Ovim se Zakonom uređuju temeljna etička načela u javnom sektoru, institucionalni okvir za uspostavu etičkog sustava vrijednosti u javnom sektoru, prava i obveze povjerenika za etiku, nadležnost Etičkog povjerenstva zaposlenika u javnom sektoru (u daljnjem tekstu: Etičko povjerenstvo) i središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose te način rješavanja pritužbi na neetično ponašanje zaposlenika.
Članak 2.
Pojmovi koji imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Primjena Zakona
Članak 3.
(1) Odredbe ovoga Zakona primjenjuju se na zaposlene u tijelima državne uprave i drugim državnim tijelima, tijelima i upravnim tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravnim osobama i drugim tijelima koja imaju javne ovlasti, pravnim osobama koje obavljaju javnu službu, pravnim osobama čiji je osnivač Republika Hrvatska ili jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave, pravnim osobama koje se temeljem posebnog propisa financiraju pretežito ili u cijelosti iz državnog proračuna ili iz proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i trgovačkim društvima u kojima Republika Hrvatska i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju zasebno ili zajedno većinsko vlasništvo (u daljnjem tekstu: tijela javne vlasti).
(2) Odredbe ovoga Zakona odgovarajuće se primjenjuju na državne dužnosnike, pravosudne dužnosnike, općinske načelnike, graonačelnike, župane i njihove zamjenike i članove predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
2. TEMELJNA NAČELA
Poštivanje temeljnih etičkih načela
Članak 4.
Zaposlenik je dužan poštivati temeljna etička načela i to: načelo zaštite javnog interesa, načelo nepristranosti, načelo pomoći i uslužnosti, načelo učinkovitosti i odgovornosti za rezultate, načelo zakonitosti i stručnosti, načelo javnosti i transparentnosti, načelo zabrane zlouporabe ovlasti i položaja, načelo odgovornosti i uzornog ponašanja i načelo kolegijalnosti.
Načelo zaštite javnog interesa
Članak 5.
(1) Zaposlenik je odgovoran za savjesno obavljanje poslova na svom radnom mjestu radi zaštite javnog interesa i očuvanja povjerenja građana.
(2) U obavljanju poslova zaposlenik je dužan omogućiti građanima i drugim korisnicima ostvarivanje njihovih prava, vodeći računa da ostvarivanje njihovih prava ne bude protivno javnom interesu.
Načelo nepristranosti
Članak 6.
U obavljanju poslova zaposlenik je dužan postupati na jednak način prema svim građanima, korisnicima i suradnicima bez diskriminacije ili povlašćivanja po osnovi dobi, nacionalnosti, jezika, nacionalnog ili socijalnog podrijetla, političkih ili vjerskih uvjerenja ili sklonosti, invaliditeta, obrazovanja, socijalnog položaja, spola, bračnog ili obiteljskog statusa, spolne orijentacije ili po bilo kojoj drugoj osnovi.
Načelo pomoći i uslužnosti
Članak 7.
(1)U obavljanju poslova zaposlenik je dužan pružiti pomoć građanima i korisnicima te se brinuti da njegovo djelovanje ne bude na štetu prava trećih osoba odnosno kvalitete pruženih usluga.
(2)U obavljanju poslova zaposlenik je dužan s posebnom pažnjom postupati prema osobama s invaliditetom, djeci, trudnicama i osobama s drugim posebnim potrebama.
Načelo učinkovitosti i odgovornosti za rezultate
Članak 8.
(1) U obavljanju poslova zaposlenik je dužan postupati učinkovito, savjesno, pravovremeno i stručno, što je moguće jednostavnije i uz što manje troškova.
(2) Zaposlenik je dužan pridonositi ostvarivanju ciljeva tijela javne vlasti i odgovoran je za njihovo izvršenje.
Načelo zakonitosti i stručnosti
Članak 9.
Zaposlenik je dužan povjerene poslove obavljati stručno i u skladu s pravilima struke, na temelju zakona i drugih propisa te općih i drugih akata tijela javne vlasti u kojem je zaposlen te pridonositi ostvarivanju vladavine prava.
Načelo javnosti i transparentnosti
Članak 10.
Zaposlenik je dužan u skladu sa svojim ovlastima javnosti pravodobno pružiti potrebne informacije vezane uz djelatnost rada tijela javne vlasti u kojem je zaposlen, ako to nije u suprotnosti s posebnim propisima.
Načelo zabrane zlouporabe ovlasti i položaja
Članak 11.
Zaposlenik ne smije zlouporabiti ovlasti i položaj radi ostvarivanja materijalne ili druge koristi za sebe ili drugu pravnu ili fizičku osobu.
Načelo odgovornosti i uzornog ponašanja
Članak 12.
(1)Zaposlenik je dužan čuvati osobni ugled i ugled tijela javne vlasti u javnosti, korištenjem sredstava službene komunikacije i u svim oblicima komunikacije na društvenim mrežama.
(2)U obavljanju poslova zaposlenik je dužan postupati odgovorno i savjesno kako bi svojim djelovanjem pružao primjer uzornog ponašanja drugim zaposlenicima i javnosti.
Načelo kolegijalnosti
Članak 13.
Međusobni odnosi zaposlenika i svi oblici komunikacije na radnom mjestu i izvan njega temelje se na uzajamnom poštivanju osobnosti i uvažavanju, povjerenju, suradnji, pristojnosti, odgovornosti i strpljenju.
3. ETIČKI KODEKS
Članak 14.
(1)Etičke vrijednosti, načela i pravila ponašanja zaposlenika utvrđuju se Etičkim kodeksom zaposlenika u javnom sektoru (u daljnjem tekstu: Etički kodeks).
(2)Etički kodeks donosi Etičko povjerenstvo.
(3)Etički kodeks objavljuje se u „Narodnim novinama“, na mrežnoj stranici i na oglasnoj ploči tijela javne vlasti.
Posebni i strukovni etički kodeksi
Članak 15.
(1)Strukovni etički kodeks donosi se sukladno posebnom zakonu, statutu ili drugom općem aktu tijela javne vlasti.
(2)Kada posebnosti pojedinog tijela javne vlasti to zahtijevaju, čelnik tijela javne vlasti može, uz prethodnu suglasnost Etičkog povjerenstva, donijeti poseban etički kodeks za zaposlenike tog tijela javne vlasti.
(3)Etički kodeksi iz stavka 1. i 2. ovoga članka ne smiju biti u suprotnosti s odredbama ovoga Zakona i Etičkog kodeksa.
(4) Etički kodeksi iz stavaka 1. i 2. ovog članka objavljuju se na mrežnoj stranici i na oglasnoj ploči tijela javne vlasti.
4. INSTITUCIONALNI OKVIR
Povjerenik za etiku
Članak 16
Povjerenik za etiku (u daljnjem tekstu: povjerenik) je zaposlenik tijela javne vlasti koji obavlja poslove određene ovim Zakonom.
Imenovanje povjerenika
Članak 17.
(1)Čelnik tijela javne vlasti, a za zaposlenike upravnih tijela jedinica lokalne, područne (regionalne) samouprave, općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan, imenuje povjerenika iz redova zaposlenika, uz njegovu suglasnost. Ovisno o ustrojstvu i potrebama tijela javne vlasti može se imenovati veći broj povjerenika.
(2)Dva ili više tijela javne vlasti koji imaju manje od po deset zaposlenika mogu sporazumno odrediti zajedničkog povjerenika ili se sporazumjeti s tijelom javne vlasti koje ima imenovanog povjerenika da njihov povjerenik bude zajednički povjerenik.
(3)Iznimno, ako čelnik tijela javne vlasti s manje od deset zaposlenika ne imenuje povjerenika ili ne postupi u skladu sa stavkom 2. ovog članka, poslove povjerenika obavljat će povjerenik jedinice područne (regionalne) samouprave na području koje tijelo javne vlasti ima sjedište.
(4) U slučaju iz stavka 3. ovoga članka čelnik tijela javne vlasti dužan je obavijestiti povjerenika jedinice područne (regionalne) samouprave.
(5) Radi zamjene duže odsutnog povjerenika čelnik tijela javne vlasti dužan je imenovati zamjenika povjerenika.
(6) Na zamjenike povjerenika na odgovarajući način primjenjuju se odredbe ovoga Zakona o povjerenicima.
Obavijest o imenovanju povjerenika
Članak 18.
(1)Oimenovanju povjerenika iz članka 17. stavka 1., 2. i 3. ovoga Zakona morajubitiobaviještenisvi zaposlenici.
(2)Odlukuoimenovanju povjerenika iz članka 17. stavka 1., 2. i 3. ovoga Zakona tijelo javne vlastidostavljasredišnjemtijeludržavneupravenadležnomzaslužbeničkeodnose u roku od 15 dana od dana imenovanja.
Uvjeti za imenovanje povjerenika
Članak 19.
(1)Povjerenikom može biti imenovan zaposlenik koji ispunjava sljedeće uvjete:
-ima povjerenje i ugled u tijelu javne vlasti
-ima primjeren odnos prema radu
-ima najmanje tri godine radnog iskustva
-kojemu nije izrečena kazna za disciplinsku odgovornost sukladno posebnom zakonu i drugim propisima donesenim na temelju zakona
-nije osuđivan za kaznena djela i protiv kojega se ne vodi kazneni postupak.
(2)Ako tijelo javne vlasti nema zaposlenih koji udovoljavaju uvjetima za imenovanje povjerenika odgovarajuće se primjenjuju odredbe članka 17. stavka 1., 2. i 3.ovoga Zakona.
Razrješenje povjerenika
Članak 20.
Čelnik tijela javne vlasti razriješit će povjerenika:
-na njegov zahtjev
-zbog kršenja odredbi ovoga Zakona i Etičkog kodeksa
-nesavjesnog obavljanja poslova povjerenika
-ako za vrijeme obavljanja poslova povjerenika nastupe okolnosti temeljem kojih ne bi ispunjavao uvjete za imenovanje iz članka 19. stavka 1. ovoga Zakona.
Stručno usavršavanje povjerenika
Članak 21.
Povjerenik je dužan završiti program stručnog usavršavanja za povjerenika, koji provodi ovlaštena ustanova za edukaciju zaposlenih u javnoj upravi u suradnji sa središnjim tijelom državne uprave nadležnim za službeničke odnose.
Poslovi povjerenika
Članak 22.
(1)Povjerenik :
-promiče etička načela i vrijednosti u međusobnim odnosima zaposlenika te odnosima zaposlenika prema građanima
-potiče zaposlenike na etično ponašanje promidžbenim aktivnostima i edukacijom
-prati primjenu Etičkog kodeksa u tijelu javne vlasti
-zaprima pritužbe građana i zaposlenika na ponašanje zaposlenika
-provodi postupak ispitivanja osnovanosti pritužbe i podnosi izvješće o osnovanosti pritužbe
-vodi evidenciju o primljenim i riješenim pritužbama
-do 15. siječnja tekuće godine podnosi izvješće o pritužbama za proteklu godinu središnjem tijelu državne uprave nadležnom za službeničke odnose.
(2) Povjerenik obavlja poslove povjerenika uz poslove svog radnog mjesta.
Smjernice za rad povjerenika
Članak 23.
Smjernice za rad povjerenika donosi središnje tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose uz prethodno mišljenje Etičkog povjerenstva.
Zaštita povjerenika
Članak 24.
(1) Povjerenik ne može zbog obavljanja poslova iz članka 22. stavka 1. ovoga Zakona biti pozvan na odgovornost niti biti doveden u nepovoljniji položaj u odnosu na druge zaposlenike.
(2) Ako povjerenik u obavljanju poslova povjerenika bude ometan od strane čelnika ili drugog zaposlenika tijela javne vlasti, može podnijeti Etičkom povjerenstvu pritužbu na njihovo postupanje.
Naknada za obavljanje poslova povjerenika
Članak 25.
(1)Povjerenik ima pravo na naknadu za obavljanje poslova iz članka 22. stavka 1. ovog Zakona.
(2) Oduku o visini naknade utvrđuje Vlada odlukom.
ILI
(2) Oduku o visini naknade donosi čelnik tijela javne vlasti u skladu sa smjernicama iz članka 23. ovog Zakona
Čelnik tijela javne vlasti
Članak 26.
(1)Čelnik tijela javne vlasti odgovoran je za upravljanje etikom, a što uključuje planiranje, provođenje, koordinaciju i kontrolu aktivnosti u tijelu javne vlasti, u svrhu stvaranja trajne etične organizacijske kulture u skladu s odredbama ovog Zakona.
(2)Čelnik tijela javne vlasti dužan je osigurati pretpostavke za učinkovito obavljanje poslova povjerenika.
(3)Na zahtjev povjerenika, čelnik tijela javne vlasti dužan ga je osloboditi dijela redovnih poslova, razmjerno vremenu koje je potrebno za obavljanje poslova iz članka 22. stavka 1. ovog Zakona.
(4)Čelnik tijela javne vlasti dužan je omogućiti povjereniku sudjelovanje na specijaliziranim programima izobrazbe iz članka 21. ovoga Zakona.
2. Etičko povjerenstvo
Članak 27.
Etičko povjerenstvo je neovisno i samostalno tijelo koje obavlja poslove određene ovim Zakonom.
Sastav
Članak 28.
Etičko povjerenstvo ima 15 članova, i to:
- 12 članova iz reda zaposlenika tijela javne vlasti iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona
-dva predstavnika sindikata i
-jednog predstavnika civilnog društva.
Uvjeti za imenovanje članova Etičkog povjerenstva
Članak 29.
Za članove Etičkog povjerenstva može biti imenovana osoba koja ispunjava sljedeće uvjete:
-ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij
-ima najmanje 5 godina radnog iskustva
-ima istaknute rezultate u radu
-kojoj nije izrečena kazna za disciplinsku odgovornost sukladno posebnom zakonu i drugim propisima donesenim na temelju zakona i
-koja nije osuđivana za kaznena djela i protiv koje se ne vodi kazneni postupak.
Postupak za imenovanje predsjednika i članova Etičkog povjerenstva
Članak 30.
(1) Članovi Etičkog povjerenstva imenuju se na temelju javnog poziva središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose, koji ne može biti kraći od 15 dana.
(2) Javni poziv objavljuje se u „Narodnim novinama“, na mrežnoj stranici središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose i na drugi prikladni način.
(3) Javni poziv mora sadržavati uvjete za imenovanje članova Etičkogpovjerenstva, način i rok za podnošenje prijave.
Članak 31.
(1)Čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose odlukom imenuje Komisiju za vođenje postupka odabira kandidata za članove Etičkog povjerenstava (u daljnjem tekstu: Komisija), vodeći računa o sastavu i razmjernoj zastupljenosti predstavnika javnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona.
(2)Na temelju zaprimljenih prijava Komisija izrađuje listu kandidata koji ispunjavaju propisane uvjete te predlaže kandidate za predsjednika i članove Etičkog povjerenstva čelniku središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose, vodeći računa o sastavu i razmjernoj zastupljenosti predstavnika tijela javne vlasti iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona.
(3)Čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose upućuje Vladi Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada) prijedlog rješenja o imenovanju predsjednika i članova Etičkog povjerenstva.
(4)Predsjednika i članove Etičkog povjerenstva imenuje Vlada na vrijeme od pet godina.
Nadležnost Etičkog povjerenstva
Članak 32.
(1) Etičko povjerenstvo:
-promiče etička načela i vrijednosti u javnom sektoru
-predlaže mjere za očuvanje integriteta u javnom sektoru
-donosi Etički kodeks
-provodi postupak ispitivanja osnovanosti pritužbe na ponašanje dužnosnika, čelnika tijela javne vlasti i povjerenika te podnosi izvješće o osnovanosti pritužbe
-daje mišljenje o primjedbama na izvješće povjerenika
-odlučuje o pritužbi podnositelja zbog nepostupanja povjerenika u Zakonom predviđenom roku
-daje mišljenja o povredama Etičkog kodeksa
-prati primjenu propisa iz područja etike te predlaže njihove promjene
-donosi poslovnik o radu i
-obavlja druge poslove određene ovim Zakonom.
(2) Etičko povjerenstvo izvješćuje Vladu o svom radu jednom godišnje, do 31. ožujka tekuće godine za proteklu godinu.
Suradnja s drugim tijelima
Članak 33.
(1) Etičko povjerenstvo surađuje s tijelima nadležnim za promicanje i unaprjeđenje otvorenosti, transparentnosti, integriteta i etičnog ponašanja u javnom sektoru.
(2) Ako Etičko povjerenstvo u svom radu ocijeni da postoje osnove za postupanje drugih tijela, obavijestit će o tome nadležno tijelo.
Način rada Etičkog povjerenstva
Članak 34.
(1)Način rada Etičkog povjerenstva uređuje se poslovnikom o radu.
(2)Predsjednik Etičkog povjerenstva (u daljnjem tekstu: predsjednik) saziva sjednice Etičkog povjerenstva te organizira rad i upravlja radom Etičkog povjerenstva.
(3)Etičko povjerenstvo odlučuje na sjednicama većinom glasova svih članova.
(4)Kad odlučuje o pojedinačnim pritužbama iz članka 32. stavka 1. ovoga Zakona, Etičko povjerenstvo odlučuje u vijeću od tri člana koje imenuje predsjednik za svaki pojedini slučaj.
Imenovanje zamjenika
Članak 35.
(1) Zamjenika predsjednika imenuje Etičko povjerenstvo većinom glasova svih članova.
(2) Zamjenik predsjednika zamjenjuje predsjednika za vrijeme njegove spriječenosti i odsutnosti.
Istek mandata Etičkog povjerenstva
Članak 36.
Šezdeset dana prije isteka mandata članova Etičkog povjerenstva pokrenut će se postupak za imenovanje novih članova Etičkog povjerenstva sukladno članku 30. i 31. ovog Zakona.
Prestanak dužnosti prije isteka mandata
Članak 37.
(1)Dužnost predsjednika i člana Etičkog povjerenstva prestaje prije isteka vremena na koje su imenovani u slučaju:
-smrti
-razrješenja na vlastiti zahtjev
-ako prestanu postojati uvjeti potrebni za imenovanje u skladu s člankom 29. ovoga Zakona
-kršenja odredbi ovoga Zakona i Etičkog kodeksa.
(2) Predsjednika i člana Etičkog povjerenstva razrješuje Vlada.
Sredstva za rad Etičkog povjerenstva
Članak 38.
(1)Sredstva za rad Etičkog povjerenstva osiguravaju se u državnom proračunu u razdjelu središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose.
(2)Predsjednik i član Etičkog povjerenstva imaju pravo na novčanu naknadu, čiju visinu i uvjete određuje Vlada odlukom.
(3)Predsjednik i član Etičkog povjerenstva imaju pravo na naknadu stvarnih materijalnih troškova nastalih u vezi s radom Etičkog povjerenstva.
Sjedište Etičkog povjerenstva
Članak 39.
Sjedište Etičkog povjerenstva je pri središnjem tijelu državne uprave nadležnom za službeničke odnose.
4. SREDIŠNJE TIJELO DRŽAVNE UPRAVE
NADLEŽNO ZA SLUŽBENIČKE ODNOSE
Nadležnost
Članak 40.
(1)Središnje tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose prati primjenu ovog Zakona i Etičkog kodeksa te s tim u vezi obavlja sljedeće poslove:
-prati međunarodne standarde na području etičnog ponašanja zaposlenika te daje prijedloge za unapređenje etičkih standarda sukladno međunarodnoj praksi
-prati stanje i predlaže propise kojima se uređuje etički sustav vrijednosti u javnom sektoru
-upravlja središnjom elektroničkom evidencijom pritužbi na neetično postupanje zaposlenika u javnom sektoru i vodi evidenciju imenovanih povjerenika i provedenih edukacija povjerenika
-izrađuje program stručnog usavršavanja povjerenika te provodi izobrazbu u suradnji sa ovlaštenom ustanovom za edukaciju zaposlenih u javnoj upravi
-daje upute i pojašnjenja povjerenicima te ujednačava njihovo postupanje
-do 15. veljače tekuće godine, priprema izvješće o podnesenim pritužbama na neetično postupanje zaposlenika u javnom sektoru te ga objavljuje na svojoj mrežnoj stranici.
(2)Čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose donosi Pravilnik o sadržaju i vođenju elektroničke evidencije pritužbi na neetično postupanje zaposlenika u javnom sektoru i imenovanim povjerenicima.
Obavljanje stručnih i administrativnih poslova
Članak 41.
(1) Administrativne i tehničke poslove za potrebe Etičkog povjerenstva obavlja središnje tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose.
(2) Stručne poslove za potrebe Etičkog povjerenstva obavlja tajnik kojeg imenuje čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležan za službeničke odnose.
(3) Za tajnika Etičkog povjerenstva može biti imenovan službenik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose koji ispunjava sljedeće uvjete:
-ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij
-ima najmanje dvije godine radnog iskustva
-ima istaknute rezultate u radu
-kojem nije izrečena kazna za povredu službene dužnosti i
-koji nije osuđivan za kaznena djela i protiv koga se ne vodi kazneni postupak.
5. PROVEDBA ISPITIVANJA
OSNOVANOSTI PRITUŽBE
Pokretanje postupka
Članak 42.
(1) Građani, pravne osobe i zaposlenici mogu podnijeti pritužbu na ponašanje zaposlenika i čelnika tijela javne vlasti te članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za koje smatraju da je protivno odredbama ovog Zakona i Etičkog kodeksa, nadležnom povjereniku ili čelniku tijela javne vlasti.
(2)Povjerenik može pokrenuti postupak i na vlastitu inicijativu ako raspolaže saznanjima o povredi Etičkog kodeksa i odredaba ovoga Zakona.
(3)Povjerenik je dužan pokrenuti postupak i na temelju anonimne pritužbe.
Način podnošenja pritužbi
Članak 43.
(1)Pritužbaiz članka 42. stavka 1. ovoga Zakona može se podnijeti pisanim ili usmenim putem.
(2)Ukoliko pritužbu zaprimi čelnik tijela javne vlasti, pritužbu će bez odlaganja proslijediti povjereniku.
(3)Tijela javne vlasti dužna su na mrežnoj stranici i oglasnoj ploči te u službenim prostorijama na vidnom mjestu, istaknuti ime i prezime povjerenika i oznaku službene prostorije u kojoj se nalazi, osigurati tehnička i druga sredstva potrebna za podnošenje pritužbi (kutija za pritužbe i sl.) kao i omogućiti usmeno izjavljivanje pritužbe povjereniku.
Rješavanje pritužbi
Članak 44.
(1) Nakon zaprimanja pritužbe povjerenik će provesti postupak utvrđivanja činjeničnog stanja radi ispitivanja osnovanosti pritužbe.
(2) U roku od 30 dana od dana zaprimanja pritužbe, povjerenik će na temelju utvrđenog činjeničnog stanja sastaviti izvješće o osnovanosti pritužbe i dostaviti ga podnositelju pritužbe, zaposleniku na kojeg se pritužba odnosi i čelniku tijela javne vlasti.
(3) Podnositelj pritužbe i zaposlenik na kojeg se pritužba odnosi mogu u roku od 15 dana od dana dostave izvješća podnijeti primjedbu Etičkom povjerenstvu na izvješće povjerenika.
(4) Etičko povjerenstvo će u roku od 60 dana od dana zaprimanja primjedbe na izvješće povjerenika, dostaviti mišljenje podnositelju pritužbe, zaposleniku na kojeg se pritužba odnosi, čelniku tijela javne vlasti i povjereniku.
(5) Povjerenik će objaviti izvješće na mrežnoj stranici tijela javne vlasti nakon isteka roka za podnošenje primjedbe Etičkom povjerenstvu, a u slučaju podnesene primjedbe na izvješće, nakon zaprimanja mišljenja Etičkog povjerenstva.
Postupanje čelnika tijela
Članak 45.
Na temelju zaprimljenog izvješća povjerenika, čelnik tijela javne vlasti će odlučit će o poduzimanju daljnjih mjera iz svoje nadležnosti.
Pritužba na neetično ponašanje čelnika tijela javne vlasti
Članak 46.
(1) Pritužbu na neetično ponašanje čelnika tijela javne vlasti povjerenik dostavlja bez odlaganja Etičkom povjerenstvu na rješavanje.
(2) Etičko povjerenstvo će u roku od 60 dana utvrditi činjenično stanje i dostaviti izviješće podnositelju pritužbe i čelniku tijela javne vlasti.
(3)Etičko povjerenstvo će izvješće objaviti na svojoj mrežnoj stranici i dostaviti ga povjereniku radi objave na mrežnoj stranici tijela javne vlasti.
Pritužba na neetično ponašanje povjerenika
Članak 47.
(1)Pritužba na neetično ponašanje povjerenika podnosi se čelniku tijela javne vlasti.
(2) Pritužbu na neetično ponašanje povjerenika čelnik tijela javne vlasti dostavlja bez odlaganja Etičkom povjerenstvu na rješavanje.
(3) Etičko povjerenstvo će u roku od 60 dana utvrditi činjenično stanje i izvješće o osnovanosti pritužbe dostaviti podnositelju pritužbe, povjereniku i čelniku tijela javne vlasti.
(4) Etičko povjerenstvo će izvješće objaviti na svojoj mrežnoj stranici.
6. NADZOR
Članak 48.
Inspekcijski nadzor nad provedbom odredaba članka 17. stavka 1., članka 26. stavka 3. i 5., članka 43. stavka 2. i članka 47. stavka 2.ovog Zakona obavlja upravna inspekcija i inspekcija rada u okviru svoje nadležnosti.
7. PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 49.
Novčanom kaznom za prekršaj u iznosu od 5.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će se čelnik tijela javne vlasti ako:
-bez opravdanog razloga ne imenuje povjerenika (članak 17. stavak 1.)
-povjereniku ne osigura pretpostavke za učinkovito obavljanje poslova (članak 26. stavak 3.)
-povjereniku bez odlaganja ne proslijedi zaprimljenu pritužbu (članak 43. stavak 2.)
-Etičkom povjerenstvu bez odlaganja ne proslijedi zaprimljenu pritužbu protiv povjerenika (članak 47. stavak 2.).
8. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 50.
(1) Vlada će u roku 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti rješenje o imenovanju predsjednika i članova Etičkog povjerenstva iz članka 31. stavka 4. ovoga Zakona.
(2) Vlada će u roku 60 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona donijeti odluku o novčanoj naknadi za rad predsjedniku i članovima Etičkog povjerenstva iz članka 38. stavka 2. ovoga Zakona.
(3) Vlada će u roku 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona donijeti odluku o novčanoj naknadi za rad povjerenika iz članka 25. stavka 2. ovoga Zakona.
Članak 51.
Etičko povjerenstvo će u roku 60 dana od dana imenovanja donijeti Etički kodeks iz članka 14. ovoga Zakona.
Članak 52.
Središnje tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose će u roku 30 dana od dana imenovanja predsjednika i članova Etičkog povjerenstva iz članka 31. stavka 4. ovoga Zakona donijeti smjernice za rad povjerenika iz članka 23. ovoga Zakona.
Članak 53.
Čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose će u roku 60 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona donijeti pravilnik iz članka 40. stavka 2.ovoga Zakona.
Članak 54.
(1) Čelnik tijela javne vlasti će u roku 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti odluku o imenovanju povjerenika.
(2) Dosadašnji povjerenici za etiku nastavljaju s radom do imenovanja novih povjerenika.
Članak 55.
Imenovanjem predsjednika i članova Etičkog povjerenstva iz članka 31. stavka 4. ovoga Zakona prestaje s radom Etičko povjerenstvo imenovano temeljem Etičkog kodeksa državnih službenika („Narodne novine“, broj 40/11 i 13/12).
Članak 56.
Započeti postupci po pritužbama na ponašanje zaposlenika koji ne budu dovršeni do stupanja na snagu ovoga Zakona nastavit će se i dovršiti sukladno Etičkom kodeksu državnih službenika („Narodne novine“, broj 40/11 i 13/12).
Članak 57.
Ovaj Zakon stupa na snagu 1. siječnja 2018. godine.
PRIJEDLOG ZAKONA O ETIČKOM SUSTAVU
U JAVNOM SEKTORU
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Predmet Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuju temeljna etička načela u javnom sektoru, institucionalni okvir za uspostavu etičkog sustava vrijednosti u javnom sektoru, prava i obveze povjerenika za etiku, nadležnost Etičkog povjerenstva zaposlenika u javnom sektoru (u daljnjem tekstu: Etičko povjerenstvo) i središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose te način rješavanja pritužbi na neetično ponašanje zaposlenika.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 2.
Pojmovi koji imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Primjena Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 3.
(1) Odredbe ovoga Zakona primjenjuju se na zaposlene u tijelima državne uprave i drugim državnim tijelima, tijelima i upravnim tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravnim osobama i drugim tijelima koja imaju javne ovlasti, pravnim osobama koje obavljaju javnu službu, pravnim osobama čiji je osnivač Republika Hrvatska ili jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave, pravnim osobama koje se temeljem posebnog propisa financiraju pretežito ili u cijelosti iz državnog proračuna ili iz proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i trgovačkim društvima u kojima Republika Hrvatska i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju zasebno ili zajedno većinsko vlasništvo (u daljnjem tekstu: tijela javne vlasti).
(2) Odredbe ovoga Zakona odgovarajuće se primjenjuju na državne dužnosnike, pravosudne dužnosnike, općinske načelnike, graonačelnike, župane i njihove zamjenike i članove predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
2. TEMELJNA NAČELA
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Poštivanje temeljnih etičkih načela
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 4.
Zaposlenik je dužan poštivati temeljna etička načela i to: načelo zaštite javnog interesa, načelo nepristranosti, načelo pomoći i uslužnosti, načelo učinkovitosti i odgovornosti za rezultate, načelo zakonitosti i stručnosti, načelo javnosti i transparentnosti, načelo zabrane zlouporabe ovlasti i položaja, načelo odgovornosti i uzornog ponašanja i načelo kolegijalnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Načelo zaštite javnog interesa
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 5 .
(1) Z aposlenik je odgovoran za savjesno obavljanje poslova na svom radnom mjestu radi zaštite javnog interesa i očuvanja povjerenja građana.
(2) U obavljanju poslova zaposlenik je dužan omogućiti građanima i drugim korisnicima ostvarivanje njihovih prava, vodeći računa da ostvarivanje njihovih prava ne bude protivno javnom interesu.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Načelo nepristranosti
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 6.
U obavljanju poslova zaposlenik je dužan postupati na jednak način prema svim građanima, korisnicima i suradnicima bez diskriminacije ili povlašćivanja po osnovi dobi, nacionalnosti, jezika, nacionalnog ili socijalnog podrijetla, političkih ili vjerskih uvjerenja ili sklonosti, invaliditeta, obrazovanja, socijalnog položaja, spola, bračnog ili obiteljskog statusa, spolne orijentacije ili po bilo kojoj drugoj osnovi.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Načelo pomoći i uslužnosti
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 7.
(1) U obavljanju poslova zaposlenik je dužan pružiti pomoć građanima i korisnicima te se brinuti da njegovo djelovanje ne bude na štetu prava trećih osoba odnosno kvalitete pruženih usluga.
(2) U obavljanju poslova zaposlenik je dužan s posebnom pažnjom postupati prema osobama s invaliditetom, djeci, trudnicama i osobama s drugim posebnim potrebama.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Načelo učinkovitosti i odgovornosti za rezultate
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 8.
(1) U obavljanju poslova zaposlenik je dužan postupati učinkovito, savjesno, pravovremeno i stručno, što je moguće jednostavnije i uz što manje troškova.
(2) Zaposlenik je dužan pridonositi ostvarivanju ciljeva tijela javne vlasti i odgovoran je za njihovo izvršenje.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Načelo zakonitosti i stručnosti
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 9.
Zaposlenik je dužan povjerene poslove obavljati stručno i u skladu s pravilima struke, na temelju zakona i drugih propisa te općih i drugih akata tijela javne vlasti u kojem je zaposlen te pridonositi ostvarivanju vladavine prava.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Načelo javnosti i transparentnosti
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 10.
Zaposlenik je dužan u skladu sa svojim ovlastima javnosti pravodobno pružiti potrebne informacije vezane uz djelatnost rada tijela javne vlasti u kojem je zaposlen, ako to nije u suprotnosti s posebnim propisima.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Načelo zabrane zlouporabe ovlasti i položaja
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 11.
Zaposlenik ne smije zlouporabiti ovlasti i položaj radi ostvarivanja materijalne ili druge koristi za sebe ili drugu pravnu ili fizičku osobu.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Načelo odgovornosti i uzornog ponašanja
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 12.
(1) Zaposlenik je dužan čuvati osobni ugled i ugled tijela javne vlasti u javnosti, korištenjem sredstava službene komunikacije i u svim oblicima komunikacije na društvenim mrežama.
(2) U obavljanju poslova zaposlenik je dužan postupati odgovorno i savjesno kako bi svojim djelovanjem pružao primjer uzornog ponašanja drugim zaposlenicima i javnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Načelo kolegijalnosti
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 13.
Međusobni odnosi zaposlenika i svi oblici komunikacije na radnom mjestu i izvan njega temelje se na uzajamnom poštivanju osobnosti i uvažavanju, povjerenju, suradnji, pristojnosti, odgovornosti i strpljenju.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
3. ETIČKI KODEKS
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 14.
(1) Etičke vrijednosti, načela i pravila ponašanja zaposlenika utvrđuju se Etičkim kodeksom zaposlenika u javnom sektoru (u daljnjem tekstu: Etički kodeks).
(2) Etički kodeks donosi Etičko povjerenstvo.
(3) Etički kodeks objavljuje se u „Narodnim novinama“, na mrežnoj stranici i na oglasnoj ploči tijela javne vlasti.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Posebni i strukovni etički kodeksi
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 15.
(1) Strukovni etički kodeks donosi se sukladno posebnom zakonu, statutu ili drugom općem aktu tijela javne vlasti.
(2) Kada posebnosti pojedinog tijela javne vlasti to zahtijevaju, čelnik tijela javne vlasti može, uz prethodnu suglasnost Etičkog povjerenstva, donijeti poseban etički kodeks za zaposlenike tog tijela javne vlasti.
(3) Etički kodeksi iz stavka 1. i 2. ovoga članka ne smiju biti u suprotnosti s odredbama ovoga Zakona i Etičkog kodeksa.
(4) Etički kodeksi iz stavaka 1. i 2. ovog članka objavljuju se na mrežnoj stranici i na oglasnoj ploči tijela javne vlasti.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
4. INSTITUCIONALNI OKVIR
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Povjerenik za etiku
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 16
Povjerenik za etiku (u daljnjem tekstu: povjerenik) je zaposlenik tijela javne vlasti koji obavlja poslove određene ovim Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Imenovanje povjerenika
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 17.
(1) Čelnik tijela javne vlasti, a za zaposlenike upravnih tijela jedinica lokalne, područne (regionalne) samouprave, općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan, imenuje povjerenika iz redova zaposlenika, uz njegovu suglasnost. Ovisno o ustrojstvu i potrebama tijela javne vlasti može se imenovati veći broj povjerenika.
(2) Dva ili više tijela javne vlasti koji imaju manje od po deset zaposlenika mogu sporazumno odrediti zajedničkog povjerenika ili se sporazumjeti s tijelom javne vlasti koje ima imenovanog povjerenika da njihov povjerenik bude zajednički povjerenik .
(3) Iznimno, ako čelnik tijela javne vlasti s manje od deset zaposlenika ne imenuje povjerenika ili ne postupi u skladu sa stavkom 2. ovog članka, poslove povjerenika obavljat će povjerenik jedinice područne (regionalne) samouprave na području koje tijelo javne vlasti ima sjedište.
(4) U slučaju iz stavka 3. ovoga članka čelnik tijela javne vlasti dužan je obavijestiti povjerenika jedinice područne (regionalne) samouprave.
(5) Radi zamjene duže odsutnog povjerenika čelnik tijela javne vlasti dužan je imenovati zamjenika povjerenika.
(6) Na zamjenike povjerenika na odgovarajući način primjenjuju se odredbe ovoga Zakona o povjerenicima.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Obavijest o imenovanju povjerenika
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 18.
(1) O imenovanju povjerenika iz članka 17. stavka 1., 2. i 3. ovoga Zakona moraju biti obavije š teni svi zaposlenici.
(2) Odluku o imenovanju povjerenika iz članka 17. stavka 1., 2. i 3. ovoga Zakona tijelo javne vlasti dostavlja sredi š njem tijelu dr ž avne uprave nadle ž nom za slu ž beni č ke odnose u roku od 15 dana od dana imenovanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uvjeti za imenovanje povjerenika
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 19.
(1) Povjerenikom može biti imenovan zaposlenik koji ispunjava sljedeće uvjete:
- ima povjerenje i ugled u tijelu javne vlasti
- ima primjeren odnos prema radu
- ima najmanje tri godine radnog iskustva
- kojemu nije izrečena kazna za disciplinsku odgovornost sukladno posebnom zakonu i drugim propisima donesenim na temelju zakona
- nije osuđivan za kaznena djela i protiv kojega se ne vodi kazneni postupak.
(2) Ako tijelo javne vlasti nema zaposlenih koji udovoljavaju uvjetima za imenovanje povjerenika odgovarajuće se primjenjuju odredbe članka 17. stavka 1., 2. i 3.ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Razrješenje povjerenika
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 20.
Čelnik tijela javne vlasti razriješit će povjerenika:
- na njegov zahtjev
- zbog kršenja odredbi ovoga Zakona i Etičkog kodeksa
- nesavjesnog obavljanja poslova povjerenika
- ako za vrijeme obavljanja poslova povjerenika nastupe okolnosti temeljem kojih ne bi ispunjavao uvjete za imenovanje iz članka 19. stavka 1. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Stručno usavršavanje povjerenika
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 21.
Povjerenik je dužan završiti program stručnog usavršavanja za povjerenika, koji provodi ovlaštena ustanova za edukaciju zaposlenih u javnoj upravi u suradnji sa središnjim tijelom državne uprave nadležnim za službeničke odnose.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Poslovi povjerenika
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 22.
(1) Povjerenik :
- promiče etička načela i vrijednosti u međusobnim odnosima zaposlenika te odnosima zaposlenika prema građanima
- potiče zaposlenike na etično ponašanje promidžbenim aktivnostima i edukacijom
- prati primjenu Etičkog kodeksa u tijelu javne vlasti
- zaprima pritužbe građana i zaposlenika na ponašanje zaposlenika
- provodi postupak ispitivanja osnovanosti pritužbe i podnosi izvješće o osnovanosti pritužbe
- vodi evidenciju o primljenim i riješenim pritužbama
- do 15. siječnja tekuće godine podnosi izvješće o pritužbama za proteklu godinu središnjem tijelu državne uprave nadležnom za službeničke odnose.
(2) Povjerenik obavlja poslove povjerenika uz poslove svog radnog mjesta.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Smjernice za rad povjerenika
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 23.
Smjernice za rad povjerenika donosi središnje tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose uz prethodno mišljenje Etičkog povjerenstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Zaštita povjerenika
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 24.
(1) Povjerenik ne može zbog obavljanja poslova iz članka 22. stavka 1. ovoga Zakona biti pozvan na odgovornost niti biti doveden u nepovoljniji položaj u odnosu na druge zaposlenike.
(2) Ako povjerenik u obavljanju poslova povjerenika bude ometan od strane čelnika ili drugog zaposlenika tijela javne vlasti, može podnijeti Etičkom povjerenstvu pritužbu na njihovo postupanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Naknada za obavljanje poslova povjerenika
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 25.
(1) Povjerenik ima pravo na naknadu za obavljanje poslova iz članka 22. stavka 1. ovog Zakona.
(2) Oduku o visini naknade utvrđuje Vlada odlukom.
ILI
(2) Oduku o visini naknade donosi čelnik tijela javne vlasti u skladu sa smjernicama iz članka 23. ovog Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Čelnik tijela javne vlasti
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 26.
(1) Čelnik tijela javne vlasti odgovoran je za upravljanje etikom, a što uključuje planiranje, provođenje, koordinaciju i kontrolu aktivnosti u tijelu javne vlasti, u svrhu stvaranja trajne etične organizacijske kulture u skladu s odredbama ovog Zakona.
(2) Čelnik tijela javne vlasti dužan je osigurati pretpostavke za učinkovito obavljanje poslova povjerenika.
(3) Na zahtjev povjerenika, čelnik tijela javne vlasti dužan ga je osloboditi dijela redovnih poslova, razmjerno vremenu koje je potrebno za obavljanje poslova iz članka 22. stavka 1. ovog Zakona.
(4) Čelnik tijela javne vlasti dužan je omogućiti povjereniku sudjelovanje na specijaliziranim programima izobrazbe iz članka 21. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
2. Etičko povjerenstvo
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 27.
Etičko povjerenstvo je neovisno i samostalno tijelo koje obavlja poslove određene ovim Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Sastav
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 28.
Etičko povjerenstvo ima 15 članova, i to:
- 12 članova iz reda zaposlenika tijela javne vlasti iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona
- dva predstavnika sindikata i
- jednog predstavnika civilnog društva.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uvjeti za imenovanje članova Etičkog povjerenstva
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 29.
Za članove Etičkog povjerenstva može biti imenovana osoba koja ispunjava sljedeće uvjete:
- ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij
- ima najmanje 5 godina radnog iskustva
- ima istaknute rezultate u radu
- kojoj nije izrečena kazna za disciplinsku odgovornost sukladno posebnom zakonu i drugim propisima donesenim na temelju zakona i
- koja nije osuđivana za kaznena djela i protiv koje se ne vodi kazneni postupak.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Postupak za imenovanje predsjednika i članova Etičkog povjerenstva
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 30.
(1) Članovi Etičkog povjerenstva imenuju se na temelju javnog poziva središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose, koji ne može biti kraći od 15 dana.
(2) Javni poziv objavljuje se u „Narodnim novinama“, na mrežnoj stranici središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose i na drugi prikladni način.
(3) Javni poziv mora sadržavati uvjete za imenovanje članova Etičkog povjerenstva, način i rok za podnošenje prijave.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 31.
(1) Čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose odlukom imenuje Komisiju za vođenje postupka odabira kandidata za članove Etičkog povjerenstava (u daljnjem tekstu: Komisija), vodeći računa o sastavu i razmjernoj zastupljenosti predstavnika javnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Na temelju zaprimljenih prijava Komisija izrađuje listu kandidata koji ispunjavaju propisane uvjete te predlaže kandidate za predsjednika i članove Etičkog povjerenstva čelniku središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose, vodeći računa o sastavu i razmjernoj zastupljenosti predstavnika tijela javne vlasti iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona.
(3) Čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose upućuje Vladi Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada) prijedlog rješenja o imenovanju predsjednika i članova Etičkog povjerenstva.
(4) Predsjednika i članove Etičkog povjerenstva imenuje Vlada na vrijeme od pet godina.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Nadležnost Etičkog povjerenstva
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 32.
(1) Etičko povjerenstvo:
- promiče etička načela i vrijednosti u javnom sektoru
- predlaže mjere za očuvanje integriteta u javnom sektoru
- donosi Etički kodeks
- provodi postupak ispitivanja osnovanosti pritužbe na ponašanje dužnosnika, čelnika tijela javne vlasti i povjerenika te podnosi izvješće o osnovanosti pritužbe
- daje mišljenje o primjedbama na izvješće povjerenika
- odlučuje o pritužbi podnositelja zbog nepostupanja povjerenika u Zakonom predviđenom roku
- daje mišljenja o povredama Etičkog kodeksa
- prati primjenu propisa iz područja etike te predlaže njihove promjene
- donosi poslovnik o radu i
- obavlja druge poslove određene ovim Zakonom.
(2) Etičko povjerenstvo izvješćuje Vladu o svom radu jednom godišnje, do 31. ožujka tekuće godine za proteklu godinu.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Suradnja s drugim tijelima
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 33.
(1) Etičko povjerenstvo surađuje s tijelima nadležnim za promicanje i unaprjeđenje otvorenosti, transparentnosti, integriteta i etičnog ponašanja u javnom sektoru.
(2) Ako Etičko povjerenstvo u svom radu ocijeni da postoje osnove za postupanje drugih tijela, obavijestit će o tome nadležno tijelo.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Način rada Etičkog povjerenstva
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 34.
(1) Način rada Etičkog povjerenstva uređuje se poslovnikom o radu.
(2) Predsjednik Etičkog povjerenstva (u daljnjem tekstu: predsjednik) saziva sjednice Etičkog povjerenstva te organizira rad i upravlja radom Etičkog povjerenstva.
(3) Etičko povjerenstvo odlučuje na sjednicama većinom glasova svih članova.
(4) Kad odlučuje o pojedinačnim pritužbama iz članka 32. stavka 1. ovoga Zakona, Etičko povjerenstvo odlučuje u vijeću od tri člana koje imenuje predsjednik za svaki pojedini slučaj.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Imenovanje zamjenika
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 35.
(1) Zamjenika predsjednika imenuje Etičko povjerenstvo većinom glasova svih članova.
(2) Zamjenik predsjednika zamjenjuje predsjednika za vrijeme njegove spriječenosti i odsutnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Istek mandata Etičkog povjerenstva
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 36.
Šezdeset dana prije isteka mandata članova Etičkog povjerenstva pokrenut će se postupak za imenovanje novih članova Etičkog povjerenstva sukladno članku 30. i 31. ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Prestanak dužnosti prije isteka mandata
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 37.
(1) Dužnost predsjednika i člana Etičkog povjerenstva prestaje prije isteka vremena na koje su imenovani u slučaju:
- smrti
- razrješenja na vlastiti zahtjev
- ako prestanu postojati uvjeti potrebni za imenovanje u skladu s člankom 29. ovoga Zakona
- kršenja odredbi ovoga Zakona i Etičkog kodeksa.
(2) Predsjednika i člana Etičkog povjerenstva razrješuje Vlada.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Sredstva za rad Etičkog povjerenstva
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 38.
(1) Sredstva za rad Etičkog povjerenstva osiguravaju se u državnom proračunu u razdjelu središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose.
(2) Predsjednik i član Etičkog povjerenstva imaju pravo na novčanu naknadu, čiju visinu i uvjete određuje Vlada odlukom.
(3) Predsjednik i član Etičkog povjerenstva imaju pravo na naknadu stvarnih materijalnih troškova nastalih u vezi s radom Etičkog povjerenstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Sjedište Etičkog povjerenstva
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 39.
Sjedište Etičkog povjerenstva je pri središnjem tijelu državne uprave nadležnom za službeničke odnose.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
4. SREDIŠNJE TIJELO DRŽAVNE UPRAVE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
NADLEŽNO ZA SLUŽBENIČKE ODNOSE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Nadležnost
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 40.
(1)Središnje tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose prati primjenu ovog Zakona i Etičkog kodeksa te s tim u vezi obavlja sljedeće poslove:
- prati međunarodne standarde na području etičnog ponašanja zaposlenika te daje prijedloge za unapređenje etičkih standarda sukladno međunarodnoj praksi
- prati stanje i predlaže propise kojima se uređuje etički sustav vrijednosti u javnom sektoru
- upravlja središnjom elektroničkom evidencijom pritužbi na neetično postupanje zaposlenika u javnom sektoru i vodi evidenciju imenovanih povjerenika i provedenih edukacija povjerenika
- izrađuje program stručnog usavršavanja povjerenika te provodi izobrazbu u suradnji sa ovlaštenom ustanovom za edukaciju zaposlenih u javnoj upravi
- daje upute i pojašnjenja povjerenicima te ujednačava njihovo postupanje
- do 15. veljače tekuće godine, priprema izvješće o podnesenim pritužbama na neetično postupanje zaposlenika u javnom sektoru te ga objavljuje na svojoj mrežnoj stranici.
(2)Čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose donosi Pravilnik o sadržaju i vođenju elektroničke evidencije pritužbi na neetično postupanje zaposlenika u javnom sektoru i imenovanim povjerenicima.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Obavljanje stručnih i administrativnih poslova
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 41.
(1) Administrativne i tehničke poslove za potrebe Etičkog povjerenstva obavlja središnje tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose.
(2) Stručne poslove za potrebe Etičkog povjerenstva obavlja tajnik kojeg imenuje čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležan za službeničke odnose.
(3) Za tajnika Etičkog povjerenstva može biti imenovan službenik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose koji ispunjava sljedeće uvjete:
- ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij
- ima najmanje dvije godine radnog iskustva
- ima istaknute rezultate u radu
- kojem nije izrečena kazna za povredu službene dužnosti i
- koji nije osuđivan za kaznena djela i protiv koga se ne vodi kazneni postupak.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
5. PROVEDBA ISPITIVANJA
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
OSNOVANOSTI PRITUŽBE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Pokretanje postupka
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 42.
(1) Građani, pravne osobe i zaposlenici mogu podnijeti pritužbu na ponašanje zaposlenika i čelnika tijela javne vlasti te članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za koje smatraju da je protivno odredbama ovog Zakona i Etičkog kodeksa, nadležnom povjereniku ili čelniku tijela javne vlasti.
(2) Povjerenik može pokrenuti postupak i na vlastitu inicijativu ako raspolaže saznanjima o povredi Etičkog kodeksa i odredaba ovoga Zakona.
(3) Povjerenik je dužan pokrenuti postupak i na temelju anonimne pritužbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Način podnošenja pritužbi
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 43.
(1) Pritužba iz članka 42. stavka 1. ovoga Zakona može se podnijeti pisanim ili usmenim putem.
(2) Ukoliko pritužbu zaprimi čelnik tijela javne vlasti, pritužbu će bez odlaganja proslijediti povjereniku.
(3) Tijela javne vlasti dužna su na mrežnoj stranici i oglasnoj ploči te u službenim prostorijama na vidnom mjestu, istaknuti ime i prezime povjerenika i oznaku službene prostorije u kojoj se nalazi, osigurati tehnička i druga sredstva potrebna za podnošenje pritužbi (kutija za pritužbe i sl.) kao i omogućiti usmeno izjavljivanje pritužbe povjereniku.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Rješavanje pritužbi
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 44.
(1) Nakon zaprimanja pritužbe povjerenik će provesti postupak utvrđivanja činjeničnog stanja radi ispitivanja osnovanosti pritužbe.
(2) U roku od 30 dana od dana zaprimanja pritužbe, povjerenik će na temelju utvrđenog činjeničnog stanja sastaviti izvješće o osnovanosti pritužbe i dostaviti ga podnositelju pritužbe, zaposleniku na kojeg se pritužba odnosi i čelniku tijela javne vlasti.
(3) Podnositelj pritužbe i zaposlenik na kojeg se pritužba odnosi mogu u roku od 15 dana od dana dostave izvješća podnijeti primjedbu Etičkom povjerenstvu na izvješće povjerenika.
(4) Etičko povjerenstvo će u roku od 60 dana od dana zaprimanja primjedbe na izvješće povjerenika, dostaviti mišljenje podnositelju pritužbe, zaposleniku na kojeg se pritužba odnosi, čelniku tijela javne vlasti i povjereniku.
(5) Povjerenik će objaviti izvješće na mrežnoj stranici tijela javne vlasti nakon isteka roka za podnošenje primjedbe Etičkom povjerenstvu, a u slučaju podnesene primjedbe na izvješće, nakon zaprimanja mišljenja Etičkog povjerenstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Postupanje čelnika tijela
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 45.
Na temelju zaprimljenog izvješća povjerenika, čelnik tijela javne vlasti će odlučit će o poduzimanju daljnjih mjera iz svoje nadležnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Pritužba na neetično ponašanje čelnika tijela javne vlasti
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 46.
(1) Pritužbu na neetično ponašanje čelnika tijela javne vlasti povjerenik dostavlja bez odlaganja Etičkom povjerenstvu na rješavanje.
(2) Etičko povjerenstvo će u roku od 60 dana utvrditi činjenično stanje i dostaviti izviješće podnositelju pritužbe i čelniku tijela javne vlasti.
(3) Etičko povjerenstvo će izvješće objaviti na svojoj mrežnoj stranici i dostaviti ga povjereniku radi objave na mrežnoj stranici tijela javne vlasti.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Pritužba na neetično ponašanje povjerenika
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 47.
(1)Pritužba na neetično ponašanje povjerenika podnosi se čelniku tijela javne vlasti.
(2) Pritužbu na neetično ponašanje povjerenika čelnik tijela javne vlasti dostavlja bez odlaganja Etičkom povjerenstvu na rješavanje.
(3) Etičko povjerenstvo će u roku od 60 dana utvrditi činjenično stanje i izvješće o osnovanosti pritužbe dostaviti podnositelju pritužbe, povjereniku i čelniku tijela javne vlasti.
(4) Etičko povjerenstvo će izvješće objaviti na svojoj mrežnoj stranici.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
6. NADZOR
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 48.
Inspekcijski nadzor nad provedbom odredaba članka 17. stavka 1., članka 26. stavka 3. i 5., članka 43. stavka 2. i članka 47. stavka 2.ovog Zakona obavlja upravna inspekcija i inspekcija rada u okviru svoje nadležnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
7. PREKRŠAJNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 49.
Novčanom kaznom za prekršaj u iznosu od 5.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će se čelnik tijela javne vlasti ako:
- bez opravdanog razloga ne imenuje povjerenika (članak 17. stavak 1.)
- ne omogući povjereniku sudjelovanje na specijaliziranim programima izobrazbe (članak 26. stavak 5.)
- povjereniku ne osigura pretpostavke za učinkovito obavljanje poslova (članak 26. stavak 3.)
- povjereniku bez odlaganja ne proslijedi zaprimljenu pritužbu (članak 43. stavak 2.)
- Etičkom povjerenstvu bez odlaganja ne proslijedi zaprimljenu pritužbu protiv povjerenika (članak 47. stavak 2.).
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
8. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 50.
(1) Vlada će u roku 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti rješenje o imenovanju predsjednika i članova Etičkog povjerenstva iz članka 31. stavka 4. ovoga Zakona.
(2) Vlada će u roku 60 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona donijeti odluku o novčanoj naknadi za rad predsjedniku i članovima Etičkog povjerenstva iz članka 38. stavka 2. ovoga Zakona.
(3) Vlada će u roku 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona donijeti odluku o novčanoj naknadi za rad povjerenika iz članka 25. stavka 2. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 51.
Etičko povjerenstvo će u roku 60 dana od dana imenovanja donijeti Etički kodeks iz članka 14. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 52.
Središnje tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose će u roku 30 dana od dana imenovanja predsjednika i članova Etičkog povjerenstva iz članka 31. stavka 4. ovoga Zakona donijeti smjernice za rad povjerenika iz članka 23. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 53.
Čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose će u roku 60 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona donijeti pravilnik iz članka 40. stavka 2.ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 54.
(1) Čelnik tijela javne vlasti će u roku 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti odluku o imenovanju povjerenika.
(2) Dosadašnji povjerenici za etiku nastavljaju s radom do imenovanja novih povjerenika.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 55.
Imenovanjem predsjednika i članova Etičkog povjerenstva iz članka 31. stavka 4. ovoga Zakona prestaje s radom Etičko povjerenstvo imenovano temeljem Etičkog kodeksa državnih službenika („Narodne novine“, broj 40/11 i 13/12).
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 56.
Započeti postupci po pritužbama na ponašanje zaposlenika koji ne budu dovršeni do stupanja na snagu ovoga Zakona nastavit će se i dovršiti sukladno Etičkom kodeksu državnih službenika („Narodne novine“, broj 40/11 i 13/12).
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 57.
Ovaj Zakon stupa na snagu 1. siječnja 2018. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave