NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O SLUŽBENOJ STATISTICI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
OSNOVNE ODREDBE
Predmet uređenja
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuje ustrojstvo, nadležnost, upravljanje Državnim zavodom za statistiku, način rada i izvješćivanja, dužnosti i prava ravnatelja i zamjenika ravnatelja, suradnja Državnog zavoda za statistiku s drugim tijelima javne vlasti, pravni okvir za razvoj, proizvodnju, korištenje i diseminaciju podataka i informacija službene statistike te organizacija, položaj, poslovi i koordinacija sustava službene statistike i ostala pitanja važna za službenu statistiku.
Usklađenost s propisima Europske unije
Članak 2.
Ovim se Zakonom utvrđuje provedba Uredbe (EZ) br. 223/2009 Europskoga parlamenta i Vijeća o europskim statistikama i ukidanju uredbe (EZ, Euratom) Europskoga parlamenta i Vijeća o dostavi podataka koji podliježu obvezi čuvanja tajne Statističkom uredu Europskih zajednica, Uredbe Vijeća (EZ) br. 322/97 o statistikama zajednice i Odluke Vijeća 89/382/EEZ, Euratoma o osnivanju Odbora za statističke programe Europskih zajednica (SL L87, 31. ožujka 2009.) kako je izmijenjena Uredbom (EU) 2015/759 Europskoga parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2015. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 223/2009 o europskoj statistici (SL L 123, 19. 5. 2015.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 223/2009).
Obuhvat primjene
Članak 3.
(1) Ovaj se Zakon odnosi na sve statističke aktivnosti službene statistike koje provode tijela koja su ovim Zakonom ili Programom statističkih aktivnosti Republike Hrvatske određena kao nositelji službene statistike.
(2) Ovaj se Zakon odnosi na izvještajne jedinice, posjednike administrativnih izvora podataka, korisnike službene statistike te druge pravne i fizičke osobe koje u skladu s ovim Zakonom obavljaju aktivnosti za potrebe službene statistike.
(3) Ovaj se Zakon odnosi samo na statističku povjerljivost i ne utječe na odredbe posebnih zakona kojima se čuva povjerljivost osim statističke.
(4) Ovaj se Zakon ne odnosi na pripremu, prikupljanje, proizvodnju, korištenje i čuvanje podataka za administrativne svrhe, kao ni prikupljanje podataka za nestatističke svrhe, odnosno za druge potrebe koje nisu službena statistika.
(5) Ovaj se Zakon odnosi i na podatke iz stavka 4. ovoga članka od trenutka kada podaci budu stavljeni na raspolaganje nositeljima službene statistike.
Članak 4.
(1) Službena statistika označuje kvantitativne i kvalitativne, agregirane i reprezentativne podatke i informacije koje opisuju pojave u promatranoj populaciji u skladu s pozitivnim propisima koji reguliraju službenu statistiku u Republici Hrvatskoj.
(2) Službena statistika pruža, na nepristranoj osnovi, državi, gospodarstvu i javnosti pouzdane statističke podatke o gospodarskome, demografskome, društvenome, zdravstvenome i ekološkom stanju, djelatnostima, događajima ili pojavama koje se mogu mjeriti statističkim metodama te osigurava ispunjavanje međunarodnih obveza Republike Hrvatske koje se odnose na proizvodnju, korištenje i diseminaciju službene statistike.
(3) Svrha službene statistike jest kontinuirana proizvodnja i diseminacija kvalitetnih statističkih podataka i razvoj sustava službene statistike, u skladu s temeljnim načelima službene statistike utvrđenim propisima iz područja statistike, Temeljnim načelima službene statistike Ujedinjenih naroda i Kodeksom prakse europske statistike.
Objašnjenje i rodna neutralnost pojmova
Članak 5.
(1) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje.
1)aktivnost službene statistike jest svaka aktivnost koja se temelji na ovom Zakonu ili drugim propisima iz područja službene statistike, uz primjenu znanstvenih i stručnih metoda i standarda radi razvoja te proizvodnje i diseminacije rezultata službene statistike
2)nositelji službene statistike jesu tijela koja su na temelju ovoga Zakona i Programa statističkih aktivnosti Republike Hrvatske odgovorna za razvoj, proizvodnju i diseminaciju službene statistike Republike Hrvatske
3)Strategija razvitka službene statistike Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Strategija)razvojni je akt koji u skladu s temeljnim načelima za izradu objektivnih, pouzdanih i pravodobnih službenih statističkih podataka određuje misiju, viziju te opće i pojedinačne ciljeve usmjerene na razvoj sustava službene statistike Republike Hrvatske u višegodišnjem razdoblju
4)Program statističkih aktivnosti Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Program) jest akt kojim se utvrđuju statističke aktivnosti za višegodišnje razdoblje u skladu s ovim Zakonom, nacionalnim potrebama i obvezama koje proizlaze iz članstva Republike Hrvatske u Europskoj uniji
5)Godišnji provedbeni plan statističkih aktivnosti Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Godišnji provedbeni plan) jest planski dokument koji je pravna osnova za prikupljanje podataka potrebnih za provedbu statističkih istraživanja te se, radi izvršavanja Programa, donosi za svaku godinu na koju se odnosi Program
6)statističko istraživanje jest skup aktivnosti kojima nositelji službene statistike sustavno prikupljaju i pribavljaju podatke i informacije za statističke svrhe,
7)statistički obrazac jest svaki zapis u tiskanome i elektroničkom obliku kojim nositelji službene statistike sustavno prikupljaju podatke od izvještajnih jedinica isključivo za svrhe službene statistike
8)izvještajne jedinice jesu pravne osobe i njihovi dijelovi, fizičke osobe, obrtnici, slobodna zanimanja, kućanstva, tijela javne vlasti i sve druge osobe na području Republike Hrvatske koje daju podatke za statističke svrhe
9)statistička jedinica, kako je utvrđeno člankom 3. točkom 6. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
10)identifikator je svako jednoznačno određeno obilježje iz kojeg se može izravno ili neizravno prepoznati individualna izvještajna ili statistička jedinica
11)rezultat službene statistike jest svaki statistički podatak koji sadržajno osigurava svrhu službene statistike, a proizvodi se u skladu s odredbama ovoga Zakona
12)službeni statistički podatak jest svaki statistički podatak koji se diseminira u skladu s propisima koji uređuju službenu statistiku, a takvima ih je proglasio nositelj službene statistike
13)diseminacija, kako je utvrđeno člankom 3. točkom 4. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
14)korisnik službenih statističkih podataka jest svaka pravna i fizička osoba, tijela javne vlasti te znanstvene i međunarodne organizacije koje se koriste statističkim podacima
15)statistički registri jesu strukturirani popisi jedinica promatranja koji sadržavaju određeni broj obilježja za svaku od tih jedinica i mehanizme redovitog ažuriranja, sve u skladu sa statističkim definicijama i konceptima, a ustrojavaju se, održavaju i koriste isključivo za potrebe službene statistike
16)statističko gradivo jest skup akata koji sadržavaju: metodološke osnove, statističke obrasce, statistička izvješća, prikaze, studije i analize, sumarne preglede i rezultate, publikacije te ostale akte koji nastaju u obavljanju poslova službene statistike
17)administrativni izvori podataka jesu zbirke podataka ustrojene na temelju posebnih propisa
18)razvoj, kako je utvrđeno člankom 3. točkom 2. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
19)proizvodnja statističkih podataka, kako je utvrđeno člankom 3. točkom 3. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
20)povjerljivi podaci, kako je utvrđeno člankom 3. točkom 7. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
21)korištenje podataka za statističke svrhe, kako je utvrđeno člankom 3. točkom 8. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
22)izravna identifikacija, kako je utvrđeno člankom 3. točkom 9. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
23)neizravna identifikacija, kako je utvrđeno člankom 3. točkom 10. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
24)pilot-istraživanje jest postupak prikupljanja i analize podataka radi izbora i testiranja uzorka i metoda istraživanja
25)metapodaci su podaci o populaciji, objektima, varijablama, metodologiji i kvaliteti koji opisuju obilježja izvora, odnosno strukturirani podaci koji opisuju, objašnjavaju, lociraju ili na neki drugi način omogućuju lakše upravljanje statističkim resursima
26)popis je sveobuhvatno statističko istraživanje kojim se u redovitim intervalima prikupljaju podaci o određenim obilježjima statističkih jedinica
27)podaci prikupljeni metodom promatranja i praćenja jesu svi podaci koji su prikupljeni na izravan ili neizravan način od izvještajnih jedinica za znanstvenoistraživačke i druge posebne svrhe
28)posjednici podataka prikupljenih metodom promatranja i praćenja jesu pravne osobe ili tijela javne vlasti koji su proveli istraživanja metodom promatranja i praćenja
29)Kodeks prakse europske statistike, kako je utvrđeno člankom 11. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
30)sustav službene statistike Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: sustav službene statistike) čine Državni zavod za statistiku kao glavni nositelj, diseminator i koordinator sustava službene statistike i drugi nositelji službene statistike u Republici Hrvatskoj
31)Europski statistički sustav, kako je utvrđeno člankom 4. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
32)Komisija (Eurostat), kako je utvrđeno člankom 6. stavkom 1. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
33)tijela javne vlasti jesu tijela državne uprave, druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe i druga tijela koja imaju javne ovlasti, pravne osobe čiji je osnivač Republika Hrvatska ili jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave, pravne osobe koje obavljaju javnu službu, pravne osobe koje se na temelju posebnog propisa financiraju pretežito ili u cijelosti iz državnog proračuna ili iz proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave odnosno iz javnih sredstava (nameta, davanja, i sl.) te trgovačka društva u kojima Republika Hrvatska i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave zasebno ili zajedno imaju većinsko vlasništvo.
(2) Pojmovi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Načela službene statistike
Članak 6.
Pri razvoju, proizvodnji i diseminaciji službene statistike primjenjuju se statistička načela utvrđena člankom 2. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
Kvaliteta službene statistike
Članak 7.
(1) Pri razvoju, proizvodnji i diseminaciji službene statistike primjenjuju se kriteriji kvalitete utvrđeni člankom 12. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
(2) Nositelji službene statistike dužni su poduzeti sve potrebne mjere radi osiguranja kvalitete službene statistike u skladu s nacionalnim i europskim standardima.
Članak 8.
(1) Akti nositelja službene statistike kojima se uređuje kvaliteta službene statistike moraju sadržavati bitne kriterije kvalitete, postupke praćenja, pokazatelje i planove za poboljšanje.
(2) Akti iz stavka 1. ovoga članka moraju biti dostupni javnosti.
ORGANIZACIJA SUSTAVA SLUŽBENE STATISTIKE
NOSITELJI SLUŽBENE STATISTIKE
Članak 9.
(1) Sustav službene statistike čine tijela javne vlasti koja u skladu s ovim Zakonom razvijaju, proizvode i diseminiraju službenu statistiku.
(2) Nositelji službene statistike jesu:
1. Državni zavod za statistiku kao središnje tijelo
2. Hrvatska narodna banka
3. druga tijela javne vlasti koja su Programom određena nositeljima službene statistike.
(3) Do stjecanja statusa nositelja službene statistike iz stavka 2. točke 3. ovoga članka ravnatelj Državnog zavoda za statistiku može osnovati radne skupine u kojima sudjeluju tijela koja mogu biti nositelji službene statistike, sa svim pravima i obvezama nositelja službene statistike u izradi Nacrta prijedloga strategije razvitka službene statistike Republike Hrvatske, Nacrta prijedloga programa i Prijedloga godišnjega provedbenog plana.
(4) Nositelji službene statistike iz stavka 2. točke 2. i3. ovoga članka dužni su obavljanje poslova službene statistike organizirati tako da ustrojstvena jedinica nadležna za poslove službene statistike osigura pravodobnu i kvalitetnu provedbu statističkih aktivnosti iz djelokruga nositelja službene statistike te da osigura odgovarajuću zaštitu povjerljivih statističkih podataka.
DRŽAVNI ZAVOD ZA STATISTIKU
Položaj i sjedište
Članak 10.
(1) Državni zavod za statistiku ustrojava se kao neovisno i samostalno državno tijelo koje obavlja poslove u skladu sa zakonom.
(2) Državni zavod za statistiku glavni je nositelj, diseminator i koordinator sustava službene statistike Republike Hrvatske i njegov glavni predstavnik pred europskim i međunarodnim tijelima nadležnima za statistiku te kontakt-točka za Komisiju (Eurostat) u vezi s pitanjima službene statistike u smislu odredbe članka 5. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
(3) Sjedište Državnog zavoda za statistiku jest u Zagrebu.
(4) Na pitanja sredstava Državnog zavoda za statistiku primjenjuju se odredbe zakona kojima se uređuju sredstva tijela državne uprave.
(5) Državni zavod za statistiku jest obveznik središnje javne nabave i na njega se primjenjuju svi propisi koji se odnose na obveznike središnje javne nabave.
Nadležnost
Članak 11.
(1) U nadležnosti Državnog zavoda za statistiku jesu sljedeći poslovi:
-koordinacija i izrada Nacrta prijedloga strategije
-koordinacija i izrada Nacrta prijedloga programa
-koordinacija izrade Prijedloga godišnjega provedbenog plana
-koordinacija i izrada Nacrta prijedloga izvješća o izvršenju aktivnosti službene statistike Republike Hrvatske
-koordinacija i razvoj sustava službene statistike
-praćenje provedbe načela Kodeksa prakse europske statistike
-čuvanje i jačanje stručne neovisnosti sustava službene statistike
-razvoj statističkih metoda i tehnika
-izrada nacionalnih smjernica za razvoj, proizvodnju i diseminaciju službene statistike
-donošenje, određivanje i održavanje statističkih klasifikacija koje se koriste kao nacionalni standard, njihove usklađenosti s međunarodnim standardima, praćenje njihove primjene i davanje uputa korisnicima
-donošenje i održavanje statističkih klasifikacija koje se koriste za provođenje statističkih aktivnosti iz djelokruga Državnog zavoda za statistiku, praćenje njihove primjene i davanje uputa ostalim korisnicima, u skladu s međunarodnim standardima i propisima
-koordinacija, priprema i provedba statističkih aktivnosti utvrđenih Programom i Godišnjim provedbenim planom te ispunjavanje međunarodnih obveza službene statistike iz djelokruga Državnog zavoda za statistiku
-proizvodnja i diseminacija statističkih podataka definiranih Programom i Godišnjim provedbenim planom, koordinacija i provedba statističkih istraživanja na temelju neposrednog prikupljanja podataka, korištenje svih dostupnih administrativnih izvora podataka i podataka dobivenih metodom promatranja i praćenja, praćenje i provođenje kontrole kvalitete statističkih rezultata
-analize i službena tumačenja statističkih rezultata iz djelokruga Državnog zavoda za statistiku
-ustroj i vođenje statističkih registara
-organiziranje razmjene rezultata i metodoloških osnova službene statistike sa statističkim tijelima drugih zemalja i međunarodnim organizacijama, osim ako u pojedinim slučajevima za to ne ovlasti drugog nositelja službene statistike utvrđenoga ovim Zakonom ili Programom, odnosno ako posebnim zakonom nije drugačije određeno
-sudjelovanje u programima međunarodne pomoći
-provođenje znanstvenih i istraživačkih aktivnosti u području službene statistike
-nadzor nad provođenjem odredaba ovoga Zakona
-suradnja sa središnjim tijelom državne uprave nadležnim za financije u vezi s izradom nacrta prijedloga propisa iz djelokruga službene statistike
-neposredna provedba zakona i drugih propisa
-donošenje propisa za provedbu zakona iz djelokruga službene statistike, u skladu s odredbama zakona koji se odnosi na donošenje provedbenih propisa
-drugi upravni i stručni poslovi utvrđeni zakonom i drugim propisima.
(2) Državnom zavodu za statistiku moraju biti pravodobno dostavljeni na mišljenje svi prijedlozi zakonodavnih i drugih akata koji se izravno ili neizravno odnose na pitanja koja ulaze u djelokrug službene statistike.
(3) Državnom zavodu za statistiku ne mogu se dodijeliti poslovi i odgovornosti koje su u suprotnosti s načelima službene statistike.
Financijska sredstva
Članak 12.
(1) Sredstva za obavljanje poslova iz nadležnosti Državnog zavoda za statistiku propisanih ovim Zakonom osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske i iz drugih izvora u skladu sa zakonom.
(2) Državni zavod za statistiku može obavljati poslove vlastite djelatnosti na tržištu i u tržišnim uvjetima prema kojima ostvaruje prihode, pod uvjetom da ne štete obavljanju poslova za koje je ustrojen.
(3) Prihodi nastali obavljanjem poslova iz stavka 2. ovoga članka te prihodi od posebnih obrada iz članka 71. ovoga Zakona prihodi su Državnog zavoda za statistiku koji se uplaćuju u državni proračun Republike Hrvatske.
(4) Troškove nastale u obavljanju poslova iz stavka 2. ovoga članka snosi korisnik u skladu s Pravilnikom, koji donosi ravnatelj Državnog zavoda za statistiku u suglasnosti s Ministarstvom financija.
(5) Sredstva ostvarena obavljanjem poslova iz stavka 2. ovoga članka Državni zavod za statistiku koristi za financiranje troškova nastalih obavljanjem poslova na temelju kojih su prihodi nastali, a ako se ostvare u iznosu većemu od potrebnoga za podmirenje troškova, mogu se koristiti za podmirenje troškova razvoja službene statistike.
(6) Sredstva koja Državni zavod za statistiku dobije od međunarodnih donatora koriste se u skladu s namjenom utvrđenom od donatora, a ako namjena nije utvrđena, koriste se za podmirivanje troškova razvoja aktivnosti službene statistike.
Položaj zaposlenika i plaće
Članak 13.
(1) Poslove Državnog zavoda za statistiku obavljaju državni službenici i namještenici na koje se primjenjuju propisi koji se odnose na državne službenike i namještenike.
(2) Na plaće svih zaposlenika Državnog zavoda za statistiku primjenjuju se propisi o plaćama u državnim službama.
Unutarnje ustrojstvo
Članak 14.
(1) Na unutarnje ustrojstvo Državnog zavoda za statistiku primjenjuju se propisi kojima se uređuje unutarnje ustrojstvo središnjih tijela državne uprave.
(2) Državni zavod za statistiku može imati područne jedinice. Broj, sjedište područnih jedinica i ostala pitanja važna za rad područnih jedinica uredit će se Uredbom o unutarnjem ustrojstvu.
Upravljanje Državnim zavodom za statistiku
Članak 15.
(1) Državnim zavodom za statistiku upravlja ravnatelj.
(2) Ravnatelj može imati jednog zamjenika.
Postupak izbora i mandat ravnatelja
Članak 16.
(1) Ravnatelja na temelju javnog poziva bira Hrvatski sabor uz mišljenje Odbora za financije i državni proračun, na mandat od pet godina na način i prema postupku utvrđenome ovim Zakonom, s mogućnošću ponovnog imenovanja.
(2) Postupak izbora ravnatelja pokreće i provodi odbor Hrvatskog sabora nadležan za izbor i imenovanje, u skladu s ovim Zakonom i drugim propisima.
(3) Odbor Hrvatskog sabora nadležan za izbor i imenovanje utvrđuje prijedlog odluke o imenovanju ravnatelja.
(4) Mandat ravnatelja počinje danom stupanja na dužnost, a dan stupanja na dužnost utvrđuje se odlukom o imenovanju.
(5) Odluka o imenovanju objavljuje se u Narodnim novinama.
(6) Najkasnije šest mjeseci prije isteka mandata ravnatelja, odnosno najkasnije 30 dana nakon prestanka dužnosti iz drugih razloga, odbor Hrvatskoga sabora nadležan za izbor i imenovanje objavljuje javni poziv za dostavu kandidatura za izbor ravnatelja.
Uvjeti za izbor ravnatelja
Članak 17.
(1) Za ravnatelja može biti izabrana osoba koja ispunjava sljedeće uvjete:
-hrvatsko državljanstvo i prebivalište na području Republike Hrvatske
-završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij iz područja društvenih, prirodnih ili tehničkih znanosti
-najmanje pet godina radnog iskustva u odgovarajućoj stručnoj spremi i struci
-istaknuti rezultati i postignuća u vođenju i upravljanju složenim poslovima i/ili organizacijama u području važnome za rad službene statistike
-nije osuđivana niti se protiv nje vodi kazneni postupak za kaznena djela za koja se postupak pokreće po službenoj dužnosti
-nije član političke stranke.
Položaj ravnatelja
Članak 18.
(1) Ravnatelj Državnog zavoda za statistiku za svoj rad odgovara Hrvatskome saboru.
(2) U odnosu na državne službenike i namještenike Državnog zavoda za statistiku ravnatelj ima položaj čelnika tijela.
(3) Na ravnatelja se na odgovarajući način primjenjuju odredbe Zakona o obvezama i pravima državnih dužnosnika.
Razrješenje ravnatelja
Članak 19.
(1) Mandat ravnatelja Državnog zavoda za statistiku prestaje prije njegova isteka u slučaju smrti i u slučaju razrješenja od dužnosti.
(2) Ravnatelj će biti razriješen dužnosti u sljedećim slučajevima:
-na osobni zahtjev
-ako trajno izgubi sposobnost obavljanja svoje dužnosti
-ako zanemaruje ili nesavjesno obavlja svoje dužnosti tako da su nastale veće smetnje u obavljanju djelatnosti Državnog zavoda za statistiku
-ako je spriječen obavljati dužnost u razdoblju duljemu od šest mjeseci
-ako nastupe okolnosti zbog kojih više ne ispunjava uvjete za izbor ili
-ako bude pravomoćno osuđen za kazneno djelo.
(3) Postojanje razloga za razrješenje ravnatelja prije isteka mandata utvrđuje nadležni odbor Hrvatskog sabora za izbor i imenovanje.
(4) Odluku o razrješenju donosi Hrvatski sabor.
Obveze ravnatelja
Članak 20.
Ravnatelj predstavlja Državni zavod za statistiku i upravlja njegovim radom, a osobito:
-brine se o provedbi zakona i drugih propisa
-donosi provedbene propise kad je za to izrijekom zakonom ovlašten
-nadzire zakonitost i pravodobnost izvršavanja poslova
-poduzima mjere za osiguranje učinkovitosti u radu
-raspoređuje poslove i daje naputke za rad
-brine se o stručnom osposobljavanju i usavršavanju državnih službenika i namještenika u tijeku službe
-brine se o urednom i pravilnom korištenju imovine i sredstava za rad
-poduzima mjere za utvrđivanje odgovornosti za povrede službene dužnosti određene zakonom
-podnosi Hrvatskom saboru Izvješće o izvršenju aktivnosti službene statistike Republike Hrvatske
-imenuje savjetodavna tijela i radne skupine iz djelokruga službene statistike
-izvršava druge obveze utvrđene zakonom i drugim propisima.
Stručna neovisnost ravnatelja
Članak 21.
(1) Ravnatelj Državnog zavoda za statistiku u obavljanju svojih djelatnosti, utvrđenih ovim Zakonom, stručno je neovisan u skladu s člankom 5.a Uredbe (EZ) br. 223/2009.
(2) Ravnatelju Državnog zavoda za statistiku nitko ne može davati upute koje se odnose na stručno-metodološka i organizacijska pitanja vezana za aktivnosti službene statistike, a posebno na sadržaj i metodologiju statističkih aktivnosti, obuhvat i vrstu podataka koji se prikupljaju, obrađuju i diseminiraju.
(3) Ravnatelj Državnog zavoda za statistiku ima pravo spriječiti prikupljanje, obradu, diseminaciju i analizu statističkih podataka koji bi mogli dovesti do neobjektivne prezentacije.
(4) Ravnatelj Državnog zavoda za statistiku ima pravo javnog očitovanja u slučaju pogrešnog tumačenja ili zlouporabe statističkih podataka.
(5) Ravnatelj Državnog zavoda za statistiku predstavlja pred Vladom Republike Hrvatske i Hrvatskim saborom te njihovim radnim tijelima prijedloge strategija razvitka službene statistike Republike Hrvatske, programa statističkih aktivnosti i izvješća o izvršenju aktivnosti službene statistike Republike Hrvatske.
Postupak izbora zamjenika ravnatelja
Članak 22.
(1) Zamjenika ravnatelja imenuje Hrvatski sabor na prijedlog ravnatelja Državnog zavoda za statistiku, na mandat od četiri godine s mogućnošću ponovnog imenovanja.
(2) Mandat zamjenika ravnatelja počinje s danom stupanja na dužnost, a dan stupanja na dužnost utvrđuje se odlukom o imenovanju.
(3) Odluka o imenovanju objavljuje se u Narodnim novinama.
(4) Najkasnije 60 dana prije isteka mandata zamjenika ravnatelja, odnosno najkasnije 30 dana nakon prestanka dužnosti iz drugih razloga, ravnatelj Državnog zavoda za statistiku dužan je odboru Hrvatskog sabora nadležnom za imenovanje predložiti osobu za imenovanje za zamjenika ravnatelja.
Položaj i uvjeti za izbor zamjenika ravnatelja
Članak 23.
(1) Zamjenik ravnatelja Državnog zavoda za statistiku za svoj rad odgovara ravnatelju i Hrvatskome saboru.
(2) Na zamjenika ravnatelja se na odgovarajući način primjenjuju odredbe Zakona o obvezama i pravima državnih dužnosnika.
(3) Za zamjenika ravnatelja može biti izabrana osoba koja ispunjava sljedeće uvjete:
-hrvatsko državljanstvo i prebivalište na području Republike Hrvatske
-završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij iz područja društvenih, prirodnih ili tehničkih znanosti
-najmanje pet godina radnog iskustva u odgovarajućoj stručnoj spremi i struci
-istaknuti rezultati i postignuća u vođenju i upravljanju složenim poslovima i/ili organizacijama u području važnome za rad službene statistike
-nije osuđivana niti se protiv nje vodi kazneni postupak za kaznena djela za koja se postupak pokreće po službenoj dužnosti
-nije član političke stranke.
Obveze zamjenika ravnatelja
Članak 24.
Zamjenik ravnatelja Državnog zavoda za statistiku obavlja sljedeće poslove:
-zamjenjuje ravnatelja u slučaju njegove odsutnosti ili spriječenosti
-koordinira poslove strateškog planiranja iz djelokruga Državnog zavoda za statistiku
-predlaže plan rada Državnog zavoda za statistiku na temelju planova rada unutarnjih ustrojstvenih jedinica
-usklađuje rad unutarnjih ustrojstvenih jedinica
-izvješćuje ravnatelja u ostvarivanju plana rada Državnog zavoda za statistiku
-obavlja i druge poslove koje mu povjeri ravnatelj.
Razrješenje zamjenika ravnatelja
Članak 25.
(1) Mandat zamjenika ravnatelja Državnog zavoda za statistiku prestaje prije njegova isteka u slučaju smrti i u slučaju razrješenja od dužnosti.
(2) Na prijedlog ravnatelja Državnog zavoda za statistiku Hrvatski sabor razriješit će dužnosti zamjenika ravnatelja u sljedećim slučajevima:
-na osobni zahtjev
-ako trajno izgubi sposobnost obavljanja svoje dužnosti
-ako zanemaruje ili nesavjesno obavlja svoje dužnosti tako da su nastale veće smetnje u obavljanju djelatnosti Državnog zavoda za statistiku
-ako je spriječen obavljati dužnost u razdoblju duljemu od šest mjeseci
-ako nastupe okolnosti zbog kojih više ne ispunjava uvjete za izbor ili
-ako bude pravomoćno osuđen za kazneno djelo.
HRVATSKA NARODNA BANKA
Članak 26.
(1) Hrvatska narodna banka odgovorna je za poslove službene statistike u skladu s ovim Zakonom i posebnim zakonima u sadržaju i rokovima određenima Programom i Godišnjim provedbenim planom.
(2) U razvoju, proizvodnji i diseminaciji službene statistike iz stavka 1. ovoga članka Hrvatska narodna banka i Državni zavod za statistiku tijesno surađuju, u skladu s odredbom članka 5. Uredbe (EZ) 223/2009.
(3) Način suradnje iz stavka 2. ovog članka može se urediti posebnim sporazumom između Hrvatske narodne banke i Državnog zavoda za statistiku.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O SLUŽBENOJ STATISTICI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
OSNOVNE ODREDBE
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Predmet uređenja
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuje ustrojstvo, nadležnost, upravljanje Državnim zavodom za statistiku, način rada i izvješćivanja, dužnosti i prava ravnatelja i zamjenika ravnatelja, suradnja Državnog zavoda za statistiku s drugim tijelima javne vlasti, pravni okvir za razvoj, proizvodnju, korištenje i diseminaciju podataka i informacija službene statistike te organizacija, položaj, poslovi i koordinacija sustava službene statistike i ostala pitanja važna za službenu statistiku.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Usklađenost s propisima Europske unije
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 2.
Ovim se Zakonom utvrđuje provedba Uredbe (EZ) br. 223/2009 Europskoga parlamenta i Vijeća o europskim statistikama i ukidanju uredbe (EZ, Euratom) Europskoga parlamenta i Vijeća o dostavi podataka koji podliježu obvezi čuvanja tajne Statističkom uredu Europskih zajednica, Uredbe Vijeća (EZ) br. 322/97 o statistikama zajednice i Odluke Vijeća 89/382/EEZ, Euratoma o osnivanju Odbora za statističke programe Europskih zajednica (SL L87, 31. ožujka 2009.) kako je izmijenjena Uredbom (EU) 2015/759 Europskoga parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2015. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 223/2009 o europskoj statistici (SL L 123, 19. 5. 2015.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 223/2009).
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Obuhvat primjene
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 3.
(1) Ovaj se Zakon odnosi na sve statističke aktivnosti službene statistike koje provode tijela koja su ovim Zakonom ili Programom statističkih aktivnosti Republike Hrvatske određena kao nositelji službene statistike.
(2) Ovaj se Zakon odnosi na izvještajne jedinice, posjednike administrativnih izvora podataka, korisnike službene statistike te druge pravne i fizičke osobe koje u skladu s ovim Zakonom obavljaju aktivnosti za potrebe službene statistike.
(3) Ovaj se Zakon odnosi samo na statističku povjerljivost i ne utječe na odredbe posebnih zakona kojima se čuva povjerljivost osim statističke.
(4) Ovaj se Zakon ne odnosi na pripremu, prikupljanje, proizvodnju, korištenje i čuvanje podataka za administrativne svrhe, kao ni prikupljanje podataka za nestatističke svrhe, odnosno za druge potrebe koje nisu službena statistika.
(5) Ovaj se Zakon odnosi i na podatke iz stavka 4. ovoga članka od trenutka kada podaci budu stavljeni na raspolaganje nositeljima službene statistike.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 4.
(1) Službena statistika označuje kvantitativne i kvalitativne, agregirane i reprezentativne podatke i informacije koje opisuju pojave u promatranoj populaciji u skladu s pozitivnim propisima koji reguliraju službenu statistiku u Republici Hrvatskoj.
(2) Službena statistika pruža, na nepristranoj osnovi, državi, gospodarstvu i javnosti pouzdane statističke podatke o gospodarskome, demografskome, društvenome, zdravstvenome i ekološkom stanju, djelatnostima, događajima ili pojavama koje se mogu mjeriti statističkim metodama te osigurava ispunjavanje međunarodnih obveza Republike Hrvatske koje se odnose na proizvodnju, korištenje i diseminaciju službene statistike.
(3) Svrha službene statistike jest kontinuirana proizvodnja i diseminacija kvalitetnih statističkih podataka i razvoj sustava službene statistike, u skladu s temeljnim načelima službene statistike utvrđenim propisima iz područja statistike, Temeljnim načelima službene statistike Ujedinjenih naroda i Kodeksom prakse europske statistike.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Objašnjenje i rodna neutralnost pojmova
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 5.
(1) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje.
1) aktivnost službene statistike jest svaka aktivnost koja se temelji na ovom Zakonu ili drugim propisima iz područja službene statistike, uz primjenu znanstvenih i stručnih metoda i standarda radi razvoja te proizvodnje i diseminacije rezultata službene statistike
2) n ositelji službene statistike jesu tijela koja su na temelju ovoga Zakona i Programa statističkih aktivnosti Republike Hrvatske odgovorna za razvoj, proizvodnju i diseminaciju službene statistike Republike Hrvatske
3) Strategija razvitka službene statistike Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Strategija) razvojni je akt koji u skladu s temeljnim načelima za izradu objektivnih, pouzdanih i pravodobnih službenih statističkih podataka određuje misiju, viziju te opće i pojedinačne ciljeve usmjerene na razvoj sustava službene statistike Republike Hrvatske u višegodišnjem razdoblju
4) Program statističkih aktivnosti Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Program) jest akt kojim se utvrđuju statističke aktivnosti za višegodišnje razdoblje u skladu s ovim Zakonom, nacionalnim potrebama i obvezama koje proizlaze iz članstva Republike Hrvatske u Europskoj uniji
5) Godišnji provedbeni plan statističkih aktivnosti Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Godišnji provedbeni plan) jest planski dokument koji je pravna osnova za prikupljanje podataka potrebnih za provedbu statističkih istraživanja te se, radi izvršavanja Programa, donosi za svaku godinu na koju se odnosi Program
6) s tatističko istraživanje jest skup aktivnosti kojima nositelji službene statistike sustavno prikupljaju i pribavljaju podatke i informacije za statističke svrhe,
7) statistički obrazac jest svaki zapis u tiskanome i elektroničkom obliku kojim nositelji službene statistike sustavno prikupljaju podatke od izvještajnih jedinica isključivo za svrhe službene statistike
8) izvještajne jedinice jesu pravne osobe i njihovi dijelovi, fizičke osobe, obrtnici, slobodna zanimanja, kućanstva, tijela javne vlasti i sve druge osobe na području Republike Hrvatske koje daju podatke za statističke svrhe
9) s tatistička jedinica , kako je utvrđeno člankom 3. točkom 6. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
10) i dentifikator je svako jednoznačno određeno obilježje iz kojeg se može izravno ili neizravno prepoznati individualna izvještajna ili statistička jedinica
11) r ezultat službene statistike jest svaki statistički podatak koji sadržajno osigurava svrhu službene statistike, a proizvodi se u skladu s odredbama ovoga Zakona
12) službeni statistički podatak jest svaki statistički podatak koji se diseminira u skladu s propisima koji uređuju službenu statistiku, a takvima ih je proglasio nositelj službene statistike
13) diseminacija , kako je utvrđeno člankom 3. točkom 4. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
14) korisnik službenih statističkih podataka jest svaka pravna i fizička osoba, tijela javne vlasti te znanstvene i međunarodne organizacije koje se koriste statističkim podacima
15) statistički registri jesu strukturirani popisi jedinica promatranja koji sadržavaju određeni broj obilježja za svaku od tih jedinica i mehanizme redovitog ažuriranja, sve u skladu sa statističkim definicijama i konceptima, a ustrojavaju se, održavaju i koriste isključivo za potrebe službene statistike
16) statističko gradivo jest skup akata koji sadržavaju: metodološke osnove, statističke obrasce, statistička izvješća, prikaze, studije i analize, sumarne preglede i rezultate, publikacije te ostale akte koji nastaju u obavljanju poslova službene statistike
17) a dministrativni izvori podataka jesu zbirke podataka ustrojene na temelju posebnih propisa
18) razvoj , kako je utvrđeno člankom 3. točkom 2. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
19) proizvodnja statističkih podataka , kako je utvrđeno člankom 3. točkom 3. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
20) p ovjerljivi podaci , kako je utvrđeno člankom 3. točkom 7. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
21) korištenje podataka za statističke svrhe , kako je utvrđeno člankom 3. točkom 8. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
22) izravna identifikacija , kako je utvrđeno člankom 3. točkom 9. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
23) neizravna identifikacija , kako je utvrđeno člankom 3. točkom 10. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
24) pilot-istraživanje jest postupak prikupljanja i analize podataka radi izbora i testiranja uzorka i metoda istraživanja
25) metapodaci su podaci o populaciji, objektima, varijablama, metodologiji i kvaliteti koji opisuju obilježja izvora, odnosno strukturirani podaci koji opisuju, objašnjavaju, lociraju ili na neki drugi način omogućuju lakše upravljanje statističkim resursima
26) p opis je sveobuhvatno statističko istraživanje kojim se u redovitim intervalima prikupljaju podaci o određenim obilježjima statističkih jedinica
27) podaci prikupljeni metodom promatranja i praćenja jesu svi podaci koji su prikupljeni na izravan ili neizravan način od izvještajnih jedinica za znanstvenoistraživačke i druge posebne svrhe
28) posjednici podataka prikupljenih metodom promatranja i praćenja jesu pravne osobe ili tijela javne vlasti koji su proveli istraživanja metodom promatranja i praćenja
29) Kodeks prakse europske statistike , kako je utvrđeno člankom 11. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
30) sustav službene statistike Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: sustav službene statistike) čine Državni zavod za statistiku kao glavni nositelj, diseminator i koordinator sustava službene statistike i drugi nositelji službene statistike u Republici Hrvatskoj
31) Europski statistički sustav , kako je utvrđeno člankom 4. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
32) Komisija (Eurostat) , kako je utvrđeno člankom 6. stavkom 1. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
33) tijela javne vlasti jesu tijela državne uprave, druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe i druga tijela koja imaju javne ovlasti, pravne osobe čiji je osnivač Republika Hrvatska ili jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave, pravne osobe koje obavljaju javnu službu, pravne osobe koje se na temelju posebnog propisa financiraju pretežito ili u cijelosti iz državnog proračuna ili iz proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave odnosno iz javnih sredstava (nameta, davanja, i sl.) te trgovačka društva u kojima Republika Hrvatska i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave zasebno ili zajedno imaju većinsko vlasništvo.
(2) Pojmovi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Načela službene statistike
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 6.
Pri razvoju, proizvodnji i diseminaciji službene statistike primjenjuju se statistička načela utvrđena člankom 2. Uredbe (EZ) br. 223/2009 .
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Kvaliteta službene statistike
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 7.
(1) Pri razvoju, proizvodnji i diseminaciji službene statistike primjenjuju se kriteriji kvalitete utvrđeni člankom 12. Uredbe (EZ) br. 223/2009 .
(2) Nositelji službene statistike dužni su poduzeti sve potrebne mjere radi osiguranja kvalitete službene statistike u skladu s nacionalnim i europskim standardima.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 8.
(1) Akti nositelja službene statistike kojima se uređuje kvaliteta službene statistike moraju sadržavati bitne kriterije kvalitete, postupke praćenja, pokazatelje i planove za poboljšanje.
(2) Akti iz stavka 1. ovoga članka moraju biti dostupni javnosti.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
ORGANIZACIJA SUSTAVA SLUŽBENE STATISTIKE
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
NOSITELJI SLUŽBENE STATISTIKE
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 9.
(1) Sustav službene statistike čine tijela javne vlasti koja u skladu s ovim Zakonom razvijaju, proizvode i diseminiraju službenu statistiku.
(2) Nositelji službene statistike jesu:
1. Državni zavod za statistiku kao središnje tijelo
2. Hrvatska narodna banka
3. druga tijela javne vlasti koja su Programom određena nositeljima službene statistike.
(3) Do stjecanja statusa nositelja službene statistike iz stavka 2. točke 3. ovoga članka ravnatelj Državnog zavoda za statistiku može osnovati radne skupine u kojima sudjeluju tijela koja mogu biti nositelji službene statistike, sa svim pravima i obvezama nositelja službene statistike u izradi Nacrta prijedloga strategije razvitka službene statistike Republike Hrvatske, Nacrta prijedloga programa i Prijedloga godišnjega provedbenog plana.
(4) Nositelji službene statistike iz stavka 2. točke 2. i3. ovoga članka dužni su obavljanje poslova službene statistike organizirati tako da ustrojstvena jedinica nadležna za poslove službene statistike osigura pravodobnu i kvalitetnu provedbu statističkih aktivnosti iz djelokruga nositelja službene statistike te da osigura odgovarajuću zaštitu povjerljivih statističkih podataka.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
DRŽAVNI ZAVOD ZA STATISTIKU
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Položaj i sjedište
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 10.
(1) Državni zavod za statistiku ustrojava se kao neovisno i samostalno državno tijelo koje obavlja poslove u skladu sa zakonom.
(2) Državni zavod za statistiku glavni je nositelj, diseminator i koordinator sustava službene statistike Republike Hrvatske i njegov glavni predstavnik pred europskim i međunarodnim tijelima nadležnima za statistiku te kontakt-točka za Komisiju (Eurostat) u vezi s pitanjima službene statistike u smislu odredbe članka 5. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
(3) Sjedište Državnog zavoda za statistiku jest u Zagrebu.
(4) Na pitanja sredstava Državnog zavoda za statistiku primjenjuju se odredbe zakona kojima se uređuju sredstva tijela državne uprave.
(5) Državni zavod za statistiku jest obveznik središnje javne nabave i na njega se primjenjuju svi propisi koji se odnose na obveznike središnje javne nabave.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Nadležnost
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 11.
(1) U nadležnosti Državnog zavoda za statistiku jesu sljedeći poslovi:
- koordinacija i izrada Nacrta prijedloga strategije
- koordinacija i izrada Nacrta prijedloga programa
- koordinacija izrade Prijedloga godišnjega provedbenog plana
- koordinacija i izrada Nacrta prijedloga izvješća o izvršenju aktivnosti službene statistike Republike Hrvatske
- koordinacija i razvoj sustava službene statistike
- praćenje provedbe načela Kodeksa prakse europske statistike
- čuvanje i jačanje stručne neovisnosti sustava službene statistike
- razvoj statističkih metoda i tehnika
- izrada nacionalnih smjernica za razvoj, proizvodnju i diseminaciju službene statistike
- donošenje, određivanje i održavanje statističkih klasifikacija koje se koriste kao nacionalni standard, njihove usklađenosti s međunarodnim standardima, praćenje njihove primjene i davanje uputa korisnicima
- donošenje i održavanje statističkih klasifikacija koje se koriste za provođenje statističkih aktivnosti iz djelokruga Državnog zavoda za statistiku, praćenje njihove primjene i davanje uputa ostalim korisnicima, u skladu s međunarodnim standardima i propisima
- koordinacija, priprema i provedba statističkih aktivnosti utvrđenih Programom i Godišnjim provedbenim planom te ispunjavanje međunarodnih obveza službene statistike iz djelokruga Državnog zavoda za statistiku
- proizvodnja i diseminacija statističkih podataka definiranih Programom i Godišnjim provedbenim planom, koordinacija i provedba statističkih istraživanja na temelju neposrednog prikupljanja podataka, korištenje svih dostupnih administrativnih izvora podataka i podataka dobivenih metodom promatranja i praćenja, praćenje i provođenje kontrole kvalitete statističkih rezultata
- analize i službena tumačenja statističkih rezultata iz djelokruga Državnog zavoda za statistiku
- ustroj i vođenje statističkih registara
- organiziranje razmjene rezultata i metodoloških osnova službene statistike sa statističkim tijelima drugih zemalja i međunarodnim organizacijama, osim ako u pojedinim slučajevima za to ne ovlasti drugog nositelja službene statistike utvrđenoga ovim Zakonom ili Programom, odnosno ako posebnim zakonom nije drugačije određeno
- sudjelovanje u programima međunarodne pomoći
- provođenje znanstvenih i istraživačkih aktivnosti u području službene statistike
- nadzor nad provođenjem odredaba ovoga Zakona
- suradnja sa središnjim tijelom državne uprave nadležnim za financije u vezi s izradom nacrta prijedloga propisa iz djelokruga službene statistike
- neposredna provedba zakona i drugih propisa
- donošenje propisa za provedbu zakona iz djelokruga službene statistike, u skladu s odredbama zakona koji se odnosi na donošenje provedbenih propisa
- drugi upravni i stručni poslovi utvrđeni zakonom i drugim propisima.
(2) Državnom zavodu za statistiku moraju biti pravodobno dostavljeni na mišljenje svi prijedlozi zakonodavnih i drugih akata koji se izravno ili neizravno odnose na pitanja koja ulaze u djelokrug službene statistike.
(3) Državnom zavodu za statistiku ne mogu se dodijeliti poslovi i odgovornosti koje su u suprotnosti s načelima službene statistike.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Financijska sredstva
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 12.
(1) Sredstva za obavljanje poslova iz nadležnosti Državnog zavoda za statistiku propisanih ovim Zakonom osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske i iz drugih izvora u skladu sa zakonom.
(2) Državni zavod za statistiku može obavljati poslove vlastite djelatnosti na tržištu i u tržišnim uvjetima prema kojima ostvaruje prihode, pod uvjetom da ne štete obavljanju poslova za koje je ustrojen.
(3) Prihodi nastali obavljanjem poslova iz stavka 2. ovoga članka te prihodi od posebnih obrada iz članka 71. ovoga Zakona prihodi su Državnog zavoda za statistiku koji se uplaćuju u državni proračun Republike Hrvatske.
(4) Troškove nastale u obavljanju poslova iz stavka 2. ovoga članka snosi korisnik u skladu s Pravilnikom, koji donosi ravnatelj Državnog zavoda za statistiku u suglasnosti s Ministarstvom financija.
(5) Sredstva ostvarena obavljanjem poslova iz stavka 2. ovoga članka Državni zavod za statistiku koristi za financiranje troškova nastalih obavljanjem poslova na temelju kojih su prihodi nastali, a ako se ostvare u iznosu većemu od potrebnoga za podmirenje troškova, mogu se koristiti za podmirenje troškova razvoja službene statistike.
(6) Sredstva koja Državni zavod za statistiku dobije od međunarodnih donatora koriste se u skladu s namjenom utvrđenom od donatora, a ako namjena nije utvrđena, koriste se za podmirivanje troškova razvoja aktivnosti službene statistike.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Položaj zaposlenika i plaće
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 13.
(1) Poslove Državnog zavoda za statistiku obavljaju državni službenici i namještenici na koje se primjenjuju propisi koji se odnose na državne službenike i namještenike.
(2) Na plaće svih zaposlenika Državnog zavoda za statistiku primjenjuju se propisi o plaćama u državnim službama.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Unutarnje ustrojstvo
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 14.
(1) Na unutarnje ustrojstvo Državnog zavoda za statistiku primjenjuju se propisi kojima se uređuje unutarnje ustrojstvo središnjih tijela državne uprave.
(2) Državni zavod za statistiku može imati područne jedinice. Broj, sjedište područnih jedinica i ostala pitanja važna za rad područnih jedinica uredit će se Uredbom o unutarnjem ustrojstvu.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Upravljanje Državnim zavodom za statistiku
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 15.
(1) Državnim zavodom za statistiku upravlja ravnatelj.
(2) Ravnatelj može imati jednog zamjenika.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Postupak izbora i mandat ravnatelja
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 16.
(1) Ravnatelja na temelju javnog poziva bira Hrvatski sabor uz mišljenje Odbora za financije i državni proračun, na mandat od pet godina na način i prema postupku utvrđenome ovim Zakonom, s mogućnošću ponovnog imenovanja.
(2) Postupak izbora ravnatelja pokreće i provodi odbor Hrvatskog sabora nadležan za izbor i imenovanje, u skladu s ovim Zakonom i drugim propisima.
(3) Odbor Hrvatskog sabora nadležan za izbor i imenovanje utvrđuje prijedlog odluke o imenovanju ravnatelja.
(4) Mandat ravnatelja počinje danom stupanja na dužnost, a dan stupanja na dužnost utvrđuje se odlukom o imenovanju.
(5) Odluka o imenovanju objavljuje se u Narodnim novinama.
(6) Najkasnije šest mjeseci prije isteka mandata ravnatelja, odnosno najkasnije 30 dana nakon prestanka dužnosti iz drugih razloga, odbor Hrvatskoga sabora nadležan za izbor i imenovanje objavljuje javni poziv za dostavu kandidatura za izbor ravnatelja.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Uvjeti za izbor ravnatelja
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 17.
(1) Za ravnatelja može biti izabrana osoba koja ispunjava sljedeće uvjete:
- hrvatsko državljanstvo i prebivalište na području Republike Hrvatske
- završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij iz područja društvenih, prirodnih ili tehničkih znanosti
- najmanje pet godina radnog iskustva u odgovarajućoj stručnoj spremi i struci
- istaknuti rezultati i postignuća u vođenju i upravljanju složenim poslovima i/ili organizacijama u području važnome za rad službene statistike
- nije osuđivana niti se protiv nje vodi kazneni postupak za kaznena djela za koja se postupak pokreće po službenoj dužnosti
- nije član političke stranke.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Položaj ravnatelja
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 18.
(1) Ravnatelj Državnog zavoda za statistiku za svoj rad odgovara Hrvatskome saboru.
(2) U odnosu na državne službenike i namještenike Državnog zavoda za statistiku ravnatelj ima položaj čelnika tijela.
(3) Na ravnatelja se na odgovarajući način primjenjuju odredbe Zakona o obvezama i pravima državnih dužnosnika.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Razrješenje ravnatelja
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 19.
(1) Mandat ravnatelja Državnog zavoda za statistiku prestaje prije njegova isteka u slučaju smrti i u slučaju razrješenja od dužnosti.
(2) Ravnatelj će biti razriješen dužnosti u sljedećim slučajevima:
- na osobni zahtjev
- ako trajno izgubi sposobnost obavljanja svoje dužnosti
- ako zanemaruje ili nesavjesno obavlja svoje dužnosti tako da su nastale veće smetnje u obavljanju djelatnosti Državnog zavoda za statistiku
- ako je spriječen obavljati dužnost u razdoblju duljemu od šest mjeseci
- ako nastupe okolnosti zbog kojih više ne ispunjava uvjete za izbor ili
- ako bude pravomoćno osuđen za kazneno djelo.
(3) Postojanje razloga za razrješenje ravnatelja prije isteka mandata utvrđuje nadležni odbor Hrvatskog sabora za izbor i imenovanje.
(4) Odluku o razrješenju donosi Hrvatski sabor.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Obveze ravnatelja
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 20.
Ravnatelj predstavlja Državni zavod za statistiku i upravlja njegovim radom, a osobito:
- brine se o provedbi zakona i drugih propisa
- donosi provedbene propise kad je za to izrijekom zakonom ovlašten
- nadzire zakonitost i pravodobnost izvršavanja poslova
- poduzima mjere za osiguranje učinkovitosti u radu
- raspoređuje poslove i daje naputke za rad
- brine se o stručnom osposobljavanju i usavršavanju državnih službenika i namještenika u tijeku službe
- brine se o urednom i pravilnom korištenju imovine i sredstava za rad
- poduzima mjere za utvrđivanje odgovornosti za povrede službene dužnosti određene zakonom
- podnosi Hrvatskom saboru Izvješće o izvršenju aktivnosti službene statistike Republike Hrvatske
- imenuje savjetodavna tijela i radne skupine iz djelokruga službene statistike
- izvršava druge obveze utvrđene zakonom i drugim propisima.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Stručna neovisnost ravnatelja
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 21.
(1) Ravnatelj Državnog zavoda za statistiku u obavljanju svojih djelatnosti, utvrđenih ovim Zakonom, stručno je neovisan u skladu s člankom 5.a Uredbe (EZ) br. 223/2009.
(2) Ravnatelju Državnog zavoda za statistiku nitko ne može davati upute koje se odnose na stručno-metodološka i organizacijska pitanja vezana za aktivnosti službene statistike, a posebno na sadržaj i metodologiju statističkih aktivnosti, obuhvat i vrstu podataka koji se prikupljaju, obrađuju i diseminiraju.
(3) Ravnatelj Državnog zavoda za statistiku ima pravo spriječiti prikupljanje, obradu, diseminaciju i analizu statističkih podataka koji bi mogli dovesti do neobjektivne prezentacije.
(4) Ravnatelj Državnog zavoda za statistiku ima pravo javnog očitovanja u slučaju pogrešnog tumačenja ili zlouporabe statističkih podataka.
(5) Ravnatelj Državnog zavoda za statistiku predstavlja pred Vladom Republike Hrvatske i Hrvatskim saborom te njihovim radnim tijelima prijedloge strategija razvitka službene statistike Republike Hrvatske, programa statističkih aktivnosti i izvješća o izvršenju aktivnosti službene statistike Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Postupak izbora zamjenika ravnatelja
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 22.
(1) Zamjenika ravnatelja imenuje Hrvatski sabor na prijedlog ravnatelja Državnog zavoda za statistiku, na mandat od četiri godine s mogućnošću ponovnog imenovanja.
(2) Mandat zamjenika ravnatelja počinje s danom stupanja na dužnost, a dan stupanja na dužnost utvrđuje se odlukom o imenovanju.
(3) Odluka o imenovanju objavljuje se u Narodnim novinama.
(4) Najkasnije 60 dana prije isteka mandata zamjenika ravnatelja, odnosno najkasnije 30 dana nakon prestanka dužnosti iz drugih razloga, ravnatelj Državnog zavoda za statistiku dužan je odboru Hrvatskog sabora nadležnom za imenovanje predložiti osobu za imenovanje za zamjenika ravnatelja.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Položaj i uvjeti za izbor zamjenika ravnatelja
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 23.
(1) Zamjenik ravnatelja Državnog zavoda za statistiku za svoj rad odgovara ravnatelju i Hrvatskome saboru.
(2) Na zamjenika ravnatelja se na odgovarajući način primjenjuju odredbe Zakona o obvezama i pravima državnih dužnosnika.
(3) Za zamjenika ravnatelja može biti izabrana osoba koja ispunjava sljedeće uvjete:
- hrvatsko državljanstvo i prebivalište na području Republike Hrvatske
- završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij iz područja društvenih, prirodnih ili tehničkih znanosti
- najmanje pet godina radnog iskustva u odgovarajućoj stručnoj spremi i struci
- istaknuti rezultati i postignuća u vođenju i upravljanju složenim poslovima i/ili organizacijama u području važnome za rad službene statistike
- nije osuđivana niti se protiv nje vodi kazneni postupak za kaznena djela za koja se postupak pokreće po službenoj dužnosti
- nije član političke stranke.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Obveze zamjenika ravnatelja
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 24.
Zamjenik ravnatelja Državnog zavoda za statistiku obavlja sljedeće poslove:
- zamjenjuje ravnatelja u slučaju njegove odsutnosti ili spriječenosti
- koordinira poslove strateškog planiranja iz djelokruga Državnog zavoda za statistiku
- predlaže plan rada Državnog zavoda za statistiku na temelju planova rada unutarnjih ustrojstvenih jedinica
- usklađuje rad unutarnjih ustrojstvenih jedinica
- izvješćuje ravnatelja u ostvarivanju plana rada Državnog zavoda za statistiku
- obavlja i druge poslove koje mu povjeri ravnatelj.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Razrješenje zamjenika ravnatelja
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 25.
(1) Mandat zamjenika ravnatelja Državnog zavoda za statistiku prestaje prije njegova isteka u slučaju smrti i u slučaju razrješenja od dužnosti.
(2) Na prijedlog ravnatelja Državnog zavoda za statistiku Hrvatski sabor razriješit će dužnosti zamjenika ravnatelja u sljedećim slučajevima:
- na osobni zahtjev
- ako trajno izgubi sposobnost obavljanja svoje dužnosti
- ako zanemaruje ili nesavjesno obavlja svoje dužnosti tako da su nastale veće smetnje u obavljanju djelatnosti Državnog zavoda za statistiku
- ako je spriječen obavljati dužnost u razdoblju duljemu od šest mjeseci
- ako nastupe okolnosti zbog kojih više ne ispunjava uvjete za izbor ili
- ako bude pravomoćno osuđen za kazneno djelo.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
HRVATSKA NARODNA BANKA
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 26.
(1) Hrvatska narodna banka odgovorna je za poslove službene statistike u skladu s ovim Zakonom i posebnim zakonima u sadržaju i rokovima određenima Programom i Godišnjim provedbenim planom.
(2) U razvoju, proizvodnji i diseminaciji službene statistike iz stavka 1. ovoga članka Hrvatska narodna banka i Državni zavod za statistiku tijesno surađuju, u skladu s odredbom članka 5. Uredbe (EZ) 223/2009.
(3) Način suradnje iz stavka 2. ovog članka može se urediti posebnim sporazumom između Hrvatske narodne banke i Državnog zavoda za statistiku.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku