Na temelju članka 45. stavka 2. Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti (»Narodne novine«, br. 141/13 i 39/15), ravnatelj Državnog zavoda za radiološku i nuklearnu sigurnost, donosi,
PRAVILNIK
o sustavu upravljanja nuklearnim postrojenjima
I. OPĆE ODREDBE
Namjena
Članak 1
(1) Ovaj Pravilnik utvrđuje zahtjeve za uspostavu i održavanje učinkovitog vođenja i upravljanja sigurnošću u organizacijama koje se bave nuklearnim postrojenjima i aktivnostima koje dovode do opasnosti od zračenja.
(2) Ovaj Pravilnik primjenjuje se na uspostavu, provedbu, ocjenjivanje i trajno poboljšanje sustava upravljanja za:
a)Nuklearna postrojenja;
b)Aktivnosti korištenjem izvora ionizirajućeg zračenja;
c)Upravljanjeradioaktivnim otpadom;
d)Prijevoz radioaktivnog materijala;
e)Aktivnosti zaštite od zračenja;
f)Sve druge postupke ili okolnosti u kojima ljudi mogu biti izloženi zračenju iz prirodnih i umjetnih izvora;
g)Regulaciju takvog nuklearnog postrojenja i aktivnosti.
Primjena
Članak 2
Opći i posebni zahtjevi za sustav upravljanja propisani ovim Pravilnikom primjenjuju se na nuklearna postrojenja osim nuklearnih elektrana kao što je definirano Zakonom o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti, pomoću stupnjevitog pristupa, u obzir će se uzeti složenost i specifičnost svakog nuklearnog postrojenja.
Definicije
Članak 3.
(1) Sljedeći pojmovi, u smislu ovoga Pravilnika, imaju slijedeće značenje:
Integriranisustav upravljanja:Koherentni sustav upravljanja u kojem su svi sastavni dijelovi organizacije integrirani kako bi se omogućilo da se svi ciljevi organizacije ostvare.
Zainteresirane stranke (dionici): kupci, vlasnici, operatori, zaposlenici, dobavljači, partneri, sindikati, regulirana industrija i profesionalci; znanstvena tijela; vladine agencije ili regulatori (lokalni, regionalni i nacionalni) čije obveze pokrivaju nuklearnu energiju; mediji; javnost (pojedinci, društvene skupine i interesne skupine); i druge države, osobito susjedne države koje su sklopile ugovore koji predviđaju razmjenu informacija o mogućim prekograničnim utjecajima, odnosno država koje sudjeluje u izvozu i uvozu određenih tehnologija i materijala.
Stupnjevit pristup znači osigurati procese da su razina analize, dokumentacije i postupci koji se koriste su u skladu sa zahtjevima i razmjerni:
a)relativnoj važnosti za sigurnost, zaštitnim mjerama i sigurnosti;
b)veličini bilo koje moguće opasnosti;
c)faziživotnogciklusapostrojenja;
d)programskojmisijipostrojenja;
e)posebnim karakteristikamapostrojenja;
f)relativnojvažnostiradiološkihineradioloških opasnosti, i
g)bilo kojem drugom relevantnom čimbeniku.
Vođenje: znači vezu koja ima za cilj predanost pri postizanju ciljeva, zajedničkim vrijednostima i ponašanjima koja utječu na pojedince i motiviraju ih da bi organizacija kontinuirano poboljšavala performanse.
Upravljanje: znači funkcioniranje i osigurava da organizacija djeluje učinkovito te da je rad završen u skladu sa zahtjevima, planovima i resursima.
Sustav upravljanja: Skup elemenata međusobno povezanih ili u interakciji (sustav) za uspostavljanje politike i ciljeva te omogućava da se ciljevi postignu na učinkovit i djelotvoran način. Sustav upravljanja integrira sve elemente organizacije u jedan koherentan sustav s ciljem da se ostvare sve zadaće organizacije koje treba postići. Ovi elementi su strukture, sredstva i postupci. Osoblje, oprema i organizacijska kultura, kao i politike dokumentiranja i procesi su dijelovi sustava upravljanja. Procesi unutar organizacije moraju rješavati sveukupnost zahtjeva na organizaciju, kao što je utvrđeno u, primjerice, IAEA sigurnosnim standardima i drugi međunarodnim propisima i standardima.
Pregledsustavaupravljanja: redovito i sustavnovrednovanjeprikladnosti, organizacije, primjerenosti, učinkovitostiidjelotvornostisustava upravljanjaod stranevišegmenadžmentauprovođenju politikeiostvarivanjaciljevaorganizacije.
Nuklearno postrojenje: postrojenjeza izradunuklearnoggoriva, istraživačkireaktor, nuklearnaelektrana, postrojenje za obogaćivanjeiliobjekt za preradu.
Resursi: uključujepojedince, infrastrukturu, radnookruženje, informacije,znanja, i dobavljače, kao i materijalna i financijska sredstava.
Sigurnost: zaštita ljudi i okoliša od rizika zračenja, sigurnost nuklearnih postrojenja i djelatnosti koje dovode do opasnosti od zračenja. Sigurnost koja se ovdje koristi uključuje sigurnost nuklearnih postrojenja, sigurnost od zračenja, sigurnosti konačnih odlagališta i sigurnost u prijevozu radioaktivnog materijala.
Kultura sigurnosti: Skupkarakteristikaistavovauorganizacijamaipojedinacakojiutvrđujuda, kaonajvažnijiprioritet, zaštitai sigurnosna pitanjadobivajupozornostosiguranunjihovomvažnosti.
Politika sigurnosti: dokumentiranapredanostod stranenositeljaodobrenjazavisokuprovedbunuklearnesigurnosti koja se odnosi najasnesigurnosneciljeve ipredanostpotrebnihsredstava za postizanjetihciljeva. Politika sigurnosti izdaje sekaoposeban dokumentupravljanja sigurnošću, ili kao vidljividio integriraneorganizacijskepolitike.
Samoprocjena: rutinski i kontinuirani postupak koji provodi viši menadžment i menadžment na drugim razinama kako bi ocijenili učinkovitost performansi u svim područjima njihove odgovornosti.
Viši menadžment: osoba ili skupina ljudi koji usmjeravaju, nadziru i ocjenjuju organizaciju na najvišoj razini.
Dobavljači: dizajneri,proizvođači,graditelji, poslodavci, poduzetnici, izvođačiiprijevoznicikojiopskrbljujestavke povezane sa sigurnošću.
(2) Ostali pojmovi koji se pojavljuju u ovom Pravilniku imaju značenja definirana u Zakonu o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti.
II. OPĆI UVJETI
II.1. ODGOVORNOST ZA SIGURNOST
Članak 4.
(1) Primarnu odgovornost za sigurnost nuklearnog postrojenja snosi nositelj odobrenja. Ta odgovornost ne može se prenijeti i uključuje odgovornost za aktivnosti izvođača i kooperanata čije aktivnosti mogu utjecati na sigurnost nuklearnog postrojenja
(2) Nositelj odobrenja mora osigurati da postrojenje radi na siguran način i u skladu sa svim važećim zakonskim i regulatornim zahtjevima.
(3) Nositelj odobrenja mora osigurati da su odluke o sigurnosnim pitanjima pravovremene i omogućuju odvijanje odgovarajuće istrage i konzultacije, tako da se razmotre svi relevantni aspekti sigurnosti. Sigurnosni problemi će se podvrgnuti odgovarajućoj sigurnosnom procjeni, od strane odgovarajuće kvalificiranog i neovisnog revizora.
Članak 5.
(1) Nositelj odobrenja će osigurati:
a)da je uspostavljenintegrirani sustav upravljanja i da se učinkovito provodi;
b)da će menadžeri učinkovito voditi sigurnost, koja će se kontinuirano poboljšavati te će sigurnost i sigurnosna kultura imati prioritet.
(2) Najveći prioritetimatemeljnasigurnost kojoj jeciljzaštititiljude iokoliš odštetnihučinakaionizirajućegzračenja.
(3) Odgovornostizasigurnostiaranžmanipotrebnikako bi se osiguralasigurnostmorajubitidokumentiraniusustavuupravljanja.
d)Osiguravanje odgovarajućeg projektiranja, izgradnje, puštanja u pogon, rada i razgradnje nuklearnog postrojenja, adekvatne kvalitete aktivnosti i njihove povezane opreme kako bi se osigurala sigurnost, posebice sustava, struktura i komponenti važnih za sigurnost;
e)Osiguranjeda dobavljačiiizvođačirazumijuiudovoljavajusigurnosnim zahtjevimakoji se odnosena proizvodeiliusluge koje pružajui da razumijupromicanjekulture sigurnostina sustavannačin;
f)Osiguranje sigurnog upravljanja i kontrole nad svim radioaktivnim materijalom i radioaktivnim izvorima;
g)Osiguranje mjerazasigurnoupravljanjeinadzor cjelokupnog generiranogradioaktivnogotpada, uključujući resurseifinanciranja, zadugoročnoupravljanjeizbrinjavanje radioaktivnogotpada s obzirom na sadašnje i buduće naraštaje;
c)Odreditikojeresurse isposobnostiće zadržatiili sam razviti akoji će sedjelomičnoili potpunoustupiti drugima.
(2) Očekivanjazainteresiranihstranauzet će se u obzir od strane višeg menadžmentauaktivnostimaiinterakcijiuprocesimasustavaupravljanja, sciljem povećanjazadovoljstvazainteresiranihstranateosigurati dasigurnostnijeugrožena.
(3) Nositelj odobrenjaje dužan obavijestitiprodavatelje, dobavljačei izvođače o svimrelevantnimaspektimasigurnostiizahtjevima,tećepotvrditi da su u cijelostiimplementirali sigurnosnuopremu, proizvode i uslugekojesuisporučene, usvimfazamanuklearnogpostrojenja i djelatnostiživota.
II.2 MENADŽMENT ZA SIGURNOST
Članak 8.
(1) Nositelj odobrenjamorauspostaviti, implementirati, ocijeniti istalnopoboljšavati sustav upravljanjau ciljupostizanjasigurnosnihciljeva,teispunitizakonskeidrugeuvjete. Nositelj odobrenjatrebaizdvojitiodgovarajuća sredstva zaobavljanjetihdjelatnosti.
(2) Menadžment će na svimrazinamapoticatii ohrabritiuključivanjesvihpojedinacauprovedbi i organizacijiteneprekidno poboljšavatisustavupravljanja.
(3) Nositelj odobrenjamora bitiu stanju pokazatiučinkovito ispunjenjezahtjeva sustava upravljanja.
(4) Nositelj odobrenjazadržavacjelokupnu odgovornostzasustav upravljanja, čak i ako vanjskaorganizacijasudjelujeuradu i razvijasve ilidio sustavaupravljanja.
(5) Glavni cilj sustava upravljanja je da postigne i poboljša sigurnost:
a)Objedinjujući na koherentan način sve zahtjeve za upravljanjem organizacije;
b)Opisujućiplanirane i sustavneradnjepotrebne zapružanjeadekvatnogpovjerenjeda su svizahtjevi ispunjeni;
c)Osiguravajući da se zdravlje, okoliš, sigurnost, kvaliteta i ekonomski zahtjevi ne smatraju odvojenima od sigurnosnih zahtjeva, kako bi se spriječio njihov mogući negativan utjecaj na sigurnost.
Članak 9.
Upravljačke strukture, dužnosti i odgovornostimorajubiti jasnodefiniraneusustavuupravljanja. Konkretno:
a)Odnos organizacijepremadrugimorganizacijama, uključujući injegovu matičnu organizaciju, teregulatornotijelo.
c)Zahtjeve iz drugih relevantnih kodeksa i standarda usvojenih za uporabu od strane nositelja odobrenja.
Članak 11.
(1) Organizacijska struktura, odgovorni, različite razine vlasti, procesi isučeljaza sve organizacije, jedinicei pojedinacesudefiniraniidokumentiraniuintegriranomsustavuupravljanja.
(2) Integrirani sustav upravljanja se mora obratiti menadžmentu u slučaju bilo kakvih promjena u procesima ili organizaciji koji su važni za sigurnost. To uključuje procjenu i ocjenjivanje s obzirom na važnost sigurnosti, opravdanja i komunikacije. Konkretno, potencijalni kumulativni učinci niza organizacijskih promjena, čak i malih ili zanemarivih, kod aktivnosti važnih za sigurnost razmotrit će se i poduzeti odgovarajuće mjere.
II.3 RUKOVOĐENJE ZA SIGURNOST
Članak 12.
(1) Viši menadžment je dužan:
a)Razviti zajedničke vrijednosti za sigurnost i očekivanja u ponašanju da bi oblikovali kulturu sigurnosti, kao i promicanja vlasništva za sigurnost.
b)Razviti i komunicirati jasne sigurnosne politike, strategije, planove i ciljeve za sigurnost.
c)Osigurati da su dužnosti i odgovornosti na svim razinama u skladu s politikom, strategijom i ciljevima kako bi se osigurali da su sigurnosni zahtjevi i ciljevi ispunjeni, te da vodili donošenje odluka ili svakodnevni rad.
d)Razvijati i održavati sposobnosti rukovođenja unutar organizacije, tako da menadžeri na svim razinama pokazuju vodstvo. Takve mogućnosti uključuju vodstvo u teškim i neočekivanim situacijama.
e)Poticati otvorenu komunikaciju, tražiti stalnu povratnu informaciju o tome kako učinkovito vodstvo osigurava poboljšava sigurnost, te poduzeti akciju ako je to potrebno.
Članak 13.
(1) Čelnici na svim razinama u organizaciji su dužni:
a)Dosljedno demonstrirati i podržavati stavove i ponašanja koja će dovesti do trajne i jake sigurnosne kulture.
b)Aktivno tražiti informacije o sigurnosnim performansama na otvoren i transparentan način i pokazati predanost kontinuiranom poboljšanju.
d)Koristitisvoj utjecajkako bipodržavaoi poticaozaposlenikeda se postignesigurnosturadui tražitinjihovoaktivnosudjelovanjeupoboljšanjuprovedbe sigurnosti, uključujući razmatranjeulogeosobljauodlukamavezanim uz sigurnost. Preduvjet zatojezajedničko razumijevanjeu cijelojorganizacijipotencijalnihrizikai posljedica, i kakonjima upravljati.
II.4 ORGANIZACIJSKA STRUKTURA
Članak 14.
(1) Organizacijska struktura zasiguran ipouzdan radpostrojenja, mora osiguravatiprikladan odgovoruhitnim slučajevima, morabitiopravdanaidokumentirana.
(2) Adekvatnost organizacijskestrukturetrebaprocijeniti kadasu napravljeneorganizacijskeizmjene koje bi moglebitiznačajnezasigurnost. Takveizmjenemorajubitiunaprijed opravdane, pomnoplanirane, aocjenjujuse nakonprovedbe.
(1) Nositelj odobrenja je dužan izdati pisanu sigurnosnu politiku. Mora biti jasno ukoliko se daje veći prioritet nečemu drugome osim sigurnosti u svim planovima postrojenja.
(2) Politika sigurnosti morauključivati obvezudakontinuirano razvijasigurnost.
(3) Politika sigurnosti dostavlja sesvim osobama nalokacijisazadacimavažnihzasigurnost, na takavnačin dase politikarazumijeiprimjenjuje. Ključnielementisigurnosnepolitikemorajuse dostavitiizvođačima, na takavnačin daseočekivanjaizahtjevenositeljaodobrenjaprihvati i primijeniu aktivnostima.
i. Prepoznavanjai analize bilo kojihnovih informacijavremenskirazmjernonjihovomsigurnosnomznačaju;
ii. Redovitihpregledacjelokupnesigurnostinuklearneelektrane, uzimajući u obziroperativnoiskustvo, istraživanjasigurnostiinapredak uznanostiitehnologiji;
iii. Pravovremene provedbe identificiranih razumno izvedivih poboljšanja.
Članak 17.
Adekvatnost i status provedbe sigurnosne politike moraju biti ocijenjeni od strane nositelja odobrenja na redovnoj osnovi, češće nego povremenim sigurnosnim pregledima.
a)Sigurnosni značaj isloženostsvakogprocesa, aktivnosti, struktura, sustava, opreme koja, proizvodai usluga;
b)Opasnosti i veličine rizika za sigurnost i potencijalnog utjecaja radiološkog utjecaja na sigurnost, zdravlje, okoliš, sigurnost, kvalitetu i ekonomske elemenate svake aktivnosti;
c)Mogućeposljediceako se dogodi kvarilineočekivanidogađajili je aktivnostnedovoljnoosmišljena ili se nepravilnoobavlja.
(2) Ocjenjivanjeprimjenezahtjeva sustava upravljanjamoraseprimjenjivatina proizvodeiaktivnosti u svakomprocesu.
IV. CILJEVI, STRATEGIJE, PLANOVI I OBVEZE
Članak 19.
(1) Nositelj odobrenja mora:
a)Uspostaviti strategije, planove i ciljeve organizacije koje su u skladu sa sigurnosnim pravilima i da je njihov ukupni učinak na sigurnost razumljiv se i uspješno vođen.
b)Razviti politiku organizacije te ih dokumentirati u sustavu upravljanja. Politika mora biti u skladu s organizacijom i aktivnostima nuklearnog postrojenja, i podržavati sigurnosnu politiku.
c)Uspostaviti okvir zarazvojciljeva, strategija, planova iciljevakoji uzimajuuobzirpovratne informacijeiuključujusve razine uorganizaciji. Ciljevi, strategijaiplanoviorganizacijećebitirazvijeni na takavnačinda sigurnostnijeugroženadrugimčimbenicima, kao što su proizvodnjaitroškovi.
Članak 20.
(1) Ciljevi, strategija, i planovi i moraju se priopćiti i biti upravljani na svim razinama u organizaciji.
(2) Svi pojedinci koji rade posao pod kontrolom organizacije moraju biti svjesni i razumjeti politiku i ciljeve relevantne za njihove poslove, njihov doprinos učinkovitosti sustava upravljanja i sigurnosne implikacije nisu u skladu s tim zahtjevima.
Članak 21.
(1) Nositelj odobrenja mora osigurati su da mjerljive zadaće za provedbu ciljeva, strategije i planovi uspostavljene putem odgovarajućih postupaka na različitim razinama u organizaciji. Ciljevi uključuju upravljanje rizicima od zračenja.
(2) Nositelj odobrenja mora osigurati da se provedba planova povremeno uspoređuje s ciljevima te da su poduzete radnje za rješavanje odstupanja od planova gdje je potrebno.
V. UPRAVLJANJE PROCESIMA I AKTIVNOSTIMA
Članak 22.
(1) Nositelj odobrenja mora utvrditi procese sustava upravljanja koji su potrebni za postizanje ciljeva, osigurati sredstva kako bi zadovoljili sve zahtjeve i isporučiti proizvode organizacije. Njihov razvoj će se planirati, provoditi, procijeniti i kontinuirano poboljšavati.
(2) Nositelj odobrenja će definirati sve procesne sekvence i sučelja. Posebna pozornost će se posvetiti sučelju kako unutar organizacije i vanjskim pružateljima usluga.
(3) Svaki postupak će se razvijati i upravljati s istim na način da sigurnost nije ugrožena, a zahtjevi ispunjeni. Procesi, uključujući i povratne mehanizme, primjenjivat će se, procjenjivati i kontinuirano poboljšavati.
(6) Nositelj odobrenjaobvezan je izraditi, provjeritii implementiratinoveprocese ipromjenepostojećihna načinda sigurnostnijeugrožena.
Članak 23.
(1) Svakiproces kojimožeutjecati nasigurnostćeseobavljati u kontroliranimuvjetima, koristeći lako razumljive, provjerenetrenutneprocedure, upute, nacrteili drugeodgovarajućenačine. Toćesena odgovarajući načinvrednovatiprijeprveuporabei povremenopreispitivatikako bise osigurala prikladnostiučinkovitost.
(2) Ljudi koji obavljaju djelatnost koja se odnosi na procese će biti uključeni u vrednovanje.
Članak 24.
Za svaki proces aktivnosti za inspekciju, ispitivanja, provjere i vrednovanja, svojim kriterijima prihvatljivosti i odgovornosti za obavljanje takve djelatnosti moraju biti navedene u prijavi za stupnjevanje pristupa, uključujući, ako i kada se zahtijeva neovisna inspekcija, ispitivanje, provjeravanje i vrednovanje.
Članak 25.
Aktivnosti i sučelja između različitih pojedinaca ili grupa koji su uključeni u jednom procesu, moraju biti planirana, kontrolirana i upravljana na način koji osigurava učinkovitu komunikaciju i jasno dodjeljivanje odgovornosti.
Članak 26.
Nositelj odobrenjamora osigurati dase aktivnostima i procesimaelektrane upravljaputemdokumentiranogsustavaupravljanjakoji pokrivasveaktivnosti, uključujući i odgovarajuće aktivnosti s dobavljačimaiizvođačima radova, što možeutjecati nasiguran radpostrojenja.
VI. DOKUMENTACIJA SUSTAVA UPRAVLJANJA
Članak 27.
(1) Sustav za upravljanje morabitidokumentiran.
(2) Dokumentacija sustavaupravljanjamorabitirazvijenakako bi bilarazumljiva, jasna, nedvosmislena ipristupačnaonimakojićejekoristiti. Dokumentimorajubiti pod kontrolom, čitljivi, prepoznatljivii lakodostupnina mjestuupotrebe.
(3) Promjene dokumenata moraju biti pregledane i snimljene i podliježu istoj razini provjere kao i odobrenja samih dokumenata.
Članak 28.
(1) Dokumentacija sustava upravljanja mora, kao minimum, uključivati sljedeće:
d)Opis funkcionalneodgovornosti, razineodgovornostiiinterakcijaupravljanja, izvođenjaiocjenjivanjarada, kao i opisinterakcijesrelevantnimvanjskimorganizacijama;
e)Vrijednostiiočekivanja od višegmenadžmenta;
f)Jasan opis "kada, kako i tko" donosi odluke;
g)Opis procesa i informacija koje objašnjavaju kako rad treba pripremiti, pregledati, provoditi, zabilježiti, procjenjivati i poboljšavati. Opis će se na temeljiti te odražavati na politiku;
h)Opis interakcijasrelevantnimvanjskimzainteresiranimstranamaiorganizacijama, uključujući nadležne organizacijeiregulatornotijeloprema potrebi.
Nositelj odobrenjamorautvrditii osiguratiresursepotrebneza obavljanjedjelatnostiorganizacije, tako da jesigurnostkontinuiranopoboljšava, a ne kompromitira.
Nositelj odobrenjamoraosigurati da su svipojedincisposobniobavljati svojdodijeljen im posaote darazumijuvažnostiznačajsvojihaktivnosti zasigurnost. Pojedincimoraju imati odgovarajućeobrazovanjeiobuku, temoraju imatiodgovarajućevještine, znanjaiiskustvakako bise osigurala njihovanadležnost. Obukamora osiguratida su pojedincisvjesnivažnostiiznačajanjihovih djelatnostiteotome kakonjihove aktivnostipridonosesigurnostiuostvarivanjuciljevaorganizacije. Provoditićese procjena učinkovitostitreningailiaktivnosti koje su poduzete. Potrebnoznanjećese postićiiodržavati.
Članak 32.
(1) Nositelj odobrenjamorauspostavitiaranžmanekako bise osiguralodaorganizacija imaiodržava, uključujući ivanjske podrške, u svakoj faziživotnog ciklusanuklearnog postrojenjaiaktivnostikojedovodedoopasnostiod zračenja, cijeli nizresursaisposobnostipotrebnih zaprovođenjesvih aktivnostii odgovornostikako bi se osiguralasigurnost.
(2) Potreban broj djelatnikazarad na siguran način, a njihovase nadležnostmora analizirati nasustavanidokumentiraninačin.
(3) Dostatnost osobljazarad na siguran način, njihovanadležnosti, iprikladnostizasigurnosneraddokazuje seredovitoidokumentirano.
(4) Morapostojati dugoročni plan osobljazaaktivnostikoje su važnezasigurnost.
(6) Nositelj odobrenjamorauvijekimati dovoljno vlastitognadležnogosobljai sredstvaza razumijevanjeosnovelicenciranjapostrojenjaistvarnidizajniradpostrojenjausvimstanjima postrojenja.
(7) Nositelj odobrenjamoraodržavatidovoljnimvlastitostručno osobljeiresursekako biodredili i postavili standardeupravljanja iprocjenusigurnosti na radu koju provodeizvođači.
VII.3. INFRASTRUKTURA I RADNO OKRUŽENJE
Članak 33.
Nositelj odobrenjaćeutvrditi, osigurati, održavati iponovnoprocijenitiinfrastrukturui radno okruženjepotrebno zarad, te će istoprovoditina sigurannačini pritomispuniti sve nužne zahtjeve.
c)Otvoreno kulture kojapotičepovjerenje, suradnju, besplatnukomunikaciju, osiguravadobre radneuvjeteicijeniizvještavanje o ljudskimiorganizacijskimproblemima;
d)Prijavljivanjem nedostatakastruktura, sustava ikomponentikako bi se izbjeglopogoršanjesigurnosti;
e)Žurne potvrde i povratne veze zaidentifikacijuproblemaiprijedlogazapoboljšanje;
f)Načina kojim organizacija kontinuirano nastoji razviti i poboljšati sigurnost i sigurnosnu kulturu;
g)Odgovornosti organizacija i pojedinaca na svim razinama za sigurnost;
h)Mjera za poticanje stava za propitivanja i učenje te obeshrabrivanja samozadovoljstva na svim razinama u organizaciji s obzirom na sigurnost;
j)Svijesti orizicimaiopasnostimavezanimza njihov rad iradne okolinerazumijevanjemogućih posljedica;
k)Sigurnosno vođenim konzervativnim odlučivanjem u svim aktivnostima.
(2) Željeniiočekivanistavovi iponašanja, uključujući ioddobavljača, koji rezultirajujačanjemsigurnosne kulturećebitipodržaniod stranesustavaza upravljanje.
(3) Sustav za upravljanje moraosigurati sredstvazasustavnorazvijanje, podrškuipromicanježeljenihiočekivanihstavovai ponašanjakoja će dovesti dojakesigurnosne kulture. Adekvatnost i učinkovitosttihsredstavamorabitiocijenjenakao diosamoprocjenei revizija sustavaupravljanja.
Članak 35.
Nositelj odobrenjamoraosigurati dase dobavljačiiugovorne stranečijeposlovanjemožeimati utjecajanasigurnostnuklearnog postrojenja pridržavaju načela iz članka35. ovog Pravilnikado odgovarajućemjere.
Članak 36.
(1) Nositelj odobrenja će povremenoprovoditinezavisneprocjenei samo-procjene sigurnosne kultureivođenjazasigurnost.
(2) Rezultatitakve procjenedostavljaju se, na otvoren itransparentan način, svimrazinamauorganizacijiiaktivirajukako bise osiguralopoboljšanjeipromicanjeorganizacijaučenja.
IX. UPRAVLJANJE DOBAVLJAČIMA
Članak 37.
(1) Nositelj odobrenja zadržava odgovornost za sigurnost kod ugovaranja bilo kakvih procesa, a kada prima bilo koji predmet, proizvod ili uslugu.
(2) Sustav za upravljanje mora sadržavati raspored za:
(4) Nositelj odobrenjadužan je učiniti što je potrebnoza slušanjezainteresiranimstranama, prikupiti njihovekomentarei pitanjaod značaja zasigurnosti poduzetiodgovarajućemjere.
(5) Očekivanjazainteresiranihstranarazmotrit će seod strane Upraveuaktivnostimaiinterakcijeuprocesimasustavaupravljanja, sciljem povećanjazadovoljstvazainteresiranihstrana, dok će u istovrijemeosiguravati dasigurnostnije ugrožena.
XI. MJERENJE, PROCJENA, VREDNOVANJE I UNAPREĐENJE
Članak 39.
(1) Mjerenje, procjenu, vrednovanje iunapređenjesustavaupravljanjaprovodi seu ciljustalnog poboljšanjarazine sigurnosti.
(2) Pregled sustava upravljanjaprovodise uplaniranimrazmacimakako bise osiguralaučinkovitostsustavaupravljanja.
(3) Učinkovitost sustava za upravljanje će se pratiti i mjeriti kako bi se potvrdila sposobnost sustava za postizanje željenih rezultata i utvrditi mogućnosti za poboljšanje.
(4) Svi procesima provodi se periodično ocjenjivanje učinkovitosti. Obavljati će se odgovarajuća i dostatna procjene rizika sigurnosti koji proizlaze iz pojedinih procesa i aktivnosti.
Članak 40.
(1) Uzrocineujednačenostiidrugihsigurnosnihpitanjakoja iskrsnuodredit će seiocijeniti njihovemoguće posljedice. Pravodobno se određuje iprovodi korektivne mjerezaotklanjanje. Preventivnemjerekako bise otklonili uzrocimogućihneujednačenostiutvrđuju seipravovremeno poduzimaju.
(2) Stanje idjelotvornostsvihkorektivnihipreventivnihakcijaćese pratiti iprijavitiupravina odgovarajućojraziniuorganizaciji.
Članak 41.
(1) Mogućnosti zapoboljšanjesigurnostiisustavaupravljanjamorajubitiidentificirane aaktivnostiza poboljšanjesigurnostiprocesa odabrane, planiraneizabilježene.
(1) Nositelj odobrenjamoraprovoditisamoprocjenu da ocijeniuspješnostradaza koji suodgovorniipoboljšanjesigurnosne kulture.
(2) Samoprocjenu obavljajupojedincina svimrazinamauorganizacijikako bise spriječilo, identificiralo iispravilonedostatkekojikočepostizanjeciljevaorganizacije, kao iunaprijedilosustav upravljanjaipoboljšalakultura sigurnosti iučinkovitostprocesaiaktivnosti. Takođerćesekoristiti za identifikacijuprednostiiučiti na tome u svrhu poboljšanja.
(4) Nositelj odobrenjaćeocijenitirezultateprocjeneipoduzeti svepotrebnemjere, te će odluke i razloge za djelovanje pohranitiikomuniciratiunutarorganizacije.
XII.PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 44.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom izdavanja u Narodnim novinama.
DRŽAVNI ZAVOD ZA RADIOLOŠKU I NUKLEARNU SIGURNOST
Na temelju članka 45. stavka 2. Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti (»Narodne novine«, br. 141/13 i 39/15), ravnatelj Državnog zavoda za radiološku i nuklearnu sigurnost, donosi,
PRAVILNIK
o sustavu upravljanja nuklearnim postrojenjima
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Namjena
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 1
(1) Ovaj Pravilnik utvrđuje zahtjeve za uspostavu i održavanje učinkovitog vođenja i upravljanja sigurnošću u organizacijama koje se bave nuklearnim postrojenjima i aktivnostima koje dovode do opasnosti od zračenja.
(2) Ovaj Pravilnik primjenjuje se na uspostavu, provedbu, ocjenjivanje i trajno poboljšanje sustava upravljanja za:
a) Nuklearna postrojenja;
b) Aktivnosti korištenjem izvora ionizirajućeg zračenja;
c) Upravljanje radioaktivnim otpadom ;
d) Prijevoz radioaktivnog materijala;
e) Aktivnosti zaštite od zračenja;
f) Sve druge postupke ili okolnosti u kojima ljudi mogu biti izloženi zračenju iz prirodnih i umjetnih izvora;
g) Regulaciju takvog nuklearnog postrojenja i aktivnosti.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Primjena
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 2
Opći i posebni zahtjevi za sustav upravljanja propisani ovim Pravilnikom primjenjuju se na nuklearna postrojenja osim nuklearnih elektrana kao što je definirano Zakonom o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti, pomoću stupnjevitog pristupa, u obzir će se uzeti složenost i specifičnost svakog nuklearnog postrojenja.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Definicije
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 3.
(1) Sljedeći pojmovi, u smislu ovoga Pravilnika, imaju slijedeće značenje:
Integrirani sustav upravljanja : Koherentni sustav upravljanja u kojem su svi sastavni dijelovi organizacije integrirani kako bi se omogućilo da se svi ciljevi organizacije ostvare.
Zainteresirane stranke (dionici): kupci, vlasnici, operatori, zaposlenici, dobavljači, partneri, sindikati, regulirana industrija i profesionalci; znanstvena tijela; vladine agencije ili regulatori (lokalni, regionalni i nacionalni) čije obveze pokrivaju nuklearnu energiju; mediji; javnost (pojedinci, društvene skupine i interesne skupine); i druge države, osobito susjedne države koje su sklopile ugovore koji predviđaju razmjenu informacija o mogućim prekograničnim utjecajima, odnosno država koje sudjeluje u izvozu i uvozu određenih tehnologija i materijala.
Stupnjevit pristup znači osigurati procese da su razina analize, dokumentacije i postupci koji se koriste su u skladu sa zahtjevima i razmjerni:
a) relativnoj važnosti za sigurnost, zaštitnim mjerama i sigurnosti;
b) veličini bilo koje moguće opasnosti;
c) fazi životnog ciklusa postrojenja ;
d) programskoj misiji postrojenja ;
e) posebnim karakteristikama postrojenja ;
f) relativnoj važnosti radioloških i ne radioloških opasnosti, i
g) bilo kojem drugom relevantnom čimbeniku.
Vođenje: znači vezu koja ima za cilj predanost pri postizanju ciljeva, zajedničkim vrijednostima i ponašanjima koja utječu na pojedince i motiviraju ih da bi organizacija kontinuirano poboljšavala performanse.
Upravljanje: znači funkcioniranje i osigurava da organizacija djeluje učinkovito te da je rad završen u skladu sa zahtjevima, planovima i resursima.
Sustav upravljanja: Skup elemenata međusobno povezanih ili u interakciji (sustav) za uspostavljanje politike i ciljeva te omogućava da se ciljevi postignu na učinkovit i djelotvoran način. Sustav upravljanja integrira sve elemente organizacije u jedan koherentan sustav s ciljem da se ostvare sve zadaće organizacije koje treba postići. Ovi elementi su strukture, sredstva i postupci. Osoblje, oprema i organizacijska kultura, kao i politike dokumentiranja i procesi su dijelovi sustava upravljanja. Procesi unutar organizacije moraju rješavati sveukupnost zahtjeva na organizaciju, kao što je utvrđeno u, primjerice, IAEA sigurnosnim standardima i drugi međunarodnim propisima i standardima.
Pregled sustava upravljanja : redovito i sustavno vrednovanje prikladnosti, organizacije , primjerenosti , učinkovitosti i djelotvornosti sustava upravljanja od strane višeg menadžmenta u provođenju politike i ostvarivanja ciljeva organizacije .
Nuklearno postrojenje : postrojenje za izradu nuklearnog goriva , istraživački reaktor , nuklearna elektrana , postrojenje za obogaćivanje ili objekt za preradu .
Resursi : uključuje pojedince , infrastrukturu , radno okruženje , informacije, znanja , i dobavljače , kao i materijalna i financijska sredstava .
Sigurnost : zaštita ljudi i okoliša od rizika zračenja, sigurnost nuklearnih postrojenja i djelatnosti koje dovode do opasnosti od zračenja. Sigurnost koja se ovdje koristi uključuje sigurnost nuklearnih postrojenja, sigurnost od zračenja, sigurnosti konačnih odlagališta i sigurnost u prijevozu radioaktivnog materijala.
Kultura sigurnosti : Skup karakteristika i stavova u organizacijama i pojedinaca koji utvrđuju da , kao najvažniji prioritet , zaštita i sigurnosna pitanja dobivaju pozornost osiguranu njihovom važnosti .
Politika sigurnosti : dokumentirana predanost od strane nositelja odobrenja za visoku provedbu nuklearne sigurnosti koja se odnosi na jasne sigurnosne ciljeve i predanost potrebnih sredstava za postizanje tih ciljeva . Politika sigurnosti izdaje se kao poseban dokument upravljanja sigurnošću , ili kao vidljivi dio integrirane organizacijske politike .
Samoprocjena: rutinski i kontinuirani postupak koji provodi viši menadžment i menadžment na drugim razinama kako bi ocijenili učinkovitost performansi u svim područjima njihove odgovornosti.
Viši menadžment : osoba ili skupina ljudi koji usmjeravaju, nadziru i ocjenjuju organizaciju na najvišoj razini.
Dobavljači : dizajneri, proizvođači, graditelji , poslodavci , poduzetnici , izvođači i prijevoznici koji opskrbljuje stavke povezane sa sigurnošću .
(2) Ostali pojmovi koji se pojavljuju u ovom Pravilniku imaju značenja definirana u Zakonu o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
II. OPĆI UVJETI
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
II.1. ODGOVORNOST ZA SIGURNOST
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 4.
(1) Primarnu odgovornost za sigurnost nuklearnog postrojenja snosi nositelj odobrenja. Ta odgovornost ne može se prenijeti i uključuje odgovornost za aktivnosti izvođača i kooperanata čije aktivnosti mogu utjecati na sigurnost nuklearnog postrojenja
(2) Nositelj odobrenja mora osigurati da postrojenje radi na siguran način i u skladu sa svim važećim zakonskim i regulatornim zahtjevima.
(3) Nositelj odobrenja mora osigurati da su odluke o sigurnosnim pitanjima pravovremene i omogućuju odvijanje odgovarajuće istrage i konzultacije, tako da se razmotre svi relevantni aspekti sigurnosti. Sigurnosni problemi će se podvrgnuti odgovarajućoj sigurnosnom procjeni, od strane odgovarajuće kvalificiranog i neovisnog revizora.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 5.
(1) Nositelj odobrenja će osigurati:
a) da je uspostavljen integrirani sustav upravljanja i da se učinkovito provodi;
b) da će menadžeri učinkovito voditi sigurnost, koja će se kontinuirano poboljšavati te će sigurnost i sigurnosna kultura imati prioritet.
(2) Najveći prioritet ima temeljna sigurnost kojoj je cilj zaštititi ljude i okoliš od štetnih učinaka ionizirajućeg zračenja .
(3) Odgovornosti za sigurnost i aranžmani potrebni kako bi se osigurala sigurnost moraju biti dokumentirani u sustavu upravljanja .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 6.
(1) Nositelj odobrenja odgovoran je za :
a) Uspostavljanje politike, procedura i aranžmana za održavanje sigurnosti u svim uvjetima ;
b) Uspostavljanje i održavanje kompetencija i resursa potrebnih za sigurnost ;
c) Pružanje adekvatne obuke i informacija potrebnih za sigurnost ;
d) Osiguravanje odgovarajućeg projektiranja, izgradnje, puštanja u pogon, rada i razgradnje nuklearnog postrojenja, adekvatne kvalitete aktivnosti i njihove povezane opreme kako bi se osigurala sigurnost, posebice sustava, struktura i komponenti važnih za sigurnost;
e) Osiguranje da dobavljači i izvođači razumiju i udovoljavaju sigurnosnim zahtjevima koji se odnose na proizvode ili usluge koje pružaju i da razumiju promicanje kulture sigurnosti na sustavan način ;
f) Osiguranje sigurnog upravljanja i kontrole nad svim radioaktivnim materijalom i radioaktivnim izvorima;
g) Osiguranje mjera za sigurno upravljanje i nadzor cjelokupnog generiranog radioaktivnog otpada , uključujući resurse i financiranja , za dugoročno upravljanje i zbrinjavanje radioaktivnog otpada s obzirom na sadašnje i buduće naraštaje ;
h) Osiguranje nesmetane komunikacije unutar organizacije i sa zainteresiranim stranama .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 7.
(1) Nositelj odobrenja mora :
a) Definirati upravljačke strukture , te dužnosti i odgovornosti za sigurnost u cijeloj organizaciji .
b) Implementirati učinkovite postupke upravljanja sigurnosti ( npr. postavljanje vizije, strategije i politike , te nadzirati provedbu i učinkovitost ).
c) Odrediti koje resurse i sposobnosti će zadržati ili sam razviti a koji će se djelomično ili potpuno ustupiti drugima .
(2) Očekivanja zainteresiranih strana uzet će se u obzir od strane višeg menadžmenta u aktivnostima i interakciji u procesima sustava upravljanja , s ciljem povećanja zadovoljstva zainteresiranih strana te osigurati da sigurnost nije ugrožena .
(3) Nositelj odobrenja je dužan obavijestiti prodavatelje , dobavljače i izvođače o svim relevantnim aspektima sigurnosti i zahtjevima, te će potvrditi da su u cijelosti implementirali sigurnosnu opremu , proizvode i usluge koje su isporučene , u svim fazama nuklearnog postrojenja i djelatnosti života .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
II.2 MENADŽMENT ZA SIGURNOST
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 8.
(1) Nositelj odobrenja mora uspostaviti , implementirati , ocijeniti i stalno poboljšavati sustav upravljanja u cilju postizanja sigurnosnih ciljeva, te ispuniti zakonske i druge uvjete . Nositelj odobrenja treba izdvojiti odgovarajuća sredstva za obavljanje tih djelatnosti .
(2) Menadžment će na svim razinama poticati i ohrabriti uključivanje svih pojedinaca u provedbi i organizaciji te neprekidno poboljšavati sustav upravljanja .
(3) Nositelj odobrenja mora biti u stanju pokazati učinkovito ispunjenje zahtjeva sustava upravljanja .
(4) Nositelj odobrenja zadržava cjelokupnu odgovornost za sustav upravljanja , čak i ako vanjska organizacija sudjeluje u radu i razvija sve ili dio sustava upravljanja .
(5) Glavni cilj sustava upravljanja je da postigne i poboljša sigurnost:
a) Objedinjujući na koherentan način sve zahtjeve za upravljanjem organizacije;
b) Opisujući planirane i sustavne radnje potrebne za pružanje adekvatnog povjerenje da su svi zahtjevi ispunjeni ;
c) Osiguravajući da se zdravlje, okoliš, sigurnost, kvaliteta i ekonomski zahtjevi ne smatraju odvojenima od sigurnosnih zahtjeva, kako bi se spriječio njihov mogući negativan utjecaj na sigurnost.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 9.
Upravljačke strukture , dužnosti i odgovornosti moraju biti jasno definirane u sustavu upravljanja . Konkretno :
a) Odnos organizacije prema drugim organizacijama , uključujući i njegovu matičnu organizaciju , te regulatorno tijelo .
b) Pozicije koje čine viši menadžment organizacije također će biti definirane u sustavu upravljanja .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 10.
(1) U sustavu upravljanja sigurnost mora biti na prvom mjestu , svi ostali zahtjevi imaju manju važnost .
(2) Sustav za upravljanje mora se utvrditi i integrirati sa zahtjevima sadržanim u ovom Pravilniku :
a) Zakonske i regulatorne zahtjeve ;
b) Bilo kakve službeno dogovorene zahtjeve sa zainteresiranim stranama ;
c) Zahtjeve iz drugih relevantnih kodeksa i standarda usvojenih za uporabu od strane nositelja odobrenja.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 11.
(1) Organizacijska struktura, odgovorni , različite razine vlasti , procesi i sučelja za sve organizacije , jedinice i pojedinace su definirani i dokumentirani u integriranom sustavu upravljanja .
(2) Integrirani sustav upravljanja se mora obratiti menadžmentu u slučaju bilo kakvih promjena u procesima ili organizaciji koji su važni za sigurnost. To uključuje procjenu i ocjenjivanje s obzirom na važnost sigurnosti, opravdanja i komunikacije. Konkretno, potencijalni kumulativni učinci niza organizacijskih promjena, čak i malih ili zanemarivih, kod aktivnosti važnih za sigurnost razmotrit će se i poduzeti odgovarajuće mjere.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
II.3 RUKOVOĐENJE ZA SIGURNOST
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 12.
(1) Viši menadžment je dužan:
a) Razviti zajedničke vrijednosti za sigurnost i očekivanja u ponašanju da bi oblikovali kulturu sigurnosti, kao i promicanja vlasništva za sigurnost.
b) Razviti i komunicirati jasne sigurnosne politike, strategije, planove i ciljeve za sigurnost.
c) Osigurati da su dužnosti i odgovornosti na svim razinama u skladu s politikom, strategijom i ciljevima kako bi se osigurali da su sigurnosni zahtjevi i ciljevi ispunjeni, te da vodili donošenje odluka ili svakodnevni rad.
d) Razvijati i održavati sposobnosti rukovođenja unutar organizacije, tako da menadžeri na svim razinama pokazuju vodstvo. Takve mogućnosti uključuju vodstvo u teškim i neočekivanim situacijama.
e) Poticati otvorenu komunikaciju, tražiti stalnu povratnu informaciju o tome kako učinkovito vodstvo osigurava poboljšava sigurnost, te poduzeti akciju ako je to potrebno.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 13.
(1) Čelnici na svim razinama u organizaciji su dužni:
a) Dosljedno demonstrirati i podržavati stavove i ponašanja koja će dovesti do trajne i jake sigurnosne kulture.
b) Aktivno tražiti informacije o sigurnosnim performansama na otvoren i transparentan način i pokazati predanost kontinuiranom poboljšanju.
c) Uvjeriti se da njihovi postupci potiču otvorenu kulturu izvješćivanja i spremnost da se testiraju akcije ili uvjeti nepovoljne za sigurnost .
d) Koristiti svoj utjecaj kako bi podržavao i poticao zaposlenike da se postigne sigurnost u radu i tražiti njihovo aktivno sudjelovanje u poboljšanju provedbe sigurnosti , uključujući razmatranje uloge osoblja u odlukama vezanim uz sigurnost . Preduvjet za to je zajedničko razumijevanje u cijeloj organizaciji potencijalnih rizika i posljedica , i kako njima upravljati .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
II.4 ORGANIZACIJSKA STRUKTUR A
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 14.
(1) Organizacijska struktura za siguran i pouzdan rad postrojenja , mora osiguravati prikladan odgovor u hitnim slučajevima , mora biti opravdana i dokumentirana .
(2) Adekvatnost organizacijske strukture treba procijeniti kada su napravljene organizacijske izmjene koje bi mogle biti značajne za sigurnost . Takve izmjene moraju biti unaprijed opravdane , pomno planirane , a ocjenjuju se nakon provedbe .
(3) Odgovornosti, ovlaštenja i linije komunikacije moraju biti jasno definirane i dokumentirane za sve osoblje na dužnostima važnim za sigurnost .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
II.5 SIGURNOSNA POLITIKA
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 15.
(1) Nositelj odobrenja je dužan izdati pisanu sigurnosnu politiku. Mora biti jasno ukoliko se daje veći prioritet nečemu drugome osim sigurnosti u svim planovima postrojenja.
(2) Politika sigurnosti mora uključivati obvezu da kontinuirano razvija sigurnost .
(3) Politika sigurnosti dostavlja se svim osobama na lokaciji sa zadacima važnih za sigurnost , na takav način da se politika razumije i primjenjuje . Ključni elementi sigurnosne politike moraju se dostaviti izvođačima , na takav način da se očekivanja i zahtjeve nositelja odobrenja prihvati i primijeni u aktivnostima .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 16.
(1) Sigurnosna politika zahtijeva :
a) Smjernice za provedbu politike i praćenja sigurnosti izvedbe ;
b) Sigurnosne ciljeve i zadatke , jasno formulirane na takav način da ih se može lako pratiti i slijediti od strane Uprave postrojenja .
c) Kontinuirano poboljšanje nuklearne sigurnosti pomoću :
i. Prepoznavanja i analize bilo kojih novih informacija vremenski razmjerno njihovom sigurnosnom značaju ;
ii. Redovitih pregleda cjelokupne sigurnosti nuklearne elektrane , uzimajući u obzir operativno iskustvo , istraživanja sigurnosti i napredak u znanosti i tehnologiji ;
iii. Pravovremene provedbe identificiranih razumno izvedivih poboljšanja.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 17.
Adekvatnost i status provedbe sigurnosne politike moraju biti ocijenjeni od strane nositelja odobrenja na redovnoj osnovi, češće nego povremenim sigurnosnim pregledima.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
III. STUPNJEVITI PRISTUP
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 18.
(1) Načela ocjenjivanja moraju biti dokumentirana u sustavu upravljanja i moraju uzeti u obzir :
a) Sigurnosni značaj i složenost svakog procesa , aktivnosti , struktura , sustava , opreme koja , proizvoda i usluga ;
b) Opasnosti i veličine rizika za sigurnost i potencijalnog utjecaja radiološkog utjecaja na sigurnost, zdravlje, okoliš, sigurnost, kvalitetu i ekonomske elemenate svake aktivnosti;
c) Moguće posljedice ako se dogodi kvar ili neočekivani događaj ili je aktivnost nedovoljno osmišljena ili se nepravilno obavlja .
(2) Ocjenjivanje primjene zahtjeva sustava upravljanja mora se primjenjivati na proizvode i aktivnosti u svakom procesu .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
IV. CILJEVI, STRATEGIJE, PLANOVI I OBVEZE
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 19.
(1) Nositelj odobrenja mora :
a) Uspostaviti strategije, planove i ciljeve organizacije koje su u skladu sa sigurnosnim pravilima i da je njihov ukupni učinak na sigurnost razumljiv se i uspješno vođen.
b) Razviti politiku organizacije te ih dokumentirati u sustavu upravljanja. Politika mora biti u skladu s organizacijom i aktivnostima nuklearnog postrojenja, i podržavati sigurnosnu politiku.
c) Uspostaviti okvir za razvoj ciljeva , strategija , planova i ciljeva koji uzimaju u obzir povratne informacije i uključuju sve razine u organizaciji . Ciljevi , strategija i planovi organizacije će biti razvijeni na takav način da sigurnost nije ugrožena drugim čimbenicima , kao što su proizvodnja i troškovi .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 20.
(1) Ciljevi, strategija, i planovi i moraju se priopćiti i biti upravljani na svim razinama u organizaciji.
(2) Svi pojedinci koji rade posao pod kontrolom organizacije moraju biti svjesni i razumjeti politiku i ciljeve relevantne za njihove poslove, njihov doprinos učinkovitosti sustava upravljanja i sigurnosne implikacije nisu u skladu s tim zahtjevima.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 21.
(1) Nositelj odobrenja mora osigurati su da mjerljive zadaće za provedbu ciljeva, strategije i planovi uspostavljene putem odgovarajućih postupaka na različitim razinama u organizaciji. Ciljevi uključuju upravljanje rizicima od zračenja.
(2) Nositelj odobrenja mora osigurati da se provedba planova povremeno uspoređuje s ciljevima te da su poduzete radnje za rješavanje odstupanja od planova gdje je potrebno.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
V. UPRAVLJANJE PROCESIMA I AKTIVNOSTIMA
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 22.
(1) Nositelj odobrenja mora utvrditi procese sustava upravljanja koji su potrebni za postizanje ciljeva, osigurati sredstva kako bi zadovoljili sve zahtjeve i isporučiti proizvode organizacije. Njihov razvoj će se planirati, provoditi, procijeniti i kontinuirano poboljšavati.
(2) Nositelj odobrenja će definirati sve procesne sekvence i sučelja. Posebna pozornost će se posvetiti sučelju kako unutar organizacije i vanjskim pružateljima usluga.
(3) Svaki postupak će se razvijati i upravljati s istim na način da sigurnost nije ugrožena, a zahtjevi ispunjeni. Procesi, uključujući i povratne mehanizme, primjenjivat će se, procjenjivati i kontinuirano poboljšavati.
(4) Nositelj odobrenja mora utvrditi i provoditi postupke nužne kako bi se osigurala učinkovitost provedbe i nadzora nad procesima .
(5) Razvoj svakog postupka mora osigurati da :
a) Zahtjevi procesa su navedeni i obratno ( npr. sukladno važećim propisima , zakonski , pravni , sigurnost , zdravlje , okoliš , sigurnost , kvaliteta i ekonomski uvjeti );
b) Su opasnosti i rizici identificirani , zajedno sa svim potrebnim umirujući radnji ;
c) Su definirane interakcije sa procesima;
d) Su identificirani procesi ulaza i izlaza ;
e) Da je opisan tijek procesa ;
f) Je uspostavljen kriterij postupka mjerenja procesa .
(6) Nositelj odobrenja obvezan je izraditi , provjeriti i implementirati nove procese i promjene postojećih na način da sigurnost nije ugrožena .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 23.
(1) Svaki proces koji može utjecati na sigurnost će se obavljati u kontroliranim uvjetima , koristeći lako razumljive , provjerene trenutne procedure , upute , nacrte ili druge odgovarajuće načine . To će se na odgovarajući način vrednovati prije prve uporabe i povremeno preispitivati kako bi se osigurala prikladnost i učinkovitost .
(2) Ljudi koji obavljaju djelatnost koja se odnosi na procese će biti uključeni u vrednovanje.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 24.
Za svaki proces aktivnosti za inspekciju, ispitivanja, provjere i vrednovanja, svojim kriterijima prihvatljivosti i odgovornosti za obavljanje takve djelatnosti moraju biti navedene u prijavi za stupnjevanje pristupa, uključujući, ako i kada se zahtijeva neovisna inspekcija, ispitivanje, provjeravanje i vrednovanje.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 25.
Aktivnosti i sučelja između različitih pojedinaca ili grupa koji su uključeni u jednom procesu, moraju biti planirana, kontrolirana i upravljana na način koji osigurava učinkovitu komunikaciju i jasno dodjeljivanje odgovornosti .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 26.
Nositelj odobrenja mora osigurati da se aktivnostima i procesima elektrane upravlja putem dokumentiranog sustava upravljanja koji pokriva sve aktivnosti , uključujući i odgovarajuće aktivnosti s dobavljačima i izvođačima radova , što može utjecati na siguran rad postrojenja .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
VI. DOKUMENTACIJA SUSTAVA UPRAVLJANJA
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 27.
(1) Sustav za upravljanje mora biti dokumentiran .
(2) Dokumentacija sustava upravljanja mora biti razvijena kako bi bila razumljiva , jasna , nedvosmislena i pristupačna onima koji će je koristiti . Dokumenti moraju biti pod kontrolom , čitljivi , prepoznatljivi i lako dostupni na mjestu upotrebe .
(3) Promjene dokumenata moraju biti pregledane i snimljene i podliježu istoj razini provjere kao i odobrenja samih dokumenata.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 28.
(1) Dokumentacija sustava upravljanja mora, kao minimum, uključivati sljedeće:
a) Politika izjava organizacije ;
b) Opis sustava upravljanja;
c) Opis organizacijske strukture nositelja odobrenja ;
d) Opis funkcionalne odgovornosti , razine odgovornosti i interakcija upravljanja , izvođenja i ocjenjivanja rada , kao i opis interakcije s relevantnim vanjskim organizacijama ;
e) Vrijednosti i očekivanja od višeg menadžmenta ;
f) Jasan opis "kada, kako i tko" donosi odluke;
g) Opis procesa i informacija koje objašnjavaju kako rad treba pripremiti, pregledati, provoditi, zabilježiti, procjenjivati i poboljšavati. Opis će se na temeljiti te odražavati na politiku;
h) Opis interakcija s relevantnim vanjskim zainteresiranim stranama i organizacijama , uključujući nadležne organizacije i regulatorno tijelo prema potrebi .
(2) Dokumentacija sustava upravljanja mora sadržavati :
a) Karakteristike organizacije i njezinih aktivnosti ;
b) Složenost procesa i njihovih interakcija .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
VII. UPRAVLJANJE RESURSIMA
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
VII.1. OSIGURAVANJE SREDSTAVA
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 29.
Nositelj odobrenja mora utvrditi i osigurati resurse potrebne za obavljanje djelatnosti organizacije , tako da je sigurnost kontinuirano poboljšava , a ne kompromitira .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 30.
Informacijama i znanjem organizacije će se upravljati kao resursom .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
VII.2 LJUDSKI RESURSI
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 31.
Nositelj odobrenja mora osigurati da su svi pojedinci sposobni obavljati svoj dodijeljen im posao te da razumiju važnost i značaj svojih aktivnosti za sigurnost . Pojedinci moraju imati odgovarajuće obrazovanje i obuku , te moraju imati odgovarajuće vještine , znanja i iskustva kako bi se osigurala njihova nadležnost . Obuka mora osigurati da su pojedinci svjesni važnosti i značaja njihovih djelatnosti te o tome kako njihove aktivnosti pridonose sigurnosti u ostvarivanju ciljeva organizacije . Provoditi će se procjena učinkovitosti treninga ili aktivnosti koje su poduzete . Potrebno znanje će se postići i održavati .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 32.
(1) Nositelj odobrenja mora uspostaviti aranžmane kako bi se osiguralo da organizacija ima i održava , uključujući i vanjske podrške , u svakoj fazi životnog ciklusa nuklearnog postrojenja i aktivnosti koje dovode do opasnosti od zračenja , cijeli niz resursa i sposobnosti potrebnih za provođenje svih aktivnosti i odgovornosti kako bi se osigurala sigurnost .
(2) Potreban broj djelatnika za rad na siguran način , a njihova se nadležnost mora analizirati na sustavan i dokumentirani način .
(3) Dostatnost osoblja za rad na siguran način , njihova nadležnosti , i prikladnosti za sigurnosne rad dokazuje se redovito i dokumentirano .
(4) Mora postojati dugoročni plan osoblja za aktivnosti koje su važne za sigurnost .
(5) Promjene broja osoblja , koje bi mogle biti značajne za sigurnost , mora se opravdati unaprijed , planski i vrednovati nakon provedbe .
(6) Nositelj odobrenja mora uvijek imati dovoljno vlastitog nadležnog osoblja i sredstva za razumijevanje osnove licenciranja postrojenja i stvarni dizajn i rad postrojenja u svim stanjima postrojenja .
(7) Nositelj odobrenja mora održavati dovoljnim vlastito stručno osoblje i resurse kako bi odredili i postavili standarde upravljanja i procjenu sigurnosti na radu koju provode izvođači .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
VII.3. INFRASTRUKTURA I RADNO OKRUŽENJE
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 33.
Nositelj odobrenja će utvrditi , osigurati , održavati i ponovno procijeniti infrastrukturu i radno okruženje potrebno za rad, te će isto provoditi na siguran način i pritom ispuniti sve nužne zahtjeve .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
VIII. SIGURNOSNA KULTURA
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 34.
(1) Svi pojedinci u organizaciji moraju doprinijeti promicanju i poticanju jake sigurnosne kulture implementacijom i jačanjem :
a) Individualne i kolektivne predanost sigurnosti ;
b) Vlasništvom nad sigurnosti ;
c) Otvoreno kulture koja potiče povjerenje , suradnju , besplatnu komunikaciju , osigurava dobre radne uvjete i cijeni izvještavanje o ljudskim i organizacijskim problemima ;
d) Prijavljivanjem nedostataka struktura , sustava i komponenti kako bi se izbjeglo pogoršanje sigurnosti ;
e) Žurne potvrde i povratne veze za identifikaciju problema i prijedloga za poboljšanje ;
f) Načina kojim organizacija kontinuirano nastoji razviti i poboljšati sigurnost i sigurnosnu kulturu;
g) Odgovornosti organizacija i pojedinaca na svim razinama za sigurnost;
h) Mjera za poticanje stava za propitivanja i učenje te obeshrabrivanja samozadovoljstva na svim razinama u organizaciji s obzirom na sigurnost;
i) Zajedničkog razumijevanja ključnih aspekata sigurnosti i sigurnosne kulture unutar organizacije ;
j) Svijesti o rizicima i opasnostima vezanim za njihov rad i radne okoline razumijevanje mogućih posljedica ;
k) Sigurnosno vođenim konzervativnim odlučivanjem u svim aktivnostima.
(2) Željeni i očekivani stavovi i ponašanja , uključujući i od dobavljača , koji rezultiraju jačanjem sigurnosne kulture će biti podržani od strane sustava za upravljanje .
(3) Sustav za upravljanje mora osigurati sredstva za sustavno razvijanje , podršku i promicanje željenih i očekivanih stavova i ponašanja koja će dovesti do jake sigurnosne kulture . Adekvatnost i učinkovitost tih sredstava mora biti ocijenjena kao dio samoprocjene i revizija sustava upravljanja .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 35.
Nositelj odobrenja mora osigurati da se dobavljači i ugovorne strane čije poslovanje može imati utjecaja na sigurnost nuklearnog postrojenja pridržavaju načela iz članka 35. ovog Pravilnika do odgovarajuće mjere .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 36.
(1) Nositelj odobrenja će povremeno provoditi nezavisne procjene i samo- procjene sigurnosne kulture i vođenja za sigurnost .
(2) Rezultati takve procjene dostavljaju se , na otvoren i transparentan način , svim razinama u organizaciji i aktiviraju kako bi se osiguralo poboljšanje i promicanje organizacija učenja .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
IX. UPRAVLJANJE DOBAVLJAČIMA
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 37.
(1) Nositelj odobrenja zadržava odgovornost za sigurnost kod ugovaranja bilo kakvih procesa, a kada prima bilo koji predmet, proizvod ili uslugu.
(2) Sustav za upravljanje mora sadržavati raspored za:
a) Izbor dobavljača predmeta , proizvoda i usluga na temelju učinkovitosti vlastitog sustava upravljanja i performansi ;
b) Kvalifikacije dobavljača predmeta , proizvoda i usluga ;
c) Specifikacije ugovornih uvjeta , uključujući zahtjeve vezane uz sigurnost ;
d) Osiguranje, gdje je to prikladno, odgovarajućih savjeta , informacija i osposobljavanje dobavljača i njihovih zaposlenika ;
e) Odgovarajuće mjere za komunikaciju i nadzor ;
f) Periodične procjene sustava za upravljanje i performanse dobavljača ;
g) Verifikaciju i evaluaciju da predmeti, proizvodi i usluge ispunjavaju uvjete .
(3) Nositelj odobrenja će obavijestiti dobavljača o sustavu ocjenjivanja i zahtjevima koje treba razmotriti njegov sustav upravljanja .
(4) Dobavljači proizvoda moraju biti izabrani na temelju utvrđenih kriterija i njihov učinak će se ocjenjivati .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
X. ZAINTERESIRANE STRANE
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 38.
(1) Nositelj odobrenja mora priznati i napraviti aranžmane za prepoznavanje , razumijevanje i provedbu pravnih i regulatornih zahtjeva nametnute organizaciji za interakciju sa zainteresiranim stranama . Takvi zahtjevi moraju biti integrirani u sustav upravljanja na sustavan način kako bi se olakšala provedba, pregled i upravljanje promjenama .
(2) Za provedbu pravnih ili regulatornih zahtjeva ili dobrovoljne inicijative interakcije sa zainteresiranim stranama , viša uprava će poduzeti mjere kako bi se osiguralo da su povezani procesi definirani , razumljivi i da se provode . Takvi aranžmani će biti integrirani u sustav upravljanja .
(3) Nositelj odobrenja mora utvrditi odgovarajuća sredstva za informiranje i savjetovanje javnosti i drugi zainteresiranih strana o mogućim rizicima od zračenja povezanim s radom nuklearnog postrojenja ili pro vođenja aktivnosti .
(4) Nositelj odobrenja dužan je učiniti što je potrebno za slušanje zainteresiranim stranama , prikupiti njihove komentare i pitanja od značaja za sigurnost i poduzeti odgovarajuće mjere .
(5) Očekivanja zainteresiranih strana razmotrit će se od strane Uprave u aktivnostima i interakcije u procesima sustava upravljanja , s ciljem povećanja zadovoljstva zainteresiranih strana , dok će u isto vrijeme osiguravati da sigurnost nije ugrožena .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
XI. MJERENJE, PROCJENA, VREDNOVANJE I UNAPREĐENJE
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 39.
(1) Mjerenje , procjenu , vrednovanje i unapređenje sustava upravljanja provodi se u cilju stalnog poboljšanja razine sigurnosti .
(2) Pregled sustava upravljanja provodi se u planiranim razmacima kako bi se osigurala učinkovitost sustava upravljanja .
(3) Učinkovitost sustava za upravljanje će se pratiti i mjeriti kako bi se potvrdila sposobnost sustava za postizanje željenih rezultata i utvrditi mogućnosti za poboljšanje.
(4) Svi procesima provodi se periodično ocjenjivanje učinkovitosti. Obavljati će se odgovarajuća i dostatna procjene rizika sigurnosti koji proizlaze iz pojedinih procesa i aktivnosti.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 40.
(1) Uzroci neujednačenosti i drugih sigurnosnih pitanja koja iskrsnu odredit će se i ocijeniti njihove moguće posljedice . Pravodobno se određuje i provodi korektivne mjere za otklanjanje . Preventivne mjere kako bi se otklonili uzroci mogućih neujednačenosti utvrđuju se i pravovremeno poduzimaju .
(2) Stanje i djelotvornost svih korektivnih i preventivnih akcija će se pratiti i prijaviti upravi na odgovarajućoj razini u organizaciji .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 41.
(1) Mogućnosti za poboljšanje sigurnosti i sustava upravljanja moraju biti identificirane a aktivnosti za poboljšanje sigurnosti procesa odabrane , planirane i zabilježene .
(2) Poboljšanje planova uključuje planove za pružanje adekvatnih resursa . Pratiti će se akcije za poboljšanje do njihovog završetka i provjeriti učinkovitost poboljšanja .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 42.
(1) Nositelj odobrenja mora provoditi samoprocjenu da ocijeni uspješnost rada za koji su odgovorni i poboljšanje sigurnosne kulture .
(2) Samoprocjenu obavljaju pojedinci na svim razinama u organizaciji kako bi se spriječilo , identificiralo i ispravilo nedostatke koji koče postizanje ciljeva organizacije , kao i unaprijedilo sustav upravljanja i poboljšala kultura sigurnosti i učinkovitost procesa i aktivnosti . Također će se koristiti za identifikaciju prednosti i učiti na tome u svrhu poboljšanja .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 43.
(1) Nezavisne procjene provode se redovito u ime nositelja odobrenja :
a) Da bi se procijenila učinkovitost procesa u zadovoljavanju i ispunjavanju ciljeva, strategije i planova;
b) Da bi se utvrdila adekvatnost radne uspješnosti i vođenje;
c) Za procjenu sigurnosne kulture organizacije ;
d) Za praćenje kvalitete proizvoda ;
e) Da se identificiraju mogućnosti za poboljšanje .
(2) Osnovat će se organizacijska jedinica s odgovornošću za obavljanje samostalne procjene . Ova jedinica će imati dovoljno ovlasti da ispuni svoje zadaće .
(3) Pojedinci koji provode neovisne procjene neće ocjenjivati svoj vlastiti rad .
(4) Nositelj odobrenja će ocijeniti rezultate procjene i poduzeti sve potrebne mjere , te će odluke i razloge za djelovanje pohraniti i komunicirati unutar organizacije .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
XII.PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 44.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom izdavanja u Narodnim novinama.
Klasa:
Broj:
Datum:
Potpis
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost