Prijedlog nacionalnog kurikuluma nastavnoga predmeta Glazbena kultura i Glazbena umjetnost
A. OPIS NASTAVNOGA PREDMETA GLAZBENA KULTURA I GLAZBENA UMJETNOST
Glazba je duboko ukorijenjena u čovjeku i sastavni je dio svih kultura svijeta. Glazba i druge umjetnosti važne su za kvalitetan, skladan i cjelovit razvoj svakoga pojedinca. U obrazovnome je sustavu Republike Hrvatske učenje glazbe prepoznato i priznato kao neizostavan čimbenik u oblikovanju specifičnih glazbenih, ali i općih (generičkih) kompetencija učenika. U čitavoj se odgojno-obrazovnoj vertikali doprinosi razvoju glazbenih sposobnosti učenika u najširemu smislu te riječi i usvajanju jezika glazbe u njegovim simbolima, idejama i konceptima. Učenje glazbe utječe na razvoj pojedinca koji voli glazbu i ima trajnu potrebu za bavljenjem glazbom. Odgojno-obrazovni proces usmjeren je k stjecanju kriterija za vrednovanje glazbe, odnosno sposobnosti učenika da u glazbi različita podrijetla, stilova i vrsta, izdvaja kvalitetna i trajno vrijedna glazbena ostvarenja. Predmeti Glazbena kultura / Glazbena umjetnost učenicima pružaju jedinstvena iskustva koja rezultiraju:
●izražavanjem misli, osjećaja i stavova kojim se potiče kritičko mišljenje
●razvojem kreativnosti kao metakompetencije.
Učenje i poučavanje predmeta Glazbena kultura / Glazbena umjetnost u skladu je sa suvremenim znanstvenim spoznajama i kretanjima, koje upućuju na otvorenost i prilagodljivost procesa učenja i poučavanja, didaktički i metodički pluralizam, istraživačko, projektno i individualizirano učenje, ali i na potrebu uporabe informacijsko-komunikacijske tehnologije. Suvremeno poučavanje i učenje glazbe uključuje i elemente građanskoga te interkulturalnoga odgoja. U poučavanju i učenju glazbe verbalne su informacije svedene na najmanju mjeru, a naglasak je na susretu učenika s glazbom. Važan dio procesa učenja i poučavanja glazbe odnosi se na izvannastavne i izvanškolske glazbene aktivnosti u sklopu kojih učenici proširuju stečena znanja, vještine i stavove te istodobno sustavno razvijaju svoje interese i ostvaruju kvalitetan umjetnički rast i razvoj.
S obzirom na važnost koju ima za učenika učenje glazbe ima i višestruku društvenu ulogu (slika 1). Izlaskom iz okvira škole i integracijom u širu društvenu zajednicu i kulturu, škola i lokalna zajednica povezuju se u promicanju glazbene kulture i umjetnosti. Tijekom svojega obrazovnog puta, ali i kasnije, učenici će kao kompetentni korisnici kulture aktivno sudjelovati u glazbenome životu svoje sredine (u ulozi stvaratelja, izvođača ili publike) doprinositi očuvanju, prenošenju, obnavljanju i širenju kulturnoga nasljeđa.
Slika 1. Važnost predmeta Glazbena kultura / Glazbena umjetnost za učenika, školu, zajednicu i društvo
Predmetima Glazbena kultura / Glazbena umjetnost ostvaruju se temeljne odgojno-obrazovne vrijednosti i opći ciljevi odgoja i obrazovanja iskazani u Okviru nacionalnoga kurikuluma (ONK). Osim načela učenja i poučavanja navedenih u ONK-u, Kurikulum predmeta Glazbena kultura / Glazbena umjetnost temelji se na pet načela koja su međusobno povezana i proizlaze jedno iz drugoga (tablica 1):
Tablica 1: načela predmeta Glazbena kultura i Glazbena umjetnost
Antropološko načelo
↓
Glazba je svojstvena čovjeku i neizostavan je oblik ljudske komunikacije. Kao takva čini sastavni dio učenikova života, u školi i izvan nje.
Psihološko načelo
↓
Učenjem i poučavanjem glazbe ostvaruje se potreba učenika za kreativnim izrazom. Sudjelovanjem u glazbenim aktivnostima učenici emotivno reagiraju na glazbu i učvršćuju vlastiti odnos s glazbom.
Kulturno-estetsko načelo
↓
Izravnim ili neizravnim susretom s glazbenim ostvarenjima učenici razvijaju glazbeni ukus, stječu kriterije za vrednovanje glazbe i sposobnost izražavanja vlastitih stavova o glazbi.
Načelo interkulturalnosti
↓
Upoznavanjem glazbe vlastite kulture i glazbi svijeta učenici razvijaju svijest o različitim, ali jednako vrijednim pojedincima, narodima, kulturama, religijama i običajima.
Načelo sinkroničnosti
Smislenim povezivanjem sadržaja i integrativnim pristupom glazbenim pojavama učenici usvajaju glazbeno-izražajne sastavnice, ideje, koncepte i principe organizacije glazbenoga djela.
Organizacija predmeta Glazbena kultura / Glazbena umjetnost i mjesto predmeta u kurikulumu proizlaze iz prirode same glazbe, a ona je:
●integrativna – koncepti/domene i odgojno-obrazovni ishodi predmeta međusobno su povezani i nadopunjuju se
●interdisciplinarna – postoji čvrsta povezanost s ostalim poljima umjetničkoga područja te su moguće i poželjne brojne korelacije s ostalim predmetima, kurikulumima područja i međupredmetnim temama
B. ODGOJNO-OBRAZOVNI CILJEVI NASTAVNOGA PREDMETA GLAZBENA KULTURA I GLAZBENA UMJETNOST
Učenik će:
Steći iskustva slobodnoga izražavanja i oblikovanja ideja, osjećaja i stavova u mediju glazbe s različitih perspektiva (izvođač, stvaralac, publika). Slobodno izražavanje glazbom i uz glazbu doprinijet će razvoju kreativnosti kao metakompetencije, a široka paleta samostalnih aktivnosti ili aktivnosti u skupini potaknut će društveno-emocionalni razvoj svih učenika, uključujući darovite i učenike s teškoćama. Prenošenjem i dijeljenjem umjetničkoga doživljaja i iskustva s drugima učenici će stvoriti potrebu za sudjelovanjem u kulturnome životu zajednice.
Upoznati glazbenu umjetnost reprezentativnim ostvarenjima klasične, tradicijske i popularne glazbe. Izoštravanje slušnoga iskustva učenika preduvjet je razvijanja glazbenoga ukusa, kritičkoga mišljenja i vlastitoga sustava vrijednosti te razumijevanja višestruke uloge glazbe u različitim kontekstima. Učenici će spoznaje povezati s konceptima kultura i stilova te ih interdisciplinarno spojiti s drugim umjetničkim i znanstvenim područjima.
Osvijestiti vrijednosti regionalne, nacionalne i europske kulturne baštine u kontekstu svjetske kulture radi poticanja interkulturalnoga razumijevanja i osnaživanja usmjerenoga iskorjenjivanja predrasuda i diskriminacije. Spoznati važnost znanja, sposobnosti, vjerovanja i običaja kao kulturnoga kapitala koji se prenosi i obogaćuje novim vrijednostima. Upoznavanjem nacionalne glazbe i glazbi svijeta učenici će izgraditi odnos prema vlastitoj kulturi, razumjeti i prihvatiti druge kulture te razviti kulturnu svijest i interkulturalne kompetencije.
Ostvarenjem navedenih ciljevarazviti glazbene sposobnosti u najširem smislu te riječi. Kroz čitavu odgojno-obrazovnu vertikalu proces učenja i poučavanja glazbe usmjeren je najvišem razvoju individualnih potencijala učenika.
C. DOMENE U ORGANIZACIJI NASTAVNOGA PREDMETA GLAZBENA KULTURA I GLAZBENA UMJETNOST
Učenje i poučavanje predmeta Glazbena kultura / Glazbena umjetnost ostvaruje se sljedećim domenama (slika 2).
Slika 2. Domene predmeta Glazbena kultura / Glazbena umjetnost
Domene predmeta Glazbena kultura / Glazbena umjetnost izrazito su međusobno povezane i nadopunjuju se, što upućuje na prisutnost svih domena u čitavoj odgojno-obrazovnoj vertikali, odnosno u svim ciklusima i na svim razinama. Odgojno-obrazovni ciljevi i jasno određeni ishodi učenja glazbe dostižu se primjerenom organizacijom obveznih i preporučenih sadržaja. Podjelom domena na različite aktivnosti omogućuje se isticanje pojedinih odgojno-obrazovnih ishoda tijekom procesa učenja i poučavanja (slika 3).
U učenju i poučavanju glazbe postoje i objedinjujući elementikoji su prisutni u svim domenama:
a)glazbeni jezik, čije je savladavanje potrebno za slušanje i vrednovanje glazbe, razumijevanje glazbe u kontekstu i glazbeno pismo, potrebno za izvođenje i stvaranje glazbe
b)informacijsko-komunikacijska tehnologija (IKT) kao neizostavan dio suvremenoga učenja i poučavanja glazbe.
IKTse kao objedinjujući element učenja i poučavanja ostvaruje u sklopu svih domena, a može se organizirati i kao izborna/izvannastavna aktivnost. Osim ostaloga IKT uključuje:
- upoznavanje učenika s glazbenim računalnim programima
- učenje glazbenoga pisma pomoću računala
- audio obradu i eksperimentiranje sa zvukom
-rad u programima za skladanje glazbe.
Slika 3. Organizacija kurikuluma predmeta Glazbena kultura / Glazbena umjetnost
Predmetne su domene usklađene s domenama/konceptima umjetničkoga područjakurikuluma pa omogućuju uspješno i svrhovito povezivanje glazbe s ostalim umjetnostima (slika 4).
Slika 4. Domene predmeta Glazbena kultura / Glazbena umjetnost unutar umjetničkoga područja kurikuluma
Opis domena
domena a: slušanje i upoznavanje glazbe
Ishodište ove domene različiti su načini upoznavanja glazbe, koji prvenstveno obuhvaćaju slušanje glazbenih djela pomoću tonskih zapisa te neposredne susrete s glazbom. Aktivnim slušanjem učenici analiziraju glazbu, opažaju glazbene sastavnice i oblikovanje glazbenog djela te razlikuju izvođače i izvođačke sastave. Susret s umjetničkim djelom, bio on posredan ili neposredan, predstavlja za učenike jedinstven doživljaj te proširuje njihovu osjetilnu i emocionalnu spoznaju.
Upoznajući glazbu različitih vrsta, stilova, pravaca i žanrova, učenik stječe znanja o glazbeno-izražajnim sastavnicama i različitim razinama organizacije glazbenog djela, te razvija slušne vještine potrebne za razumijevanje glazbene umjetnosti i za optimalno estetsko iskustvo. Utemeljen stav o glazbi - određenom stilu, vrsti glazbe i žanru, ali i konkretnom glazbenom djelu - izgrađuje se poticanjem i razvojem kritičkog mišljenja kroz razgovor, refleksiju, diskusiju i debatu. Takav pristup značajno utječe na emocionalni, intelektualni i estetski razvoj učenika, a upoznata glazbena djela otvaraju mogućnosti traganja za novim i složenijim glazbenim iskustvima.
domena b: izražavanje glazbom i uz glazbu
Aktivnosti unutar ove domene za učenike predstavljaju jedinstveno iskustvo prenošenja osjećaja, misli i stavova, a pritom se oblikuju i razvijaju kreativne osobine i glazbene sposobnosti. Glazbene igre su idealno sredstvo spontanog sinkretičkog izraza. Aktivnostima pjevanja i sviranja te pridruženog pokreta i plesa, učenik razvija pjevačke sposobnosti, motoriku i koordinaciju te ovladava elementima glazbenog jezika i pisma. Poznavanje elemenata glazbenog jezika te određena razina ovladanosti glazbenim vještinama i sposobnostima omogućuju učenicima istraživanje različitih aspekata glazbe kroz aktivnosti glazbenog stvaralaštva, kao na primjer:
kreiranje ritamskih, melodijskih i tekstualnih promjena u poznatim skladbama
slobodno i ritmizirano kretanje
stvaranje originalnih kraćih i dužih glazbenih i plesnih tvorevina
Kreativna i stvaralačka iskustva potiču intrinzičnu motivaciju, razvoj samopouzdanja i socijalnih vještina, posebice u grupnim aktivnostima. Stjecanje sigurnosti u javnom nastupu otvara put aktivnom i cjeloživotnom sudjelovanju u kulturno-umjetničkim aktivnostima zajednice.
Otvorenost nastave glazbe pruža mogućnost stavljanja naglaska na neku od navedenih aktivnosti u skladu s dobi (razred/ciklus), sposobnostima i interesima učenika. Kvalitetno provođenje navedenih aktivnosti postavit će temelje za realizaciju izvannastavnih aktivnosti i izborne nastave poput pjevačkog zbora, instrumentalnih sastava, orkestra, plesne skupine, folklornog ansambla, skladanja i ostalog.
domena c: glazba u kontekstu
Učenje u domeni ostvaruje se širokim upoznavanjem glazbeno-umjetničkog nasljeđa, ali i suvremenih glazbenih trendova . Polazište i ove domene je doživljaj glazbe, a ostvaruje se u autentičnom, prilagođenom i virtualnom okruženju, u kojem se vrlo jasno mogu spoznati uloge stvaralaca, izvođača i publike. Postupno kroz godine, učenik otkriva vrijednosti bogate regionalne, nacionalne i globalne glazbene i kulturne baštine te uočava razvoj, uloga i utjecaje glazbene umjetnosti na društvo.
Zbog razumijevanja suvremenih glazbenih kretanja, ali i sveprisutnog multimedijskog okruženja važno je da se glazba, odnosno njezine stilsko-izražajne sastavnice promatraju i u kontekstu prožimanja različitih vrsta glazbe te kroz usporedbu sa sastavnicama drugih umjetnosti. Naposljetku, potrebno je i korisno da učenik otvoreno, autentično i utemeljeno raspravlja o glazbi, glazbenim preferencijama te da iskazuje pozitivan stav prema vrijednostima u svim vrstama i žanrovima glazbe.
Učenjem i poučavanjem u domeni glazba u kontekstu stječu se sljedeća znanja, vještine i stavovi:
razumijevanje poruka glazbe različitih kultura
razumijevanje razvoja glazbe
utemeljeno kritičko mišljenje prema različitim pojavnim oblicima glazbe
oblikovanje identiteta utemeljenom na kulturnim iskustvima
odgovornosti prema vlastitoj glazbenoj kulturi, i kulturi drugih
poštivanje različitosti u izražavanju i vrednovanju glazbe
poštivanje glazbeno-umjetničke djelatnosti
D. ODGOJNO-OBRAZOVNI ISHODI I RAZRADA ISHODA
Odgojno-obrazovni ishodi kurikuluma nastavnih predmeta Glazbena kultura i Glazbena umjetnost definirani su na način da omogućuju kontinuirani razvoj i nadogradnju specifičnih glazbenih i generičkih kompetencija učenika. Stečena znanja, vještine i stavovi u određenom odgojno-obrazovnom ciklusu prožimat će sve ostale, više cikluse.
PRVI ODGOJNO-OBRAZOVNI CIKLUS
Odabirom dječjih pjesmica i brojalica te glazbenih djela klasične, tradicijske, popularne i filmske glazbe, učitelj će učenike uvesti u svijet glazbe. U prvome se odgojno-obrazovnom ciklusu polazi od doživljaja glazbe i pažnja se usmjerava na glazbeno iskustvo učenika i zbližavanje s glazbenom umjetnošću. Iz tog će razloga domena Izražavanje glazbom i uz glazbu (B) biti istaknuta (slika 5).
Slušanjem učenici prepoznaju, razlikuju i uspoređuju te izražavanjem uvažavaju sljedeća obilježja glazbe: karakter i ugođaj, visinu tona, melodiju, dinamiku, metar/ritam, tempo i boju/izvođače. Odgojno-obrazovni ishodi domene C ostvaruju se u okviru domena A i B.
Vrednovanje odgojno-obrazovnih ishoda sukladno je zastupljenosti domena.
A - Slušanje i upoznavanje glazbe
B - Izražavanje glazbom i uz glazbu
C - Glazba u kontekstu
Slika 5: zastupljenost domena u 1. odgojno-obrazovnom ciklusu
ODGOJNO-OBRAZOVNI ISHODI U 1. CIKLUSU
Domena A
svi odgojno-obrazovni ishodi su obvezni
Domena B
svi odgojno-obrazovni ishodi su obvezni
Domena C
svi odgojno-obrazovni ishodi su obvezni
na kraju 1. godine učenja i poučavanja predmeta glazbena kultura, učenik:
DOMENA
r.br.
ODGOJNO-OBRAZOVNI ISHOD I RAZRADA ISHODA
SLUŠANJE
I UPOZNAVANJE
GLAZBE (A)
A 1.1
Poznaje određeni broj kraćih skladbi (cjelovite skladbe, stavci ili ulomci) različitih vrsta glazbe (klasična, tradicijska, popularna, glazba iz animiranih filmova)
Preporuka: 3 – 10 skladbi
A 1.2
Temeljem slušanja, razlikuje pojedine glazbeno-izražajne sastavnice:
-metar/dobe
-tempo
-visina tona
-melodija
-dinamika
-boja/izvođači
IZRAŽAVANJE
GLAZBOM
I UZ GLAZBU (B)
B 1.1
Sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe, usklađuje vlastitu izvedbu s izvedbama drugih te vrednuje vlastitu izvedbu, izvedbe drugih i zajedničku izvedbu.
B 1.2
Pjeva/izvodi pjesme i brojalice te pritom uvažava glazbeno-izražajne sastavnice.
B 1.3
Izvodi glazbene igre uz pjevanje, s tonovima/melodijama /ritmovima, uz slušanje glazbe te prati glazbu pokretom, a pritom opaža e uvažava glazbeno-izražajne sastavnice.
Svira na udaraljkama (dječji instrumentarij) ili tjeloglazbom uz pjesme/brojalice koje pjeva/izvodi.
GLAZBA
U KONTEKSTU (C)
C 1.1
Upoznaje glazbu u autentičnom, prilagođenom i virtualnom okružju, posjećujući najmanje jedan glazbeno-kulturni događaj.
C 1.2
Iskazuje doživljaj glazbe riječima, plesom/pokretom ili likovnim izrazom.
C 1.3
Na osnovu slušanja glazbe i aktivnog muziciranja prepoznaje različite uloge glazbe (svečana glazba, glazba za ples i sl.).
na kraju 2. godine učenja i poučavanja predmeta glazbena kultura, učenik:
DOMENA
r.br.
ODGOJNO-OBRAZOVNI ISHOD I RAZRADA ISHODA
SLUŠANJE
I UPOZNAVANJE
GLAZBE (A)
A 2.1
Poznaje određeni broj kraćih skladbi (cjelovite skladbe, stavci ili ulomci) različitih vrsta glazbe (klasična, tradicijska, popularna, glazba iz animiranih filmova)
Preporuka: 3 – 10 skladbi
A 2.2
Temeljem slušanja, razlikuje pojedine glazbeno-izražajne sastavnice:
-metar/dobe
-tempo
-visina tona
-melodija
-dinamika
-boja/izvođači
IZRAŽAVANJE
GLAZBOM
I UZ GLAZBU (B)
B 2.1
Sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe, usklađuje vlastitu izvedbu s izvedbama drugih te vrednuje vlastitu izvedbu, izvedbe drugih i zajedničku izvedbu.
B 2.2
Pjeva/izvodi pjesme i brojalice te pritom uvažava glazbeno-izražajne sastavnice.
B 2.3
Izvodi glazbene igre uz pjevanje, s tonovima/melodijama /ritmovima, uz slušanje glazbe te prati glazbu pokretom, a pritom opaža e uvažava glazbeno-izražajne sastavnice.
Svira na udaraljkama (dječji instrumentarij) ili tjeloglazbom uz pjesme/brojalice koje pjeva/izvodi.
GLAZBA
U KONTEKSTU (C)
C 2.1
Upoznaje glazbu u autentičnom, prilagođenom i virtualnom okružju, posjećujući najmanje jedan glazbeno-kulturni događaj.
C 2.2
Iskazuje doživljaj glazbe riječima, plesom/pokretom ili likovnim izrazom.
C 2.3
Na osnovu slušanja glazbe i aktivnog muziciranja prepoznaje različite uloge glazbe (svečana glazba, glazba za ples i sl.).
DRUGI ODGOJNO-OBRAZOVNI CIKLUS
Tijekom drugog odgojno-obrazovnog ciklusa, domene A i B se postupno izjednačavaju (slika 6). Odgojno-obrazovni ishodi u domeni A postaju kompleksniji, s ciljem izoštravanja slušnog iskustva učenika:
-upoznavanje glazbala/skupina glazbala i pjevačkih glasova/skupina glazbala
-upoznavanje osnovnih glazbenih oblika
-slušno prepoznavanje i analiza različitih glazbenih obilježja
Domena C se proširuje u odnosu na prvi ciklus - učenici upoznaju hrvatsku tradicijsku glazbu u vlastitoj sredini (lokalnoj zajednici) i užem zavičajnom području.
Vrednovanje odgojno-obrazovnih ishoda sukladno je zastupljenosti domena.
Prijedlog nacionalnog kurikuluma nastavnoga predmeta Glazbena kultura i Glazbena umjetnost
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
A. OPIS NASTAVNOGA PREDMETA GLAZBENA KULTURA I GLAZBENA UMJETNOST
Glazba je duboko ukorijenjena u čovjeku i sastavni je dio svih kultura svijeta. Glazba i druge umjetnosti važne su za kvalitetan, skladan i cjelovit razvoj svakoga pojedinca. U obrazovnome je sustavu Republike Hrvatske učenje glazbe prepoznato i priznato kao neizostavan čimbenik u oblikovanju specifičnih glazbenih, ali i općih (generičkih) kompetencija učenika. U čitavoj se odgojno-obrazovnoj vertikali doprinosi razvoju glazbenih sposobnosti učenika u najširemu smislu te riječi i usvajanju jezika glazbe u njegovim simbolima, idejama i konceptima. Učenje glazbe utječe na razvoj pojedinca koji voli glazbu i ima trajnu potrebu za bavljenjem glazbom. Odgojno-obrazovni proces usmjeren je k stjecanju kriterija za vrednovanje glazbe, odnosno sposobnosti učenika da u glazbi različita podrijetla, stilova i vrsta, izdvaja kvalitetna i trajno vrijedna glazbena ostvarenja. Predmeti Glazbena kultura / Glazbena umjetnost učenicima pružaju jedinstvena iskustva koja rezultiraju:
● bogatijom slikom svijeta
● razumijevanjem odnosa između umjetnosti i zbilje
● tumačenjem poruka koje prenosi jezik glazbe
● izgradnjom identiteta (osobnog, kulturnog, nacionalnog, globalnog)
● oblikovanjem sustava vrijednosti
● izražavanjem misli, osjećaja i stavova kojim se potiče kritičko mišljenje
● razvojem kreativnosti kao metakompetencije.
Učenje i poučavanje predmeta Glazbena kultura / Glazbena umjetnost u skladu je sa suvremenim znanstvenim spoznajama i kretanjima , koje upućuju na otvorenost i prilagodljivost procesa učenja i poučavanja, didaktički i metodički pluralizam, istraživačko, projektno i individualizirano učenje, ali i na potrebu uporabe informacijsko-komunikacijske tehnologije. Suvremeno poučavanje i učenje glazbe uklju č uje i elemente građanskoga te interkulturalnoga odgoja. U poučavanju i učenju glazbe verbalne su informacije svedene na najmanju mjeru, a naglasak je na susretu učenika s glazbom. Važan dio procesa učenja i poučavanja glazbe odnosi se na izvannastavne i izvanškolske glazbene aktivnosti u sklopu kojih učenici proširuju stečena znanja, vještine i stavove te istodobno sustavno razvijaju svoje interese i ostvaruju kvalitetan umjetnički rast i razvoj.
S obzirom na važnost koju ima za učenika učenje glazbe ima i višestruku društvenu ulogu (slika 1). Izlaskom iz okvira škole i integracijom u širu društvenu zajednicu i kulturu, škola i lokalna zajednica povezuju se u promicanju glazbene kulture i umjetnosti. Tijekom svojega obrazovnog puta, ali i kasnije, učenici će kao kompetentni korisnici kulture aktivno sudjelovati u glazbenome životu svoje sredine (u ulozi stvaratelja, izvođača ili publike) doprinositi očuvanju, prenošenju, obnavljanju i širenju kulturnoga nasljeđa.
Slika 1. Važnost predmeta Glazbena kultura / Glazbena umjetnost za učenika, školu, zajednicu i društvo
Predmetima Glazbena kultura / Glazbena umjetnost ostvaruju se temeljne odgojno-obrazovne vrijednosti i opći ciljevi odgoja i obrazovanja iskazani u Okviru nacionalnoga kurikuluma (ONK). Osim načela učenja i poučavanja navedenih u ONK-u, Kurikulum predmeta Glazbena kultura / Glazbena umjetnost temelji se na pet načela koja su međusobno povezana i proizlaze jedno iz drugog a (tablica 1):
Tablica 1: načela predmeta Glazbena kultura i Glazbena umjetnost
Antropološko načelo
↓
Glazba je svojstvena čovjeku i neizostavan je oblik ljudske komunikacije. Kao takva čini sastavni dio učenikova života, u školi i izvan nje.
Psihološko načelo
↓
Učenjem i poučavanjem glazbe ostvaruje se potreba učenika za kreativnim izrazom. Sudjelovanjem u glazbenim aktivnostima učenici emotivno reagiraju na glazbu i učvršćuju vlastiti odnos s glazbom.
Kulturno-estetsko načelo
↓
Izravnim ili neizravnim susretom s glazbenim ostvarenjima učenici razvijaju glazbeni ukus, stječu kriterije za vrednovanje glazbe i sposobnost izražavanja vlastitih stavova o glazbi.
Načelo interkulturalnosti
↓
Upoznavanjem glazbe vlastite kulture i glazbi svijeta učenici razvijaju svijest o različitim, ali jednako vrijednim pojedincima, narodima, kulturama, religijama i običajima.
Načelo sinkroničnosti
Smislenim povezivanjem sadržaja i integrativnim pristupom glazbenim pojavama učenici usvajaju glazbeno-izražajne sastavnice, ideje, koncepte i principe organizacije glazbenoga djela.
Organizacija predmeta Glazbena kultura / Glazbena umjetnost i mjesto predmeta u kurikulumu proizlaze iz prirode same glazbe, a ona je:
● integrativna – koncepti/domene i odgojno-obrazovni ishodi predmeta međusobno su povezani i nadopunjuju se
● interdisciplinarna – postoji čvrsta povezanost s ostalim poljima umjetničkoga područja te su moguće i poželjne brojne korelacije s ostalim predmetima, kurikulumima područja i međupredmetnim temama
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
B. ODGOJNO-OBRAZOVNI CILJEVI NASTAVNOGA PREDMETA GLAZBENA KULTURA I GLAZBENA UMJETNOST
Učenik će:
Steći iskustva slobodnoga izražavanja i oblikovanja ideja, osjećaja i stavova u mediju glazbe s različitih perspektiva (izvođač, stvaralac, publika). Slobodno izražavanje glazbom i uz glazbu doprinijet će razvoju kreativnosti kao metakompetencije, a široka paleta samostalnih aktivnosti ili aktivnosti u skupini potaknut će društveno-emocionalni razvoj svih učenika, uključujući darovite i učenike s teškoćama. Prenošenjem i dijeljenjem umjetničkoga doživljaja i iskustva s drugima učenici će stvoriti potrebu za sudjelovanjem u kulturnome životu zajednice.
Upoznati glazbenu umjetnost reprezentativnim ostvarenjima klasične, tradicijske i popularne glazbe . Izoštravanje slušnoga iskustva učenika preduvjet je razvijanja glazbenoga ukusa, kritičkoga mišljenja i vlastitoga sustava vrijednosti te razumijevanja višestruke uloge glazbe u različitim kontekstima. Učenici će spoznaje povezati s konceptima kultura i stilova te ih interdisciplinarno spojiti s drugim umjetničkim i znanstvenim područjima.
Osvijestiti vrijednosti regionalne, nacionalne i europske kulturne baštine u kontekstu svjetske kulture radi poticanja interkulturalnoga razumijevanja i osnaživanja usmjerenoga iskorjenjivanja predrasuda i diskriminacije. Spoznati važnost znanja, sposobnosti, vjerovanja i običaja kao kulturnoga kapitala koji se prenosi i obogaćuje novim vrijednostima. Upoznavanjem nacionalne glazbe i glazbi svijeta učenici će izgraditi odnos prema vlastitoj kulturi, razumjeti i prihvatiti druge kulture te razviti kulturnu svijest i interkulturalne kompetencije.
Ostvarenjem navedenih ciljeva razviti glazbene sposobnosti u najširem smislu te riječi . Kroz čitavu odgojno-obrazovnu vertikalu proces učenja i poučavanja glazbe usmjeren je najvišem razvoju individualnih potencijala učenika.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
C. DOMENE U ORGANIZACIJI NASTAVNOGA PREDMETA GLAZBENA KULTURA I GLAZBENA UMJETNOST
Učenje i poučavanje predmeta Glazbena kultura / Glazbena umjetnost ostvaruje se sljedećim domenama (slika 2).
Slika 2. Domene predmeta Glazbena kultura / Glazbena umjetnost
Domene predmeta Glazbena kultura / Glazbena umjetnost izrazito su međusobno povezane i nadopunjuju se, što upućuje na prisutnost svih domena u čitavoj odgojno-obrazovnoj vertikali, odnosno u svim ciklusima i na svim razinama. Odgojno-obrazovni ciljevi i jasno određeni ishodi učenja glazbe dostižu se primjerenom organizacijom obveznih i preporučenih sadržaja. Podjelom domena na različite aktivnosti omogućuje se isticanje pojedinih odgojno-obrazovnih ishoda tijekom procesa učenja i poučavanja (slika 3).
U učenju i poučavanju glazbe postoje i objedinjujući elementi koji su prisutni u svim domenama:
a) glazbeni jezik , čije je savladavanje potrebno za slušanje i vrednovanje glazbe, razumijevanje glazbe u kontekstu i glazbeno pismo , potrebno za izvođenje i stvaranje glazbe
b) informacijsko-komunikacijska tehnologija (IKT) kao neizostavan dio suvremenoga učenja i poučavanja glazbe.
IKT se kao objedinjujući element učenja i poučavanja ostvaruje u sklopu svih domena, a može se organizirati i kao izborna/izvannastavna aktivnost. Osim ostaloga IKT uključuje:
- upoznavanje učenika s glazbenim računalnim programima
- učenje glazbenoga pisma pomoću računala
- audio obradu i eksperimentiranje sa zvukom
- rad u programima za skladanje glazbe.
Slika 3. Organizacija kurikuluma predmeta Glazbena kultura / Glazbena umjetnost
Predmetne su domene usklađene s domenama/konceptima umjetničkoga područja kurikuluma pa omogućuju uspješno i svrhovito povezivanje glazbe s ostalim umjetnostima (slika 4).
Slika 4. Domene predmeta Glazbena kultura / Glazbena umjetnost unutar umjetničkoga područja kurikuluma
Opis domena
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
domena a: slušanje i upoznavanje glazbe
Ishodište ove domene različiti su načini upoznavanja glazbe, koji prvenstveno obuhvaćaju slušanje glazbenih djela pomoću tonskih zapisa te neposredne susrete s glazbom. Aktivnim slušanjem učenici analiziraju glazbu, opažaju glazbene sastavnice i oblikovanje glazbenog djela te razlikuju izvođače i izvođačke sastave. Susret s umjetničkim djelom, bio on posredan ili neposredan, predstavlja za učenike jedinstven doživljaj te proširuje njihovu osjetilnu i emocionalnu spoznaju.
Upoznajući glazbu različitih vrsta, stilova, pravaca i žanrova, učenik stječe znanja o glazbeno-izražajnim sastavnicama i različitim razinama organizacije glazbenog djela, te razvija slušne vještine potrebne za razumijevanje glazbene umjetnosti i za optimalno estetsko iskustvo. Utemeljen stav o glazbi - određenom stilu, vrsti glazbe i žanru, ali i konkretnom glazbenom djelu - izgrađuje se poticanjem i razvojem kritičkog mišljenja kroz razgovor, refleksiju, diskusiju i debatu. Takav pristup značajno utječe na emocionalni, intelektualni i estetski razvoj učenika, a upoznata glazbena djela otvaraju mogućnosti traganja za novim i složenijim glazbenim iskustvima.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
domena b: izražavanje glazbom i uz glazbu
Aktivnosti unutar ove domene za učenike predstavljaju jedinstveno iskustvo prenošenja osjećaja, misli i stavova, a pritom se oblikuju i razvijaju kreativne osobine i glazbene sposobnosti. Glazbene igre su idealno sredstvo spontanog sinkretičkog izraza. Aktivnostima pjevanja i sviranja te pridruženog pokreta i plesa , učenik razvija pjevačke sposobnosti, motoriku i koordinaciju te ovladava elementima glazbenog jezika i pisma. Poznavanje elemenata glazbenog jezika te određena razina ovladanosti glazbenim vještinama i sposobnostima omogućuju učenicima istraživanje različitih aspekata glazbe kroz aktivnosti glazbenog stvaralaštva , kao na primjer:
kreiranje ritamskih, melodijskih i tekstualnih promjena u poznatim skladbama
slobodno i ritmizirano kretanje
stvaranje originalnih kraćih i dužih glazbenih i plesnih tvorevina
Kreativna i stvaralačka iskustva potiču intrinzičnu motivaciju, razvoj samopouzdanja i socijalnih vještina, posebice u grupnim aktivnostima. Stjecanje sigurnosti u javnom nastupu otvara put aktivnom i cjeloživotnom sudjelovanju u kulturno-umjetničkim aktivnostima zajednice.
Otvorenost nastave glazbe pruža mogućnost stavljanja naglaska na neku od navedenih aktivnosti u skladu s dobi (razred/ciklus), sposobnostima i interesima učenika. Kvalitetno provođenje navedenih aktivnosti postavit će temelje za realizaciju izvannastavnih aktivnosti i izborne nastave poput pjevačkog zbora, instrumentalnih sastava, orkestra, plesne skupine, folklornog ansambla, skladanja i ostalog.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
domena c: glazba u kontekstu
Učenje u domeni ostvaruje se širokim upoznavanjem glazbeno-umjetničkog nasljeđa, ali i suvremenih glazbenih trendova . Polazište i ove domene je doživljaj glazbe, a ostvaruje se u autentičnom, prilagođenom i virtualnom okruženju, u kojem se vrlo jasno mogu spoznati uloge stvaralaca, izvođača i publike. Postupno kroz godine, učenik otkriva vrijednosti bogate regionalne, nacionalne i globalne glazbene i kulturne baštine te uočava razvoj, uloga i utjecaje glazbene umjetnosti na društvo.
Zbog razumijevanja suvremenih glazbenih kretanja, ali i sveprisutnog multimedijskog okruženja važno je da se glazba, odnosno njezine stilsko-izražajne sastavnice promatraju i u kontekstu prožimanja različitih vrsta glazbe te kroz usporedbu sa sastavnicama drugih umjetnosti. Naposljetku, potrebno je i korisno da učenik otvoreno, autentično i utemeljeno raspravlja o glazbi, glazbenim preferencijama te da iskazuje pozitivan stav prema vrijednostima u svim vrstama i žanrovima glazbe.
Učenjem i poučavanjem u domeni glazba u kontekstu stječu se sljedeća znanja, vještine i stavovi:
razumijevanje poruka glazbe različitih kultura
razumijevanje razvoja glazbe
utemeljeno kritičko mišljenje prema različitim pojavnim oblicima glazbe
oblikovanje identiteta utemeljenom na kulturnim iskustvima
odgovornosti prema vlastitoj glazbenoj kulturi, i kulturi drugih
poštivanje različitosti u izražavanju i vrednovanju glazbe
poštivanje glazbeno-umjetničke djelatnosti
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
D. ODGOJNO-OBRAZOVNI ISHODI I RAZRADA ISHODA
Odgojno-obrazovni ishodi kurikuluma nastavnih predmeta Glazbena kultura i Glazbena umjetnost definirani su na način da omogućuju kontinuirani razvoj i nadogradnju specifičnih glazbenih i generičkih kompetencija učenika. Stečena znanja, vještine i stavovi u određenom odgojno-obrazovnom ciklusu prožimat će sve ostale, više cikluse.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
PRVI ODGOJNO-OBRAZOVNI CIKLUS
Odabirom dječjih pjesmica i brojalica te glazbenih djela klasične, tradicijske, popularne i filmske glazbe, učitelj će učenike uvesti u svijet glazbe. U prvome se odgojno-obrazovnom ciklusu polazi od doživljaja glazbe i pažnja se usmjerava na glazbeno iskustvo učenika i zbližavanje s glazbenom umjetnošću. Iz tog će razloga domena Izražavanje glazbom i uz glazbu (B) biti istaknuta (slika 5).
Slušanjem učenici prepoznaju, razlikuju i uspoređuju te izražavanjem uvažavaju sljedeća obilježja glazbe: karakter i ugođaj, visinu tona, melodiju, dinamiku, metar/ritam, tempo i boju/izvođače. Odgojno-obrazovni ishodi domene C ostvaruju se u okviru domena A i B.
Vrednovanje odgojno-obrazovnih ishoda sukladno je zastupljenosti domena.
A - Slušanje i upoznavanje glazbe
B - Izražavanje glazbom i uz glazbu
C - Glazba u kontekstu
Slika 5: zastupljenost domena u 1. odgojno-obrazovnom ciklusu
ODGOJNO-OBRAZOVNI ISHODI U 1. CIKLUSU
Domena A
svi odgojno-obrazovni ishodi su obvezni
Domena B
svi odgojno-obrazovni ishodi su obvezni
Domena C
svi odgojno-obrazovni ishodi su obvezni
na kraju 1. godine učenja i poučavanja predmeta glazbena kultura, učenik:
DOMENA
r.br.
ODGOJNO-OBRAZOVNI ISHOD I RAZRADA ISHODA
SLUŠANJE
I UPOZNAVANJE
GLAZBE (A)
A 1.1
Poznaje određeni broj kraćih skladbi (cjelovite skladbe, stavci ili ulomci) različitih vrsta glazbe (klasična, tradicijska, popularna, glazba iz animiranih filmova)
Preporuka: 3 – 10 skladbi
A 1.2
Temeljem slušanja, razlikuje pojedine glazbeno-izražajne sastavnice:
- metar/dobe
- tempo
- visina tona
- melodija
- dinamika
- boja/izvođači
IZRAŽAVANJE
GLAZBOM
I UZ GLAZBU (B)
B 1.1
Sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe, usklađuje vlastitu izvedbu s izvedbama drugih te vrednuje vlastitu izvedbu, izvedbe drugih i zajedničku izvedbu.
B 1.2
Pjeva/izvodi pjesme i brojalice te pritom uvažava glazbeno-izražajne sastavnice.
B 1.3
Izvodi glazbene igre uz pjevanje, s tonovima/melodijama /ritmovima, uz slušanje glazbe te prati glazbu pokretom, a pritom opaža e uvažava glazbeno-izražajne sastavnice.
B 1.4
Stvara/improvizira melodijske i ritamske cjeline pjevanjem, pokretom, pljeskanjem, lupkanjem, koračanjem i/ili udaraljkama.
Svira na udaraljkama (dječji instrumentarij) ili tjeloglazbom uz pjesme/brojalice koje pjeva/izvodi.
GLAZBA
U KONTEKSTU (C)
C 1.1
Upoznaje glazbu u autentičnom, prilagođenom i virtualnom okružju, posjećujući najmanje jedan glazbeno-kulturni događaj.
C 1.2
Iskazuje doživljaj glazbe riječima, plesom/pokretom ili likovnim izrazom.
C 1.3
Na osnovu slušanja glazbe i aktivnog muziciranja prepoznaje različite uloge glazbe (svečana glazba, glazba za ples i sl.).
na kraju 2. godine učenja i poučavanja predmeta glazbena kultura, učenik:
DOMENA
r.br.
ODGOJNO-OBRAZOVNI ISHOD I RAZRADA ISHODA
SLUŠANJE
I UPOZNAVANJE
GLAZBE (A)
A 2.1
Poznaje određeni broj kraćih skladbi (cjelovite skladbe, stavci ili ulomci) različitih vrsta glazbe (klasična, tradicijska, popularna, glazba iz animiranih filmova)
Preporuka: 3 – 10 skladbi
A 2.2
Temeljem slušanja, razlikuje pojedine glazbeno-izražajne sastavnice:
- metar/dobe
- tempo
- visina tona
- melodija
- dinamika
- boja/izvođači
IZRAŽAVANJE
GLAZBOM
I UZ GLAZBU (B)
B 2.1
Sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe, usklađuje vlastitu izvedbu s izvedbama drugih te vrednuje vlastitu izvedbu, izvedbe drugih i zajedničku izvedbu.
B 2.2
Pjeva/izvodi pjesme i brojalice te pritom uvažava glazbeno-izražajne sastavnice.
B 2.3
Izvodi glazbene igre uz pjevanje, s tonovima/melodijama /ritmovima, uz slušanje glazbe te prati glazbu pokretom, a pritom opaža e uvažava glazbeno-izražajne sastavnice.
B 2.4
Stvara/improvizira melodijske i ritamske cjeline pjevanjem, pokretom, pljeskanjem, lupkanjem, koračanjem i/ili udaraljkama.
Svira na udaraljkama (dječji instrumentarij) ili tjeloglazbom uz pjesme/brojalice koje pjeva/izvodi.
GLAZBA
U KONTEKSTU (C)
C 2.1
Upoznaje glazbu u autentičnom, prilagođenom i virtualnom okružju, posjećujući najmanje jedan glazbeno-kulturni događaj.
C 2.2
Iskazuje doživljaj glazbe riječima, plesom/pokretom ili likovnim izrazom.
C 2.3
Na osnovu slušanja glazbe i aktivnog muziciranja prepoznaje različite uloge glazbe (svečana glazba, glazba za ples i sl.).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
DRUGI ODGOJNO-OBRAZOVNI CIKLUS
Tijekom drugog odgojno-obrazovnog ciklusa, domene A i B se postupno izjednačavaju (slika 6). Odgojno-obrazovni ishodi u domeni A postaju kompleksniji, s ciljem izoštravanja slušnog iskustva učenika:
- upoznavanje glazbala/skupina glazbala i pjevačkih glasova/skupina glazbala
- upoznavanje osnovnih glazbenih oblika
- slušno prepoznavanje i analiza različitih glazbenih obilježja
Domena C se proširuje u odnosu na prvi ciklus - učenici upoznaju hrvatsku tradicijsku glazbu u vlastitoj sredini (lokalnoj zajednici) i užem zavičajnom području.
Vrednovanje odgojno-obrazovnih ishoda sukladno je zastupljenosti domena.