ZAKONA O ZABRANI NEPOŠTENIH TRGOVAČKIH PRAKSI U LANCU OPSKRBE HRANOM
I. OSNOVNE ODREDBE
Cilj i predmet Zakona
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom utvrđuju pravila i sustav mjera za sprječavanje nametanja nepoštenih trgovačkih praksi, utvrđuju se nepoštene trgovačke prakse u lancu opskrbe hranom čijim se nametanjem iskorištava značajna tržišna snaga otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca u odnosu na njihove dobavljače te ovlasti, zadaće i postupanje tijela nadležnog za provedbu ovoga Zakona.
(2) Cilj i svrha ovoga Zakona je osiguranje, uspostava i zaštita poštenih trgovačkih praksi kojima se štite sudionici u lancu opskrbe hranom.
Značenje pojmova
Članak 2.
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1.lanac opskrbe hranom obuhvaća sve sudionike u proizvodnji, preradi i trgovini poljoprivrednim ili prehrambenim proizvodima i to: primarne proizvođače, otkupljivače i/ili prerađivače, trgovce na veliko i trgovce na malo
2.nepoštene trgovačke prakse su ugovorne odredbe, trgovačka praksa i trgovački uvjeti koji suprotno načelu savjesnosti i poštenja, načelu ravnopravnosti ugovornih strana, načelu jednake vrijednosti činidaba i dobroj poslovnoj praksi u proizvodnji i/ili trgovini poljoprivrednim ili prehrambenim proizvodima uzrokuju očiglednu neravnopravnost u pravima i obvezama ugovornih strana, a na štetu dobavljača
3.poljoprivredni i prehrambeni proizvod je proizvod iz članka 2. Uredbe (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta Zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane (SL 031, 1.2.2002, str.1) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 178/2002), uključivo žive životinje koje su namijenjene za proizvodnju hrane
4.primarni proizvođač je fizička ili pravna osoba koja proizvodi primarni poljoprivredni proizvod u smislu odredbe članka 3. točke 17. Uredbe (EZ) br. 178/2002
5.dobavljač je fizička ili pravna osoba koja proizvodi i/ili prerađuje i/ili otkupljuje i prodaje poljoprivredni ili prehrambeni proizvod izravno trgovcu ili proizvod prodaje otkupljivaču i/ ili prerađivaču
6.otkupljivač je fizička ili pravna osoba koja kupuje poljoprivredni ili prehrambeni proizvod radi daljnje prodaje trgovcima
7.prerađivač je fizička ili pravna osoba koja prerađuje kupljeni poljoprivredni ili prehrambeni proizvod te prerađeni proizvod prodaje trgovcu
8.trgovac je fizička ili pravna osoba utvrđena u skladu s propisima o trgovini koja kupuje poljoprivredni ili prehrambeni proizvod radi daljnje prodaje
9.naknada je bilo koje izravno novčano plaćanje, isporuka poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda, rabat, popust, dar i skonto, odnosno bilo kakva druga financijski procjenjiva činidba koju je dobavljač dužan ispuniti trgovcu.
II. ISKORIŠTAVANJE ZNAČAJNE TRŽIŠNE SNAGE OTKUPLJIVAČA I/ILI PRERAĐIVAČA ILI TRGOVCA U ODNOSU NA NJIHOVE DOBAVLJAČE
Zabrana iskorištavanja značajne tržišne snage
Članak 3.
(1) Zabranjeno je iskorištavanje značajne tržišne snage otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca u odnosu na njihove dobavljače, izravnim ili neizravnim nametanjem nepoštenih trgovačkih praksi.
(2) Smatra se da ima značajnu tržišnu snagu u smislu ovoga Zakona trgovac čiji ukupni godišnji prihod prelazi iznos od 100.000.000,00 kuna.
(3) Smatra se da ima značajnu tržišnu snagu u smislu ovoga Zakona otkupljivač čiji ukupni godišnji prihod prelazi iznos od 50.000.000,00 kuna.
(4) Smatra se da ima značajnu tržišnu snagu u smislu ovoga Zakona prerađivač čiji ukupni godišnji prihod prelazi iznos od 50.000.000,00 kuna.
Izravno ili neizravno nametanje nepoštenih trgovačkih praksi
Članak 4.
(1) Nepoštene trgovačke prakse u smislu ovoga Zakona mogu postojati u odnosima:
1. između primarnih proizvođača poljoprivrednih ili prehrambenih proizvoda kao dobavljača te otkupljivača i/ili prerađivača
2. između primarnih proizvođača poljoprivrednih ili prehrambenih proizvoda kao dobavljača te trgovaca
3. između otkupljivača i/ili prerađivača poljoprivrednih ili prehrambenih proizvoda kao dobavljača i trgovaca.
(2) Nepoštene trgovačke prakse u proizvodnji, preradi i/ili trgovini poljoprivrednim ili prehrambenim proizvodima koje se iskorištavanjem značajne tržišne snage izravno ili neizravno nameću dobavljačima su osobito:
1. pisani ugovor između otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca i njihovih dobavljača koji nije sastavljen u skladu s odredbama ovoga Zakona ili obveze nametnute dobavljaču koje nisu predviđene u pisanom ugovoru između otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca i njihovih dobavljača
2. plaćanja koja nisu jasno istaknuta i specificirana na izdanom računu
3. opći uvjeti poslovanja otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca kojima se njihove dobavljače dovodi u neravnopravan položaj u odnosu na otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca ili ako opći uvjeti poslovanja nisu u skladu s odredbama ovoga Zakona
4. mogućnost raskida ugovora s dobavljačima od strane otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca bez otkaznog roka, odnosno uz neprimjereno kratak otkazni rok, kao i jednostrana izmjena ugovora od strane otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca
5. nerazmjerno visoke ugovorne kazne s obzirom na vrijednost i značenje objekta obveze
6. ostale nepoštene trgovačke prakse propisane ovim Zakonom.
(3) Odredbe koje sadrže nepoštene trgovačke prakse utvrđene ovim Zakonom u ugovorima između trgovaca i njihovih dobavljača te u ugovorima između otkupljivača i/ili prerađivača i njihovih dobavljača su ništetne.
Oblik i obvezni sadržaj ugovora primarnog proizvođača kao dobavljača s otkupljivačem i/ili prerađivačem
Članak 5.
(1) Ugovor primarnog proizvođača kao dobavljača s otkupljivačem i/ili prerađivačem mora biti sklopljen u pisanom obliku i sadržavati sve odredbe bitne za poslovni odnos ugovornih strana, a osobito odredbe o:
1. nabavnoj cijeni proizvoda i/ili načinu formiranja nabavne cijene
2. kvaliteti i vrsti poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda koji se isporučuje otkupljivaču i/ili prerađivaču
3. uvjetima i rokovima plaćanja isporučenog poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda
4. uvjetima isporuke prehrambenih ili poljoprivrednih proizvoda koji su predmet ugovora, te
5. trajanju ugovornog odnosa između ugovornih strana.
(2) Otkupljivač i/ili prerađivač ne smije dobavljaču iskorištavanjem značajne tržišne snage nametati obveze koje nisu predviđene u pisanom ugovoru između otkupljivača i/ili prerađivača i njihovih dobavljača ili su protivne pisanom ugovoru ugovornih strana.
(3) Ugovor koji nije sklopljen u pisanom obliku i koji ne sadrži sve odredbe navedene u stavku 1. ovoga članka je ništetan.
(4) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, u slučaju kada proizvođač isporučuje prehrambeni ili poljoprivredni proizvod otkupljivaču i/ili prerađivaču koji je zadruga čiji je proizvođač član, pisani ugovor nije potreban ako statut te zadruge ili pravila i odluke utvrđeni u statutu ili izvedeni iz njega sadrže odredbe koje su po sadržaju odgovarajuće s odredbama iz stavka 1. ovoga članka.
Oblik i obvezni sadržaj ugovora dobavljača i trgovca
Članak 6.
(1) Ugovor između dobavljača i trgovca mora biti sklopljen u pisanom obliku i sadržavati sve odredbe bitne za poslovni odnos ugovornih strana, a osobito sadržavati odredbe o:
1. nabavnoj cijeni proizvoda
2. kvaliteti i vrsti poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda koji se isporučuje trgovcu
3. uvjetima i rokovima plaćanja isporučenog poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda
4. uvjetima isporuke prehrambenih ili poljoprivrednih proizvoda koji su predmet ugovora, i
5. trajanju ugovornog odnosa između ugovornih strana.
(2) Trgovac ne smije dobavljaču iskorištavanjem značajne tržišne snage nametati obveze koje nisu predviđene u pisanom ugovoru između trgovca i dobavljača ili su protivne pisanom ugovoru ugovornih strana.
(3) Ugovor koji nije sklopljen u pisanom obliku i koji ne sadrži sve odredbe iz stavka 1. ovoga članka je ništetan.
Pravila izdavanja računa
Članak 7.
(1) Za svaku isporuku poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda u skladu s ugovorom sklopljenim između dobavljača i trgovca ili dobavljača i otkupljivača i/ili prerađivača, odnosno za svaku uslugu povezanu s isporukom poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda mora biti izdan račun ili otkupni blok.
(2) Račun koji dobavljač izdaje trgovcu, odnosno otkupljivaču i/ili prerađivaču mora sadržavati jasno navedeni iznos naknada koje dobavljač odobrava trgovcu odnosno otkupljivaču i/ili prerađivaču kao i točnu specifikaciju na što se dugovani iznosi odnose, u skladu s ugovorom između dobavljača i trgovca odnosno dobavljača i otkupljivača i/ili prerađivača.
(3) Sve naknade (rabate, popuste, darove i skonta) koje dobavljač odobrava trgovcu, odnosno otkupljivaču i/ili prerađivaču, moraju biti izražene na računu koji dobavljač izdaje trgovcu odnosno otkupljivaču i/ili prerađivaču pri isporuci poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda, osim naknadačije ostvarenje ovisi o stvarnom i mjerljivom učinku trgovca odnosno otkupljivača i/ili prerađivača.
Opći uvjeti poslovanja
Članak 8.
(1) Otkupljivač i/ili prerađivač i trgovac dužan je upozoriti dobavljača na primjenu općih uvjeta poslovanja kao i na način objave općih uvjeta poslovanja.
(2) Odredbe općih uvjeta poslovanja moraju biti jasne i razumljive.
(3) Opći uvjeti poslovanja ne smiju sadržavati odredbe koje se u smislu ovoga Zakona smatraju nepoštenim trgovačkim praksama.
(4) Odredbe općih uvjeta poslovanja otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca koje se u smislu ovoga Zakona smatraju nepoštenim trgovačkim praksama su ništetne.
Raskid ugovora i jednostrana izmjena ugovora
Članak 9.
(1) Odredba ugovora između dobavljača i otkupljivača i/ili prerađivača ili između dobavljača i trgovca koja otkupljivaču i/ili prerađivaču ili trgovcu omogućuje jednostrani raskid ugovora bez primjerenog otkaznog roka, odnosno bez navođenja razloga za raskid ugovora je ništetna.
(2) Odredba ugovora između dobavljača i otkupljivača i/ili prerađivača ili između dobavljača i trgovca koja otkupljivaču i/ili prerađivaču ili trgovcu omogućuje jednostranu izmjenu ugovora je ništetna.
Ugovorna kazna
Članak 10.
(1) Zabranjeno je iskorištavanje značajne tržišne snage za nametanje ugovaranja ugovorne kazne uz istodobno odbijanje ugovaranja primjerene ugovorne kazne od strane otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca, a na dobavljačev zahtjev.
(2) Osobito je zabranjeno naplatiti od dobavljača ugovornu kaznu za slučaj kad dobavljač ne ispuni vlastitu obvezu, zakasni s ispunjenjem obveze ili je neuredno ispuni zbog okolnosti za koje odgovara otkupljivač i/ili prerađivač ili trgovac.
Ostale nepoštene trgovačke prakse trgovca
Članak 11.
(1) Osim praksi iz članka 4. te članka 6. do 10. ovoga Zakona, ostale nepoštene trgovačke prakse u trgovini poljoprivrednim ili prehrambenim proizvodima su izravno ili neizravno nametanje osobito sljedećih uvjeta:
1. naplata naknada za uvrštavanje poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda koji se već nalazi na prodajnim mjestima, odnosno u prodajnoj mreži trgovca
2. zahtijevanje vraćanja isporučenih, a neprodanih proizvoda dobavljaču, odnosno zahtijevanje plaćanja naknade za zbrinjavanje takvih proizvoda, kao i proizvoda kojima je istekao rok trajanja, izuzev proizvoda koji se prvi put isporučuju trgovcu
3. naplata naknada za sklapanje ugovora s dobavljačem s kojim je trgovac već u poslovnom odnosu glede određenog poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda
4. naplata naknada za dostavu poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda do prodajnog mjesta trgovca, skladišnog prostora trgovca ili trgovčeva distributivno-logističkog centra, naplata naknade za dostavu poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda od skladišnog prostora trgovca ili trgovčeva distributivno-logističkog centra do prodajnog mjesta trgovca, kao i naplata naknada za čuvanje i manipulaciju nakon isporuke poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda trgovcu (logistički rabat)
5. zahtijevanje financiranja proširenja prodajne mreže trgovca, poboljšanja (preuređenja) postojećih prodajnih mjesta trgovca, proširenja skladišnih kapaciteta trgovca, proširenja distributivne mreže trgovca, kao i pokrivanje dijela trgovčeva logističkog troška
6. odbijanje primitka isporuke poljoprivrednih ili prehrambenih proizvoda po dospijeću obveze za dobavljača na isporuku bez opravdanog razloga
7. uvjetovanje sklapanja ili produženja ugovora te primitka isporuke poljoprivrednih ili prehrambenih proizvoda koji su predmet ugovora zahtjevom za proizvodnjom i isporukom poljoprivrednih ili prehrambenih proizvoda koji se mogu smatrati zamjenjivim u odnosu na ugovorene ili isporučene proizvode (robna marka trgovca)
8. zahtijevanje naknade za usluge koje nisu pružene, odnosno za usluge koje su pružene iako nisu ugovorene između ugovornih strana
9. zahtijevanje naknade za umanjeni promet, prodaju ili umanjenu maržu trgovca uslijed smanjene prodaje određenog poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda
10. prebacivanje uobičajenog rizika poslovanja trgovca na dobavljače, a osobito naplata naknade za kalo, rastep, lom, krađu proizvoda te naplata naknade za novčane i ostale kazne izrečene trgovcu od strane nadležnih tijela
11. prodaja poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda krajnjem potrošaču ispod nabavne cijene proizvoda s porezom na dodanu vrijednost, osim kad se radi o proizvodima pred istekom roka trajanja, povlačenju poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda iz asortimana te potpunoj rasprodaji zbog zatvaranja prodajnog objekta
12.prodaja poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda ispod cijene koštanja u proizvodnji u slučaju vlastite proizvodnje trgovca prema krajnjem potrošaču, osim kad se radi o proizvodima pred istekom roka trajanja, povlačenju poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda iz asortimana te potpunoj rasprodaji zbog zatvaranja prodajnog objekta
13. zahtijevanje ugovaranja i obračunavanja izvanfakturnih naknada (rabata i bonusa)
14. zahtijevanje naknada za marketinške i promidžbene usluge trgovca, osim u slučaju kada dobavljač izričito traži od trgovca posebnu promidžbu svojih proizvoda koji se nalaze na prodajnom mjestu trgovca, zahtijevanje naknade za istraživanje tržišta te zahtijevanje naknade za podatke o izlazu proizvoda dobavljača s blagajni na prodajnim mjestima trgovca
15. zahtijevanje za sudjelovanjem u dodatnim sniženjima ili učestalim akcijama osim onih uređenih posebnim propisom kojim se uređuje zaštita potrošača
16. zahtijevanje od dobavljača da ne prodaje poljoprivredne ili prehrambene proizvode drugim trgovcima po nižim cijenama od onih koje je platio trgovac koji to zahtijeva
17. formiranje prodajne cijene proizvoda za krajnjeg potrošača koji su u svom sastavu i organoleptičkim svojstvima isti ili slični odnosno međusobno zamjenjivi, na diskriminirajući način prema zemlji podrijetla proizvoda ili prema nekom drugom kriteriju postavljenom od strane trgovaca
18. brisanje proizvoda sa liste ugovorenih proizvoda koje dobavljač isporučuje trgovcu ili značajno smanjivanje narudžbi pojedinog poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda bez prethodne najave od strane trgovca u roku od minimalno dva mjeseca
(2) Naknade i plaćanja iz stavka 1. ovoga članka odnose se na izravno novčano plaćanje, naknade u isporuci poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda, rabate, popuste, darove i skonta, odnosno bilo kakve druge financijski procjenjive činidbe dobavljača prema trgovcima.
Ostale nepoštene trgovačke prakse između primarnih proizvođača
i otkupljivača i/ ili prerađivača
Članak 12.
Osim nepoštenih praksi navedenih u članku 4. te članka 6. do 10. ovoga Zakona, ostale nepoštene trgovačke prakse između primarnih proizvođača i otkupljivača i/ili prerađivača u trgovini poljoprivrednim ili prehrambenim proizvodima su izravno ili neizravno nametanje osobito sljedećih uvjeta:
1. jednostrani raskid ugovora o otkupu proizvoda bez poštivanja odredbi predviđenih ugovorom
2. obračun cijene proizvoda koji nije utemeljen na ugovorenim parametrima
3. netransparentno umanjenje količine i vrijednosti proizvoda standardne kvalitete
4. zahtijevanje naplate dodatnih troškova koji nisu definirani i predviđeni ugovorom
5. zahtijevanje da dobavljač u ugovornom odnosu sa otkupljivačem i/ili prerađivačem nije vlasnik poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda i proizvodnje koju obavlja te zahtijevanje o prihvaćanju ponuđene cijene otkupljivača i/ili prerađivača
6. zahtijevanje da u slučaju propadanja uskladištenih proizvoda kod otkupljivača i/ili prerađivača trošak snosi dobavljač
7. zahtijevanje da dobavljač radi preuzetog repromaterijala mora ispostaviti bjanko zadužnicu, a istovremeno otkupljivač i/ili prerađivač ne daje nikakvo osiguranje dobavljaču za naplatu njegovih potraživanja.
III. POSTUPOVNE ODREDBE
Nadležnost tijela za provedbu ovoga Zakona i način donošenja odluka
Članak 13.
(1) Za provedbu ovoga Zakona nadležna je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Agencija).
(2) Odluke u smislu ovoga Zakona donosi Vijeće za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Vijeće) većinom glasova svih članova.
(3) Agencija pokreće postupak po službenoj dužnosti i na zahtjev stranke.
(4) Radnici stručne službe - magistri prava s položenim pravosudnim ispitom vode postupke koji su u nadležnosti Agencije.
(5) Za vođenje postupka utvrđivanja postojanja uvjeta za izricanje upravno-kaznene mjere i izricanja upravno-kaznene mjere iz članka 19. te 23. do 27. ovoga Zakona, obvezan je i radni staž na pravnim poslovima od najmanje četiri godine nakon položenog pravosudnog ispita.
Stručna služba Agencije
Članak 14.
Stručna služba Agencije obavlja upravne i stručne poslove u smislu ovoga Zakona, a osobito:
1. vodi upravni postupak utvrđivanja iskorištavanja značajne tržišne snage izravnim ili neizravnim nametanjem nepoštenih trgovačkih praksi i postupak utvrđivanja postojanja uvjeta za izricanje upravno-kaznenih mjera u pojedinačnim predmetima te nakon što utvrdi sve relevantne činjenice i okolnosti za donošenje odluke izvještava Vijeće koje rješava pojedinu upravnu stvar u skladu s odredbama ovoga Zakona
2. priprema nacrt godišnjeg izvještaja o radu u smislu ovoga Zakona
3. obavlja ostale poslove po nalogu Vijeća vezane uz provedbu ovoga Zakona.
Sukob interesa radnika
Članak 15.
(1) Radnici Agencije ne mogu biti članovi uprava ili nadzornih odbora te upravnih vijeća poduzetnika, ili biti u članstvima bilo kojih drugih oblika interesnog udruživanja, koja bi mogla dovesti u sumnju njihovu nepristranost u vođenju postupaka koji su u nadležnosti Agencije.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, dopušteno je članstvo i sudjelovanje u znanstvenim udrugama, asocijacijama i projektima, pod uvjetom da isto ne utječe na nepristranost u vođenju postupaka.
Izvještaj o radu
Članak 16.
Izvještaj o radu za proteklu kalendarsku godinu u smislu odredaba ovoga Zakona, Agencija će podnijeti Hrvatskom saboru kao sastavni dio Izvještaja o radu Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja u smislu odredaba općeg propisa o zaštiti tržišnog natjecanja.
Prikupljanje podataka
Članak 17.
(1) Agencija je ovlaštena pisanim putem zahtijevati od stranaka u postupku i drugih pravnih ili fizičkih osoba koje nemaju položaj stranke u postupku, zadruga, strukovnih ili gospodarskih interesnih udruga ili udruženja, komora, i udruga potrošača sve potrebne obavijesti, u obliku pisanih očitovanja te dostavu na uvid ugovora i drugih potrebnih podataka i dokumentacije.
(2) Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati pravni temelj, predmet i svrhu zahtjeva, rok za njegovo provođenje, kao i upozorenje da će protiv stranke u postupku i drugih pravnih i fizičkih osoba iz stavka 1. ovoga članka, ako ne postupe po zahtjevu, biti pokrenut postupak utvrđivanja postojanja uvjeta za izricanje upravno-kaznene mjere u smislu stavka 3. ovoga članka.
(3) Ako stranka u postupku i druge pravne i fizičke osobe iz stavka 1. ovoga članka ne postupe po zahtjevu, Agencija će pokrenuti postupak utvrđivanja postojanja uvjeta za izricanje upravno-kaznene mjere. Osobi protiv koje je pokrenula postupak dostavit će Obavijest o utvrđenom činjeničnom stanju i poziv za glavnu raspravu, nakon čega će rješenjem odlučiti o tome je li povrijeđen ovaj Zakon i u slučaju povrede izreći upravno-kaznenu mjeru za tu povredu u skladu s ovim Zakonom.
(4) Ako podaci i dokumentacija iz stavka 1. ovoga članka sadrže poslovnu tajnu, osobe iz stavka 1. ovoga članka obvezne su Agenciji označiti, uz valjano obrazloženje, što se smatra poslovnom tajnom.
(5) U slučaju iz stavka 4. ovoga članka, osobe iz stavka 1. ovoga članka su obvezne Agenciji dostaviti i primjerak poslovne dokumentacije koja ne sadrži poslovne tajne. Ako samo naznače koje podatke smatraju poslovnom tajnom, a ne dostave primjerak dopisa i/ili poslovne dokumentacije bez poslovnih tajni, Agencija će te osobe ponovno pozvati na dostavu dopisa i/ili poslovne dokumentacije bez poslovnih tajni. Ako osobe iz stavka 1. ovoga članka ne postupe niti po ponovljenom zahtjevu, Agencija će smatrati da takav dopis i/ili poslovna dokumentacija ne sadrži poslovne tajne.
(6) Ako osoba iz stavka 1. ovoga članka ne dostavi podatke i dokumentaciju iz stavka 1. ovoga članka, Agencija će pri utvrđivanju činjenica ocijeniti značenje propuštanja dostave podataka i dokumentacije i u skladu s time utvrditi relevantne činjenice.
Preuzimanje obveza od strane otkupljivača i/ili prerađivača odnosno trgovca
Članak 18.
(1) Stranka protiv koje je pokrenut postupak može Agenciji u roku od 40 dana od dana pokretanja postupka predložiti preuzimanje obveze izvršenja određenih mjera i uvjeta te rokove u kojima će to učiniti kako bi se otklonile nepoštene trgovačke prakse.
(2) Ako ocijeni da su predložene mjere, uvjeti i rokovi iz stavka 1. ovoga članka dostatni za otklanjanje nepoštenih trgovačkih praksi, Agencija će zaključkom prihvatiti predložene mjere, uvjete i rokove koji time postaju obvezni za predlagatelja.
(3) Zaključkom iz stavka 2. ovoga članka Agencija obvezuje stranku na dostavu dokaza kojima potvrđuje izvršenje mjera i uvjeta u određenom roku.
(4) Agencija će rješenjem obustaviti postupak nakon zaprimanja dokaza kojima se potvrđuje izvršenje mjera i uvjeta u određenom roku.
Postupak utvrđivanja uvjeta za izricanje upravno-kaznene mjere zbog povrede ovoga Zakona
Članak 19.
(1) Nakon što Vijeće u skladu s ovlastima iz članka 13. stavka 2. ovoga Zakona utvrdi da je stranka u postupku iskoristila značajnu tržišnu snagu u odnosu na svoje dobavljače, izravnim ili neizravnim nametanjem nepoštenih trgovačkih praksi, odnosno povrijedila odredbe ovoga Zakona, Agencija će stranci dostaviti Obavijest o utvrđenom činjeničnom stanju u konkretnom predmetu i obavijestiti je o sadržaju odluke Vijeća donesene na temelju utvrđenog činjeničnog stanja.
(2) Agencija će uz Obavijest iz stavka 1. ovoga članka stranci dostaviti i poziv na glavnu raspravu na kojoj će se stranci dati mogućnost za davanje obrane, odnosno izvođenje dokaza radi utvrđivanja postojanja uvjeta za izricanje upravno-kaznene mjere te utvrđivanja olakotnih i otegotnih okolnosti kao kriterija za određivanje visine upravno-kaznene mjere propisane odredbama ovoga Zakona.
(3) Poziv na glavnu raspravu iz stavka 2. ovoga članka osobito sadrži:
1. naziv i sjedište pravne osobe, ime i prezime te prebivalište fizičke osobe
2. ime i prezime te adresu osobe ovlaštene za zastupanje i opunomoćenika ako ga osobe iz točke 1. ovoga stavka imaju
3. činjenični opis postupanja ili propuštanja postupanja kojima je povrijeđen ovaj Zakon
4. dan i sat održavanja glavne rasprave
5. oznaku prostorije u sjedištu Agencije u kojoj će se održati glavna rasprava
6. naznaku svojstva u kojem se poziva
7. upozorenje da će u slučaju nedolaska po prvom pozivu osoba biti ponovno pozvana, dok u slučaju ponovnog nedolaska može biti određeno njeno prisilno dovođenje ili će se glavna rasprava održati bez njezine nazočnosti
8. službeni pečat Agencije i potpis osobe ovlaštene za vođenje postupka izricanja upravno-kaznene mjere.
(4) Obavijest iz stavka 1. ovoga članka sadrži osobito:
1. naziv i sjedište pravne osobe, odnosno ime i prezime te adresu fizičke osobe koja je povrijedila odredbe ovoga Zakona
2. detaljan činjenični opis postupanja ili propuštanja postupanja kojima su izravno ili neizravno nametnute nepoštene trgovačke prakse, odnosno odredbe ovoga Zakona koje su tim postupanjem ili propuštanjem postupanja povrijeđene
3. vrijeme, mjesto te trajanje povrede ovoga Zakona
4. članak ovoga Zakona koji propisuje visinu upravno-kaznene mjere za tu povredu
5. poziv stranci da predloži dodatne dokaze i svjedoke ako ih ima, te
6. poziv stranci da dostavi pisanu obranu i rok za dostavu iste, koji ne može biti kraći od 15, niti dulji od 30 dana.
(5) Ako drukčije nije određeno ovim Zakonom, na oblik i sadržaj poziva za glavnu raspravu, tijek glavne rasprave, dovođenje stranaka i trećih osoba na glavnu raspravu i zapisnik o glavnoj raspravi primjenjivat će se na odgovarajući način Prekršajni zakon.
(6) Po okončanju glavne rasprave iz stavka 2. ovoga članka, Vijeće će u skladu s ovlastima iz članka 13. stavka 2. ovoga Zakona odlučiti o postojanju uvjeta za izricanje upravno-kaznene mjere, odrediti njezinu visinu, kao i rokove i način njezina izvršenja.
(7) Agencija u skladu s odlukama Vijeća kojima je utvrđeno iskorištavanje značajne tržišne snage izravnim ili neizravnim nametanjem nepoštenih trgovačkih praksi, odnosno utvrđena povreda ovoga Zakona i kojima je utvrđeno postojanje uvjeta za izricanje upravno-kaznene mjere i njezina visina, okončava postupak donošenjem jedinstvenog rješenja.
Akti Agencije
Članak 20.
(1) Agencija, u smislu ovoga Zakona, donosi rješenja kojima:
1. utvrđuje iskorištavanje značajne tržišne snage otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca u odnosu na njihove dobavljače izravnim ili neizravnim nametanjem nepoštenih trgovačkih praksi u smislu članka 3. do 12. ovoga Zakona, određuje trajanje takvog postupanja, zabranjuje svako takvo daljnje postupanje, određuje mjere, uvjete i rokove za otklanjanje takvog postupanja te utvrđuje i izriče propisane upravno-kaznene mjere
2. utvrđuje da nije postupljeno u skladu s rješenjem Agencije iz stavka 1. točke 1. ovoga članka u dijelu kojim su određene mjere, uvjeti i rokovi za otklanjanje nepoštenih trgovačkih praksi
3. utvrđuje da nije postupljeno u skladu sa zahtjevom Agencije u smislu članka 17. stavka 3. ovoga Zakona i utvrđuje i izriče propisanu upravno-kaznenu mjeru
4. obustavlja postupak u smislu članka 18. stavka 4. ovoga Zakona jer ne postoje više zakonske pretpostavke za vođenje postupka.
(2) Agencija, u smislu ovoga Zakona, donosi zaključak kojim prihvaća mjere i uvjete predlagatelja i određuje rokove provedbe u smislu članka 18. stavka 2. ovoga Zakona.
(3) Protiv rješenja Agencije nije dopuštena žalba, ali je dopušteno tužbom pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
(4) Protiv zaključka iz stavka 2. ovoga članka nije dopuštena žalba niti je dopušteno pokretanje upravnog spora.
Rokovi za donošenje rješenja Agencije
Članak 21.
(1) Rješenja iz članka 20. stavka 1. točke 1. do 3. ovoga Zakona, Agencija donosi u roku od 60 dana od dana kada utvrdi sve činjenice relevantne za donošenje odluke.
(2) Zaključak iz članka 20. stavka 2. ovoga Zakona Agencija donosi u roku od 30 dana od dana zaprimanja prijedloga za preuzimanje obveza iz članka 18. stavka 1. ovoga Zakona.
Objava rješenja Agencije
Članak 22.
Rješenja iz članka 20. ovoga Zakona objavljuju se na mrežnoj stranici Agencije.
IV. UPRAVNO-KAZNENE MJERE
Pojam upravno-kaznene mjere
Članak 23.
Upravno-kaznenim mjerama koje Agencija utvrđuje i izriče u smislu ovoga Zakona cilj je osiguranje, uspostava i zaštita poštenih trgovačkih praksi kojima se štite sudionici u lancu opskrbe hranom, kažnjavanje počinitelja povreda i otklanjanje štetnih posljedica takvih povreda te odvraćanje počinitelja i drugih osoba od povreda ovoga Zakona.
Upravno-kaznene mjere za teške povrede Zakona
Članak 24.
(1) Upravno-kaznenom mjerom u iznosu do najviše 5 %vrijednosti ukupnoga prihoda koji je ostvaren u posljednjoj godini za koju postoje zaključena godišnja financijska izvješća, kaznit će se za tešku povredu ovoga Zakona pravna ili fizička osoba koja se u smislu ovoga Zakona smatra otkupljivačem i/ili prerađivačem ili trgovcem, a koja prema svojim dobavljačima iskoristi značajnu tržišnu snagu izravnim ili neizravnim nametanjem nepoštenih trgovačkih praksi u smislu članka 4. stavka 2. ovoga Zakona, ako:
1. ne sklopi ugovor u pisanom obliku i s propisanim obveznim sadržajem ili ako nametne dobavljaču obveze koje nisu predviđene u pisanom ugovoru između otkupljivača/prerađivača ili trgovca i njihovih dobavljača i/ili ako ugovor između otkupljivača/prerađivača ili trgovca i njihovih dobavljača nije sastavljen u skladu s odredbama ovoga Zakona (članak 4. stavak 2. točka 1., članak 5. i članak 6.)
2. odredi plaćanja koja nisu jasno istaknuta i specificirana na izdanom računu ili ne izda račun za svaku isporuku poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda ili ako račun ne sadrži sve utvrđene naknade ili specifikacije (članak 4. stavak 2. točka 2. i članak 7.)
3. opći uvjeti poslovanja dovode njihove dobavljače u neravnopravan položaj ili ako njihovi dobavljači nisu upozoreni na primjenu općih uvjeta poslovanja i na način njihove objave te ako opći uvjeti poslovanja sadrže odredbe koje se u smislu članka 4. stavka 2. ovoga Zakona smatraju nepoštenim trgovačkim praksama (članak 4. stavak 2. točka 3. i članak 8.)
4. nametne raskid ugovora sa svojim dobavljačima bez otkaznog roka, odnosno uz neprimjereno kratak otkazni rok ili ako nametne jednostranu izmjenu ugovora (članak 4. stavak 2. točka 4. i članak 9.)
5. nametne nerazmjerno visoke ugovorne kazne dobavljačima s obzirom na vrijednost i značenje objekta obveze ili ako odbije dobavljačev zahtjev za ugovaranje primjerene ugovorne kazne za slučaj povrede ugovora od strane otkupljivača/prerađivača ili trgovca, a istovremeno nametne ugovornu kaznu dobavljaču za slučaj povrede ugovora (članak 4. stavak 2. točka 5. i članak 10.)
6. nametne bilo koji uvjet od ostalih propisanih nepoštenih trgovačkih praksi trgovaca (članak 4. stavak 2. točka 6. i članak 11. stavak 1. točke 1. do 18. )
7. nametne bilo koji uvjet od ostalih propisanih nepoštenih trgovačkih praksi otkupljivača/prerađivača (članak 4. stavak 2.  očka 6. i članak 12.)
8. ne postupi po rješenju Agencije iz članka 20. stavka 1. točke 1. ovoga Zakona u dijelu kojim se nalaže izvršenje određenih mjera, uvjeta i rokova za otklanjanje nepoštenih trgovačkih praksi.
(2) Iznos upravno-kaznene mjere koja se može izreći pravnoj osobi u smislu stavka 1. ovoga članka, ne može niti u kojem slučaju biti veći od 3.000.000,00 kuna.
(3) Iznos upravno-kaznene mjere koja se može izreći fizičkoj osobi u smislu stavka 1. ovoga članka, ne može niti u kojem slučaju biti veći od 1.000.000,00 kuna.
Upravno-kaznene mjere za lakše povrede Zakona
Članak 25.
(1) Upravno-kaznenom mjerom do najviše 1 % vrijednosti ukupnoga prihoda koji je ostvaren u posljednjoj godini za koju postoje zaključena godišnja financijska izvješća, kaznit će se za lakšu povredu ovoga Zakona pravna ili fizička osoba koja ima položaj stranke u postupku ako:
1. ne postupi po pisanom zahtjevu Agencije u svrhu prikupljanja podataka za dostavom svih potrebnih obavijesti u obliku pisanih očitovanja odnosno ne dostavi na uvid potrebne podatke i dokumentaciju (članak 17. stavak 3.)
2. ne postupi po predloženim preuzetim obvezama za izvršenje određenih mjera i uvjeta u za to određenim rokovima koje su zaključkom Agencije postale obvezne za stranku u postupku (članak 18. stavak 1., 2. i 3. i članak 19. stavak 2.).
(2) Iznos upravno-kaznene mjere koja se može izreći pravnoj osobi u smislu stavka 1. ovoga članka, ne može niti u kojem slučaju biti veći od 1.000.000,00 kuna.
(3) Iznos upravno-kaznene mjere koja se može izreći fizičkoj osobi u smislu stavka 1. ovoga članka, ne može niti u kojem slučaju biti veći od 500.000,00 kuna.
Upravno-kaznene mjere za ostale povrede Zakona
Članak 26.
(1) Upravno-kaznenom mjerom do najviše 200.000,00 kuna kaznit će se pravna osoba koja nema položaj stranke u postupku, a koja ne postupi po zahtjevu Agencije (članak 17. stavak 3.).
(2) Upravno-kaznenom mjerom do najviše 50.000,00 kuna kaznit će se fizička osoba koja nema položaj stranke u postupku, a koja ne postupi po zahtjevu Agencije (članak 17. stavak 3.).
Kriteriji za izricanje upravno-kaznene mjere
Članak 27.
(1) Pri izricanju upravno-kaznene mjere Agencija uzima u obzir sve olakotne i otegotne okolnosti, kao što su težina povrede, vrijeme trajanja povrede i posljedice te povrede za dobavljače. Pri tome se primjenjuje dvostupanjska metodologija izračuna upravno-kaznene mjere na način da se utvrđuje osnovni iznos upravno-kaznene mjere, a zatim se tako utvrđeni iznos smanjuje ili povećava ovisno o utvrđenim olakotnim i/ili otegotnim okolnostima.
(2) Osnovni iznos upravno-kaznene mjere množi se s brojem godina trajanja povrede, a nakon toga se smanjuje ili povećava ovisno o utvrđenim olakotnim i/ili otegotnim okolnostima.
(3) Olakotnim okolnostima iz stavka 2. ovoga članka smatraju se osobito:
1. dostava dokaza o prekidu protupravnog postupanja prije pokretanja postupka u smislu ovoga Zakona
2. dostava dokaza o prekidu protupravnog postupanja najkasnije u roku od tri mjeseca od dana pokretanja postupka u smislu ovoga Zakona
3. kratko trajanje povrede, ali ne dulje od godine dana
4. dobra suradnja s Agencijom tijekom vođenja postupka.
(4) Otegotnim okolnostima iz stavka 2. ovoga članka smatraju se osobito:
1. ponavljanje istog ili drugog postupanja kojima se krše odredbe ovoga Zakona nakon dostavljenog rješenja kojim je ranije utvrđena povreda ovoga Zakona i utvrđena i izrečena propisana upravno-kaznena mjera. Osnovni iznos upravno-kaznene mjere može se povećati u slučaju utvrđenja iste povrede ovoga Zakona do 100%, a za svaki drugi utvrđeni slučaj povrede ovoga Zakona, može se povećati do 50%
2. odbijanje suradnje s Agencijom ili ometanje Agencije tijekom provedbe postupka
3. uloga poticatelja drugih na povredu ovoga Zakona, odnosno sve radnje poduzete u cilju osiguranja sudjelovanja drugih u povredi.
(5) Iznimno od odredbe stavka 4. ovoga članka, Agencija može dodatno smanjiti iznos upravno-kaznene mjere pravnoj ili fizičkoj osobi koja se nalazi u teškoj financijskoj situaciji, ako ona podnese Agenciji relevantne dokaze da bi izricanje upravno-kaznene mjere u iznosu kako je to propisano ovim Zakonom značajno ugrozilo njezinu ekonomsku održivost i dovelo do značajnog gubitka vrijednosti njezine imovine.
V. IZVRŠENJE UPRAVNO-KAZNENE MJERE, ZASTARA I TROŠKOVI POSTUPKA
Postupak izvršenja upravno-kaznene mjere
Članak 28.
(1) U rješenju Agencije kojim se zbog povrede ovoga Zakona izriče upravno-kaznena mjera odredit će se rok i način uplate izrečene upravno-kaznene mjere.
(2) Upravno-kaznene mjere uplaćuju se u roku od osam dana od dana izvršnosti rješenja Agencije ako nije podnesena tužba, odnosno po pravomoćnosti sudske odluke ako je tužbom pokrenut upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
(3) Agencija može odobriti plaćanje upravno-kaznene mjere u obrocima, ako stranka razumno obrazloži svoj zahtjev i dostavi odgovarajuće dokaze.
(4) Ako stranka u određenom roku ne uplati upravno-kaznenu mjeru, Agencija će o tome obavijestiti Područni ured Porezne uprave Ministarstva financija na čijem je području prebivalište, odnosno sjedište stranke, radi naplate upravno-kaznene mjere prisilnim putem prema propisima o prisilnoj naplati poreza. Upravno-kaznene mjere koje na zahtjev Agencije prisilno naplaćuje Porezna uprava Ministarstva financija uplaćuju se izravno u korist državnog proračuna Republike Hrvatske.
Zastara
Članak 29.
(1) Postupak utvrđivanja povrede ovoga Zakona i utvrđivanja i izricanja upravno-kaznene mjere zbog počinjenja te povrede ne može biti pokrenut kada protekne rok od 5 godina od dana počinjenja povrede.
(2) U slučaju kontinuirane ili ponavljane povrede ovoga Zakona vrijeme zastare računa se od dana kad je prestala povreda.
(3) Zastarijevanje iz stavka 1. ovoga članka prekida se svakom radnjom Agencije, poduzetom radi utvrđivanja počinjenja povrede ovoga Zakona i utvrđivanja i izricanja upravno-kaznene mjere zbog te povrede. Kad se postupak u smislu ovoga Zakona vodi protiv više stranaka prekid zastare nastupa danom kada je bilo kojoj od stranaka u postupku dostavljeno pismeno Agencije.
(4) Poslije svakog prekida, zastara počinje ponovno teći, ali se postupak ni u kojem slučaju ne može voditi protekom dvostrukog vremena određenog stavkom 1. ovoga članka.
Zastara izvršenja upravno-kaznene mjere
Članak 30.
(1) Upravno-kaznene mjere izrečene zbog povrede odredaba ovoga Zakona ne mogu se izvršiti ako od dana izvršnosti rješenja Agencije i/ili pravomoćnosti odluke suda protekne rok od 5 godina. Zastara počinje teći od dana kad je stranka uredno primila pravomoćnu odluku suda, ili od dana izvršnosti rješenja Agencije ako stranka nije podnijela tužbu na to rješenje.
(2) Zastarijevanje iz stavka 1. ovoga članka prekida se svakom radnjom nadležnog tijela poduzetom radi izvršenja upravno-kaznene mjere. Poslije svakog prekida zastara počinje ponovo teći, ali postupak izvršenja upravno-kaznene mjere ne može se voditi protekom dvostrukog vremena određenog stavkom 1. ovoga članka.
(3) Iznimno, u slučajevima kad Agencija odobri plaćanje upravno-kaznene mjere u obrocima, zastarijevanje počinje teći od dana kada stranka nije platila dospjelu obvezu.
Troškovi postupka
Članak 31.
U slučaju kada je postupak, koji je Agencija u smislu ovoga Zakona pokrenula po službenoj dužnosti, okončan povoljno za stranku, Agencija neće snositi troškove postupka.
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 32.
(1) Otkupljivači i/ili prerađivači i trgovci dužni su ugovore sklopljene sa svojim dobavljačima prije stupanja na snagu ovoga Zakona koji nisu u skladu s ovim Zakonom, a koji su na snazi i nakon stupanja na snagu ovoga Zakona, uskladiti s ovim Zakonom najkasnije u roku od mjesec dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Svi ugovori sklopljeni nakon stupanja na snagu ovoga Zakona moraju biti u skladu s ovim Zakonom.
Članak 33.
Agencija će, najkasnije u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona, uskladiti Statut i druge opće akte Agencije s odredbama ovoga Zakona.
Stupanje na snagu ovoga Zakona
Članak 34.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
NACRT PRIJEDLOGA
ZAKONA O ZABRANI NEPOŠTENIH TRGOVAČKIH PRAKSI U LANCU OPSKRBE HRANOM
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
I. OSNOVNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Cilj i predmet Zakona
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom utvrđuju pravila i sustav mjera za sprječavanje nametanja nepoštenih trgovačkih praksi, utvrđuju se nepoštene trgovačke prakse u lancu opskrbe hranom čijim se nametanjem iskorištava značajna tržišna snaga otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca u odnosu na njihove dobavljače te ovlasti, zadaće i postupanje tijela nadležnog za provedbu ovoga Zakona.
(2) Cilj i svrha ovoga Zakona je osiguranje, uspostava i zaštita poštenih trgovačkih praksi kojima se štite sudionici u lancu opskrbe hranom.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Značenje pojmova
Članak 2.
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1. lanac opskrbe hranom obuhvaća sve sudionike u proizvodnji, preradi i trgovini poljoprivrednim ili prehrambenim proizvodima i to: primarne proizvođače, otkupljivače i/ili prerađivače, trgovce na veliko i trgovce na malo
2. nepoštene trgovačke prakse su ugovorne odredbe, trgovačka praksa i trgovački uvjeti koji suprotno načelu savjesnosti i poštenja, načelu ravnopravnosti ugovornih strana, načelu jednake vrijednosti činidaba i dobroj poslovnoj praksi u proizvodnji i/ili trgovini poljoprivrednim ili prehrambenim proizvodima uzrokuju očiglednu neravnopravnost u pravima i obvezama ugovornih strana, a na štetu dobavljača
3. poljoprivredni i prehrambeni proizvod je proizvod iz članka 2. Uredbe (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta Zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane (SL 031, 1.2.2002, str.1) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 178/2002), uključivo žive životinje koje su namijenjene za proizvodnju hrane
4. primarni proizvođač je fizička ili pravna osoba koja proizvodi primarni poljoprivredni proizvod u smislu odredbe članka 3. točke 17. Uredbe (EZ) br. 178/2002
5. dobavljač je fizička ili pravna osoba koja proizvodi i/ili prerađuje i/ili otkupljuje i prodaje poljoprivredni ili prehrambeni proizvod izravno trgovcu ili proizvod prodaje otkupljivaču i/ ili prerađivaču
6. otkupljivač je fizička ili pravna osoba koja kupuje poljoprivredni ili prehrambeni proizvod radi daljnje prodaje trgovcima
7. prerađivač je fizička ili pravna osoba koja prerađuje kupljeni poljoprivredni ili prehrambeni proizvod te prerađeni proizvod prodaje trgovcu
8. trgovac je fizička ili pravna osoba utvrđena u skladu s propisima o trgovini koja kupuje poljoprivredni ili prehrambeni proizvod radi daljnje prodaje
9. naknada je bilo koje izravno novčano plaćanje, isporuka poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda, rabat, popust, dar i skonto, odnosno bilo kakva druga financijski procjenjiva činidba koju je dobavljač dužan ispuniti trgovcu.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
II. ISKORIŠTAVANJE ZNAČAJNE TRŽIŠNE SNAGE OTKUPLJIVAČA I/ILI PRERAĐIVAČA ILI TRGOVCA U ODNOSU NA NJIHOVE DOBAVLJAČE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Zabrana iskorištavanja značajne tržišne snage
Članak 3.
(1) Zabranjeno je iskorištavanje značajne tržišne snage otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca u odnosu na njihove dobavljače, izravnim ili neizravnim nametanjem nepoštenih trgovačkih praksi.
(2) Smatra se da ima značajnu tržišnu snagu u smislu ovoga Zakona trgovac čiji ukupni godišnji prihod prelazi iznos od 100.000.000,00 kuna.
(3) Smatra se da ima značajnu tržišnu snagu u smislu ovoga Zakona otkupljivač čiji ukupni godišnji prihod prelazi iznos od 50.000.000,00 kuna.
(4) Smatra se da ima značajnu tržišnu snagu u smislu ovoga Zakona prerađivač čiji ukupni godišnji prihod prelazi iznos od 50.000.000,00 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Izravno ili neizravno nametanje nepoštenih trgovačkih praksi
Članak 4.
(1) Nepoštene trgovačke prakse u smislu ovoga Zakona mogu postojati u odnosima:
1. između primarnih proizvođača poljoprivrednih ili prehrambenih proizvoda kao dobavljača te otkupljivača i/ili prerađivača
2. između primarnih proizvođača poljoprivrednih ili prehrambenih proizvoda kao dobavljača te trgovaca
3. između otkupljivača i/ili prerađivača poljoprivrednih ili prehrambenih proizvoda kao dobavljača i trgovaca.
(2) Nepoštene trgovačke prakse u proizvodnji, preradi i/ili trgovini poljoprivrednim ili prehrambenim proizvodima koje se iskorištavanjem značajne tržišne snage izravno ili neizravno nameću dobavljačima su osobito:
1. pisani ugovor između otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca i njihovih dobavljača koji nije sastavljen u skladu s odredbama ovoga Zakona ili obveze nametnute dobavljaču koje nisu predviđene u pisanom ugovoru između otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca i njihovih dobavljača
2. plaćanja koja nisu jasno istaknuta i specificirana na izdanom računu
3. opći uvjeti poslovanja otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca kojima se njihove dobavljače dovodi u neravnopravan položaj u odnosu na otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca ili ako opći uvjeti poslovanja nisu u skladu s odredbama ovoga Zakona
4. mogućnost raskida ugovora s dobavljačima od strane otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca bez otkaznog roka, odnosno uz neprimjereno kratak otkazni rok, kao i jednostrana izmjena ugovora od strane otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca
5. nerazmjerno visoke ugovorne kazne s obzirom na vrijednost i značenje objekta obveze
6. ostale nepoštene trgovačke prakse propisane ovim Zakonom.
(3) Odredbe koje sadrže nepoštene trgovačke prakse utvrđene ovim Zakonom u ugovorima između trgovaca i njihovih dobavljača te u ugovorima između otkupljivača i/ili prerađivača i njihovih dobavljača su ništetne.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Oblik i obvezni sadržaj ugovora primarnog proizvođača kao dobavljača s otkupljivačem i/ili prerađivačem
Članak 5.
(1) Ugovor primarnog proizvođača kao dobavljača s otkupljivačem i/ili prerađivačem mora biti sklopljen u pisanom obliku i sadržavati sve odredbe bitne za poslovni odnos ugovornih strana, a osobito odredbe o:
1. nabavnoj cijeni proizvoda i/ili načinu formiranja nabavne cijene
2. kvaliteti i vrsti poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda koji se isporučuje otkupljivaču i/ili prerađivaču
3. uvjetima i rokovima plaćanja isporučenog poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda
4. uvjetima isporuke prehrambenih ili poljoprivrednih proizvoda koji su predmet ugovora, te
5. trajanju ugovornog odnosa između ugovornih strana.
(2) Otkupljivač i/ili prerađivač ne smije dobavljaču iskorištavanjem značajne tržišne snage nametati obveze koje nisu predviđene u pisanom ugovoru između otkupljivača i/ili prerađivača i njihovih dobavljača ili su protivne pisanom ugovoru ugovornih strana.
(3) Ugovor koji nije sklopljen u pisanom obliku i koji ne sadrži sve odredbe navedene u stavku 1. ovoga članka je ništetan.
(4) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, u slučaju kada proizvođač isporučuje prehrambeni ili poljoprivredni proizvod otkupljivaču i/ili prerađivaču koji je zadruga čiji je proizvođač član, pisani ugovor nije potreban ako statut te zadruge ili pravila i odluke utvrđeni u statutu ili izvedeni iz njega sadrže odredbe koje su po sadržaju odgovarajuće s odredbama iz stavka 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Oblik i obvezni sadržaj ugovora dobavljača i trgovca
Članak 6.
(1) Ugovor između dobavljača i trgovca mora biti sklopljen u pisanom obliku i sadržavati sve odredbe bitne za poslovni odnos ugovornih strana, a osobito sadržavati odredbe o:
1. nabavnoj cijeni proizvoda
2. kvaliteti i vrsti poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda koji se isporučuje trgovcu
3. uvjetima i rokovima plaćanja isporučenog poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda
4. uvjetima isporuke prehrambenih ili poljoprivrednih proizvoda koji su predmet ugovora, i
5. trajanju ugovornog odnosa između ugovornih strana.
(2) Trgovac ne smije dobavljaču iskorištavanjem značajne tržišne snage nametati obveze koje nisu predviđene u pisanom ugovoru između trgovca i dobavljača ili su protivne pisanom ugovoru ugovornih strana.
(3) Ugovor koji nije sklopljen u pisanom obliku i koji ne sadrži sve odredbe iz stavka 1. ovoga članka je ništetan.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Pravila izdavanja računa
Članak 7.
(1) Za svaku isporuku poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda u skladu s ugovorom sklopljenim između dobavljača i trgovca ili dobavljača i otkupljivača i/ili prerađivača, odnosno za svaku uslugu povezanu s isporukom poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda mora biti izdan račun ili otkupni blok.
(2) Račun koji dobavljač izdaje trgovcu, odnosno otkupljivaču i/ili prerađivaču mora sadržavati jasno navedeni iznos naknada koje dobavljač odobrava trgovcu odnosno otkupljivaču i/ili prerađivaču kao i točnu specifikaciju na što se dugovani iznosi odnose, u skladu s ugovorom između dobavljača i trgovca odnosno dobavljača i otkupljivača i/ili prerađivača.
(3) Sve naknade (rabate, popuste, darove i skonta) koje dobavljač odobrava trgovcu, odnosno otkupljivaču i/ili prerađivaču, moraju biti izražene na računu koji dobavljač izdaje trgovcu odnosno otkupljivaču i/ili prerađivaču pri isporuci poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda, osim naknada čije ostvarenje ovisi o stvarnom i mjerljivom učinku trgovca odnosno otkupljivača i/ili prerađivača.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Opći uvjeti poslovanja
Članak 8.
(1) Otkupljivač i/ili prerađivač i trgovac dužan je upozoriti dobavljača na primjenu općih uvjeta poslovanja kao i na način objave općih uvjeta poslovanja.
(2) Odredbe općih uvjeta poslovanja moraju biti jasne i razumljive.
(3) Opći uvjeti poslovanja ne smiju sadržavati odredbe koje se u smislu ovoga Zakona smatraju nepoštenim trgovačkim praksama.
(4) Odredbe općih uvjeta poslovanja otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca koje se u smislu ovoga Zakona smatraju nepoštenim trgovačkim praksama su ništetne.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Raskid ugovora i jednostrana izmjena ugovora
Članak 9.
(1) Odredba ugovora između dobavljača i otkupljivača i/ili prerađivača ili između dobavljača i trgovca koja otkupljivaču i/ili prerađivaču ili trgovcu omogućuje jednostrani raskid ugovora bez primjerenog otkaznog roka, odnosno bez navođenja razloga za raskid ugovora je ništetna.
(2) Odredba ugovora između dobavljača i otkupljivača i/ili prerađivača ili između dobavljača i trgovca koja otkupljivaču i/ili prerađivaču ili trgovcu omogućuje jednostranu izmjenu ugovora je ništetna.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Ugovorna kazna
Članak 10.
(1) Zabranjeno je iskorištavanje značajne tržišne snage za nametanje ugovaranja ugovorne kazne uz istodobno odbijanje ugovaranja primjerene ugovorne kazne od strane otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca, a na dobavljačev zahtjev.
(2) Osobito je zabranjeno naplatiti od dobavljača ugovornu kaznu za slučaj kad dobavljač ne ispuni vlastitu obvezu, zakasni s ispunjenjem obveze ili je neuredno ispuni zbog okolnosti za koje odgovara otkupljivač i/ili prerađivač ili trgovac.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Ostale nepoštene trgovačke prakse trgovca
Članak 11.
(1) Osim praksi iz članka 4. te članka 6. do 10. ovoga Zakona, ostale nepoštene trgovačke prakse u trgovini poljoprivrednim ili prehrambenim proizvodima su izravno ili neizravno nametanje osobito sljedećih uvjeta:
1. naplata naknada za uvrštavanje poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda koji se već nalazi na prodajnim mjestima, odnosno u prodajnoj mreži trgovca
2. zahtijevanje vraćanja isporučenih, a neprodanih proizvoda dobavljaču, odnosno zahtijevanje plaćanja naknade za zbrinjavanje takvih proizvoda, kao i proizvoda kojima je istekao rok trajanja, izuzev proizvoda koji se prvi put isporučuju trgovcu
3. naplata naknada za sklapanje ugovora s dobavljačem s kojim je trgovac već u poslovnom odnosu glede određenog poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda
4. naplata naknada za dostavu poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda do prodajnog mjesta trgovca, skladišnog prostora trgovca ili trgovčeva distributivno-logističkog centra, naplata naknade za dostavu poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda od skladišnog prostora trgovca ili trgovčeva distributivno-logističkog centra do prodajnog mjesta trgovca, kao i naplata naknada za čuvanje i manipulaciju nakon isporuke poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda trgovcu (logistički rabat)
5. zahtijevanje financiranja proširenja prodajne mreže trgovca, poboljšanja (preuređenja) postojećih prodajnih mjesta trgovca, proširenja skladišnih kapaciteta trgovca, proširenja distributivne mreže trgovca, kao i pokrivanje dijela trgovčeva logističkog troška
6. odbijanje primitka isporuke poljoprivrednih ili prehrambenih proizvoda po dospijeću obveze za dobavljača na isporuku bez opravdanog razloga
7. uvjetovanje sklapanja ili produženja ugovora te primitka isporuke poljoprivrednih ili prehrambenih proizvoda koji su predmet ugovora zahtjevom za proizvodnjom i isporukom poljoprivrednih ili prehrambenih proizvoda koji se mogu smatrati zamjenjivim u odnosu na ugovorene ili isporučene proizvode (robna marka trgovca)
8. zahtijevanje naknade za usluge koje nisu pružene, odnosno za usluge koje su pružene iako nisu ugovorene između ugovornih strana
9. zahtijevanje naknade za umanjeni promet, prodaju ili umanjenu maržu trgovca uslijed smanjene prodaje određenog poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda
10. prebacivanje uobičajenog rizika poslovanja trgovca na dobavljače, a osobito naplata naknade za kalo, rastep, lom, krađu proizvoda te naplata naknade za novčane i ostale kazne izrečene trgovcu od strane nadležnih tijela
11. prodaja poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda krajnjem potrošaču ispod nabavne cijene proizvoda s porezom na dodanu vrijednost, osim kad se radi o proizvodima pred istekom roka trajanja, povlačenju poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda iz asortimana te potpunoj rasprodaji zbog zatvaranja prodajnog objekta
12. prodaja poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda ispod cijene koštanja u proizvodnji u slučaju vlastite proizvodnje trgovca prema krajnjem potrošaču, osim kad se radi o proizvodima pred istekom roka trajanja, povlačenju poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda iz asortimana te potpunoj rasprodaji zbog zatvaranja prodajnog objekta
13. zahtijevanje ugovaranja i obračunavanja izvanfakturnih naknada (rabata i bonusa)
14. zahtijevanje naknada za marketinške i promidžbene usluge trgovca, osim u slučaju kada dobavljač izričito traži od trgovca posebnu promidžbu svojih proizvoda koji se nalaze na prodajnom mjestu trgovca, zahtijevanje naknade za istraživanje tržišta te zahtijevanje naknade za podatke o izlazu proizvoda dobavljača s blagajni na prodajnim mjestima trgovca
15. zahtijevanje za sudjelovanjem u dodatnim sniženjima ili učestalim akcijama osim onih uređenih posebnim propisom kojim se uređuje zaštita potrošača
16. zahtijevanje od dobavljača da ne prodaje poljoprivredne ili prehrambene proizvode drugim trgovcima po nižim cijenama od onih koje je platio trgovac koji to zahtijeva
17. formiranje prodajne cijene proizvoda za krajnjeg potrošača koji su u svom sastavu i organoleptičkim svojstvima isti ili slični odnosno međusobno zamjenjivi, na diskriminirajući način prema zemlji podrijetla proizvoda ili prema nekom drugom kriteriju postavljenom od strane trgovaca
18. brisanje proizvoda sa liste ugovorenih proizvoda koje dobavljač isporučuje trgovcu ili značajno smanjivanje narudžbi pojedinog poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda bez prethodne najave od strane trgovca u roku od minimalno dva mjeseca
(2) Naknade i plaćanja iz stavka 1. ovoga članka odnose se na izravno novčano plaćanje, naknade u isporuci poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda, rabate, popuste, darove i skonta, odnosno bilo kakve druge financijski procjenjive činidbe dobavljača prema trgovcima.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Ostale nepoštene trgovačke prakse između primarnih proizvođača
i otkupljivača i/ ili prerađivača
Članak 12.
Osim nepoštenih praksi navedenih u članku 4. te članka 6. do 10. ovoga Zakona, ostale nepoštene trgovačke prakse između primarnih proizvođača i otkupljivača i/ili prerađivača u trgovini poljoprivrednim ili prehrambenim proizvodima su izravno ili neizravno nametanje osobito sljedećih uvjeta:
1. jednostrani raskid ugovora o otkupu proizvoda bez poštivanja odredbi predviđenih ugovorom
2. obračun cijene proizvoda koji nije utemeljen na ugovorenim parametrima
3. netransparentno umanjenje količine i vrijednosti proizvoda standardne kvalitete
4. zahtijevanje naplate dodatnih troškova koji nisu definirani i predviđeni ugovorom
5. zahtijevanje da dobavljač u ugovornom odnosu sa otkupljivačem i/ili prerađivačem nije vlasnik poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda i proizvodnje koju obavlja te zahtijevanje o prihvaćanju ponuđene cijene otkupljivača i/ili prerađivača
6. zahtijevanje da u slučaju propadanja uskladištenih proizvoda kod otkupljivača i/ili prerađivača trošak snosi dobavljač
7. zahtijevanje da dobavljač radi preuzetog repromaterijala mora ispostaviti bjanko zadužnicu, a istovremeno otkupljivač i/ili prerađivač ne daje nikakvo osiguranje dobavljaču za naplatu njegovih potraživanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
III. POSTUPOVNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Nadležnost tijela za provedbu ovoga Zakona i način donošenja odluka
Članak 13.
(1) Za provedbu ovoga Zakona nadležna je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Agencija).
(2) Odluke u smislu ovoga Zakona donosi Vijeće za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Vijeće) većinom glasova svih članova.
(3) Agencija pokreće postupak po službenoj dužnosti i na zahtjev stranke.
(4) Radnici stručne službe - magistri prava s položenim pravosudnim ispitom vode postupke koji su u nadležnosti Agencije.
(5) Za vođenje postupka utvrđivanja postojanja uvjeta za izricanje upravno-kaznene mjere i izricanja upravno-kaznene mjere iz članka 19. te 23. do 27. ovoga Zakona, obvezan je i radni staž na pravnim poslovima od najmanje četiri godine nakon položenog pravosudnog ispita.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Stručna služba Agencije
Članak 14.
Stručna služba Agencije obavlja upravne i stručne poslove u smislu ovoga Zakona, a osobito:
1. vodi upravni postupak utvrđivanja iskorištavanja značajne tržišne snage izravnim ili neizravnim nametanjem nepoštenih trgovačkih praksi i postupak utvrđivanja postojanja uvjeta za izricanje upravno-kaznenih mjera u pojedinačnim predmetima te nakon što utvrdi sve relevantne činjenice i okolnosti za donošenje odluke izvještava Vijeće koje rješava pojedinu upravnu stvar u skladu s odredbama ovoga Zakona
2. priprema nacrt godišnjeg izvještaja o radu u smislu ovoga Zakona
3. obavlja ostale poslove po nalogu Vijeća vezane uz provedbu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Sukob interesa radnika
Članak 15.
(1) Radnici Agencije ne mogu biti članovi uprava ili nadzornih odbora te upravnih vijeća poduzetnika, ili biti u članstvima bilo kojih drugih oblika interesnog udruživanja, koja bi mogla dovesti u sumnju njihovu nepristranost u vođenju postupaka koji su u nadležnosti Agencije.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, dopušteno je članstvo i sudjelovanje u znanstvenim udrugama, asocijacijama i projektima, pod uvjetom da isto ne utječe na nepristranost u vođenju postupaka.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Izvještaj o radu
Članak 16.
Izvještaj o radu za proteklu kalendarsku godinu u smislu odredaba ovoga Zakona, Agencija će podnijeti Hrvatskom saboru kao sastavni dio Izvještaja o radu Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja u smislu odredaba općeg propisa o zaštiti tržišnog natjecanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Prik u pljanje podataka
Članak 17.
(1) Agencija je ovlaštena pisanim putem zahtijevati od stranaka u postupku i drugih pravnih ili fizičkih osoba koje nemaju položaj stranke u postupku, zadruga, strukovnih ili gospodarskih interesnih udruga ili udruženja, komora, i udruga potrošača sve potrebne obavijesti, u obliku pisanih očitovanja te dostavu na uvid ugovora i drugih potrebnih podataka i dokumentacije.
(2) Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati pravni temelj, predmet i svrhu zahtjeva, rok za njegovo provođenje, kao i upozorenje da će protiv stranke u postupku i drugih pravnih i fizičkih osoba iz stavka 1. ovoga članka, ako ne postupe po zahtjevu, biti pokrenut postupak utvrđivanja postojanja uvjeta za izricanje upravno-kaznene mjere u smislu stavka 3. ovoga članka.
(3) Ako stranka u postupku i druge pravne i fizičke osobe iz stavka 1. ovoga članka ne postupe po zahtjevu, Agencija će pokrenuti postupak utvrđivanja postojanja uvjeta za izricanje upravno-kaznene mjere. Osobi protiv koje je pokrenula postupak dostavit će Obavijest o utvrđenom činjeničnom stanju i poziv za glavnu raspravu, nakon čega će rješenjem odlučiti o tome je li povrijeđen ovaj Zakon i u slučaju povrede izreći upravno-kaznenu mjeru za tu povredu u skladu s ovim Zakonom.
(4) Ako podaci i dokumentacija iz stavka 1. ovoga članka sadrže poslovnu tajnu, osobe iz stavka 1. ovoga članka obvezne su Agenciji označiti, uz valjano obrazloženje, što se smatra poslovnom tajnom.
(5) U slučaju iz stavka 4. ovoga članka, osobe iz stavka 1. ovoga članka su obvezne Agenciji dostaviti i primjerak poslovne dokumentacije koja ne sadrži poslovne tajne. Ako samo naznače koje podatke smatraju poslovnom tajnom, a ne dostave primjerak dopisa i/ili poslovne dokumentacije bez poslovnih tajni, Agencija će te osobe ponovno pozvati na dostavu dopisa i/ili poslovne dokumentacije bez poslovnih tajni. Ako osobe iz stavka 1. ovoga članka ne postupe niti po ponovljenom zahtjevu, Agencija će smatrati da takav dopis i/ili poslovna dokumentacija ne sadrži poslovne tajne.
(6) Ako osoba iz stavka 1. ovoga članka ne dostavi podatke i dokumentaciju iz stavka 1. ovoga članka, Agencija će pri utvrđivanju činjenica ocijeniti značenje propuštanja dostave podataka i dokumentacije i u skladu s time utvrditi relevantne činjenice.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Preuzimanje obveza od strane otkupljivača i/ili prerađivača odnosno trgovca
Članak 18.
(1) Stranka protiv koje je pokrenut postupak može Agenciji u roku od 40 dana od dana pokretanja postupka predložiti preuzimanje obveze izvršenja određenih mjera i uvjeta te rokove u kojima će to učiniti kako bi se otklonile nepoštene trgovačke prakse.
(2) Ako ocijeni da su predložene mjere, uvjeti i rokovi iz stavka 1. ovoga članka dostatni za otklanjanje nepoštenih trgovačkih praksi, Agencija će zaključkom prihvatiti predložene mjere, uvjete i rokove koji time postaju obvezni za predlagatelja.
(3) Zaključkom iz stavka 2. ovoga članka Agencija obvezuje stranku na dostavu dokaza kojima potvrđuje izvršenje mjera i uvjeta u određenom roku.
(4) Agencija će rješenjem obustaviti postupak nakon zaprimanja dokaza kojima se potvrđuje izvršenje mjera i uvjeta u određenom roku.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Postupak utvrđivanja uvjeta za izricanje upravno-kaznene mjere zbog povrede ovoga Zakona
Članak 19.
(1) Nakon što Vijeće u skladu s ovlastima iz članka 13. stavka 2. ovoga Zakona utvrdi da je stranka u postupku iskoristila značajnu tržišnu snagu u odnosu na svoje dobavljače, izravnim ili neizravnim nametanjem nepoštenih trgovačkih praksi, odnosno povrijedila odredbe ovoga Zakona, Agencija će stranci dostaviti Obavijest o utvrđenom činjeničnom stanju u konkretnom predmetu i obavijestiti je o sadržaju odluke Vijeća donesene na temelju utvrđenog činjeničnog stanja.
(2) Agencija će uz Obavijest iz stavka 1. ovoga članka stranci dostaviti i poziv na glavnu raspravu na kojoj će se stranci dati mogućnost za davanje obrane, odnosno izvođenje dokaza radi utvrđivanja postojanja uvjeta za izricanje upravno-kaznene mjere te utvrđivanja olakotnih i otegotnih okolnosti kao kriterija za određivanje visine upravno-kaznene mjere propisane odredbama ovoga Zakona.
(3) Poziv na glavnu raspravu iz stavka 2. ovoga članka osobito sadrži:
1. naziv i sjedište pravne osobe, ime i prezime te prebivalište fizičke osobe
2. ime i prezime te adresu osobe ovlaštene za zastupanje i opunomoćenika ako ga osobe iz točke 1. ovoga stavka imaju
3. činjenični opis postupanja ili propuštanja postupanja kojima je povrijeđen ovaj Zakon
4. dan i sat održavanja glavne rasprave
5. oznaku prostorije u sjedištu Agencije u kojoj će se održati glavna rasprava
6. naznaku svojstva u kojem se poziva
7. upozorenje da će u slučaju nedolaska po prvom pozivu osoba biti ponovno pozvana, dok u slučaju ponovnog nedolaska može biti određeno njeno prisilno dovođenje ili će se glavna rasprava održati bez njezine nazočnosti
8. službeni pečat Agencije i potpis osobe ovlaštene za vođenje postupka izricanja upravno-kaznene mjere.
(4) Obavijest iz stavka 1. ovoga članka sadrži osobito:
1. naziv i sjedište pravne osobe, odnosno ime i prezime te adresu fizičke osobe koja je povrijedila odredbe ovoga Zakona
2. detaljan činjenični opis postupanja ili propuštanja postupanja kojima su izravno ili neizravno nametnute nepoštene trgovačke prakse, odnosno odredbe ovoga Zakona koje su tim postupanjem ili propuštanjem postupanja povrijeđene
3. vrijeme, mjesto te trajanje povrede ovoga Zakona
4. članak ovoga Zakona koji propisuje visinu upravno-kaznene mjere za tu povredu
5. poziv stranci da predloži dodatne dokaze i svjedoke ako ih ima, te
6. poziv stranci da dostavi pisanu obranu i rok za dostavu iste, koji ne može biti kraći od 15, niti dulji od 30 dana.
(5) Ako drukčije nije određeno ovim Zakonom, na oblik i sadržaj poziva za glavnu raspravu, tijek glavne rasprave, dovođenje stranaka i trećih osoba na glavnu raspravu i zapisnik o glavnoj raspravi primjenjivat će se na odgovarajući način Prekršajni zakon.
(6) Po okončanju glavne rasprave iz stavka 2. ovoga članka, Vijeće će u skladu s ovlastima iz članka 13. stavka 2. ovoga Zakona odlučiti o postojanju uvjeta za izricanje upravno-kaznene mjere, odrediti njezinu visinu, kao i rokove i način njezina izvršenja.
(7) Agencija u skladu s odlukama Vijeća kojima je utvrđeno iskorištavanje značajne tržišne snage izravnim ili neizravnim nametanjem nepoštenih trgovačkih praksi, odnosno utvrđena povreda ovoga Zakona i kojima je utvrđeno postojanje uvjeta za izricanje upravno-kaznene mjere i njezina visina, okončava postupak donošenjem jedinstvenog rješenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Akti Agencije
Članak 20.
(1) Agencija, u smislu ovoga Zakona, donosi rješenja kojima:
1. utvrđuje iskorištavanje značajne tržišne snage otkupljivača i/ili prerađivača ili trgovca u odnosu na njihove dobavljače izravnim ili neizravnim nametanjem nepoštenih trgovačkih praksi u smislu članka 3. do 12. ovoga Zakona, određuje trajanje takvog postupanja, zabranjuje svako takvo daljnje postupanje, određuje mjere, uvjete i rokove za otklanjanje takvog postupanja te utvrđuje i izriče propisane upravno-kaznene mjere
2. utvrđuje da nije postupljeno u skladu s rješenjem Agencije iz stavka 1. točke 1. ovoga članka u dijelu kojim su određene mjere, uvjeti i rokovi za otklanjanje nepoštenih trgovačkih praksi
3. utvrđuje da nije postupljeno u skladu sa zahtjevom Agencije u smislu članka 17. stavka 3. ovoga Zakona i utvrđuje i izriče propisanu upravno-kaznenu mjeru
4. obustavlja postupak u smislu članka 18. stavka 4. ovoga Zakona jer ne postoje više zakonske pretpostavke za vođenje postupka.
(2) Agencija, u smislu ovoga Zakona, donosi zaključak kojim prihvaća mjere i uvjete predlagatelja i određuje rokove provedbe u smislu članka 18. stavka 2. ovoga Zakona.
(3) Protiv rješenja Agencije nije dopuštena žalba, ali je dopušteno tužbom pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
(4) Protiv zaključka iz stavka 2. ovoga članka nije dopuštena žalba niti je dopušteno pokretanje upravnog spora.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Rokovi za donošenje rješenja Agencije
Članak 21.
(1) Rješenja iz članka 20. stavka 1. točke 1. do 3. ovoga Zakona, Agencija donosi u roku od 60 dana od dana kada utvrdi sve činjenice relevantne za donošenje odluke.
(2) Zaključak iz članka 20. stavka 2. ovoga Zakona Agencija donosi u roku od 30 dana od dana zaprimanja prijedloga za preuzimanje obveza iz članka 18. stavka 1. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Objava rješenja Agencije
Članak 22.
Rješenja iz članka 20. ovoga Zakona objavljuju se na mrežnoj stranici Agencije.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
IV. UPRAVNO-KAZNENE MJERE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Pojam upravno-kaznene mjere
Članak 23.
Upravno-kaznenim mjerama koje Agencija utvrđuje i izriče u smislu ovoga Zakona cilj je osiguranje, uspostava i zaštita poštenih trgovačkih praksi kojima se štite sudionici u lancu opskrbe hranom, kažnjavanje počinitelja povreda i otklanjanje štetnih posljedica takvih povreda te odvraćanje počinitelja i drugih osoba od povreda ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Upravno-kaznene mjere za teške povrede Zakona
Članak 24.
(1) Upravno-kaznenom mjerom u iznosu do najviše 5 % vrijednosti ukupnoga prihoda koji je ostvaren u posljednjoj godini za koju postoje zaključena godišnja financijska izvješća, kaznit će se za tešku povredu ovoga Zakona pravna ili fizička osoba koja se u smislu ovoga Zakona smatra otkupljivačem i/ili prerađivačem ili trgovcem, a koja prema svojim dobavljačima iskoristi značajnu tržišnu snagu izravnim ili neizravnim nametanjem nepoštenih trgovačkih praksi u smislu članka 4. stavka 2. ovoga Zakona, ako:
1. ne sklopi ugovor u pisanom obliku i s propisanim obveznim sadržajem ili ako nametne dobavljaču obveze koje nisu predviđene u pisanom ugovoru između otkupljivača/prerađivača ili trgovca i njihovih dobavljača i/ili ako ugovor između otkupljivača/prerađivača ili trgovca i njihovih dobavljača nije sastavljen u skladu s odredbama ovoga Zakona (članak 4. stavak 2. točka 1., članak 5. i članak 6.)
2. odredi plaćanja koja nisu jasno istaknuta i specificirana na izdanom računu ili ne izda račun za svaku isporuku poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda ili ako račun ne sadrži sve utvrđene naknade ili specifikacije (članak 4. stavak 2. točka 2. i članak 7.)
3. opći uvjeti poslovanja dovode njihove dobavljače u neravnopravan položaj ili ako njihovi dobavljači nisu upozoreni na primjenu općih uvjeta poslovanja i na način njihove objave te ako opći uvjeti poslovanja sadrže odredbe koje se u smislu članka 4. stavka 2. ovoga Zakona smatraju nepoštenim trgovačkim praksama (članak 4. stavak 2. točka 3. i članak 8.)
4. nametne raskid ugovora sa svojim dobavljačima bez otkaznog roka, odnosno uz neprimjereno kratak otkazni rok ili ako nametne jednostranu izmjenu ugovora (članak 4. stavak 2. točka 4. i članak 9.)
5. nametne nerazmjerno visoke ugovorne kazne dobavljačima s obzirom na vrijednost i značenje objekta obveze ili ako odbije dobavljačev zahtjev za ugovaranje primjerene ugovorne kazne za slučaj povrede ugovora od strane otkupljivača/prerađivača ili trgovca, a istovremeno nametne ugovornu kaznu dobavljaču za slučaj povrede ugovora (članak 4. stavak 2. točka 5. i članak 10.)
6. nametne bilo koji uvjet od ostalih propisanih nepoštenih trgovačkih praksi trgovaca (članak 4. stavak 2. točka 6. i članak 11. stavak 1. točke 1. do 18. )
7. nametne bilo koji uvjet od ostalih propisanih nepoštenih trgovačkih praksi otkupljivača/prerađivača (članak 4. stavak 2.  očka 6. i članak 12.)
8. ne postupi po rješenju Agencije iz članka 20. stavka 1. točke 1. ovoga Zakona u dijelu kojim se nalaže izvršenje određenih mjera, uvjeta i rokova za otklanjanje nepoštenih trgovačkih praksi.
(2) Iznos upravno-kaznene mjere koja se može izreći pravnoj osobi u smislu stavka 1. ovoga članka, ne može niti u kojem slučaju biti veći od 3.000.000,00 kuna.
(3) Iznos upravno-kaznene mjere koja se može izreći fizičkoj osobi u smislu stavka 1. ovoga članka, ne može niti u kojem slučaju biti veći od 1.000.000,00 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Upravno-kaznene mjere za lakše povrede Zakona
Članak 25.
(1) Upravno-kaznenom mjerom do najviše 1 % vrijednosti ukupnoga prihoda koji je ostvaren u posljednjoj godini za koju postoje zaključena godišnja financijska izvješća, kaznit će se za lakšu povredu ovoga Zakona pravna ili fizička osoba koja ima položaj stranke u postupku ako:
1. ne postupi po pisanom zahtjevu Agencije u svrhu prikupljanja podataka za dostavom svih potrebnih obavijesti u obliku pisanih očitovanja odnosno ne dostavi na uvid potrebne podatke i dokumentaciju (članak 17. stavak 3.)
2. ne postupi po predloženim preuzetim obvezama za izvršenje određenih mjera i uvjeta u za to određenim rokovima koje su zaključkom Agencije postale obvezne za stranku u postupku (članak 18. stavak 1., 2. i 3. i članak 19. stavak 2.).
(2) Iznos upravno-kaznene mjere koja se može izreći pravnoj osobi u smislu stavka 1. ovoga članka, ne može niti u kojem slučaju biti veći od 1.000.000,00 kuna.
(3) Iznos upravno-kaznene mjere koja se može izreći fizičkoj osobi u smislu stavka 1. ovoga članka, ne može niti u kojem slučaju biti veći od 500.000,00 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Upravno-kaznene mjere za ostale povrede Zakona
Članak 26.
(1) Upravno-kaznenom mjerom do najviše 200.000,00 kuna kaznit će se pravna osoba koja nema položaj stranke u postupku, a koja ne postupi po zahtjevu Agencije (članak 17. stavak 3.).
(2) Upravno-kaznenom mjerom do najviše 50.000,00 kuna kaznit će se fizička osoba koja nema položaj stranke u postupku, a koja ne postupi po zahtjevu Agencije (članak 17. stavak 3.).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Kriteriji za izri c anje upravno-kaznene mjere
Članak 27.
(1) Pri izricanju upravno-kaznene mjere Agencija uzima u obzir sve olakotne i otegotne okolnosti, kao što su težina povrede, vrijeme trajanja povrede i posljedice te povrede za dobavljače. Pri tome se primjenjuje dvostupanjska metodologija izračuna upravno-kaznene mjere na način da se utvrđuje osnovni iznos upravno-kaznene mjere, a zatim se tako utvrđeni iznos smanjuje ili povećava ovisno o utvrđenim olakotnim i/ili otegotnim okolnostima.
(2) Osnovni iznos upravno-kaznene mjere množi se s brojem godina trajanja povrede, a nakon toga se smanjuje ili povećava ovisno o utvrđenim olakotnim i/ili otegotnim okolnostima.
(3) Olakotnim okolnostima iz stavka 2. ovoga članka smatraju se osobito:
1. dostava dokaza o prekidu protupravnog postupanja prije pokretanja postupka u smislu ovoga Zakona
2. dostava dokaza o prekidu protupravnog postupanja najkasnije u roku od tri mjeseca od dana pokretanja postupka u smislu ovoga Zakona
3. kratko trajanje povrede, ali ne dulje od godine dana
4. dobra suradnja s Agencijom tijekom vođenja postupka.
(4) Otegotnim okolnostima iz stavka 2. ovoga članka smatraju se osobito:
1. ponavljanje istog ili drugog postupanja kojima se krše odredbe ovoga Zakona nakon dostavljenog rješenja kojim je ranije utvrđena povreda ovoga Zakona i utvrđena i izrečena propisana upravno-kaznena mjera. Osnovni iznos upravno-kaznene mjere može se povećati u slučaju utvrđenja iste povrede ovoga Zakona do 100%, a za svaki drugi utvrđeni slučaj povrede ovoga Zakona, može se povećati do 50%
2. odbijanje suradnje s Agencijom ili ometanje Agencije tijekom provedbe postupka
3. uloga poticatelja drugih na povredu ovoga Zakona, odnosno sve radnje poduzete u cilju osiguranja sudjelovanja drugih u povredi.
(5) Iznimno od odredbe stavka 4. ovoga članka, Agencija može dodatno smanjiti iznos upravno-kaznene mjere pravnoj ili fizičkoj osobi koja se nalazi u teškoj financijskoj situaciji, ako ona podnese Agenciji relevantne dokaze da bi izricanje upravno-kaznene mjere u iznosu kako je to propisano ovim Zakonom značajno ugrozilo njezinu ekonomsku održivost i dovelo do značajnog gubitka vrijednosti njezine imovine.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
V. IZVRŠENJE UPRAVNO-KAZNENE MJERE, ZASTARA I TROŠKOVI POSTUPKA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Postupak izvršenja upravno-kaznene mjere
Članak 28.
(1) U rješenju Agencije kojim se zbog povrede ovoga Zakona izriče upravno-kaznena mjera odredit će se rok i način uplate izrečene upravno-kaznene mjere.
(2) Upravno-kaznene mjere uplaćuju se u roku od osam dana od dana izvršnosti rješenja Agencije ako nije podnesena tužba, odnosno po pravomoćnosti sudske odluke ako je tužbom pokrenut upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
(3) Agencija može odobriti plaćanje upravno-kaznene mjere u obrocima, ako stranka razumno obrazloži svoj zahtjev i dostavi odgovarajuće dokaze.
(4) Ako stranka u određenom roku ne uplati upravno-kaznenu mjeru, Agencija će o tome obavijestiti Područni ured Porezne uprave Ministarstva financija na čijem je području prebivalište, odnosno sjedište stranke, radi naplate upravno-kaznene mjere prisilnim putem prema propisima o prisilnoj naplati poreza. Upravno-kaznene mjere koje na zahtjev Agencije prisilno naplaćuje Porezna uprava Ministarstva financija uplaćuju se izravno u korist državnog proračuna Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Zastara
Članak 29.
(1) Postupak utvrđivanja povrede ovoga Zakona i utvrđivanja i izricanja upravno-kaznene mjere zbog počinjenja te povrede ne može biti pokrenut kada protekne rok od 5 godina od dana počinjenja povrede.
(2) U slučaju kontinuirane ili ponavljane povrede ovoga Zakona vrijeme zastare računa se od dana kad je prestala povreda.
(3) Zastarijevanje iz stavka 1. ovoga članka prekida se svakom radnjom Agencije, poduzetom radi utvrđivanja počinjenja povrede ovoga Zakona i utvrđivanja i izricanja upravno-kaznene mjere zbog te povrede. Kad se postupak u smislu ovoga Zakona vodi protiv više stranaka prekid zastare nastupa danom kada je bilo kojoj od stranaka u postupku dostavljeno pismeno Agencije.
(4) Poslije svakog prekida, zastara počinje ponovno teći, ali se postupak ni u kojem slučaju ne može voditi protekom dvostrukog vremena određenog stavkom 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Zastara izvršenja upravno-kaznene mjere
Članak 30.
(1) Upravno-kaznene mjere izrečene zbog povrede odredaba ovoga Zakona ne mogu se izvršiti ako od dana izvršnosti rješenja Agencije i/ili pravomoćnosti odluke suda protekne rok od 5 godina. Zastara počinje teći od dana kad je stranka uredno primila pravomoćnu odluku suda, ili od dana izvršnosti rješenja Agencije ako stranka nije podnijela tužbu na to rješenje.
(2) Zastarijevanje iz stavka 1. ovoga članka prekida se svakom radnjom nadležnog tijela poduzetom radi izvršenja upravno-kaznene mjere. Poslije svakog prekida zastara počinje ponovo teći, ali postupak izvršenja upravno-kaznene mjere ne može se voditi protekom dvostrukog vremena određenog stavkom 1. ovoga članka.
(3) Iznimno, u slučajevima kad Agencija odobri plaćanje upravno-kaznene mjere u obrocima, zastarijevanje počinje teći od dana kada stranka nije platila dospjelu obvezu.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Troškovi postupka
Članak 31.
U slučaju kada je postupak, koji je Agencija u smislu ovoga Zakona pokrenula po službenoj dužnosti, okončan povoljno za stranku, Agencija neće snositi troškove postupka.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 32.
(1) Otkupljivači i/ili prerađivači i trgovci dužni su ugovore sklopljene sa svojim dobavljačima prije stupanja na snagu ovoga Zakona koji nisu u skladu s ovim Zakonom, a koji su na snazi i nakon stupanja na snagu ovoga Zakona, uskladiti s ovim Zakonom
najkasnije u roku od mjesec dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.(2) Svi ugovori sklopljeni nakon stupanja na snagu ovoga Zakona moraju biti u skladu s ovim Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 33.
Agencija će, najkasnije u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona, uskladiti Statut i druge opće akte Agencije s odredbama ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Stu panje na snagu ovoga Zakona
Članak 34.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede