po saznanju i upućuje ga na mjesto incidenta prije dolaska operativnih snaga.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
8. Pravne osobe
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 27.
(1) Pravne osobe za potrebe sustava civilne zaštite aktiviraju se na temelju naloga/zahtjeva načelnika nadležnog stožera civilne zaštite, a sukladno planu djelovanja civilne zaštite Republike Hrvatske ili JLP(R)S, odluci o određivanju pravnih osoba od interesa za sustav civilne zaštite te operativnim planovima civilne zaštite pravnih osoba.
(2) Zahtjev iz stavka 1. ovog članka sadrži mjesto i zadaće na kojima će pravne osobe biti angažirani i predviđeno vrijeme angažiranja i druge informacije od značaja za suradnju s drugim operativnim snagama na mjestu djelovanja.
(3) Čelnik pravne osobe iz stavka 1. ovog članka dužan je podnositelja naloga/zahtjeva odmah izvijestiti o mogućnostima za stavljanje na raspolaganje operativnih ljudskih i materijalno-tehničkih sredstava za provođenje mjera iz plana djelovanja civilne zaštite određene razine.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
9. Poziv, evidencija i raspored obveznika pripadnika civilne zaštite
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 28.
(1) Pisani poziv za mobilizaciju pripadnika postrojbi civilne zaštite i povjerenika civilne zaštite i njihovih zamjenika, mora sadržavati sljedeće:
- ime i prezime
- mjesto i adresu prebivališta
- mobilizacijsko zborište
- vrijeme odaziva
- potpis pozivatelja
(2) Ukoliko se poziv uručuje osobnom dostavom mora sadržavati i potvrdu primitka poziva.
(3) Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave za potrebe mobilizacije postrojbi civilne zaštite i povjerenika civilne zaštite i njihovih zamjenika dužni su propisati više načina pozivanja istih (poštom, telefonom, SMS-om, sredstvima javnog priopćavanja, teklićem i dr.) kako bi se ovisno o potrebama i mogućnostima mobilizacija mogla provesti na najbrži način.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 29.
Postupak raspoređivanja obveznika u postrojbu civilne zaštite i na dužnosti povjerenika civilne zaštite završava upisom u evidenciju pripadnika civilne zaštite, popunjavanjem evidencijskog kartona pripadnika civilne zaštite i izdavanjem iskaznica civilne zaštite za sve pripadnike raspoređene u postrojbe civilne zaštite i na dužnosti povjerenika civilne zaštite, kada mu se priopći dužnost i kada to potvrdi svojim potpisom.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 30.
Obveznici raspoređeni u postrojbe civilne zaštite i na dužnosti povjerenika civilne zaštite i njihovih zamjenika brišu se iz evidencije pripadnika na sljedeći način:
- po službenoj dužnosti u slučajevima ponovljenih neopravdanih neodazivanja na izvršavanje obveza u sustavu civilne zaštite na koje su pozvani od strane nadležnih tijela ili starosne dobi
- na njihov osobni zahtjev u slučaju promjene zdravstvene sposobnosti, promjene mjesta stanovanja (boravišta), gubitka motivacije ili drugih razloga osobne prirode.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 31.
Provjera mobilizacijskih priprema i planova provodi se inspekcijskim i upravnim nadzorom te vježbama.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 32.
Središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove civilne zaštite i područni uredi tog tijela, dužni su jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave na njihov zahtjev pružati stručnu pomoć pri organizaciji i provođenju mobilizacije operativnih snaga.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 33.
Za obračun materijalnih prava mobiliziranih pripadnika civilne zaštite primjenjuju se odredbe Uredbe o načinu i uvjetima za ostvarivanje materijalnih prava mobiliziranih pripadnika postrojbi civilne zaštite za vrijeme sudjelovanja u aktivnostima u sustavu civilne zaštite.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
III. PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 34.
Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o pozivanju, mobilizaciji i aktiviranju operativnih snaga zaštite i spašavanja (»Narodne novine«, broj 40/08 i 44/08).
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 35.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje