NACRT ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O EUROPSKIM RADNIČKIM VIJEĆIMA
UPUTA: Tekst označen italicom potrebno je brisati tijekom popunjavanja obrasca.
1. PROBLEM
I
Zakon o europskim radničkim vijećima stupio je na snagu 7. kolovoza 2014. godine, a objavljen je u Narodnim novinama, broj 93/2014.
Predmet uređenja Zakona je osnivanje europskih radničkih vijeća ili uspostava jednog ili više postupaka obavješćivanja i savjetovanja kod poslodavca koji obavlja gospodarsku djelatnost na razini Europske unije te kod povezanih poslodavaca koji obavljaju gospodarsku djelatnost na razini Europske unije.
Ovim je Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena Direktiva 2009/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009. o osnivanju Europskog radničkog vijeća ili uvođenju postupka koji obuhvaća poduzeća i skupine poduzeća na razini Zajednice radi obavješćivanja i savjetovanja radnika (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL, L 122, 16. 5. 2009.).
Međutim na usklađenost ovoga Zakona s pravnom stečevinom Europske unije, od utjecaja je promjena okolnosti na području uređenja prava radnika pomoraca na razini Europske unije, odnosno činjenica donošenjaDirektive(EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), nastala nakon donošenja Zakona o europskim radničkim vijećima.
Direktivom (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), izmijenjena je, uz ostale direktive s područja radnih odnosa, i direktiva koja je u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena Zakonom o europskim radničkim vijećima.
Člankom 2. citirane Direktive izmijenjena je Direktiva 2009/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009. o osnivanju Europskog radničkog vijeća ili uvođenju postupka koji obuhvaća poduzeća i skupine poduzeća na razini Zajednice radi obavješćivanja i savjetovanja radnika (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL, L 122, 16. 5. 2009.), na način da se:
„Član posebnog pregovaračkog tijela ili Europskog radničkog vijeća ili njegov zamjenik, koji je član posade pomorskog plovila, ima pravo sudjelovati na sastanku posebnog pregovaračkog tijela ili Europskog radničkog vijeća ili na bilo kojem drugom sastanku predviđenom postupcima uspostavljenima na temelju članka 6. stavka 3. ako se u vrijeme održavanja sastanka taj član ili zamjenik ne nalazi na moru ili u luci u zemlji koja nije zemlja u kojoj brodarsko poduzeće ima sjedište.
Ako je to moguće, sastanci se planiraju kako bi se olakšalo sudjelovanje članova ili njihovih zamjenika, koji su članovi posada pomorskih plovila.
U slučajevima u kojima član posebnog pregovaračkog tijela ili Europskog radničkog vijeća ili njegov zamjenik, koji je član posade pomorskog plovila, ne može prisustvovati sastanku, razmatra se, ako je to moguće, mogućnost upotrebe novih informacijskih i komunikacijskih tehnologija.”
U smislu materije koju uređuje Zakon o europskim radničkim vijećima, a u pogledu prava pomoraca, opisana izmjena se odnosi nauređenje sudjelovanja člana (zamjenika člana) pregovaračkih tijela ili europskog radničkog vijeća na sastancima tih tijela ili europskog radničkog vijeća ili drugim sastancima u postupcima obavješćivanja i savjetovanja na transnacionalnoj razini, kada se član (zamjenik člana) nalazi na moru ili u luci zemlje koja nije zemlja u kojoj poslodavac ima sjedište, odnosno na obveze poslodavaca u postupku osiguranja propisanih uvjeta za rad pregovaračkog odbora odnosno europskog radničkog vijeća.
II
Sukladno članku 8. Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), sve države članice obvezne su uskladiti zakone i druge propise s ovom Direktivom, do 10. listopada 2017. godine.
Obzirom na to da je predmetnom Direktivom (EU) 2015/1794, pored ostalih direktiva izmijenjena i direktiva koja je u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena Zakonom o europskim radničkim vijećima, koji se primjenjuje i na pomorce u predmetnoj materiji, može se zaključiti da nakon 10. listopada 2017. godine, Zakon o europskim radničkim vijećima više ne bi bio usklađen s pravnom stečevinom EU.
Naime, Republika Hrvatska, sukladno članku 145. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske) ima u uvjetima punopravnog članstva u Europskoj uniji, obvezu preuzimanja nove pravne stečevine u nacionalno zakonodavstvo, a državna tijela imaju radi ispunjenja te obveze, dužnosti uređene aktima Vlade Republike Hrvatske i važećim propisima.
Pri tome valja naglasiti da, kada je riječ o transponiranju direktiva, države članice imaju mogućnost odabira načina i oblika kojima će postići ciljeve propisane direktivnom i preuzeti njihov sadržaj u nacionalno zakonodavstvo.
Nadalje, vezano za postupak implementacije direktiva, obveza države članice je obavijestiti Europsku komisiju o mjerama prijenosa novih direktive u nacionalno zakonodavstvo.
Stoga bi se, u slučaju da Republika Hrvatska ne prenese Direktivu (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), u hrvatsko zakonodavstvo, u roku određenom tom Direktivom, odnosno ne prenese je pravilno, protiv Republike Hrvatske pokrenuo postupak pred Sudom Europske unije radi povrede prava Europske unije, čiji bi konačni ishod mogao dovesti i do utvrđivanja novčane kazne zbog povrede prava Europske unije.
III
Slijedom svega navedenog, može se zaključiti da je problem moguće neusklađenosti nacionalnog zakona kojim se uređuje osnivanje europskih radničkih vijeća ili uspostava jednog ili više postupaka obavješćivanja i savjetovanja kod poslodavca na transnacionalnoj razini, s pravnom stečevinom EU, potrebno rješavati sukladno citiranim pravnim osnovama i u propisanome postupku.
Neusklađenost nacionalnog zakona kojim se uređuje osnivanje europskih radničkih vijeća ili uspostava jednog ili više postupaka obavješćivanja i savjetovanja kod poslodavca na transnacionalnoj razini, u odnosu na pomorce zaposlene kod tih poslodavaca, s pravnom stečevinom EU, a koja bi mogla nastupiti nakon 10.listopada2017. godine, s jedne stane može proizvesti problem vezan za teret povrede prava Europske unije uslijed neispunjenja obveza Republike Hrvatske kao države članice, a koja ujedno dovodi do narušavanja nacionalnih interesa koje Republika Hrvatska ima pri sudjelovanju u zajedničkim politikama Europske unije.
S druge strane, promatrano s pozicija adresata pravne norme, neusklađenost nacionalnog zakona s pravnom stečevinom EU, može izazvati i probleme u provedbi toga propisa u pogledu prava pomoraca te osiguranja njihovog jednakog tretmana u odnosu na ostale radnike, a na koje se, kao i na pomorce, u predmetnoj materiji primjenjuje Zakon o europskim radničkim vijećima. U ovome slučaju također se može pretpostaviti da bi takvi problemi mogli, dugoročno, imati utjecaja i na dio pomorskog sektora kod poslodavaca koji se u smislu Zakona, smatraju poslodavci na transnacionalnoj razini.
Polazeći od svih navedenih činjenica koje se odnose na važeći Zakon o europskim radničkim vijećima te s time u vezi, svih okolnosti donošenja Direktive (EU) 2015/1794, nakon njegova stupanja na snagu, te relevantnog sadržaja predmetne Direktive (EU) u materiji osiguranja propisanih uvjeta za rad pregovaračkog odbora odnosno europskog radničkog vijeća, odnosnouređenja sudjelovanja člana (zamjenika člana) pregovaračkih tijela ili europskog radničkog vijeća na sastancima tih tijela ili europskog radničkog vijeća ili drugim sastancima u postupcima obavješćivanja i savjetovanja na transnacionalnoj razini u pogledu prava pomoraca, potrebno je sagledati probleme na koje je u ovome dijelu dokumenta ukazano i njihov značaj, te pronaći odgovarajuću opciju za njihovo rješavanje.
Stručni nositelj izrade propisa je u tu svrhu, ovim dokumentom, odredio da opći cilj kojemu bi trebalo usmjeriti daljnje djelovanje, bude implementacija Direktive (EU) 2015/1794 u pravni poredak Republike Hrvatske te predlaže da se tako određen cilj postigne normativnom opcijom, odnosno donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o europskim radničkim vijećima.
2. CILJEVI
Slijedom prethodno opisanog činjeničnog stanja, iznesenih problema te zaključka, namjera stručnog nositelja izrade propisa je postizanje općeg cilja:
◊implementacija Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), u pravni poredak Republike Hrvatske, do 10. listopada 2017. godine, i to uskladbom odredbi Zakona o europskim radničkim vijećimate o tako poduzetim mjerama, provesti propisani postupak obavještavanja Europske komisije,
radi kojeg će djelovati u smjeru postizanja pojedinačnih ciljeva, i to:
◊izraditiNacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o europskim radničkim vijećima, radi upućivanja u postupak donošenja propisa sukladno propisanom postupku i Planu normativnih aktivnosti; radi čega je potrebno slijedeće:
◊utvrditi stvarni opseg izmjena i dopuna odredbi Zakona o europskim radničkim vijećimakoje uređuju materiju obuhvaćenu Direktivom, uzimajući pri tome u obzir razinu zaštite radnika utvrđenu odredbama Zakona o europskim radničkim vijećima,
◊u okviru užeg radnog tima, te u suradnji s predstavnicima ostalih dionika u radnoj skupini načiniti komparativni pregled zahtjeva na području koje obuhvaća Direktiva(EU) 2015/1794, odnosno na relevantnom području uspostave europskog radničkog vijeća ili uvođenju postupka obavješćivanja i savjetovanja s radnicima kod poslodavaca ili povezanih poslodavaca na području Zajednice, s odredbama Zakona o europskim radničkim vijećima koje uređuju materiju osiguranja propisanih uvjeta za rad pregovaračkog odbora odnosno europskog radničkog vijeća vezano za sastanke tih tijela u postupcima obavješćivanja i savjetovanja na transnacionalnoj razini,
-u okviru radne skupine za izradu propisa, uz sudjelovanje relevantnih dionika, na temelju prethodno provedenog postupka, u materiji u kojoj je utvrđena potreba za višim stupnjem zaštite radnika – pomoraca ili posebnom zaštitom u odnosu na radnika koji ima taj status, izraditi odgovarajuće izmjene i dopuneodredbi Zakona o europskim radničkim vijećima koje se odnose na uređenje uvjeta za rad pregovaračkog odbora odnosno europskog radničkog vijeća, kao i druge odgovarajuće odredbe prema utvrđenoj potrebi, uključivo i odgovarajuće prekršajne odredbe.
-izraditi izmjene i dopune općih odredbi Zakona o europskim radničkim vijećima, kojima se uređuje materija i predmet Zakona – utvrditi da je Zakonom o europskim radničkim vijećima u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena Direktiva (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), kako bi bilo vidljivo da je proveden postupak usklađivanja nacionalnog zakona sa zahtjevima citirane Direktive,
-polazeći od uvodnih izjava iz preambule Direktive (EU) 2015/1794, kojima se izražavaju razlozi za posebnim uređenjem predmetne materije u odnosu pomorce, ovim izmjenama i dopunama Zakona o europskim radničkim vijećima, na koherentan način osigurati uvjete rada i zaštitu prava pomorcima u odnosu na ostale radnike na koje se taj propis primjenjuje, čime bi se ujedno, zanimanja u pomorskom sektoru učinila prihvatljivijima za pomorce,
-izmjenama i dopunama Zakona o europskim radničkim vijećima, urediti odgovarajuću razinu prava radnika pomoraca u materiji koju obuhvaća Direktiva(EU) 2015/1794, i u korist poslodavaca u pomorskom sektoru – bez dodatnih ili većih operativnih troškova poslovanja za poslodavce u sektoru pomorstva uz prikladno korištenje suvremenih komunikacijskih tehnologija.
3. MOGUĆE OPCIJE
3.1. OPCIJA 1 – ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
Opcija „ne poduzimati ništa“ imala bi za posljedicu zadržavanje postojećeg stanja, kao i održavanje takva stanja nakon 10. listopada 2017. godine, što bi značilo da Republika Hrvatska, kao država članica nije ispunila svoje obveze sukladno članku 8. Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), prema kojemu su države članice obvezne uskladiti zakone i druge propise s ovom Direktivom, a neispunjenje takve obveze daje osnovu za pokretanje postupka radi utvrđivanja povrede prava Europske unije, sa svim pravnim posljedicama koje za Republiku Hrvatsku iz toga proizlaze, odnosno narušilo bi poziciju i interese Republike Hrvatske pri sudjelovanju u zajedničkim politikama Europske unije.
Nadalje, s pozicija nacionalnog zakonodavstva,obveza preuzimanja nove pravne stečevine u nacionalno zakonodavstvo, proizlazi iz odredbi Ustava Republike Hrvatske, odnosno akata Vlade Republike Hrvatske, a koje je stručni nositelj izrade propisa sukladno zakonu dužan provoditi.
Ne ispunjavanje zakonom propisanih dužnosti stručnog nositelja izrade propisa, značilo bi održavanje na snazi neusklađenog Zakona o europskim radničkim vijećima, a tijekom provedbe takvog propisa, i nastanak rizika od moguće niže razine prava radnika pomoraca i neujednačenih uvjeta njihova rada, u materiji koju obuhvaća Direktiva(EU) 2015/1794, s mogućim negativnim utjecajima na pojedinačna prava radnika te dugoročno, i na pomorski sektor.
Slijedom navedenog, ova opcija se ne može opravdati niti prihvatiti.
3.2. OPCIJA 2: – (nenormativno rješenje)
Utvrđene opće ciljeve nije moguće postići nenormativnim rješenjima obzirom na to da su Direktivom (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), izmijenjene direktive koje su u pravni poredak Republike Hrvatske prenesene zakonima, od kojih je jedna i direktiva prenesena Zakonom o europskim radničkim vijećima, pa postupak implementacije Direktive (EU) 2015/1794 mora uključivati normativni postupak, odnosno intervenciju u zakonski tekst.
Slijedom navedenog, ova opcija nije provediva.
3.3. OPCIJA 3: – (normativno rješenje)
Normativna opcija (normativno rješenje) donošenja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o europskim radničkim vijećima, ocjenjuje se kao jedina moguća, a ovo normativno rješenje, u odnosu na probleme te opće i pojedinačne ciljeve, ocjenjuje se ujedno i kao najbolja opcija.
Direktivu (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), moguće je implementirati u nacionalno zakonodavstvo Republike Hrvatske, postupkom usklađivanja Zakona o europskim radničkim vijećima, obzirom na to da se taj propis primjenjuje na pomorce u materiji koju obuhvaća predmetna Direktiva (EU) i to donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o europskim radničkim vijećima.
U normativnom postupku usklađivanja Zakona o europskim radničkim vijećima s Direktivom (EU) 2015/1794, potrebno je:
-dopuniti članak 2. Zakona o europskim radničkim vijećima (Opće odredbe – Predmet Zakona), obzirom na to da se ovim člankom utvrđuje koja je direktivaprenesena u pravni poredak Republike Hrvatske, isti je potrebno dopuniti, tako da se upiše i Direktiva (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.).
U normativnom postupku vezanom za usklađivanje Zakonskih odredbi s Direktivom (EU) 2015/1794, potrebno je sukladno utvrđenim rezultatima usporedbe razine prava i zaštite radnika uređene Zakonom o europskim radničkim vijećima u odnosu na razinu prava uređenu predmetnom Direktivom (EU):
-načiniti odgovarajuće izmjene i dopune odredbi članka 14. Zakona o europskim radničkim vijećima – (Uvjeti za rad pregovaračkog odbora) te
-načiniti odgovarajuće izmjene i dopune odredbi članka 31. Zakona o europskim radničkim vijećima – (Uvjeti za rad europskih radničkih vijeća),
Prije pristupanja izmjenama i dopunama ovih odredbi Zakona o europskim radničkim vijećima radu, slijedom navedenog, potrebno je utvrditi stvarni opseg zakonske intervencije, pri tome uzimajući u obzir razinu zaštite radnika utvrđenu odredbama Zakona o europskim radničkim vijećima te ciljeve predmetne Direktive (EU). To stoga, što se člankom 6. Direktive(EU) 2015/1794, utvrđuje da provedba te Direktive ni u kom slučaju ne smije biti razlog za snižavanje opće razine zaštite osoba obuhvaćenih tom Direktivom, koju države članice već pružaju u područjima obuhvaćenim direktivama 2002/14/EZ, 98/59/EZ i 2001/23/EZ.
U postupku izrade Nacrta prijedloga propisa potrebno je, u okviru radne skupine za izradu propisa, uz sudjelovanje relevantnih dionika, komparativnim pregledom predmetne materije, usporediti razine prava i zaštitu radnika utvrđenu odredbama Zakona o europskim radničkim vijećima radu u odnosu na razinu prava koja je uređena Direktivom (EU) 2015/1794, te u materiji u kojoj je utvrđena potreba za višim stupnjem zaštite radnika – pomoraca ili posebnom zaštitom u odnosu na radnika koji ima taj status, izraditi odgovarajuće izmjene i dopuneodredbi Zakona, kao i druge odredbe prema utvrđenoj potrebi, uključivo i odgovarajuće prekršajne odredbe.
3.4. OPCIJA 4: – (normativno rješenje)
Zakon o europskim radničkim vijećima je propis koji se primjenjuje na i pomorce u dijelu kada uređuje materiju osnivanja europskih radničkih vijeća ili uspostavu jednog ili više postupaka obavješćivanja i savjetovanja kod poslodavca koji obavlja gospodarsku djelatnost na razini Europske unije te kod povezanih poslodavaca koji obavljaju gospodarsku djelatnost na razini Europske unije.
Obzirom na to da navedena materija nije predmet uređenja Pomorskog zakonika, a da je Zakon o europskim radničkim vijećima od njegova stupanja na snagu 2014. godine, poseban zakon, čija je materija od tada izdvojena iz materije općeg propisa o radu u cilju sustavnog uređenja prava radnika na obavješćivanje i savjetovanje na transnacionalnoj razini, druga normativna opcija, odnosno uređenje ove materije u okviru drugog posebnog zakona, ne bi bila dosljedna niti opravdana.
Štoviše, takva normativna opcija morala bi uključivati i izmjene Zakona o europskim radničkim vijećima, uključivši i horizontalno usklađivanje izmijenjenih i/ili novih propisa, a bila bi povezana s dodatnim troškovima.
Ocjenjujemo da bi takva normativna opcija zahtijevala više raspoloživih resursa, a u provedbi bi mogla rezultirati mogućom pravnom nesigurnošću zbog uređenja istovrsnih radnopravnih instituta putem različitih pravnih izvora.
4. USPOREDBA OPCIJA
U odnosu na ciljeve koji se namjeravaju postići radi rješavanja iznesenih problema, uspoređuju se opcije predloženih nenormativnih i normativnog rješenja, na slijedeći način:
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1: ne poduzimati ništa
Cilj nije moguće postići ovom opcijom
◊Neispunjena obveza izvještavanja prema Europskoj komisiji o mjerama prijenosa nove direktive u hrvatsko zakonodavstvo;
◊U slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU u propisanom roku, protiv Republike Hrvatske pokrenut će se postupak za povredu prava Europske unije (moguća i novčana kazna zbog povrede prava Europske unije);
◊U slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU u propisanom roku, narušena pozicija i interesi sudjelovanja Republike Hrvatske u zajedničkim politikama Europske unije;
◊Neusklađen Zakon o europskim radničkim vijećima s Direktivom(EU) 2015/1794 s mogućim problemima u provedbi takva Zakona;
◊Rizik od moguće niže razine pravaradnika pomoraca i neujednačenih uvjeta njihova rada, u materiji koju obuhvaća, čak s mogućim dugoročnim negativnim utjecajima na pomorski sektor.
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
Cilj nije moguće postići nenormativnim rješenjem
◊Neispunjena obveza izvještavanja prema Europskoj komisiji o mjerama prijenosa nove direktive u hrvatsko zakonodavstvo;
◊U slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU u propisanom roku, protiv Republike Hrvatske pokrenut će se postupak za povredu prava Europske unije (moguća i novčana kazna zbog povrede prava Europske unije);
◊U slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU u propisanom roku, narušena pozicija i interesi sudjelovanja Republike Hrvatske u zajedničkim politikama Europske unije;
◊Neusklađen Zakon o europskim radničkim vijećima s Direktivom(EU) 2015/1794 s mogućim problemima u provedbi takva Zakona;
◊Rizik od moguće niže razine pravaradnika pomoraca i neujednačenih uvjeta njihova rada, u materiji koju obuhvaća, čak s mogućim dugoročnim negativnim utjecajima na pomorski sektor.
Opcija 3: (normativno rješenje)
◊Ispunjene međunarodne obveze Republike Hrvatske - implementacija predmetne Direktive (EU) 2015/1794 u pravni poredak RH;
◊ispunjena obveza izvještavanja prema Europskoj komisiji o mjerama prijenosa nove direktive u hrvatsko zakonodavstvo;
◊Poštivanje prava Europske unije
◊Izbjegnut postupak (nije potreban) za povredu prava i moguće sankcije;
◊Djelovanje u skladu s interesima sudjelovanja Republike Hrvatske u kreiranju i provedbi zajedničkih politika Europske unije;
◊Usklađen Zakon o europskim radničkim vijećima s Direktivom(EU) 2015/1794;
◊Zakonom osigurana razina prava i uvjeti rada pomoraca u skladu s europskim standardima;
◊Zakonom osigurani uvjeti rada i zaštita prava pomoraca na transparentan i koherentan način, bez dodatnih ili većih operativnih troškova poslovanja za poslodavce u sektoru pomorstva i bez negativnih utjecaja na pomorski sektor.
◊Navedeno normativno rješenje neće imati utjecaj na državni proračun niti bi trebalo imati utjecaj na povećanje troškova poslodavaca u pomorskom sektoru.
Opcija 4: (normativno rješenje)
Ne razmatra se
◊Obzirom na to da je Direktivom (EU) 2015/1794, izmijenjena i direktiva koja je u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena Zakonom o europskim radničkim vijećima, bilo bi potrebno izmijeniti i Zakon o europskim radničkim vijećima;
◊Ova opcija značila bi odstupanje od sustavnog uređenja prava radnika na obavješćivanje i savjetovanje na transnacionalnoj razini i pogodovala bi nastanku pravne nesigurnosti zbog uređenja istovrsnih radnopravnih instituta u više različitih pravnih izvora;
◊Ova normativna opcija zahtijeva više raspoloživih resursa u različitim resorima, jer uključuje potrebu više normativnih postupaka;
◊Potreba horizontalnog usklađivanja akata i koordinacije u više normativnih postupaka.
UPUTA: Ovaj dio Iskaza popunjava se pri ažuriranju Nacrta prijedloga iskaza, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade Prijedloga iskaza
PRILOG 3.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
MINISTARSTVO RADA I MIROVINSKOGA SUSTAVA
Klasa: 011-02/17-01/06
Urbroj: 524-03-01-01/1-17-17
Zagreb, 22 . veljače 2017.
NACRT ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O EUROPSKIM RADNIČKIM VIJEĆIMA
UPUTA: Tekst označen italicom potrebno je brisati tijekom popunjavanja obrasca.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
1. PROBLEM
I
Zakon o europskim radničkim vijećima stupio je na snagu 7. kolovoza 2014. godine, a objavljen je u Narodnim novinama, broj 93/2014.
Predmet uređenja Zakona je osnivanje europskih radničkih vijeća ili uspostava jednog ili više postupaka obavješćivanja i savjetovanja kod poslodavca koji obavlja gospodarsku djelatnost na razini Europske unije te kod povezanih poslodavaca koji obavljaju gospodarsku djelatnost na razini Europske unije.
Ovim je Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena Direktiva 2009/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009. o osnivanju Europskog radničkog vijeća ili uvođenju postupka koji obuhvaća poduzeća i skupine poduzeća na razini Zajednice radi obavješćivanja i savjetovanja radnika (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL, L 122, 16. 5. 2009.).
Međutim na usklađenost ovoga Zakona s pravnom stečevinom Europske unije, od utjecaja je promjena okolnosti na području uređenja prava radnika pomoraca na razini Europske unije, odnosno činjenica donošenja Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), nastala nakon donošenja Zakona o europskim radničkim vijećima.
Direktivom (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.) , izmijenjena je, uz ostale direktive s područja radnih odnosa, i direktiva koja je u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena Zakonom o europskim radničkim vijećima.
Člankom 2. citirane Direktive izmijenjena je Direktiva 2009/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009. o osnivanju Europskog radničkog vijeća ili uvođenju postupka koji obuhvaća poduzeća i skupine poduzeća na razini Zajednice radi obavješćivanja i savjetovanja radnika (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL, L 122, 16. 5. 2009.), na način da se:
◊ „u članku 1. stavak 7. briše, odnosno da se
◊ u članku 10. stavku 3. dodaju sljedeći podstavci:
„Član posebnog pregovaračkog tijela ili Europskog radničkog vijeća ili njegov zamjenik, koji je član posade pomorskog plovila, ima pravo sudjelovati na sastanku posebnog pregovaračkog tijela ili Europskog radničkog vijeća ili na bilo kojem drugom sastanku predviđenom postupcima uspostavljenima na temelju članka 6. stavka 3. ako se u vrijeme održavanja sastanka taj član ili zamjenik ne nalazi na moru ili u luci u zemlji koja nije zemlja u kojoj brodarsko poduzeće ima sjedište.
Ako je to moguće, sastanci se planiraju kako bi se olakšalo sudjelovanje članova ili njihovih zamjenika, koji su članovi posada pomorskih plovila.
U slučajevima u kojima član posebnog pregovaračkog tijela ili Europskog radničkog vijeća ili njegov zamjenik, koji je član posade pomorskog plovila, ne može prisustvovati sastanku, razmatra se, ako je to moguće, mogućnost upotrebe novih informacijskih i komunikacijskih tehnologija.”
U smislu materije koju uređuje Zakon o europskim radničkim vijećima, a u pogledu prava pomoraca, opisana izmjena se odnosi na uređenje sudjelovanja člana (zamjenika člana) pregovaračkih tijela ili europskog radničkog vijeća na sastancima tih tijela ili europskog radničkog vijeća ili drugim sastancima u postupcima obavješćivanja i savjetovanja na transnacionalnoj razini, kada se član (zamjenik člana) nalazi na moru ili u luci zemlje koja nije zemlja u kojoj poslodavac ima sjedište, odnosno na obveze poslodavaca u postupku osiguranja propisanih uvjeta za rad pregovaračkog odbora odnosno europskog radničkog vijeća .
II
Sukladno članku 8. Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.) , sve države članice obvezne su uskladiti zakone i druge propise s ovom Direktivom, do 10. listopada 2017. godine .
Obzirom na to da je predmetnom Direktivom (EU) 2015/1794, pored ostalih direktiva izmijenjena i direktiva koja je u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena Zakonom o europskim radničkim vijećima, koji se primjenjuje i na pomorce u predmetnoj materiji, može se zaključiti da nakon 10. listopada 2017. godine, Zakon o europskim radničkim vijećima više ne bi bio usklađen s pravnom stečevinom EU.
Naime, Republika Hrvatska, sukladno članku 145. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske) ima u uvjetima punopravnog članstva u Europskoj uniji, obvezu preuzimanja nove pravne stečevine u nacionalno zakonodavstvo, a državna tijela imaju radi ispunjenja te obveze, dužnosti uređene aktima Vlade Republike Hrvatske i važećim propisima.
Pri tome valja naglasiti da, kada je riječ o transponiranju direktiva, države članice imaju mogućnost odabira načina i oblika kojima će postići ciljeve propisane direktivnom i preuzeti njihov sadržaj u nacionalno zakonodavstvo.
Nadalje, vezano za postupak implementacije direktiva, obveza države članice je obavijestiti Europsku komisiju o mjerama prijenosa novih direktive u nacionalno zakonodavstvo.
Stoga bi se, u slučaju da Republika Hrvatska ne prenese Direktivu (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), u hrvatsko zakonodavstvo, u roku određenom tom Direktivom, odnosno ne prenese je pravilno, protiv Republike Hrvatske pokrenuo postupak pred Sudom Europske unije radi povrede prava Europske unije, čiji bi konačni ishod mogao dovesti i do utvrđivanja novčane kazne zbog povrede prava Europske unije.
III
Slijedom svega navedenog, može se zaključiti da je problem moguće neusklađenosti nacionalnog zakona kojim se uređuje osnivanje europskih radničkih vijeća ili uspostava jednog ili više postupaka obavješćivanja i savjetovanja kod poslodavca na transnacionalnoj razini, s pravnom stečevinom EU, potrebno rješavati sukladno citiranim pravnim osnovama i u propisanome postupku.
Neusklađenost nacionalnog zakona kojim se uređuje osnivanje europskih radničkih vijeća ili uspostava jednog ili više postupaka obavješćivanja i savjetovanja kod poslodavca na transnacionalnoj razini, u odnosu na pomorce zaposlene kod tih poslodavaca, s pravnom stečevinom EU, a koja bi mogla nastupiti nakon 10. listopada 2017. godine , s jedne stane može proizvesti problem vezan za teret povrede prava Europske unije uslijed neispunjenja obveza Republike Hrvatske kao države članice, a koja ujedno dovodi do narušavanja nacionalnih interesa koje Republika Hrvatska ima pri sudjelovanju u zajedničkim politikama Europske unije.
S druge strane, promatrano s pozicija adresata pravne norme, neusklađenost nacionalnog zakona s pravnom stečevinom EU, može izazvati i probleme u provedbi toga propisa u pogledu prava pomoraca te osiguranja njihovog jednakog tretmana u odnosu na ostale radnike, a na koje se, kao i na pomorce, u predmetnoj materiji primjenjuje Zakon o europskim radničkim vijećima. U ovome slučaju također se može pretpostaviti da bi takvi problemi mogli, dugoročno, imati utjecaja i na dio pomorskog sektora kod poslodavaca koji se u smislu Zakona, smatraju poslodavci na transnacionalnoj razini.
Polazeći od svih navedenih činjenica koje se odnose na važeći Zakon o europskim radničkim vijećima te s time u vezi, svih okolnosti donošenja Direktive (EU) 2015/1794, nakon njegova stupanja na snagu, te relevantnog sadržaja predmetne Direktive (EU) u materiji osiguranja propisanih uvjeta za rad pregovaračkog odbora odnosno europskog radničkog vijeća, odnosno uređenja sudjelovanja člana (zamjenika člana) pregovaračkih tijela ili europskog radničkog vijeća na sastancima tih tijela ili europskog radničkog vijeća ili drugim sastancima u postupcima obavješćivanja i savjetovanja na transnacionalnoj razini u pogledu prava pomoraca, potrebno je sagledati probleme na koje je u ovome dijelu dokumenta ukazano i njihov značaj, te pronaći odgovarajuću opciju za njihovo rješavanje .
Stručni nositelj izrade propisa je u tu svrhu, ovim dokumentom, odredio da opći cilj kojemu bi trebalo usmjeriti daljnje djelovanje, bude implementacija Direktive (EU) 2015/1794 u pravni poredak Republike Hrvatske te predlaže da se tako određen cilj postigne normativnom opcijom, odnosno donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o europskim radničkim vijećima.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
2. CILJEVI
Slijedom prethodno opisanog činjeničnog stanja, iznesenih problema te zaključka, namjera stručnog nositelja izrade propisa je postizanje općeg cilja:
◊ implementacija Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP) , (SL L 263, 8.10.2015.) , u pravni poredak Republike Hrvatske, do 10. listopada 2017. godine, i to uskladbom odredbi Zakona o europskim radničkim vijećima te o tako poduzetim mjerama, provesti propisani postupak obavještavanja Europske komisije,
radi kojeg će djelovati u smjeru postizanja pojedinačnih ciljeva, i to:
◊ izraditi Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o europskim radničkim vijećima , radi upućivanja u postupak donošenja propisa sukladno propisanom postupku i Planu normativnih aktivnosti; radi čega je potrebno slijedeće:
◊ utvrditi stvarni opseg izmjena i dopuna odredbi Zakona o europskim radničkim vijećima koje uređuju materiju obuhvaćenu Direktivom, uzimajući pri tome u obzir razinu zaštite radnika utvrđenu odredbama Zakona o europskim radničkim vijećima,
◊ u okviru užeg radnog tima, te u suradnji s predstavnicima ostalih dionika u radnoj skupini načiniti komparativni pregled zahtjeva na području koje obuhvaća Direktiva (EU) 2015/1794, odnosno na relevantnom području uspostave europskog radničkog vijeća ili uvođenju postupka obavješćivanja i savjetovanja s radnicima kod poslodavaca ili povezanih poslodavaca na području Zajednice, s odredbama Zakona o europskim radničkim vijećima koje uređuju materiju osiguranja propisanih uvjeta za rad pregovaračkog odbora odnosno europskog radničkog vijeća vezano za sastanke tih tijela u postupcima obavješćivanja i savjetovanja na transnacionalnoj razini,
- u okviru radne skupine za izradu propisa, uz sudjelovanje relevantnih dionika, na temelju prethodno provedenog postupka, u materiji u kojoj je utvrđena potreba za višim stupnjem zaštite radnika – pomoraca ili posebnom zaštitom u odnosu na radnika koji ima taj status, izraditi odgovarajuće izmjene i dopune odredbi Zakona o europskim radničkim vijećima koje se odnose na uređenje uvjeta za rad pregovaračkog odbora odnosno europskog radničkog vijeća , kao i druge odgovarajuće odredbe prema utvrđenoj potrebi, uključivo i odgovarajuće prekršajne odredbe.
- izraditi izmjene i dopune općih odredbi Zakona o europskim radničkim vijećima, kojima se uređuje materija i predmet Zakona – utvrditi da je Zakonom o europskim radničkim vijećima u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena Direktiva (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.) , kako bi bilo vidljivo da je proveden postupak usklađivanja nacionalnog zakona sa zahtjevima citirane Direktive,
- polazeći od uvodnih izjava iz preambule Direktive (EU) 2015/1794, kojima se izražavaju razlozi za posebnim uređenjem predmetne materije u odnosu pomorce, ovim izmjenama i dopunama Zakona o europskim radničkim vijećima, na koherentan način osigurati uvjete rada i zaštitu prava pomorcima u odnosu na ostale radnike na koje se taj propis primjenjuje , čime bi se ujedno, zanimanja u pomorskom sektoru učinila prihvatljivijima za pomorce,
- izmjenama i dopunama Zakona o europskim radničkim vijećima, urediti odgovarajuću razinu prava radnika pomoraca u materiji koju obuhvaća Direktiva (EU) 2015/1794, i u korist poslodavaca u pomorskom sektoru – bez dodatnih ili većih operativnih troškova poslovanja za poslodavce u sektoru pomorstva uz prikladno korištenje suvremenih komunikacijskih tehnologija.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
3. MOGUĆE OPCIJE
3.1. OPCIJA 1 – ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
Opcija „ne poduzimati ništa“ imala bi za posljedicu zadržavanje postojećeg stanja, kao i održavanje takva stanja nakon 10. listopada 2017. godine, što bi značilo da Republika Hrvatska, kao država članica nije ispunila svoje obveze sukladno članku 8. Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.) , prema kojemu su države članice obvezne uskladiti zakone i druge propise s ovom Direktivom, a neispunjenje takve obveze daje osnovu za pokretanje postupka radi utvrđivanja povrede prava Europske unije, sa svim pravnim posljedicama koje za Republiku Hrvatsku iz toga proizlaze, odnosno narušilo bi poziciju i interese Republike Hrvatske pri sudjelovanju u zajedničkim politikama Europske unije.
Nadalje, s pozicija nacionalnog zakonodavstva, obveza preuzimanja nove pravne stečevine u nacionalno zakonodavstvo, proizlazi iz odredbi Ustava Republike Hrvatske, odnosno akata Vlade Republike Hrvatske, a koje je stručni nositelj izrade propisa sukladno zakonu dužan provoditi.
Ne ispunjavanje zakonom propisanih dužnosti stručnog nositelja izrade propisa, značilo bi održavanje na snazi neusklađenog Zakona o europskim radničkim vijećima, a tijekom provedbe takvog propisa, i nastanak rizika od moguće niže razine prava radnika pomoraca i neujednačenih uvjeta njihova rada, u materiji koju obuhvaća Direktiva (EU) 2015/1794, s mogućim negativnim utjecajima na pojedinačna prava radnika te dugoročno, i na pomorski sektor.
Slijedom navedenog, ova opcija se ne može opravdati niti prihvatiti.
3.2. OPCIJA 2: – (nenormativno rješenje)
Utvrđene opće ciljeve nije moguće postići nenormativnim rješenjima obzirom na to da su Direktivom (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), izmijenjene direktive koje su u pravni poredak Republike Hrvatske prenesene zakonima, od kojih je jedna i direktiva prenesena Zakonom o europskim radničkim vijećima, pa postupak implementacije Direktive (EU) 2015/1794 mora uključivati normativni postupak, odnosno intervenciju u zakonski tekst.
Slijedom navedenog, ova opcija nije provediva.
3.3. OPCIJA 3: – (normativno rješenje)
Normativna opcija (normativno rješenje) donošenja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o europskim radničkim vijećima, ocjenjuje se kao jedina moguća, a ovo normativno rješenje, u odnosu na probleme te opće i pojedinačne ciljeve, ocjenjuje se ujedno i kao najbolja opcija.
Direktivu (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.) , moguće je implementirati u nacionalno zakonodavstvo Republike Hrvatske, postupkom usklađivanja Zakona o europskim radničkim vijećima, obzirom na to da se taj propis primjenjuje na pomorce u materiji koju obuhvaća predmetna Direktiva (EU) i to donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o europskim radničkim vijećima.
U normativnom postupku usklađivanja Zakona o europskim radničkim vijećima s Direktivom (EU) 2015/1794, potrebno je:
- dopuniti članak 2. Zakona o europskim radničkim vijećima ( Opće odredbe – Predmet Zakona ), obzirom na to da se ovim člankom utvrđuje koja je direktiva prenesena u pravni poredak Republike Hrvatske , isti je potrebno dopuniti, tako da se upiše i Direktiva (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.) .
U normativnom postupku vezanom za usklađivanje Zakonskih odredbi s Direktivom (EU) 2015/1794, potrebno je sukladno utvrđenim rezultatima usporedbe razine prava i zaštite radnika uređene Zakonom o europskim radničkim vijećima u odnosu na razinu prava uređenu predmetnom Direktivom (EU):
- načiniti odgovarajuće izmjene i dopune odredbi članka 14. Zakona o europskim radničkim vijećima – ( Uvjeti za rad pregovaračkog odbora ) te
- načiniti odgovarajuće izmjene i dopune odredbi članka 31. Zakona o europskim radničkim vijećima – ( Uvjeti za rad europskih radničkih vijeća ),
Prije pristupanja izmjenama i dopunama ovih odredbi Zakona o europskim radničkim vijećima radu, slijedom navedenog, potrebno je utvrditi stvarni opseg zakonske intervencije, pri tome uzimajući u obzir razinu zaštite radnika utvrđenu odredbama Zakona o europskim radničkim vijećima te ciljeve predmetne Direktive (EU). To stoga, što se člankom 6. Direktive (EU) 2015/1794, utvrđuje da provedba te Direktive ni u kom slučaju ne smije biti razlog za snižavanje opće razine zaštite osoba obuhvaćenih tom Direktivom, koju države članice već pružaju u područjima obuhvaćenim direktivama 2002/14/EZ, 98/59/EZ i 2001/23/EZ.
U postupku izrade Nacrta prijedloga propisa potrebno je, u okviru radne skupine za izradu propisa, uz sudjelovanje relevantnih dionika, komparativnim pregledom predmetne materije, usporediti razine prava i zaštitu radnika utvrđenu odredbama Zakona o europskim radničkim vijećima radu u odnosu na razinu prava koja je uređena Direktivom (EU) 2015/1794, te u materiji u kojoj je utvrđena potreba za višim stupnjem zaštite radnika – pomoraca ili posebnom zaštitom u odnosu na radnika koji ima taj status, izraditi odgovarajuće izmjene i dopune odredbi Zakona , kao i druge odredbe prema utvrđenoj potrebi, uključivo i odgovarajuće prekršajne odredbe.
3.4. OPCIJA 4: – (normativno rješenje)
Zakon o europskim radničkim vijećima je propis koji se primjenjuje na i pomorce u dijelu kada uređuje materiju osnivanja europskih radničkih vijeća ili uspostavu jednog ili više postupaka obavješćivanja i savjetovanja kod poslodavca koji obavlja gospodarsku djelatnost na razini Europske unije te kod povezanih poslodavaca koji obavljaju gospodarsku djelatnost na razini Europske unije.
Obzirom na to da navedena materija nije predmet uređenja Pomorskog zakonika, a da je Zakon o europskim radničkim vijećima od njegova stupanja na snagu 2014. godine, poseban zakon, čija je materija od tada izdvojena iz materije općeg propisa o radu u cilju sustavnog uređenja prava radnika na obavješćivanje i savjetovanje na transnacionalnoj razini, druga normativna opcija, odnosno uređenje ove materije u okviru drugog posebnog zakona, ne bi bila dosljedna niti opravdana.
Štoviše, takva normativna opcija morala bi uključivati i izmjene Zakona o europskim radničkim vijećima, uključivši i horizontalno usklađivanje izmijenjenih i/ili novih propisa, a bila bi povezana s dodatnim troškovima.
Ocjenjujemo da bi takva normativna opcija zahtijevala više raspoloživih resursa, a u provedbi bi mogla rezultirati mogućom pravnom nesigurnošću zbog uređenja istovrsnih radnopravnih instituta putem različitih pravnih izvora.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
4. USPOREDBA OPCIJA
U odnosu na ciljeve koji se namjeravaju postići radi rješavanja iznesenih problema, uspoređuju se opcije predloženih nenormativnih i normativnog rješenja, na slijedeći način:
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1: ne poduzimati ništa
Cilj nije moguće postići ovom opcijom
◊ Neispunjena obveza izvještavanja prema Europskoj komisiji o mjerama prijenosa nove direktive u hrvatsko zakonodavstvo;
◊ U slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU u propisanom roku, protiv Republike Hrvatske pokrenut će se postupak za povredu prava Europske unije (moguća i novčana kazna zbog povrede prava Europske unije);
◊ U slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU u propisanom roku, narušena pozicija i interesi sudjelovanja Republike Hrvatske u zajedničkim politikama Europske unije ;
◊ Neusklađen Zakon o europskim radničkim vijećima s Direktivom (EU) 2015/1794 s mogućim problemima u provedbi takva Zakona;
◊ Rizik od moguće niže razine prava radnika pomoraca i neujednačenih uvjeta njihova rada, u materiji koju obuhvaća, čak s mogućim dugoročnim negativnim utjecajima na pomorski sektor.
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
Cilj nije moguće postići nenormativnim rješenjem
◊ Neispunjena obveza izvještavanja prema Europskoj komisiji o mjerama prijenosa nove direktive u hrvatsko zakonodavstvo;
◊ U slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU u propisanom roku, protiv Republike Hrvatske pokrenut će se postupak za povredu prava Europske unije (moguća i novčana kazna zbog povrede prava Europske unije);
◊ U slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU u propisanom roku, narušena pozicija i interesi sudjelovanja Republike Hrvatske u zajedničkim politikama Europske unije ;
◊ Neusklađen Zakon o europskim radničkim vijećima s Direktivom (EU) 2015/1794 s mogućim problemima u provedbi takva Zakona;
◊ Rizik od moguće niže razine prava radnika pomoraca i neujednačenih uvjeta njihova rada, u materiji koju obuhvaća, čak s mogućim dugoročnim negativnim utjecajima na pomorski sektor.
Opcija 3: (normativno rješenje)
◊ Ispunjene međunarodne obveze Republike Hrvatske - implementacija predmetne Direktive (EU) 2015/1794 u pravni poredak RH;
◊ ispunjena obveza izvještavanja prema Europskoj komisiji o mjerama prijenosa nove direktive u hrvatsko zakonodavstvo;
◊ Poštivanje prava Europske unije
◊ Izbjegnut postupak (nije potreban) za povredu prava i moguće sankcije;
◊ Djelovanje u skladu s interesima sudjelovanja Republike Hrvatske u kreiranju i provedbi zajedničkih politika Europske unije ;
◊ Usklađen Zakon o europskim radničkim vijećima s Direktivom (EU) 2015/1794;
◊ Zakonom osigurana razina prava i uvjeti rada pomoraca u skladu s europskim standardima;
◊ Zakonom osigurani uvjeti rada i zaštita prava pomoraca na transparentan i koherentan način, bez dodatnih ili većih operativnih troškova poslovanja za poslodavce u sektoru pomorstva i bez negativnih utjecaja na pomorski sektor.
◊ Navedeno normativno rješenje neće imati utjecaj na državni proračun niti bi trebalo imati utjecaj na povećanje troškova poslodavaca u pomorskom sektoru.
Opcija 4: (normativno rješenje)
Ne razmatra se
◊ O bzirom na to da je Direktivom (EU) 2015/1794, izmijenjena i direktiva koja je u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena Zakonom o europskim radničkim vijećima, bilo bi potrebno izmijeniti i Zakon o europskim radničkim vijećima;
◊ Ova opcija značila bi odstupanje od sustavnog uređenja prava radnika na obavješćivanje i savjetovanje na transnacionalnoj razini i pogodovala bi nastanku pravne nesigurnosti zbog uređenja istovrsnih radnopravnih instituta u više različitih pravnih izvora;
◊ Ova normativna opcija zahtijeva više raspoloživih resursa u različitim resorima, jer uključuje potrebu više normativnih postupaka;
◊ Potreba horizontalnog usklađivanja akata i koordinacije u više normativnih postupaka.
UPUTA: Ovaj dio Iskaza popunjava se pri ažuriranju Nacrta prijedloga iskaza, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade Prijedloga iskaza
5. SAVJETOVANJE
6. PREPORUČENA OPCIJA
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
8. PRILOZI
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava