NACRT PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2015/2365 O TRANSPARENTNOSTI TRANSAKCIJA FINANCIRANJA VRIJEDNOSNIH PAPIRA I PONOVNE UPORABE
Zagreb, lipanj 2017.
PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2015/2365 O TRANSPARENTNOSTI TRANSAKCIJA FINANCIRANJA VRIJEDNOSNIH PAPIRA I PONOVNE UPORABE
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2015/2365 o transparentnosti transakcija financiranja vrijednosnih papira i ponovne uporabe (u daljnjem tekstu: Zakon) sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1., a u vezi s člankom 49. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
Ovim Zakonom uređuje se sljedeće:
- određuju se tijela nadležna za provođenje nadzora sukladno odredbama Uredbe (EU) 2015/2365 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenog 2015. o transparentnosti transakcija financiranja vrijednosnih papira i ponovne uporabe te o izmjeni uredbe (EU) br. 648/2012 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2015/2365), njihova podjela nadležnosti, djelokrug rada i ovlasti,
- mehanizmi kojima se potiču prijave mogućih ili stvarnih kršenja Uredbe (EU) 2015/2365 nadležnim tijelima,
- određuju se prekršaji za postupanje protivno Uredbi (EU) 2015/2365 i visina novčane kazne za pojedine prekršaje pravnih i fizičkih osoba na koje se Uredba (EU) 2015/2365 primjenjuje.
Uredba (EU) 2015/2365 objavljena je u Službenom listu Europske unije dana 23. prosinca 2015. godine, a stupila je na snagu dana 12. siječnja 2016. godine.
Prije svega važno je istaknuti da Uredba (EU) 2015/2365 za najveći broj odredbi u svezi obveze izvještavanja trgovinskih repozitorija predviđa odgođenu primjenu, a veže je uz donošenje regulatornih tehničkih standarda u obliku provedbenih uredbi Europske komisije. Također, Uredba (EU) 2015/2365 ukida i zamjenjuje novim članak 81. stavak 3. Uredbe (EU) br. 684/2012 Europskog parlamenta i Vijeća od 4. srpnja 2012. o OTC izvedenicama, središnjoj drugoj ugovornoj strani i trgovinskom repozitoriju (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 648/2012), koji nije prenesen u zakonodavni okvir Republike Hrvatske, već se izravno primjenjivao, te iz tog razloga nije potrebno takvu odredbu stavljati izvan snage.
Uredba (EU) 2015/2365 donesena je radi harmonizacije zakonodavnog okvira na razini Europske unije i uvodi više jedinstvenih obveza za sudionike na tržištu u pogledu određenih aspekata transparentnosti transakcija financiranja vrijednosnih papira i ponovne uporabe. Izravno primjenjiva pravila Uredbe (EU) 2015/2365 trebala bi osigurati da za sve subjekte nadzora Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (u daljnjem tekstu: Agencija) i Hrvatske narodne banke (u daljnjem tekstu: HNB) vrijede istovjetne, izravno primjenjive obveze, standardi i pravila. Istom bi se trebala pojačati sigurnost i transparentnost transakcija financiranja vrijednosnih papira i ponovne uporabe u Europskoj uniji sprečavajući postojanje potencijalno različitih nacionalnih pravila koja uređuju to područje, a zbog izrazite složenosti i netransparentnosti takvih transakcija koje otežavaju utvrđivanje drugih ugovornih strana i praćenje koncentracije rizika te ujedno dovode do stvaranja prekomjernog učinka financijske poluge u financijskom sustavu.
Glavni cilj Uredbe (EU) 2015/2365 je uvesti niz pravnih obveza izravno tržišnim sudionicima, zbog potrebe za povećanjem transparentnosti tržišta financiranja vrijednosnih papira, a time i cjelokupnog financijskog sustava. Time se stvara okvir Europske unije na temelju kojeg se o pojedinostima transakcija financiranja vrijednosnih papira može učinkovito izvještavati trgovinske repozitorije, a informacije o transakcijama financiranja vrijednosnih papira i ugovorima o razmjeni ukupnog prinosa objavljuju se ulagateljima u subjekte za zajednička ulaganja. Tako se Uredbom (EU) 2015/2365 predviđa izvještavanje o pojedinostima u vezi s transakcijama financiranja vrijednosnih papira koje su sklopili svi sudionici na tržištu, neovisno o tome jesu li financijski ili nefinancijski subjekti, uključujući sastav kolaterala, može li se kolateral ponovno upotrebljavati ili je već ponovno upotrijebljen, zamjenu kolaterala na kraju dana te primijenjene korektivne faktore, s time da se nova pravila i norme koje Uredba (EU) 2015/2365 uvodi zasnivaju na postojećim infrastrukturama, operativnim postupcima i obrascima koji su uvedeni u pogledu izvješćivanja trgovinskih repozitorija o ugovorima o izvedenicama temeljem Uredbe (EU) br. 684/2012.
Uredba (EU) 2015/2365 izravno se primjenjuje u državama članicama Europske unije bez potrebe da se ista prenese u nacionalno zakonodavstvo, ali unutar Uredbe (EU) 2015/2365 postoje i određena područja gdje su državama članicama dana diskrecijska prava ili gdje ista zahtjeva primjenu nacionalnog zakonodavstva.
U svrhu osiguranja transparentnosti, nepristranosti i dosljednosti u provedbenim aktivnostima, države članice trebaju uspostaviti odgovarajući okvir sankcija za povredu odredaba Uredbe (EU) 2015/2365. Države članice utvrđuju pravila i osiguravaju da njihova nadležna tijela uvedu odgovarajuće sankcije i druge mjere koje moraju biti učinkovite, razmjerne i odvraćajuće.
Države članice trebaju osigurati postojanje zakonodavnog okvira koji omogućuje provođenje učinkovitih mjera praćenja i nadzora odredaba Uredbe (EU) 2015/2365, u sklopu čega su dužne imenovati nacionalno nadležno tijelo (jedno ili više njih, ovisno o područjima) koje je zaduženo za provedbu Uredbe (EU) 2015/2365. Nadležna tijela zadužena za regulaciju financijskih institucija i tržišta kapitala u Republici Hrvatskoj su Agencija i HNB.
Uredba (EU) 2015/2365 predviđa podjelu nadležnosti u sljedećim područjima:
1. osiguravanje poštivanja obveze o izvješćivanju i zaštiti u pogledu transakcija financiranja vrijednosnih papira,
2. osiguravanje poštivanja obveza u pogledu ponovne uporabe financijskih instrumenata primljenih u okviru ugovora o kolateralu.
Sukladno navedenoj podjeli nadležnosti, nadležnost Agencije odnosi se na nadzor subjekata nadzora Agencije određenih temeljem Uredbe (EU) 2015/2365 i zakona koji uređuju tržište kapitala, osiguranje, osnivanje i upravljanje dobrovoljnim mirovinskim fondovima, osnivanje i poslovanje mirovinskih osiguravajućih društava, osnivanje i upravljanje otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom te osnivanje i upravljanje alternativnim investicijskim fondovima u Republici Hrvatskoj, dok se nadzor HNB-a odnosi na kreditne institucije određene temeljem Uredbe (EU) 2015/2365 i zakona kojima je uređeno osnivanje i poslovanje kreditnih institucija u Republici Hrvatskoj.
Republika Hrvatska će donošenjem ovoga Zakona ispuniti obveze propisane Uredbom (EU) 2015/2365. Također, njegovim će donošenjem uskladiti svoje zakonodavstvo s pravnom stečevinom Europske unije te na taj način ispuniti dio preuzetih obveza.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU PREDLOŽENOG ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva iz državnog proračuna Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2015/2365 O TRANSPARENTNOSTI TRANSAKCIJA FINANCIRANJA VRIJEDNOSNIH PAPIRA I PONOVNE UPORABE
I. OPĆE ODREDBE
Predmet Zakona
Članak 1.
Ovim se Zakonom utvrđuju nadležna tijela, područje rada i ovlasti nadležnih tijela, mehanizmi kojima se potiču prijave nadležnim tijelima, kao i odgovarajuće prekršajne odredbe za provedbu Uredbe (EU) 2015/2365 iz članka 2. ovoga Zakona.
Prijenos propisa Europske unije
Članak 2.
Ovim se Zakonom osiguravaju pretpostavke za provedbu Uredbe (EU) 2015/2365 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2015. o transparentnosti transakcija financiranja vrijednosnih papira i ponovne uporabe te o izmjeni Uredbe (EU) br. 648/2012 (Tekst značajan za EGP) (SL L 337, 23.12.2015.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2015/2365).
Pojmovi
Članak 3.
(1) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1) Agencija je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga čije su nadležnosti i područje rada propisani Zakonom o Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga, ovim Zakonom i drugim zakonima.
2) HNB je Hrvatska narodna banka, središnja banka Republike Hrvatske čiji su zadaci i nadležnosti propisani Zakonom o Hrvatskoj narodnoj banci, ovim Zakonom i drugim zakonima.
3) ESMA je Europsko nadzorno tijelo za vrijednosne papire i tržišta kapitala, osnovano Uredbom (EU) br. 1095/2010 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. studenoga 2010. o osnivanju europskog nadzornog tijela (Europskog nadzornog tijela za vrijednosne papire i tržišta kapitala), izmjeni Odluke br. 716/2009/EZ i stavljanju izvan snage Odluke Komisije br. 2009/77/EZ.
4) druga ugovorna strana označava subjekte definirane odredbom članka 3. točke 2. Uredbe (EU) 2015/2365.
5) ukupan prihod je ukupan godišnji prihod na temelju posljednjih dostupnih godišnjih financijskih izvještaja koji je počinitelj prekršaja ostvario od obavljanja svoje gospodarske djelatnosti.
6) prihod je ukupan iznos koji je počinitelj prekršaja ostvario isključivo od obavljanja djelatnosti koje su regulirane Uredbom (EU) 2015/2365 i ovim Zakonom, a u koji nije uključen porez na dodanu vrijednost niti drugi porezi izravno vezani uz obavljanje djelatnosti koje su regulirane ovim Zakonom
7) godišnji financijski izvještaji su godišnji financijski izvještaji sukladno zakonu kojim se uređuje računovodstvo poduzetnika.
(2) Ostali pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju istovjetno značenje kao pojmovi upotrijebljeni u Uredbi (EU) 2015/2365.
II. NADLEŽNA TIJELA, NJIHOVE NADLEŽNOSTI I PODRUČJE RADA
Nadležna tijela
Članak 4.
Nadležna tijela za provedbu Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona su Agencija i HNB.
Subjekti nadzora nadležnih tijela
Članak 5.
(1) Subjekti nadzora Agencije su:
1. investicijska društva kako su određena zakonom koji uređuje tržište kapitala
2. društva za osiguranje kako su određena zakonom koji uređuje osiguranje
3. društva za reosiguranje kako su određena zakonom koji uređuje osiguranje
4. društva za upravljanje dobrovoljnim mirovinskim fondovima kako su određena zakonom koji uređuje osnivanje i upravljanje dobrovoljnim mirovinskim fondovima
5. mirovinska osiguravajuća društva kako su određena zakonom koji uređuje osnivanje i poslovanje mirovinskih osiguravajućih društava
6. društva za upravljanje otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom kako su određena zakonom koji uređuje osnivanje i upravljanje otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom
7. društva za upravljanje alternativnim investicijskim fondovima kako su određena zakonom koji uređuje osnivanje i upravljanje alternativnim investicijskim fondovima
8. središnje druge ugovorne strane kako su određene Uredbom (EU) br. 648/2012 Europskog parlamenta i Vijeća od 4. srpnja 2012. o OTC izvedenicama, središnjoj drugoj ugovornoj strani i trgovinskom repozitoriju (Tekst značajan za EGP) (SL L 201, 27.7.2012.)
9. središnji depozitoriji vrijednosnih papira kako su određeni Uredbom (EU) br. 909/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o poboljšanju namire vrijednosnih papira u Europskoj uniji i o središnjim depozitorijima vrijednosnih papira te izmjeni direktiva 98/26/EZ i 2014/65/EU te Uredbe (EU) br. 236/2012 (Tekst značajan za EGP) (SL L 257, 28.8.2014.)
10. nefinancijske druge ugovorne strane kako su određene Uredbom (EU) br. 648/2012 Europskog parlamenta i Vijeća od 4. srpnja 2012. o OTC izvedenicama, središnjoj drugoj ugovornoj strani i trgovinskom repozitoriju (Tekst značajan za EGP) (SL L 201, 27.7.2012.).
(2) Subjekti nadzora HNB-a su kreditne institucije kako su određene zakonom koji uređuje osnivanje i poslovanje kreditnih institucija.
Podjela nadležnosti Agencije i HNB-a
Članak 6.
(1) Nadležnosti Agencije za potrebe provedbe Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona odnose se na:
1. provođenje nadzora u smislu pridržavanja odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona nad subjektima nadzora Agencije koji su određeni odredbama članka 5. stavka 1. ovoga Zakona, u smislu članka 7. točaka 1. do 4. ovoga Zakona
2. izricanje nadzornih mjera subjektima nadzora iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona
3. podnošenje optužnih prijedloga kod utvrđenih povreda odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona od strane subjekata nadzora iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Nadležnosti HNB-a za potrebe provedbe Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona odnose se na:
1. provođenje nadzora u smislu pridržavanja odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona nad subjektima nadzora koji su određeni odredbama članka 5. stavka 2. ovoga Zakona, u smislu članka 8. točaka 1. i 2. ovoga Zakona
2. izricanje nadzornih mjera subjektima nadzora iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona
3. podnošenje optužnih prijedloga kod utvrđenih povreda odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona od strane subjekata nadzora iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona.
Područje rada Agencije
Članak 7.
Agencija za potrebe provedbe Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona obavlja sljedeće poslove:
1. nadzire usklađenost subjekata nadzora Agencije iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona s obvezama iz članka 4. Uredbe (EU) 2015/2365
2. nadzire usklađenost subjekata nadzora Agencije iz članka 5. stavka 1. točaka 6. i 7. ovoga Zakona s obvezama iz članka 13. Uredbe (EU) 2015/2365
3. nadzire usklađenost subjekata nadzora Agencije iz članka 5. stavka 1. točaka 6. i 7. ovoga Zakona s obvezama iz članka 14. Uredbe (EU) 2015/2365
4. nadzire usklađenost subjekata nadzora Agencije iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona s obvezama iz članka 15. Uredbe (EU) 2015/2365
5. razmjenjuje informacije i surađuje s HNB-om, ESMA-om, Europskim sustavom središnjih banaka, nadležnim i ostalim relevantnim tijelima drugih država članica i trećih zemalja te subjektima određenim u članku 12. stavku 2. Uredbe (EU) 2015/2365 sukladno člancima 17. i 22. Uredbe (EU) 2015/2365
6. obavještava ESMA-u o informacijama iz članka 22. Uredbe (EU) 2015/2365, sukladno članku 25. Uredbe (EU) 2015/2365
7. na svojoj internetskoj stranici objavljuje svaku izrečenu sankciju i drugu mjeru za kršenje odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 sukladno članku 26. Uredbe (EU) 2015/2365, što uključuje i podatke o zaprimljenim nepravomoćnim odlukama o prekršaju, uz naznaku da je odluka nepravomoćna, kao i sporazume o uvjetima priznavanja krivnje i sporazumijevanju o sankciji i mjerama, sklopljene s počiniteljem prekršaja sukladno zakonu kojim je uređen prekršajni postupak, a u slučaju iz članka 26. stavka 3. podstavka 2. točke c) Uredbe (EU) 2015/2365 o neobjavljenim izrečenim sankcijama i drugim mjerama obavještava ESMA-u.
Područje rada HNB-a
Članak 8.
HNB za potrebe provedbe Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona obavlja sljedeće poslove:
1. nadzire usklađenost subjekata nadzora HNB-a iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona s obvezama iz članka 4. Uredbe (EU) 2015/2365 i članka 15. Uredbe (EU) 2015/2365
2. razmjenjuje informacije i surađuje s Agencijom, ESMA-om, Europskim sustavom središnjih banaka, nadležnim i ostalim relevantnim tijelima drugih država članica i trećih zemalja te subjektima određenim u članku 12. stavku 2. Uredbe (EU) 2015/2365 sukladno člancima 17. i 22. Uredbe (EU) 2015/2365
3. obavještava ESMA-u o informacijama iz članka 22. Uredbe (EU) 2015/2365, sukladno članku 25. Uredbe (EU) 2015/2365
4. na svojoj internetskoj stranici objavljuje svaku izrečenu sankciju i drugu mjeru za kršenje odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 sukladno članku 26. Uredbe (EU) 2015/2365, što uključuje i podatke o zaprimljenim nepravomoćnim odlukama o prekršaju, uz naznaku da je odluka nepravomoćna, a u slučaju iz članka 26. stavka 3. podstavka 2. točke c) Uredbe (EU) 2015/2365 o neobjavljenim izrečenim sankcijama i drugim mjerama obavještava Agenciju.
III. NADZOR
Postupak nadzora koji provodi Agencija
Članak 9.
(1) Nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona sukladno podjeli nadležnosti iz članka 6. ovoga Zakona obavlja Agencija sukladno odredbama Uredbe (EU) 2015/2365, ovoga Zakona i zakona kojima je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Agencija nadzor iz stavka 1. ovoga članka obavlja:
1. praćenjem, prikupljanjem i provjerom objavljenih podataka i obavijesti koje se sukladno odredbama Uredbe (EU) 2015/2365 dostavljaju trgovinskim repozitorijima u skladu s odredbama članka 4. Uredbe (EU) 2015/2365 te provođenjem nadzora u skladu sa zakonima kojima je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona
2. izricanjem nadzornih mjera iz članka 12. ovoga Zakona.
(3) Na nadzor subjekata iz članka 5. stavka 1. točke 10. ovoga Zakona na odgovarajući se način primjenjuju odredbe o provođenju nadzora iz zakona koji uređuje tržište kapitala u Republici Hrvatskoj, a sukladno stavcima 1. i 2. ovoga članka.
Ovlasti Agencije kod provođenja nadzora
Članak 10.
(1) Ako je to potrebno u svrhu nadzora nad primjenom odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona, Agencija može od bilo koje fizičke ili pravne osobe zahtijevati:
1. pristup svakom dokumentu u bilo kojem obliku i dostavu preslike istog
2. pregled razmjene podataka uključujući i zapise telefonskih poziva.
(2) Agencija može od bilo koje fizičke ili pravne osobe, uključujući i osobe koje su uključene u prijenos naloga ili koje obavljaju druge poslove pri sklapanju transakcija koje su predmet nadzora Agencije, zatražiti sve podatke i očitovanja koji su Agenciji potrebni za nadzor. Ako to zahtijeva svrha nadzora, Agencija je ovlaštena te osobe pozvati na saslušanje u smislu zakona koji uređuje opći upravni postupak.
(3) Ako je to potrebno u svrhu nadzora nad poštivanjem odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona, Agencija može provesti neposredni nadzor sa ili bez prethodne dostave obavijesti o nadzoru.
(4) Kad je to potrebno radi nadzora nad pravnom ili fizičkom osobom na koju se primjenjuje Uredba (EU) 2015/2365 i ovaj Zakon, Agencija u skladu s podjelom nadležnosti iz članka 6. ovoga Zakona može zahtijevati odgovarajuće podatke, dokumentaciju i očitovanja od sljedećih osoba i izvršiti pregled njihova poslovanja:
1. osoba koje su s pravnom ili fizičkom osobom nad kojom Agencija provodi postupak nadzora u odnosu uske povezanosti, u smislu zakona kojim je uređeno tržište kapitala u Republici Hrvatskoj
2. osoba na koje je pravna ili fizička osoba nad kojom Agencija provodi postupak nadzora izdvojila poslovne procese
3. imatelja kvalificiranih udjela u pravnoj ili fizičkoj osobi nad kojom Agencija provodi postupak nadzora.
(5) Kada je za nadzor nad osobom iz stavka 4. ovoga članka ovlašteno drugo nadležno tijelo, Agencija će pregled poslovanja te osobe obaviti u suradnji s drugim nadležnim tijelom.
Postupak nadzora koji provodi HNB
Članak 11.
(1) Nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona sukladno podjeli nadležnosti iz članka 6. ovoga Zakona obavlja HNB sukladno odredbama Uredbe (EU) 2015/2365, ovoga Zakona i zakona kojima je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona.
(2) Na nadzor iz stavka 1. ovoga članka na odgovarajući način se primjenjuju odredbe o provođenju supervizije HNB-a iz zakona kojim je utvrđeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona .
Nadzorne mjere Agencije
Članak 12.
(1) Kada Agencija , sukladno podjeli nadležnosti iz članka 6. ovoga Zakona, utvrdi povrede odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i/ili ovoga Zakona, ovlaštena je izreći nadzorne mjere propisane zakonima kojima je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Osim nadzornih mjera iz stavka 1. ovoga članka, Agencija je ovlaštena izreći sljedeće nadzorne mjere:
1. naložiti prestanak svakog postupanja koje je u suprotnosti s odredbama Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona
2. izreći opomenu pravnoj ili fizičkoj osobi koja postupa suprotno odredbama Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona
3. naložiti tržišnom operatoru da obustavi trgovanje financijskim instrumentom te ukinuti već doneseno rješenje o obustavi, u opsegu u kojem je to potrebno za uklanjanje ili sprječavanje štetnih posljedica na uređenom tržištu
4. naložiti središnjem depozitoriju vrijednosnih papira ili središnjoj drugoj ugovornoj strani privremenu blokadu financijskih instrumenata koja se može provesti na individualno određenom računu nematerijaliziranih vrijednosnih papira ili na cjelokupnom izdanju financijskih instrumenta.
(3) Agencija može informirati javnost o svakoj poduzetoj mjeri koja će biti izrečena radi povrede odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i/ili ovoga Zakona, osim ako takva objava ne bi ozbiljno ugrozila financijsko tržište ili strankama prouzročila nerazmjernu štetu.
Nadzorne mjere HNB-a
Članak 13.
(1) Kada HNB , sukladno podjeli nadležnosti iz članka 6. ovoga Zakona, utvrdi povrede odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i/ili ovoga Zakona, ovlaštena je izreći nadzorne mjere propisane zakonom kojim je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona.
(2) Na nadzorne mjere iz stavaka 1. ovoga članka na odgovarajući način se primjenjuju odredbe o nadzornim mjerama Hrvatske narodne banke iz zakona kojim je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona.
Suradnja s ovlaštenim tijelima
Članak 14.
U svrhu provedbe Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona, nadležna tijela iz članka 4. ovoga Zakona surađuju, kako međusobno, tako i s drugim ovlaštenim tijelima te s istima razmjenjuje podatke, sukladno odredbama Uredbe (EU) 2015/2365, relevantnim zakonskim odredbama i sporazumima o suradnji.
IV. JEZIK I NAČIN DOSTAVE I OBJAVE OBAVIJESTI
Jezik i način dostave i objave obavijesti
Članak 15.
(1) Na sve obavijesti koje su fizičke i pravne osobe dužne dostavljati nadležnim tijelima i javno objavljivati sukladno odredbama Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona na odgovarajući način se primjenjuju odredbe o jeziku objavljivanja informacija iz zakona kojima je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona, osim u slučaju ako delegirane uredbe Europske komisije ili drugi provedbeni propisi doneseni na temelju Uredbe (EU) 2015/2365 u određenim slučajevima ne propisuju izričitu objavu na određenom jeziku.
(2) Nadležna tijela iz članka 4. ovoga Zakona, u sklopu svojih nadležnosti, ovlaštena su donositi odluke ili pravilnike koji su potrebni da bi se osigurala provedba Uredbe (EU) 2015/2365 i tehničkih standarda donesenih na temelju odredbi Uredbe (EU) 2015/2365, kao i smjernica koje nadležna tijela Europske unije mogu donijeti temeljem odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i tehničkih standarda donesenih na temelju odredbi Uredbe (EU) 2015/2365.
V. MEHANIZMI KOJI POTIČU PRIJAVE MOGUĆIH ILI STVARNIH KRŠENJA UREDBE (EU) 2015/2365
Mehanizmi koji potiču prijave mogućih ili stvarnih kršenja Uredbe (EU) 2015/2365
Članak 16.
(1) Agencija i HNB će svojim pravilnicima i odlukama propisati djelotvorne mehanizme za zaprimanje i istragu prijava mogućih ili stvarnih kršenja Uredbe (EU) 2015/2365 i daljnje postupanje, uključujući uspostavu sigurnih komunikacijskih kanala za takve prijave, pri čemu će se na odgovarajući način primijeniti odredbe članka 24. Uredbe (EU) 2015/2365.
(2) Obraćanje radnika Agenciji ili HNB-u zbog prijave mogućeg ili stvarnog kršenja Uredbe (EU) 2015/2365 unutar institucije ili u dobroj vjeri podnošenja prijave o toj sumnji Agenciji ili HNB-u, ne predstavlja opravdani razlog za otkaz ugovora o radu.
(3) Mehanizmi Hrvatske narodne banke za zaprimanje i istragu prijava mogućih ili stvarnih kršenja Uredbe (EU) br. 909/2014 i daljnje postupanje, uključujući uspostavu sigurnih komunikacijskih kanala za takve prijave iz stavka 1. ovoga članka istovjetni su s onima koji su uspostavljeni za potrebe odredbi zakona kojim je uređeno osnivanje i poslovanje kreditnih institucija u Republici Hrvatskoj.
(4) U slučaju spora oko stavljanja radnika u nepovoljniji položaj od drugih radnika radi obraćanja radnika zbog prijave mogućeg ili stvarnog kršenja Uredbe (EU) 2015/2365 unutar institucije ili u dobroj vjeri podnošenja prijave o toj sumnji Agenciji ili HNB-u, a što je dovelo do povrede nekog od prava radnika iz radnog odnosa, ako radnik učini vjerojatnim da je stavljen u nepovoljniji položaj i da mu je povrijeđeno neko od njegovih prava iz radnog odnosa, teret dokazivanja prelazi na poslodavca, koji mora dokazati da radnika nije stavio u nepovoljniji položaj od drugih radnika odnosno da mu nije povrijedio pravo iz radnog odnosa.
VI. PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 17.
(1) Ako je počinitelj prekršaja, u smislu zakona kojim se uređuje računovodstvo poduzetnika, matično društvo ili ovisno društvo matičnog društva koje ima obvezu izrade konsolidiranih financijskih izvještaja, prihod i ukupni prihod iz članka 3. stavka 1. točaka 5. i 6. ovoga Zakona određuju se na temelju konsolidiranih financijskih izvještaja koje je odobrilo upravljačko tijelo krajnjeg matičnog društva, pri čemu će se prihod iz članka 3. stavka 1. točke 6. utvrđivati iz ostvarenog prihoda od obavljanja djelatnosti koje su regulirane Uredbom (EU) 2015/2365 na razini konsolidiranih financijskih izvještaja grupe.
(2) Ako se za određivanja iznosa novčane kazne koristi prihod, sud može odrediti visinu kazne u iznosu do najviše 100% ostvarenog prihoda počinitelja prekršaja, pri čemu tako određena visina kazne ne smije biti veća od 10% ukupnog prihoda počinitelja prekršaja.
(3) Ograničenje iz stavka 2. ovoga članka na odgovarajući način primjenjuje se i u slučaju iz stavka 1. ovoga članka.
(4) Ako godišnji financijski izvještaji za godinu u kojoj je počinjen prekršaj nisu dostupni u trenutku izricanja novčane kazne, za osnovicu izračuna visine kazne za prekršaje iz članaka 18. ovoga Zakona primijenit će se posljednja godišnja financijska izvješća koja su prethodila toj godini.
Prekršaji druge ugovorne strane
Članak 18.
(1) Za prekršaj kaznit će se pravna osoba - druga ugovorna strana, novčanom kaznom u iznosu koji je višekratnik broja 1.000, a koja ne može biti manja od 3% ni veća od 10% ukupnog prihoda ostvarenog u godini kada je počinjen prekršaj, utvrđenog financijskim izvještajima za tu godinu ako:
1. ponovo upotrebljava financijske instrumente koje je primila kao kolateral, a nije propisno u pisanom obliku drugu ugovornu stranu koja daje kolateral obavijestila o rizicima i posljedicama sukladno članku 15. stavku 1. točki a. Uredbe (EU) 2015/2365
2. ponovo upotrebljava financijske instrumente koje je primila kao kolateral, bez prethodne izričite suglasnosti druge ugovorne strane koja daje kolateral sukladno članku 15. stavku 1. točki b. Uredbe (EU) 2015/2365
3. ponovo upotrebljava financijske instrumente koje je primila kao kolateral suprotno ugovoru o kolateralu iz članka 15. stavka 1. točke b. Uredbe (EU) 2015/2365, što predstavlja postupanje suprotno odredbi članka 15. stavka 2. točke a. Uredbe (EU) 2015/2365
4. sustavno ne dostavlja trgovinskom repozitoriju propisane pojedinosti o sklopljenoj transakciji financiranja vrijednosnih papira, kao i svaku izmjenu i prekid takve transakcije u roku određenom u članku 4. stavku 1. Uredbe (EU) 2015/2365
5. financijska druga ugovorna strana sustavno ne izvještava trgovinski repozitorij u ime nefinancijske druge ugovorne strane sukladno članku 4. stavku 3. Uredbe (EU) 2015/2365.
(2) Za prekršaj kaznit će se pravna osoba - druga ugovorna strana, novčanom kaznom u iznosu koji je višekratnik broja 1.000, a koja ne može biti manja od 20.000,00 kuna ni veća od 3% ukupnog prihoda ostvarenog u godini kada je počinjen prekršaj, utvrđenog financijskim izvještajima za tu godinu ako:
1. ne dostavi trgovinskom repozitoriju propisane pojedinosti o sklopljenoj transakciji financiranja vrijednosnih papira, kao i svaku izmjenu i prekid takve transakcije u roku određenom u članku 4. stavku 1. Uredbe (EU) 2015/2365, pri čemu takvo postupanje nema opseg iz stavka 1. točke 4. ovoga članka
2. financijska druga ugovorna strana ne izvijesti trgovinski repozitorij u ime nefinancijske druge ugovorne strane sukladno članku 4. stavku 3. Uredbe (EU) 2015/2365, pri čemu takvo postupanje nema opseg iz stavka 1. točke 5. ovoga članka
3. ne čuva propisane pojedinosti o sklopljenim, izmijenjenim ili prekinutim transakcijama financiranja vrijednosnih papira u roku propisanom člankom 4. stavkom 4. Uredbe (EU) 2015/2365
4. ne osigura ESMA-i dostavu propisanih pojedinosti o transakcijama financiranja vrijednosnih papira koje je sklopila, u slučaju da trgovinski repozitorij nije dostupan evidentirati te pojedinosti sukladno članku 4. stavku 5. Uredbe (EU) 2015/2365
5. su financijski instrumenti koje primi u okviru ugovora o kolateralu preneseni na bilo koji drugi način, a ne s računa druge ugovorne strane koja daje kolateral, što predstavlja postupanje suprotno odredbi članka 15. stavka 2. točke b. Uredbe (EU) 2015/2365
6. ne postupi u skladu s rješenjem o nadzornim mjerama Agencije, izrečenim sukladno odredbama članka 12. ovoga Zakona
7. ne postupi u skladu s rješenjem o nadzornim mjerama HNB-a, izrečenim sukladno odredbama članka 13. ovoga Zakona.
(3) Iznimno od stavaka 1. i 2. ovoga članka, u slučaju da je druga ugovorna strana prekršajem iz stavaka 1. ili 2. ovoga članka ostvarila korist ili spriječila gubitak, a iznos tako ostvarene koristi ili spriječenog gubitka je moguće utvrditi, ona će se kazniti za prekršaj novčanom kaznom u iznosu trostruko utvrđenog iznosa tako ostvarene koristi, odnosno tako spriječenog gubitka, ako je taj iznos veći od propisanog najvećeg iznosa novčane kazne iz stavaka 1. ili 2. ovoga članka.
(4) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba druge ugovorne strane novčanom kaznom u iznosu od 100.000,00 kuna do 40.000.000,00 kuna.
(5) Za prekršaje iz stavka 2. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba druge ugovorne strane novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 kuna do 500.000,00 kuna.
(6) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka, ako je druga ugovorna strana fizička osoba, kaznit će se počinitelj prekršaja novčanom kaznom u iznosu koji je višekratnik broja 1.000, a koja ne može biti manja od 100.000,00 kuna, ni veća od 40.000.000,00 kuna.
(7) Za prekršaje iz stavka 2. ovoga članka, ako je druga ugovorna strana fizička osoba, kaznit će se počinitelj prekršaja novčanom kaznom u iznosu koji je višekratnik broja 1.000, a koja ne može biti manja od 20.000,00 kuna, ni veća od 500.000,00 kuna.
Objava izrečenih prekršajnih sankcija
Članak 19 .
(1) Nadležna tijela iz članka 4. ovoga Zakona ovlaštena su, sukladno uvjetima iz članka 26. Uredbe (EU) 2015/2365, na svojim internetskim stranicama objaviti podatke o svakoj sankciji ili drugoj mjeri izrečenoj zbog počinjenja prekršaja iz članaka 18. ovoga Zakona, uključujući i nepravomoćne odluke prekršajnih sudova i drugih tijela nadležnih za vođenje prekršajnih postupaka, a koje su donesene u postupcima gdje su nadležna tijela iz članka 4. ovoga Zakona ovlašteni tužitelji, uz naznaku da se radi o nepravomoćnim odlukama.
(2) Sukladno odredbama o rehabilitaciji u smislu zakona kojim je uređen prekršajni postupak, nadležna tijela iz članka 4. ovoga Zakona će protekom roka od 3 godine od dana pravomoćnosti odluke o prekršaju sa svojih internetskih stranica ukloniti osobne podatke u smislu zakona kojim je uređena zaštita osobnih podataka, a iz kojih bi bilo moguće utvrditi identitet počinitelja prekršaja.
VII. PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 20.
Nadležna tijela će donijeti pravilnike i odluke čije je donošenje propisano člankom 15. stavkom 2. i člankom 16. stavkom 1. ovoga Zakona u roku dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Stupanje na snagu
Članak 21.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Ovim člankom utvrđen je predmet Zakona, tj. nadležna tijela za njegovu provedbu, definirano je područje rada i ovlasti nadležnih tijela za provedbu Uredbe (EU) 2015/2365 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenog 2015. o transparentnosti transakcija financiranja vrijednosnih papira i ponovne uporabe te o izmjeni uredbe (EU) br. 648/2012 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2015/2365), mehanizmi kojima se potiču prijave nadležnim tijelima, kao i odgovarajuće prekršajne odredbe.
Uz članak 2.
Ovim člankom uređen je prijenos propisa Europske unije.
Uz članak 3.
Ovim člankom uređeni su pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu.
Uz članak 4.
Ovim člankom Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (u daljnjem tekstu: Agencija) i Hrvatska narodna banka (u daljnjem tekstu: HNB) određeni su kao nadležna tijela za provedbu Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona.
Uz članak 5.
Ovim člankom određeni su subjekti nadzora Agencije i HNB-a prema Uredbi (EU) 2015/2365.
Uz članak 6.
Ovim člankom određena je podjela nadležnosti Agencije i HNB-a pri provedbi Uredbe (EU) 2015/2365. Tako je predviđena nadležnost Agencije za provođenje nadzora u smislu pridržavanja odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona nad subjektima nadzora Agencije koji su određeni člankom 5. stavkom 1. ovoga Zakona, dok se nadležnost HNB-a odnosi na nadzor nad subjektima nadzora HNB-a koji su određeni člankom 5. stavkom 2. ovoga Zakona.
Uz članak 7.
Ovim člankom utvrđeno je područje rada Agencije kao nadležnog tijela sukladno relevantnim odredbama Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona.
Uz članak 8.
Ovim člankom utvrđeno je područje rada HNB-a kao nadležnog tijela sukladno relevantnim odredbama Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona.
Uz članak 9.
Ovim člankom propisano je da se postupak nadzora nad provedbom Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona koji obavlja Agencija sukladno podjeli nadležnosti iz članka 6. ovoga Zakona provodi sukladno odredbama o postupku nadzora kako je uređeno zakonima kojima je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona. Također, određen je način na koji Agencija obavlja takav nadzor.
Uz članak 10.
Ovim člankom utvrđene su ovlasti Agencije pri provođenju nadzora nad provedbom Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona.
Uz članak 11.
Ovim člankom propisano je da se postupak nadzora nad provedbom Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona koji obavlja HNB sukladno podjeli nadležnosti iz članka 6. ovoga Zakona provodi sukladno odredbama zakona kojim je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona. Također, određen je način na koji HNB obavlja takav nadzor.
Uz članak 12.
Ovim člankom propisane su nadzorne mjere koje je Agencija ovlaštena izreći. Ovim člankom, također, propisana je mogućnost da Agencija informira javnost o svakoj poduzetoj mjeri koja će biti izrečena radi povrede odredbi Uredbe (EU) 2015/2365.
Uz članak 13.
Ovim člankom propisane su nadzorne mjere koje HNB ima pravo izreći kada provodi nadzor temeljem odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i/ili ovoga Zakona.
Uz članak 14.
Ovim člankom propisano je da će Agencija i HNB surađivati međusobno, kao i s drugim ovlaštenim tijelima, te s istima razmjenjivati podatke, a sve u svrhu provedbe odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona.
Uz članak 15.
Ovim člankom propisano je da se na obavijesti koje se dostavljaju nadležnim tijelima i javno objavljuju sukladno odredbama Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona na odgovarajući način primjenjuju odredbe zakona kojim je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona, a koje se odnose na izbor jezika objave propisanih informacija. Također, propisano je da su Agencija i HNB ovlašteni donositi odluke ili pravilnike koji su potrebni da bi se osigurala provedba Uredbe (EU) 2015/2365 i tehničkih standarda donesenih na temelju odredbi Uredbe (EU) 2015/2365, kao i smjernica koje nadležna tijela Europske unije mogu donijeti temeljem odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i tehničkih standarda donesenih na temelju Uredbe (EU) 2015/2365.
Uz članak 16.
Ovim člankom propisano je da će Agencija i HNB svojim pravilnicima i odlukama propisati djelotvorne mehanizme za zaprimanje i istragu prijava mogućih ili stvarnih kršenja Uredbe (EU) 2015/2365 i daljnje postupanje, uključujući uspostavu sigurnih komunikacijskih kanala za takve prijave, pri čemu će se na odgovarajući način primijeniti odredbe članka 24. Uredbe (EU) br. 2015/2365.
Uz članak 17.
Ovim člankom propisan je način određivanja prihoda i ukupnog prihoda, posebice za subjekte nadzora koji su dio grupe. Također, u slučaju da godišnji financijski izvještaji za godinu u kojoj je počinjen prekršaj nisu dostupni u trenutku izricanja novčane kazne, propisano je da će se primijeniti posljednja godišnja financijska izvješća koja su prethodila toj godini.
Uz članak 18.
Ovim člankom propisani su prekršaji druge ugovorne strane i odgovorne osobe druge ugovorne strane te novčane kazne za prekršaje, uz gradaciju prekršaja na teže i lakše.
Uz članak 19.
Ovim člankom propisano je da su Agencija i HNB ovlašteni na svojim internetskim stranicama objaviti izrečene prekršajne sankcije, sukladno uvjetima iz članka 26. Uredbe (EU) 2015/2365.
Uz članak 20 .
Ovim člankom propisana je obveza nadležnih tijela za donošenje pravilnika i odluka iz članka 15. stavka 2. i članka 16. stavka 1. ovoga Zakona u roku od dvije godine od dana stupanja Zakona na snagu, a zbog potrebe da tehnički standardi doneseni temeljem Uredbe (EU) 2015/2365 prethodno stupe na snagu. Trenutno su tehnički standardi u završnim nacrtima tek dostavljeni Europskoj komisiji na usvajanje (rok Europskoj komisiji je tri mjeseca) te bi trebali stupiti na snagu krajem godine, a prve obveze izvještavanja za subjekte nadzora onda počinju u roku od 12 mjeseci od stupanja na snagu. Slijedom navedenoga određen je duži rok za donošenje pravilnika i odluka zbog okolnosti u donošenju tehničkih standarda na koje Republika Hrvatska kao država članica ne može utjecati.
Uz članak 21.
Ovim člankom određeno je stupanje na snagu ovoga Zakona.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO FINANCIJA
NACRT PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2015/2365 O TRANSPARENTNOSTI TRANSAKCIJA FINANCIRANJA VRIJEDNOSNIH PAPIRA I PONOVNE UPORABE
Zagreb, lipanj 2017.
PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2015/2365 O TRANSPARENTNOSTI TRANSAKCIJA FINANCIRANJA VRIJEDNOSNIH PAPIRA I PONOVNE UPORABE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2015/2365 o transparentnosti transakcija financiranja vrijednosnih papira i ponovne uporabe (u daljnjem tekstu: Zakon) sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1., a u vezi s člankom 49. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
Ovim Zakonom uređuje se sljedeće:
- određuju se tijela nadležna za provođenje nadzora sukladno odredbama Uredbe (EU) 2015/2365 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenog 2015. o transparentnosti transakcija financiranja vrijednosnih papira i ponovne uporabe te o izmjeni uredbe (EU) br. 648/2012 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2015/2365), njihova podjela nadležnosti, djelokrug rada i ovlasti,
- mehanizmi kojima se potiču prijave mogućih ili stvarnih kršenja Uredbe (EU) 2015/2365 nadležnim tijelima,
- određuju se prekršaji za postupanje protivno Uredbi (EU) 2015/2365 i visina novčane kazne za pojedine prekršaje pravnih i fizičkih osoba na koje se Uredba (EU) 2015/2365 primjenjuje.
Uredba (EU) 2015/2365 objavljena je u Službenom listu Europske unije dana 23. prosinca 2015. godine, a stupila je na snagu dana 12. siječnja 2016. godine.
Prije svega važno je istaknuti da Uredba (EU) 2015/2365 za najveći broj odredbi u svezi obveze izvještavanja trgovinskih repozitorija predviđa odgođenu primjenu, a veže je uz donošenje regulatornih tehničkih standarda u obliku provedbenih uredbi Europske komisije. Također, Uredba (EU) 2015/2365 ukida i zamjenjuje novim članak 81. stavak 3. Uredbe (EU) br. 684/2012 Europskog parlamenta i Vijeća od 4. srpnja 2012. o OTC izvedenicama, središnjoj drugoj ugovornoj strani i trgovinskom repozitoriju (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 648/2012), koji nije prenesen u zakonodavni okvir Republike Hrvatske, već se izravno primjenjivao, te iz tog razloga nije potrebno takvu odredbu stavljati izvan snage.
Uredba (EU) 2015/2365 donesena je radi harmonizacije zakonodavnog okvira na razini Europske unije i uvodi više jedinstvenih obveza za sudionike na tržištu u pogledu određenih aspekata transparentnosti transakcija financiranja vrijednosnih papira i ponovne uporabe. Izravno primjenjiva pravila Uredbe (EU) 2015/2365 trebala bi osigurati da za sve subjekte nadzora Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (u daljnjem tekstu: Agencija) i Hrvatske narodne banke (u daljnjem tekstu: HNB) vrijede istovjetne, izravno primjenjive obveze, standardi i pravila. Istom bi se trebala pojačati sigurnost i transparentnost transakcija financiranja vrijednosnih papira i ponovne uporabe u Europskoj uniji sprečavajući postojanje potencijalno različitih nacionalnih pravila koja uređuju to područje, a zbog izrazite složenosti i netransparentnosti takvih transakcija koje otežavaju utvrđivanje drugih ugovornih strana i praćenje koncentracije rizika te ujedno dovode do stvaranja prekomjernog učinka financijske poluge u financijskom sustavu.
Glavni cilj Uredbe (EU) 2015/2365 je uvesti niz pravnih obveza izravno tržišnim sudionicima, zbog potrebe za povećanjem transparentnosti tržišta financiranja vrijednosnih papira, a time i cjelokupnog financijskog sustava. Time se stvara okvir Europske unije na temelju kojeg se o pojedinostima transakcija financiranja vrijednosnih papira može učinkovito izvještavati trgovinske repozitorije, a informacije o transakcijama financiranja vrijednosnih papira i ugovorima o razmjeni ukupnog prinosa objavljuju se ulagateljima u subjekte za zajednička ulaganja. Tako se Uredbom (EU) 2015/2365 predviđa izvještavanje o pojedinostima u vezi s transakcijama financiranja vrijednosnih papira koje su sklopili svi sudionici na tržištu, neovisno o tome jesu li financijski ili nefinancijski subjekti, uključujući sastav kolaterala, može li se kolateral ponovno upotrebljavati ili je već ponovno upotrijebljen, zamjenu kolaterala na kraju dana te primijenjene korektivne faktore, s time da se nova pravila i norme koje Uredba (EU) 2015/2365 uvodi zasnivaju na postojećim infrastrukturama, operativnim postupcima i obrascima koji su uvedeni u pogledu izvješćivanja trgovinskih repozitorija o ugovorima o izvedenicama temeljem Uredbe (EU) br. 684/2012.
Uredba (EU) 2015/2365 izravno se primjenjuje u državama članicama Europske unije bez potrebe da se ista prenese u nacionalno zakonodavstvo, ali unutar Uredbe (EU) 2015/2365 postoje i određena područja gdje su državama članicama dana diskrecijska prava ili gdje ista zahtjeva primjenu nacionalnog zakonodavstva.
U svrhu osiguranja transparentnosti, nepristranosti i dosljednosti u provedbenim aktivnostima, države članice trebaju uspostaviti odgovarajući okvir sankcija za povredu odredaba Uredbe (EU) 2015/2365. Države članice utvrđuju pravila i osiguravaju da njihova nadležna tijela uvedu odgovarajuće sankcije i druge mjere koje moraju biti učinkovite, razmjerne i odvraćajuće.
Države članice trebaju osigurati postojanje zakonodavnog okvira koji omogućuje provođenje učinkovitih mjera praćenja i nadzora odredaba Uredbe (EU) 2015/2365, u sklopu čega su dužne imenovati nacionalno nadležno tijelo (jedno ili više njih, ovisno o područjima) koje je zaduženo za provedbu Uredbe (EU) 2015/2365. Nadležna tijela zadužena za regulaciju financijskih institucija i tržišta kapitala u Republici Hrvatskoj su Agencija i HNB.
Uredba (EU) 2015/2365 predviđa podjelu nadležnosti u sljedećim područjima:
1. osiguravanje poštivanja obveze o izvješćivanju i zaštiti u pogledu transakcija financiranja vrijednosnih papira,
2. osiguravanje poštivanja obveza u pogledu ponovne uporabe financijskih instrumenata primljenih u okviru ugovora o kolateralu.
Sukladno navedenoj podjeli nadležnosti, nadležnost Agencije odnosi se na nadzor subjekata nadzora Agencije određenih temeljem Uredbe (EU) 2015/2365 i zakona koji uređuju tržište kapitala, osiguranje, osnivanje i upravljanje dobrovoljnim mirovinskim fondovima, osnivanje i poslovanje mirovinskih osiguravajućih društava, osnivanje i upravljanje otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom te osnivanje i upravljanje alternativnim investicijskim fondovima u Republici Hrvatskoj, dok se nadzor HNB-a odnosi na kreditne institucije određene temeljem Uredbe (EU) 2015/2365 i zakona kojima je uređeno osnivanje i poslovanje kreditnih institucija u Republici Hrvatskoj.
Republika Hrvatska će donošenjem ovoga Zakona ispuniti obveze propisane Uredbom (EU) 2015/2365. Također, njegovim će donošenjem uskladiti svoje zakonodavstvo s pravnom stečevinom Europske unije te na taj način ispuniti dio preuzetih obveza.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU PREDLOŽENOG ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva iz državnog proračuna Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2015/2365 O TRANSPARENTNOSTI TRANSAKCIJA FINANCIRANJA VRIJEDNOSNIH PAPIRA I PONOVNE UPORABE
I. OPĆE ODREDBE
Predmet Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
Ovim se Zakonom utvrđuju nadležna tijela, područje rada i ovlasti nadležnih tijela, mehanizmi kojima se potiču prijave nadležnim tijelima, kao i odgovarajuće prekršajne odredbe za provedbu Uredbe (EU) 2015/2365 iz članka 2. ovoga Zakona.
Prijenos propisa Europske unije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
Ovim se Zakonom osiguravaju pretpostavke za provedbu Uredbe (EU) 2015/2365 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2015. o transparentnosti transakcija financiranja vrijednosnih papira i ponovne uporabe te o izmjeni Uredbe (EU) br. 648/2012 (Tekst značajan za EGP) (SL L 337, 23.12.2015.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2015/2365).
Pojmovi
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
(1) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1) Agencija je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga čije su nadležnosti i područje rada propisani Zakonom o Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga, ovim Zakonom i drugim zakonima.
2) HNB je Hrvatska narodna banka, središnja banka Republike Hrvatske čiji su zadaci i nadležnosti propisani Zakonom o Hrvatskoj narodnoj banci, ovim Zakonom i drugim zakonima.
3) ESMA je Europsko nadzorno tijelo za vrijednosne papire i tržišta kapitala, osnovano Uredbom (EU) br. 1095/2010 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. studenoga 2010. o osnivanju europskog nadzornog tijela (Europskog nadzornog tijela za vrijednosne papire i tržišta kapitala), izmjeni Odluke br. 716/2009/EZ i stavljanju izvan snage Odluke Komisije br. 2009/77/EZ.
4) druga ugovorna strana označava subjekte definirane odredbom članka 3. točke 2. Uredbe (EU) 2015/2365.
5) ukupan prihod je ukupan godišnji prihod na temelju posljednjih dostupnih godišnjih financijskih izvještaja koji je počinitelj prekršaja ostvario od obavljanja svoje gospodarske djelatnosti.
6) prihod je ukupan iznos koji je počinitelj prekršaja ostvario isključivo od obavljanja djelatnosti koje su regulirane Uredbom (EU) 2015/2365 i ovim Zakonom, a u koji nije uključen porez na dodanu vrijednost niti drugi porezi izravno vezani uz obavljanje djelatnosti koje su regulirane ovim Zakonom
7) godišnji financijski izvještaji su godišnji financijski izvještaji sukladno zakonu kojim se uređuje računovodstvo poduzetnika.
(2) Ostali pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju istovjetno značenje kao pojmovi upotrijebljeni u Uredbi (EU) 2015/2365.
II. NADLEŽNA TIJELA, NJIHOVE NADLEŽNOSTI I PODRUČJE RADA
Nadležna tijela
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
Nadležna tijela za provedbu Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona su Agencija i HNB.
Subjekti nadzora nadležnih tijela
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
(1) Subjekti nadzora Agencije su:
1. investicijska društva kako su određena zakonom koji uređuje tržište kapitala
2. društva za osiguranje kako su određena zakonom koji uređuje osiguranje
3. društva za reosiguranje kako su određena zakonom koji uređuje osiguranje
4. društva za upravljanje dobrovoljnim mirovinskim fondovima kako su određena zakonom koji uređuje osnivanje i upravljanje dobrovoljnim mirovinskim fondovima
5. mirovinska osiguravajuća društva kako su određena zakonom koji uređuje osnivanje i poslovanje mirovinskih osiguravajućih društava
6. društva za upravljanje otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom kako su određena zakonom koji uređuje osnivanje i upravljanje otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom
7. društva za upravljanje alternativnim investicijskim fondovima kako su određena zakonom koji uređuje osnivanje i upravljanje alternativnim investicijskim fondovima
8. središnje druge ugovorne strane kako su određene Uredbom (EU) br. 648/2012 Europskog parlamenta i Vijeća od 4. srpnja 2012. o OTC izvedenicama, središnjoj drugoj ugovornoj strani i trgovinskom repozitoriju (Tekst značajan za EGP) (SL L 201, 27.7.2012.)
9. središnji depozitoriji vrijednosnih papira kako su određeni Uredbom (EU) br. 909/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o poboljšanju namire vrijednosnih papira u Europskoj uniji i o središnjim depozitorijima vrijednosnih papira te izmjeni direktiva 98/26/EZ i 2014/65/EU te Uredbe (EU) br. 236/2012 (Tekst značajan za EGP) (SL L 257, 28.8.2014.)
10. nefinancijske druge ugovorne strane kako su određene Uredbom (EU) br. 648/2012 Europskog parlamenta i Vijeća od 4. srpnja 2012. o OTC izvedenicama, središnjoj drugoj ugovornoj strani i trgovinskom repozitoriju (Tekst značajan za EGP) (SL L 201, 27.7.2012.).
(2) Subjekti nadzora HNB-a su kreditne institucije kako su određene zakonom koji uređuje osnivanje i poslovanje kreditnih institucija.
Podjela nadležnosti Agencije i HNB-a
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
(1) Nadležnosti Agencije za potrebe provedbe Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona odnose se na:
1. provođenje nadzora u smislu pridržavanja odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona nad subjektima nadzora Agencije koji su određeni odredbama članka 5. stavka 1. ovoga Zakona, u smislu članka 7. točaka 1. do 4. ovoga Zakona
2. izricanje nadzornih mjera subjektima nadzora iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona
3. podnošenje optužnih prijedloga kod utvrđenih povreda odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona od strane subjekata nadzora iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Nadležnosti HNB-a za potrebe provedbe Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona odnose se na:
1. provođenje nadzora u smislu pridržavanja odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona nad subjektima nadzora koji su određeni odredbama članka 5. stavka 2. ovoga Zakona, u smislu članka 8. točaka 1. i 2. ovoga Zakona
2. izricanje nadzornih mjera subjektima nadzora iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona
3. podnošenje optužnih prijedloga kod utvrđenih povreda odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona od strane subjekata nadzora iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona.
Područje rada Agencije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
Agencija za potrebe provedbe Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona obavlja sljedeće poslove:
1. nadzire usklađenost subjekata nadzora Agencije iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona s obvezama iz članka 4. Uredbe (EU) 2015/2365
2. nadzire usklađenost subjekata nadzora Agencije iz članka 5. stavka 1. točaka 6. i 7. ovoga Zakona s obvezama iz članka 13. Uredbe (EU) 2015/2365
3. nadzire usklađenost subjekata nadzora Agencije iz članka 5. stavka 1. točaka 6. i 7. ovoga Zakona s obvezama iz članka 14. Uredbe (EU) 2015/2365
4. nadzire usklađenost subjekata nadzora Agencije iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona s obvezama iz članka 15. Uredbe (EU) 2015/2365
5. razmjenjuje informacije i surađuje s HNB-om, ESMA-om, Europskim sustavom središnjih banaka, nadležnim i ostalim relevantnim tijelima drugih država članica i trećih zemalja te subjektima određenim u članku 12. stavku 2. Uredbe (EU) 2015/2365 sukladno člancima 17. i 22. Uredbe (EU) 2015/2365
6. obavještava ESMA-u o informacijama iz članka 22. Uredbe (EU) 2015/2365, sukladno članku 25. Uredbe (EU) 2015/2365
7. na svojoj internetskoj stranici objavljuje svaku izrečenu sankciju i drugu mjeru za kršenje odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 sukladno članku 26. Uredbe (EU) 2015/2365, što uključuje i podatke o zaprimljenim nepravomoćnim odlukama o prekršaju, uz naznaku da je odluka nepravomoćna, kao i sporazume o uvjetima priznavanja krivnje i sporazumijevanju o sankciji i mjerama, sklopljene s počiniteljem prekršaja sukladno zakonu kojim je uređen prekršajni postupak, a u slučaju iz članka 26. stavka 3. podstavka 2. točke c) Uredbe (EU) 2015/2365 o neobjavljenim izrečenim sankcijama i drugim mjerama obavještava ESMA-u.
Područje rada HNB-a
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 8.
HNB za potrebe provedbe Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona obavlja sljedeće poslove:
1. nadzire usklađenost subjekata nadzora HNB-a iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona s obvezama iz članka 4. Uredbe (EU) 2015/2365 i članka 15. Uredbe (EU) 2015/2365
2. razmjenjuje informacije i surađuje s Agencijom, ESMA-om, Europskim sustavom središnjih banaka, nadležnim i ostalim relevantnim tijelima drugih država članica i trećih zemalja te subjektima određenim u članku 12. stavku 2. Uredbe (EU) 2015/2365 sukladno člancima 17. i 22. Uredbe (EU) 2015/2365
3. obavještava ESMA-u o informacijama iz članka 22. Uredbe (EU) 2015/2365, sukladno članku 25. Uredbe (EU) 2015/2365
4. na svojoj internetskoj stranici objavljuje svaku izrečenu sankciju i drugu mjeru za kršenje odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 sukladno članku 26. Uredbe (EU) 2015/2365, što uključuje i podatke o zaprimljenim nepravomoćnim odlukama o prekršaju, uz naznaku da je odluka nepravomoćna, a u slučaju iz članka 26. stavka 3. podstavka 2. točke c) Uredbe (EU) 2015/2365 o neobjavljenim izrečenim sankcijama i drugim mjerama obavještava Agenciju.
III. NADZOR
Postupak nadzora koji provodi Agencija
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 9.
(1) Nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona sukladno podjeli nadležnosti iz članka 6. ovoga Zakona obavlja Agencija sukladno odredbama Uredbe (EU) 2015/2365, ovoga Zakona i zakona kojima je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Agencija nadzor iz stavka 1. ovoga članka obavlja:
1. praćenjem, prikupljanjem i provjerom objavljenih podataka i obavijesti koje se sukladno odredbama Uredbe (EU) 2015/2365 dostavljaju trgovinskim repozitorijima u skladu s odredbama članka 4. Uredbe (EU) 2015/2365 te provođenjem nadzora u skladu sa zakonima kojima je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona
2. izricanjem nadzornih mjera iz članka 12. ovoga Zakona.
(3) Na nadzor subjekata iz članka 5. stavka 1. točke 10. ovoga Zakona na odgovarajući se način primjenjuju odredbe o provođenju nadzora iz zakona koji uređuje tržište kapitala u Republici Hrvatskoj, a sukladno stavcima 1. i 2. ovoga članka.
Ovlasti Agencije kod provođenja nadzora
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 10.
(1) Ako je to potrebno u svrhu nadzora nad primjenom odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona, Agencija može od bilo koje fizičke ili pravne osobe zahtijevati:
1. pristup svakom dokumentu u bilo kojem obliku i dostavu preslike istog
2. pregled razmjene podataka uključujući i zapise telefonskih poziva.
(2) Agencija može od bilo koje fizičke ili pravne osobe, uključujući i osobe koje su uključene u prijenos naloga ili koje obavljaju druge poslove pri sklapanju transakcija koje su predmet nadzora Agencije, zatražiti sve podatke i očitovanja koji su Agenciji potrebni za nadzor. Ako to zahtijeva svrha nadzora, Agencija je ovlaštena te osobe pozvati na saslušanje u smislu zakona koji uređuje opći upravni postupak.
(3) Ako je to potrebno u svrhu nadzora nad poštivanjem odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona, Agencija može provesti neposredni nadzor sa ili bez prethodne dostave obavijesti o nadzoru.
(4) Kad je to potrebno radi nadzora nad pravnom ili fizičkom osobom na koju se primjenjuje Uredba (EU) 2015/2365 i ovaj Zakon, Agencija u skladu s podjelom nadležnosti iz članka 6. ovoga Zakona može zahtijevati odgovarajuće podatke, dokumentaciju i očitovanja od sljedećih osoba i izvršiti pregled njihova poslovanja:
1. osoba koje su s pravnom ili fizičkom osobom nad kojom Agencija provodi postupak nadzora u odnosu uske povezanosti, u smislu zakona kojim je uređeno tržište kapitala u Republici Hrvatskoj
2. osoba na koje je pravna ili fizička osoba nad kojom Agencija provodi postupak nadzora izdvojila poslovne procese
3. imatelja kvalificiranih udjela u pravnoj ili fizičkoj osobi nad kojom Agencija provodi postupak nadzora.
(5) Kada je za nadzor nad osobom iz stavka 4. ovoga članka ovlašteno drugo nadležno tijelo, Agencija će pregled poslovanja te osobe obaviti u suradnji s drugim nadležnim tijelom.
Postupak nadzora koji provodi HNB
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 11.
(1) Nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona sukladno podjeli nadležnosti iz članka 6. ovoga Zakona obavlja HNB sukladno odredbama Uredbe (EU) 2015/2365, ovoga Zakona i zakona kojima je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona.
(2) Na nadzor iz stavka 1. ovoga članka na odgovarajući način se primjenjuju odredbe o provođenju supervizije HNB-a iz zakona kojim je utvrđeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona .
Nadzorne mjere Agencije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 12.
(1) Kada Agencija , sukladno podjeli nadležnosti iz članka 6. ovoga Zakona, utvrdi povrede odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i/ili ovoga Zakona, ovlaštena je izreći nadzorne mjere propisane zakonima kojima je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Osim nadzornih mjera iz stavka 1. ovoga članka, Agencija je ovlaštena izreći sljedeće nadzorne mjere:
1. naložiti prestanak svakog postupanja koje je u suprotnosti s odredbama Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona
2. izreći opomenu pravnoj ili fizičkoj osobi koja postupa suprotno odredbama Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona
3. naložiti tržišnom operatoru da obustavi trgovanje financijskim instrumentom te ukinuti već doneseno rješenje o obustavi, u opsegu u kojem je to potrebno za uklanjanje ili sprječavanje štetnih posljedica na uređenom tržištu
4. naložiti središnjem depozitoriju vrijednosnih papira ili središnjoj drugoj ugovornoj strani privremenu blokadu financijskih instrumenata koja se može provesti na individualno određenom računu nematerijaliziranih vrijednosnih papira ili na cjelokupnom izdanju financijskih instrumenta.
(3) Agencija može informirati javnost o svakoj poduzetoj mjeri koja će biti izrečena radi povrede odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i/ili ovoga Zakona, osim ako takva objava ne bi ozbiljno ugrozila financijsko tržište ili strankama prouzročila nerazmjernu štetu.
Nadzorne mjere HNB-a
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 13.
(1) Kada HNB , sukladno podjeli nadležnosti iz članka 6. ovoga Zakona, utvrdi povrede odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i/ili ovoga Zakona, ovlaštena je izreći nadzorne mjere propisane zakonom kojim je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona.
(2) Na nadzorne mjere iz stavaka 1. ovoga članka na odgovarajući način se primjenjuju odredbe o nadzornim mjerama Hrvatske narodne banke iz zakona kojim je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona.
Suradnja s ovlaštenim tijelima
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 14.
U svrhu provedbe Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona, nadležna tijela iz članka 4. ovoga Zakona surađuju, kako međusobno, tako i s drugim ovlaštenim tijelima te s istima razmjenjuje podatke, sukladno odredbama Uredbe (EU) 2015/2365, relevantnim zakonskim odredbama i sporazumima o suradnji.
IV. JEZIK I NAČIN DOSTAVE I OBJAVE OBAVIJESTI
Jezik i način dostave i objave obavijesti
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 15.
(1) Na sve obavijesti koje su fizičke i pravne osobe dužne dostavljati nadležnim tijelima i javno objavljivati sukladno odredbama Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona na odgovarajući način se primjenjuju odredbe o jeziku objavljivanja informacija iz zakona kojima je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona, osim u slučaju ako delegirane uredbe Europske komisije ili drugi provedbeni propisi doneseni na temelju Uredbe (EU) 2015/2365 u određenim slučajevima ne propisuju izričitu objavu na određenom jeziku.
(2) Nadležna tijela iz članka 4. ovoga Zakona, u sklopu svojih nadležnosti, ovlaštena su donositi odluke ili pravilnike koji su potrebni da bi se osigurala provedba Uredbe (EU) 2015/2365 i tehničkih standarda donesenih na temelju odredbi Uredbe (EU) 2015/2365, kao i smjernica koje nadležna tijela Europske unije mogu donijeti temeljem odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i tehničkih standarda donesenih na temelju odredbi Uredbe (EU) 2015/2365.
V. MEHANIZMI KOJI POTIČU PRIJAVE MOGUĆIH ILI STVARNIH KRŠENJA UREDBE (EU) 2015/2365
Mehanizmi koji potiču prijave mogućih ili stvarnih kršenja Uredbe (EU) 2015/2365
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 16.
(1) Agencija i HNB će svojim pravilnicima i odlukama propisati djelotvorne mehanizme za zaprimanje i istragu prijava mogućih ili stvarnih kršenja Uredbe (EU) 2015/2365 i daljnje postupanje, uključujući uspostavu sigurnih komunikacijskih kanala za takve prijave, pri čemu će se na odgovarajući način primijeniti odredbe članka 24. Uredbe (EU) 2015/2365.
(2) Obraćanje radnika Agenciji ili HNB-u zbog prijave mogućeg ili stvarnog kršenja Uredbe (EU) 2015/2365 unutar institucije ili u dobroj vjeri podnošenja prijave o toj sumnji Agenciji ili HNB-u, ne predstavlja opravdani razlog za otkaz ugovora o radu.
(3) Mehanizmi Hrvatske narodne banke za zaprimanje i istragu prijava mogućih ili stvarnih kršenja Uredbe (EU) br. 909/2014 i daljnje postupanje, uključujući uspostavu sigurnih komunikacijskih kanala za takve prijave iz stavka 1. ovoga članka istovjetni su s onima koji su uspostavljeni za potrebe odredbi zakona kojim je uređeno osnivanje i poslovanje kreditnih institucija u Republici Hrvatskoj.
(4) U slučaju spora oko stavljanja radnika u nepovoljniji položaj od drugih radnika radi obraćanja radnika zbog prijave mogućeg ili stvarnog kršenja Uredbe (EU) 2015/2365 unutar institucije ili u dobroj vjeri podnošenja prijave o toj sumnji Agenciji ili HNB-u, a što je dovelo do povrede nekog od prava radnika iz radnog odnosa, ako radnik učini vjerojatnim da je stavljen u nepovoljniji položaj i da mu je povrijeđeno neko od njegovih prava iz radnog odnosa, teret dokazivanja prelazi na poslodavca, koji mora dokazati da radnika nije stavio u nepovoljniji položaj od drugih radnika odnosno da mu nije povrijedio pravo iz radnog odnosa.
VI. PREKRŠAJNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 17.
(1) Ako je počinitelj prekršaja, u smislu zakona kojim se uređuje računovodstvo poduzetnika, matično društvo ili ovisno društvo matičnog društva koje ima obvezu izrade konsolidiranih financijskih izvještaja, prihod i ukupni prihod iz članka 3. stavka 1. točaka 5. i 6. ovoga Zakona određuju se na temelju konsolidiranih financijskih izvještaja koje je odobrilo upravljačko tijelo krajnjeg matičnog društva, pri čemu će se prihod iz članka 3. stavka 1. točke 6. utvrđivati iz ostvarenog prihoda od obavljanja djelatnosti koje su regulirane Uredbom (EU) 2015/2365 na razini konsolidiranih financijskih izvještaja grupe.
(2) Ako se za određivanja iznosa novčane kazne koristi prihod, sud može odrediti visinu kazne u iznosu do najviše 100% ostvarenog prihoda počinitelja prekršaja, pri čemu tako određena visina kazne ne smije biti veća od 10% ukupnog prihoda počinitelja prekršaja.
(3) Ograničenje iz stavka 2. ovoga članka na odgovarajući način primjenjuje se i u slučaju iz stavka 1. ovoga članka.
(4) Ako godišnji financijski izvještaji za godinu u kojoj je počinjen prekršaj nisu dostupni u trenutku izricanja novčane kazne, za osnovicu izračuna visine kazne za prekršaje iz članaka 18. ovoga Zakona primijenit će se posljednja godišnja financijska izvješća koja su prethodila toj godini.
Prekršaji druge ugovorne strane
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 18.
(1) Za prekršaj kaznit će se pravna osoba - druga ugovorna strana, novčanom kaznom u iznosu koji je višekratnik broja 1.000, a koja ne može biti manja od 3% ni veća od 10% ukupnog prihoda ostvarenog u godini kada je počinjen prekršaj, utvrđenog financijskim izvještajima za tu godinu ako:
1. ponovo upotrebljava financijske instrumente koje je primila kao kolateral, a nije propisno u pisanom obliku drugu ugovornu stranu koja daje kolateral obavijestila o rizicima i posljedicama sukladno članku 15. stavku 1. točki a. Uredbe (EU) 2015/2365
2. ponovo upotrebljava financijske instrumente koje je primila kao kolateral, bez prethodne izričite suglasnosti druge ugovorne strane koja daje kolateral sukladno članku 15. stavku 1. točki b. Uredbe (EU) 2015/2365
3. ponovo upotrebljava financijske instrumente koje je primila kao kolateral suprotno ugovoru o kolateralu iz članka 15. stavka 1. točke b. Uredbe (EU) 2015/2365, što predstavlja postupanje suprotno odredbi članka 15. stavka 2. točke a. Uredbe (EU) 2015/2365
4. sustavno ne dostavlja trgovinskom repozitoriju propisane pojedinosti o sklopljenoj transakciji financiranja vrijednosnih papira, kao i svaku izmjenu i prekid takve transakcije u roku određenom u članku 4. stavku 1. Uredbe (EU) 2015/2365
5. financijska druga ugovorna strana sustavno ne izvještava trgovinski repozitorij u ime nefinancijske druge ugovorne strane sukladno članku 4. stavku 3. Uredbe (EU) 2015/2365.
(2) Za prekršaj kaznit će se pravna osoba - druga ugovorna strana, novčanom kaznom u iznosu koji je višekratnik broja 1.000, a koja ne može biti manja od 20.000,00 kuna ni veća od 3% ukupnog prihoda ostvarenog u godini kada je počinjen prekršaj, utvrđenog financijskim izvještajima za tu godinu ako:
1. ne dostavi trgovinskom repozitoriju propisane pojedinosti o sklopljenoj transakciji financiranja vrijednosnih papira, kao i svaku izmjenu i prekid takve transakcije u roku određenom u članku 4. stavku 1. Uredbe (EU) 2015/2365, pri čemu takvo postupanje nema opseg iz stavka 1. točke 4. ovoga članka
2. financijska druga ugovorna strana ne izvijesti trgovinski repozitorij u ime nefinancijske druge ugovorne strane sukladno članku 4. stavku 3. Uredbe (EU) 2015/2365, pri čemu takvo postupanje nema opseg iz stavka 1. točke 5. ovoga članka
3. ne čuva propisane pojedinosti o sklopljenim, izmijenjenim ili prekinutim transakcijama financiranja vrijednosnih papira u roku propisanom člankom 4. stavkom 4. Uredbe (EU) 2015/2365
4. ne osigura ESMA-i dostavu propisanih pojedinosti o transakcijama financiranja vrijednosnih papira koje je sklopila, u slučaju da trgovinski repozitorij nije dostupan evidentirati te pojedinosti sukladno članku 4. stavku 5. Uredbe (EU) 2015/2365
5. su financijski instrumenti koje primi u okviru ugovora o kolateralu preneseni na bilo koji drugi način, a ne s računa druge ugovorne strane koja daje kolateral, što predstavlja postupanje suprotno odredbi članka 15. stavka 2. točke b. Uredbe (EU) 2015/2365
6. ne postupi u skladu s rješenjem o nadzornim mjerama Agencije, izrečenim sukladno odredbama članka 12. ovoga Zakona
7. ne postupi u skladu s rješenjem o nadzornim mjerama HNB-a, izrečenim sukladno odredbama članka 13. ovoga Zakona.
(3) Iznimno od stavaka 1. i 2. ovoga članka, u slučaju da je druga ugovorna strana prekršajem iz stavaka 1. ili 2. ovoga članka ostvarila korist ili spriječila gubitak, a iznos tako ostvarene koristi ili spriječenog gubitka je moguće utvrditi, ona će se kazniti za prekršaj novčanom kaznom u iznosu trostruko utvrđenog iznosa tako ostvarene koristi, odnosno tako spriječenog gubitka, ako je taj iznos veći od propisanog najvećeg iznosa novčane kazne iz stavaka 1. ili 2. ovoga članka.
(4) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba druge ugovorne strane novčanom kaznom u iznosu od 100.000,00 kuna do 40.000.000,00 kuna.
(5) Za prekršaje iz stavka 2. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba druge ugovorne strane novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 kuna do 500.000,00 kuna.
(6) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka, ako je druga ugovorna strana fizička osoba, kaznit će se počinitelj prekršaja novčanom kaznom u iznosu koji je višekratnik broja 1.000, a koja ne može biti manja od 100.000,00 kuna, ni veća od 40.000.000,00 kuna.
(7) Za prekršaje iz stavka 2. ovoga članka, ako je druga ugovorna strana fizička osoba, kaznit će se počinitelj prekršaja novčanom kaznom u iznosu koji je višekratnik broja 1.000, a koja ne može biti manja od 20.000,00 kuna, ni veća od 500.000,00 kuna.
Objava izrečenih prekršajnih sankcija
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 19 .
(1) Nadležna tijela iz članka 4. ovoga Zakona ovlaštena su, sukladno uvjetima iz članka 26. Uredbe (EU) 2015/2365, na svojim internetskim stranicama objaviti podatke o svakoj sankciji ili drugoj mjeri izrečenoj zbog počinjenja prekršaja iz članaka 18. ovoga Zakona, uključujući i nepravomoćne odluke prekršajnih sudova i drugih tijela nadležnih za vođenje prekršajnih postupaka, a koje su donesene u postupcima gdje su nadležna tijela iz članka 4. ovoga Zakona ovlašteni tužitelji, uz naznaku da se radi o nepravomoćnim odlukama.
(2) Sukladno odredbama o rehabilitaciji u smislu zakona kojim je uređen prekršajni postupak, nadležna tijela iz članka 4. ovoga Zakona će protekom roka od 3 godine od dana pravomoćnosti odluke o prekršaju sa svojih internetskih stranica ukloniti osobne podatke u smislu zakona kojim je uređena zaštita osobnih podataka, a iz kojih bi bilo moguće utvrditi identitet počinitelja prekršaja.
VII. PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 20.
Nadležna tijela će donijeti pravilnike i odluke čije je donošenje propisano člankom 15. stavkom 2. i člankom 16. stavkom 1. ovoga Zakona u roku dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 21.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Ovim člankom utvrđen je predmet Zakona, tj. nadležna tijela za njegovu provedbu, definirano je područje rada i ovlasti nadležnih tijela za provedbu Uredbe (EU) 2015/2365 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenog 2015. o transparentnosti transakcija financiranja vrijednosnih papira i ponovne uporabe te o izmjeni uredbe (EU) br. 648/2012 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2015/2365), mehanizmi kojima se potiču prijave nadležnim tijelima, kao i odgovarajuće prekršajne odredbe.
Uz članak 2.
Ovim člankom uređen je prijenos propisa Europske unije.
Uz članak 3.
Ovim člankom uređeni su pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu.
Uz članak 4.
Ovim člankom Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (u daljnjem tekstu: Agencija) i Hrvatska narodna banka (u daljnjem tekstu: HNB) određeni su kao nadležna tijela za provedbu Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona.
Uz članak 5.
Ovim člankom određeni su subjekti nadzora Agencije i HNB-a prema Uredbi (EU) 2015/2365.
Uz članak 6.
Ovim člankom određena je podjela nadležnosti Agencije i HNB-a pri provedbi Uredbe (EU) 2015/2365. Tako je predviđena nadležnost Agencije za provođenje nadzora u smislu pridržavanja odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona nad subjektima nadzora Agencije koji su određeni člankom 5. stavkom 1. ovoga Zakona, dok se nadležnost HNB-a odnosi na nadzor nad subjektima nadzora HNB-a koji su određeni člankom 5. stavkom 2. ovoga Zakona.
Uz članak 7.
Ovim člankom utvrđeno je područje rada Agencije kao nadležnog tijela sukladno relevantnim odredbama Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona.
Uz članak 8.
Ovim člankom utvrđeno je područje rada HNB-a kao nadležnog tijela sukladno relevantnim odredbama Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona.
Uz članak 9.
Ovim člankom propisano je da se postupak nadzora nad provedbom Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona koji obavlja Agencija sukladno podjeli nadležnosti iz članka 6. ovoga Zakona provodi sukladno odredbama o postupku nadzora kako je uređeno zakonima kojima je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona. Također, određen je način na koji Agencija obavlja takav nadzor.
Uz članak 10.
Ovim člankom utvrđene su ovlasti Agencije pri provođenju nadzora nad provedbom Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona.
Uz članak 11.
Ovim člankom propisano je da se postupak nadzora nad provedbom Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona koji obavlja HNB sukladno podjeli nadležnosti iz članka 6. ovoga Zakona provodi sukladno odredbama zakona kojim je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona. Također, određen je način na koji HNB obavlja takav nadzor.
Uz članak 12.
Ovim člankom propisane su nadzorne mjere koje je Agencija ovlaštena izreći. Ovim člankom, također, propisana je mogućnost da Agencija informira javnost o svakoj poduzetoj mjeri koja će biti izrečena radi povrede odredbi Uredbe (EU) 2015/2365.
Uz članak 13.
Ovim člankom propisane su nadzorne mjere koje HNB ima pravo izreći kada provodi nadzor temeljem odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i/ili ovoga Zakona.
Uz članak 14.
Ovim člankom propisano je da će Agencija i HNB surađivati međusobno, kao i s drugim ovlaštenim tijelima, te s istima razmjenjivati podatke, a sve u svrhu provedbe odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona.
Uz članak 15.
Ovim člankom propisano je da se na obavijesti koje se dostavljaju nadležnim tijelima i javno objavljuju sukladno odredbama Uredbe (EU) 2015/2365 i ovoga Zakona na odgovarajući način primjenjuju odredbe zakona kojim je uređeno osnivanje i poslovanje subjekata nadzora iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona, a koje se odnose na izbor jezika objave propisanih informacija. Također, propisano je da su Agencija i HNB ovlašteni donositi odluke ili pravilnike koji su potrebni da bi se osigurala provedba Uredbe (EU) 2015/2365 i tehničkih standarda donesenih na temelju odredbi Uredbe (EU) 2015/2365, kao i smjernica koje nadležna tijela Europske unije mogu donijeti temeljem odredbi Uredbe (EU) 2015/2365 i tehničkih standarda donesenih na temelju Uredbe (EU) 2015/2365.
Uz članak 16.
Ovim člankom propisano je da će Agencija i HNB svojim pravilnicima i odlukama propisati djelotvorne mehanizme za zaprimanje i istragu prijava mogućih ili stvarnih kršenja Uredbe (EU) 2015/2365 i daljnje postupanje, uključujući uspostavu sigurnih komunikacijskih kanala za takve prijave, pri čemu će se na odgovarajući način primijeniti odredbe članka 24. Uredbe (EU) br. 2015/2365.
Uz članak 17.
Ovim člankom propisan je način određivanja prihoda i ukupnog prihoda, posebice za subjekte nadzora koji su dio grupe. Također, u slučaju da godišnji financijski izvještaji za godinu u kojoj je počinjen prekršaj nisu dostupni u trenutku izricanja novčane kazne, propisano je da će se primijeniti posljednja godišnja financijska izvješća koja su prethodila toj godini.
Uz članak 18.
Ovim člankom propisani su prekršaji druge ugovorne strane i odgovorne osobe druge ugovorne strane te novčane kazne za prekršaje, uz gradaciju prekršaja na teže i lakše.
Uz članak 19.
Ovim člankom propisano je da su Agencija i HNB ovlašteni na svojim internetskim stranicama objaviti izrečene prekršajne sankcije, sukladno uvjetima iz članka 26. Uredbe (EU) 2015/2365.
Uz članak 20 .
Ovim člankom propisana je obveza nadležnih tijela za donošenje pravilnika i odluka iz članka 15. stavka 2. i članka 16. stavka 1. ovoga Zakona u roku od dvije godine od dana stupanja Zakona na snagu, a zbog potrebe da tehnički standardi doneseni temeljem Uredbe (EU) 2015/2365 prethodno stupe na snagu. Trenutno su tehnički standardi u završnim nacrtima tek dostavljeni Europskoj komisiji na usvajanje (rok Europskoj komisiji je tri mjeseca) te bi trebali stupiti na snagu krajem godine, a prve obveze izvještavanja za subjekte nadzora onda počinju u roku od 12 mjeseci od stupanja na snagu. Slijedom navedenoga određen je duži rok za donošenje pravilnika i odluka zbog okolnosti u donošenju tehničkih standarda na koje Republika Hrvatska kao država članica ne može utjecati.
Uz članak 21.
Ovim člankom određeno je stupanje na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija