PRETHODNA PROCJENA ZA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PROGLAŠENJU VUKOVARA MJESTOM POSEBNOG DOMOVINSKOG PIJETETA
PRETHODNA PROCJENA ZA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PROGLAŠENJU VUKOVARA MJESTOM POSEBNOG DOMOVINSKOG PIJETETA
Ovaj Obrazac primjenjuje se u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa „DA“ odnosno potvrdno.
Red.br.
Ukratko, jasno i sažeto odgovorite na pitanja:
1.
Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Vukovar ima posebno važnu ulogu u hrvatskoj povijesti uspostave samostalne, nezavisne, suverene i demokratske države, te predstavlja simbol otpora, žrtve, pobjede i zajedništva odnosno obrane državnog suvereniteta i teritorijalnog integriteta Republike Hrvatske u Domovinskom ratu.
Analizom sadašnjeg stanja, s naglaskom na povijesne, stručne, gospodarske i demografske okolnosti, te uzimajući u obzir teška ljudska i materijalna stradanja koje je pretrpjelo područje vukovarskog Podunavlja tijekom Domovinskog rata, utvrđena je potreba da se Vukovar proglasi mjestom posebnog pijeteta iz Domovinskog rata, što je moguće postići jedino propisom razine zakona.
Utvrđena je potreba za sustavnim praćenjem i analizom raznih vidova društvenog razvoja te uspostava određenih mehanizama i načina njihovog provođenja s ciljem poduzimanja konkretnih razvojnih mjera.
Slijedom navedenog, potrebno je jasno definirati značenje Vukovara i njegov status s ciljem očuvanja trajne uspomene i sjećanja na žrtvu Vukovara u Domovinskom ratu, izgradnje mira te poticanja njegovog društvenog razvoja.
2.
Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Ovim normativnim rješenjem uvažila bi se i potvrdila posebnost Vukovara u novijoj hrvatskoj povijesti te bi se odalo priznanje podnesenim žrtvama stanovnika i branitelja Vukovara iz svih krajeva Hrvatske i inozemstva. Ujedno bi se u budućnosti izbjegla bilo kakva politizacija koja dodatno opterećuje stradalnike i hrvatske branitelje Vukovara. Također bi se uspostavilo posebno tijelo koje bi imalo središnju ulogu u praćenju i analizi stanja na vukovarskom području te imalo ključnu ulogu u predlaganju određenih razvojno – poticajnih mjera.
S tim u vezi, posljedično bi Zakon imao pozitivan učinak na društveni razvoj vukovarskog područja s naglaskom na demografski, gospodarski, kulturni, odgojno–obrazovni odnosno znanstveno–istraživački razvoj, stabilizaciju i očuvanje mira.
3.
Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
Problematika se prvenstveno odnosi na stanovništvo vukovarskog područja, odnosno hrvatske branitelje i stradalnike iz Domovinskog rata s vukovarskog područja, međutim, ovaj će se Zakon odnositi i na svu braniteljsko–stradalničku populaciju odnosno stanovništvo Republike Hrvatske koje prepoznaje žrtvu Vukovara odnosno njegovu ulogu grada heroja u uspostavi suvereniteta Republike Hrvatske.
4.
Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno ne-normativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Novim Zakonom definirat će se značenje Vukovara kao mjesta posebnog pijeteta s ciljem očuvanja trajne uspomene i sjećanja na žrtvu Vukovara u Domovinskom ratu, izgradnje mira te poticanja njegovog društvenog razvoja s naglaskom na demografski, gospodarski, kulturni i odgojno–obrazovni razvoj. Definirat će se područje koje zahvaća odnosno na koje se odnosi konkretan Zakon, mjesta, razdoblje i način obilježavanja posebnog domovinskog pijeteta te druge aktivnosti vezane uz navedeno. Zakonom će se uspostaviti posebno međuresorno tijelo sastavljeno od predstavnika svih relevantnih institucija Republike Hrvatske, kao i predstavnika same braniteljsko – stradalničke populacije koje će, osim koordinacije aktivnosti obilježavanja posebnog domovinskog pijeteta, imati zadaću praćenja i analiziranja stanja te predlaganja mjera i aktivnosti s ciljem poticanja društvenog razvoja odnosnog područja.
Nenormativno rješenje: Ne postoji nenormativno rješenje s obzirom da se navedeno može riješiti jedino propisom razine zakona.
5.
Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
Problem će se riješiti već stupanjem na snagu Zakona i provedbenih propisa odnosno formiranjem posebnog međuresornog tijela, no, konkretnija rješenja očekuju se u idućim godinama primjene Zakona, na način da povećanje učinka Zakona bude proporcionalno vremenu njegove primjene.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa „DA“ odnosno „NE“, uz obvezni sažeti pisani osvrt.
DA
NE
6.
Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
NE
Radi se o novom, specifičnom normativnom rješenju koje ne zahtijeva izmjenu pozitivnih zakonskih propisa.
7.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Naime, iako se radi o novom normativnom rješenju, koje će imati svoj redovni fiskalni učinak provedbe, u prve tri godine primjene ne očekuje se povećanje sredstava u državnom proračunu Republike Hrvatske budući da se glavnina aktivnosti odnosi na očuvanje i obilježavanje sjećanja na žrtvu Vukovara, koje aktivnosti se već provode u okviru Ministarstva hrvatskih branitelja i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Također, za uspostavu novog međuresornog tijela neće biti potrebna dodatna sredstva, budući da se za angažman osoba u sastavu tog tijela ne predviđaju posebne naknade.
8.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
DA
Zakon će imati financijski učinak na državni proračun Republike Hrvatske, odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i to mahom na razdjelima već uobičajeno planiranih aktivnosti za očuvanje i obilježavanje sjećanja na žrtvu vukovarskog područja.
9.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Iako Zakon pruža temelj za uspostavu budućih razvojnih mjera vukovarskog područja, što će svakako imati pozitivan učinak na društvo u cjelini, sam Zakon neće imati izravne učinke na socijalni status građana.
10.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ne predviđaju se učinci Zakona na okoliš, održivi razvitak odnosno zdravlje ljudi.
11.
Hoće li navedeno normativno rješenje trebati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ne očekuju se učinci u odnosu na provedbu administrativnih i upravnih postupaka.
Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
NE
Iako će se Zakonom uspostaviti međuresorno tijelo koje će pratiti odnosno analizirati stanje na vukovarskom području s ciljem predlaganja mjera za izgradnju i očuvanje mira te poticanje društvenog razvoja Vukovara, isto neće predstavljati povezan rad tijela državne uprave.
13.
Da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja?
NE
Radi se o specifičnom normativnom rješenju koje ne nalazimo u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja.
T E Z E ZA IZRADU NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA O PROGLAŠENJU VUKOVARA MJESTOM POSEBNOG DOMOVINSKOG PIJETETA
1. Vukovar ima posebno važnu ulogu u hrvatskoj povijesti uspostave samostalne, nezavisne, suverene i demokratske države, te predstavlja simbol otpora, žrtve, pobjede i zajedništva u Domovinskom ratu.
Analizom sadašnjeg stanja, s naglaskom na povijesne, stručne, gospodarske i demografske okolnosti, te uzimajući u obzir teška ljudska i materijalnih stradanja koje je pretrpjelo područje vukovarskog Podunavlja tijekom Domovinskog rata, utvrđena je potreba da se Vukovar proglasi mjestom posebnog domovinskog pijeteta gdje će se posebna pažnja usmjeriti očuvanju kulture sjećanja na ratna stradanja te uspostaviti mehanizmi budućeg razvoja.
2.Adresati na koje se odnosi problematika su prvenstveno stanovništvo vukovarskog područja, odnosno hrvatski branitelji i stradalnici iz Domovinskog rata s vukovarskog područja, ali i sva braniteljsko – stradalnička populacija te ostatak nacionalnog stanovništva koje prepoznaje žrtvu Vukovara odnosno njegovu ulogu grada heroja u uspostavi suvereniteta Republike Hrvatske.
3.Ovim Zakonom uvažila bi se i potvrdila posebnost Vukovara u novijoj hrvatskoj povijesti te bi se odalo priznanje podnesenim žrtvama stanovnika i branitelja Vukovara iz svih krajeva Hrvatske i inozemstva. Ujedno bi se u budućnosti izbjegla politizacija koja dodatno opterećuje stradalnike i hrvatske branitelje Vukovara, te osigurao pozitivan učinak na društveni razvoj vukovarskog područja, stabilizaciju i očuvanje mira.
Osnovna pitanja koja se namjeravaju urediti novim Zakonom su:
definirati značenje Vukovara i njegov status s ciljem očuvanja trajne uspomene i sjećanja na žrtvu Vukovara u Domovinskom ratu, izgradnje mira te poticanja njegovog društvenog razvoja,
definirati područje koje zahvaća odnosno na koje se odnosi konkretan Zakona, kao područje posebnog domovinskog pijeteta,
definirati mjesta, razdoblje i način obilježavanja posebnog domovinskog pijeteta te druge aktivnosti vezane uz navedeno,
uspostaviti posebno međuresorno tijelo sastavljeno od predstavnika svih relevantnih institucija Republike Hrvatske, kao i predstavnika same braniteljsko – stradalničke populacije sa zadaćom koordinacije aktivnosti obilježavanja posebnog domovinskog pijeteta, praćenja i analiziranja stanja te predlaganja mjera i aktivnosti s ciljem poticanja društvenog razvoja odnosnog područja.
PRETHODNA PROCJENA ZA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PROGLAŠENJU VUKOVARA MJESTOM POSEBNOG DOMOVINSKOG PIJETETA
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
PRETHODNA PROCJENA ZA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PROGLAŠENJU VUKOVARA MJESTOM POSEBNOG DOMOVINSKOG PIJETETA
Ovaj Obrazac primjenjuje se u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa „DA“ odnosno potvrdno.
Red.br.
Ukratko, jasno i sažeto odgovorite na pitanja:
1.
Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Vukovar ima posebno važnu ulogu u hrvatskoj povijesti uspostave samostalne, nezavisne, suverene i demokratske države, te predstavlja simbol otpora, žrtve, pobjede i zajedništva odnosno obrane državnog suvereniteta i teritorijalnog integriteta Republike Hrvatske u Domovinskom ratu.
Analizom sadašnjeg stanja, s naglaskom na povijesne, stručne, gospodarske i demografske okolnosti, te uzimajući u obzir teška ljudska i materijalna stradanja koje je pretrpjelo područje vukovarskog Podunavlja tijekom Domovinskog rata, utvrđena je potreba da se Vukovar proglasi mjestom posebnog pijeteta iz Domovinskog rata, što je moguće postići jedino propisom razine zakona.
Utvrđena je potreba za sustavnim praćenjem i analizom raznih vidova društvenog razvoja te uspostava određenih mehanizama i načina njihovog provođenja s ciljem poduzimanja konkretnih razvojnih mjera.
Slijedom navedenog, potrebno je jasno definirati značenje Vukovara i njegov status s ciljem očuvanja trajne uspomene i sjećanja na žrtvu Vukovara u Domovinskom ratu, izgradnje mira te poticanja njegovog društvenog razvoja.
2.
Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Ovim normativnim rješenjem uvažila bi se i potvrdila posebnost Vukovara u novijoj hrvatskoj povijesti te bi se odalo priznanje podnesenim žrtvama stanovnika i branitelja Vukovara iz svih krajeva Hrvatske i inozemstva. Ujedno bi se u budućnosti izbjegla bilo kakva politizacija koja dodatno opterećuje stradalnike i hrvatske branitelje Vukovara. Također bi se uspostavilo posebno tijelo koje bi imalo središnju ulogu u praćenju i analizi stanja na vukovarskom području te imalo ključnu ulogu u predlaganju određenih razvojno – poticajnih mjera.
S tim u vezi, posljedično bi Zakon imao pozitivan učinak na društveni razvoj vukovarskog područja s naglaskom na demografski, gospodarski, kulturni, odgojno–obrazovni odnosno znanstveno–istraživački razvoj, stabilizaciju i očuvanje mira.
3.
Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
Problematika se prvenstveno odnosi na stanovništvo vukovarskog područja, odnosno hrvatske branitelje i stradalnike iz Domovinskog rata s vukovarskog područja, međutim, ovaj će se Zakon odnositi i na svu braniteljsko–stradalničku populaciju odnosno stanovništvo Republike Hrvatske koje prepoznaje žrtvu Vukovara odnosno njegovu ulogu grada heroja u uspostavi suvereniteta Republike Hrvatske.
4.
Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno ne-normativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Novim Zakonom definirat će se značenje Vukovara kao mjesta posebnog pijeteta s ciljem očuvanja trajne uspomene i sjećanja na žrtvu Vukovara u Domovinskom ratu, izgradnje mira te poticanja njegovog društvenog razvoja s naglaskom na demografski, gospodarski, kulturni i odgojno–obrazovni razvoj. Definirat će se područje koje zahvaća odnosno na koje se odnosi konkretan Zakon, mjesta, razdoblje i način obilježavanja posebnog domovinskog pijeteta te druge aktivnosti vezane uz navedeno. Zakonom će se uspostaviti posebno međuresorno tijelo sastavljeno od predstavnika svih relevantnih institucija Republike Hrvatske, kao i predstavnika same braniteljsko – stradalničke populacije koje će, osim koordinacije aktivnosti obilježavanja posebnog domovinskog pijeteta, imati zadaću praćenja i analiziranja stanja te predlaganja mjera i aktivnosti s ciljem poticanja društvenog razvoja odnosnog područja.
Nenormativno rješenje: Ne postoji nenormativno rješenje s obzirom da se navedeno može riješiti jedino propisom razine zakona.
5.
Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
Problem će se riješiti već stupanjem na snagu Zakona i provedbenih propisa odnosno formiranjem posebnog međuresornog tijela, no, konkretnija rješenja očekuju se u idućim godinama primjene Zakona, na način da povećanje učinka Zakona bude proporcionalno vremenu njegove primjene.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa „DA“ odnosno „NE“, uz obvezni sažeti pisani osvrt.
DA
NE
6.
Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
NE
Radi se o novom, specifičnom normativnom rješenju koje ne zahtijeva izmjenu pozitivnih zakonskih propisa.
7.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Naime, iako se radi o novom normativnom rješenju, koje će imati svoj redovni fiskalni učinak provedbe, u prve tri godine primjene ne očekuje se povećanje sredstava u državnom proračunu Republike Hrvatske budući da se glavnina aktivnosti odnosi na očuvanje i obilježavanje sjećanja na žrtvu Vukovara, koje aktivnosti se već provode u okviru Ministarstva hrvatskih branitelja i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Također, za uspostavu novog međuresornog tijela neće biti potrebna dodatna sredstva, budući da se za angažman osoba u sastavu tog tijela ne predviđaju posebne naknade.
8.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
DA
Zakon će imati financijski učinak na državni proračun Republike Hrvatske, odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i to mahom na razdjelima već uobičajeno planiranih aktivnosti za očuvanje i obilježavanje sjećanja na žrtvu vukovarskog područja.
9.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Iako Zakon pruža temelj za uspostavu budućih razvojnih mjera vukovarskog područja, što će svakako imati pozitivan učinak na društvo u cjelini, sam Zakon neće imati izravne učinke na socijalni status građana.
10.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ne predviđaju se učinci Zakona na okoliš, održivi razvitak odnosno zdravlje ljudi.
11.
Hoće li navedeno normativno rješenje trebati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ne očekuju se učinci u odnosu na provedbu administrativnih i upravnih postupaka.
Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
NE
Iako će se Zakonom uspostaviti međuresorno tijelo koje će pratiti odnosno analizirati stanje na vukovarskom području s ciljem predlaganja mjera za izgradnju i očuvanje mira te poticanje društvenog razvoja Vukovara, isto neće predstavljati povezan rad tijela državne uprave.
13.
Da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja?
NE
Radi se o specifičnom normativnom rješenju koje ne nalazimo u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
T E Z E ZA IZRADU NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA O PROGLAŠENJU VUKOVARA MJESTOM POSEBNOG DOMOVINSKOG PIJETETA
1. Vukovar ima posebno važnu ulogu u hrvatskoj povijesti uspostave samostalne, nezavisne, suverene i demokratske države, te predstavlja simbol otpora, žrtve, pobjede i zajedništva u Domovinskom ratu.
Analizom sadašnjeg stanja, s naglaskom na povijesne, stručne, gospodarske i demografske okolnosti, te uzimajući u obzir teška ljudska i materijalnih stradanja koje je pretrpjelo područje vukovarskog Podunavlja tijekom Domovinskog rata, utvrđena je potreba da se Vukovar proglasi mjestom posebnog domovinskog pijeteta gdje će se posebna pažnja usmjeriti očuvanju kulture sjećanja na ratna stradanja te uspostaviti mehanizmi budućeg razvoja.
2.Adresati na koje se odnosi problematika su prvenstveno stanovništvo vukovarskog područja, odnosno hrvatski branitelji i stradalnici iz Domovinskog rata s vukovarskog područja, ali i sva braniteljsko – stradalnička populacija te ostatak nacionalnog stanovništva koje prepoznaje žrtvu Vukovara odnosno njegovu ulogu grada heroja u uspostavi suvereniteta Republike Hrvatske.
3.Ovim Zakonom uvažila bi se i potvrdila posebnost Vukovara u novijoj hrvatskoj povijesti te bi se odalo priznanje podnesenim žrtvama stanovnika i branitelja Vukovara iz svih krajeva Hrvatske i inozemstva. Ujedno bi se u budućnosti izbjegla politizacija koja dodatno opterećuje stradalnike i hrvatske branitelje Vukovara, te osigurao pozitivan učinak na društveni razvoj vukovarskog područja, stabilizaciju i očuvanje mira.
Osnovna pitanja koja se namjeravaju urediti novim Zakonom su:
definirati značenje Vukovara i njegov status s ciljem očuvanja trajne uspomene i sjećanja na žrtvu Vukovara u Domovinskom ratu, izgradnje mira te poticanja njegovog društvenog razvoja,
definirati područje koje zahvaća odnosno na koje se odnosi konkretan Zakona, kao područje posebnog domovinskog pijeteta,
definirati mjesta, razdoblje i način obilježavanja posebnog domovinskog pijeteta te druge aktivnosti vezane uz navedeno,
uspostaviti posebno međuresorno tijelo sastavljeno od predstavnika svih relevantnih institucija Republike Hrvatske, kao i predstavnika same braniteljsko – stradalničke populacije sa zadaćom koordinacije aktivnosti obilježavanja posebnog domovinskog pijeteta, praćenja i analiziranja stanja te predlaganja mjera i aktivnosti s ciljem poticanja društvenog razvoja odnosnog područja.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja