Prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o mirovinskom osiguranju
Materija koja se namjerava propisom urediti
- izjednačavanje aktualne vrijednosti mirovina za izračun mirovina za sve korisnike mirovina i mirovinskih prava neovisno jesu li ostvareni prema općem ili posebnom propisu;
- za sve zatečene korisnike mirovina i mirovinskih prava prema posebnom propisu usklađivat će se i dio mirovine stečene prema tom propisu, a mirovina u pogledu daljnjeg usklađivanja postaje jedinstvena cjelina;
- pitanje praćenja visine sredstava za ostvarivanje prava na mirovinu odnosno mirovinskih primanja u dijelu koji se financira iz državnog proračuna uređivat će se pravilnikom čime se osigurava jasan i transparentan uvid u visinu sredstava potrebnih za namirenje prava svake pojedine kategorije korisnika mirovine prema posebnom propisu.
Problemi koji se namjeravaju rješavati
Važećim Zakonom o mirovinskom osiguranju uređene su različite aktualne vrijednosti mirovina za određivanje mirovina koje se ostvaruju prema općem propisu u odnosu na mirovine koje se ostvaruju prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju.
Svrha uvedenog razdvajanja mirovina bila je da se precizno odredi dio mirovine koji je korisnik ostvario na temelju staža osiguranja i dio mirovine koji korisniku pripada prema posebnom propisu. Posljedično su se te mirovine i različito usklađivale prema aktualnoj vrijednosti mirovina propisanoj za dio mirovine ostvaren po općem propisu i dio mirovine ostvaren po posebnim propisima. Zbog poteškoća u provođenju razdvajanja te poteškoća u praćenju podataka relevantnih za usklađivanje dijelova mirovine ostvarenih po posebnim propisima, razdvajanje nije polučilo željenu svrhu.
Ciljevi koji se namjeravaju postići
Izjednačavanje aktualne vrijednosti mirovine za sve korisnike neovisno da li je mirovina ostvarena po općem ili posebnom propisu što znači da će se usklađivati na jednak način i ukidanje razdvajanja mirovina čime će mirovina ponovo postati jedinstvena cjelina. Transparentnost financiranja mirovina iz državnog proračuna osigurat će se posebnim pravilnikom.
Ime i prezime stručnog nositelja
Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Puni naziv propisa
Prijedlog Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o mirovinskom osiguranju
Mjesto ispunjavanja obrasca
Zagreb
Datum ispunjavanja obrasca
08. studenoga 2016.
Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Važećim Zakonom o mirovinskom osiguranju su uređene različite aktualne vrijednosti mirovina za određivanje mirovina koje se ostvaruju isključivo prema odredbama tog Zakona u odnosu na mirovine koje se određuju odnosno ostvaruju prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju.
Aktualna vrijednost mirovine za mirovine ostvarene ili određene prema posebnom propisu ovisi o realnom rastu bruto društvenog proizvoda i smanjenja deficita u prethodna tri uzastopna tromjesečja u odnosu na isto tromjesečje prethodne godine, dok aktualna vrijednost mirovine za usklađivanje mirovine prema općem propisu ovisi o stopi promjene indeksa potrošačkih cijena i bruto plaća svih zaposlenih u Republici Hrvatskoj u prethodnoj godini u odnosu na godinu koja joj prethodi.
Uvedeno je razdvajanje mirovina ostvarenih prema posebnim propisima na dio mirovine koji pripada za staž osiguranja, koji se financira iz doprinosa osiguranika i na dio mirovine koji pripada prema posebnom propisu, koji se financira iz državnog proračuna.
Osim različitog načina usklađivanja razdvojenih mirovina time se namjeravalo postići da se precizno odredi dio mirovine koji je korisnik ostvario na temelju staža osiguranja, no isto se pokazalo neprovedivim u praksi, što je izazvalo velike otpore korisnika takvih mirovina, osobito braniteljske populacije.
Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Izjednačavanje aktualne vrijednosti mirovine za sve korisnike mirovinskih prava neovisno po kojem propisu je mirovina ostvarena i ukidanje razdvajanja mirovina budući da isto nije postiglo svoju svrhu.
Na taj način mirovina ponovno postaje jedinstvena cjelina i usklađivat će se na jednak način, a pitanje praćenja visine sredstava u dijelu u kojem se mirovine odnosno mirovinska primanja financiraju iz državnog proračuna uređivat će se pravilnikom kojim će se osigurati jasan i transparentan uvid u visinu sredstava potrebnih za namirenje prava svake pojedine kategorije korisnika mirovine prema posebnom propisu.
Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
Korisnici mirovina po posebnom propisu.
Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno ne-normativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Normativno rješenje (izrađene teze propisa):
Izjednačit će se aktualna vrijednost mirovine za izračun mirovina za sve korisnike mirovina i mirovinskih prava, a za sve zatečene korisnike mirovina prema posebnom propisu usklađivat će se i taj dio mirovine. Mirovina opet postaje jedinstvena cjelina i u pogledu daljnjeg usklađivanja. Nadalje, pitanje praćenja visine sredstava za ostvarivanje prava na mirovinu odnosno mirovinskih primanja u dijelu koji se financira iz državnog proračuna uređivat će se pravilnikom čime se osigurava jasan i transparentan uvid u visinu sredstava potrebnih za namirenje prava svake pojedine kategorije korisnika mirovine prema posebnom propisu.
Ne normativno rješenje: nema.
Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
Vremenski okvir: 2017. godina nadalje.
Nema prepreka za ostvarivanje cilja.
Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
DA
Zahtijeva izmjene i dopunu Zakona o mirovinskom osiguranju.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Navedeno normativno rješenje neće imati značajan financijski učinak.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
DA
Predloženim Zakonom povećali bi se rashodi u državnom proračunu Republike Hrvatske i to za 96.000.000 kuna u 2017. godini, za 127.000.000 kuna u 2018. godini i za 205.000.000 kuna u 2019. godini.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ne, neće imati značajan utjecaj.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Navedeno normativno rješenje neće imati značajan učinak na okoliš.
Hoće li navedeno normativno rješenje trebati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
DA
Navedeno normativno rješenje zahtijevati će provedbu administrativnih i upravnih postupaka, s ciljem ostvarivanja prava iz ovog Zakona.
Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
NE
Navedeno normativno rješenje neće zahtijevati povezani rad više tijela.
Da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja?
NE
Nije nam poznato je li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja.
Teze propisa i prethodna procjena
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Naziv propisa
Prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o mirovinskom osiguranju
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Materija koja se namjerava propisom urediti
- izjednačavanje aktualne vrijednosti mirovina za izračun mirovina za sve korisnike mirovina i mirovinskih prava neovisno jesu li ostvareni prema općem ili posebnom propisu; - za sve zatečene korisnike mirovina i mirovinskih prava prema posebnom propisu usklađivat će se i dio mirovine stečene prema tom propisu, a mirovina u pogledu daljnjeg usklađivanja postaje jedinstvena cjelina; - pitanje praćenja visine sredstava za ostvarivanje prava na mirovinu odnosno mirovinskih primanja u dijelu koji se financira iz državnog proračuna uređivat će se pravilnikom čime se osigurava jasan i transparentan uvid u visinu sredstava potrebnih za namirenje prava svake pojedine kategorije korisnika mirovine prema posebnom propisu.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Problemi koji se namjeravaju rješavati
Važećim Zakonom o mirovinskom osiguranju uređene su različite aktualne vrijednosti mirovina za određivanje mirovina koje se ostvaruju prema općem propisu u odnosu na mirovine koje se ostvaruju prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju. Svrha uvedenog razdvajanja mirovina bila je da se precizno odredi dio mirovine koji je korisnik ostvario na temelju staža osiguranja i dio mirovine koji korisniku pripada prema posebnom propisu. Posljedično su se te mirovine i različito usklađivale prema aktualnoj vrijednosti mirovina propisanoj za dio mirovine ostvaren po općem propisu i dio mirovine ostvaren po posebnim propisima. Zbog poteškoća u provođenju razdvajanja te poteškoća u praćenju podataka relevantnih za usklađivanje dijelova mirovine ostvarenih po posebnim propisima, razdvajanje nije polučilo željenu svrhu.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Ciljevi koji se namjeravaju postići
Izjednačavanje aktualne vrijednosti mirovine za sve korisnike neovisno da li je mirovina ostvarena po općem ili posebnom propisu što znači da će se usklađivati na jednak način i ukidanje razdvajanja mirovina čime će mirovina ponovo postati jedinstvena cjelina. Transparentnost financiranja mirovina iz državnog proračuna osigurat će se posebnim pravilnikom.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Ime i prezime stručnog nositelja
Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Puni naziv propisa
Prijedlog Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o mirovinskom osiguranju
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Mjesto ispunjavanja obrasca
Zagreb
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Datum ispunjavanja obrasca
08. studenoga 2016.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Važećim Zakonom o mirovinskom osiguranju su uređene različite aktualne vrijednosti mirovina za određivanje mirovina koje se ostvaruju isključivo prema odredbama tog Zakona u odnosu na mirovine koje se određuju odnosno ostvaruju prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju. Aktualna vrijednost mirovine za mirovine ostvarene ili određene prema posebnom propisu ovisi o realnom rastu bruto društvenog proizvoda i smanjenja deficita u prethodna tri uzastopna tromjesečja u odnosu na isto tromjesečje prethodne godine, dok aktualna vrijednost mirovine za usklađivanje mirovine prema općem propisu ovisi o stopi promjene indeksa potrošačkih cijena i bruto plaća svih zaposlenih u Republici Hrvatskoj u prethodnoj godini u odnosu na godinu koja joj prethodi. Uvedeno je razdvajanje mirovina ostvarenih prema posebnim propisima na dio mirovine koji pripada za staž osiguranja, koji se financira iz doprinosa osiguranika i na dio mirovine koji pripada prema posebnom propisu, koji se financira iz državnog proračuna. Osim različitog načina usklađivanja razdvojenih mirovina time se namjeravalo postići da se precizno odredi dio mirovine koji je korisnik ostvario na temelju staža osiguranja, no isto se pokazalo neprovedivim u praksi, što je izazvalo velike otpore korisnika takvih mirovina, osobito braniteljske populacije.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Izjednačavanje aktualne vrijednosti mirovine za sve korisnike mirovinskih prava neovisno po kojem propisu je mirovina ostvarena i ukidanje razdvajanja mirovina budući da isto nije postiglo svoju svrhu. Na taj način mirovina ponovno postaje jedinstvena cjelina i usklađivat će se na jednak način, a pitanje praćenja visine sredstava u dijelu u kojem se mirovine odnosno mirovinska primanja financiraju iz državnog proračuna uređivat će se pravilnikom kojim će se osigurati jasan i transparentan uvid u visinu sredstava potrebnih za namirenje prava svake pojedine kategorije korisnika mirovine prema posebnom propisu.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
Korisnici mirovina po posebnom propisu.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno ne-normativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Normativno rješenje (izrađene teze propisa): Izjednačit će se aktualna vrijednost mirovine za izračun mirovina za sve korisnike mirovina i mirovinskih prava, a za sve zatečene korisnike mirovina prema posebnom propisu usklađivat će se i taj dio mirovine. Mirovina opet postaje jedinstvena cjelina i u pogledu daljnjeg usklađivanja. Nadalje, pitanje praćenja visine sredstava za ostvarivanje prava na mirovinu odnosno mirovinskih primanja u dijelu koji se financira iz državnog proračuna uređivat će se pravilnikom čime se osigurava jasan i transparentan uvid u visinu sredstava potrebnih za namirenje prava svake pojedine kategorije korisnika mirovine prema posebnom propisu. Ne normativno rješenje: nema.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
Vremenski okvir: 2017. godina nadalje. Nema prepreka za ostvarivanje cilja.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
DA
Zahtijeva izmjene i dopunu Zakona o mirovinskom osiguranju.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Navedeno normativno rješenje neće imati značajan financijski učinak.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
DA
Predloženim Zakonom povećali bi se rashodi u državnom proračunu Republike Hrvatske i to za 96.000.000 kuna u 2017. godini, za 127.000.000 kuna u 2018. godini i za 205.000.000 kuna u 2019. godini.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ne, neće imati značajan utjecaj.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Navedeno normativno rješenje neće imati značajan učinak na okoliš.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Hoće li navedeno normativno rješenje trebati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
DA
Navedeno normativno rješenje zahtijevati će provedbu administrativnih i upravnih postupaka, s ciljem ostvarivanja prava iz ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
NE
Navedeno normativno rješenje neće zahtijevati povezani rad više tijela.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja?
NE
Nije nam poznato je li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava