NACRT ODLUKE O DONOŠENJU PROGRAMA STJECANJA PEDAGOŠKIH KOMPETENCIJA ZA STRUKOVNE UČITELJE, I SURADNIKE U NASTAVI
I.
Ovom Odlukom donosi se Program stjecanja pedagoških kompetencija za strukovne učitelje i suradnike u nastavi.
II.
Sadržaj Programa stjecanja pedagoških kompetencija za strukovne učitelje i suradnike u nastavi, sastavni je dio ove Odluke.
III.
Osobe koje su upisane u Program stjecanja pedagoških kompetencija za strukovne učitelje, suradnike u nastavi i mentore u skladu s Odlukom (KLASA: 023-03/14-06/00003; URBROJ: 533-25-14-0009) od 19. siječnja 2016. godine, nastavljaju obrazovanje po programu koji su ranije upisali.
IV.
Danom stupanja na snagu ove Odluke, prestaje važiti Odluka (KLASA: 023-03/14-06/00003; URBROJ: 533-25-14-0009) od 19. siječnja 2016. godine.
V.
Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja.
M I N I S T A R
prof. dr. sc. Pavo Barišić
NACRT PROGRAMA STJECANJA PEDAGOŠKIH KOMPETENCIJA ZA STRUKOVNE UČITELJE I SURADNIKE U NASTAVI
1. OPĆE INFORMACIJE O PROGRAMU
1.1. Naziv programa
Program stjecanja pedagoških kompetencija strukovnih učitelja i suradnika u nastavi
1.2. Način izvođenja programa
Klasični.
1.3. Stručni naziv nakon završetka programa
Ustanova izdaje potvrdu o završenom Programu kojom se dokazuju stečene pedagoške kompetencije i kojom se stječe 60 ECTS bodova. Na temelju članka 84. Zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju (Narodne novine, broj 123/2003, 198/2003 (Uredba), 105/2004, 174/2004, 2/2007 – OUSRH, 46/2007, 45/2009, 63/2011, 94/2013, 139/2013, 101/2014 – OUSRH i 60/2015), ustanova izdaje potvrdu o završenom programu stručnog osposobljavanja.
2. UVOD
2.1. Razlozi donošenja programa
Sukladno članku 105. stavcima 8. i 9. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, broj 87/2008, 86/2009, 92/2010, 105/2010-ispr., 90/2011, 16/2012, 86/2012, 94/2013, 152/2014 i 7/2017) poslove strukovnog učitelja u srednjoj školi može obavljati osoba koja je završila preddiplomski sveučilišni studij ili stručni studij odgovarajuće vrste i ima pedagoške kompetencije. Poslove suradnika u nastavi može obavljati osoba koja ima odgovarajuću srednju stručnu spremu i ima pedagoške kompetencije.
Sukladno članku 37. stavcima 4. i 5. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/2009) poslove strukovnog učitelja može obavljati osoba koja ima razinu obrazovanja propisanu kurikulumom, a ima najmanje srednje strukovno obrazovanje odgovarajućeg profila, pedagoške kompetencije te radni staž u struci u trajanju od najmanje pet godina. Poslove suradnika u nastavi može obavljati osoba koja je završila odgovarajuće srednje obrazovanje, stekla pedagoške kompetencije te ima radni staž u struci u trajanju od najmanje pet godina, osim ako strukovnim kurikulumom nije drukčije propisano.
Slijedom navedenog, javlja se potreba za donošenjem programa kojim bi strukovni učitelji i suradnici u nastavi stekli pedagoške kompetencije potrebne za izvođenje praktične nastave i vježbi u ustanovama za strukovno obrazovanje.
2.2. Procjena svrhovitosti s obzirom na potrebe tržišta rada u javnom i privatnom sektoru
Prema Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, broj 87/2008, 86/2009, 92/2010, 105/2010-ispr., 90/2011, 16/2012, 86/2012, 94/2013,152/2014 i 7/2017) poslove strukovnog učitelja i suradnika u nastavi ne mogu obavljati osobe koje nemaju potrebne pedagoško-psihološke i metodičko-didaktičke kompetencije (u daljnjem tekstu: pedagoške kompetencije).
Slijedom navedenog, osobe koje se žele zaposliti u ustanovi za strukovno obrazovanje na radnim mjestima strukovnog učitelja i suradnika u nastavi moraju steći pedagoške kompetencije osposobljavanjem, a to im se ovim programom omogućuje.
Svrha osposobljavanja strukovnih učitelja je stjecanje pedagoških kompetencija određene razine za uspješno samostalno planiranje i izvođenje praktične nastave i vježbi u ustanovama za strukovno obrazovanje.
Svrha osposobljavanja suradnika u nastavi je stjecanje pedagoških kompetencija određene razine za uspješno sudjelovanje u izvođenju praktične nastave i vježbi pod neposrednim vodstvom nastavnika ili strukovnog učitelja u ustanovama za strukovno obrazovanje.
2.3. Usporedivost programa s programima akreditiranih visokih učilišta u Europskoj uniji
U većini zemalja postoje programi kojima se omogućuje pedagoško-psihološko obrazovanje. U Sloveniji na Sveučilištu u Mariboru, Pedagoškom fakultetu postoji Centar za pedagoško obrazovanje/edukaciju. Centar za pedagoško obrazovanje/edukaciju i strukovni razvoj provodi/izvodi razne oblike izobrazbe i profesionalnog razvoja za zaposlene na području odgoja i obrazovanja (program za dodatno/dopunsko obrazovanje, pedagoško-andragoško obrazovanje). Program je namijenjen diplomantima nepedagoških studijskih programa te omogućava stjecanje pedagoško-andragoškog obrazovanja kao uvjeta za izvođenje odgojno-obrazovnog dijela pedagoške prakse. Kandidati dobivaju temeljno znanje s područja pedagogije, didaktike, razvojne i pedagoške psihologije, andragogije te specijalne didaktike kao temeljne kompetencije za izvođenje pedagoško-andragoškog dijela struke. (http://www.pfmb.uni-mb.si)
2.4. Povezanost s civilnim društvom, lokalnom (regionalnom) zajednicom, gospodarstvom, poduzetništvom
Potrebu za predloženim programom imaju ustanove za strukovno obrazovanje.
2.5. Usklađenost sa zahtjevima strukovnih udruženja
Program je usklađen sa zahtjevima Hrvatskoga pedagogijskog društva, Hrvatskoga psihološkog društva, Hrvatskoga pedagoško-književnog zbora i Hrvatskoga andragoškog društva.
2.6. Partneri izvan visokoškolskog sustava koji su iskazali zanimanje za studijski program
Ustanove za strukovno obrazovanje i Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
3. OPĆI DIO
3.1. Znanstveno/umjetničko područje programa
Područje društvenih znanosti.
3.2. Trajanje programa
Trajanje: 225 sati
Program je izvanredni i uključuje djelomično e-učenje.
3.3. Broj ECTS bodova potreban za završetak programa
60 ECTS bodova.
3.4. Uvjeti upisa u program
Pravo upisa u program imaju osobe koje su sukladno članku 105. stavku 8. i 9. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, broj 87/2008, 86/2009, 92/2010, 105/2010-ispr., 90/2011, 16/2012, 86/2012, 94/2013,152/2014 i 7/2017) i članku 37. stavcima 2., 3., 4. i 5. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/2009) stekle preduvjete za zapošljavanje u ustanovama za strukovno obrazovanje.
Osobe koje su stekle pedagoške kompetencije programima pedagoško-psihološke izobrazbe prije donošenja Programa stjecanja pedagoških kompetencija strukovnih učitelja i suradnika u nastavi, nisu dužne upisivati Program stjecanja pedagoških kompetencija strukovnih učitelja i suradnika u nastavi.
3.5. Ishodi učenja programa
1.Osobni profesionalni razvoj
-planirati i organizirati vlastiti profesionalni razvoj i cjeloživotno učenje
-analizirati i vrednovati vlastiti rad, odgojno-obrazovne procese i učenje.
2.Učinkovito poučavanje
-samostalno izvoditi praktičnu nastavu i vježbe i/ili sudjelovati u njezinu izvođenju
-koristiti metodičko znanje u području srodnih struka kojima pripadaju nastavni predmeti koje će izvoditi ili izvodi u školi
-samostalno birati strategije koje najviše odgovaraju predmetu, temi i potrebama učenika.
3.Planiranje
-planirati nastavne i izvannastavne aktivnosti
-planirati razvoj različitih učeničkih vještina u suradnji s nastavnicima drugih predmeta
-sudjelovati u izradi godišnjih planova rada škole.
4.Prepoznavanje individualnih potreba učenika
-prepoznati razvojne karakteristike učenika u djetinjstvu, adolescenciji i odrasloj dobi
-organizirati uvjete za učenje ovisno o razvojnim karakteristikama, sposobnostima i interesima učenika
-poticati cjeloviti razvoj učenika.
5.Praćenje i vrednovanje odgojno-obrazovnih postignuća učenika
-znati akte koji reguliraju postupke i elemente vrednovanja odgojno-obrazovnih postignuća učenika te ih dosljedno primjenjivati u nastavnoj praksi
-primjenjivati različite metode, tehnike i oblike te kreirati mjerne instrumente ocjenjivanja i praćenja
-davati jasne i konstruktivne povratne informacije učenicima.
6.Učinkovito komuniciranje i rad s drugima
-surađivati s kolegama i razmjenjivati primjere dobre prakse
-voditi tim ili sudjelovati u radu tima
-surađivati s institucijama izvan škole.
3.6. Mogućnost zapošljavanja
Program omogućava zapošljavanje u ustanovama za strukovno obrazovanje.
4. OPIS PROGRAMA
4.1. Popis predmeta i opterećenja
Tablica 1.
Redni broj
Predmet
Obvezni/izborni
ECTS bodovi
1.
Pedagogija
obvezni
4
2.
Didaktika
obvezni
6
3.
Inkluzivna pedagogija
obvezni
4
4.
Osnove opće i razvojne psihologija
obvezni
4
5.
Psihologija obrazovanja
obvezni
6
6.
Ocjenjivanje u obrazovanju
obvezni
4
7.
Metodika praktične nastave (za strukovne učitelje i suradnike u nastavi)
obvezni
22
OBVEZNI - UKUPNO:
50
8.
Psihologija komuniciranja
izborni
3
9.
Upravljanje stresom
izborni
3
10.
Prevencija zlostavljanja i rizičnog ponašanja
izborni
3
11.
Cjeloživotno obrazovanje
izborni
4
12.
Vođenje razreda i disciplina
izborni
3
13.
Medijska pedagogija
izborni
4
IZBORNI - UKUPNO:
20
4.2. Struktura programa
Program se sastoji od predmeta iz triju područja:
1. predmeti iz područja pedagogije
2. predmeti iz područja psihologije
3. predmeti iz područja metodike.
Obvezni predmeti nose 50 ECTS bodova. Uz to polaznici biraju izborne predmete koji nose 10 ECTS boda.
Za Metodiku praktične nastave nastava će biti organizirana u suradnji sa školama vježbaonicama, a polaznici se raspoređuju u skupine.
Za realizaciju programa predviđeno je 205 sati neposredne nastave. Nastava će se održavati oko 20 sati mjesečno tijekom 10 mjeseci. Metodičku praksu u trajanju od 30 sati polaznici će obaviti u školama koje su im dale suglasnost za obavljanje prakse.
Veličina grupa za predavanja je do 50 polaznika.
4.3. Popis predmeta i/ili modula koji će se izvoditi i na stranome jeziku (navesti jezik)
Program se provodi na hrvatskome jeziku.
4.4. Završetak programa
Nakon što odslušaju predavanja te polože sve ispite i odrade metodičku praksu prema programu, polaznici dobivaju potvrdu o završetku programa kojom se dokazuju stečene pedagoške kompetencije. Nije predviđena izrada završnog rada.
4.5. Opis svakog predmeta
4.5.1. Pedagogija
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1. Naziv predmeta
Pedagogija
4.4. Bodovna vrijednost (ECTS)
4
2.2. Naziv programa
Program stjecanja pedagoških kompetencija za strukovne učitelje i suradnike u nastavi
5.5. Način izvođenja nastave (broj sati P + V + S + e-učenje)
20 + 0 + 0 + 0
3.3. Status predmeta
Obvezni
6.6. Razina primjene e-učenja (1., 2., 3. razina), postotak izvođenja predmeta on line (maks. 20%)
1
2. OPIS PREDMETA
1.1. Ciljevi predmeta
Polaznici će steći znanje o zadacima i sadržajima pojedinih odgojnih područja te razvijati vještine za njihovu primjenu u nastavi, komunikaciji s roditeljima učenika i kolegama te u osobnom razvoju.
2.2. Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program.
3.3. Ishodi učenja na razini programa kojima predmet pridonosi
Nakon završetka programa polaznik će:
- djelovati u skladu s etičkim standardima profesije i u najboljem
interesu učenika
- savjetovati roditelje o obrazovnim pitanjima
- surađivati s kolegama i razmjenjivati primjere dobre prakse
- surađivati s institucijama izvan škole.
4.4. Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4 - 10 ishoda učenja)
Nakon odslušanog predmeta i položenog ispita polaznik će:
- razumjeti zadatke i sadržaje pojedinih odgojnih područja
- prepoznavati moguće prepreke u komunikaciji i znati ih prevladati
- primijeniti znanje iz pedagogije u nastavi i odgojno-obrazovnoj
praksi (s učenicima, njihovim roditeljima i kolegama)
- primijeniti stečeno znanje u osobnom životu.
5.5. Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave
Svrha, predmet i zadaci pedagogije (1)
Komunikacija u odgoju i obrazovanju: prepreke uspješn(ij)oj komunikaciji i načini njihova prevladavanja (3)
Moć i granice odgoja: nasljedni, okolinski i osobni čimbenici u razvoju ličnosti (1)
Proces i subjekti odgoja; komponente i razvoj slike o sebi (1)
Odgojni ciljevi i njihova socijalno-povijesna dimenzija; odgoj i mediji (1)
Stilovi odgoja: autoritarni, autoritativni, popustljivi, nezainteresirani i njihove posljedice (2)
Temeljna odgojna područja (tjelesni, intelektualni, moralni, socijalno-emocionalni, radni odgoj) (2)
Područja ostvarivanja odgoja (odgoj u obitelji, predškolski odgoj, odgoj u školi) (2)
Redovito pohađanje nastave, bilježenje, izrada zadaća i polaganje ispita.
9.9. Praćenje rada polaznika (upisati udio u ECTS bodovima za svaku aktivnost tako da ukupni broj ECTS bodova odgovara bodovnoj vrijednosti predmeta)
Pohađanje nastave
0.7
Istraživanje
Praktični rad
Eksperimentalni rad
Referat
Samostalni zadaci
2
Esej
Seminarski rad
(Ostalo upisati)
Kolokviji
Usmeni ispit
(Ostalo upisati)
Pismeni ispit
1.3
Projekt
(Ostalo upisati)
10.10.Ocjenjivanje i vrednovanje rada polaznika tijekom nastave i na završnom ispitu
Na ocjenu utječe redovitost pohađanja nastave, ocjena samostalnih zadataka i ocjena na pismenom ispitu.
11.11.Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju stjecanje izlaznih kompetencija
Kvaliteta i uspješnost izvedbe predmeta prati se samovrednovanjem nastavnika i anketiranjem polaznika te statističkom analizom uspješnosti polaznika.
4.5.2. Osnove opće i razvojne psihologije
1.OPĆE INFORMACIJE
1.1. Naziv predmeta
Osnove opće i razvojne psihologije
4.4. Bodovna vrijednost (ECTS)
4
2.2. Naziv programa
Program stjecanja pedagoških kompetencija za strukovne učitelje i suradnike u nastavi
5.5. Način izvođenja nastave (broj sati P + V + S + e-učenje)
20 + 0 + 0 + 0
3.3. Status predmeta
Obvezni
6.6. Razina primjene e-učenja (1., 2., 3. razina), postotak izvođenja predmeta on line (maks. 20%)
1
2. OPIS PREDMETA
1.1. Ciljevi predmeta
Informiranje polaznika o temeljnim pojmovima iz opće i razvojne psihologije te o znanstvenim spoznajama o pojedinim aspektima razvoja, kao i primjena spoznaja razvojne psihologije u radu s učenicima.
2.2. Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program.
3.3. Ishodi učenja na razini programa kojima predmet pridonosi
Nakon završetka programa polaznik će:
- prepoznati razvojne karakteristike učenika u djetinjstvu,
adolescenciji i odrasloj dobi
- poticati cjeloviti razvoj učenika,
organizirati uvjete za učenje ovisno o razvojnim karakteristikama,
sposobnostima i interesima učenika.
4.4. Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4 - 10 ishoda učenja)
Nakon odslušanog predmeta i položenog ispita polaznik će:
- navesti i objasniti ključne pojmove i područja psihologije
- opisati osnovne odrednice čovjekova razvoja
- opisati razvojne promjene u pojedinim područjima
razvoja
- navesti razvojne karakteristike učenika u djetinjstvu i
adolescenciji
- prepoznati povoljne i nepovoljne uvjete razvoja
- poticati planiranje nastavnih aktivnosti u skladu s
individualnim karakteristikama učenika.
5.5. Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave
Uvod u psihologiju - definicija, predmet proučavanja, područja, (2)
Osnovni pojmovi iz područja emocija, motivacije i kognitivne psihologije (2)
Osnovni pojmovi iz psihologije ličnosti (2)
Uvod u razvojnu psihologiju - predmet proučavanja i ciljevi razvojne psihologije (2)
Biološki i okolinski temelji razvoja (2)
Periodizacija i područja razvoja (2)
Tjelesni i motorički razvoj u djetinjstvu i adolescenciji (2)
Kognitivni razvoj u djetinjstvu i adolescenciji (2)
Emocionalni i socijalni razvoj u djetinjstvu i adolescenciji (2)
Moralni razvoj i razvoj ličnosti u djetinjstvu i adolescenciji (2)
6.6. Vrste izvođenja nastave
predavanja
seminari i radionice
vježbe
on line u cjelini
mješovito e-učenje
terenska nastava
samostalni zadaci
multimedija i mreža
laboratorij
mentorski rad
(ostalo upisati)
7.7. Komentari
8.8. Obveze polaznika
Redovito pohađanje nastave, bilježenje, izrada zadaća i polaganje ispita.
9.9. Praćenje rada polaznika (upisati udio u ECTS bodovima za svaku aktivnost tako da ukupni broj ECTS bodova odgovara bodovnoj vrijednosti predmeta)
Pohađanje nastave
1
Istraživanje
Praktični
rad
Eksperimentalni rad
Referat
Aktivnost na seminarima i predavanjima
1
Esej
Seminarski rad
(Ostalo upisati)
Kolokviji
Usmeni ispit
(Ostalo upisati)
Pismeni ispit
2
Projekt
(Ostalo upisati)
10.10.Ocjenjivanje i vrednovanje rada polaznika tijekom nastave i na završnom ispitu
Na ocjenu utječe aktivnost na nastavi i uspjeh na pismenom ispitu.
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
NACRT ODLUKE O DONOŠENJU PROGRAMA STJECANJA PEDAGOŠKIH KOMPETENCIJA ZA STRUKOVNE UČITELJE, I SURADNIKE U NASTAVI
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
I.
Ovom Odlukom donosi se Program stjecanja pedagoških kompetencija za strukovne učitelje i suradnike u nastavi.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
II.
Sadržaj Programa stjecanja pedagoških kompetencija za strukovne učitelje i suradnike u nastavi, sastavni je dio ove Odluke.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
III.
Osobe koje su upisane u Program stjecanja pedagoških kompetencija za strukovne učitelje, suradnike u nastavi i mentore u skladu s Odlukom (KLASA: 023-03/14-06/00003; URBROJ: 533-25-14-0009) od 19. siječnja 2016. godine, nastavljaju obrazovanje po programu koji su ranije upisali.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
IV.
Danom stupanja na snagu ove Odluke, prestaje važiti Odluka (KLASA: 023-03/14-06/00003; URBROJ: 533-25-14-0009) od 19. siječnja 2016. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
V.
Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja.
M I N I S T A R
prof. dr. sc. Pavo Barišić
NACRT PROGRAMA STJECANJA PEDAGOŠKIH KOMPETENCIJA ZA STRUKOVNE UČITELJE I SURADNIKE U NASTAVI
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1. OPĆE INFORMACIJE O PROGRAMU
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.1. Naziv programa
Program stjecanja pedagoških kompetencija strukovnih učitelja i suradnika u nastavi
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.2. Način izvođenja programa
Klasični.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.3. Stručni naziv nakon završetka programa
Ustanova izdaje potvrdu o završenom Programu kojom se dokazuju stečene pedagoške kompetencije i kojom se stječe 60 ECTS bodova. Na temelju članka 84. Zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju (Narodne novine, broj 123/2003, 198/2003 (Uredba), 105/2004, 174/2004, 2/2007 – OUSRH, 46/2007, 45/2009, 63/2011, 94/2013, 139/2013, 101/2014 – OUSRH i 60/2015), ustanova izdaje potvrdu o završenom programu stručnog osposobljavanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2. UVOD
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.1. Razlozi donošenja programa
Sukladno članku 105. stavcima 8. i 9. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, broj 87/2008, 86/2009, 92/2010, 105/2010-ispr., 90/2011, 16/2012, 86/2012, 94/2013, 152/2014 i 7/2017) poslove strukovnog učitelja u srednjoj školi može obavljati osoba koja je završila preddiplomski sveučilišni studij ili stručni studij odgovarajuće vrste i ima pedagoške kompetencije. Poslove suradnika u nastavi može obavljati osoba koja ima odgovarajuću srednju stručnu spremu i ima pedagoške kompetencije.
Sukladno članku 37. stavcima 4. i 5. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/2009) poslove strukovnog učitelja može obavljati osoba koja ima razinu obrazovanja propisanu kurikulumom, a ima najmanje srednje strukovno obrazovanje odgovarajućeg profila, pedagoške kompetencije te radni staž u struci u trajanju od najmanje pet godina. Poslove suradnika u nastavi može obavljati osoba koja je završila odgovarajuće srednje obrazovanje, stekla pedagoške kompetencije te ima radni staž u struci u trajanju od najmanje pet godina, osim ako strukovnim kurikulumom nije drukčije propisano.
Slijedom navedenog, javlja se potreba za donošenjem programa kojim bi strukovni učitelji i suradnici u nastavi stekli pedagoške kompetencije potrebne za izvođenje praktične nastave i vježbi u ustanovama za strukovno obrazovanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.2. Procjena svrhovitosti s obzirom na potrebe tržišta rada u javnom i privatnom sektoru
Prema Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, broj 87/2008, 86/2009, 92/2010, 105/2010-ispr., 90/2011, 16/2012, 86/2012, 94/2013,152/2014 i 7/2017) poslove strukovnog učitelja i suradnika u nastavi ne mogu obavljati osobe koje nemaju potrebne pedagoško-psihološke i metodičko-didaktičke kompetencije (u daljnjem tekstu: pedagoške kompetencije).
Slijedom navedenog, osobe koje se žele zaposliti u ustanovi za strukovno obrazovanje na radnim mjestima strukovnog učitelja i suradnika u nastavi moraju steći pedagoške kompetencije osposobljavanjem, a to im se ovim programom omogućuje.
Svrha osposobljavanja strukovnih učitelja je stjecanje pedagoških kompetencija određene razine za uspješno samostalno planiranje i izvođenje praktične nastave i vježbi u ustanovama za strukovno obrazovanje.
Svrha osposobljavanja suradnika u nastavi je stjecanje pedagoških kompetencija određene razine za uspješno sudjelovanje u izvođenju praktične nastave i vježbi pod neposrednim vodstvom nastavnika ili strukovnog učitelja u ustanovama za strukovno obrazovanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.3. Usporedivost programa s programima akreditiranih visokih učilišta u Europskoj uniji
U većini zemalja postoje programi kojima se omogućuje pedagoško-psihološko obrazovanje. U Sloveniji na Sveučilištu u Mariboru, Pedagoškom fakultetu postoji Centar za pedagoško obrazovanje/edukaciju. Centar za pedagoško obrazovanje/edukaciju i strukovni razvoj provodi/izvodi razne oblike izobrazbe i profesionalnog razvoja za zaposlene na području odgoja i obrazovanja (program za dodatno/dopunsko obrazovanje, pedagoško-andragoško obrazovanje). Program je namijenjen diplomantima nepedagoških studijskih programa te omogućava stjecanje pedagoško-andragoškog obrazovanja kao uvjeta za izvođenje odgojno-obrazovnog dijela pedagoške prakse. Kandidati dobivaju temeljno znanje s područja pedagogije, didaktike, razvojne i pedagoške psihologije, andragogije te specijalne didaktike kao temeljne kompetencije za izvođenje pedagoško-andragoškog dijela struke. ( http://www.pfmb.uni-mb.si )
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.4. Povezanost s civilnim društvom, lokalnom (regionalnom) zajednicom, gospodarstvom, poduzetništvom
Potrebu za predloženim programom imaju ustanove za strukovno obrazovanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.5. Usklađenost sa zahtjevima strukovnih udruženja
Program je usklađen sa zahtjevima Hrvatskoga pedagogijskog društva, Hrvatskoga psihološkog društva, Hrvatskoga pedagoško-književnog zbora i Hrvatskoga andragoškog društva.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.6. Partneri izvan visokoškolskog sustava koji su iskazali zanimanje za studijski program
Ustanove za strukovno obrazovanje i Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3. OPĆI DIO
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.1. Znanstveno/umjetničko područje programa
Područje društvenih znanosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.2. Trajanje programa
Trajanje: 225 sati
Program je izvanredni i uključuje djelomično e-učenje.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.3. Broj ECTS bodova potreban za završetak programa
60 ECTS bodova.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.4. Uvjeti upisa u program
Pravo upisa u program imaju osobe koje su sukladno članku 105. stavku 8. i 9. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, broj 87/2008, 86/2009, 92/2010, 105/2010-ispr., 90/2011, 16/2012, 86/2012, 94/2013,152/2014 i 7/2017) i članku 37. stavcima 2., 3., 4. i 5. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/2009) stekle preduvjete za zapošljavanje u ustanovama za strukovno obrazovanje.
Osobe koje su stekle pedagoške kompetencije programima pedagoško-psihološke izobrazbe prije donošenja Programa stjecanja pedagoških kompetencija strukovnih učitelja i suradnika u nastavi, nisu dužne upisivati Program stjecanja pedagoških kompetencija strukovnih učitelja i suradnika u nastavi.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.5. Ishodi učenja programa
1. Osobni profesionalni razvoj
- planirati i organizirati vlastiti profesionalni razvoj i cjeloživotno učenje
- analizirati i vrednovati vlastiti rad, odgojno-obrazovne procese i učenje.
2. Učinkovito poučavanje
- samostalno izvoditi praktičnu nastavu i vježbe i/ili sudjelovati u njezinu izvođenju
- koristiti metodičko znanje u području srodnih struka kojima pripadaju nastavni predmeti koje će izvoditi ili izvodi u školi
- samostalno birati strategije koje najviše odgovaraju predmetu, temi i potrebama učenika.
3. Planiranje
- planirati nastavne i izvannastavne aktivnosti
- planirati razvoj različitih učeničkih vještina u suradnji s nastavnicima drugih predmeta
- sudjelovati u izradi godišnjih planova rada škole.
4. Prepoznavanje individualnih potreba učenika
- prepoznati razvojne karakteristike učenika u djetinjstvu, adolescenciji i odrasloj dobi
- organizirati uvjete za učenje ovisno o razvojnim karakteristikama, sposobnostima i interesima učenika
- poticati cjeloviti razvoj učenika.
5. Praćenje i vrednovanje odgojno-obrazovnih postignuća učenika
- znati akte koji reguliraju postupke i elemente vrednovanja odgojno-obrazovnih postignuća učenika te ih dosljedno primjenjivati u nastavnoj praksi
- primjenjivati različite metode, tehnike i oblike te kreirati mjerne instrumente ocjenjivanja i praćenja
- davati jasne i konstruktivne povratne informacije učenicima.
6. Učinkovito komuniciranje i rad s drugima
- surađivati s kolegama i razmjenjivati primjere dobre prakse
- voditi tim ili sudjelovati u radu tima
- surađivati s institucijama izvan škole.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.6. Mogućnost zapošljavanja
Program omogućava zapošljavanje u ustanovama za strukovno obrazovanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
4. OPIS PROGRAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
4.1. Popis predmeta i opterećenja
Tablica 1.
Redni broj
Predmet
Obvezni/izborni
ECTS bodovi
1.
Pedagogija
obvezni
4
2.
Didaktika
obvezni
6
3.
Inkluzivna pedagogija
obvezni
4
4.
Osnove opće i razvojne psihologija
obvezni
4
5.
Psihologija obrazovanja
obvezni
6
6.
Ocjenjivanje u obrazovanju
obvezni
4
7.
Metodika praktične nastave (za strukovne učitelje i suradnike u nastavi)
obvezni
22
OBVEZNI - UKUPNO:
50
8.
Psihologija komuniciranja
izborni
3
9.
Upravljanje stresom
izborni
3
10.
Prevencija zlostavljanja i rizičnog ponašanja
izborni
3
11.
Cjeloživotno obrazovanje
izborni
4
12.
Vođenje razreda i disciplina
izborni
3
13.
Medijska pedagogija
izborni
4
IZBORNI - UKUPNO:
20
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
4.2. Struktura programa
Program se sastoji od predmeta iz triju područja:
1. predmeti iz područja pedagogije
2. predmeti iz područja psihologije
3. predmeti iz područja metodike.
Obvezni predmeti nose 50 ECTS bodova. Uz to polaznici biraju izborne predmete koji nose 10 ECTS boda.
Za Metodiku praktične nastave nastava će biti organizirana u suradnji sa školama vježbaonicama, a polaznici se raspoređuju u skupine.
Za realizaciju programa predviđeno je 205 sati neposredne nastave. Nastava će se održavati oko 20 sati mjesečno tijekom 10 mjeseci. Metodičku praksu u trajanju od 30 sati polaznici će obaviti u školama koje su im dale suglasnost za obavljanje prakse.
Veličina grupa za predavanja je do 50 polaznika.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
4.3. Popis predmeta i/ili modula koji će se izvoditi i na stranome jeziku (navesti jezik)
Program se provodi na hrvatskome jeziku.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
4.4. Završetak programa
Nakon što odslušaju predavanja te polože sve ispite i odrade metodičku praksu prema programu, polaznici dobivaju potvrdu o završetku programa kojom se dokazuju stečene pedagoške kompetencije. Nije predviđena izrada završnog rada.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
4.5. Opis svakog predmeta
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
4.5.1. Pedagogija
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1. Naziv predmeta
Pedagogija
4.4. Bodovna vrijednost (ECTS)
4
2.2. Naziv programa
Program stjecanja pedagoških kompetencija za strukovne učitelje i suradnike u nastavi
5.5. Način izvođenja nastave (broj sati P + V + S + e-učenje)
20 + 0 + 0 + 0
3.3. Status predmeta
Obvezni
6.6. Razina primjene e-učenja (1., 2., 3. razina), postotak izvođenja predmeta on line (maks. 20%)
1
2. OPIS PREDMETA
1.1. Ciljevi predmeta
Polaznici će steći znanje o zadacima i sadržajima pojedinih odgojnih područja te razvijati vještine za njihovu primjenu u nastavi, komunikaciji s roditeljima učenika i kolegama te u osobnom razvoju.
2.2. Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program.
3.3. Ishodi učenja na razini programa kojima predmet pridonosi
Nakon završetka programa polaznik će:
- djelovati u skladu s etičkim standardima profesije i u najboljem
interesu učenika
- savjetovati roditelje o obrazovnim pitanjima
- surađivati s kolegama i razmjenjivati primjere dobre prakse
- surađivati s institucijama izvan škole.
4.4. Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4 - 10 ishoda učenja)
Nakon odslušanog predmeta i položenog ispita polaznik će:
- razumjeti zadatke i sadržaje pojedinih odgojnih područja
- prepoznavati moguće prepreke u komunikaciji i znati ih prevladati
- primijeniti znanje iz pedagogije u nastavi i odgojno-obrazovnoj
praksi (s učenicima, njihovim roditeljima i kolegama)
- primijeniti stečeno znanje u osobnom životu.
5.5. Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave
Svrha, predmet i zadaci pedagogije (1)
Komunikacija u odgoju i obrazovanju: prepreke uspješn(ij)oj komunikaciji i načini njihova prevladavanja (3)
Moć i granice odgoja: nasljedni, okolinski i osobni čimbenici u razvoju ličnosti (1)
Proces i subjekti odgoja; komponente i razvoj slike o sebi (1)
Odgojni ciljevi i njihova socijalno-povijesna dimenzija; odgoj i mediji (1)
Stilovi odgoja: autoritarni, autoritativni, popustljivi, nezainteresirani i njihove posljedice (2)
Temeljna odgojna područja (tjelesni, intelektualni, moralni, socijalno-emocionalni, radni odgoj) (2)
Područja ostvarivanja odgoja (odgoj u obitelji, predškolski odgoj, odgoj u školi) (2)
Metode i sredstva odgoja u nastavi (2)
Samoodgoj (optimizam, sreća, pozitivno mišljenje, životni ciljevi, socijalne kompetencije, prosocijalno ponašanje) (5)
6.6. Vrste izvođenja nastave
predavanja
seminari i radionice
vježbe
on line u cjelini
mješovito e-učenje
terenska nastava
samostalni zadaci
multimedija i mreža
laboratorij
mentorski rad
radionice (ostalo upisati)
7.7. Komentari
8.8. Obveze polaznika
Redovito pohađanje nastave, bilježenje, izrada zadaća i polaganje ispita.
9.9. Praćenje rada polaznika (upisati udio u ECTS bodovima za svaku aktivnost tako da ukupni broj ECTS bodova odgovara bodovnoj vrijednosti predmeta)
Pohađanje nastave
0.7
Istraživanje
Praktični rad
Eksperimentalni rad
Referat
Samostalni zadaci
2
Esej
Seminarski rad
(Ostalo upisati)
Kolokviji
Usmeni ispit
(Ostalo upisati)
Pismeni ispit
1.3
Projekt
(Ostalo upisati)
10.10. Ocjenjivanje i vrednovanje rada polaznika tijekom nastave i na završnom ispitu
Na ocjenu utječe redovitost pohađanja nastave, ocjena samostalnih zadataka i ocjena na pismenom ispitu.
11.11. Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju stjecanje izlaznih kompetencija
Kvaliteta i uspješnost izvedbe predmeta prati se samovrednovanjem nastavnika i anketiranjem polaznika te statističkom analizom uspješnosti polaznika.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
4.5.2. Osnove opće i razvojne psihologije
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1. Naziv predmeta
Osnove opće i razvojne psihologije
4.4. Bodovna vrijednost (ECTS)
4
2.2. Naziv programa
Program stjecanja pedagoških kompetencija za strukovne učitelje i suradnike u nastavi
5.5. Način izvođenja nastave (broj sati P + V + S + e-učenje)
20 + 0 + 0 + 0
3.3. Status predmeta
Obvezni
6.6. Razina primjene e-učenja (1., 2., 3. razina), postotak izvođenja predmeta on line (maks. 20%)
1
2. OPIS PREDMETA
1.1. Ciljevi predmeta
Informiranje polaznika o temeljnim pojmovima iz opće i razvojne psihologije te o znanstvenim spoznajama o pojedinim aspektima razvoja, kao i primjena spoznaja razvojne psihologije u radu s učenicima.
2.2. Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program .
3.3. Ishodi učenja na razini programa kojima predmet pridonosi
Nakon završetka programa polaznik će:
- prepoznati razvojne karakteristike učenika u djetinjstvu,
adolescenciji i odrasloj dobi
- poticati cjeloviti razvoj učenika,
organizirati uvjete za učenje ovisno o razvojnim karakteristikama,
sposobnostima i interesima učenika.
4.4. Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4 - 10 ishoda učenja)
Nakon odslušanog predmeta i položenog ispita polaznik će:
- navesti i objasniti ključne pojmove i područja psihologije
- opisati osnovne odrednice čovjekova razvoja
- opisati razvojne promjene u pojedinim područjima
razvoja
- navesti razvojne karakteristike učenika u djetinjstvu i
adolescenciji
- prepoznati povoljne i nepovoljne uvjete razvoja
- poticati planiranje nastavnih aktivnosti u skladu s
individualnim karakteristikama učenika.
5.5. Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave
Uvod u psihologiju - definicija, predmet proučavanja, područja, (2)
Osnovni pojmovi iz područja emocija, motivacije i kognitivne psihologije (2)
Osnovni pojmovi iz psihologije ličnosti (2)
Uvod u razvojnu psihologiju - predmet proučavanja i ciljevi razvojne psihologije (2)
Biološki i okolinski temelji razvoja (2)
Periodizacija i područja razvoja (2)
Tjelesni i motorički razvoj u djetinjstvu i adolescenciji (2)
Kognitivni razvoj u djetinjstvu i adolescenciji (2)
Emocionalni i socijalni razvoj u djetinjstvu i adolescenciji (2)
Moralni razvoj i razvoj ličnosti u djetinjstvu i adolescenciji (2)
6.6. Vrste izvođenja nastave
predavanja
seminari i radionice
vježbe
on line u cjelini
mješovito e-učenje
terenska nastava
samostalni zadaci
multimedija i mreža
laboratorij
mentorski rad
(ostalo upisati)
7.7. Komentari
8.8. Obveze polaznika
Redovito pohađanje nastave, bilježenje, izrada zadaća i polaganje ispita.
9.9. Praćenje rada polaznika (upisati udio u ECTS bodovima za svaku aktivnost tako da ukupni broj ECTS bodova odgovara bodovnoj vrijednosti predmeta)
Pohađanje nastave
1
Istraživanje
Praktični
rad
Eksperimentalni rad
Referat
Aktivnost na seminarima i predavanjima
1
Esej
Seminarski rad
(Ostalo upisati)
Kolokviji
Usmeni ispit
(Ostalo upisati)
Pismeni ispit
2
Projekt
(Ostalo upisati)
10.10. Ocjenjivanje i vrednovanje rada polaznika tijekom nastave i na završnom ispitu
Na ocjenu utječe aktivnost na nastavi i uspjeh na pismenom ispitu.
11.11.