PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POSEBNOM POREZU NA MOTORNA VOZILA
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1. Ocjena stanja
Zakon o posebnom porezu na motorna vozila (dalje u tekstu: Zakon) objavljen je u Narodnim novinama, broj 15/13 i na snazi je od 1. srpnja 2013. godine. Jedine izmjene provedene se u sklopu porezne reforme 2016. godine (Narodne novine, broj 115/16).
Prema članku 26. trenutno važećeg Zakona, pravne i fizičke osobe sa sjedištem ili prebivalištem u Republici Hrvatskoj plaćaju poseban porez na stjecanje rabljenih motornih vozila u Republici Hrvatskoj na koja je plaćen posebni porez na motorna vozila namijenjena za uporabu na cestama u Republici Hrvatskoj, ako se na to stjecanje, odnosno isporuku ne plaća porez na dodanu vrijednost ili porez na nasljedstva i darove prema posebnim propisima.
Obveznici plaćanja navedenog poreza su stjecatelji rabljenih motornih vozila koji su dužni nastanak porezne obveze prijaviti nadležnoj ispostavi Porezne uprave u roku petnaest dana od dana stjecanja rabljenog motornog vozila radi obračuna i naplate poreza. Dokaz o plaćenom posebnom porezu na stjecanje rabljenog motornog vozila je uvjet za obavljanje registracije tog vozila kod nadležnog tijela.
U razdoblju od 1. siječnja do 31. prosinca 2016. godine evidentirano je ukupno 209.905 slučajeva oporezivanja odnosno izdanih rješenja sa osnove posebnog poreza na promet rabljenih motornih vozila, od čega je ukupno 16.457 bilo oslobođeno plaćanja poreza, a prihod s osnove navedenog poreza iznosio je 193.780.651,76 kuna.
2. Pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Izmjenama i dopunama Zakona nastavlja se provedba porezne reforme. Predlaže se da poslove provedbe i nadzora obračunavanja i plaćanja posebnog poreza na stjecanje rabljenih motornih vozila od Ministarstva financija, Porezne uprave preuzme Ministarstvo unutarnjih poslova, kako bi se ubuduće pojednostavnio i skratio administrativni postupak za stjecatelje rabljenih motornih vozila, na način da se sve radnje u vezi motornog vozila obavljaju na jednom mjestu.
Budući je dosadašnja osnova za plaćanje poreza bila vrijednost motornog vozila koja se utvrđivala uvidom u podatke Eurotax-a, izmjenom oblika javnog davanja iz poreza u upravnu pristojbu, potrebno je utvrditi kriterije za naplatu upravne pristojbe prema starosti vozila i snazi motora izraženoj u kilovatima. Upravna pristojba propisati će se u Tarifi upravnih pristojbi iz Priloga I. Uredbe o Tarifi upravnih pristojbi.
Oslobođenja koja su propisana za stjecanje rabljenih motornih vozila koja su namijenjena za potrebe propisane člankom 15. Zakona, kao i oslobođenje u slučaju plaćanja poreza na dodanu vrijednost i poreza na nasljedstva i darove, primjenjuju se i dalje. Dodatna oslobođenja se propisuju ako se primjenjuje poseban postupak oporezivanja marže te ako se primjenjuju opća oslobođenja propisana Zakonom o upravnim pristojbama (Narodne novine, broj 115/16).
Slijedom navedenog, cilj izmjena i dopuna Zakona je postupak prijave, obračuna i naplate posebnog poreza na stjecanje motornih vozila učiniti bržim i jednostavnijim za stjecatelje rabljenih motornih vozila, omogućavanjem obavljanja svih radnji u vezi motornih vozila na jednom mjestu.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POSEBNOM POREZU NA MOTORNA VOZILA
Članak 1.
U Zakonu o posebnom porezu na motorna vozila (Narodne novine, broj 15/13, 108/13 i 115/16) u članku 25.a stavku 3. riječi: „stavka 1. ovoga članka“ zamjenjuju se riječima: „stavka 2. ovoga članka“.
U stavku 4. riječi: „stavka 1. ovoga članka“ zamjenjuju se riječima: „stavka 2. ovoga članka“.
Članak 2.
Naslov iznad članka 26. mijenja se i glasi: „STJECANJE RABLJENIH MOTORNIH VOZILA U REPUBLICI HRVATSKOJ.“
Članak 26. mijenja se i glasi:
„(1) Pravne i fizičke osobe sa sjedištem ili prebivalištem u Republici Hrvatskoj plaćaju upravnu pristojbu na stjecanje rabljenih motornih vozila u Republici Hrvatskoj na koja je plaćen posebni porez na motorna vozila iz članka 1. ovoga Zakona.
(2) Pristojbeni obveznik plaćanja upravne pristojbe na stjecanje rabljenih motornih vozila iz stavka 1. ovoga članka je stjecatelj.
(3) Pristojbena obveza plaćanja upravne pristojbe na stjecanje iz stavka 1. ovoga članka nastaje u trenutku registracije motornog vozila na ime stjecatelja motornog vozila.
(4) Upravna pristojba iz stavka 1. ovoga članka plaća se u iznosu propisanim posebnim propisom koji uređuje plaćanje upravnih pristojbi za pojedina pismena i radnje te iznose tih pristojbi.
(5) Upravna pristojba iz stavka 1. ovoga članka ne plaća se:
a) na stjecanje rabljenih motornih vozila koja su namijenjena za potrebe propisane člankom 15. ovoga Zakona
b) ako se na stjecanje rabljenih motornih vozila plaća porez na dodanu vrijednost ili porez na nasljedstva i darove ili se primjenjuje posebni postupak oporezivanja marže prema posebnim propisima
c) ako je stjecatelj temeljem općih oslobođenja prema posebnom propisu koji uređuje područje upravnih pristojbi oslobođen od plaćanja upravne pristojbe.
(6) Bez dokaza o plaćenoj upravnoj pristojbi na stjecanje rabljenog motornog vozila ne može se kod nadležnog tijela obaviti registracija tog motornog vozila.
(7) Obračunavanje i plaćanje upravne pristojbe na stjecanje rabljenih motornih vozila nadzire nadležna policijska postaja.“
Članak 3.
U članku 30. točke 4. i 5. brišu se.
Članak 4.
U članku 31. stavku 2. Iza riječi: „Carinska uprava“ briše se zarez, kao i riječi: „osim za prekršaje iz članka 30. stavka 1. točke 4. i 5. ovoga Zakona za koje je nadležna Porezna uprava“.
Članak 5.
U članku 31.a dodaje se novi stavak koji glasi:
„(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, upravne pristojbe plaćaju se na stjecanje rabljenih motornih vozila prilikom registracije motornog vozila sukladno članku 26. ovoga Zakona.“
XVI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 6.
(1) Na sva stjecanja rabljenih motornih vozila, koja su nastala do stupanja na snagu ovoga Zakona, primjenjuju se odredbe Zakona o posebnom porezu na motorna vozila (Narodne novine, br. 15/13, 108/13 i 115/16).
(2) Postupci utvrđivanja i naplate poreza na rabljena motorna vozila započeti do dana stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se prema odredbama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila (Narodne novine, br. 15/13, 108/13 i 115/16).
Članak 7.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. srpnja 2017. godine.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom se ispravljaju uočene pogreške u stavcima 3. i 4. članka 25.a važećeg Zakona o posebnom porezu na motorna vozila te se ispravlja pogrešno pozivanje na stavak 1. navedenog članka Zakona, umjesto ispravnog pozivanja navedenih odredbi na stavak 2. članka 25.a Zakona. Naime, ako se utvrdi da je motorno vozilo registrirano kod nadležnog tijela u Republici Hrvatskoj, a da na njega nije plaćen posebni porez ili nije plaćen u cijelosti ili ako se utvrdi da je motorno vozilo registrirano na temelju lažne ili krivotvorene isprave, Carinska uprava je dužna poduzeti mjere radi osiguranja naplate posebnog poreza iz članaka 24. i 25. Zakona i, ovisno o okolnostima slučaja te ako je to razmjerno svrsi koja se želi postići, od nadležnog tijela zatražiti poništenje registracije motornog vozila. Također, u tom slučaju ako se utvrdi da je nezakonita uporaba motornog vozila posljedica prijevarnog postupanja i/ili zlouporabe povjerenja i/ili poduzimanja fiktivnih ili prividnih pravnih poslova ili radnji, osobom koja je nezakonito uporabila motorno vozilo smatra se osoba koja je poduzimala te radnje i svaka osoba za koju iz objektivnih okolnosti proizlazi da je znala ili morala znati da svojim radnjama ili propuštanjem poduzimanja dužnih radnji sudjeluje u nezakonitoj uporabi motornog vozila.
Uz članak 2.
Ovim člankom propisuje se obveza plaćanja upravne pristojbe prilikom stjecanja rabljenih motornih vozila. Člankom 250. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (Narodne novine, broj 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 92/14 i 64/15) propisano je da je u slučaju prodaje ili drugog načina promjene vlasništva na vozilu, novi vlasnik vozila dužan u roku od 15 dana od stjecanja vozila registrirati vozilo na svoje ime ili ga odjaviti, a ako ga ne registrira na svoje ime ili ne odjavi, ministarstvo nadležno za unutarnje poslove će, na zahtjev osobe na koju je vozilo registrirano, rješenjem ukinuti registraciju vozila. Uzimajući u obzir naprijed navedenu odredbu Zakona o sigurnosti prometa na cestama, stjecatelj vozila ne mora vozilo registrirati na svoje ime, ali ga u tom slučaju mora odjaviti.
Također se propisuje nadležno tijelo koje obavlja poslove provedbe i nadzora obračunavanja i plaćanja upravne pristojbe te oslobođenja. Oslobođenje od plaćanja upravne pristojbe propisuje se ako se radi o stjecanju rabljenih motornih vozila koja su namijenjena za potrebe propisane člankom 15. Zakona, ako se na stjecanje rabljenih motornih vozila plaća porez na dodanu vrijednost ili porez na nasljedstva i darove ili se primjenjuje posebni postupak oporezivanja marže prema posebnim propisima te ako je stjecatelj, temeljem općih oslobođenja prema posebnom propisu koji uređuje područje upravnih pristojbi, oslobođen od plaćanja upravne pristojbe.
Uz članak 3.
Ovim se člankom brišu odredbe Zakona o plaćanju novčane kazne za prekršaj ako stjecatelj motornih vozila ne podnese prijavu na način i u roku kako je to propisano te ne uplati posebni porez na stjecanje motornih vozila u propisanom roku, budući se izmjenama i dopunama Zakona propisuje plaćanje upravne pristojbe. Prema Zakonu o upravnim pristojbama (Narodne novine, broj 115/16) pristojbena obveza po podnescima za koje nije plaćena upravna pristojba u propisanom roku, ili nije plaćena u dostatnom iznosu, osim ako se ne radi o aktima koji su doneseni po službenoj dužnosti, neće se postupati dok pristojbeni obveznik ne dostavi dokaz o plaćenoj pristojbi.
Uz članak 4.
Odredbom članka 3. briše se Porezna uprava kao tijelo nadležno za provođenje prekršajnog postupka u slučaju ako stjecatelj motornih vozila ne podnese prijavu na način i u roku kako je propisano ovim Zakonom, budući da više nije nadležno tijelo za obavljanje poslova u svezi posebnog poreza na stjecanje motornih vozila. A kako pristojbena obveza plaćanja upravne pristojbe nastaje u trenutku registracije vozila na stjecatelja, odnosno vozilo se neće registrirati ako upravna pristojba nije plaćena te uzimajući u obzir naprijed navedenu odredbu Zakona o sigurnosti prometa na cestama, stjecatelj vozila ne mora vozilo registrirati na svoje ime, ali ga u tom slučaju mora odjaviti. U tom slučaju pristojbena obveza za stjecatelja ne bi nastala te nije potrebno pokretati prekršajni postupak zbog neprijavljivanja stjecanja vozila.
Uz članak 5.
Ovim se člankom dodaje odredba u Zakon kako se iznimno od odredbe Zakona prema kojoj se po postupcima iz Zakona ne plaćaju upravne pristojbe, iste plaćaju samo u slučaju upisa vlasništva u prometnu dozvolu prilikom stjecanja rabljenih motornih vozila.
Uz članak 6.
Ovim su člankom propisane prijelazne odredbe Zakona.
Na sva stjecanja te sve postupke utvrđivanja i naplate poreza na rabljena motorna vozila nastala odnosno započeta do dana stupanja na snagu ovoga Zakona primjenjuju se odredbe Zakona o posebnom porezu na motorna vozila (Narodne novine, br. 15/13, 108/13 i 115/16).
Uz članak 7.
Ovim člankom propisano je stupanje na snagu ovoga Zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 25.a
(1) Motorna vozila za koja je posebni porez obračunat i plaćen zbog nezakonite uporabe na području Republike Hrvatske moraju se registrirati kod nadležnog tijela u Republici Hrvatskoj u roku od 30 dana od dana uplate posebnog poreza.
(2) Ako se utvrdi da je motorno vozilo registrirano kod nadležnog tijela u Republici Hrvatskoj, a da na njega nije plaćen posebni porez ili nije plaćen u cijelosti ili ako se utvrdi da je motorno vozilo registrirano na temelju lažne ili krivotvorene isprave, smatra se da je motorno vozilo predmet nezakonite uporabe na području Republike Hrvatske.
(3) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka Carinska uprava je dužna poduzeti mjere radi osiguranja naplate posebnog poreza iz članaka 24. i 25. ovoga Zakona i, ovisno o okolnostima slučaja te ako je to razmjerno svrsi koja se želi postići, od nadležnog tijela zatražiti poništenje registracije motornog vozila. Nadležno tijelo će na zahtjev Carinske uprave poništiti registraciju motornog vozila.
(4) Ako se u slučaju iz stavka 1. ovoga članka utvrdi da je nezakonita uporaba motornog vozila posljedica prijevarnog postupanja i/ili zlouporabe povjerenja i/ili poduzimanja fiktivnih ili prividnih pravnih poslova ili radnji, osobom koja je nezakonito uporabila motorno vozilo smatra se osoba koja je poduzimala te radnje i svaka osoba za koju iz objektivnih okolnosti proizlazi da je znala ili morala znati da svojim radnjama ili propuštanjem poduzimanja dužnih radnji sudjeluje u nezakonitoj uporabi motornog vozila.
XIII. POSEBNI POREZ NA STJECANJE MOTORNIH VOZILA U REPUBLICI HRVATSKOJ
Članak 26.
(1) Pravne i fizičke osobe sa sjedištem ili prebivalištem u Republici Hrvatskoj plaćaju posebni porez na stjecanje rabljenih motornih vozila u Republici Hrvatskoj na koja je plaćen posebni porez na motorna vozila iz članka 1. ovoga Zakona, ako to stjecanje, odnosno isporuka ne podliježe oporezivanju porezom na dodanu vrijednost ili porezom na nasljedstva i darove prema posebnim propisima.
(2) Porezni obveznik posebnog poreza na stjecanje rabljenih motornih vozila iz stavka 1. ovoga članka je stjecatelj.
(3) Porezna obveza posebnog poreza na stjecanje iz stavka 1. ovoga članka nastaje u trenutku stjecanja.
(4) Porezni obveznik iz stavka 2. ovoga članka mora nastanak porezne obveze prijaviti ispostavi Porezne uprave nadležnoj prema svom sjedištu ili prebivalištu u roku od 15 dana od dana stjecanja rabljenog motornog vozila. Posebni porez na stjecanje obračunava i naplaćuje ispostava Porezne uprave nadležna prema sjedištu ili prebivalištu poreznog obveznika.
(5) Porezna osnovica posebnog poreza na stjecanje rabljenih motornih vozila je tržišna cijena u trenutku nastanka porezne obveze. Porezna uprava provjerava tržišnu cijenu iskazanu u ispravama o stjecanju, a ako utvrdi da ista nije realno iskazana, tržišnu cijenu utvrđuje na temelju usporedbe ili procjene, odnosno primjenom na odgovarajući način odredbe članka 11. ovoga Zakona. Posebni porez na stjecanje rabljenih motornih vozila iz stavka 1. ovoga članka ne plaća daroprimatelj koji je u odnosu prema darovatelju u prvom nasljednom redu i nasljednik koji je u odnosu prema ostavitelju u prvom nasljednom redu.
(6) Posebni porez na stjecanje rabljenih motornih vozila ne plaća se na stjecanje rabljenih motornih vozila koja su namijenjena za potrebe propisane člankom 15. ovoga Zakona.
(7) Bez dokaza o plaćenom posebnom porezu na stjecanje rabljenog motornog vozila ne može se kod nadležnog tijela obaviti registracija tog motornog vozila.
(8) Posebni porez na stjecanje motornih vozila iz stavka 1. ovoga članka plaća se po stopi od 5%.
(9) Porezni obveznik iz stavka 2. ovoga članka dužan je platiti posebni porez na stjecanje motornih vozila u roku od 15 dana od dana nastanka porezne obveze.
(10) Obračunavanje i plaćanje posebnog poreza na stjecanje rabljenih motornih vozila nadzire Porezna uprava.
Članak 30.
Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 kuna do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba, a novčanom kaznom od 2.000,00 kuna do 20.000,00 kuna odgovorna osoba u pravnoj osobi:
1. ako ne izvrši prijavu obračuna i naplate posebnog poreza na način i u rokovima kako je to propisano člankom 9. stavkom 2. ovoga Zakona,
2. ako ne uplati posebni porez u roku iz članka 9. stavka 8. ovoga Zakona,
3. ako na motornom vozilu koje se nalazi na procjeni kod stalnog sudskog vještaka ili stalnog sudskog procjenitelja izvrši popravke ili preinake (članak 11. stavak 8.),
4. ako stjecatelj motornih vozila ne podnese prijavu na način i u roku kako je to propisano člankom 26. stavkom 4. ovoga Zakona,
5. ako stjecatelj motornih vozila ne uplati posebni porez na stjecanje motornih vozila u roku iz članka 26. stavka 9. ovoga Zakona.
XV. POSTUPOVNE ODREDBE
Članak 31.
(1) Na sva postupovna pitanja koja nisu uređena ovim Zakonom primjenjuju se odredbe Općeg poreznog zakona.
(2) Za provedbu prekršajnog postupka za prekršaje propisane ovim Zakonom nadležna je Carinska uprava, osim za prekršaje iz članka 30. stavka 1. točke 4. i 5. ovoga Zakona za koje je nadležna Porezna uprava. Na zastaru pokretanja i vođenja prekršajnog postupka primjenjuju se odredbe Općeg poreznog zakona.
(3) U pogledu razvrstavanja predmeta oporezivanja u tarifnu oznaku kombinirane nomenklature odlučuje Carinska uprava u skladu s carinskim propisima i temeljnim pravilima koja vrijede za razvrstavanje robe po carinskoj tarifi.
Članak 31.a
Po postupcima iz ovoga Zakona ne plaćaju se upravne pristojbe.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POSEBNOM POREZU NA MOTORNA VOZILA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
1. Ocjena stanja
Zakon o posebnom porezu na motorna vozila (dalje u tekstu: Zakon) objavljen je u Narodnim novinama, broj 15/13 i na snazi je od 1. srpnja 2013. godine. Jedine izmjene provedene se u sklopu porezne reforme 2016. godine (Narodne novine, broj 115/16).
Prema članku 26. trenutno važećeg Zakona, pravne i fizičke osobe sa sjedištem ili prebivalištem u Republici Hrvatskoj plaćaju poseban porez na stjecanje rabljenih motornih vozila u Republici Hrvatskoj na koja je plaćen posebni porez na motorna vozila namijenjena za uporabu na cestama u Republici Hrvatskoj, ako se na to stjecanje, odnosno isporuku ne plaća porez na dodanu vrijednost ili porez na nasljedstva i darove prema posebnim propisima.
Obveznici plaćanja navedenog poreza su stjecatelji rabljenih motornih vozila koji su dužni nastanak porezne obveze prijaviti nadležnoj ispostavi Porezne uprave u roku petnaest dana od dana stjecanja rabljenog motornog vozila radi obračuna i naplate poreza. Dokaz o plaćenom posebnom porezu na stjecanje rabljenog motornog vozila je uvjet za obavljanje registracije tog vozila kod nadležnog tijela.
U razdoblju od 1. siječnja do 31. prosinca 2016. godine evidentirano je ukupno 209.905 slučajeva oporezivanja odnosno izdanih rješenja sa osnove posebnog poreza na promet rabljenih motornih vozila, od čega je ukupno 16.457 bilo oslobođeno plaćanja poreza, a prihod s osnove navedenog poreza iznosio je 193.780.651,76 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
2. Pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Izmjenama i dopunama Zakona nastavlja se provedba porezne reforme. Predlaže se da poslove provedbe i nadzora obračunavanja i plaćanja posebnog poreza na stjecanje rabljenih motornih vozila od Ministarstva financija, Porezne uprave preuzme Ministarstvo unutarnjih poslova, kako bi se ubuduće pojednostavnio i skratio administrativni postupak za stjecatelje rabljenih motornih vozila, na način da se sve radnje u vezi motornog vozila obavljaju na jednom mjestu.
Budući je dosadašnja osnova za plaćanje poreza bila vrijednost motornog vozila koja se utvrđivala uvidom u podatke Eurotax-a, izmjenom oblika javnog davanja iz poreza u upravnu pristojbu, potrebno je utvrditi kriterije za naplatu upravne pristojbe prema starosti vozila i snazi motora izraženoj u kilovatima. Upravna pristojba propisati će se u Tarifi upravnih pristojbi iz Priloga I. Uredbe o Tarifi upravnih pristojbi.
Oslobođenja koja su propisana za stjecanje rabljenih motornih vozila koja su namijenjena za potrebe propisane člankom 15. Zakona, kao i oslobođenje u slučaju plaćanja poreza na dodanu vrijednost i poreza na nasljedstva i darove, primjenjuju se i dalje. Dodatna oslobođenja se propisuju ako se primjenjuje poseban postupak oporezivanja marže te ako se primjenjuju opća oslobođenja propisana Zakonom o upravnim pristojbama (Narodne novine, broj 115/16).
Slijedom navedenog, cilj izmjena i dopuna Zakona je postupak prijave, obračuna i naplate posebnog poreza na stjecanje motornih vozila učiniti bržim i jednostavnijim za stjecatelje rabljenih motornih vozila, omogućavanjem obavljanja svih radnji u vezi motornih vozila na jednom mjestu.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POSEBNOM POREZU NA MOTORNA VOZILA
Članak 1.
U Zakonu o posebnom porezu na motorna vozila (Narodne novine, broj 15/13, 108/13 i 115/16) u članku 25.a stavku 3. riječi: „stavka 1. ovoga članka“ zamjenjuju se riječima: „stavka 2. ovoga članka“.
U stavku 4. riječi: „stavka 1. ovoga članka“ zamjenjuju se riječima: „stavka 2. ovoga članka“.
Članak 2.
Naslov iznad članka 26. mijenja se i glasi: „STJECANJE RABLJENIH MOTORNIH VOZILA U REPUBLICI HRVATSKOJ.“
Članak 26. mijenja se i glasi:
„(1) Pravne i fizičke osobe sa sjedištem ili prebivalištem u Republici Hrvatskoj plaćaju upravnu pristojbu na stjecanje rabljenih motornih vozila u Republici Hrvatskoj na koja je plaćen posebni porez na motorna vozila iz članka 1. ovoga Zakona.
(2) Pristojbeni obveznik plaćanja upravne pristojbe na stjecanje rabljenih motornih vozila iz stavka 1. ovoga članka je stjecatelj.
(3) Pristojbena obveza plaćanja upravne pristojbe na stjecanje iz stavka 1. ovoga članka nastaje u trenutku registracije motornog vozila na ime stjecatelja motornog vozila.
(4) Upravna pristojba iz stavka 1. ovoga članka plaća se u iznosu propisanim posebnim propisom koji uređuje plaćanje upravnih pristojbi za pojedina pismena i radnje te iznose tih pristojbi.
(5) Upravna pristojba iz stavka 1. ovoga članka ne plaća se:
a) na stjecanje rabljenih motornih vozila koja su namijenjena za potrebe propisane člankom 15. ovoga Zakona
b) ako se na stjecanje rabljenih motornih vozila plaća porez na dodanu vrijednost ili porez na nasljedstva i darove ili se primjenjuje posebni postupak oporezivanja marže prema posebnim propisima
c) ako je stjecatelj temeljem općih oslobođenja prema posebnom propisu koji uređuje područje upravnih pristojbi oslobođen od plaćanja upravne pristojbe.
(6) Bez dokaza o plaćenoj upravnoj pristojbi na stjecanje rabljenog motornog vozila ne može se kod nadležnog tijela obaviti registracija tog motornog vozila.
(7) Obračunavanje i plaćanje upravne pristojbe na stjecanje rabljenih motornih vozila nadzire nadležna policijska postaja.“
Članak 3.
U članku 30. točke 4. i 5. brišu se.
Članak 4.
U članku 31. stavku 2. Iza riječi: „Carinska uprava“ briše se zarez, kao i riječi: „osim za prekršaje iz članka 30. stavka 1. točke 4. i 5. ovoga Zakona za koje je nadležna Porezna uprava“.
Članak 5.
U članku 31.a dodaje se novi stavak koji glasi:
„(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, upravne pristojbe plaćaju se na stjecanje rabljenih motornih vozila prilikom registracije motornog vozila sukladno članku 26. ovoga Zakona.“
XVI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 6.
(1) Na sva stjecanja rabljenih motornih vozila, koja su nastala do stupanja na snagu ovoga Zakona, primjenjuju se odredbe Zakona o posebnom porezu na motorna vozila (Narodne novine, br. 15/13, 108/13 i 115/16).
(2) Postupci utvrđivanja i naplate poreza na rabljena motorna vozila započeti do dana stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se prema odredbama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila (Narodne novine, br. 15/13, 108/13 i 115/16).
Članak 7.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. srpnja 2017. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom se ispravljaju uočene pogreške u stavcima 3. i 4. članka 25.a važećeg Zakona o posebnom porezu na motorna vozila te se ispravlja pogrešno pozivanje na stavak 1. navedenog članka Zakona, umjesto ispravnog pozivanja navedenih odredbi na stavak 2. članka 25.a Zakona. Naime, ako se utvrdi da je motorno vozilo registrirano kod nadležnog tijela u Republici Hrvatskoj, a da na njega nije plaćen posebni porez ili nije plaćen u cijelosti ili ako se utvrdi da je motorno vozilo registrirano na temelju lažne ili krivotvorene isprave, Carinska uprava je dužna poduzeti mjere radi osiguranja naplate posebnog poreza iz članaka 24. i 25. Zakona i, ovisno o okolnostima slučaja te ako je to razmjerno svrsi koja se želi postići, od nadležnog tijela zatražiti poništenje registracije motornog vozila. Također, u tom slučaju ako se utvrdi da je nezakonita uporaba motornog vozila posljedica prijevarnog postupanja i/ili zlouporabe povjerenja i/ili poduzimanja fiktivnih ili prividnih pravnih poslova ili radnji, osobom koja je nezakonito uporabila motorno vozilo smatra se osoba koja je poduzimala te radnje i svaka osoba za koju iz objektivnih okolnosti proizlazi da je znala ili morala znati da svojim radnjama ili propuštanjem poduzimanja dužnih radnji sudjeluje u nezakonitoj uporabi motornog vozila.
Uz članak 2.
Ovim člankom propisuje se obveza plaćanja upravne pristojbe prilikom stjecanja rabljenih motornih vozila. Člankom 250. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (Narodne novine, broj 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 92/14 i 64/15) propisano je da je u slučaju prodaje ili drugog načina promjene vlasništva na vozilu, novi vlasnik vozila dužan u roku od 15 dana od stjecanja vozila registrirati vozilo na svoje ime ili ga odjaviti, a ako ga ne registrira na svoje ime ili ne odjavi, ministarstvo nadležno za unutarnje poslove će, na zahtjev osobe na koju je vozilo registrirano, rješenjem ukinuti registraciju vozila. Uzimajući u obzir naprijed navedenu odredbu Zakona o sigurnosti prometa na cestama, stjecatelj vozila ne mora vozilo registrirati na svoje ime, ali ga u tom slučaju mora odjaviti.
Također se propisuje nadležno tijelo koje obavlja poslove provedbe i nadzora obračunavanja i plaćanja upravne pristojbe te oslobođenja. Oslobođenje od plaćanja upravne pristojbe propisuje se ako se radi o stjecanju rabljenih motornih vozila koja su namijenjena za potrebe propisane člankom 15. Zakona, ako se na stjecanje rabljenih motornih vozila plaća porez na dodanu vrijednost ili porez na nasljedstva i darove ili se primjenjuje posebni postupak oporezivanja marže prema posebnim propisima te ako je stjecatelj, temeljem općih oslobođenja prema posebnom propisu koji uređuje područje upravnih pristojbi, oslobođen od plaćanja upravne pristojbe.
Uz članak 3.
Ovim se člankom brišu odredbe Zakona o plaćanju novčane kazne za prekršaj ako stjecatelj motornih vozila ne podnese prijavu na način i u roku kako je to propisano te ne uplati posebni porez na stjecanje motornih vozila u propisanom roku, budući se izmjenama i dopunama Zakona propisuje plaćanje upravne pristojbe. Prema Zakonu o upravnim pristojbama (Narodne novine, broj 115/16) pristojbena obveza po podnescima za koje nije plaćena upravna pristojba u propisanom roku, ili nije plaćena u dostatnom iznosu, osim ako se ne radi o aktima koji su doneseni po službenoj dužnosti, neće se postupati dok pristojbeni obveznik ne dostavi dokaz o plaćenoj pristojbi.
Uz članak 4.
Odredbom članka 3. briše se Porezna uprava kao tijelo nadležno za provođenje prekršajnog postupka u slučaju ako stjecatelj motornih vozila ne podnese prijavu na način i u roku kako je propisano ovim Zakonom, budući da više nije nadležno tijelo za obavljanje poslova u svezi posebnog poreza na stjecanje motornih vozila. A kako pristojbena obveza plaćanja upravne pristojbe nastaje u trenutku registracije vozila na stjecatelja, odnosno vozilo se neće registrirati ako upravna pristojba nije plaćena te uzimajući u obzir naprijed navedenu odredbu Zakona o sigurnosti prometa na cestama, stjecatelj vozila ne mora vozilo registrirati na svoje ime, ali ga u tom slučaju mora odjaviti. U tom slučaju pristojbena obveza za stjecatelja ne bi nastala te nije potrebno pokretati prekršajni postupak zbog neprijavljivanja stjecanja vozila.
Uz članak 5.
Ovim se člankom dodaje odredba u Zakon kako se iznimno od odredbe Zakona prema kojoj se po postupcima iz Zakona ne plaćaju upravne pristojbe, iste plaćaju samo u slučaju upisa vlasništva u prometnu dozvolu prilikom stjecanja rabljenih motornih vozila.
Uz članak 6.
Ovim su člankom propisane prijelazne odredbe Zakona.
Na sva stjecanja te sve postupke utvrđivanja i naplate poreza na rabljena motorna vozila nastala odnosno započeta do dana stupanja na snagu ovoga Zakona primjenjuju se odredbe Zakona o posebnom porezu na motorna vozila (Narodne novine, br. 15/13, 108/13 i 115/16).
Uz članak 7.
Ovim člankom propisano je stupanje na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 25.a
(1) Motorna vozila za koja je posebni porez obračunat i plaćen zbog nezakonite uporabe na području Republike Hrvatske moraju se registrirati kod nadležnog tijela u Republici Hrvatskoj u roku od 30 dana od dana uplate posebnog poreza.
(2) Ako se utvrdi da je motorno vozilo registrirano kod nadležnog tijela u Republici Hrvatskoj, a da na njega nije plaćen posebni porez ili nije plaćen u cijelosti ili ako se utvrdi da je motorno vozilo registrirano na temelju lažne ili krivotvorene isprave, smatra se da je motorno vozilo predmet nezakonite uporabe na području Republike Hrvatske.
(3) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka Carinska uprava je dužna poduzeti mjere radi osiguranja naplate posebnog poreza iz članaka 24. i 25. ovoga Zakona i, ovisno o okolnostima slučaja te ako je to razmjerno svrsi koja se želi postići, od nadležnog tijela zatražiti poništenje registracije motornog vozila. Nadležno tijelo će na zahtjev Carinske uprave poništiti registraciju motornog vozila.
(4) Ako se u slučaju iz stavka 1. ovoga članka utvrdi da je nezakonita uporaba motornog vozila posljedica prijevarnog postupanja i/ili zlouporabe povjerenja i/ili poduzimanja fiktivnih ili prividnih pravnih poslova ili radnji, osobom koja je nezakonito uporabila motorno vozilo smatra se osoba koja je poduzimala te radnje i svaka osoba za koju iz objektivnih okolnosti proizlazi da je znala ili morala znati da svojim radnjama ili propuštanjem poduzimanja dužnih radnji sudjeluje u nezakonitoj uporabi motornog vozila.
XIII. POSEBNI POREZ NA STJECANJE MOTORNIH VOZILA U REPUBLICI HRVATSKOJ
Članak 26.
(1) Pravne i fizičke osobe sa sjedištem ili prebivalištem u Republici Hrvatskoj plaćaju posebni porez na stjecanje rabljenih motornih vozila u Republici Hrvatskoj na koja je plaćen posebni porez na motorna vozila iz članka 1. ovoga Zakona, ako to stjecanje, odnosno isporuka ne podliježe oporezivanju porezom na dodanu vrijednost ili porezom na nasljedstva i darove prema posebnim propisima.
(2) Porezni obveznik posebnog poreza na stjecanje rabljenih motornih vozila iz stavka 1. ovoga članka je stjecatelj.
(3) Porezna obveza posebnog poreza na stjecanje iz stavka 1. ovoga članka nastaje u trenutku stjecanja.
(4) Porezni obveznik iz stavka 2. ovoga članka mora nastanak porezne obveze prijaviti ispostavi Porezne uprave nadležnoj prema svom sjedištu ili prebivalištu u roku od 15 dana od dana stjecanja rabljenog motornog vozila. Posebni porez na stjecanje obračunava i naplaćuje ispostava Porezne uprave nadležna prema sjedištu ili prebivalištu poreznog obveznika.
(5) Porezna osnovica posebnog poreza na stjecanje rabljenih motornih vozila je tržišna cijena u trenutku nastanka porezne obveze. Porezna uprava provjerava tržišnu cijenu iskazanu u ispravama o stjecanju, a ako utvrdi da ista nije realno iskazana, tržišnu cijenu utvrđuje na temelju usporedbe ili procjene, odnosno primjenom na odgovarajući način odredbe članka 11. ovoga Zakona. Posebni porez na stjecanje rabljenih motornih vozila iz stavka 1. ovoga članka ne plaća daroprimatelj koji je u odnosu prema darovatelju u prvom nasljednom redu i nasljednik koji je u odnosu prema ostavitelju u prvom nasljednom redu.
(6) Posebni porez na stjecanje rabljenih motornih vozila ne plaća se na stjecanje rabljenih motornih vozila koja su namijenjena za potrebe propisane člankom 15. ovoga Zakona.
(7) Bez dokaza o plaćenom posebnom porezu na stjecanje rabljenog motornog vozila ne može se kod nadležnog tijela obaviti registracija tog motornog vozila.
(8) Posebni porez na stjecanje motornih vozila iz stavka 1. ovoga članka plaća se po stopi od 5%.
(9) Porezni obveznik iz stavka 2. ovoga članka dužan je platiti posebni porez na stjecanje motornih vozila u roku od 15 dana od dana nastanka porezne obveze.
(10) Obračunavanje i plaćanje posebnog poreza na stjecanje rabljenih motornih vozila nadzire Porezna uprava.
Članak 30.
Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 kuna do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba, a novčanom kaznom od 2.000,00 kuna do 20.000,00 kuna odgovorna osoba u pravnoj osobi:
1. ako ne izvrši prijavu obračuna i naplate posebnog poreza na način i u rokovima kako je to propisano člankom 9. stavkom 2. ovoga Zakona,
2. ako ne uplati posebni porez u roku iz članka 9. stavka 8. ovoga Zakona,
3. ako na motornom vozilu koje se nalazi na procjeni kod stalnog sudskog vještaka ili stalnog sudskog procjenitelja izvrši popravke ili preinake (članak 11. stavak 8.),
4. ako stjecatelj motornih vozila ne podnese prijavu na način i u roku kako je to propisano člankom 26. stavkom 4. ovoga Zakona,
5. ako stjecatelj motornih vozila ne uplati posebni porez na stjecanje motornih vozila u roku iz članka 26. stavka 9. ovoga Zakona.
XV. POSTUPOVNE ODREDBE
Članak 31.
(1) Na sva postupovna pitanja koja nisu uređena ovim Zakonom primjenjuju se odredbe Općeg poreznog zakona.
(2) Za provedbu prekršajnog postupka za prekršaje propisane ovim Zakonom nadležna je Carinska uprava, osim za prekršaje iz članka 30. stavka 1. točke 4. i 5. ovoga Zakona za koje je nadležna Porezna uprava. Na zastaru pokretanja i vođenja prekršajnog postupka primjenjuju se odredbe Općeg poreznog zakona.
(3) U pogledu razvrstavanja predmeta oporezivanja u tarifnu oznaku kombinirane nomenklature odlučuje Carinska uprava u skladu s carinskim propisima i temeljnim pravilima koja vrijede za razvrstavanje robe po carinskoj tarifi.
Članak 31.a
Po postupcima iz ovoga Zakona ne plaćaju se upravne pristojbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija