ISKAZ O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O TRŽIŠTU NAFTE I NAFTNIH DERIVATA
Zagreb, 18. siječnja 2017. godine
1. PROBLEM
Analizom postojećeg stanja utvrđeno je da na području djelovanja Ministarstva zaštite okoliša i energetike djeluje nekoliko pravnih osoba s javnim ovlastima i trgovačkih društava u državnom vlasništvu, a koji su usko vezani uz energetiku te čiji se poslovi procesno nadovezuju odnosno postoji određena povezanost poslova te ih je potrebno racionalizirati. Navedeno ukazuje na problem nedovoljne učinkovitosti tijela javne uprave, velikog broja pravnih osoba čije se djelatnosti i nadležnosti preklapaju i troškova Državnog proračuna za javnu i državnu upravu. Stoga se normativnim rješenjem namjeravaju riješiti navedeni problemi, a sve u skladu sa preporukama Vijeća Europske unije od dana 14. srpnja 2015. godine i Nacionalnim programom reformi za 2016. godinu koji slijedi navedene preporuke, a čiji su ciljevi makroekonomska stabilnost i fiskalna održivost kroz poboljšanje upravljanja javnim financijama te veća učinkovitost i transparentnost javnog sektora kroz racionalizaciju sustava i poslova javne uprave.
U okviru postizanja makroekonomske stabilnosti i fiskalne održivosti potrebno je, između ostaloga, poboljšati proračunsko planiranje i kontrolu rashoda, standardizirati materijalne rashode i smanjiti rashode za zaposlene u javnoj upravi i javnim službama. U okviru postizanja veće učinkovitosti i transparentnosti javnog sektora potrebno je racionalizirati sustav pravnih osoba s javnim ovlastima. Sukladno navedenom, potrebno je spojiti pravne osobe s istim odnosno sličnim područjem djelovanja u jednu pravnu osobu kao što je to slučaj kod Agencije za ugljikovodike (dalje u tekstu: AZU) i Hrvatske agencije za obvezne zalihe nafte i naftnih derivata (dalje u tekstu: HANDA).
AZU je osnovana Zakonom o osnivanju Agencije za ugljikovodike (Narodne novine, broj 14/14) kao javna ustanova u svrhu pružanja sustavne operativne podrške nadležnim tijelima u poslovima vezanim za istraživanje i eksploataciju ugljikovodika (nafte i plina), kao i trajno zbrinjavanje plinova u geološkim strukturama. S druge strane, HANDA je također javna ustanova osnovana Zakonom o tržištu nafte i naftnih derivata (Narodne novine, broj 19/14) te je jedinstveno tijelo ovlašteno formirati, održavati i prodavat obvezne zalihe nafte. S obzirom na procesnu povezanost poslova AZU i HANDA-e, normativnim rješenjem namjera je riješiti probleme nedovoljne učinkovitosti tijela javne uprave.
Nadalje, sinergijski efekti rezultirati će smanjenjem ukupnih troškova s aspekta smanjenja broja rukovodećeg kadra kao i racionalizacije kadrova u potpornim funkcijama (računovodstvo, pravni i opći poslovi i administracija), smanjenja ostalih troškova kroz racionalizaciju nabave, a koji se odnose na najam i korištenje raznih usluga. Procijenjeno smanjenje ukupnih godišnjih troškova iznositi će oko milijun kuna.
2. CILJEVI
Glavni ciljevi koji se planiraju postići kroz prijedlog izmjena i dopuna zakona o tržištu nafte i naftnih derivata su povećanje učinkovitost rada u području energetike u Republici Hrvatskoj, okupljanje stručnog kadra na jednom mjestu, učinkovitije upravljanje ljudskim potencijalima te smanjenje broja članova upravnog vijeća i rukovodećeg kadra, a što u konačnici dovodi do smanjenja proračunskih rashoda, racionalizacije poslovanja i optimizacije procesa.
S obzirom na procesnu povezanost poslova AZU i HANDE-e, cilj normativnog rješenja je objedinjavanje poslova u svrhu smanjenja troškova poslovanja i optimizacije procesa, tako što će AZU preuzeti poslove, djelatnike, opremu i financijska sredstva HANDA-e od dana stupanja na snagu normativnog rješenja.
Nadalje, mjerljivi kriterij normativnog rješenja biti će ukupno smanjenje godišnjih troškova za oko milijun kuna s aspekta smanjenja broja rukovodećeg kadra kao i racionalizacije kadrova u potpornim funkcijama (računovodstvo, pravni i opći poslovi i administracija) te smanjenja ostalih troškova kroz racionalizaciju nabave, a koji se odnose na najam i korištenje raznih usluga.
Sukladno svemu navedenom, a da bi se postigao cilj i provelo potpuno pripajanje HANDA-e AZU potrebno je kroz prijedlog izmjena i dopuna zakona o tržištu nafte i naftnih derivata promijeniti naziv agencije nadležne za formiranje, održavanje i prodaju obveznih zaliha nafte i naftnih derivata, kao i brisati odredbe zakona kojima se uređuje odnosno regulira osnivanje HANDA-e.
3. MOGUĆE OPCIJE
3.1. OPCIJA 1 – ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
HANDA bi i dalje ostala jedinstveno tijelo ovlašteno formirati, održavati i prodavat obvezne zalihe nafte te se ne bi doprinijelo racionalizaciji sustava pravnih osoba s javnim ovlastima.
3.2. OPCIJA 2: – (nenormativno rješenje)
Ne postoji nenormativno rješenje koje bi uredilo materiju reguliranu važećim zakonom. Činjenica je da se radi o dvije agencije čiji se poslovi procesno preklapaju odnosno nadovezuju te je samo pripajanje moguće realizirati jedino putem izmjena postojećeg zakonodavstva odnosno predloženim normativnim rješenjem.
Također ne postoji nenormativno rješenje kojim bi se riješili problemi navedeni pod OPCIJOM 1.
3.3. OPCIJA 3: – (normativno rješenje)
U postojećem normativnom sustavu jasno se naznačuje da formiranje, održavanje i prodaja obveznih zaliha nafte prelazi u nadležnost AZU, a sukladno prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama zakona o osnivanju Agencije za ugljikovodike kojim se regulira pripajanje HANDA-e AZU, odnosno kojim se predlaže preuzimanje poslova, djelatnika, opreme i financijskih sredstava HANDA-e, a što će u konačnici rezultirati smanjenjem troškova i optimizacijom poslovanja.
Normativnim rješenjem se namjeravaju riješiti problemi nedovoljne učinkovitosti tijela javne uprave, velikog broja pravnih osoba čije se djelatnosti i nadležnosti preklapaju i troškova Državnog proračuna za javnu i državnu upravu odnosno namjeravaju se postići ciljevi postavljeni Nacionalnim programom reformi za 2016. U okviru postizanja makroekonomske stabilnosti i fiskalne održivosti potrebno je, između ostaloga, poboljšati proračunsko planiranje i kontrolu rashoda, standardizirati materijalne rashode i smanjiti rashode za zaposlene u javnoj upravi i javnim službama. U okviru postizanja veće učinkovitosti i transparentnosti javnog sektora potrebno je racionalizirati sustav pravnih osoba s javnim ovlastima. Sukladno navedenom, potrebno je spojiti pravne osobe s istim ili sličnim područjem djelovanja u jednu pravnu osobu. S obzirom na procesnu povezanost poslova AZU i HANDA-e cilj normativnog rješenja je objedinjavanje poslova u svrhu smanjenja troškova poslovanja i povećanja učinkovitosti kroz optimizaciju procesa.
Provedbom ovog normativnog rješenja ostvarit će se veća razina učinkovitosti rada u području energetike u Republici Hrvatskog, okupljanje stručnog kadra na jednom mjestu, učinkovitije upravljanje ljudskim potencijalima te smanjenje broja članova upravnog vijeća i rukovodećeg kadra, a što u konačnici dovodi do smanjenja proračunskih rashoda, racionalizacije poslovanja i optimizacije procesa.
3.4. OPCIJA 4: – (normativno rješenje)
Moguće normativno rješenje je donošenje novog zakona kojim bi se osnovala nova pravna osoba s javnim ovlastima, a kojoj bi se pripojile HANDA i AZU te bi se iste ukinule donošenjem tog Zakona, a što dodatno komplicira pripajanje s aspekta vremena potrebnog za gašenje dviju pravnih osoba s javnim ovlastima i osnivanja nove pravne osobe s javnim ovlastima, usklađivanje odnosno izmjene dodatnih zakona, kao i činjenica da bi to rješenje uključivalo dodatni trošak potreban za registraciju i uspostavljanje nove pravne osobe s javnim ovlastima.
4. USPOREDBA OPCIJA
OPCIJA 1.
Nema troškova jer postojeće normativno stanje ostaje isto.
OPCIJA 2.
S obzirom da je utvrđeno da prikazani problem nije moguće riješiti nenormativnim rješenjem ista ne postoji pa se ni ne može govoriti o koristima, učincima i troškovima iste.
OPCIJA 3.
Utvrđeno je da bi ova opcija dovela do smanjenja godišnjih troškova za minimalno milijun kuna s aspekta smanjenja broja rukovodećeg kadra kao i racionalizacije kadrova u potpornim funkcijama (računovodstvo, pravni i opći poslovi i administracija) te smanjenja ostalih troškova kroz racionalizaciju nabave, a koji se odnose na najam i korištenje raznih usluga.
OPCIJA 4.
Utvrđeno je da bi za ovu opciju u svrhu osnivanja nove pravne osobe s javnim ovlastima trebalo osigurati dodatna sredstva potrebna za registriranje i osposobljavanja nove pravne osobe s javnim ovlastima u iznosu od oko minimalno 50 tisuća kuna, a što je potrebno za registraciju, imenovanje vršitelja dužnosti i osposobljavanje nove pravne osobe. Ova opcija također donosi koristi u segmentu učinkovitijeg upravljanja ljudskim potencijalima te smanjenje broja članova upravnog vijeća i rukovodećeg kadra.
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1: ne poduzimati ništa
nema
nema
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
nema
nema
Opcija 3: (normativno rješenje)
godišnja ušteda u minimalnom iznosu od milijun kuna
nema
Opcija 4: (normativno rješenje)
veća učinkovitost rada u području energetike u Republici Hrvatskoj, okupljanje stručnog kadra na jednom mjestu, učinkovitije upravljanje ljudskim potencijalima te smanjenje broja članova upravnog vijeća i rukovodećeg kadra
50 tisuća kuna
5. SAVJETOVANJE
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
6. PREPORUČENA OPCIJA
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
8. PRILOZI
Teze o sadržaju propisa za Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu nafte i naftnih derivata (Narodne novine, broj 19/14).
ISKAZ O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O TRŽIŠTU NAFTE I NAFTNIH DERIVATA
Zagreb, 18. siječnja 2017. godine
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
1. PROBLEM
Analizom postojećeg stanja utvrđeno je da na području djelovanja Ministarstva zaštite okoliša i energetike djeluje nekoliko pravnih osoba s javnim ovlastima i trgovačkih društava u državnom vlasništvu, a koji su usko vezani uz energetiku te čiji se poslovi procesno nadovezuju odnosno postoji određena povezanost poslova te ih je potrebno racionalizirati. Navedeno ukazuje na problem nedovoljne učinkovitosti tijela javne uprave, velikog broja pravnih osoba čije se djelatnosti i nadležnosti preklapaju i troškova Državnog proračuna za javnu i državnu upravu. Stoga se normativnim rješenjem namjeravaju riješiti navedeni problemi, a sve u skladu sa preporukama Vijeća Europske unije od dana 14. srpnja 2015. godine i Nacionalnim programom reformi za 2016. godinu koji slijedi navedene preporuke, a čiji su ciljevi makroekonomska stabilnost i fiskalna održivost kroz poboljšanje upravljanja javnim financijama te veća učinkovitost i transparentnost javnog sektora kroz racionalizaciju sustava i poslova javne uprave.
U okviru postizanja makroekonomske stabilnosti i fiskalne održivosti potrebno je, između ostaloga, poboljšati proračunsko planiranje i kontrolu rashoda, standardizirati materijalne rashode i smanjiti rashode za zaposlene u javnoj upravi i javnim službama. U okviru postizanja veće učinkovitosti i transparentnosti javnog sektora potrebno je racionalizirati sustav pravnih osoba s javnim ovlastima. Sukladno navedenom, potrebno je spojiti pravne osobe s istim odnosno sličnim područjem djelovanja u jednu pravnu osobu kao što je to slučaj kod Agencije za ugljikovodike (dalje u tekstu: AZU) i Hrvatske agencije za obvezne zalihe nafte i naftnih derivata (dalje u tekstu: HANDA).
AZU je osnovana Zakonom o osnivanju Agencije za ugljikovodike (Narodne novine, broj 14/14) kao javna ustanova u svrhu pružanja sustavne operativne podrške nadležnim tijelima u poslovima vezanim za istraživanje i eksploataciju ugljikovodika (nafte i plina), kao i trajno zbrinjavanje plinova u geološkim strukturama. S druge strane, HANDA je također javna ustanova osnovana Zakonom o tržištu nafte i naftnih derivata (Narodne novine, broj 19/14) te je jedinstveno tijelo ovlašteno formirati, održavati i prodavat obvezne zalihe nafte. S obzirom na procesnu povezanost poslova AZU i HANDA-e, normativnim rješenjem namjera je riješiti probleme nedovoljne učinkovitosti tijela javne uprave.
Nadalje, sinergijski efekti rezultirati će smanjenjem ukupnih troškova s aspekta smanjenja broja rukovodećeg kadra kao i racionalizacije kadrova u potpornim funkcijama (računovodstvo, pravni i opći poslovi i administracija), smanjenja ostalih troškova kroz racionalizaciju nabave, a koji se odnose na najam i korištenje raznih usluga. Procijenjeno smanjenje ukupnih godišnjih troškova iznositi će oko milijun kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
2. CILJEVI
Glavni ciljevi koji se planiraju postići kroz prijedlog izmjena i dopuna zakona o tržištu nafte i naftnih derivata su povećanje učinkovitost rada u području energetike u Republici Hrvatskoj, okupljanje stručnog kadra na jednom mjestu, učinkovitije upravljanje ljudskim potencijalima te smanjenje broja članova upravnog vijeća i rukovodećeg kadra, a što u konačnici dovodi do smanjenja proračunskih rashoda, racionalizacije poslovanja i optimizacije procesa.
S obzirom na procesnu povezanost poslova AZU i HANDE-e, cilj normativnog rješenja je objedinjavanje poslova u svrhu smanjenja troškova poslovanja i optimizacije procesa, tako što će AZU preuzeti poslove, djelatnike, opremu i financijska sredstva HANDA-e od dana stupanja na snagu normativnog rješenja.
Nadalje, mjerljivi kriterij normativnog rješenja biti će ukupno smanjenje godišnjih troškova za oko milijun kuna s aspekta smanjenja broja rukovodećeg kadra kao i racionalizacije kadrova u potpornim funkcijama (računovodstvo, pravni i opći poslovi i administracija) te smanjenja ostalih troškova kroz racionalizaciju nabave, a koji se odnose na najam i korištenje raznih usluga.
Sukladno svemu navedenom, a da bi se postigao cilj i provelo potpuno pripajanje HANDA-e AZU potrebno je kroz prijedlog izmjena i dopuna zakona o tržištu nafte i naftnih derivata promijeniti naziv agencije nadležne za formiranje, održavanje i prodaju obveznih zaliha nafte i naftnih derivata, kao i brisati odredbe zakona kojima se uređuje odnosno regulira osnivanje HANDA-e.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
3. MOGUĆE OPCIJE
3.1. OPCIJA 1 – ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
HANDA bi i dalje ostala jedinstveno tijelo ovlašteno formirati, održavati i prodavat obvezne zalihe nafte te se ne bi doprinijelo racionalizaciji sustava pravnih osoba s javnim ovlastima.
3.2. OPCIJA 2: – (nenormativno rješenje)
Ne postoji nenormativno rješenje koje bi uredilo materiju reguliranu važećim zakonom. Činjenica je da se radi o dvije agencije čiji se poslovi procesno preklapaju odnosno nadovezuju te je samo pripajanje moguće realizirati jedino putem izmjena postojećeg zakonodavstva odnosno predloženim normativnim rješenjem.
Također ne postoji nenormativno rješenje kojim bi se riješili problemi navedeni pod OPCIJOM 1.
3.3. OPCIJA 3: – (normativno rješenje)
U postojećem normativnom sustavu jasno se naznačuje da formiranje, održavanje i prodaja obveznih zaliha nafte prelazi u nadležnost AZU, a sukladno prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama zakona o osnivanju Agencije za ugljikovodike kojim se regulira pripajanje HANDA-e AZU, odnosno kojim se predlaže preuzimanje poslova, djelatnika, opreme i financijskih sredstava HANDA-e, a što će u konačnici rezultirati smanjenjem troškova i optimizacijom poslovanja.
Normativnim rješenjem se namjeravaju riješiti problemi nedovoljne učinkovitosti tijela javne uprave, velikog broja pravnih osoba čije se djelatnosti i nadležnosti preklapaju i troškova Državnog proračuna za javnu i državnu upravu odnosno namjeravaju se postići ciljevi postavljeni Nacionalnim programom reformi za 2016. U okviru postizanja makroekonomske stabilnosti i fiskalne održivosti potrebno je, između ostaloga, poboljšati proračunsko planiranje i kontrolu rashoda, standardizirati materijalne rashode i smanjiti rashode za zaposlene u javnoj upravi i javnim službama. U okviru postizanja veće učinkovitosti i transparentnosti javnog sektora potrebno je racionalizirati sustav pravnih osoba s javnim ovlastima. Sukladno navedenom, potrebno je spojiti pravne osobe s istim ili sličnim područjem djelovanja u jednu pravnu osobu. S obzirom na procesnu povezanost poslova AZU i HANDA-e cilj normativnog rješenja je objedinjavanje poslova u svrhu smanjenja troškova poslovanja i povećanja učinkovitosti kroz optimizaciju procesa.
Provedbom ovog normativnog rješenja ostvarit će se veća razina učinkovitosti rada u području energetike u Republici Hrvatskog, okupljanje stručnog kadra na jednom mjestu, učinkovitije upravljanje ljudskim potencijalima te smanjenje broja članova upravnog vijeća i rukovodećeg kadra, a što u konačnici dovodi do smanjenja proračunskih rashoda, racionalizacije poslovanja i optimizacije procesa.
3.4. OPCIJA 4: – (normativno rješenje)
Moguće normativno rješenje je donošenje novog zakona kojim bi se osnovala nova pravna osoba s javnim ovlastima, a kojoj bi se pripojile HANDA i AZU te bi se iste ukinule donošenjem tog Zakona, a što dodatno komplicira pripajanje s aspekta vremena potrebnog za gašenje dviju pravnih osoba s javnim ovlastima i osnivanja nove pravne osobe s javnim ovlastima, usklađivanje odnosno izmjene dodatnih zakona, kao i činjenica da bi to rješenje uključivalo dodatni trošak potreban za registraciju i uspostavljanje nove pravne osobe s javnim ovlastima.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
4. USPOREDBA OPCIJA
OPCIJA 1.
Nema troškova jer postojeće normativno stanje ostaje isto.
OPCIJA 2.
S obzirom da je utvrđeno da prikazani problem nije moguće riješiti nenormativnim rješenjem ista ne postoji pa se ni ne može govoriti o koristima, učincima i troškovima iste.
OPCIJA 3.
Utvrđeno je da bi ova opcija dovela do smanjenja godišnjih troškova za minimalno milijun kuna s aspekta smanjenja broja rukovodećeg kadra kao i racionalizacije kadrova u potpornim funkcijama (računovodstvo, pravni i opći poslovi i administracija) te smanjenja ostalih troškova kroz racionalizaciju nabave, a koji se odnose na najam i korištenje raznih usluga.
OPCIJA 4.
Utvrđeno je da bi za ovu opciju u svrhu osnivanja nove pravne osobe s javnim ovlastima trebalo osigurati dodatna sredstva potrebna za registriranje i osposobljavanja nove pravne osobe s javnim ovlastima u iznosu od oko minimalno 50 tisuća kuna, a što je potrebno za registraciju, imenovanje vršitelja dužnosti i osposobljavanje nove pravne osobe. Ova opcija također donosi koristi u segmentu učinkovitijeg upravljanja ljudskim potencijalima te smanjenje broja članova upravnog vijeća i rukovodećeg kadra.
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1: ne poduzimati ništa
nema
nema
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
nema
nema
Opcija 3: (normativno rješenje)
godišnja ušteda u minimalnom iznosu od milijun kuna
nema
Opcija 4: (normativno rješenje)
veća učinkovitost rada u području energetike u Republici Hrvatskoj, okupljanje stručnog kadra na jednom mjestu, učinkovitije upravljanje ljudskim potencijalima te smanjenje broja članova upravnog vijeća i rukovodećeg kadra
50 tisuća kuna
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
5. SAVJETOVANJE
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
6. PREPORUČENA OPCIJA
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
8. PRILOZI
Teze o sadržaju propisa za Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu nafte i naftnih derivata (Narodne novine, broj 19/14).
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike