Na temelju članka, stavka 2 Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti (NN 141/13 i 39/15), ravnatelj državnog zavoda za radiološku i nuklearnu sigurnost, donosi
PRAVILNIK
o učestalosti, sadržaju, opsegu i načinu izvođenja povremenih sigurnosnih pregleda nuklearnih postrojenja
I. OPĆE ODREDBE
Članak. 1.
Ovaj Pravilnik utvrđuje zahtjeve o učestalosti, sadržaju, opsegu i izvođenju povremenih sigurnosnih pregleda nuklearnih postrojenja, u svrhu osiguravanja sigurnog radatijekom njihovog radnog vijeka.
Članak 2.
Opći i posebni zahtjevi zapovremene sigurnosne preglede utvrđeni ovim Pravilnikom, trebaju biti primijenjeni na svim nuklearnim postrojenjima, osim nuklearnih elektrana, kako je definirano Zakonom o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti, stupnjevitim pristupom, uzimajući u obzir složenost i specifičnost svakog nuklearnog postrojenja.
Članak 3.
Ovaj Pravilnik sadrži odredbe koje su u skladu sa Direktivom Vijeća 2014/87/Euratom od 8 srpnja 2014 s izmjenama i dopunama 2009/71/Euratom o uspostavljanju okvira zajednice za nuklearnu sigurnost nuklearnih postrojenja (OJ L 219, 25.7.2014).
Članak 4.
Sljedeći pojmovi, u ovom Pravilniku imaju sljedeća značenja:
Osnova za licenciranjeje niz regulatornih zahtjeva primjenjivih na nuklearno postrojenje.
Povremeni sigurnosnipregled je sustavna procjena svih važnih aspekata vezanih uz dizajn i rad nuklearnog postrojenja, koji se provodi u svrhu potvrđivanja sigurnog rada nuklearnog postrojenja, te kako bi se utvrdile sve praktične mjere postizanja razine nuklearne sigurnosti što je bliže moguće onima zahtijevanim trenutnim standardima.
Projektna osnova je raspon uvjeta i događaja koji su uzeti u obzir izričito u projektiranju postrojenja, prema utvrđenim kriterijima, tako da nuklearno postrojenje ne prelazi odobrene granice planiranim radom sigurnosnih sustava.
Radni vijek je razdoblje tijekom kojeg se ovlašteno nuklearno postrojenje koristi za njegovu namijenjenu svrhu, do razgradnje.
Referentni standardi sigurnosti za povremene sigurnosne preglede sastavljeni su od regulatornih zahtjeva, propisa i standarda odobrenih od strane Državnog zavoda za radiološku i nuklearnu sigurnost (Dalje u tekstu: Zavod), kao dio osnovnog dokumenta povremenog sigurnosnog pregleda ili kao skup dokumenata za upotrebu u izvođenju povremenih sigurnosnih pregleda.
Sigurnosna dokumentacija nuklearnog postrojenja uključuje svu dokumentaciju koja sadrži informacije i obrazloženja, kako bi se dokazalo da je nuklearno postrojenje sigurno za rad, sukladno regulatornim zahtjevima i primjenjivim standardima.
Starenje je složen proces kroz koji se karakteristike objekata, sustava, dijelova ili opreme vremenom ili korištenjem postepeno mijenjaju.
Trenutni standardi sigurnosti i prakse su standardi i prakse koji su na snazi u vrijeme izvođenja povremenog sigurnosnog pregleda.
Upravljanje starenjemje sustav radnji i mjerenja kojim se kontrolira je li degradacija starenjem i istrošenošću objekata, sustava, dijelova i opreme unutar dozvoljenih granica.
II. OPĆI ZAHTJEVI ZA POVREMENNE SIGURNOSNE PREGLEDE
Članak 5.
(1) Nositelj odobrenja za nuklearno postrojenje će izvoditi povremene sigurnosne preglede tijekom radnog vijeka nuklearnog postrojenja i podnositi izvještaje tih pregleda Zavodu u skladu sa sljedećim zahtjevima i svim dodatnim uputama propisanim od strane Zavoda. (2) Nositelj odobrenja za nuklearno postrojenje imati će glavnu odgovornost za izvođenje povremenih sigurnosnih pregleda.
Članak 6.
Povremeni sigurnosni pregledi izvode se povremeno, najmanje svakih 10 godina. Povremeni sigurnosni pregledi ne smiju trajati duže od 3 godine.
III. CILJEVI POVREMENNIH SIGURNOSNIH PREGLEDA
Povremeni sigurnosni pregledi ne zamjenjuju rutinske ili posebne procjene nuklearne sigurnosti, koje izvodi nositelj odobrenja za nuklearno postrojenje, ali će biti izvedeni kao dodatak ovima sa svrhom analize kumulativnih utjecaja starenja, promjena, pogonskih iskustava, razvoja tehnologije i promjena vezanih uz lokaciju u projektnu osnovu i pogonsku praksu.
Ciljevi povremenih sigurnosnih pregleda
Članak 8.
(1) Povremenim sigurnosnim pregledom će se utvrditi prikladnost i učinkovitost dogovora i objekata, sustava, dijelova i opreme kojiosiguravaju sigurnost nuklearnog postrojenja do sljedećeg povremenog sigurnosnog pregleda ili do kraja radnog vijeka postrojenja. (2) Pregledom će se utvrditi i procijeniti sigurnosni značaj odstupanja od trenutnih standarda sigurnosti i međunarodne dobre prakse, uzimajući u obzir pogonska iskustva, relevantne rezultate istraživanja i trenutno stanje tehnologije. (3) Povremenim sigurnosnim pregledom će se utvrditi usklađenost nuklearnog postrojenja s njegovom projektnom osnovom , a sva odstupanja se moraju riješiti. (4) Povremenim sigurnosnim pregledom će se utvrditi u kojoj je mjeri sigurnosna dokumentacija nuklearnog postrojenja potpuna i valjana.
Članak 9.
Kao rezultat pregleda nositelj odobrenja će u razumnom vremenu primijeniti sve razumne mjere poboljšanja usmjerene na smanjivanje odstupanja od trenutnih standarda sigurnosti i praksa.
Članak 10.
(1) Napravit će se opća procjena sigurnosti nuklearnog postrojenja, pokrivajući razdoblje do idućeg povremenog sigurnosnog pregleda, te će temeljem rezultata pregleda biti pokazano da postoji odgovarajuće povjerenje u sigurnost nuklearnog postrojenja za daljnji rad.
(2) Opća procjena će utvrditi sve probleme koji mogu ograničiti siguran rad nuklearnog postrojenja u budućnosti, te objasniti kako će se ti problemi riješiti.
IV. OPSEG POVREMENIH SIGURNOSNIH PREGLEDA
Članak 11.
(1) Povremeni pregled će se odnositi na sve objekte i sustave, strukture, dijelove i opremu na lokaciji, koji su obuhvaćeni uporabnom dozvolom i njihov pogon, zajedno sa osobljem i njihovom organizacijom. (SSG-25§ 4.1).
(2) Razina detalja u pregledu osigurati će da će u pregled biti uključeni svi aspekti dizajna i rada nuklearnog postrojenja koji imaju utjecaj na sigurnost.
Članak 12.
(1) Opseg pregleda će biti sveobuhvatan koliko je god razumno moguće s obzirom na značajne sigurnosne aspekte rada nuklearnog postrojenja.
(2) Povremenim sigurnosnim pregledom će minimalno biti pokrivena sljedeća područja i sigurnosni čimbenici:
a) Sigurnosni čimbenici vezani uz nuklearno postrojenje:
i. Dizajn nuklearnog postrojenja;
ii. Stvarno stanje objekata, sustava, dijelova i opreme važne za sigurnost;
iii. Kvalifikacija opreme;
iv. Starenje;
b) Sigurnosni čimbenici vezani uz sigurnosnu analizu:
i. Deterministička sigurnosna analiza;
ii. Probabilistička sigurnosna procjena
iii. Analiza opasnosti;
c) Sigurnosni čimbenici vezani uz učinkovitost i povratnu informaciju iskustva:
i. Provedbasigurnosti;
ii. Primjenjivanje iskustava i rezultata istraživanja iz drugih sličnih nuklearnih postrojenja;
d) Sigurnosni čimbenici vezani uz upravljanje
i. Organizacija, sustav upravljanja i sigurnosna kultura;
ii. Postupci;
iii. Ljudski faktor;
iv. Plan za hitne slučajeve.
e) Sigurnosni čimbenici vezani uz okoliš:
i. Radiološki utjecaj na okoliš.
(3) Trebaju biti revidirani aranžmani za zaštitu od zračenja i njihov utjecaj:
a) kao specifični aspekti sigurnosnih čimbenika vezanih uz: dizajn nuklearnog postrojenja; stvarno stanje objekata, sustava, dijelova i opreme važnih za sigurnost; provedbu sigurnosti; i postupke, ili
b) kao zasebni sigurnosni čimbenici.
Članak 13.
Svako odstupanje od zahtjeva ovog Pravilnika analizirati će i opravdati nositelj odobrenja i podnijeti ga Zavodu na odobrenje, kao dio osnovnog dokumenta povremenog sigurnosnog pregleda.
V. POSTUPAK POVREMENOG SIGURNOSNOG PREGLEDA
Predpregledne aktivnosti
Članak 14.
(1) U cilju sveobuhvatnog, dosljednog i sustavnog pristupa pregledu, nositelj odobrenja za korištenje nuklearnog postrojenja elaborirati će i prezentirati Zavodu, prije nego započne sa pregledom, detaljan program povremenog sigurnosnog pregleda, dajući relevantnu informaciju o organizaciji, upravljanju i metodologiji povremenog sigurnosnog pregleda.
(2) Program povremenog sigurnosnog pregleda bit će prezentiran prije početka pregleda, u osnovnom dokumentu povremenog sigurnosnog pregleda ili u ekvivalentnom skupu od nekoliko dokumenata, u skladu s Člankom 11 stavak (1) ovog Pravilnika.
(3) Početna točka povremenog sigurnosnog pregleda bit će odobrenje osnovnog dokumenta povremenog sigurnosnog pregleda od strane Zavoda.
Pregled
Članak 15.
(1) Svaki sigurnosni čimbenik bit će pregledan za sva relevantna operativna stanja i uvjete u slučaju nesreće, i svi rezultati će se usporediti s licenciranim, kao i sa referentnim standardima sigurnosti i praksama.
(2) Ovim korakom će se dobiti popis prednosti i nedostataka (sigurnosna pitanja) za svaki sigurnosni čimbenik.
(3) Otkriveni nedostaci će se rangirati u usporedbi sa referentnim standardima sigurnosti, prema njihovoj važnosti za sigurnost, kao i sva razumna primjenjiva sredstva prevladavanja tih nedostataka koje predlaže nositelj odobrenja.
(4) Ako se tijekom pregleda utvrdi da nedostaci potencijalno predstavljaju neposredan i značajan rizik za zdravlje ili sigurnost radnika, javnosti ili okoliša, moraju se procijeniti posljedice tih nedostataka, obavijestiti Zavod, te provesti odgovarajuće mjere, u suglasnosti sa Zavodom, što je prije moguće.
(5) Opća procjena sigurnosti u nuklearnom postrojenju bit će provedena na osnovi rezultata pregleda pojedinačnih sigurnosnih čimbenika.
(6) Opća procjena će razmatrati sve rezultate, sve korektivne radnje i poboljšanja, kao i kompenzacijske mjere utvrđene iz pregleda sigurnosnih čimbenika, te procijeniti njihov ukupni utjecaj na sigurnost.
(7) opća procjena će identificirati mogućnosti međudjelovanja sigurnosnih čimbenika, identificirati preklapanje problema između različitih pregleda sigurnosnih čimbenika i osigurati da se takvi problem odgovarajuće i u potpunosti identificiraju.
Priprema plana integrirane primjene
Članak 16.
(1) Nositelj odobrenja za nuklearno postrojenje će provoditi opširnu procjenu potencijalnih poboljšanja sigurnosti utvrđenih u pregledu i odabrati razumno provedivo poboljšanje.
(2) Potrebno je primijeniti što je više moguće poboljšanja u predviđenom vremenu trajanja povremenog sigurnosnog pregleda.
(3) Plan integrirane primjene onih sigurnosnih poboljšanja koji ne mogu biti primijenjeni u predviđenom roku u sklopu povremenog sigurnosnog pregleda, biti će pripremljen i dostavljen Zavodu na odobrenje.
(4) Procijeniti će se prihvatljivost pojedinačnog i ukupnog doprinosa riziku, povezanog s kontinuiranim radom nuklearnog postrojenja, u prisutnosti svih neriješenih nedostataka.
(5) Rezultati povremenog sigurnosnog pregleda i vezani plan sigurnosnih poboljšanja bit će dostavljeni Zavodu na procjenu. Odobrenje plana integrirane primjene od strane Zavoda smatra se završetkom povremenog sigurnosnog pregleda.
VI. Ulazni podaci za povremeni sigurnosni pregled
Članak 17.
(1) Za izvođenje povremenog sigurnosnog pregleda projektne osnove nuklearnog postrojenja , kao i determinističke i probabilističke analizemoraju biti prikladno dokumentirane. U slučaju da gore spomenuta dokumentacija nije aktualnaili nije dostupna, poduzeti će se mjere prije izvođenja povremenog sigurnosnog pregleda, kao bi se spriječili nedostaci putem projekata neovisnih odpovremenog sigurnosnog pregleda.
(2) Korištenje rezultata relevantnih studija, rutinskih procjena i pregleda sigurnosnih čimbenika, kao i aktivnosti vezanih uz izdavanje dozvole, usklađenost ili postupke u povremenom sigurnosnom pregledu bit će prikladno navedeni i dostupni, te njihov doprinos opravdan.
VII. OPĆI PRISTUP I METODE
Članak 18.
(1) U pregledu će se koristiti obnovljena, sustavna i dokumentirana metodologija. Odabir metode treba biti u skladu s očekivanim ishodom povremenog sigurnosnog pregleda.
(2) Procjena se provodi primjenom determinističkih i probabilističkih. Metode determinističkih i probabilističkih procjena trebaju biti primijenjene na način da se međusobno nadopunjuju, kako bi se dobio uvid u relativni doprinos sigurnosti s različitih aspekata nuklearnog postrojenja, radi određivanja značaja pitanja sigurnosti kao i za provođenje efektivnih i korektivnih mjera.
(3) Nositelju dozvole za korištenje nuklearnog postrojenja savjetuje se da u izradi metodologije povremenog sigurnosnog pregleda primjeni smjernice iz relevantnih IAEA vodiča o sigurnosti.
Članak 19.
Svi trenutni relevantni propisi nacionalne sigurnosti, standarda sigurnosti i dizajna biti će uključeni u popis referentnih standarda sigurnosti. Drugi postojeći zahtjevi, kao što su međunarodni standardi sigurnosti i pogonske prakse, nacionalni ili međunarodni vodiči te standardi sigurnosti koje izdaje država podrijetla tehnologije, biti će uključeni u popis referentnih standarda sigurnosti, u mjeri u kojoj je potrebno da bi se ispunili propisi nacionalne sigurnosti i standardi u najvećoj mogućoj mjeri. Odabir i hijerarhija standarda sigurnosti i pogonske prakse koji se razmatraju biti će jasno navedene u osnovnom dokumentu povremenog sigurnosnog pregleda.
Članak 20.
Prije početka pregleda sigurnosnih čimbenika bit će utvrđene metode za procjenu, kategorizaciju, poredak i prioritetnost rezultata i te metode će biti dokumentirane.
Pregled pojedinačnih sigurnosnih faktora
Članak 21.
(1) Svaki sigurnosni čimbenik naveden u članku 13(2) ovog Pravilnika će biti detaljno pregledan sa sljedećim ciljevima:
a) Pregled dizajna nuklearnog postrojenja biti će proveden da se utvrdi prikladnost dizajna te njegova dokumentacija, procjenom prema referentnim standardima sigurnosti.
b) Pregled dizajna nuklearnog postrojenja bit će proveden za sve objekte, sustave, dijelove i opremu važne za sigurnost.
Članak 22.
(1) Pregledom stvarnog stanja objekata, sustava, dijelova i opreme važnih za sigurnost, utvrdit će se dali su u mogućnostiispunitizahtjeve dizajna do idućeg povremenog sigurnosnog pregleda.
(2) Pregled će utvrditi je li stanje objekata, sustava, dijelova i opreme važnih za sigurnost ispravno dokumentirano i po potrebi će se zahtijevati kontinuirano održavanje, nadzor i programi inspekcije tokom rada.
(3) Objekti, sustavi, dijelovi i oprema važni za sigurnost mogu biti grupirani prema funkcionalnim sustavima ili tipu.
Članak 23.
Pregled kvalificiranosti opreme će pokazati je li oprema važna za sigurnost u nuklearnom postrojenju ispravno kvalificirana, uključujući i onu važnu za uvjete u okolišu, i provodi li se kvalifikacija kroz program održavanja, inspekcije i testiranja što osigurava pouzdano djelovanje sigurnosnih funkcija do idućeg povremenog sigurnosnog pregleda.
Članak 24.
Pregled starenja će se utvrditi upravlja li se učinkovito aspektima starenja koji utječu na objekte, sustave, dijelove i opremu važne za sigurnost, i je li na snazi program upravljanja efektivnim starenjem tako da sve potrebne sigurnosne funkcije budu provođene tijekom predviđenog radnog vijeka nuklearnog postrojenja, i ako je tako predloženo, za produženi rad.
Članak 25.
(1) Pregled determinističke sigurnosne analize pokazati će u kojoj je mjeri postojeća deterministička sigurnosna analizapotpuna i ostaje li važeća kada se sljedeći aspektiuzmu u obzir:
a) Stvarni dizajn nuklearnog postrojenja, uključujući sve modifikacije objekata, sustava, dijelova i opreme od posljednjeg izvješća o sigurnosnoj analizi ili posljednjeg povremenog sigurnosnog pregleda;
b) Trenutni način rada i postupanje s gorivom;
c) Stvarno stanje objekata, sustava, dijelova i opreme važnih za sigurnost i njihovo predviđeno stanje na kraju razdoblja pokrivenog povremenim sigurnosnim pregledom;
d) Korištenje modernih, verificiranih kompjuterskih kodova;
e) Trenutne determinističke metode;
f) Trenutni standardi sigurnosti i znanja (uključujući rezultate istraživanja i razvoja);
g) Postojanje i prikladnostsigurnosnih granica.
(2) Pregled će uključiti i procjenupodupirućih analiza dizajna za produženi rad kako bi se utvrdilo jesu li dogovori usmjereni na sprječavanje ili ublažavanje ozbiljnih nesreća dovoljni te jesu li poboljšanja razumna iprimjenjiva.
Članak 26.
Pregledprobabilističke sigurnosne procjene se provodi kako bi se otkrili nedostaci u dizajnu i radu nuklearnog postrojenja kao dio opće procjene, te kako bi se ocijenila i usporedila predložena poboljšanja u sigurnosti.
Članak 27.
Pregled analize opasnosti će utvrditi primjerenost zaštite nuklearnog postrojenja prema unutarnjim i vanjskim opasnostima, uzimajući u obzir dizajn nuklearnog postrojenja, karakteristike područja, stvarno stanje objekata, sustava, dijelova i opreme važnih za sigurnost i njihovo previđeno stanje na kraju razdoblja pokrivenog povremenim sigurnosnim pregledom, te trenutne analitičke metode, standarde sigurnosti i znanja.
Članak 28.
(1) Pregled provođenja sigurnosnih mjera će utvrditi ukazuju li indikatori provođenja sigurnih mjera u nuklearnom postrojenju i evidencija pogonskih iskustava, uključujući procjenu prouzročitelja događaja, na potrebu poboljšanja sigurnosti.
(2) Neovisno o odredbama članka 13 stavak (3) ovog Pravilnika, zapisi o dozama zračenja i radioaktivnim otpadnim vodama biti će pregledani kao dio provođenja mjera sigurnosti kako bi se utvrdilo jesu li unutar dozvoljenih granica, najniže razumno moguće i upravlja li se njima pravilno, isključivo ispitivanjem podataka o dozi zračenja i radioaktivnim otpadnim vodama te učinkovitost mjera zaštite odzračenja na snazi.
Članak 29.
Pregledom iskustava iz drugih nuklearnih postrojenja i na osnovu nalaza utvrditi će se postoji li odgovarajuća povratna informacija o relevantnim iskustvima iz drugih nuklearnih postrojenja i iz rezultata istraživanja i koriste li se isti za uvođenje razumnih i primjenjivih poboljšanja sigurnosti u nuklearnom postrojenju ili u organizaciji rada.
Članak 30.
Pregled organizacije, upravljanja sustavom i sigurnosne kulture će utvrditi jesu li organizacija, upravljanje sustavom i sigurnosna kultura prikladne i djelotvorne za osiguravanje sigurnog rada nuklearnog postrojenja.
Članak 31.
(1) Pregled postupaka će utvrditi jesu li postupci upravljanja, primjena i pridržavanje operativnih i radnih postupaka za održavanje usklađenosti s radnim ograničenjima i uvjetima, te regulatorni zahtjevi, odgovarajući i djelotvorni i osiguravaju li sigurnost nuklearnog postrojenja.
(2) Pregled ovih sigurnosnih čimbenika će se usredotočiti na one postupke koji imaju najveći utjecaj na sigurnost i ne trebaju nužno uključivati potpuni pregled svakog postupka.
Članak 32.
Pregled ljudskih čimbenika biti će proveden kako bi se procijenili različiti ljudski čimbenici koji mogu utjecati na siguran rad nuklearnog postrojenja te kako bi se pronašla razumna i primjenjiva poboljšanja.
Članak 33.
(1) Pregled plana za primjenu u hitnim situacijama će utvrditi:
a) Ima li provoditelj pregleda odgovarajuće planove, osoblje, objekte i opremu za djelovanje u hitnim situacijama, i
b) Jesu li postupci i mjere provoditelja pregleda prikladno koordinirani s postupcima i mjerama lokalne i nacionalne vlasti i izvršavaju li se redovno.
(2) Treba procijeniti dogovore o suradnji s relevantnim vanjskim organizacijama kao što su policija, vatrogasci, bolnice, ambulante, regulatorna tijela, lokalne vlasti, vlada, socijalne organizacije i mediji.
Članak 34.
Pregled radiološkog utjecaja na okoliš će utvrditi koristi li operativna služba prikladan i učinkovit program nadzora radiološkog utjecaja nuklearnog postrojenja na okoliš, koji osigurava da se emisije ispravno kontroliraju i da su najnižih vrijednosti koje se mogu postići.
Članak 35.
(1) Pregledom sigurnosnih čimbenika utvrditi će se status svakog sigurnosnog čimbenika za vrijeme povremenog sigurnosnog pregleda te će se ocijeniti buduća sigurnost nuklearnog postrojenja do sljedećeg povremenog sigurnosnog pregleda i, gdje je prikladno, do kraja planiranog rada.
(2) U pregled će biti uključena procjena sposobnosti operativnih službi da pronađu moguće pogreške i da spriječe ili ublaže njihove posljedica, prije nego te greške dovedu do radiološke nesreće.
(3) Treba prepoznati u najvećoj mogućoj mjeri starenje vezano uz mehanizme razgradnje koji mogu dovesti do kvarova u objektima, sustavu, dijelovima i opremi važnima za sigurnost, koji mogu potencijalno ograničiti radni vijek nuklearnog postrojenja.
Opća procjena
Članak 36.
(1) Opća procjena će razmatrati sve pozitivne i negativne rezultate zasebnih pregleda sigurnosnih čimbenika te razmatrati razumna i primjenjiva poboljšanja sigurnosti.
(2) Globalna procjena će dati opravdanje za sva poboljšanja koja nisu razumna i primjenjiva.
(3) Potrebno je napraviti procjenu i prikladno opravdanje rizika vezanih uz bilo koje nerazriješene negativne rezultate kako bi se nastavilo sa radom.
VIII. DOKUMENTACIJA I ZAPISI
Članak 37.
(1) Provođenje i rezultati povremenog sigurnosnog pregleda biti će dokumentirani od strane provoditelja tako da postupak bude transparentan i provjerljiv.
(2) Nositelj odobrenja za nuklearno postrojenje treba pripremiti slijedeću dokumentaciju:
a) Dokument povremenog sigurnosnog pregleda;
b) Izvještaj o sigurnosnim čimbenicima;
c) Izvještaj o općoj procjeni;
d) Konačno izvješće o povremenom sigurnosnom pregledu;
e) Integrirani plan implementacije. (3) Osnovni dokument povremenog sigurnosnog pregleda treba sadržavati:
a) Jasno definiran i opravdan opis ciljeva i opsega povremenog sigurnosnog pregleda;
b) Krajnji rok nakon kojeg se uvedene promjene standarda, propisa i statusa nuklearnog postrojenja neće razmatrati;
c) Popis trenutnih nacionalnih i međunarodnih standarda sigurnosti i propisa koji će se koristiti u pregledu;
d) Opis metodologije i načela procjene koji će se koristiti u postupku procjene;
e) Zavodu se podnosi popis izvještaja o pregledu i njihov rezultat;
f) Opis postupaka kategorizacije, prioritetnosti i rješavanja rezultata pregleda;
g) Glavne vremenski rokovi i raspored vremena za postupak pregleda;
h) Plan osiguranja kvalitete izvođenja povremenog sigurnosnog pregleda kako bi se osigurao potpun, sveobuhvatan, dosljedan i sustavni pristup.
(4) Opis opsega pregleda treba biti na zadovoljavajućem nivou, detaljan sa jasno preciziranim područjima pregleda te planiranom dubinom pregleda.
(5) Izvještaji o sigurnosnim čimbenicima će prikazati rezultate pregleda svakog sigurnosnog čimbenika ili grupe sigurnosnih čimbenika, u skladu s dogovorenim temama sigurnosnog pregleda i metoda opisanim u osnovnom dokumentu povremenog sigurnosnog pregleda.
(6) Izvještaj opće sigurnosne procjene će prikazati:
a) značajne rezultate pregleda, uključujući pozitivne i negativne rezultate;
b) analizu međudjelovanja, preklapanja i propusta između sigurnosnih čimbenika te između pojedinačnih negativnih rezultata;
c) cjelokupnu analizu kombiniranih učinaka na pozitivne i negativne rezultate;
d) kategoriju, rang i prioritetnost poboljšanja sigurnosti predloženih da utiču na poboljšanjenegativnih rezultata;
f) opravdanost za predloženi nastavak rada kratkoročno i dugoročno.
(7) Konačno izvješće povremenog sigurnosnog pregleda sadržavati će sažetak izvještaja o sigurnosnim čimbenicima opće procjene i informacije o predloženim poboljšanjima, uključujući njihov značaj za sigurnost, prioritetnost i plan integrirane primjene.
(8) Integrirani plan primjene sadržavati će popis rezultata korektivnih postupaka i poboljšanja postrojenja, kriterij po kojem su utvrđeni te redoslijed njihove primjene.
(9) Bit će pokazano da je predloženi redoslijed primjene prihvatljiv obzirom na rizik.
IX. UPRAVLJANJE KVALITETOM
Članak 38.
Plan osiguranja kvalitete za izvođenje povremenog sigurnosnog pregleda bit će elaboriran i primijenjen sukladno sustavu upravljanja nuklearnim postrojenjem i posebnim procedurama.
X. REZULTATI POVREMENOG SIGURNOSNOG PREGLEDA I AKTIVNOSTI POSLIJE PREGLEDA
Članak 39.
Nositelj odobrenja za nuklearno postrojenje će osigurati resurse nužne za primjenu razumnih i primjenjivih poboljšanja u svrhu postizanja razine sigurnosti što je bliže moguće zadanim referentnim standardima sigurnosti.
Članak 40.
Nositelj odobrenja za nuklearno postrojenje ima obvezu obnavljati sigurnosnu dokumentaciju nuklearnog postrojenja, kako bi se odražavala trenutnu konfiguraciju nuklearnog postrojenja i uključila rezultate pregleda u vremenskom roku u kojem je dogovoreno sa Zavodom.
Članak 41.
(1) Nositelj odobrenja za nuklearno postrojenje će podnositi Zavodu godišnja izvješća o statusu primjene poboljšanja sigurnosti uključenih u plan integrirane primjene.
(2) Nositelj odobrenja za nuklearno postrojenje treba obavijestiti Zavod ukoliko postoji kašnjenje obzirom na odobreno vremensko razdoblje u primjeni poboljšanja.
XI. PRIJELAZNE I ZAKLJUČNE ODREDBE
Članak 42.
Ovi propisi stupaju na snagu na dan objavljivanja u Narodnim novinama.
DRŽAVNI ZAVOD ZA RADIOLOŠKU I NUKLEARNU SIGURNOST
Na temelju članka, stavka 2 Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti (NN 141/13 i 39/15 ), ravnatelj državnog zavoda za radiološku i nuklearnu sigurnost, donosi
PRAVILNIK
o učestalosti, sadržaju, opsegu i načinu izvođenja povremenih sigurnosnih pregleda nuklearnih postrojenja
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak . 1.
Ovaj Pravilnik utvrđuje zahtjeve o učestalosti , sadržaju, opsegu i izvođenju povremenih sigurnosnih pregleda nuklearnih postrojenja, u svrhu osiguravanja sigurnog rada tijekom njihovog radnog vijeka.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 2.
Opći i posebni zahtjevi z a povremene sigurnosne preglede utvrđeni ovim Pravilnikom, trebaju biti primijenjeni na svim nuklearnim postrojenjima, osim nuklearnih elektrana, kako je definirano Zakonom o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti, stupnjevitim pristupom , uzimajući u obzir složenost i specifičnost svakog nuklearnog postrojenja.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 3.
Ovaj Pravilnik sadrži odredbe koje su u skladu sa Direktivom Vijeća 2014/87/ Euratom od 8 srpnja 2014 s izmjenama i dopunama 2009/71/Euratom o uspostavljanju okvira zajednice za nuklearnu sigurnost nuklearnih postrojenja (OJ L 219, 25.7.2014).
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 4.
Sljedeći pojmovi, u ovom Pravilniku imaju sljedeća značenja:
Osnova za licenciranje je niz regulatornih zahtjeva primjenjivih na nuklearno postrojenje.
Povremeni sigurnosni pregled je sustavna procjena svih važnih aspekata vezanih uz dizajn i rad nuklearnog postrojenja, koji se provodi u svrhu potvrđivanja sigurnog rada nuklearnog postrojenja, te kako bi se utvrdile sve praktične mjere postizanja razine nuklearne sigurnosti što je bliže moguće onima zahtijevanim trenutnim standardima.
Projektna osnova je raspon uvjeta i događaja koji su uzeti u obzir izričito u projektiranju postrojenja, prema utvrđenim kriterijima, tako da nuklearno postrojenje ne prelazi odobrene granice planiranim radom sigurnosnih sustava.
Radni vijek je razdoblje tijekom kojeg se ovlašteno nuklearno postrojenje koristi za njegovu namijenjenu svrhu, do razgradnje.
Referentni standardi sigurnosti za povremene sigurnosne preglede sastavljeni su od regulatornih zahtjeva, propisa i standarda odobrenih od strane Državnog zavoda za radiološku i nuklearnu sigurnost (Dalje u tekstu: Zavod), kao dio osnovnog dokumenta povremenog sigurnosnog pregleda ili kao skup dokumenata za upotrebu u izvođenju povremenih sigurnosnih pregleda.
Sigurnosna dokumentacija nuklearnog postrojenja uključuje svu dokumentaciju koja sadrži informacije i obrazloženja, kako bi se dokazalo da je nuklearno postrojenje sigurno za rad, sukladno regulatornim zahtjevima i primjenjivim standardima.
Starenje je složen proces kroz koji se karakteristike objekata, sustava, dijelova ili opreme vremenom ili korištenjem postepeno mijenjaju.
Trenutni standardi sigurnosti i prakse su standardi i prakse koji su na snazi u vrijeme izvođenja povremenog sigurnosnog pregleda.
Upravljanje starenjem je sustav radnji i mjerenja kojim se kontrolira je li degradacija starenjem i istrošenošću objekata, sustava, dijelova i opreme unutar dozvoljenih granica.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
II. OPĆI ZAHTJEVI ZA POVREMENNE SIGURNOSNE PREGLEDE
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 5.
(1) Nositelj odobrenja za nuklearno postrojenje će izvoditi povremene sigurnosne preglede tijekom radnog vijeka nuklearnog postrojenja i podnositi izvještaje tih pregleda Zavodu u skladu sa sljedećim zahtjevima i svim dodatnim uputama propisanim od strane Zavoda. (2) Nositelj odobrenja za nuklearno postrojenje imati će glavnu odgovornost za izvođenje povremenih sigurnosnih pregleda.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 6.
Povremeni sigurnosni pregledi izvode se povremeno , najmanje svakih 10 godina. Povremeni sigurnosni pregledi ne smiju trajati duže od 3 godine.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
III. CILJEVI POVREMENNIH SIGURNOSNIH PREGLEDA
Povremeni sigurnosni pregledi ne zamjenjuju rutinske ili posebne procjene nuklearne sigurnosti, koje izvodi nositelj odobrenja za nuklearno postrojenje, ali će biti izvedeni kao dodatak ovima sa svrhom analize kumulativnih utjecaja starenja, promjena, pogonskih iskustava, razvoja tehnologije i promjena vezanih uz lokaciju u projektnu osnovu i pogonsku praksu.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Ciljevi povremenih sigurnosnih pregleda
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 8.
(1) Povremenim sigurnosnim pregledom će se utvrditi prikladnost i učinkovitost dogovora i objekata, sustava, dijelova i opreme koji osiguravaju sigurnost nuklearnog postrojenja do sljedećeg povremenog sigurnosnog pregleda ili do kraja radnog vijeka postrojenja. (2) Pregledom će se utvrditi i procijeniti sigurnosni z načaj odstupanja od trenutnih standarda sigurnosti i međunarodne dobre prakse , uzimajući u obzir pogonska iskustva, relevantne rezultate istraživanja i trenutno stanje tehnologije. (3) Povremenim sigurnosnim pregledom će se utvrditi usklađenost nuklearnog postrojenja s njegovom projektnom osnovom , a sva odstupanja se moraju riješiti . (4) Povremenim sigurnosnim pregledom će se utvrditi u kojoj je mjeri sigurnosna dokumentacija nuklearnog postrojenja potpuna i valjana.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 9.
Kao rezultat pregleda nositelj odobrenja će u razumnom vremenu primijeniti sve razumne mjere poboljšanja usmjerene na smanjivanje odstupanja od trenutnih standarda sigurnosti i praksa.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 10.
(1) Napravit će se opća procjena sigurnosti nuklearnog postrojenja, pokrivajući razdoblje do idućeg povremenog sigurnosnog pregleda, te će temeljem rezultata pregleda biti pokazano da postoji odgovarajuće povjerenje u sigurnost nuklearnog postrojenja za daljnji rad.
(2) Opća procjena će utvrditi sve probleme koji mogu ograničiti siguran rad nuklearnog postrojenja u budućnosti, te objasniti kako će se ti problemi riješiti .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
IV. OPSEG POVREMENIH SIGURNOSNIH PREGLEDA
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 11.
(1) Povremeni pregled će se odnositi na sve objekte i sustave, strukture, dijelove i opremu na lokaciji, koji su obuhvaćeni uporabnom dozvolom i njihov pogon , zajedno sa osobljem i njihovom organizacijom . (SSG-25 § 4.1) .
(2) Razina detalja u pregledu osigurati će da će u pregled biti uključeni svi aspekti dizajna i rada nuklearnog postrojenja koji imaju utjecaj na sigurnost.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 12.
(1) Opseg pregleda će biti sveobuhvatan koliko je god razumno moguće s obzirom na značajne sigurnosne aspekte rada nuklearnog postrojenja.
(2) Povremenim sigurnosnim pregledom će minimalno biti pokrivena sljedeća područja i sigurnosni čimbenici:
a) Sigurnosni čimbenici vezani uz nuklearno postrojenje:
i. Dizajn nuklearnog postrojenja ;
ii. Stvarno stanje objekata, sustava , dijelova i opreme važne za sigurnost;
iii. Kvalifikacija opreme;
iv. Starenje ;
b) Sigurnosni čimbenici vezani uz sigurnosnu analizu:
i. Deterministička sigurnosna analiza;
ii. Probabilistička sigurnosna procjena
iii. Analiza opasnosti;
c) Sigurnosni čimbenici vezani uz učinkovitost i povratnu informaciju iskustva:
i. Provedba sigurnosti ;
ii. Primjenjivanje iskustava i rezultata istraživanja iz drugih sličnih nuklearnih postrojenja;
d) Sigurnosni čimbenici vezani uz upravljanje
i. Organizacija, sustav upravljanja i sigurnosna kultura;
ii. Postupci ;
iii. Ljudski faktor ;
iv. Plan za hitne slučajeve .
e) Sigurnosni čimbenici vezani uz okoliš:
i. Radiološki utjecaj na okoliš.
(3) Trebaju biti revidirani aranžmani za zaštitu od zračenja i njihov utjecaj:
a) kao specifični aspekti sigurnosnih čimbenika vezanih uz: dizajn nuklearnog postrojenja; stvarno stanje objekata, sustava, dijelova i opreme važnih za sigurnost; provedbu sigurnosti; i postupke, ili
b) kao zasebni sigurnosni čimbenici.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 13.
Svako odstupanje od zahtjeva ovog Pravilnika analizirati će i opravdati nositelj odobrenja i podnijeti ga Zavodu na odobrenje, kao dio osnovnog dokumenta povremenog sigurnosnog pregleda.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
V. POSTUPAK POVREMENOG SIGURNOSNOG PREGLEDA
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Predpregledne aktivnosti
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 14.
(1) U cilju sveobuhvatnog, dosljednog i sustavnog pristupa pregledu, nositelj odobrenja za korištenje nuklearnog postrojenja elaborirati će i prezentirati Zavodu, prije nego započne sa pregledom, detaljan program povremenog sigurnosnog pregleda, dajući relevantnu informaciju o organizaciji, upravljanju i metodologiji povremenog sigurnosnog pregleda.
(2) Program povremenog sigurnosnog pregleda bit će prezentiran prije početka pregleda, u osnovnom dokumentu povremenog sigurnosnog pregleda ili u ekvivalentnom skupu od nekoliko dokumenata, u skladu s Člankom 11 stavak (1) ovog Pravilnika.
(3) Početna točka povremenog sigurnosnog pregleda bit će odobrenje osnovnog dokumenta povremenog sigurnosnog pregleda od strane Zavoda.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Pregled
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 15.
(1) Svaki sigurnosni čimbenik bit će pregledan za sva relevantna operativna stanja i uvjete u slučaju nesreće, i svi rezultati će se usporediti s licenciranim, kao i sa referentnim standardima sigurnosti i praksama.
(2) Ovim korakom će se dobiti popis prednosti i nedostataka ( sigurnosna pitanja ) za svaki sigurnosni čimbenik.
(3) Otkriveni nedostaci će se rangirati u usporedbi sa referentnim standardima sigurnosti, prema njihovoj važnosti za sigurnost, kao i sva razumna primjenjiva sredstva prevladavanja tih nedostataka koje predlaže nositelj odobrenja .
(4) Ako se tijekom pregleda utvrdi da nedostaci potencijalno predstavljaju neposredan i značajan rizik za zdravlje ili sigurnost radnika, javnosti ili okoliša, moraju se procijeniti posljedice tih nedostataka, obavijestiti Zavod, te provesti odgovarajuće mjere, u suglasnosti sa Zavodom, što je prije moguće .
(5) Opća procjena sigurnosti u nuklearnom postrojenju bit će provedena na osnovi rezultata pregleda pojedinačnih sigurnosnih čimbenika.
(6) Opća procjena će razmatrati sve rezultate, sve korektivne radnje i poboljšanja, kao i kompenzacijske mjere utvrđene iz pregleda sigurnosnih čimbenika, te procijeniti njihov ukupni utjecaj na sigurnost.
(7) opća procjena će identificirati mogućnosti međudjelovanja sigurnosnih čimbenika , identificirati preklapanje problema između različitih pregleda sigurnosnih čimbenika i osigurati da se takvi problem odgovarajuće i u potpunosti identificiraju .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Priprema plana integrirane primjene
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 16.
(1) Nositelj odobrenja za nuklearno postrojenje će provoditi opširnu procjenu potencijalnih poboljšanja sigurnosti utvrđenih u pregledu i odabrati razumno provedivo poboljšanje.
(2) Potrebno je primijeniti što je više moguće poboljšanja u predviđenom vremenu trajanja povremenog sigurnosnog pregleda.
(3) Plan integrirane primjene onih sigurnosnih poboljšanja koji ne mogu biti primijenjeni u predviđenom roku u sklopu povremenog sigurnosnog pregleda, biti će pripremljen i dostavljen Zavodu na odobrenje.
(4) Procijeniti će se prihvatljivost pojedinačnog i ukupnog doprinosa riziku, povezanog s kontinuiranim radom nuklearnog postrojenja, u prisutnosti svih neriješenih nedostataka.
(5) Rezultati povremenog sigurnosnog pregleda i vezani plan sigurnosnih poboljšanja bit će dostavljeni Zavodu na procjenu. Odobrenje plana integrirane primjene od strane Zavoda smatra se završetkom povremenog sigurnosnog pregleda.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
VI. Ulazni podaci za povremeni sigurnosni pregled
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 17.
(1) Za izvođenje povremenog sigurnosnog pregleda projektne osnove nuklearnog postrojenja , kao i determinističke i probabilističke analize moraju biti prikladno dokumentirane. U slučaju da gore spomenuta dokumentacija nije aktualna ili nije dostupna, poduzeti će se mjere prije izvođenja povremenog sigurnosnog pregleda , kao bi se spriječili nedostaci putem projekata neovisnih od povremenog sigurnosnog pregleda.
(2) Korištenje rezultata relevantnih studija , rutinskih procjena i pregleda sigurnosnih čimbenika, kao i aktivnosti vezanih uz izdavanje dozvole, usklađenost ili postupke u povremenom sigurnosnom pregledu bit će prikladno navedeni i dostupni, te njihov doprinos opravdan.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
VII. OPĆI PRISTUP I METODE
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 18.
(1) U pregledu će se koristiti obnovljena , sustavna i dokumentirana metodologija. Odabir metode treba biti u skladu s očekivanim ishodom povremenog sigurnosnog pregleda.
(2) Procjena se provodi primjenom determinističkih i probabilističkih . Metode determinističkih i probabilističkih procjena trebaju biti primijenjene na način da se međusobno nadopunjuju, kako bi se dobio uvid u relativni doprinos sigurnosti s različitih aspekata nuklearnog postrojenja, radi određivanja značaja pitanja sigurnosti kao i za provođenje efektivnih i korektivnih mjera.
(3) Nositelju dozvole za korištenje nuklearnog postrojenja savjetuje se da u izradi metodologije povremenog sigurnosnog pregleda primjeni smjernice iz relevantnih IAEA vodiča o sigurnosti.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 19.
Svi trenutni relevantni propisi nacionalne sigurnosti , standarda sigurnosti i dizajna biti će uključeni u popis referentnih standarda sigurnosti. Drugi postojeći zahtjevi, kao što su međunarodni standardi sigurnosti i pogonske prakse , nacionalni ili međunarodni vodiči te standardi sigurnosti koje izdaje država podrijetla tehnologije , biti će uključeni u popis referentnih standarda sigurnosti, u mjeri u kojoj je potrebno da bi se ispunili propisi nacionalne sigurnosti i standardi u najvećoj mogućoj mjeri. Odabir i hijerarhija standarda sigurnosti i pogonske prakse koji se razmatraju biti će jasno navedene u osnovnom dokumentu povremenog sigurnosnog pregleda.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 20.
Prije početka pregleda sigurnosnih čimbenika bit će utvrđene metode za procjenu, kategorizaciju, poredak i prioritetnost rezultata i te metode će biti dokumentirane.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Pregled pojedinačnih sigurnosnih faktora
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 21 .
(1) Svaki sigurnosni čimbenik naveden u članku 13(2) ovog Pravilnika će biti detaljno pregledan sa sljedećim ciljevima:
a) Pregled dizajna nuklearnog postrojenja biti će proveden da se utvrdi prikladnost dizajna te njegova dokumentacija, procjenom prema referentnim standardima sigurnosti.
b) Pregled dizajna nuklearnog postrojenja bit će proveden za sve objekte, sustave, dijelove i opremu važne za sigurnost.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 22.
(1) Pregledom stvarnog stanja objekata, sustava, dijelova i opreme važnih za sigurnost, utvrdit će se dali su u mogućnosti ispuniti zahtjeve dizajna do idućeg povremenog sigurnosnog pregleda.
(2) Pregled će utvrditi je li stanje objekata , sustava, dijelova i opreme važnih za sigurnost ispravno dokumentirano i po potrebi će se zahtijevati kontinuirano održavanje, nadzor i programi inspekcije tokom rada.
(3) Objekti, sustavi, dijelovi i oprema važni za sigurnost mogu biti grupirani prema funkcionalnim sustavima ili tipu.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 23.
Pregled kvalificiranosti opreme će pokazati je li oprema važna za sigurnost u nuklearnom postrojenju ispravno kvalificirana, uključujući i onu važnu za uvjete u okolišu, i provodi li se kvalifikacija kroz program održavanja, inspekcije i testiranja što osigurava pouzdano djelovanje sigurnosnih funkcija do idućeg povremenog sigurnosnog pregleda.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 24.
Pregled starenja će se utvrditi upravlja li se učinkovito aspektima starenja koji utječu na objekte, sustave, dijelove i opremu važne za sigurnost , i je li na snazi program upravljanja efektivnim starenjem tako da sve potrebne sigurnosne funkcije budu provođene tijekom predviđenog radnog vijeka nuklearnog postrojenja, i ako je tako predloženo, za produženi rad.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 25.
(1) Pregled determinističke sigurnosne analize pokazati će u kojoj je mjeri postojeća deterministička sigurnosna analiza potpuna i ostaje li važeća kada se sljedeći aspekti uzmu u obzir:
a) Stvarni dizajn nuklearnog postrojenja, uključujući sve modifikacije objekata, sustava, dijelova i opreme od posljednjeg izvješća o sigurnosnoj analizi ili posljednjeg povremenog sigurnosnog pregleda;
b) Trenutni način rada i postupanje s gorivom ;
c) Stvarno stanje objekata , sustava, dijelova i opreme važnih za sigurnost i njihovo predviđeno stanje na kraju razdoblja pokrivenog povremenim sigurnosnim pregledom;
d) Korištenje modernih, verificiranih kompjuterskih kodova;
e) Trenutne determinističke metode;
f) Trenutni standardi sigurnosti i znanja (uključujući rezultate istraživanja i razvoja);
g) Postojanje i prikladnost sigurnosnih granica .
(2) Pregled će uključiti i procjenu podupirućih analiza dizajna za produženi rad kako bi se utvrdilo jesu li dogovori usmjereni na sprječavanje ili ublažavanje ozbiljnih nesreća dovoljni te jesu li poboljšanja razumna i primjenjiva .
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 26.
Pregled probabilističke sigurnosne procjene se provodi kako bi se otkrili nedostaci u dizajnu i radu nuklearnog postrojenja kao dio opće procjene, te kako bi se ocijenila i usporedila predložena poboljšanja u sigurnosti.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 27.
Pregled analize opasnosti će utvrditi primjerenost zaštite nuklearnog postrojenja prema unutarnjim i vanjskim opasnostima , uzimajući u obzir dizajn nuklearnog postrojenja, karakteristike područja, stvarno stanje objekata, sustava, dijelova i opreme važnih za sigurnost i njihovo previđeno stanje na kraju razdoblja pokrivenog povremenim sigurnosnim pregledom, te trenutne analitičke metode, standarde sigurnosti i znanja.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 28.
(1) Pregled provođenja sigurnosnih mjera će utvrditi ukazuju li indikatori provođenja sigurnih mjera u nuklearnom postrojenju i evidencija pogonskih iskustava, uključujući procjenu prouzročitelja događaja, na potrebu poboljšanja sigurnosti.
(2) Neovisno o odredbama članka 13 stavak (3) ovog Pravilnika, zapisi o dozama zračenja i radioaktivnim otpadnim vodama biti će pregledani kao dio provođenja mjera sigurnosti kako bi se utvrdilo jesu li unutar dozvoljenih granica, najniže razumno moguće i upravlja li se njima pravilno, isključivo ispitivanjem podataka o dozi zračenja i radioaktivnim otpadnim vodama te učinkovitost mjera zaštite od zračenja na snazi.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 29 .
Pregledom iskustava iz drugih nuklearnih postrojenja i na osnovu nalaza utvrditi će se postoji li odgovarajuća povratna informacija o relevantnim iskustvima iz drugih nuklearnih postrojenja i iz rezultata istraživanja i koriste li se isti za uvođenje razumnih i primjenjivih poboljšanja sigurnosti u nuklearnom postrojenju ili u organizaciji rada.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 30.
Pregled organizacije, upravljanja sustavom i sigurnosne kulture će utvrditi jesu li organizacija, upravljanje sustavom i sigurnosna kultura prikladne i djelotvorne za osiguravanje sigurnog rada nuklearnog postrojenja.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 31.
(1) Pregled postupaka će utvrditi jesu li postupci upravljanja, primjena i pridržavanje operativnih i radnih postupaka za održavanje usklađenosti s radnim ograničenjima i uvjetima, te regulatorni zahtjevi, odgovarajući i djelotvorni i osiguravaju li sigurnost nuklearnog postrojenja.
(2) Pregled ovih sigurnosnih čimbenika će se usredotočiti na one postupke koji imaju najveći utjecaj na sigurnost i ne trebaju nužno uključivati potpuni pregled svakog postupka.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 32.
Pregled ljudskih čimbenika biti će proveden kako bi se procijenili različiti ljudski čimbenici koji mogu utjecati na siguran rad nuklearnog postrojenja te kako bi se pronašla razumna i primjenjiva poboljšanja.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 33.
(1) Pregled plana za primjenu u hitnim situacijama će utvrditi:
a) Ima li provoditelj pregleda odgovarajuće planove, osoblje, objekte i opremu za djelovanje u hitnim situacijama, i
b) Jesu li postupci i mjere provoditelja pregleda prikladno koordinirani s postupcima i mjerama lokalne i nacionalne vlasti i izvršavaju li se redovno.
(2) Treba procijeniti dogovore o suradnji s relevantnim vanjskim organizacijama kao što su policija, vatrogasci, bolnice, ambulante, regulatorna tijela, lokalne vlasti, vlada, socijalne organizacije i mediji.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 34.
Pregled radiološkog utjecaja na okoliš će utvrditi koristi li operativna služba prikladan i učinkovit program nadzora radiološkog utjecaja nuklearnog postrojenja na okoliš, koji osigurava da se emisije ispravno kontroliraju i da su najnižih vrijednosti koje se mogu postići.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 35.
(1) Pregledom sigurnosnih čimbenika utvrditi će se status svakog sigurnosnog čimbenika za vrijeme povremenog sigurnosnog pregleda te će se ocijeniti buduća sigurnost nuklearnog postrojenja do sljedećeg povremenog sigurnosnog pregleda i, gdje je prikladno, do kraja planiranog rada.
(2) U pregled će biti uključena procjena sposobnosti operativnih službi da pronađu moguće pogreške i da spriječe ili ublaže njihove posljedica, prije nego te greške dovedu do radiološke nesreće.
(3) Treba prepoznati u najvećoj mogućoj mjeri starenje vezano uz mehanizme razgradnje koji mogu dovesti do kvarova u objektima, sustavu, dijelovima i opremi važnima za sigurnost, koji mogu potencijalno ograničiti radni vijek nuklearnog postrojenja.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Opća procjena
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 36.
(1) Opća procjena će razmatrati sve pozitivne i negativne rezultate zasebnih pregleda sigurnosnih čimbenika te razmatrati razumna i primjenjiva poboljšanja sigurnosti.
(2) Globalna procjena će dati opravdanje za sva poboljšanja koja nisu razumna i primjenjiva.
(3) Potrebno je napraviti procjenu i prikladno opravdanje rizika vezanih uz bilo koje nerazriješene negativne rezultate kako bi se nastavilo sa radom.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
VIII. DOKUMENTACIJA I ZAPISI
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 37.
(1) Provođenje i rezultati povremenog sigurnosnog pregleda biti će dokumentirani od strane provoditelja tako da postupak bude transparentan i provjerljiv .
(2) Nositelj odobrenja za nuklearno postrojenje treba pripremiti slijedeću dokumentaciju:
a) Dokument povremenog sigurnosnog pregleda;
b) Izvještaj o sigurnosnim čimbenicima;
c) Izvještaj o općoj procjeni;
d) Konačno izvješće o povremenom sigurnosnom pregledu;
e) Integrirani plan implementacije. (3) Osnovni dokument povremenog sigurnosnog pregleda treba sadržavati:
a) Jasno definiran i opravdan opis ciljeva i opsega povremenog sigurnosnog pregleda;
b) Krajnji rok nakon kojeg se uvedene promjene standarda, propisa i statusa nuklearnog postrojenja neće razmatrati;
c) Popis trenutnih nacionalnih i međunarodnih standarda sigurnosti i propisa koji će se koristiti u pregledu;
d) Opis metodologije i načela procjene koji će se koristiti u postupku procjene;
e) Zavodu se podnosi popis izvještaja o pregledu i njihov rezultat ;
f) Opis postupaka kategorizacije , prioritetnosti i rješavanja rezultata pregleda;
g) Glavne vremenski rokovi i raspored vremena za postupak pregleda;
h) Plan osiguranja kvalitete izvođenja povremenog sigurnosnog pregleda kako bi se osigurao potpun, sveobuhvatan, dosljedan i sustavni pristup.
(4) Opis opsega pregleda treba biti na zadovoljavajućem nivou, detaljan sa jasno preciziranim područjima pregleda te planiranom dubinom pregleda.
(5) Izvještaji o sigurnosnim čimbenicima će prikazati rezultate pregleda svakog sigurnosnog čimbenika ili grupe sigurnosnih čimbenika, u skladu s dogovorenim temama sigurnosnog pregleda i metoda opisanim u osnovnom dokumentu povremenog sigurnosnog pregleda.
(6) Izvještaj opće sigurnosne procjene će prikazati:
a) značajne rezultate pregleda, uključujući pozitivne i negativne rezultate;
b) analizu međudjelovanja , preklapanja i propusta između sigurnosnih čimbenika te između pojedinačnih negativnih rezultata;
c) cjelokupnu analizu kombiniranih učinaka na pozitivne i negativne rezultate;
d) kategoriju, rang i prioritetnost poboljšanja sigurnosti predloženih da utiču na poboljšanje negativnih rezultata;
e) dubinsku procjenu obrane; procjenu ukupnog rizika;
f) opravdanost za predloženi nastavak rada kratkoročno i dugoročno.
(7) Konačno izvješće povremenog sigurnosnog pregleda sadržavati će sažetak izvještaja o sigurnosnim čimbenicima opće procjene i informacije o predloženim poboljšanjima, uključujući njihov značaj za sigurnost, prioritetnost i plan integrirane primjene.
(8) Integrirani plan primjene sadržavati će popis rezultata korektivnih postupaka i poboljšanja postrojenja, kriterij po kojem su utvrđeni te redoslijed njihove primjene.
(9) Bit će pokazano da je predloženi redoslijed primjene prihvatljiv obzirom na rizik.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
IX. UPRAVLJANJE KVALITETOM
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 38.
Plan osiguranja kvalitete za izvođenje povremenog sigurnosnog pregleda bit će elaboriran i primijenjen sukladno sustavu upravljanja nuklearnim postrojenjem i posebnim procedurama.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
X. REZULTATI POVREMENOG SIGURNOSNOG PREGLEDA I AKTIVNOSTI POSLIJE PREGLEDA
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 39.
Nositelj odobrenja za nuklearno postrojenje će osigurati resurse nužne za primjenu razumnih i primjenjivih poboljšanja u svrhu postizanja razine sigurnosti što je bliže moguće zadanim referentnim standardima sigurnosti.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 40.
Nositelj odobrenja za nuklearno postrojenje ima obvezu obnavljati sigurnosnu dokumentaciju nuklearnog postrojenja, kako bi se odražavala trenutnu konfiguraciju nuklearnog postrojenja i uključila rezultate pregleda u vremenskom roku u kojem je dogovoreno sa Zavodom.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 41.
(1) Nositelj odobrenja za nuklearno postrojenje će podnositi Zavodu godišnja izvješća o statusu primjene poboljšanja sigurnosti uključenih u plan integrirane primjene.
(2) Nositelj odobrenja za nuklearno postrojenje treba obavijestiti Zavod ukoliko postoji kašnjenje obzirom na odobreno vremensko razdoblje u primjeni poboljšanja.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
XI. PRIJELAZNE I ZAKLJUČNE ODREDBE
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 42.
Ovi propisi stupaju na snagu na dan objavljivanja u Narodnim novinama.
Klasa:
Broj:
Datum
Potpis
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost