NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZAŠTITI PUČANSTVA OD ZARAZNIH BOLESTI
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/14 (Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti („Narodne novine“, broj 79/07) utvrđuju zarazne bolesti čije je sprečavanje i suzbijanje od interesa za Republiku Hrvatsku kao i mjere za zaštitu pučanstva od zaraznih bolesti (opće mjere, posebne mjere, sigurnosne mjere i ostale mjere). Nadalje, navedenim zakonom propisuju se prava i obveze Republike Hrvatske, županija, Grada Zagreba, gradova, općina, pravnih osoba koje obavljaju zdravstvenu djelatnost i privatnih zdravstvenih radnika u zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti, inspekcijski i stručni nadzor nad provođenjem tih mjera kao i obveza donošenja godišnjeg programa mjera zaštite pučanstva od zaraznih bolesti za Republiku Hrvatsku kao i obveza donošenja godišnji program mjera za zaštitu pučanstva od zaraznih bolesti za područje općine, grada, odnosno Grada Zagreba. Navedeni zakon noveliran je 2008. i 2009. godine radi usklađivanja nacionalnog zakonodavstva sa zahtjevima Europske unije u području zaraznih bolesti.
Vlada Republike Hrvatske je na svojoj 33. sjednici održanoj 27. srpnja 2016. godine donijela Odluku o popisu neporeznih davanja koja će se ukinuti i/ili smanjiti u 2016. i 2017. godini.
Prema točki III. navedene odluke, zadužuju se ministarstva u čijoj su nadležnosti neporezna davanja iz Priloga I. Odluke da izmjene zakonske propise s ciljem ukidanja i/ili smanjenja neporeznih davanja.
Na popisu neporeznih davanja u Prilogu I. Odluke nalaze se naknada za edukacije o higijeni osoblja koje rade u neposrednom kontaktu s hranom i zdravstveni pregledi na kliconoštvo osoba koje trebaju biti pod zdravstvenim nadzorom, oba u nadležnosti Ministarstva zdravstva.
Samim smanjenjem troškova poslovanja poduzetnika ostvarenih smanjivanjem neporeznih davanja oslobodit će se mogućnost reinvestiranja sredstava čime će se potaknuti rast i razvoj privatnog sektora.
Analizom provedbe Zakona o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti („Narodne novine“, broj 79/07, 113/08 i 43/09) utvrđeno je da je potrebno unaprijediti i osuvremeniti određena normativna rješenja posebno u odnosu na stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom, zdravstvene preglede osoba koje su pod zdravstvenim nadzorom, područje primjene općih mjera zaštite pučanstva od zaraznih bolest i načina i uvjeta izdavanja sprovodnica za prijenos umrlih osoba, uz zadržavanje visoke razine zaštite zdravlja ljudi i zaštite javno-zdravstvenog interesa.
U odnosu na stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom i zdravstvene preglede osoba koje su pod zdravstvenim nadzorom na temelju prikupljenih podataka izravno od Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, subjekata u poslovanju  e putem Hrvatske udruge poslodavaca, Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske obrtničke komore izračunato je moguće rasterećenje poduzetnika kroz redefiniranje pojedinih administrativnih obveza. U smislu navedenoga izvršena je simulacija usmjerena na redefiniranje obveznika koji podliježu zdravstvenom nadzoru (smanjenje broja obveznika) i redefiniranje obveze stjecanja znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom (smanjenje broja obveznika i ukidanje obveze za pojedine osobe). Prema navedenoj simulaciji moguće rasterećenje za zdravstvene preglede i stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom bi bilo do 55.327.162 kn godišnje, što predstavlja znatno rasterećenje poduzetnika čime će se osloboditi mogućnost reinvestiranja sredstava i potaknuti rast i razvoj privatnog sektora.
Slijedom navedenoga, zakonskim se prijedlogom smanjuje obuhvat provođenja zdravstvenih pregleda osoba pod nadzorom, pa se tako  om obvezom više ne obuhvaćaju osobe u sustavu obrazovanja, zdravstveni radnici (osim zaposlenih u rodilištima), zatim osobe koje rukuju isključivo s zapakiranom hranom.
Nadalje, u odnosu na stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom zakonskim prijedlogom uređuje se izuzimanje od navedene obveze za osobe visoke stručne spreme odgovarajućeg usmjerenja (medicina, farmacija, sanitarno inženjerstvo, biokemijsko inženjerstvo, prehrambeno inženjerstvo i veterina) koje u sklopu visokoškolskog obrazovanja, u sklopu nastave, stječu odgovarajuća znanja iz područja medicinske mikrobiologije i parazitologije, ekologije, tehnologije, zdravstvene ispravnosti hrane, opće i specijalne higijene.
Analiza prikupljenih podataka pokazuje da se cijena zdravstvenih pregleda (od 160 kn do 437,50 kn) i tečaja zdravstvenog odgoja (od 245,06 kn do 480,00 kn) bitno razlikuju u pojedinim dijelovima Republike Hrvatske, pa se u smislu navedenoga s ciljem daljnjeg rasterećenja poduzetnika ovlašćuje ministar zdravstva jedinstvenim odlukama utvrditi cijene zdravstvenih pregleda i stjecanja znanja o higijeni osobaza cijelu Republiku Hrvatsku neovisno o tome gdje se obavlja stjecanje znanja odnosno obavlja zdravstveni pregled.
Nadalje zakonskim prijedlogom ovlašćuje se ministar zdravstva jedinstvenom odlukom propisati iznos naknade za provedbu stjecanja znanja o higijeni osoblja koje rade u neposrednom kontaktu s hranom i cijenu zdravstvenog pregleda na kliconoštvo osoba koje trebaju biti pod zdravstvenim nadzorom za cijelu Republiku Hrvatsku neovisno o tome u kojoj zdravstvenoj ustanovi se obavlja stjecanje znanja odnosno obavlja zdravstveni pregled.
Zakonskim se prijedlogom nadalje omogućava priznavanje odgovarajućih isprava država članica Europske unije i Europskog gospodarskog prostora koje su one izdala svojim državljanima kao dokaz u pogledu stečenog potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni osoba odnosno stečenog potrebnog znanja o sprečavanju zaraznih bolesti uvjerenja odnosno druge isprave (certifikati, potvrde i dr.), a u vezi s obavljanjem registrirane djelatnosti u Republici Hrvatskoj.
U odnosu na sprovodnice, analizom je utvrđeno da je u razdoblju od 2013. do 2015. godine izdano ukupno 22.840 sprovodnica (2013. godine - 7.746 sprovodnica, 2014. godine - 7.505 sprovodnica i 2015. godine - 7.589 sprovodnica) s projekcijom da će se u idućim godinama izdati oko 7.500 sprovodnica godišnje što bi ukupno činilo oko 22.500 sprovodnica. Temeljem provedene analize zakonskim prijedlogom je redefiniran način te uvjeti izdavanja sprovodnica, posebno u dijelu sprovodnica za osobe umrle od nezaraznih bolesti i za sprovodnice koje se izdaju za prijenos umrlih osoba u Republici Hrvatskoj.
Zakonskim se prijedlogom provode mjere sadržane u Programu 14. Vlade Republike Hrvatske prema kojima će se kroz daljnje smanjenje neporeznih davanja dodatno rasteretiti građane, poduzetnike i obrtnike, a mjerama koje se odnose na poslovno okruženje pojednostavit će se postojeći regulatorni zahtjevi, smanjiti troškovi uklanjanjem prepreka ulasku u pojedine sektore, te će se spriječiti uvođenje novih administrativnih opterećenja, a samim tim stvorit će se poticajno okruženje i vratiti povjerenje domaćih i inozemnih ulagača te Hrvatsku učiniti poželjnom destinacijom za poduzetništvo, investicije i zapošljavanje.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU PREDLOŽENOG ZAKONA
Za provedbu navedenoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZAŠTITI PUČANSTVA OD ZARAZNIH BOLESTI
Članak 1.
U Zakonu o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti („Narodne novine“, broj 79/07, 113/08 i 43/09) u članku 10. stavku 2. točke 1. i 2. mijenjaju se i glase:
„1. osiguravanje zdravstvene ispravnosti hrane, uključujući praćenje zoonoza i uzročnika zoonoza , predmeta opće uporabe te sanitarno-tehničkih i higijenskih uvjeta proizvodnje i prometa istih prema posebnim propisima,
2. osiguravanje zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju te sanitarna zaštita zona izvorišta i objekata, odnosno uređaja koji služe za javnu opskrbu vodom za ljudsku potrošnju prema posebnim propisima,“.
Iza stavka 8. dodaje se stavak 9. koji glasi:
„Pravilnik o praćenju zoonoza i uzročnika zoonoza u objektima pod sanitarnim nadzorom donosi ministar.“
Članak 2.
Članak 26. mijenja se i glasi:
„Zdravstveni nadzor provodi se nad osobama:
1. koje obavljaju poslove, odnosno sudjeluju u proizvodnji, prometu i usluživanju hrane ili opskrbi stanovništva vodom za ljudsku potrošnju, a koji na svojim radnim mjestima dolaze u neposredan dodir s hranom, odnosno vodom za ljudsku potrošnju,
2. koje obavljaju poslove, odnosno sudjeluju u proizvodnji, prometu kozmetičkih proizvoda,a koji na svojim radnim mjestima dolaze u neposredan dodir s kozmetičkim proizvodima
3. koje obavljaju poslove, odnosno sudjeluju u obavljanju poslova smještaja, njege i odgoja dojenčadi i predškolske djece,
4. koje rade na porođajnim i dječjim odjelima zdravstvenih ustanova,
5. koje se u pravnim osobama, odnosno kod fizičkih osoba koje samostalno obavljaju djelatnost pružanjem higijenske njege pučanstvu (javna kupališta, »wellness« centri, kozmetički saloni, brijačnice, frizerski saloni, saloni za masažu, saloni za manikuru, pedikuru i sl.) kao i one osobe koje rade na poslovima unošenja boja i stranih tijela u kožu i sluznice,
6. koje izlučuju klice trbušnog tifusa,
7. za koje se sumnja da su kliconoše drugih zaraznih bolesti prema epidemiološkoj indikaciji,
8. koje u Republiku Hrvatsku dolaze iz država u kojima postoji bolest malarije, kolere, virusnih hemoragijskih groznica ili drugih bolesti određenim međunarodnim ugovorom kojeg je Republika Hrvatska stranka,
9. koje dolaze u Republiku Hrvatsku kao tražitelji međunarodne zaštite, azilanti i osobe pod supsidijarnom ili privremenom zaštitom,
10. strancima koji u Republiku Hrvatsku dolaze na školovanje, stručno usavršavanje ili privremeni rad kao i članovi njihovih obitelji koji zajedno s njima dolaze u Republiku Hrvatsku.
Iznimno od stavka 1. ovoga članka, zdravstvenom nadzoru ne podliježu:
◊osobe koje pružaju ugostiteljske usluge u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu
◊osobe koje obavljaju poslove, odnosno sudjeluju u proizvodnji i prometu hrane, a koje u tijeku svog rada na tim poslovima dolaze u dodir isključivo sa zapakiranom hranom
◊osobe koje obavljaju poslove, odnosno sudjeluju u proizvodnji i prometu kozmetičkih proizvoda, a koje tijekom svoga rada na tim poslovima dolaze u dodir isključivo sa zapakiranim kozmetičkim proizvodima.“.
Članak 3.
U članku 27. iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„Pod neposrednim dodirom s kozmetičkim proizvodima podrazumijeva se postupak prilikom kojeg zaposlena osoba dolazi u dodir s kozmetičkim proizvodima koji nisu zapakirani ili su zapakirani, ali se radi potrebe potrošača pakovina djelomično ili u potpunosti skida sa kozmetičkih proizvoda.“.
Članak 4.
U članku 28. stavku 2. riječi: „šest mjeseci“ zamjenjuju se riječima: „godinu dana“.
Članak 5.
Članak 35. mijenja se i glasi:
„Troškove zdravstvenih pregleda osoba iz članka 26. stavka 1. točke 1.– 5. ovoga Zakona, snosi poslodavac.
Troškovi zdravstvenih pregleda osoba iz članka 26. stavka 1. točke 6. i 7. ovoga Zakona, osiguravaju se sukladno propisima o obveznom zdravstvenom osiguranju, a troškovi pregleda osoba iz članka 26. stavka 1. točke 8., 9. i 10. ovoga Zakona osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Troškove zdravstvenih pregleda osoba iz članka 26. stavka 1. točke 1.– 10. ovoga Zakona, odlukom utvrđuje ministar, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.“
Članak 6.
Članak 37. mijenja se i glasi:
„Osobe koje na svojim radnim mjestima u proizvodnji ili prometu hranom i vodom za ljudsku potrošnju dolaze u dodir s hranom  e osobe koje rade na pripremi i serviranju hrane moraju imati potrebna znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni.
Osobe iz stavka 1. ovoga članka moraju imati potrebna znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni prije početka rada odnosno obnavljati ih svake4 godine.
Smatra se da osobe koje su završile sveučilišni diplomski studij ili specijalistički diplomski stručni studij: medicine, farmacije, sanitarnog inženjerstva, biokemijskog inženjerstva, prehrambenog inženjerstva, biologije i veterinarskih znanosti posjeduju potrebna znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni te su izuzete od obveze iz stavka 2. ovoga članka.
Pravilnik o načinu i programu stjecanja potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane donosi ministar.
Osobe koje obavljaju poslove u proizvodnji,odnosnoprometu kozmetičkih proizvoda, a koji na svojim radnim mjestima dolaze u neposredan dodir s kozmetičkim proizvodimate fizičke osobe koje samostalno obavljaju djelatnost pružanja usluga njege ili uljepšavanja lica i tijela kao i osobe koje obavljaju poslove unošenja boja i stranih tijela u kožu i sluznice moraju imati potrebna znanja o sprečavanju zaraznih bolesti prije početka rada odnosno obnavljati ih svake 4 godine.
Smatra se da osobe koje su završile sveučilišni diplomski studij ili specijalistički diplomski stručni studij: medicine, farmacije, medicinske biokemije i sanitarnog inženjerstva posjeduju potrebna znanja o sprječavanju zaraznih bolesti i osobnoj higijeni te su izuzete od obveze iz stavka 5. ovoga članka.
Pravilnik o načinu i programu stjecanja potrebnog znanja osoba iz stavka 5. ovoga članka donosi ministar.“
Članak 7.
Članak 38. mijenja se i glasi:
„Zdravstveni odgoj osoba iz članka 37. ovoga Zakona provode zavod za javno zdravstvo županija, odnosno Grada Zagreba i Hrvatski zavod za javno zdravstvo.“
Članak 8.
U članku 39. iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„Troškove stjecanja potrebnog znanja iz članka 37. ovoga Zakona odlukom utvrđuje ministar, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.“.
Članak 9.
Iza članka 39. a dodaje se članak 39. b koji glasi:
„Članak 39. b
Državljanima država članica Europske unije i Europskog gospodarskog prostora koji u okviru obavljanja registrirane djelatnosti na svojim radnim mjestima u proizvodnji ili prometu hranom dolaze u dodir s hranom, vodom za ljudsku potrošnju i predmetima koji dolaze u neposredan dodir s hranom te osobe koje rade na pripremi i serviranju hrane odnosno osobama koje obavljaju poslove u proizvodnji i prometu sredstava za održavanje osobne higijene te fizičke osobe koje samostalno obavljaju djelatnost pružanja usluga njege ili uljepšavanja lica i tijela kao i osobe koje obavljaju poslove unošenja boja i stranih tijela u kožu i sluznice priznaju se kao jednakovrijedni dokazi u pogledu stečenog potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni osoba odnosno stečenog potrebnog znanja o sprečavanju zaraznih bolesti uvjerenja odnosno druge isprave (certifikati, potvrde i dr.) koje izdaju nadležna tijela tih država članica Europske unije ili nadležna tijela države ugovornice Europskog gospodarskog prostora ili druge pravne osobe u obavljanju poslova na temelju javnih ovlasti.“
Članak 10.
U članku 60. stavku 1. riječi: „na području Republike Hrvatske ili“ brišu se.
Članak 11.
Članak 62. briše se.
Članak 12.
Iza članka 63. dodaje se članak 63. a koji glasi:
„Članak 63. a
„Pogreb umrle osobe u Republici Hrvatskoj koja nije umrla od zarazne bolesti iz članka 59. ovoga Zakona, obavlja se na temelju dozvole za ukop.“
Članak 13.
U cijelom tekstu Zakona o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti („Narodne novine“, broj 79/07, 113/08 i 43/09) riječi: „voda za piće“ i „pitka voda“ u odgovarajućem padežu zamjenjuju se riječima: „voda za ljudsku potrošnju“ u odgovarajućem padežu,a riječi: „tražitelj azila“ u odgovarajućem padežu i broju zamjenjuju se riječima: “tražitelj međunarodne zaštite“.
Članak 14.
Pravilnik iz članka 1. ovoga Zakona ministar će donijeti u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Pravilnike iz članka 6. ovoga Zakona ministar će donijeti u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Odluke iz članka 5. i 8. ovoga Zakona ministar će donijeti u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 15.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaju važiti odredbe Pravilnika o načinu obavljanja zdravstvenih pregleda osoba pod zdravstvenim nadzorom („Narodne novine“, br. 23/94 i 93/00), Pravilnika o načinu stjecanja osnovnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti namirnica i osobnoj higijeni osoba koje rade u proizvodnji i prometu namirnica („Narodne novine“, br. 23/94.) i Pravilnika o uvjetima i načinu obavljanja prijenosa, pogreba i iskopavanja umrlih osoba („Narodne novine“, br. 23/94.), a koje su u suprotnosti s odredbama ovog Zakona.
Članak 16.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«, osim članka 4. ovoga Zakona koji stupa na snagu 1. siječnja 2019.godine.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim se člankom proširuje područje primjene općih mjera zaštite pučanstva od zaraznih bolesti na način da se iste dopunjuju praćenjem zoonoza i uzročnika zoonoza, te se ovlašćuje ministar zdravstva donijeti pravilnik o praćenju zoonoza i uzročnika zoonoza u objektima pod sanitarnim nadzorom.
Uz članak 2.
Ovim se člankom redefiniraju osobe koje podliježu zdravstvenom nadzoru te se propisuje iznimka na način da se propisuje da zdravstvenom nadzoru ne podliježu osobe koje pružaju ugostiteljske usluge u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu, te osobe koje rade isključivo s zapakiranom hranom i zapakiranim kozmetičkim proizvodima.
Uz članak 3.
Ovim se člankom dopunjuje odredba članka 27. u vezi se pojašnjenjem što se smatra pod neposrednim dodirom s kozmetičkim proizvodima, tj. podrazumijeva se postupak prilikom kojeg zaposlena osoba dolazi u dodir s kozmetičkim proizvodima koji nisu zapakirani ili su zapakirani, ali se radi potrebe potrošača pakovina djelomično ili u potpunosti skida sa kozmetičkih proizvoda.
Uz članak 4.
Uređuje se da se povremeni zdravstveni pregledi tijekom radnog odnosa za osobe koje obavljaju poslove, odnosno sudjeluju u proizvodnji, prometu i usluživanju hrane ili opskrbi stanovništva vodom za ljudsku potrošnju, a koji na svojim radnim mjestima dolaze u neposredan dodir s hranom, odnosno vodom za ljudsku potrošnju, obavljaju na kliconoštvo svakih godinu dana, umjesto svakih šest mjeseci kako je propisano važećim Zakonom.
Uz članak 5.
Ovim se člankom propisuje tko snosi troškove zdravstvenih pregleda osoba koje podliježu zdravstvenom nadzoru te se ovlašćuje ministar zdravstva da uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatskog zavoda za javno zdravstvoodlukom utvrdi troškove zdravstvenih pregleda osoba koje podliježu zdravstvenom nadzoru, radi utvrđivanja jedinstvene cijene i ujednačavanja važećih cjenika zdravstvenih ustanova u Republici Hrvatskoj.
Uz članak 6.
Ovim se člankom redefiniraju obveznici pohađanja zdravstvenog odgoja,osobe koje se izuzimaju od te obveze te se ovlašćuje ministar zdravstva pravilnicima propisati način i program stjecanja potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni osoba te način i program stjecanja potrebnog potrebna znanja o sprečavanju zaraznih bolesti prije početka rada.
Uz članak 7.
Ovim se člankom propisuje da zdravstveni odgoj osoba provode zavod za javno zdravstvo županija, odnosno Grada Zagreba i Hrvatski zavod za javno zdravstvo.
Uz članak 8.
Ovim se člankom ministar zdravstva ovlašćuje uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo utvrditi odlukom troškove stjecanja potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni osoba odnosno potrebnog znanja o sprečavanju zaraznih bolestima, radi utvrđivanja jedinstvene cijene i ujednačavanja važećih cjenika zdravstvenih ustanova u Republici Hrvatskoj.
Uz članak 9.
Dopunjuju se odredbe važećeg zakona s odredbom o priznavanju kao jednakovrijednih dokaza isprava (certifikati, potvrde i dr.) koje izdaju nadležna tijela tih država članica Europske unije ili nadležna tijela države ugovornice Europskog gospodarskog prostora ili druge pravne osobe u obavljanju poslova na temelju javnih ovlasti svojim državljanima u pogledu stečenog potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni osoba odnosno stečenog potrebnog znanja o sprečavanju zaraznih bolestima koja su stekli u svojim državama.
Uz članak 10.
Ovim se člankom briše dio odredbe o obvezi ishođenja sprovodnice za prijenos umrlih osoba koje nisu bile pokopane i koje nisu umrle od zarazne bolesti, a koji se obavlja na području Republike Hrvatske.
Uz članak 11.
Ovim se člankom brišu odredbe u vezi obveze ishođenja sprovodnice u slučajevima iskopavanja i prijenosa umrle osobe iz jednoga grobnog mjesta radi pogreba u drugo grobno mjesto, na istom groblju ili u istom naselju ili iz jednog mjesta radi pogreba u drugom mjestu na području Republike Hrvatske ili iz Republike Hrvatske u inozemstvo, kao i u slučajevima prijenosa ostataka ljudskog leša, koji se iskopavaju nakon proteka deset godina od dana pogreba.
Uz članak 12.
Ovim se člankom uzimajući u obzir brisanje odredbi o obvezi ishođenja sprovodnica za područje Republike Hrvatske, propisuje da se pogreb umrle osobe u Republici Hrvatskoj koja nije umrla od zarazne bolesti iz članka 59. ovoga Zakona, obavlja na temelju dozvole za ukop.
Uz članak 13.
Ovim se člankom zakonski prijedlog terminološki usklađuje s odredbama Zakona o vodi za ljudsku potrošnju („Narodne novine“, broj 56/2013), te se u cijelom tekstu Zakona o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti („Narodne novine“, broj 79/07, 113/08 i 43/09) riječi: „voda za piće“ i „pitka voda“ u odgovarajućem padežu zamjenjuju se riječima: „voda za ljudsku potrošnju“ u odgovarajućem padežu, a riječi: „tražitelji azila“ u odgovarajućem padežuzamjenjuju se riječima: “tražitelji međunarodne zaštite“ u odgovarajućem padežu.
Uz članke 14. i 15.
Ovi članci sadrže prijelazne i završne odredbe.
Uz članak 16.
Ovim se člankom propisuje stupanje na snagu zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 10.
Opće mjere za sprečavanje i suzbijanje zaraznih bolesti provode se u objektima koji podliježu sanitarnom nadzoru, odnosno u građevinama, postrojenjima, prostorima, prostorijama, na uređajima i opremi osoba koje obavljaju gospodarske djelatnosti i u djelatnostima na području zdravstva, odgoja, obrazovanja, socijalne skrbi, ugostiteljstva, turizma, obrta i usluga, športa i rekreacije, objektima za javnu vodoopskrbu i uklanjanje otpadnih voda te deponijima za odlaganje komunalnog otpada, u djelatnosti javnog prometa, u i oko stambenih objekata, na javnim površinama i javnim objektima u gradovima i naseljima te drugim objektima od javnozdravstvene i komunalne važnosti.
Opće mjere za sprečavanje i suzbijanje zaraznih bolesti su:
1. osiguravanje zdravstvene ispravnosti hrane, predmeta koji dolaze u dodir s hranom i predmeta opće uporabe te sanitarno-tehničkih i higijenskih uvjeta proizvodnje i prometa istih,
2. osiguravanje zdravstvene ispravnosti vode za piće te sanitarna zaštita zona izvorišta i objekata, odnosno uređaja koji služe za javnu opskrbu vodom za piće,
3. osiguravanje zdravstvene ispravnosti kupališnih, bazenskih voda, voda fontana i drugih voda od javno zdravstvenog interesa,
4. osiguravanje sanitarno-tehničkih i higijenskih uvjeta na površinama, u prostorijama ili objektima iz stavka 1. ovoga članka,
5. osiguravanje sanitarno-tehničkih i higijenskih uvjeta odvodnje otpadnih voda, balastnih voda te odlaganja otpadnih tvari,
6. osiguravanje provođenja dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije kao opće mjere na površinama, prostorima, prostorijama ili objektima iz stavka 1. ovoga članka.
Dezinfekcija, dezinsekcija i deratizacija kao opća mjera provodi se radi održavanja higijene te smanjenja, zaustavljanja rasta i razmnožavanja ili potpunog uklanjanja prisustva mikroorganizama, štetnih člankonožaca (Arthropoda) i štetnih glodavaca.
Dezinfekcija kao opća mjera podrazumijeva mehaničke, fizikalne ili kemijske mjere koje se poduzimaju s ciljem uništavanja, usporavanja rasta i razmnožavanja ili uklanjanja većine mikroorganizama na površinama, u prostorijama, objektima, uređajima, priboru te opremi iz stavka 1. ovoga članka.
Dezinfekcija kao opća mjera podrazumijeva i svakodnevnu i stalnu dezinfekciju pribora, predmeta, opreme, radnih površina i sanitarnih prostorija u svim objektima u kojima se priprema, proizvodi, čuva ili poslužuje hrana te u objektima koji podliježu sanitarnom nadzoru, a obvezni su je provoditi korisnici površina, prostorija ili objekata iz stavka 1. ovoga članka, kao kontinuirani svakodnevni proces u održavanju higijene osobnog ili poslovnog prostora.
Dezinsekcija kao opća mjera podrazumijeva mehaničke, fizikalne, biološke ili kemijske mjere koje se provode u cilju sprečavanja zadržavanja, razmnožavanja, smanjenja broja štetnih člankonožaca (Arthropoda) i održavanja njihovog broja ispod praga štetnosti, radi osiguranja kvalitetnih higijenskih i sanitarno – tehničkih uvjeta na površinama, u prostorima i objektima iz stavka 1. ovoga članka.
Deratizacija kao opća mjera podrazumijeva mehaničke, fizikalne, kemijske i druge fizikalno ili građevinsko-tehničke mjere kojima se stvaraju nepovoljni uvjeti za ulaženje, zadržavanje i razmnožavanje štetnih glodavaca, a koje se provode u cilju sprečavanja ulaženja, zadržavanja, razmnožavanja i smanjenja broja štetnih glodavaca na površinama, u prostorima i objektima iz stavka 1. ovoga članka.
Pravilnik o sanitarno-tehničkim i higijenskim uvjetima objekata iz stavka 1. ovoga članka, o sanitarno-tehničkim i higijenskim uvjetima bazena te o uvjetima zdravstvene ispravnosti kupališnih, bazenskih i balastnih voda, voda fontana i drugih voda od javnozdravstvenog interesa donosi ministar.
Članak 26.
Zdravstveni nadzor provodi se nad osobama:
1. koje obavljaju poslove, odnosno sudjeluju u proizvodnji ili prometu hrane ili opskrbi pučanstva pitkom vodom, a koji na svojim radnim mjestima dolaze u neposredan dodir s hranom, predmetima koji dolaze u neposredan dodir sa hranom, odnosno pitkom vodom,
2. koje obavljaju poslove, odnosno sudjeluju u proizvodnji ili prometu sredstava za održavanje osobne higijene, njege ili uljepšavanja lica i tijela kao i one osobe koje rade na poslovima unošenja boja i stranih tijela u kožu i sluznice,
3. koje obavljaju, odnosno sudjeluju u obavljanju poslova u osnovnim i srednjim školama i drugim ustanovama za djecu i mladež (jaslice, vrtići, đački domovi, dječja odmarališta, ustanove socijalne skrbi i sl.),
4. privatnim zdravstvenim radnicima te osobama koje u pravnim osobama s registriranom zdravstvenom djelatnošću i ustanovama socijalne skrbi obavljaju preglede, liječenje, njegu i usluživanje bolesnika, kao i osobama koje rade u proizvodnji, opremanju i izdavanju lijekova ili medicinskih proizvoda, odnosno na drugi način dolaze u neposredan dodir s lijekovima ili medicinskim proizvodima,
5. koje se u pravnim osobama, odnosno kod fizičkih osoba koje samostalno obavljaju djelatnost pružanjem higijenske njege pučanstvu (javna kupališta, »wellness« centri, kozmetički saloni, brijačnice, frizerski saloni, saloni za masažu, saloni za manikuru, pedikuru i sl.),
6. za koje se sumnja da su kliconoše betahemolitičkog streptokoka iz grupe A, koagulaza pozitivnog stafilokoka, odnosno stafilokoka koji izlučuje enterotoksin ili meningokoka,
7. koje izlučuju klice trbušnog tifusa,
8. koje u Republiku Hrvatsku dolaze iz država u kojima postoji bolest malarije, kolere, virusnih hemoragijskih groznica ili drugih bolesti određenim međunarodnim ugovorom kojeg je Republika Hrvatska stranka,
9. koje dolaze u Republiku Hrvatsku kao tražitelji azila, azilanti i osobe pod supsidijarnom ili privremenom zaštitom,
10. strancima koji u Republiku Hrvatsku dolaze na školovanje, stručno usavršavanje ili privremeni rad kao i članovi njihovih obitelji koji zajedno s njima dolaze u Republiku Hrvatsku.
Članak 27.
Pod neposrednim dodirom s hranom podrazumijeva se postupak prilikom kojeg zaposlena osoba dolazi u dodir s hranom koja nije zapakirana ili je zapakirana, ali se radi potrebe potrošača pakovina djelomično ili u potpunosti skida sa hrane.
Članak 28.
Zdravstveni nadzor obuhvaća: 1. zdravstveni pregled prije stupanja u radni odnos osoba iz članka 26. ovoga Zakona, 2. povremene zdravstvene preglede tijekom radnog odnosa, 3. zdravstveni pregled poslije preboljenih zaraznih bolesti iz članka 3. ovoga Zakona, 4. zdravstveni pregled nakon ulaska u Republiku Hrvatsku i tijekom razdoblja inkubacije, ovisno o zaraznoj bolesti. Povremeni zdravstveni pregled tijekom radnog odnosa za osobe koje obavljaju poslove u proizvodnji ili prometu hrane ili opskrbi pučanstva pitkom vodom iz članka 26. točke 1. ovoga Zakona, obavlja se na kliconoštvo svakih šest mjeseci, a ostali zdravstveni pregledi jedanput godišnje. Zdravstveni pregledi tih osoba obavljaju se i kada se zarazne bolesti pojave na radnom mjestu ili u njihovom kućanstvu te kada za to postoje epidemiološke indikacije, a na prijedlog nadležnog sanitarnog inspektora, doktora opće (obiteljske) medicine, odnosno doktora medicine specijalista epidemiologije. Povremeni zdravstveni pregled tijekom radnog odnosa za osobe iz članka 26. točke 2. – 6. ovoga Zakona obavlja se jedanput godišnje. Povremeni zdravstveni pregled tijekom radnog odnosa za osobe iz članka 26. točke 7. ovoga Zakona obavlja se dva puta godišnje. Zdravstveni pregled osoba iz članka 26. točke 8., 9. i 10. ovoga Zakona obavlja se odmah pri ulasku u Republiku Hrvatsku, a nadzor traje tijekom razdoblja inkubacije određenog za pojedinu zaraznu bolest. Zdravstveni pregledi iz stavka 1. točke 1. – 4. ovoga članka obavljaju se u zavodima za javno zdravstvo županija, odnosno Grada Zagreba i u Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo.
Članak 35.
Troškove zdravstvenih pregleda osoba iz članka 26. točke 1.– 5. ovoga Zakona, snosi poslodavac.
Troškovi zdravstvenih pregleda osoba iz članka 26. točke 6. i 7. ovoga Zakona, osiguravaju se sukladno propisima o obveznom zdravstvenom osiguranju, a troškovi pregleda osoba iz članka 26. točke 8., 9. i 10. ovoga Zakona osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Članak 37.
Osobe koje na svojim radnim mjestima u proizvodnji ili prometu hranom dolaze u dodir s hranom i predmetima koji dolaze u neposredan dodir s hranom te osobe koje rade na pripremi i serviranju hrane moraju imati potrebna znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni.
Pravilnik o načinu i programu stjecanja potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni osoba iz članka 26. ovoga Zakona donosi ministar.
Osobe koje obavljaju poslove u proizvodnji i prometu sredstava za održavanje osobne higijene te fizičke osobe koje samostalno obavljaju djelatnost pružanja usluga njege ili uljepšavanja lica i tijela kao i osobe koje obavljaju poslove unošenja boja i stranih tijela u kožu i sluznice moraju imati potrebna znanja o sprečavanju zaraznih bolesti.
Pravilnik o načinu i programu stjecanja potrebnog znanja osoba iz stavka 3. ovoga članka donosi ministar.
Članak 38.
Zdravstveni odgoj osoba iz članka 37. ovoga Zakona provode zdravstvene ustanove i druge pravne osobe koje ispunjavaju posebne uvjete propisane pravilnikom koji donosi ministar.
Članak 39.
Troškove stjecanja potrebnog znanja iz članka 37. ovoga Zakona snosi poslodavac.
Članak 60.
Prijenos umrlih osoba koje nisu bile pokopane i koje nisu umrle od zarazne bolesti iz članka 59. stavka 1. ovoga Zakona, obavlja se na području Republike Hrvatske ili iz Republike Hrvatske u inozemstvo na temelju sprovodnice koju izdaje sanitarni inspektor nadležan prema mjestu smrti tih osoba.
Sprovodnica za prijenos osoba iz stavka 1. ovoga članka u inozemstvo izdaje se uz prethodnu suglasnost nadležnog tijela za unutarnje poslove.
Članak 62.
Iskopavanje i prijenos umrle osobe iz jednoga grobnog mjesta radi pogreba u drugo grobno mjesto, na istom groblju ili u istom naselju ili iz jednog mjesta radi pogreba u drugom mjestu na području Republike Hrvatske ili iz Republike Hrvatske u inozemstvo, obavlja se na temelju sprovodnice, koje izdaje sanitarni inspektor nadležan prema mjestu ukopa.
Sprovodnica za prijenos umrle osobe u inozemstvo izdaje se uz prethodnu suglasnost nadležnog tijela za unutarnje poslove.
Prijenos ostataka ljudskog leša, koji se iskopavaju nakon proteka deset godina od dana pogreba obavlja se na temelju sprovodnice koju izdaje sanitarni inspektor nadležan prema mjestu ukopa.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZAŠTITI PUČANSTVA OD ZARAZNIH BOLESTI
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/14 (Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti („Narodne novine“, broj 79/07) utvrđuju zarazne bolesti čije je sprečavanje i suzbijanje od interesa za Republiku Hrvatsku kao i mjere za zaštitu pučanstva od zaraznih bolesti (opće mjere, posebne mjere, sigurnosne mjere i ostale mjere). Nadalje, navedenim zakonom propisuju se prava i obveze Republike Hrvatske, županija, Grada Zagreba, gradova, općina, pravnih osoba koje obavljaju zdravstvenu djelatnost i privatnih zdravstvenih radnika u zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti, inspekcijski i stručni nadzor nad provođenjem tih mjera kao i obveza donošenja godišnjeg programa mjera zaštite pučanstva od zaraznih bolesti za Republiku Hrvatsku kao i obveza donošenja godišnji program mjera za zaštitu pučanstva od zaraznih bolesti za područje općine, grada, odnosno Grada Zagreba. Navedeni zakon noveliran je 2008. i 2009. godine radi usklađivanja nacionalnog zakonodavstva sa zahtjevima Europske unije u području zaraznih bolesti.
Vlada Republike Hrvatske je na svojoj 33. sjednici održanoj 27. srpnja 2016. godine donijela Odluku o popisu neporeznih davanja koja će se ukinuti i/ili smanjiti u 2016. i 2017. godini.
Prema točki III. navedene odluke, zadužuju se ministarstva u čijoj su nadležnosti neporezna davanja iz Priloga I. Odluke da izmjene zakonske propise s ciljem ukidanja i/ili smanjenja neporeznih davanja.
Na popisu neporeznih davanja u Prilogu I. Odluke nalaze se naknada za edukacije o higijeni osoblja koje rade u neposrednom kontaktu s hranom i zdravstveni pregledi na kliconoštvo osoba koje trebaju biti pod zdravstvenim nadzorom, oba u nadležnosti Ministarstva zdravstva.
Samim smanjenjem troškova poslovanja poduzetnika ostvarenih smanjivanjem neporeznih davanja oslobodit će se mogućnost reinvestiranja sredstava čime će se potaknuti rast i razvoj privatnog sektora.
Analizom provedbe Zakona o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti („Narodne novine“, broj 79/07, 113/08 i 43/09) utvrđeno je da je potrebno unaprijediti i osuvremeniti određena normativna rješenja posebno u odnosu na stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom, zdravstvene preglede osoba koje su pod zdravstvenim nadzorom, područje primjene općih mjera zaštite pučanstva od zaraznih bolest i načina i uvjeta izdavanja sprovodnica za prijenos umrlih osoba, uz zadržavanje visoke razine zaštite zdravlja ljudi i zaštite javno-zdravstvenog interesa.
U odnosu na s tjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom i zdravstvene preglede osoba koje su pod zdravstvenim nadzorom na temelju prikupljenih podataka izravno od Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, subjekata u poslovanju  e putem Hrvatske udruge poslodavaca, Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske obrtničke komore izračunato je moguće rasterećenje poduzetnika kroz redefiniranje pojedinih administrativnih obveza. U smislu navedenoga izvršena je simulacija usmjerena na redefiniranje obveznika koji podliježu zdravstvenom nadzoru (smanjenje broja obveznika) i redefiniranje obveze stjecanja znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom (smanjenje broja obveznika i ukidanje obveze za pojedine osobe). Prema navedenoj simulaciji moguće rasterećenje za zdravstvene preglede i stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom bi bilo do 55.327.162 kn godišnje, što predstavlja znatno rasterećenje poduzetnika čime će se osloboditi mogućnost reinvestiranja sredstava i potaknuti rast i razvoj privatnog sektora.
Slijedom navedenoga, zakonskim se prijedlogom smanjuje obuhvat provođenja zdravstvenih pregleda osoba pod nadzorom, pa se tako  om obvezom više ne obuhvaćaju osobe u sustavu obrazovanja, zdravstveni radnici (osim zaposlenih u rodilištima), zatim osobe koje rukuju isključivo s zapakiranom hranom.
Nadalje, u odnosu na s tjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom zakonskim prijedlogom uređuje se izuzimanje od navedene obveze za osobe visoke stručne spreme odgovarajućeg usmjerenja (medicina, farmacija, sanitarno inženjerstvo, biokemijsko inženjerstvo, prehrambeno inženjerstvo i veterina) koje u sklopu visokoškolskog obrazovanja, u sklopu nastave, stječu odgovarajuća znanja iz područja medicinske mikrobiologije i parazitologije, ekologije, tehnologije, zdravstvene ispravnosti hrane, opće i specijalne higijene.
Analiza prikupljenih podataka pokazuje da se cijena zdravstvenih pregleda (od 160 kn do 437,50 kn) i tečaja zdravstvenog odgoja (od 245,06 kn do 480,00 kn) bitno razlikuju u pojedinim dijelovima Republike Hrvatske, pa se u smislu navedenoga s ciljem daljnjeg rasterećenja poduzetnika ovlašćuje ministar zdravstva jedinstvenim odlukama utvrditi cijene zdravstvenih pregleda i stjecanja znanja o higijeni osobaza cijelu Republiku Hrvatsku neovisno o tome gdje se obavlja stjecanje znanja odnosno obavlja zdravstveni pregled.
Nadalje zakonskim prijedlogom ovlašćuje se ministar zdravstva jedinstvenom odlukom propisati iznos naknade za provedbu stjecanja znanja o higijeni osoblja koje rade u neposrednom kontaktu s hranom i cijenu zdravstvenog pregleda na kliconoštvo osoba koje trebaju biti pod zdravstvenim nadzorom za cijelu Republiku Hrvatsku neovisno o tome u kojoj zdravstvenoj ustanovi se obavlja stjecanje znanja odnosno obavlja zdravstveni pregled.
Zakonskim se prijedlogom nadalje omogućava priznavanje odgovarajućih isprava država članica Europske unije i Europskog gospodarskog prostora koje su one izdala svojim državljanima kao dokaz u pogledu stečenog potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni osoba odnosno stečenog potrebnog znanja o sprečavanju zaraznih bolesti uvjerenja odnosno druge isprave (certifikati, potvrde i dr.), a u vezi s obavljanjem registrirane djelatnosti u Republici Hrvatskoj.
U odnosu na sprovodnice, analizom je utvrđeno da je u razdoblju od 2013. do 2015. godine izdano ukupno 22.840 sprovodnica (2013. godine - 7.746 sprovodnica, 2014. godine - 7.505 sprovodnica i 2015. godine - 7.589 sprovodnica) s projekcijom da će se u idućim godinama izdati oko 7.500 sprovodnica godišnje što bi ukupno činilo oko 22.500 sprovodnica. Temeljem provedene analize zakonskim prijedlogom je redefiniran način te uvjeti izdavanja sprovodnica, posebno u dijelu sprovodnica za osobe umrle od nezaraznih bolesti i za sprovodnice koje se izdaju za prijenos umrlih osoba u Republici Hrvatskoj.
Zakonskim se prijedlogom provode mjere sadržane u Programu 14. Vlade Republike Hrvatske prema kojima će se kroz daljnje smanjenje neporeznih davanja dodatno rasteretiti građane, poduzetnike i obrtnike, a mjerama koje se odnose na poslovno okruženje pojednostavit će se postojeći regulatorni zahtjevi, smanjiti troškovi uklanjanjem prepreka ulasku u pojedine sektore, te će se spriječiti uvođenje novih administrativnih opterećenja, a samim tim stvorit će se poticajno okruženje i vratiti povjerenje domaćih i inozemnih ulagača te Hrvatsku učiniti poželjnom destinacijom za poduzetništvo, investicije i zapošljavanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU PREDLOŽENOG ZAKONA
Za provedbu navedenoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZAŠTITI PUČANSTVA OD ZARAZNIH BOLESTI
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 1.
U Zakonu o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti („Narodne novine“, broj 79/07, 113/08 i 43/09) u članku 10. stavku 2. točke 1. i 2. mijenjaju se i glase:
„1. osiguravanje zdravstvene ispravnosti hrane, uključujući praćenje zoonoza i uzročnika zoonoza , predmeta opće uporabe te sanitarno-tehničkih i higijenskih uvjeta proizvodnje i prometa istih prema posebnim propisima,
2. osiguravanje zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju te sanitarna zaštita zona izvorišta i objekata, odnosno uređaja koji služe za javnu opskrbu vodom za ljudsku potrošnju prema posebnim propisima,“.
Iza stavka 8. dodaje se stavak 9. koji glasi:
„Pravilnik o praćenju zoonoza i uzročnika zoonoza u objektima pod sanitarnim nadzorom donosi ministar.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 2.
Članak 26. mijenja se i glasi:
„Zdravstveni nadzor provodi se nad osobama:
1. koje obavljaju poslove, odnosno sudjeluju u proizvodnji, prometu i usluživanju hrane ili opskrbi stanovništva vodom za ljudsku potrošnju, a koji na svojim radnim mjestima dolaze u neposredan dodir s hranom, odnosno vodom za ljudsku potrošnju,
2. koje obavljaju poslove, odnosno sudjeluju u proizvodnji, prometu kozmetičkih proizvoda, a koji na svojim radnim mjestima dolaze u neposredan dodir s kozmetičkim proizvodima
3. koje obavljaju poslove, odnosno sudjeluju u obavljanju poslova smještaja, njege i odgoja dojenčadi i predškolske djece,
4. koje rade na porođajnim i dječjim odjelima zdravstvenih ustanova,
5. koje se u pravnim osobama, odnosno kod fizičkih osoba koje samostalno obavljaju djelatnost pružanjem higijenske njege pučanstvu (javna kupališta, »wellness« centri, kozmetički saloni, brijačnice, frizerski saloni, saloni za masažu, saloni za manikuru, pedikuru i sl.) kao i one osobe koje rade na poslovima unošenja boja i stranih tijela u kožu i sluznice,
6. koje izlučuju klice trbušnog tifusa,
7. za koje se sumnja da su kliconoše drugih zaraznih bolesti prema epidemiološkoj indikaciji,
8. koje u Republiku Hrvatsku dolaze iz država u kojima postoji bolest malarije, kolere, virusnih hemoragijskih groznica ili drugih bolesti određenim međunarodnim ugovorom kojeg je Republika Hrvatska stranka,
9. koje dolaze u Republiku Hrvatsku kao tražitelji međunarodne zaštite, azilanti i osobe pod supsidijarnom ili privremenom zaštitom,
10. strancima koji u Republiku Hrvatsku dolaze na školovanje, stručno usavršavanje ili privremeni rad kao i članovi njihovih obitelji koji zajedno s njima dolaze u Republiku Hrvatsku.
Iznimno od stavka 1. ovoga članka, zdravstvenom nadzoru ne podliježu:
◊ osobe koje pružaju ugostiteljske usluge u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu
◊ osobe koje obavljaju poslove, odnosno sudjeluju u proizvodnji i prometu hrane, a koje u tijeku svog rada na tim poslovima dolaze u dodir isključivo sa zapakiranom hranom
◊ osobe koje obavljaju poslove, odnosno sudjeluju u proizvodnji i prometu kozmetičkih proizvoda, a koje tijekom svoga rada na tim poslovima dolaze u dodir isključivo sa zapakiranim kozmetičkim proizvodima.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 3.
U članku 27. iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„Pod neposrednim dodirom s kozmetičkim proizvodima podrazumijeva se postupak prilikom kojeg zaposlena osoba dolazi u dodir s kozmetičkim proizvodima koji nisu zapakirani ili su zapakirani, ali se radi potrebe potrošača pakovina djelomično ili u potpunosti skida sa kozmetičkih proizvoda.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 4.
U članku 28. stavku 2. riječi: „šest mjeseci“ zamjenjuju se riječima: „godinu dana“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 5.
Članak 35. mijenja se i glasi:
„Troškove zdravstvenih pregleda osoba iz članka 26. stavka 1. točke 1.– 5. ovoga Zakona, snosi poslodavac.
Troškovi zdravstvenih pregleda osoba iz članka 26. stavka 1. točke 6. i 7. ovoga Zakona, osiguravaju se sukladno propisima o obveznom zdravstvenom osiguranju, a troškovi pregleda osoba iz članka 26. stavka 1. točke 8., 9. i 10. ovoga Zakona osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Troškove zdravstvenih pregleda osoba iz članka 26. stavka 1. točke 1.– 10. ovoga Zakona, odlukom utvrđuje ministar, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 6.
Članak 37. mijenja se i glasi:
„Osobe koje na svojim radnim mjestima u proizvodnji ili prometu hranom i vodom za ljudsku potrošnju dolaze u dodir s hranom  e osobe koje rade na pripremi i serviranju hrane moraju imati potrebna znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni.
Osobe iz stavka 1. ovoga članka moraju imati potrebna znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni prije početka rada odnosno obnavljati ih svake4 godine.
Smatra se da osobe koje su završile sveučilišni diplomski studij ili specijalistički diplomski stručni studij: medicine, farmacije, sanitarnog inženjerstva, biokemijskog inženjerstva, prehrambenog inženjerstva, biologije i veterinarskih znanosti posjeduju potrebna znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni te su izuzete od obveze iz stavka 2. ovoga članka.
Pravilnik o načinu i programu stjecanja potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane donosi ministar.
Osobe koje obavljaju poslove u proizvodnji,odnosnoprometu kozmetičkih proizvoda, a koji na svojim radnim mjestima dolaze u neposredan dodir s kozmetičkim proizvodimate fizičke osobe koje samostalno obavljaju djelatnost pružanja usluga njege ili uljepšavanja lica i tijela kao i osobe koje obavljaju poslove unošenja boja i stranih tijela u kožu i sluznice moraju imati potrebna znanja o sprečavanju zaraznih bolesti prije početka rada odnosno obnavljati ih svake 4 godine.
Smatra se da osobe koje su završile sveučilišni diplomski studij ili specijalistički diplomski stručni studij: medicine, farmacije, medicinske biokemije i sanitarnog inženjerstva posjeduju potrebna znanja o sprječavanju zaraznih bolesti i osobnoj higijeni te su izuzete od obveze iz stavka 5. ovoga članka.
Pravilnik o načinu i programu stjecanja potrebnog znanja osoba iz stavka 5. ovoga članka donosi ministar.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 7.
Članak 38. mijenja se i glasi:
„Zdravstveni odgoj osoba iz članka 37. ovoga Zakona provode zavod za javno zdravstvo županija, odnosno Grada Zagreba i Hrvatski zavod za javno zdravstvo. “
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 8.
U članku 39. iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„Troškove stjecanja potrebnog znanja iz članka 37. ovoga Zakona odlukom utvrđuje ministar, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 9.
Iza članka 39. a dodaje se članak 39. b koji glasi:
„Članak 39. b
Državljanima država članica Europske unije i Europskog gospodarskog prostora koji u okviru obavljanja registrirane djelatnosti na svojim radnim mjestima u proizvodnji ili prometu hranom dolaze u dodir s hranom, vodom za ljudsku potrošnju i predmetima koji dolaze u neposredan dodir s hranom te osobe koje rade na pripremi i serviranju hrane odnosno osobama koje obavljaju poslove u proizvodnji i prometu sredstava za održavanje osobne higijene te fizičke osobe koje samostalno obavljaju djelatnost pružanja usluga njege ili uljepšavanja lica i tijela kao i osobe koje obavljaju poslove unošenja boja i stranih tijela u kožu i sluznice priznaju se kao jednakovrijedni dokazi u pogledu stečenog potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni osoba odnosno stečenog potrebnog znanja o sprečavanju zaraznih bolesti uvjerenja odnosno druge isprave (certifikati, potvrde i dr.) koje izdaju nadležna tijela tih država članica Europske unije ili nadležna tijela države ugovornice Europskog gospodarskog prostora ili druge pravne osobe u obavljanju poslova na temelju javnih ovlasti.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 10.
U članku 60. stavku 1. riječi: „na području Republike Hrvatske ili“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 11.
Članak 62. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 12.
Iza članka 63. dodaje se članak 63. a koji glasi:
„Članak 63. a
„Pogreb umrle osobe u Republici Hrvatskoj koja nije umrla od zarazne bolesti iz članka 59. ovoga Zakona, obavlja se na temelju dozvole za ukop.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 13.
U cijelom tekstu Zakona o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti („Narodne novine“, broj 79/07, 113/08 i 43/09) riječi: „voda za piće“ i „pitka voda“ u odgovarajućem padežu zamjenjuju se riječima: „voda za ljudsku potrošnju“ u odgovarajućem padežu,a riječi: „tražitelj azila“ u odgovarajućem padežu i broju zamjenjuju se riječima: “tražitelj međunarodne zaštite“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 14.
Pravilnik iz članka 1. ovoga Zakona ministar će donijeti u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Pravilnike iz članka 6. ovoga Zakona ministar će donijeti u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Odluke iz članka 5. i 8. ovoga Zakona ministar će donijeti u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 15.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaju važiti odredbe Pravilnika o načinu obavljanja zdravstvenih pregleda osoba pod zdravstvenim nadzorom („Narodne novine“, br. 23/94 i 93/00), Pravilnika o načinu stjecanja osnovnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti namirnica i osobnoj higijeni osoba koje rade u proizvodnji i prometu namirnica („Narodne novine“, br. 23/94.) i Pravilnika o uvjetima i načinu obavljanja prijenosa, pogreba i iskopavanja umrlih osoba („Narodne novine“, br. 23/94.), a koje su u suprotnosti s odredbama ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 16.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«, osim članka 4. ovoga Zakona koji stupa na snagu 1. siječnja 2019.godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 1.
Ovim se člankom proširuje područje primjene općih mjera zaštite pučanstva od zaraznih bolesti na način da se iste dopunjuju praćenjem zoonoza i uzročnika zoonoza, te se ovlašćuje ministar zdravstva donijeti pravilnik o praćenju zoonoza i uzročnika zoonoza u objektima pod sanitarnim nadzorom.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 2.
Ovim se člankom redefiniraju osobe koje podliježu zdravstvenom nadzoru te se propisuje iznimka na način da se propisuje da zdravstvenom nadzoru ne podliježu osobe koje pružaju ugostiteljske usluge u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu, te osobe koje rade isključivo s zapakiranom hranom i zapakiranim kozmetičkim proizvodima.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 3.
Ovim se člankom dopunjuje odredba članka 27. u vezi se pojašnjenjem što se smatra p od neposrednim dodirom s kozmetičkim proizvodima, tj. podrazumijeva se postupak prilikom kojeg zaposlena osoba dolazi u dodir s kozmetičkim proizvodima koji nisu zapakirani ili su zapakirani, ali se radi potrebe potrošača pakovina djelomično ili u potpunosti skida sa kozmetičkih proizvoda.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 4.
Uređuje se da se povremeni zdravstveni pregledi tijekom radnog odnosa za osobe koje obavljaju poslove, odnosno sudjeluju u proizvodnji, prometu i usluživanju hrane ili opskrbi stanovništva vodom za ljudsku potrošnju, a koji na svojim radnim mjestima dolaze u neposredan dodir s hranom, odnosno vodom za ljudsku potrošnju, obavljaju na kliconoštvo svakih godinu dana, umjesto svakih šest mjeseci kako je propisano važećim Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 5.
Ovim se člankom propisuje tko snosi troškove zdravstvenih pregleda osoba koje podliježu zdravstvenom nadzoru te se ovlašćuje ministar zdravstva da uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatskog zavoda za javno zdravstvoodlukom utvrdi troškove zdravstvenih pregleda osoba koje podliježu zdravstvenom nadzoru, radi utvrđivanja jedinstvene cijene i ujednačavanja važećih cjenika zdravstvenih ustanova u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 6.
Ovim se člankom redefiniraju obveznici pohađanja zdravstvenog odgoja,osobe koje se izuzimaju od te obveze te se ovlašćuje ministar zdravstva pravilnicima propisati način i program stjecanja potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni osoba te način i program stjecanja potrebnog potrebna znanja o sprečavanju zaraznih bolesti prije početka rada.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 7.
Ovim se člankom propisuje da z dravstveni odgoj osoba provode zavod za javno zdravstvo županija, odnosno Grada Zagreba i Hrvatski zavod za javno zdravstvo .
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 8.
Ovim se člankom ministar zdravstva ovlašćuje uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo utvrditi odlukom troškove stjecanja potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni osoba odnosno potrebnog znanja o sprečavanju zaraznih bolestima, radi utvrđivanja jedinstvene cijene i ujednačavanja važećih cjenika zdravstvenih ustanova u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 9.
Dopunjuju se odredbe važećeg zakona s odredbom o priznavanju kao jednakovrijednih dokaza isprava (certifikati, potvrde i dr.) koje izdaju nadležna tijela tih država članica Europske unije ili nadležna tijela države ugovornice Europskog gospodarskog prostora ili druge pravne osobe u obavljanju poslova na temelju javnih ovlasti svojim državljanima u pogledu stečenog potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni osoba odnosno stečenog potrebnog znanja o sprečavanju zaraznih bolestima koja su stekli u svojim državama.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 10.
Ovim se člankom briše dio odredbe o obvezi ishođenja sprovodnice za prijenos umrlih osoba koje nisu bile pokopane i koje nisu umrle od zarazne bolesti, a koji se obavlja na području Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 11.
Ovim se člankom brišu odredbe u vezi obveze ishođenja sprovodnice u slučajevima i skopavanja i prijenosa umrle osobe iz jednoga grobnog mjesta radi pogreba u drugo grobno mjesto, na istom groblju ili u istom naselju ili iz jednog mjesta radi pogreba u drugom mjestu na području Republike Hrvatske ili iz Republike Hrvatske u inozemstvo, kao i u slučajevima prijenosa ostataka ljudskog leša, koji se iskopavaju nakon proteka deset godina od dana pogreba.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 12.
Ovim se člankom uzimajući u obzir brisanje odredbi o obvezi ishođenja sprovodnica za područje Republike Hrvatske, propisuje da se pogreb umrle osobe u Republici Hrvatskoj koja nije umrla od zarazne bolesti iz članka 59. ovoga Zakona, obavlja na temelju dozvole za ukop.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 13.
Ovim se člankom zakonski prijedlog terminološki usklađuje s odredbama Zakona o vodi za ljudsku potrošnju („Narodne novine“, broj 56/2013), te se u cijelom tekstu Zakona o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti („Narodne novine“, broj 79/07, 113/08 i 43/09) riječi: „voda za piće“ i „pitka voda“ u odgovarajućem padežu zamjenjuju se riječima: „voda za ljudsku potrošnju“ u odgovarajućem padežu, a riječi: „tražitelji azila“ u odgovarajućem padežuzamjenjuju se riječima: “tražitelji međunarodne zaštite“ u odgovarajućem padežu.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članke 14. i 15.
Ovi članci sadrže prijelazne i završne odredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 16.
Ovim se člankom propisuje stupanje na snagu zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 10.
Opće mjere za sprečavanje i suzbijanje zaraznih bolesti provode se u objektima koji podliježu sanitarnom nadzoru, odnosno u građevinama, postrojenjima, prostorima, prostorijama, na uređajima i opremi osoba koje obavljaju gospodarske djelatnosti i u djelatnostima na području zdravstva, odgoja, obrazovanja, socijalne skrbi, ugostiteljstva, turizma, obrta i usluga, športa i rekreacije, objektima za javnu vodoopskrbu i uklanjanje otpadnih voda te deponijima za odlaganje komunalnog otpada, u djelatnosti javnog prometa, u i oko stambenih objekata, na javnim površinama i javnim objektima u gradovima i naseljima te drugim objektima od javnozdravstvene i komunalne važnosti.
Opće mjere za sprečavanje i suzbijanje zaraznih bolesti su:
1. osiguravanje zdravstvene ispravnosti hrane, predmeta koji dolaze u dodir s hranom i predmeta opće uporabe te sanitarno-tehničkih i higijenskih uvjeta proizvodnje i prometa istih,
2. osiguravanje zdravstvene ispravnosti vode za piće te sanitarna zaštita zona izvorišta i objekata, odnosno uređaja koji služe za javnu opskrbu vodom za piće,
3. osiguravanje zdravstvene ispravnosti kupališnih, bazenskih voda, voda fontana i drugih voda od javno zdravstvenog interesa,
4. osiguravanje sanitarno-tehničkih i higijenskih uvjeta na površinama, u prostorijama ili objektima iz stavka 1. ovoga članka,
5. osiguravanje sanitarno-tehničkih i higijenskih uvjeta odvodnje otpadnih voda, balastnih voda te odlaganja otpadnih tvari,
6. osiguravanje provođenja dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije kao opće mjere na površinama, prostorima, prostorijama ili objektima iz stavka 1. ovoga članka.
Dezinfekcija, dezinsekcija i deratizacija kao opća mjera provodi se radi održavanja higijene te smanjenja, zaustavljanja rasta i razmnožavanja ili potpunog uklanjanja prisustva mikroorganizama, štetnih člankonožaca (Arthropoda) i štetnih glodavaca.
Dezinfekcija kao opća mjera podrazumijeva mehaničke, fizikalne ili kemijske mjere koje se poduzimaju s ciljem uništavanja, usporavanja rasta i razmnožavanja ili uklanjanja većine mikroorganizama na površinama, u prostorijama, objektima, uređajima, priboru te opremi iz stavka 1. ovoga članka.
Dezinfekcija kao opća mjera podrazumijeva i svakodnevnu i stalnu dezinfekciju pribora, predmeta, opreme, radnih površina i sanitarnih prostorija u svim objektima u kojima se priprema, proizvodi, čuva ili poslužuje hrana te u objektima koji podliježu sanitarnom nadzoru, a obvezni su je provoditi korisnici površina, prostorija ili objekata iz stavka 1. ovoga članka, kao kontinuirani svakodnevni proces u održavanju higijene osobnog ili poslovnog prostora.
Dezinsekcija kao opća mjera podrazumijeva mehaničke, fizikalne, biološke ili kemijske mjere koje se provode u cilju sprečavanja zadržavanja, razmnožavanja, smanjenja broja štetnih člankonožaca (Arthropoda) i održavanja njihovog broja ispod praga štetnosti, radi osiguranja kvalitetnih higijenskih i sanitarno – tehničkih uvjeta na površinama, u prostorima i objektima iz stavka 1. ovoga članka.
Deratizacija kao opća mjera podrazumijeva mehaničke, fizikalne, kemijske i druge fizikalno ili građevinsko-tehničke mjere kojima se stvaraju nepovoljni uvjeti za ulaženje, zadržavanje i razmnožavanje štetnih glodavaca, a koje se provode u cilju sprečavanja ulaženja, zadržavanja, razmnožavanja i smanjenja broja štetnih glodavaca na površinama, u prostorima i objektima iz stavka 1. ovoga članka.
Pravilnik o sanitarno-tehničkim i higijenskim uvjetima objekata iz stavka 1. ovoga članka, o sanitarno-tehničkim i higijenskim uvjetima bazena te o uvjetima zdravstvene ispravnosti kupališnih, bazenskih i balastnih voda, voda fontana i drugih voda od javnozdravstvenog interesa donosi ministar.
Članak 26.
Zdravstveni nadzor provodi se nad osobama:
1. koje obavljaju poslove, odnosno sudjeluju u proizvodnji ili prometu hrane ili opskrbi pučanstva pitkom vodom, a koji na svojim radnim mjestima dolaze u neposredan dodir s hranom, predmetima koji dolaze u neposredan dodir sa hranom, odnosno pitkom vodom,
2. koje obavljaju poslove, odnosno sudjeluju u proizvodnji ili prometu sredstava za održavanje osobne higijene, njege ili uljepšavanja lica i tijela kao i one osobe koje rade na poslovima unošenja boja i stranih tijela u kožu i sluznice,
3. koje obavljaju, odnosno sudjeluju u obavljanju poslova u osnovnim i srednjim školama i drugim ustanovama za djecu i mladež (jaslice, vrtići, đački domovi, dječja odmarališta, ustanove socijalne skrbi i sl.),
4. privatnim zdravstvenim radnicima te osobama koje u pravnim osobama s registriranom zdravstvenom djelatnošću i ustanovama socijalne skrbi obavljaju preglede, liječenje, njegu i usluživanje bolesnika, kao i osobama koje rade u proizvodnji, opremanju i izdavanju lijekova ili medicinskih proizvoda, odnosno na drugi način dolaze u neposredan dodir s lijekovima ili medicinskim proizvodima,
5. koje se u pravnim osobama, odnosno kod fizičkih osoba koje samostalno obavljaju djelatnost pružanjem higijenske njege pučanstvu (javna kupališta, »wellness« centri, kozmetički saloni, brijačnice, frizerski saloni, saloni za masažu, saloni za manikuru, pedikuru i sl.),
6. za koje se sumnja da su kliconoše betahemolitičkog streptokoka iz grupe A, koagulaza pozitivnog stafilokoka, odnosno stafilokoka koji izlučuje enterotoksin ili meningokoka,
7. koje izlučuju klice trbušnog tifusa,
8. koje u Republiku Hrvatsku dolaze iz država u kojima postoji bolest malarije, kolere, virusnih hemoragijskih groznica ili drugih bolesti određenim međunarodnim ugovorom kojeg je Republika Hrvatska stranka,
9. koje dolaze u Republiku Hrvatsku kao tražitelji azila, azilanti i osobe pod supsidijarnom ili privremenom zaštitom,
10. strancima koji u Republiku Hrvatsku dolaze na školovanje, stručno usavršavanje ili privremeni rad kao i članovi njihovih obitelji koji zajedno s njima dolaze u Republiku Hrvatsku.
Članak 27.
Pod neposrednim dodirom s hranom podrazumijeva se postupak prilikom kojeg zaposlena osoba dolazi u dodir s hranom koja nije zapakirana ili je zapakirana, ali se radi potrebe potrošača pakovina djelomično ili u potpunosti skida sa hrane.
Članak 28.
Zdravstveni nadzor obuhvaća:
1. zdravstveni pregled prije stupanja u radni odnos osoba iz članka 26. ovoga Zakona,
2. povremene zdravstvene preglede tijekom radnog odnosa,
3. zdravstveni pregled poslije preboljenih zaraznih bolesti iz članka 3. ovoga Zakona,
4. zdravstveni pregled nakon ulaska u Republiku Hrvatsku i tijekom razdoblja inkubacije, ovisno o zaraznoj bolesti.
Povremeni zdravstveni pregled tijekom radnog odnosa za osobe koje obavljaju poslove u proizvodnji ili prometu hrane ili opskrbi pučanstva pitkom vodom iz članka 26. točke 1. ovoga Zakona, obavlja se na kliconoštvo svakih šest mjeseci, a ostali zdravstveni pregledi jedanput godišnje. Zdravstveni pregledi tih osoba obavljaju se i kada se zarazne bolesti pojave na radnom mjestu ili u njihovom kućanstvu te kada za to postoje epidemiološke indikacije, a na prijedlog nadležnog sanitarnog inspektora, doktora opće (obiteljske) medicine, odnosno doktora medicine specijalista epidemiologije. Povremeni zdravstveni pregled tijekom radnog odnosa za osobe iz članka 26. točke 2. – 6. ovoga Zakona obavlja se jedanput godišnje.
Povremeni zdravstveni pregled tijekom radnog odnosa za osobe iz članka 26. točke 7. ovoga Zakona obavlja se dva puta godišnje.
Zdravstveni pregled osoba iz članka 26. točke 8., 9. i 10. ovoga Zakona obavlja se odmah pri ulasku u Republiku Hrvatsku, a nadzor traje tijekom razdoblja inkubacije određenog za pojedinu zaraznu bolest.
Zdravstveni pregledi iz stavka 1. točke 1. – 4. ovoga članka obavljaju se u zavodima za javno zdravstvo županija, odnosno Grada Zagreba i u Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo.
Članak 35.
Troškove zdravstvenih pregleda osoba iz članka 26. točke 1.– 5. ovoga Zakona, snosi poslodavac.
Troškovi zdravstvenih pregleda osoba iz članka 26. točke 6. i 7. ovoga Zakona, osiguravaju se sukladno propisima o obveznom zdravstvenom osiguranju, a troškovi pregleda osoba iz članka 26. točke 8., 9. i 10. ovoga Zakona osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Članak 37.
Osobe koje na svojim radnim mjestima u proizvodnji ili prometu hranom dolaze u dodir s hranom i predmetima koji dolaze u neposredan dodir s hranom te osobe koje rade na pripremi i serviranju hrane moraju imati potrebna znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni.
Pravilnik o načinu i programu stjecanja potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni osoba iz članka 26. ovoga Zakona donosi ministar.
Osobe koje obavljaju poslove u proizvodnji i prometu sredstava za održavanje osobne higijene te fizičke osobe koje samostalno obavljaju djelatnost pružanja usluga njege ili uljepšavanja lica i tijela kao i osobe koje obavljaju poslove unošenja boja i stranih tijela u kožu i sluznice moraju imati potrebna znanja o sprečavanju zaraznih bolesti.
Pravilnik o načinu i programu stjecanja potrebnog znanja osoba iz stavka 3. ovoga članka donosi ministar.
Članak 38.
Zdravstveni odgoj osoba iz članka 37. ovoga Zakona provode zdravstvene ustanove i druge pravne osobe koje ispunjavaju posebne uvjete propisane pravilnikom koji donosi ministar.
Članak 39.
Troškove stjecanja potrebnog znanja iz članka 37. ovoga Zakona snosi poslodavac.
Članak 60.
Prijenos umrlih osoba koje nisu bile pokopane i koje nisu umrle od zarazne bolesti iz članka 59. stavka 1. ovoga Zakona, obavlja se na području Republike Hrvatske ili iz Republike Hrvatske u inozemstvo na temelju sprovodnice koju izdaje sanitarni inspektor nadležan prema mjestu smrti tih osoba.
Sprovodnica za prijenos osoba iz stavka 1. ovoga članka u inozemstvo izdaje se uz prethodnu suglasnost nadležnog tijela za unutarnje poslove.
Članak 62.
Iskopavanje i prijenos umrle osobe iz jednoga grobnog mjesta radi pogreba u drugo grobno mjesto, na istom groblju ili u istom naselju ili iz jednog mjesta radi pogreba u drugom mjestu na području Republike Hrvatske ili iz Republike Hrvatske u inozemstvo, obavlja se na temelju sprovodnice, koje izdaje sanitarni inspektor nadležan prema mjestu ukopa.
Sprovodnica za prijenos umrle osobe u inozemstvo izdaje se uz prethodnu suglasnost nadležnog tijela za unutarnje poslove.
Prijenos ostataka ljudskog leša, koji se iskopavaju nakon proteka deset godina od dana pogreba obavlja se na temelju sprovodnice koju izdaje sanitarni inspektor nadležan prema mjestu ukopa.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva