Nacrt ključnih elemenata ESF Poziva na dostavu projektnih prijedloga
„Podrška programima usmjerenim mladima“
1.UVOD
Okvir za korištenje instrumenata kohezijske politike Europske unije (EU) u Republici Hrvatskoj u razdoblju 2014.-2020. reguliran je Sporazumom o partnerstvu između Republike Hrvatske i Europske Komisije za korištenje strukturnih i investicijskih fondova EU-a za rast i radna mjesta u razdoblju 2014.-2020. (u daljnjem tekstu: Sporazum o partnerstvu). Sporazum o partnerstvu opisuje način na koji će Republika Hrvatska pristupiti ispunjavanju zajedničkih ciljeva strategije Europa 2020, kao i nacionalnih ciljeva, uz pomoć sredstava iz proračuna EU koja su joj dodijeljena kroz višegodišnji financijski okvir za razdoblje 2014.-2020. godine.
Operativni program Učinkoviti ljudski potencijali 2014.-2020. (OP ULJP) je plansko programski dokument u kojem se detaljno opisuju i razrađuju mjere i aktivnosti za učinkovitu provedbu i korištenje Europskog socijalnog fonda, jednog od glavnih instrumenta Europske unije usmjerenog na pružanje potpora za ulaganje u ljudski kapital i jačanje konkurentnosti europskog gospodarstva, a koji je usvojen Provedbenom odlukom Europske komisije od 17. prosinca 2014. godine C(2014)10150).
Osnovni cilj Operativnog programa Učinkoviti ljudski potencijali je pridonijeti rastu zapošljavanja i jačanju socijalne kohezije u Hrvatskoj. Operativnim su programom razrađena ulaganja u četiri temeljna područja: zapošljavanje i tržište rada, socijalno uključivanje, obrazovanje i cjeloživotno učenje te potpora javnoj upravi.
Aktivnosti financirane iz sredstava Europskog socijalnog fonda pomažu ljudima da unaprijede svoje vještine i lakše se integriraju na tržište rada, usmjerene su na borbu protiv siromaštva i socijalne isključenosti te na poboljšanje učinkovitosti javne uprave.
Ovaj Poziv provodit će se u okviru OP ULJP, Prioritetne osi 2: Socijalno uključivanje, Specifičnog cilja 9.i.1: Aktivna uključenost, uključujući s ciljem promicanja jednakih mogućnosti te aktivnog sudjelovanja i poboljšanja zapošljivosti.
2.POJMOVI I KRATICE
Operativni program „Učinkoviti ljudski potencijali“ 2014.-2020. (OP ULJP 2014.-2020.) - Operativni program za financijsko razdoblje 2014.-2020. odobren Odlukom Europske komisije od 17. prosinca 2014. godine.
Projekt/Operacija - projekt za financiranje odabire Upravljačko tijelo, ili se odabire pod njegovom nadležnošću, a u skladu s kriterijima koje je utvrdio Odbor za praćenje (OzP), a provodi ga Korisnik. Provedbom projekata omogućuje se ostvarenje ciljeva pripadajuće prioritetne osi. Za potrebe ovih Uputa za prijavitelje, izraz „projekt“ ima isti smisao kao „operacija“.
Upravljačko tijelo (UT) - središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove rada i mirovinskoga sustava.
Posredničko tijelo (PT) - nacionalno ili javno tijelo kojemu je Upravljačko tijelo delegiralo određene funkcije u provedbi Operativnog programa. Posredničko tijelo razine 1 za Poziv na dostavu projektnih prijedloga „Podrška programima usmjerenim mladima“ je Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, a Posredničko tijelo razine 2 je Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva (NZRCD).
Poziv na dostavu projektnih prijedloga (PDP) - natječajna procedura kojom se potencijalne prijavitelje poziva na pripremu i prijavu prijedloga projekata za financiranje sukladno unaprijed definiranim kriterijima i postupcima.
Prijavitelj - svaka pravna osoba javnog ili privatnog prava, uključujući osobe privatnog prava registrirane za obavljanje gospodarske djelatnosti i subjekte malog gospodarstva (kako su definirani u Prilogu I. Uredbe 651/2014), koja je izravno odgovorna za pokretanje, upravljanje, provedbu i ostvarenje rezultata projekta, odgovoran za pripremu projektnog prijedloga i njegovo podnošenje na Poziv na dostavu projektnih prijedloga, u cilju dobivanja sufinanciranja za provedbu projekta.
Korisnik - uspješan prijavitelj s kojim se potpisuje Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava. Izravno je odgovoran za početak, upravljanje, provedbu i rezultate projekta. Pojam Korisnik, tamo gdje je primjenjivo označava Korisnika i njegove Partnere.
Partner - svaka pravna osoba javnog ili privatnog prava, uključujući osobe privatnog prava registrirane za obavljanje gospodarske djelatnosti i subjekte malog gospodarstva (kako su definirani u Prilogu I. Uredbe 651/2014) koja koristi dio projektnih sredstava i sudjeluje u provedbi projekta provodeći povjerene mu projektne aktivnosti.
Ciljna skupina - Skupina na koju projektne aktivnosti izravno utječu; izravni korisnici projektnih aktivnosti
Sudionik - sudionik je osoba koja sudjeluje i ima izravnu korist od ESF aktivnosti te za kojeg nastaje izdatak, a može se identificirati na način da se od njega traže osobni podaci.
Odbor za odabir projekata (OOP) - odbor kojeg imenuje nadležno tijelo, a u svrhu provođenja faze procjene kvalitete odnosno odabira operacije/projekta.
Odluka o financiranju - Odluka Posredničkog tijela razine 1 kojom se definira obveza nadoknade prihvatljivih troškova odobrenog projekta iz državnog proračuna i koja je temelj za potpisivanje Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava.
Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava - Ugovor sklopljen između Korisnika, Posredničkog tijela razine 1 i Posredničkog tijela razine 2 kojim se utvrđuje maksimalni iznos sredstava koji je dodijeljen projektu iz EU izvora i nacionalnog proračuna te drugi financijski i provedbeni uvjeti.
3.PREDMET POZIVA I OPĆE INFORMACIJE
Suvremena generacija mladih u Hrvatskoj, kao i u većini zemalja europskog okruženja, sazrijeva u općim društvenim uvjetima koji se znatno razlikuju od onih u kojima su odrastale ranije generacije mladih.
Dosadašnji istraživački uvidi u svijetu i u Hrvatskoj pokazuju kako je prelazak mladih u tzv. svijet odraslih sve složeniji i dugotrajniji zbog duljeg trajanja institucionalnog obrazovanja, zahtjeva za kvalificiranijom i fleksibilnijom radnom snagom te porasta nezaposlenosti mladih kao posljedice gospodarskih kretanja. Naznačeni procesi rezultiraju i usporenim ulaskom u svijet rada, odnosno sporijim socioekonomskim osamostaljivanjem, što mlade prisilno zadržava u ovisnom položaju. Sve kasnije preuzimanje trajnih društvenih uloga te isključenost ili nedovoljna uključenost mladih u gospodarske, političke i društvene procese za posljedicu ima nedovoljnu društvenu integraciju mlade generacije. To znači da potencijali mladih kao najvitalnijeg, najfleksibilnijeg i potencijalno najinovativnijeg i najkreativnijeg segmenta suvremenog društva ostaju nedovoljno iskorišteni.
Prema Popisu stanovništva iz 2011. godine u Republici Hrvatskoj živi 794.901 mladih u dobi od 15 do 29 godina života. Da bi se tako velik i značajan potencijal iskoristio, mladima je potrebno osigurati produktivan rad i integraciju u društvo.
Stopa nezaposlenosti mladih u Hrvatskoj bila je visoka i tijekom gospodarski povoljnih godina posljednjeg desetljeća, a trenutna kriza i rastuća nezaposlenost utjecala je na mlade još više. Nezaposlenost mladih nije samo problem u Hrvatskoj, već je taj izazov prisutan i na EU razini. U siječnju 2017. godine, u evidenciji nezaposlenih osoba pri Hrvatskom zavodu za zapošljavanje bilo je ukupno 70.219 nezaposlenih mladih osoba u dobi od 15 do 29 godina (Izvor: https://statistika.hzz.hr/), od čega 10.679 (4,4 %) osoba od 15 do 19 godina, 29.709 (12,2 %) od 20 do 24 godine, 29.831 (12,2 %) od 25 do 29 godina (Izvor: Mjesečni statistički bilten Hrvatskog zavoda za zapošljavanje 1/2017.). Prema podacima EUROSTAT-a, u studenom 2016. godine, Hrvatska je sa stopom anketne nezaposlenosti mladih u dobi od 15-24 godine od 28% bila peta zemlja EU po visini stope nezaposlenosti mladih (iza Grčke, Španjolske, Italije i Cipra), dok je stopa nezaposlenosti mladih na razini EU-28 u istom periodu bila 18,6% (Izvor: Eurostat).
Mladi doživljavaju nezaposlenost kao najveći problem svoje skupine jer izravno utječe na mogućnost osamostaljivanja, planiranja budućnosti, izgradnje vlastitih vještina. U posebno osjetljivoj situaciji su mladi koji prijevremeno napuste obrazovanje te je važno ponuditi im načine i motivirati ih za povratak u sustav formalnog obrazovanja te potaknuti na neformalno obrazovanje. Inicijativama neformalnog obrazovanja može se pomoći mladim ljudima da razviju vještine koje pridonose zapošljivosti te da se osposobe za samozapošljavanje koje također dovodi do razvoja različitih vještina i pruža značajnu fleksibilnost na tržištu rada. Osposobljavanje za poduzetništvo može biti važno za poticanje samostalnosti, osobni razvoj i blagostanje mladih. Pri tome je potrebno promicati model društvenog poduzetništva, čiji je primarni cilj doprinos općoj dobrobiti društva.
Nadalje, Hrvatska ima jednu od najviših stopa osoba u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti u EU, u iznosu od 29,3% 2014. godine (Izvor: Eurostat), a Strategija borbe protiv siromaštva i socijalne isključenosti u Republici Hrvatskoj (2014. – 2020.) izdvaja mlade kao jednu od četiri skupine u najvećem riziku. Suvremeni problemi, kao što su visoka stopa nezaposlenosti mladih u Republici Hrvatskoj, produljenje vremena ovisnosti o roditeljima, dovode do pojave sve većeg broja mladih koji se nalaze u riziku od socijalne isključenosti sukladno kategorijama obrazovanja, stanovanja, zapošljavanja, siromaštva i zdravstvene skrbi. Navedeno zahtijeva veliku angažiranost različitih sustava potpore skupinama mladih, a kao sve značajniji pružatelji preventivnih usluga i usluga potpore mladima u riziku od socijalne isključenosti javljaju se organizacije civilnog društva.
Slobodno vrijeme bi trebalo biti poligon za poželjne i dugotrajne socijalizacijske učinke jer se učenje zbiva na neformalan način i u skladu s interesima mladih. Mladi traže osnivanje prepoznatljivih središta okupljanja koji im ne bi služili samo za zabavu nego i za informiranje i učenje kroz druženje (Potrebe, problemi i potencijali mladih u Hrvatskoj, Istraživački izvještaj).
Nedostatak sustavnog ulaganja u infrastrukturu za rad i djelovanje mladih je identificiran kao jedan od ključnih problema u Nacionalnom programu za mlade za razdoblje od 2014. do 2017. godine. Nepoticajno okruženje i nepostojanje materijalnih uvjeta za osmišljavanje i provedbu aktivnosti koje bi bile usmjerene na informiranje, obrazovanje, osvještavanje i organiziranje mladih rezultira pasivnošću mladih u društvenom i političkom pogledu. Stoga je u mjeri 5.1.4 Osiguravanje programske potpore udrugama koje pružaju usluge centara za mlade Nacionalnog programa za mlade za razdoblje od 2014. do 2017. godine istaknuta potreba osnivanja i djelovanja Centara za mlade, kao središnjih mjesta za provedbu široke lepeze aktivnosti mladih i za mlade u lokalnoj zajednici, zatim Klubova za mlade usmjerenih na organizaciju slobodnog vremena mladih, kao i Informativnih centara usmjerenih na pružanje usluga informiranja mladih.
Klubovi za mlade mogu biti inkubatori ideja i inicijativa jer tamo se, ako postoje materijalni uvjeti, mogu organizirati i provoditi različite aktivnosti: kulturne, medijske, sportske, socijalno-volonterske, društveno-političke i dr. Koncept klubova za mlade je prilika za samoorganiziranje mladih, izgradnju vlastitih punktova, mreža i struktura, gdje se uz odgovarajuću potporu mogu koncipirati i prakticirati različiti programi i projekti mladih i za mlade, usmjereni na njihovo socijalno aktiviranje.
U 2016. godini u Republici Hrvatskoj je djelovalo 10 Lokalnih info centara te 14 Klubova za mlade. Centri za mlade, kroz koje će se sustavno provoditi aktivnosti savjetovanja i informiranja, provedbe programa neformalnog obrazovanja koje vode stjecanju relevantnih znanja, vještina i stavova kod mladih, aktivnosti usmjerene na organizaciju slobodnog vremena te aktivnosti usmjerene podršci inicijativama mladih u zajednici, bit će uspostavljeni kroz projekte koji će se financirati u okviru ove operacije.
Nadalje, mladima je nužna primjerena razina informiranosti o njihovim pravima i mogućnostima te o programima i uslugama koje im se nude (školske i izvanškolske aktivnosti, posebni i dopunski oblici obrazovanja, neformalno obrazovanje, angažman na pojedinim projektima, stipendiranje, zapošljavanje i razvoj karijere, socijalno, zdravstveno i dopunsko osiguranje, pravna zaštita, financiranje stanovanja, dobrovoljni rad, sportske i kulturne aktivnosti, duhovnost, pomoć u kriznim stanjima, mobilnost, omladinski turizam i drugo), što im se može omogućiti putem Info-centara za mlade koji utječu na razinu informiranosti mladih i stupanj njihova društvenoga djelovanja. Lokalni info-centri za mlade usmjereni su na manja lokalna područja.
Mlade je potrebno doživljavati kao aktivne članove društva, te ih konstantno osnaživati na području ljudskih prava i demokratskog građanstva. što podrazumijeva „vježbanje“ mladih za preuzimanje i prakticiranje uloge aktivnog građanina u različitim segmentima društvenog života, kroz različite institucionalne i izvaninstitucionalne projekte i aktivnosti, dok s druge strane podrazumijeva mogućnost da projekti i aktivnosti koje mladi koncipiraju i provode konkretno pridonose podizanju opće razine kritičkog mišljenja i javne rasprave u društvu, promjeni društvene klime i rješavanju pojedinih društvenih problema.
Prema Svjetskom izvješću o stanju volonterstva, mladi ljudi predstavljaju ogroman potencijal za razvoj te je stoga iznimno važno podržati sve oblike njihovog aktivnog sudjelovanja, uključujući i volontiranje, koje ima važnu ulogu u razvoju samopoštovanja i socijalnih vještina, otvara prostore u kojima će mladi ljudi moći slobodno izraziti svoje mišljenje u traganju za odgovorima na potrebe zajednice te predstavlja način za stjecanje znanja i vještina koje mogu biti korisne i za tržište rada.
Ovim se Pozivom također želi potaknuti osnivanje Centara za mlade kao multifunkcionalnih, javno dostupnih prostora u kojima se kontinuirano provodi rad s mladima i koji nudi ostale aktivnosti i programe za mlade koji se temelje na njihovim stvarnim potrebama u lokalnoj zajednici. U svrhu što učinkovitijeg djelovanja važno je da navedeni centri razvijaju suradnju s relevantnim institucijama i organizacijama u lokalnoj zajednici (lokalna vlast, škole, centri za socijalnu skrb, dom zdravlja, lokalna poslovna zajednica itd.). Za kvalitetno djelovanje centara za mlade važno je osigurati odgovarajuća ulaganja u informatičku tehnologiju te ostalu opremu i prostor prilagođen za provedbu različitih aktivnosti.
U svrhu stvaranja uvjeta za trajnu dobrobit mladih, te njihovo aktivno, potpuno i odgovorno sudjelovanje u društvenoj zajednici važna je djelotvorna prevencija nasilja među mladima koja iziskuje sinergijsko djelovanje državnih i javnih institucija, organizacija civilnog društva, te ostalih društvenih dionika. Udruge kao najbrojniji oblik organizacija civilnog društva već dugi niz godina provode u lokalnim zajednicama brojne preventivne projekte i programe na ovom području, no potrebno je dodatno osnažiti suradnju s organizacijama civilnog društva i ostalim lokalnim dionicima u svrhu većih učinaka preventivnih programa i projekata.
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku nastoji odgovoriti na neke od navedenih izazova putem Poziva za prijavu projekata usmjerenih mladima i Poziva za prijavu projekata udruga u području prevencije nasilja nad i među djecom i mladima. Odobrenim projektima financijska potpora se pruža iz raspoloživih sredstava dijela prihoda od igara na sreću i Državnog proračuna.
U okviru Poziva za financiranje projekata usmjerenih mladima tijekom 2015. godine financirano je 28 programa (14 klubova za mlade, 4 Regionalna info-centra za mlade, 3 programa usmjerena na mobilnost mladih te 7 programa usmjerenih na rad s mladima u NEET statusu) te 41 projekt (14 projekata usmjerenih na aktivno sudjelovanje mladih u društvu, 12 lokalnih info centara za mlade, 8 lokalnih i regionalnih programa za mlade te 7 projekata usmjerenih na osposobljavanje za poduzetništvo i samo zapošljavanje). Ukupan iznos, za programe i projekte u 2015. godini, iznosio je 6.886.881,00 kn (programi 3.992.475,00 kn, projekti 2.894.406,00 kn). U okviru Poziva za financiranje projekata usmjerenih mladima tijekom 2016. godine nastavljeno je financiranje 28 programa (14 klubova za mlade, 4 Regionalna info-centra za mlade, 3 programa usmjerena na mobilnost mladih te 7 programa usmjerenih na rad s mladima u NEET statusu) te je financiran 51 projekt (17 projekata usmjerenih na aktivno sudjelovanje mladih u društvu, 10 lokalnih info centara za mlade, 13 lokalnih i regionalnih programa za mlade te 11 projekata usmjerenih na osposobljavanje za poduzetništvo i samo zapošljavanje. Ukupan iznos, za projekte u 2016. godini, iznosio je 4.300.000,00 kn, a za drugu godinu programa, doznačeno je 3.992.475,00 kn.
U okviru Poziva za prijavu projekata usmjerenih prevenciji nasilja nad i među djecom i mladima, tijekom 2015. godine financiran je 31 projekt u ukupnom iznosu od 3.500.000,00 kn, a u 2016. godini 37 projekta u ukupnom iznosu od 4.000.000,00 kn. Poziv je osobito usmjeren prevenciji nasilja među mladima (nenasilnom rješavanju sukoba među mladima, edukacijama o prihvaćanju različitosti među mladima i dr.), prevenciji nasilja u partnerskim vezama među mladima, prevenciji elektroničkog nasilja nad i među djecom i mladima.“
Iz dosadašnjeg iskustva, uočava se potreba dodatnog osnaživanja udruga mladih i za mlade i korištenja njihovog potencijala da pridonesu kvalitetnom provođenju slobodnog vremena mladih, informiranju, savjetovanju, poticanju na aktivno sudjelovanje u društvu, razvoju socijalnih vještina i kompetencija potrebnih za konkurentnost na tržištu rada, prevenciji socijalne isključenosti i nasilja. Korištenjem sredstava iz Europskog socijalnog fonda omogućit će se razvoj, unapređenje kvalitete i dosega nekih od postojećih inicijativa te realizacija novih odgovora na ranije opisanu problematiku. Također, poticanjem partnerstava na lokalnoj i regionalnoj razini osigurat će se veća regionalna rasprostranjenost usluga za mlade, kao i veći kontinuitet u pružanju usluga za mlade koje su do sada financirane u okviru nacionalnih programa, odnosno održivost navedenih usluga.
4.CILJEVI POZIVA NA DOSTAVU PROJEKTNIH PRIJEDLOGA
Opći cilj: Povećati socijalnu uključenost mladih.
Specifični ciljevi :
1.Potaknuti kvalitetno provođenje slobodnog vremena mladih,
2.Povećati informiranost mladih i pružiti usluge savjetovanja o temama relevantnim za mlade,
3.Prevencija nasilja među mladima,
4.Unaprijediti razvoj socijalnih vještina i kompetencija koje pridonose konkurentnosti na tržištu rada i socijalnom uključivanju mladih,
5.Potaknuti aktivno sudjelovanje mladih u društvu.
5.CILJNE SKUPINE POZIVA:
1.mlade osobe u dobi od 15 do 30 godina,
2.nezaposlene mlade osobe u dobi od 15 do 30 godina,
3.stručnjaci koji rade s mladima.
NAPOMENE:
Nezaposlene osobe su osobe koje nemaju posao, raspoložive su za posao i aktivno traže posao. Osobe koje se smatraju registriranim nezaposlenim osobama u skladu s nacionalnim definicijama, uvijek se uključuju u ovu definiciju, čak i ukoliko ne ispunjavaju sva tri navedena kriterija.
Ciljna skupina „stručnjaci koji rade s mladima“ odnosi se na stručnjake koji rade s mladima koji će u okviru projekta sudjelovati u aktivnostima koje doprinose jačanju znanja i vještina stručnjaka koji rade s mladima (edukacije, treninzi, radionice).
6.POKAZATELJI PROVEDBE (INDIKATORI)
Projektni prijedlozi moraju pridonijeti ispunjavanju minimalno jednog specifičnog cilja ovog Poziva, kao i uspješnosti provedbe cjelokupnog Operativnog programa, mjereno pokazateljima provedbe, kako je propisano u nastavku.
6.1 Nazivi i opisi pokazatelja Operativnog programa „Učinkoviti ljudski potencijali“
CO06 Mlađi od 25 godina
mlade osobe u dobi od 15 do 25 godina koje sudjeluju u aktivnostima i imaju izravnu korist od ESF aktivnosti, te za koje nastaje izdatak (izravno ili neizravno), a može se identificirati na način da se od njih traže osobni podaci. Dob sudionika računa se od datuma rođenja i određuje na dan ulaska u ESF operaciju.
CO01 Nezaposleni, uključujući dugotrajno nezaposlene
Odnosi se na osobe iz pokazatelja CO06 ili PO koje su ujedno i nezaposlene. Nezaposlene osobe su osobe koje nemaju posao, raspoložive su za posao i aktivno traže posao. Osobe koje se smatraju registriranim nezaposlenim osobama u skladu s nacionalnim definicijama, uvijek se uključuju u ovu definiciju, čak i ukoliko ne ispunjavaju sva tri navedena kriterija.
Definicija dugotrajno nezaposlenih osoba razlikuje se ovisno o dobi:
◊Mladi (< 25 godina) – kontinuirano nezaposleni dulje od 6 mjeseci (>6 mjeseci).
◊Odrasli (25 godina ili više) – kontinuirano nezaposleni dulje od 12 mjeseci (> 12 mjeseci).
Definicija "nezaposlenih" identična je definiciji "Nezaposleni, uključujući dugotrajno nezaposleni (gore), pri čemu je pokazatelj "dugotrajno nezaposleni" pod-grupa.
Dodatno:
Odnosi se na definiciju nezaposlenih Ankete radne snage, kao i nezaposlene koji su registrirani.
Redovni studenti, čak i ukoliko ispunjavaju kriterije za nezaposlene u skladu s definicijom, smatraju se "neaktivnima".
Osobe koje imaju pravo na rodiljni dopust (majka ili otac) dok su nezaposleni uvijek se smatraju „nezaposlenima“.
Status na tržištu rada određuje se na datum ulaska u ESF operaciju.
Dob sudionika računa se od datuma rođenja te utvrđuje na dan ulaska u operaciju.
CR04 Sudionici koji imaju posao, uključujući samozaposlene, po prestanku sudjelovanja
Osobe navedene pod pokazatelj CO01, koje su primile ESF podršku kroz aktivnosti projekta, a koje su zaposlene, uključujući samozaposlene, neposredno po prestanku sudjelovanja u ESF operaciji.
"Po prestanku sudjelovanja" podrazumijeva razdoblje do 4 tjedna od dana kada je sudionik izašao iz operacije.
SO202 Nezaposleni koji sudjeluju u osposobljavanju
Osobe navedene pod pokazateljem CO01 a koje su sudjelovale u edukaciji, radionici ili drugom obliku stručnog osposobljavanja financiranog iz projekta koji će doprinijeti njihovoj zapošljivosti.
SO201 Broj aktivnosti za podizanje svijesti/javne kampanje
Aktivnosti za podizanje svijesti/javne kampanje su organizirani, sistematični napori kroz različite komunikacijske medije, usmjereni na senzibilizaciju šire javnosti u svrhu promocije socijalne uključenosti i/ili borbe protiv siromaštva te bilo kojeg oblika diskriminacije.
SR201 Broj nezaposlenih sudionika koji su završili program osposobljavanja
Osobe navedene pod pokazateljem SO202, koje su završile program osposobljavanja financiran iz projekta te su dobile potvrdu o završetku istog.
SO203 Stručnjaci koji su sudjelovali u osposobljavanju
Stručnjaci koji rade s mladima koji su sudjelovali na treningu, edukaciji ili radionici u cilju stjecanja adekvatnog znanja i/ili vještina za jačanje kapaciteta.
6.2 Nazivi i opisi pokazatelja operacije
PO Mlade osobe u dobi od 26 do 30 godina
Mlade osobe u dobi od 26 do 30 godina koje sudjeluju u aktivnostima i imaju izravnu korist od ESF aktivnosti, a mogu se identificirati na način da se od njih traže osobni podaci.
Dob sudionika računa se od datuma rođenja i određuje na dan ulaska u ESF operaciju.
Projekti koji izravno ne doprinose jednom od sljedećih pokazatelja neće se smatrati prihvatljivima za financiranje:
CO06 Mlađi od 25 godina,
CO01 Nezaposleni, uključujući dugotrajno nezaposlene,
7.FINANCIRANJE
Ukupna planirana financijska alokacija u okviru ovog Poziva na dostavu projektnih prijedloga iznosit će 12.000.000,00 kn.
(Ukupna) Bespovratna sredstva 100 %: 12.000.000,00 kn
Sredstva Europske unije (85%): 10.200.000,00 kn
Sredstva Državnog proračuna (15%): 1.800.000,00 kn
Ukupna financijska alokacija za Skupinu 1: 9.000.000,00 kn
Najniži iznos bespovratnih sredstava u okviru Skupine 1: 100.000,00 kn
Najviši iznos bespovratnih sredstava u okviru Skupine 1: 700.000,00 kn
Ukupna financijska alokacija za Skupinu 2: 3.000.000,00 kn
Najniži iznos bespovratnih sredstava u okviru Skupine 2: 1.000.000,00 kn
Najviši iznos bespovratnih sredstava u okviru Skupine 2: 1.500.000,00 kn
Ministarstvo za demografiju, mlade, obitelj i socijalnu politiku može osigurati dodatna sredstva za ovaj Poziv. Također, Ministarstvo za demografiju, mlade, obitelj i socijalnu politiku zadržava pravo ne dodijeliti sva raspoloživa sredstva te preraspodijeliti sredstva između dvije Skupina Poziva.
Intenzitet potpore po pojedinom Projektu može iznositi do 100% prihvatljivih troškova, odnosno prijavitelji/partneri nisu dužni osigurati sufinanciranje projekta iz vlastitih sredstava.
U ovom pozivu na dostavu projektnih prijedloga PT osigurava Korisnicima isplatu predujma u najvišem iznosu od 40% bespovratnih sredstava.
Proračunski i izvanproračunski korisnici državnog proračuna kao i proračunski korisnici treće razine sukladno Podacima iz registra proračunskih i izvanproračunskih korisnika za 2017. godinu (Narodne novine br. 50/16) potrebna sredstva za provedbu projekta osiguravaju u sklopu državnog proračuna slijedeći odredbe Zakona o proračunu, Zakona o izvršenju proračuna i Upute za izradu prijedloga državnog proračuna Republike Hrvatske Ministarstva financija za razdoblje planiranja od tri godine. Takvim korisnicima ne isplaćuje se predujam.
Prijavitelji na Poziv na dostavu projektnih prijedloga ne smiju prijaviti aktivnosti projekta za čiju su provedbu već dobili sredstva iz drugih javnih izvora.
Aktivnosti projekta prijavljene za ovaj Poziv na dostavu projektnih prijedloga ne smiju biti dvostruko financirane.
8.KRITERIJI PRIHVATLJIVOSTI
Na Poziv na dostavu projektnih prijedloga prijavitelj se može prijaviti sam ili u projektnom partnerstvu, pri čemu projektno partnerstvo čini najviše 5 pravnih osoba (prijavitelj i 4 projektna partnera.
U okviru pojedine Skupine, Prijavitelj ne može dostaviti više od jedne prijave na ovaj Poziv na dostavu projektnih prijedloga. Ukoliko prijavitelj dostavi više od jednog prijedloga u okviru iste Skupine, u obzir će se uzeti onaj projektni prijedlog koji je prvo službeno zaprimljen od strane Nacionalne zaklade za razvoj civilnog društva.
Prijavitelj može istovremeno biti partner u drugoj prijavi. Partneri mogu sudjelovati u više od jedne prijave.
Prijavitelj se može prijaviti na više od jedne skupine, ali u okviru zasebnih projektnih prijedloga. U okviru jednog projektnog prijedloga nije dozvoljeno prijavljivanje na više od jedne skupine. Takvi projektni prijedlozi će biti isključeni iz postupka.
8.1 Kriteriji prihvatljivosti prijavitelja
Prijavitelj mora ispunjavati sljedeće uvjete:
1.biti pravna osoba sa sljedećim pravnim statusom:
a)udruga koja u svojem temeljnom aktu ima definirano da djeluje neprofitno i da je ciljno i prema djelatnostima opredijeljena za rad s mladima i za mlade i koja je na zadnji dan roka za dostavu prijava najmanje jednu godinu upisana u Registar udruga i djeluje najmanje jednu godinu,
b)savez, zajednica, mreža, koordinacija ili drugi oblik udruživanja udruga (Sukladno čl. 20 Zakona o udrugama (NN 074/2014)) koja u svojem temeljnom aktu ima definirano da djeluje neprofitno i da je ciljno i prema djelatnostima opredijeljena za rad s mladima i za mlade i koja je na zadnji dan roka za dostavu prijava najmanje jednu godinu upisana u Registar udruga i djeluje najmanje jednu godinu,
c)jedinice lokalne i regionalne samouprave osnovane temeljem Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (NN 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08 , 36/09, 150/11, 144/12 i 19/13 - pročišćeni tekst) ili Zakona o Gradu Zagrebu (NN 62/01, 125/08, 36/09, 119/14).
Prijavitelj mora u prijavi priložiti kopiju dokumenta o registraciji ili drugog odgovarajućeg temeljnog akta iz kojega je razvidno djelovanje pravne osobe i druge odredbe ove točke.
Prijavitelji moraju također ispunjavati sljedeće uvjete :
2. posjedovati dostatne financijske, pravne i operativne kapacitete za provedbu projekta samostalno ili u suradnji s Partnerima,
3. nema duga po osnovi javnih davanja koji prelazi iznos od deset kuna (neznatni porezni dug sukladno čl. 150 Općeg poreznog zakona) o kojima Porezna uprava vodi službenu evidenciju
4. nije u postupku predstečajne nagodbe, stečajnom postupku, postupku gašenja, postupku prisilne naplate ili u postupku likvidacije,
5. nije prekršio odredbe o namjenskom korištenju sredstava iz Europskog socijalnog fonda i drugih javnih izvora.
NAPOMENA:
U projektnim prijedlozima koje prijavljuju jedinice lokalne i regionalne samouprave ne mogu se provoditi sljedeće grupe aktivnosti unutar Skupine 1:
a.Grupa aktivnosti 2: Aktivnosti udruga mladih i udruga za mlade usmjerene na razvoj i pružanje usluga vezanih uz organizaciju slobodnog vremena mladih u okviru Skupine 1,
b.Grupa aktivnosti 3: Aktivnosti udruga mladih i udruga za mlade usmjerenih na razvoj i pružanje usluga informiranja i savjetovanja mladih u skladu s potrebama zajednice u okviru Skupine 2.
Jedinice lokalne i regionalne samouprave nisu prihvatljivi prijavitelji u okviru Skupine 2. Osnivanje i djelovanje Centara za mlade.
8.2 Kriteriji prihvatljivosti partnera
Partneri na projektu moraju ispunjavati sljedeće uvjete:
1. biti pravna osoba sa sljedećim pravnim statusom:
a.udruga koja djeluje neprofitno i koja je na zadnji dan roka za dostavu prijava najmanje jednu godinu upisana u Registar udruga i djeluje najmanje jednu godinu,
b.savez, zajednica, mreža, koordinacija ili drugi oblik udruživanja udruga (Sukladno čl. 20 Zakona o udrugama (NN 074/2014)) koja djeluje neprofitno i koja je na zadnji dan roka za dostavu prijava najmanje jednu godinu upisana u Registar udruga i djeluje najmanje jednu godinu,
c.jedinice lokalne i regionalne samouprave osnovane temeljem Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (NN 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08 , 36/09, 150/11, 144/12 i 19/13 - pročišćeni tekst) ili Zakona o Gradu Zagrebu (NN 62/01, 125/08, 36/09, 119/14)
d.javna ustanova (isključujući središnja tijela državne uprave i Vladine urede)
Partner(i) mora(ju) ispunjavati sve uvjete prihvatljivosti kao i prijavitelj iz odlomka 8.1, točke 2 – 5.
8.3 Kriteriji prihvatljivosti projekta
Projektne aktivnosti se moraju provoditi u Republici Hrvatskoj. Ukoliko je to opravdano i nužno za postizanje ciljeva projekta, pojedine aktivnosti (npr. studijska putovanja, razmjena primjera dobre prakse) moguće je organizirati izvan teritorija Republike Hrvatske.
Aktivnosti u inozemstvu moguće je provoditi samo ukoliko u aktivnosti sudjeluju i pripadnici ciljnih skupina 1 i/ili 2 (mlade osobe u dobi od 15 do 30 godina i nezaposlene mlade osobe u dobi od 15 do 30 godina).
Planirano trajanje provedbe projekata je od 12 do 24 mjeseca od dana sklapanja Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava.
Projektne aktivnosti su podijeljene u dvije Skupine.
Prihvatljive projektne aktivnosti unutar Skupina su grupirane po grupama aktivnosti projekta
SKUPINA 1: AKTIVNOSTI USMJERENE NA RAD S MLADIMA
Grupa aktivnosti 1:Upravljanje projektom i administracija
1.angažiranje osoba koje će biti zadužene za poslove upravljanja i administracije projekta,
2.ostale aktivnosti povezane s upravljanjem projektom.
Grupa aktivnosti 2:Aktivnosti udruga mladih i udruga za mlade usmjerene na razvoj i pružanje usluga vezanih uz organizaciju slobodnog vremena mladih
1.razvoj i provedba programa neformalnog obrazovanja, uključujući programe usmjerene na povećanje zapošljivosti,
2.aktivnosti s ciljem kvalitetnog provođenja slobodnog vremena za mlade,
3.aktivnosti potpore razvoju volonterskih aktivnosti mladih,
4.aktivnosti usmjerene na mlade u suradnji s institucijama i organizacijama koje su dionici na regionalnom/lokalnom području (poslodavci, obrazovne ustanove, Hrvatski zavod za zapošljavanje, zdravstvene ustanove, ustanove socijalne skrbi itd.).
NAPOMENE:
a.Aktivnosti u okviru Grupe aktivnosti 2 moraju se provoditi u okviru Klubova za mlade,
b.Klubom za mlade se smatra javni prostor namijenjen organiziranju slobodnog vremena mladih (mladima se smatraju osobe od 15. do 30. godina) u lokalnoj zajednici u kojoj mu je sjedište, a koji je organiziran od strane organizacija civilnog društva (udruga mladih i udruga za mlade),
c.Klub za mlade mora ispunjavati sljedeće uvjete, koji moraju biti definirani u Programu rada Kluba za mlade:
opružati svakodnevni program/aktivnosti/usluge za mlade, minimalno 5 dana u tjednu ili 30 sati tjedno,
oomogućiti da veći dio programa kluba kreiraju i provode mladi za mlade,
opružati mogućnost mladima za vlastitu organizaciju slobodnog vremena,
oostvariti suradnju s lokalnom samoupravom, bilo osiguravanjem prostora za klub za mlade bez naknade, bilo sufinanciranjem aktivnosti kluba za mlade ili na neki drugi način,
osvojim aktivnostima pokrivati najmanje 3 različita područja interesa mladih (obrazovanje, zapošljavanje, aktivno sudjelovanje mladih, volonterstvo, zdravlje, sport, umjetnost i kreativni izričaj, mediji, kultura i slično),
oimati voditelja Kluba za mlade (ovisno o potrebama mladih u zajednici Klub za mlade može imati i druge djelatnike i vanjske stručne suradnike).
d.Sve aktivnosti u okviru Grupe aktivnosti 2 su obavezne aktivnosti.
Grupa aktivnosti 3: Aktivnosti udruga mladih i udruga za mlade usmjerenih na razvoj i pružanje usluga informiranja i savjetovanja mladih u skladu s potrebama zajednice
1.prikupljati informacije te pružati usluge informiranja i savjetovanja mladih u sljedećim područjima:
a. zapošljavanje i poduzetništvo,
b. obrazovanje i informatizacija,
c. socijalna politika,
d. zdravstvena zaštita i reproduktivno zdravlje,
e. aktivno sudjelovanje mladih u društvu,
f. kultura mladih i slobodno vrijeme,
g. mobilnost,
h. Garancija za mlade,
2.promovirati Garanciju za mlade,
3.izrada novih i ažuriranje novih i postojećih mrežnih stranica ili portala za informiranje mladih,
4.provoditi aktivnosti usmjerene provedbi strukturiranog dijaloga na lokalnoj razini,
5.jačanje kapaciteta voditelja i ostalih zaposlenika Info centara.
NAPOMENE:
a.Aktivnosti u okviru Grupe aktivnosti 3 moraju se provoditi u okviru Lokalnih info centara za mlade,
b.Lokalni info centar za mlade je javni prostor koji pruža informativne aktivnosti mladim osobama, a koji je organiziran od strane organizacija civilnog društva (udruga mladih i udruga za mlade),
c.Lokalni info centar za mlade mora ispunjavati sljedeće uvjete, koji moraju biti definirani u Programu Lokalnog info centra za mlade:
opružati usluge informiranja mladih bez naknade, minimalno 40 sati tjedno (prema potrebi uključujući i vikende),
oimati voditelja Info centra(ovisno o potrebama mladih u zajednici Lokalni info centar može imati i druge djelatnike i vanjske stručne suradnike),
oLokalni info centar za mlade provodi aktivnosti na području jedne ili više jedinica lokalne samouprave,
d.Sve aktivnosti u okviru Grupe aktivnosti 3 su obavezne aktivnosti.
Grupa aktivnosti 4:Aktivnosti usmjerene na prevenciju nasilja
1.aktivnosti usmjerene na osiguravanje psihosocijalnog tretmana za mlade počinitelje nasilja, žrtve nasilja te psihosocijalne podrške mladima rizičnog ponašanja,
2.aktivnosti usmjerene na jačanje vršnjačke podrške te prevencije nasilja među mladima, na uzajamno poštivanje različitosti i ljudskih prava te poticanje solidarnosti i tolerancije.
Grupa aktivnosti 5: Aktivnosti usmjerene na povećanje znanja i vještina, zapošljivosti i konkurentnosti na tržištu rada te poticanje socijalnog uključivanja
1.aktivnosti usmjerene na razvoj socijalnih vještina, radnih navika i drugih vještina koje povećavaju konkurentnost mladih na tržištu rada, te alata i modela suradnje s poslodavcima i obrazovnim institucijama,
2.aktivnosti usmjerene na aktivaciju mladih u NEET statusu (mladi koji nisu u sustavu obrazovanja, zapošljavanja ili osposobljavanja) te programa usmjerenih na neformalno obrazovanje mladih za stjecanje relevantnih znanja, vještina i stavova kod mladih (od tečajeva stranih jezika, samoobrane, sigurnosti na internetu, do treninga na temu ljudskih prava, nenasilno rješavanje sukoba i slično),
3.aktivnosti usmjerene na prevenciju socijalne isključenosti mladih kroz razvoj i provedbu savjetodavnih, edukativnih i informativnih programa usmjerenih na osobni i profesionalni razvoj mladih u riziku od socijalne isključenosti, na jačanje vršnjačke podrške mladima u riziku od socijalne isključenosti, na podizanje svijesti javnosti o rizicima i problemima socijalno isključenih mladih,
4.aktivnosti umjerene na informiranje i educiranje o samozapošljavanju i društvenom poduzetništvu,
5.aktivnosti usmjerene na razvoj i provedbu programa mobilnosti,
6.pomoć u učenju.
Grupa aktivnosti 6:Zagovaračke aktivnosti i aktivnosti usmjerene na jačanje društvene participacije mladih kroz kontinuirani dijalog i njihovo aktivno uključivanje u kreiranje politika i strategija koje se tiču mladih
1.aktivnosti usmjerene na umrežavanje organizacija mladih i povezivanje s neformalnim inicijativama mladih u svrhu zagovaranja zajedničkih interesa i podrška manjim/lokalnim udrugama mladih i za mlade te neformalnim inicijativama mladih za uključivanje u javne politike na lokalnoj, regionalnoj, nacionalnoj te europskoj razini,
2.aktivnosti usmjerene na provedbu neformalnog obrazovanja mladih o političkim procesima i mogućnostima uključivanja u donošenje odluka.
Grupa aktivnosti 7: Promidžba i vidljivost
1.tiskani materijali (letci, brošure, plakati);
2.organiziranje svečanih događanja s ciljem promicanja ciljeva i rezultata projekata;
3.ažuriranje web-stranica prijavitelja s relevantnim podacima o provedbi projekta;
4.informiranje prema svim ciljnim skupinama kako je to predviđeno u sklopu Upute za korisnike (informiranje, komunikacija i vidljivost);
5.ostale promidžbene aktivnosti propisane i predviđene unutar pravila informiranja i vidljivosti unutar strukturnih fondova.
NAPOMENA:
U okviru Skupine 1 prihvatljivi su troškovi nabave opreme za provedbu projektnih aktivnosti (namještaja, informatičke i telekomunikacijske opreme, uredske opreme, opreme za slobodne/društvene aktivnosti te ostale opreme) u iznosu do 10% izravnih troškova projekta. Troškovi nabave opreme su prihvatljiv trošak ukoliko se jasno mogu povezati s projektnim aktivnostima, odnosno ukoliko doprinose ostvarenju ciljeva projekta.
Prijavitelj pri provedbi projektnih aktivnosti mora osigurati poštovanje načela jednakih mogućnosti, ravnopravnosti spolova i nediskriminacije.
SKUPINA 2: OSNIVANJE I DJELOVANJE CENTARA ZA MLADE
Grupa aktivnosti 1: Upravljanje projektom i administracija
1.angažiranje osoba koje će biti zadužene za poslove upravljanja i administracije projekta,
2.ostale aktivnosti povezane s upravljanjem projektom.
Grupa aktivnosti 2: Aktivnosti Centara za mlade
1.aktivnosti savjetovanja i informiranja (obavezna aktivnost),
2.provedba programa neformalnog obrazovanja koje vode stjecanju relevantnih znanja, vještina i stavova kod mladih (npr. treninzi na temu ljudskih prava, rješavanja sukoba, tečajevi stranih jezika, samoobrane, sigurnosti na internetu i slično) (obavezna aktivnost),
3.aktivnosti organizacije slobodnog vremena (obavezna aktivnost),
4.aktivnosti usmjerene podršci inicijativama mladih u zajednici (u vidu korištenja prostora Centra za mlade, savjetodavne podrške, provedbe edukacija i slično) (obavezna aktivnost),
5.rad s mladima koji su prerano napustili obrazovanje, mladima rizičnog ponašanja, problemima u ponašanju te mladima u sukobu sa zakonom, pružanje podrške mladim beskućnicima, pružanje savjetovanja u području zdravlja,
6.provedba programa usmjerenih na povećanje socijalnih vještina i zapošljivosti
7.aktivnosti usmjerene na aktivno sudjelovanje (suradnja s civilnim društvom, uključivanje u procese donošenja odluka, uključivanje mladih u vođenje aktivnosti centra za mlade i njegovo upravljanje, zagovaranje, volontiranje…),
8.kulturne aktivnosti,
9.međunarodni rad s mladima,
10.aktivnosti vršnjačke edukacije, pomoći u učenju i profesionalnog usmjeravanja,
11.provedba istraživanja o potrebama, problemima i potencijalima mladih u lokalnoj zajednici,
12.resursna podrška civilnome društvu i udrugama mladih u lokalnoj zajednici (u vidu korištenja prostora Centra za mlade, savjetodavne, organizacijske podrške i slično),
13.jačanje kapaciteta zaposlenika Centra za mlade,
14.nabava opreme za provedbu projektnih aktivnosti (namještaja, informatičke i telekomunikacijske opreme, uredske opreme, opreme za slobodne/društvene aktivnosti te ostale opreme u maksimalnom iznosu do 20% vrijednosti projekta).
NAPOMENE:
a.Aktivnosti u okviru Grupe aktivnosti 2 moraju se provoditi u okviru Centara za mlade,
b.Centar za mlade je multifunkcionalan, javno dostupan prostor u kojem se kontinuirano provodi rad s mladima i koji nudi ostale aktivnosti i programe za mlade koji se temelje na njihovim stvarnim potrebama u lokalnoj zajednici,
c.Aktivnosti 1 – 5 u okviru Grupe aktivnosti 2 su obavezne aktivnosti.
d.U okviru Skupine 2 prihvatljivi su troškovi nabave opreme za provedbu projektnih aktivnosti (namještaja, informatičke i telekomunikacijske opreme, uredske opreme, opreme za slobodne/društvene aktivnosti te ostale opreme) u iznosu do 20% izravnih troškova projekta. Troškovi nabave opreme su prihvatljiv trošak ukoliko se jasno mogu povezati s projektnim aktivnostima, odnosno ukoliko doprinose ostvarenju ciljeva projekta.
Grupa aktivnosti 3: Promidžba i vidljivost
-tiskani materijali (letci, brošure, plakati);
-organiziranje svečanih događanja s ciljem promicanja ciljeva i rezultata projekata;
-ažuriranje web-stranica prijavitelja s relevantnim podacima o provedbi projekta;
-informiranje prema svim ciljnim skupinama kako je to predviđeno u sklopu Upute za korisnike (informiranje, komunikacija i vidljivost);
-ostale promidžbene aktivnosti propisane i predviđene unutar pravila informiranja i vidljivosti unutar strukturnih fondova.
Sljedeće vrste aktivnosti nisu prihvatljive:
-aktivnosti koje se odnose isključivo ili većinski na pojedinačno financiranje sudjelovanja na radionicama, seminarima, konferencijama i kongresima,
-aktivnosti koje se odnose isključivo ili većinski na pojedinačne stipendije za studije ili radionice,
-aktivnosti koje se odnose isključivo na razvoj strategija, planove i druge slične dokumente,
-aktivnosti koje se odnose isključivo ili većim dijelom na kapitalne investicije u zemljišta, zgrade, vozila,
-aktivnosti koje se odnose isključivo na istraživanje,
-aktivnosti vezane uz ostvarivanje dobiti,
-donacije u dobrotvorne svrhe,
-zajmovi drugim organizacijama ili pojedincima itd.,
-aktivnosti i projekti koji su povezani s političkim ili vjerskim aktivnostima,
-jednokratni događanja poput konferencija, okruglih stolova, seminara ili sličnih događanja. Takve aktivnosti se mogu financirati samo ako su dijelom šireg projekta. U tu svrhu, same pripremne aktivnosti za konferenciju i slična događanja ne predstavljaju takav širi projekt,
-projekti čije aktivnosti su isključivo odnosi s javnošću,
-aktivnosti koje se tiču isključivo pravne zaštite.
Općenito, aktivnosti koje ne doprinose ostvarivanju općeg i specifičnih ciljeva ovog Poziva nisu prihvatljive za financiranje.
Nacrt ključnih elemenata ESF Poziva na dostavu projektnih prijedloga
„Podrška programima usmjerenim mladima“
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
1. UVOD
Okvir za korištenje instrumenata kohezijske politike Europske unije (EU) u Republici Hrvatskoj u razdoblju 2014.-2020. reguliran je Sporazumom o partnerstvu između Republike Hrvatske i Europske Komisije za korištenje strukturnih i investicijskih fondova EU-a za rast i radna mjesta u razdoblju 2014.-2020. (u daljnjem tekstu: Sporazum o partnerstvu). Sporazum o partnerstvu opisuje način na koji će Republika Hrvatska pristupiti ispunjavanju zajedničkih ciljeva strategije Europa 2020, kao i nacionalnih ciljeva, uz pomoć sredstava iz proračuna EU koja su joj dodijeljena kroz višegodišnji financijski okvir za razdoblje 2014.-2020. godine.
Operativni program Učinkoviti ljudski potencijali 2014.-2020. (OP ULJP) je plansko programski dokument u kojem se detaljno opisuju i razrađuju mjere i aktivnosti za učinkovitu provedbu i korištenje Europskog socijalnog fonda, jednog od glavnih instrumenta Europske unije usmjerenog na pružanje potpora za ulaganje u ljudski kapital i jačanje konkurentnosti europskog gospodarstva, a koji je usvojen Provedbenom odlukom Europske komisije od 17. prosinca 2014. godine C(2014)10150).
Osnovni cilj Operativnog programa Učinkoviti ljudski potencijali je pridonijeti rastu zapošljavanja i jačanju socijalne kohezije u Hrvatskoj. Operativnim su programom razrađena ulaganja u četiri temeljna područja: zapošljavanje i tržište rada, socijalno uključivanje, obrazovanje i cjeloživotno učenje te potpora javnoj upravi.
Aktivnosti financirane iz sredstava Europskog socijalnog fonda pomažu ljudima da unaprijede svoje vještine i lakše se integriraju na tržište rada, usmjerene su na borbu protiv siromaštva i socijalne isključenosti te na poboljšanje učinkovitosti javne uprave.
Ovaj Poziv provodit će se u okviru OP ULJP, Prioritetne osi 2: Socijalno uključivanje, Specifičnog cilja 9.i.1: Aktivna uključenost, uključujući s ciljem promicanja jednakih mogućnosti te aktivnog sudjelovanja i poboljšanja zapošljivosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
2. POJMOVI I KRATICE
Operativni program „Učinkoviti ljudski potencijali“ 2014.-2020. (OP ULJP 2014.-2020.) - Operativni program za financijsko razdoblje 2014.-2020. odobren Odlukom Europske komisije od 17. prosinca 2014. godine.
Projekt/Operacija - projekt za financiranje odabire Upravljačko tijelo, ili se odabire pod njegovom nadležnošću, a u skladu s kriterijima koje je utvrdio Odbor za praćenje (OzP), a provodi ga Korisnik. Provedbom projekata omogućuje se ostvarenje ciljeva pripadajuće prioritetne osi. Za potrebe ovih Uputa za prijavitelje, izraz „projekt“ ima isti smisao kao „operacija“.
Upravljačko tijelo (UT) - središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove rada i mirovinskoga sustava.
Posredničko tijelo (PT) - nacionalno ili javno tijelo kojemu je Upravljačko tijelo delegiralo određene funkcije u provedbi Operativnog programa. Posredničko tijelo razine 1 za Poziv na dostavu projektnih prijedloga „Podrška programima usmjerenim mladima“ je Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, a Posredničko tijelo razine 2 je Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva (NZRCD).
Poziv na dostavu projektnih prijedloga (PDP) - natječajna procedura kojom se potencijalne prijavitelje poziva na pripremu i prijavu prijedloga projekata za financiranje sukladno unaprijed definiranim kriterijima i postupcima.
Prijavitelj - svaka pravna osoba javnog ili privatnog prava, uključujući osobe privatnog prava registrirane za obavljanje gospodarske djelatnosti i subjekte malog gospodarstva (kako su definirani u Prilogu I. Uredbe 651/2014), koja je izravno odgovorna za pokretanje, upravljanje, provedbu i ostvarenje rezultata projekta, odgovoran za pripremu projektnog prijedloga i njegovo podnošenje na Poziv na dostavu projektnih prijedloga, u cilju dobivanja sufinanciranja za provedbu projekta.
Korisnik - uspješan prijavitelj s kojim se potpisuje Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava. Izravno je odgovoran za početak, upravljanje, provedbu i rezultate projekta. Pojam Korisnik, tamo gdje je primjenjivo označava Korisnika i njegove Partnere.
Partner - svaka pravna osoba javnog ili privatnog prava, uključujući osobe privatnog prava registrirane za obavljanje gospodarske djelatnosti i subjekte malog gospodarstva (kako su definirani u Prilogu I. Uredbe 651/2014) koja koristi dio projektnih sredstava i sudjeluje u provedbi projekta provodeći povjerene mu projektne aktivnosti.
Ciljna skupina - Skupina na koju projektne aktivnosti izravno utječu; izravni korisnici projektnih aktivnosti
Sudionik - sudionik je osoba koja sudjeluje i ima izravnu korist od ESF aktivnosti te za kojeg nastaje izdatak, a može se identificirati na način da se od njega traže osobni podaci.
Odbor za odabir projekata (OOP) - odbor kojeg imenuje nadležno tijelo, a u svrhu provođenja faze procjene kvalitete odnosno odabira operacije/projekta.
Odluka o financiranju - Odluka Posredničkog tijela razine 1 kojom se definira obveza nadoknade prihvatljivih troškova odobrenog projekta iz državnog proračuna i koja je temelj za potpisivanje Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava.
Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava - Ugovor sklopljen između Korisnika, Posredničkog tijela razine 1 i Posredničkog tijela razine 2 kojim se utvrđuje maksimalni iznos sredstava koji je dodijeljen projektu iz EU izvora i nacionalnog proračuna te drugi financijski i provedbeni uvjeti.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
3. PREDMET POZIVA I OPĆE INFORMACIJE
Suvremena generacija mladih u Hrvatskoj, kao i u većini zemalja europskog okruženja, sazrijeva u općim društvenim uvjetima koji se znatno razlikuju od onih u kojima su odrastale ranije generacije mladih.
Dosadašnji istraživački uvidi u svijetu i u Hrvatskoj pokazuju kako je prelazak mladih u tzv. svijet odraslih sve složeniji i dugotrajniji zbog duljeg trajanja institucionalnog obrazovanja, zahtjeva za kvalificiranijom i fleksibilnijom radnom snagom te porasta nezaposlenosti mladih kao posljedice gospodarskih kretanja. Naznačeni procesi rezultiraju i usporenim ulaskom u svijet rada, odnosno sporijim socioekonomskim osamostaljivanjem, što mlade prisilno zadržava u ovisnom položaju. Sve kasnije preuzimanje trajnih društvenih uloga te isključenost ili nedovoljna uključenost mladih u gospodarske, političke i društvene procese za posljedicu ima nedovoljnu društvenu integraciju mlade generacije. To znači da potencijali mladih kao najvitalnijeg, najfleksibilnijeg i potencijalno najinovativnijeg i najkreativnijeg segmenta suvremenog društva ostaju nedovoljno iskorišteni.
Prema Popisu stanovništva iz 2011. godine u Republici Hrvatskoj živi 794.901 mladih u dobi od 15 do 29 godina života. Da bi se tako velik i značajan potencijal iskoristio, mladima je potrebno osigurati produktivan rad i integraciju u društvo.
Stopa nezaposlenosti mladih u Hrvatskoj bila je visoka i tijekom gospodarski povoljnih godina posljednjeg desetljeća, a trenutna kriza i rastuća nezaposlenost utjecala je na mlade još više. Nezaposlenost mladih nije samo problem u Hrvatskoj, već je taj izazov prisutan i na EU razini. U siječnju 2017. godine, u evidenciji nezaposlenih osoba pri Hrvatskom zavodu za zapošljavanje bilo je ukupno 70.219 nezaposlenih mladih osoba u dobi od 15 do 29 godina (Izvor: https://statistika.hzz.hr/), od čega 10.679 (4,4 %) osoba od 15 do 19 godina, 29.709 (12,2 %) od 20 do 24 godine, 29.831 (12,2 %) od 25 do 29 godina (Izvor: Mjesečni statistički bilten Hrvatskog zavoda za zapošljavanje 1/2017.). Prema podacima EUROSTAT-a, u studenom 2016. godine, Hrvatska je sa stopom anketne nezaposlenosti mladih u dobi od 15-24 godine od 28% bila peta zemlja EU po visini stope nezaposlenosti mladih (iza Grčke, Španjolske, Italije i Cipra), dok je stopa nezaposlenosti mladih na razini EU-28 u istom periodu bila 18,6% (Izvor: Eurostat).
Mladi doživljavaju nezaposlenost kao najveći problem svoje skupine jer izravno utječe na mogućnost osamostaljivanja, planiranja budućnosti, izgradnje vlastitih vještina. U posebno osjetljivoj situaciji su mladi koji prijevremeno napuste obrazovanje te je važno ponuditi im načine i motivirati ih za povratak u sustav formalnog obrazovanja te potaknuti na neformalno obrazovanje. Inicijativama neformalnog obrazovanja može se pomoći mladim ljudima da razviju vještine koje pridonose zapošljivosti te da se osposobe za samozapošljavanje koje također dovodi do razvoja različitih vještina i pruža značajnu fleksibilnost na tržištu rada. Osposobljavanje za poduzetništvo može biti važno za poticanje samostalnosti, osobni razvoj i blagostanje mladih. Pri tome je potrebno promicati model društvenog poduzetništva, čiji je primarni cilj doprinos općoj dobrobiti društva.
Nadalje, Hrvatska ima jednu od najviših stopa osoba u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti u EU, u iznosu od 29,3% 2014. godine (Izvor: Eurostat), a Strategija borbe protiv siromaštva i socijalne isključenosti u Republici Hrvatskoj (2014. – 2020.) izdvaja mlade kao jednu od četiri skupine u najvećem riziku. Suvremeni problemi, kao što su visoka stopa nezaposlenosti mladih u Republici Hrvatskoj, produljenje vremena ovisnosti o roditeljima, dovode do pojave sve većeg broja mladih koji se nalaze u riziku od socijalne isključenosti sukladno kategorijama obrazovanja, stanovanja, zapošljavanja, siromaštva i zdravstvene skrbi. Navedeno zahtijeva veliku angažiranost različitih sustava potpore skupinama mladih, a kao sve značajniji pružatelji preventivnih usluga i usluga potpore mladima u riziku od socijalne isključenosti javljaju se organizacije civilnog društva.
Slobodno vrijeme bi trebalo biti poligon za poželjne i dugotrajne socijalizacijske učinke jer se učenje zbiva na neformalan način i u skladu s interesima mladih. Mladi traže osnivanje prepoznatljivih središta okupljanja koji im ne bi služili samo za zabavu nego i za informiranje i učenje kroz druženje ( Potrebe, problemi i potencijali mladih u Hrvatskoj, Istraživački izvještaj ).
Nedostatak sustavnog ulaganja u infrastrukturu za rad i djelovanje mladih je identificiran kao jedan od ključnih problema u Nacionalnom programu za mlade za razdoblje od 2014. do 2017. godine. Nepoticajno okruženje i nepostojanje materijalnih uvjeta za osmišljavanje i provedbu aktivnosti koje bi bile usmjerene na informiranje, obrazovanje, osvještavanje i organiziranje mladih rezultira pasivnošću mladih u društvenom i političkom pogledu. Stoga je u mjeri 5.1.4 Osiguravanje programske potpore udrugama koje pružaju usluge centara za mlade Nacionalnog programa za mlade za razdoblje od 2014. do 2017. godine istaknuta potreba osnivanja i djelovanja Centara za mlade , kao središnjih mjesta za provedbu široke lepeze aktivnosti mladih i za mlade u lokalnoj zajednici, zatim Klubova za mlade usmjerenih na organizaciju slobodnog vremena mladih, kao i Informativnih centara usmjerenih na pružanje usluga informiranja mladih.
Klubovi za mlade mogu biti inkubatori ideja i inicijativa jer tamo se, ako postoje materijalni uvjeti, mogu organizirati i provoditi različite aktivnosti: kulturne, medijske, sportske, socijalno-volonterske, društveno-političke i dr. Koncept klubova za mlade je prilika za samoorganiziranje mladih, izgradnju vlastitih punktova, mreža i struktura, gdje se uz odgovarajuću potporu mogu koncipirati i prakticirati različiti programi i projekti mladih i za mlade, usmjereni na njihovo socijalno aktiviranje.
U 2016. godini u Republici Hrvatskoj je djelovalo 10 Lokalnih info centara te 14 Klubova za mlade. Centri za mlade, kroz koje će se sustavno provoditi aktivnosti savjetovanja i informiranja, provedbe programa neformalnog obrazovanja koje vode stjecanju relevantnih znanja, vještina i stavova kod mladih, aktivnosti usmjerene na organizaciju slobodnog vremena te aktivnosti usmjerene podršci inicijativama mladih u zajednici, bit će uspostavljeni kroz projekte koji će se financirati u okviru ove operacije.
Nadalje, mladima je nužna primjerena razina informiranosti o njihovim pravima i mogućnostima te o programima i uslugama koje im se nude (školske i izvanškolske aktivnosti, posebni i dopunski oblici obrazovanja, neformalno obrazovanje, angažman na pojedinim projektima, stipendiranje, zapošljavanje i razvoj karijere, socijalno, zdravstveno i dopunsko osiguranje, pravna zaštita, financiranje stanovanja, dobrovoljni rad, sportske i kulturne aktivnosti, duhovnost, pomoć u kriznim stanjima, mobilnost, omladinski turizam i drugo), što im se može omogućiti putem Info-centara za mlade koji utječu na razinu informiranosti mladih i stupanj njihova društvenoga djelovanja. Lokalni info-centri za mlade usmjereni su na manja lokalna područja.
Mlade je potrebno doživljavati kao aktivne članove društva, te ih konstantno osnaživati na području ljudskih prava i demokratskog građanstva. što podrazumijeva „vježbanje“ mladih za preuzimanje i prakticiranje uloge aktivnog građanina u različitim segmentima društvenog života, kroz različite institucionalne i izvaninstitucionalne projekte i aktivnosti, dok s druge strane podrazumijeva mogućnost da projekti i aktivnosti koje mladi koncipiraju i provode konkretno pridonose podizanju opće razine kritičkog mišljenja i javne rasprave u društvu, promjeni društvene klime i rješavanju pojedinih društvenih problema.
Prema Svjetskom izvješću o stanju volonterstva, mladi ljudi predstavljaju ogroman potencijal za razvoj te je stoga iznimno važno podržati sve oblike njihovog aktivnog sudjelovanja, uključujući i volontiranje, koje ima važnu ulogu u razvoju samopoštovanja i socijalnih vještina, otvara prostore u kojima će mladi ljudi moći slobodno izraziti svoje mišljenje u traganju za odgovorima na potrebe zajednice te predstavlja način za stjecanje znanja i vještina koje mogu biti korisne i za tržište rada.
Ovim se Pozivom također želi potaknuti osnivanje Centara za mlade kao multifunkcionalnih, javno dostupnih prostora u kojima se kontinuirano provodi rad s mladima i koji nudi ostale aktivnosti i programe za mlade koji se temelje na njihovim stvarnim potrebama u lokalnoj zajednici. U svrhu što učinkovitijeg djelovanja važno je da navedeni centri razvijaju suradnju s relevantnim institucijama i organizacijama u lokalnoj zajednici (lokalna vlast, škole, centri za socijalnu skrb, dom zdravlja, lokalna poslovna zajednica itd.). Za kvalitetno djelovanje centara za mlade važno je osigurati odgovarajuća ulaganja u informatičku tehnologiju te ostalu opremu i prostor prilagođen za provedbu različitih aktivnosti.
U svrhu stvaranja uvjeta za trajnu dobrobit mladih, te njihovo aktivno, potpuno i odgovorno sudjelovanje u društvenoj zajednici važna je djelotvorna prevencija nasilja među mladima koja iziskuje sinergijsko djelovanje državnih i javnih institucija, organizacija civilnog društva, te ostalih društvenih dionika. Udruge kao najbrojniji oblik organizacija civilnog društva već dugi niz godina provode u lokalnim zajednicama brojne preventivne projekte i programe na ovom području, no potrebno je dodatno osnažiti suradnju s organizacijama civilnog društva i ostalim lokalnim dionicima u svrhu većih učinaka preventivnih programa i projekata.
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku nastoji odgovoriti na neke od navedenih izazova putem Poziva za prijavu projekata usmjerenih mladima i Poziva za prijavu projekata udruga u području prevencije nasilja nad i među djecom i mladima. Odobrenim projektima financijska potpora se pruža iz raspoloživih sredstava dijela prihoda od igara na sreću i Državnog proračuna.
U okviru Poziva za financiranje projekata usmjerenih mladima tijekom 2015. godine financirano je 28 programa (14 klubova za mlade, 4 Regionalna info-centra za mlade, 3 programa usmjerena na mobilnost mladih te 7 programa usmjerenih na rad s mladima u NEET statusu) te 41 projekt (14 projekata usmjerenih na aktivno sudjelovanje mladih u društvu, 12 lokalnih info centara za mlade, 8 lokalnih i regionalnih programa za mlade te 7 projekata usmjerenih na osposobljavanje za poduzetništvo i samo zapošljavanje). Ukupan iznos, za programe i projekte u 2015. godini, iznosio je 6.886.881,00 kn (programi 3.992.475,00 kn, projekti 2.894.406,00 kn). U okviru Poziva za financiranje projekata usmjerenih mladima tijekom 2016. godine nastavljeno je financiranje 28 programa (14 klubova za mlade, 4 Regionalna info-centra za mlade, 3 programa usmjerena na mobilnost mladih te 7 programa usmjerenih na rad s mladima u NEET statusu) te je financiran 51 projekt (17 projekata usmjerenih na aktivno sudjelovanje mladih u društvu, 10 lokalnih info centara za mlade, 13 lokalnih i regionalnih programa za mlade te 11 projekata usmjerenih na osposobljavanje za poduzetništvo i samo zapošljavanje. Ukupan iznos, za projekte u 2016. godini, iznosio je 4.300.000,00 kn, a za drugu godinu programa, doznačeno je 3.992.475,00 kn.
U okviru Poziva za prijavu projekata usmjerenih prevenciji nasilja nad i među djecom i mladima, tijekom 2015. godine financiran je 31 projekt u ukupnom iznosu od 3.500.000,00 kn, a u 2016. godini 37 projekta u ukupnom iznosu od 4.000.000,00 kn. Poziv je osobito usmjeren prevenciji nasilja među mladima (nenasilnom rješavanju sukoba među mladima, edukacijama o prihvaćanju različitosti među mladima i dr.), prevenciji nasilja u partnerskim vezama među mladima, prevenciji elektroničkog nasilja nad i među djecom i mladima.“
Iz dosadašnjeg iskustva, uočava se potreba dodatnog osnaživanja udruga mladih i za mlade i korištenja njihovog potencijala da pridonesu kvalitetnom provođenju slobodnog vremena mladih, informiranju, savjetovanju, poticanju na aktivno sudjelovanje u društvu, razvoju socijalnih vještina i kompetencija potrebnih za konkurentnost na tržištu rada, prevenciji socijalne isključenosti i nasilja. Korištenjem sredstava iz Europskog socijalnog fonda omogućit će se razvoj, unapređenje kvalitete i dosega nekih od postojećih inicijativa te realizacija novih odgovora na ranije opisanu problematiku. Također, poticanjem partnerstava na lokalnoj i regionalnoj razini osigurat će se veća regionalna rasprostranjenost usluga za mlade, kao i veći kontinuitet u pružanju usluga za mlade koje su do sada financirane u okviru nacionalnih programa, odnosno održivost navedenih usluga.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
4. CILJEVI POZIVA NA DOSTAVU PROJEKTNIH PRIJEDLOGA
Opći cilj: Povećati socijalnu uključenost mladih.
Specifični ciljevi :
1. Potaknuti kvalitetno provođenje slobodnog vremena mladih,
2. Povećati informiranost mladih i pružiti usluge savjetovanja o temama relevantnim za mlade,
3. Prevencija nasilja među mladima,
4. Unaprijediti razvoj socijalnih vještina i kompetencija koje pridonose konkurentnosti na tržištu rada i socijalnom uključivanju mladih,
5. Potaknuti aktivno sudjelovanje mladih u društvu.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
5. CILJNE SKUPINE POZIVA:
1. mlade osobe u dobi od 15 do 30 godina,
2. nezaposlene mlade osobe u dobi od 15 do 30 godina,
3. stručnjaci koji rade s mladima.
NAPOMENE:
Nezaposlene osobe su osobe koje nemaju posao, raspoložive su za posao i aktivno traže posao. Osobe koje se smatraju registriranim nezaposlenim osobama u skladu s nacionalnim definicijama, uvijek se uključuju u ovu definiciju, čak i ukoliko ne ispunjavaju sva tri navedena kriterija.
Ciljna skupina „stručnjaci koji rade s mladima“ odnosi se na stručnjake koji rade s mladima koji će u okviru projekta sudjelovati u aktivnostima koje doprinose jačanju znanja i vještina stručnjaka koji rade s mladima (edukacije, treninzi, radionice).
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
6. POKAZATELJI PROVEDBE (INDIKATORI)
Projektni prijedlozi moraju pridonijeti ispunjavanju minimalno jednog specifičnog cilja ovog Poziva, kao i uspješnosti provedbe cjelokupnog Operativnog programa, mjereno pokazateljima provedbe, kako je propisano u nastavku.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
6.1 Nazivi i opisi pokazatelja Operativnog programa „Učinkoviti ljudski potencijali“
CO06 Mlađi od 25 godina
mlade osobe u dobi od 15 do 25 godina koje sudjeluju u aktivnostima i imaju izravnu korist od ESF aktivnosti, te za koje nastaje izdatak (izravno ili neizravno), a može se identificirati na način da se od njih traže osobni podaci. Dob sudionika računa se od datuma rođenja i određuje na dan ulaska u ESF operaciju.
CO01 Nezaposleni, uključujući dugotrajno nezaposlene
Odnosi se na osobe iz pokazatelja CO06 ili PO koje su ujedno i nezaposlene. Nezaposlene osobe su osobe koje nemaju posao, raspoložive su za posao i aktivno traže posao. Osobe koje se smatraju registriranim nezaposlenim osobama u skladu s nacionalnim definicijama, uvijek se uključuju u ovu definiciju, čak i ukoliko ne ispunjavaju sva tri navedena kriterija.
Definicija dugotrajno nezaposlenih osoba razlikuje se ovisno o dobi:
◊ Mladi (< 25 godina) – kontinuirano nezaposleni dulje od 6 mjeseci (>6 mjeseci).
◊ Odrasli (25 godina ili više) – kontinuirano nezaposleni dulje od 12 mjeseci (> 12 mjeseci).
Definicija "nezaposlenih" identična je definiciji "Nezaposleni, uključujući dugotrajno nezaposleni (gore), pri čemu je pokazatelj "dugotrajno nezaposleni" pod-grupa.
Dodatno:
Odnosi se na definiciju nezaposlenih Ankete radne snage, kao i nezaposlene koji su registrirani.
Redovni studenti, čak i ukoliko ispunjavaju kriterije za nezaposlene u skladu s definicijom, smatraju se "neaktivnima".
Osobe koje imaju pravo na rodiljni dopust (majka ili otac) dok su nezaposleni uvijek se smatraju „nezaposlenima“.
Status na tržištu rada određuje se na datum ulaska u ESF operaciju.
Dob sudionika računa se od datuma rođenja te utvrđuje na dan ulaska u operaciju.
CR04 Sudionici koji imaju posao, uključujući samozaposlene, po prestanku sudjelovanja
Osobe navedene pod pokazatelj CO01, koje su primile ESF podršku kroz aktivnosti projekta, a koje su zaposlene, uključujući samozaposlene, neposredno po prestanku sudjelovanja u ESF operaciji.
"Po prestanku sudjelovanja" podrazumijeva razdoblje do 4 tjedna od dana kada je sudionik izašao iz operacije.
SO202 Nezaposleni koji sudjeluju u osposobljavanju
Osobe navedene pod pokazateljem CO01 a koje su sudjelovale u edukaciji, radionici ili drugom obliku stručnog osposobljavanja financiranog iz projekta koji će doprinijeti njihovoj zapošljivosti.
SO201 Broj aktivnosti za podizanje svijesti/javne kampanje
Aktivnosti za podizanje svijesti/javne kampanje su organizirani, sistematični napori kroz različite komunikacijske medije, usmjereni na senzibilizaciju šire javnosti u svrhu promocije socijalne uključenosti i/ili borbe protiv siromaštva te bilo kojeg oblika diskriminacije.
SR201 Broj nezaposlenih sudionika koji su završili program osposobljavanja
Osobe navedene pod pokazateljem SO202, koje su završile program osposobljavanja financiran iz projekta te su dobile potvrdu o završetku istog.
SO203 Stručnjaci koji su sudjelovali u osposobljavanju
Stručnjaci koji rade s mladima koji su sudjelovali na treningu, edukaciji ili radionici u cilju stjecanja adekvatnog znanja i/ili vještina za jačanje kapaciteta.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
6.2 Nazivi i opisi pokazatelja operacije
PO Mlade osobe u dobi od 26 do 30 godina
Mlade osobe u dobi od 26 do 30 godina koje sudjeluju u aktivnostima i imaju izravnu korist od ESF aktivnosti, a mogu se identificirati na način da se od njih traže osobni podaci.
Dob sudionika računa se od datuma rođenja i određuje na dan ulaska u ESF operaciju.
Projekti koji izravno ne doprinose jednom od sljedećih pokazatelja neće se smatrati prihvatljivima za financiranje:
CO06 Mlađi od 25 godina,
CO01 Nezaposleni, uključujući dugotrajno nezaposlene,
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
7. FINANCIRANJE
Ukupna planirana financijska alokacija u okviru ovog Poziva na dostavu projektnih prijedloga iznosit će 12.000.000,00 kn.
(Ukupna) Bespovratna sredstva 100 %: 12.000.000,00 kn
Sredstva Europske unije (85%): 10.200.000,00 kn
Sredstva Državnog proračuna (15%): 1.800.000,00 kn
Ukupna financijska alokacija za Skupinu 1 : 9.000.000,00 kn
Najniži iznos bespovratnih sredstava u okviru Skupine 1: 100.000,00 kn
Najviši iznos bespovratnih sredstava u okviru Skupine 1: 700.000,00 kn
Ukupna financijska alokacija za Skupinu 2: 3.000.000,00 kn
Najniži iznos bespovratnih sredstava u okviru Skupine 2: 1.000.000,00 kn
Najviši iznos bespovratnih sredstava u okviru Skupine 2: 1.500.000,00 kn
Ministarstvo za demografiju, mlade, obitelj i socijalnu politiku može osigurati dodatna sredstva za ovaj Poziv. Također, Ministarstvo za demografiju, mlade, obitelj i socijalnu politiku zadržava pravo ne dodijeliti sva raspoloživa sredstva te preraspodijeliti sredstva između dvije Skupina Poziva.
Intenzitet potpore po pojedinom Projektu može iznositi do 100% prihvatljivih troškova, odnosno prijavitelji/partneri nisu dužni osigurati sufinanciranje projekta iz vlastitih sredstava.
U ovom pozivu na dostavu projektnih prijedloga PT osigurava Korisnicima isplatu predujma u najvišem iznosu od 40% bespovratnih sredstava.
Proračunski i izvanproračunski korisnici državnog proračuna kao i proračunski korisnici treće razine sukladno Podacima iz registra proračunskih i izvanproračunskih korisnika za 2017. godinu (Narodne novine br. 50/16) potrebna sredstva za provedbu projekta osiguravaju u sklopu državnog proračuna slijedeći odredbe Zakona o proračunu, Zakona o izvršenju proračuna i Upute za izradu prijedloga državnog proračuna Republike Hrvatske Ministarstva financija za razdoblje planiranja od tri godine. Takvim korisnicima ne isplaćuje se predujam.
Prijavitelji na Poziv na dostavu projektnih prijedloga ne smiju prijaviti aktivnosti projekta za čiju su provedbu već dobili sredstva iz drugih javnih izvora.
Aktivnosti projekta prijavljene za ovaj Poziv na dostavu projektnih prijedloga ne smiju biti dvostruko financirane.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
8. KRITERIJI PRIHVATLJIVOSTI
Na Poziv na dostavu projektnih prijedloga prijavitelj se može prijaviti sam ili u projektnom partnerstvu, pri čemu projektno partnerstvo čini najviše 5 pravnih osoba (prijavitelj i 4 projektna partnera.
U okviru pojedine Skupine, Prijavitelj ne može dostaviti više od jedne prijave na ovaj Poziv na dostavu projektnih prijedloga. Ukoliko prijavitelj dostavi više od jednog prijedloga u okviru iste Skupine, u obzir će se uzeti onaj projektni prijedlog koji je prvo službeno zaprimljen od strane Nacionalne zaklade za razvoj civilnog društva.
Prijavitelj može istovremeno biti partner u drugoj prijavi. Partneri mogu sudjelovati u više od jedne prijave.
Prijavitelj se može prijaviti na više od jedne skupine, ali u okviru zasebnih projektnih prijedloga. U okviru jednog projektnog prijedloga nije dozvoljeno prijavljivanje na više od jedne skupine. Takvi projektni prijedlozi će biti isključeni iz postupka.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
8.1 Kriteriji prihvatljivosti prijavitelja
Prijavitelj mora ispunjavati sljedeće uvjete:
1.biti pravna osoba sa sljedećim pravnim statusom:
a) udruga koja u svojem temeljnom aktu ima definirano da djeluje neprofitno i da je ciljno i prema djelatnostima opredijeljena za rad s mladima i za mlade i koja je na zadnji dan roka za dostavu prijava najmanje jednu godinu upisana u Registar udruga i djeluje najmanje jednu godinu,
b) savez, zajednica, mreža, koordinacija ili drugi oblik udruživanja udruga (Sukladno čl. 20 Zakona o udrugama (NN 074/2014)) koja u svojem temeljnom aktu ima definirano da djeluje neprofitno i da je ciljno i prema djelatnostima opredijeljena za rad s mladima i za mlade i koja je na zadnji dan roka za dostavu prijava najmanje jednu godinu upisana u Registar udruga i djeluje najmanje jednu godinu,
c) jedinice lokalne i regionalne samouprave osnovane temeljem Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (NN 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08 , 36/09, 150/11, 144/12 i 19/13 - pročišćeni tekst) ili Zakona o Gradu Zagrebu (NN 62/01, 125/08, 36/09, 119/14).
Prijavitelj mora u prijavi priložiti kopiju dokumenta o registraciji ili drugog odgovarajućeg temeljnog akta iz kojega je razvidno djelovanje pravne osobe i druge odredbe ove točke .
Prijavitelji moraju također ispunjavati sljedeće uvjete :
2. posjedovati dostatne financijske, pravne i operativne kapacitete za provedbu projekta samostalno ili u suradnji s Partnerima,
3. nema duga po osnovi javnih davanja koji prelazi iznos od deset kuna (neznatni porezni dug sukladno čl. 150 Općeg poreznog zakona) o kojima Porezna uprava vodi službenu evidenciju
4. nije u postupku predstečajne nagodbe, stečajnom postupku, postupku gašenja, postupku prisilne naplate ili u postupku likvidacije,
5. nije prekršio odredbe o namjenskom korištenju sredstava iz Europskog socijalnog fonda i drugih javnih izvora.
NAPOMENA:
U projektnim prijedlozima koje prijavljuju jedinice lokalne i regionalne samouprave ne mogu se provoditi sljedeće grupe aktivnosti unutar Skupine 1:
a. Grupa aktivnosti 2: Aktivnosti udruga mladih i udruga za mlade usmjerene na razvoj i pružanje usluga vezanih uz organizaciju slobodnog vremena mladih u okviru Skupine 1,
b. Grupa aktivnosti 3: Aktivnosti udruga mladih i udruga za mlade usmjerenih na razvoj i pružanje usluga informiranja i savjetovanja mladih u skladu s potrebama zajednice u okviru Skupine 2.
Jedinice lokalne i regionalne samouprave nisu prihvatljivi prijavitelji u okviru Skupine 2. Osnivanje i djelovanje Centara za mlade.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
8.2 Kriteriji prihvatljivosti partnera
Partneri na projektu moraju ispunjavati sljedeće uvjete:
1. biti pravna osoba sa sljedećim pravnim statusom:
a. udruga koja djeluje neprofitno i koja je na zadnji dan roka za dostavu prijava najmanje jednu godinu upisana u Registar udruga i djeluje najmanje jednu godinu,
b. savez, zajednica, mreža, koordinacija ili drugi oblik udruživanja udruga (Sukladno čl. 20 Zakona o udrugama (NN 074/2014)) koja djeluje neprofitno i koja je na zadnji dan roka za dostavu prijava najmanje jednu godinu upisana u Registar udruga i djeluje najmanje jednu godinu,
c. jedinice lokalne i regionalne samouprave osnovane temeljem Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (NN 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08 , 36/09, 150/11, 144/12 i 19/13 - pročišćeni tekst) ili Zakona o Gradu Zagrebu (NN 62/01, 125/08, 36/09, 119/14)
d. javna ustanova (isključujući središnja tijela državne uprave i Vladine urede)
Partner(i) mora(ju) ispunjavati sve uvjete prihvatljivosti kao i prijavitelj iz odlomka 8.1, točke 2 – 5.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
8.3 Kriteriji prihvatljivosti projekta
Projektne aktivnosti se moraju provoditi u Republici Hrvatskoj. Ukoliko je to opravdano i nužno za postizanje ciljeva projekta, pojedine aktivnosti (npr. studijska putovanja, razmjena primjera dobre prakse) moguće je organizirati izvan teritorija Republike Hrvatske.
Aktivnosti u inozemstvu moguće je provoditi samo ukoliko u aktivnosti sudjeluju i pripadnici ciljnih skupina 1 i/ili 2 (mlade osobe u dobi od 15 do 30 godina i nezaposlene mlade osobe u dobi od 15 do 30 godina).
Planirano trajanje provedbe projekata je od 12 do 24 mjeseca od dana sklapanja Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava.
Projektne aktivnosti su podijeljene u dvije Skupine.
Prihvatljive projektne aktivnosti unutar Skupina su grupirane po grupama aktivnosti projekta
SKUPINA 1: AKTIVNOSTI USMJERENE NA RAD S MLADIMA
Grupa aktivnosti 1:Upravljanje projektom i administracija
1. angažiranje osoba koje će biti zadužene za poslove upravljanja i administracije projekta,
2. ostale aktivnosti povezane s upravljanjem projektom.
Grupa aktivnosti 2:Aktivnosti udruga mladih i udruga za mlade usmjerene na razvoj i pružanje usluga vezanih uz organizaciju slobodnog vremena mladih
1. razvoj i provedba programa neformalnog obrazovanja, uključujući programe usmjerene na povećanje zapošljivosti,
2. aktivnosti s ciljem kvalitetnog provođenja slobodnog vremena za mlade,
3. aktivnosti potpore razvoju volonterskih aktivnosti mladih,
4. aktivnosti usmjerene na mlade u suradnji s institucijama i organizacijama koje su dionici na regionalnom/lokalnom području (poslodavci, obrazovne ustanove, Hrvatski zavod za zapošljavanje, zdravstvene ustanove, ustanove socijalne skrbi itd.).
NAPOMENE:
a. Aktivnosti u okviru Grupe aktivnosti 2 moraju se provoditi u okviru Klubova za mlade,
b. Klubom za mlade se smatra javni prostor namijenjen organiziranju slobodnog vremena mladih (mladima se smatraju osobe od 15. do 30. godina) u lokalnoj zajednici u kojoj mu je sjedište, a koji je organiziran od strane organizacija civilnog društva (udruga mladih i udruga za mlade),
c. Klub za mlade mora ispunjavati sljedeće uvjete, koji moraju biti definirani u Programu rada Kluba za mlade:
o pružati svakodnevni program/aktivnosti/usluge za mlade, minimalno 5 dana u tjednu ili 30 sati tjedno,
o omogućiti da veći dio programa kluba kreiraju i provode mladi za mlade,
o pružati mogućnost mladima za vlastitu organizaciju slobodnog vremena,
o ostvariti suradnju s lokalnom samoupravom, bilo osiguravanjem prostora za klub za mlade bez naknade, bilo sufinanciranjem aktivnosti kluba za mlade ili na neki drugi način,
o svojim aktivnostima pokrivati najmanje 3 različita područja interesa mladih (obrazovanje, zapošljavanje, aktivno sudjelovanje mladih, volonterstvo, zdravlje, sport, umjetnost i kreativni izričaj, mediji, kultura i slično),
o imati voditelja Kluba za mlade (ovisno o potrebama mladih u zajednici Klub za mlade može imati i druge djelatnike i vanjske stručne suradnike).
d. Sve aktivnosti u okviru Grupe aktivnosti 2 su obavezne aktivnosti.
Grupa aktivnosti 3: Aktivnosti udruga mladih i udruga za mlade usmjerenih na razvoj i pružanje usluga informiranja i savjetovanja mladih u skladu s potrebama zajednice
1. prikupljati informacije te pružati usluge informiranja i savjetovanja mladih u sljedećim područjima:
a. zapošljavanje i poduzetništvo,
b. obrazovanje i informatizacija,
c. socijalna politika,
d. zdravstvena zaštita i reproduktivno zdravlje,
e. aktivno sudjelovanje mladih u društvu,
f. kultura mladih i slobodno vrijeme,
g. mobilnost,
h. Garancija za mlade,
2. promovirati Garanciju za mlade,
3. izrada novih i ažuriranje novih i postojećih mrežnih stranica ili portala za informiranje mladih,
4. provoditi aktivnosti usmjerene provedbi strukturiranog dijaloga na lokalnoj razini,
5. jačanje kapaciteta voditelja i ostalih zaposlenika Info centara.
NAPOMENE:
a. Aktivnosti u okviru Grupe aktivnosti 3 moraju se provoditi u okviru Lokalnih info centara za mlade,
b. Lokalni info centar za mlade je javni prostor koji pruža informativne aktivnosti mladim osobama, a koji je organiziran od strane organizacija civilnog društva (udruga mladih i udruga za mlade),
c. Lokalni info centar za mlade mora ispunjavati sljedeće uvjete, koji moraju biti definirani u Programu Lokalnog info centra za mlade:
o pružati usluge informiranja mladih bez naknade, minimalno 40 sati tjedno (prema potrebi uključujući i vikende),
o imati voditelja Info centra (ovisno o potrebama mladih u zajednici Lokalni info centar može imati i druge djelatnike i vanjske stručne suradnike),
o Lokalni info centar za mlade provodi aktivnosti na području jedne ili više jedinica lokalne samouprave,
d. Sve aktivnosti u okviru Grupe aktivnosti 3 su obavezne aktivnosti.
Grupa aktivnosti 4:Aktivnosti usmjerene na prevenciju nasilja
1. aktivnosti usmjerene na osiguravanje psihosocijalnog tretmana za mlade počinitelje nasilja, žrtve nasilja te psihosocijalne podrške mladima rizičnog ponašanja,
2. aktivnosti usmjerene na jačanje vršnjačke podrške te prevencije nasilja među mladima, na uzajamno poštivanje različitosti i ljudskih prava te poticanje solidarnosti i tolerancije.
Grupa aktivnosti 5: Aktivnosti usmjerene na povećanje znanja i vještina, zapošljivosti i konkurentnosti na tržištu rada te poticanje socijalnog uključivanja
1. aktivnosti usmjerene na razvoj socijalnih vještina, radnih navika i drugih vještina koje povećavaju konkurentnost mladih na tržištu rada, te alata i modela suradnje s poslodavcima i obrazovnim institucijama,
2. aktivnosti usmjerene na aktivaciju mladih u NEET statusu (mladi koji nisu u sustavu obrazovanja, zapošljavanja ili osposobljavanja) te programa usmjerenih na neformalno obrazovanje mladih za stjecanje relevantnih znanja, vještina i stavova kod mladih (od tečajeva stranih jezika, samoobrane, sigurnosti na internetu, do treninga na temu ljudskih prava, nenasilno rješavanje sukoba i slično),
3. aktivnosti usmjerene na prevenciju socijalne isključenosti mladih kroz razvoj i provedbu savjetodavnih, edukativnih i informativnih programa usmjerenih na osobni i profesionalni razvoj mladih u riziku od socijalne isključenosti, na jačanje vršnjačke podrške mladima u riziku od socijalne isključenosti, na podizanje svijesti javnosti o rizicima i problemima socijalno isključenih mladih,
4. aktivnosti umjerene na informiranje i educiranje o samozapošljavanju i društvenom poduzetništvu,
5. aktivnosti usmjerene na razvoj i provedbu programa mobilnosti,
6. pomoć u učenju.
Grupa aktivnosti 6:Zagovaračke aktivnosti i aktivnosti usmjerene na jačanje društvene participacije mladih kroz kontinuirani dijalog i njihovo aktivno uključivanje u kreiranje politika i strategija koje se tiču mladih
1. aktivnosti usmjerene na umrežavanje organizacija mladih i povezivanje s neformalnim inicijativama mladih u svrhu zagovaranja zajedničkih interesa i podrška manjim/lokalnim udrugama mladih i za mlade te neformalnim inicijativama mladih za uključivanje u javne politike na lokalnoj, regionalnoj, nacionalnoj te europskoj razini,
2. aktivnosti usmjerene na provedbu neformalnog obrazovanja mladih o političkim procesima i mogućnostima uključivanja u donošenje odluka.
Grupa aktivnosti 7: Promidžba i vidljivost
1. tiskani materijali (letci, brošure, plakati);
2. organiziranje svečanih događanja s ciljem promicanja ciljeva i rezultata projekata;
3. ažuriranje web-stranica prijavitelja s relevantnim podacima o provedbi projekta;
4. informiranje prema svim ciljnim skupinama kako je to predviđeno u sklopu Upute za korisnike (informiranje, komunikacija i vidljivost);
5. ostale promidžbene aktivnosti propisane i predviđene unutar pravila informiranja i vidljivosti unutar strukturnih fondova.
NAPOMENA:
U okviru Skupine 1 prihvatljivi su troškovi nabave opreme za provedbu projektnih aktivnosti (namještaja, informatičke i telekomunikacijske opreme, uredske opreme, opreme za slobodne/društvene aktivnosti te ostale opreme) u iznosu do 10% izravnih troškova projekta. Troškovi nabave opreme su prihvatljiv trošak ukoliko se jasno mogu povezati s projektnim aktivnostima, odnosno ukoliko doprinose ostvarenju ciljeva projekta.
Prijavitelj pri provedbi projektnih aktivnosti mora osigurati poštovanje načela jednakih mogućnosti, ravnopravnosti spolova i nediskriminacije.
SKUPINA 2: OSNIVANJE I DJELOVANJE CENTARA ZA MLADE
Grupa aktivnosti 1: Upravljanje projektom i administracija
1. angažiranje osoba koje će biti zadužene za poslove upravljanja i administracije projekta,
2. ostale aktivnosti povezane s upravljanjem projektom.
Grupa aktivnosti 2: Aktivnosti Centara za mlade
1. aktivnosti savjetovanja i informiranja (obavezna aktivnost),
2. provedba programa neformalnog obrazovanja koje vode stjecanju relevantnih znanja, vještina i stavova kod mladih (npr. treninzi na temu ljudskih prava, rješavanja sukoba, tečajevi stranih jezika, samoobrane, sigurnosti na internetu i slično) (obavezna aktivnost),
3. aktivnosti organizacije slobodnog vremena (obavezna aktivnost),
4. aktivnosti usmjerene podršci inicijativama mladih u zajednici (u vidu korištenja prostora Centra za mlade, savjetodavne podrške, provedbe edukacija i slično) (obavezna aktivnost),
5. rad s mladima koji su prerano napustili obrazovanje, mladima rizičnog ponašanja, problemima u ponašanju te mladima u sukobu sa zakonom, pružanje podrške mladim beskućnicima, pružanje savjetovanja u području zdravlja,
6. provedba programa usmjerenih na povećanje socijalnih vještina i zapošljivosti
7. aktivnosti usmjerene na aktivno sudjelovanje (suradnja s civilnim društvom, uključivanje u procese donošenja odluka, uključivanje mladih u vođenje aktivnosti centra za mlade i njegovo upravljanje, zagovaranje, volontiranje…),
8. kulturne aktivnosti,
9. međunarodni rad s mladima,
10. aktivnosti vršnjačke edukacije, pomoći u učenju i profesionalnog usmjeravanja,
11. provedba istraživanja o potrebama, problemima i potencijalima mladih u lokalnoj zajednici,
12. resursna podrška civilnome društvu i udrugama mladih u lokalnoj zajednici (u vidu korištenja prostora Centra za mlade, savjetodavne, organizacijske podrške i slično),
13. jačanje kapaciteta zaposlenika Centra za mlade,
14. nabava opreme za provedbu projektnih aktivnosti (namještaja, informatičke i telekomunikacijske opreme, uredske opreme, opreme za slobodne/društvene aktivnosti te ostale opreme u maksimalnom iznosu do 20% vrijednosti projekta).
NAPOMENE:
a. Aktivnosti u okviru Grupe aktivnosti 2 moraju se provoditi u okviru Centara za mlade,
b. Centar za mlade je multifunkcionalan, javno dostupan prostor u kojem se kontinuirano provodi rad s mladima i koji nudi ostale aktivnosti i programe za mlade koji se temelje na njihovim stvarnim potrebama u lokalnoj zajednici,
c. Aktivnosti 1 – 5 u okviru Grupe aktivnosti 2 su obavezne aktivnosti.
d. U okviru Skupine 2 prihvatljivi su troškovi nabave opreme za provedbu projektnih aktivnosti (namještaja, informatičke i telekomunikacijske opreme, uredske opreme, opreme za slobodne/društvene aktivnosti te ostale opreme) u iznosu do 20% izravnih troškova projekta. Troškovi nabave opreme su prihvatljiv trošak ukoliko se jasno mogu povezati s projektnim aktivnostima, odnosno ukoliko doprinose ostvarenju ciljeva projekta.
Grupa aktivnosti 3: Promidžba i vidljivost
- tiskani materijali (letci, brošure, plakati);
- organiziranje svečanih događanja s ciljem promicanja ciljeva i rezultata projekata;
- ažuriranje web-stranica prijavitelja s relevantnim podacima o provedbi projekta;
- informiranje prema svim ciljnim skupinama kako je to predviđeno u sklopu Upute za korisnike (informiranje, komunikacija i vidljivost);
- ostale promidžbene aktivnosti propisane i predviđene unutar pravila informiranja i vidljivosti unutar strukturnih fondova.
Sljedeće vrste aktivnosti nisu prihvatljive:
- aktivnosti koje se odnose isključivo ili većinski na pojedinačno financiranje sudjelovanja na radionicama, seminarima, konferencijama i kongresima,
- aktivnosti koje se odnose isključivo ili većinski na pojedinačne stipendije za studije ili radionice,
- aktivnosti koje se odnose isključivo na razvoj strategija, planove i druge slične dokumente,
- aktivnosti koje se odnose isključivo ili većim dijelom na kapitalne investicije u zemljišta, zgrade, vozila,
- aktivnosti koje se odnose isključivo na istraživanje,
- aktivnosti vezane uz ostvarivanje dobiti,
- donacije u dobrotvorne svrhe,
- zajmovi drugim organizacijama ili pojedincima itd.,
- aktivnosti i projekti koji su povezani s političkim ili vjerskim aktivnostima,
- jednokratni događanja poput konferencija, okruglih stolova, seminara ili sličnih događanja. Takve aktivnosti se mogu financirati samo ako su dijelom šireg projekta. U tu svrhu, same pripremne aktivnosti za konferenciju i slična događanja ne predstavljaju takav širi projekt,
- projekti čije aktivnosti su isključivo odnosi s javnošću,
- aktivnosti koje se tiču isključivo pravne zaštite.
Općenito, aktivnosti koje ne doprinose ostvarivanju općeg i specifičnih ciljeva ovog Poziva nisu prihvatljive za financiranje.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku