◊uvođenje instituta „male destilerije“ za koje se primjenjuje snižena stope trošarine u visini od 50% od standardne stope, a u skladu sa normativnim određenjima pravne stečevine Europske unije,
◊ukidanje obveze podnošenja godišnjeg obrasca za obračun trošarine za male proizvođače jakog alkoholnog pića (dakle, za približno 41.000 obveznika upisanih u registar trošarinskih obveznika),
◊olakšavanje otpreme vina koje proizvode mali vinar u druge države članice Europske unije u sustavu odgode plaćanja trošarine (oko 2000 malih vinara posluje u Republici Hrvatskoj),
◊postupno usklađivanje visine trošarine na cigarete u skladu sa obvezama koje je Republika Hrvatska preuzela u okviru pristupnih pregovora sa Europskom unijom,
◊uvođenje novih duhanskih proizvoda kao predmeta trošarinskog oporezivanja,
◊uvođenje prilagođenog sustava nadzora potrošnje označenog plinskog ulja za grijanje,
◊uvođenje sustava nadzora nad raspolaganjemplinskim uljem obojanim plavom bojom puštenim u potrošnju radi suzbijanja organiziranih trošarinskih prijevara,
uvođenje prilagođenog sustava nadzora nad korištenjem biogoriva koje je pušteno u potrošnju kao pogonskog goriva za potrebe komercijalnog prijevoza radi suzbijanja organiziranih trošarinskih prijevara.
2. Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Olakšati porezni teret te istovremeno stvoriti moderan i efikasan instrumentarij za borbu protiv trošarinskih prijevara
3. Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
Provedba predloženih izmjena i dopuna Zakona o trošarinama odnosi se primarno na gospodarske subjekte – trošarinske obveznike.
4. Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno nenormativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Normativno rješenje (izrađene teze propisa):
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama
Nenormativno rješenje:
Postizanje cilja nije moguće nenormativnim rješenjem.
5. Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
Izrada Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama te upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske planirani su za IV tromjesečje 2016. godine.
Ne očekuju se prepreke, ni rizici.
6. Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
DA
Da, navedeno normativno rješenje zahtijeva izmjenu i dopunu Zakona o trošarinama.
S danom stupanja na snagu predloženog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama mijenja se i dopunjuje važeći Zakon o trošarinama (Narodne novine, br. 22/13, 32/13, 81/13, 100/15 i 120/15).
7. Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama u ukupnosti neće imati značajan financijski učinak.
8. Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Za provedbu ovoga normativnog rješenja neće biti potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
9. Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama neće imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu, odnosno društvo u cjelini.
10. Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama neće imati značajan učinak na okoliš i održivi razvitak.
11. Hoće li navedeno normativno rješenje zahtijevati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Normativno rješenje neće zahtijevati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate.
12. Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
NE
13. Imate li saznanja da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja? – navedite primjere.
NE
UPUTA:
• Uz ovaj Obrazac obvezno se prilažu Teze o sadržaju propisa
TEZE ZA PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O TROŠARINAMA
Naziv propisa:Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama
Materija koja se namjerava obuhvatiti Zakonom:
VI.PODNOŠENJE IZVJEŠĆA I PLAĆANJE TROŠARINE
XVI.ALKOHOL I ALKOHOLNA PIĆA
XVII.DUHANSKE PRERAĐEVINE
XVIII.ENERGENTI I ELEKTRIČNA ENERGIJA
Obrazloženje:
Važeći Zakon o trošarinama stupio je na snagu 1. srpnja 2013. godine, odnosno u trenutku pristupanja Republike Hrvatske u punopravno članstvo Europske unije.
Kroz proteklo trogodišnje razdoblje od početka primjene važećeg Zakona o trošarinama sustav trošarinskog oporezivanja je uspješno integriran u harmonizirani europski trošarinski sustav te je omogućena uspješna tranzicija poslovanja gospodarskih subjekata u režim trošarinskog postupanja na jedinstvenom europskom tržištu.
Temeljem analize iskustava dvogodišnje primjene novog trošarinskog prava u okviru članstva u Europskoj uniji te uvažavajući potrebe gospodarskih sektora uključenih u trošarinsko poslovanje, provedena je reforma trošarinskog sustava donošenjem Zakona o izmjenama i dopuna Zakona o trošarinama (NN, br. 100/2015) u rujnu 2015. godine.
Međutim, uzimajući u obzir daljnje opravdane zahtjeve gospodarstvenika, praksu drugih država članica te nastojanje za određenim pojednostavnjenjima trošarinskog sustava, a u sklopu cjelovite reforme poreznog sustava, utvrđene su opće i posebne smjernice za daljnju reformu važećeg trošarinskog zakonodavstva.
Ciljevi koji se namjeravaju postići donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama :
Ukidanjem obveze označavanja alkohola i alkoholnih pića posebnom (evidencijskom) markicomolakšavaju se opći gospodarski uvjeti poslovanja trošarinskih obveznika i pojednostavljuje se administrativni postupak koji provode carinski službenici vezano uz naručivanje, izdavanje i preuzimanje markica, pa se ti kapaciteti mogu preusmjeriti na prihodovno važnija područja trošarinskih postupanja.
Osim toga, posebne markice Ministarstva financija su evidencijske (nisu financijske) pa nemaju utjecaja na oporezivanje alkoholnih pića trošarinom, a trošarinskim obveznicima se ukidanjem ove obveze smanjuju troškovi na ime tiskanja markica i trošak postupka obilježavanja boca markicama (strojno ili ručno).
2.Uvođenje instituta „male destilerije“
S obzirom na definiciju male destilerije koja smije proizvesti do 10 hektolitara čistog alkohola godišnje (to jeste do 2.500 litara rakije jakosti 40% vol.) u komercijalne svrhe, evidentno je da se radi o proizvođačima koji zauzimaju tržišni prostor između malih proizvođača jakih alkoholnih pića iz članka 68. Zakona o trošarinama (Narodne novine, br. 22/13, 32/13, 81/13, 100/15 i 120/15) koji ne mogu sudjelovati u komercijalnom prometu i velikih destilerija. Ovaj međuprostor interesantan je obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima, obrtima, zadrugama i manjim trgovačkim društvima i sličnim registriranim djelatnostima koji ciljaju na specifičan segment kupaca i čiji proizvod ima naglašeni lokalni i regionalni karakter.
Uvođenje male destilerije omogućiti će stoga njihovo konkurentnije poslovanje te u bitnome doprinijeti održivosti poljoprivredne proizvodnje općenito, a osobito onih proizvođača koji, uz osnovnu poljoprivrednu i turističku djelatnost, proizvode ili imaju uvjeta za proizvodnju jakih alkoholnih pića i njihovu komercijalizaciju.
S time u vezi je izvjesno da će ova mjera znatno utjecati na legalizaciju proizvođača jakih alkoholnih pića koji su do sada u cijelosti ili djelomično poslovali u sivoj zoni te će općenito imati pozitivan efekt na segment malog i srednjeg poduzetništva (poglavito u ruralnim i slabije razvijenim sredinama), turističku i ugostiteljsku ponudu te regionalni razvoj.
3. Ukidanje obveze podnošenja godišnjeg obrasca za obračun trošarine za male proizvođače jakih alkoholnih pića
Malim proizvođačem jakog alkoholnog pića smatra se fizička osoba vlasnik ili korisnik poljoprivrednog zemljišta te vlasnik tvari za proizvodnju jakog alkoholnog pića koji proizvodi za vlastite potrebe, i to u količini koja ne prelazi 20 litara čistog alkohola godišnje po kućanstvu.
Prema važećem normativnom uređenju mali proizvođač jakog alkoholnog pića mali proizvođač jakog alkoholnog pića obvezan je carinskom uredu nadležnom prema prebivalištu dostaviti godišnje izvješće s podacima o ukupno proizvedenoj količini jakog alkoholnog pića za vlastite potrebe, zapremnini kotla i obračunatoj trošarini do 20. siječnja tekuće godine za proteklu godinu. Dodatno, u slučaju da mali proizvođač jakog alkoholnog pića proizvede za vlastite potrebe količinu pića veću od propisane (odnosno više od 20 litara čistog alkohola godišnje) obvezan je, uz već obračunati godišnji paušal ovisno o zapremini kotla, na razliku sam obračunati trošarinu na propisanom obrascu.
U cilju pojednostavljenja, odnosno smanjenja administrativnih obveza trošarinskih obveznika prema Carinskoj upravi, kao poreznom tijelu, potrebno je ukidanje obveze podnošenja godišnjeg obrasca (izvješća) za obračun trošarine za male proizvođače jakog alkoholnog pića (dakle, za približno 41.000 obveznika upisanih u registar trošarinskih obveznika).
Osim toga i kao daljnja mjera pojednostavljenja, malim proizvođačima jakih alkoholnih pića koji proizvedu više od 20 litara čistog alkohola godišnje po kućanstvu Carinska uprava će, na osnovu zaprimljene izjave poreznog obveznika o ukupnoj količini proizvedenog jakog alkoholnog pića, poreznim rješenjem utvrditi i obračunati trošarinu ovisno o zapremnini kotla i količini jakog alkoholnog pića većoj od 20 litara čistog alkohola godišnje po kućanstvu.
4.Olakšavanje otpreme vina koje proizvode mali vinari u druge države članice Europske unije u sustavu odgode plaćanja trošarine
Mali proizvođač vina je osoba koja u komercijalne svrhe proizvodi ne više od 1.000 hl vina godišnje, a u Republici Hrvatskoj trenutno u tom status posluje oko 2.000 proizvođača vina.
Temeljem analize iskustava malih proizvođača vina prilikom otpreme vina na tržište Europske unije, poglavito iskustva s pojedinim državama članicama Europske unije koje za primitak vina insistiraju na isključivoj primjeni sustava odgode plaćanja trošarine uz elektronički nadzor kretanja putem Sustava kontrole kretanja trošarinskih proizvoda, odnosno EMCS sustava (engl. Excise Movement and Control System-EMCS), pokazalo se opravdanim olakšati trošarinsko poslovanje malim proizvođačima vina, a u okviru ostvarenja općeg cilja poboljšanja tržišnog položaja malih proizvođača vina u kontekstu poslovanja na jedinstvenom tržištu Europske unije.
U tom smislu potrebno je propisati da nadležni carinski ured može, u ime i za račun malog proizvođača vina, podnijeti propisanu dokumentaciju (nacrt e-TD-a, odnosno nacrt elektroničkog trošarinskog dokumenta) za otpremu vina primatelju u drugu državu članicu Europske unije ili do mjesta u drugoj državi članici na kojem vino napušta teritorij Europske unije (izvoz) uz primjenu računalnog sustava (to jeste EMCS sustava), a na temelju obavijesti i podataka koje je mali proizvođač vina dužan podnijeti Carinskoj upravi najkasnije sedam dana prije otpreme vina u drugu državu članicu odnosno u izvoz.
5.Usklađivanje visine trošarine na cigarete u skladu sa obvezama koje je Republika Hrvatska preuzela u okviru pristupnih pregovora sa Europskom unijom
Visina trošarina na cigarete još uvijek nije u potpunosti usklađena s minimalnim zahtjevima i stopama propisanim Direktivom Vijeća 2011/64/EU od 21. lipnja 2011. kojom su utvrđena harmonizirana pravila o strukturi i stopama trošarina na cigarete, cigare, cigarilose i duhan za pušenje-sitno rezani duhan za savijanje cigareta i ostali duhan za pušenje jer je Republici Hrvatskoj, u okviru pristupnih pregovora sa Europskom unijom, odobreno prijelazno razdoblje do 31.12.2017. godine za postupno dostizanje potpune usklađenost trošarine na cigarete u skladu s minimalnim zahtjevima europske pravne stečevine.
Prema harmoniziranom europskom trošarinskom sustavu oporezivanja cigareta ukupna trošarina (ad valorem i specifična) trebala bi iznositi najmanje 60% prosječne ponderirane maloprodajne cijene cigareta puštenih u potrošnju (u Republici Hrvatskoj je sada oko 58%) i ne smije biti niža od 90 eura za 1.000 komada cigareta bez obzira na prosječnu ponderiranu maloprodajnu cijenu cigareta puštenih u potrošnju (u Republici Hrvatskoj je sada 84,82 eura/1.000 kom.).
6.Uvođenje novih duhanskih proizvoda kao predmeta trošarinskog oporezivanja
Trošarinsko zakonodavstvo u odnosu na oporezivanje duhanskih prerađevina usklađeno je s Direktivom Vijeća 2011/64/EU od 21. lipnja 2011. o strukturi i stopama trošarine koja se primjenjuje na prerađeni duhan, kojom suutvrđena harmonizirana pravila o strukturi i stopama trošarina na prerađeni duhan.
Međutim, navedeni europski trošarinski propis ne obuhvaća kao predmete harmoniziranog trošarinskog oporezivanja nove kategorije duhanskih proizvoda koje sve značajnije zauzimaju tržišni prostor, pri čemu je posebno rastuće tržište elektroničkih cigareta i spremnika za njihovo punjenje te grijanih duhanskih proizvoda.
S obzirom na navedeno, odnosno okolnosti tehnološkog i tržišnog razvoja novih duhanskih proizvoda, ukazuje se opravdanim i nužnim navedene nove kategorije obuhvatiti i sustavom trošarinskog oporezivanja.
7.Uvođenje prilagođenog sustava nadzora potrošnje označenog plinskog ulja za grijanje
Zakonom o trošarinama propisana je snižena visina trošarine za korištenje označenih plinskih ulja za namjenu grijanja (takozvanog crvenog dizela), a korisnici takvih energenata iste nabavljaju bez ikakvih količinskih ili drugih ograničenja.
Iako je propisana zabrana svakog drugog korištenja označenih plinskih ulja za grijanje osim za grijanje, učestalim nadzorima su uočeni brojni primjeri zlouporabe korištenja tih energenata, poput korištenja za pogon vozila ili plovila te također zabranjenog uklanjanja indikatora i crvene boje kojim se plinska ulja za grijanje razlikuju od „običnog“ i skupljeg plinskog ulja za pogon.
Kako se predmetni energenti uglavnom koriste za zagrijavanje stambenih ili poslovnih objekata, predlaže se uspostava sustava koji bi u cijelosti uvažavao potrebe korisnika, ali i mogućnost efikasnije kontrole potrošnje te smanjivanje rizika za eventualne zlouporabe korištenja označenog plinskog ulja za grijanje.
8.Uvođenje sustava nadzora nad raspolaganjem plinskim uljem obojanim plavom bojom puštenim u potrošnju radi suzbijanja organiziranih trošarinskih prijevara
Zakonom o trošarinama uređen je sustav potrošnje označenog plinskog ulja obojanog plavom bojom na koje je trošarina snižena na 0,00 kuna, a kojeg mogu nabaviti krajnji korisnici uz karticu goriva isključivo za namjene u poljoprivredi, ribolovu, ribogojstvu, akvakulturi i plovidbi, za koje su dobili državne poticaje, odnosno oslobođenje od plaćanja trošarine.
Označeno plinsko ulja obojanog plavom bojom predmet je počinjenja organiziranih poreznih prijevara, pri čemu se modusi velikih trošarinskih prijevara baziraju na radnjama odstranjivanja označivača iz tog goriva i njegovog stavljanja na sivo tržište sa punom stopom trošarine.
Stoga se u odnosu na raspolaganje označenim plinskim uljem obojanim plavom bojom nužnim i opravdanim ukazuje uspostaviti sustav nadzora, s obzirom da se radi o energentu koji podrazumijeva korištenje isključivo od strane korisnika prava i za pripisane namjene te koji je samo pod tim uvjetima moguće koristiti sa sniženom stopom trošarinu od 0,00 kuna.
9.Uvođenje prilagođenog sustava nadzora nad korištenjem biogoriva koje je pušteno u potrošnju kao pogonskog goriva za potrebe komercijalnog prijevoza radi suzbijanja organiziranih trošarinskih prijevara
Zakonom o trošarinama propisana je visina rošarine u iznosu od 0,00 kuna za čisto biogorivo koje se koristi za potrebe prijevoza, pri čemu je miješanje čistog biogoriva i dizelskog goriva za pogon moguće isključivo u trošarinskom skladištu, a svaka mješavina čistog biogoriva i dizelskog goriva za pogon mora biti trošarinski oporezovana (trošarina se obračunava i plaća na ukupnu količinu takve mješavine bez obzira na količina umiješanog čistog biogoriva).
S obzirom da se čisto biogorivo za potrebe prijevoza sa visinom trošarine u iznosu od 0,00 kuna može koristiti isključivo kao takvo, odnosno čisto i bez umješavanja i/ili dodavanja drugih energenta, nužnim i opravdanim ukazuje se potreba uspostave odgovarajućeg sustava nadzora uzimajući u obzir pojavnost organiziranih trošarinskih prijevara sa umješavanjem čistog biogoriva i dizelskog goriva koje se poduzimaju sa isključivom svrhom prijevarne uskrate dužne trošarine.
Stoga se predlaže propisati da svaka pravna ili fizička osoba koja nabavlja biogorivo koje je pušteno u potrošnju radi korištenja kao pogonskog goriva za potrebe komercijalnog prijevoza, mora prodavatelju dostaviti izjavu o korištenju biogoriva za prijevoz kojom se jamči isključivo korištenje biogoriva za prijevoz bez umješavanja i/ili dodavanja drugih energenata te da svaka pravna ili fizička osoba koja obavlja djelatnost trgovine biogorivom koje je pušteno u potrošnju, radi prodaje korisnicima za potrebe komercijalnog prijevoza i/ili drugim osobama koje obavljaju djelatnost trgovine biogorivom koje je pušteno u potrošnju, mora ishoditi odobrenje nadležnog carinskog ureda za takvo poslovanje.
10.Druga administrativna pojednostavljenja
Uz naprijed navedeno, normativnim intervencijama u postojeće institute predlažu se pojednostavniti i druge administrativne procedure i zahtjevi, odnosno olakšati porezno-pravno postupanje gospodarstvenika i općenito trošarinskih obveznika u područjima u kojima je takva intervencija objektivno i razložno opravdana.
Tako se predlaže:
−brisanje odredbe koja propisuje rok za podnošenje zahtjevaza poslovanje u statusu male nezavisne pivovare (najkasnije do 31. siječnja tekuće godine kako bi se u toj kalendarskoj godini ostvarilo pravo za poslovanje u tom statusu), a kako bi se omogućilo stjecanje statusa koji omogućuje poslovanje u statusu male pivovare tijekom cijele godine;
−proizvođače piva, vina, etilnog alkohola, međuproizvoda i ostalih pića dobivenih vrenjem koji za komercijalne svrhe proizvode pivo, vino, etilni alkohol, međuproizvode i ostala pića dobivena vrenjem i koji posluju izvan sustava odgode prema članku 69. Zakona o trošarinama izuzeti od obveze obračunavanja trošarine na trošarinske proizvode u trenutku proizvodnje gotovog proizvoda ako tako proizvedeni trošarinski proizvod u obračunskom razdoblju otpremaju u izvoz. Ovom mjerom se proizvođači oslobađaju administrativnih procedura i upravnog postupanja po zahtjevima za povrat trošarine u slučaju izvoza trošarinskih proizvoda u obračunskom razdoblju;
−ukidanje obveze podnošenja zapisnika o obavljenom popisu zaliha cigareta i plaćanju razlike trošarine kod povećanja visine trošarine na cigarete, odnosno povećanja maloprodajne cijene cigareta za iznose do 75,00 kuna s obzirom da se procjenjuje da su troškovi utvrđivanja i naplate trošarine do ovako predviđenog iznosa nerazmjerni naplaćenoj trošarini.
PRETHODNA PROCJENA
ZA
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O TROŠARINAMA
Zagreb, listopad 2016. godine
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
1. Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Predloženim normativnim rješenjem želi se postići:
◊ ukidanje obveze označavanja alkohola i alkoholnih pića posebnim (evidencijskim) markicama Ministarstva financija,
◊ uvođenje instituta „male destilerije“ za koje se primjenjuje snižena stope trošarine u visini od 50% od standardne stope, a u skladu sa normativnim određenjima pravne stečevine Europske unije,
◊ ukidanje obveze podnošenja godišnjeg obrasca za obračun trošarine za male proizvođače jakog alkoholnog pića (dakle, za približno 41.000 obveznika upisanih u registar trošarinskih obveznika),
◊ olakšavanje otpreme vina koje proizvode mali vinar u druge države članice Europske unije u sustavu odgode plaćanja trošarine (oko 2000 malih vinara posluje u Republici Hrvatskoj),
◊ postupno usklađivanje visine trošarine na cigarete u skladu sa obvezama koje je Republika Hrvatska preuzela u okviru pristupnih pregovora sa Europskom unijom,
◊ uvođenje novih duhanskih proizvoda kao predmeta trošarinskog oporezivanja,
◊ uvođenje prilagođenog sustava nadzora potrošnje označenog plinskog ulja za grijanje,
◊ uvođenje sustava nadzora nad raspolaganjem plinskim uljem obojanim plavom bojom puštenim u potrošnju radi suzbijanja organiziranih trošarinskih prijevara,
uvođenje prilagođenog sustava nadzora nad korištenjem biogoriva koje je pušteno u potrošnju kao pogonskog goriva za potrebe komercijalnog prijevoza radi suzbijanja organiziranih trošarinskih prijevara.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
2. Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Olakšati porezni teret te istovremeno stvoriti moderan i efikasan instrumentarij za borbu protiv trošarinskih prijevara
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
3. Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti .
Provedba predloženih izmjena i dopuna Zakona o trošarinama odnosi se primarno na gospodarske subjekte – trošarinske obveznike.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
4. Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno nenormativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Normativno rješenje (izrađene teze propisa):
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama
Nenormativno rješenje:
Postizanje cilja nije moguće nenormativnim rješenjem.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
5. Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
Izrada Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama te upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske planirani su za IV tromjesečje 2016. godine.
Ne očekuju se prepreke, ni rizici.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
6. Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
DA
Da, navedeno normativno rješenje zahtijeva izmjenu i dopunu Zakona o trošarinama.
S danom stupanja na snagu predloženog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama mijenja se i dopunjuje važeći Zakon o trošarinama (Narodne novine, br. 22/13, 32/13, 81/13, 100/15 i 120/15).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
7. Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama u ukupnosti neće imati značajan financijski učinak.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
8. Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Za provedbu ovoga normativnog rješenja neće biti potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
9. Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama neće imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine , socijalni status građana, interesne skupine u društvu, odnosno društvo u cjelini .
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
10. Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama neće imati značajan učinak na okoliš i održivi razvitak.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
11. Hoće li navedeno normativno rješenje zahtijevati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Normativno rješenje neće zahtijevati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
12. Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
NE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
13. Imate li saznanja da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja? – navedite primjere.
NE
UPUTA:
• Uz ovaj Obrazac obvezno se prilažu Teze o sadržaju propisa
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
TEZE ZA PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O TROŠARINAMA
Naziv propisa: Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama
Materija koja se namjerava obuhvatiti Zakonom:
VI.PODNOŠENJE IZVJEŠĆA I PLAĆANJE TROŠARINE
XVI.ALKOHOL I ALKOHOLNA PIĆA
XVII.DUHANSKE PRERAĐEVINE
XVIII.ENERGENTI I ELEKTRIČNA ENERGIJA
Obrazloženje:
Važeći Zakon o trošarinama stupio je na snagu 1. srpnja 2013. godine, odnosno u trenutku pristupanja Republike Hrvatske u punopravno članstvo Europske unije.
Kroz proteklo trogodišnje razdoblje od početka primjene važećeg Zakona o trošarinama sustav trošarinskog oporezivanja je uspješno integriran u harmonizirani europski trošarinski sustav te je omogućena uspješna tranzicija poslovanja gospodarskih subjekata u režim trošarinskog postupanja na jedinstvenom europskom tržištu.
Temeljem analize iskustava dvogodišnje primjene novog trošarinskog prava u okviru članstva u Europskoj uniji te uvažavajući potrebe gospodarskih sektora uključenih u trošarinsko poslovanje, provedena je reforma trošarinskog sustava donošenjem Zakona o izmjenama i dopuna Zakona o trošarinama (NN, br. 100/2015) u rujnu 2015. godine.
Međutim, uzimajući u obzir daljnje opravdane zahtjeve gospodarstvenika, praksu drugih država članica te nastojanje za određenim pojednostavnjenjima trošarinskog sustava, a u sklopu cjelovite reforme poreznog sustava, utvrđene su opće i posebne smjernice za daljnju reformu važećeg trošarinskog zakonodavstva.
Ciljevi koji se namjeravaju postići donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama :
1.Ukidanje obveze označavanja alkohola i alkoholnih pića posebnim (evidencijskim) markicama Ministarstva financija
Ukidanjem obveze označavanja alkohola i alkoholnih pića posebnom (evidencijskom) markicom olakšavaju se opći gospodarski uvjeti poslovanja trošarinskih obveznika i pojednostavljuje se administrativni postupak koji provode carinski službenici vezano uz naručivanje, izdavanje i preuzimanje markica, pa se ti kapaciteti mogu preusmjeriti na prihodovno važnija područja trošarinskih postupanja.
Osim toga, posebne markice Ministarstva financija su evidencijske (nisu financijske) pa nemaju utjecaja na oporezivanje alkoholnih pića trošarinom, a trošarinskim obveznicima se ukidanjem ove obveze smanjuju troškovi na ime tiskanja markica i trošak postupka obilježavanja boca markicama (strojno ili ručno).
2.Uvođenje instituta „male destilerije“
S obzirom na definiciju male destilerije koja smije proizvesti do 10 hektolitara čistog alkohola godišnje (to jeste do 2.500 litara rakije jakosti 40% vol.) u komercijalne svrhe, evidentno je da se radi o proizvođačima koji zauzimaju tržišni prostor između malih proizvođača jakih alkoholnih pića iz članka 68. Zakona o trošarinama (Narodne novine, br. 22/13, 32/13, 81/13, 100/15 i 120/15) koji ne mogu sudjelovati u komercijalnom prometu i velikih destilerija. Ovaj međuprostor interesantan je obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima, obrtima, zadrugama i manjim trgovačkim društvima i sličnim registriranim djelatnostima koji ciljaju na specifičan segment kupaca i čiji proizvod ima naglašeni lokalni i regionalni karakter.
Uvođenje male destilerije omogućiti će stoga njihovo konkurentnije poslovanje te u bitnome doprinijeti održivosti poljoprivredne proizvodnje općenito, a osobito onih proizvođača koji, uz osnovnu poljoprivrednu i turističku djelatnost, proizvode ili imaju uvjeta za proizvodnju jakih alkoholnih pića i njihovu komercijalizaciju.
S time u vezi je izvjesno da će ova mjera znatno utjecati na legalizaciju proizvođača jakih alkoholnih pića koji su do sada u cijelosti ili djelomično poslovali u sivoj zoni te će općenito imati pozitivan efekt na segment malog i srednjeg poduzetništva (poglavito u ruralnim i slabije razvijenim sredinama), turističku i ugostiteljsku ponudu te regionalni razvoj.
3. Ukidanje obveze podnošenja godišnjeg obrasca za obračun trošarine za male proizvođače jakih alkoholnih pića
Malim proizvođačem jakog alkoholnog pića smatra se fizička osoba vlasnik ili korisnik poljoprivrednog zemljišta te vlasnik tvari za proizvodnju jakog alkoholnog pića koji proizvodi za vlastite potrebe, i to u količini koja ne prelazi 20 litara čistog alkohola godišnje po kućanstvu.
Prema važećem normativnom uređenju mali proizvođač jakog alkoholnog pića mali proizvođač jakog alkoholnog pića obvezan je carinskom uredu nadležnom prema prebivalištu dostaviti godišnje izvješće s podacima o ukupno proizvedenoj količini jakog alkoholnog pića za vlastite potrebe, zapremnini kotla i obračunatoj trošarini do 20. siječnja tekuće godine za proteklu godinu. Dodatno, u slučaju da mali proizvođač jakog alkoholnog pića proizvede za vlastite potrebe količinu pića veću od propisane (odnosno više od 20 litara čistog alkohola godišnje) obvezan je, uz već obračunati godišnji paušal ovisno o zapremini kotla, na razliku sam obračunati trošarinu na propisanom obrascu.
U cilju pojednostavljenja, odnosno smanjenja administrativnih obveza trošarinskih obveznika prema Carinskoj upravi, kao poreznom tijelu, potrebno je ukidanje obveze podnošenja godišnjeg obrasca (izvješća) za obračun trošarine za male proizvođače jakog alkoholnog pića (dakle, za približno 41.000 obveznika upisanih u registar trošarinskih obveznika).
Osim toga i kao daljnja mjera pojednostavljenja, malim proizvođačima jakih alkoholnih pića koji proizvedu više od 20 litara čistog alkohola godišnje po kućanstvu Carinska uprava će, na osnovu zaprimljene izjave poreznog obveznika o ukupnoj količini proizvedenog jakog alkoholnog pića, poreznim rješenjem utvrditi i obračunati trošarinu ovisno o zapremnini kotla i količini jakog alkoholnog pića većoj od 20 litara čistog alkohola godišnje po kućanstvu.
4.Olakšavanje otpreme vina koje proizvode mali vinari u druge države članice Europske unije u sustavu odgode plaćanja trošarine
Mali proizvođač vina je osoba koja u komercijalne svrhe proizvodi ne više od 1.000 hl vina godišnje, a u Republici Hrvatskoj trenutno u tom status posluje oko 2.000 proizvođača vina.
Temeljem analize iskustava malih proizvođača vina prilikom otpreme vina na tržište Europske unije, poglavito iskustva s pojedinim državama članicama Europske unije koje za primitak vina insistiraju na isključivoj primjeni sustava odgode plaćanja trošarine uz elektronički nadzor kretanja putem Sustava kontrole kretanja trošarinskih proizvoda, odnosno EMCS sustava ( engl. Excise Movement and Control System-EMCS), pokazalo se opravdanim olakšati trošarinsko poslovanje malim proizvođačima vina, a u okviru ostvarenja općeg cilja poboljšanja tržišnog položaja malih proizvođača vina u kontekstu poslovanja na jedinstvenom tržištu Europske unije.
U tom smislu potrebno je propisati da nadležni carinski ured može, u ime i za račun malog proizvođača vina, podnijeti propisanu dokumentaciju (nacrt e-TD-a, odnosno nacrt elektroničkog trošarinskog dokumenta) za otpremu vina primatelju u drugu državu članicu Europske unije ili do mjesta u drugoj državi članici na kojem vino napušta teritorij Europske unije (izvoz) uz primjenu računalnog sustava (to jeste EMCS sustava), a na temelju obavijesti i podataka koje je mali proizvođač vina dužan podnijeti Carinskoj upravi najkasnije sedam dana prije otpreme vina u drugu državu članicu odnosno u izvoz.
5.Usklađivanje visine trošarine na cigarete u skladu sa obvezama koje je Republika Hrvatska preuzela u okviru pristupnih pregovora sa Europskom unijom
Visina trošarina na cigarete još uvijek nije u potpunosti usklađena s minimalnim zahtjevima i stopama propisanim Direktivom Vijeća 2011/64/EU od 21. lipnja 2011. kojom su utvrđena harmonizirana pravila o strukturi i stopama trošarina na cigarete, cigare, cigarilose i duhan za pušenje-sitno rezani duhan za savijanje cigareta i ostali duhan za pušenje jer je Republici Hrvatskoj, u okviru pristupnih pregovora sa Europskom unijom, odobreno prijelazno razdoblje do 31.12.2017. godine za postupno dostizanje potpune usklađenost trošarine na cigarete u skladu s minimalnim zahtjevima europske pravne stečevine.
Prema harmoniziranom europskom trošarinskom sustavu oporezivanja cigareta ukupna trošarina ( ad valorem i specifična) trebala bi iznositi najmanje 60% prosječne ponderirane maloprodajne cijene cigareta puštenih u potrošnju (u Republici Hrvatskoj je sada oko 58%) i ne smije biti niža od 90 eura za 1.000 komada cigareta bez obzira na prosječnu ponderiranu maloprodajnu cijenu cigareta puštenih u potrošnju (u Republici Hrvatskoj je sada 84,82 eura/1.000 kom.).
6.Uvođenje novih duhanskih proizvoda kao predmeta trošarinskog oporezivanja
Trošarinsko zakonodavstvo u odnosu na oporezivanje duhanskih prerađevina usklađeno je s Direktivom Vijeća 2011/64/EU od 21. lipnja 2011. o strukturi i stopama trošarine koja se primjenjuje na prerađeni duhan, kojom su utvrđena harmonizirana pravila o strukturi i stopama trošarina na prerađeni duhan.
Međutim, navedeni europski trošarinski propis ne obuhvaća kao predmete harmoniziranog trošarinskog oporezivanja nove kategorije duhanskih proizvoda koje sve značajnije zauzimaju tržišni prostor, pri čemu je posebno rastuće tržište elektroničkih cigareta i spremnika za njihovo punjenje te grijanih duhanskih proizvoda.
S obzirom na navedeno, odnosno okolnosti tehnološkog i tržišnog razvoja novih duhanskih proizvoda, ukazuje se opravdanim i nužnim navedene nove kategorije obuhvatiti i sustavom trošarinskog oporezivanja.
7.Uvođenje prilagođenog sustava nadzora potrošnje označenog plinskog ulja za grijanje
Zakonom o trošarinama propisana je snižena visina trošarine za korištenje označenih plinskih ulja za namjenu grijanja (takozvanog crvenog dizela), a korisnici takvih energenata iste nabavljaju bez ikakvih količinskih ili drugih ograničenja.
Iako je propisana zabrana svakog drugog korištenja označenih plinskih ulja za grijanje osim za grijanje, učestalim nadzorima su uočeni brojni primjeri zlouporabe korištenja tih energenata, poput korištenja za pogon vozila ili plovila te također zabranjenog uklanjanja indikatora i crvene boje kojim se plinska ulja za grijanje razlikuju od „običnog“ i skupljeg plinskog ulja za pogon.
Kako se predmetni energenti uglavnom koriste za zagrijavanje stambenih ili poslovnih objekata, predlaže se uspostava sustava koji bi u cijelosti uvažavao potrebe korisnika, ali i mogućnost efikasnije kontrole potrošnje te smanjivanje rizika za eventualne zlouporabe korištenja označenog plinskog ulja za grijanje.
8.Uvođenje sustava nadzora nad raspolaganjem plinskim uljem obojanim plavom bojom puštenim u potrošnju radi suzbijanja organiziranih trošarinskih prijevara
Zakonom o trošarinama uređen je sustav potrošnje označenog plinskog ulja obojanog plavom bojom na koje je trošarina snižena na 0,00 kuna, a kojeg mogu nabaviti krajnji korisnici uz karticu goriva isključivo za namjene u poljoprivredi, ribolovu, ribogojstvu, akvakulturi i plovidbi, za koje su dobili državne poticaje, odnosno oslobođenje od plaćanja trošarine.
Označeno plinsko ulja obojanog plavom bojom predmet je počinjenja organiziranih poreznih prijevara, pri čemu se modusi velikih trošarinskih prijevara baziraju na radnjama odstranjivanja označivača iz tog goriva i njegovog stavljanja na sivo tržište sa punom stopom trošarine.
Stoga se u odnosu na raspolaganje označenim plinskim uljem obojanim plavom bojom nužnim i opravdanim ukazuje uspostaviti sustav nadzora, s obzirom da se radi o energentu koji podrazumijeva korištenje isključivo od strane korisnika prava i za pripisane namjene te koji je samo pod tim uvjetima moguće koristiti sa sniženom stopom trošarinu od 0,00 kuna.
9.Uvođenje prilagođenog sustava nadzora nad korištenjem biogoriva koje je pušteno u potrošnju kao pogonskog goriva za potrebe komercijalnog prijevoza radi suzbijanja organiziranih trošarinskih prijevara
Zakonom o trošarinama propisana je visina rošarine u iznosu od 0,00 kuna za čisto biogorivo koje se koristi za potrebe prijevoza, pri čemu je miješanje čistog biogoriva i dizelskog goriva za pogon moguće isključivo u trošarinskom skladištu, a svaka mješavina čistog biogoriva i dizelskog goriva za pogon mora biti trošarinski oporezovana (trošarina se obračunava i plaća na ukupnu količinu takve mješavine bez obzira na količina umiješanog čistog biogoriva).
S obzirom da se čisto biogorivo za potrebe prijevoza sa visinom trošarine u iznosu od 0,00 kuna može koristiti isključivo kao takvo, odnosno čisto i bez umješavanja i/ili dodavanja drugih energenta, nužnim i opravdanim ukazuje se potreba uspostave odgovarajućeg sustava nadzora uzimajući u obzir pojavnost organiziranih trošarinskih prijevara sa umješavanjem čistog biogoriva i dizelskog goriva koje se poduzimaju sa isključivom svrhom prijevarne uskrate dužne trošarine.
Stoga se predlaže propisati da svaka pravna ili fizička osoba koja nabavlja biogorivo koje je pušteno u potrošnju radi korištenja kao pogonskog goriva za potrebe komercijalnog prijevoza, mora prodavatelju dostaviti izjavu o korištenju biogoriva za prijevoz kojom se jamči isključivo korištenje biogoriva za prijevoz bez umješavanja i/ili dodavanja drugih energenata te da svaka pravna ili fizička osoba koja obavlja djelatnost trgovine biogorivom koje je pušteno u potrošnju, radi prodaje korisnicima za potrebe komercijalnog prijevoza i/ili drugim osobama koje obavljaju djelatnost trgovine biogorivom koje je pušteno u potrošnju, mora ishoditi odobrenje nadležnog carinskog ureda za takvo poslovanje.
10.Druga administrativna pojednostavljenja
Uz naprijed navedeno, normativnim intervencijama u postojeće institute predlažu se pojednostavniti i druge administrativne procedure i zahtjevi, odnosno olakšati porezno-pravno postupanje gospodarstvenika i općenito trošarinskih obveznika u područjima u kojima je takva intervencija objektivno i razložno opravdana.
Tako se predlaže:
− brisanje odredbe koja propisuje rok za podnošenje zahtjeva za poslovanje u statusu male nezavisne pivovare (najkasnije do 31. siječnja tekuće godine kako bi se u toj kalendarskoj godini ostvarilo pravo za poslovanje u tom statusu), a kako bi se omogućilo stjecanje statusa koji omogućuje poslovanje u statusu male pivovare tijekom cijele godine;
− proizvođače piva, vina, etilnog alkohola, međuproizvoda i ostalih pića dobivenih vrenjem koji za komercijalne svrhe proizvode pivo, vino, etilni alkohol, međuproizvode i ostala pića dobivena vrenjem i koji posluju izvan sustava odgode prema članku 69. Zakona o trošarinama izuzeti od obveze obračunavanja trošarine na trošarinske proizvode u trenutku proizvodnje gotovog proizvoda ako tako proizvedeni trošarinski proizvod u obračunskom razdoblju otpremaju u izvoz. Ovom mjerom se proizvođači oslobađaju administrativnih procedura i upravnog postupanja po zahtjevima za povrat trošarine u slučaju izvoza trošarinskih proizvoda u obračunskom razdoblju;
− ukidanje obveze podnošenja zapisnika o obavljenom popisu zaliha cigareta i plaćanju razlike trošarine kod povećanja visine trošarine na cigarete, odnosno povećanja maloprodajne cijene cigareta za iznose do 75,00 kuna s obzirom da se procjenjuje da su troškovi utvrđivanja i naplate trošarine do ovako predviđenog iznosa nerazmjerni naplaćenoj trošarini.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija