Na temelju Članka 14, stavak 2 Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti (»Narodne novine«, br. 141/13 i 39/15), Ravnatelj Državnog zavoda za radiološku i nuklearnu sigurnost u suradnji s ministrom za zaštitu okoliša i prirode donosi
PRAVILNIK
o procjeni lokacije nuklearnog postrojenja
1. OPĆE ODREDBE
Sadržaj
Članak 1.
(1) Ovim se Pravilnikom uspostavljaju regulatorni zahtjevi za elemente i kriterije procjene lokacije nuklearnog postrojenja kako bi u potpunosti bili opisani specifični uvjeti koji su značajni za sigurnost nuklearnog postrojenja.
(2) Ovaj Pravilnik uspostavlja zahtjeve za kriterije koji će se primijeniti za lokaciju i međudjelovanje lokacija-postrojenje u operativnom stanju i u uvjetima nesreće, uključujući prirodne i ljudski izazvane događaje izvan nuklearnog postrojenja koji su važni za sigurnost kao što su:
a) Procjena predložene lokacije kako bi se osiguralo da su karakteristike lokacije već uzete u obzir na odgovarajući način;
b) Analiziranje karakteristika populacije u regiji i sposobnost provođenja plana hitnih mjera u slučaju izvanrednog događaja tijekom predviđenog životnog vijeka nuklearnog postrojenja;
c) Utvrđivanje opasnosti vezanih uz lokaciju.
Primjena
Članak 2.
(1) Ovaj Pravilnik se primjenjuje na evaluaciju lokacije nuklearnog postrojenja.
(2) Pregled lokacije je izvan opsega ovog Pravilnika.
(3) Ovaj Pravilnik se primjenjuje na procjenu radiološkog utjecaja nuklearnog postrojenja; specifični zahtjevi za procjenu neradioloških utjecaja nuklearnog postrojenja nisu pokriveni zahtjevima ovog Pravilnika i bit će procijenjeni u skladu s važećim nacionalnim propisima.
(4) Ovaj Pravilnik se odnosi na vanjske ljudski izazvane izvanredne događaje.
Pojmovi
Članak 3.
Pojedini izrazi u smislu ovog Pravilnika imaju slijedeće značenje:
aktivni rasjed jest rasjed za koji se na temelju geoloških, geofizičkih, geodetskih ili seizmoloških podataka primjenjuje jedan od sljedećih uvjeta:
a) Pokazuje dokaze prijašnjeg pomaka ili pomaci kao značajne deformacije i/ili premještanja koja se ponavljaju unutar takvog razdoblja da je razumno zaključiti da bi se mogla dogoditi daljnja premještanja blizu površine. U visoko aktivnim područjima, gdje podaci o potresima i geološki podaci stalno pokazuju kratke potrese u ponavljajućim intervalima reda, razdoblja veličine desetaka tisuća godina (npr. gornji pleistocen - holocen, tj. sadašnjost) mogu biti prikladna za procjenu aktivni rasjeda. U manje aktivnim područjima vjerojatnije je da su (npr. Pliocen – Kvartar, tj. sadašnjost) dulja razdoblja prikladnija.
b) Strukturna veza sa poznatim aktivnim rasjedom je takva da pokret jednog može uzrokovati pokrete drugog u blizini površine.
c) Maksimalna potencijalna veličina povezana sa seizmogenom strukturom je dovoljno velika i na takvoj dubini da je razumno zaključiti da se, u geodinamičkim postavkama lokacije, može dogoditi pomak na ili u blizini površine;
izbor lokacije jest proces izbora odgovarajuće lokacije za postrojenje, uključujući odgovarajuću procjenu i definiciju povezanih osnova dizajna. Proces izbora lokacije za nuklearno postrojenje se općenito sastoji od istraživanja velike regije kako bi se izabrali kandidati za jednu ili više lokacija – pregled lokacije, nakon kojeg slijedi detaljna procjena lokacija kandidata – procjena lokacije;
izvan nuklearnog postrojenja znači:
a) Pokazuje dokaze prijašnjeg pomaka ili pomaci kao značajne deformacije i/ili premještanja koja se ponavljaju unutar takvog razdoblja da je razumno zaključiti da bi se mogla dogoditi daljnja premještanja blizu površine. U visoko aktivnim područjima, gdje podaci o potresima i geološki podaci stalno pokazuju kratke potrese u ponavljajućim intervalima reda, razdoblja veličine desetaka tisuća godina (npr. gornji pleistocen - holocen, tj. sadašnjost) mogu biti prikladna za procjenu aktivni rasjeda. U manje aktivnim područjima vjerojatnije je da su (npr. Pliocen – Kvartar, tj. sadašnjost) dulja razdoblja prikladnija.
b) Strukturna veza sa poznatim aktivnim rasjedom je takva da pokret jednog može uzrokovati pokrete drugog u blizini površine.
c) Maksimalna potencijalna veličina povezana sa seizmogenom strukturom je dovoljno velika i na takvoj dubini da je razumno zaključiti da se, u geodinamičkim postavkama lokacije, može dogoditi pomak na ili u blizini površine;
osoblje na lokaciji jesu sve osobe koje stalno ili privremeno rade na lokaciji odobrenog postrojenja;
područje lokacije jest geografsko područje koje sadrži odobreno postrojenje i unutar kojeg upravljanje odobrenim postrojenjem može izravno uzrokovati hitne mjere u slučaju izvanrednog događaja,
pregled lokacije jest proces koji se koristi za identifikaciju poželjnijeg kandidata za lokaciju nuklearnog postrojenja na osnovi sigurnosti i drugih razmatranja;
raspon projektnih parametara (PPE) jest skup najviših ili najnižih graničnih vrijednosti parametara dizajna nuklearne elektrane koji ograničavaju karakteristike dizajna jednog ili više reaktora koji mogu biti izgrađeni na danoj lokaciji, a koji se koriste kao zamjena za stvarne informacije o dizajnu reaktora;
regija jest geografsko područje koje se istražuje u procjeni lokacije nuklearnog postrojenja i može imati raspon od 150-300 km za geološke opasnosti, do 5 kilometara za opasnosti koje postavljaju postrojenja u kojima se skladište i koriste zapaljivi, toksični i korozivni materijali;
rizik jest produkt izveden iz umnoška vjerojatnosti određenog događaja koji ima za posljedicu ispuštanje radioaktivnog materijala s parametrom koji odgovara radiološkim posljedicama događaja. Koncepcijski, opsežna analiza rizika uključuje sve uzastopne korake analiziranja svih inicirajućih događaja, slijedeći za svaki inicirajući događaj sve moguće nizove sljedećih događaja, povezujući vrijednost vjerojatnosti sa svakim od tih nizova i završava s posljedicama za pojedince, populaciju i okoliš. Uobičajena praksa je korištenje dijelova takve analize rizika za definiciju probabilističkih zahtjeva kako bi se dopunila tradicionalna deterministička analiza i tehničko mišljenje;
vanjska zona jest područje koje neposredno okružuje predloženo područje lokacije na kojem su razmještaj i gustoća populacije, uporaba zemlje i vode uzeti u obzir s obzirom na njihov utjecaj kod moguće primjene hitnih mjera u slučaju izvanrednog događaja;
vanjski događaji jesu događaji nepovezani sa funkcioniranjem postrojenja ili aktivnosti, a mogli bi imati utjecaj na sigurnost postrojenja ili aktivnosti.
II. OPĆI ZAHTJEVI
Procjena lokacije
Članak 4.
(1) U procjeni prikladnosti lokacije za nuklearno postrojenje, uzimaju se u obzir slijedeći aspekti:
a) Posljedice prirodnih ili ljudski izazvanih vanjskih događaja koji se događaju u regiji određene lokacije;
b) Karakteristike lokacije i njenog okoliša koji mogu utjecati na prijenos ispuštenog radioaktivnog materijala ljudima i okolišu; i
c) Gustoća populacije i raspored populacije te druge karakteristike vanjske zone u onoj mjeri u kojoj mogu utjecati na mogućnost primjene hitnih mjera i potrebu za procjenom rizika pojedinaca i populacije.
(2) Ako procjena lokacije navedena u stavku (1) zaključuje da je lokacija nepogodna i da nedostatci se ne mogu nadomjestiti karakteristikama dizajna, mjerama za zaštitu lokacije ili administrativnim postupcima, lokacija će se smatrati nepogodnom ili ne više pogodnom.
Opći kriteriji
Članak 5.
(1) Istražit će se i procijeniti karakteristike lokacije koje mogu utjecati na sigurnost nuklearnog postrojenja.
(2) Istražit će se karakteristike prirodnog okoliša u regiji koje mogu biti pogođene potencijalnim radiološkim utjecajima u radnim uvjetima i uvjetima izvanrednog događaja.
(3) Procijenit će se predložene lokacije za nuklearna postrojenja uzimajući u obzir učestalost i težinu vanjskih prirodnih i ljudski izazvanih događaja i vjerodostojnih kombinacija ovih događaja koji mogu utjecati na sigurnost postrojenja.
(4) Procijenit će se predvidljiva evolucija prirodnih i ljudski izazvanih čimbenika u regiji koja može imati utjecaj na sigurnost za vremensko razdoblje koje uključuje predviđeni životni vijek nuklearnog postrojenja.
(5) Odredit će se i karakterizirati opasnosti vezane za vanjske događaje koji su uzeti u obzir u projektiranju nuklearnog postrojenja i procjeni njegove sigurnosti.
(6) Iz karakterizacija opasnosti koje su posljedica vanjskih događaja:
a) Informacije o njihovoj ozbiljnosti i učestalosti se koristite u određivanju predviđenih razina opasnosti za nuklearno postrojenje;
b) Uračunavaju se nesigurnosti predviđenih razina opasnosti.
(7) Za vanjski događaj ili kombinaciju vanjskih događaja, parametri i vrijednosti tih parametara koji se koriste za karakterizaciju opasnosti, odabiru se tako da se mogu lagano koristiti u dizajnu postrojenja i za procjenu njegove sigurnosti.
(8) U proračunu opasnosti povezanih s vanjskim događajima, uzima se u obzir kombinacija posljedica ovih opasnosti s okolnim uvjetima kao što su hidrološki, hidrogeološki i meteorološki uvjeti.
(9) U analizi za određivanje pogodnosti lokacije, uzimaju se u obzir dodatna pitanja vezana za sigurnost kao što je skladištenje i prijevoz ulaznih i izlaznih materijala kao što su uranijeva ruda, UF6, UO2, itd. svježeg i istrošenog nuklearnog goriva i radioaktivnog otpada.
(10) Za svaku predloženu lokaciju procijenit će se i potencijalni radiološki utjecaj, u pogonskom stanju i u uvjetima izvanrednog događaja, na ljude u regiji uključujući i utjecaj koji dovodi do hitnih mjera u slučaju izvanrednog događaja, uzevši u obzir bitne čimbenike, uključujući i raspored populacije, prehrambene navike, uporabu zemlje i vode i radiološke utjecaje svih drugih ispusta radioaktivnog materijala u regiji.
(11) Uzet će se u obzir mogući neradiološki utjecaj postrojenja, koji je posljedica kemijskih ili termalnih ispusta i potencijal za eksploziju i raspršenje kemijskih produkata u skladu sa važećim propisima.
(12) Uzet će se u obzir potencijal za interakcije između nuklearnih i nenuklearnih otpadnih voda, kao što su kombinacija topline ili kemikalija sa radioaktivnim materijalom u otpadnim vodama.
(13) Za nuklearne elektrane odredit će se ukupni nuklearni kapacitet koji može biti instaliran na lokaciji koliko je to moguće u prvim stupnjevima izbora lokacije, a ako je instalirani nuklearni kapacitet poslije značajno povećan na razinu veću od one koja je prije određena kao prihvatljiva, po potrebi će pogodnost lokacije biti ponovno procijenjena.
(14) Pri procjeni izvodljivosti primjene planova za hitne mjere u slučaju izvanrednog događaja uzet će se u obzir sva nuklearna postrojenja koja budu postavljena na lokaciji.
Razina detalja
Članak 6.
(1) Zahtjevi dani u ovom Pravilniku u potpunosti će se promatrati na razini detalja koji će biti dani u procjeni lokacije za nuklearnu elektranu.
(2) Ovisno o razini rizika koju predstavlja nuklearno postrojenje, manje detalja i manje područje pokrivanja može biti potrebno za pridržavanje zahtjeva utvrđenih ovim Pravilnikom u svrhu procjene lokacije za druga nuklearna postrojenja kao što su istraživački reaktori, postrojenja za obogaćivanje, postrojenja za proizvodnju nuklearnog goriva, postrojenja za ponovnu preradu, skladišta istrošenog nuklearnog goriva ili središnjeg skladišta.
Kriteriji za identifikaciju i procjenu opasnosti vezane za vanjske prirodne ili ljudski izazvane događaje
Članak 7.
(1) Identificirat će se i procijeniti moguće prirodne pojave i ljudski izazvane situacije i aktivnosti u regiji predložene lokacije prema njihovoj važnosti za sigurnost rada nuklearnog postrojenja i ova procjena će se koristiti za prepoznavanje važnih prirodnih pojava ili ljudski izazvanih situacija i aktivnosti u vezi s mogućim opasnostima.
(2) Prikupit će se pretpovijesne, povijesne i instrumentalno zabilježene informacije i zapisi, prema potrebi, o događajima i ozbiljnosti važnih prirodnih pojava ili ljudski izazvanih situacija i aktivnosti, vezanih za regiju, te će se pažljivo analizirati njihova pouzdanost, točnost i potpunost te se koristiti u procjeni pogodnosti lokacije.
(3) Uzet će se u obzir predvidive značajne promjene u uporabi zemljišta, kao što je proširenje postojećih postrojenja i ljudskih aktivnosti ili izgradnje visokorizičnih postrojenja.
(4)Usvojit će se prikladne determinističke i probabilističke metode za utvrđivanje opasnosti koje su povezane sa značajnim vanjskim pojavama i provjeriti da li su opravdane obzirom na aktualno stanje i kompatibilne s odgovarajućim karakteristikama regije.
(5) Veličina regije na koju će se primijeniti metoda za utvrđivanje opasnosti vezanih za značajne vanjske pojave biti će dovoljno velika da uključi sve značajke i područja koja bi mogla biti od značaja u određivanju prirodnih i ljudski izazvanih pojava koje se uzimaju u obzir kao i za karakteristike događaja.
(6) Značajne prirodne i ljudski izazvane pojave će se izraziti u prikladno odabranim ili razvijenim parametrima.
(7) U određivanju opasnosti, koristit će se podaci specifični za lokaciju i podaci iz drugih regija, kad ih je moguće nabaviti, koji su dovoljno značajni za područje od interesa, kao i pogodne i prihvatljive simulacijske tehnike mogu se koristiti u slučajevima kad podaci specifični za lokaciju nisu dostupni i za proširenje podataka specifičnih za lokaciju.
(8) Ako su opasnosti za nuklearno postrojenje neprihvatljive ili nijedno izvedivo rješenje nije dostupno za dovoljnu zaštitu nuklearnog postrojenja, lokacija će se smatrati nepogodnom ili ne više pogodnom.
Kriteriji za određivanje mogućih utjecaja nuklearnog postrojenja u regiji
Članak 8.
(1) U procjeni lokacije za određivanje mogućeg radiološkog utjecaja nuklearnog postrojenja na regiju u pogonskim stanjima i uvjetima nesreće koji bi mogli voditi hitnim mjerama, napraviti će se odgovarajuće procjene potencijalnih ispusta radioaktivnog materijala obzirom na dizajn postrojenja i sigurnosne mjere. Potvrdit će se kad dizajn i njegove sigurnosne značajke budu potvrđene.
(2) Identificirati i evaluirat će se izravni i neizravni putevi kojima radioaktivni materijal ispušten iz nuklearnog postrojenja može dosegnuti i utjecati na ljude i okoliš, s obzirom na specifične regionalne i karakteristike lokacije i sa posebnom pozornošću na funkciju biosfere u akumulaciji i prijenosu radionuklida.
(3) Procijenit će se zajedno lokacija i dizajn nuklearnog postrojenja kako bi se osiguralo da je radiološki rizik povezan sa radioaktivnim ispustima prihvatljivo nizak za javnost i okoliš.
(4) Za nuklearnu elektranu razvit će se i koristiti PPE u procjeni lokacije u slučaju da specifična tehnologija reaktora još nije odabrana.
(5) Dizajn postrojenja će biti takav da nadomjesti sve neprihvatljive potencijalne utjecaje nuklearnog postrojenja na regiju, ili u drugom slučaju lokacija će biti proglašena nepogodnom ili kako nije više pogodna.
Kriteriji izvedeni iz razmatranja populacije i planiranja hitnih mjera
Članak 9.
(1) Proučavat će se predložena regija kako bi se procijenile sadašnje i predvidljive buduće karakteristike i raspodjela populacije u regiji, uključujući procjenu sadašnje i buduće uporabe zemljišta i vode u regiji, te u obzir će se uzeti sve posebne karakteristike koje mogu utjecati na potencijalne posljedice radioaktivnog ispusta za pojedince i populaciju kao cjelinu.
(2) U odnosu na karakteristike i raspodjelu populacije, kombinirani efekti lokacije i postrojenja će biti takvi da:
a) Za pogonska stanja postrojenja radiološko izlaganje populacije ostat će nisko koliko je to razumno moguće postići i u svim slučajevima u skladu s važećim propisima i međunarodnim preporukama;
b) Radiološki rizik za populaciju povezan s uvjetima nesreće, uključujući one koji mogu dovesti do poduzimanja hitnih mjera je prihvatljivo nizak.
(3) Ako se, nakon podrobne procjene, pokaže da se ne može razviti nijedna prikladna mjera da bi se uskladili zahtjevi u stavku (2) ovog članka, lokacija će se proglasiti nepogodnom ili više ne pogodnom za lokaciju nuklearnog postrojenja onog tipa koji je predložen.
(4) Vanjska zona predložene lokacije će se utvrditi s obzirom na potencijal radioloških posljedica za ljude i izvedivost planova u hitnom slučaju, i bilo kojem vanjskom događaju ili pojavi koja može spriječiti njihovu primjenu.
(5) Prije početka izgradnje nuklearnog postrojenja, potvrdit će se da neće biti nepremostivih poteškoća u uspostavljanju plana za hitni slučaj za vanjsku zonu prije početka rada nuklearnog postrojenja.
III. POSEBNI ZAHTJEVI ZA PROCJENU VANJSKIH DOGAĐAJA
Potresi
Članak 10.
(1) Procijenit će se seizmološki i geološki uvjeti u regiji i inženjerske barijere i geo-tehnički aspekti predloženog područja lokacije.
(2) Skupljat će se i dokumentirati informacije o pretpovijesnim, povijesnim i instrumentalno zabilježenim potresima u regiji.
(3) Utvrdit će se opasnosti vezane uz potrese seizmotektonskom procjenom regije s maksimalnim mogućim opsegom prikupljenih informacija.
(4) Ocijenit će se opasnost za lokaciju uslijed potresom induciranih pomaka zemlje uzimajući u obzir seizmotektonske karakteristike regije i specifične uvjete na lokaciji.
(5) Izvest će se podrobna analiza nesigurnosti kao dio procjene seizmičkih opasnosti.
Površinsko rasjedanje
Članak 11.
(1) Procijenit će se mogućnost površinskog rasjedanja za lokaciju.
(2) Metode koje će se koristiti za istraživanje će biti dovoljno detaljne da se može doseći razumna odluka o mogućnosti rasjeda.
(3) Ukoliko postoje pouzdani dokazi za aktivnog rasjeda koji bi utjecao na sigurnost nuklearnog postrojenja, razmatrat će se alternativna lokacija.
Vulkani
Članak 12.
(1) Identificirat će se i procijeniti pojave vezane sa vulkanskim događajima koji mogu predstavljati potencijalnu opasnost za lokaciju.
(2) Skupljat će se i dokumentirat geokronološki, geološki i vulkanološki podaci za regiju.
(3) Ako rezultati procjene pokažu da postoji mogućnost da se takve pojave dogode na području lokacije ili u blizini lokacije i da one utječu na sigurnost nuklearnog postrojenja, te da ne postoji dostupno primjenjivo inženjersko rješenje, lokacija će se proglasiti nepogodnom.
Meteorološke opasnosti
Članak 13.
Istražiti će se meteorološke i klimatološke karakteristike za regiju oko lokacije i ekstremne vrijednosti meteoroloških varijabli i rijetkih meteoroloških pojava navedenih u Člancima 15, 16, 17 i 18 ovog Pravilnika za lokaciju svakog nuklearnog postrojenja.
Ekstremne vrijednosti meteoroloških varijabli
Članak 14.
(1) Sljedeći meteorološki fenomeni će biti dokumentirani tijekom odgovarajućeg razdoblja i njihove moguće ekstremne vrijednosti će biti procijenjene:
a) temperatura zraka i vlažnost,
b) vjetar, i
c) padaline.
(2) Rezultat procjene lokacije će biti opisan na način koji je pogodan za svrhe dizajna nuklearnog postrojenja, kao što je vjerojatnost prekoračenja vrijednosti koje se odnose na parametre dizajna.
(3) Nesigurnosti u podacima će se uzeti u obzir u procjeni neophodnoj u stavku (1) ovog članka.
Munje
Članak 15.
Procijenit će se mogućnost za pojavljivanje i učestalost i snagu munja za lokaciju.
Tornada
Članak 16.
(1) Procijenit će se mogućnost za pojavljivanje tornada u regiji od interesa na temelju detaljnih povijesnih i instrumentalno zabilježenih podataka za regiju.
(2) Izvest će se i izraziti opasnosti povezane s tornadima u obliku parametara kao što su rotacijska brzina vjetra, translacijska brzina vjetra, radijus maksimalne rotacijske brzine vjetra, razlike tlakova i brzine promjene tlaka.
(3) Kod procjene opasnosti od tornada, uzet će se u obzir projektili koji se mogu povezati s tornadima.
Tropski cikloni
Članak 17.
(1) Procijenit će se mogućnost tropskih ciklona u regiji lokacije i ako procjena pokaže da postoje dokazi tropskih ciklona ili potencijal za tropske ciklone, prikupit će se odgovarajući podaci.
(2) Odrediti će se na temelju dostupnih podataka i prikladnih fizikalnih modela, opasnosti vezane uz tropske ciklone, kao što su ekstremne brzine vjetra, tlaka i padalina u odnosu na lokaciju.
(3) U procjeni opasnosti od tropskih ciklona uzet će se u obzir projektili vezani uz tropske ciklone.
Hidrološke opasnosti
Članak 18.
Istražiti će se hidrološke opasnosti navedene u Člancima 20, 21 i 22 ovog Pravilnika, koliko je primjenjivo za lokaciju nuklearnog postrojenja.
Poplave uslijed padalina i drugi uzroci
Članak 19.
(1) Procijenit će se regija lokacije kako bi se odredio potencijal za poplavljivanje zbog jednog ili više prirodnih uzroka kao što su otjecanje koje je rezultat padalina, visoke plime, olujnih valova, nagle promjene razine vode i valova od vjetra koji mogu utjecati na sigurnost nuklearnog postrojenja.
(2) Ako postoji mogućnost za poplavu, sakupit će se svi značajni podatci, uključujući povijesne podatke, meteorološke i hidrološke, te dokumentirati i kritički pregledati.
(3) Razviti će se pogodni meteorološki i hidrološki model uzevši u obzir ograničenja zbog točnosti i količine podataka, duljinu povijesnog razdoblja kroz koje su podaci prikupljani, i sve prošle promjene u značajnim karakteristikama regije.
(4) U modelu opasnosti procijenit će se i uzeti u obzir moguće kombinacije posljedica nekoliko uzroka.
(5) Opasnost za lokaciju zbog poplava će se procijeniti u skladu s stavcima (3) i (4) ovog članka.
(6) Parametri koji se koriste za karakterizaciju opasnosti u slučaju poplava će uključivati visinu vode, visinu i trajanje valova, ako je bitno, vrijeme upozorenja za poplavu, trajanje poplave i uvjete protoka.
(7) Istražit će se potencijal za nestabilnost obalnog područja ili riječnog toka zbog erozije ili sedimentacije.
Vodeni valovi izazvani potresom ili drugim geološkim pojavama
Članak 20.
(1) Regija će biti procijenjena za određivanje mogućnosti za tsunamije ili nagle promjene razine vode koje mogu utjecati na sigurnost nuklearnog postrojenja na lokaciji.
(2) Ako je određen takav potencijal, pretpovijesni i povijesni podatci vezani za obalno područje oko lokacije će se prikupiti, dokumentirati i kritički procijeniti na temelju njihovog značaja za procjenu lokacije i njihovu pouzdanost.
(3) Na temelju dostupnih pretpovijesnih i povijesnih podataka za regiju i usporedbom sa sličnim regijama koje su bile dobro proučavane s obzirom na ove pojave, učestalost pojavljivanja, veličinu i visinu regionalnih tsunamija ili naglih promjena razine vode će se procijeniti opasnost vezana uz tsunamije ili nagle promjene razine vode), uzevši u obzir sva moguća povećavanja zbog obalne konfiguracije na lokaciji.
(4) Procijenit će se potencijal za stvaranje tsunamija ili seša regionalnim seizmičkim događajima, na temelju poznatih seizmičkih podataka i seizmotektonskih karakteristika.
(5) Opasnosti vezane uz tsunamije ili nagle promjene razine vode, uključujući potencijalno povlačenje i uzdizanje koje može za posljedicu imati fizičke posljedice na lokaciju, procijenit će se na osnovu poznatih seizmičkih podataka i seizmotektonskih karakteristika kao i fizičkog i/ili analitičkog modeliranja.
Poplave i valovi uzrokovani kvarom objekata za kontrolu vode
Članak 21.
(1) Informacije koje se odnose na objekte za uzvodnu kontrolu vode će se analizirati kako bi se zaključilo može li nuklearno postrojenje izdržati sve posljedice kvara jednog ili više uzvodnih objekata.
(2) Ako je zaključeno kako nuklearno postrojenje može sigurno izdržati sve efekte teškog kvara jednog ili više uzvodnih objekata, onda nema potrebe dalje ispitivati objekte.
(3) Ako početno ispitivanje nuklearnog postrojenja ukazuje da nije u mogućnosti sigurno izdržati sve posljedice teškog kvara jednog ili više uzvodnih objekata, onda će povezane opasnosti biti procijenjene uključujući sve njihove posljedice.
(4) Alternativno, važni uzvodni objekti će biti analizirani metodama ekvivalentnim onima koje se koriste u određivanju opasnosti za nuklearno postrojenje kako bi se pokazalo da strukture mogu preživjeti takav događaj.
(5) Ispitati će se mogućnost skladištenja vode kao posljedice privremene blokade rijeke uzvodno ili nizvodno što može uzrokovati poplavu i vezane pojave na predloženoj lokaciji.
Geotehničke opasnosti
Članak 22.
Istražiti će se geotehničke opasnosti navedene u Člancima 24, 25, 26 i 27 ovog Pravilnika za lokaciju nuklearnog postrojenja.
Nestabilnost nagiba
Članak 23
(1) Procijenit će se lokacija i njeno susjedstvo kako bi se utvrdio potencijal za nestabilnost nagiba kao što je klizanje zemlje ili stijene što bi moglo utjecati na sigurnost nuklearnog postrojenja.
(2) Ako se nađe potencijal za nestabilnost nagiba može utjecati na sigurnost nuklearnog postrojenja, opasnost će biti procijenjena koristeći parametre i vrijednosti za pomake zemlje specifične za lokaciju.
Urušavanje, taloženje ili podizanje površine lokacije
Članak 24.
(1) Pregledat će se geološke mape i druge prikladne informacije za regiju za postojanje prirodnih značajki kao što su špilje, krške formacije i objekti koje su napravili ljudi kao što su rudnici, bunari i bušotine za naftu.
(2) Procijenit će se mogućnost za urušavanje, taloženje ili podizanje površine lokacije.
(3) Ako procjena pokaže da postoji mogućnost za urušavanje, taloženje ili podizanje površine lokacije kakvo bi moglo utjecati na sigurnost nuklearnog postrojenja, izradit će se izvediva inženjerska rješenja ili će lokacija biti proglašena nepogodna ili ne više pogodna.
(4) Ako se čini da postoji izvedivo dostupno inženjersko rješenje, razvit će se detaljan opis ispodpovršinskih uvjeta pouzdanim metodama istraživanja u svrhu određivanja opasnosti.
Likvefakcija tla
Članak 25.
(1) Procijenit će se potencijal za likvefakciju ispodpovršinskih materijala predložene lokacije koristeći parametre i vrijednosti za pomake tla koji su specifični za lokaciju.
(2) Procjena će uključivati korištenje prihvaćenih metoda istraživanja tla i analitičke metode procjene opasnosti.
(3) Ako se zaključi da je potencijal za likvefakciju tla neprihvatljiv, lokacija će biti proglašena nepogodnom ili ne više pogodnom, osim u slučaju da se pokaže da su dostupna izvediva inženjerska rješenja.
Ponašanje materijala za temelje
Članak 26.
(1) Istražit će se geotehničke karakteristike ispodpovršinskih materijala, uključujući nesigurnosti u određivanju i odredit će se profil tla za lokaciju u obliku pogodnom za svrhe dizajna.
(2) Procijenit će se stabilnost materijala za temelje pri statičkom i seizmičkom opterećenju.
(3) Proučit će se tok i kemijska svojstva podzemnih voda.
Povratna iskustva
Članak 27.
Za procjenu geotehničkih tehničkih pitanja kao što su likvefakcijski potencijal, stabilnost nagiba i općenita sigurnost tla i ukopanih objekata, dokumentirati i analizirati će se informacije o povratnim iskustvima kvarova u usporedivim situacijama kako bi se pružili dokazi da se slični kvarovi neće ponoviti.
Vanjski ljudski izazvani događaji
Članak 28.
Proučit će se vanjski ljudski izazvani događaji navedeni u Člancima 30, 31 i 32 ovog Pravilnika za lokaciju nuklearnog postrojenja.
Padovi letjelica
Članak 29.
(1) Procijenit će se potencijal za padove letjelica na lokaciji i, koliko je to izvedivo, karakteristike budućeg zračnog prometa i letjelica.
(2) Ako procjena pokaže da postoji mogućnost za pad letjelice na lokaciju koji bi mogao utjecati na sigurnost nuklearnog postrojenja, napravit će se procjena opasnosti.
(3) Opasnosti koje će se razmatrati kod pada letjelice će uključivati sudar, požar i eksploziju.
(4) Ako procjena pokaže kako su opasnosti neprihvatljive i ako nisu dostupna izvediva rješenja, onda će se lokacija proglasiti nepogodnom ili ne više pogodna.
Kemijske eksplozije
Članak 30.
(1) Uzet će se u obzir sve aktivnosti u regiji koje uključuju rukovanje, preradu, prijevoz i skladištenje kemikalija koje imaju potencijal za eksplozije ili za proizvodnju oblaka plina koji ima sposobnost brzog sagorijevanja ili detonacije.
(2) Opasnosti povezane s kemijskim eksplozijama izrazit će se u obliku nadtlaka i toksičnosti, ako je primjenjivo, s obzirom na učinak udaljenosti.
(3) Lokacija će se smatrati nepogodnom ili ne više pogodnom ako takve aktivnosti koje se događaju u blizini predstavljaju opasnost za nuklearno postrojenje i ne postoji praktički izvedivo rješenje.
Drugi važni ljudski izazvani događaji
Članak 31.
(1) Istražit će se regija za postrojenja, uključujući postrojenja unutar granica lokacije u kojima se čuvaju, proizvode, prenose ili drugačije tretiraju bave materijalima koji su zapaljivi, eksplozivni, zagušljivi, toksični, korozivni ili radioaktivni, koji bi ako su ispušteni pod normalnim ili uvjetima nesreće mogli ugroziti sigurnost nuklearnog postrojenja.
(2) Istraživanje navedeno u stavku (1) ovog članka će također uključivati sva postrojenja koja mogu stvoriti projektile bilo kojeg tipa koji bi mogli utjecati na sigurnost nuklearnog postrojenja.
(3) Procijenit će se potencijalni učinci elektromagnetske interferencije, vrtložnih struja u zemlji i začepljenja zračnih ili vodenih ulaza krhotinama.
(4) Ako bi učinci pojava navedenih u stavcima (1), (2) i (3) ovog članka proizveli neprihvatljive opasnosti i ako ne postoji izvedivo rješenje, lokacija će se proglasiti nepogodnom.
Druga važna razmatranja
Članak 32.
(1) Sakupiti, dokumentirati i procijenit će se povijesni podaci koji se tiču pojava koje imaju mogućnost izazvati štetne učinke na sigurnost nuklearnog postrojenja, kao što su pješčane oluje i nepogode.
(2) Ako je potvrđeno da postoji mogućnost za pojave navedene u stavku (1) ovog članka, procijenit će se opasnost i projektne osnove će se izraditi za ove događaje.
(3) U dizajnu sistema za dugoročno odstranjivanje topline iz jezgre razmotrit će se parametri vezani za lokaciju kao što su slijedeći:
a) Temperatura zraka i vlažnost;
b) Temperatura vode; i
c) Dostupan protok vode, najmanja razina vode i razdoblje vremena u kojem su sigurnosni izvori vode za hlađenje na najnižoj razini, s uračunatom mogućnosti za kvar objekata za kontrolu vode.
(4) Prepoznat će se mogućnost prirodnih i ljudski izazvanih događaja koji mogu uzrokovati gubitak funkcije sistema potrebnih za dugoročno uklanjanje topline iz jezgre, kao što su začepljenje ili preusmjeravanje rijeke uključujući začepljenje odvodnih kanala, trošenje rezervoara, prekomjeran broj morskih organizama, sudari brodova, izlijevanja nafte i požari.
(5) Ako se vjerojatnosti i posljedice događaja navedenih u stavku (4) ovog članka ne mogu smanjiti na prihvatljivu razinu, onda će se utvrditi opasnosti za nuklearno postrojenje vezane za takve događaje.
(6) Ako su opasnosti navedene u stavku (5) ovog članka neprihvatljive i nije dostupno izvedivo rješenje, onda će lokacija biti proglašena nepogodnom ili ne više pogodna.
IV. KARAKTERISTIKE LOKACIJE I POTENCIJALNI UČINCI NUKLEARNOG POSTROJENJA U REGIJI
Atmosfersko raspršenje radioaktivnog materijala
Članak 33.
(1) Razvit će se meteorološki opis regije, uključujući opis osnovnih meteoroloških parametara, regionalna orografija i pojave kao što su brzina i smjer vjetra, temperatura zraka, padaline, vlažnost, parametri stabilnosti atmosfere i produljene inverzije.
(2) Pripremit će se i izvesti program meteoroloških mjerenja na ili u blizini lokacije sa upotrebom instrumentacije koja može mjeriti i snimati glavne meteorološke parametre na prikladnim visinama i lokacijama.
(3) Prikupit će se podaci za najmanje dvanaest kalendarskih mjeseci, skupa s bilo kakvim bitnim podacima koji su dostupni iz drugih izvora.
(4) Korištenjem prikladnih modela na temelju podataka prikupljenih istragom regije, procijenit će se atmosfersko raspršenje ispuštenog radioaktivnog materijala, što će uključivati sve značajne značajke specifične za lokaciju i značajke i karakteristike nuklearnog postrojenja koje mogu utjecati na atmosfersko raspršenje.
Raspršenje radioaktivnog materijala kroz površinsku vodu
Članak 34.
(1) Razradit će se opis površinskih hidroloških karakteristika regije, uključujući opis glavnih karakteristika vodenih tijela, prirodnih i umjetnih, velikih struktura za kontrolu vode i informacije o korištenju vode u regiji.
(2) Izvest će se program istraživanja i mjerenja površinske hidrologije kako bi se utvrdili opseg razrjeđenja i karakteristike raspršenja za vodena tijela, rekoncentracijska mogućnost sedimenata i biota, te određivanje mehanizama prijenosa radionuklida u hidrosferi i putovi izlaganja.
(3) Izvest će se procjena mogućeg utjecaja kontaminacije površinske vode na populaciju, koristeći prikupljene podatke i informacije u odgovarajućem modelu.
Raspršenje radioaktivnog materijala podzemnim vodama
Članak 35.
(1) Razradit će se opis hidrologije podzemnih voda, uključujući opise glavnih karakteristika vodonosnih tvorevina i njihova interakcija s površinskim vodama i podaci o korištenju podzemnih voda u regiji.
(2) Izvest će se program hidrogeoloških istraživanja kako bi se omogućila procjena kretanja radionuklida u hidrogeološkim jedinicama, a uključivat će istraživanje migracijskih i retencijskih karakteristika tla, karakteristika razrjeđenja i raspršenja vodonosnika i fizička i fizikalno-kemijska svojstva podzemnih materijala, uglavnom povezanih s mehanizmima prijenosa radionuklida u podzemnim vodama, te njihovih putova izlaganja.
(3) Izvest će se procjena mogućeg utjecaja kontaminacije podzemnih voda na populaciju, koristeći prikupljene podatke pomoću odgovarajućeg modela.
Razmještaj populacije
Članak 36.
(1) Prikupljat će se i obnavljat informacije o postojećem i projiciranom razmještaju populacije, uključujući stalnu populaciju, kao i koliko je to moguće prolaznu populaciju.
(2) Radijus unutar kojeg će se prikupljati podaci će biti odabran na temelju najnovijeg i projiciranog nacionalnog popisa stanovništva te će se u obzir uzeti posebne situacije.
(3) Posebna pažnja će se posvetiti populaciji koja živi u neposrednoj blizini nuklearnog postrojenja, te gusto naseljenim područjima i centrima populacije u regiji i institucijama u kojima se zadržava velik broj ljudi kao što su škole, bolnice i zatvori.
(4) Koristiti će se najnoviji popis stanovništva za regiju ili informacije ekstrapolirane iz najnovijeg popisa stanovništva pri dobivanju razmještaja populacije.
(5) U nedostatku pouzdanog popisa stanovništva, izvest će se posebna studija.
(6) Podaci o razmještaju populacije će se analizirati u okvirima smjera i udaljenosti od nuklearnog postrojenja.
(7) Izvest će se procjena potencijalnog radiološkog utjecaja normalnih ispusta i slučajnih ispusta radioaktivnog materijala, uzimajući u obzir ispuste zbog teških nesreća, korištenjem prikladnih parametara specifičnih za lokaciju.
Korištenje zemlje i vode u regiji
Članak 37.
(1) Karakterizirat će se uporaba tla i vode kako bi se procijenile moguće posljedice nuklearnog postrojenja u regiji i posebno u svrhe pripremanja planova za izvanredni događaj.
(2) Istraživanje će pokriti tlo i vodena tijela koja bi populacija mogla koristiti ili koja mogu služiti kao stanište za organizme u hranidbenom lancu.
Radioaktivnost u okolišu
Članak 38.
Prije puštanja nuklearnog postrojenja u pogon, dokumentirat će se i procijeniti radioaktivnost atmosfere, hidrosfere, litosfere i biota u regiji kako bi se dobile početne vrijednosti pomoću koje se mogu procijeniti utjecaji nuklearnog postrojenja u budućim istraživanjima.
V. PRAĆENJE OPASNOSTI
Praćenje opasnosti
Članak 39.
(1) Pratit će se karakteristike prirodnih i ljudski izazvanih opasnosti kao i demografski, meteorološki i hidrološki uvjeti od važnosti za sigurnost nuklearnog postrojenja i mogućnost radiološkog utjecaja nuklearnog postrojenja u pogonskim stanjima i uvjetima nesreće tijekom životnog vijeka nuklearnog postrojenja.
(2) Praćenje navedeno u stavku (1) ovog članka će započeti ne kasnije od početka izgradnje i nastaviti će se do razgradnje.
(3) Pratiti će se sve opasnosti i uvjeti koji su razmotreni u ovom Pravilniku koji su značajni za izdavanje dozvole i siguran rad nuklearnog postrojenja i poduzet će se prikladne mjere vezane na dizajn postrojenja, sigurnost lokacije i administrativne postupke, kako bi se osiguralo da ukupni rizik ostane prihvatljivo nizak, s naglaskom na značajke dizajna i sigurnosne mjere.
VI. OSIGURANJE KVALITETE
Sistemi upravljanja
Članak 40.
Sistemi upravljanja korišteni od strane organizacija uključenih u aktivnosti procjene lokacije će se pridržavati važećih pravnih propisa i slijedit će najbolju međunarodnu praksu.
Programi kontrole kvalitete
Članak 41.
(1) Uspostavit će se prikladan program kontrole kvalitete kako bi se kontrolirala učinkovitost provedbe istraživanja i procjene lokacije te inženjerskih aktivnosti provedenih u različitim stadijima procjene lokacije za nuklearno postrojenje.
(2) Program kontrole kvalitete će pokriti organizaciju, planiranje, kontrolu rada, kvalifikaciju i obučavanje osoblja, provjeravanje i dokumentiranje aktivnosti kako bi se osiguralo da je postignuta potrebna kvaliteta rada.
(3) Program kontrole kvalitete se mora uspostaviti u najranije moguće vrijeme sukladno njegovoj aplikaciji i u provedbi aktivnosti za procjenu lokacije za nuklearno postrojenje.
(4) Primijenit će se program kontrole kvalitete za sve aktivnosti koje mogu utjecati na sigurnost ili izradu parametara projektnih osnova za lokaciju.
(5) Program kontrole kvalitete naveden u stavku (4) ovog članka se može stupnjevati u skladu s važnosti za sigurnost pojedinačne aktivnosti koja se razmatra.
Dokumentiranje rezultata
Članak 42.
(1) Rezultati aktivnosti istraživanja lokacije moraju biti objedinjeni u izvješću koje dokumentira rezultate rada na lokaciji, laboratorijske testove i geotehničke analize i procjene.
(2) Rezultati studija i istraživanja će biti dokumentirani dovoljno detaljno kako bi se dozvolio neovisan pregled.
Neovisan pregled
Članak 43.
Procjena lokacije će biti pregledana i odobrena od strane pojedinaca ili grupa neovisnih od onih koji su izveli procjenu.
Vođenje evidencije
Članak 44.
Vodit će se evidencija izvedenog rada i aktivnosti za procjenu lokacije za nuklearno postrojenje.
VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 45.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu …. dana od dana objave u Narodnim novinama.
DRŽAVNI ZAVOD ZA RADIOLOŠKU I NUKLEARNU SIGURNOST
Na temelju Članka 14, stavak 2 Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti (»Narodne novine«, br. 141/13 i 39/15), Ravnatelj Državnog zavoda za radiološku i nuklearnu sigurnost u suradnji s ministrom za zaštitu okoliša i prirode donosi
PRAVILNIK
o procjeni lokacije nuklearnog postrojenja
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
1. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Sadržaj
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 1.
(1) Ovim se Pravilnikom uspostavljaju regulatorni zahtjevi za elemente i kriterije procjene lokacije nuklearnog postrojenja kako bi u potpunosti bili opisani specifični uvjeti koji su značajni za sigurnost nuklearnog postrojenja.
(2) Ovaj Pravilnik uspostavlja zahtjeve za kriterije koji će se primijeniti za lokaciju i međudjelovanje lokacija-postrojenje u operativnom stanju i u uvjetima nesreće, uključujući prirodne i ljudski izazvane događaje izvan nuklearnog postrojenja koji su važni za sigurnost kao što su:
a) Procjena predložene lokacije kako bi se osiguralo da su karakteristike lokacije već uzete u obzir na odgovarajući način;
b) Analiziranje karakteristika populacije u regiji i sposobnost provođenja plana hitnih mjera u slučaju izvanrednog događaja tijekom predviđenog životnog vijeka nuklearnog postrojenja;
c) Utvrđivanje opasnosti vezanih uz lokaciju.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Primjena
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 2.
(1) Ovaj Pravilnik se primjenjuje na evaluaciju lokacije nuklearnog postrojenja.
(2) Pregled lokacije je izvan opsega ovog Pravilnika.
(3) Ovaj Pravilnik se primjenjuje na procjenu radiološkog utjecaja nuklearnog postrojenja; specifični zahtjevi za procjenu neradioloških utjecaja nuklearnog postrojenja nisu pokriveni zahtjevima ovog Pravilnika i bit će procijenjeni u skladu s važećim nacionalnim propisima.
(4) Ovaj Pravilnik se odnosi na vanjske ljudski izazvane izvanredne događaje.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Pojmovi
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 3.
Pojedini izrazi u smislu ovog Pravilnika imaju slijedeće značenje:
aktivni rasjed jest rasjed za koji se na temelju geoloških, geofizičkih, geodetskih ili seizmoloških podataka primjenjuje jedan od sljedećih uvjeta:
a) Pokazuje dokaze prijašnjeg pomaka ili pomaci kao značajne deformacije i/ili premještanja koja se ponavljaju unutar takvog razdoblja da je razumno zaključiti da bi se mogla dogoditi daljnja premještanja blizu površine. U visoko aktivnim područjima, gdje podaci o potresima i geološki podaci stalno pokazuju kratke potrese u ponavljajućim intervalima reda, razdoblja veličine desetaka tisuća godina (npr. gornji pleistocen - holocen, tj. sadašnjost) mogu biti prikladna za procjenu aktivni rasjeda. U manje aktivnim područjima vjerojatnije je da su (npr. Pliocen – Kvartar, tj. sadašnjost) dulja razdoblja prikladnija.
b) Strukturna veza sa poznatim aktivnim rasjedom je takva da pokret jednog može uzrokovati pokrete drugog u blizini površine.
c) Maksimalna potencijalna veličina povezana sa seizmogenom strukturom je dovoljno velika i na takvoj dubini da je razumno zaključiti da se, u geodinamičkim postavkama lokacije, može dogoditi pomak na ili u blizini površine;
izbor lokacije jest proces izbora odgovarajuće lokacije za postrojenje, uključujući odgovarajuću procjenu i definiciju povezanih osnova dizajna. Proces izbora lokacije za nuklearno postrojenje se općenito sastoji od istraživanja velike regije kako bi se izabrali kandidati za jednu ili više lokacija – pregled lokacije, nakon kojeg slijedi detaljna procjena lokacija kandidata – procjena lokacije;
izvan nuklearnog postrojenja znači:
a) Pokazuje dokaze prijašnjeg pomaka ili pomaci kao značajne deformacije i/ili premještanja koja se ponavljaju unutar takvog razdoblja da je razumno zaključiti da bi se mogla dogoditi daljnja premještanja blizu površine. U visoko aktivnim područjima, gdje podaci o potresima i geološki podaci stalno pokazuju kratke potrese u ponavljajućim intervalima reda, razdoblja veličine desetaka tisuća godina (npr. gornji pleistocen - holocen, tj. sadašnjost) mogu biti prikladna za procjenu aktivni rasjeda. U manje aktivnim područjima vjerojatnije je da su (npr. Pliocen – Kvartar, tj. sadašnjost) dulja razdoblja prikladnija.
b) Strukturna veza sa poznatim aktivnim rasjedom je takva da pokret jednog može uzrokovati pokrete drugog u blizini površine.
c) Maksimalna potencijalna veličina povezana sa seizmogenom strukturom je dovoljno velika i na takvoj dubini da je razumno zaključiti da se, u geodinamičkim postavkama lokacije, može dogoditi pomak na ili u blizini površine;
osoblje na lokaciji jesu sve osobe koje stalno ili privremeno rade na lokaciji odobrenog postrojenja;
područje lokacije jest geografsko područje koje sadrži odobreno postrojenje i unutar kojeg upravljanje odobrenim postrojenjem može izravno uzrokovati hitne mjere u slučaju izvanrednog događaja,
pregled lokacije jest proces koji se koristi za identifikaciju poželjnijeg kandidata za lokaciju nuklearnog postrojenja na osnovi sigurnosti i drugih razmatranja;
raspon projektnih parametara (PPE) jest skup najviših ili najnižih graničnih vrijednosti parametara dizajna nuklearne elektrane koji ograničavaju karakteristike dizajna jednog ili više reaktora koji mogu biti izgrađeni na danoj lokaciji, a koji se koriste kao zamjena za stvarne informacije o dizajnu reaktora;
regija jest geografsko područje koje se istražuje u procjeni lokacije nuklearnog postrojenja i može imati raspon od 150-300 km za geološke opasnosti, do 5 kilometara za opasnosti koje postavljaju postrojenja u kojima se skladište i koriste zapaljivi, toksični i korozivni materijali;
rizik jest produkt izveden iz umnoška vjerojatnosti određenog događaja koji ima za posljedicu ispuštanje radioaktivnog materijala s parametrom koji odgovara radiološkim posljedicama događaja. Koncepcijski, opsežna analiza rizika uključuje sve uzastopne korake analiziranja svih inicirajućih događaja, slijedeći za svaki inicirajući događaj sve moguće nizove sljedećih događaja, povezujući vrijednost vjerojatnosti sa svakim od tih nizova i završava s posljedicama za pojedince, populaciju i okoliš. Uobičajena praksa je korištenje dijelova takve analize rizika za definiciju probabilističkih zahtjeva kako bi se dopunila tradicionalna deterministička analiza i tehničko mišljenje;
vanjska zona jest područje koje neposredno okružuje predloženo područje lokacije na kojem su razmještaj i gustoća populacije, uporaba zemlje i vode uzeti u obzir s obzirom na njihov utjecaj kod moguće primjene hitnih mjera u slučaju izvanrednog događaja;
vanjski događaji jesu događaji nepovezani sa funkcioniranjem postrojenja ili aktivnosti, a mogli bi imati utjecaj na sigurnost postrojenja ili aktivnosti.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
II. OPĆI ZAHTJEVI
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Procjena lokacije
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 4.
(1) U procjeni prikladnosti lokacije za nuklearno postrojenje, uzimaju se u obzir slijedeći aspekti:
a) Posljedice prirodnih ili ljudski izazvanih vanjskih događaja koji se događaju u regiji određene lokacije;
b) Karakteristike lokacije i njenog okoliša koji mogu utjecati na prijenos ispuštenog radioaktivnog materijala ljudima i okolišu; i
c) Gustoća populacije i raspored populacije te druge karakteristike vanjske zone u onoj mjeri u kojoj mogu utjecati na mogućnost primjene hitnih mjera i potrebu za procjenom rizika pojedinaca i populacije.
(2) Ako procjena lokacije navedena u stavku (1) zaključuje da je lokacija nepogodna i da nedostatci se ne mogu nadomjestiti karakteristikama dizajna, mjerama za zaštitu lokacije ili administrativnim postupcima, lokacija će se smatrati nepogodnom ili ne više pogodnom.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Opći kriteriji
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 5.
(1 ) Istražit će se i procijeniti karakteristike lokacije koje mogu utjecati na sigurnost nuklearnog postrojenja.
(2) Istražit će se karakteristike prirodnog okoliša u regiji koje mogu biti pogođene potencijalnim radiološkim utjecajima u radnim uvjetima i uvjetima izvanrednog događaja.
(3) Procijenit će se predložene lokacije za nuklearna postrojenja uzimajući u obzir učestalost i težinu vanjskih prirodnih i ljudski izazvanih događaja i vjerodostojnih kombinacija ovih događaja koji mogu utjecati na sigurnost postrojenja.
(4) Procijenit će se predvidljiva evolucija prirodnih i ljudski izazvanih čimbenika u regiji koja može imati utjecaj na sigurnost za vremensko razdoblje koje uključuje predviđeni životni vijek nuklearnog postrojenja.
(5) Odredit će se i karakterizirati opasnosti vezane za vanjske događaje koji su uzeti u obzir u projektiranju nuklearnog postrojenja i procjeni njegove sigurnosti.
(6) Iz karakterizacija opasnosti koje su posljedica vanjskih događaja:
a) Informacije o njihovoj ozbiljnosti i učestalosti se koristite u određivanju predviđenih razina opasnosti za nuklearno postrojenje;
b) Uračunavaju se nesigurnosti predviđenih razina opasnosti.
(7) Za vanjski događaj ili kombinaciju vanjskih događaja, parametri i vrijednosti tih parametara koji se koriste za karakterizaciju opasnosti, odabiru se tako da se mogu lagano koristiti u dizajnu postrojenja i za procjenu njegove sigurnosti.
(8) U proračunu opasnosti povezanih s vanjskim događajima, uzima se u obzir kombinacija posljedica ovih opasnosti s okolnim uvjetima kao što su hidrološki, hidrogeološki i meteorološki uvjeti.
(9) U analizi za određivanje pogodnosti lokacije, uzimaju se u obzir dodatna pitanja vezana za sigurnost kao što je skladištenje i prijevoz ulaznih i izlaznih materijala kao što su uranijeva ruda, UF 6 , UO 2 , itd. svježeg i istrošenog nuklearnog goriva i radioaktivnog otpada.
(10) Za svaku predloženu lokaciju procijenit će se i potencijalni radiološki utjecaj, u pogonskom stanju i u uvjetima izvanrednog događaja, na ljude u regiji uključujući i utjecaj koji dovodi do hitnih mjera u slučaju izvanrednog događaja, uzevši u obzir bitne čimbenike, uključujući i raspored populacije, prehrambene navike, uporabu zemlje i vode i radiološke utjecaje svih drugih ispusta radioaktivnog materijala u regiji.
(11) Uzet će se u obzir mogući neradiološki utjecaj postrojenja, koji je posljedica kemijskih ili termalnih ispusta i potencijal za eksploziju i raspršenje kemijskih produkata u skladu sa važećim propisima.
(12) Uzet će se u obzir potencijal za interakcije između nuklearnih i nenuklearnih otpadnih voda, kao što su kombinacija topline ili kemikalija sa radioaktivnim materijalom u otpadnim vodama.
(13) Za nuklearne elektrane odredit će se ukupni nuklearni kapacitet koji može biti instaliran na lokaciji koliko je to moguće u prvim stupnjevima izbora lokacije, a ako je instalirani nuklearni kapacitet poslije značajno povećan na razinu veću od one koja je prije određena kao prihvatljiva, po potrebi će pogodnost lokacije biti ponovno procijenjena.
(14) Pri procjeni izvodljivosti primjene planova za hitne mjere u slučaju izvanrednog događaja uzet će se u obzir sva nuklearna postrojenja koja budu postavljena na lokaciji.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Razina detalja
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 6.
(1) Zahtjevi dani u ovom Pravilniku u potpunosti će se promatrati na razini detalja koji će biti dani u procjeni lokacije za nuklearnu elektranu.
(2) Ovisno o razini rizika koju predstavlja nuklearno postrojenje, manje detalja i manje područje pokrivanja može biti potrebno za pridržavanje zahtjeva utvrđenih ovim Pravilnikom u svrhu procjene lokacije za druga nuklearna postrojenja kao što su istraživački reaktori, postrojenja za obogaćivanje, postrojenja za proizvodnju nuklearnog goriva, postrojenja za ponovnu preradu, skladišta istrošenog nuklearnog goriva ili središnjeg skladišta.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Kriteriji za identifikaciju i procjenu opasnosti vezane za vanjske prirodne ili ljudski izazvane događaje
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 7.
(1) Identificirat će se i procijeniti moguće prirodne pojave i ljudski izazvane situacije i aktivnosti u regiji predložene lokacije prema njihovoj važnosti za sigurnost rada nuklearnog postrojenja i ova procjena će se koristiti za prepoznavanje važnih prirodnih pojava ili ljudski izazvanih situacija i aktivnosti u vezi s mogućim opasnostima.
(2) Prikupit će se pretpovijesne, povijesne i instrumentalno zabilježene informacije i zapisi, prema potrebi, o događajima i ozbiljnosti važnih prirodnih pojava ili ljudski izazvanih situacija i aktivnosti, vezanih za regiju, te će se pažljivo analizirati njihova pouzdanost, točnost i potpunost te se koristiti u procjeni pogodnosti lokacije.
(3) Uzet će se u obzir predvidive značajne promjene u uporabi zemljišta, kao što je proširenje postojećih postrojenja i ljudskih aktivnosti ili izgradnje visokorizičnih postrojenja.
(4)Usvojit će se prikladne determinističke i probabilističke metode za utvrđivanje opasnosti koje su povezane sa značajnim vanjskim pojavama i provjeriti da li su opravdane obzirom na aktualno stanje i kompatibilne s odgovarajućim karakteristikama regije.
(5) Veličina regije na koju će se primijeniti metoda za utvrđivanje opasnosti vezanih za značajne vanjske pojave biti će dovoljno velika da uključi sve značajke i područja koja bi mogla biti od značaja u određivanju prirodnih i ljudski izazvanih pojava koje se uzimaju u obzir kao i za karakteristike događaja.
(6) Značajne prirodne i ljudski izazvane pojave će se izraziti u prikladno odabranim ili razvijenim parametrima.
(7) U određivanju opasnosti, koristit će se podaci specifični za lokaciju i podaci iz drugih regija, kad ih je moguće nabaviti, koji su dovoljno značajni za područje od interesa, kao i pogodne i prihvatljive simulacijske tehnike mogu se koristiti u slučajevima kad podaci specifični za lokaciju nisu dostupni i za proširenje podataka specifičnih za lokaciju.
(8) Ako su opasnosti za nuklearno postrojenje neprihvatljive ili nijedno izvedivo rješenje nije dostupno za dovoljnu zaštitu nuklearnog postrojenja, lokacija će se smatrati nepogodnom ili ne više pogodnom.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Kriteriji za određivanje mogućih utjecaja nuklearnog postrojenja u regiji
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 8.
(1) U procjeni lokacije za određivanje mogućeg radiološkog utjecaja nuklearnog postrojenja na regiju u pogonskim stanjima i uvjetima nesreće koji bi mogli voditi hitnim mjerama, napraviti će se odgovarajuće procjene potencijalnih ispusta radioaktivnog materijala obzirom na dizajn postrojenja i sigurnosne mjere. Potvrdit će se kad dizajn i njegove sigurnosne značajke budu potvrđene.
(2) Identificirati i evaluirat će se izravni i neizravni putevi kojima radioaktivni materijal ispušten iz nuklearnog postrojenja može dosegnuti i utjecati na ljude i okoliš, s obzirom na specifične regionalne i karakteristike lokacije i sa posebnom pozornošću na funkciju biosfere u akumulaciji i prijenosu radionuklida.
(3) Procijenit će se zajedno lokacija i dizajn nuklearnog postrojenja kako bi se osiguralo da je radiološki rizik povezan sa radioaktivnim ispustima prihvatljivo nizak za javnost i okoliš.
(4) Za nuklearnu elektranu razvit će se i koristiti PPE u procjeni lokacije u slučaju da specifična tehnologija reaktora još nije odabrana.
(5) Dizajn postrojenja će biti takav da nadomjesti sve neprihvatljive potencijalne utjecaje nuklearnog postrojenja na regiju, ili u drugom slučaju lokacija će biti proglašena nepogodnom ili kako nije više pogodna.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Kriteriji izvedeni iz razmatranja populacije i planiranja hitnih mjera
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 9.
(1) Proučavat će se predložena regija kako bi se procijenile sadašnje i predvidljive buduće karakteristike i raspodjela populacije u regiji, uključujući procjenu sadašnje i buduće uporabe zemljišta i vode u regiji, te u obzir će se uzeti sve posebne karakteristike koje mogu utjecati na potencijalne posljedice radioaktivnog ispusta za pojedince i populaciju kao cjelinu.
(2) U odnosu na karakteristike i raspodjelu populacije, kombinirani efekti lokacije i postrojenja će biti takvi da:
a) Za pogonska stanja postrojenja radiološko izlaganje populacije ostat će nisko koliko je to razumno moguće postići i u svim slučajevima u skladu s važećim propisima i međunarodnim preporukama;
b) Radiološki rizik za populaciju povezan s uvjetima nesreće, uključujući one koji mogu dovesti do poduzimanja hitnih mjera je prihvatljivo nizak.
(3) Ako se, nakon podrobne procjene, pokaže da se ne može razviti nijedna prikladna mjera da bi se uskladili zahtjevi u stavku (2) ovog članka, lokacija će se proglasiti nepogodnom ili više ne pogodnom za lokaciju nuklearnog postrojenja onog tipa koji je predložen.
(4) Vanjska zona predložene lokacije će se utvrditi s obzirom na potencijal radioloških posljedica za ljude i izvedivost planova u hitnom slučaju, i bilo kojem vanjskom događaju ili pojavi koja može spriječiti njihovu primjenu.
(5) Prije početka izgradnje nuklearnog postrojenja, potvrdit će se da neće biti nepremostivih poteškoća u uspostavljanju plana za hitni slučaj za vanjsku zonu prije početka rada nuklearnog postrojenja.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
III. POSEBNI ZAHTJEVI ZA PROCJENU VANJSKIH DOGAĐAJA
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Potresi
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 10.
(1) Procijenit će se seizmološki i geološki uvjeti u regiji i inženjerske barijere i geo-tehnički aspekti predloženog područja lokacije.
(2) Skupljat će se i dokumentirati informacije o pretpovijesnim, povijesnim i instrumentalno zabilježenim potresima u regiji.
(3) Utvrdit će se opasnosti vezane uz potrese seizmotektonskom procjenom regije s maksimalnim mogućim opsegom prikupljenih informacija.
(4) Ocijenit će se opasnost za lokaciju uslijed potresom induciranih pomaka zemlje uzimajući u obzir seizmotektonske karakteristike regije i specifične uvjete na lokaciji.
(5) Izvest će se podrobna analiza nesigurnosti kao dio procjene seizmičkih opasnosti.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Površinsko rasjedanje
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 11.
(1) Procijenit će se mogućnost površinskog rasjedanja za lokaciju.
(2) Metode koje će se koristiti za istraživanje će biti dovoljno detaljne da se može doseći razumna odluka o mogućnosti rasjeda.
(3) Ukoliko postoje pouzdani dokazi za aktivnog rasjeda koji bi utjecao na sigurnost nuklearnog postrojenja, razmatrat će se alternativna lokacija.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Vulkani
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 12.
(1) Identificirat će se i procijeniti pojave vezane sa vulkanskim događajima koji mogu predstavljati potencijalnu opasnost za lokaciju.
(2) Skupljat će se i dokumentirat geokronološki, geološki i vulkanološki podaci za regiju.
(3) Ako rezultati procjene pokažu da postoji mogućnost da se takve pojave dogode na području lokacije ili u blizini lokacije i da one utječu na sigurnost nuklearnog postrojenja, te da ne postoji dostupno primjenjivo inženjersko rješenje, lokacija će se proglasiti nepogodnom.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Meteorološke opasnosti
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 13.
Istražiti će se meteorološke i klimatološke karakteristike za regiju oko lokacije i ekstremne vrijednosti meteoroloških varijabli i rijetkih meteoroloških pojava navedenih u Člancima 15, 16, 17 i 18 ovog Pravilnika za lokaciju svakog nuklearnog postrojenja.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Ekstremne vrijednosti meteoroloških varijabli
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 14.
(1) Sljedeći meteorološki fenomeni će biti dokumentirani tijekom odgovarajućeg razdoblja i njihove moguće ekstremne vrijednosti će biti procijenjene:
a) temperatura zraka i vlažnost,
b) vjetar, i
c) padaline.
(2) Rezultat procjene lokacije će biti opisan na način koji je pogodan za svrhe dizajna nuklearnog postrojenja, kao što je vjerojatnost prekoračenja vrijednosti koje se odnose na parametre dizajna.
(3) Nesigurnosti u podacima će se uzeti u obzir u procjeni neophodnoj u stavku (1) ovog članka.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Munje
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 15.
Procijenit će se mogućnost za pojavljivanje i učestalost i snagu munja za lokaciju.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Tornada
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 16.
(1) Procijenit će se mogućnost za pojavljivanje tornada u regiji od interesa na temelju detaljnih povijesnih i instrumentalno zabilježenih podataka za regiju.
(2) Izvest će se i izraziti opasnosti povezane s tornadima u obliku parametara kao što su rotacijska brzina vjetra, translacijska brzina vjetra, radijus maksimalne rotacijske brzine vjetra, razlike tlakova i brzine promjene tlaka.
(3) Kod procjene opasnosti od tornada, uzet će se u obzir projektili koji se mogu povezati s tornadima.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Tropski cikloni
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 17.
(1) Procijenit će se mogućnost tropskih ciklona u regiji lokacije i ako procjena pokaže da postoje dokazi tropskih ciklona ili potencijal za tropske ciklone, prikupit će se odgovarajući podaci.
(2) Odrediti će se na temelju dostupnih podataka i prikladnih fizikalnih modela, opasnosti vezane uz tropske ciklone, kao što su ekstremne brzine vjetra, tlaka i padalina u odnosu na lokaciju.
(3) U procjeni opasnosti od tropskih ciklona uzet će se u obzir projektili vezani uz tropske ciklone.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Hidrološke opasnosti
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 18.
Istražiti će se hidrološke opasnosti navedene u Člancima 20, 21 i 22 ovog Pravilnika, koliko je primjenjivo za lokaciju nuklearnog postrojenja.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Poplave uslijed padalina i drugi uzroci
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 19.
(1) Procijenit će se regija lokacije kako bi se odredio potencijal za poplavljivanje zbog jednog ili više prirodnih uzroka kao što su otjecanje koje je rezultat padalina, visoke plime, olujnih valova, nagle promjene razine vode i valova od vjetra koji mogu utjecati na sigurnost nuklearnog postrojenja.
(2) Ako postoji mogućnost za poplavu, sakupit će se svi značajni podatci, uključujući povijesne podatke, meteorološke i hidrološke, te dokumentirati i kritički pregledati.
(3) Razviti će se pogodni meteorološki i hidrološki model uzevši u obzir ograničenja zbog točnosti i količine podataka, duljinu povijesnog razdoblja kroz koje su podaci prikupljani, i sve prošle promjene u značajnim karakteristikama regije.
(4) U modelu opasnosti procijenit će se i uzeti u obzir moguće kombinacije posljedica nekoliko uzroka.
(5) Opasnost za lokaciju zbog poplava će se procijeniti u skladu s stavcima (3) i (4) ovog članka.
(6) Parametri koji se koriste za karakterizaciju opasnosti u slučaju poplava će uključivati visinu vode, visinu i trajanje valova, ako je bitno, vrijeme upozorenja za poplavu, trajanje poplave i uvjete protoka.
(7) Istražit će se potencijal za nestabilnost obalnog područja ili riječnog toka zbog erozije ili sedimentacije.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Vodeni valovi izazvani potresom ili drugim geološkim pojavama
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 20.
(1) Regija će biti procijenjena za određivanje mogućnosti za tsunamije ili nagle promjene razine vode koje mogu utjecati na sigurnost nuklearnog postrojenja na lokaciji.
(2) Ako je određen takav potencijal, pretpovijesni i povijesni podatci vezani za obalno područje oko lokacije će se prikupiti, dokumentirati i kritički procijeniti na temelju njihovog značaja za procjenu lokacije i njihovu pouzdanost.
(3) Na temelju dostupnih pretpovijesnih i povijesnih podataka za regiju i usporedbom sa sličnim regijama koje su bile dobro proučavane s obzirom na ove pojave, učestalost pojavljivanja, veličinu i visinu regionalnih tsunamija ili naglih promjena razine vode će se procijeniti opasnost vezana uz tsunamije ili nagle promjene razine vode), uzevši u obzir sva moguća povećavanja zbog obalne konfiguracije na lokaciji.
(4) Procijenit će se potencijal za stvaranje tsunamija ili seša regionalnim seizmičkim događajima, na temelju poznatih seizmičkih podataka i seizmotektonskih karakteristika.
(5) Opasnosti vezane uz tsunamije ili nagle promjene razine vode, uključujući potencijalno povlačenje i uzdizanje koje može za posljedicu imati fizičke posljedice na lokaciju, procijenit će se na osnovu poznatih seizmičkih podataka i seizmotektonskih karakteristika kao i fizičkog i/ili analitičkog modeliranja.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Poplave i valovi uzrokovani kvarom objekata za kontrolu vode
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 21.
(1) Informacije koje se odnose na objekte za uzvodnu kontrolu vode će se analizirati kako bi se zaključilo može li nuklearno postrojenje izdržati sve posljedice kvara jednog ili više uzvodnih objekata.
(2) Ako je zaključeno kako nuklearno postrojenje može sigurno izdržati sve efekte teškog kvara jednog ili više uzvodnih objekata, onda nema potrebe dalje ispitivati objekte.
(3) Ako početno ispitivanje nuklearnog postrojenja ukazuje da nije u mogućnosti sigurno izdržati sve posljedice teškog kvara jednog ili više uzvodnih objekata, onda će povezane opasnosti biti procijenjene uključujući sve njihove posljedice.
(4) Alternativno, važni uzvodni objekti će biti analizirani metodama ekvivalentnim onima koje se koriste u određivanju opasnosti za nuklearno postrojenje kako bi se pokazalo da strukture mogu preživjeti takav događaj.
(5) Ispitati će se mogućnost skladištenja vode kao posljedice privremene blokade rijeke uzvodno ili nizvodno što može uzrokovati poplavu i vezane pojave na predloženoj lokaciji.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Geotehničke opasnosti
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 22.
Istražiti će se geotehničke opasnosti navedene u Člancima 24, 25, 26 i 27 ovog Pravilnika za lokaciju nuklearnog postrojenja.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Nestabilnost nagiba
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 23
(1) Procijenit će se lokacija i njeno susjedstvo kako bi se utvrdio potencijal za nestabilnost nagiba kao što je klizanje zemlje ili stijene što bi moglo utjecati na sigurnost nuklearnog postrojenja.
(2) Ako se nađe potencijal za nestabilnost nagiba može utjecati na sigurnost nuklearnog postrojenja, opasnost će biti procijenjena koristeći parametre i vrijednosti za pomake zemlje specifične za lokaciju.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Urušavanje, taloženje ili podizanje površine lokacije
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 24.
(1) Pregledat će se geološke mape i druge prikladne informacije za regiju za postojanje prirodnih značajki kao što su špilje, krške formacije i objekti koje su napravili ljudi kao što su rudnici, bunari i bušotine za naftu.
(2) Procijenit će se mogućnost za urušavanje, taloženje ili podizanje površine lokacije.
(3) Ako procjena pokaže da postoji mogućnost za urušavanje, taloženje ili podizanje površine lokacije kakvo bi moglo utjecati na sigurnost nuklearnog postrojenja, izradit će se izvediva inženjerska rješenja ili će lokacija biti proglašena nepogodna ili ne više pogodna.
(4) Ako se čini da postoji izvedivo dostupno inženjersko rješenje, razvit će se detaljan opis ispodpovršinskih uvjeta pouzdanim metodama istraživanja u svrhu određivanja opasnosti.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Likvefakcija tla
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 25.
(1) Procijenit će se potencijal za likvefakciju ispodpovršinskih materijala predložene lokacije koristeći parametre i vrijednosti za pomake tla koji su specifični za lokaciju.
(2) Procjena će uključivati korištenje prihvaćenih metoda istraživanja tla i analitičke metode procjene opasnosti.
(3) Ako se zaključi da je potencijal za likvefakciju tla neprihvatljiv, lokacija će biti proglašena nepogodnom ili ne više pogodnom, osim u slučaju da se pokaže da su dostupna izvediva inženjerska rješenja.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Ponašanje materijala za temelje
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 26.
(1) Istražit će se geotehničke karakteristike ispodpovršinskih materijala, uključujući nesigurnosti u određivanju i odredit će se profil tla za lokaciju u obliku pogodnom za svrhe dizajna.
(2) Procijenit će se stabilnost materijala za temelje pri statičkom i seizmičkom opterećenju.
(3) Proučit će se tok i kemijska svojstva podzemnih voda.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Povratna iskustva
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 27.
Za procjenu geotehničkih tehničkih pitanja kao što su likvefakcijski potencijal, stabilnost nagiba i općenita sigurnost tla i ukopanih objekata, dokumentirati i analizirati će se informacije o povratnim iskustvima kvarova u usporedivim situacijama kako bi se pružili dokazi da se slični kvarovi neće ponoviti.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Vanjski ljudski izazvani događaji
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 28.
Proučit će se vanjski ljudski izazvani događaji navedeni u Člancima 30, 31 i 32 ovog Pravilnika za lokaciju nuklearnog postrojenja.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Padovi letjelica
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 29.
(1) Procijenit će se potencijal za padove letjelica na lokaciji i, koliko je to izvedivo, karakteristike budućeg zračnog prometa i letjelica.
(2) Ako procjena pokaže da postoji mogućnost za pad letjelice na lokaciju koji bi mogao utjecati na sigurnost nuklearnog postrojenja, napravit će se procjena opasnosti.
(3) Opasnosti koje će se razmatrati kod pada letjelice će uključivati sudar, požar i eksploziju.
(4) Ako procjena pokaže kako su opasnosti neprihvatljive i ako nisu dostupna izvediva rješenja, onda će se lokacija proglasiti nepogodnom ili ne više pogodna.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Kemijske eksplozije
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 30.
(1) Uzet će se u obzir sve aktivnosti u regiji koje uključuju rukovanje, preradu, prijevoz i skladištenje kemikalija koje imaju potencijal za eksplozije ili za proizvodnju oblaka plina koji ima sposobnost brzog sagorijevanja ili detonacije.
(2) Opasnosti povezane s kemijskim eksplozijama izrazit će se u obliku nadtlaka i toksičnosti, ako je primjenjivo, s obzirom na učinak udaljenosti.
(3) Lokacija će se smatrati nepogodnom ili ne više pogodnom ako takve aktivnosti koje se događaju u blizini predstavljaju opasnost za nuklearno postrojenje i ne postoji praktički izvedivo rješenje.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Drugi važni ljudski izazvani događaji
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 31.
(1) Istražit će se regija za postrojenja, uključujući postrojenja unutar granica lokacije u kojima se čuvaju, proizvode, prenose ili drugačije tretiraju bave materijalima koji su zapaljivi, eksplozivni, zagušljivi, toksični, korozivni ili radioaktivni, koji bi ako su ispušteni pod normalnim ili uvjetima nesreće mogli ugroziti sigurnost nuklearnog postrojenja.
(2) Istraživanje navedeno u stavku (1) ovog članka će također uključivati sva postrojenja koja mogu stvoriti projektile bilo kojeg tipa koji bi mogli utjecati na sigurnost nuklearnog postrojenja.
(3) Procijenit će se potencijalni učinci elektromagnetske interferencije, vrtložnih struja u zemlji i začepljenja zračnih ili vodenih ulaza krhotinama.
(4) Ako bi učinci pojava navedenih u stavcima (1), (2) i (3) ovog članka proizveli neprihvatljive opasnosti i ako ne postoji izvedivo rješenje, lokacija će se proglasiti nepogodnom.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Druga važna razmatranja
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 32.
(1) Sakupiti, dokumentirati i procijenit će se povijesni podaci koji se tiču pojava koje imaju mogućnost izazvati štetne učinke na sigurnost nuklearnog postrojenja, kao što su pješčane oluje i nepogode.
(2) Ako je potvrđeno da postoji mogućnost za pojave navedene u stavku (1) ovog članka, procijenit će se opasnost i projektne osnove će se izraditi za ove događaje.
(3) U dizajnu sistema za dugoročno odstranjivanje topline iz jezgre razmotrit će se parametri vezani za lokaciju kao što su slijedeći:
a) Temperatura zraka i vlažnost;
b) Temperatura vode; i
c) Dostupan protok vode, najmanja razina vode i razdoblje vremena u kojem su sigurnosni izvori vode za hlađenje na najnižoj razini, s uračunatom mogućnosti za kvar objekata za kontrolu vode.
(4) Prepoznat će se mogućnost prirodnih i ljudski izazvanih događaja koji mogu uzrokovati gubitak funkcije sistema potrebnih za dugoročno uklanjanje topline iz jezgre, kao što su začepljenje ili preusmjeravanje rijeke uključujući začepljenje odvodnih kanala, trošenje rezervoara, prekomjeran broj morskih organizama, sudari brodova, izlijevanja nafte i požari.
(5) Ako se vjerojatnosti i posljedice događaja navedenih u stavku (4) ovog članka ne mogu smanjiti na prihvatljivu razinu, onda će se utvrditi opasnosti za nuklearno postrojenje vezane za takve događaje.
(6) Ako su opasnosti navedene u stavku (5) ovog članka neprihvatljive i nije dostupno izvedivo rješenje, onda će lokacija biti proglašena nepogodnom ili ne više pogodna.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
IV. KARAKTERISTIKE LOKACIJE I POTENCIJALNI UČINCI NUKLEARNOG POSTROJENJA U REGIJI
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Atmosfersko raspršenje radioaktivnog materijala
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 33.
(1) Razvit će se meteorološki opis regije, uključujući opis osnovnih meteoroloških parametara, regionalna orografija i pojave kao što su brzina i smjer vjetra, temperatura zraka, padaline, vlažnost, parametri stabilnosti atmosfere i produljene inverzije.
(2) Pripremit će se i izvesti program meteoroloških mjerenja na ili u blizini lokacije sa upotrebom instrumentacije koja može mjeriti i snimati glavne meteorološke parametre na prikladnim visinama i lokacijama.
(3) Prikupit će se podaci za najmanje dvanaest kalendarskih mjeseci, skupa s bilo kakvim bitnim podacima koji su dostupni iz drugih izvora.
(4) Korištenjem prikladnih modela na temelju podataka prikupljenih istragom regije, procijenit će se atmosfersko raspršenje ispuštenog radioaktivnog materijala, što će uključivati sve značajne značajke specifične za lokaciju i značajke i karakteristike nuklearnog postrojenja koje mogu utjecati na atmosfersko raspršenje.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Raspršenje radioaktivnog materijala kroz površinsku vodu
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 34.
(1) Razradit će se opis površinskih hidroloških karakteristika regije, uključujući opis glavnih karakteristika vodenih tijela, prirodnih i umjetnih, velikih struktura za kontrolu vode i informacije o korištenju vode u regiji.
(2) Izvest će se program istraživanja i mjerenja površinske hidrologije kako bi se utvrdili opseg razrjeđenja i karakteristike raspršenja za vodena tijela, rekoncentracijska mogućnost sedimenata i biota, te određivanje mehanizama prijenosa radionuklida u hidrosferi i putovi izlaganja.
(3) Izvest će se procjena mogućeg utjecaja kontaminacije površinske vode na populaciju, koristeći prikupljene podatke i informacije u odgovarajućem modelu.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Raspršenje radioaktivnog materijala podzemnim vodama
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 35.
(1) Razradit će se opis hidrologije podzemnih voda, uključujući opise glavnih karakteristika vodonosnih tvorevina i njihova interakcija s površinskim vodama i podaci o korištenju podzemnih voda u regiji.
(2) Izvest će se program hidrogeoloških istraživanja kako bi se omogućila procjena kretanja radionuklida u hidrogeološkim jedinicama, a uključivat će istraživanje migracijskih i retencijskih karakteristika tla, karakteristika razrjeđenja i raspršenja vodonosnika i fizička i fizikalno-kemijska svojstva podzemnih materijala, uglavnom povezanih s mehanizmima prijenosa radionuklida u podzemnim vodama, te njihovih putova izlaganja.
(3) Izvest će se procjena mogućeg utjecaja kontaminacije podzemnih voda na populaciju, koristeći prikupljene podatke pomoću odgovarajućeg modela.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Razmještaj populacije
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 36.
(1) Prikupljat će se i obnavljat informacije o postojećem i projiciranom razmještaju populacije, uključujući stalnu populaciju, kao i koliko je to moguće prolaznu populaciju.
(2) Radijus unutar kojeg će se prikupljati podaci će biti odabran na temelju najnovijeg i projiciranog nacionalnog popisa stanovništva te će se u obzir uzeti posebne situacije.
(3) Posebna pažnja će se posvetiti populaciji koja živi u neposrednoj blizini nuklearnog postrojenja, te gusto naseljenim područjima i centrima populacije u regiji i institucijama u kojima se zadržava velik broj ljudi kao što su škole, bolnice i zatvori.
(4) Koristiti će se najnoviji popis stanovništva za regiju ili informacije ekstrapolirane iz najnovijeg popisa stanovništva pri dobivanju razmještaja populacije.
(5) U nedostatku pouzdanog popisa stanovništva, izvest će se posebna studija.
(6) Podaci o razmještaju populacije će se analizirati u okvirima smjera i udaljenosti od nuklearnog postrojenja.
(7) Izvest će se procjena potencijalnog radiološkog utjecaja normalnih ispusta i slučajnih ispusta radioaktivnog materijala, uzimajući u obzir ispuste zbog teških nesreća, korištenjem prikladnih parametara specifičnih za lokaciju.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Korištenje zemlje i vode u regiji
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 37.
(1) Karakterizirat će se uporaba tla i vode kako bi se procijenile moguće posljedice nuklearnog postrojenja u regiji i posebno u svrhe pripremanja planova za izvanredni događaj.
(2) Istraživanje će pokriti tlo i vodena tijela koja bi populacija mogla koristiti ili koja mogu služiti kao stanište za organizme u hranidbenom lancu.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Radioaktivnost u okolišu
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 38.
Prije puštanja nuklearnog postrojenja u pogon, dokumentirat će se i procijeniti radioaktivnost atmosfere, hidrosfere, litosfere i biota u regiji kako bi se dobile početne vrijednosti pomoću koje se mogu procijeniti utjecaji nuklearnog postrojenja u budućim istraživanjima.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
V. PRAĆENJE OPASNOSTI
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Praćenje opasnosti
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 39.
(1) Pratit će se karakteristike prirodnih i ljudski izazvanih opasnosti kao i demografski, meteorološki i hidrološki uvjeti od važnosti za sigurnost nuklearnog postrojenja i mogućnost radiološkog utjecaja nuklearnog postrojenja u pogonskim stanjima i uvjetima nesreće tijekom životnog vijeka nuklearnog postrojenja.
(2) Praćenje navedeno u stavku (1) ovog članka će započeti ne kasnije od početka izgradnje i nastaviti će se do razgradnje.
(3) Pratiti će se sve opasnosti i uvjeti koji su razmotreni u ovom Pravilniku koji su značajni za izdavanje dozvole i siguran rad nuklearnog postrojenja i poduzet će se prikladne mjere vezane na dizajn postrojenja, sigurnost lokacije i administrativne postupke, kako bi se osiguralo da ukupni rizik ostane prihvatljivo nizak, s naglaskom na značajke dizajna i sigurnosne mjere.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
VI. OSIGURANJE KVALITETE
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Sistemi upravljanja
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 40.
Sistemi upravljanja korišteni od strane organizacija uključenih u aktivnosti procjene lokacije će se pridržavati važećih pravnih propisa i slijedit će najbolju međunarodnu praksu.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Programi kontrole kvalitete
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 41.
(1 ) Uspostavit će se prikladan program kontrole kvalitete kako bi se kontrolirala učinkovitost provedbe istraživanja i procjene lokacije te inženjerskih aktivnosti provedenih u različitim stadijima procjene lokacije za nuklearno postrojenje.
(2) Program kontrole kvalitete će pokriti organizaciju, planiranje, kontrolu rada, kvalifikaciju i obučavanje osoblja, provjeravanje i dokumentiranje aktivnosti kako bi se osiguralo da je postignuta potrebna kvaliteta rada.
(3) Program kontrole kvalitete se mora uspostaviti u najranije moguće vrijeme sukladno njegovoj aplikaciji i u provedbi aktivnosti za procjenu lokacije za nuklearno postrojenje.
(4) Primijenit će se program kontrole kvalitete za sve aktivnosti koje mogu utjecati na sigurnost ili izradu parametara projektnih osnova za lokaciju.
(5) Program kontrole kvalitete naveden u stavku (4) ovog članka se može stupnjevati u skladu s važnosti za sigurnost pojedinačne aktivnosti koja se razmatra.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Dokumentiranje rezultata
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 42.
(1) Rezultati aktivnosti istraživanja lokacije moraju biti objedinjeni u izvješću koje dokumentira rezultate rada na lokaciji, laboratorijske testove i geotehničke analize i procjene.
(2) Rezultati studija i istraživanja će biti dokumentirani dovoljno detaljno kako bi se dozvolio neovisan pregled.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Neovisan pregled
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 43.
Procjena lokacije će biti pregledana i odobrena od strane pojedinaca ili grupa neovisnih od onih koji su izveli procjenu.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Vođenje evidencije
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 44.
Vodit će se evidencija izvedenog rada i aktivnosti za procjenu lokacije za nuklearno postrojenje.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 45.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu …. dana od dana objave u Narodnim novinama.
Klasa:
Broj:
Datum
Potpis
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost