NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OBVEZNOM ZDRAVSTVENOM OSIGURANJU I ZDRAVSTVENOJ ZAŠTITI STRANACA U REPUBLICI HRVATSKOJ, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Obvezno zdravstveno osiguranje i zdravstvena zaštita stranaca u Republici Hrvatskoj uređeno je Zakonom o obveznom zdravstvenom osiguranju i zdravstvenoj zaštiti stranaca u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 80/2013. – u daljnjem tekstu: Zakon) koji se primjenjuje od 01. srpnja 2013. godine.
Zakon sadrži odredbe vezane uz obvezno zdravstveno osiguranje stranaca s odobrenim stalnim boravkom u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: stranac na stalnom boravku) i stranac koji ima odobren privremeni boravak u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: stranac na privremenom boravku), zdravstvenoj zaštiti stranaca koji se nisu obvezni zdravstveno osigurati u Republici Hrvatskoj te odredbe kojima se sredstva za zdravstvenu zaštitu stranaca osiguravaju u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Zakonom je preuzeta Direktiva 2011/24/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 9. ožujka 2011. o primjeni prava pacijenata u prekograničnoj zdravstvenoj zaštiti (SL L 88, 4. 4. 2011.) – u daljnjem tekstu: Direktiva 2011/24/EU, te je propisano da je Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje nacionalna kontaktna točka za pružanje informacija strancima koji su zdravstveno osigurani u drugim državama članicama Europske unije o korištenju zdravstvene zaštite kod ugovornih subjekata Hrvatskog zavoda za zdravstveno zdravstveno osiguranje kao i kod privatnih provoditelja zdravstvene zaštite koji nisu u ugovornom odnosu sa Hrvatskim zavodom za zdravstveno osiguranje.
Zakonom je propisano da su se na obvezno zdravstveno osiguranje obvezni osigurati stranci s odobrenim stalnim boravkom u Republici Hrvatskoj, državljani drugih država članica Europske unije koji u Republici Hrvatskoj imaju odobren privremeni boravak pod uvjetom da nisu obvezno zdravstveno osigurani u jednoj od država članica te državljani države članice koja nije nadležna država (trećih država) s odobrenim privremenim boravkom u Republici Hrvatskoj, ako propisima Europske unije o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti, međunarodnim ugovorom, odnosno posebnim zakonom nije drugačije određeno.
Republika Hrvatska osigurava u državnom proračunu sredstva za zdravstvenu zaštitu za tražitelja azila, stranca pod privremenom zaštitom, azilanta i stranca pod supsidijarnom zaštitom te članovima njihovih obitelji ako im zdravstveno osiguranje ili zdravstvena zaštita nije osigurana po drugoj osnovi, maloljetnom strancu koji se zatekne u Republici Hrvatskoj bez roditelji skrbi, odnosno bez pratnje roditelja ili druge osobe koja je odgovorna skrbiti o njemu, stranca koji boravi u Republici Hrvatskoj na poziv njezinih tijela državne vlasti, stranca koji je obolio od kolere, kuge, virusnih hemoragijskih groznica ili trbušnog tifusa te stranca koji nezakonito boravi u Republici Hrvatskoj (stranca u prihvatnom centru za strance, stranca na privremenoj odgodi prisilnog udaljenja i stranca kojem je određen rok za povratak u zemlju njegova državljanstva odnosno u zemlju iz koje je došao).
Pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
S obzirom da se ovim Zakonom regulira prijava, način i opseg ostvarivanja prava na zdravstveno osiguranje i zdravstvenu zaštitu stranaca, ovim se izmjenama i dopunama žele ukloniti određeni nedostaci važećeg zakonskog teksta uočenih tijekom provedbe Zakona te s tim u vezi izvršiti terminološko usklađivanje s nacionalnim zakonodavstvom kao i potpuno usklađivanje s propisima Europske unije.
Zbog potrebe usklađivanja nacionalnog zakonodavstva s propisima Europske unije na području zdravstvenog osiguranja i zdravstvene zaštite stranaca ovim je Zakonskim prijedlogom potrebno:
- propisati da će državljanin države članice Europske unije kojem je odobren privremeni boravak u Republici Hrvatskoj, a koji posjeduje dokaz o privatnom zdravstvenom osiguranju biti oslobođen prijave na obvezno zdravstveno osiguranje i plaćanja doprinosa, imajući u vidu Direktivu 2004/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o pravu građana Unije i članova njihovih obitelji na slobodno kretanje i boravište na području države članice
- izvršiti potpuno usklađenje s Direktivnom 2011/95/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2011. o standardima za kvalifikaciju državljana trećih zemalja ili osoba bez državljanstva za ostvarivanje međunarodne zaštite, za jedinstveni status izbjeglica ili osoba koje ispunjavaju uvjete za supsidijarnu zaštitu te sadržaj odobrene zaštite u dijelu opsega zdravstvene zašite.
Također, radi otklanjanja spomenutih nedostataka predloženim Zakonom potrebno je:
-urediti pitanje postupka ostvarivanja prava na punu zdravstvenu zaštitu azilanta i stranca
pod supsidijarnom zaštitom te članova njihovih obitelji
- navesti kategorije stranaca – djece kojima će se nakon utvrđenog privremenog boravka u Republici Hrvatskoj sredstva za zdravstvenu zaštitu osigurati u državnom proračunu
-preciznije definirati strance koji nezakonito borave u Republici Hrvatskoj.
Posljedice koje će proisteći iz donošenja Zakona
Donošenjem ovoga Zakona omogućit će se ostvarivanje prava na zdravstvenu zaštitu državljaninu države članice Europske unije kojem je odobren privremeni boravak u Republici Hrvatskoj, a koji posjeduje dokaz o privatnom zdravstvenom osiguranju na način kako je propisano Direktivom 2004/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o pravu građana Unije i članova njihovih obitelji na slobodno kretanje i boravište na području države članice.
Nadalje, donošenjem ovoga Zakona te uspostavom zakonskog okvira za donošenje podzakonskih propisa, tražitelju međunarodne zaštite, azilantu, strancu pod supsidijarnom zaštitom te članovima njihovih obitelji kao i maloljetnom djetetu koji se zatekne u Republici Hrvatskoj bez roditeljske skrbi, odnosno bez pratnje roditelja ili druge osobe koja je odgovorna skrbiti o njemu, osigurat će se kontinuirana i dostupna zdravstvena zaštita.
Ujedno je ovim prijedlogom Zakona izvršeno terminološko usklađivanje Zakona sa Zakonom o međunarodnoj i privremenoj zaštiti („Narodne novine“, broj 70/2015) u dijelu koji se odnosi na tražitelje međunarodne zaštite.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Provođenje ovoga Zakona neće zahtijevati dodatna sredstva iz državnog proračuna Republike Hrvatske.
IV. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/2013) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, s obzirom da je u tijeku EU Pilot postupak br. 7555/15/JUST zbog nepravilnog prenošenja Direktive 2004/38/EZ o slobodi kretanja građana Europske unije i članova njihovih obitelji u važeći Zakon o obveznom zdravstvenom osiguranju i zdravstvenoj zaštiti stranaca u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 80/2013).
Slijedom navedenog potrebno je hitno usklađivanje odredbi važećeg Zakona s odredbama Direktive 2004/38/EZ o slobodi kretanja građana Europske unije i članova njihovih obitelji, a s ciljem izbjegavanja mogućnosti pokretanja službenog postupka povrede prava Europske unije protiv Republike Hrvatske.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OBVEZNOM ZDRAVSTVENOM OSIGURANJU I ZDRAVSTVENOJ ZAŠTITI STRANACA U REPUBLICI HRVATSKOJ
Članak 1.
U Zakonu o obveznom zdravstvenom osiguranju i zdravstvenoj zaštiti stranaca u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 80/2013) članak 2. mijenja se i glasi:
„Ovim se Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenose sljedeće direktive Europske unije:
1. Direktiva Vijeća 2001/55/EZ od 20. srpnja 2001. o minimalnim standardima za dodjelu privremene zaštite u slučaju masovnog priljeva raseljenih osoba te o mjerama za promicanje uravnoteženih napora država članica pri prihvatu i snošenju posljedica prihvata tih osoba (SL L 212, 7. 8. 2001.)
2. Direktiva 2004/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o pravu građana Unije i članova njihovih obitelji na slobodno kretanje i boravište na području države članice, kojom se izmjenjuje Uredba (EEZ) br. 1612/68 i stavljaju izvan snage direktive 64/221/EEZ, 68/360/EEZ, 72/194/EEZ, 73/148/EEZ, 75/34/EEZ, 75/35/EEZ, 90/364/EEZ, 90/365/EEZ i 93/96/EEZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 158, 29. 4. 2004.)
3. Direktiva 2008/115/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 16. prosinca 2008. o zajedničkim standardima i postupcima država članica za vraćanje državljana trećih zemalja s nezakonitim boravkom(SL L 348, 24. 12. 2008.)
4. Direktiva 2011/95/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2011. o standardima za kvalifikaciju državljana trećih zemalja ili osoba bez državljanstva za ostvarivanje međunarodne zaštite, za jedinstveni status izbjeglica ili osoba koje ispunjavaju uvjete za supsidijarnu zaštitu te sadržaj odobrene zaštite (SL L 337, 20. 12. 2011.)
5. Direktiva 2011/24/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 9. ožujka 2011. o primjeni prava pacijenata u prekograničnoj zdravstvenoj zaštiti (SL L 88, 4. 4. 2011.) – u daljnjem tekstu: Direktiva 2011/24/EU
6. Direktiva 2013/33/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. lipnja 2013. godine o utvrđivanju standarda za prihvat podnositelja zahtjeva za međunarodnu zaštitu (SL L 180, 29. 6. 2013.).“
Članak 2.
U članku 6. iza stavka 3. dodaju se novi stavci 4. i 5. koji glase:
„(4) Iznimno, za stranca - dijete do navršene 18. godine života kojemu je odobren privremeni boravak u Republici Hrvatskoj iz humanitarnih razloga a koje je žrtva trgovanja ljudima odnosno ako je maloljetnik koji je napušten ili je žrtva organiziranog kriminala ili je iz drugih razloga ostao bez roditeljske zaštite, skrbništva ili bez pratnje, troškovi zdravstvene zaštite isplaćuju se iz državnog proračuna s pozicije ministarstva nadležnog za zdravstvo.
(5) Nadležna policijska uprava, odnosno policijska postaja obvezna je obavijestiti ministarstvo nadležno za zdravstvo da je strancu iz stavka 4. ovoga članka odobren privremeni boravak iz humanitarnih razloga bez odgode, a najkasnije u roku od osam dana od dana izvršnosti odluke o odobrenom privremenom boravku.
Dosadašnji stavci 4., 5., 6. i 7. postaju stavci 6.,7., 8. i 9.
U dosadašnjem stavku 7. koji postaje stavak 9. iza riječi: „programima“ briše se točka i dodaju se riječi: „i stranac državljanin države članice Europske unije kojem je odobren privremeni boravak u Republici Hrvatskoj, a koji posjeduje dokaz o privatnom zdravstvenom osiguranju.“
Članak 3.
U članku 17. podstavak 3. mijenja se i glasi:
„- tražitelj međunarodne zaštite“.
Članak 4.
U članku 19. stavku 1. točke 1., 7. i 10. mijenjaju se i glase:
„1. tražitelj međunarodne zaštite,
7. žrtve trgovanja ljudima odnosno ako je maloljetnik koji je napušten ili je žrtva organiziranog kriminala ili je iz drugih razloga ostao bez roditeljske zaštite, skrbništva ili bez pratnje,
10. stranca koji nezakonito boravi u Republici Hrvatskoj i za kojeg je donesena odluka o povratku.“.
Članak 5.
Naslov iznad članka 20. i članak 20. mijenja se i glasi:
„1. Tražitelj međunarodne zaštite
(1) Tražitelj međunarodne zaštite ima pravo na hitnu medicinsku pomoć iz članka 8. stavka 2.
ovoga Zakona i prijeko potrebno liječenje bolesti i ozbiljnih mentalnih poremećaja.
(2) Stranac pod privremenom zaštitom ima pravo na hitnu medicinsku pomoć iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona a za ranjive skupine odgovarajuću medicinsku i drugu pomoć.
(3) Tražitelju međunarodne zaštite i strancu pod privremenom zaštitom kojem su potrebna posebna prihvatna i/ili postupovna jamstva, osobito žrtvama mučenja, silovanja ili drugih teških oblika psihičkog, fizičkog ili spolnog nasilja pružit će se odgovarajuća zdravstvena zaštita.
(3) Opseg prava na zdravstvenu zaštitu iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka utvrdit će pravilnikom ministar nadležan za zdravstvo, uz prethodno mišljenje ministra nadležnog za unutarnje poslove.
(4) Troškovi zdravstvene zaštite iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka isplaćuju se iz državnog proračuna Republike Hrvatske s pozicije ministarstva nadležnog za zdravstvo.“.
Članak 6.
U članku 21. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„ (2) Način ostvarivanja prava na zdravstvenu zaštitu stranca iz stavka 1. ovoga članka urediti će pravilnikom ministar nadležan za zdravstvo.“.
Dosadašnji stavak 2. postaje stavak 3.
Članak 7.
Naslov iznad članka 22. i članak 22. brišu se.
Članak 8.
Članak 24. mijenja se i glasi:
„(1) Stranac iz članka 19. stavka 1. točke 10. ovoga Zakona ima pravo na hitnu medicinsku pomoć iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona i prijeko potrebno liječenje.
(2) Troškove zdravstvene zaštite iz stavka 1. ovoga članka snosi stranac osim ako iste nije moguće naplatiti u skladu s odredbama ovoga Zakona, u kojem slučaju se troškovi isplaćuju iz državnog proračuna Republike Hrvatske s pozicije ministarstva nadležnog za zdravstvo.
(3) Način pružanja zdravstvene zaštite iz stavka 1. ovoga članka urediti će pravilnikom ministar nadležan za zdravstvo.“.
Članak 9.
U cijelom tekstu Zakona riječi: „ministar nadležan za zdravlje“ zamjenjuju se riječima: „ministar nadležan za zdravstvo“.
PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 10.
Ministar nadležan za zdravstvo donijeti će pravilnike iz ovoga Zakona u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 11.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovaj članak sadrži akte Europske unije s kojima se potpuno usklađuje Zakon.
Uz članak 2.
Ovim se člankom propisuje kada su iznimno osigurana sredstva u državnom proračunu za stranca - dijete do navršene 18. godine života kojemu je odobren privremeni boravak u Republici Hrvatskoj iz humanitarnih razloga, a koje je žrtva trgovanja ljudima odnosno ako je maloljetnik koji je napušten ili je žrtva organiziranog kriminala ili je iz drugih razloga ostao bez roditeljske zaštite, skrbništva ili bez pratnje.
Uz članak 3. – 4.
U ovim člancima izvršeno je terminološko usklađivanje Zakona s odredbama novoga Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti te definiranje stranca koji nezakonito borave u Republici Hrvatskoj.
Uz članak 5.
Ovim se člankom uz terminološko usklađivanje Zakona s odredbama novoga Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti utvrđuje vrsta i opseg zdravstvene zaštite tražitelja međunarodne zaštite i stranca pod privremenom zaštitom a osobito žrtvama mučenja, silovanja ili drugih teških oblika psihičkog, fizičkog ili spolnog nasilja.
Uz članak 6.
Ovim člankom utvrđuje se pravna osnova za donošenje podzakonskog propisa kojim će biti utvrđen način i postupak ostvarivanja prava na zdravstvenu zaštitu azilanata i stranaca pod supsidijarnom zaštitom te članova njihovih obitelji.
Uz članak 7.
Navedenim člankom briše se naslov i članak kojim je propisano ostvarivanje prava na zdrvstvenu zaštitu maloljetnika bez pratnje budući da se radi o strancu koji nezakonito boravi u Republici Hrvatskoj i pravo na zdravstvenu zaštitu ostvaruje temeljem članka 8. ovoga Zakona.
Uz članak 8.
Ovim se člankom uređuje zdravstvena zaštita stranca koji nezakonito boravi u Republici Hrvatskoj.
Uz članak 9.
Ovim člankom propisuju se rokovi za donošenje podzakonskih propisa iz ovoga Zakona.
Člankom 10.
Ovim člankom propisuje se da se u cijelom tekstu Zakona riječi: „ministar nadležan za zdravlje“ zamjenjuju riječima: „ministar nadležan za zdravstvo“ u odgovarajućem padežu.
Uz članak 11.
Ovim člankom određuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 2.
Ovim se Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi Direktiva 2011/24/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 9. ožujka 2011. o primjeni prava pacijenata u prekograničnoj zdravstvenoj zaštiti (SL L 88, 4. 4. 2011.) – u daljnjem tekstu: Direktiva 2011/24/EU.
2. Stranac na privremenom boravku
Članak 6.
(1) Stranac na privremenom boravku u Republici Hrvatskoj iz članka 4. stavka 1. ovoga Zakona, neovisno o svrsi odobrenja privremenog boravka, a kojem pravo na obvezno zdravstveno osiguranje ili zdravstvena zaštita nije osigurana po drugoj osnovi, obvezan je podnijeti prijavu na obvezno zdravstveno osiguranje područnoj službi Zavoda, nadležnoj prema mjestu njegovog boravka u roku od osam dana od dana odobrenog privremenog boravka, odnosno od dana izvršnosti odluke iz stavka 4. ovoga članka te je obveznik plaćanja doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje u skladu s posebnim zakonom.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, prijavu na obvezno zdravstveno osiguranje nije u obvezi podnijeti stranac na privremenom boravku u Republici Hrvatskoj koji boravi u Republici Hrvatskoj u svrhu srednjoškolskog obrazovanja i studiranja koji posjeduje dokaz o osiguranju rizika korištenja zdravstvene zaštite za vrijeme privremenog boravka u Republici Hrvatskoj, te je obvezan sam snositi troškove korištenja zdravstvene zaštite u zdravstvenoj ustanovi, odnosno kod zdravstvenog radnika privatne prakse ili drugog provoditelja zdravstvene zaštite u Republici Hrvatskoj.
(3) Za stranca – dijete do navršene 18. godine života na privremenom boravku, obveznik plaćanja doprinosa je roditelj, skrbnik, odnosno druga pravna ili fizička osoba koja skrbi o djetetu ili na čiji poziv dijete boravi u Republici Hrvatskoj.
(4) Nadležna policijska uprava, odnosno policijska postaja obvezna je obavijestiti Zavod da je strancu iz stavka 1. ovoga članka odobren privremeni boravak bez odgode, a najkasnije u roku od osam dana od dana izvršnosti odluke o odobrenom privremenom boravku.
(5) Zavod je obvezan dostaviti obavijest o utvrđenom statusu osigurane osobe strancu iz stavka 1. ovoga članka Ministarstvu financija – Poreznoj upravi nadležnoj prema mjestu njegova boravka bez odgode.
(6) Iznimno, prijavu na obvezno zdravstveno osiguranje stranca kojemu je privremeni boravak u Republici Hrvatskoj odobren u svrhu srednjoškolskog obrazovanja, studiranja, specijalizacije ili znanstvenoga istraživanja kao stipendistu tijela državne vlasti Republike Hrvatske, tijela jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave, udruge ili druge pravne ili fizičke osobe, podnosi davatelj stipendije i obveznik je uplate doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje, ako ugovorom o stipendiji nije određeno drukčije.
(7) Prijavu na obvezno zdravstveno osiguranje nisu obvezni podnijeti stranci na privremenom boravku u Republici Hrvatskoj u svrhu studiranja, ako dolaze na temelju programa mobilnosti mladih, okvirnih ugovora o razmjeni studenata, međusveučilišnih sporazuma te ostalih programa i inicijativa koje provodi tijelo nadležno za poslove obrazovanja i znanosti, ako je zdravstveno osiguranje obuhvaćeno navedenim programima.
Članak 17.
Stranac koji može ostvariti zdravstvenu zaštitu u Republici Hrvatskoj je:
– stranac na kratkotrajnom boravku,
– stranac na privremenom boravku koji nije obvezno zdravstveno osiguran u skladu s ovim Zakonom,
– tražitelj azila,
– stranac pod privremenom zaštitom,
– azilant,
– stranac – član obitelji azilanta,
– stranac pod supsidijarnom zaštitom,
– stranac – član obitelji stranca pod supsidijarnom zaštitom,
– stranac koji nezakonito boravi u Republici Hrvatskoj.
Članak 19.
(1) Republika Hrvatska osigurava u državnom proračunu sredstva za zdravstvenu zaštitu:
1. tražitelja azila,
2. stranca pod privremenom zaštitom,
3. azilanta,
4. stranca – člana obitelji azilanta, ako mu obvezno zdravstveno osiguranje ili zdravstvena zaštita nije osigurana po drugoj osnovi,
5. stranca pod supsidijarnom zaštitom,
6. stranca – člana obitelji stranca pod supsidijarnom zaštitom, ako mu obvezno zdravstveno osiguranje ili zdravstvena zaštita nije osigurana po drugoj osnovi,
7. maloljetnog stranca koji se zatekne u Republici Hrvatskoj bez roditeljske skrbi, odnosno bez pratnje roditelja ili druge odrasle osobe koja je odgovorna skrbiti o njemu,
8. stranca koji boravi u Republici Hrvatskoj na poziv njezinih tijela državne vlasti,
9. stranca koji je obolio od kolere, kuge, virusnih hemoragijskih groznica ili trbušnog tifusa,
10. stranca koji nezakonito boravi u Republici Hrvatskoj, a smješten je u prihvatnom centru ili mu je prisilno udaljenje privremeno odgođeno ili mu je određen rok za povratak.
(2) Strancima iz stavka 1. točaka 1. do 6. ovoga članka sredstva za zdravstvenu zaštitu neće se osigurati iz državnog proračuna Republike Hrvatske ako im je obvezno zdravstveno osiguranje ili zdravstvena zaštita osigurana po drugoj osnovi.
(3) Osim za osobe iz stavka 1. ovoga članka, iz sredstava državnog proračuna osiguravaju se i sredstva za plaćanje troškova hitne medicinske pomoći iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona pružene strancu koji je bio obvezan platiti troškove te zdravstvene zaštite, a od kojeg nije moguće naplatiti troškove u rokovima propisanim ovim Zakonom, odnosno uopće ih nije moguće naplatiti.
(4) Iz sredstava proračuna jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave osiguravaju se sredstva za zdravstvenu zaštitu stranaca koji u Republici Hrvatskoj borave na poziv njezinih tijela.
1. Tražitelj azila i stranac pod privremenom zaštitom
Članak 20.
(1) Tražitelj azila i stranac pod privremenom zaštitom imaju pravo na hitnu medicinsku pomoć iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona.
(2) Tražitelju azila koji je bio izložen mučenju, silovanju ili drugim teškim oblicima nasilja, kao i tražitelju azila sa specifičnim zdravstvenim potrebama pružit će se potrebna zdravstvena zaštita vezana za specifično zdravstveno stanje, odnosno posljedice prouzročene navedenim djelima.
(3) Opseg prava na zdravstvenu zaštitu iz stavka 2. ovoga članka utvrdit će pravilnikom ministar nadležan za zdravlje, uz prethodno mišljenje ministra nadležnog za unutarnje poslove.
(4) Troškovi zdravstvene zaštite iz stavaka 1. i 2. ovoga članka isplaćuju se iz državnog proračuna Republike Hrvatske s pozicije ministarstva nadležnog za zdravlje.
2. Azilant i stranac pod supsidijarnom zaštitom
Članak 21.
(1) Azilant i stranac pod supsidijarnom zaštitom te stranac – član obitelji azilanta ili stranca pod supsidijarnom zaštitom ostvaruju pravo na zdravstvenu zaštitu u istom opsegu kao osigurana osoba iz obveznoga zdravstvenog osiguranja.
(2) Troškovi zdravstvene zaštite iz stavka 1. ovoga članka isplaćuju se iz državnog proračuna Republike Hrvatske s pozicije ministarstva nadležnog za zdravlje.
3. Maloljetni stranac bez roditeljske skrbi
Članak 22.
(1) Maloljetni stranac koji se zatekne na teritoriju Republike Hrvatske bez roditeljske skrbi, odnosno bez pratnje roditelja ili druge odrasle osobe koja je odgovorna skrbiti o njemu ostvaruje pravo na zdravstvenu zaštitu u istom opsegu kao osigurana osoba iz obveznoga zdravstvenog osiguranja.
(2) Troškovi zdravstvene zaštite iz stavka 1. ovoga članka isplaćuju se iz državnog proračuna s pozicije ministarstva nadležnog za zdravlje.
5. Stranac koji nezakonito boravi u Republici Hrvatskoj
Članak 24.
(1) Stranac iz članka 19. stavka 1. točke 10. ovoga Zakona koji nezakonito boravi u Republici Hrvatskoj ima pravo na hitnu medicinsku pomoć iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona.
(2) Strancu kojem je određen rok za povratak u zemlju njegova državljanstva, odnosno u zemlju iz koje je došao, osigurava se zdravstvena zaštita iz stavka 1. ovoga članka tijekom trajanja toga roka.
(3) Troškove zdravstvene zaštite iz stavaka 1. i 2. ovoga članka snosi stranac osim ako iste nije moguće naplatiti u skladu s odredbama ovoga Zakona, u kojem slučaju se troškovi isplaćuju se iz državnog proračuna Republike Hrvatske s pozicije ministarstva nadležnog za zdravlje.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OBVEZNOM ZDRAVSTVENOM OSIGURANJU I ZDRAVSTVENOJ ZAŠTITI STRANACA U REPUBLICI HRVATSKOJ, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Obvezno zdravstveno osiguranje i zdravstvena zaštita stranaca u Republici Hrvatskoj uređeno je Zakonom o obveznom zdravstvenom osiguranju i zdravstvenoj zaštiti stranaca u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 80/2013. – u daljnjem tekstu: Zakon) koji se primjenjuje od 01. srpnja 2013. godine.
Zakon sadrži odredbe vezane uz obvezno zdravstveno osiguranje stranaca s odobrenim stalnim boravkom u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: stranac na stalnom boravku) i stranac koji ima odobren privremeni boravak u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: stranac na privremenom boravku), zdravstvenoj zaštiti stranaca koji se nisu obvezni zdravstveno osigurati u Republici Hrvatskoj te odredbe kojima se sredstva za zdravstvenu zaštitu stranaca osiguravaju u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Zakonom je preuzeta Direktiva 2011/24/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 9. ožujka 2011. o primjeni prava pacijenata u prekograničnoj zdravstvenoj zaštiti (SL L 88, 4. 4. 2011.) – u daljnjem tekstu: Direktiva 2011/24/EU, te je propisano da je Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje nacionalna kontaktna točka za pružanje informacija strancima koji su zdravstveno osigurani u drugim državama članicama Europske unije o korištenju zdravstvene zaštite kod ugovornih subjekata Hrvatskog zavoda za zdravstveno zdravstveno osiguranje kao i kod privatnih provoditelja zdravstvene zaštite koji nisu u ugovornom odnosu sa Hrvatskim zavodom za zdravstveno osiguranje.
Zakon om je propisano da su se na obvezno zdravstveno osiguranje obvezni osigurati stranci s odobrenim stalnim boravkom u Republici Hrvatskoj, državljani drugih država članica Europske unije koji u Republici Hrvatskoj imaju odobren privremeni boravak pod uvjetom da nisu obvezno zdravstveno osigurani u jednoj od država članica te državljani države članice koja nije nadležna država (trećih država) s odobrenim privremenim boravkom u Republici Hrvatskoj, ako propisima Europske unije o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti, međunarodnim ugovorom, odnosno posebnim zakonom nije drugačije određeno.
Republika Hrvatska osigurava u državnom proračunu sredstva za zdravstvenu zaštitu za tražitelja azila, stranca pod privremenom zaštitom, azilanta i stranca pod supsidijarnom zaštitom te članovima njihovih obitelji ako im zdravstveno osiguranje ili zdravstvena zaštita nije osigurana po drugoj osnovi, maloljetnom strancu koji se zatekne u Republici Hrvatskoj bez roditelji skrbi, odnosno bez pratnje roditelja ili druge osobe koja je odgovorna skrbiti o njemu, stranca koji boravi u Republici Hrvatskoj na poziv njezinih tijela državne vlasti, stranca koji je obolio od kolere, kuge, virusnih hemoragijskih groznica ili trbušnog tifusa te stranca koji nezakonito boravi u Republici Hrvatskoj (stranca u prihvatnom centru za strance, stranca na privremenoj odgodi prisilnog udaljenja i stranca kojem je određen rok za povratak u zemlju njegova državljanstva odnosno u zemlju iz koje je došao).
Pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
S obzirom da se ovim Zakonom regulira prijava, način i opseg ostvarivanja prava na zdravstveno osiguranje i zdravstvenu zaštitu stranaca, ovim se izmjenama i dopunama žele ukloniti određeni nedostaci važećeg zakonskog teksta uočenih tijekom provedbe Zakona te s tim u vezi izvršiti terminološko usklađivanje s nacionalnim zakonodavstvom kao i potpuno usklađivanje s propisima Europske unije.
Zbog potrebe usklađivanja nacionalnog zakonodavstva s propisima Europske unije na području zdravstvenog osiguranja i zdravstvene zaštite stranaca ovim je Zakonskim prijedlogom potrebno:
- propisati da će državljanin države članice Europske unije kojem je odobren privremeni boravak u Republici Hrvatskoj, a koji posjeduje dokaz o privatnom zdravstvenom osiguranju biti oslobođen prijave na obvezno zdravstveno osiguranje i plaćanja doprinosa, imajući u vidu Direktivu 2004/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o pravu građana Unije i članova njihovih obitelji na slobodno kretanje i boravište na području države članice
- izvršiti potpuno usklađenje s Direktivnom 2011/95/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2011. o standardima za kvalifikaciju državljana trećih zemalja ili osoba bez državljanstva za ostvarivanje međunarodne zaštite, za jedinstveni status izbjeglica ili osoba koje ispunjavaju uvjete za supsidijarnu zaštitu te sadržaj odobrene zaštite u dijelu opsega zdravstvene zašite.
Također, radi otklanjanja spomenutih nedostataka predloženim Zakonom potrebno je:
- urediti pitanje postupka ostvarivanja prava na punu zdravstvenu zaštitu azilanta i stranca
pod supsidijarnom zaštitom te članova njihovih obitelji
- navesti kategorije stranaca – djece kojima će se nakon utvrđenog privremenog boravka u Republici Hrvatskoj sredstva za zdravstvenu zaštitu osigurati u državnom proračunu
- preciznije definirati strance koji nezakonito borave u Republici Hrvatskoj.
Posljedice koje će proisteći iz donošenja Zakona
Donošenjem ovoga Zakona omogućit će se ostvarivanje prava na zdravstvenu zaštitu državljaninu države članice Europske unije kojem je odobren privremeni boravak u Republici Hrvatskoj, a koji posjeduje dokaz o privatnom zdravstvenom osiguranju na način kako je propisano Direktivom 2004/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o pravu građana Unije i članova njihovih obitelji na slobodno kretanje i boravište na području države članice.
Nadalje, donošenjem ovoga Zakona te uspostavom zakonskog okvira za donošenje podzakonskih propisa, tražitelju međunarodne zaštite, azilantu, strancu pod supsidijarnom zaštitom te članovima njihovih obitelji kao i maloljetnom djetetu koji se zatekne u Republici Hrvatskoj bez roditeljske skrbi, odnosno bez pratnje roditelja ili druge osobe koja je odgovorna skrbiti o njemu, osigurat će se kontinuirana i dostupna zdravstvena zaštita.
Ujedno je ovim prijedlogom Zakona izvršeno terminološko usklađivanje Zakona sa Zakonom o međunarodnoj i privremenoj zaštiti („Narodne novine“, broj 70/2015) u dijelu koji se odnosi na tražitelje međunarodne zaštite.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Provođenje ovoga Zakona neće zahtijevati dodatna sredstva iz državnog proračuna Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
IV. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/2013) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, s obzirom da je u tijeku EU Pilot postupak br. 7555/15/JUST zbog nepravilnog prenošenja Direktive 2004/38/EZ o slobodi kretanja građana Europske unije i članova njihovih obitelji u važeći Zakon o obveznom zdravstvenom osiguranju i zdravstvenoj zaštiti stranaca u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 80/2013).
Slijedom navedenog potrebno je hitno usklađivanje odredbi važećeg Zakona s odredbama Direktive 2004/38/EZ o slobodi kretanja građana Europske unije i članova njihovih obitelji, a s ciljem izbjegavanja mogućnosti pokretanja službenog postupka povrede prava Europske unije protiv Republike Hrvatske.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OBVEZNOM ZDRAVSTVENOM OSIGURANJU I ZDRAVSTVENOJ ZAŠTITI STRANACA U REPUBLICI HRVATSKOJ
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 1.
U Zakonu o obveznom zdravstvenom osiguranju i zdravstvenoj zaštiti stranaca u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 80/2013) članak 2. mijenja se i glasi:
„Ovim se Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenose sljedeće direktive Europske unije:
1. Direktiva Vijeća 2001/55/EZ od 20. srpnja 2001. o minimalnim standardima za dodjelu privremene zaštite u slučaju masovnog priljeva raseljenih osoba te o mjerama za promicanje uravnoteženih napora država članica pri prihvatu i snošenju posljedica prihvata tih osoba (SL L 212, 7. 8. 2001.)
2. Direktiva 2004/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o pravu građana Unije i članova njihovih obitelji na slobodno kretanje i boravište na području države članice, kojom se izmjenjuje Uredba (EEZ) br. 1612/68 i stavljaju izvan snage direktive 64/221/EEZ, 68/360/EEZ, 72/194/EEZ, 73/148/EEZ, 75/34/EEZ, 75/35/EEZ, 90/364/EEZ, 90/365/EEZ i 93/96/EEZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 158, 29. 4. 2004.)
3. Direktiva 2008/115/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 16. prosinca 2008. o zajedničkim standardima i postupcima država članica za vraćanje državljana trećih zemalja s nezakonitim boravkom(SL L 348, 24. 12. 2008.)
4. Direktiva 2011/95/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2011. o standardima za kvalifikaciju državljana trećih zemalja ili osoba bez državljanstva za ostvarivanje međunarodne zaštite, za jedinstveni status izbjeglica ili osoba koje ispunjavaju uvjete za supsidijarnu zaštitu te sadržaj odobrene zaštite (SL L 337, 20. 12. 2011.)
5. Direktiva 2011/24/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 9. ožujka 2011. o primjeni prava pacijenata u prekograničnoj zdravstvenoj zaštiti (SL L 88, 4. 4. 2011.) – u daljnjem tekstu: Direktiva 2011/24/EU
6. Direktiva 2013/33/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. lipnja 2013. godine o utvrđivanju standarda za prihvat podnositelja zahtjeva za međunarodnu zaštitu (SL L 180, 29. 6. 2013.).“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 2.
U članku 6. iza stavka 3. dodaju se novi stavci 4. i 5. koji glase:
„(4) Iznimno, za stranca - dijete do navršene 18. godine života kojemu je odobren privremeni boravak u Republici Hrvatskoj iz humanitarnih razloga a koje je žrtva trgovanja ljudima odnosno ako je maloljetnik koji je napušten ili je žrtva organiziranog kriminala ili je iz drugih razloga ostao bez roditeljske zaštite, skrbništva ili bez pratnje, troškovi zdravstvene zaštite isplaćuju se iz državnog proračuna s pozicije ministarstva nadležnog za zdravstvo.
(5) Nadležna policijska uprava, odnosno policijska postaja obvezna je obavijestiti ministarstvo nadležno za zdravstvo da je strancu iz stavka 4. ovoga članka odobren privremeni boravak iz humanitarnih razloga bez odgode, a najkasnije u roku od osam dana od dana izvršnosti odluke o odobrenom privremenom boravku.
Dosadašnji stavci 4., 5., 6. i 7. postaju stavci 6.,7., 8. i 9.
U dosadašnjem stavku 7. koji postaje stavak 9. iza riječi: „programima“ briše se točka i dodaju se riječi: „i stranac državljanin države članice Europske unije kojem je odobren privremeni boravak u Republici Hrvatskoj, a koji posjeduje dokaz o privatnom zdravstvenom osiguranju.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 3.
U članku 17. podstavak 3. mijenja se i glasi:
„- tražitelj međunarodne zaštite “.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 4.
U članku 19. stavku 1. točke 1., 7. i 10. mijenjaju se i glase:
„1. tražitelj međunarodne zaštite,
7. žrtve trgovanja ljudima odnosno ako je maloljetnik koji je napušten ili je žrtva organiziranog kriminala ili je iz drugih razloga ostao bez roditeljske zaštite, skrbništva ili bez pratnje,
10. stranca koji nezakonito boravi u Republici Hrvatskoj i za kojeg je donesena odluka o povratku.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 5.
Naslov iznad članka 20. i članak 20. mijenja se i glasi:
„1. Tražitelj međunarodne zaštite
(1) Tražitelj međunarodne zaštite ima pravo na hitnu medicinsku pomoć iz članka 8. stavka 2.
ovoga Zakona i prijeko potrebno liječenje bolesti i ozbiljnih mentalnih poremećaja.
(2) Stranac pod privremenom zaštitom ima pravo na hitnu medicinsku pomoć iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona a za ranjive skupine odgovarajuću medicinsku i drugu pomoć.
(3 ) Tražitelju međunarodne zaštite i strancu pod privremenom zaštitom kojem su potrebna posebna prihvatna i/ili postupovna jamstva, osobito žrtvama mučenja, silovanja ili drugih teških oblika psihičkog, fizičkog ili spolnog nasilja pružit će se odgovarajuća zdravstvena zaštita .
(3) Opseg prava na zdravstvenu zaštitu iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka utvrdit će pravilnikom ministar nadležan za zdravstvo, uz prethodno mišljenje ministra nadležnog za unutarnje poslove.
(4) Troškovi zdravstvene zaštite iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka isplaćuju se iz državnog proračuna Republike Hrvatske s pozicije ministarstva nadležnog za zdravstvo.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 6.
U članku 21. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„ (2) Način ostvarivanja prava na zdravstvenu zaštitu stranca iz stavka 1. ovoga članka urediti će pravilnikom ministar nadležan za zdravstvo.“.
Dosadašnji stavak 2. postaje stavak 3.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 7.
Naslov iznad članka 22. i članak 22. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 8.
Članak 24. mijenja se i glasi:
„(1) Stranac iz članka 19. stavka 1. točke 10. ovoga Zakona ima pravo na hitnu medicinsku pomoć iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona i prijeko potrebno liječenje.
(2) Troškove zdravstvene zaštite iz stavka 1. ovoga članka snosi stranac osim ako iste nije moguće naplatiti u skladu s odredbama ovoga Zakona, u kojem slučaju se troškovi isplaćuju iz državnog proračuna Republike Hrvatske s pozicije ministarstva nadležnog za zdravstvo.
(3) Način pružanja zdravstvene zaštite iz stavka 1. ovoga članka urediti će pravilnikom ministar nadležan za zdravstvo.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 9.
U cijelom tekstu Zakona riječi: „ministar nadležan za zdravlje“ zamjenjuju se riječima: „ministar nadležan za zdravstvo“.
PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 10.
Ministar nadležan za zdravstvo donijeti će pravilnike iz ovoga Zakona u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 11.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 1.
Ovaj članak sadrži akte Europske unije s kojima se potpuno usklađuje Zakon.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 2.
Ovim se člankom propisuje kada su iznimno osigurana sredstva u državnom proračunu za stranca - dijete do navršene 18. godine života kojemu je odobren privremeni boravak u Republici Hrvatskoj iz humanitarnih razloga, a koje je žrtva trgovanja ljudima odnosno ako je maloljetnik koji je napušten ili je žrtva organiziranog kriminala ili je iz drugih razloga ostao bez roditeljske zaštite, skrbništva ili bez pratnje.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 3. – 4.
U ovim člancima izvršeno je terminološko usklađivanje Zakona s odredbama novoga Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti te definiranje stranca koji nezakonito borave u Republici Hrvatskoj .
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 5.
Ovim se člankom uz terminološko usklađivanje Zakona s odredbama novoga Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti utvrđuje vrsta i opseg zdravstvene zaštite tražitelja međunarodne zaštite i stranca pod privremenom zaštitom a osobito žrtvama mučenja, silovanja ili drugih teških oblika psihičkog, fizičkog ili spolnog nasilja.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 6.
Ovim člankom utvrđuje se pravna osnova za donošenje podzakonskog propisa kojim će biti utvrđen način i postupak ostvarivanja prava na zdravstvenu zaštitu azilanata i stranaca pod supsidijarnom zaštitom te članova njihovih obitelji.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 7.
Navedenim člankom briše se naslov i članak kojim je propisano ostvarivanje prava na zdrvstvenu zaštitu maloljetnika bez pratnje budući da se radi o strancu koji nezakonito boravi u Republici Hrvatskoj i pravo na zdravstvenu zaštitu ostvaruje temeljem članka 8. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 8.
Ovim se člankom uređuje zdravstvena zaštita stranca koji nezakonito boravi u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 9.
Ovim člankom propisuju se rokovi za donošenje podzakonskih propisa iz ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Člankom 10.
Ovim člankom propisuje se da se u cijelom tekstu Zakona riječi: „ministar nadležan za zdravlje“ zamjenjuju riječima: „ministar nadležan za zdravstvo“ u odgovarajućem padežu.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 11.
Ovim člankom određuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 2.
Ovim se Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi Direktiva 2011/24/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 9. ožujka 2011. o primjeni prava pacijenata u prekograničnoj zdravstvenoj zaštiti (SL L 88, 4. 4. 2011.) – u daljnjem tekstu: Direktiva 2011/24/EU.
2. Stranac na privremenom boravku
Članak 6.
(1) Stranac na privremenom boravku u Republici Hrvatskoj iz članka 4. stavka 1. ovoga Zakona, neovisno o svrsi odobrenja privremenog boravka, a kojem pravo na obvezno zdravstveno osiguranje ili zdravstvena zaštita nije osigurana po drugoj osnovi, obvezan je podnijeti prijavu na obvezno zdravstveno osiguranje područnoj službi Zavoda, nadležnoj prema mjestu njegovog boravka u roku od osam dana od dana odobrenog privremenog boravka, odnosno od dana izvršnosti odluke iz stavka 4. ovoga članka te je obveznik plaćanja doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje u skladu s posebnim zakonom.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, prijavu na obvezno zdravstveno osiguranje nije u obvezi podnijeti stranac na privremenom boravku u Republici Hrvatskoj koji boravi u Republici Hrvatskoj u svrhu srednjoškolskog obrazovanja i studiranja koji posjeduje dokaz o osiguranju rizika korištenja zdravstvene zaštite za vrijeme privremenog boravka u Republici Hrvatskoj, te je obvezan sam snositi troškove korištenja zdravstvene zaštite u zdravstvenoj ustanovi, odnosno kod zdravstvenog radnika privatne prakse ili drugog provoditelja zdravstvene zaštite u Republici Hrvatskoj.
(3) Za stranca – dijete do navršene 18. godine života na privremenom boravku, obveznik plaćanja doprinosa je roditelj, skrbnik, odnosno druga pravna ili fizička osoba koja skrbi o djetetu ili na čiji poziv dijete boravi u Republici Hrvatskoj.
(4) Nadležna policijska uprava, odnosno policijska postaja obvezna je obavijestiti Zavod da je strancu iz stavka 1. ovoga članka odobren privremeni boravak bez odgode, a najkasnije u roku od osam dana od dana izvršnosti odluke o odobrenom privremenom boravku.
(5) Zavod je obvezan dostaviti obavijest o utvrđenom statusu osigurane osobe strancu iz stavka 1. ovoga članka Ministarstvu financija – Poreznoj upravi nadležnoj prema mjestu njegova boravka bez odgode.
(6) Iznimno, prijavu na obvezno zdravstveno osiguranje stranca kojemu je privremeni boravak u Republici Hrvatskoj odobren u svrhu srednjoškolskog obrazovanja, studiranja, specijalizacije ili znanstvenoga istraživanja kao stipendistu tijela državne vlasti Republike Hrvatske, tijela jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave, udruge ili druge pravne ili fizičke osobe, podnosi davatelj stipendije i obveznik je uplate doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje, ako ugovorom o stipendiji nije određeno drukčije.
(7) Prijavu na obvezno zdravstveno osiguranje nisu obvezni podnijeti stranci na privremenom boravku u Republici Hrvatskoj u svrhu studiranja, ako dolaze na temelju programa mobilnosti mladih, okvirnih ugovora o razmjeni studenata, međusveučilišnih sporazuma te ostalih programa i inicijativa koje provodi tijelo nadležno za poslove obrazovanja i znanosti, ako je zdravstveno osiguranje obuhvaćeno navedenim programima.
Članak 17.
Stranac koji može ostvariti zdravstvenu zaštitu u Republici Hrvatskoj je:
– stranac na kratkotrajnom boravku,
– stranac na privremenom boravku koji nije obvezno zdravstveno osiguran u skladu s ovim Zakonom,
– tražitelj azila,
– stranac pod privremenom zaštitom,
– azilant,
– stranac – član obitelji azilanta,
– stranac pod supsidijarnom zaštitom,
– stranac – član obitelji stranca pod supsidijarnom zaštitom,
– stranac koji nezakonito boravi u Republici Hrvatskoj.
Članak 19.
(1) Republika Hrvatska osigurava u državnom proračunu sredstva za zdravstvenu zaštitu:
1. tražitelja azila,
2. stranca pod privremenom zaštitom,
3. azilanta,
4. stranca – člana obitelji azilanta, ako mu obvezno zdravstveno osiguranje ili zdravstvena zaštita nije osigurana po drugoj osnovi,
5. stranca pod supsidijarnom zaštitom,
6. stranca – člana obitelji stranca pod supsidijarnom zaštitom, ako mu obvezno zdravstveno osiguranje ili zdravstvena zaštita nije osigurana po drugoj osnovi,
7. maloljetnog stranca koji se zatekne u Republici Hrvatskoj bez roditeljske skrbi, odnosno bez pratnje roditelja ili druge odrasle osobe koja je odgovorna skrbiti o njemu,
8. stranca koji boravi u Republici Hrvatskoj na poziv njezinih tijela državne vlasti,
9. stranca koji je obolio od kolere, kuge, virusnih hemoragijskih groznica ili trbušnog tifusa,
10. stranca koji nezakonito boravi u Republici Hrvatskoj, a smješten je u prihvatnom centru ili mu je prisilno udaljenje privremeno odgođeno ili mu je određen rok za povratak.
(2) Strancima iz stavka 1. točaka 1. do 6. ovoga članka sredstva za zdravstvenu zaštitu neće se osigurati iz državnog proračuna Republike Hrvatske ako im je obvezno zdravstveno osiguranje ili zdravstvena zaštita osigurana po drugoj osnovi.
(3) Osim za osobe iz stavka 1. ovoga članka, iz sredstava državnog proračuna osiguravaju se i sredstva za plaćanje troškova hitne medicinske pomoći iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona pružene strancu koji je bio obvezan platiti troškove te zdravstvene zaštite, a od kojeg nije moguće naplatiti troškove u rokovima propisanim ovim Zakonom, odnosno uopće ih nije moguće naplatiti.
(4) Iz sredstava proračuna jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave osiguravaju se sredstva za zdravstvenu zaštitu stranaca koji u Republici Hrvatskoj borave na poziv njezinih tijela.
1. Tražitelj azila i stranac pod privremenom zaštitom
Članak 20.
(1) Tražitelj azila i stranac pod privremenom zaštitom imaju pravo na hitnu medicinsku pomoć iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona.
(2) Tražitelju azila koji je bio izložen mučenju, silovanju ili drugim teškim oblicima nasilja, kao i tražitelju azila sa specifičnim zdravstvenim potrebama pružit će se potrebna zdravstvena zaštita vezana za specifično zdravstveno stanje, odnosno posljedice prouzročene navedenim djelima.
(3) Opseg prava na zdravstvenu zaštitu iz stavka 2. ovoga članka utvrdit će pravilnikom ministar nadležan za zdravlje, uz prethodno mišljenje ministra nadležnog za unutarnje poslove.
(4) Troškovi zdravstvene zaštite iz stavaka 1. i 2. ovoga članka isplaćuju se iz državnog proračuna Republike Hrvatske s pozicije ministarstva nadležnog za zdravlje.
2. Azilant i stranac pod supsidijarnom zaštitom
Članak 21.
(1) Azilant i stranac pod supsidijarnom zaštitom te stranac – član obitelji azilanta ili stranca pod supsidijarnom zaštitom ostvaruju pravo na zdravstvenu zaštitu u istom opsegu kao osigurana osoba iz obveznoga zdravstvenog osiguranja.
(2) Troškovi zdravstvene zaštite iz stavka 1. ovoga članka isplaćuju se iz državnog proračuna Republike Hrvatske s pozicije ministarstva nadležnog za zdravlje.
3. Maloljetni stranac bez roditeljske skrbi
Članak 22.
(1) Maloljetni stranac koji se zatekne na teritoriju Republike Hrvatske bez roditeljske skrbi, odnosno bez pratnje roditelja ili druge odrasle osobe koja je odgovorna skrbiti o njemu ostvaruje pravo na zdravstvenu zaštitu u istom opsegu kao osigurana osoba iz obveznoga zdravstvenog osiguranja.
(2) Troškovi zdravstvene zaštite iz stavka 1. ovoga članka isplaćuju se iz državnog proračuna s pozicije ministarstva nadležnog za zdravlje.
5. Stranac koji nezakonito boravi u Republici Hrvatskoj
Članak 24.
(1) Stranac iz članka 19. stavka 1. točke 10. ovoga Zakona koji nezakonito boravi u Republici Hrvatskoj ima pravo na hitnu medicinsku pomoć iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona.
(2) Strancu kojem je određen rok za povratak u zemlju njegova državljanstva, odnosno u zemlju iz koje je došao, osigurava se zdravstvena zaštita iz stavka 1. ovoga članka tijekom trajanja toga roka.
(3) Troškove zdravstvene zaštite iz stavaka 1. i 2. ovoga članka snosi stranac osim ako iste nije moguće naplatiti u skladu s odredbama ovoga Zakona, u kojem slučaju se troškovi isplaćuju se iz državnog proračuna Republike Hrvatske s pozicije ministarstva nadležnog za zdravlje.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva