PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI I DOPUNAMA ZAKONA O POTICANJU RAZVOJA MALOG GOSPODARSTVA S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje predloženog Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. alineje 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10- pročišćeni tekst).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Važećim Zakonom o poticanju razvoja malog gospodarstva ( ''Narodne novine'', br. 29/2002, 63/2007, 53/2012 i 56/2013), uređuju se osnove za primjenu poticajnih mjera gospodarske politike usmjerenih razvoju, restrukturiranju i tržišnom prilagođavanju malog gospodarstva, te osnivanje Hrvatske agencije za malo gospodarstvo. Sektor malog i srednjeg poduzetništva (u daljnjem tekstu sektor MSP-a) važan je dio hrvatskog poslovnog gospodarstva i čini dvije trećine (68%) ukupnog broja zaposlenih i gotovo 60% dodane vrijednosti. Gospodarska važnost sektora MSP-a prepoznata je u Nacionalnoj strategiji razvoja MSP-a 2013.-2020., kojoj je cilj povećati konkurentnost hrvatskog sektora MSP-a.Trenutni profil hrvatskog MSP-a pokazuje ispodprosječne rezultate u većini područja (EK 2014). Jedan od prioriteta Vlade je unaprijediti poslovno okruženje za MSP na način da se kao kriterij uzmu norme EU-a.
Na doprinos koji male tvrtke imaju na gospodarski rast utječe okruženje u kojem tvrtke posluju. Poslovno okruženje određuju različiti čimbenici, uključujući regulatorni okvir koji određuje pravila u okviru kojih tvrtke posluju, lakoća pristupa financiranju i pristup informacijama o tržišnim mogućnostima te Vladini programi potpore. Dokazano je da su male tvrtke u Hrvatskoj suočene sa ograničenjima u svakom od ta tri područja. Zakonodavstvo često nameće znatne troškove sektoru MSP-a i djeluje kao prepreka njegovu razvoju i rastu.
Opterećenje vladinih propisa procijenjeno je na 2,3 u usporedbi sa prosjekom EU-28 koji iznosi 3,2 (1= opterećujući 7= neopterećujući (Opća uprava za poduzetništvo i industriju, Izvješće o provedbi EU Akta o malom gospodarstvu 2014.: Hrvatska.
Dodatni su dokazi o regulatornom opterećenju MSP-a osigurani 2013. godine anketom koju je proveo MINPO projektom Unaprjeđenje administrativne učinkovitosti na nacionalnoj razini. Anketa je obuhvatila iskustva na uzorku od 1.050 malih i srednjih poduzetnika s administrativnim preprekama na šest područja. Rezultat ankete je pokazao da je 43% sektora MSP-a iskusilo administrativne prepreke ili kašnjenja koja su rezultat zahtjeva javnih tijela tijekom prethodne tri godine. Dva najčešća izvora regulatornog opterećenja su vrijeme potrebno za ispunjavanje administrativnih zahtjeva kao i vrijeme i financijski troškovi za izradu potrebne dokumentacije koju treba dostaviti tijelima.
Smanjenje regulatornog opterećenja MSP-u u državama članicama je ključni cilj Europske komisije. Komisija primjenjuje načelo Počnimo od najmanjih te je isto tako poduzela mjere za primjenu lakših režima za sektor MSP i izuzeća za mikro tvrtke gdje god je to primjereno (Minimaliziranje regulatornog opterećenja za MSP. COM (2011) 803 konačni). Priopćenje REFIT prepoznaje da bi s obzirom na trajanje zakonodavnog postupka trebalo poduzeti sve što je moguće kako bi se osiguralo trenutno ublažavanje opterećenja u okviru postojećeg regulatornog okvira s posebnom usmjerenošću na potporu MSP-u. (Program za primjerenost i učinkovitost propisa – REFIT): Trenutačno stanje i izgledi za budućnost. COM (2014) 368 konačni).
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Za potrebe procjene učinaka propisa (zakona, uredbi i pravilnika) na malo i srednje poduzetništvo uvodi se test malog i srednjeg poduzetništva - MSP testa kao dijela postupka uređenim propisima o procjeni učinaka propisa i provedbi postupka procjene učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa na malo i srednje poduzetništvo obuhvaća postupak donošenja odluka o propisima na temelju dokaza i prikupljenih relevantnih podataka, koji će poslužiti kao smjernice za odabir najboljeg rješenja za donošenje propisa ili za poduzimanje nenormativnih aktivnosti i mjera s ciljem kako bi se osigurala detaljna analiza učinka propisa na malo i srednje poduzetništvo (malo gospodarstvo). Za potrebe prethodne procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo u postupku donošenja podzakonskih akata (pravilnik i uredba) bit će definiran obrazac Prethodnog MSP testa i Iskaza o MSP testu, dok će u postupku donošenja zakonskih akata nadležno tijelo za procjenu učinaka propisa u Republici Hrvatskoj posebnim propisima iz područja procjene učinaka propisa utvrditi oblik i sadržaj obrasca u koji će biti uključen i MSP test. Za procjenu učinaka propisa na malo i srednje poduzetništvo u Republici Hrvatskoj nadležni su:
- Ministarstvo nadležno za poduzetništvo i obrt
- stručni nositelji izrade propisa.
Ured za zakonodavstvo Vlade Republike Hrvatske, kao tijelo nadležno za sustav procjene učinaka propisa RH urediti će postupanje nadležnih tijela u provedbi procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo, u postupku donošenja zakonskih akata, posebnim propisima iz područja procjene učinaka propisa koji sukladno Nacionalnom programu reformi trebaju biti revidirani najkasnije do kraja 31.12.2016. godine.
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Očekuje se da normativno rješenje nakon obveze uvođenja MSP testa kroz duži period primjene, perspektivno ima znatan (pozitivan) gospodarski učinak na rast proizvodnje sektora MSP-a i zaposlenosti kao rezultat smanjenja regulatornih prepreka. S vremenom bi se trebao očekivati i rast nacionalne produktivnosti te gospodarski rast.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovog Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske. Provedba postupka procjene propisa na malo i srednje poduzetništvo - MSP test osigurat će se unutar postojećih ljudskih i materijalnih resursa ministarstva nadležnog za poduzetništvo i obrt.
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO ŽURNOM POSTUPKU
Sukladno članku 206. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“ broj 81/2013) predlaže se donošenje Zakona o dopuni Zakona o poticanju razvoja malog gospodarstva po žurnom postupku.
Naime, predmetnim Zakonom osigurava se ugradnja MSP testa u zakonodavstvo Republike Hrvatske sukladno Operativnom programu konkurentnost i kohezija 2014.-2020. kojim se provodi kohezijska politika EU-a i doprinosi cilju Ulaganje za rast i radna mjesta kroz poticanje ulaganja u infrastrukturne investicije (u područjima prometa, energetike, zaštite okoliša, ICT-a) i pružanje potpore razvoju poduzetništva i istraživačkih djelatnosti. Obveza uvođenja MSP testa u zakonodavstvo Republike Hrvatske sadržana je u Akcijskom planu za ispunjenje tematskog ex ante uvjeta 3.1 (EAC 3.1) i u slučaju neudovoljavanja tom uvjetu u zadanom roku, Europska komisija može onemogućiti povlačenje sredstava iz europskih fondova i time blokirati provedbu projekata namijenjenih potpori razvoja poduzetništva.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI I DOPUNAMA ZAKONA O POTICANJU RAZVOJA MALOG GOSPODARSTVA
Članak 1.
U Zakonu o poticanju razvoja malog gospodarstva (''Narodne novine'', br. 29/2002, 63/2007, 53/2012 i 56/2013), dodaju se glava II. «PROCJENA UČINAKA PROPISA NA MALO GOSPODARSTVO - TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST)« i članci 5.a, 5.b, 5.c koji glase:
Članak 5.a
(1) Procjena učinaka propisa na malo gospodarstvo (Test malog i srednjeg poduzetništva – MSP test) provodi se sukladno propisu kojim se uređuje procjena učinaka propisa i provedba postupka procjene učinaka propisa sukladno aktu Vlade Republike Hrvatske.
(2) Procjena učinaka propisa na malo gospodarstvo sadrži postupak analize i ocjene negativnog učinka pojedinog propisa na malo gospodarstvo u obliku dodatnih ili povećanih troškova, odnosno pozitivnih učinaka kao gospodarske koristi za subjekte malog gospodarstva.
(3) Procjena učinka pojedinog propisa na malo gospodarstvo provodi se ispitivanjem i vrednovanjem prikupljenih podataka i informacija, u cilju određivanja smjernica za odabir povoljnog rješenja pri donošenju propisa. Rješenja i smjernice mogu upućivati i na nepoduzimanje normativnih mjera prije podrobnije analize učinka.
(4) Za procjenu učinaka propisa na malo gospodarstvo u Republici Hrvatskoj nadležni su:
- ministarstvo nadležno za poduzetništvo i obrt,
- stručni nositelji izrade propisa
(5) Kriteriji za procjenu učinaka (pozitivnih i negativnih) na sektor malog i srednjeg poduzetništva uključuju zapošljavanje u sektoru, gospodarski rezultat, konkurentnost, trošak primjene propisa u poslovanju subjekta, učinak na mikro subjekte malog gospodarstva, drugi očekivani učinci na Sektor ukoliko su ocijenjeni značajnima prema procjeni stručnog nositelja i sl.
Članak 5.b
(1) Ministarstvo nadležno za poduzetništvo i obrt u okviru mjera za poticanje razvoja malog gospodarstva provodi koordinativne aktivnosti i kvalitativnu kontrolu postupka procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test) u slijedećim postupcima:
1. postupku prethodne procjene učinaka propisa za potrebe donošenja Godišnjeg plana normativnih aktivnosti,
2 drugim utvrđenim postupcima obveznog provođenja prethodne procjene u skladu s posebnim propisima i aktima Vlade Republike Hrvatske,
3. postupku procjene učinaka propisa akata Vlade Republike Hrvatske (uredbe) i akata (pravilnika) ministarstava.
(2) Način provedbe koordinacije iz stavka 1. točke 1. i 2 ovoga članka propisati će se posebnim propisima iz područja procjene učinaka propisa u dijelu kojim se uređuje postupanje nadležnih tijela.
(3) Način provedbe koordinacije u postupku donošenja podzakonskih akata iz stavka 1. točke 3. ovoga članka, kao i pobliže kriterije za Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test), obrazac po kojem se izrađuje Prethodni MSP test, pobliži način i metodologiju provedbe postupka Prethodnog MSP testa, obrazac Iskaza o MSP testu, pobliži način provedbe savjetovanja i javne rasprave u postupku procjene učinaka propisa na sektor malog i srednjeg poduzetništva, te druga pitanja s tim u svezi, propisuje Vlada Republike Hrvatske uredbom.
Članak 5.c
(1) U postupku donošenja propisa koji zbog svog sadržaja i obuhvata ne proizvode učinak na sektor malog i srednjeg poduzetništva ili je učinak zanemariv, stručni nositelji izrade propisa primjenjivati će načelo proporcionalnosti u provedbi MSP testa.
(2) Pod primjenom načela proporcionalnosti iz stavka 1. ovoga članka razumijeva se izrada samo Prethodnog MSP testa bez daljnje izrade Iskaza o MSP testu.
(3) Ministarstvo nadležno za poduzetništvo i obrt kao tijelo koje provodi kvalitativnu kontrolu postupka procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo, nakon uvida u Prethodni MSP test kojim se utvrđuje da propis proizvodi zanemariv učinak, daje suglasnost temeljem koje propis ide u daljnji postupak bez obveze izrade Iskaza o MSP testu, odnosno odbija izdavanje suglasnosti i traži obveznu izradu Iskaza o MSP testu.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 2.
(1)Vlada Republike Hrvatske će u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti uredbu iz članka 5.b, stavka 3. ovoga Zakona.
(2) Propisi kojima se uređuje procjena učinaka propisa i postupak provedbe procjene učinaka propisa uskladit će se s ovim Zakonom do 31.12.2016. godine.
Članak 3.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama, osim odredaba članka 5.b stavka 1. točke 1. i 2. ovoga Zakona koji stupaju na snagu danom stupanja na snagu posebnih propisa iz područja procjene učinaka propisa.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Dodaju se glava II. «PROCJENA UČINAKA PROPISA NA MALO GOSPODARSTVO - TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST) i članci 5.a, 5.b, 5.c kojima se uvodi MSP test, utvrđuje način provedbe procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo, sadržaj i metodu, nadležnost tijela za provedbu procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo, kriteriji za procjenu učinaka (pozitivnih i negativnih) na sektor malog i srednjeg poduzetništva. Propisuje se da ministarstvo nadležno za poduzetništvo i obrt u okviru mjera za poticanje razvoja malog gospodarstva provodi koordinativne aktivnosti i kvalitativnu kontrolu postupka procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test) te se za potrebe provedbe Zakona u postupku donošenja podzakonskih akata (uredba i pravilnik), utvrđuje obveza donošenja uredbe Vlade Republike Hrvatske kojom će se pobliže propisati način i metodologija provedbe postupka Prethodnog MSP testa, obrazac Iskaza o MSP testu, pobliži način provedbe savjetovanja i javne rasprave u postupku procjene učinaka propisa na sektor malog i srednjeg poduzetništva i dr. pitanja s tim u vezi, kao i uvođenje načela proporcionalnosti u primjeni MSP testa.
Uz članak 2.
Utvrđena je obveza donošenja uredbe Vlade Republike Hrvatske u roku od 90 dana od stupanja na snagu Zakona i obveza usklađivanja propisa kojima se uređuje procjena učinaka propisa i postupak provedbe procjene učinaka propisa s ovim Zakonom do 31.12.2016. godine.
Uz članak 3.
Ovom odredbom se određuje stupanje na snagu ovoga Zakona uz iznimnu odgodu stupanja na snagu odredbi koje se vežu uz posebne propise kojima se uređuje procjena učinaka propisa u Republici Hrvatskoj, a koji će se mijenjati srokom do kraja 2016. godine. Navedeno se odnosi na primjenu MSP testa u postupku donošenja zakonskih akata.
TEKST ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJA SE MIJENJA, ODNOSNO DOPUNJUJE
U Zakonu o poticanju razvoja malog gospodarstva (»Narodne novine«, br. 29/2002., 63/2007. i 53/2012.), naziv poglavlja: »II. CILJEVI I PROGRAM RAZVOJA MALOG GOSPODARSTVA« i članci 4. i 5. brišu se.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI I DOPUNAMA ZAKONA O POTICANJU RAZVOJA MALOG GOSPODARSTVA S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje predloženog Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. alineje 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10- pročišćeni tekst).
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
Ocjena stanja
Važećim Zakonom o poticanju razvoja malog gospodarstva ( ''Narodne novine'', br. 29/2002, 63/2007, 53/2012 i 56/2013), uređuju se osnove za primjenu poticajnih mjera gospodarske politike usmjerenih razvoju, restrukturiranju i tržišnom prilagođavanju malog gospodarstva, te osnivanje Hrvatske agencije za malo gospodarstvo. Sektor malog i srednjeg poduzetništva (u daljnjem tekstu sektor MSP-a) važan je dio hrvatskog poslovnog gospodarstva i čini dvije trećine (68%) ukupnog broja zaposlenih i gotovo 60% dodane vrijednosti. Gospodarska važnost sektora MSP-a prepoznata je u Nacionalnoj strategiji razvoja MSP-a 2013.-2020., kojoj je cilj povećati konkurentnost hrvatskog sektora MSP-a.Trenutni profil hrvatskog MSP-a pokazuje ispodprosječne rezultate u većini područja (EK 2014). Jedan od prioriteta Vlade je unaprijediti poslovno okruženje za MSP na način da se kao kriterij uzmu norme EU-a.
Na doprinos koji male tvrtke imaju na gospodarski rast utječe okruženje u kojem tvrtke posluju. Poslovno okruženje određuju različiti čimbenici, uključujući regulatorni okvir koji određuje pravila u okviru kojih tvrtke posluju, lakoća pristupa financiranju i pristup informacijama o tržišnim mogućnostima te Vladini programi potpore. Dokazano je da su male tvrtke u Hrvatskoj suočene sa ograničenjima u svakom od ta tri područja. Zakonodavstvo često nameće znatne troškove sektoru MSP-a i djeluje kao prepreka njegovu razvoju i rastu.
Opterećenje vladinih propisa procijenjeno je na 2,3 u usporedbi sa prosjekom EU-28 koji iznosi 3,2 (1= opterećujući 7= neopterećujući (Opća uprava za poduzetništvo i industriju, Izvješće o provedbi EU Akta o malom gospodarstvu 2014.: Hrvatska.
Dodatni su dokazi o regulatornom opterećenju MSP-a osigurani 2013. godine anketom koju je proveo MINPO projektom Unaprjeđenje administrativne učinkovitosti na nacionalnoj razini. Anketa je obuhvatila iskustva na uzorku od 1.050 malih i srednjih poduzetnika s administrativnim preprekama na šest područja. Rezultat ankete je pokazao da je 43% sektora MSP-a iskusilo administrativne prepreke ili kašnjenja koja su rezultat zahtjeva javnih tijela tijekom prethodne tri godine. Dva najčešća izvora regulatornog opterećenja su vrijeme potrebno za ispunjavanje administrativnih zahtjeva kao i vrijeme i financijski troškovi za izradu potrebne dokumentacije koju treba dostaviti tijelima.
Smanjenje regulatornog opterećenja MSP-u u državama članicama je ključni cilj Europske komisije. Komisija primjenjuje načelo Počnimo od najmanjih te je isto tako poduzela mjere za primjenu lakših režima za sektor MSP i izuzeća za mikro tvrtke gdje god je to primjereno (Minimaliziranje regulatornog opterećenja za MSP. COM (2011) 803 konačni). Priopćenje REFIT prepoznaje da bi s obzirom na trajanje zakonodavnog postupka trebalo poduzeti sve što je moguće kako bi se osiguralo trenutno ublažavanje opterećenja u okviru postojećeg regulatornog okvira s posebnom usmjerenošću na potporu MSP-u. (Program za primjerenost i učinkovitost propisa – REFIT): Trenutačno stanje i izgledi za budućnost. COM (2014) 368 konačni).
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Za potrebe procjene učinaka propisa (zakona, uredbi i pravilnika) na malo i srednje poduzetništvo uvodi se test malog i srednjeg poduzetništva - MSP testa kao dijela postupka uređenim propisima o procjeni učinaka propisa i provedbi postupka procjene učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa na malo i srednje poduzetništvo obuhvaća postupak donošenja odluka o propisima na temelju dokaza i prikupljenih relevantnih podataka, koji će poslužiti kao smjernice za odabir najboljeg rješenja za donošenje propisa ili za poduzimanje nenormativnih aktivnosti i mjera s ciljem kako bi se osigurala detaljna analiza učinka propisa na malo i srednje poduzetništvo (malo gospodarstvo). Za potrebe prethodne procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo u postupku donošenja podzakonskih akata (pravilnik i uredba) bit će definiran obrazac Prethodnog MSP testa i Iskaza o MSP testu, dok će u postupku donošenja zakonskih akata nadležno tijelo za procjenu učinaka propisa u Republici Hrvatskoj posebnim propisima iz područja procjene učinaka propisa utvrditi oblik i sadržaj obrasca u koji će biti uključen i MSP test. Za procjenu učinaka propisa na malo i srednje poduzetništvo u Republici Hrvatskoj nadležni su:
- Ministarstvo nadležno za poduzetništvo i obrt
- stručni nositelji izrade propisa.
Ured za zakonodavstvo Vlade Republike Hrvatske, kao tijelo nadležno za sustav procjene učinaka propisa RH urediti će postupanje nadležnih tijela u provedbi procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo, u postupku donošenja zakonskih akata, posebnim propisima iz područja procjene učinaka propisa koji sukladno Nacionalnom programu reformi trebaju biti revidirani najkasnije do kraja 31.12.2016. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Očekuje se da normativno rješenje nakon obveze uvođenja MSP testa kroz duži period primjene, perspektivno ima znatan (pozitivan) gospodarski učinak na rast proizvodnje sektora MSP-a i zaposlenosti kao rezultat smanjenja regulatornih prepreka. S vremenom bi se trebao očekivati i rast nacionalne produktivnosti te gospodarski rast.
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovog Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske. Provedba postupka procjene propisa na malo i srednje poduzetništvo - MSP test osigurat će se unutar postojećih ljudskih i materijalnih resursa ministarstva nadležnog za poduzetništvo i obrt.
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO ŽURNOM POSTUPKU
Sukladno članku 206. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“ broj 81/2013) predlaže se donošenje Zakona o dopuni Zakona o poticanju razvoja malog gospodarstva po žurnom postupku.
Naime, predmetnim Zakonom osigurava se ugradnja MSP testa u zakonodavstvo Republike Hrvatske sukladno Operativnom programu konkurentnost i kohezija 2014.-2020. kojim se provodi kohezijska politika EU-a i doprinosi cilju Ulaganje za rast i radna mjesta kroz poticanje ulaganja u infrastrukturne investicije (u područjima prometa, energetike, zaštite okoliša, ICT-a) i pružanje potpore razvoju poduzetništva i istraživačkih djelatnosti. Obveza uvođenja MSP testa u zakonodavstvo Republike Hrvatske sadržana je u Akcijskom planu za ispunjenje tematskog ex ante uvjeta 3.1 (EAC 3.1) i u slučaju neudovoljavanja tom uvjetu u zadanom roku, Europska komisija može onemogućiti povlačenje sredstava iz europskih fondova i time blokirati provedbu projekata namijenjenih potpori razvoja poduzetništva.
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI I DOPUNAMA ZAKONA O POTICANJU RAZVOJA MALOG GOSPODARSTVA
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
Članak 1.
U Zakonu o poticanju razvoja malog gospodarstva (''Narodne novine'', br. 29/2002, 63/2007, 53/2012 i 56/2013), dodaju se glava II. «PROCJENA UČINAKA PROPISA NA MALO GOSPODARSTVO - TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST)« i članci 5.a, 5.b, 5.c koji glase:
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
Članak 5.a
(1) Procjena učinaka propisa na malo gospodarstvo (Test malog i srednjeg poduzetništva – MSP test) provodi se sukladno propisu kojim se uređuje procjena učinaka propisa i provedba postupka procjene učinaka propisa sukladno aktu Vlade Republike Hrvatske.
(2) Procjena učinaka propisa na malo gospodarstvo sadrži postupak analize i ocjene negativnog učinka pojedinog propisa na malo gospodarstvo u obliku dodatnih ili povećanih troškova, odnosno pozitivnih učinaka kao gospodarske koristi za subjekte malog gospodarstva.
(3) Procjena učinka pojedinog propisa na malo gospodarstvo provodi se ispitivanjem i vrednovanjem prikupljenih podataka i informacija, u cilju određivanja smjernica za odabir povoljnog rješenja pri donošenju propisa. Rješenja i smjernice mogu upućivati i na nepoduzimanje normativnih mjera prije podrobnije analize učinka.
(4) Za procjenu učinaka propisa na malo gospodarstvo u Republici Hrvatskoj nadležni su:
- ministarstvo nadležno za poduzetništvo i obrt,
- stručni nositelji izrade propisa
(5) Kriteriji za procjenu učinaka (pozitivnih i negativnih) na sektor malog i srednjeg poduzetništva uključuju zapošljavanje u sektoru, gospodarski rezultat, konkurentnost, trošak primjene propisa u poslovanju subjekta, učinak na mikro subjekte malog gospodarstva, drugi očekivani učinci na Sektor ukoliko su ocijenjeni značajnima prema procjeni stručnog nositelja i sl.
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
Članak 5.b
(1) Ministarstvo nadležno za poduzetništvo i obrt u okviru mjera za poticanje razvoja malog gospodarstva provodi koordinativne aktivnosti i kvalitativnu kontrolu postupka procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test) u slijedećim postupcima:
1. postupku prethodne procjene učinaka propisa za potrebe donošenja Godišnjeg plana normativnih aktivnosti,
2 drugim utvrđenim postupcima obveznog provođenja prethodne procjene u skladu s posebnim propisima i aktima Vlade Republike Hrvatske,
3. postupku procjene učinaka propisa akata Vlade Republike Hrvatske (uredbe) i akata (pravilnika) ministarstava.
(2) Način provedbe koordinacije iz stavka 1. točke 1. i 2 ovoga članka propisati će se posebnim propisima iz područja procjene učinaka propisa u dijelu kojim se uređuje postupanje nadležnih tijela.
(3) Način provedbe koordinacije u postupku donošenja podzakonskih akata iz stavka 1. točke 3. ovoga članka, kao i pobliže kriterije za Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test), obrazac po kojem se izrađuje Prethodni MSP test, pobliži način i metodologiju provedbe postupka Prethodnog MSP testa, obrazac Iskaza o MSP testu, pobliži način provedbe savjetovanja i javne rasprave u postupku procjene učinaka propisa na sektor malog i srednjeg poduzetništva, te druga pitanja s tim u svezi, propisuje Vlada Republike Hrvatske uredbom.
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
Članak 5.c
(1) U postupku donošenja propisa koji zbog svog sadržaja i obuhvata ne proizvode učinak na sektor malog i srednjeg poduzetništva ili je učinak zanemariv, stručni nositelji izrade propisa primjenjivati će načelo proporcionalnosti u provedbi MSP testa.
(2) Pod primjenom načela proporcionalnosti iz stavka 1. ovoga članka razumijeva se izrada samo Prethodnog MSP testa bez daljnje izrade Iskaza o MSP testu.
(3) Ministarstvo nadležno za poduzetništvo i obrt kao tijelo koje provodi kvalitativnu kontrolu postupka procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo, nakon uvida u Prethodni MSP test kojim se utvrđuje da propis proizvodi zanemariv učinak, daje suglasnost temeljem koje propis ide u daljnji postupak bez obveze izrade Iskaza o MSP testu, odnosno odbija izdavanje suglasnosti i traži obveznu izradu Iskaza o MSP testu.
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
Članak 2.
(1)Vlada Republike Hrvatske će u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti uredbu iz članka 5.b, stavka 3. ovoga Zakona.
(2) Propisi kojima se uređuje procjena učinaka propisa i postupak provedbe procjene učinaka propisa uskladit će se s ovim Zakonom do 31.12.2016. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
Članak 3.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama, osim odredaba članka 5.b stavka 1. točke 1. i 2. ovoga Zakona koji stupaju na snagu danom stupanja na snagu posebnih propisa iz područja procjene učinaka propisa.
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
Uz članak 1.
Dodaju se glava II. «PROCJENA UČINAKA PROPISA NA MALO GOSPODARSTVO - TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST) i članci 5.a, 5.b, 5.c kojima se uvodi MSP test, utvrđuje način provedbe procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo, sadržaj i metodu, nadležnost tijela za provedbu procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo, kriteriji za procjenu učinaka (pozitivnih i negativnih) na sektor malog i srednjeg poduzetništva. Propisuje se da ministarstvo nadležno za poduzetništvo i obrt u okviru mjera za poticanje razvoja malog gospodarstva provodi koordinativne aktivnosti i kvalitativnu kontrolu postupka procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test) te se za potrebe provedbe Zakona u postupku donošenja podzakonskih akata (uredba i pravilnik), utvrđuje obveza donošenja uredbe Vlade Republike Hrvatske kojom će se pobliže propisati način i metodologija provedbe postupka Prethodnog MSP testa, obrazac Iskaza o MSP testu, pobliži način provedbe savjetovanja i javne rasprave u postupku procjene učinaka propisa na sektor malog i srednjeg poduzetništva i dr. pitanja s tim u vezi, kao i uvođenje načela proporcionalnosti u primjeni MSP testa.
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
Uz članak 2.
Utvrđena je obveza donošenja uredbe Vlade Republike Hrvatske u roku od 90 dana od stupanja na snagu Zakona i obveza usklađivanja p ropisa kojima se uređuje procjena učinaka propisa i postupak provedbe procjene učinaka propisa s ovim Zakonom do 31.12.2016. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
Uz članak 3.
Ovom odredbom se određuje stupanje na snagu ovoga Zakona uz iznimnu odgodu stupanja na snagu odredbi koje se vežu uz posebne propise kojima se uređuje procjena učinaka propisa u Republici Hrvatskoj, a koji će se mijenjati srokom do kraja 2016. godine. Navedeno se odnosi na primjenu MSP testa u postupku donošenja zakonskih akata.
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta
TEKST ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJA SE MIJENJA, ODNOSNO DOPUNJUJE
U Zakonu o poticanju razvoja malog gospodarstva (»Narodne novine«, br. 29/2002., 63/2007. i 53/2012.), naziv poglavlja: »II. CILJEVI I PROGRAM RAZVOJA MALOG GOSPODARSTVA« i članci 4. i 5. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo poduzetništva i obrta