NACRT ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O RADU
1. PROBLEM
I
Zakon o radu stupio je na snagu 7. kolovoza 2014. godine, a objavljen je u Narodnim novinama, broj 93/2014.
Predmet uređenja Zakona o radu je uređenje radnih odnosa u Republici Hrvatskoj, ako drugim zakonom ili međunarodnim ugovorom, koji je sklopljen i potvrđen u skladu s Ustavom Republike Hrvatske, te objavljen, a koji je na snazi, nije drukčije određeno.
Republika Hrvatska je ovim Zakonom, kao rezultatom provedene reforme radnoga zakonodavstva, kao država članica Europske unije, ujedno osigurala i normativni okvir za punu primjenu i provedbu obveze transponiranja pravne stečevine Europske unije na području radnog zakonodavstva.
Stoga je, uz citiranu opću odredbu kojom se u članku 1. određuje predmet Zakona, općom odredbom članka 2. Zakona o radu, utvrđeno koje se sve direktive Europske unije prenose u pravni poredak Republike Hrvatske, tako da je navedeno da se uz ostale, tim Zakonom prenose i slijedeće direktive:
– Direktiva 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 11. ožujka 2002. o uspostavljanju općeg okvira za obavješćivanje i savjetovanje s radnicima u Europskoj zajednici (SL L 80, 23.3. 2002.),
– Direktiva Vijeća 98/59/EZ od 20. srpnja 1998. o usklađivanju zakonodavstava država članica u odnosu na kolektivno otkazivanje (SL L 225, 12. 8. 1998.),
– Direktiva Vijeća 2001/23/EZ od 12. ožujka 2001. o usklađivanju zakonodavstava država članica u odnosu na zaštitu prava zaposlenika kod prijenosa poduzeća, pogona ili dijelova poduzeća ili pogona (SL L 82, 22. 3. 2001.).
Nakon stupanja na snagu Zakona o radu, donesena je Direktiva (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.).
Dakle, ovom su Direktivom (EU) 2015/1794, izmijenjene i tri citirane direktive koje su u pravni poredak Republike Hrvatske prenesene Zakonom o radu. Stoga je za materiju koju uređuje Zakon o radu, relevantan slijedeći sadržaj obuhvaćen Direktivom(EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), odnosno slijedeća područja(materija):
◊Na temeljučlanka 3. Direktive (EU) 2015/1794, brisan je članak 3. stavak 3. Direktive 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 11. ožujka 2002., o uspostavljanju općeg okvira za obavješćivanje i savjetovanje s radnicima u Europskoj zajednici (SL L 80, 23. 3. 2002.) .
◊Nadalje, člankom 4. Direktive (EU) 2015/1794, izmijenjeni su članak 1. i 3. Direktive Vijeća 98/59/EZ od 20. srpnja 1998. o usklađivanju zakonodavstva država članica u odnosu na kolektivno otkazivanje (SL L 225, 12. 8. 1998.), tako da se u članku 1. stavku 1. točka (c) briše, a u članku 3. stavku 1. iza drugog podstavka umeće slijedeći podstavak:“Ako se planirano kolektivno otkazivanje odnosi na članove posade pomorskog plovila, poslodavac to priopćuje nadležnom tijelu države čiju zastavu plovilo vije.“
◊Također, člankom 5. Direktive (EU) 2015/1794, izmijenjen je članak 1. stavak 3. Direktive Vijeća 2001/23/EZ od 12. ožujka 2001. o usklađivanju zakonodavstava država članica u odnosu na zaštitu prava zaposlenika kod prijenosa poduzeća, pogona ili dijelova poduzeća ili pogona (SL L 82, 22. 3. 2001.), tako da glasi:
„3. Ova se Direktiva primjenjuje na prijenos pomorskih plovila koji je dio prijenosa poduzeća, pogona ili dijela poduzeća ili pogona u smislu stavaka 1. i 2., pod uvjetom da se preuzimatelj nalazi odnosno da poduzeće, pogon ili dio poduzeća ili pogona koje se prenosi ostaje na teritorijalnom području primjene Ugovora.
Ova se Direktiva ne primjenjuje ako se predmet prijenosa sastoji isključivo od jednog ili više pomorskih plovila.“
II
Sukladno članku 8. Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), sve države članice obvezne su uskladiti zakone i druge propise s ovom Direktivom, do 10. listopada 2017. godine.
Obzirom na to da su Direktivom (EU) 2015/1794, pored ostalih direktiva izmijenjene i tri citirane direktive, koje su u pravni poredak Republike Hrvatske prenesene Zakonom o radu, kao općim propisom koji se primjenjuje i na pomorce u predmetnoj materiji, nakon 10. listopada 2017. godine, Zakon o radu više ne bi bio usklađen s pravnom stečevinom EU.
Naime, Republika Hrvatska, sukladno članku 145. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske) ima u uvjetima punopravnog članstva u Europskoj uniji, obvezu preuzimanja nove pravne stečevine u nacionalno zakonodavstvo, a državna tijela imaju radi ispunjenja te obveze, dužnosti uređene aktima Vlade Republike Hrvatske i važećim propisima.
Pri tome valja naglasiti da, kada je riječ o transponiranju direktiva, države članice imaju mogućnost odabira načina i oblika kojima će postići ciljeve propisane direktivom i preuzeti njihov sadržaj u nacionalno zakonodavstvo.
Nadalje, vezano za postupak implementacije direktiva, obveza države članice je obavijestiti Europsku komisiju o mjerama prijenosa novih direktiva u nacionalno zakonodavstvo.
Stoga bi se, u slučaju da Republika Hrvatska ne prenese Direktivu (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), u hrvatsko zakonodavstvo, u roku određenom tom Direktivom, odnosno ne prenese je pravilno, protiv Republike Hrvatske pokrenuo postupak pred Sudom Europske unije radi povrede prava Europske unije, čiji bi konačni ishod mogao dovesti i do utvrđivanja novčane kazne zbog povrede prava Europske unije.
III
Slijedom svega navedenog, može se zaključiti da je problem moguće neusklađenosti nacionalnog zakona kojim se uređuju radni odnosi s pravnom stečevinom EU, kada je riječ o radnopravnim institutima – sudjelovanja radnika u odlučivanju (obavješćivanja i savjetovanja), kolektivnog viška radnika i zaštite prava radnika pri prenošenju ugovora na novog poslodavca, potrebno rješavati sukladno citiranim pravnim osnovama i u propisanome postupku.
Neusklađenost nacionalnog zakona kojim se uređuju radni odnosi, u ovome slučaju radni odnosi pomoraca, s pravnom stečevinom EU, a koja bi mogla nastupiti nakon 10.listopada2017. godine, s jedne stane može proizvesti problem vezan za teret povrede prava Europske unije uslijed neispunjenja obveza Republike Hrvatske kao države članice, a koja ujedno dovodi do narušavanja nacionalnih interesa koje Republika Hrvatska ima pri sudjelovanju u zajedničkim politikama Europske unije.
S druge strane, promatrano s pozicija adresata pravne norme, neusklađenost nacionalnog zakona kojim se uređuju radni odnosi s pravnom stečevinom EU, može izazvati i probleme u provedbi toga propisa u pogledu prava pomoraca te osiguranja njihovog jednakog tretmana u odnosu na ostale radnike, a na koje se, kao i na pomorce, u predmetnoj materiji primjenjuje Zakon o radu kao opći propis. Za pretpostaviti je da bi takvi problemi mogli, dugoročno, imati utjecaja i na sam pomorski sektor.
Polazeći od svih navedenih činjenica koje se odnose na važeći Zakon o radu, zatim, prikaza načina zakonskog uređenja radnopravnih instituta – sudjelovanja radnika u odlučivanju, kolektivnog viška radnika i prenošenja ugovora na novog poslodavca te s time u vezi, svih okolnosti donošenja Direktive (EU) 2015/1794, nakon njegova stupanja na snagu, te relevantnog sadržaja predmetne Direktive (EU) koji se odnosi na prava pomoraca, potrebno je sagledati cjelinu problema na koje je u ovome dijelu dokumenta ukazano, kao i njihov značaj, te pronaći odgovarajuću opciju za njihovo rješavanje.
Stručni nositelj izrade propisa je u tu svrhu, ovim dokumentom, odredio da opći cilj kojemu bi trebalo usmjeriti daljnje djelovanje, bude implementacija predmetne Direktive (EU) 2015/1794 u pravni poredak Republike Hrvatske te predlaže da se tako određen cilj postigne normativnom opcijom, odnosno donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o radu.
2. CILJEVI
Slijedom prethodno opisanog činjeničnog stanja, iznesenih problema te zaključka, namjera stručnog nositelja izrade propisa je postizanje općeg cilja:
-implementacija Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), u pravni poredak Republike Hrvatske, do 10. listopada 2017. godine, i to uskladbom odredbi Zakona o radu te o tako poduzetim mjerama, provesti propisani postupak obavještavanja Europske komisije,
radi kojeg će djelovati u smjeru postizanja pojedinačnih ciljeva, i to:
-izraditiNacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o radu, radi upućivanja u postupak donošenja propisa sukladno propisanom postupku i Planu normativnih aktivnosti; radi čega je potrebno slijedeće:
-utvrditi stvarni opseg i potrebu izmjena i dopuna odredbi Zakona o radu koje uređuju materiju obuhvaćenu Direktivom, uzimajući pri tome u obzir razinu zaštite radnika utvrđenu odredbama Zakona o radu,
-u okviru užeg radnog tima, te u suradnji s predstavnicima ostalih dionika u radnoj skupini načiniti komparativni pregled zahtjeva na području koje obuhvaća Direktiva(EU) 2015/1794, odnosno na području uspostave općeg okvira za informiranje i savjetovanje s radnicima, usklađivanje zakona država članica u odnosu na kolektivni višak zaposlenika te na području zaštite prava radnika u slučaju prijenosa poduzeća, tvrtki ili dijelova poduzeća ili tvrtki, s odredbama Zakona o radu koje uređuju materiju sudjelovanja radnika u odlučivanju, kolektivnog viška radnika i prenošenja ugovora na novog poslodavca,
-u okviru radne skupine za izradu propisa, uz sudjelovanje relevantnih dionika, na temelju prethodno provedenog postupka, u materiji u kojoj je utvrđena potreba za višim stupnjem zaštite radnika – pomoraca ili posebnom zaštitom u odnosu na radnika koji ima taj status, izraditi odgovarajuće izmjene i dopuneodredbi Zakona o radu koje se odnose na sudjelovanje radnika u odlučivanju, kolektivni višak radnika i prenošenje ugovora na novog poslodavca, kao i druge odgovarajuće odredbe prema utvrđenoj potrebi, uključivo i odgovarajuće prekršajne odredbe.
-izraditi izmjene i dopune općih odredbi Zakona o radu, kojima se uređuje materija i predmet Zakona – utvrditi da je Zakonom o radu u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena Direktiva (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), kako bi bilo vidljivo da je proveden postupak usklađivanja nacionalnog zakona sa zahtjevima citirane Direktive (EU),
-polazeći od uvodnih izjava iz preambule Direktive (EU) 2015/1794, kojima se izražavaju razlozi za posebnim uređenjem predmetne materije u odnosu pomorce, ovim izmjenama i dopunama Zakona o radu, na koherentan način osigurati uvjete rada i zaštitu prava pomorcima u odnosu na ostale radnike na koje se primjenjuje opći propis o radu, čime bi se ujedno, zanimanja u pomorskom sektoru učinila prihvatljivijima za pomorce,
-izmjenama i dopunama Zakona o radu, urediti odgovarajuću razinu prava radnika pomoraca u materiji koju obuhvaća Direktiva(EU) 2015/1794, i u korist poslodavaca u pomorskom sektoru – bez dodatnih ili većih operativnih troškova poslovanja za poslodavce u sektoru pomorstva uz prikladno korištenje suvremenih komunikacijskih tehnologija.
3. MOGUĆE OPCIJE
3.1. OPCIJA 1 – ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
Opcija „ne poduzimati ništa“ imala bi za posljedicu zadržavanje postojećeg stanja, kao i održavanje takva stanja nakon 10. listopada 2017. godine, što bi značilo da Republika Hrvatska, kao država članica nije ispunila svoje obveze sukladno članku 8. Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), prema kojemu su države članice obvezne uskladiti zakone i druge propise s ovom Direktivom, a neispunjenje takve obveze daje osnovu za pokretanje postupka radi utvrđivanja povrede prava Europske unije, sa svim pravnim posljedicama koje za Republiku Hrvatsku iz toga proizlaze, odnosno narušilo bi interese Republike Hrvatske pri sudjelovanju u zajedničkim politikama Europske unije.
Nadalje, s pozicija nacionalnog zakonodavstva,obveza preuzimanja nove pravne stečevine u nacionalno zakonodavstvo, proizlazi iz odredbi Ustava Republike Hrvatske, odnosno akata Vlade Republike Hrvatske, a koje je stručni nositelj izrade propisa sukladno zakonu dužan provoditi.
Ne ispunjavanje zakonom propisanih dužnosti stručnog nositelja izrade propisa, značilo bi održavanje na snazi neusklađenog Zakona o radu, a tijekom provedbe takvog propisa, i nastanak rizika od moguće niže razine prava radnika pomoraca i neujednačenih uvjeta njihova rada, u materiji koju obuhvaća Direktiva(EU) 2015/1794, s mogućim negativnim utjecajima na pojedinačna prava radnika te dugoročno, i na pomorski sektor.
Slijedom navedenog, ova opcija se ne može opravdati niti prihvatiti.
3.2. OPCIJA 2: – (nenormativno rješenje)
Utvrđene opće ciljeve nije moguće postići nenormativnim rješenjima obzirom na to da su Direktivom (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), izmijenjene direktive koje su u pravni poredak Republike Hrvatske prenesene zakonima, od kojih su tri direktive prenesene Zakonom o radu, pa postupak implementacije Direktive (EU) 2015/1794 mora uključivati normativni postupak, odnosno intervenciju u zakonski tekst.
Slijedom navedenog, ova opcija nije provediva.
3.3. OPCIJA 3: – (normativno rješenje)
Normativna opcija (normativno rješenje) donošenja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o radu ocjenjuje se kao jedina moguća, a ovo normativno rješenje, u odnosu na probleme te opće i pojedinačne ciljeve, ocjenjuje se ujedno i kao najbolja opcija.
Direktivu (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), moguće je implementirati u nacionalno zakonodavstvo Republike Hrvatske, postupkom usklađivanja Zakona o radu koji se kao opći propis primjenjuje na pomorce u materiji koju Direktiva (EU) 2015/1794 obuhvaća i to donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o radu.
U normativnom postupku usklađivanja Zakona o radu s Direktivom (EU) 2015/1794, potrebno je:
- dopuniti članak 2. Zakona o radu (Opće odredbe – Predmet Zakona).
U normativnom postupku vezanom za usklađivanje Zakonskih odredbi s Direktivom (EU) 2015/1794, potrebno je sukladno utvrđenim rezultatima usporedbe razine prava i zaštite radnika uređene Zakonom o radu u odnosu na razinu prava uređenu tom Direktivom (EU):
-načiniti odgovarajuće izmjene i dopune odgovarajućih odredbi članka 140. do 164. Zakona o radu – Glava III. Sudjelovanje radnika u odlučivanju),
-načiniti odgovarajuće izmjene i dopune odredbi članka 127. Zakona o radu – Kolektivni višak) te
-načiniti odgovarajuće izmjene i dopune odredbi članka 137. Zakona o radu – Prenošenje ugovora na novog poslodavca).
Naime, članak 2. Zakona o radu, kojim se navode sve direktive Europske unije, koje se Zakonom o radu prenose u pravni poredak Republike Hrvatske, potrebno je dopuniti, tako da se upiše i Direktiva (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.
Prije izmjena i dopuna ostalih odredbi Zakona o radu, u normativnom postupku vezanom za usklađivanje Zakonskih odredbi s Direktivom (EU) 2015/1794, potrebno je utvrditi stvarni opseg i potrebu izmjena i dopuna odredbi Zakona o radu koje uređuju materiju obuhvaćenu tom Direktivom, a odnose se na sudjelovanje radnika u odlučivanju (članak 140. do 164. Zakona o radu – Glava III. Sudjelovanje radnika u odlučivanju), kolektivni višak radnika (članak127. Zakona o radu – Kolektivni višak) i prenošenje ugovora na novog poslodavca (članak 137. Zakona o radu – Prenošenje ugovora na novog poslodavca), a pri tome je potrebno uzeti u obzir razinu zaštite radnika utvrđenu odredbama Zakona o radu te ciljeve Direktive (EU) 2015/1794.
To stoga, što se člankom 6. Direktive(EU) 2015/1794, utvrđuje da provedba te Direktive ni u kom slučaju ne smije biti razlog za snižavanje opće razine zaštite osoba koje ista obuhvaća i koju države članice već pružaju u područjima obuhvaćenim direktivama 2002/14/EZ, 98/59/EZ i 2001/23/EZ.
U postupku izrade Nacrta prijedloga propisa potrebno je, u okviru radne skupine za izradu propisa, uz sudjelovanje relevantnih dionika, komparativnim pregledom predmetne materije, usporediti razine prava i zaštitu radnika utvrđenu odredbama Zakona o radu u odnosu na razinu prava koja je uređena Direktivom (EU) 2015/1794, te u materiji u kojoj je utvrđena potreba za višim stupnjem zaštite radnika – pomoraca ili posebnom zaštitom u odnosu na radnika koji ima taj status, izraditi odgovarajuće izmjene i dopuneodredbi Zakona, kao i druge odredbe prema utvrđenoj potrebi, uključivo i odgovarajuće prekršajne odredbe.
3.4. OPCIJA 4: – (normativno rješenje)
Zakon o radu, kao opći propis primjenjuje se na i pomorce u dijelu koji se odnosi na materiju sudjelovanja radnika u odlučivanju, kolektivni višak radnika i prenošenje ugovora na novog poslodavca.
Obzirom na to da navedena materija nije predmet uređenja Pomorskog zakonika, a čije odredbe uz međunarodne ugovore, koji su sklopljeni i potvrđeni u skladu s ustavom Republike Hrvatske te objavljeni, te kolektivnih ugovora, koje uređuju radnopravne odnose za pomorce u međunarodnoj plovidbi, imaju prednost pred odredbama Zakona o radu, druga normativna opcija za uređenje ove materije mogla bi biti u okviru posebnog zakona.
Međutim, ta normativna opcija morala bi uključivati i izmjene Zakona o radu, uključivši i horizontalno usklađivanje izmijenjenih i/ili novih propisa, a bila bi povezana s dodatnim troškovima.
Ocjenjujemo da bi takva normativna opcija zahtijevala više raspoloživih resursa, a u provedbi bi mogla rezultirati mogućom pravnom nesigurnošću zbog uređenja istovrsnih radnopravnih instituta putem različitih pravnih izvora.
4. USPOREDBA OPCIJA
U odnosu na ciljeve koji se namjeravaju postići radi rješavanja iznesenih problema, uspoređuju se opcije predloženih nenormativnih i normativnog rješenja, na slijedeći način:
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1: ne poduzimati ništa
Cilj nije moguće postići ovom opcijom
◊Neispunjena obveza izvještavanja prema Europskoj komisiji o mjerama prijenosa nove direktive u hrvatsko zakonodavstvo;
◊U slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU u propisanom roku, protiv Republike Hrvatske pokrenut će se postupak za povredu prava Europske unije (moguća i novčana kazna zbog povrede prava Europske unije);
◊U slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU u propisanom roku, narušena pozicija i interesi sudjelovanja Republike Hrvatske u zajedničkim politikama Europske unije;
◊Neusklađen Zakon o radu s Direktivom(EU) 2015/1794 s mogućim problemima u provedbi takva Zakona;
◊Rizik od moguće niže razine pravaradnika pomoraca i neujednačenih uvjeta njihova rada, u materiji koju obuhvaća, čak s mogućim dugoročnim negativnim utjecajima na pomorski sektor.
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
Cilj nije moguće postići nenormativnim rješenjem
◊Neispunjena obveza izvještavanja prema Europskoj komisiji o mjerama prijenosa nove direktive u hrvatsko zakonodavstvo;
◊U slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU u propisanom roku, protiv Republike Hrvatske pokrenut će se postupak za povredu prava Europske unije (moguća i novčana kazna zbog povrede prava Europske unije);
◊U slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU u propisanom roku, narušena pozicija i interesi sudjelovanja Republike Hrvatske u zajedničkim politikama Europske unije;
◊Neusklađen Zakon o radu s Direktivom(EU) 2015/1794 s mogućim problemima u provedbi takva Zakona;
◊Rizik od moguće niže razine pravaradnika pomoraca i neujednačenih uvjeta njihova rada, u materiji koju obuhvaća, čak s mogućim dugoročnim negativnim utjecajima na pomorski sektor.
Opcija 3: (normativno rješenje)
◊Ispunjene međunarodne obveze Republike Hrvatske - implementacija Direktive (EU) 2015/1794 u pravni poredak RH;
◊ispunjena obveza izvještavanja prema Europskoj komisiji o mjerama prijenosa predmetne Direktive u hrvatsko zakonodavstvo;
◊Poštivanje prava Europske unije
◊Izbjegnut postupak (nije potreban) za povredu prava i moguće sankcije;
◊Djelovanje u skladu s interesima sudjelovanja Republike Hrvatske u kreiranju i provedbi zajedničkih politika Europske unije;
◊Usklađen Zakon o radu s Direktivom(EU) 2015/1794;
◊Zakonom osigurana razina prava i uvjeti rada pomoraca u skladu s europskim standardima;
◊Općim propisom o radu osigurani uvjeti rada i zaštita prava pomoraca na transparentan i koherentan način, bez dodatnih ili većih operativnih troškova poslovanja za poslodavce u sektoru pomorstva i bez negativnih utjecaja na pomorski sektor.
◊Navedeno normativno rješenje neće imati utjecaj na državni proračun niti bi trebalo imati utjecaj na povećanje troškova poslodavaca u pomorskom sektoru.
Opcija 4: (normativno rješenje)
Ne razmatra se
◊Obzirom na to da su Direktivom (EU) 2015/1794, izmijenjene i tri direktive koje su u pravni poredak Republike Hrvatske prenesene Zakonom o radu, bilo bi potrebno izmijeniti i Zakon o radu;
◊Ova normativna opcija zahtijeva više raspoloživih resursa u različitim resorima, jer uključuje više normativnih postupaka;
◊Potreba horizontalnog usklađivanja akata i koordinacije većeg broja normativnih postupaka;
◊Problemi u provedbi propisa - moguća pravna nesigurnost zbog uređenja istovrsnih radnopravnih instituta u više različitih pravnih izvora
UPUTA: Ovaj dio Iskaza popunjava se pri ažuriranju Nacrta prijedloga iskaza, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade Prijedloga iskaza
PRILOG 3.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
MINISTARSTVO RADA I MIROVINSKOGA SUSTAVA
Klasa: 011-02/17-01/05
Urbroj: 524-03-01-01/1-17-20
Zagreb, 22. veljače 2017.
NACRT ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O RADU
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
1. PROBLEM
I
Zakon o radu stupio je na snagu 7. kolovoza 2014. godine, a objavljen je u Narodnim novinama, broj 93/2014.
Predmet uređenja Zakona o radu je uređenje radnih odnosa u Republici Hrvatskoj, ako drugim zakonom ili međunarodnim ugovorom, koji je sklopljen i potvrđen u skladu s Ustavom Republike Hrvatske, te objavljen, a koji je na snazi, nije drukčije određeno.
Republika Hrvatska je ovim Zakonom, kao rezultatom provedene reforme radnoga zakonodavstva, kao država članica Europske unije, ujedno osigurala i normativni okvir za punu primjenu i provedbu obveze transponiranja pravne stečevine Europske unije na području radnog zakonodavstva.
Stoga je, uz citiranu opću odredbu kojom se u članku 1. određuje predmet Zakona, općom odredbom članka 2. Zakona o radu, utvrđeno koje se sve direktive Europske unije prenose u pravni poredak Republike Hrvatske, tako da je navedeno da se uz ostale, tim Zakonom prenose i slijedeće direktive:
– Direktiva 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 11. ožujka 2002. o uspostavljanju općeg okvira za obavješćivanje i savjetovanje s radnicima u Europskoj zajednici (SL L 80, 23.3. 2002.),
– Direktiva Vijeća 98/59/EZ od 20. srpnja 1998. o usklađivanju zakonodavstava država članica u odnosu na kolektivno otkazivanje (SL L 225, 12. 8. 1998.),
– Direktiva Vijeća 2001/23/EZ od 12. ožujka 2001. o usklađivanju zakonodavstava država članica u odnosu na zaštitu prava zaposlenika kod prijenosa poduzeća, pogona ili dijelova poduzeća ili pogona (SL L 82, 22. 3. 2001.).
Nakon stupanja na snagu Zakona o radu, donesena je Direktiva (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.).
Dakle, ovom su Direktivom (EU) 2015/1794, izmijenjene i tri citirane direktive koje su u pravni poredak Republike Hrvatske prenesene Zakonom o radu. Stoga je za materiju koju uređuje Zakon o radu, relevantan slijedeći sadržaj obuhvaćen Direktivom (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), odnosno slijedeća p odručja ( materija ):
◊ Na temelju članka 3. Direktive (EU) 2015/1794, brisan je članak 3. stavak 3. Direktive 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 11. ožujka 2002., o uspostavljanju općeg okvira za obavješćivanje i savjetovanje s radnicima u Europskoj zajednici (SL L 80, 23. 3. 2002.) .
◊ Nadalje, člankom 4. Direktive (EU) 2015/1794, izmijenjeni su članak 1. i 3. Direktive Vijeća 98/59/EZ od 20. srpnja 1998. o usklađivanju zakonodavstva država članica u odnosu na kolektivno otkazivanje (SL L 225, 12. 8. 1998.), tako da se u članku 1. stavku 1. točka (c) briše, a u članku 3. stavku 1. iza drugog podstavka umeće slijedeći podstavak:“Ako se planirano kolektivno otkazivanje odnosi na članove posade pomorskog plovila, poslodavac to priopćuje nadležnom tijelu države čiju zastavu plovilo vije.“
◊ Također, člankom 5. Direktive (EU) 2015/1794, izmijenjen je članak 1. stavak 3. Direktive Vijeća 2001/23/EZ od 12. ožujka 2001. o usklađivanju zakonodavstava država članica u odnosu na zaštitu prava zaposlenika kod prijenosa poduzeća , pogona ili dijelova poduzeća ili pogona (SL L 82, 22. 3. 2001.), tako da glasi:
„3. Ova se Direktiva primjenjuje na prijenos pomorskih plovila koji je dio prijenosa poduzeća, pogona ili dijela poduzeća ili pogona u smislu stavaka 1. i 2., pod uvjetom da se preuzimatelj nalazi odnosno da poduzeće, pogon ili dio poduzeća ili pogona koje se prenosi ostaje na teritorijalnom području primjene Ugovora.
Ova se Direktiva ne primjenjuje ako se predmet prijenosa sastoji isključivo od jednog ili više pomorskih plovila.“
II
Sukladno članku 8. Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.) , sve države članice obvezne su uskladiti zakone i druge propise s ovom Direktivom, do 10. listopada 2017. godine .
Obzirom na to da su Direktivom (EU) 2015/1794, pored ostalih direktiva izmijenjene i tri citirane direktive, koje su u pravni poredak Republike Hrvatske prenesene Zakonom o radu, kao općim propisom koji se primjenjuje i na pomorce u predmetnoj materiji, nakon 10. listopada 2017. godine, Zakon o radu više ne bi bio usklađen s pravnom stečevinom EU.
Naime, Republika Hrvatska, sukladno članku 145. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske) ima u uvjetima punopravnog članstva u Europskoj uniji, obvezu preuzimanja nove pravne stečevine u nacionalno zakonodavstvo, a državna tijela imaju radi ispunjenja te obveze, dužnosti uređene aktima Vlade Republike Hrvatske i važećim propisima.
Pri tome valja naglasiti da, kada je riječ o transponiranju direktiva, države članice imaju mogućnost odabira načina i oblika kojima će postići ciljeve propisane direktivom i preuzeti njihov sadržaj u nacionalno zakonodavstvo.
Nadalje, vezano za postupak implementacije direktiva, obveza države članice je obavijestiti Europsku komisiju o mjerama prijenosa novih direktiva u nacionalno zakonodavstvo.
Stoga bi se, u slučaju da Republika Hrvatska ne prenese Direktivu (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), u hrvatsko zakonodavstvo, u roku određenom tom Direktivom, odnosno ne prenese je pravilno, protiv Republike Hrvatske pokrenuo postupak pred Sudom Europske unije radi povrede prava Europske unije, čiji bi konačni ishod mogao dovesti i do utvrđivanja novčane kazne zbog povrede prava Europske unije.
III
Slijedom svega navedenog, može se zaključiti da je problem moguće neusklađenosti nacionalnog zakona kojim se uređuju radni odnosi s pravnom stečevinom EU, kada je riječ o radnopravnim institutima – sudjelovanja radnika u odlučivanju (obavješćivanja i savjetovanja), kolektivnog viška radnika i zaštite prava radnika pri prenošenju ugovora na novog poslodavca, potrebno rješavati sukladno citiranim pravnim osnovama i u propisanome postupku.
Neusklađenost nacionalnog zakona kojim se uređuju radni odnosi, u ovome slučaju radni odnosi pomoraca, s pravnom stečevinom EU, a koja bi mogla nastupiti nakon 10. listopada 2017. godine , s jedne stane može proizvesti problem vezan za teret povrede prava Europske unije uslijed neispunjenja obveza Republike Hrvatske kao države članice, a koja ujedno dovodi do narušavanja nacionalnih interesa koje Republika Hrvatska ima pri sudjelovanju u zajedničkim politikama Europske unije.
S druge strane, promatrano s pozicija adresata pravne norme, neusklađenost nacionalnog zakona kojim se uređuju radni odnosi s pravnom stečevinom EU, može izazvati i probleme u provedbi toga propisa u pogledu prava pomoraca te osiguranja njihovog jednakog tretmana u odnosu na ostale radnike, a na koje se, kao i na pomorce, u predmetnoj materiji primjenjuje Zakon o radu kao opći propis. Za pretpostaviti je da bi takvi problemi mogli, dugoročno, imati utjecaja i na sam pomorski sektor.
Polazeći od svih navedenih činjenica koje se odnose na važeći Zakon o radu, zatim, prikaza načina zakonskog uređenja radnopravnih instituta – sudjelovanja radnika u odlučivanju, kolektivnog viška radnika i prenošenja ugovora na novog poslodavca te s time u vezi, svih okolnosti donošenja Direktive (EU) 2015/1794, nakon njegova stupanja na snagu, te relevantnog sadržaja predmetne Direktive (EU) koji se odnosi na prava pomoraca, potrebno je sagledati cjelinu problema na koje je u ovome dijelu dokumenta ukazano, kao i njihov značaj, te pronaći odgovarajuću opciju za njihovo rješavanje .
Stručni nositelj izrade propisa je u tu svrhu, ovim dokumentom, odredio da opći cilj kojemu bi trebalo usmjeriti daljnje djelovanje, bude implementacija predmetne Direktive (EU) 2015/1794 u pravni poredak Republike Hrvatske te predlaže da se tako određen cilj postigne normativnom opcijom, odnosno donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o radu.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
2. CILJEVI
Slijedom prethodno opisanog činjeničnog stanja, iznesenih problema te zaključka, namjera stručnog nositelja izrade propisa je postizanje općeg cilja:
- implementacija Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.) , u pravni poredak Republike Hrvatske, do 10. listopada 2017. godine, i to uskladbom odredbi Zakona o radu te o tako poduzetim mjerama, provesti propisani postupak obavještavanja Europske komisije,
radi kojeg će djelovati u smjeru postizanja pojedinačnih ciljeva, i to:
- izraditi Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o radu, radi upućivanja u postupak donošenja propisa sukladno propisanom postupku i Planu normativnih aktivnosti; radi čega je potrebno slijedeće:
- utvrditi stvarni opseg i potrebu izmjena i dopuna odredbi Zakona o radu koje uređuju materiju obuhvaćenu Direktivom, uzimajući pri tome u obzir razinu zaštite radnika utvrđenu odredbama Zakona o radu,
- u okviru užeg radnog tima, te u suradnji s predstavnicima ostalih dionika u radnoj skupini načiniti komparativni pregled zahtjeva na području koje obuhvaća Direktiva (EU) 2015/1794, odnosno na području uspostave općeg okvira za informiranje i savjetovanje s radnicima, usklađivanje zakona država članica u odnosu na kolektivni višak zaposlenika te na području zaštite prava radnika u slučaju prijenosa poduzeća, tvrtki ili dijelova poduzeća ili tvrtki, s odredbama Zakona o radu koje uređuju materiju sudjelovanja radnika u odlučivanju, kolektivnog viška radnika i prenošenja ugovora na novog poslodavca,
- u okviru radne skupine za izradu propisa, uz sudjelovanje relevantnih dionika, na temelju prethodno provedenog postupka, u materiji u kojoj je utvrđena potreba za višim stupnjem zaštite radnika – pomoraca ili posebnom zaštitom u odnosu na radnika koji ima taj status, izraditi odgovarajuće izmjene i dopune odredbi Zakona o radu koje se odnose na sudjelovanje radnika u odlučivanju, kolektivni višak radnika i prenošenje ugovora na novog poslodavca, kao i druge odgovarajuće odredbe prema utvrđenoj potrebi, uključivo i odgovarajuće prekršajne odredbe.
- izraditi izmjene i dopune općih odredbi Zakona o radu, kojima se uređuje materija i predmet Zakona – utvrditi da je Zakonom o radu u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena Direktiva (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.) , kako bi bilo vidljivo da je proveden postupak usklađivanja nacionalnog zakona sa zahtjevima citirane Direktive (EU),
- polazeći od uvodnih izjava iz preambule Direktive (EU) 2015/1794, kojima se izražavaju razlozi za posebnim uređenjem predmetne materije u odnosu pomorce, ovim izmjenama i dopunama Zakona o radu, na koherentan način osigurati uvjete rada i zaštitu prava pomorcima u odnosu na ostale radnike na koje se primjenjuje opći propis o radu , čime bi se ujedno, zanimanja u pomorskom sektoru učinila prihvatljivijima za pomorce,
- izmjenama i dopunama Zakona o radu, urediti odgovarajuću razinu prava radnika pomoraca u materiji koju obuhvaća Direktiva (EU) 2015/1794, i u korist poslodavaca u pomorskom sektoru – bez dodatnih ili većih operativnih troškova poslovanja za poslodavce u sektoru pomorstva uz prikladno korištenje suvremenih komunikacijskih tehnologija.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
3. MOGUĆE OPCIJE
3.1. OPCIJA 1 – ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
Opcija „ne poduzimati ništa“ imala bi za posljedicu zadržavanje postojećeg stanja, kao i održavanje takva stanja nakon 10. listopada 2017. godine, što bi značilo da Republika Hrvatska, kao država članica nije ispunila svoje obveze sukladno članku 8. Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.) , prema kojemu su države članice obvezne uskladiti zakone i druge propise s ovom Direktivom, a neispunjenje takve obveze daje osnovu za pokretanje postupka radi utvrđivanja povrede prava Europske unije, sa svim pravnim posljedicama koje za Republiku Hrvatsku iz toga proizlaze, odnosno narušilo bi interese Republike Hrvatske pri sudjelovanju u zajedničkim politikama Europske unije.
Nadalje, s pozicija nacionalnog zakonodavstva, obveza preuzimanja nove pravne stečevine u nacionalno zakonodavstvo, proizlazi iz odredbi Ustava Republike Hrvatske, odnosno akata Vlade Republike Hrvatske, a koje je stručni nositelj izrade propisa sukladno zakonu dužan provoditi.
Ne ispunjavanje zakonom propisanih dužnosti stručnog nositelja izrade propisa, značilo bi održavanje na snazi neusklađenog Zakona o radu, a tijekom provedbe takvog propisa, i nastanak rizika od moguće niže razine prava radnika pomoraca i neujednačenih uvjeta njihova rada, u materiji koju obuhvaća Direktiva (EU) 2015/1794, s mogućim negativnim utjecajima na pojedinačna prava radnika te dugoročno, i na pomorski sektor.
Slijedom navedenog, ova opcija se ne može opravdati niti prihvatiti.
3.2. OPCIJA 2: – (nenormativno rješenje)
Utvrđene opće ciljeve nije moguće postići nenormativnim rješenjima obzirom na to da su Direktivom (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), izmijenjene direktive koje su u pravni poredak Republike Hrvatske prenesene zakonima, od kojih su tri direktive prenesene Zakonom o radu, pa postupak implementacije Direktive (EU) 2015/1794 mora uključivati normativni postupak, odnosno intervenciju u zakonski tekst.
Slijedom navedenog, ova opcija nije provediva.
3.3. OPCIJA 3: – (normativno rješenje)
Normativna opcija (normativno rješenje) donošenja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o radu ocjenjuje se kao jedina moguća, a ovo normativno rješenje, u odnosu na probleme te opće i pojedinačne ciljeve, ocjenjuje se ujedno i kao najbolja opcija.
Direktivu (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.) , moguće je implementirati u nacionalno zakonodavstvo Republike Hrvatske, postupkom usklađivanja Zakona o radu koji se kao opći propis primjenjuje na pomorce u materiji koju Direktiva (EU) 2015/1794 obuhvaća i to donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o radu.
U normativnom postupku usklađivanja Zakona o radu s Direktivom (EU) 2015/1794, potrebno je:
- dopuniti članak 2. Zakona o radu ( Opće odredbe – Predmet Zakona ).
U normativnom postupku vezanom za usklađivanje Zakonskih odredbi s Direktivom (EU) 2015/1794, potrebno je sukladno utvrđenim rezultatima usporedbe razine prava i zaštite radnika uređene Zakonom o radu u odnosu na razinu prava uređenu tom Direktivom (EU):
- načiniti odgovarajuće izmjene i dopune odgovarajućih odredbi članka 140. do 164. Zakona o radu – Glava III. Sudjelovanje radnika u odlučivanju ) ,
- načiniti odgovarajuće izmjene i dopune odredbi članka 127. Zakona o radu – Kolektivni višak ) te
- načiniti odgovarajuće izmjene i dopune odredbi članka 137. Zakona o radu – Prenošenje ugovora na novog poslodavca ).
Naime, članak 2. Zakona o radu , kojim se navode sve direktive Europske unije, koje se Zakonom o radu prenose u pravni poredak Republike Hrvatske , potrebno je dopuniti, tako da se upiše i Direktiva (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015 .
Prije izmjena i dopuna ostalih odredbi Zakona o radu, u normativnom postupku vezanom za usklađivanje Zakonskih odredbi s Direktivom (EU) 2015/1794, potrebno je utvrditi stvarni opseg i potrebu izmjena i dopuna odredbi Zakona o radu koje uređuju materiju obuhvaćenu tom Direktivom, a odnose se na sudjelovanje radnika u odlučivanju ( članak 140. do 164. Zakona o radu – Glava III. Sudjelovanje radnika u odlučivanju ) , kolektivni višak radnika ( članak 127. Zakona o radu – Kolektivni višak ) i prenošenje ugovora na novog poslodavca (članak 137. Zakona o radu – Prenošenje ugovora na novog poslodavca ), a pri tome je potrebno uzeti u obzir razinu zaštite radnika utvrđenu odredbama Zakona o radu te ciljeve Direktive (EU) 2015/1794.
To stoga, što se člankom 6. Direktive (EU) 2015/1794, utvrđuje da provedba te Direktive ni u kom slučaju ne smije biti razlog za snižavanje opće razine zaštite osoba koje ista obuhvaća i koju države članice već pružaju u područjima obuhvaćenim direktivama 2002/14/EZ, 98/59/EZ i 2001/23/EZ.
U postupku izrade Nacrta prijedloga propisa potrebno je, u okviru radne skupine za izradu propisa, uz sudjelovanje relevantnih dionika, komparativnim pregledom predmetne materije, usporediti razine prava i zaštitu radnika utvrđenu odredbama Zakona o radu u odnosu na razinu prava koja je uređena Direktivom (EU) 2015/1794, te u materiji u kojoj je utvrđena potreba za višim stupnjem zaštite radnika – pomoraca ili posebnom zaštitom u odnosu na radnika koji ima taj status, izraditi odgovarajuće izmjene i dopune odredbi Zakona , kao i druge odredbe prema utvrđenoj potrebi, uključivo i odgovarajuće prekršajne odredbe.
3.4. OPCIJA 4: – (normativno rješenje)
Zakon o radu, kao opći propis primjenjuje se na i pomorce u dijelu koji se odnosi na materiju sudjelovanja radnika u odlučivanju, kolektivni višak radnika i prenošenje ugovora na novog poslodavca.
Obzirom na to da navedena materija nije predmet uređenja Pomorskog zakonika, a čije odredbe uz međunarodne ugovore, koji su sklopljeni i potvrđeni u skladu s ustavom Republike Hrvatske te objavljeni, te kolektivnih ugovora, koje uređuju radnopravne odnose za pomorce u međunarodnoj plovidbi, imaju prednost pred odredbama Zakona o radu, druga normativna opcija za uređenje ove materije mogla bi biti u okviru posebnog zakona.
Međutim, ta normativna opcija morala bi uključivati i izmjene Zakona o radu, uključivši i horizontalno usklađivanje izmijenjenih i/ili novih propisa, a bila bi povezana s dodatnim troškovima.
Ocjenjujemo da bi takva normativna opcija zahtijevala više raspoloživih resursa, a u provedbi bi mogla rezultirati mogućom pravnom nesigurnošću zbog uređenja istovrsnih radnopravnih instituta putem različitih pravnih izvora.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
4. USPOREDBA OPCIJA
U odnosu na ciljeve koji se namjeravaju postići radi rješavanja iznesenih problema, uspoređuju se opcije predloženih nenormativnih i normativnog rješenja, na slijedeći način:
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1: ne poduzimati ništa
Cilj nije moguće postići ovom opcijom
◊ Neispunjena obveza izvještavanja prema Europskoj komisiji o mjerama prijenosa nove direktive u hrvatsko zakonodavstvo;
◊ U slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU u propisanom roku, protiv Republike Hrvatske pokrenut će se postupak za povredu prava Europske unije (moguća i novčana kazna zbog povrede prava Europske unije);
◊ U slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU u propisanom roku, narušena pozicija i interesi sudjelovanja Republike Hrvatske u zajedničkim politikama Europske unije ;
◊ Neusklađen Zakon o radu s Direktivom (EU) 2015/1794 s mogućim problemima u provedbi takva Zakona;
◊ Rizik od moguće niže razine prava radnika pomoraca i neujednačenih uvjeta njihova rada, u materiji koju obuhvaća, čak s mogućim dugoročnim negativnim utjecajima na pomorski sektor.
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
Cilj nije moguće postići nenormativnim rješenjem
◊ Neispunjena obveza izvještavanja prema Europskoj komisiji o mjerama prijenosa nove direktive u hrvatsko zakonodavstvo;
◊ U slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU u propisanom roku, protiv Republike Hrvatske pokrenut će se postupak za povredu prava Europske unije (moguća i novčana kazna zbog povrede prava Europske unije);
◊ U slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU u propisanom roku, narušena pozicija i interesi sudjelovanja Republike Hrvatske u zajedničkim politikama Europske unije ;
◊ Neusklađen Zakon o radu s Direktivom (EU) 2015/1794 s mogućim problemima u provedbi takva Zakona;
◊ Rizik od moguće niže razine prava radnika pomoraca i neujednačenih uvjeta njihova rada, u materiji koju obuhvaća, čak s mogućim dugoročnim negativnim utjecajima na pomorski sektor.
Opcija 3: (normativno rješenje)
◊ Ispunjene međunarodne obveze Republike Hrvatske - implementacija Direktive (EU) 2015/1794 u pravni poredak RH;
◊ ispunjena obveza izvještavanja prema Europskoj komisiji o mjerama prijenosa predmetne Direktive u hrvatsko zakonodavstvo;
◊ Poštivanje prava Europske unije
◊ Izbjegnut postupak (nije potreban) za povredu prava i moguće sankcije;
◊ Djelovanje u skladu s interesima sudjelovanja Republike Hrvatske u kreiranju i provedbi zajedničkih politika Europske unije ;
◊ Usklađen Zakon o radu s Direktivom (EU) 2015/1794;
◊ Zakonom osigurana razina prava i uvjeti rada pomoraca u skladu s europskim standardima;
◊ Općim propisom o radu osigurani uvjeti rada i zaštita prava pomoraca na transparentan i koherentan način, bez dodatnih ili većih operativnih troškova poslovanja za poslodavce u sektoru pomorstva i bez negativnih utjecaja na pomorski sektor.
◊ Navedeno normativno rješenje neće imati utjecaj na državni proračun niti bi trebalo imati utjecaj na povećanje troškova poslodavaca u pomorskom sektoru.
Opcija 4: (normativno rješenje)
Ne razmatra se
◊ O bzirom na to da su Direktivom (EU) 2015/1794, izmijenjene i tri direktive koje su u pravni poredak Republike Hrvatske prenesene Zakonom o radu, bilo bi potrebno izmijeniti i Zakon o radu;
◊ Ova normativna opcija zahtijeva više raspoloživih resursa u različitim resorima, jer uključuje više normativnih postupaka;
◊ Potreba horizontalnog usklađivanja akata i koordinacije većeg broja normativnih postupaka;
◊ Problemi u provedbi propisa - moguća pravna nesigurnost zbog uređenja istovrsnih radnopravnih instituta u više različitih pravnih izvora
UPUTA: Ovaj dio Iskaza popunjava se pri ažuriranju Nacrta prijedloga iskaza, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade Prijedloga iskaza
5. SAVJETOVANJE
6. PREPORUČENA OPCIJA
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
8. PRILOZI
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava