Ustavna osnova za donošenje predloženog Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavak 1. Ustava Republike Hrvatske (“Narodne novine”, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske)
II. OCJENA STANJA I OSNOVANA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1. Ocjena stanja
Zakon o pravobranitelju za djecu donio je Hrvatski sabor na sjednici održanoj 29. svibnja 2003. Objavljen je u „Narodnim novinama“ broj 96 od 10. lipnja 2003. a stupio je na snagu 8. lipnja 2003.
Ustavni sud Republike Hrvatske je Odlukom broj: U-I-4301/2005 od 7. ožujka 2017. ukinuo Zakon o pravobranitelju za djecu ocjenjujući ga, u formalnom smislu, nesuglasnim s Ustavom Republike Hrvatske jer je donesen „običnom“ većinom nazočnih zastupnika umjesto traženom većinom glasova svih zastupnika u Hrvatskom saboru, u smislu odredbe članka 83. stavka 2. Ustava Republike Hrvatske.
Sukladno točki II. citirane Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske ukinuti Zakon o pravobranitelju za djecu prestaje važiti 1. kolovoza 2017.
2. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom
Prava djeteta i njihovo poštivanje su bitna karakteristika svake demokratske države. U Republici Hrvatskoj potreba zaštite prava i interesa djece istaknuta ja u odredbama članka 63., 64. i 65. Ustava Republike Hrvatske, u Obiteljskom zakonu („Narodne novine“, broj 103/15) i drugim propisima.
Od 8. listopada 1991. Republika Hrvatska je stranka Konvencije o pravima djeteta koja je dio unutarnjeg pravnog poretka sukladno odredbi članka 141. Ustava Republike Hrvatske. Člankom 4. Konvencije, države stranke se obvezuju poduzeti sve odgovarajuće zakonodavne, upravne i druge mjere na primjenu prava priznatih u Konvenciji.
Uvođenje instituta pravobranitelja za djecu 2003. predstavljalo je ispunjenje međunarodne obveze Republike Hrvatske proizašle iz odredbi Konvencije o pravima djeteta kao i Preporuka Parlamentarne skupštine Vijeća Europe 1460 (2000) a koja je oživotvorena stupanjem na snagu Zakona o pravobranitelju za djecu.
U dosadašnjem djelovanju institucije Pravobranitelja za djecu postignuta je visoka razina zaštite prava djece i opstojnost institucije je neupitna.
S obzirom na to da je Ustavni sud Republike Hrvatske u uvodno citiranoj Odluci od 7. ožujka 2017. ocijenio neustavnost Zakona o pravobranitelju za djecu u formalnom smislu, te nije doveo u pitanje neovisnost i samostalnost institucije, ovaj Prijedlog Zakona u sadržajnom smislu uređuje institut pravobranitelja za djecu na vrlo sličan način kako je to bilo propisano ukinutim Zakonom o pravobranitelju za djecu.
Prijedlogom Zakona propisuju se:
-osnovna načela djelovanja pravobranitelja za djecu (neovisnost, samostalnost, nestranačka pripadnost),
-djelokrug i način rada
-uvjeti za imenovanje i razrješenje pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika
-sudjelovanje pravobranitelja za djecu u postupku donošenja propisa koji se odnose na prava djece ili kojima se uređuju pitanja značajna za djecu,
-suradnja s tijelima državne uprave, jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, ustanovama, udrugama i drugim pravnim i fizičkim osobama koja se bave pitanjima od značaja za djecu
-obveza podnošenja izvješća Hrvatskom saboru o svom radu
-osiguranje sredstava za rad pravobranitelja za djecu i druga pitanja važna za rad pravobranitelja za djecu
3. Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Donošenjem Zakona o pravobranitelju za djecu omogućit će se nastavak djelovanja i ostvarenja zadaće institucije Pravobranitelja za djecu i nakon prestanka važenja Zakona o pravobranitelju za djecu, 1. kolovoza 2017. – sukladno Odluci Ustavnoga suda Republike Hrvatske.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Donošenje i primjena ovoga Zakona neće zahtijevati osiguranje dodatnih sredstava u državnom proračunu.
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO ŽURNOM POSTUPKU
Sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13 i 113/16) predlaže se donošenje Zakona o pravobranitelju za djecu po hitnom postupku.
Naime, sukladno Odluci Ustavnoga suda Republike Hrvatske, Zakon o pravobranitelju za djecu prestaje važiti 1. kolovoza 2017. Kako bi se osiguralo nesmetano i neprekinuto djelovanje institucije koja štiti, prati i promiče prava i interese djece na temelju Ustava Republike Hrvatske, međunarodnih ugovora i zakona i čije je uvođenje 2003. bio ispunjene preuzetih međunarodnih obveza Republike Hrvatske, predlaže se donošenje Zakona po hitnom postupku.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O PRAVOBRANITELJU ZA DJECU
OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuje djelokrug i način rada te uvjeti za imenovanje i razrješenje pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika.
Članak 2.
Pravobranitelj za djecu štiti, prati i promiče prava i interese djece na temelju Ustava Republike Hrvatske, međunarodnih ugovora i zakona.
Članak 3.
Izrazi i pojmovni sklopovi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rok.
Članak 4.
(1) Pravobranitelj za djecu djeluje neovisno i samostalno, rukovodeći se načelom pravičnosti i morala.
(2) Pravobranitelju za djecu nitko ne smije davati upute i naloge u njegovu radu.
(3) Pravobranitelj za djecu i njegovi zamjenici ne smiju pripadati niti jednoj političkoj stranci niti sudjelovati u političkim aktivnostima.
Članak 5.
(1) Pravobranitelja za djecu imenuje i razrješava Hrvatski sabor na prijedlog Vlade Republike Hrvatske.
(2) Pravobranitelj za djecu ima dva zamjenika koje imenuje i razrješava Hrvatski sabor na prijedlog pravobranitelja za djecu.
(3) Pravobranitelj za djecu i njegovi zamjenici dužnosnici su Republike Hrvatske, imenuju se na vrijeme od osam godina i mogu biti ponovno imenovani.
Članak 6.
Djetetom, u smislu ovoga Zakona, smatra se svaka osoba mlađa od 18 godina.
DJELOKRUG I NAČIN RADA
Članak 7.
(1) Pravobranitelj za djecu:
– prati usklađenost zakona i drugih propisa u Republici Hrvatskoj koji se odnose na zaštitu prava i interesa djece s odredbama Ustava Republike Hrvatske, Konvencije o pravima djeteta i drugih međunarodnih dokumenata koji se odnose na zaštitu prava i interesa djece,
– prati izvršavanje obveza Republike Hrvatske koje proizlaze iz Konvencije o pravima djeteta i drugih međunarodnih dokumenata koji se odnose na zaštitu prava i interesa djece,
– prati primjenu svih propisa koji se odnose na zaštitu prava i interesa djece,
– prati povrede pojedinačnih prava djece i proučava opće pojave i načine povreda prava i interesa djece,
– zalaže se za zaštitu i promicanje prava i interesa djece s posebnim potrebama,
– predlaže poduzimanje mjera za izgradnju cjelovitog sustava zaštite i promicanja prava i interesa djece te za sprječavanje štetnih djelovanja koja ugrožavaju prava i interese djece,
– obavještava javnost o stanju prava djece,
– obavlja druge poslove određene ovim Zakonom.
Članak 8.
(1) Pravobranitelj za djecu upoznaje i savjetuje djecu o načinu ostvarivanja i zaštite njihovih prava i interesa.
(2) Pravobranitelj za djecu surađuje s djecom, potiče djecu na izjašnjavanje i uvažava njihovo mišljenje, inicira i sudjeluje u javnim aktivnostima usmjerenim na poboljšanje položaja djece te predlaže mjere za povećanje utjecaja djece u društvu.
Članak 9.
Pravobranitelj može sudjelovati u postupku izrade nacrta prijedloga propisa koji se odnose na prava djece ili kojima se uređuju pitanja od značaja za djecu.
Članak 10.
Kad u praćenju stanja u okviru svog djelokruga rada ocijeni potrebnim, pravobranitelj za djecu može potaknuti donošenje i izmjene zakona i drugih propisa koji se odnose na prava i zaštitu djece.
Članak 11.
(1) U obavljanju poslova iz svog djelokruga pravobranitelj za djecu je ovlašten upozoravati, predlagati i davati preporuke.
(2) Pravobranitelj za djecu je ovlašten nadležnim tijelima državne uprave, tijelima lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravnim i fizičkim osobama predlagati poduzimanje mjera za sprječavanje štetnih djelovanja koja ugrožavaju prava i interese djece i zahtijevati izvješća o poduzetim mjerama.
Članak 12.
(1) Tijela državne uprave, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i pravne i fizičke osobe, obavezni su surađivati s pravobraniteljem za djecu i na njegov zahtjev podnositi izvješća i odgovarati na upite.
(2) Tijela državne uprave, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne i fizičke osobe dužne su odmah, a najkasnije u roku od 15 dana izvijestiti pravobranitelja za djecu o poduzetom u povodu njegovog upozorenja, prijedloga ili preporuke.
(3) Ako tijela i pravne osobe iz stavka 1. ovoga članka ne postupe u propisanom roku prema njegovom traženju, pravobranitelj za djecu će o tome obavijestiti tijelo koje obavlja nadzor nad njihovim radom.
(4) Ako tijelo koje obavlja nadzor nad radom tijela i pravnih osoba iz stavka 1. ovoga članka u roku od osam dana ne izvijesti o utvrđenim činjenicama i poduzetim mjerama, pravobranitelj za djecu će o tome obavijestiti Vladu Republike Hrvatske.
Članak 13.
(1) Pravobranitelj za djecu ima, u obavljanju zadaća iz svoga djelokruga, pravo uvida u podatke i dokumente tijela iz članka 12. ovoga Zakona sukladno Zakonu o tajnosti podataka.
(2) Pravobranitelj za djecu, zamjenici pravobranitelja za djecu, državni službenici i namještenici u Uredu pravobranitelja za djecu obvezni su postupati sukladno propisima o tajnosti i zaštiti podataka za vrijeme i nakon prestanka rada u Uredu, bez obzira na način na koji su za te podatke saznali.
Članak 14.
(1) Pravobranitelj za djecu ima pravo pristupa u prostorije i uvida u način ostvarivanja brige o djeci koja borave ili su privremeno, odnosno trajno smještena kod fizičkih i pravnih osoba i drugih pravnih subjekata na temelju posebnih propisa.
(2) O obavljenom uvidu iz stavka 1. ovoga članka sastavlja se izvješće koje se dostavlja i tijelu koje obavlja nadzor nad radom osoba iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Tijelo iz stavka 2. ovoga članka dužno je u roku od 30 dana od dana zaprimanja izvješća, a u hitnim slučajevima bez odgode, izvijestiti pravobranitelja za djecu o poduzetim radnjama.
(4) Ako tijelo koje obavlja nadzor ne dostavi izvješće u roku iz stavka 3. ovoga članka, pravobranitelj za djecu će o tome obavijestiti Vladu Republike Hrvatske i sredstva javnog priopćavanja.
Članak 15.
Ako u obavljanju dužnosti pravobranitelj za djecu sazna da je dijete izvrgnuto tjelesnom ili duševnom nasilju, spolnoj zloporabi, zlostavljanju ili izrabljivanju, zanemarivanju ili nehajnom postupanju dužan je odmah podnijeti prijavu nadležnom državnom odvjetništvu te upozoriti nadležan centar za socijalnu skrb i predložiti mjere za zaštitu prava i interesa djeteta.
Članak 16.
(1) Pravobranitelj za djecu može zatražiti stručnu pomoć znanstvenih i stručnih osoba i ustanova, u čijem su djelokrugu istraživanja zaštita, skrb, razvitak i prava djece, a isti su mu dužni tu pomoć pružiti.
(2) Znanstvene i stručne ustanove iz stavka 1. ovoga članka dužne su pravobranitelju za djecu traženu pomoć pružiti u primjerenom roku.
Članak 17.
(1) Svatko ima pravo pravobranitelju za djecu podnijeti prijedlog za razmatranje pitanja od značaja za zaštitu prava i interesa djece.
(2) Pravobranitelj za djecu će obavijestiti podnosioca o aktivnostima poduzetim povodom njegova prijedloga.
Članak 18.
Pravobranitelj za djecu i zamjenici pravobranitelja za djecu ne mogu biti pozvani na odgovornost, pritvoreni ili kažnjeni za izraženo mišljenje i poduzete radnje u okviru svog djelokruga rada, osim ako se radi o kršenju zakona koje predstavlja kazneno djelo.
Članak 19.
(1) Pravobranitelj za djecu podnosi redovito godišnje izvješće Hrvatskom saboru o svom radu.
(2) Pravobranitelj za djecu ima pravo Hrvatskome saboru podnijeti i posebna izvješća kada ocijeni potrebnim, radi poduzimanja mjera od značaja za zaštitu prava i interesa djece.
(3) Pravobranitelj za djecu podnosi redovito godišnje izvješće najkasnije do kraja prvog tromjesečja za prethodnu kalendarsku godinu.
Članak 20.
(1) Pravobranitelj za djecu ima Ured pravobranitelja za djecu, kao stručnu službu.
(2) Sjedište Ureda pravobranitelja za djecu je u Zagrebu.
Članak 21.
(1) Pravobranitelj za djecu donosi poslovnik o radu kojim se uređuje način i organizacija rada, unutarnji ustroj stručne službe te druga pitanja značajna za rad.
(2) Poslovnik o radu potvrđuje Hrvatski sabor.
Članak 22.
Sredstva za rad pravobranitelja za djecu osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IMENOVANJE I RAZRJEŠENJE PRAVOBRANITELJA ZA DJECU
Članak 23.
(1) Za pravobranitelja za djecu može biti imenovana osoba koja:
- je hrvatski državljanin i ima prebivalište u Republici Hrvatskoj
- ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij
- ima najmanje 10 godina radnog iskustva i koji je osobnim zalaganjem javnosti poznata u području promicanja i zaštite prava djeteta
- nije osuđivana i protiv koje se ne vodi kazneni postupak za kaznena djela za koja se postupak pokreće po službenoj dužnosti
(2) Za zamjenika pravobranitelja za djecu može biti imenovani osoba koja:
- je hrvatski državljanin i ima prebivalište u Republici Hrvatskoj
- ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij
- ima najmanje 5 godina radnog iskustva
- nije osuđivana i protiv koje se ne vodi kazneni postupak za kaznena djela za koja se postupak pokreće po službenoj dužnosti
(3) Jedan od zamjenika pravobranitelja za djecu mora imati završen integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij pravne struke
Članak 24.
(1) Vlada Republike Hrvatske pokreće postupak za imenovanje pravobranitelja za djecu najkasnije 3 mjeseca prije isteka mandata pravobranitelja za djecu, odnosno najkasnije 30 dana nakon prestanka dužnosti pravobranitelja za djecu iz drugih zakonom određenih razloga.
(2) Pravobranitelj za djecu pokreće postupak za imenovanje zamjenika najkasnije u roku od 3 mjeseca prije isteka mandata zamjenika, odnosno 30 dana nakon prestanka dužnosti zamjenika iz drugih zakonom određenih razloga.
Članak 25.
(1) Pravobranitelj za djecu i njegovi zamjenici prije stupanja na dužnost, daju prisegu pred Hrvatskim saborom.
(2) Prisega glasi: »Prisežem da ću se u svom radu držati Ustava i zakona, poštovati pravni poredak Republike Hrvatske i da ću svoju dužnost obavljati pravično, časno, savjesno i nepristrano u najboljem interesu djece.«
Članak 26.
Pravobranitelj za djecu i zamjenik pravobranitelja za djeci razriješiti će se dužnosti prije isteka mandata na koji su imenovani:
- kada to sam zatraži,
- kada nastupe okolnosti zbog kojih više ne ispunjava uvjete za izbor iz članka 23. ovoga Zakona,
- kada je spriječen obavljati dužnost u razdoblju duljem od šest mjeseci, ili
- u slučaju neprihvaćanja godišnjeg izvješća o radu ili nezakonitog, nepravodobnog ili nestručnog obavljanja dužnosti sukladno ovom Zakonu.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 27.
(1) Danom stupanja na snagu ovoga Zakona Hrvatski sabor pokrenut će postupak izbora pravobranitelja za djecu.
(2) Pravobranitelj za djecu imenovan prema odredbama ovoga Zakona pokrenut će postupak za izbor zamjenika iz članka 24. stavka 2. ovoga Zakona u roku od osam dana od dana stupanja na dužnost pravobranitelja za djecu. Pravobranitelj za djecu predložit će Hrvatskome saboru kandidate za zamjenike u roku od 30 dana od isteka roka za prijavu na javni poziv.
(3) Pravobranitelj za djecu i njegovi zamjenici izabrani prema odredbama Zakona o pravobranitelju za djecu („Narodne novine“, broj 96/03) ostaju na dužnosti do izbora novog pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika.
Članak 28.
Ovaj Zakon stupa na snagu 1. kolovoza 2017.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom se propisuje predmet uređenja Zakona o pravobranitelju za djecu a to su njegov djelokrug i način rada te uvjeti za imenovanje i razrješenje pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika.
Uz članak 2.
Člankom 2. propisuje se osnovna zadaća pravobranitelja za djecu te osnova za ostvarenje povjerene zadaće.
Uz članak 3.
Članak 3. propisuje pisanje rodnih pojmova.
Uz članak 4.
Predloženim člankom se propisuju osnovna načela djelovanja pravobranitelja za djecu: neovisnost i samostalnost uz poštivanja načela pravičnosti i morala; zabrana političkog djelovanja i članstva u političkim strankama. Predloženim načinom djelovanja osigurava se ostvarenje zadaće pravobranitelja za djecu u potpunosti.
Uz članak 5.
Ovim člankom se propisuje se tko imenuje i razrješava pravobranitelja za djecu, i njegove zamjenike, te mandatno razdoblje na koje se imenuju.
Uz članak 6.
Člankom 6. propisuje se tko se smatra djetetom u smislu Zakona – svaka osoba mlađa od 18 godina.
Uz članak 7.
Odredbom članka 7. propisuje se djelokrug i način rada pravobranitelja za djecu. Osnova zadaća pravobranitelja za djecu iz članka 2. ovoga Prijedloga Zakona ostvaruje se praćenjem usklađenosti međunarodnih i domaćih propisa koji se odnose na zaštitu prava i interesa djece; praćenjem izvršavanja obveza Republike Hrvatske koje proizlaze iz međunarodnih dokumenata; praćenje povreda pojedinačnih prava djece i proučavanje općih pojava i načina povreda prava i interesa djece i dr.
Uz članak 8.
Člankom 8. propisuje se način ostvarenja zadaće pravobranitelja za djecu i kroz suradnju s djecom, upoznavanje djece s načinom ostvarivanja i zaštite njihovih prava i interesa i dr.
Uz članak 9. i 10.
Odredbama članka 9. i 10. propisuje se aktivno sudjelovanje pravobranitelja za djecu u izradi propisa koji se odnose na prava djece ili se uređuju pitanja od značaja za djecu kao i mogućnost poticanja donošenja i izmjena zakona i drugih propisa koji se odnose na prava i zaštitu djece.
Uz članak 11.
Budući da se ovim Zakonom propisuje djelokrug i način rada pravobranitelja za djecu, odredbom članka 10. podrobnije se propisuje način komunikacije i iznošenja prijedloga koje su značajne za ostvarenje zadaće pravobranitelja za djecu. Tako je Zakonom propisano da pravobranitelj za djecu ima ovlaštenje upozoravati, predlagati i davati preporuke te zahtijevati izvješća o poduzetim mjerama.
Uz članak 12.
Ovom odredbom propisuje se suradnja institucije pravobranitelja za djecu s tijelima državne uprave i drugim tijelima, pravim i fizičkim osobama, obveze koje proizlaze iz međusobne suradnje te posljedice ne postupanja po upozorenjima, preporukama ili prijedlozima pravobranitelja za djecu.
Uz članak 13.
Članom 13. propisano je pravo uvida pravobranitelja za djecu i njegovim zamjenicima u podatke i dokumente tijela državne uprave u okviru obavljanja povjerenih zadaća te obaveza čuvanja tajne pa i onda kada je dužnost odnosno služba prestala.
Uz članak 14.
Radi zaštite jedne od najosjetljivijih kategorija djece – ona koja su smještena ili borave temeljem posebnih propisa kod fizičkih ili pravnih osoba ovim člankom se propisuje pravo pravobranitelju za djecu na pristup u prostorije gdje su djeca smještena ili borave radi uvida u način ostvarenja brige o djeci. Također, ovom odredbom je propisano i ovlaštenje pravobranitelja za djecu da o uočenom obavijesti tijelo koje obavlja nadzor na radom osoba kod kojih su djeca smještana ili borave na temelju posebnih propisa, Vladu Republike Hrvatske i sredstva javnog priopćavanja.
Uz članak 15.
Ovom odredbom je propisana dužnost pravobranitelju za djecu da, radi zaštite prava i interesa djece, o svim saznanjima o tjelesnom ili duševnom nasilju, spolnoj zloporabi, zlostavljanju ili izrabljivanju, zanemarivanju ili nehajnom postupanju djeteta odmah podnese prijavu nadležnom državnom odvjetništvu te upozori nadležan centar za socijalnu skrb i predloži mjere za zaštitu prava i interesa djeteta.
Uz članak 16.
U obavljanju poslova iz svoga djelokruga rada pravobranitelj za djecu može zatražiti stručnu pomoć znanstvenih i stručnih osoba te ustanova a isti su mu dužni tu pomoć pružiti.
Uz članak 17.
U cilju zaštite prava i interesa djeteta svatko ima pravo podnijeti prijedlog pravobranitelju za djecu radi razmatranja pitanja značajnih za zaštitu prava i interesa djece, a pravobranitelj za djecu je dužan obavijestiti podnosioca o aktivnostima poduzetim povodom prijedloga.
Uz članak 18.
Radi osiguranja promicanja i zaštite prava i interesa djeteta odredbom članak 18. propisano je pravo na imunitet pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika na isti način kao i zastupnika u Hrvatskome saboru.
Radi osiguranja neovisnosti i samostalnosti u radu pravobranitelj za djecu i njegovi zamjenici ne mogu obavljati niti jednu drugu javnu ili profesionalnu dužnosti niti biti članovi političke stranke.
Uz članak 19.
Člankom 19. propisana je obaveza i rok podnošenja redovnog godišnjeg izvješća o radu pravobranitelja za djecu Hrvatskom saboru, kao i pravo podnošenja posebnih izvješća kada je to potrebno, radi poduzimanja mjera od značaja za zaštitu prava i interesa djece.
Uz članak 20., 21. i 22.
Stručni i administrativni poslovi za pravobranitelja za djecu obavljaju se u Uredu pravobranitelja za djecu čije je sjedište u Zagrebu. Način i organizacija rada, unutarnji ustroj te druga pitanja značajna za rad Ureda pravobranitelja za djecu uređuju se Poslovnikom o radu kojeg potvrđuje Hrvatski sabor. Sredstva za rad Ureda pravobranitelja za djecu osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Uz članak 23.
Člankom 23. propisani su uvjeti za imenovanje pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika. Propisani uvjeti postavljeni su kao garancija stručnog, neovisnog i samostalnog obavljanja poslova iz djelokruga pravobranitelja za djecu.
Uz članak 24.
Nastavno na određenje iz članka 5. ovoga Zakona, člankom 24. je propisan postupak imenovanja pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika.
Uz članak 25.
Člankom 25. propisano je davanje prisege pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika pred Hrvatskim saborom rije stupanja na dužnost, kao i tekst prisege.
Uz članak 26.
Člankom 26. propisani su razlozi za razrješenje pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika prije isteka mandata za koji su izabrani.
Uz članak 27. i članak 28.
Predloženim odredbama propisuje se prijelazni režim mandata pravobranitelja za djecu imenovanog na temelju Zakona o pravobranitelju za djecu („Narodne novine“, broj 96/03) te stupanje na snagu ovoga
PRIJEDLOG ZAKONA O PRAVOBRANITELJU ZA DJECU,
S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje predloženog Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavak 1. Ustava Republike Hrvatske (“Narodne novine”, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske)
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
II. OCJENA STANJA I OSNOVANA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
1. Ocjena stanja
Zakon o pravobranitelju za djecu donio je Hrvatski sabor na sjednici održanoj 29. svibnja 2003. Objavljen je u „Narodnim novinama“ broj 96 od 10. lipnja 2003. a stupio je na snagu 8. lipnja 2003.
Ustavni sud Republike Hrvatske je Odlukom broj: U-I-4301/2005 od 7. ožujka 2017. ukinuo Zakon o pravobranitelju za djecu ocjenjujući ga, u formalnom smislu, nesuglasnim s Ustavom Republike Hrvatske jer je donesen „običnom“ većinom nazočnih zastupnika umjesto traženom većinom glasova svih zastupnika u Hrvatskom saboru, u smislu odredbe članka 83. stavka 2. Ustava Republike Hrvatske.
Sukladno točki II. citirane Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske ukinuti Zakon o pravobranitelju za djecu prestaje važiti 1. kolovoza 2017.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
2. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom
Prava djeteta i njihovo poštivanje su bitna karakteristika svake demokratske države. U Republici Hrvatskoj potreba zaštite prava i interesa djece istaknuta ja u odredbama članka 63., 64. i 65. Ustava Republike Hrvatske, u Obiteljskom zakonu („Narodne novine“, broj 103/15) i drugim propisima.
Od 8. listopada 1991. Republika Hrvatska je stranka Konvencije o pravima djeteta koja je dio unutarnjeg pravnog poretka sukladno odredbi članka 141. Ustava Republike Hrvatske. Člankom 4. Konvencije, države stranke se obvezuju poduzeti sve odgovarajuće zakonodavne, upravne i druge mjere na primjenu prava priznatih u Konvenciji.
Uvođenje instituta pravobranitelja za djecu 2003. predstavljalo je ispunjenje međunarodne obveze Republike Hrvatske proizašle iz odredbi Konvencije o pravima djeteta kao i Preporuka Parlamentarne skupštine Vijeća Europe 1460 (2000) a koja je oživotvorena stupanjem na snagu Zakona o pravobranitelju za djecu.
U dosadašnjem djelovanju institucije Pravobranitelja za djecu postignuta je visoka razina zaštite prava djece i opstojnost institucije je neupitna.
S obzirom na to da je Ustavni sud Republike Hrvatske u uvodno citiranoj Odluci od 7. ožujka 2017. ocijenio neustavnost Zakona o pravobranitelju za djecu u formalnom smislu, te nije doveo u pitanje neovisnost i samostalnost institucije, ovaj Prijedlog Zakona u sadržajnom smislu uređuje institut pravobranitelja za djecu na vrlo sličan način kako je to bilo propisano ukinutim Zakonom o pravobranitelju za djecu.
Prijedlogom Zakona propisuju se:
- osnovna načela djelovanja pravobranitelja za djecu (neovisnost, samostalnost, nestranačka pripadnost),
- djelokrug i način rada
- uvjeti za imenovanje i razrješenje pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika
- sudjelovanje pravobranitelja za djecu u postupku donošenja propisa koji se odnose na prava djece ili kojima se uređuju pitanja značajna za djecu,
- suradnja s tijelima državne uprave, jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, ustanovama, udrugama i drugim pravnim i fizičkim osobama koja se bave pitanjima od značaja za djecu
- obveza podnošenja izvješća Hrvatskom saboru o svom radu
- osiguranje sredstava za rad pravobranitelja za djecu i druga pitanja važna za rad pravobranitelja za djecu
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
3. Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Donošenjem Zakona o pravobranitelju za djecu omogućit će se nastavak djelovanja i ostvarenja zadaće institucije Pravobranitelja za djecu i nakon prestanka važenja Zakona o pravobranitelju za djecu, 1. kolovoza 2017. – sukladno Odluci Ustavnoga suda Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Donošenje i primjena ovoga Zakona neće zahtijevati osiguranje dodatnih sredstava u državnom proračunu.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO ŽURNOM POSTUPKU
Sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13 i 113/16) predlaže se donošenje Zakona o pravobranitelju za djecu po hitnom postupku.
Naime, sukladno Odluci Ustavnoga suda Republike Hrvatske, Zakon o pravobranitelju za djecu prestaje važiti 1. kolovoza 2017. Kako bi se osiguralo nesmetano i neprekinuto djelovanje institucije koja štiti, prati i promiče prava i interese djece na temelju Ustava Republike Hrvatske, međunarodnih ugovora i zakona i čije je uvođenje 2003. bio ispunjene preuzetih međunarodnih obveza Republike Hrvatske, predlaže se donošenje Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O PRAVOBRANITELJU ZA DJECU
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuje djelokrug i način rada te uvjeti za imenovanje i razrješenje pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 2.
Pravobranitelj za djecu štiti, prati i promiče prava i interese djece na temelju Ustava Republike Hrvatske, međunarodnih ugovora i zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 3.
Izrazi i pojmovni sklopovi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rok.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 4.
(1) Pravobranitelj za djecu djeluje neovisno i samostalno, rukovodeći se načelom pravičnosti i morala.
(2) Pravobranitelju za djecu nitko ne smije davati upute i naloge u njegovu radu.
(3) Pravobranitelj za djecu i njegovi zamjenici ne smiju pripadati niti jednoj političkoj stranci niti sudjelovati u političkim aktivnostima.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 5.
(1) Pravobranitelja za djecu imenuje i razrješava Hrvatski sabor na prijedlog Vlade Republike Hrvatske.
(2) Pravobranitelj za djecu ima dva zamjenika koje imenuje i razrješava Hrvatski sabor na prijedlog pravobranitelja za djecu.
(3) Pravobranitelj za djecu i njegovi zamjenici dužnosnici su Republike Hrvatske, imenuju se na vrijeme od osam godina i mogu biti ponovno imenovani.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 6.
Djetetom, u smislu ovoga Zakona, smatra se svaka osoba mlađa od 18 godina.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
DJELOKRUG I NAČIN RADA
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 7.
(1) Pravobranitelj za djecu:
– prati usklađenost zakona i drugih propisa u Republici Hrvatskoj koji se odnose na zaštitu prava i interesa djece s odredbama Ustava Republike Hrvatske, Konvencije o pravima djeteta i drugih međunarodnih dokumenata koji se odnose na zaštitu prava i interesa djece,
– prati izvršavanje obveza Republike Hrvatske koje proizlaze iz Konvencije o pravima djeteta i drugih međunarodnih dokumenata koji se odnose na zaštitu prava i interesa djece,
– prati primjenu svih propisa koji se odnose na zaštitu prava i interesa djece,
– prati povrede pojedinačnih prava djece i proučava opće pojave i načine povreda prava i interesa djece,
– zalaže se za zaštitu i promicanje prava i interesa djece s posebnim potrebama,
– predlaže poduzimanje mjera za izgradnju cjelovitog sustava zaštite i promicanja prava i interesa djece te za sprječavanje štetnih djelovanja koja ugrožavaju prava i interese djece,
– obavještava javnost o stanju prava djece,
– obavlja druge poslove određene ovim Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 8.
(1) Pravobranitelj za djecu upoznaje i savjetuje djecu o načinu ostvarivanja i zaštite njihovih prava i interesa.
(2) Pravobranitelj za djecu surađuje s djecom, potiče djecu na izjašnjavanje i uvažava njihovo mišljenje, inicira i sudjeluje u javnim aktivnostima usmjerenim na poboljšanje položaja djece te predlaže mjere za povećanje utjecaja djece u društvu.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 9.
Pravobranitelj može sudjelovati u postupku izrade nacrta prijedloga propisa koji se odnose na prava djece ili kojima se uređuju pitanja od značaja za djecu.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 10.
Kad u praćenju stanja u okviru svog djelokruga rada ocijeni potrebnim, pravobranitelj za djecu može potaknuti donošenje i izmjene zakona i drugih propisa koji se odnose na prava i zaštitu djece.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 11.
(1) U obavljanju poslova iz svog djelokruga pravobranitelj za djecu je ovlašten upozoravati, predlagati i davati preporuke.
(2) Pravobranitelj za djecu je ovlašten nadležnim tijelima državne uprave, tijelima lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravnim i fizičkim osobama predlagati poduzimanje mjera za sprječavanje štetnih djelovanja koja ugrožavaju prava i interese djece i zahtijevati izvješća o poduzetim mjerama.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 12.
(1) Tijela državne uprave, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i pravne i fizičke osobe, obavezni su surađivati s pravobraniteljem za djecu i na njegov zahtjev podnositi izvješća i odgovarati na upite.
(2) Tijela državne uprave, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne i fizičke osobe dužne su odmah, a najkasnije u roku od 15 dana izvijestiti pravobranitelja za djecu o poduzetom u povodu njegovog upozorenja, prijedloga ili preporuke.
(3) Ako tijela i pravne osobe iz stavka 1. ovoga članka ne postupe u propisanom roku prema njegovom traženju, pravobranitelj za djecu će o tome obavijestiti tijelo koje obavlja nadzor nad njihovim radom.
(4) Ako tijelo koje obavlja nadzor nad radom tijela i pravnih osoba iz stavka 1. ovoga članka u roku od osam dana ne izvijesti o utvrđenim činjenicama i poduzetim mjerama, pravobranitelj za djecu će o tome obavijestiti Vladu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 13.
(1) Pravobranitelj za djecu ima, u obavljanju zadaća iz svoga djelokruga, pravo uvida u podatke i dokumente tijela iz članka 12. ovoga Zakona sukladno Zakonu o tajnosti podataka.
(2) Pravobranitelj za djecu, zamjenici pravobranitelja za djecu, državni službenici i namještenici u Uredu pravobranitelja za djecu obvezni su postupati sukladno propisima o tajnosti i zaštiti podataka za vrijeme i nakon prestanka rada u Uredu, bez obzira na način na koji su za te podatke saznali.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 14.
(1) Pravobranitelj za djecu ima pravo pristupa u prostorije i uvida u način ostvarivanja brige o djeci koja borave ili su privremeno, odnosno trajno smještena kod fizičkih i pravnih osoba i drugih pravnih subjekata na temelju posebnih propisa.
(2) O obavljenom uvidu iz stavka 1. ovoga članka sastavlja se izvješće koje se dostavlja i tijelu koje obavlja nadzor nad radom osoba iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Tijelo iz stavka 2. ovoga članka dužno je u roku od 30 dana od dana zaprimanja izvješća, a u hitnim slučajevima bez odgode, izvijestiti pravobranitelja za djecu o poduzetim radnjama.
(4) Ako tijelo koje obavlja nadzor ne dostavi izvješće u roku iz stavka 3. ovoga članka, pravobranitelj za djecu će o tome obavijestiti Vladu Republike Hrvatske i sredstva javnog priopćavanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 15.
Ako u obavljanju dužnosti pravobranitelj za djecu sazna da je dijete izvrgnuto tjelesnom ili duševnom nasilju, spolnoj zloporabi, zlostavljanju ili izrabljivanju, zanemarivanju ili nehajnom postupanju dužan je odmah podnijeti prijavu nadležnom državnom odvjetništvu te upozoriti nadležan centar za socijalnu skrb i predložiti mjere za zaštitu prava i interesa djeteta.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 16.
(1) Pravobranitelj za djecu može zatražiti stručnu pomoć znanstvenih i stručnih osoba i ustanova, u čijem su djelokrugu istraživanja zaštita, skrb, razvitak i prava djece, a isti su mu dužni tu pomoć pružiti.
(2) Znanstvene i stručne ustanove iz stavka 1. ovoga članka dužne su pravobranitelju za djecu traženu pomoć pružiti u primjerenom roku.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 17.
(1) Svatko ima pravo pravobranitelju za djecu podnijeti prijedlog za razmatranje pitanja od značaja za zaštitu prava i interesa djece.
(2) Pravobranitelj za djecu će obavijestiti podnosioca o aktivnostima poduzetim povodom njegova prijedloga.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 18.
Pravobranitelj za djecu i zamjenici pravobranitelja za djecu ne mogu biti pozvani na odgovornost, pritvoreni ili kažnjeni za izraženo mišljenje i poduzete radnje u okviru svog djelokruga rada, osim ako se radi o kršenju zakona koje predstavlja kazneno djelo.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 19.
(1) Pravobranitelj za djecu podnosi redovito godišnje izvješće Hrvatskom saboru o svom radu.
(2) Pravobranitelj za djecu ima pravo Hrvatskome saboru podnijeti i posebna izvješća kada ocijeni potrebnim, radi poduzimanja mjera od značaja za zaštitu prava i interesa djece.
(3) Pravobranitelj za djecu podnosi redovito godišnje izvješće najkasnije do kraja prvog tromjesečja za prethodnu kalendarsku godinu.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 20.
(1) Pravobranitelj za djecu ima Ured pravobranitelja za djecu, kao stručnu službu.
(2) Sjedište Ureda pravobranitelja za djecu je u Zagrebu.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 21.
(1) Pravobranitelj za djecu donosi poslovnik o radu kojim se uređuje način i organizacija rada, unutarnji ustroj stručne službe te druga pitanja značajna za rad.
(2) Poslovnik o radu potvrđuje Hrvatski sabor.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 22.
Sredstva za rad pravobranitelja za djecu osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
IMENOVANJE I RAZRJEŠENJE PRAVOBRANITELJA ZA DJECU
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 23.
(1) Za pravobranitelja za djecu može biti imenovana osoba koja:
- je hrvatski državljanin i ima prebivalište u Republici Hrvatskoj
- ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij
- ima najmanje 10 godina radnog iskustva i koji je osobnim zalaganjem javnosti poznata u području promicanja i zaštite prava djeteta
- nije osuđivana i protiv koje se ne vodi kazneni postupak za kaznena djela za koja se postupak pokreće po službenoj dužnosti
(2) Za zamjenika pravobranitelja za djecu može biti imenovani osoba koja:
- je hrvatski državljanin i ima prebivalište u Republici Hrvatskoj
- ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij
- ima najmanje 5 godina radnog iskustva
- nije osuđivana i protiv koje se ne vodi kazneni postupak za kaznena djela za koja se postupak pokreće po službenoj dužnosti
(3) Jedan od zamjenika pravobranitelja za djecu mora imati završen integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij pravne struke
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 24.
(1) Vlada Republike Hrvatske pokreće postupak za imenovanje pravobranitelja za djecu najkasnije 3 mjeseca prije isteka mandata pravobranitelja za djecu, odnosno najkasnije 30 dana nakon prestanka dužnosti pravobranitelja za djecu iz drugih zakonom određenih razloga.
(2) Pravobranitelj za djecu pokreće postupak za imenovanje zamjenika najkasnije u roku od 3 mjeseca prije isteka mandata zamjenika, odnosno 30 dana nakon prestanka dužnosti zamjenika iz drugih zakonom određenih razloga.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 25.
(1) Pravobranitelj za djecu i njegovi zamjenici prije stupanja na dužnost, daju prisegu pred Hrvatskim saborom.
(2) Prisega glasi: »Prisežem da ću se u svom radu držati Ustava i zakona, poštovati pravni poredak Republike Hrvatske i da ću svoju dužnost obavljati pravično, časno, savjesno i nepristrano u najboljem interesu djece.«
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 26.
Pravobranitelj za djecu i zamjenik pravobranitelja za djeci razriješiti će se dužnosti prije isteka mandata na koji su imenovani:
- kada to sam zatraži,
- kada nastupe okolnosti zbog kojih više ne ispunjava uvjete za izbor iz članka 23. ovoga Zakona,
- kada je spriječen obavljati dužnost u razdoblju duljem od šest mjeseci, ili
- u slučaju neprihvaćanja godišnjeg izvješća o radu ili nezakonitog, nepravodobnog ili nestručnog obavljanja dužnosti sukladno ovom Zakonu.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 27.
(1) Danom stupanja na snagu ovoga Zakona Hrvatski sabor pokrenut će postupak izbora pravobranitelja za djecu.
(2) Pravobranitelj za djecu imenovan prema odredbama ovoga Zakona pokrenut će postupak za izbor zamjenika iz članka 24. stavka 2. ovoga Zakona u roku od osam dana od dana stupanja na dužnost pravobranitelja za djecu. Pravobranitelj za djecu predložit će Hrvatskome saboru kandidate za zamjenike u roku od 30 dana od isteka roka za prijavu na javni poziv.
(3) Pravobranitelj za djecu i njegovi zamjenici izabrani prema odredbama Zakona o pravobranitelju za djecu („Narodne novine“, broj 96/03) ostaju na dužnosti do izbora novog pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 28.
Ovaj Zakon stupa na snagu 1. kolovoza 2017.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom se propisuje predmet uređenja Zakona o pravobranitelju za djecu a to su njegov djelokrug i način rada te uvjeti za imenovanje i razrješenje pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika.
Uz članak 2.
Člankom 2. propisuje se osnovna zadaća pravobranitelja za djecu te osnova za ostvarenje povjerene zadaće.
Uz članak 3.
Članak 3. propisuje pisanje rodnih pojmova.
Uz članak 4.
Predloženim člankom se propisuju osnovna načela djelovanja pravobranitelja za djecu: neovisnost i samostalnost uz poštivanja načela pravičnosti i morala; zabrana političkog djelovanja i članstva u političkim strankama. Predloženim načinom djelovanja osigurava se ostvarenje zadaće pravobranitelja za djecu u potpunosti.
Uz članak 5.
Ovim člankom se propisuje se tko imenuje i razrješava pravobranitelja za djecu, i njegove zamjenike, te mandatno razdoblje na koje se imenuju.
Uz članak 6.
Člankom 6. propisuje se tko se smatra djetetom u smislu Zakona – svaka osoba mlađa od 18 godina.
Uz članak 7.
Odredbom članka 7. propisuje se djelokrug i način rada pravobranitelja za djecu. Osnova zadaća pravobranitelja za djecu iz članka 2. ovoga Prijedloga Zakona ostvaruje se praćenjem usklađenosti međunarodnih i domaćih propisa koji se odnose na zaštitu prava i interesa djece; praćenjem izvršavanja obveza Republike Hrvatske koje proizlaze iz međunarodnih dokumenata; praćenje povreda pojedinačnih prava djece i proučavanje općih pojava i načina povreda prava i interesa djece i dr.
Uz članak 8.
Člankom 8. propisuje se način ostvarenja zadaće pravobranitelja za djecu i kroz suradnju s djecom, upoznavanje djece s načinom ostvarivanja i zaštite njihovih prava i interesa i dr.
Uz članak 9. i 10.
Odredbama članka 9. i 10. propisuje se aktivno sudjelovanje pravobranitelja za djecu u izradi propisa koji se odnose na prava djece ili se uređuju pitanja od značaja za djecu kao i mogućnost poticanja donošenja i izmjena zakona i drugih propisa koji se odnose na prava i zaštitu djece.
Uz članak 11.
Budući da se ovim Zakonom propisuje djelokrug i način rada pravobranitelja za djecu, odredbom članka 10. podrobnije se propisuje način komunikacije i iznošenja prijedloga koje su značajne za ostvarenje zadaće pravobranitelja za djecu. Tako je Zakonom propisano da pravobranitelj za djecu ima ovlaštenje upozoravati, predlagati i davati preporuke te zahtijevati izvješća o poduzetim mjerama.
Uz članak 12.
Ovom odredbom propisuje se suradnja institucije pravobranitelja za djecu s tijelima državne uprave i drugim tijelima, pravim i fizičkim osobama, obveze koje proizlaze iz međusobne suradnje te posljedice ne postupanja po upozorenjima, preporukama ili prijedlozima pravobranitelja za djecu.
Uz članak 13.
Članom 13. propisano je pravo uvida pravobranitelja za djecu i njegovim zamjenicima u podatke i dokumente tijela državne uprave u okviru obavljanja povjerenih zadaća te obaveza čuvanja tajne pa i onda kada je dužnost odnosno služba prestala.
Uz članak 14.
Radi zaštite jedne od najosjetljivijih kategorija djece – ona koja su smještena ili borave temeljem posebnih propisa kod fizičkih ili pravnih osoba ovim člankom se propisuje pravo pravobranitelju za djecu na pristup u prostorije gdje su djeca smještena ili borave radi uvida u način ostvarenja brige o djeci. Također, ovom odredbom je propisano i ovlaštenje pravobranitelja za djecu da o uočenom obavijesti tijelo koje obavlja nadzor na radom osoba kod kojih su djeca smještana ili borave na temelju posebnih propisa, Vladu Republike Hrvatske i sredstva javnog priopćavanja.
Uz članak 15.
Ovom odredbom je propisana dužnost pravobranitelju za djecu da, radi zaštite prava i interesa djece, o svim saznanjima o tjelesnom ili duševnom nasilju, spolnoj zloporabi, zlostavljanju ili izrabljivanju, zanemarivanju ili nehajnom postupanju djeteta odmah podnese prijavu nadležnom državnom odvjetništvu te upozori nadležan centar za socijalnu skrb i predloži mjere za zaštitu prava i interesa djeteta.
Uz članak 16.
U obavljanju poslova iz svoga djelokruga rada pravobranitelj za djecu može zatražiti stručnu pomoć znanstvenih i stručnih osoba te ustanova a isti su mu dužni tu pomoć pružiti.
Uz članak 17.
U cilju zaštite prava i interesa djeteta svatko ima pravo podnijeti prijedlog pravobranitelju za djecu radi razmatranja pitanja značajnih za zaštitu prava i interesa djece, a pravobranitelj za djecu je dužan obavijestiti podnosioca o aktivnostima poduzetim povodom prijedloga.
Uz članak 18.
Radi osiguranja promicanja i zaštite prava i interesa djeteta odredbom članak 18. propisano je pravo na imunitet pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika na isti način kao i zastupnika u Hrvatskome saboru.
Radi osiguranja neovisnosti i samostalnosti u radu pravobranitelj za djecu i njegovi zamjenici ne mogu obavljati niti jednu drugu javnu ili profesionalnu dužnosti niti biti članovi političke stranke.
Uz članak 19.
Člankom 19. propisana je obaveza i rok podnošenja redovnog godišnjeg izvješća o radu pravobranitelja za djecu Hrvatskom saboru, kao i pravo podnošenja posebnih izvješća kada je to potrebno, radi poduzimanja mjera od značaja za zaštitu prava i interesa djece.
Uz članak 20., 21. i 22.
Stručni i administrativni poslovi za pravobranitelja za djecu obavljaju se u Uredu pravobranitelja za djecu čije je sjedište u Zagrebu. Način i organizacija rada, unutarnji ustroj te druga pitanja značajna za rad Ureda pravobranitelja za djecu uređuju se Poslovnikom o radu kojeg potvrđuje Hrvatski sabor. Sredstva za rad Ureda pravobranitelja za djecu osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Uz članak 23.
Člankom 23. propisani su uvjeti za imenovanje pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika. Propisani uvjeti postavljeni su kao garancija stručnog, neovisnog i samostalnog obavljanja poslova iz djelokruga pravobranitelja za djecu.
Uz članak 24.
Nastavno na određenje iz članka 5. ovoga Zakona, člankom 24. je propisan postupak imenovanja pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika.
Uz članak 25.
Člankom 25. propisano je davanje prisege pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika pred Hrvatskim saborom rije stupanja na dužnost, kao i tekst prisege.
Uz članak 26.
Člankom 26. propisani su razlozi za razrješenje pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika prije isteka mandata za koji su izabrani.
Uz članak 27. i članak 28.
Predloženim odredbama propisuje se prijelazni režim mandata pravobranitelja za djecu imenovanog na temelju Zakona o pravobranitelju za djecu („Narodne novine“, broj 96/03) te stupanje na snagu ovoga
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku