ISKAZ O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA PRIJEDLOG ZAKONA O ISTRAŽIVANJU I EKSPLOATACIJI UGLJIKOVODIKA
Zagreb, 18. siječnja 2017. godine
1. PROBLEM
Analizom postojećeg stanja utvrđeno je da postoje problemi dvostruke odnosno preklapajuće nadležnosti središnjih državnih tijela prilikom realizacije projekata istraživanja i eksploatacije ugljikovodika i geotermalnih voda, kao i neusklađenosti s Direktivom 2009/31/EZ o geološkom skladištenju ugljikovog dioksida, Direktivom 2000/60/EZ o uspostavi okvira za djelovanje Zajednice u području vodne politike i Direktivom 2013/30/EU o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika.
Zakonom o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika (Narodne novine, broj 94/13 i 14/14) nisu obuhvaćena pitanja utvrđivanja rezervi ugljikovodika, utvrđivanja eksploatacijskog polja, registra istražih prostora i/ili eksploatacijskih polja, izrade i provjere projekata, građenja i uporabe objekata i postrojenja, sanacije prostora, naknade štete, mjera sigurnosti i zaštite, stručne spreme za obavljanje određenih poslova i drugih pitanja već su ista regulirana Zakonom o rudarstvu ((Narodne novine, broj 56/13 i 14/14) i pripadajućim propisima, a što uključuje djelovanje ministarstva nadležnog za rudarstvo. Nastavno na činjenicu da prema Zakonu o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave (Narodne novine, broj 93/16 i 104/16), istraživanje i eksploatacija ugljikovodika nije više u nadležnosti ministarstva nadležnog za rudarstvo već u nadležnosti ministarstva nadležnog za energetiku, gore navedeno je potrebno i procesno razdvojiti, tim više jer se procesi i tehnološki razlikuju. Tehnološko-ekonomska obilježja istraživanja i eksploatacije čvrstih mineralnih sirovina koje podrazumijeva arhitektonsko-građevni kamen, građevni pijesak, šljunak i slično (rudarstvo) i fluidnih mineralnih sirovina, odnosno ugljikovodika i geotermalne vode koja se istražuje i eksploatira na isti način kao i ugljikovodici (naftno rudarstvo), razlikuju se bitnim obilježjima, iz kojih proizlazi potreba drukčijeg regulatornog okvira za istraživanje i eksploataciju ugljikovodika i geotermalnih voda. Stoga je neophodno donijeti novi zakon o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika na način da isto jasno i nedvosmisleno propisuje.
Nadalje, Zakonom o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika (Narodne novine, broj 94/13 i 14/14) prenesena je Direktiva 94/22/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 1994. o uvjetima za davanje i korištenje odobrenja za traženje, istraživanje i proizvodnju ugljikovodika, (SL L 164, 30.6.1994.), kao i Direktiva 2009/31/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o geološkom skladištenju ugljikovodika dioksida i o izmjenama i dopunama Direktive Vijeća 85/337/EEZ, Direktiva Europskoga parlamenta i Vijeća 2006/60/EZ, 2001/80/EZ, 2004/35/EZ, 2006/12/EZ, 2008/1/EZ i Uredbe (EZ-e) br. 1013/2006 (SL L 140, 5. 6. 2009.). S obzirom na otvoreni EU Pilot (Broj: 8559/16/CLIM) – pretpostavljena neusklađenost nacionalnih mjera za prenošenje s Direktivom 2009/31/EZ o geološkom skladištenju ugljikovog dioksida, potrebno je uskladiti zakon o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika s Direktivom 2009/31/EZ, a kako bi se riješila identificirana neusklađenost odnosno ispoštovala obveza usklađivanja hrvatskog zakonodavstva s EU direktivama.
Nadalje, s obzirom na otvoreni EU PILOT 8440/16/ENVI - prijenos Direktive 2000/60/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2000. o uspostavi okvira za djelovanje Zajednice u području vodne politike (SL L 327, 22.12.2000.) jedan dio neusklađenosti Direktive 2000/60/EZ je također potrebno uskladiti kroz zakon o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika.
Također, a s obzirom na povredu EK br. 2016/2128 vezano uz prijenos Direktive 2013/30/EU u hrvatsko zakonodavstvo, dio povrede je potrebno uskladiti kroz zakon o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika.
2. CILJEVI
Glavni ciljevi koji se planiraju postići kroz prijedlog zakona o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika su rješavanje problema dvostruke odnosno preklapajuće nadležnosti procesa istraživanja i eksploatacije ugljikovodika i geotermalnih voda vezanih uz pitanja utvrđivanja rezervi, utvrđivanja eksploatacijskog polja, registra istražih prostora i/ili eksploatacijskih polja, izrade i provjere projekata, građenja i uporabe objekata i postrojenja, izrade planova i izvođenja mjerenja, sanacije prostora, naknade štete, mjera sigurnosti i zaštite, stručne spreme za obavljanje određenih poslova, kao i drugih tehničkih pitanja na način da se ista jasno i nedvojbeno reguliraju zakonom o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika za potrebe aktivnosti vezanih uz istraživanje i eksploataciju ugljikovodika i geotermalnih voda; usklađivanje s Direktivom 2009/31/EZ o geološkom skladištenju ugljikovog dioksida, Direktivom 2000/60/EZ o uspostavi okvira za djelovanje Zajednice u području vodne politike i Direktivom 2013/30/EU o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika odnosno zatvaranje EU pilota koji su otvoreni radi neusklađenosti s navedenim Direktivama; povećanje učinkovitosti rada u području energetike u Republici Hrvatskoj, smanjenje administrativnih barijera, kao i poticanje novih investicija u segmentu istraživanja i eksploatacije ugljikovodika i geotermalnih voda.
3. MOGUĆE OPCIJE
3.1. OPCIJA 1 – ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
Aktivnosti istraživanja i eksploatacije ugljikovodika će se otežano provoditi radi pravne nesigurnosti koja proizlazi iz dvojakog tumačenja propisa, kao i nadležnosti prilikom provođenja pojedinih poslova te se neće moći zatvoriti EU Piloti, EU Pilot (Broj: 8559/16/CLIM) i EU Pilot 8440/16/ENVI.
3.2. OPCIJA 2: – (nenormativno rješenje)
Ne postoji nenormativno rješenje koje bi uredilo materiju reguliranu važećim zakonom. Također, ne postoji nenormativno rješenje kojim bi se riješili problemi navedeni pod OPCIJOM 1.
3.3. OPCIJA 3: – (normativno rješenje)
Normativnim rješenjem će se jasno definirati nadležnost za obavljanje pojedinih poslova te će se propisati sve neophodne aktivnosti i koraci prilikom realizacije projekata istraživanja i eksploatacije ugljikovodika i geotermalnih voda, kao i realizacije projekata skladištenja i trajnog zbrinjavanja plinova u skladu s međunarodnom praksom i EU Direktivama te će se zatvoriti EU Piloti.
Provedbom ovog zakona, ostvarit će se veća razina učinkovitosti rada u području energetike u Republici Hrvatskoj, smanjenje administrativnih barijera, kao i poticanje novih investicija u segmentu istraživanja i eksploatacije ugljikovodika i geotermalnih voda.
3.4. OPCIJA 4: – (normativno rješenje)
Ne postoji drugo normativno rješenje s obzirom da se EU Piloti pozivaju na trenutno važeći zakon u koji nisu prenesene sve odredbe EU Direktiva.
4. USPOREDBA OPCIJA
OPCIJA 1.
Nema troškova jer postojeće normativno stanje ostaje isto.
OPCIJA 2.
S obzirom da je utvrđeno da prikazani problem nije moguće riješiti nenormativnim rješenjem opcija 2 ne postoji pa se ni ne može govoriti o koristima, učincima i troškovima iste.
OPCIJA 3.
Utvrđeno je da se ovim normativnim rješenjem namjerava riješiti problem preklapanja nadležnosti središnjih državnih tijela prilikom realizacije projekata istraživanja i eksploatacije ugljikovodika i geotermalnih voda u svrhu smanjenja administrativnih barijera, a što će značajno olakšati nove investicija u istraživanje i eksploataciju ugljikovodika, kao i izvršenje poslova od strane kompanija koje se bave istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika i geotermalnih voda u Republici Hrvatskoj. Nadalje, ovim se normativnim rješenjem namjeravaju zatvoriti dva EU Pilota.
OPCIJA 4.
S obzirom da je utvrđeno da prikazani problem nije moguće riješiti drugim normativnim rješenjem, opcija 4 ne postoji pa se ni ne može govoriti o koristima, učincima i troškovima iste.
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1: ne poduzimati ništa
nema
nema
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
nema
nema
Opcija 3: (normativno rješenje)
smanjenje administrativnih barijera i privlačenje novih investicija u istraživanje i eksploataciju ugljikovodika
nema
Opcija 4: (normativno rješenje)
nema
nema
5. SAVJETOVANJE
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
6. PREPORUČENA OPCIJA
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
8. PRILOZI
Teze o sadržaju propisa za Prijedlog zakona o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika.
ISKAZ O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA PRIJEDLOG ZAKONA O ISTRAŽIVANJU I EKSPLOATACIJI UGLJIKOVODIKA
Zagreb, 18. siječnja 2017. godine
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
1. PROBLEM
Analizom postojećeg stanja utvrđeno je da postoje problemi dvostruke odnosno preklapajuće nadležnosti središnjih državnih tijela prilikom realizacije projekata istraživanja i eksploatacije ugljikovodika i geotermalnih voda, kao i neusklađenosti s Direktivom 2009/31/EZ o geološkom skladištenju ugljikovog dioksida, Direktivom 2000/60/EZ o uspostavi okvira za djelovanje Zajednice u području vodne politike i Direktivom 2013/30/EU o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika.
Zakonom o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika (Narodne novine, broj 94/13 i 14/14) nisu obuhvaćena pitanja utvrđivanja rezervi ugljikovodika, utvrđivanja eksploatacijskog polja, registra istražih prostora i/ili eksploatacijskih polja, izrade i provjere projekata, građenja i uporabe objekata i postrojenja, sanacije prostora, naknade štete, mjera sigurnosti i zaštite, stručne spreme za obavljanje određenih poslova i drugih pitanja već su ista regulirana Zakonom o rudarstvu ((Narodne novine, broj 56/13 i 14/14) i pripadajućim propisima, a što uključuje djelovanje ministarstva nadležnog za rudarstvo. Nastavno na činjenicu da prema Zakonu o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave (Narodne novine, broj 93/16 i 104/16), istraživanje i eksploatacija ugljikovodika nije više u nadležnosti ministarstva nadležnog za rudarstvo već u nadležnosti ministarstva nadležnog za energetiku, gore navedeno je potrebno i procesno razdvojiti, tim više jer se procesi i tehnološki razlikuju. Tehnološko-ekonomska obilježja istraživanja i eksploatacije čvrstih mineralnih sirovina koje podrazumijeva arhitektonsko-građevni kamen, građevni pijesak, šljunak i slično (rudarstvo) i fluidnih mineralnih sirovina, odnosno ugljikovodika i geotermalne vode koja se istražuje i eksploatira na isti način kao i ugljikovodici (naftno rudarstvo), razlikuju se bitnim obilježjima, iz kojih proizlazi potreba drukčijeg regulatornog okvira za istraživanje i eksploataciju ugljikovodika i geotermalnih voda. Stoga je neophodno donijeti novi zakon o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika na način da isto jasno i nedvosmisleno propisuje.
Nadalje, Zakonom o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika (Narodne novine, broj 94/13 i 14/14) prenesena je Direktiva 94/22/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 1994. o uvjetima za davanje i korištenje odobrenja za traženje, istraživanje i proizvodnju ugljikovodika, (SL L 164, 30.6.1994.), kao i Direktiva 2009/31/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o geološkom skladištenju ugljikovodika dioksida i o izmjenama i dopunama Direktive Vijeća 85/337/EEZ, Direktiva Europskoga parlamenta i Vijeća 2006/60/EZ, 2001/80/EZ, 2004/35/EZ, 2006/12/EZ, 2008/1/EZ i Uredbe (EZ-e) br. 1013/2006 (SL L 140, 5. 6. 2009.). S obzirom na otvoreni EU Pilot (Broj: 8559/16/CLIM) – pretpostavljena neusklađenost nacionalnih mjera za prenošenje s Direktivom 2009/31/EZ o geološkom skladištenju ugljikovog dioksida, potrebno je uskladiti zakon o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika s Direktivom 2009/31/EZ, a kako bi se riješila identificirana neusklađenost odnosno ispoštovala obveza usklađivanja hrvatskog zakonodavstva s EU direktivama.
Nadalje, s obzirom na otvoreni EU PILOT 8440/16/ENVI - prijenos Direktive 2000/60/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2000. o uspostavi okvira za djelovanje Zajednice u području vodne politike (SL L 327, 22.12.2000.) jedan dio neusklađenosti Direktive 2000/60/EZ je također potrebno uskladiti kroz zakon o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika.
Također, a s obzirom na povredu EK br. 2016/2128 vezano uz prijenos Direktive 2013/30/EU u hrvatsko zakonodavstvo, dio povrede je potrebno uskladiti kroz zakon o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
2. CILJEVI
Glavni ciljevi koji se planiraju postići kroz prijedlog zakona o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika su rješavanje problema dvostruke odnosno preklapajuće nadležnosti procesa istraživanja i eksploatacije ugljikovodika i geotermalnih voda vezanih uz pitanja utvrđivanja rezervi, utvrđivanja eksploatacijskog polja, registra istražih prostora i/ili eksploatacijskih polja, izrade i provjere projekata, građenja i uporabe objekata i postrojenja, izrade planova i izvođenja mjerenja, sanacije prostora, naknade štete, mjera sigurnosti i zaštite, stručne spreme za obavljanje određenih poslova, kao i drugih tehničkih pitanja na način da se ista jasno i nedvojbeno reguliraju zakonom o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika za potrebe aktivnosti vezanih uz istraživanje i eksploataciju ugljikovodika i geotermalnih voda; usklađivanje s Direktivom 2009/31/EZ o geološkom skladištenju ugljikovog dioksida, Direktivom 2000/60/EZ o uspostavi okvira za djelovanje Zajednice u području vodne politike i Direktivom 2013/30/EU o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika odnosno zatvaranje EU pilota koji su otvoreni radi neusklađenosti s navedenim Direktivama; povećanje učinkovitosti rada u području energetike u Republici Hrvatskoj, smanjenje administrativnih barijera, kao i poticanje novih investicija u segmentu istraživanja i eksploatacije ugljikovodika i geotermalnih voda.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
3. MOGUĆE OPCIJE
3.1. OPCIJA 1 – ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
Aktivnosti istraživanja i eksploatacije ugljikovodika će se otežano provoditi radi pravne nesigurnosti koja proizlazi iz dvojakog tumačenja propisa, kao i nadležnosti prilikom provođenja pojedinih poslova te se neće moći zatvoriti EU Piloti, EU Pilot (Broj: 8559/16/CLIM) i EU Pilot 8440/16/ENVI.
3.2. OPCIJA 2: – (nenormativno rješenje)
Ne postoji nenormativno rješenje koje bi uredilo materiju reguliranu važećim zakonom. Također, ne postoji nenormativno rješenje kojim bi se riješili problemi navedeni pod OPCIJOM 1.
3.3. OPCIJA 3: – (normativno rješenje)
Normativnim rješenjem će se jasno definirati nadležnost za obavljanje pojedinih poslova te će se propisati sve neophodne aktivnosti i koraci prilikom realizacije projekata istraživanja i eksploatacije ugljikovodika i geotermalnih voda, kao i realizacije projekata skladištenja i trajnog zbrinjavanja plinova u skladu s međunarodnom praksom i EU Direktivama te će se zatvoriti EU Piloti.
Provedbom ovog zakona, ostvarit će se veća razina učinkovitosti rada u području energetike u Republici Hrvatskoj, smanjenje administrativnih barijera, kao i poticanje novih investicija u segmentu istraživanja i eksploatacije ugljikovodika i geotermalnih voda.
3.4. OPCIJA 4: – (normativno rješenje)
Ne postoji drugo normativno rješenje s obzirom da se EU Piloti pozivaju na trenutno važeći zakon u koji nisu prenesene sve odredbe EU Direktiva.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
4. USPOREDBA OPCIJA
OPCIJA 1.
Nema troškova jer postojeće normativno stanje ostaje isto.
OPCIJA 2.
S obzirom da je utvrđeno da prikazani problem nije moguće riješiti nenormativnim rješenjem opcija 2 ne postoji pa se ni ne može govoriti o koristima, učincima i troškovima iste.
OPCIJA 3.
Utvrđeno je da se ovim normativnim rješenjem namjerava riješiti problem preklapanja nadležnosti središnjih državnih tijela prilikom realizacije projekata istraživanja i eksploatacije ugljikovodika i geotermalnih voda u svrhu smanjenja administrativnih barijera, a što će značajno olakšati nove investicija u istraživanje i eksploataciju ugljikovodika, kao i izvršenje poslova od strane kompanija koje se bave istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika i geotermalnih voda u Republici Hrvatskoj. Nadalje, ovim se normativnim rješenjem namjeravaju zatvoriti dva EU Pilota.
OPCIJA 4.
S obzirom da je utvrđeno da prikazani problem nije moguće riješiti drugim normativnim rješenjem, opcija 4 ne postoji pa se ni ne može govoriti o koristima, učincima i troškovima iste.
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1: ne poduzimati ništa
nema
nema
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
nema
nema
Opcija 3: (normativno rješenje)
smanjenje administrativnih barijera i privlačenje novih investicija u istraživanje i eksploataciju ugljikovodika
nema
Opcija 4: (normativno rješenje)
nema
nema
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
5. SAVJETOVANJE
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
6. PREPORUČENA OPCIJA
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
8. PRILOZI
Teze o sadržaju propisa za Prijedlog zakona o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike