Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (dalje u tekstu: Agencija) na temelju članka 54. stavka 7., članka 66., članka 217. stavka 3. i članka 253. stavka 9. Zakona o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom („Narodne novine“ broj 44/2016, dalje u tekstu: Zakon), na sjednici Upravnog vijeća održanoj dana __________ godine donosi
PRAVILNIK O ORGANIZACIJSKIM ZAHTJEVIMA ZA
DRUŠTVA ZA UPRAVLJANJE UCITS FONDOVIMA
DIO PRVI
OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1)Kako bi se osiguralo pravilno i učinkovito poslovanje, te umanjio rizik poslovanja ovim se Pravilnikom detaljnije propisuju zahtjevi za društva za upravljanje s obzirom na:
1.organizacijske zahtjeve,
2.administrativne i računovodstvene postupke,
3.mehanizme unutarnje kontrole,
4.praćenje usklađenosti s relevantnim propisima,
5.internu reviziju,
6.upravljanje rizicima,
7.mjere za sprječavanje sukoba interesa,
8.pravila poslovnog ponašanja,
9.mjere za neprekidno poslovanje,
10.osobne transakcije,
11.vođenje i čuvanje poslovne dokumentacije društva za upravljanje,
(2) Ovim se pravilnikom detaljnije propisuje prihvat obavijesti o povredama Zakona i/ili podzakonskih propisa donesenih na temelju Zakona i postupanje u vezi s dostavljenom obavijesti.
(3) Ovim Pravilnikom se u pravni sustav Republike Hrvatske prenosi Direktiva Komisije 2010/43/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 1. srpnja 2010. o provedbi Direktive 2009/65/EZ Europskog parlamenta i Vijeća vezano uz organizacijske zahtjeve, sukob interesa, poslovanje, upravljanje rizicima i sadržaj sporazuma između depozitara i društva za upravljanje (SL L 176, 10.07.2010.).
Značenje pojedinih pojmova
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovom Pravilniku imaju sljedeće značenje:
1. Klijent je svaka fizička ili pravna osoba ili bilo koji drugi subjekt, uključujući UCITS fond, kojemu društvo za upravljanje obavlja djelatnosti iz članka 13. Zakona,
2. Kontrolne funkcije sufunkcije interne revizije, upravljanja rizicima i praćenja usklađenosti s relevantnim propisima,
3. Rizik druge ugovorne strane je rizik gubitka za UCITS fond koji proizlazi iz mogućnosti da druga ugovorna strana neće moći ispuniti svoje obveze prema UCITS fondu,
4. Rizik likvidnosti je rizik da se imovina UCITS fonda neće moći unovčiti u dovoljno kratkom vremenskom roku i po cijeni koja je približno jednaka fer cijeni te da UCITS fond neće biti u mogućnosti u svakom trenutku ispunjavati zahtjeve iz članka 174. stavka 2. Zakona,
5. Tržišni rizik je rizik gubitka za UCITS fond koji može nastati zbog oscilacija tržišnih cijena imovine iz portfelja UCITS fonda, kao posljedica promjena različitih tržišnih okolnosti i čimbenika (npr. kamatnih stopa, tečajeva, cijena vlasničkih instrumenata, kreditne sposobnosti izdavatelja i dr.),
6. Operativni rizik je rizik gubitka za UCITS fond zbog neprikladnih ili neuspjelih internih procesa, postupaka i propusta koji se odnose na ljudske resurse ili sustave unutar društva za upravljanje ili zbog eksternih utjecaja ili događaja, uključujući pravni i dokumentacijski rizik te rizik koji proizlazi iz postupaka trgovanja, namire i vrednovanja koji se provode u ime UCITS fonda,
7. Rizična vrijednost je najveći očekivani gubitak uz danu razinu pouzdanosti unutar određenog vremenskog razdoblja (u daljnjem tekstu: VaR).
DIO DRUGI
ORGANIZACIJSKI ZAHTJEVI
Opći organizacijski zahtjevi
Članak 3.
(1) Uzimajući u obzir vrstu, opseg i složenost poslovanja kao i vrstu i opseg usluga i aktivnosti koje pruža i obavlja, društvo za upravljanje je dužno:
1.ustrojiti takvu unutarnju organizacijsku strukturu kojom se osigurava pravilno obavljanje poslova upravljanja UCITS fondom, na način da se poslovi podijele u najmanje tri organizacijske jedinice i to:
a.front office (operativnu jedinicu),
b.middle office (jedinicu za kontrolu) i
c.back office (jedinicu za potporu).
2.propisati, primjenjivati i redovito ažurirati interne akte kojima se uređuje njegova unutarnja organizacijska struktura i postupak donošenja odluka, iz kojih je na jasan i dokumentiran način vidljiv postupak donošenja odluka i raspodjela odgovornosti za te odluke, a koji obuhvaćaju:
a.podjelu na organizacijske jedinice,
b.detaljan opis zaduženja i odgovornosti pojedine organizacijske jedinice,
c.popis radnih mjesta i radnika unutar pojedine organizacijske jedinice,
d.zaduženja i podjelu ovlasti viših rukovoditelja i radnika društva za upravljanje,
e.postupak internog izvještavanja i donošenja odluka unutar društva za upravljanje,
f.način čuvanja poslovne dokumentacije i podataka,
3.osigurati da su sve relevantne osobe upoznate sa svim procedurama i postupcima koje su dužne primjenjivati u svrhu pravilnog obavljanja svojih dužnosti, a kada obavljaju više dužnosti u društvu za upravljanje, osigurati da svaku od njih obavljaju neovisno, savjesno i profesionalno,
4.uspostaviti, provoditi i redovito ažurirati odgovarajuće sustave internih kontrola koji osiguravaju poštivanje internih odluka i procedura na svim razinama društva za upravljanje,
5.zapošljavati osobe s kvalifikacijama, znanjima i iskustvom potrebnim za obavljanje povjerenih im dužnosti,
6.uspostaviti, provoditi i redovito ažurirati učinkovite sustave internog izvještavanja i komunikacije na svim odgovarajućim razinama unutar društva za upravljanje kao i prema trećim osobama,
7.na odgovarajući i organiziran način čuvati evidencije o internoj organizaciji i organizaciji poslovanja društva za upravljanje.
(2) Društvo za upravljanje dužno je uspostaviti, primjenjivati i redovito ažurirati sustave i procedure koji osiguravaju sigurnost, cjelovitost i tajnost podataka, pri tome vodeći računa o vrsti podataka.
(3) Društvo za upravljanje dužno je osigurati učinkovit nadzor nad aktivnostima koje obavljaju treće osobe na temelju ugovora s društvom za upravljanje, posebice u pogledu upravljanja rizicima povezanim s tim aktivnostima.
(4) Društvo za upravljanje dužno je propisati, primjenjivati i redovito ažurirati mjere za neprekidno poslovanje, koje uključuju:
1.postupanje u izvanrednim okolnostima,
2.pohranu sigurnosnih kopija svih zapisa koja omogućuje nesmetano obavljanje djelatnosti u izvanrednim okolnostima,
3.ako nesmetano obavljanje djelatnosti u izvanrednim okolnostima nije moguće, pravodobnu uspostavu funkcija i pristupa podacima i pravodobni nastavak obavljanja djelatnosti društva za upravljanje.
(5) Društvo za upravljanje dužno je propisati, primjenjivati i redovito ažurirati računovodstvene politike i procedure koje omogućavaju pravodobnu dostavu financijskih izvještaja u skladu sa Zakonom i drugim relevantnim propisima, a koji daju istinit i objektivan prikaz financijske situacije društva za upravljanje i UCITS fondova pod upravljanjem društva, u skladu s važećim računovodstvenim standardima i pravilima.
(6) Društvo za upravljanje dužno je redovito pratiti i po potrebi ažurirati, unaprjeđivati i otklanjati nedostatke internih sustava poslovanja, internih kontrola i politika i procedura iz stavaka 1. do 5. ovoga članka.
DIO TREĆI
ADMINISTRATIVNI I RAČUNOVODSTVENI POSTUPCI I PROCEDURE
Postupanje po pritužbama
Članak 4.
(1) U postupanju po pritužbama društvo za upravljanje dužno se pridržavati članka 63. Zakona te klijentima i ulagateljima besplatno staviti na raspolaganje informacije o načinu podnošenja pritužbi i postupanja po istima i omogućiti besplatno podnošenje pritužbi.
(2) Društvo za upravljanje dužno je najkasnije do 15. veljače svake godine dostaviti Agenciji godišnji izvještaj o pritužbama koji sadrži broj zaprimljenih pritužbi ulagatelja u prethodnoj godini, razloge zbog kojih su pritužbe podnesene te mjere koje su temeljem njih poduzete.
Računovodstvene politike i procedure
Članak 5.
(1) Društvo za upravljanje dužno je osigurati primjenu računovodstvenih politika i procedura iz članka 3. stavka 5. ovoga Pravilnika kako bi osiguralo zaštitu klijenata i ulagatelja.
(2) Društvo za upravljanje dužno je voditi računovodstvo UCITS fonda na način da je u svakom trenutku moguće točno utvrditi vrijednost imovine i obveza UCITS fonda.
(3) Društvo za upravljanje dužno je propisati, primjenjivati i redovito ažurirati računovodstvene politike i procedure, u skladu s računovodstvenim pravilima matične države članice UCITS fonda, kako bi se neto vrijednost imovine i cijena udjela svakog UCITS fonda mogla točno izračunati te kako bi se zahtjevi za izdavanje i otkup udjela mogli izvršavati po izračunatoj cijeni udjela UCITS fonda.
(4) Društvo za upravljanje dužno je propisati primjerene postupke kako bi osiguralo pravilno i točno vrednovanje imovine i obveza UCITS fonda u skladu s odredbama članaka 168. do 173. Zakona.
DIO ČETVRTI
MEHANIZMI UNUTARNJIH KONTROLA
Članak 6.
(1) Mehanizmi unutarnjih kontrola su mjere, politike i postupci kojima se osigurava postizanje zadanih ciljeva društva za upravljanje, zaštita imovine, kontroliranje rizika, usklađenost s relevantnim propisima i internim pravilima i procedurama, točnost podataka u dokumentima društva za upravljanje, pravovremeno objavljivanje ili dostavljanje podataka kada je to primjenjivo te ekonomično i učinkovito korištenje resursa.
(2) U okviru mehanizama unutarnjih kontrola, društvo za upravljanje je dužno, uzimajući u obzir vrstu, opseg i složenost poslovanja te vrstu i opseg usluga koje pruža i obavlja, ustrojiti kontrolne funkcije:
1. funkciju praćenja usklađenosti s relevantnim propisima,
2. funkciju upravljanja rizicima,
3. funkciju interne revizije.
Funkcija praćenja usklađenosti s relevantnim propisima
Članak 7.
(1) Funkcija praćenja usklađenosti s relevantnim propisima zadužena je za predviđanje, identificiranje i procjenjivanje rizika neusklađenosti društva za upravljanje s relevantnim propisima i moguće posljedice, te za savjetovanje, praćenje i izvještavanje o riziku neusklađenosti s ciljem smanjivanja tih rizika.
(2) Društvo za upravljanje je dužno uspostaviti, provoditi i redovito ažurirati primjerenu politiku u kojoj će minimalno:
a)odrediti ciljeve funkcije praćenja usklađenosti,
b)definirati njene ovlasti, odgovornosti i zaduženja,
c)osigurati njenu neovisnost i trajnost (uz osiguravanje izvršavanja dužnosti i u slučaju kada je osoba zadužena za praćenje usklađenosti odsutna),
d)opisati odnos s funkcijom upravljanja rizicima i kada je primjenjivo funkcijom interne revizije, te s drugim organizacijskim jedinicama,
e)osigurati joj pristup svim podacima koji su potrebni za obavljanje poslova praćenja usklađenosti,
f)osigurati joj pravo provođenja internih istraga i kontrola te razgovore s relevantnim osobama,
g)osigurati joj pravo kontaktiranja viših rukovoditelja i nadzornog odbora,
h)definirati linije i rokove izvještavanja.
(3) Odgovornosti funkcije praćenja usklađenosti s relevantnim propisima su minimalno sljedeće:
a)identificiranje rizika neusklađenosti kojima su društvo za upravljanje i fondovi kojima upravlja izloženi, ocjenjivanje značaja  ih rizika i njihovih potencijalnih posljedica, te na temelju toga priprema programa praćenja koji uzima u obzir sva područja poslovanja društva za upravljanje,
b)redovita kontrola usklađenosti poslovanja s relevantnim propisima, temeljena na procjeni rizika usklađenosti, te predlaganje korektivnih mjera, kada je to potrebno,
c)vođenje evidencija o svim informacijama vezanim za usklađenost s relevantnim propisima, a koje su opažene unutar društva za upravljanje, neovisno o tome je li ih funkcija praćenja usklađenosti sama utvrdila ili su sadržane u internim dokumentima (kao što su npr. izvještaji drugih kontrolnih funkcija, izvještaji viših rukovoditelja ili nadzorne funkcije i drugo), ili su utvrđene iz vanjskih dokumenata (npr. izvještaj vanjskih revizora, komunikacija s Agencijom i drugo),
d)analiziranje utvrđenih neusklađenosti i predlaganje korektivnih mjera, te praćenje jesu li korektivne mjere implementirane i jesu li efikasne,
e)identificiranje svih relevantnih propisa koji su na snazi i s kojima društvo za upravljanje mora biti usklađeno, te sastavljanje liste tih propisa koja mora biti dostupna svim zaposlenicima društva za upravljanje,
f)pomoć, podrška i davanje savjeta višim rukovoditeljima u vezi s pitanjima koja se odnose na usklađenost s relevantnim propisima, uključujući obavještavanje o promjenama u propisima koji mogu imati utjecaja na područje usklađenosti,
g)educiranje zaposlenika o usklađenosti s relevantnim propisima i podizanje svijesti zaposlenika društva za upravljanje o važnosti usklađenosti s relevantnim propisima,
h)dokumentiranje svih poslova koje obavlja na temelju svojih ovlasti, odgovornosti i zaduženja, na način koji omogućuje provjeru tijeka pojedinog posla,
i)izrada ad hoc izvještaja prema višim rukovoditeljima, i kada je potrebno nadzornoj funkciji, o značajnim nalazima i nedostacima te o poduzetim mjerama, kao i izrada redovitih izvještaja u skladu s člankom 51. stavcima 4. do 7. Zakona.
(4) Aktivnosti koje obavljaju druge kontrolne funkcije trebaju biti koordinirani s aktivnostima koje obavlja funkcija praćenja usklađenosti, poštujući pritom neovisnost i ovlasti različitih funkcija.
(5) Kada je to primjenjivo, funkcija interne revizije u sklopu svojih ovlasti procjenjuje funkcioniranje i učinkovitost funkcije praćenja usklađenosti s relevantnim propisima.
(6) Funkcija praćenja usklađenosti s relevantnim propisima sudjeluje u nadzoru postupanja s pritužbama te razmatra pritužbe kao značajan izvor relevantnih informacija u kontekstu njenih općih odgovornosti praćenja usklađenosti.
Izuzeće od obveze neovisnosti funkcije praćenja usklađenosti
Članak 8.
(1) Prilikom procjenjivanja je li razmjerno korištenje izuzeća iz članka 53. stavaka 3. i 4. Zakona, društvo za upravljanje dužno je procijeniti hoće li učinkovitost funkcije praćenja usklađenosti biti ugrožena tim mjerama, a takvu procjenu dužno je redovito preispitivati.
(2) Prilikom procjenjivanja iz stavka 1. ovoga članka, društvo za upravljanje dužno je odlučiti koje su mjere najprimjerenije za osiguranje djelotvornosti funkcije praćenja usklađenosti, te između ostalog uzeti u obzir sljedeće kriterije:
a)obavlja li društvo za upravljanje uz djelatnost upravljanja UCITS fondovima i djelatnost upravljanja alternativnim investicijskim fondovima, dobrovoljnim mirovinskim fondovima ili fondovima osnovanim prema posebnim zakonima, te obavlja li i pomoćne djelatnosti iz članka 13. stavka 1. točke 2. Zakona,
b)opseg i složenost poslovanja, broj fondova pod upravljanjem, veličinu imovine pod upravljanjem, kompleksnost investicijskih strategija fondova pod upravljanjem, te ukupnu bilancu i prihode društva za upravljanje,
c)broj ulagatelja i vrste ulagatelja u fondove pod upravljanjem (mali i/ili profesionalni ulagatelji),
d)broj zaposlenika društva za upravljanje;
e)je li društvo za upravljanje dio grupe,
f)broj osoba koje uz društvo za upravljanje nude udjele UCITS fondova kojima isto upravlja,
g)prekogranično obavljanje djelatnosti,
h)organizaciju i sofisticiranost IT sustava.
DIO PETI
VOĐENJE I ČUVANJE POSLOVNE DOKUMENTACIJE
Vođenje i čuvanje poslovne dokumentacije i podataka
Članak 9.
(1) Sva poslovna dokumentacija i podaci koje je društvo za upravljanje dužno izrađivati i prikupljati u skladu sa Zakonom i propisima donesenim na temelju Zakona, mora se čuvati najmanje 5 godina nakon isteka poslovne godine na koju se ti podaci odnose.
(2) Društvo za upravljanje dužno je, na zahtjev Agencije i u svrhu provođenja nadzora, s obzirom na vrstu financijskog instrumenta ili transakcije, čuvati poslovnu dokumentaciju i podatke ili dio nje i dulje od roka propisanog stavkom 1. ovoga članka.
(3) Društvo za upravljanje dužno je čuvati poslovnu dokumentaciju i podatke i nakon prestanka važenja odobrenja za rad iz članka 31. Zakona, u rokovima propisanim stavkom 1. ovoga članka.
(4) Društvo za upravljanje dužno je drugom društvu za upravljanje na koje je prenijelo poslove upravljanja UCITS fondom, omogućiti pristup ili predati poslovnu dokumentaciju i podatke za posljednjih 5 godina poslovanja koji se odnose na prenesene poslove upravljanja.
(5) Poslovna dokumentacija i podaci iz stavka 1. ovoga članka moraju se čuvati na mediju koji omogućuje pohranu podataka na način da oni budu dostupni Agenciji na zahtjev u svakom trenutku, u obliku i na način koji ispunjava sljedeće uvjete:
1.Agencija mora biti u mogućnosti pristupiti dokumentaciji i podacima, kao i utvrditi sve ključne faze obrade svake transakcije,
2.mora biti moguće jednostavno utvrditi sve ispravke ili izmjene, kao i sadržaj dokumentacije i podataka prije takvih ispravaka ili izmjena,
3.dokumentacija i podaci moraju biti zaštićeni od neovlaštenog pristupa i mogućih gubitaka u zapisu, te se čuvati na način koji osigurava trajnost zapisa,
4.manipulacija dokumentacijom i podacima ili bilo kakva njihova preinaka mora biti onemogućena.
(6) Sigurnosne kopije svih podataka i dokumentacije društvo za upravljanje dužno je čuvati izvan poslovnih prostorija društva za upravljanje, na način i u rokovima propisanim stavcima 1. do 5. ovoga članka.
Računalna obrada podataka
Članak 10.
(1) Društvo za upravljanje dužno je propisati i primjenjivati mjere i postupke kojima će informacijski sustav društva pravodobno i pravilno evidentirati transakcije izvršene za UCITS fond i zahtjeve za otkup ili izdavanje udjela UCITS fonda kako bi osiguralo postupanje u skladu s člancima 11. i 12. ovoga Pravilnika.
(2) Društvo za upravljanje dužno je osigurati visoku razinu sigurnosti tijekom elektroničke obrade podataka te točnost i povjerljivost evidentiranih podataka.
Evidentiranje transakcija UCITS fonda
Članak 11.
(1) Društvo za upravljanje dužno je bez odgode evidentirati svaku transakciju izvršenu za UCITS fond, na način koji omogućava utvrđivanje i praćenje svih ključnih faza obrade naloga i izvršenja transakcije.
(2) Evidencija iz stavka 1. ovoga članka, ako se radi o financijskim instrumentima, najmanje sadrži:
1.naziv UCITS fonda i osobe koja zadaje nalog za račun UCITS fonda,
2.identifikacijsku oznaku instrumenta, naziv instrumenta odnosno karakteristike ugovora,
3.količinu,
4.vrstu naloga ili transakcije,
5.cijenu,
6.za naloge, datum i točno vrijeme zadavanja naloga i naziv osobe kojoj se nalog zadaje odnosno oznaku ako se nalog zadaje elektroničkim putem,
7.za transakcije, datum i točno vrijeme zadavanja i izvršenja transakcije,
8.ime osobe koja zadaje nalog ili izvršava transakciju,
9.razloge za opoziv naloga, kada je to primjenjivo,
10.za izvršene transakcije, identifikaciju druge ugovorne strane i mjesto izvršenja.
(3) U smislu stavka 2. točke 10. ovoga članka "mjesto izvršenja" znači uređeno tržište, multilateralnu trgovinsku platformu i sistematskog internalizatora u skladu s odredbama zakona koji uređuje tržište kapitala ili održavatelja tržišta ili nekog drugog osiguravatelja likvidnosti ili subjekta koji u trećoj državi izvršava funkciju sličnu funkcijama koje izvršavaju bilo koji od prethodno navedenih subjekata odnosno OTC tržište.
(4) Društvo za upravljanje dužno je voditi evidenciju i o svim drugim sklopljenim ugovorima ili poslovima na način da evidentira sve bitne karakteristike i odrednice sklopljenog ugovora ili posla.
Evidentiranje zahtjeva za otkup i izdavanje udjela
Članak 12.
(1) Društvo za upravljanje dužno je po zaprimanju zahtjeva za otkup i izdavanje udjela UCITS fonda iste bez odgode evidentirati.
(2) Evidencija iz stavka 1. ovoga članka uključuje najmanje sljedeće podatke:
1.naziv UCITS fonda,
2.ime/naziv osobe koja podnosi zahtjev te osobe u čije se ime zahtjev podnosi,
3.ime osobe koja je zaprimila zahtjev odnosno oznaku ukoliko je zahtjev zaprimljen elektroničkim putem,
4.datum i vrijeme zaprimanja zahtjeva,
5.uvjete i način plaćanja,
6.vrstu zahtjeva.
(3) Po izvršenju zahtjeva za izdavanje i otkup udjela društvo za upravljanje dužno je bez odgode evidentirati i:
1.datum izvršenja zahtjeva,
2.broj otkupljenih ili izdanih udjela,
3.cijenu udjela UCITS fonda pri otkupu ili izdavanju udjela,
4.ukupnu vrijednost otkupljenih ili izdanih udjela,
5.ukupan iznos uplaćenih (uključujući ulaznu naknadu) ili isplaćenih sredstava (po odbitku izlazne naknade), kao i iznose naplaćenih ulaznih ili izlaznih naknada.
DIO ŠESTI
SUKOB INTERESA
Kriteriji za prepoznavanje sukoba interesa
Članak 13.
(1) Društvo za upravljanje dužno je prilikom uspostavljanja kriterija za prepoznavanje sukoba interesa poštivati odredbe članaka 49. i 50. Zakona.
(2) Kod prepoznavanja vrsta sukoba interesa do kojih može doći prilikom obavljanja djelatnosti društva za upravljanje, a koji mogu naštetiti interesima UCITS fonda, društvo za upravljanje dužno je najmanje uzeti u obzir nalaze li se ono, relevantna osoba ili osoba koja je posredno ili neposredno povezana s društvom za upravljanje putem kontrole, u sklopu obavljanja djelatnosti društva za upravljanje ili iz drugih razloga, u situaciji da:
1.bi mogli ostvariti financijsku dobit ili izbjeći financijski gubitak na štetu UCITS fonda,
2.imaju interes ili korist od usluge ili izvršene transakcije za račun UCITS fonda ili drugog klijenta, a koji se razlikuju od interesa UCITS fonda,
3.imaju financijski ili neki drugi motiv za pogodovanje interesima drugog klijenta ili grupe klijenata na štetu interesa UCITS fonda,
4.obavljaju isti posao za UCITS fond kao i za druge klijente koji nisu UCITS fond,
5.primaju ili će primiti od drugih osoba dodatne poticaje ili naknade u vezi upravljanja imovinom UCITS fonda, u vidu novca, roba ili usluga, a što nije uobičajena provizija ili naknada za tu uslugu.
(3) Društvo za upravljanje dužno je prilikom utvrđivanja vrsta sukoba interesa uzeti u obzir:
1.interese društva za upravljanje, uključujući one koji proizlaze iz njegovog pripadanja grupi ili obavljanja djelatnosti društva za upravljanje, interese klijenata i obveze društva za upravljanje prema UCITS fondu,
2.interese dvaju ili više UCITS fondova kojima upravlja.
Politika upravljanja sukobom interesa
Članak 14.
(1) Društvo za upravljanje dužno je propisati, primjenjivati i redovito ažurirati učinkovitu politiku upravljanja sukobom interesa. Politika upravljanja sukobom interesa mora biti primjerena veličini i organizacijskom ustroju društva za upravljanje, kao i vrsti, opsegu i složenosti djelatnosti koje društvo za upravljanje obavlja.
(2) Kada je društvo za upravljanje član grupe, politika upravljanja sukobom interesa mora sadržavati sve okolnosti koje su poznate društvu za upravljanje ili koje bi mu trebale biti poznate.
(3) Politika iz stavka 1. ovog članka mora sadržavati:
1.okolnosti koje predstavljaju ili koje mogu dovesti do sukoba interesa na štetu UCITS fonda ili jednog ili više klijenata, a vezano za djelatnost upravljanja UCITS fondom,
2.procedure kojih se društvo za upravljanje mora pridržavati i mjere koje mora primjenjivati za upravljanje sukobom interesa.
Neovisnost u upravljanju sukobom interesa
Članak 15.
(1) Prilikom utvrđivanja procedura i mjera iz članka 14. stavka 3. točke 2. ovoga Pravilnika, društvo za upravljanje dužno je osigurati da relevantne osobe uključene u različite djelatnosti društva za upravljanje, a iz kojih proizlazi mogući sukob interesa, obavljaju te djelatnosti neovisno, uzevši u obzir veličinu i djelatnosti društva za upravljanje i grupe kojoj društvo za upravljanje pripada, kao i rizik za nanošenje štete klijentima.
(2) Kako bi se osigurao potreban stupanj neovisnosti propisan stavkom 1. ovoga članka, procedure i mjere iz članka 14. stavka 3. točke 2. ovoga Pravilnika moraju sadržavati:
1.načine sprječavanja ili kontrole razmjene informacija između relevantnih osoba uključenih u djelatnost upravljanja UCITS fondom kod kojih je prisutan rizik sukoba interesa, a kada bi razmjena informacija mogla naštetiti interesima jednog ili više klijenata,
2.nadzor nad relevantnim osobama čije primarne funkcije uključuju djelatnosti upravljanja UCITS fondom za račun ulagatelja ili pružanje usluga klijentima, a čiji interesi mogu doći u sukob ili koje na drugi način zastupaju interese koji mogu biti u sukobu, uključujući i interese društva za upravljanje,
3.uklanjanje svake neposredne povezanosti između primanja relevantnih osoba koje su primarno uključene u jednu djelatnost i primanja koja ostvare druge relevantne osobe primarno uključene u drugu djelatnost, kada do sukoba interesa može doći u vezi s tim djelatnostima društva za upravljanje,
4.mjere kojima se bilo kojoj osobi sprječava ili ograničava neprimjeren utjecaj na način na koji relevantne osobe obavljaju djelatnosti upravljanja UCITS fondom,
5.mjere kojima se sprječava ili kontrolira istovremeno ili uzastopno sudjelovanje pojedinih relevantnih osoba u različitim poslovima koje obavlja društvo za upravljanje, kada takvo sudjelovanje može imati negativan utjecaj na upravljanje sukobom interesa.
(3) Ako usvajanje ili primjena procedura i mjera iz članka 14. stavka 3. točke 2. ovoga Pravilnika ne osigurava neovisnost iz stavka 1. ovoga članka, društvo za upravljanje dužno je propisati dodatne mjere i procedure kojima će se osigurati neovisnost u upravljanju sukobom interesa.
Upravljanje aktivnostima koje dovode do štetnih sukoba interesa
Članak 16.
(1) Društvo za upravljanje dužno je čuvati i redovito ažurirati podatke o poslovima koje je obavilo u sklopu djelatnosti upravljanja UCITS fondom ili koji su obavljeni za račun društva za upravljanje, a u kojima se pojavio ili se može pojaviti sukob interesa koji može imati štetne posljedice za interese jednog ili više UCITS fondova ili ostalih klijenata.
(2) U slučajevima kada usvojene politike, procedure i mjere za upravljanje sukobom interesa nisu dovoljne da bi se u razumnoj mjeri spriječila šteta koja bi mogla nastati za UCITS fond ili ulagatelje, društvo za upravljanje dužno je osigurati da viši rukovoditelji ili druga nadležna tijela ili funkcije društva za upravljanje o tome budu bez odgode obaviješteni, kako bi mogli donijeti odluke kojima se osigurava postupanje u najboljem interesu UCITS fonda i ulagatelja.
(3) Društvo za upravljanje dužno je o slučajevima iz stavka 2. ovoga članka obavijestiti ulagatelje na odgovarajućem trajnom mediju i obrazložiti svoju odluku.
Ostvarivanje glasačkog i drugih prava koji proizlaze iz instrumenata u imovini UCITS fonda
Članak 17.
(1) Društvo za upravljanje dužno je uspostaviti primjerene i učinkovite procedure za ostvarivanje glasačkog prava i drugih prava iz instrumenata koji pripadaju imovini UCITS fonda isključivo u korist tog UCITS fonda.
(2) Procedure iz stavka 1. ovoga članka sadrže mjere i postupke za:
1.praćenje relevantnih događaja vezanih uz izdavatelja,
2.ostvarivanja glasačkih prava u skladu s investicijskim ciljevima i strategijom ulaganja tog UCITS fonda,
3.sprječavanje ili upravljanje sukobima interesa koji proizlaze iz ostvarivanja glasačkih prava.
(3) Društvo za upravljanje dužno je sažet opis procedura iz stavka 1. ovoga članka učiniti dostupnim ulagateljima.
(4) Pojedinosti o radnjama poduzetim na temelju procedura iz stavka 1. ovoga članka, društvo za upravljanje dužno je ulagateljima učiniti dostupnim, bez dodatnog troška.
DIO SEDMI
OSOBNE TRANSAKCIJE
Pojam osobne transakcije
Članak 18.
U smislu ovoga Pravilnika, osobna transakcija je transakcija s financijskim instrumentom koju izvrši relevantna osoba ili se izvrši u ime i/ili za račun relevantne osobe, ako je ispunjen barem jedan od sljedećih uvjeta:
1.relevantna osoba djeluje izvan djelokruga aktivnosti koje obavlja kao relevantna osoba,
2.transakcija je izvršena za račun neke od sljedećih osoba:
a.relevantne osobe,
b.osobe s kojom je relevantna osoba u srodstvu ili s kojom je usko povezana u smislu Zakona,
c.osobe čiji je odnos s relevantnom osobom takve naravi da relevantna osoba ima izravan ili neizravan materijalni interes od ishoda transakcije, a koji nije provizija ili naknada za izvršenje transakcije.
Osobne transakcije
Članak 19.
(1) Društvo za upravljanje dužno je propisati, primjenjivati i redovito ažurirati odgovarajuće mjere s ciljem sprječavanja aktivnosti navedenih u stavku 2. ovoga članka, u slučajevima koji se odnose na:
1.relevantnu osobu koja sudjeluje u djelatnostima koje mogu dovesti do sukoba interesa, ili
2.relevantnu osobu koja, zbog djelatnosti koju obavlja za račun društva za upravljanje, ima pristup povlaštenim informacijama u smislu zakona koji uređuje tržište kapitala ili drugim povjerljivim informacijama koje se odnose na UCITS fond ili na transakcije s UCITS fondom ili za UCITS fond.
(2) Aktivnosti koje se trebaju spriječiti mjerama društva za upravljanje su:
1.zaključivanje osobne transakcije ako takva transakcija ispunjava barem jedan od sljedećih uvjeta:
a.navedenoj osobi je sklapanje osobne transakcije zabranjeno na temelju zakona koji uređuje tržište kapitala,
b.sklapanje osobne transakcije uključuje zlouporabu ili nepropisno otkrivanje povlaštenih informacija,
c.sklapanje osobne transakcije je u sukobu ili postoji vjerojatnost da dođe u sukob s obvezama društva za upravljanje u skladu s odredbama Zakona i zakona koji uređuje tržište kapitala,
2.savjetovanje ili nagovaranje druge osobe na sklapanje transakcije s financijskim instrumentima, na način koji prelazi ovlaštenja relevantne osobe ili je izvan odredbi ugovora o pružanju usluga, u slučaju da se na osobne transakcije relevantne osobe odnose odredbe točke 1. ovoga stavka,
3.otkrivanje bilo kojeg podatka ili mišljenja drugoj osobi, osim u okviru redovnog ovlaštenja ili u okviru ugovora o pružanju usluga, ako relevantna osoba zna ili je trebala znati da će kao posljedicu tog otkrivanja ta druga osoba poduzeti ili je izgledno da će poduzeti neki od sljedećih koraka:
a.sklopiti transakciju s financijskim instrumentima, koja bi, kad bi bila osobna transakcija relevantne osobe, bila obuhvaćena točkom 1. ovoga stavka,
b.savjetovati ili nagovarati treću osobu na sklapanje takve transakcije.
(3) Mjere iz stavka 1. ovoga članka moraju posebno osigurati sljedeće:
1.da su svim relevantnim osobama društva za upravljanje iz stavka 1. ovoga članka poznata ograničenja vezana uz osobne transakcije i mjere društva za upravljanje koje se odnose na osobne transakcije i otkrivanje u skladu sa stavcima 1. i 2. ovoga članka,
2.da je društvo za upravljanje bez odgode obaviješteno o svim osobnim transakcijama koje su zaključile relevantne osobe, bilo putem obavijesti o navedenoj transakciji ili putem drugih procedura koje društvu za upravljanje omogućuju da utvrdi postojanje osobnih transakcija,
3.da osoba koja obavlja delegirane poslove društva za upravljanje ili osoba ovlaštena za nuđenje udjela UCITS fondova, vodi evidenciju osobnih transakcija relevantnih osoba koje u sklopu obavljanja svojih aktivnosti mogu doći do saznanja o povlaštenim informacijama te da je na zahtjev, bez odgode, podatke o osobnim transakcijama dužna dostaviti društvu za upravljanje,
4.da se vode evidencije o svim osobnim transakcijama, kako o onima o kojima je društvo za upravljanje obaviješteno, tako i o onima koje je na drugi način utvrdilo, a koje moraju uključivati sva odobrenja ili zabrane u vezi osobnih transakcija.
(4) Stavci 1. do 3. ovoga članka ne primjenjuju se na sljedeće vrste osobnih transakcija:
1.kada je transakcija izvršena za račun relevantne ili druge osobe u okviru usluge upravljanja portfeljem, a o njoj ne postoji prethodna komunikacija između osobe ovlaštene za upravljanje portfeljem i relevantne ili druge osobe,
2.osobne transakcije udjelima UCITS fondova ili udjelima u drugim subjektima za zajednička ulaganja koji su subjekt nadzora u skladu s propisima država članica, ako je navedenim propisima propisana istovjetna ili veća razina disperzije rizika u odnosu na razinu propisanu Zakonom i podzakonskim propisima, kada relevantna osoba i svaka druga osoba za čiji račun je transakcija izvršena nije uključena u upravljanje navedenim subjektom.
DIO OSMI
UPRAVLJANJE RIZICIMA
Članak 20.
(1)Upravljanje rizicima uključuje cjelovito i pravovremeno prepoznavanje rizika, kojima su ili bi mogli biti izloženi društvo za upravljanje i UCITS fond u svom poslovanju i analizu uzroka njihovog nastanka. Prepoznati rizici moraju biti dokumentirani.
(2)Mjerenje i ocjena rizika uključuje izradu kvantitativnih i/ili kvalitativnih ocjena mjerljivih i/ili nemjerljivih rizika, koje je društvo za upravljanje prepoznalo u postupku utvrđivanja rizika. Ocjene rizika moraju biti dokumentirane.
(3)Upravljanje rizicima uključuje postupke i procedure kojima se provode mjere preuzimanja, smanjivanja, disperzije, prijenosa i izbjegavanja rizika, koje je društvo za upravljanje prepoznalo i izmjerilo odnosno ocijenilo.
(4)Prilikom preuzimanja rizika društvo za upravljanje dužno je definirati politike i procedure vezane uz odgovornost, učestalost i način praćenja rizika koje društvo za upravljanje i UCITS fond preuzimaju u svojem poslovanju.
(5)Društvo za upravljanje dužno je prilikom upravljanja rizicima poduzeti sve potrebne aktivnosti radi usklađenja sa Smjernicama o mjerenju rizika i izračunu ukupne izloženosti za određene vrste strukturiranih UCITS fondova, ESMA/2012/197 od 23. ožujka 2012. koje je donijela Europska agencija za nadzor vrijednosnih papira i tržišta kapitala (ESMA), te Smjernicama o principima za upravljanje rizicima za UCITS fondove, CESR/09-178 iz veljače 2009. i Smjernicama o mjerenju rizika i izračunu ukupne izloženosti i rizika druge ugovorne strane za UCITS fondove, CESR/10-788 od 28. srpnja 2010. koje je donio Odbor europskih regulatora za vrijednosne papire (CESR), a koje su dostupne na mrežnim stranicama Agencije i ESMA-e.
Politika upravljanja rizicima
Članak 21
(1) Društvo za upravljanje dužno je, uzimajući u obzir značajnost, opseg i složenost poslovanja društva za upravljanje, kao i značajnost, opseg i složenost poslova koje obavlja za račun UCITS fonda, za društvo za upravljanje i svaki UCITS fond kojim upravlja, usvojiti, provoditi i redovito ažurirati primjerenu politiku upravljanja rizicima.
(2) Politika upravljanja rizicima iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati najmanje sljedeće:
1.postupke utvrđivanja rizika, kojima su ili bi mogli biti izloženi društvo za upravljanje i UCITS fond u svom poslovanju,
2.postupke koji društvu za upravljanje omogućuju da za društvo za upravljanje i svaki UCITS fond kojim upravlja izmjeri odnosno procijeni izloženost tržišnom riziku, riziku likvidnosti, riziku druge ugovorne strane, operativnom riziku i svim drugim vrstama rizika kojima bi društvo za upravljanje i UCITS fond mogli biti izloženi,
3.postupke, alate i tehnike za mjerenje i upravljanje rizicima u skladu s člankom 23. ovoga Pravilnika i izračunavanje ukupne izloženosti UCITS fonda vezano za izvedenice (dalje: ukupna izloženost UCITS fonda) u skladu s člankom 24. ovoga Pravilnika,
4.podjelu odgovornosti pri upravljanju rizicima unutar društva za upravljanje,
5.uvjete, sadržaj i učestalost izvještavanja funkcije upravljanja rizicima u skladu s člankom 57. stavkom 3. točkama 4. i 5. Zakona.
Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (dalje u tekstu: Agencija) na temelju članka 54. stavka 7., članka 66., članka 217. stavka 3. i članka 253. stavka 9. Zakona o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom („Narodne novine“ broj 44/2016, dalje u tekstu: Zakon), na sjednici Upravnog vijeća održanoj dana __________ godine donosi
PRAVILNIK O ORGANIZACIJSKIM ZAHTJEVIMA ZA
DRUŠTVA ZA UPRAVLJANJE UCITS FONDOVIMA
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
DIO PRVI
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 1.
(1) Kako bi se osiguralo pravilno i učinkovito poslovanje, te umanjio rizik poslovanja ovim se Pravilnikom detaljnije propisuju zahtjevi za društva za upravljanje s obzirom na:
1. organizacijske zahtjeve,
2. administrativne i računovodstvene postupke,
3. mehanizme unutarnje kontrole,
4. praćenje usklađenosti s relevantnim propisima,
5. internu reviziju,
6. upravljanje rizicima,
7. mjere za sprječavanje sukoba interesa,
8. pravila poslovnog ponašanja,
9. mjere za neprekidno poslovanje,
10. osobne transakcije,
11. vođenje i čuvanje poslovne dokumentacije društva za upravljanje,
12. primjereno upravljanje informacijskim sustavom.
(2) Ovim se pravilnikom detaljnije propisuje prihvat obavijesti o povredama Zakona i/ili podzakonskih propisa donesenih na temelju Zakona i postupanje u vezi s dostavljenom obavijesti.
(3) Ovim Pravilnikom se u pravni sustav Republike Hrvatske prenosi Direktiva Komisije 2010/43/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 1. srpnja 2010. o provedbi Direktive 2009/65/EZ Europskog parlamenta i Vijeća vezano uz organizacijske zahtjeve, sukob interesa, poslovanje, upravljanje rizicima i sadržaj sporazuma između depozitara i društva za upravljanje (SL L 176, 10.07.2010.).
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Značenje pojedinih pojmova
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovom Pravilniku imaju sljedeće značenje:
1. Klijent je svaka fizička ili pravna osoba ili bilo koji drugi subjekt, uključujući UCITS fond, kojemu društvo za upravljanje obavlja djelatnosti iz članka 13. Zakona,
2. Kontrolne funkcije su funkcije interne revizije, upravljanja rizicima i praćenja usklađenosti s relevantnim propisima,
3 . Rizik druge ugovorne strane je rizik gubitka za UCITS fond koji proizlazi iz mogućnosti da druga ugovorna strana neće moći ispuniti svoje obveze prema UCITS fondu,
4. Rizik likvidnosti je rizik da se imovina UCITS fonda neće moći unovčiti u dovoljno kratkom vremenskom roku i po cijeni koja je približno jednaka fer cijeni te da UCITS fond neće biti u mogućnosti u svakom trenutku ispunjavati zahtjeve iz članka 174. stavka 2. Zakona,
5. Tržišni rizik je rizik gubitka za UCITS fond koji može nastati zbog oscilacija tržišnih cijena imovine iz portfelja UCITS fonda, kao posljedica promjena različitih tržišnih okolnosti i čimbenika (npr. kamatnih stopa, tečajeva, cijena vlasničkih instrumenata, kreditne sposobnosti izdavatelja i dr.),
6. Operativni rizik je rizik gubitka za UCITS fond zbog neprikladnih ili neuspjelih internih procesa, postupaka i propusta koji se odnose na ljudske resurse ili sustave unutar društva za upravljanje ili zbog eksternih utjecaja ili događaja, uključujući pravni i dokumentacijski rizik te rizik koji proizlazi iz postupaka trgovanja, namire i vrednovanja koji se provode u ime UCITS fonda,
7. Rizična vrijednost je najveći očekivani gubitak uz danu razinu pouzdanosti unutar određenog vremenskog razdoblja (u daljnjem tekstu: VaR).
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
DIO DRUGI
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
ORGANIZACIJSKI ZAHTJEVI
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Opći organizacijski zahtjevi
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 3.
(1) Uzimajući u obzir vrstu, opseg i složenost poslovanja kao i vrstu i opseg usluga i aktivnosti koje pruža i obavlja, društvo za upravljanje je dužno:
1. ustrojiti takvu unutarnju organizacijsku strukturu kojom se osigurava pravilno obavljanje poslova upravljanja UCITS fondom, na način da se poslovi podijele u najmanje tri organizacijske jedinice i to:
a. front office (operativnu jedinicu),
b. middle office (jedinicu za kontrolu) i
c. back office (jedinicu za potporu).
2. propisati, primjenjivati i redovito ažurirati interne akte kojima se uređuje njegova unutarnja organizacijska struktura i postupak donošenja odluka, iz kojih je na jasan i dokumentiran način vidljiv postupak donošenja odluka i raspodjela odgovornosti za te odluke, a koji obuhvaćaju:
a. podjelu na organizacijske jedinice,
b. detaljan opis zaduženja i odgovornosti pojedine organizacijske jedinice,
c. popis radnih mjesta i radnika unutar pojedine organizacijske jedinice,
d. zaduženja i podjelu ovlasti viših rukovoditelja i radnika društva za upravljanje,
e. postupak internog izvještavanja i donošenja odluka unutar društva za upravljanje,
f. način čuvanja poslovne dokumentacije i podataka,
3. osigurati da su sve relevantne osobe upoznate sa svim procedurama i postupcima koje su dužne primjenjivati u svrhu pravilnog obavljanja svojih dužnosti, a kada obavljaju više dužnosti u društvu za upravljanje, osigurati da svaku od njih obavljaju neovisno, savjesno i profesionalno,
4. uspostaviti, provoditi i redovito ažurirati odgovarajuće sustave internih kontrola koji osiguravaju poštivanje internih odluka i procedura na svim razinama društva za upravljanje,
5. zapošljavati osobe s kvalifikacijama, znanjima i iskustvom potrebnim za obavljanje povjerenih im dužnosti,
6. uspostaviti, provoditi i redovito ažurirati učinkovite sustave internog izvještavanja i komunikacije na svim odgovarajućim razinama unutar društva za upravljanje kao i prema trećim osobama,
7. na odgovarajući i organiziran način čuvati evidencije o internoj organizaciji i organizaciji poslovanja društva za upravljanje.
(2) Društvo za upravljanje dužno je uspostaviti, primjenjivati i redovito ažurirati sustave i procedure koji osiguravaju sigurnost, cjelovitost i tajnost podataka, pri tome vodeći računa o vrsti podataka.
(3) Društvo za upravljanje dužno je osigurati učinkovit nadzor nad aktivnostima koje obavljaju treće osobe na temelju ugovora s društvom za upravljanje, posebice u pogledu upravljanja rizicima povezanim s tim aktivnostima.
(4) Društvo za upravljanje dužno je propisati, primjenjivati i redovito ažurirati mjere za neprekidno poslovanje, koje uključuju:
1. postupanje u izvanrednim okolnostima,
2. pohranu sigurnosnih kopija svih zapisa koja omogućuje nesmetano obavljanje djelatnosti u izvanrednim okolnostima,
3. ako nesmetano obavljanje djelatnosti u izvanrednim okolnostima nije moguće, pravodobnu uspostavu funkcija i pristupa podacima i pravodobni nastavak obavljanja djelatnosti društva za upravljanje.
(5) Društvo za upravljanje dužno je propisati, primjenjivati i redovito ažurirati računovodstvene politike i procedure koje omogućavaju pravodobnu dostavu financijskih izvještaja u skladu sa Zakonom i drugim relevantnim propisima, a koji daju istinit i objektivan prikaz financijske situacije društva za upravljanje i UCITS fondova pod upravljanjem društva, u skladu s važećim računovodstvenim standardima i pravilima.
(6) Društvo za upravljanje dužno je redovito pratiti i po potrebi ažurirati, unaprjeđivati i otklanjati nedostatke internih sustava poslovanja, internih kontrola i politika i procedura iz stavaka 1. do 5. ovoga članka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
DIO TREĆI
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
ADMINISTRATIVNI I RAČUNOVODSTVENI POSTUPCI I PROCEDURE
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Postupanje po pritužbama
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 4.
(1) U postupanju po pritužbama društvo za upravljanje dužno se pridržavati članka 63. Zakona te klijentima i ulagateljima besplatno staviti na raspolaganje informacije o načinu podnošenja pritužbi i postupanja po istima i omogućiti besplatno podnošenje pritužbi.
(2) Društvo za upravljanje dužno je najkasnije do 15. veljače svake godine dostaviti Agenciji godišnji izvještaj o pritužbama koji sadrži broj zaprimljenih pritužbi ulagatelja u prethodnoj godini, razloge zbog kojih su pritužbe podnesene te mjere koje su temeljem njih poduzete.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Računovodstvene politike i procedure
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 5.
(1) Društvo za upravljanje dužno je osigurati primjenu računovodstvenih politika i procedura iz članka 3. stavka 5. ovoga Pravilnika kako bi osiguralo zaštitu klijenata i ulagatelja.
(2) Društvo za upravljanje dužno je voditi računovodstvo UCITS fonda na način da je u svakom trenutku moguće točno utvrditi vrijednost imovine i obveza UCITS fonda.
(3) Društvo za upravljanje dužno je propisati, primjenjivati i redovito ažurirati računovodstvene politike i procedure, u skladu s računovodstvenim pravilima matične države članice UCITS fonda, kako bi se neto vrijednost imovine i cijena udjela svakog UCITS fonda mogla točno izračunati te kako bi se zahtjevi za izdavanje i otkup udjela mogli izvršavati po izračunatoj cijeni udjela UCITS fonda.
(4) Društvo za upravljanje dužno je propisati primjerene postupke kako bi osiguralo pravilno i točno vrednovanje imovine i obveza UCITS fonda u skladu s odredbama članaka 168. do 173. Zakona.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
DIO ČETVRTI
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
MEHANIZMI UNUTARNJIH KONTROLA
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 6.
(1) Mehanizmi unutarnjih kontrola su mjere, politike i postupci kojima se osigurava postizanje zadanih ciljeva društva za upravljanje, zaštita imovine, kontroliranje rizika, usklađenost s relevantnim propisima i internim pravilima i procedurama, točnost podataka u dokumentima društva za upravljanje, pravovremeno objavljivanje ili dostavljanje podataka kada je to primjenjivo te ekonomično i učinkovito korištenje resursa.
(2) U okviru mehanizama unutarnjih kontrola, društvo za upravljanje je dužno, uzimajući u obzir vrstu, opseg i složenost poslovanja te vrstu i opseg usluga koje pruža i obavlja, ustrojiti kontrolne funkcije:
1. funkciju praćenja usklađenosti s relevantnim propisima,
2. funkciju upravljanja rizicima,
3. funkciju interne revizije.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Funkcija praćenja usklađenosti s relevantnim propisima
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 7.
(1) Funkcija praćenja usklađenosti s relevantnim propisima zadužena je za predviđanje, identificiranje i procjenjivanje rizika neusklađenosti društva za upravljanje s relevantnim propisima i moguće posljedice, te za savjetovanje, praćenje i izvještavanje o riziku neusklađenosti s ciljem smanjivanja tih rizika.
(2) Društvo za upravljanje je dužno uspostaviti, provoditi i redovito ažurirati primjerenu politiku u kojoj će minimalno:
a) odrediti ciljeve funkcije praćenja usklađenosti,
b) definirati njene ovlasti, odgovornosti i zaduženja,
c) osigurati njenu neovisnost i trajnost (uz osiguravanje izvršavanja dužnosti i u slučaju kada je osoba zadužena za praćenje usklađenosti odsutna),
d) opisati odnos s funkcijom upravljanja rizicima i kada je primjenjivo funkcijom interne revizije, te s drugim organizacijskim jedinicama,
e) osigurati joj pristup svim podacima koji su potrebni za obavljanje poslova praćenja usklađenosti,
f) osigurati joj pravo provođenja internih istraga i kontrola te razgovore s relevantnim osobama,
g) osigurati joj pravo kontaktiranja viših rukovoditelja i nadzornog odbora,
h) definirati linije i rokove izvještavanja.
(3) Odgovornosti funkcije praćenja usklađenosti s relevantnim propisima su minimalno sljedeće:
a) identificiranje rizika neusklađenosti kojima su društvo za upravljanje i fondovi kojima upravlja izloženi, ocjenjivanje značaja  ih rizika i njihovih potencijalnih posljedica, te na temelju toga priprema programa praćenja koji uzima u obzir sva područja poslovanja društva za upravljanje,
b) redovita kontrola usklađenosti poslovanja s relevantnim propisima, temeljena na procjeni rizika usklađenosti, te predlaganje korektivnih mjera, kada je to potrebno,
c) vođenje evidencija o svim informacijama vezanim za usklađenost s relevantnim propisima, a koje su opažene unutar društva za upravljanje, neovisno o tome je li ih funkcija praćenja usklađenosti sama utvrdila ili su sadržane u internim dokumentima (kao što su npr. izvještaji drugih kontrolnih funkcija, izvještaji viših rukovoditelja ili nadzorne funkcije i drugo), ili su utvrđene iz vanjskih dokumenata (npr. izvještaj vanjskih revizora, komunikacija s Agencijom i drugo),
d) analiziranje utvrđenih neusklađenosti i predlaganje korektivnih mjera, te praćenje jesu li korektivne mjere implementirane i jesu li efikasne,
e) identificiranje svih relevantnih propisa koji su na snazi i s kojima društvo za upravljanje mora biti usklađeno, te sastavljanje liste tih propisa koja mora biti dostupna svim zaposlenicima društva za upravljanje,
f) pomoć, podrška i davanje savjeta višim rukovoditeljima u vezi s pitanjima koja se odnose na usklađenost s relevantnim propisima, uključujući obavještavanje o promjenama u propisima koji mogu imati utjecaja na područje usklađenosti,
g) educiranje zaposlenika o usklađenosti s relevantnim propisima i podizanje svijesti zaposlenika društva za upravljanje o važnosti usklađenosti s relevantnim propisima,
h) dokumentiranje svih poslova koje obavlja na temelju svojih ovlasti, odgovornosti i zaduženja, na način koji omogućuje provjeru tijeka pojedinog posla,
i) izrada ad hoc izvještaja prema višim rukovoditeljima, i kada je potrebno nadzornoj funkciji, o značajnim nalazima i nedostacima te o poduzetim mjerama, kao i izrada redovitih izvještaja u skladu s člankom 51. stavcima 4. do 7. Zakona.
(4) Aktivnosti koje obavljaju druge kontrolne funkcije trebaju biti koordinirani s aktivnostima koje obavlja funkcija praćenja usklađenosti, poštujući pritom neovisnost i ovlasti različitih funkcija.
(5) Kada je to primjenjivo, funkcija interne revizije u sklopu svojih ovlasti procjenjuje funkcioniranje i učinkovitost funkcije praćenja usklađenosti s relevantnim propisima.
(6) Funkcija praćenja usklađenosti s relevantnim propisima sudjeluje u nadzoru postupanja s pritužbama te razmatra pritužbe kao značajan izvor relevantnih informacija u kontekstu njenih općih odgovornosti praćenja usklađenosti.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Izuzeće od obveze neovisnosti funkcije praćenja usklađenosti
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 8.
(1) Prilikom procjenjivanja je li razmjerno korištenje izuzeća iz članka 53. stavaka 3. i 4. Zakona, društvo za upravljanje dužno je procijeniti hoće li učinkovitost funkcije praćenja usklađenosti biti ugrožena tim mjerama, a takvu procjenu dužno je redovito preispitivati.
(2) Prilikom procjenjivanja iz stavka 1. ovoga članka, društvo za upravljanje dužno je odlučiti koje su mjere najprimjerenije za osiguranje djelotvornosti funkcije praćenja usklađenosti, te između ostalog uzeti u obzir sljedeće kriterije:
a) obavlja li društvo za upravljanje uz djelatnost upravljanja UCITS fondovima i djelatnost upravljanja alternativnim investicijskim fondovima, dobrovoljnim mirovinskim fondovima ili fondovima osnovanim prema posebnim zakonima, te obavlja li i pomoćne djelatnosti iz članka 13. stavka 1. točke 2. Zakona,
b) opseg i složenost poslovanja, broj fondova pod upravljanjem, veličinu imovine pod upravljanjem, kompleksnost investicijskih strategija fondova pod upravljanjem, te ukupnu bilancu i prihode društva za upravljanje,
c) broj ulagatelja i vrste ulagatelja u fondove pod upravljanjem (mali i/ili profesionalni ulagatelji),
d) broj zaposlenika društva za upravljanje;
e) je li društvo za upravljanje dio grupe,
f) broj osoba koje uz društvo za upravljanje nude udjele UCITS fondova kojima isto upravlja,
g) prekogranično obavljanje djelatnosti,
h) organizaciju i sofisticiranost IT sustava.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
DIO PETI
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
VOĐENJE I ČUVANJE POSLOVNE DOKUMENTACIJE
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Vođenje i čuvanje poslovne dokumentacije i podataka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 9.
(1) Sva poslovna dokumentacija i podaci koje je društvo za upravljanje dužno izrađivati i prikupljati u skladu sa Zakonom i propisima donesenim na temelju Zakona, mora se čuvati najmanje 5 godina nakon isteka poslovne godine na koju se ti podaci odnose.
(2) Društvo za upravljanje dužno je, na zahtjev Agencije i u svrhu provođenja nadzora, s obzirom na vrstu financijskog instrumenta ili transakcije, čuvati poslovnu dokumentaciju i podatke ili dio nje i dulje od roka propisanog stavkom 1. ovoga članka.
(3) Društvo za upravljanje dužno je čuvati poslovnu dokumentaciju i podatke i nakon prestanka važenja odobrenja za rad iz članka 31. Zakona, u rokovima propisanim stavkom 1. ovoga članka.
(4) Društvo za upravljanje dužno je drugom društvu za upravljanje na koje je prenijelo poslove upravljanja UCITS fondom, omogućiti pristup ili predati poslovnu dokumentaciju i podatke za posljednjih 5 godina poslovanja koji se odnose na prenesene poslove upravljanja.
(5) Poslovna dokumentacija i podaci iz stavka 1. ovoga članka moraju se čuvati na mediju koji omogućuje pohranu podataka na način da oni budu dostupni Agenciji na zahtjev u svakom trenutku, u obliku i na način koji ispunjava sljedeće uvjete:
1. Agencija mora biti u mogućnosti pristupiti dokumentaciji i podacima, kao i utvrditi sve ključne faze obrade svake transakcije,
2. mora biti moguće jednostavno utvrditi sve ispravke ili izmjene, kao i sadržaj dokumentacije i podataka prije takvih ispravaka ili izmjena,
3. dokumentacija i podaci moraju biti zaštićeni od neovlaštenog pristupa i mogućih gubitaka u zapisu, te se čuvati na način koji osigurava trajnost zapisa,
4. manipulacija dokumentacijom i podacima ili bilo kakva njihova preinaka mora biti onemogućena.
(6) Sigurnosne kopije svih podataka i dokumentacije društvo za upravljanje dužno je čuvati izvan poslovnih prostorija društva za upravljanje, na način i u rokovima propisanim stavcima 1. do 5. ovoga članka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Računalna obrada podataka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 10.
(1) Društvo za upravljanje dužno je propisati i primjenjivati mjere i postupke kojima će informacijski sustav društva pravodobno i pravilno evidentirati transakcije izvršene za UCITS fond i zahtjeve za otkup ili izdavanje udjela UCITS fonda kako bi osiguralo postupanje u skladu s člancima 11. i 12. ovoga Pravilnika.
(2) Društvo za upravljanje dužno je osigurati visoku razinu sigurnosti tijekom elektroničke obrade podataka te točnost i povjerljivost evidentiranih podataka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Evidentiranje transakcija UCITS fonda
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 11.
(1) Društvo za upravljanje dužno je bez odgode evidentirati svaku transakciju izvršenu za UCITS fond, na način koji omogućava utvrđivanje i praćenje svih ključnih faza obrade naloga i izvršenja transakcije.
(2) Evidencija iz stavka 1. ovoga članka, ako se radi o financijskim instrumentima, najmanje sadrži:
1. naziv UCITS fonda i osobe koja zadaje nalog za račun UCITS fonda,
2. identifikacijsku oznaku instrumenta, naziv instrumenta odnosno karakteristike ugovora,
3. količinu,
4. vrstu naloga ili transakcije,
5. cijenu,
6. za naloge, datum i točno vrijeme zadavanja naloga i naziv osobe kojoj se nalog zadaje odnosno oznaku ako se nalog zadaje elektroničkim putem,
7. za transakcije, datum i točno vrijeme zadavanja i izvršenja transakcije,
8. ime osobe koja zadaje nalog ili izvršava transakciju,
9. razloge za opoziv naloga, kada je to primjenjivo,
10. za izvršene transakcije, identifikaciju druge ugovorne strane i mjesto izvršenja.
(3) U smislu stavka 2. točke 10. ovoga članka "mjesto izvršenja" znači uređeno tržište, multilateralnu trgovinsku platformu i sistematskog internalizatora u skladu s odredbama zakona koji uređuje tržište kapitala ili održavatelja tržišta ili nekog drugog osiguravatelja likvidnosti ili subjekta koji u trećoj državi izvršava funkciju sličnu funkcijama koje izvršavaju bilo koji od prethodno navedenih subjekata odnosno OTC tržište.
(4) Društvo za upravljanje dužno je voditi evidenciju i o svim drugim sklopljenim ugovorima ili poslovima na način da evidentira sve bitne karakteristike i odrednice sklopljenog ugovora ili posla.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Evidentiranje zahtjeva za otkup i izdavanje udjela
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 12.
(1) Društvo za upravljanje dužno je po zaprimanju zahtjeva za otkup i izdavanje udjela UCITS fonda iste bez odgode evidentirati.
(2) Evidencija iz stavka 1. ovoga članka uključuje najmanje sljedeće podatke:
1. naziv UCITS fonda,
2. ime/naziv osobe koja podnosi zahtjev te osobe u čije se ime zahtjev podnosi,
3. ime osobe koja je zaprimila zahtjev odnosno oznaku ukoliko je zahtjev zaprimljen elektroničkim putem,
4. datum i vrijeme zaprimanja zahtjeva,
5. uvjete i način plaćanja,
6. vrstu zahtjeva.
(3) Po izvršenju zahtjeva za izdavanje i otkup udjela društvo za upravljanje dužno je bez odgode evidentirati i:
1. datum izvršenja zahtjeva,
2. broj otkupljenih ili izdanih udjela,
3. cijenu udjela UCITS fonda pri otkupu ili izdavanju udjela,
4. ukupnu vrijednost otkupljenih ili izdanih udjela,
5. ukupan iznos uplaćenih (uključujući ulaznu naknadu) ili isplaćenih sredstava (po odbitku izlazne naknade), kao i iznose naplaćenih ulaznih ili izlaznih naknada.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
DIO ŠESTI
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
SUKOB INTERESA
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Kriteriji za prepoznavanje sukoba interesa
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 13.
(1) Društvo za upravljanje dužno je prilikom uspostavljanja kriterija za prepoznavanje sukoba interesa poštivati odredbe članaka 49. i 50. Zakona.
(2) Kod prepoznavanja vrsta sukoba interesa do kojih može doći prilikom obavljanja djelatnosti društva za upravljanje, a koji mogu naštetiti interesima UCITS fonda, društvo za upravljanje dužno je najmanje uzeti u obzir nalaze li se ono, relevantna osoba ili osoba koja je posredno ili neposredno povezana s društvom za upravljanje putem kontrole, u sklopu obavljanja djelatnosti društva za upravljanje ili iz drugih razloga, u situaciji da:
1. bi mogli ostvariti financijsku dobit ili izbjeći financijski gubitak na štetu UCITS fonda,
2. imaju interes ili korist od usluge ili izvršene transakcije za račun UCITS fonda ili drugog klijenta, a koji se razlikuju od interesa UCITS fonda,
3. imaju financijski ili neki drugi motiv za pogodovanje interesima drugog klijenta ili grupe klijenata na štetu interesa UCITS fonda,
4. obavljaju isti posao za UCITS fond kao i za druge klijente koji nisu UCITS fond,
5. primaju ili će primiti od drugih osoba dodatne poticaje ili naknade u vezi upravljanja imovinom UCITS fonda, u vidu novca, roba ili usluga, a što nije uobičajena provizija ili naknada za tu uslugu.
(3) Društvo za upravljanje dužno je prilikom utvrđivanja vrsta sukoba interesa uzeti u obzir:
1. interese društva za upravljanje, uključujući one koji proizlaze iz njegovog pripadanja grupi ili obavljanja djelatnosti društva za upravljanje, interese klijenata i obveze društva za upravljanje prema UCITS fondu,
2. interese dvaju ili više UCITS fondova kojima upravlja.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Politika upravljanja sukobom interesa
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 14.
(1) Društvo za upravljanje dužno je propisati, primjenjivati i redovito ažurirati učinkovitu politiku upravljanja sukobom interesa. Politika upravljanja sukobom interesa mora biti primjerena veličini i organizacijskom ustroju društva za upravljanje, kao i vrsti, opsegu i složenosti djelatnosti koje društvo za upravljanje obavlja.
(2) Kada je društvo za upravljanje član grupe, politika upravljanja sukobom interesa mora sadržavati sve okolnosti koje su poznate društvu za upravljanje ili koje bi mu trebale biti poznate.
(3) Politika iz stavka 1. ovog članka mora sadržavati:
1. okolnosti koje predstavljaju ili koje mogu dovesti do sukoba interesa na štetu UCITS fonda ili jednog ili više klijenata, a vezano za djelatnost upravljanja UCITS fondom,
2. procedure kojih se društvo za upravljanje mora pridržavati i mjere koje mora primjenjivati za upravljanje sukobom interesa.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Neovisnost u upravljanju sukobom interesa
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 15.
(1) Prilikom utvrđivanja procedura i mjera iz članka 14. stavka 3. točke 2. ovoga Pravilnika, društvo za upravljanje dužno je osigurati da relevantne osobe uključene u različite djelatnosti društva za upravljanje, a iz kojih proizlazi mogući sukob interesa, obavljaju te djelatnosti neovisno, uzevši u obzir veličinu i djelatnosti društva za upravljanje i grupe kojoj društvo za upravljanje pripada, kao i rizik za nanošenje štete klijentima.
(2) Kako bi se osigurao potreban stupanj neovisnosti propisan stavkom 1. ovoga članka, procedure i mjere iz članka 14. stavka 3. točke 2. ovoga Pravilnika moraju sadržavati:
1. načine sprječavanja ili kontrole razmjene informacija između relevantnih osoba uključenih u djelatnost upravljanja UCITS fondom kod kojih je prisutan rizik sukoba interesa, a kada bi razmjena informacija mogla naštetiti interesima jednog ili više klijenata,
2. nadzor nad relevantnim osobama čije primarne funkcije uključuju djelatnosti upravljanja UCITS fondom za račun ulagatelja ili pružanje usluga klijentima, a čiji interesi mogu doći u sukob ili koje na drugi način zastupaju interese koji mogu biti u sukobu, uključujući i interese društva za upravljanje,
3. uklanjanje svake neposredne povezanosti između primanja relevantnih osoba koje su primarno uključene u jednu djelatnost i primanja koja ostvare druge relevantne osobe primarno uključene u drugu djelatnost, kada do sukoba interesa može doći u vezi s tim djelatnostima društva za upravljanje,
4. mjere kojima se bilo kojoj osobi sprječava ili ograničava neprimjeren utjecaj na način na koji relevantne osobe obavljaju djelatnosti upravljanja UCITS fondom,
5. mjere kojima se sprječava ili kontrolira istovremeno ili uzastopno sudjelovanje pojedinih relevantnih osoba u različitim poslovima koje obavlja društvo za upravljanje, kada takvo sudjelovanje može imati negativan utjecaj na upravljanje sukobom interesa.
(3) Ako usvajanje ili primjena procedura i mjera iz članka 14. stavka 3. točke 2. ovoga Pravilnika ne osigurava neovisnost iz stavka 1. ovoga članka, društvo za upravljanje dužno je propisati dodatne mjere i procedure kojima će se osigurati neovisnost u upravljanju sukobom interesa.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Upravljanje aktivnostima koje dovode do štetnih sukoba interesa
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 16.
(1) Društvo za upravljanje dužno je čuvati i redovito ažurirati podatke o poslovima koje je obavilo u sklopu djelatnosti upravljanja UCITS fondom ili koji su obavljeni za račun društva za upravljanje, a u kojima se pojavio ili se može pojaviti sukob interesa koji može imati štetne posljedice za interese jednog ili više UCITS fondova ili ostalih klijenata.
(2) U slučajevima kada usvojene politike, procedure i mjere za upravljanje sukobom interesa nisu dovoljne da bi se u razumnoj mjeri spriječila šteta koja bi mogla nastati za UCITS fond ili ulagatelje, društvo za upravljanje dužno je osigurati da viši rukovoditelji ili druga nadležna tijela ili funkcije društva za upravljanje o tome budu bez odgode obaviješteni, kako bi mogli donijeti odluke kojima se osigurava postupanje u najboljem interesu UCITS fonda i ulagatelja.
(3) Društvo za upravljanje dužno je o slučajevima iz stavka 2. ovoga članka obavijestiti ulagatelje na odgovarajućem trajnom mediju i obrazložiti svoju odluku.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Ostvarivanje glasačkog i drugih prava koji proizlaze iz instrumenata u imovini UCITS fonda
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 17.
(1) Društvo za upravljanje dužno je uspostaviti primjerene i učinkovite procedure za ostvarivanje glasačkog prava i drugih prava iz instrumenata koji pripadaju imovini UCITS fonda isključivo u korist tog UCITS fonda.
(2) Procedure iz stavka 1. ovoga članka sadrže mjere i postupke za:
1. praćenje relevantnih događaja vezanih uz izdavatelja,
2. ostvarivanja glasačkih prava u skladu s investicijskim ciljevima i strategijom ulaganja tog UCITS fonda,
3. sprječavanje ili upravljanje sukobima interesa koji proizlaze iz ostvarivanja glasačkih prava.
(3) Društvo za upravljanje dužno je sažet opis procedura iz stavka 1. ovoga članka učiniti dostupnim ulagateljima.
(4) Pojedinosti o radnjama poduzetim na temelju procedura iz stavka 1. ovoga članka, društvo za upravljanje dužno je ulagateljima učiniti dostupnim, bez dodatnog troška.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
DIO SEDMI
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
OSOBNE TRANSAKCIJE
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Pojam osobne transakcije
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 18.
U smislu ovoga Pravilnika, osobna transakcija je transakcija s financijskim instrumentom koju izvrši relevantna osoba ili se izvrši u ime i/ili za račun relevantne osobe, ako je ispunjen barem jedan od sljedećih uvjeta:
1. relevantna osoba djeluje izvan djelokruga aktivnosti koje obavlja kao relevantna osoba,
2. transakcija je izvršena za račun neke od sljedećih osoba:
a. relevantne osobe,
b. osobe s kojom je relevantna osoba u srodstvu ili s kojom je usko povezana u smislu Zakona,
c. osobe čiji je odnos s relevantnom osobom takve naravi da relevantna osoba ima izravan ili neizravan materijalni interes od ishoda transakcije, a koji nije provizija ili naknada za izvršenje transakcije.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Osobne transakcije
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 19.
(1) Društvo za upravljanje dužno je propisati, primjenjivati i redovito ažurirati odgovarajuće mjere s ciljem sprječavanja aktivnosti navedenih u stavku 2. ovoga članka, u slučajevima koji se odnose na:
1. relevantnu osobu koja sudjeluje u djelatnostima koje mogu dovesti do sukoba interesa, ili
2. relevantnu osobu koja, zbog djelatnosti koju obavlja za račun društva za upravljanje, ima pristup povlaštenim informacijama u smislu zakona koji uređuje tržište kapitala ili drugim povjerljivim informacijama koje se odnose na UCITS fond ili na transakcije s UCITS fondom ili za UCITS fond.
(2) Aktivnosti koje se trebaju spriječiti mjerama društva za upravljanje su:
1. zaključivanje osobne transakcije ako takva transakcija ispunjava barem jedan od sljedećih uvjeta:
a. navedenoj osobi je sklapanje osobne transakcije zabranjeno na temelju zakona koji uređuje tržište kapitala,
b. sklapanje osobne transakcije uključuje zlouporabu ili nepropisno otkrivanje povlaštenih informacija,
c. sklapanje osobne transakcije je u sukobu ili postoji vjerojatnost da dođe u sukob s obvezama društva za upravljanje u skladu s odredbama Zakona i zakona koji uređuje tržište kapitala,
2. savjetovanje ili nagovaranje druge osobe na sklapanje transakcije s financijskim instrumentima, na način koji prelazi ovlaštenja relevantne osobe ili je izvan odredbi ugovora o pružanju usluga, u slučaju da se na osobne transakcije relevantne osobe odnose odredbe točke 1. ovoga stavka,
3. otkrivanje bilo kojeg podatka ili mišljenja drugoj osobi, osim u okviru redovnog ovlaštenja ili u okviru ugovora o pružanju usluga, ako relevantna osoba zna ili je trebala znati da će kao posljedicu tog otkrivanja ta druga osoba poduzeti ili je izgledno da će poduzeti neki od sljedećih koraka:
a. sklopiti transakciju s financijskim instrumentima, koja bi, kad bi bila osobna transakcija relevantne osobe, bila obuhvaćena točkom 1. ovoga stavka,
b. savjetovati ili nagovarati treću osobu na sklapanje takve transakcije.
(3) Mjere iz stavka 1. ovoga članka moraju posebno osigurati sljedeće:
1. da su svim relevantnim osobama društva za upravljanje iz stavka 1. ovoga članka poznata ograničenja vezana uz osobne transakcije i mjere društva za upravljanje koje se odnose na osobne transakcije i otkrivanje u skladu sa stavcima 1. i 2. ovoga članka,
2. da je društvo za upravljanje bez odgode obaviješteno o svim osobnim transakcijama koje su zaključile relevantne osobe, bilo putem obavijesti o navedenoj transakciji ili putem drugih procedura koje društvu za upravljanje omogućuju da utvrdi postojanje osobnih transakcija,
3. da osoba koja obavlja delegirane poslove društva za upravljanje ili osoba ovlaštena za nuđenje udjela UCITS fondova, vodi evidenciju osobnih transakcija relevantnih osoba koje u sklopu obavljanja svojih aktivnosti mogu doći do saznanja o povlaštenim informacijama te da je na zahtjev, bez odgode, podatke o osobnim transakcijama dužna dostaviti društvu za upravljanje,
4. da se vode evidencije o svim osobnim transakcijama, kako o onima o kojima je društvo za upravljanje obaviješteno, tako i o onima koje je na drugi način utvrdilo, a koje moraju uključivati sva odobrenja ili zabrane u vezi osobnih transakcija.
(4) Stavci 1. do 3. ovoga članka ne primjenjuju se na sljedeće vrste osobnih transakcija:
1. kada je transakcija izvršena za račun relevantne ili druge osobe u okviru usluge upravljanja portfeljem, a o njoj ne postoji prethodna komunikacija između osobe ovlaštene za upravljanje portfeljem i relevantne ili druge osobe,
2. osobne transakcije udjelima UCITS fondova ili udjelima u drugim subjektima za zajednička ulaganja koji su subjekt nadzora u skladu s propisima država članica, ako je navedenim propisima propisana istovjetna ili veća razina disperzije rizika u odnosu na razinu propisanu Zakonom i podzakonskim propisima, kada relevantna osoba i svaka druga osoba za čiji račun je transakcija izvršena nije uključena u upravljanje navedenim subjektom.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
DIO OSMI
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
UPRAVLJANJE RIZICIMA
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 20.
(1) Upravljanje rizicima uključuje cjelovito i pravovremeno prepoznavanje rizika, kojima su ili bi mogli biti izloženi društvo za upravljanje i UCITS fond u svom poslovanju i analizu uzroka njihovog nastanka. Prepoznati rizici moraju biti dokumentirani.
(2) Mjerenje i ocjena rizika uključuje izradu kvantitativnih i/ili kvalitativnih ocjena mjerljivih i/ili nemjerljivih rizika, koje je društvo za upravljanje prepoznalo u postupku utvrđivanja rizika. Ocjene rizika moraju biti dokumentirane.
(3) Upravljanje rizicima uključuje postupke i procedure kojima se provode mjere preuzimanja, smanjivanja, disperzije, prijenosa i izbjegavanja rizika, koje je društvo za upravljanje prepoznalo i izmjerilo odnosno ocijenilo.
(4) Prilikom preuzimanja rizika društvo za upravljanje dužno je definirati politike i procedure vezane uz odgovornost, učestalost i način praćenja rizika koje društvo za upravljanje i UCITS fond preuzimaju u svojem poslovanju.
(5) Društvo za upravljanje dužno je prilikom upravljanja rizicima poduzeti sve potrebne aktivnosti radi usklađenja sa Smjernicama o mjerenju rizika i izračunu ukupne izloženosti za određene vrste strukturiranih UCITS fondova, ESMA/2012/197 od 23. ožujka 2012. koje je donijela Europska agencija za nadzor vrijednosnih papira i tržišta kapitala (ESMA), te Smjernicama o principima za upravljanje rizicima za UCITS fondove, CESR/09-178 iz veljače 2009. i Smjernicama o mjerenju rizika i izračunu ukupne izloženosti i rizika druge ugovorne strane za UCITS fondove, CESR/10-788 od 28. srpnja 2010. koje je donio Odbor europskih regulatora za vrijednosne papire (CESR), a koje su dostupne na mrežnim stranicama Agencije i ESMA-e.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Politika upravljanja rizicima
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 21
(1) Društvo za upravljanje dužno je, uzimajući u obzir značajnost, opseg i složenost poslovanja društva za upravljanje, kao i značajnost, opseg i složenost poslova koje obavlja za račun UCITS fonda, za društvo za upravljanje i svaki UCITS fond kojim upravlja, usvojiti, provoditi i redovito ažurirati primjerenu politiku upravljanja rizicima.
(2) Politika upravljanja rizicima iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati najmanje sljedeće:
1. postupke utvrđivanja rizika, kojima su ili bi mogli biti izloženi društvo za upravljanje i UCITS fond u svom poslovanju,
2. postupke koji društvu za upravljanje omogućuju da za društvo za upravljanje i svaki UCITS fond kojim upravlja izmjeri odnosno procijeni izloženost tržišnom riziku, riziku likvidnosti, riziku druge ugovorne strane, operativnom riziku i svim drugim vrstama rizika kojima bi društvo za upravljanje i UCITS fond mogli biti izloženi,
3. postupke, alate i tehnike za mjerenje i upravljanje rizicima u skladu s člankom 23. ovoga Pravilnika i izračunavanje ukupne izloženosti UCITS fonda vezano za izvedenice (dalje: ukupna izloženost UCITS fonda) u skladu s člankom 24. ovoga Pravilnika,
4. podjelu odgovornosti pri upravljanju rizicima unutar društva za upravljanje,
5. uvjete, sadržaj i učestalost izvještavanja funkcije upravljanja rizicima u skladu s člankom 57. stavkom 3. točkama 4. i 5. Zakona.