NACRT PRIJEDLOGA ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA
UPUTA: Tekst označen italicom potrebno je brisati tijekom popunjavanja obrasca.
1. PROBLEM
U hrvatsko nacionalno pravo potrebno je prenijeti odredbe triju europskih direktiva: Direktive 2014/45/EU Europskog parlamenta i Vijeća, od 3. travnja 2014. o periodičnim tehničkim pregledima motornih vozila i njihovih priključnih vozila te stavljanju izvan snage Direktive 2009/40/EZ, Direktive 2014/46/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 3. travnja 2014.g. o izmjeni Direktive Vijeća 1999/37/EZ o dokumentima za registraciju vozila i Direktive 2014/47/EU Europskog parlamenta i Vijeća, od 3. travnja 2014. o pregledima tehničke ispravnosti na cesti gospodarskih vozila koja prometuju u Uniji i stavljanju izvan snage Direktive 2000/30/EZ.
Također, sukladno pismu službene obavijesti Glavnog tajništva Europske komisije kojim je protiv Republike Hrvatske pokrenut predsudski postupak zbog povrede prava Europske unije (neusklađenosti hrvatskog zakonodavstva o osnivanju autoškola sa zakonodavstvom Europske unije, odnosno Direktivom 2016/123/EZ Europskog parlamenta i vijeća od 12. prosinca 2006. godine o uslugama na unutarnjem tržištu) potrebno je u hrvatsko nacionalno pravo unijeti izmjene sukladno stavu Europske komisije (neispunjavanje obaveza na temelju članka 14. stavka 5. te članka 15. stavka 2. točka (f) i (g) i stavka 3. Direktive o uslugama).
Nadalje, s obzirom na činjenicu da mladi vozači i vozači s nedovoljno vozačkog iskustva, uzrokuju nerazmjerno veći broj prometnih nesreća u odnosu na sve ostale vozače, namjera je posebnim pravnim režimom, kojim bi granica za ukidanje (suspenziju) vozačke dozvole zbog prikupljenih negativnih prekršajnih bodova bila nešto niža (9 bodova) od granice koja vrijedi za sve ostale vozače (12 bodova), utjecati na ponašanje te skupine vozača. Ovo stoga što se u toj najosjetljivijoj fazi vozačkog staža, odnosno za vrijeme stjecanja prvih vozačkih iskustava, očekuje da vozači motornih vozila u većoj mjeri poštuju prometne propise odnosno može im se tolerirati manje transgresija u odnosu na vozače koji već imaju višegodišnje iskustvo u upravljanju motornim vozilima.
Notorna je činjenica da nakon 65. godine života dolazi do zdravstvenih promjena koje mogu utjecati na sposobnost upravljanja vozilima, a sukladno važećem zakonskom rješenju ne postoji obaveza takvih vozača da se, barem prilikom produženja valjanosti vozačke dozvole, podvrgavaju liječničkim pregledima.
Sukladno važećem zakonskom rješenju, na izvanredni nadzorni zdravstveni pregled upućuju se vozači kod kojih je utvrđeno da su upravljali motornim vozilom pod utjecajem droga ili lijekova ili ako su u krvi imali alkohola iznad 1,5 g/kg (dovoljan je jedan takav slučaj), dok se osobe koje učestalo upravljaju motornim vozilima s nižom koncentracijom alkohola u krvi nisu dužne uputiti na izvanredni nadzorni zdravstveni pregled, iako se za njih može opravdano posumnjati da imaju problem s alkoholom.
Dosadašnji sustav nadzora nad radom autoškola nije se pokazao učinkovitim, u smislu da su neke autoškole svjesno i namjerno kršile mjerodavne propise koji reguliraju njihov rad, znajući da ne mogu biti zatvorene već, samo u slučaju da nepravilnosti budu utvrđene prilikom nadzora, mogu dobiti rok za otklanjanje tih nedostataka.
Također, sukladno pozitivnim odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, nije na jasan i odgovarajući način regulirano vođenje nekih upravnih postupaka, sukladno odredbama zakona kojima se regulira upravni postupak i upravni spor.
2. CILJEVI
Cilj je uskladiti hrvatsko zakonodavstvo s pravnom stečevinom Europske unije u području tehničkih pregleda motornih vozila i autoškola (osposobljavanja kandidata za vozače).
Redefiniranjem pojma „mladi vozač“ na drugačiji način regulirati ponašanje mladih vozača u prometu na cestama te propisati proceduru ukidanja (suspenzije) vozačke dozvole na dvije godine, kao posljedicu prikupljenog određenog broja (9 ili 12) negativnih prekršajnih bodova. Time se želi, pored mladih vozača, utjecati na ponašanje svihvozača u prometu koji čine teške prekršaje u kratkom vremenskom razdoblju (recidivisti) radi povećanja sigurnosti cestovnog prometa.
Propisivanjem obaveze podvrgavanja zdravstvenom pregledu osobama nakon 65. godine života prilikom produljenja vozačke dozvole žele se osigurati uvjeti za veću sigurnost cestovnog prometa. Naime, kod osoba starijih od 65 godina može doći do bitnih promjena u zdravstvenom stanju koje utječu na sigurno upravljanje vozilom,a prilikom izdavanja vozačke dozvole nije bilo zdravstvenih ograničenja. Time bi se ponovno uspostavio dodatni mehanizam nadzora nad zdravstvenom sposobnošću za upravljanje vozilom vozača starijih od 65 godina.
Obavezom podvrgavanja izvanrednom liječničkom pregledu vozača i instruktora vožnje koji je najmanje tri puta u tri godine pravomoćno kažnjene zbog upravljanja vozilom s nedopuštenom količinom alkohola u krvi želi se pojačati liječnička kontrola osoba koje učestalo konzumiraju alkohol te upravljaju vozilom.
Jedan od ciljeva je policijskim službenicima dati učinkovita pravna sredstva u obavljanju nadzora nad radom autoškola.
Također, želi se jasno propisati upravni postupak odnosno pokretanje upravnog spora, sukladno odredbama odgovarajućih zakona.
3. MOGUĆE OPCIJE
3.1. OPCIJA 1 – ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
Neusklađivanje s europskim direktivama na području tehničkih pregleda vozila može dovesti do plaćanja penala. Ista stvar može se očekivati i ako se ne korigiraju odredbe kognitivnih propisa na području otvaranja i rada autoškola, koje su u suprotnosti s pravilima o slobodi tržišnog natjecanja na području pružanja usluga i tržišnog određivanja cijena tih usluga.
Kod pitanja mladih vozača, koji su trenutno definirani kao vozači u dobi do 24 godine i, osim zabrane upravljanja motornim vozilima ako u krvi imaju alkohola i nešto niže dopuštene brzine kretanja (za čije prekoračenje nisu propisane kazne), nemaju nikakvih posebnih ograničenja u odnosu na sve ostale vozače. Također, kod sustava negativnih prekršajnih bodova, izriču se „mjere zabrane upravljanja motornim vozilom“, u trajanju od 12 mjeseci za sve kategorije vozila ili 9 mjeseci za onu kategoriju vozila kojom je pretežito skupio negativne prekršajne bodove, ovisno o činjenici je li vozač prikupio devet negativnih prekršajnih bodova samo ili pretežito za prekršaje za koje su Zakonom o sigurnosti prometa na cestama propisana tri negativna prekršajna boda ili ih je skupio pretežito za prekršaje za koje su propisana manje od tri negativna prekršajna boda. Pored toga, sudska kontrola zakonitosti tih rješenja, koja u prvom stupnju, u upravnom postupku, donose policijske uprave, odnosno postaje, osigurana je pred Visokim prekršajnim sudom Republike Hrvatske. Ovakvo rješenje nije zadovoljavajuće niti sa stajališta pravne sigurnosti i predvidljivosti posljedica za zabranjena ponašanja niti zadovoljava standarde upravnog postupka i upravnog spora.
U važećem sustavu zdravstvenih pregleda vozača i kandidata za vozače moguće je da kandidat za vozača, čak i prije navršene 18. godine života, dobije uvjerenje o zdravstvenoj sposobnosti za vozača, na temelju kojega ostvari pravo na izdavanje vozačke dozvole, koju onda može produžavati svakih 10 godina, bez obavljanja novog zdravstvenog pregleda. U tom razdoblju moguće je doživjeti značajne promjene zdravstvenog stanja, koje mogu utjecati i na sposobnost sigurnog upravljanja vozilima. Jedini kontrolni mehanizam osiguran je kroz institut izvanrednog nadzornog zdravstvenog pregleda vozača.
Kod vozača koji upravljaju motornim vozilima pod utjecajem alkohola propisano je da se na izvanredni nadzorni zdravstveni pregled upućuje vozač i instruktor vožnje kod kojih je utvrđen udio alkohola u krvi viši od 1,50 g/kg, za što je dovoljan jedan takav slučaj. Vozači koji bi opetovano upravljali motornim vozilima s nešto nižim koncentracijama alkohola u krvi ne bi se mogli uputiti na izvanredni nadzorni zdravstveni pregled po ovoj osnovi.
Prilikom nadzora rada autoškola, kada policijski službenici utvrde nepravilnosti i nezakonitosti u njihovom radu mogu samo zaključkom narediti otklanjanje tih nedostataka u određenom roku. Tek ako nedostaci ne bi bili otklonjeni autoškoli se može zabraniti rad. Ovo omogućava poslovnim subjektima koji se bave osposobljavanjem kandidata za vozače da svjesno i namjerno krše mjerodavne propise, kako bi ostvarili prednost pred konkurentima koji poštuju propise, a tek u slučaju da budu uhvaćeni, dobiju rok za usklađivanje poslovanja s mjerodavnim propisima.
Prilikom vođenja upravnih postupaka, sukladno odredbama članaka 5., 183. i 286. Zakona o sigurnosti prometa na cestama dolazi do nejasnoća po pitanjima stvarne nadležnosti za odlučivanje u pojedinim upravnim stvarima, dopuštenosti žalbe i nadležnom tijelu za njezino rješavanje te, posljedično, upravnosudske kontrole zakonitosti vođenja tih postupaka.
3.2. OPCIJA 2: - (nenormativno rješenje)
Za usklađivanje s europskim direktivama na području tehničkih pregleda vozila, kao i s pravnom stečevinom na području pružanja usluga (osposobljavanje kandidata za vozače) ne postoji nenormativno rješenje.
Po pitanju mladih vozača moguće je daljnjim podizanjem kvalitete njihove edukacije i prometno-preventivnim kampanjama utjecati na njihovo ponašanje u prometu. Za redefiniranje njihovog statusa kako bi se obuhvatili i vozači koji su stekli vozačku dozvolu tek nakon 24. godine ne postoji nenormativno rješenje. Isto tako, za svrsishodnije korištenje negativnih prekršajnih bodova ne postoji nenormativno rješenje, odnosno nužno je noveliranje zakonskih odredbi koje reguliranju posljedice prikupljenih negativnih prekršajnih bodova.
Kod vozača kod kojih je došlo do značajnijih promjena zdravstvenog stanja, koje mogu utjecati na sposobnost sigurnog upravljanja vozilima, moguće je, prvenstveno prometno-preventivnim kampanjama, utjecati na njihovu svijest i savjest da sami dobrovoljno prestanu konzumirati svoje pravo na upravljanje motornim vozilima, iako imaju važeću vozačku dozvolu odnosno mogu joj produžiti valjanost, bez dokazivanja svoje zdravstvene sposobnosti za vožnju.
Vozače, koji su opetovano zatečeni u upravljanju motornim vozilima pod utjecajem alkohola i za to pravomoćno osuđeni, moguće je uputiti na izvanredni nadzorni zdravstveni pregled po drugoj osnovi, ali je za to potrebna ili obavijest liječnika da je kod vozača došlo do promjene zdravstvenog stanja zbog čega više nije sposoban za sigurno upravljanje vozilima (sumnja na alkoholizam) ili zahtjev nekog tijela ovlaštenog za nadzor prometa ili pravne ili fizičke osobe kod koje je vozač zaposlen.
Kod nadzora rada autoškola, odnosno problema s nedostatkom efikasnog pravnog sredstva za sankcioniranje onih poslovnih subjekata koji ne poštuju propise, kao i kod pitanja vođenja upravnog postupka i upravnog spora ne postoji nenormativno rješenje.
3.3. OPCIJA 3: - (normativno rješenje)
Usklađivanjem odredbi o potrebi podvrgavanja i frekvenciji tehničkih pregleda motornih vozila te propisivanjem procedure i nadležnosti za obavljanje tehničkih pregleda gospodarskih vozila na cesti.
Ukidanje ograničenja za otvaranje autoškola i ukidanje propisa o minimalnim cijenama osposobljavanja kandidata za vozače, kao i prilagodba mjerodavnih propisa propisima o radnim odnosima.
Redefiniranjem pojma „mladi vozač“ na način da se, osim vozača do navršene 24. godine života obuhvate i vozači motornih vozila, kojima je izdana vozačka dozvola Republike Hrvatske, prve dvije godine od dana izdavanja.
Redefiniranje sustava negativnih prekršajnih bodova, na način da se, kao pravna posljedica prikupljenih 12 negativnih bodova, donosi rješenje o ukidanju i oduzimanju vozačke dozvole, odnosno, kod mladih vozača, već nakon prikupljenih 9 negativnih prekršajnih bodova.
Propisivanje dužnosti podvrgavanja zdravstvenom pregledu prilikom produženja valjanosti vozačke dozvole, nakon navršene 65. godine života vozača.
Propisivanje obaveze podvrgavanju izvanrednom nadzornom zdravstvenom pregledu vozača koji su najmanje tri puta u tri godine pravomoćno kažnjeni zbog upravljanja motornim vozilom s nedopuštenom količinom alkohola u krvi.
Propisivanje mogućnosti da policijski službenik koji obavlja nadzor autoškole i koji utvrdi nepravilnosti u njezinom radu, zaključkom privremeno na mjesec dana zabrani rad, a ukoliko nedostaci ne budu otklonjeni da odgovornim osobama oduzme licenciju za rad.
Jasnim propisivanjem nadležnosti za vođenje upravnog postupka te mogućnosti pokretanja upravnog spora protiv donesenih rješenja.
3.4. OPCIJA 4: - (normativno rješenje)
Usklađivanjem odredbi o potrebi podvrgavanja i frekvenciji tehničkih pregleda motornih vozila te propisivanjem procedure i nadležnosti za obavljanje tehničkih pregleda gospodarskih vozila na cesti.
Ukidanje ograničenja za otvaranje autoškola i ukidanje propisa o minimalnim cijenama osposobljavanja kandidata za vozače, kao i prilagodba mjerodavnih propisa propisima o radnim odnosima.
Redefiniranjem pojma „mladi vozač“ na način da se obuhvate svi vozači motornih vozila do navršene 24. godine života, kojima je izdana vozačka dozvola Republike Hrvatske.
Redefiniranje sustava negativnih prekršajnih bodova, na način da se, kao pravna posljedica prikupljenih 12 negativnih bodova, donosi rješenje o ukidanju i oduzimanju vozačke dozvole, odnosno, kod mladih vozača, već nakon prikupljenih 9 negativnih prekršajnih bodova.
Propisivanje dužnosti podvrgavanja zdravstvenom pregledu prilikom produženja valjanosti vozačke dozvole, nakon navršene 65. godine života vozača.
Propisivanje obaveze podvrgavanju izvanrednom nadzornom zdravstvenom pregledu vozača koji su najmanje tri puta u tri godine pravomoćno kažnjeni zbog upravljanja motornim vozilom s nedopuštenom količinom alkohola u krvi.
Propisivanje mogućnosti da policijski službenik koji obavlja nadzor autoškole i koji utvrdi nepravilnosti u njezinom radu, zaključkom privremeno na mjesec dana zabrani rad, a ukoliko nedostaci ne budu otklonjeni da odgovornim osobama oduzme licenciju za rad.
Jasnim propisivanjem nadležnosti za vođenje upravnog postupka te mogućnosti pokretanja upravnog spora protiv donesenih rješenja.
4. USPOREDBA OPCIJA
Opcija 1: ne poduzimati ništa
Koristi:
zadržavanje pravne stabilnosti
Troškovi:
materijalna odgovornost Republike Hrvatske zbog neusklađivanja s europskom pravnom stečevinom
upitna zdravstvena sposobnost vozača starijih od 65 godina, koji su inicijalno (prilikom prvog dobivanja vozačke dozvole) dobili liječničko uvjerenje o zdravstvenoj sposobnosti, bez ograničenja i njihova posljedična veća opasnost za druge sudionike u prometu
upitna zdravstvena sposobnost vozača koji učestalo bivaju osuđivani zbog upravljanja motornim vozilima s nedopuštenom količinom alkohola u krvi
nepostojanje efikasnog sredstva za dovođenje u red poslovanja nekih autoškola
nejasna situacija u pitanjima nadležnosti za vođenje upravnih postupaka i postupanja u stadiju pravnih lijekova na prvostupanjska rješenja
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
Koristi:
zadržavanje pravne stabilnosti
Troškovi
materijalna odgovornost Republike Hrvatske zbog neusklađivanja s europskom pravnom stečevinom
upitna zdravstvena sposobnost vozača starijih od 65 godina, koji su inicijalno (prilikom prvog dobivanja vozačke dozvole) dobili liječničko uvjerenje o zdravstvenoj sposobnosti, bez ograničenja i njihova posljedična veća opasnost za druge sudionike u prometu
upitna zdravstvena sposobnost vozača koji učestalo bivaju osuđivani zbog upravljanja motornim vozilima s nedopuštenom količinom alkohola u krvi
nepostojanje efikasnog sredstva za dovođenje u red poslovanja nekih autoškola
nejasna situacija u pitanjima nadležnosti za vođenje upravnih postupaka i postupanja u stadiju pravnih lijekova na prvostupanjska rješenja
Opcija 3: (normativno rješenje)
Koristi:
usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije i izbjegavanje penala
izbjegavanje podvrgavanja tehničkom pregledu novih vozila
provjera tehničke ispravnosti gospodarskih vozila na cesti i posljedično izbjegavanje nekih periodičnih tehničkih pregleda koji se danas obavljaju
liberalizacija otvaranja autoškola i deregulacija cijena, što bi trebalo dovesti do jeftinijeg osposobljavanja kandidata za vozače
obuhvaćanje i vozača starijih od 24 godine, u prve dvije godine od stjecanja hrvatske vozačke dozvole, pravnim režimom koji vrijedi za „mlade vozače“
jasnije i jednostavnije definirane pravne posljedice prikupljenog određenog broja negativnih prekršajnih bodova
eliminacija zdravstveno nesposobnih vozača, starijih od 65 godina, iz aktivnog upravljanja motornim vozilima
provjera zdravstvene sposobnosti vozača koji učestalo voze u alkoholiziranom stanju i otvaranje mogućnosti za eliminaciju onih koji imaju zdravstvenih zapreka za samostalno upravljanje motornim vozilima
uspostavljanje efikasnog pravnog sredstva za usklađivanje poslovanja autoškola s mjerodavnim propisima
jasno i s mjerodavnim propisima usklađeno postupanje u upravnim postupcima, koji se vode temeljem Zakona o sigurnosti prometa na cestama
Troškovi
potencijalni gubitci u poslovanju poslovnih subjekata koji su projekcije svojeg poslovanja temeljili na postojećem sustavu i režimu otvaranja i rada autoškola
potencijalno smanjen prihod državnog proračuna i proračuna jedinila lokalne i područne (regionalne) samouprave, zbog manjih obveza po osnovi poreza na dodanu vrijednost i poreza na dobit
povećani troškovi prilikom produžavanja valjanosti vozačkih dozvola nakon navršene 65. godine života
potreba provođenja administrativnog postupka prilikom upućivanja vozača koji je najmanje tri puta u tri godine pravomoćno kažnjen zbog upravljanja motornim vozilom s nedopuštenom količinom alkohola u krvi na izvanredni nadzorni zdravstveni pregled (uz napomenu da je to moguće u okviru postojećeg broja službenika i radnih sati)
Opcija 4:(normativno rješenje)
Koristi:
usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije i izbjegavanje penala
izbjegavanje podvrgavanja tehničkom pregledu novih vozila
provjera tehničke ispravnosti gospodarskih vozila na cesti i posljedično izbjegavanje nekih periodičnih tehničkih pregleda koji se danas obavljaju
liberalizacija otvaranja autoškola i deregulacija cijena, što bi trebalo dovesti do jeftinijeg osposobljavanja kandidata za vozače
obuhvaćanje samo vozača koji su mlađi od 24 godine i kojima je izdana hrvatska vozačka dozvola pravnim režimom koji vrijedi za „mlade vozače“
jasnije i jednostavnije definirane pravne posljedice prikupljenog određenog broja negativnih prekršajnih bodova
eliminacija zdravstveno nesposobnih vozača, starijih od 65 godina, iz aktivnog upravljanja motornim vozilima
provjera zdravstvene sposobnosti vozača koji učestalo voze u alkoholiziranom stanju i otvaranje mogućnosti za eliminaciju onih koji imaju zdravstvenih zapreka za samostalno upravljanje motornim vozilima
uspostavljanje efikasnog pravnog sredstva za usklađivanje poslovanja autoškola s mjerodavnim propisima
jasno i s mjerodavnim propisima usklađeno postupanje u upravnim postupcima, koji se vode temeljem Zakona o sigurnosti prometa na cestama
Troškovi:
potencijalni gubitci u poslovanju poslovnih subjekata koji su projekcije svojeg poslovanja temeljili na postojećem sustavu i režimu otvaranja i rada autoškola
potencijalno smanjen prihod državnog proračuna i proračuna jedinila lokalne i područne (regionalne) samouprave, zbog manjih obveza po osnovi poreza na dodanu vrijednost i poreza na dobit
povećani troškovi prilikom produžavanja valjanosti vozačkih dozvola nakon navršene 65. godine života
potreba provođenja administrativnog postupka prilikom upućivanja vozača koji je najmanje tri puta u tri godine pravomoćno kažnjen zbog upravljanja motornim vozilom s nedopuštenom količinom alkohola u krvi na izvanredni nadzorni zdravstveni pregled (uz napomenu da je to moguće u okviru postojećeg broja službenika i radnih sati)
UPUTA: Ovaj dio Iskaza popunjava se pri ažuriranju Nacrta prijedloga Iskaza, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade Prijedloga Iskaza
5. SAVJETOVANJE
[Savjetovanje se provodi u trajanju od 30 dana, a po potrebi i ovisno o složenosti materije, i duže objavom na internetskoj stranici. Tijekom savjetovanja potrebno je provesti jedno ili više javnih izlaganja materije koja je predmet savjetovanja neposrednim kontaktom s dionicima putem okruglog stola i sl.
Sažetak postupka savjetovanja s javnošću potrebno je iznijeti na jasan način i s točnim datumima početka i završetka savjetovanja, kao i datume provedenog okruglog stola i sl.. Potrebno je navesti broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga koji su pristigli pisanim putem u vrijeme savjetovanja te broj prihvaćenih komentara na Prijedlog Iskaza odnosno na prijedlog propisa. Potrebno je navesti sveukupni broj zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga. Sve se odgovarajuće primjenjuje i na javnu raspravu.]
6. PREPORUČENA OPCIJA
[Kratko i sažeto prezentirajte ukupne rezultate provedenog postupka procjene učinaka propisa. Ukratko zaokružite analizu koristi i troškova za sve opcije, imajući u vidu rezultate analize i provedeno savjetovanja. Na temelju svega izloženog u postupku procjene učinaka propisa sažeto preporučite opciju koja dovodi do rješenja za utvrđeni problem tako što donosi najviše ukupnih koristi u odnosu na ukupne troškove opcija.
PREPORUČENA OPCIJA:
Temeljni kriterij za odabir opcije je da ukupne neto koristi premašuju ukupne neto troškove. Preporučena opcija mora se objektivno temeljiti na prethodnoj izvršenoj analizi i prikupljenim podacima.]
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
[Za preporučenu opciju potrebno je sažeto navesti kratki pregled postupka provedbe, utvrditi osnovne indikatore za praćenje provedbe (osnovne pokazatelje uspješnosti),utvrditi osnovne indikatore za evaluaciju provedbe. Ukoliko do sada nije bilo dostupnih podataka, odnosno podaci nisu bili cjeloviti ili se nisu prikupljali na dobar način, kroz praćenje provedbe preporučene opcije moguće je utvrditi osnovne indikatore na temelju kojih će se podaci početi prikupljati. Za preporučenu opciju potrebno je sažeto opisati način provedbe opcije, navesti tijela odnosno institucije koje bi provodile opciju. Ključno je predvidjeti tko, na koji način i u kojem vremenskom okviru provodi preporučenu opciju. Sažeto i jasno navedite vremenske rokove provedbe i glavne rezultate provedbe kako bi se omogućilo kontinuirano praćenje provedbe, kao i naknadna evaluacija provedbe opcija.]
8. PRILOZI
[U prilogu se prilažu važniji dokumenti, analize i rezultati korisni za donositelje odluka. Ako je riječ o opširnijim dokumentima, prilažu se sažeci dokumenta uz navođenje izvora. U priloge se također mogu staviti dokumenti nastali u postupku procjene učinaka propisa. Priloge je potrebno numerirati i ovdje navesti nazive priloga.]
TEZE O SADRŽAJU ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMAZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA
Naziv propisa
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama
Naznake i obuhvat materije koja se namjerava Zakonom urediti
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama namjeravaju se novelirati odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama („Narodne novine“ br. 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 92/14 i 64/15) kojima se:
1. U hrvatsko nacionalno pravo prenose se odredbe triju europskih direktiva iz područja tehničkih pregleda vozila:
- Direktive 2014/45/EU Europskog parlamenta i Vijeća, od 3. travnja 2014. o periodičnim tehničkim pregledima motornih vozila i njihovih priključnih vozila te stavljanju izvan snage Direktive 2009/40/EZ,
- Direktive 2014/46/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 3. travnja 2014.g. o izmjeni Direktive Vijeća 1999/37/EZ o dokumentima za registraciju vozila,
- Direktive 2014/47/EU Europskog parlamenta i Vijeća, od 3. travnja 2014. o pregledima tehničke ispravnosti na cesti gospodarskih vozila koja prometuju u Uniji i stavljanju izvan snage Direktive 2000/30/EZ .
2. Potrebno je izmijeniti odredbe postojećih propisa u dijelu koji regulira osposobljavanje kandidata za vozače motornih vozila, a koje se odnose na utvrđivanje „gospodarskih potreba“ te kvantitativnog i teritorijalnog ograničenja kao kriterija za otvaranje autoškola te u zamjenu za postojeće reguliranje tarife odnosno minimalne cijene satnice osposobljavanja kandidata za vozače prepustit će se da se tarife određuju na tržištu.
3. U tom kontekstu uređuje se područje upravnog i stručnog nadzora nad radom privrednih subjekata, ovlaštenih stručnih organizacija te odgovornih osoba i djelatnika u njima na način da se u slučajevima kada policijski službenik u obavljanju nadzora utvrdi da oni ne obavljaju poslove u skladu s propisima istima se rješenjem privremeno zabranjuje rad, a ukoliko se utvrđeni nedostaci u propisanom roku ne uklone licenciranim djelatnicima oduzima se dozvola (licenca).
4. Definiraju se pojmovi, tako da se redefinira pojam „mladi vozač “ i uvede novi pojam „tehnički pregled“.
5. Brišu se sva preostala ograničenja za mlade vozače.
6. Redefinira se uloga i funkcija negativnih prekršajnih bodova, na način da se, po prikupljenom određenom broju (9 ili 12) negativnih prekršajnih bodova ukida vozačka dozvola na vrijeme od dvije godine
7. Propisuje se obaveza podvrgavanja zdravstvenom pregledu osobama nakon 65. godine života prilikom produljenja vozačke dozvole, te izvanrednom liječničkom pregledu vozača i instruktora vožnje koji su najmanje tri puta u tri godine pravomoćno kažnjeni zbog upravljanja vozilom s nedopuštenom količinom alkohola u krvi.
8. Eksplicitno će se propisati nemogućnost podnošenja žalbi na rješenja donesena u upravnom postupku, sukladno odredbama članaka 5., 183. i 286. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, te se pojedine odredbe zakona nomotehnički uređuju.
Obrazloženje problema koji se namjeravaju riješiti
Sukladno odredbama važećeg Zakona o sigurnosti prometa na cestama, tehnički pregledi motornih vozila obavljaju i prilikom prve registracije novog vozila, što nije nužno za postizanje optimalne razine sigurnosti vozila te će se taj pregled ukinuti.
Otvaranje i poslovanje auto škola potrebno je liberalizirati, radi poštivanja pravila o tržišnom natjecanju.
Zakonom izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama želi se redefinirati pojam „mladi vozač“, pod kojeg bi potpadali svi vozači motornih vozila do navršene 24. godine života i svi vozači motornih vozila u prve dvije godine od stjecanja vozačke dozvole. Mladi vozači ne bi imali nikakva posebna ograničenja u mogućnosti upravljanja motornim vozilima (vremenska, s obzirom na snagu motora, niža dopuštena brzina kretanja i sl.), već bi se na njih primjenjivala opća pravila koja vrijede i za sve ostale vozače.
S obzirom na činjenicu da mladi vozači i vozači s nedovoljno vozačkog iskustva, uzrokuju nerazmjerno veći broj prometnih nesreća u odnosu na sve ostale vozače, namjera je posebnim pravnim režimom, kojim bi granica za ukidanje (suspenziju) vozačke dozvole zbog prikupljenih negativnih prekršajnih bodova bila nešto niža (9 bodova) od granice koja vrijedi za sve ostale vozače (12 bodova), utjecati na ponašanje te skupine vozača. Ovo stoga što se u toj najosjetljivijoj fazi vozačkog staža, odnosno za vrijeme stjecanja prvih vozačkih iskustava u prve dvije godine nakon stjecanja vozačke dozvole, očekuje da vozači motornih vozila u većoj mjeri poštuju prometne propise odnosno može im se tolerirati manje transgresija u odnosu na vozače koji već imaju višegodišnje iskustvo u upravljanju motornim vozilima.
Propisuje se obaveza podvrgavanja zdravstvenom pregledu osobama nakon 65. godine života prilikom produljenja vozačke dozvole, zbog zdravstvenih promjena koje se mogu pojaviti u toj dobi i koje mogu utjecati na sposobnost upravljanja vozilima.
Također, potrebno je podvrgnuti izvanrednom liječničkom pregledu vozača i instruktora vožnje koji su najmanje tri puta u tri godine pravomoćno kažnjeni zbog upravljanja vozilom s nedopuštenom količinom alkohola u krvi, kako bi se utvrdila njihova zdravstvena sposobnost za upravljanje vozilima.
Pozitivne odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama ne propisuju na jasan način postupanje u upravnim postupcima koji se vode sukladno odredbama članaka 5., 183. i 286. te će se ta pitanja riješiti eksplicitnim propisivanjem nemogućnost podnošenja žalbi na ta rješenja donesena u upravnom postupku, odnosno postojat će mogućnost pokretanja upravnog spora.
Važeći sustav negativnih prekršajnih bodova omogućava izricanje zabrane upravljanja motornim vozilima, na 9 ili 12 mjeseci, određenih ili svih kategorija motornih vozila, nakon prikupljenih 9 negativnih prekršajnih bodova. Pod određenim pretpostavkama, moguće je i izricanje mjere poništenja vozačke dozvole. Važeće rješenje u praksi ne funkcionira na zadovoljavajući način te se namjerava, pojednostavljivanjem postupka i pretpostavki za ukidanje vozačke dozvole, na učinkovitiji način iskoristiti institut pravnih posljedica osude. Sukladno predloženom rješenju, do ukidanja vozačke dozvole bi dolazilo kada i ako bi vozač skupio 12 negativnih prekršajnih bodova, odnosno u slučaju da mladi vozač skupi 9 negativnih prekršajnih bodova.
Ciljevi koji se namjeravaju postići
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama namjeravaju se novelirati odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama („Narodne novine“ br. 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 92/14 i 64/15) a cilj je:
- uskladiti hrvatsko nacionalno zakonodavstvo s pravnom stečevinom Europske unije,
- uskladiti način obavljanja tehničkih pregleda i tehnički pregled gospodarskih vozila na cesti,
- liberalizacija otvaranja i rada autoškola,
- pojednostaviti ukidanje vozačke dozvole recidivistima u najtežim prekršajima protiv sigurnosti prometa na cestama,
- usklađivanje s odredbama zakona kojim se uređuje upravni postupak,
- uvođenjem obaveze liječničkog pregleda kod produljenja vozačke dozvole za osobe starije od 65 godina starosti i uvođenjem izvanrednog liječničkog pregleda vozačima i instruktorima vožnje koji su najmanje tri puta u tri godine pravomoćno kažnjeni zbog upravljanja vozilom s nedopuštenom količinom alkohola u krvi povećati sigurnost svih sudionika u cestovnom prometu.
NACRT PRIJEDLOGA ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA
UPUTA: Tekst označen italicom potrebno je brisati tijekom popunjavanja obrasca.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
1. PROBLEM
U hrvatsko nacionalno pravo potrebno je prenijeti odredbe triju europskih direktiva: Direktive 2014/45/EU Europskog parlamenta i Vijeća, od 3. travnja 2014. o periodičnim tehničkim pregledima motornih vozila i njihovih priključnih vozila te stavljanju izvan snage Direktive 2009/40/EZ, Direktive 2014/46/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 3. travnja 2014.g. o izmjeni Direktive Vijeća 1999/37/EZ o dokumentima za registraciju vozila i Direktive 2014/47/EU Europskog parlamenta i Vijeća, od 3. travnja 2014. o pregledima tehničke ispravnosti na cesti gospodarskih vozila koja prometuju u Uniji i stavljanju izvan snage Direktive 2000/30/EZ.
Također, sukladno pismu službene obavijesti Glavnog tajništva Europske komisije kojim je protiv Republike Hrvatske pokrenut predsudski postupak zbog povrede prava Europske unije (neusklađenosti hrvatskog zakonodavstva o osnivanju autoškola sa zakonodavstvom Europske unije, odnosno Direktivom 2016/123/EZ Europskog parlamenta i vijeća od 12. prosinca 2006. godine o uslugama na unutarnjem tržištu) potrebno je u hrvatsko nacionalno pravo unijeti izmjene sukladno stavu Europske komisije (neispunjavanje obaveza na temelju članka 14. stavka 5. te članka 15. stavka 2. točka (f) i (g) i stavka 3. Direktive o uslugama).
Nadalje, s obzirom na činjenicu da mladi vozači i vozači s nedovoljno vozačkog iskustva, uzrokuju nerazmjerno veći broj prometnih nesreća u odnosu na sve ostale vozače, namjera je posebnim pravnim režimom, kojim bi granica za ukidanje (suspenziju) vozačke dozvole zbog prikupljenih negativnih prekršajnih bodova bila nešto niža (9 bodova) od granice koja vrijedi za sve ostale vozače (12 bodova), utjecati na ponašanje te skupine vozača. Ovo stoga što se u toj najosjetljivijoj fazi vozačkog staža, odnosno za vrijeme stjecanja prvih vozačkih iskustava, očekuje da vozači motornih vozila u većoj mjeri poštuju prometne propise odnosno može im se tolerirati manje transgresija u odnosu na vozače koji već imaju višegodišnje iskustvo u upravljanju motornim vozilima.
Notorna je činjenica da nakon 65. godine života dolazi do zdravstvenih promjena koje mogu utjecati na sposobnost upravljanja vozilima, a sukladno važećem zakonskom rješenju ne postoji obaveza takvih vozača da se, barem prilikom produženja valjanosti vozačke dozvole, podvrgavaju liječničkim pregledima.
Sukladno važećem zakonskom rješenju, na izvanredni nadzorni zdravstveni pregled upućuju se vozači kod kojih je utvrđeno da su upravljali motornim vozilom pod utjecajem droga ili lijekova ili ako su u krvi imali alkohola iznad 1,5 g/kg (dovoljan je jedan takav slučaj), dok se osobe koje učestalo upravljaju motornim vozilima s nižom koncentracijom alkohola u krvi nisu dužne uputiti na izvanredni nadzorni zdravstveni pregled, iako se za njih može opravdano posumnjati da imaju problem s alkoholom.
Dosadašnji sustav nadzora nad radom autoškola nije se pokazao učinkovitim, u smislu da su neke autoškole svjesno i namjerno kršile mjerodavne propise koji reguliraju njihov rad, znajući da ne mogu biti zatvorene već, samo u slučaju da nepravilnosti budu utvrđene prilikom nadzora, mogu dobiti rok za otklanjanje tih nedostataka.
Također, sukladno pozitivnim odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, nije na jasan i odgovarajući način regulirano vođenje nekih upravnih postupaka, sukladno odredbama zakona kojima se regulira upravni postupak i upravni spor.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
2. CILJEVI
Cilj je uskladiti hrvatsko zakonodavstvo s pravnom stečevinom Europske unije u području tehničkih pregleda motornih vozila i autoškola (osposobljavanja kandidata za vozače).
Redefiniranjem pojma „mladi vozač“ na drugačiji način regulirati ponašanje mladih vozača u prometu na cestama te propisati proceduru ukidanja (suspenzije) vozačke dozvole na dvije godine, kao posljedicu prikupljenog određenog broja (9 ili 12) negativnih prekršajnih bodova. Time se želi, pored mladih vozača, utjecati na ponašanje svih vozača u prometu koji čine teške prekršaje u kratkom vremenskom razdoblju (recidivisti) radi povećanja sigurnosti cestovnog prometa.
Propisivanjem obaveze podvrgavanja zdravstvenom pregledu osobama nakon 65. godine života prilikom produljenja vozačke dozvole žele se osigurati uvjeti za veću sigurnost cestovnog prometa. Naime, kod osoba starijih od 65 godina može doći do bitnih promjena u zdravstvenom stanju koje utječu na sigurno upravljanje vozilom,a prilikom izdavanja vozačke dozvole nije bilo zdravstvenih ograničenja. Time bi se ponovno uspostavio dodatni mehanizam nadzora nad zdravstvenom sposobnošću za upravljanje vozilom vozača starijih od 65 godina.
Obavezom podvrgavanja izvanrednom liječničkom pregledu vozača i instruktora vožnje koji je najmanje tri puta u tri godine pravomoćno kažnjene zbog upravljanja vozilom s nedopuštenom količinom alkohola u krvi želi se pojačati liječnička kontrola osoba koje učestalo konzumiraju alkohol te upravljaju vozilom.
Jedan od ciljeva je policijskim službenicima dati učinkovita pravna sredstva u obavljanju nadzora nad radom autoškola.
Također, želi se jasno propisati upravni postupak odnosno pokretanje upravnog spora, sukladno odredbama odgovarajućih zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
3. MOGUĆE OPCIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
3.1. OPCIJA 1 – ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
Neusklađivanje s europskim direktivama na području tehničkih pregleda vozila može dovesti do plaćanja penala. Ista stvar može se očekivati i ako se ne korigiraju odredbe kognitivnih propisa na području otvaranja i rada autoškola, koje su u suprotnosti s pravilima o slobodi tržišnog natjecanja na području pružanja usluga i tržišnog određivanja cijena tih usluga.
Kod pitanja mladih vozača, koji su trenutno definirani kao vozači u dobi do 24 godine i, osim zabrane upravljanja motornim vozilima ako u krvi imaju alkohola i nešto niže dopuštene brzine kretanja (za čije prekoračenje nisu propisane kazne), nemaju nikakvih posebnih ograničenja u odnosu na sve ostale vozače. Također, kod sustava negativnih prekršajnih bodova, izriču se „mjere zabrane upravljanja motornim vozilom“, u trajanju od 12 mjeseci za sve kategorije vozila ili 9 mjeseci za onu kategoriju vozila kojom je pretežito skupio negativne prekršajne bodove, ovisno o činjenici je li vozač prikupio devet negativnih prekršajnih bodova samo ili pretežito za prekršaje za koje su Zakonom o sigurnosti prometa na cestama propisana tri negativna prekršajna boda ili ih je skupio pretežito za prekršaje za koje su propisana manje od tri negativna prekršajna boda. Pored toga, sudska kontrola zakonitosti tih rješenja, koja u prvom stupnju, u upravnom postupku, donose policijske uprave, odnosno postaje, osigurana je pred Visokim prekršajnim sudom Republike Hrvatske. Ovakvo rješenje nije zadovoljavajuće niti sa stajališta pravne sigurnosti i predvidljivosti posljedica za zabranjena ponašanja niti zadovoljava standarde upravnog postupka i upravnog spora.
U važećem sustavu zdravstvenih pregleda vozača i kandidata za vozače moguće je da kandidat za vozača, čak i prije navršene 18. godine života, dobije uvjerenje o zdravstvenoj sposobnosti za vozača, na temelju kojega ostvari pravo na izdavanje vozačke dozvole, koju onda može produžavati svakih 10 godina, bez obavljanja novog zdravstvenog pregleda. U tom razdoblju moguće je doživjeti značajne promjene zdravstvenog stanja, koje mogu utjecati i na sposobnost sigurnog upravljanja vozilima. Jedini kontrolni mehanizam osiguran je kroz institut izvanrednog nadzornog zdravstvenog pregleda vozača.
Kod vozača koji upravljaju motornim vozilima pod utjecajem alkohola propisano je da se na izvanredni nadzorni zdravstveni pregled upućuje vozač i instruktor vožnje kod kojih je utvrđen udio alkohola u krvi viši od 1,50 g/kg, za što je dovoljan jedan takav slučaj. Vozači koji bi opetovano upravljali motornim vozilima s nešto nižim koncentracijama alkohola u krvi ne bi se mogli uputiti na izvanredni nadzorni zdravstveni pregled po ovoj osnovi.
Prilikom nadzora rada autoškola, kada policijski službenici utvrde nepravilnosti i nezakonitosti u njihovom radu mogu samo zaključkom narediti otklanjanje tih nedostataka u određenom roku. Tek ako nedostaci ne bi bili otklonjeni autoškoli se može zabraniti rad. Ovo omogućava poslovnim subjektima koji se bave osposobljavanjem kandidata za vozače da svjesno i namjerno krše mjerodavne propise, kako bi ostvarili prednost pred konkurentima koji poštuju propise, a tek u slučaju da budu uhvaćeni, dobiju rok za usklađivanje poslovanja s mjerodavnim propisima.
Prilikom vođenja upravnih postupaka, sukladno odredbama članaka 5., 183. i 286. Zakona o sigurnosti prometa na cestama dolazi do nejasnoća po pitanjima stvarne nadležnosti za odlučivanje u pojedinim upravnim stvarima, dopuštenosti žalbe i nadležnom tijelu za njezino rješavanje te, posljedično, upravnosudske kontrole zakonitosti vođenja tih postupaka.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
3.2. OPCIJA 2: - (nenormativno rješenje)
Za usklađivanje s europskim direktivama na području tehničkih pregleda vozila, kao i s pravnom stečevinom na području pružanja usluga (osposobljavanje kandidata za vozače) ne postoji nenormativno rješenje.
Po pitanju mladih vozača moguće je daljnjim podizanjem kvalitete njihove edukacije i prometno-preventivnim kampanjama utjecati na njihovo ponašanje u prometu. Za redefiniranje njihovog statusa kako bi se obuhvatili i vozači koji su stekli vozačku dozvolu tek nakon 24. godine ne postoji nenormativno rješenje. Isto tako, za svrsishodnije korištenje negativnih prekršajnih bodova ne postoji nenormativno rješenje, odnosno nužno je noveliranje zakonskih odredbi koje reguliranju posljedice prikupljenih negativnih prekršajnih bodova.
Kod vozača kod kojih je došlo do značajnijih promjena zdravstvenog stanja, koje mogu utjecati na sposobnost sigurnog upravljanja vozilima, moguće je, prvenstveno prometno-preventivnim kampanjama, utjecati na njihovu svijest i savjest da sami dobrovoljno prestanu konzumirati svoje pravo na upravljanje motornim vozilima, iako imaju važeću vozačku dozvolu odnosno mogu joj produžiti valjanost, bez dokazivanja svoje zdravstvene sposobnosti za vožnju.
Vozače, koji su opetovano zatečeni u upravljanju motornim vozilima pod utjecajem alkohola i za to pravomoćno osuđeni, moguće je uputiti na izvanredni nadzorni zdravstveni pregled po drugoj osnovi, ali je za to potrebna ili obavijest liječnika da je kod vozača došlo do promjene zdravstvenog stanja zbog čega više nije sposoban za sigurno upravljanje vozilima (sumnja na alkoholizam) ili zahtjev nekog tijela ovlaštenog za nadzor prometa ili pravne ili fizičke osobe kod koje je vozač zaposlen.
Kod nadzora rada autoškola, odnosno problema s nedostatkom efikasnog pravnog sredstva za sankcioniranje onih poslovnih subjekata koji ne poštuju propise, kao i kod pitanja vođenja upravnog postupka i upravnog spora ne postoji nenormativno rješenje.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
3.3. OPCIJA 3: - (normativno rješenje)
Usklađivanjem odredbi o potrebi podvrgavanja i frekvenciji tehničkih pregleda motornih vozila te propisivanjem procedure i nadležnosti za obavljanje tehničkih pregleda gospodarskih vozila na cesti.
Ukidanje ograničenja za otvaranje autoškola i ukidanje propisa o minimalnim cijenama osposobljavanja kandidata za vozače, kao i prilagodba mjerodavnih propisa propisima o radnim odnosima.
Redefiniranjem pojma „mladi vozač“ na način da se, osim vozača do navršene 24. godine života obuhvate i vozači motornih vozila, kojima je izdana vozačka dozvola Republike Hrvatske, prve dvije godine od dana izdavanja.
Redefiniranje sustava negativnih prekršajnih bodova, na način da se, kao pravna posljedica prikupljenih 12 negativnih bodova, donosi rješenje o ukidanju i oduzimanju vozačke dozvole, odnosno, kod mladih vozača, već nakon prikupljenih 9 negativnih prekršajnih bodova.
Propisivanje dužnosti podvrgavanja zdravstvenom pregledu prilikom produženja valjanosti vozačke dozvole, nakon navršene 65. godine života vozača.
Propisivanje obaveze podvrgavanju izvanrednom nadzornom zdravstvenom pregledu vozača koji su najmanje tri puta u tri godine pravomoćno kažnjeni zbog upravljanja motornim vozilom s nedopuštenom količinom alkohola u krvi.
Propisivanje mogućnosti da policijski službenik koji obavlja nadzor autoškole i koji utvrdi nepravilnosti u njezinom radu, zaključkom privremeno na mjesec dana zabrani rad, a ukoliko nedostaci ne budu otklonjeni da odgovornim osobama oduzme licenciju za rad.
Jasnim propisivanjem nadležnosti za vođenje upravnog postupka te mogućnosti pokretanja upravnog spora protiv donesenih rješenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
3.4. OPCIJA 4: - (normativno rješenje)
Usklađivanjem odredbi o potrebi podvrgavanja i frekvenciji tehničkih pregleda motornih vozila te propisivanjem procedure i nadležnosti za obavljanje tehničkih pregleda gospodarskih vozila na cesti.
Ukidanje ograničenja za otvaranje autoškola i ukidanje propisa o minimalnim cijenama osposobljavanja kandidata za vozače, kao i prilagodba mjerodavnih propisa propisima o radnim odnosima.
Redefiniranjem pojma „mladi vozač“ na način da se obuhvate svi vozači motornih vozila do navršene 24. godine života, kojima je izdana vozačka dozvola Republike Hrvatske.
Redefiniranje sustava negativnih prekršajnih bodova, na način da se, kao pravna posljedica prikupljenih 12 negativnih bodova, donosi rješenje o ukidanju i oduzimanju vozačke dozvole, odnosno, kod mladih vozača, već nakon prikupljenih 9 negativnih prekršajnih bodova.
Propisivanje dužnosti podvrgavanja zdravstvenom pregledu prilikom produženja valjanosti vozačke dozvole, nakon navršene 65. godine života vozača.
Propisivanje obaveze podvrgavanju izvanrednom nadzornom zdravstvenom pregledu vozača koji su najmanje tri puta u tri godine pravomoćno kažnjeni zbog upravljanja motornim vozilom s nedopuštenom količinom alkohola u krvi.
Propisivanje mogućnosti da policijski službenik koji obavlja nadzor autoškole i koji utvrdi nepravilnosti u njezinom radu, zaključkom privremeno na mjesec dana zabrani rad, a ukoliko nedostaci ne budu otklonjeni da odgovornim osobama oduzme licenciju za rad.
Jasnim propisivanjem nadležnosti za vođenje upravnog postupka te mogućnosti pokretanja upravnog spora protiv donesenih rješenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
4. USPOREDBA OPCIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Opcija 1: ne poduzimati ništa
Koristi:
zadržavanje pravne stabilnosti
Troškovi:
nepostojanje efikasnog sredstva za dovođenje u red poslovanja nekih autoškola
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
Koristi:
zadržavanje pravne stabilnosti
Troškovi
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Opcija 3: (normativno rješenje)
Koristi:
Troškovi
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Opcija 4: (normativno rješenje)
Koristi:
Troškovi:
UPUTA: Ovaj dio Iskaza popunjava se pri ažuriranju Nacrta prijedloga Iskaza, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade Prijedloga Iskaza
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
5. SAVJETOVANJE
[Savjetovanje se provodi u trajanju od 30 dana, a po potrebi i ovisno o složenosti materije, i duže objavom na internetskoj stranici. Tijekom savjetovanja potrebno je provesti jedno ili više javnih izlaganja materije koja je predmet savjetovanja neposrednim kontaktom s dionicima putem okruglog stola i sl.
Sažetak postupka savjetovanja s javnošću potrebno je iznijeti na jasan način i s točnim datumima početka i završetka savjetovanja, kao i datume provedenog okruglog stola i sl.. Potrebno je navesti broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga koji su pristigli pisanim putem u vrijeme savjetovanja te broj prihvaćenih komentara na Prijedlog Iskaza odnosno na prijedlog propisa. Potrebno je navesti sveukupni broj zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga. Sve se odgovarajuće primjenjuje i na javnu raspravu.]
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
6. PREPORUČENA OPCIJA
[Kratko i sažeto prezentirajte ukupne rezultate provedenog postupka procjene učinaka propisa. Ukratko zaokružite analizu koristi i troškova za sve opcije, imajući u vidu rezultate analize i provedeno savjetovanja. Na temelju svega izloženog u postupku procjene učinaka propisa sažeto preporučite opciju koja dovodi do rješenja za utvrđeni problem tako što donosi najviše ukupnih koristi u odnosu na ukupne troškove opcija.
PREPORUČENA OPCIJA:
Temeljni kriterij za odabir opcije je da ukupne neto koristi premašuju ukupne neto troškove. Preporučena opcija mora se objektivno temeljiti na prethodnoj izvršenoj analizi i prikupljenim podacima.]
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
[Za preporučenu opciju potrebno je sažeto navesti kratki pregled postupka provedbe, utvrditi osnovne indikatore za praćenje provedbe (osnovne pokazatelje uspješnosti), utvrditi osnovne indikatore za evaluaciju provedbe. Ukoliko do sada nije bilo dostupnih podataka, odnosno podaci nisu bili cjeloviti ili se nisu prikupljali na dobar način, kroz praćenje provedbe preporučene opcije moguće je utvrditi osnovne indikatore na temelju kojih će se podaci početi prikupljati. Za preporučenu opciju potrebno je sažeto opisati način provedbe opcije, navesti tijela odnosno institucije koje bi provodile opciju. Ključno je predvidjeti tko, na koji način i u kojem vremenskom okviru provodi preporučenu opciju. Sažeto i jasno navedite vremenske rokove provedbe i glavne rezultate provedbe kako bi se omogućilo kontinuirano praćenje provedbe, kao i naknadna evaluacija provedbe opcija.]
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
8. PRILOZI
[U prilogu se prilažu važniji dokumenti, analize i rezultati korisni za donositelje odluka. Ako je riječ o opširnijim dokumentima, prilažu se sažeci dokumenta uz navođenje izvora. U priloge se također mogu staviti dokumenti nastali u postupku procjene učinaka propisa. Priloge je potrebno numerirati i ovdje navesti nazive priloga.]
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
TEZE O SADRŽAJU ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Naziv propisa
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Naznake i obuhvat materije koja se namjerava Zakonom urediti
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama namjeravaju se novelirati odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama („Narodne novine“ br. 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 92/14 i 64/15) kojima se:
1. U hrvatsko nacionalno pravo prenose se odredbe triju europskih direktiva iz područja tehničkih pregleda vozila:
- Direktive 2014/45/EU Europskog parlamenta i Vijeća, od 3. travnja 2014. o periodičnim tehničkim pregledima motornih vozila i njihovih priključnih vozila te stavljanju izvan snage Direktive 2009/40/EZ,
- Direktive 2014/46/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 3. travnja 2014.g. o izmjeni Direktive Vijeća 1999/37/EZ o dokumentima za registraciju vozila,
- Direktive 2014/47/EU Europskog parlamenta i Vijeća, od 3. travnja 2014. o pregledima tehničke ispravnosti na cesti gospodarskih vozila koja prometuju u Uniji i stavljanju izvan snage Direktive 2000/30/EZ .
2. Potrebno je izmijeniti odredbe postojećih propisa u dijelu koji regulira osposobljavanje kandidata za vozače motornih vozila, a koje se odnose na utvrđivanje „gospodarskih potreba“ te kvantitativnog i teritorijalnog ograničenja kao kriterija za otvaranje autoškola te u zamjenu za postojeće reguliranje tarife odnosno minimalne cijene satnice osposobljavanja kandidata za vozače prepustit će se da se tarife određuju na tržištu.
3. U tom kontekstu uređuje se područje upravnog i stručnog nadzora nad radom privrednih subjekata, ovlaštenih stručnih organizacija te odgovornih osoba i djelatnika u njima na način da se u slučajevima kada policijski službenik u obavljanju nadzora utvrdi da oni ne obavljaju poslove u skladu s propisima istima se rješenjem privremeno zabranjuje rad, a ukoliko se utvrđeni nedostaci u propisanom roku ne uklone licenciranim djelatnicima oduzima se dozvola (licenca).
4. Definiraju se pojmovi, tako da se redefinira pojam „mladi vozač “ i uvede novi pojam „tehnički pregled“.
5. Brišu se sva preostala ograničenja za mlade vozače.
6. Redefinira se uloga i funkcija negativnih prekršajnih bodova, na način da se, po prikupljenom određenom broju (9 ili 12) negativnih prekršajnih bodova ukida vozačka dozvola na vrijeme od dvije godine
7. Propisuje se obaveza podvrgavanja zdravstvenom pregledu osobama nakon 65. godine života prilikom produljenja vozačke dozvole, te izvanrednom liječničkom pregledu vozača i instruktora vožnje koji su najmanje tri puta u tri godine pravomoćno kažnjeni zbog upravljanja vozilom s nedopuštenom količinom alkohola u krvi.
8. Eksplicitno će se propisati nemogućnost podnošenja žalbi na rješenja donesena u upravnom postupku, sukladno odredbama članaka 5., 183. i 286. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, te se pojedine odredbe zakona nomotehnički uređuju.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Obrazloženje problema koji se namjeravaju riješiti
Sukladno odredbama važećeg Zakona o sigurnosti prometa na cestama, tehnički pregledi motornih vozila obavljaju i prilikom prve registracije novog vozila, što nije nužno za postizanje optimalne razine sigurnosti vozila te će se taj pregled ukinuti.
Otvaranje i poslovanje auto škola potrebno je liberalizirati, radi poštivanja pravila o tržišnom natjecanju.
Zakonom izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama želi se redefinirati pojam „mladi vozač“, pod kojeg bi potpadali svi vozači motornih vozila do navršene 24. godine života i svi vozači motornih vozila u prve dvije godine od stjecanja vozačke dozvole. Mladi vozači ne bi imali nikakva posebna ograničenja u mogućnosti upravljanja motornim vozilima (vremenska, s obzirom na snagu motora, niža dopuštena brzina kretanja i sl.), već bi se na njih primjenjivala opća pravila koja vrijede i za sve ostale vozače.
S obzirom na činjenicu da mladi vozači i vozači s nedovoljno vozačkog iskustva, uzrokuju nerazmjerno veći broj prometnih nesreća u odnosu na sve ostale vozače, namjera je posebnim pravnim režimom, kojim bi granica za ukidanje (suspenziju) vozačke dozvole zbog prikupljenih negativnih prekršajnih bodova bila nešto niža (9 bodova) od granice koja vrijedi za sve ostale vozače (12 bodova), utjecati na ponašanje te skupine vozača. Ovo stoga što se u toj najosjetljivijoj fazi vozačkog staža, odnosno za vrijeme stjecanja prvih vozačkih iskustava u prve dvije godine nakon stjecanja vozačke dozvole, očekuje da vozači motornih vozila u većoj mjeri poštuju prometne propise odnosno može im se tolerirati manje transgresija u odnosu na vozače koji već imaju višegodišnje iskustvo u upravljanju motornim vozilima.
Propisuje se obaveza podvrgavanja zdravstvenom pregledu osobama nakon 65. godine života prilikom produljenja vozačke dozvole, zbog zdravstvenih promjena koje se mogu pojaviti u toj dobi i koje mogu utjecati na sposobnost upravljanja vozilima.
Također, potrebno je podvrgnuti izvanrednom liječničkom pregledu vozača i instruktora vožnje koji su najmanje tri puta u tri godine pravomoćno kažnjeni zbog upravljanja vozilom s nedopuštenom količinom alkohola u krvi, kako bi se utvrdila njihova zdravstvena sposobnost za upravljanje vozilima.
Pozitivne odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama ne propisuju na jasan način postupanje u upravnim postupcima koji se vode sukladno odredbama članaka 5., 183. i 286. te će se ta pitanja riješiti eksplicitnim propisivanjem nemogućnost podnošenja žalbi na ta rješenja donesena u upravnom postupku, odnosno postojat će mogućnost pokretanja upravnog spora.
Važeći sustav negativnih prekršajnih bodova omogućava izricanje zabrane upravljanja motornim vozilima, na 9 ili 12 mjeseci, određenih ili svih kategorija motornih vozila, nakon prikupljenih 9 negativnih prekršajnih bodova. Pod određenim pretpostavkama, moguće je i izricanje mjere poništenja vozačke dozvole. Važeće rješenje u praksi ne funkcionira na zadovoljavajući način te se namjerava, pojednostavljivanjem postupka i pretpostavki za ukidanje vozačke dozvole, na učinkovitiji način iskoristiti institut pravnih posljedica osude. Sukladno predloženom rješenju, do ukidanja vozačke dozvole bi dolazilo kada i ako bi vozač skupio 12 negativnih prekršajnih bodova, odnosno u slučaju da mladi vozač skupi 9 negativnih prekršajnih bodova.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Ciljevi koji se namjeravaju postići
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama namjeravaju se novelirati odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama („Narodne novine“ br. 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 92/14 i 64/15) a cilj je:
- uskladiti hrvatsko nacionalno zakonodavstvo s pravnom stečevinom Europske unije,
- uskladiti način obavljanja tehničkih pregleda i tehnički pregled gospodarskih vozila na cesti,
- liberalizacija otvaranja i rada autoškola,
- pojednostaviti ukidanje vozačke dozvole recidivistima u najtežim prekršajima protiv sigurnosti prometa na cestama,
- usklađivanje s odredbama zakona kojim se uređuje upravni postupak,
- uvođenjem obaveze liječničkog pregleda kod produljenja vozačke dozvole za osobe starije od 65 godina starosti i uvođenjem izvanrednog liječničkog pregleda vozačima i instruktorima vožnje koji su najmanje tri puta u tri godine pravomoćno kažnjeni zbog upravljanja vozilom s nedopuštenom količinom alkohola u krvi povećati sigurnost svih sudionika u cestovnom prometu.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova