Nacrt Prijedloga ključnih elemenata Poziva na dostavu projektnih prijedloga
„Programska, stručna i financijska potpora obrazovanju djece i učenika pripadnika romske nacionalne manjine“
Izrazi koji se koriste u ovome sažetku, a koji imaju rodno značenje, bez obzira na to jesu li korišteni u muškome ili ženskome rodu, obuhvaćaju na jednak način i muški i ženski rod.
1Temelji i opće odredbe
1.1Svrha Poziva
Republika Hrvatska opredijelila se za razvoj društva znanja jer je znanje temeljna proizvodna i razvojna snaga društva. Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije navodi kako su znanje, obrazovanje i cjeloživotno učenje temeljni pokretači razvoja hrvatskog društva i svakog pojedinca koji mu omogućuju bolje razumijevanje samoga sebe i svega što ga okružuje te pridonose izgradnji osobnog, kulturnog i nacionalnog identiteta pojedinca. Misija hrvatskog obrazovnog sustava jest osigurati kvalitetno obrazovanje dostupno svima pod jednakim uvjetima, u skladu sa sposobnostima svakog korisnika sustava. Odgojno-obrazovni sustav uključuje načelo jednakosti obrazovnih mogućnosti za sve, obvezu općeg obrazovanja, uključenost svih učenika u odgojno-obrazovni sustav, poštivanje ljudskih prava i prava djece i interkulturalizam.
Studija Romska svakodnevica u Hrvatskoj: prepreke i mogućnosti za promjenu (UNICEF, UNHCR I UNDP, 2014.) navodi kako posebno ranjivu skupinu čine djeca i učenici pripadnici romske nacionalne manjine koji još uvijek ne uspijevaju ostvariti svoje pune obrazovne mogućnosti, ponajprije zbog siromaštva, diskriminacije na nacionalnoj osnovi (i višestruke diskriminacije žena), (samo)marginalizacije i nedostatka samopouzdanja te sporo mijenjajućih obrazaca svakodnevnog funkcioniranja romskih zajednica. U Studiji se također navodi da je još uvijek manje od polovine najmlađe romske populacije uključeno u obrazovni sustav (za razliku od dvije trećine djece iz većinske populacije).
Izvještaj Socijalno uključivanje djece Roma (RECI+), 2015. kao jedan od problema uključivanja djece Roma u programe predškole navodi udaljenost predškolskih ustanova i/ili osnovnih škola u kojima se provode programi predškole od romskih naselja. Osiguravanjem prijevoza za djecu Roma koja žive u izoliranim ruralnim naseljima povećao bi se njihov broj u predškolskom programu. Isto tako navedeno je kako je za uspjeh integracije učenika Roma bitno interkulturno obrazovanje učitelja kao i njihovo usavršavanje. U izvještaju se također navodi kako velik dio učitelja koji su poučavali ili poučavaju u interkulturnim razredima u prethodne dvije godine nisu sudjelovali ni u kakvom usavršavanju na radnom mjestu.
Vezano uz obrazovanje Roma navedena studija Romska svakodnevica u Hrvatskoj: prepreke i mogućnosti za promjenu 2014., navodi kako je obrazovni status Roma još uvije nepovoljan najvećim dijelom zbog neredovitog pohađanja nastave, niske stope završnosti osnovnog obrazovanja tj. napuštanje školovanja. Također, navodi se kako je jedan od nedostataka koji pogađaju učenike u nepovoljnom društvenom položaju nemotiviranost učitelja i nepostojanje djelotvornog sustava nagrađivanja njihovog rada ali i nedostatak nastavnog osoblja za rad u produženom boravku. Navedena publikacija naglašava kako provođenje politika u području obrazovanja podrazumijeva i izgradnju sustava praćenja i ocjenjivanja provedbe. Unatoč uspostavljanju ovog sustava još uvijek postoje poteškoće u praćenju obrazovnih ishoda Roma a vezane su uz praćenje podataka na temelju apsolutnih brojeva, bez pokazivanja omjera u odnosu na cjelokupnu populaciju Roma ili omjera u odnosu na određene dobne skupine.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja vodi bazu podataka o školovanju pripadnika romske nacionalne manjine uzimajući u obzir podatke na kraju prethodne školske godine i na početku tekuće školske godine. Obrada podataka obavlja se tijekom veljače u tekućoj školskoj godini. Što se tiče predškolskog odgoja i obrazovanja iz podataka je vidljivo kako se broj djece pripadnika romske nacionalne manjine uključenih u programe povećava. Ministarstvo znanosti i obrazovanja sufinancira roditeljski udio u ekonomskoj cijeni predškolskog odgoja za djecu koja su integrirana tj. polaznici su redovitog programa dječjih vrtića. Također, sufinancira se program predškole za pripadnike romske nacionalne manjine. U 2016. godini došlo je do značajnog povećanja broja djece u programima predškolskog odgoja/predškole te je nastavljeno organiziranje predškolskih odgojnih skupina za svu romsku djecu kao pripremu za uključivanje u odgojno-obrazovni sustav, a osobito u sredinama gdje nema kapaciteta za integrirani predškolski odgoj.
Na početku pedagoške godine 2016./2017. u programe predškolskog odgoja/predškole bilo je uključeno 1.118 djece (600m, 518ž), na kraju 2015./2016. bilo je ukupno 1.143 (590m, 553ž) dok je na kraju 2014./2015. pedagoške godine u navedene programe bilo uključeno 997 djece (470m, 527ž).
Na početku školske godine 2016./2017. ukupno je 5.263 učenika (2.640m, 2.623ž) pripadnika romske nacionalne manjine upisano u osnovne škole od čega 2.900 učenika od 1. do 4. razreda osnovne škole. Podaci pokazuju da je na početku školske godine 2015./2016. bilo 318 učenika (169m, 149ž) pripadnika romske nacionalne manjine uključenih u produženi boravak, dok je na početku školske godine 2016./2017. manji broj učenika uključen u produženi boravak, svega njih 282 (130m, 152ž).
Navedena studija Romska svakodnevica u Hrvatskoj: prepreke i mogućnosti za promjenu 2014. pokazuju kako je osiguranje i organiziranje produženog boravka za učenike pripadnike romske nacionalne manjine iznimno važno kao preduvjet uspješnog završetka osnovnog obrazovanja učenika romske nacionalne manjine te je ostvaren znatan napredak učenika na području učenja jezika, stjecanja higijenskih navika i socijalizacije djece. Istraživanje Socijalno uključivanje djece Roma (RECI+) pokazalo je kako su programi produženog boravka koje financira Ministarstvo znanosti i obrazovanja iznimno korisni budući da učitelji tijekom tog vremena pružaju dodatnu poduku, pomažu učenicima s domaćom zadaćom ili provjeravaju učeničke radove. Navedene aktivnosti akođer koriste učenicima koja kod kuće nemaju dobre uvjete za samostalno učenje. No, takvi programi često nisu dostatni zbog nedostatka prostora u učionicama i nastavnog osoblja. Podaci iz baze Ministarstva znanosti i obrazovanja pokazuju kako je još uvijek uključenost učenika pripadnika romske nacionalne manjine u programe produženog boravka iznimno niska, od ukupno 2.900 učenika od 1. do 4. razreda na početku školske godine 2016./2017. u produženi boravak uključeno je svega 282 učenika.
Cilj Poziva Programska, stručna i financijska potpora obrazovanju djece i učenika pripadnika romske nacionalne manjine je pružiti potporu uključivanju djece i učenika pripadnika romske nacionalne manjine u odgojno-obrazovni sustav kako bi se osigurali uvjeti za poboljšanje njihovih obrazovnih postignuća i uspješniju socijalizaciju.
Provedbom različitih aktivnosti kojima će se uključiti veći broj učenika pripadnika romske nacionalne manjine u kvalitetne programe produženog boravka u školi te organiziranjem prijevoza djece pripadnika romske nacionalne manjine od kuće do vrtića/škola koje provode programe predškole osigurati će se uvjeti za poboljšanje njihovih obrazovnih postignuća i uspješniju socijalizaciju. Uključivanje djece i učenika pripadnika romske nacionalne manjine u programe produženog boravka i programe predškole ključ je za prekidanje međugeneracijskog kruga društvene isključenosti i najbolje sredstvo za preveniranje nepovoljnog položaja djece Roma na samom početku osnovnoškolskog obrazovanja.
1.2Ciljevi poziva
Opći cilj: Povećanje socijalne uključenosti i integracije djece/učenika pripadnika romske nacionalne manjine u odgojno-obrazovni sustav.
Specifični cilj operacije:
Pružiti potporu uključivanju djece/učenika pripadnika romske nacionalne manjine u odgojno-obrazovni sustav kako bi se osigurali uvjeti za poboljšanje njihovih obrazovnih postignuća i uspješniju socijalizaciju.
1.3Ciljne skupine
Ciljne skupine u okviru ovog Poziva su: djeca/učenici pripadnici romske nacionalne manjine, odgojno-obrazovno osoblje
Korisnici će biti obvezni osigurati dokaze o pripadnosti ciljnim skupinama:
-za djecu/učenike pripadnike romske nacionalne manjine:
oIzjava institucije o ciljnoj skupini (temeljem evidencije o djeci/učenicima koju vodi nadležna odgojno obrazovna ustanova
oDokument o pripadnosti romskoj nacionalnoj manjini (svjedodžba ili rodni list jednog od roditelja ili oba roditelja ili izjava roditelja/staratelja ovjerena kod javnog bilježnika o pripadnosti romskoj nacionalnoj manjini ili izvadak iz popisa birača za roditelja/staratelja ili potvrda Udruge Roma (na lokalnoj/županijskoj razini ili vjenčani list roditelja)
-za odgojno-obrazovno osoblje:
oIzjava institucije o ciljnoj skupini (temeljem evidencije o osobnim podacima zaposlenika nadležne odgojno-obrazovne ustanove i zbirke podataka (evidencija zaposlenika) koju vodi nadležno Ministarstvo)
oUgovor o radu/djelu
1.4Pokazatelji
Projektni prijedlozi moraju pridonijeti ispunjavanju ciljeva ovog Poziva, kao i uspješnosti provedbe cjelokupnog Operativnog programa, mjereno sljedećim pokazateljima provedbe:
Šifra pokazatelja iz OP-a
Naziv pokazatelja
Opis pokazatelja
SO 309
Sudionici s predtercijarnim obrazovanjem (ISCED 1-4)
Broj sudionika s tercijarnim obrazovanjem - praćenje pokazatelja ISCED 1-4 (osobe s predtercijarnim obrazovanjem) u okviru pojedinog projekta jedna je od obaveznih kategorija koje se prate tijekom provedbe projekata, a sukladno odredbama Uredbe 1304/2013.
SO 311
Broj djece pripadnika romske nacionalne manjine koja su dobila ciljanu potporu
Broj djece pripadnika romske nacionalne manjine kojima je kroz projekt osiguran prijevoza od kuće do vrtića/škola koje provode programe predškole i integrirane programe predškolskog odgoja
SO 313
Broj učenika pripadnika romske nacionalne manjine u osnovnom obrazovanju koja su dobila ciljanu potporu
Broj učenika pripadnika romske nacionalne manjine u osnovnom obrazovanju kojima je kroz projekt osiguran program produženog boravak
SR 308
Postotak djece pripadnika romske nacionalne manjine uključenih u programe produženog školskog boravka
Postotak učenika pripadnika romske nacionalne manjine kojima je kroz projekt osiguran program produženog školskog boravka
1.5Trajanje projekta
Predviđeno trajanje projekata je 15 mjeseci.
2Financijska alokacija i iznos bespovratnih sredstava
2.1Ukupna raspoloživa sredstva
Ukupni iznos operacije: 15.300.000,00 KN
ESF sufinanciranje (85%): 13.005.000,00 KN
Nacionalno sufinanciranje (15%): 2.295.000,00 KN
2.2Raspoloživa sredstva po prijavitelju
Minimalni iznos: 500.000,00 KN
Maksimalni iznos: 1.000.000,00 KN
2.3Predviđeni intenzitet potpore
Projekti se mogu financirati u iznosu do 100% prihvatljivih troškova. Sufinanciranje projekta u sklopu ovog Poziva nije obvezno.
U ovom Pozivu na dostavu projektnih prijedloga Ministarstvo znanosti i obrazovanja kao PT 1 osigurava korisnicima isplatu predujma u iznosu do 40 % ukupne vrijednosti dodijeljenih bespovratnih sredstava.
3Prihvatljivi prijavitelji / partneri
Prihvatljivi prijavitelji u okviru ovog Poziva su:
-Osnivači osnovnih škola (javnih i privatnih škola s pravom javnosti) sukladno članku 90. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN br. 87/08; 86/09; 92/10; 105/10; 90/12; 5/12; 16/12; 86/12; 126/12; 94/13; 152/14).
-Osnivači dječjih vrtića sukladno članku 7. Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju (NN br. 10/97; 107/07; 94/13).
Prihvatljivi partneri u okviru ovog Poziva su:
-osnovne škole sukladno Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17)
-dječji vrtići sukladno Zakonu o predškolskom odgoju i obrazovanju (NN br.10/97, 107/07, 94/13)
-udruge upisane u Registar udruga u Republici Hrvatskoj Ministarstva uprave
-regionalne i lokalne razvojne agencije
Obavezno je partnerstvo sa dječjim vrtićima i/ili osnovnim školama.
4Prihvatljive aktivnosti
Element 1. Upravljanje projektom i administracija
1.1.Upravljanje projektom
2.2.Praćenje provedbe
3.3.Izvještavanje o provedbi
Element 2. Osiguravanje potrebnih uvjeta škola u svrhu pružanja potpore učenicima pripadnicima romske nacionalne manjine
2.1. Produženi boravak za učenike pripadnike romske nacionalne manjine
2.1.1. Utvrđivanje broja učenika prijavljenih za produženi boravak te formiranje skupina produženog boravka
2.1.4. Organiziranje prehrane za učenike pripadnike romske nacionalne manjine u produženom boravku
2.1.5. Organiziranje prijevoza učenika pripadnika romske nacionalne manjine uključene u program produženog boravka
Pored navedenih aktivnosti moguće je provoditi i sljedeće aktivnosti:
-Organiziranje dodatne nastave, dopunske nastave i izvannastavnih aktivnosti.
-Organiziranje ljetnih kampova i/ili izvanškolskih aktivnosti usmjerenih na društvenu integraciju učenika romske nacionalnosti.
-Stručno usavršavanje učitelja/nastavnika i stručnih suradnika s ciljem podizanja kvalitete i učinkovitosti obrazovanja učenika pripadnika romske nacionalne manjine.
-Nabava opreme i didaktičkih sredstava
Element 3. Osiguravanje potrebnih uvjeta za djecu pripadnika romske nacionalne manjine za sudjelovanje u programu predškole
3.1. Osiguravanje prijevoza djece pripadnika romske nacionalne manjine od kuće do vrtića/škola koje provode programe predškole i integrirane programe predškolskog odgoja uz podršku i nadzor odraslih
Pored navedenih aktivnosti moguće je provoditi i sljedeće aktivnosti:
-Ljetni kampovi i događanja usmjerena na društvenu integraciju djece romske nacionalnosti.
-Stručno usavršavanje odgojitelja, učitelja razredne nastave u programu predškole i stručnih suradnika (pedagog, psiholog, logoped i rehabilitator) s ciljem podizanja kvalitete i učinkovitosti obrazovanja djece pripadnika romske nacionalne manjine
-Nabava opreme i didaktičkih sredstava
-Aktivnosti koje djecipripadnika romske nacionalne manjine pružaju dodatnu potporu u učenju hrvatskog jezika te poboljšavanju komunikacijskih i socijalnih vještina
Element 4. Promidžba i vidljivost
4.1. Izrada promotivnih materijala na hrvatskom i romskom jeku
4.2. Izrada medijskih sadržaja na hrvatskom i romskom jeziku o projektnim aktivnostima (web, tisak, radio, televizija, drugi mediji)
Prijavitelj mora provesti sve aktivnosti iz Elementa 1., aktivnost 2.1. iz Elementa 2. ili aktivnost 3.1. iz Elementa 3 te barem jednu aktivnost iz Elementa 4.
Pored gore navedenih aktivnosti, prijavitelj može predložiti i dodatne aktivnosti koje su u skladu s navedenim Elementima i ciljevima Poziva.
Troškovi vezani uz provedbu Elementa 2. ili Elementa 3. ne iznose manje od 50% ukupnih prihvatljivih troškova projekta.
Troškovi nabave opreme i didaktičke opreme ne iznose više od 10% ukupnih prihvatljivih troškova projekta.
Troškovi studijskih putovanja ne iznose više od 10% ukupnih prihvatljivih troškova projekta.
5Neprihvatljive aktivnosti
Neprihvatljive su sve dodatne aktivnosti koje nisu navedene pod točkom 4.
6Geografskoograničenje
Projektne aktivnosti moraju se provoditi u Republici Hrvatskoj.
7Administrativni podaci (rok, obliki mjestopodnošenja projektnih prijedloga)
Poziv se vodi kao otvoreni postupak dodjele bespovratnih sredstava, a krajnji rok za podnošenje projektnih prijedloga je: kolovoz 2017. Svi projektni prijedlozi moraju biti na hrvatskom jeziku i ispunjeni elektronički na Prijavnom obrascu A koji je dostupan na sljedećoj poveznici: https://esif-wf.mrrfeu.hr.
Prijava je potpuna i formalno usklađena ukoliko sadrži sljedeće elemente:
1.Prijavni obrazac A
FORMAT U KOJEM SE DOSTAVLJA: elektronička verzijaizvezenog .pdf formata Prijavnog obrasca A iz ESIF MIS sustava.
Prijavni obrazac A mora biti spremljen za službeno podnošenje sa zabilježenim datumom i vremenom kad je izvezen iz sustava te ne smije biti spremljen kao skica (draft).
2.Izjavu prijavitelja o istinitosti podataka, izbjegavanju dvostrukog financiranja i ispunjavanju preduvjeta za sudjelovanje u postupku dodjele bespovratnih sredstava (Obrazac 1.) – potpisanu i ovjerenu
3.Izjava partnera o istinitosti podataka, izbjegavanju dvostrukog financiranja i ispunjavanju preduvjeta za sudjelovanje u postupku dodjele bespovratnih sredstava i Izjavu o partnerstvu (Obrazac 2.) – potpisanu i ovjerenu
4.Preslike popratnih dokumenata za dokazivanje prihvatljivosti prijavitelja / partnera.
Projektni prijedlozi podnose se u jednom zatvorenom paketu/omotnici isključivo preporučenom poštanskom pošiljkom ili osobnom dostavom na sljedeću adresu:
Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih,
Organizacijska jedinica za upravljanje strukturnim instrumentima
Radnička cesta 37b
10 000 Zagreb.
Datum i vrijeme na paketu / omotnici smatra se trenutkom predaje projektne prijave na Poziv. Projektni prijedlog koji nije dostavljen u roku automatski se eliminira iz postupka.
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
Nacrt Prijedloga ključnih elemenata Poziva na dostavu projektnih prijedloga
„Programska, stručna i financijska potpora obrazovanju djece i učenika pripadnika romske nacionalne manjine“
Izrazi koji se koriste u ovome sažetku, a koji imaju rodno značenje, bez obzira na to jesu li korišteni u muškome ili ženskome rodu, obuhvaćaju na jednak način i muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1 Temelji i opće odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.1 Svrha Poziva
Republika Hrvatska opredijelila se za razvoj društva znanja jer je znanje temeljna proizvodna i razvojna snaga društva. Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije navodi kako su znanje, obrazovanje i cjeloživotno učenje temeljni pokretači razvoja hrvatskog društva i svakog pojedinca koji mu omogućuju bolje razumijevanje samoga sebe i svega što ga okružuje te pridonose izgradnji osobnog, kulturnog i nacionalnog identiteta pojedinca. Misija hrvatskog obrazovnog sustava jest osigurati kvalitetno obrazovanje dostupno svima pod jednakim uvjetima, u skladu sa sposobnostima svakog korisnika sustava. Odgojno-obrazovni sustav uključuje načelo jednakosti obrazovnih mogućnosti za sve, obvezu općeg obrazovanja, uključenost svih učenika u odgojno-obrazovni sustav, poštivanje ljudskih prava i prava djece i interkulturalizam.
Studija Romska svakodnevica u Hrvatskoj: prepreke i mogućnosti za promjenu (UNICEF, UNHCR I UNDP, 2014.) navodi kako posebno ranjivu skupinu čine djeca i učenici pripadnici romske nacionalne manjine koji još uvijek ne uspijevaju ostvariti svoje pune obrazovne mogućnosti, ponajprije zbog siromaštva, diskriminacije na nacionalnoj osnovi (i višestruke diskriminacije žena), (samo)marginalizacije i nedostatka samopouzdanja te sporo mijenjajućih obrazaca svakodnevnog funkcioniranja romskih zajednica. U Studiji se također navodi da je još uvijek manje od polovine najmlađe romske populacije uključeno u obrazovni sustav (za razliku od dvije trećine djece iz većinske populacije).
Izvještaj Socijalno uključivanje djece Roma (RECI+), 2015. kao jedan od problema uključivanja djece Roma u programe predškole navodi udaljenost predškolskih ustanova i/ili osnovnih škola u kojima se provode programi predškole od romskih naselja. Osiguravanjem prijevoza za djecu Roma koja žive u izoliranim ruralnim naseljima povećao bi se njihov broj u predškolskom programu. Isto tako navedeno je kako je za uspjeh integracije učenika Roma bitno interkulturno obrazovanje učitelja kao i njihovo usavršavanje. U izvještaju se također navodi kako velik dio učitelja koji su poučavali ili poučavaju u interkulturnim razredima u prethodne dvije godine nisu sudjelovali ni u kakvom usavršavanju na radnom mjestu.
Vezano uz obrazovanje Roma navedena studija Romska svakodnevica u Hrvatskoj: prepreke i mogućnosti za promjenu 2014 ., navodi kako je obrazovni status Roma još uvije nepovoljan najvećim dijelom zbog neredovitog pohađanja nastave, niske stope završnosti osnovnog obrazovanja tj. napuštanje školovanja. Također, navodi se kako je jedan od nedostataka koji pogađaju učenike u nepovoljnom društvenom položaju nemotiviranost učitelja i nepostojanje djelotvornog sustava nagrađivanja njihovog rada ali i nedostatak nastavnog osoblja za rad u produženom boravku. Navedena publikacija naglašava kako provođenje politika u području obrazovanja podrazumijeva i izgradnju sustava praćenja i ocjenjivanja provedbe. Unatoč uspostavljanju ovog sustava još uvijek postoje poteškoće u praćenju obrazovnih ishoda Roma a vezane su uz praćenje podataka na temelju apsolutnih brojeva, bez pokazivanja omjera u odnosu na cjelokupnu populaciju Roma ili omjera u odnosu na određene dobne skupine.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja vodi bazu podataka o školovanju pripadnika romske nacionalne manjine uzimajući u obzir podatke na kraju prethodne školske godine i na početku tekuće školske godine. Obrada podataka obavlja se tijekom veljače u tekućoj školskoj godini. Što se tiče predškolskog odgoja i obrazovanja iz podataka je vidljivo kako se broj djece pripadnika romske nacionalne manjine uključenih u programe povećava. Ministarstvo znanosti i obrazovanja sufinancira roditeljski udio u ekonomskoj cijeni predškolskog odgoja za djecu koja su integrirana tj. polaznici su redovitog programa dječjih vrtića. Također, sufinancira se program predškole za pripadnike romske nacionalne manjine. U 2016. godini došlo je do značajnog povećanja broja djece u programima predškolskog odgoja/predškole te je nastavljeno organiziranje predškolskih odgojnih skupina za svu romsku djecu kao pripremu za uključivanje u odgojno-obrazovni sustav, a osobito u sredinama gdje nema kapaciteta za integrirani predškolski odgoj.
Na početku pedagoške godine 2016./2017. u programe predškolskog odgoja/predškole bilo je uključeno 1.118 djece (600m, 518ž), na kraju 2015./2016. bilo je ukupno 1.143 (590m, 553ž) dok je na kraju 2014./2015. pedagoške godine u navedene programe bilo uključeno 997 djece (470m, 527ž).
Na početku školske godine 2016./2017. ukupno je 5.263 učenika (2.640m, 2.623ž) pripadnika romske nacionalne manjine upisano u osnovne škole od čega 2.900 učenika od 1. do 4. razreda osnovne škole. Podaci pokazuju da je na početku školske godine 2015./2016. bilo 318 učenika (169m, 149ž) pripadnika romske nacionalne manjine uključenih u produženi boravak, dok je na početku školske godine 2016./2017. manji broj učenika uključen u produženi boravak, svega njih 282 (130m, 152ž).
Navedena studija Romska svakodnevica u Hrvatskoj: prepreke i mogućnosti za promjenu 2014. pokazuju kako je osiguranje i organiziranje produženog boravka za učenike pripadnike romske nacionalne manjine iznimno važno kao preduvjet uspješnog završetka osnovnog obrazovanja učenika romske nacionalne manjine te je ostvaren znatan napredak učenika na području učenja jezika, stjecanja higijenskih navika i socijalizacije djece. Istraživanje Socijalno uključivanje djece Roma (RECI+) pokazalo je kako su programi produženog boravka koje financira Ministarstvo znanosti i obrazovanja iznimno korisni budući da učitelji tijekom tog vremena pružaju dodatnu poduku, pomažu učenicima s domaćom zadaćom ili provjeravaju učeničke radove. Navedene aktivnosti akođer koriste učenicima koja kod kuće nemaju dobre uvjete za samostalno učenje. No, takvi programi često nisu dostatni zbog nedostatka prostora u učionicama i nastavnog osoblja. Podaci iz baze Ministarstva znanosti i obrazovanja pokazuju kako je još uvijek uključenost učenika pripadnika romske nacionalne manjine u programe produženog boravka iznimno niska, od ukupno 2.900 učenika od 1. do 4. razreda na početku školske godine 2016./2017. u produženi boravak uključeno je svega 282 učenika.
Cilj Poziva Programska, stručna i financijska potpora obrazovanju djece i učenika pripadnika romske nacionalne manjine je pružiti potporu uključivanju djece i učenika pripadnika romske nacionalne manjine u odgojno-obrazovni sustav kako bi se osigurali uvjeti za poboljšanje njihovih obrazovnih postignuća i uspješniju socijalizaciju.
Provedbom različitih aktivnosti kojima će se uključiti veći broj učenika pripadnika romske nacionalne manjine u kvalitetne programe produženog boravka u školi te organiziranjem prijevoza djece pripadnika romske nacionalne manjine od kuće do vrtića/škola koje provode programe predškole osigurati će se uvjeti za poboljšanje njihovih obrazovnih postignuća i uspješniju socijalizaciju. Uključivanje djece i učenika pripadnika romske nacionalne manjine u programe produženog boravka i programe predškole ključ je za prekidanje međugeneracijskog kruga društvene isključenosti i najbolje sredstvo za preveniranje nepovoljnog položaja djece Roma na samom početku osnovnoškolskog obrazovanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.2 Ciljevi poziva
Opći cilj : Povećanje socijalne uključenosti i integracije djece/učenika pripadnika romske nacionalne manjine u odgojno-obrazovni sustav.
Specifični cilj operacije :
Pružiti potporu uključivanju djece/učenika pripadnika romske nacionalne manjine u odgojno-obrazovni sustav kako bi se osigurali uvjeti za poboljšanje njihovih obrazovnih postignuća i uspješniju socijalizaciju.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.3 Ciljne skupine
Ciljne skupine u okviru ovog Poziva su: djeca/učenici pripadnici romske nacionalne manjine, odgojno-obrazovno osoblje
Korisnici će biti obvezni osigurati dokaze o pripadnosti ciljnim skupinama:
- za djecu/učenike pripadnike romske nacionalne manjine:
o Izjava institucije o ciljnoj skupini (temeljem evidencije o djeci/učenicima koju vodi nadležna odgojno obrazovna ustanova
o Dokument o pripadnosti romskoj nacionalnoj manjini (svjedodžba ili rodni list jednog od roditelja ili oba roditelja ili izjava roditelja/staratelja ovjerena kod javnog bilježnika o pripadnosti romskoj nacionalnoj manjini ili izvadak iz popisa birača za roditelja/staratelja ili potvrda Udruge Roma (na lokalnoj/županijskoj razini ili vjenčani list roditelja)
- za odgojno-obrazovno osoblje:
o Izjava institucije o ciljnoj skupini (temeljem evidencije o osobnim podacima zaposlenika nadležne odgojno-obrazovne ustanove i zbirke podataka (evidencija zaposlenika) koju vodi nadležno Ministarstvo)
o Ugovor o radu/djelu
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.4 Pokazatelji
Projektni prijedlozi moraju pridonijeti ispunjavanju ciljeva ovog Poziva, kao i uspješnosti provedbe cjelokupnog Operativnog programa, mjereno sljedećim pokazateljima provedbe:
Šifra pokazatelja iz OP-a
Naziv pokazatelja
Opis pokazatelja
SO 309
Sudionici s predtercijarnim obrazovanjem (ISCED 1-4)
Broj sudionika s tercijarnim obrazovanjem - praćenje pokazatelja ISCED 1-4 (osobe s predtercijarnim obrazovanjem) u okviru pojedinog projekta jedna je od obaveznih kategorija koje se prate tijekom provedbe projekata, a sukladno odredbama Uredbe 1304/2013.
SO 311
Broj djece pripadnika romske nacionalne manjine koja su dobila ciljanu potporu
Broj djece pripadnika romske nacionalne manjine kojima je kroz projekt osiguran prijevoza od kuće do vrtića/škola koje provode programe predškole i integrirane programe predškolskog odgoja
SO 313
Broj učenika pripadnika romske nacionalne manjine u osnovnom obrazovanju koja su dobila ciljanu potporu
Broj učenika pripadnika romske nacionalne manjine u osnovnom obrazovanju kojima je kroz projekt osiguran program produženog boravak
SR 308
Postotak djece pripadnika romske nacionalne manjine uključenih u programe produženog školskog boravka
Postotak učenika pripadnika romske nacionalne manjine kojima je kroz projekt osiguran program produženog školskog boravka
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.5 Trajanje projekta
Predviđeno trajanje projekata je 15 mjeseci.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2 Financijska alokacija i iznos bespovratnih sredstava
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.1 Ukupna raspoloživa sredstva
Ukupni iznos operacije : 15.300.000,00 KN
ESF sufinanciranje (85%): 13.005.000,00 KN
Nacionalno sufinanciranje (15%): 2.295.000,00 KN
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.2 Raspoloživa sredstva po prijavitelju
Minimalni iznos: 500.000,00 KN
Maksimalni iznos: 1.000.000,00 KN
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.3 Predviđeni intenzitet potpore
Projekti se mogu financirati u iznosu do 100% prihvatljivih troškova. Sufinanciranje projekta u sklopu ovog Poziva nije obvezno.
U ovom Pozivu na dostavu projektnih prijedloga Ministarstvo znanosti i obrazovanja kao PT 1 osigurava korisnicima isplatu predujma u iznosu do 40 % ukupne vrijednosti dodijeljenih bespovratnih sredstava.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3 Prihvatljivi prijavitelji / partneri
Prihvatljivi prijavitelji u okviru ovog Poziva su:
- Osnivači osnovnih škola (javnih i privatnih škola s pravom javnosti) sukladno članku 90. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN br. 87/08; 86/09; 92/10; 105/10; 90/12; 5/12; 16/12; 86/12; 126/12; 94/13; 152/14).
- Osnivači dječjih vrtića sukladno članku 7. Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju (NN br. 10/97; 107/07; 94/13).
Prihvatljivi partneri u okviru ovog Poziva su:
- osnovne škole sukladno Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17)
- dječji vrtići sukladno Zakonu o predškolskom odgoju i obrazovanju (NN br.10/97, 107/07, 94/13)
- udruge upisane u Registar udruga u Republici Hrvatskoj Ministarstva uprave
- regionalne i lokalne razvojne agencije
Obavezno je partnerstvo sa dječjim vrtićima i/ili osnovnim školama.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
4 Prihvatljive aktivnosti
Element 1. Upravljanje projektom i administracija
1.1. Upravljanje projektom
2.2. Praćenje provedbe
3.3. Izvještavanje o provedbi
Element 2. Osiguravanje potrebnih uvjeta škola u svrhu pružanja potpore učenicima pripadnicima romske nacionalne manjine
2.1. Produženi boravak za učenike pripadnike romske nacionalne manjine
2.1.1. Utvrđivanje broja učenika prijavljenih za produženi boravak te formiranje skupina produženog boravka
2.1.2. Odabir učitelja razredne nastave potrebnih za provedbu produženog boravka (provedba natječaja)
2.1.3. Provođenje produženog boravka
2.1.4. Organiziranje prehrane za učenike pripadnike romske nacionalne manjine u produženom boravku
2.1.5. Organiziranje prijevoza učenika pripadnika romske nacionalne manjine uključene u program produženog boravka
Pored navedenih aktivnosti moguće je provoditi i sljedeće aktivnosti:
- Organiziranje dodatne nastave, dopunske nastave i izvannastavnih aktivnosti.
- Organiziranje ljetnih kampova i/ili izvanškolskih aktivnosti usmjerenih na društvenu integraciju učenika romske nacionalnosti.
- Stručno usavršavanje učitelja/nastavnika i stručnih suradnika s ciljem podizanja kvalitete i učinkovitosti obrazovanja učenika pripadnika romske nacionalne manjine.
- Nabava opreme i didaktičkih sredstava
Element 3. Osiguravanje potrebnih uvjeta za djecu pripadnika romske nacionalne manjine za sudjelovanje u programu predškole
3.1. Osiguravanje prijevoza djece pripadnika romske nacionalne manjine od kuće do vrtića/škola koje provode programe predškole i integrirane programe predškolskog odgoja uz podršku i nadzor odraslih
Pored navedenih aktivnosti moguće je provoditi i sljedeće aktivnosti:
- Ljetni kampovi i događanja usmjerena na društvenu integraciju djece romske nacionalnosti.
- Stručno usavršavanje odgojitelja, učitelja razredne nastave u programu predškole i stručnih suradnika (pedagog, psiholog, logoped i rehabilitator) s ciljem podizanja kvalitete i učinkovitosti obrazovanja djece pripadnika romske nacionalne manjine
- Nabava opreme i didaktičkih sredstava
- Aktivnosti koje djeci pripadnika romske nacionalne manjine pružaju dodatnu potporu u učenju hrvatskog jezika te poboljšavanju komunikacijskih i socijalnih vještina
Element 4. Promidžba i vidljivost
4.1. Izrada promotivnih materijala na hrvatskom i romskom jeku
4.2. Izrada medijskih sadržaja na hrvatskom i romskom jeziku o projektnim aktivnostima (web, tisak, radio, televizija, drugi mediji)
Prijavitelj mora provesti sve aktivnosti iz Elementa 1., aktivnost 2.1. iz Elementa 2. ili aktivnost 3.1. iz Elementa 3 te barem jednu aktivnost iz Elementa 4.
Pored gore navedenih aktivnosti, prijavitelj može predložiti i dodatne aktivnosti koje su u skladu s navedenim Elementima i ciljevima Poziva.
Troškovi vezani uz provedbu Elementa 2. ili Elementa 3. ne iznose manje od 50% ukupnih prihvatljivih troškova projekta.
Troškovi nabave opreme i didaktičke opreme ne iznose više od 10% ukupnih prihvatljivih troškova projekta.
Troškovi studijskih putovanja ne iznose više od 10% ukupnih prihvatljivih troškova projekta.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
5 Neprihvatljive aktivnosti
Neprihvatljive su sve dodatne aktivnosti koje nisu navedene pod točkom 4.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
6 Geografsko ograničenje
Projektne aktivnosti moraju se provoditi u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
7 Administrativni podaci (rok , oblik i mjesto podnošenja projektnih prijedloga )
Poziv se vodi kao otvoreni postupak dodjele bespovratnih sredstava, a krajnji rok za podnošenje projektnih prijedloga je: kolovoz 2017. Svi projektni prijedlozi moraju biti na hrvatskom jeziku i ispunjeni elektronički na Prijavnom obrascu A koji je dostupan na sljedećoj poveznici: https://esif-wf.mrrfeu.hr .
Prijava je potpuna i formalno usklađena ukoliko sadrži sljedeće elemente:
1. Prijavni obrazac A
FORMAT U KOJEM SE DOSTAVLJA: elektronička verzija izvezenog .pdf formata Prijavnog obrasca A iz ESIF MIS sustava.
Prijavni obrazac A mora biti spremljen za službeno podnošenje sa zabilježenim datumom i vremenom kad je izvezen iz sustava te ne smije biti spremljen kao skica (draft).
2. Izjavu prijavitelja o istinitosti podataka, izbjegavanju dvostrukog financiranja i ispunjavanju preduvjeta za sudjelovanje u postupku dodjele bespovratnih sredstava ( Obrazac 1.) – potpisanu i ovjerenu
3. Izjava partnera o istinitosti podataka, izbjegavanju dvostrukog financiranja i ispunjavanju preduvjeta za sudjelovanje u postupku dodjele bespovratnih sredstava i Izjavu o partnerstvu ( Obrazac 2 .) – potpisanu i ovjerenu
4. Preslike popratnih dokumenata za dokazivanje prihvatljivosti prijavitelja / partnera.
Projektni prijedlozi podnose se u jednom zatvorenom paketu/omotnici isključivo preporučenom poštanskom pošiljkom ili osobnom dostavom na sljedeću adresu:
Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih,
Organizacijska jedinica za upravljanje strukturnim instrumentima
Radnička cesta 37b
10 000 Zagreb.
Datum i vrijeme na paketu / omotnici smatra se trenutkom predaje projektne prijave na Poziv. Projektni prijedlog koji nije dostavljen u roku automatski se eliminira iz postupka.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja